Schager Courant De Westfriesche Kanalen. ACCOUNTANTSBUREAU W. en 1J. ENNIK Tweede Blad. Ingezonden Stukken. TWEEDE KAMER. KINDERPORTRETTEN - FAMILIEGROEPEN, ARPAD M0LD0VAN NIEUWE NIEDORP - N30RD-S0HARW0UDE. H. ERIKS, oud-Burgemeester van PETTEN. Zaterdag 15 November 1930. 73ste Jaargang. No 8766 Voordracht tot uitvoering van de eerste drie kanalen. De Haarlemsche correspondent van het „Hsbl." schrijft: In het afdeelingsverslag van de Prov. Staten van Noord-Holland over de begrooting voor 1931 is de opmer- y.'ng gemaakt, dat men den indruk had, als zouden Ged. Staten vrijwel uitsluitend hun aandacht concentreeren op drie kanalen in het Noorden, en dat het kanalenplan dat door de Staten als een eenheid werd gezien, ver brokkeld dreigde te worden. Ook werd de vraag gesteld of die kanalen feitelijk nog wel noodig zijn. Het is ons gebleken, dat Ged. Staten zeer krachtig streven naar het verkrijgen van de noodige medewerking tot uitvoering van het geheele plan. Een jaar geleden is bij de behandeling van de provin ciale begrooting ook twijfel uitgesproken aan de uitvoe ring van het kanalen-plan. Van medewerking der Re geering was niets gebleken. Maar zeer korten tijd na een conferentie van Ged. Staten met minister Reymer kwam het bericht, dat de Minister met het plan instem de en daarna is de mededeeling ontvangen, dat de Re geering in beginsel bereid was het verleenen van een Rijksbijdrage voor al de kanalen, die verband houden met de drooglegging van de Wieringermeer, te bevor deren. Er was echter nog een andere belangrijke voor waarde voor de uitvoering van het kanalen-plan, dat was de medewerking van de streekbelanghebbenden bestaan de in het bijdragen van het van hen gevorderde deel In de kosten van aanleg. Voor geen enkel kanaal waren de toezeggingen te naastenbij voldoende om te komen tot een zesde deel van de totale som, zooals In het Statenbesluit is vastgesteld. Na de toezegging van minister Reymer hebben Ged. Staten zich opnieuw met de besturen van gemeenten en waterschappen in verbinding gesteld. Eerst schriftelijk, maar het resultaat had weinig te beduiden. Daarna is de laatste poging in de Statenzaal te Haar lem een vergadering gehouden met de besturen van ge meenten en waterschappen, die door de toezegging van •bijdragen getoond hadden het belang van den aanleg van kanalen in te zien. In de eerste plaats met de be sturen van die gemeenten en waterschappen, die belang hebben bij het kanaal StolpenSchagenKolhorn. Deze bespreking had een zeer bevredigend resultaat. Men erkende het groote belang van dit kanaal en zoo kon een gewijzigde verdeeling van het totaal der bij dragen voor dit kanaal worden opgesteld. Het zesde deel der kosten van aanleg werd toegezegd, waarbij Schagen op zich nam zooals wij destijds reeds meldden om bet restecrende tekort bij te dragen. Schagen heeft dus de utivoering van het eerste kanaal mogelijk gemaakt. Daardoor aangemoedigd, zijn Ged. Staten op dezelfde wijze te werk gegaan ten aanzien van het kanaal Alk maarKolhorn. Ook in de vergadering gehouden met die gemeenten en besturen van waterschappen is de algé- aneene wenschelijkheid van de tot standkoming van het kanaal erkend. Alleen van de zijde van het bestuur van Geestmeram- hacht werd de vrees geuit, dat drie polders na de tot standkoming van het kanaal groot waterbezwaar zouden ondervinden. Dit was de reden, waarom medewerking was geweigerd, Die bezwaren van Geestmerambacht, De waterstaatkundige indeeling is, zooals men weet, aldus: het Hoogheemraadschap van de uitwaterende sluizen van Kennemerland en West-Friesland is voor bet grootste deel belast met het boezembeheer en de afwa tering naar de Noordzee en de Zuiderzee; noordelijker beheert het den Raaksmaatsboezem met eigen bemaling op de Zuiderzee, en nog Noordelijker den Niedorper- koggeboezem. Als gevolg van het maken van het kanaal Alkmaar Kolhorn zullen er in plaats van drie boezems, twee wa terschappen met twee boezems komen. Een deel van Geestmerambacht komt dan bij den Niedorperkoggeboe- rem, een anedr deel bij de uitwaterende sluizen. Omdat de uitwaterende sluizen alleen maar afwate ring en geen eigen bemaling hebben, vreest men in Geestmerambacht, dat het deel dat bij de uitwaterende sluizen zal worden gevoegd, op den Schermerboezem niet zooveel uit zijn polders zal mogen afmalen als in het belang van de polders noodig is en tot dusver kon geschieden. Geestmerambacht is ook na de meest stellige verze keringen van Ged. Staten en den Prov. Waterstaat en van den directeur-generaal ir. Ringers, die de plannen heeft ontworpen, bij dat bezwaar gebleven. Zelfs na de •toezegging van de zijde van Ged. Staten, in een ver gadering te Alkmaar door een lid van Ged. Staten met het bestuur van Geestmerambacht gehouden, dat Gedeputeerden met gebruikmaking van al hun bevoegd heden, hun bij de Waterstaatswetgeving gegeven, zou den zorgen, dat dit gevreesde groote waterbezwaar niet zou ontstaan! Geestmerambtcht Is, ondanks alle betoogen en ver klaringen, op zijn stuk blijven staan. Verhoogde bijdragen. Gelukkig staan tegenover een vasthoudend verzet als dat van Geestmerambacht belangrijke tegemoetkomin gen van andere zijden. Het Hoogheemraadschap N.-Holl. Noorderkwartier heeft een hoogere bijdrage toegezegd, evenzoo het Hoog heemraadschap der Uitwaterende Sluizen en eenige ge meenten en waterschapsbesturen, en in bijzondere mate de gemeente Alkmaar Dat ook de Kamer van Koophandel voor N.-Holl. Noorderkwartier en het bestuur van de Langendijker Groentencenti-ale uit eigen beweging besloten een jaar- •*»che bijdrage te geven, bewijst de noodzakelijkheid van de totstandkoming van dit kanaal. Trouwens In een vergadering van het bestuur van de Langendijker Groentenveiling, dezer dagen gehouden, zei de heer C. Wagenaar Kzn., dat het vorige jaar 1600 wagons kool voor Amerika zijn vervoerd, die in hoofdzaak per motor naar de havenplaatsen verzonden zijn. Wanneer wij aan nemen, zei hij, dat er van de Broeker veiling 500 wa gons zijn verzonden, dan zou dat een vrachtbesparing geven, als het kanaal er was, van ruim f 6000, zoodat het zeker wel van yroote beteekenis voor de streek is als het kanaal er komt. Hot is dus zeer begrijpelijk, dat Ged. Staten aanlei ding hebben gevonden om een voordracht in te dienen tot uitvoering van deze drie kanalen (het derde is dat van Hoorn naar Medemblik) Het verleenen van de Rijksbijdragen moet door de Kamers nog worden goedgekeurd. Het bedrag is op deze begrooting uitgetrokken en blijkens het verslag der af- deellngen vond deze rijk9steun toejulohtng. De Minister heeft zich op het standpunt geplaatst dat deze drie kanalen het meest urgent zijn. Nader zal dan worden overwogen of ook een Rijksbedrage voor al de andere kanalen zal worden gegeven Naar verdere uitvoering wordt krachtig ge streefd. De uitvoering van de eerste kanalen zal zonder twijfel voor andere streken waarvoor kanalenzijn ontworpen een aanmoediging zijn om de uitvoering daarvan mo gelijk te maken en te vergemakkelijken. In plaats van een bemoeilijking van de ten uitvoer- legging van het geheele kanalenplan zal het maken van de genoemde kanalen zeer waarschijnlijk juist sti- muleerend werken. Naar wij evrnemen, zullen Ged. Staten dan ook met de meeste kracht er naar streven, dat ook voor de andere kanalen de bijdragen van het Rijk en van de streekbelanghebbenden bijeenkomen. Voor het kanaal HoornMedemblik moeten no geenige belanghebbenden toezegging doen; maar ook die verwacht men spoedig te zullen verkrijgen. AAN ALLE OUDERS. Twee feesten, die aan de laatste maand des jaars voor groot en klein luister bijzetten, zijn in aantocht. Feesten, die gevoerd worden in den intiemen kring van het huisgezin en die beide een geest ademen van saamhoorigheid en vrede. Stellig zullen deze feesten meewerken aan het versterken van de vredes- gedachte, die op zoo sprekende wijze bezig is, de we reld te veroveren. Het. „Vrede op Aarde", dat in de christen-wereld 2000 jaar vergeefs heeft geklonken, nadert. En gij, ouders, kunt daaraan óok meewerken. Geeft uw kinderen op deze feesten geen miniatuur moordwerktuigen als speelgoed. Geen geweren, geen kanonnen, geen sabels of soldatenpakjes, die met den geest van deze feesten zoozeer in strijd zijn. Helpt dc roenschheid in haar moeilijke pogingen, den wereld vrede te brengen, door uw kinderen ver te houden van oorlogsspelen! Het Bestuur der Aid. Schagen van den Bond van Ned. Ond. Als vervolg op het elders in dit nummer geplaatste Kamerverslag, kan nog worden gemeld, dat vervol gens in de zitting van Vrijdagmiddag de Minister van Binnenlandsche Zaken de verschillende sprekers uit voerig heeft beantwoord. Spreker meende dat wat de critiek op de Troonrede betreft, toch alle crisis-maat regelen steeds onmogelijk waren op te noemen. De steun aan den Landbouw wordt overwogen. Het is zeer gemakkelijk om verzoeken te uiten, als men geen verantwoordelijkheid heeft te dragen. Wil men den landbouw helpen, dan moeten nieuwe wegen worden ingeslagen. Tegelijk met het Suiker wetje is genoemd de verlaging van de vrachtprijzen. Verdere maatregelen zijn in overweging. Spr. wijst op het maalgebod, dat naar spr. hoopt spoedig wet zal worden. Over den invoer van het Russisch graan is niet de eenige moeilijkheid, waaronder de graanverbouwers lijden; zij gaan ook nog gebukt onder de overproduc tie e.d. lage prijzen. Een verbod van invoer van Russisch graan zou niet helpen. Het zou op de wereldmarkt blijven drukken; de oorzaak van de moeilijkheden is de lage wereld- prijs. Men is er algemeen van doordrongen dat de be staansmogelijkheid van ons volk, althans het wel vaartspeil, aan de orde is. Duidelijk wordt aange toond hoe in dezen tijd van crisis de economische vragen den geheel en toestand beheerschen en de wel- vaartspolitiek op den voorgrond moet staan. Men is hij de bespreking van stelsels als vanzelf te recht gekomen bij het kapitalistische- en het daarte genover staande socialistische stelsel. Veel van het geen de heer Marchant daaromtrent heeft gezegd, heeft de regeering met instemming gehoord. Zij zou dit betoog nog kunnen aanvullen. De rechtsvorm on zer maatschappij is gebaseerd op den privaten eigen dom; alles wat principieel den privaten eigendom aantast, acht de regeering uit den booze. Gelijk welhaast vanzelf spreekt, moet de private eigendom in het productieproces voeren tot de geva ren waaraan de menschelijke natuur nu eenmaal niet ontkomen kan. Ware de menschelijke natuur goed en onbedorven, dan behoefde de regeering niet tegen uit wassen op te treden. Zonder twijfel moet dat thans wel. Dikwijls gebeurt het dat de positie der moderne, sterk geconcentreerde grootbedrijven ook door andere dan socialisten worden aangemerkt als kapitalisme. Daartegenover is waakzaamheid geboden. Wenscht men de waakzaamheid tot een stelsel te verheffen, dan hangt de regeering dat stelsel aan. De heeren Marchant, Knottenbelt en Nolens hebben den wensch uitgesproken, dat de toerusting der rc- gcering zou worden verbeterd. Ook de regeering is van meening, dat haar departementale hulpmiddelen onvoldoende zijn en wenscht over te gaan tot een ver betering van de afdeeling handel en nijverheid van het gelijknamige departement. In het bijzonder heeft zij hierbij het oog op den dienst der economische voorlichting, die een instituut van voorlichting voor de bevolking zoowel als voor de regcerir.g moet zijn. Ten aanzien van de landbouwbelangen merkt spr. nog op, dat bij uitbreiding van de economische voor lichting, datgene wat verzameld wordt aan gegevens, eveneens bruikbaar is voor producenten en handela ren in landbouwartikelen, als voor den afzet van industrieele producten. Er zal samenwerking gezocht worden tusschen de beide departementen. Aan het hoofd van de afd. handel en nijverheid zal een directeur-generaal geplaatst worden. Voorts zal een niet te uitgebreide Economische Raad worden ingesteld, waarin ook vertegenwoordi gers van den landbouw zullen zitting hebben. Zij die samenvoeging van alles wat de volkswel vaart betreft in een dep. v. algemeen bestuur hebben besproken, zullen hierin wellicht een nieuw argument vinden, doch spr. meent, dat de vorming van een nieuw departement niet incidenteel kan geschieden, terwijl hij opmerkt, dat de departementsindeeling de aandacht der regeering heeft. Wat te nemen crisis-maatregelen betreft, beraamt de regeering een aantal maatregelen, die en op zich zelf en in onderling verband allerminst van betee kenis ontbloot zijn. Aangekondigd is de uitvoering van werken. De regeering heeft maatregelen voor werkloosheidsverzekering in het uitzicht gesteld. Op het gebied der werkverruiming is zij voortdurend doende. Woningbouw, ook als werkverruiming, steun aan gemeentelijke steunverleening zijn in overwe ging. Werkverschaffing in het algemeen houdt haar voortdurend bezig. Dit alles kan op den naam van stelsel min of meer aanspraak maken. De regeering heeft getoond Nederlandsch fabrikaat op prijs te stellen. Ten aanzien van de sociale nooden moet de regee ring steeds, doch thans vooral, rekening houden met de lasten, welke zij op het bedrijfsleven legt. Daar aan ontkomt geen enkel kabinet. Het kabinet is allerminst passief. De regeering hoopte hij haar sociale maatregelen op den steun der rechterzijde; wanneer zij ook van andere zijde steun mag ontvangen, zal haar dit verheugen. Wanneer de regeering de noodige stappen zet om tot een goede oeconomische voorlichting te geraken, meent zij allerminst, dat haar taak daarmee is uit geput. In de werkelijkheid van dit oogenblik bezit do regeering niet de middelen om een algemeene loons verlaging te bewerken; daarop kan de heer v. d. Tempel gerust zijn. :-l iets anders zou het echter zijn, indien de regeering een ingezette loonsverlaging zou trachten te keeren. Overigens erkent, zij het. be lang van een koopkrachtige massa. Wat de han delspolitiek betrefr, heeft do regeering gemeend haar bezwaar tegen een onderhandelingstarief te moeten aanvoeren. Geenszins echter heeft zij daarmee willen zeggen, dat een onderhandelingstarief in geen enkel geval voordeelen kan bieden. Haar overwegingen aangaan de het onderhandelingstarief zijn nog allerminst ge ëindigd. Hetgeen de regeering geschreven heeft, had niet ton doel alle verwachtingen den kop in te druk ken. Dit is de opvatting van het geheele kabinet: dat niet het ondcrhandelingstarief voor goed als onbruik- baar is opgeborgen. De' regeering is voorncmèns geprononceerde geval len van dumping te keeren. Een middel als door den heer Nolens aangewezen om voorwaarden te stellen bij ©missie van buitenlandsche leeningen ware zeker te gebruiken, al zou dit wellicht niet bij de wet gere geld behoeven te worden. Voor de verbindendverklaring van collectieve con tracten in ryksbestekken voelt spr. veel, doch zij is in de practijk moeilijk toe te passen. Wat de spoorwegtarieven betreft, deze zijn onder worpen aan de goedkeuring van den minister van waterstaat. Deze zal overleg plegen met den nieuwen inspecteur-generaal der spoor- en tramwegen, die 1 Januari in functie treedt. De houding der S.D.A.P. bij een mobilisatie. De Minister zegt verder; De heer Albarda ziet de houding van de S.D.A.P. bij mobilisatie als een onderdeel van een interna tionale actie, maar de houding der S.D.A.P. in dc laatste jaren stemt niet overeen met die der socialisti sche partijen in de omringende landen. De onzeker heid, voortvloeiende uit de houding der socialistische leiders hier te lande, maakte het den minister van defensie tot plicht op een duidelijke verklaring aan te dringen. De regeering moet maatregelen nemen voor een ongestoordverloop; zij moet weten, wat zij bij een mobilisatie aan de sociaal-democraten heeft. Dit heeft niets gemeen met een verhoor op vraag punten. Het is aan geen twijfel onderhevig, dat een Nederlandsche regeering slechts tot mobilisatie zal overgaan ter verdediding van ons land. Mag spr. uit de rede van den heer Albarda van j.1. Vrijdag aflei den, dat zijn partij zulk een mobilisatie zal steunen? Een bevestigend antwoord op die vraag wordt door de regeering oprecht gehoopt, opdat overweging van maatregelen als door den heer Heemskerk bedoeld, niet noodig zal zijn. Met den heer Schokking meent spr. dat de ambtenaren bereid moeten zijn de Grond wet na te komen. De leden van het kabinet blijven zich als mannen van rechts met de rechterzijde nauw verwant voe len. Het kabinet, aldus eindigt spr., zal er naar stre ven, ook tegenover de niet-rechtsche partijen de rcch- vaardigheid tc betrachten. Minister De Geer maakte alleen enkele opmerkin gen over het verleden en de toekomst. Spr. heeft zich er over verbaasd, dat de heer Albarda heeft kunnen zeggen, dat al de bewapeningsmaatrcgelen aan de Ka mer waren opgedrongen, dit in verband met het profi- teeren der overschotten. Noch het herstel van de invaliditeitsbijdrage, noch de belastingverlaging, noch de spoorwegsanoering, noch het herstel van het tekort in het Burgerlijk Pen sioenfonds, zijn aan den aandrang van de Kamer te danken. Dc dekking van laatstgenoemd tekort is door een amendement tot op de helft teruggebracht. De heer Albarda beriep zich op het herstel van het zevende leerplichtjaar in de leerlingenschaal. Inder daad waren daarvoor initiatiefvoorstellen ingediend. Maar die beide maatregelen vergden slechts f IV2 mil- lioen van de f 106 millioen. Bovendien zouden die beide maatregelen met 1 Januari 1930 automatisch in werking zijn getreden. Die zouden dus steeds van de overschotten hebben geprofiteerd. Op dit punt was de bestemming daarvan reeds in de wet vastgelegd. De heer Albarda vroeg waarom van de overschotten niet is geprofiteerd om de werkloozenverzekering tot stand tc brengen, terwijl het daarvoor thans te laat is. Die redeneering gaat aan alle kanten mank. Want de capaciteit der overschotten is uitgebuit tot de uiter ste grens. Bovendien duidt de Memorie van Antwoord niet op nieuwe lasten voor de schatkist, maar op las ten voor het bedrijf; alleen daarom wordt deze werk loosheidsverzekering nu uitgesteld. Wat de veiligheidstelling van den gulden betreft, daarover heeft spr. alleen gesproken in 1922 in het diepst der depressie. Na 1926, toen spr. weer mi nister is geworden, nadat hij in 1923 was afgetreden, heeft hij het woord nooit meer gebruikt. De heer Albarda betoogde verder, dat op alle ge- BUSTEN, INTERIEURS enz. in de allerfijnste uitvoering. Speciaal adres voor vergrootingen en reproducties naar elk portret, ook naar oude, onduidelijke foto's. 1 Groote voorraad in alle soorten moderne lijsten, pasklaar in alle gangbare maten. Groote keuze in Engelsche Metallijsten. Met het oog op de komende drukte verzoeken wij beleefd Uwo bestellingen voor St. Nicolaas zoo vroegtijdig mogelijk te doen. FOTOGRAFISCHE ATELIERS bied versoberd werd, behalve bij de defensie-uitgaven. De heer Albarda is hier het slachtoffer van een op- tisch bedrog. Spr. heeft hetzelfde wel eens van andere zijde precies omgekeerd gehoord. Voor sociale uitga ven is er altijd geld genoeg, maar voor defensie hcefti men niets over! Dit is ook gezichtsbedrog. Hoe kunt gij, vroeg de lieer Marchant, elf millioenj per jaar vastleggen voor vlootaan'ouw? De helft daarvan komt ton laste van Indië. Maar van „vast-* leggen" is spr. niets bekend. De eerste elf millioen zijn reeds in December van het vorige jaar gevoteerd; dit jaar is reeds een deel gevoteerd van de elf millioen voor het volgende jaar. Dat de voornemens van den minister omtrent aanbouw zijn medegedeeld, is een voudig geschied uit deferentie voor de Kamer. Vast gelegd is er niets. Dit is een groot verschil met do Vlootwet. Daar had men een leening voor den bouw, fondsvorming. Daar bleef men dus aan de lasten vast zitten. Daarop zou men niet hebben kunnen terugko men. Spr. beantwoordt daarna nog den heer Van <!e Tempel ten opzichte van de indexcijfers 0111 daarna te komen lot de salarisherziening en zegt dat een algemeene salarisherziening op dit oogenblik niet in, het voornemen der regeering ligt. Daartoe is thans nog minder aanleiding cinn ooit te voren. Op dit oogenblik, waarin ieder in eigen omgeving slachtof fers van de malaise kent, ware een salarisherziening niet alleen onrechtvaardig, maar ook zeker niet in het belang der ambtenaren. Daarom kan ook van herclassificatie voor enkele groepen poen sprake zijn. Dit zou ook tot groote ontevredenheid onder dq ahbtcnaren leiden. t Wat de pensioenpremie betreft, zou wel eenstem migheid in het geotganiseerd overleg zijn te verkrij gen en in die richting zal in de eerste plaats iets te zoeken zijn. Maar wegens de reeds vermelde gronden kan daar van op het oogenblik zeker geen sprake zijn. Dat spr. te pessimistisch zou zijn wat cle toekomst betreft, gelooft spr. niet. niemand zal dat kunnen volhouden. Anderen noemen spr. te optimistisch. Da elasticiteit van de vroegere begrooting is reeds ver bruikt in verhooging der blijvende uitgaven of in be-j lastingverlaging. De voorschotten zijn alleen bruik baar voor delging van schuld of voor andere buiten gewone uitgaven. Spr. zal echter welbewust geen te-! korten aanvaarden, omdat hij niet weet, hoelang da, crisis zal duren. Voor blijvende uitgaven zal dus blij-; vende dekking moeten worden verkregen. De over schotten kunnen alleen dienen om met iets gunstiger ooi? de stijging van den buitengewonen dienst te zien. liet brengen van eenige waterstaatswerken onder buitengewoon schijnt spr. in de tegenwoordige om standigheden niet met goed financieel beleid in strijd, maar de overschotten mogen niet dienen om nieuwe blijvende uitgaven te financieren en dus ook niet om nieuwe belastingen tot dekking daarvan te gen te houden of uit te stellen. Volgen eenige replieken, waarhij de heer MarchariC de positie der S.D.A.P. ter sprake brengt en vraagt thans wat er moet gebeuren als men de S.D.A.P. staatsgevaarlijk acht. Moeten dan alle sociaal-demo cratische burgemeesters, wethouders, Gedeputeerden, ambtenaren en arbeiders in openbare bedrijven, den Staatsdienst of het onderwijs weg? Als men de kie zers bij duizenden naar de S.D.A.P. wil jagen, is dit het probaat middel. Moet de Grondwet worden herzien, het kiesrecht worden ingeperkt? En moet men met den dienstplicht breken? Als de Regeering zich tot vrijwilligers beperkt, hoe moet zij dan het leger brengen op oorlogsvoet? En meent de Regee ring dat dan in de uren des gevaars het volk achter haar zal staan? Spr. wil dus van de Regeering vernemen, of en welke maatregelen zij voornemens is te nemen, of zij het advies der heeren Schokking en Heemskerk wil volgen. De zaak is van groot gewicht Men draaie er niet omheen. De zaak is van vitaal belang voor ons volk; ja of neen? De heer Van de Tempel dient in zijn repliek een motie in als volgt; De Kamer van oordeel dat verbetering van de be zoldiging van het Rijkspersoneel en het onderwijzers personeel wenschelijk is, noodigt de Regeering uit een herziening van het Bezoldigingsbesluit te bevorde ren en gaat over tot de orde van den dag. Deze motie komt dadelijk in behandeling. De vergadering wordt verdaagd tot n.s. Dinisdng. Kunt u den dief van uw taschjc beschrijven Hij was grooter dan mijn man. (London Opinionj ADMINISTRATIËN BELASTINGZAKEN Hoofdkantoor: HAARLEM, Wilhelminastraat. TeL 11601. Na 6 aar Tel. 14621 Bijkantoor: 's GRAVENHAGE, Akeleistraat 56. Speciale afdeelingen voor BLOEMBOLLENCULTUUR, LAND- EN TUINBOUW en VEETEELT. INLICHTINGEN bij onzen CORRESPONDENT, den heer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 5