BENZINE Maarten Smit, Chevrolet 1931 ARIËL IS DE NIEUWE GARAGE C. DE MOOR STAND 115 CITROEN R.A.I. Fa, De Reus l Groenewoud MOTOREN J. MOEIJES, J. JANSEN ONWEERSTAANBAAR «c R.A.I. STAND 54 EN 162 HET RIJBEWIJS. OP STAND 81 Overtuigt U er van op de R.A.I. Official Dealer Tel. no. 8 Schagerbrug. De sensatie voor 1931. Heerhugowaard (Zuid). R. A. I. HET was een prachtige dag In Juni. Uit een hel- derblauwen hemel straalde de zon op het mooie groen, dat aan beide zijden van den weg flan keerde, Mr. Jones, achter het stuur van zijn kleinen wagen gezeten, had vrede met de wereld en het rustige gelaat van zijn echtgenoote, die naast hem gezeten was, bewees eveneens, dat zij, aldus, het leven mooi vond. Zij waren een prachtig duo. Geen woordenwisseling kwam er ooit tusschen hen voor. Weet je, zei Jones, de stilte verstorend, dat ik nu al vijftien jaren een wagen rijd en nooit met de po litie last heb gehad? Dat toont aan, hoe onnoodig het is. Ja, die dwazen, die met een snelheid van vijftig een dorp passeeren... Hij brak z'n zin plotseling af... De motor zong haar lied. Nooit had hem het geluid zoo schoon toegeschenen als vandaag. Toen zij een zij weg passeerden, wuifde een vriendelijk uitziende politie agent hen toe. Jones beantwoordde de vriendelijkheid beleefd. Dorpen naderden en bleven achter hen en thans na derden zij opnieuw een hoofdweg. Spoedig kwamen zij bij een druk punt en de man achter het stuur ontwaarde reeds van verre een rij wagens en twee silhouetten van personen naast den eersten wagen. Ik vrees, dat er iets gebeurd is, mompelde Jones' vrouw. Ik hoop, dat niemand gewond is. Maar de echt genoot raadde beter. Dit was geen ongeluk. Het tooneel voor hen beteekene een inspectie van rijbewijzen. Instinctief greep Jones in z'n binnenzak. Die was leeg. Wilde gedachten stormden door z'n brein. Waar was het rijbewijs? Had hij een ander jasje aangetrok ken? Zijn hart klopte wild, tot in zijn keel. Dichter en dichter naderde de wagen de opstopping en de twee mannen in het blauw. Wat kon hij doen? Stoppen en terugkeeren beteekende de ramp. Een oogenblik was hij van plan gas te geven en full speed de zaak voorbij te stormen. Hij realiseerde echter direct het resultaat... het fluiten der polltie-agenten, telefoontje naar de nabu rige stad, gebarricadeerde weg, de vliegende brigade in touw... Plotseling daagde er redding op. Tien meter vóór hem zag hij een smal pad. Zoo snel als de bliksem klemden zijn bevende handen zich vaster om het stuur en sloeg hij naar links af. Een klein eindje verder evenwel keken twee agenten verwonderd op. Mr. Jones dacht, dat dit het einde van alles was. Een wolk verduisterde de zon. Het kloppen in z'n keel werd heftiger. Mijn beste, zei z'n vrouw, waarom maak Je zoo*n TTTomweg- Je weet toch, dat we bezoek krijgen. Hoe kon z'n vrouw in godsnaam aan bezoek denken, terwijl daar een paar politie-agenten stonden, visioenen voor hem opdaagden van gevangenisdeuren en soortge lijke onprettige dingen meer. Hij naderde de figuren... Maar... dat waren geen agenten. Twee postbestellers.... Hij slaakte een zucht van verlichting. Daar doemde weer een donkere figuur op. Nu was er geen twijfel meer mogelijk... Zachtjes voortrijdend begon hij snel tegen z'n vrouw te praten. Wat hij alle maal voor onzin zei, wist hij niet. Vrouwlief keek hem verschrikt aan... Daar stapte de man in uniform midden op den weg... Neemt u me niet kwalijk meneer, maar mag ik even uw rijbewijs zien... Jones' hart stond bijkans stil. Het oogenblik was gekomen. Wel, weet u, begon hij, z'n droge lippen bevoch tigend, de kwestie is... e... dat wil zeggen, ik geloof niet, dat ik het op het oogenblik bij mij heb... Aha, zoo. Vergeten, nietwaar? informeerde de poll- tle-agent Dan, op anderen toon: „Maar wat is dat daar bij uw voeten?' De oogen van Jones en echtgenoot volgden starend de blikken van den agent. Daar, half verscholen bij de handrem, lag een klein boekje. Het was het rijbewijs... Dankbaarheid welde 'n Jones' hart op. toen hij het ding opnam en het den agent overhandigde... Een voldaanglimlachje en het was voorbij De agent groette, toen de wagen zich zachtjes in beweging zette... Mr. Jones, vervuld van liefde voor dezen dienaar der wet, beantwoordde den groet over-beleefd. De zon scheen weer. De wolk was verdwenen. De hemel was blauw en de vogels zongen... Nooit had de motor zoo mooi geloopen... (Auto-nummer Hsbd.) 9 Cent per Liter Nieuwe Laagzyde 88=89, Schagen Telefoon 105. CITROëN-PRODUCTEN. 1931 zal voor Citroen belangrijk worden, want dit jaar zal de Nederlandsche Organisatie haar nieuwe gebouw voor het Stadion in gebruik nemen. Een maquette op stand 81 geeft er een beeld van. De vertegenwoordigster, de fa. Reus en Groenewoud te Winkel vertelde ons eenlge interessante bijzonderhe den van de nieuwe producten. Op den personenwagen-stand wordt onze aandacht na tuurlijk het eerst gevestigd op een der belangrijkste no viteiten van deze tentoonstelling: de viercylinder Ci- troëns met breede carrosserieën. In het afgeloopen na jaar heeft Citroen ons reeds verrast met zijn nieuwen lagen prijs; tegen denzelfden prijs wordt thans op de tentoonstelling voor het eerst aangeboden de 5-persoons verbreedo conduite-intérieure model dat op de laatste Parijsche tentoonstelling nog niet te zien was. Naar ons van bevoegde zijde verzekerd werd, moeten deze vier-cy- linder Citroëns buitengewoon pittig loopen en onver stoorbaar vast op slechte wegen liggen. Om verder te zwijgen over de zuinigheid en over de buitengewone rem-capaciteiten, waardoor Citroën toonaangevend in zijn klasse geworden is. Verder zijn er verschillende andere niet minder fraaie modellen geëxposeerd als 7-persoons Familiale en de tourwagens, alle prachtige, ruime, luxueuse automobielen met de feillooze, beschaafde chic van een Fransch pro duct De CITROËN is de steeds meer en meer geperfectionneerde en ver fijnde antomobiei, tegen den laagst mogelijken prijs, waarvan wij de vertegenwoordiging hebben. Winkel, yerschaft alle gewenschte inlich tingen over de nienwe modellen. AUTO-HUMOR. Op een warmen zomerlmddag rijdt eem boertje met z'n kar, door een oud paard getrokken, en wordt inge haald door een Packawl van het laatste model. „Is het nog ver naar Dingsbergen?" vraagt de chauf feur van den mooien wagen. „Gaat nog al", zegt het boertje; ,,'t beste zou zijn, dat^ je maar achter me aan rijdt, dan kom je er zeker!" FORD- en vraagt inlichtingen bij KOEGRAS. Verzuimt niet tijdens Uw bezoek aan de Auto mobieltentoonstelling te Amsterdam, de schit terende serie nieuwe personenwagens en vracht- chassis te bezichtigen. Vraagt demonstratie aan onze magazijnen. DE CHEVROLET 193L De vertegenwoordiger van de Chevrolet, de heer C. de Moor te Schagerbrug, deelde ons mede, dat Chevro let wederom met een geheel nieuw model op de markt is verschenen. Was het steeds 't streven van General Motors geweest, een 6-cyl. wagen te construeeren tegen een 4-cyl. prijs, thans is zij hierin meer dan ooit geslaagd Reeds dadelijk valt de lange, lage lijn der carosserie op, hetwelk aan een veel duurderen wagen doet denken, de hooge doep doorgebouwde radiator, met strakke, op zij eenig3zins gebogen motorkap, geven den wagen, met de draadspaakwlelen, een massale indruk, terwijl de fijne bies met het vele chroomnikkel, het uiterlijk van den wagen verfraait De fraaie bekleeding der diepveerqnde kussens, de ge riefelijke armleuningen en het smaakvolle dashboard geven aan 't interieur een gedistingeerd karakter. Ook technisch heeft het nieuwe model vele wijzigingen ondergaan. De langere wielbasis verhoogt het comfort bij het rijden, en biedt gelegenheid aan een ruimere carosserie. De zwaardere geconstrueerde krukas met haar groo- ter lageroppervlak en haar torsietrillingdemper, garan deeren een geruischloozen en trllingvrije gang der motor bij iedere gewenschte snelheid. Ook in de vrachtwagenlijn heeft Chevrolet dit jaar veranderingen gebracht Lanceerde men voorheen slecht3 twee typen in de vrachtchassis, thans bouwt Chevrolet chassis tot een laadvermogen van 2500 K.G., in verschil lende uitrustingen en met verschillende wielbasis. DE AUTOMOBIEL IN CIJFERS. Het aantal wagonladingen automobielen en trucs ver voerd over Amerikaansche spoorwegen bedroeg niet minder dan 3.080.000. o De export van Amerika in 1930 bedroeg 561.000 auto mobielen, de import van buiteniandsche wagens was slechts 625 o De waarde aan uitgevoerde motor-voertuigen, onder- deelen en banden bedroeg over 1930, 816.750.000 gulden. o De Amerikaansche automobiel-industrie verschafte in 1930 aan 4.700.000 personen werk. o Automobielbezltters moesten over 1930 direct of indi rect aan belasting opbrengen 2.525.000.000 gulden, ter wijl de benzine belast was met 1.287.500.000 'gulden. In Amerika liepen 75 pet. van alle automobielen ter wereld. In 1929 werden 330.929 vrachtwagens gecorporteerd. In 1930 liep dit cijfer terug op 191.000. De totale produc tie aan trucs bedroeg in 1930 561.800, 33 pet minder dan in 1929. o Chevrolet begon in 1911 in een donkere werkplaats te Detrolt met 20 arbeiders en maakte in de eerste twee maanden na de oprichting vijf auto's. Dezelfde twee maanden van het voorafgaande jaar bedroeg de pro ductie 100.000 wagens. De waarde van in 1930 geproduceerde automobielen bedroeg 4.428.000.000 gulden, dat is 3.024.754.600 gulden minder dan in bet voorafgaande jaar AUTO-HUMOR» De man, die den wagen wil koopen, aarzelt Ten slotte vraagt hij: „En hoe neemt hij de hellingen? Het antwoordt luidt: „Hij rijdt ze schitterend... naar beneden." Ze reden te samen op den zonnigen weg, ver van dorp of stad. De wagen ging nu langzamer, en stopte... geen druppel benzine meer! „Zie je wel," zei mevrouw. „Dat komt er van. 't Was ook wel noodig, dat je vanmorgen Je sigaren-opsteker moest vullen!" WAT „ARIEL" BRENGT VOOR 193L Wanneer men de combinatie Ariel en Sloper vindt be- teekent dit geenszins de schrijfwijze in vereenvoudigde spelling van den naam van iemand die er zijn werk van maakt oude huizen met den grond gelijk te maken, maar Is dat de aanduiding voor een modern motorrij wiel, dat door kenners als superieur wordt aangemerkt. Sloper n.1. is het Engelsche woord voor helling en om dat dez emodellen zeer schuin in het frame geplaatst zijn, is dit de populaire naam ervan geworden. Direct valt de vlotte elegante lijn op van deze ma chines, en tevens de geraffineerde afwerking: De tank chroom en dofzwart, vormt met de overige glimmend zwarte en verchroomde deelen een verfijnd smaakvol geheel. 't Schakelen is, hoe zullen we het noemen... vloeiend, ja, dat is het juist woord door de 4 versnellingen, die zoo prachtig onderling aansluiten. Wanneer men de motor berijdt, hoort men letterlijk niets, een gevolg van de drie expansie-kamers. Een handig instrumentenbord, stelt den rijder in staat, met een oogopslag snelheid, oliedruk en tijd waar te nemen. Een zeer belangrijke verbetering is de olJebad-ketting- kast, die de voorketting geheel in olie uoet draaien en terwijl bovendien de achterketting waarvan het onder ste deel door een apart schermpje beschut is, tevens re gelbaar van uit die oliebadkast gesmeerd wordt. Naast de zijklep en kopklep sloper, welke respectie velijk een snelheid van pl.m. 110 en 135 K.M. per uur kunnen ontwikkelen, wordt een Speciale Sloper Ariel 4 kleppig geleverd, welke pl.m. 150 K.M. per uur gega randeerd wordt een aleszins behoorlijke snelheid. De 250 c.M.3 machines de z.g. Poney's zijn in alle op zichten een verkleinde uitgave van de 500 cM.3 modellen alleen is de motor hier onder een hoek van 60 graden geplaatst. Deze machines behoeven dus eigenlijk geen speciale bespreking, echter zij nog opgemerkt, dat met dit type het kampioenschap van Nederland in de 250 en in de 350 cM.3 klasse behaald is. De 4 cyllnder, die bij zijn verschijnen in Engeland ont zaggelijk opzien gebaard heeft, zal ook op de tentoon stelling aanwezig zijn. Tevens wordt ieder belangstellende beleefd uitgenoo- digd tot een bezoek op stand 115 der R.A.I. De heer J. Moeijes te Heerhugowaard geeft alle na dere gewenschte inlichtingen. Kampioen van Nederland in de 250; 350; 500 en zijspanklasse; bovendien de merkenprijs 1930. Ariel-motoren wonnen altijd en overal. Het nieuwe model, de z.g. Ariel Sloper ls de sensatie voor 1931. Vertegenwoordiger;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 7