F N
HUP
Op de 21ste R.A.1. te Amsterdam.
Fa. BLAAUBOER ROSSEN,
Maarten Smit,
1931
1931
DE HUPMOBILE
VRIJLOOP.
23 Januari—1 Februari.
Automobielen zijn
belangrijk goedkooper.
RA.I. STAND 124.
beteekent beproefde kwaliteit
naast duurzaamheid en comfort
SCHAGEN.
Automobielen
vroeger en nu.
KOEGRAS.
zal de bezoekers van
de R.A.I. verbaasd
doen staan.
R.A.1
Vrijloop en gesynchroniserde gangwissel
de belangrijkste verbeteringen.
VLOTTE VERKOOP VERWACHT.
AMSTERDAM, 23 Januari 1931.
Wel zelden In de geschiedenis van het auto-wezen
is een jaar met zooveel spanning tegemoet gezien als
juist 1931. De automobiel- industrie heeft als geen an
dere het afgeloopen jaar te lijden gehad van de alge-
meene depressie. Doch zij is niet bij de pakken neer
gaan zitten. Integendeel. Dit jaar van slapte heeft zij
besteed om de wagens, zoowel technisch als ook uiter
lijk te vervolmaken. Zij heeft de organisatie danig her
zien, de verkoop-tactiek gewijzigd en verbeterd. En dc
„service" weder belangrijk uitgebreid. Zij heeft de prij
zen opnieuw gecalculeerd met het gevolg, dat de thans
aan de markt komende wagens belangrijk goedkooper
zullen zijn. En dit is wel het meest verheugende ver
schijnsel voor den automobilist of hij, die het worden
wil. Want velen werden nog teruggeschrikt door de in
derdaad hooge prijzen, die helaas ook zoo hoog bleven.
De 21e tentoonstelling vau automobielen en aanverwan
te artikelen, te Amsterdam, kortweg de R.A.I. genaamd,
is dus weer geopend. Het is begrijpelijk, dat deze ten
toonstelling een afspiegeling is van de politiek der auto-
industrie en dat de belangstelling van de exposanten
grooter was dan eenig jaar tevoren. Ja, zoo groot zelfs,
dat de zaaloppervlakte van 15.000 M2. niet voldoende
bleek om aan de ruimte-honger te voldoen, en men
verschillende aanvragen op rantsoen heeft moeten zetten
Zelfs het orkest-podium heeft eraan moeten gelooven
en zal deze dagen gastvrijheid verleenen aan standhou
ders. Zelden was een tentoonstelling zoo volledig als
deze. Het aantal geëxposeerde merken personenauto's
is niet minder dan 72, bedrijfsautomobielen zijn vertegen
woordigd met 39, en motorrijwielen met 40 merken.
Holland verkeert altijd in een gunstige positie, doordat
het autoemrken van verschillende landen kan invoeren
en daardoor met elkaar vergelijken. In landen met een
eigen automobiel-industrie zijn zulke geweldig hooge tol
muren voor buitenlandsche fabrikaat opgeworpen, dat
men daar niet tot import van vreemde merken kan
overgaan.
Het is begrijpelijk, dat Amerika weer het leeuwenaan
deel heeft in deze tentoonstelling. Het is hier vertegen
woordigd met niet minder dan 30 merken. Hierop volgt
Frankrijk met 15 merken, Engeland met 11, Duitsehland
met 7, Italië met 4, België en Oostenrijk elk met 2 en
Spanje met 1 merk. Dit wat betreft de personen-wagens.
Voor bedrijfsautomobielen zijn de cijfers als volgt: Ame
rika komt uit met 13, Duitsehland met 8, Frankrijk met
7, Engeland met 3 merken; België, Zwitserland en Italië
elk met één merk.
De motorrijwielen worden hoofdzakelijk door Enge
land geleverd, dat met niet minder dan 17 verschillende
merken aanwezig is, Duitsehland volgt met 7, Amerika
en België elk met 3, Frankrijk met 2 merken. Oosten
rijk en Nederland exposeeren elk met èèn merk.
De stand langs de wanden, zijn weer, zooals vorige ja
ren toegewezen aan de importeurs van toebehooren en
aanverwante artikelen. Hier ook vindt men verschillen
de vereenigingen op automobiel-gebied vertegenwoor
digd, benevens diverse vakbladen.
Talrijke nieuwigheden.
De automobiel-industrie heeft voor talrijke nouveau-
té's zorggedragen, waarvan de voornaamste twee wel
zijn de vrijloop en de gesynchroniseerde op alle versnel
lingen geruischlooze gangwissel.
De vrijloop, die afgeloopen zomer door een fabrikant
werd uitgebracht is nu zelfs op vijf merken toegepast
en het laat. zich aanzien, dat in de toekomst alle wa
gens er mede zullen worden uitgerust, want vrijloop be-
teekent een besparing van twintig procent aan brand
stoffen. De gesynchroniseerde, geruischlooze gangwissel
draagt veel bij tot de verlenging van den levensduur van
het mechanisme. Ook heeft men zich beziggehouden met
het probleem lawaai-makende onderdeelen zooveel mo
gelijk geruischloos te maken.
Het interieur is zooveel mogelijk geluidsabsorbeerend
gemaakt, door het toepassen van geluiddempend mate
riaal. Vele wagens zijn toegerust met niet-splinterend
glas. Ruime toepassing is gemaakt van niet roestend
gechroomd metaal. De motoren zijn weer geperfection-
neerd en kunnen meer paardenkrachten ontwikkelen,
het interrieur der wagens biedt grooter geriefelijkheid.
De algemeene lijn der wagens is langer en lager gewor
den, zonder dat de ruimte er aan werd opgeofferd.
Een imposante aanblik.
Als men het ontzaggelijke R.A.I.-gebouw binnentreedt,
wordt men overweldigd door den imposanten aanblik
van de honderdon, fonkelende, keurige wagens, die daar
temidden van het gezellige geroezemoes staan, wachtend
op kijkers en koopers, op leeken en vaklui, die straks in
bewondering voor hen de oogen zullen opslaan.
Voor ruim drie millioen aan Hol-
landsche guldens staan daar geexposeerd.
Gelukkig dat de enorme, stemmig-beige zaal-overkap
ping, evenals de muren, met asbestplaten tegen brand
verzekerd is, want drie millioen... dat zou zelfs voor een
Nqderlandsche verzekering wat zwaar op de maag liggen
Aan weerszijden van de lengteassen zijn de kexlrige
stands Ingericht met hun nieuwe, lak-glazende model
len.
Een groot restaurant geeft den dorstigen gelegenheid
zich te verpoozen. En overal overal motoreh, do
groote zaal, zoowel als de kleine, tot in do kléinste
hoekjes benut. Dat is do tentoonstelling in het R.A.L-
gebouw, dat heden voor de 9de maal als zöodanig1 'dienst
<^oet-
F N-MOTOREN.
Dit jaar komt F. N. op stand 124 voor het eerst uit
met een ééncylinder 500 c.c. met zijkleppen en blnnen-
waartsche vliegwielen. Behalve in standaard uitvoering
is dit type verkrijgbaar in een luxe-editie, voorzien van
verchroomde tank met kneegrips, verchroomde knalpot
en complete Bosch-installatie. Deze belde types zijn
bovendien nog voorzien van groote met de hand bij
stelbare schokbrekers en steeringdamper, alsmede van
27X4 draadbanden.
Van het bekende Sahara-type is, naast het mooie,
bekende Standaard-model, ook een type verkrijgbaar in
luxe-uitvoering, dus ook voorzien van een verchroomde
tank (met kneegrips) en knalpot alsmede complete
Bosch-installatie.
Ook de bekende 500 c.c. klopklepper ontbreekt niet
En wanneer men er nog meer van wil weten, doet
men het beste, met naar Maarten Smit, Koegras, te
gaan, die U zeer zeker alle gewenschte inlichtingen
zal verstrekken.
op de
Een merk met een wereld
reputatie voor slechts f 444.00
5 verschillende
Pracht-Modellen
In 350 X 500 c.c. zijklep,
pen, 500 c.c. KopKleppen
VERCHROOMDE BENZINETANK
Handelaren vraagt speci
ale conditie voor het in
voorraad houden van een
machine.
Laat U voorlichten door de
Official FORD-DEALERS U
Zijn de geheele week op de R.A.I. aanwezig.
Toenmaals Circus-attractie.
THANS EEN GEBRUIKSARTIKEL.
De man, die vijftig jaar geledon een voertuig wilde
hebben zonder paar werd als niet geheel normaal be
schouwd. Hij moest een paard nemen of niets. De elec-
trische tram was bekend, maar dat was een publiek ver
voermiddel en liep op rails. De wegen warpn vooral in
Amerika slecht. Niets wees in de richting, dat men een
paardloos voertuig zou uitvinden, dat snel kon rijden.
Doch in 1890 begon het te dagen. Op de tentoonstelling
in Chlcago in 1889 kon men voertuigen aantreffen, die
op andere wijze dan met dierlijke kracht werden voort
bewogen. Er waren stoom-wagens en electrisch gedre
ven voertuigen. De basis was gelegd en het menschelijk
vernuft zette zich aan het werk om de nog gebrekkige
uitvindingen te vervolmaken.
Een volgende tentoonstelling In 1893 liet nog niet veel
vooruitgang zien. Een 6-persoons voertuig, dat met elec-
triciteit gedreven werd reed over de terreinen. Europa
had gezorgd voor een Daimler, een voertuig op hooge
beenen, dat met zorg moest behandeld worden en in een
porcelein-kast beter op zijn plaats -was geweest, dan in
het drukke tentoonstellingsgewriemel.
Reeds in 1895 had de bekende Amerlltaansche auto
mobiel-pionier Charles E. Duryea, die reeds als jongen
zich had toegelegd op het construeeren van rijwielen en
deze naderhand voorzien had van zelfgemaakte moto
ren, een driewielige automobiel geconstrueerd. Deze wa
gen had praktisch alle essentieele onderdeelen van een
moderne wagen, behalve een starter, die in die dagen
van kleine motoren en goede benzine niet zoo noodza
kelijk was. Maar de eerste werkelijke automobiel was
geboren.
Voldaan met zijn wagen, was het volgende probleem,
dat de uitvinder en zijn broeder Frank bezighield, kapi
taal te vlndgn voor het construeeren van meerdere wa
gens. Doch dit was moeilijker dan het uitvinden zelf.
Niemand zag er eenig perspectief in en heel wat jaren
verliepen, voordat men van een eigenlijke industrie kon
spreken. Automobielen bleven de eerste jaren va.n hun
uitvinding slechts tentoonstelllngs-bezienswaardigheden,
bij hooge uitzondering een vervoermiddel voor een of
ander exentriek aangelegd menscto. Het was b.v. in 1896
een van de grootste attracties in het wereldberoemde
circus Barnum en Baily.
Eerst in het begin van deze eeuw begon men zich
ernstig toe te leggen op de productie van automobielen,
doch een algemeen gebruikt vervoermiddel werd het
eerst eenige jaren voor den wereld-oorlog.
En thans? Het geheele leven is op motor-tractie In
gesteld. Over de geheele wereld loopen wegen, die spe
ciaal voor het snelverkeer zijn ingericht In de wereld
steden wordt de straatruimte voor 't grootste gedeelte
voor automobielen in beslag genomen. Electrische trams
moeten plaats maken voor autobussen. De productie
loopt in de millioenen. En de leiders van de groote auto
mobiel-concerns kondigen een nog grootere productie
aan. Thans is een paard een bezienswaardigheid gewor
den en wordt men exentriek genoemd als men met een
rijtuig met paard bespannen gaat rijden. De tijden zijn
wel veranderd!
Hoofd-Agent
OoK verkrijgbaar op zeer gemakke
lijke betalingsvoorwaarden.
HUPMOBH.E.
In alle modellen van de Hupmobile Is de vrijloop in
gebouwd. Dit beteekent een besparing van 18 pet op de
olie en van 12 pet. op de brandstof. Het rijden is daar
door vergemakkelijkt. Een onderzoek heeft uitgemaakt,
dat bij het afleggen van 5000 K.M. de motor slechts bij
4000 K.M. in beweging was bij gebruikmaking van den
vrijloop. Vele onderdeelen zijn geïsoleerd, wat tegelij
kertijd geluiddemping en beschutting tegen hitte en
koude beteekent. De stuurinrichting heeft eveneens ver
beteringen ondergaan.
Op stand 75 exposeert de Haagsche Automobielmaat-
sohappij de Hupmobile. Drie modellen van den 6-cylin-
dcr: de Century Six Sedan, de Cabrolet en de „Vier
onder de kap" cabriolet.
Verder twee 85 paards acht-cylinders, Sedan en Ca
briolet, drie 100 paards acht-cylinders en twee 135 paards
acht-cyllnderwagens.
De wagens kunnen naar wensch geleverd worden zon
der of met freewheel ing.
AUTO-HUMOR.
FORD OP DE R.A.1.
Sedert het nieuwe model A Ford in 1928 voor het eerst
op de Amsterdamsche tentoonstelling verscheen, heeft
het chassis slechts zeer lichte ondergeschikte wijzigin
gen ondergaan, wat pleit voor de weldoordachte en juis
te constructie. Er hebben thans meer dan vier millioen
wagens de fabrieken Verlaten en is het hier getoonde
chassis dan zeker ook geen onbeproefd experiment. De
carrosserieën, welke men hier te zien krijgt heeft men
reeds eenige maanden in groote getale onze wegen zien
bevolken. Hierbij valt op, dat de Ford thans een keus
geeft uit 12 verschillende koetswerken. Dit vindt zijn
oorzaak in het feit, dat de Ford zich niet alleen esn
oersterke gebruikswagen heeft getoond, doch zijn groote
snelheid, zijn soepele veering en lichte bestuurbaarheid
maken hem ook tot een ideale wagen voor luxe gebruik
Om aan de wenschen van deze klasse koopers tegemoet
tekomen, vervaardigde Ford een serie koetswerken in
luxe uitvoering, -welke zioh met do booto moton Inmnnn i
De kleur-combinaties zijn alle met zéér veel smaak ge
kozen. Het meest valt bij deze carrosserieën het gebruik
van gepolijst roestvrij staal op, voor die deelen, welke
vroeger vernikkeld waren. Dit is een nieuwigheid welke
Ford het publiek aanbiedt, hetwelk een groote verbete
ring over vernikkeld en verchroomd is, daar afschilfe
ren of afslijten van een dun laagje uitgesloten is. Da
wagens behouden dus voor de geheele levensduur in dit
opzicht een goed uiterlijk.
Ook op den stand van de Ford in de vrachtwagen-af-
deeling vindt zeker iedere vrachtwagen-gebruiker iets
van zijn gading, terwijl ook een zeer goed ingerichte
autobus op Ford chassis is te zien.
Dat de Ford hier in het Noorden door de firma's
Blaauboer en Kossen te Schagen en Maarten Smit 1»
Koegras vertegenwoordigd wordt, behoeft nauwelijks
meer gezegd te worden.
De automobilist kwam met groote vaart aangereden
en stopte juist bij het begin van het stadje.
„Hoeveel inwoners zijn hier?" vroeg hij een man, die
kalm zijn pijp rookte.
„Dat hangt 'er van af", zei deze: „Nu, of als u er
doorgereden bent?"
(STAND 75)
heeft verschillende verbeteringen aange
bracht, waaronder de bekende
Vertegenwoordiger voor Schagen en omstre
ken GARAGE PLEVIER, waarvan een der
vertegenwoordigers gaarne ter voorlichting
met belangstellenden de R.A.1. wil bezoeken.