1
DE NIEUWSTE MODE.
DE WITTE, ZWIJGENDE NONNEN
t VAN ANGLET
lederen middag, als de klokketoren of, de
kleine kerk van Notre Dame de Refuge te
Anglet een dorpje gelegen in een vlakte
tusschen Bayanne en de zee zijn twaalf
slagen deed hooren, ziet men een vreemd
soortigen stoet uit het voorportaaltje tre
den. Duidelijk kan men onderscheiden dat
het vrouwen zijn, die zich langzaapi voort
bewegen, maar alles, wat zij aan gratie of
schoonheid zouden kunnen bezitten, is
zorgvuldig verborgen. Elke gedaante is ge
huid in een grof, wit wollen kleed met een
groot zwart kruis op den rug. Hoofd en ge
laat zijn geheel bedekt door een kap van
dezelfde grove stof, die om het gezicht sluit
en trechtersgewijs vooruitsteekt, zoodat men
vlak voor de draagster moet staan om iets
van haar trekken te onderscheiden.
Onder het zingen van een gedempt gezang
bewegen zich deze geheimzinnige gedaanten
op haar „sabots", zonder rechts of links te
zien, met gebogen hoofden en gevouwen
handen, totdat de deur van het refectorium
bereikt is.
Zoodra de laatste daarbinnen verdwijnt,
wordt de deur gesloten, als om elke aanra
king met de wereld buiten te sluiten.
Deze sombere vrouwen zijn de „Bernar-
dines", een geestelijke orde, door den Abt
Cestac gesticht.
Het eigenaardige van haar gelofte be
staat daarin, dat zij vrijwillig afstand doen
van het voorrecht der spraak.
Ze openen alleen de lippen, als zij geza
menlijk de geestelijke liederen zingen, of de
gebeden prevelen, maar overigens spreken
zij nooit en gedurende eindelooze jaren ont
zeggen zij zich elk onderhoud met eenlg
levend wezen.
In den aanvang stelde de stichter van
deze orde aan haar leden voor om zich
tenminste eenmaal in de week het genot
van een gesprek te veroorloven, b.v. des
Zondags. Toen de mannen echter voelden,
dat zij te veel waarde aan deze ontspan
ning gingen hechten, besloten zij. hiervan
geen gebruik meer te maken.
Abt Cestac was er op uit zich het lot van
afgedwaalde vrouwen aan te trekken, en de
gedachte kwam in hem op haar tuinarbeid
te doen verrichten.
Het gevolg was, dat een zestal vrouwen
naar de eenzame vlakten togen, en inge
sloten tusschen het verwijderde dorp en de
eindelooze zee. begonnen zij een arbeid, die
op het oogenblik verscheidene bunders
vruchtbaar land omvat.
De „solitaires", zooals men deze zwijgende
Bernardines noemt, zijn de merkwaardig
ste bewoonsters dezer afgelegen kleine we
reld.
Maar de bevolking bestaat uit nog andere
personen. Nevens haar bestaat een meer tal
rijke orde, welker volgelingen den naam
dragen van „Servantis de Marie". Bij een
bezoek wordt men rondgeleid door een zus
ter dezer laatste orde, die in levendigheid
voor geen enkele Franqaise behoeft onder te
doen. Zomer en winter staan de zusters te
half vijf op en gaan om negen uur ter ruste.
Men wijst u nog een der hutjes, waarin
eens de eerste „Solitaire" in de eenzaam
heid der onvruchtbare duinen, de hitte bij
dag en de koude bij nacht trotseerden. Het
is uit stroo samengesteld, terwijl helder
wit zand den bodem bedekt; een smal bed,
een kleine tafel, waarop het alleronontbeer-
lijkste waschgereedschap, ziedaar den gan-
schen inhoud van de kleine woning.
De eerste kapel, waar de boetelingen den
dienst bijwoonden, was op dezelfde wijze ge
bouwd; wanden van stroo, gedekt door een
dak van ruw roode pannen, terwijl de „sa-
bots" der nonnen, als ze liepen, wegzonken
in het mulle witte zand. Thans heeft ieder
haar eigen, uit steen opgetrokken cel. die
zeker geschikter is om te bewonen, maar er
zeker zoo schilderachtig uitziet als dit over
gebleven erfstuk der eerste Bernardines.
Als men dat gedeelte van het terrein be
reikt, waar zij verblijven, valt het oog op
de woorden; „Prie" de parler a vaix basse".
Iedere stem gaat in zacht gefluister over
van wie den somberen stoet ziet voorbijtrek
ken.
Een bezoekster waagde de opmerking „Ze
zien er niet erg gelukkig uit!" tot groote
verbazing van de zuster die ons rondleidde.
Haar gelaat teekende de meest ongeveins
de verbazing, haar deel beteekende immers
het hoogste geluk.
En steeds nog heerscht die doodelijke
stilte te midden dier vrouwen, die den he
mel hopen te winnen, door afstand te doen
van al het liefelijks, dat de aarde bieden
kan.
(Uit het Engelsch)
Japon van zwart fluweel. Het bovenlijf
is gekruist en is gegarneerd met een grijs
astrakan kraag, aan welke aan de eene zijde
een in vorm gesneden jabot bevestigd is. De
ceintuur is gestrikt. Aan de beide polsen een
volant onder een band van astrakan. Onder
aan den rok een in vorm gesneden volant.
Benoodigd 4.75 M. in 1 M. breedte.
Japon van crêpe marocain met gestrikte
kraag, ceintuur en polsen. Het bovenlijf is
aan den rug geknoopt. Een in vorm gesneden
„basque" is achter op den rok geopend.
Benoodigd 4.75 M. in 1 M. breedte.
Mantelcostuum van beige serge. De rok is
eenigszins in vorm gesneden. Rok en mantel
tje zijn gezoomd met meerdere rijen smalle
galons in dezelfde kleur. De ceintuur heeft
een metalen gesp. De kraag is recht, daar
onder een gestrikte das.
Benoodigd 3 M. in 1.40 M. breed.
Japon van marineblauw zijde fluweel,
van voren geknoopt met kristallen krwop
Op den rok van onderen een fijn geplisseei
volant en 2 korte slippen ter weerszijde,
polsgarneering wordt gevormd door ti
geplisseerde volants, de shawlkraag eind
in twee eveneens geplisseerde volants.
Benoodigd 5 M. in 1 M. breedte.
OORSPRONG EN BETEEKENIS VAN ONS
SINT NICOLAASFEEST.
Bisschop Nicolaas van Myra, in Klein-
Azië, was een philantroop, die in stilte
goed deed, wat hij kon.
Na zijn dood, hij stierf omstreeks 350,
werd hij heilig verklaard en zoo drong zijn
naam Sint Nicolaas met het Christendom
Europa binnen.
Als onze kinderliedjes van vroeger en
onze gedachten hem dus in Spanje thuis
brengen, dan is dit een vergissing.
Maar dat doet tot het feest niets af;
dat werd door onze heidensche voor
ouders reeds gevierd, lang voor St. Nico
laas' geboorte.
Verwondert u dit
Wist u niet, dat de meeste feesten uit
den heidenschen tijd in den Christelijken
werden overgebracht Met Paschen eten
wij eieren, en dat deden onze heidendsche
voorouders ook. als zij het feest der her
leving van de natuur vierden.
De St. Nicolaasfeesten nu vervingen de
feesten ter eere van hun godheden Wo-
dan, Damur en Fro. Van den laatsten voor
al, van den vroolijkmakenden. lichtver-
spreidcnden Fro. Hooi werd klaargezet
voor het paafd van Wodan. nu voor dat
van St. Nicolaas.
Vroeger bracht Wodan ln den nacht
geschenken, steeds door zijn trouwen
knecht Eckart op den voet gevolgd, nu
doet St. Nicolaas dat. gevolgd door zijn
zwarten knecht.
Vroeger werd bij die feesten een bijzon-
dor gebak gereedgemaakt, evenals nu ban
ket en speculaas
De varkens met de vergulde strepen her
inneren aan den vro-lijken Fro. wiens
wagen door wilde zwijnen met gouden
borstels werd getrokke-> terwijl de
„vrijers" en „vrijsters" nog wijzen op den
invloed, dien men Fro toeschreef op het
sluiten van huwelijken
PARIJSCNE NIEUWTJES.
ONZE GORDIJNEN.
De mode schrijft ons voor, dat wij strop-
kleurige gordijnen hebben, gemaakt van fijbe
tulle en doorzichtig, zoodat zij vrijwel on
zichtbaar zijn. Somtijds hebben zij garnee
ringen met motieven van glimmende zijde,
maar de ondergrond moet steeds zoo dun
blijven als een spinneweb Wat ook de kleur'
van uw Intérieur is, zij deze nog zoo donker,
wanneer het modern is behooren daarbij
crème of strookleurige venstergordijnen. Het
is vrooüjk, het is mooi en bovendien, het is
mode!
SCHOTSCHE STOFFEN.
De mode der Schotsche stoffen strekt zich
zelfs uit tot onze meubelen. Wij zijn niet
meer tevreden wanneer wij ons zelf met
wollen en zijden Schotsche stoffen kunnen
tooien, maar in onze huiskamer nemen wij
een Schotsch zijden tafelkleed, en de witte
sprei maakt in onze slaapkamer plaats voor
een van Schotsche stof, misschien zullen we
binnenkort Schotsche tapijten hebben in
plaats van Smyrna of Perzische.
Vanwaar deze voorliefde voor Schotsch
komt, weet natuurlijk niemand te vertellen,
maar toegegeven moet worden dat bijv. een
divankleed in levendige kleurrijke Schotsche
stof, een kamer erg kan opvroolijken.
NUTTIGE WENKEN
MODDERVLEKKEN.
Over het algemeen kan men uit donkere
wollen weefsels moddervlekken verwijderen
door de vlekjes te wasschen in houtzeep.
Lichte'kleuren behandelt men met 'n oplos
sing van 'n of andere zachte zeep of, zoo dit
niet helpt, met een borsteltje, gedoopt in
terpetij n.
Heeft de morsige straat kwaad gedaan aan
een fluweelen of zijden japon, dan is het
't beste de vuile sputters eerst rustig te
laten drogen Daarna borstelt men ze zoo
goed mogelijk uit, om eindelijk de laatste
sporen te verwijderen met behulp van' ab
solute alcohol
Om modderspatten uit mantels te ver
wijderen, geven wij den raad, eerst eerts te
probeerèn om de spatten, zoodra Idie goed
zijn opêèdroogd. uit te borstelen Lukt dit
niet, blijven er leelijke sporen achter, dan
moet men zijn toevlucht nemen tot een af-
waschbeurt met neet water. In de meeste
evallen is elk spatje dan wel verdwenen,
b i geval van nood borstelt men de vlekjes
weg met warm zeepsop Ze moeten in dat
geval worden nagespoeld en de hëele 'plek
rhoet opgestreken worden. Natuurlijk past
rijen deze laatste methodes alleen toe waar
h;et stoffen betreft, die tegen water kupnen
Ën <?at is bij mantels bijna altijd hét''ge
val
Heeft de modder vettige sporen achterge
laten. dan wrljve men nog eens na met een
lapje of'watje, gedrenkt in tetra of benzlpe
ZACHTE CHOCOLADE-BORSTPLAAT.
Benoodigd 1 d.L. melk, 300 Gr. suiker,
50 Gr. cacaopoeder, 30 Gr. boter,
theelepel vanille-essence.
Bereiding Meng de suiker en het cacao
poeder door elkaar, roer er de melk door en
voeg de boter erbij. Breng het mengsel roe
rende aan de kook en laat het doorkoken
tot een droppel van de vloeistof in een glas
koud water stevig wordt. Neem de pan van
het vuur, laat de massa roerende wat be
koelen, voeg er heu vanille-extract bij, klop
tot de massa roomig begint te worden en
giet ze dan vlug uit in een met boter inge-
smeerden borstplaatring op een met boter
ingewreven plank of marmeren plaat. Na
volledige bekoeling de borstplaat uit den
ring nemen.
APPELBEIGNETS.
Benoodigd 200 Gr. bloem, y3 fl. bier, 5 Gr.
zout, 12 a 14 zure appelen, reuzel.
Bereiding De bloem in een kom zeven
en het zout en door roeren. Een kuiltje
middenin maken, en hierin een groot ge
deelte van het bier gieten, van binnenuit
vocht en meel vermengen, glad wrijven en
verdunnen met het overige bier. De reuzel
in een pan (liefst ijzeren) heet laten wor
den. De appels boren en schillen en in niet
te dunne schijven snijden. Dan de appel
schijfjes één voo één. in hét beslag dom
pelen en in het vet overbrengen. Zorgen
dat het vet heet genoeg is, anders blijven
de schijven vd de.. bodem zitten. De beig
nets met een frituur lepel uit het vet
nemen als ze mooi biuin zijn. Dik be
strooien met poeder- of strooisuiker.
GEBRADEN GANS MET APPELEN
GEVULD.
Benoodigd 1 gans. 75 d 100 Gr. boter, zout.
1 K.G zure ai pelen.
Bereiding De gans wordt met kokend
water overgoten, van binnen en van bulten
g 60uten, de traanklier verwijderd en de
bu'kholte gevuld met de geschilde gesnip
perde zure appelen De vogel wordt vervol
gens in de boter gebraden, onder telkens
bedruipen Braadtijd 3 a 4 uur.
HOE MOET MEN ZELF EEN PATRI
KNIPPEN?
DE KRAAG.
Meet de halve halswijdte van mid|
voor tot middenachter.
Zet een waterpaslijn en <*en loodlijn!
en meet op de waterpaslijn de halve 1
N
wijdte af. Voor deze kraag kunt U t
rechte opzetlijn houden. Meet vanaf hl
hoekpunt 3 c.M. omhoog voor het o|
staande gedeelte en vanaf dit punt
breedte der kraag ongeveer 6 cJM. Zi
vanaf het punt halve halswijde
loodlijntje omhoog en meet op deze li)
7 c.M. af. Zet 5 c.M. voorbij dit punt «I
schuine lijn en teeken verder de
volgens teekening.
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mAflki
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij OBJ
mode-redactrice Mejuffr L Berendes, Jo*
Maetsuyckerstraat 96. Den Haag.
De patronen voor dames kosten f L*
die voor kinderen f U.80 Het duurt 000
veer 10 dagen alvorens ze in bet beid
komen van degenen die patronen aanvrafti
Aan de lezeressen die een patroon bestel
«en. wordt beleefd verzocht bij de aanvtsf
net verschuldigde bedrag in te sluiten, W
voorkoming van administratiekosten.