1 DE NIEUWSTE MODE. DE WITTE, ZWIJGENDE NONNEN t VAN ANGLET lederen middag, als de klokketoren of, de kleine kerk van Notre Dame de Refuge te Anglet een dorpje gelegen in een vlakte tusschen Bayanne en de zee zijn twaalf slagen deed hooren, ziet men een vreemd soortigen stoet uit het voorportaaltje tre den. Duidelijk kan men onderscheiden dat het vrouwen zijn, die zich langzaapi voort bewegen, maar alles, wat zij aan gratie of schoonheid zouden kunnen bezitten, is zorgvuldig verborgen. Elke gedaante is ge huid in een grof, wit wollen kleed met een groot zwart kruis op den rug. Hoofd en ge laat zijn geheel bedekt door een kap van dezelfde grove stof, die om het gezicht sluit en trechtersgewijs vooruitsteekt, zoodat men vlak voor de draagster moet staan om iets van haar trekken te onderscheiden. Onder het zingen van een gedempt gezang bewegen zich deze geheimzinnige gedaanten op haar „sabots", zonder rechts of links te zien, met gebogen hoofden en gevouwen handen, totdat de deur van het refectorium bereikt is. Zoodra de laatste daarbinnen verdwijnt, wordt de deur gesloten, als om elke aanra king met de wereld buiten te sluiten. Deze sombere vrouwen zijn de „Bernar- dines", een geestelijke orde, door den Abt Cestac gesticht. Het eigenaardige van haar gelofte be staat daarin, dat zij vrijwillig afstand doen van het voorrecht der spraak. Ze openen alleen de lippen, als zij geza menlijk de geestelijke liederen zingen, of de gebeden prevelen, maar overigens spreken zij nooit en gedurende eindelooze jaren ont zeggen zij zich elk onderhoud met eenlg levend wezen. In den aanvang stelde de stichter van deze orde aan haar leden voor om zich tenminste eenmaal in de week het genot van een gesprek te veroorloven, b.v. des Zondags. Toen de mannen echter voelden, dat zij te veel waarde aan deze ontspan ning gingen hechten, besloten zij. hiervan geen gebruik meer te maken. Abt Cestac was er op uit zich het lot van afgedwaalde vrouwen aan te trekken, en de gedachte kwam in hem op haar tuinarbeid te doen verrichten. Het gevolg was, dat een zestal vrouwen naar de eenzame vlakten togen, en inge sloten tusschen het verwijderde dorp en de eindelooze zee. begonnen zij een arbeid, die op het oogenblik verscheidene bunders vruchtbaar land omvat. De „solitaires", zooals men deze zwijgende Bernardines noemt, zijn de merkwaardig ste bewoonsters dezer afgelegen kleine we reld. Maar de bevolking bestaat uit nog andere personen. Nevens haar bestaat een meer tal rijke orde, welker volgelingen den naam dragen van „Servantis de Marie". Bij een bezoek wordt men rondgeleid door een zus ter dezer laatste orde, die in levendigheid voor geen enkele Franqaise behoeft onder te doen. Zomer en winter staan de zusters te half vijf op en gaan om negen uur ter ruste. Men wijst u nog een der hutjes, waarin eens de eerste „Solitaire" in de eenzaam heid der onvruchtbare duinen, de hitte bij dag en de koude bij nacht trotseerden. Het is uit stroo samengesteld, terwijl helder wit zand den bodem bedekt; een smal bed, een kleine tafel, waarop het alleronontbeer- lijkste waschgereedschap, ziedaar den gan- schen inhoud van de kleine woning. De eerste kapel, waar de boetelingen den dienst bijwoonden, was op dezelfde wijze ge bouwd; wanden van stroo, gedekt door een dak van ruw roode pannen, terwijl de „sa- bots" der nonnen, als ze liepen, wegzonken in het mulle witte zand. Thans heeft ieder haar eigen, uit steen opgetrokken cel. die zeker geschikter is om te bewonen, maar er zeker zoo schilderachtig uitziet als dit over gebleven erfstuk der eerste Bernardines. Als men dat gedeelte van het terrein be reikt, waar zij verblijven, valt het oog op de woorden; „Prie" de parler a vaix basse". Iedere stem gaat in zacht gefluister over van wie den somberen stoet ziet voorbijtrek ken. Een bezoekster waagde de opmerking „Ze zien er niet erg gelukkig uit!" tot groote verbazing van de zuster die ons rondleidde. Haar gelaat teekende de meest ongeveins de verbazing, haar deel beteekende immers het hoogste geluk. En steeds nog heerscht die doodelijke stilte te midden dier vrouwen, die den he mel hopen te winnen, door afstand te doen van al het liefelijks, dat de aarde bieden kan. (Uit het Engelsch) Japon van zwart fluweel. Het bovenlijf is gekruist en is gegarneerd met een grijs astrakan kraag, aan welke aan de eene zijde een in vorm gesneden jabot bevestigd is. De ceintuur is gestrikt. Aan de beide polsen een volant onder een band van astrakan. Onder aan den rok een in vorm gesneden volant. Benoodigd 4.75 M. in 1 M. breedte. Japon van crêpe marocain met gestrikte kraag, ceintuur en polsen. Het bovenlijf is aan den rug geknoopt. Een in vorm gesneden „basque" is achter op den rok geopend. Benoodigd 4.75 M. in 1 M. breedte. Mantelcostuum van beige serge. De rok is eenigszins in vorm gesneden. Rok en mantel tje zijn gezoomd met meerdere rijen smalle galons in dezelfde kleur. De ceintuur heeft een metalen gesp. De kraag is recht, daar onder een gestrikte das. Benoodigd 3 M. in 1.40 M. breed. Japon van marineblauw zijde fluweel, van voren geknoopt met kristallen krwop Op den rok van onderen een fijn geplisseei volant en 2 korte slippen ter weerszijde, polsgarneering wordt gevormd door ti geplisseerde volants, de shawlkraag eind in twee eveneens geplisseerde volants. Benoodigd 5 M. in 1 M. breedte. OORSPRONG EN BETEEKENIS VAN ONS SINT NICOLAASFEEST. Bisschop Nicolaas van Myra, in Klein- Azië, was een philantroop, die in stilte goed deed, wat hij kon. Na zijn dood, hij stierf omstreeks 350, werd hij heilig verklaard en zoo drong zijn naam Sint Nicolaas met het Christendom Europa binnen. Als onze kinderliedjes van vroeger en onze gedachten hem dus in Spanje thuis brengen, dan is dit een vergissing. Maar dat doet tot het feest niets af; dat werd door onze heidensche voor ouders reeds gevierd, lang voor St. Nico laas' geboorte. Verwondert u dit Wist u niet, dat de meeste feesten uit den heidenschen tijd in den Christelijken werden overgebracht Met Paschen eten wij eieren, en dat deden onze heidendsche voorouders ook. als zij het feest der her leving van de natuur vierden. De St. Nicolaasfeesten nu vervingen de feesten ter eere van hun godheden Wo- dan, Damur en Fro. Van den laatsten voor al, van den vroolijkmakenden. lichtver- spreidcnden Fro. Hooi werd klaargezet voor het paafd van Wodan. nu voor dat van St. Nicolaas. Vroeger bracht Wodan ln den nacht geschenken, steeds door zijn trouwen knecht Eckart op den voet gevolgd, nu doet St. Nicolaas dat. gevolgd door zijn zwarten knecht. Vroeger werd bij die feesten een bijzon- dor gebak gereedgemaakt, evenals nu ban ket en speculaas De varkens met de vergulde strepen her inneren aan den vro-lijken Fro. wiens wagen door wilde zwijnen met gouden borstels werd getrokke-> terwijl de „vrijers" en „vrijsters" nog wijzen op den invloed, dien men Fro toeschreef op het sluiten van huwelijken PARIJSCNE NIEUWTJES. ONZE GORDIJNEN. De mode schrijft ons voor, dat wij strop- kleurige gordijnen hebben, gemaakt van fijbe tulle en doorzichtig, zoodat zij vrijwel on zichtbaar zijn. Somtijds hebben zij garnee ringen met motieven van glimmende zijde, maar de ondergrond moet steeds zoo dun blijven als een spinneweb Wat ook de kleur' van uw Intérieur is, zij deze nog zoo donker, wanneer het modern is behooren daarbij crème of strookleurige venstergordijnen. Het is vrooüjk, het is mooi en bovendien, het is mode! SCHOTSCHE STOFFEN. De mode der Schotsche stoffen strekt zich zelfs uit tot onze meubelen. Wij zijn niet meer tevreden wanneer wij ons zelf met wollen en zijden Schotsche stoffen kunnen tooien, maar in onze huiskamer nemen wij een Schotsch zijden tafelkleed, en de witte sprei maakt in onze slaapkamer plaats voor een van Schotsche stof, misschien zullen we binnenkort Schotsche tapijten hebben in plaats van Smyrna of Perzische. Vanwaar deze voorliefde voor Schotsch komt, weet natuurlijk niemand te vertellen, maar toegegeven moet worden dat bijv. een divankleed in levendige kleurrijke Schotsche stof, een kamer erg kan opvroolijken. NUTTIGE WENKEN MODDERVLEKKEN. Over het algemeen kan men uit donkere wollen weefsels moddervlekken verwijderen door de vlekjes te wasschen in houtzeep. Lichte'kleuren behandelt men met 'n oplos sing van 'n of andere zachte zeep of, zoo dit niet helpt, met een borsteltje, gedoopt in terpetij n. Heeft de morsige straat kwaad gedaan aan een fluweelen of zijden japon, dan is het 't beste de vuile sputters eerst rustig te laten drogen Daarna borstelt men ze zoo goed mogelijk uit, om eindelijk de laatste sporen te verwijderen met behulp van' ab solute alcohol Om modderspatten uit mantels te ver wijderen, geven wij den raad, eerst eerts te probeerèn om de spatten, zoodra Idie goed zijn opêèdroogd. uit te borstelen Lukt dit niet, blijven er leelijke sporen achter, dan moet men zijn toevlucht nemen tot een af- waschbeurt met neet water. In de meeste evallen is elk spatje dan wel verdwenen, b i geval van nood borstelt men de vlekjes weg met warm zeepsop Ze moeten in dat geval worden nagespoeld en de hëele 'plek rhoet opgestreken worden. Natuurlijk past rijen deze laatste methodes alleen toe waar h;et stoffen betreft, die tegen water kupnen Ën <?at is bij mantels bijna altijd hét''ge val Heeft de modder vettige sporen achterge laten. dan wrljve men nog eens na met een lapje of'watje, gedrenkt in tetra of benzlpe ZACHTE CHOCOLADE-BORSTPLAAT. Benoodigd 1 d.L. melk, 300 Gr. suiker, 50 Gr. cacaopoeder, 30 Gr. boter, theelepel vanille-essence. Bereiding Meng de suiker en het cacao poeder door elkaar, roer er de melk door en voeg de boter erbij. Breng het mengsel roe rende aan de kook en laat het doorkoken tot een droppel van de vloeistof in een glas koud water stevig wordt. Neem de pan van het vuur, laat de massa roerende wat be koelen, voeg er heu vanille-extract bij, klop tot de massa roomig begint te worden en giet ze dan vlug uit in een met boter inge- smeerden borstplaatring op een met boter ingewreven plank of marmeren plaat. Na volledige bekoeling de borstplaat uit den ring nemen. APPELBEIGNETS. Benoodigd 200 Gr. bloem, y3 fl. bier, 5 Gr. zout, 12 a 14 zure appelen, reuzel. Bereiding De bloem in een kom zeven en het zout en door roeren. Een kuiltje middenin maken, en hierin een groot ge deelte van het bier gieten, van binnenuit vocht en meel vermengen, glad wrijven en verdunnen met het overige bier. De reuzel in een pan (liefst ijzeren) heet laten wor den. De appels boren en schillen en in niet te dunne schijven snijden. Dan de appel schijfjes één voo één. in hét beslag dom pelen en in het vet overbrengen. Zorgen dat het vet heet genoeg is, anders blijven de schijven vd de.. bodem zitten. De beig nets met een frituur lepel uit het vet nemen als ze mooi biuin zijn. Dik be strooien met poeder- of strooisuiker. GEBRADEN GANS MET APPELEN GEVULD. Benoodigd 1 gans. 75 d 100 Gr. boter, zout. 1 K.G zure ai pelen. Bereiding De gans wordt met kokend water overgoten, van binnen en van bulten g 60uten, de traanklier verwijderd en de bu'kholte gevuld met de geschilde gesnip perde zure appelen De vogel wordt vervol gens in de boter gebraden, onder telkens bedruipen Braadtijd 3 a 4 uur. HOE MOET MEN ZELF EEN PATRI KNIPPEN? DE KRAAG. Meet de halve halswijdte van mid| voor tot middenachter. Zet een waterpaslijn en <*en loodlijn! en meet op de waterpaslijn de halve 1 N wijdte af. Voor deze kraag kunt U t rechte opzetlijn houden. Meet vanaf hl hoekpunt 3 c.M. omhoog voor het o| staande gedeelte en vanaf dit punt breedte der kraag ongeveer 6 cJM. Zi vanaf het punt halve halswijde loodlijntje omhoog en meet op deze li) 7 c.M. af. Zet 5 c.M. voorbij dit punt «I schuine lijn en teeken verder de volgens teekening. ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mAflki en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij OBJ mode-redactrice Mejuffr L Berendes, Jo* Maetsuyckerstraat 96. Den Haag. De patronen voor dames kosten f L* die voor kinderen f U.80 Het duurt 000 veer 10 dagen alvorens ze in bet beid komen van degenen die patronen aanvrafti Aan de lezeressen die een patroon bestel «en. wordt beleefd verzocht bij de aanvtsf net verschuldigde bedrag in te sluiten, W voorkoming van administratiekosten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 10