Moei Helgoland verdwijnen W' Tulpen naar Engeland. Oplichting van 50 mille. Spoor wegelectrificatie in Noordholland. Treinbotsing te Sittard. Felle brand te Meppel. Twee Nederlandsche touristen verongelukt. Doodelijk verkeesrongeval in de hoofdstad. Staatslotera Vroeger een uitgestrekt eiland. De zee doet haar verwoestend werk. Eilanden die vroeger be stonden. f AAROM zou Atlantic het land der sagen waarop vol gens de gedachtengang der oude volken, het einde der wereld door de beide Herkuleszuilen was afgebakend, niet werkelijk be staan kunnen hebben? En is het eveneens onomstootelijk bewezen, dat de „sprookjesstad" Vinete aan den Oostkust van het eiland Rügen nim mer bestaan heeft? Men is volkomen gerechtigd deze vragen te stellen, wanneer men het beeld van de aarde door de eeuwen voor den geest Iaat passeeren. Dan zal men opmerken, dat zich dat beeld voortdurend gewijzigd heeft. In de Oceanen zijn eilanden spoorloos ver dwenen, nieuwe zijn aan de opper vlakte verschenen, kustlijnen van vastelanden hebben zich gewijzigd, terwijl steden als offer aan den Mo loch Tijd zijn gevallen. Van een niet te onderschatten kracht zijn de gol ven der zeeën, die onafgebroken aan de kusten en de fundamenten stelsel matig ondermijnen. Van dit spannen de spel tusschen ongetemde natuur krachten geeft het Noordzeegebied een goed voorbeeld. De geschiedenis wijst uit, dat reeds in den tijd toen de Romeinen nog de zeeën bevoeren in dit gebied de verwoesting een aan vang heeft genomen. Wat zich thans nog aan eilanden vertoont is slechts een schamel overblijfsel van de uitge strekte gebieden, die zich daar eens bevonden hebben. Geweldige natuurkrachten Een juist voorbeeld van kracht, die de stormgolven kunen ontwikkelen, wordt wel geleverd door de volgende feiten: Tijdens de Novemberstormen in do buurt van Plymouth werden granietblokken van 7000 kilogram ongeveer 60 meter landwaatts verschoven; in de haven van Wiek in Schotland werd tijdens een he-< vige storm een geheele golfbreker, die op een gewicht van ongeveer SOOOCO kilogram wordt geschat, tien tot 15 meter van zyn plaats verschoven. In Biarritz knapte tijdens een storm een 45 meter hoogc signaaltoren af en verschoof enkele oogenblikken later een anderhalf me ter hoog zandduin, wiens gewicht op 120000 kilogram wordt berekend. Dit zijn titanenkrachten, die zelfs hen nog imponeeren die met de kracht van onze sterkste machines vertrouwd zijn. Is het dus een wonder, dat zich de kustlijnen der vas telanden regelmatig wijzigen? Ja, dat sommige plaatsen in den strijd met de golven in de toekomst gedoemd zul len zijn te verdwijnen? Het beste voorbeeld hiervoor is wel het eiland Helgo land. Midden in de stormachtige Noordzee, 8 mijlen van de Elbemonding verwijderd, rijst dit eiland als een met bloed doordrenkt reuzenaltaar uit de blauw-groene gol ven omhoog. Wegens den eigenaardigen kleur van het gesteente wordt het eiland terecht den naam van „roode klip" toebedeeld. Helgoland, ©en historisch eiland. Interessant is de geschiedenis van Helgoland. Reeds in de tijden van het heidendom was het eiland een geheiligd oord der Germanen. Hier stond de troon van don god van het recht, Balder's Zoon. „Op gouden zui len rust het zilveren dak van de zaal..." zoo schildert de Edda, het groote epos der Germanen, de schitteren de hal var\ dit hoogste gerechtshof. Van dezen onwer- kclijken pracht is ons niets anders over gebleven dan het lied uit de „Edda" en de oude naam Hiliig-Luna welke beteekent: Heilig land en langzamerhand tot Helgoland is vervormd. I Jarenlang is om het bezit van Helgoland strijd ge voerd. Bisschoppen, hertogen en koningen hebben om het eiland gevochten, zeeroovers nestelden zich in de diep het land binnendringende fjorden. Het is bekend, dat bisschop Eilbert, van een Deenschen zendingsreis teruggekeerd en door zeeroovers achtervolgd op het eiland Farria (Helgoland) zijn toevlucht zocht. Farria vormde toen het grensgebied tusschen het rijk der Frie zen cn dat der Denen. De heerscher was er koning Radboud. Als door een wonder is toen de zend ding aan den dood in dit heidenland ontsnapt. Destijds was Helgoland een omvangrijk, sterk bevolkt •iland. In den tijd van Karei den Groote had het een oppervlakte van 130 vierkante kilometer, waarvan nog slechts een goede halve vierkante kilometer is over gebleven. De gulzige golven. Wij zien op de kaart, welk een uitgestrektheid het eiland tijdens de regeering van Karei den Groote De- sloeg. Vijf honderd jaar later stak nog slechts een vierde gedeelte van het geweldige complex uit de zee omhoog en drie honderd jaar later was van het eiland neg slechts het drie- vierde gedeelte van zijn vroegere grootte overgebleven. Op grond van het vredesverdrag van Versallles moes ten de vestingwerken aan de kust geslecht worden. Hierdoor wordt het eiland aan den verwoes tenden macht der ele menten onbeschermd prijs gegeven en het le zen van het eiland hangt nu aan een zijden draad. Onze nakomelingen zul len aus waarschijnlijk van Helgoland spreken •Js wij van Vineta of Atlantic en het vroegere bestaan van dit sclioone eiland in twijfel trekken Hoe lang het eiland nog boven de zee zal uitste ken. Dit hangt niet al leen van den verwoesten den kracht der golven af, maar eveneens van den goeden wil der bewoners cn van Pruisen den staat waartoe het sedert meer dan 40 jaren be hoort. GÜL/WA De afgebrokkelde Westkust. Den kreeflvisscher. lleJgolandsch meisje. iqMüOi,,. Een gezond klimaat. Thans volgen nog eenige bijzonderheden omtrent dit wonderlijke eiland. Het beschikt niet alleen over een voortreffelijk strand, dat vele badgasten tot zich trekt, maar tevens over een heerlijk hoogzeeklimaat, waarop zich geen enkele deplaats, van Ostendë tot Skagen kan beroepen. In 1927 kwamen na een hevige storm d' duinen in gevaar. Het strand was op vele plaatsen overstroomd en de toestand werd critiek geacht. Door da Pruisische regoering werden toen gelangrijke geld sommen gevoteerd tot herstel en versterking van den kustlijn en men koestert de hoop, dat deze maatrege len afdoende geweest zijn. Totdat... maar laten wij daar nog niet aan denken. Ondanks alle pessimistische ver wachtingen kan het eiland „Helgoland" nog een lang leven beschoren zijn. (Nadruk verboden). Deze week een topcijfer. Reuter seint uit Londen: De invoer van Nederlandsche tulpen over het sta tion van Liverpool Street heeft deze week een top cijfer bereikt. Op één ochtend werden S64.000 bloemen met een gezamenlijk gewicht van 45 ton behandeld. Een reislustige Nederlandsche dame het slachtoffer. Koopman tc Amsterdam ge arresteerd. De politie te Amsterdam heeft een 44-jarigcn koop man aangehouden, die verdacht wordt van oplichting van f 50.000, gepleegd in Duitschland en Zwitserland. De man maakte er zijn werk van met dames van middelbaren leeftijd reizen te organisecrcn naar Duitschland en Zwitserland. Op deze reizen wist hij door valschc voorspiegeling van de dames, die van de reis wellicht meer verwachtten dan de reis alleen, geld los te krijgen. Een Nederlandsche dame is door dezen koopman voor f 50.000 opgelicht. In verband met deze oplichting werd hij aangehouden, doch liet schijnt wel'vast te staan, dat er meer slachtoffers zijn. Van liet van bovenbedoelde dame afhandig gemaakte geld is een groot gedeelte opgespoord. Alkmaar—Amsterdam en Velsen—Uit- ceast. Hce ver de werkzaamheden ge vorderd zijn. 15 Mei a.s. instelling van den dienst. Inzake den voortgang der werkzaamheden van de electrificatie van lijnen AlkmaarAmsterdam en VelsenUitgeest wordt in „Spoor- en Tramwegen" het volgende medegedeeld: De aanleg van de hovenleiidng is. wat de vrije baan betreft, zoo goed als gereed, terwijl ook het meerendecl der staticnsemplacenunten van boven leiding voorzien is. Een uitzondering hierop maken de stations Krommenie-Assendelft en Koog-Zaandijk waar eerst dezer dagen inet montage van het bo- vengrondsche net begonnen kan worden. Ook het em placement Castricum is nog in behandeling, terwijl men te Amsterdam druk bezig is de bovenleiding te montecrcn. De bovenleiding van de beide groote draaibruggen der liembrug en der Velserbrug, be nevens die van een drietal klapbrliggcn, is eveneens nog niet gereed. De montage der 7 onderstations. Alkmaar, Runx- putte, Uitgeest, Beverwijk, Santpoort, Krommenie- Assendelft en Zaandam is in vollen gang. Men re kent, dat het orulerstatiou Santpoort het eerst gereed zal komen, zoodnt men met proefrijden op het baan vak Wlsen—UitgecsJ. zal kunnen beginnen. Dit is van belang om de bovenleidiugscontructie van de Velserbrug te kunnen probecron. Waarschijnlijk zal dit vóór 1 Februari liet geval zijn. Onderstation Santpoort wordt uil het reeds bestaande spoorweg- onderstation te Haarlem van draaistroom onder 1000 Volt spanning voorzien. De overige onderstations met uitzondering van het onderstation Zaandam, hetwelk door middel van een 1000 Volt kabel rechtstreeks op de Centrale te Amsterdam te aangesloten, worden alle mot draaistroom onder 10000 Volt spanning ge voed van een, door de»N.S. te bouwen transformato renstation te Uitgeest, uit. Dit station is door middel van draaistroomkabels van 50000 Volt spanning rechtstreeks aangesloten, zoowel op de Centrale te Amsterdam als op de nieuw te bouwen Centrale van het Provinciaal Electrisch Bedrijf te Velsen. Te Uit geest ontstaat dus een centraal voedingspunt voor vijf onderstations. Teneinde echter nog over een extra reserve te beschikken is het onderstation van de spoorwegen te Alkmaar, door middel van een 1CO00 Volt draaistroomkabel eveneens aangesloten op het onderstation Oterleek van het Provinciaal Electrisch Bedrijf. Deze verbinding kan van belang zijn, wanneer de stroomlevering van Uitgeest uit, gestoord mocht zijn. Het ligt in de bedoeling voor het proefrijden op het baanvak AlkmaarUitgeest, waarmede vermoedelijk begin Maart begonnen zal worden, van deze verbinding gebruik te maken. Het ligt in de bedoeling met ingang van den zo merdienst op 15 Mei a.s. electrische treinen op de baanvakken AlkmaarAmsterdam en VelsenUit geest in dienst te stellen. MAN ONDER DEN TREIN. De trein, die Maandagavond om 11.8 uit 's-Graven- hage naar Rotterdam is vertrokken, heeft voorbij het seinhuis bij de Vaillantlaan een ongeveer 40-jarigcn man overreden, die op de spoorbaan liep. Er is daar ter plaatse geen overweg .Het slachtoffer moet op slag dood geweest zijn. De politie heeft het lijk in beslag genomen. Het treinverkeer heeft eènige vertraging gehad. DE VjARA. TEGEN DEN STAAT. Voor de Haagsche rechtbank heeft gister, in de naar aanleiding van het afbreken der Leidsche radio-rede van den heer Zwertbroek, secretaris van de V.A.R.A., tegen den Staat wegens onrechtmatige daad ingestelde procedure, mr. Mobach als procureur voor de V.A.R.A. eischeresse, overeenkomstig de dagvaarding door mr. Van der Goes van Naters uitgebracht, geconcludeerd, tot schadevergoeding. Voor den Staat stelde zich jhr. mr. Van der Does. De zaak is voor antwoord zes weken aangehouden. Een kolen- en goederentrein tegen elkaar geloopen. Verkeerde wisselstand de oor zaak. V.D. verneemt uit Sittard: Op het emplacement van het station Sittard heeft Maandagavond te elf uur tengevolge van een verkeer den wisselstand een botsing plaats gehad tusschen een kolentrein en een goederentrein. De bagagewagen van den goederentrein werd totaal vernield. In deze wagen bevond zich de 43-jarige hoofdgeleider Klaesens uit Venlo. Deze man is met inwendige kneuzingen in het ziekenhuis te Sittard opgenomen. Van beide treinen zijn nog enkele wagens omgesla gen en versplinterd. De andere staan buiten de rails. De schade is aanzienlijk. De kolentrein kwam met geringe vaart komende uit Lutterade, het emplacement oprijden, terwijl de goede rentrein, die eveneens weinig vaart had, uit Roermond kwam. Het treinverkeer op de hoofdlijn ondervindt geen vertraging. Men is druk bezig met het opruimings- werk. Hiertoe zijn enkele werktreinen van het groote spoorwegemplacement te Susteren naar Sittard gedi rigeerd. Het magazijn van de Fa. Vroom en Drees- man door het vuur verwoest. Een hevige brand heeft gisternacht het groote maga zijn van de firma Vroom en Dreesman staande aan het Zuideinde hoek Heerengracht te Meppel totaal verwoest Omstreeks kwart voor één is de brand, die vermoedelijk ontstaan is door een brandende kachel, uitgebroken. Het vuur greep zeer snel om zich heen en toen de brand weer arriveerde sloegen de vlammen reeds aan alle kan ten uit het gebouw. Dit gebouw is een groot pand van drie verdiepingen en is eerst eenige jaren geleden ge heel gereed gekomen. Vroeger stonden op dezelfde plek een zestal perceelen, die successievelijk by het gebouw van de firma Vroom en Dreesman werden bijgetrokken. Het vuur was zoo fel en de hitte was zoo hevig, dat de ruiten van de tegenover-gelegen huizén van dr. Kars- dorp en den heer F. van Werven, sprongen. De daklijsten van deze gebouwen brandden rees, toen de brandweer ter plaatse kwam. Zij slaagden erin dit vuur in de kiem te smoren. Ook aan de overzijde van de Heerengracht, sprong van een daargelegen bloemenwinkel een ruit. Met negen stralen tastte de brandweer het vuur aan. Men vreesde evenwel den brand niet meester te kunnen blijven en in verband hiermede w-rd assistentie van Zwolle gevraagd. De motorspuit, die uit deze gemeente gezonden werd, behoefde evenwel geen dienst te doen, Gedurende den geheelen nacht heeft het blusschingswerk voortge duurd. Het geheele gebouw is verwoest en slechts een smeulende puinhoop, die gistermorgen te acht uur nog door de brandweer werd nat gehouden, is overgeble ven. Alleen een klein nevengebouwtje is blijven staan. De zeer groote schade, door het vuur aangericht, wordt door verzekering gedekt. Slechts een betrekkelijk klein aantal toeschouwers is getuige geweest van den brand, daar door het in Meppel bestaande brandalarm-systeem alleen de brand weer en de autoriteiten gewaarschuwd worden. In hot gebouw van de firma Vroom en Dreesman woonde nie mand. Maandagavond bij het sluiten der zaak was alles in orde; het schijnt echter, dat de.,kachel te fel brandde en dat deze de oorzaak van de catastrophe is geworden. Op een skitocht bij Innsbruck door een lawine bedolven. V.D. verneemt uit Munchen: Tengevolge van den sneeuwval in het hooggebergte' hebben talrijke overvallen plaats gehad, doordat vele lawines zijn losgeraakt. Uit Innsbruck wordt bericht, dat sedert Zondagavond twee Nederlandsche skiloo- pers vermist worden, die van een skitocht in het Arl- berggebied niet zijn teruggekeerd. Het zijn de hoeren. Rink en Poljfik, uit Den Haag. Verscheidene reddings brigades zijn uitgezonden om de vermisten te zoeken. Deze brigades hebben in het afgezochte gebied tal van. lawines gezien, zoodat men vreest te moeten aanne men, dat de beide Nederlandsche toeristen door een lawine zijn bedolven en vermoedelijk om het leven zijn gekomen. Uit Garmisch wordt gemeld dat te Kreuzeck een skilooper uit Starnberg, een zekere Baur, onder een lawine is geraakt en dood gevonden is. ONEERLIJKE CONCURRENTIE. Van een geval van oneerlijke concurrentie van Hen- drikus A„ depothouder van de -N.V. Albino Mij. te Oldenzaal tegenover de Bertels Oliefabrieken, dat voor de rechtbank aanhangig was gemaakt, geeft het Overijselsch Dagblad van 14 Jan. jl. het volgende verslag: Hendrikus A., 25 jaar, depothouder der N.V. Albi no Mij. te Oldenzaal, is niet verschenen. Yerd. heeft in October 1930 om de waar der Albino Mij. bij een klant te doen ingaan, deze waar, nl. kunstkorrels, doen doorgaan voor die van de firma N.V. Bertels* Oliefabrieken, waardoor deze firma zoowel als de klant benadeeld werden. Get. G. B. Huiskes bestelde telkens Bertels' Kunst korrels in den Albinowinkel. Get. merkte aan de kip pen dat ze niet beviel. „Dat ze er dus niet erg hap pig op waren", zegt de pres. „Ja", zegt get. Daar get. twijfelde of het wel Bertels' Kunstkorrels waren, be stelde hij een zak met de boodschap, dat er label van Bertels aan moest zitten. De zak kwam toen get. niet thuis was, er zat geen label aan, wel een loodje, waarop niets stond. Get. is toen bij verd. gaan navra gen of hij werkelijk Bertels' Kunsüs^rreis had. ont vangen. „Ja", zeide verd., want die neb je immers gevraagd; als je op eens ander'voer zctu geven, zou den de kippen van streek geraken. Toen heeft get. het loodje naar Bertel s fabrieken ter controle opge zonden. Mej. Huiskes heeft de zak van den knecht van de Albino Mij. aangenomen. De eisch luidt f25.boete of 10 dagen hecht. Het hoofd ondetr de tram verbrijzeld. Gisteravond tegen 8 uur is een tot nu toe onbekend persoon op de Nassaukacle bij het Fredrik Hendrik plantsoen aangereden door 'n auto van den Stads- reinigingsdienst, een z.g. asfaltwagen. De auto kwam van de brug voor het Marnixplein en reed in de rich ting van de Rotterdammerbrug. De aangeredene kwam op zijn fiets van de richting Raampoort en reed in de richting van de Nassaustraat. Op de tramrails slipte hij, met het gevolg, dat hij kwam te vallen en met het hoofd terecht kwam onder het linkerachter wiel van den auto. Het hoofd werd nagenoeg geheel verbrijzeld, zoodat de dood vrijwel onmiddellijk in trad. Per auto van den G. G. en G. D. is het lijk naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. DE ROOFOVERVAL TE ELST. De verdachten vrijgesproken. De vorige week moesten voor de Arnhemsche rechtbank terecht staan de 27-jarige A. J. J. en de 48-jarige W. A. W., beiden arbeiders te Eist (Bet.), verdacht van berooving van een half-beschonken boer van een bedrag van ongeveer f1400. De Officier van Justitie had tegen ieder één jaar gevangenisstraf geëikcht en tegen, zekeren D., die terecht stond wegens medeplichtigheid aan deze be rooving, 6 maanden gevangenisstraf. De rechtbank, uitspraak doende, sprak alle drie verdachten vrij, van het hun ten laste gelegde. Trekking van Dinsdag 20 Januari. 5e Klasse 2 e lijst. No. 11270 f 25000. Nos. 12249 14504 14876 17028 f 1000. Nos. 10197 19050 f 400. Nos. 12753 13425 13631 16593 17530 f 200. Nos. 1479 4509 4956 16996 17553 17610 19683 20335 f 100. Prijzen van f 70. 43 124 308 406 605 624 1260 1276 1425 1469 1723 1748 1803 1812 2054 2311 2466 2650 2692 2764 2771 2879 2940 3062 3093 3117 3345 3359 3465 3532 4119 4244 4287 4432 4486 4522 4633 4859 4902 5001 5059 5158 5287 5402 5562 5565 5572 5597 5643 5727 5866 5883 5895 5907 5943 5961 6012 6104 6137 6221 6447 6461 6771 6870 6965 7102 7142 7160 7169 7314 7491 7546 7620 7794 7914 8024 8066 8440 8617 9018 9082 9114 9305 9329 9342 9366 9728 9872 9958 10338 10618 10930 10937 11168 11171 11247 11276 11538 11670 11752 11764 11777 11781 11878 11911 12025 12326 12461 12669 12789 12872 13100 13174 13231 13265 13311 13546 13632 13678 14061 14366 14514 14909 14950 15067 15374 15421 15722 15803 15930 16130 16353 16537 16554 16655 16702 16769 16829 17137 17145 17202 17212 17365 17432 17497 17510 17569 17608 17627 18249 18403 18423 18430 18476 18729 18866 19060 19146 19725 19802 19988 20097 20252 20404 20535 20671 20848 20919

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 8