Oude gebruiken in modern gewaad.
Raad
Wieringerwaard.
Radioprogramma
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
Per auto naar het
offerfeest
Uit onze omgeving.
Donderdag 19 Maart.
Hilversum (1875 M.)
AVRO.
8.00 Tijdsein; 8.019.50 Gramofoonmuzlek; 10.00 Tijd
sein; 10.0110,15 Morgenwijding; 10.3011.00 Ochtend
muziek door het AVRO- Kwintet; 11.0011.30 Halfuur
voor de vrouw; 11.3012.00 Voortzetting Ochtendmu
ziek; 12.00 Tijdsein; 12.151.30 Gramofoonmuzlek; 1.30
2.30 Gramofoonmuziek; 2.303.00 Rustpoos zender;
3.004.00 Naaicursus door Mevr. de Leeuwvan Rees;
4.005.00 Ziekenuur door Mevr. Antoinette van Dijk;
5.006.00 Concert door het AVRO-Octet; 6.006.30 Con
cert door Van Dijk's Origineele Volendammers; 6.30—
7.00 Radio-Volksuniversiteit Cursus: De groote satire
in de literatuur; 7.007.30 Engelsche les voor gevor
derden; 7.458.05 Sportpraatje door H. Hollander; 8.05
9.00 Concert door het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep;
9.009.20 Het wegenvraagstuk in Nederland: Overste
P. W. Scharroo spreekt over: Betonwegen; 9.2010.00
Vaudeville-programma; 10.00 Nieuwsberichten Vaz Dias;
10.1011.00 Voortzetting Vaudeville-programma; 11.00
12.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
Huizen (298 M.)
K.R.O.
8.009.00 Morgenconcert.
N.C.R.V.
9.009.30 Zang door het NCRV- Dameskoor; 9.3010.00
Korte Ziekendienst.
K.R.O.
10.0011.15 Uitzending van de gezongen H. Mis uit het
Seminarie „Hageveld" te Heemstede; 11.1512.00 Gra
mofoonmuziek; 12.00 Tijdsein; 12.011.30 Lunchconcert
door het K.R.O.-Trio; 1.302.00 Gramofoonmuziek.
N.C.R.V.
2.002.15 Gramofoonmuziek; 2.153.15 Cursus Fraaie
Handwerken; 3.153.4'5 Vrouwenhalfuurtje; 3.454.00
Verzorging van den zender; 4.005.00 Ziekenuurtje;
5.006.30 Concert te geven door het „Hollandsch Harp-
kwartet; 6.306.45 Gramofoonmuziek; 6.457.00 Cursus
Knippen en Stof versieren; 7.007.30 Lezing over: „Het
geluidsvraagstuk in den kerkbouw"; 7.308.00 Vragen-
halfuurtje; 8.008,15 Gramofoonmuziek; 8.1510.30
Uitvoering van ,,Das Lied von der Glocke" van Max
Bruch, in de Ned. Herv. Kerk te Almelo; 10.30 Nieuws
berichten Vaz Dias; 10.4011.30 Gramofoonplaten.
VOOR DEN POLITIERECHTER.
Zitting van Maandag 16 Maart.
EINDELIJK HET SLOTBEDRIJF?
Deze zitting was besteed voor de derde en zoo wij
hartelijk hopen, de laatste maal, de aandacht te be
steden aan de mishandelingszaak van den heer Nic. Gr.,
landbouwer te Bovenkarspel, die in de nacht van 9 op
10 Nov. zekeren heer J N. Out in de Hoofdstraat had
afgetroefd, zoo hij zeide uit wraak, omdat Out zijn
zuster onbehoorlijk had bejegend.
Thans werd alsnog gehoord de rijksveldwachter
Laagland, die het proces-verbaal had ingeleverd en de
vorige maal door griep-ongeimakken was verhinderd.
De verdachte, wiens belangstelling in zijn zaak niet
kon ontzegd worden, volgens den heer Laagland had hij
het feit zelfs 2 maal erkend. Ook thans bleef Nicolaas
opnieuw ontkennen.
De heer Officier, den doopceel van den verdachte nog
eens extra lichtende, wat ook al niet in zijn voordeel
strekte, vorderde een stevige geldboete en wel f 50
boete of 50 dagen, waarop de politierechter, die niet al
te veel achter wilde blijven in waardeering voor de
verdiensten van verdachte, hem veroordeelde tot f 35
boete of 35 dagen en betaling van f8.35 aan den be
schadigden heer Out. Nolens volens nam de veroor
deelde met dit vonnis genoegen.
EEN ONGELIKTE AUTOBESTUURDER.
De 20-jarige beroeplooze heer Cornells B. te Heer-
hugowaard had aldaar in den avond van 28 Januari J.L,
toen hij zich onledig hield met het besturen van een
auto, met zooveel geweld tegen een afsluitboom van den
overweg der Ned Spoorwegen bij Kilometerpaal no.
8781 gereden, dat die boom midden door brak. De
spoorwegarbeider A. de Boer maakte van dit vandalisme
proces-verbaal op en stond de automobilist heden te
recht. Hij beweerde door de lichten van een aankomen
den auto verblind te zijn geworden. De politiereohter
wees hem vaderlijk op zijn roekeloosheid. Hij ontving
van zijn vader 1 gulden Zondagsgeld.
De Officier wees op het gevaar dat kan ontstaan
door het ontbreken van een dergelijken boom en vor
derde f 15 boete of 15 dagen, zoo weinig, omdat ver
dachte zoo gunstig bekend stond.
Uitspraak f7 boete of 7 dagen.
EEN ONDERWIJZER MISHANDELD.
De verdachte Gerrit N. was niet aanwezig en had
zich te verantwoorden ter zake het feit dat hij op 5 De
cember te Hoorn den heer Sjoerd de Vries, onderwijzer
te Enkhuizen, had mishandeld. In den trein viel een
kerel een juffsouw lastig om geld, waarop de heer
Nieboer als beschermer van die dame optrad. Een an
dere snuiter, die op een bank lag uitgestrekt en later
verdachte bleek te zijn, bemoeide zich toen ook met
de kwestie en diende den heer de Vries 'n kaakslag toe.
Gevorderd werd tegen N., die alreeds wegens heling
werd veroordeeld, f 25 boete of 25 dagen. Vonnis f20
boete of 20 dagen.
BEROUW KOMT NA DE ZONDE. DEN
RIJKSVELDWACHTER BELEEDIGD.
De niet verschenen verdachte E. O. te Schagen,
schold op 7 Febr. te Sohagen den rijksveldwachter
Marskamp op zeer onhebbelijke wijze uit Hij scheen
thans berouw te hebben gekregen en zich diep te
schamen. De beleedigde was op grond van een onder
gane mishandeling niet aanwezig. Elsch en vonnis f15
'boete of 15 dagen.
EEN NIET AL TE HOFFELIJK URKER.
Een te Den Helder wonende visscher, met name
Lubbert P., niet ter terechtzitting aanwezig, voegde
op 23 Jan. te Den Helder den visscherij-opziohter C. J.
de Vlieger, die hem betrapte op het aanweizg hebben
van ondermaatsche bot. het niet bijzonder vleiende
woord „ploert" toe, toen de opzichter hem een bekeu
ring toezegde Deze beleediging werd geuit aan boord
van het vaartuig van verdachte. Door verschillende an
dere aanwezigen op het vaartuig was ontkend, dat de
schipper het woord „ploert" had gebezigd, doch ge
tuige persisteerde bij zijn proces-verbaal. Hij had direct
het woord ploert genoteerd. Eisch f20 boete of 20 da
gen. Vonnis f10 boete of 10 dagen.
EEN NIET „WELBESPRAAKT" JONGMENSCH.
De verdachte Petrus J., die geen blijk van aanwezig
heid gaf, had volgens dagvaarding op 27 Januari niet
alleen zijn collega-melkventer en dorpsgenoot L. J.
Pater een maar liever niet nader te noemen scheld
woord toegebruld, doch een dergelijke qualiflcatie ook
uitgedeeld aan den kruidenier N. Elders, welke heer
tevens knecht is bij den melkleverancier C. J. Pater.
Volgens laatstgemelde moest het onbeleefde optreden
van den heer Petrus J., hetwelk gebeurde op de Hoofd
straat, zijn toe te schrijven aan jalousie de metier ofte
wel broodnijd. Gevorderd werd voor beioe feiten f25
boete of 25 dagen. Vonnis f 15 boete of 15 dagen,~ wat
een zeer billijke berekening mag genoemd worden.
DRIE MOMENTOPNAMEN.
De drie millieen zwarte boeren, op Haïti bebouwen
thans hun velden eveneens met behulp van tractors en
ijzeren ploegen, met landbouwwerktuigen en kunstmest
zooals de Zuid-Afrikaansche boeren of de farmers van
Tasmanië. Haïti beschikt over een radiostation en mo
dern ingerichte ziekenhuizen, waarin de knapste medici
hun diensten verleenen. Een van hen, Dr. Prince is wijd
en zijd bekend. Zijn bibliotheek^ die door haar massale
omvang een befaamden naam op het eiland heeft gekre
gen, omvat alle werken der wetenschap, die maar eenlgs-
zins waard zijn om gelezen te worden. Hij leest alle mo
derne talen... en laat zich In zijn auto naar de offer
plaats in de bergen voeren, waar de plechtigheden van
de Vodoo of godendienst plaats vinden. Met enkele beel
den heb ik den toestand op Haïti geschetst en het is
voor onze Westersche begrippen niet gemakkelijk te be
grijpen, hoe een combinatie van moderne cultuur en af
godendienst mogelijk is, doch op Haïti verbaast men zich
daarover in het geheel niet
Het zou te ver voeren, om te beschrijven hoe de ritu-
eele plechtigheden van dezen afgodendienst uit oude
voorvaderlijke gebruiken tot hun huidigen wasdom ge
rijpt zijn, laten wij liever Dr. Prince op zijn tocht naar
boven volgen.
De dokter is hier geboren en kent den weg op zijn
duimpje. Zoo weet hij, dat die eenvoudige boerenwoning
tusschen twee rotspieken een „homefort" is, oftewel een
Vedoo tempel.
In een gewone boerenschuur staan vier auto's, een
motorfiets leunt In een hoek en op een hoop gestapeld
liggen een dozijn fietsen. De geloovigen zijn reeds in den
tempel aanwezig.
In den voortempel wordt een Congo-dans uitgevoerd,
een zonderlinge dans, die als inleiding tot de plechtig
heden bedoeld is. De wanden van den binnentempel zijn
met slangen en menschenfiguren beschilderd, er staat
een tafel met een rood-wit gestreept kleed, waarop een
spit en haak en een door veeren omwonden kruis rus
ten. Links en rechts van die tafel menschenschedels en
gebroken skeletten, kaarsen en slangensymbolen, wijn,
water, schotels met vruchten en flesschen uit de stad
met Fransche etiketten: grenadine en Ranja. In het
midden van deze chaos een hoop korenmeel met een ei
gekroond.
Eensklaps staan een priester en een priesteres voor de
offertafel. De adem van de „Mamaloi" de priesteres ont
snapt fluitend, haar gelaat is onbewogen als een mas
ker. De gemeente heft thans een gezamenlijk gezang
aan, dat langzaam aanzwelt tot een cacophonie van
schrille geluiden. Onder het gezang valt de priesteres
voorover op den grond en kust de aarde. Tusschen de
geknielde gestalte en het altaar maakt de priester met
meel een teekening op den grond en overgiet deze inet
wijn, olie en water. Na het gezang begint de offerscène,
waarvoor men inplaats van... menschen, thans dieren
heeft uitgekozen.
Uit de hand der priesteres ontvangen zij
hun galgenmaal.
Een witte en twee zwarte hanen worden binnengeleid
en ontvangen hun galgenmaal uit de hand van de pries
teres. Daarna pakt ze de drie dieren in een behendigen
greep bij den kop en pooten en begint een dwazen uit-
zinnigen werveldans, die door een monotoon geroep der
menigte wordt begeleid. Met een plotselingen ruk qnt-
hoofdt zij het dier, de bloedende lichamen worden óver
de hoofden der menigte (zoodat ieder met bloed bespat
wordt) den voortempel ingeslingerd.
Het vierde slachtoffer Is de zondebok. Zijn voeten wor
den gezalfd, zijn horens versierd, en een meisje, dat met
tranen in de oogen op handen en voeten naar hem toe
is gekropen, bestreelt liefkoozend zijn lichaam. De bok
is voor haar in de plaats gekomen en zal voor haar ster
ven.
Een hymne wordt gezongen, zeldzaam schoon is de
melodie en de tekst is gemakkelijk te volgen. Het dier
wordt een groene twijg toegereikt en terwijl het met zijn
maal bezig is, scheidt de priester met één verschrikke-
lijken houw den kop van den romp. In een houten nap
stroomt het bloed, dat uit de aderen springt.
Buiten den tempel wordt nu de groote Radatrom ge
roerd, het geluid zwelt aan als het gerommel van den
donder, donker, dreigend en steeds sneller... Baraballa
wordt aangeroepen, de slangengodin. Steeds meer die
ren worden geofferd en het bloed spuit in stroomen over
de hoofden der menigte. In het wit gekleede vrouwen
dansen, het lichaam in grillige bochten kronkelend, om
het altaar, wanneer de mannen zich bij de rij voegen,
wordt de dans steeds wilder en groeit met het aanzwel
len van het tromgeroffel aan tot een dans van razernij
die niets menschelijks meer heeft Bekers met een meng
sel van rum en bloed worden tegen de lippen geperst
uit een oud cultuurgebruik is een organische dans ge
boren.
DE CULTUUR DER ONVRUCHTBAARHEID.
In de smalle straat die naar de Ganges voert, rijdt een
helgele tram, omnibussen dringen zich door een ketting
van auto's, straatvuil, stof, gloeiende hitte en haastende
menschen... Uit de geopende vensters dringt het gera
tel van schrijfmachines en dikwijls het schrille alarm
signaal van een telefoonschel. Zakentijd: 10 uur v.m.
Onze wagen blijft met een ruk voor een hoogen grau
wen muur staan. De gids wacht ons reeds op en voert
ons door een zijingang naar de tempelgalerij.
Een iuoht van bloed en zweet omgeeft ons als een
trage wolk. Rhytmisch buigen de lichamen der bede
vaartgangers naar den grond. Midden in het gedrang
vertelt een oude Hindoe met luide stem de geschiedenis
van Kali, de vierarmige godin der vruchtbaarheid. Dof
tromgeroffel begeleidt het rythmische zwenken der
lichamen, dan verscheurt een gillende schreeuw de
lucht Vrouwen vallen op den grond, de mannen pre
velen monotone gebedsformules. De schreeuw wordt
herhaald... een, de vier pooten bij elkaar gebonden
geitje wordt den priester in de armen gelegd. Hij pakt
het diertje bij den kop, draait het om en om, werpt het
op den vloer en scheidt met één slag den kop van den
romp. Gorgelend vliedt het bloed uit het stuiptrekken
de lichaam, en vloeit dampend over den breeden bodem.
Boven het lioofd slingert hij het dier
in het rond.
De vrouwen kruipen op handen en voeten naderbij en
drinken gretig van het heete' bloed. Symbool der vrucht
baarheid...
Wat van het bloed overblijft wordt in schotels op
gevangen en over de voeten van de godin en den
priester gegoten. In kolossale vaten wordt thans door
tempeldienaren het wateT van de Ganges nader ge
sleept, dat met bloed vermengd wordt Door een on-
deraardsch kanaal vloeit het mengsel van bloed en
water voorbij de tempelmuren door een opening van een
handgrootte naar buiten, het water der vruchtbaarheid
voor hen, die gelooven...
Honderd twintig tot twee honderd geitjes vallen hier
dagelijks als slachtoffers. Buiten de tempelmuren
suizen de auto's af en aan en er is niemand, die zich
om het doodsgeschrei der dieren bekommert. De schrille
tegenstellingen: eenerzijds modern snelverkeer, ander
zijds de eeuwenoude cultuurdienst der vruchtbaarheid...
En wij leven in 1931!
DE GEBOORTE VAN HET VUUR.
In het Noorden van Burma leven ongeveer 70.000
Kachinen. Een tak van het Mongoolsche ras, intelli
gent en ondernemend. Men heeft hen graag ln diénst
der overheid en in den oorlog vormden zij een afzon
derlijke legerafdeeling. Zij kunnen uitstekend met mo
derne wapenen omgaan, velen begrijpen de techniek
van het autobesturen en zij weten wat een tank en
een vliegtuig is. Duizenden beoefenen technischen ar
beid, en zij maken zich graag op allerlei manier ver
dienstelijk bij het doordringen in de Teakwouden.
De moderne zaagmolens zijn in werking gesteld; de
cultuur marcheert ook in Noord-Burma voorwaarts!
Even voor Taika, een paar mijlen van Irawady verwij
derd, breekt een moer van onze achteras. Geen zorg,
de Kachinen zullen ons helpen de auto weer te repa-
reeren, want zij zijn uitstekende smeden, zeer goed op
de hoogte met een autoconstructie. Zoo begeven wij ons
naar Taika, doch wij kwamen te laat om het dorp Taika
te aanschouwen. Wat we zien is een troosteloos veld
met rookende puinhoopen, want Taika is tot op het
laatste huis plat gebrand. Wij zijn getuigen van het
geboortefeest van het vuur...
De Kachinen kunnen een goede auto van een slechte
onderscheiden, maar zij zijn ondanks moderne invloe
den hun duivelsdienst trouw gebleven. Het vuur Is hun
hoogste goed, want het vuur kookt hun spijzen en be
schermt hen voor de tijgers. Doch het vuur is toornig
geworden en heeft hun dorp verwoest. Op de zelfde
plaats een nieuw opbouwen heeft geen zin. Het vuur
zou het niet dulden. Zoo wordt een andere plaats op
gezocht en het eerste offer aan den god van het vuur
gebracht.
Lucifers worden nog maar heel matig gebruikt, de
Kachinen huldigen nog liever de meer gecompliceerde
methode van den vuurslag. Ieder verwekken van vuur
is de ceremonieele. plechtigheid, waarbij de toovenaar
zijn diensten verleent. Hij blaast in de kleine vlam en
steekt daarin een fakkel aan waarmee hij zich naar
de nieuw uitgekozen woonplaats op weg begeeft. De
inwoners van het verbrande dorp loopen achter hem
aan en wanneer zij hem hebben ingehaald, drijven zij
den toovenaar met zweep- en stokslagen voorwaarts. Dit
verzoent den god van het vuur.
De toovenaar blaast in het vuur.
De toovenaar is een sterk man, maar wanneer hij de
nieuwe woonplaats heeft bereikt, stroomt het bloed op
alle plaatsen uit zijn lichaam, doch hij mag niet klagen.
Zijn laatste daad is het werpen van den fakkel ln een
brandstapel van kostbaar hout en wanneer de vlammen
omhoog lekken, zijn de geesten verbannen.
De Kaohinen pakken elkaar dan bij de hand en
dansen als kinderen om den brandstapel.
Wij hebben dit nieuwe schouwspel mede aanschouwd.
Wanneer de dans teneinde Is, komen zij naar ons toe
en vragen wat er van onzen dienst is. Benzine?
Een half uur later kunnen wij onzen tooht vervolgen.
Zijn commentaren nog noodlg voor deze drie moment
opnamen? Drie scènes, drie ware gebeurtenissen in
het jaar 1931. Drie illustraties van de grillige verwron
gen uitingen van onzen tijd! Wij zouden zoo door kun
nen gaan, een eindelooze rij van beelden. In het intense
Noorden van Alaska bij de monding van Churchrlvier
leefde ik samen met Eskimo's, die gelooven, dat zij ter
belooning van hun goede daden in de hel komen, waar
hot altijd warm is en voor hun slechte daden ln de
ijskoude regionen van den hemel. Velen van deze Es
kimo's dragen in een zakje op den borst een cheque
boekje en hadden geld op de Amerikaansche bank.
In een streek van Noorwegen zijn de bewoners nog
trouwe aanhangers van den hcidenschen godsdienst en
twee uur verder ligt Rjnkan, de grootste luchtstikstof-
fabriek der wereid...
Gelooft u, dat in de wereld de romantiek door de
techniek gedood is?
Men rijdt thans per auto naar het offerfeest.
Dat is alles!
(Nadruk verboden).
Vergadering van den Raad op 16 Maart 1931.
Tegenwoordig alle leden.
De notulen werden na voorlezing goedgekeurd.
Ingekomen is:
lo. Brieven van Ged. Staten, waarbij goedgekeurd
zijn terug ontvangen de besluiten van den Raad tot
liet verleenen van machtiging aan B. en W. voor het
verstrekken van akkerbouwvoorschottcn; tot het aan
gaan van een kasgeldleening en tot wijziging der be
grooting 1931.
2o. Notulen van de vergadering van den Vleeseh-
kcuringsdienst kring Barsingerhorn, gehouden 26
Febr. 1931.
De Voorzitter deelt vervolgens mede, dat deze ver
gadering is belegd ter behandeling van een adres, on-
derteckend door pl.m. 250 ingezetenen, om terug te
komen op het verbod tot het verbouwen van Bravo-
aardappelen. B. en W hebben dit verzoek naar de
afd. Wieringerwaard van de Holl. Mij. van Landbouw
gezonden om advies en deze acht gewenscht het ver
bod te handhaven.
B. en W. hebben de zaak nader overwogen en ge-
meiend waar de verordening pas het vorig jaar is
vastgesteld en een en ander toen goed onder de oogen
is gezien, dat het moeilijk is er thans op terug te ko
men. Het belang voor verbod van deze aardappelen
soort spreekt nog op dezelfde wijze en zij achten daar
om niet gerechtvaardigd tot opheffing van het ver-
bouwverbod te besluiten.
Bovendien bestaat er reden te vermoeden dat aan
de onderteekening van het adres niet de volle waarde
moet worden toegekend Het is Voorzitter o.a. bekend
dat een handteekening is geplaatst buiten medeweten
van den betrokkene.
De heer C. Blaauboer zegt dat de verbodsbepaling
hem nimmer sympathiek is geweest. Spr. heeft des
tijds voorgestemd omdat hij geen oppositie had ver
nomen van do zijde der verbouwers en in vele go-
meenten een dergelijk verbod reeds was ingesteld. Nu
dit adres is ingekomen, gelooft spr. dat tot opheffen
van het verbod moet worden overgegaan. Uitvoer van
bloembollen e.d. is vanuit deze gemeente van geringe
beteekenis en is z.i. van te weinig belang om daar
voor de Bravo-aardappcl te doen verdwijnen.
De heer P. Visser merkt op dat bij het constatce-
ren van wratziekte het uitvoerverbod geldt voor knol
gewassen geteeld binnen een kring van 5 a 15 K.M.
van de plaats waar de ziekte voorkomt. Ook spr. ge
looft dat vele menschen alleen hebben geteekend uit
sluitend uit sympathie voor den Bravo-aardappel; de
strekking van het verbod is hun wellicht niet bekend.
Er zijn b.v. onderteekenaars wier belang het is dat
het verbouwverbod gehandhaafd blijft
De heer Koster is het hiermee eens en wijst er od
dat de omringende landen allerlei redenen trach
ten te vinden om den invoer van onze producten te
weren. Dit moet ons dubbel voorzicltig maken. De
kwaliteit onzer producten moet boven allen twijfel
verheven zijn.
Ook de heer Sleutel doet zich kennen als een voor
stander van het vertxmwverbod. Spreker brengt naar
voren hoe de verordening door het inwerkingtreden
eerst por 1 Januari 1931 te doen plaats hebben, soe
pel is toegepast en belanghebbenden alle gelegenheid
hebben gehad zich van poters te voorzien.
De heer Speets zegt zich te hebben afgevraagd welk
belang hier het zwaarst moet wegen, dat van dege
nen wier plaats op de wereldmarkt op het spel staat
of dat van hen die voortaan de Bravo-aardappel zul
len moeten missen en dan meent spr. dat het eerst
genoemde voorgaat. Temeer neemt spr. dit stand
punt is, waar hij nagaat het advies van de afd. van
de Holl. Mij. van Landbouw die bijna geheel uit land
bouwers bestaat.
De heer Blaauboer meent, dat voor onze gemeente
meer van belang is het verbod op te heffen Dat de
verbouw van Bravo's hier ooit van schadelijken in
vloed is geweest, is nooit bewezen, het is alleen de
angst daarvoor die de bepaling in het leven deed roe
pen. en dit vindt spr. te ver gaan. Het verzoek in
stemming gebracht wordt besloten er afwijzend op te
beschikken. De heer Blaauboer verklaarde zich voor
inwilliging.
De heer Visser deelt hierop mede, dat het voor
nemen bestaat diverse aardappelsoorten, waaronder
ter vergelijking ook de Bravo's, aan elkaar te toetsen,
wat opbrengst, kwaliteit enz. betreft en waarvoor
eenige proefveldjes zullen worden aangelegd. Ge
vraagd zal worden ten aanzien van de Bravo van het
verbod ontheffing te verleenen.
Over het algemeen wordt het nemen van een der
gelijke proef wel wenschelijk geacht, doch bezwaar
wordt gevoeld de ontheffing te verleenen.
Nog licht de voorzitter toe. dat de afd. van de Holl.
Mij. van Landboiiw zich bereid heeft verklaard de
belanghebbende Bravo aardappelverbouwers op aan
vrage aan andere soorten poters te helpen.
Tenslotte vraagt de heer Visser of gelegenheid moet
worden gegeven aan de ingezetenen om hunne ver
boden pootaardappclen in te ruilen. Spr. wil geen
voorstel doen in dien geest, doch alleen de vraag
stellen. Aangezien belanghebbenden voldoende tijd
hebben gehad zich aan de verbodsbepalingen aan te
passen, wordt dit niet noodig geoordeeld. De verga
dering wordt hierna gesloten.
WIERINGERWAARD
Vergadering Witte Kruis.
Maandagavond vergaderde de afd. van het Witte
Kruis onder leiding van den heer Jb. Kaan Kz. Noode
misten we den secretaris-penningmeester, den heer
Sleutel, die wegens ongesteldheid verhinderd was.
Aanwezig waren 9 leden.
De begrooting gaf aan een bedrag aan inkomsten
en uitgaven van f G4-i.ll, waaronder een batig saldo
van ruim f 140. Dit jaar zal in de maand April weer
de Emmabloemcollecte worden gehouden, waarvoor
enkele jonge dames zullen worden aangezocht.
De badinrichting aan de Nieuwesluis kwam weer
ter sprake. Het bestuur kreeg in deze vrij mandaat,
om een bescheidpn gelegenheid te doen maken.
Tot bestuursleden werden gekozen de heeren C.
Haringhuizen, W. F. v. d. Ham en J. Hoogland, die
allen hun benoeming aannamen.
De voorzitter verzocht nog. er wel om te willen
denken de in bruikleen ontvangen verplegingsarti-
kclen, na gebruik tijdig aan den magazijnmeester
terug te bezorgen.
Ten slotte bracht de heer W. Bron verslag uit van
de gehouden algemeen? vergadering in Haarlem. De
aftredende voorzitter werd bij monde van den heer
Haringhuizen bedankt voor de ambitie en ijver waar
mee de heer Kaan deze functie had waargenomen.
BARSINGERHORN
Bij beschikking van den Commissaris der Koningin
In de provincie Noordholland van 9 Maart J.L is aan
de volgende ingeschrevenen voor den dienstplicht, lich-
tin 1932, uit deze gemeente voorgoed vrijstelling van
den dienstplicht verleend wegens broederdlenst: B. Beu-
ving, B. Blauw, M. Bijpost, R. van Loon, C. Pool, E.
Schipper, T. Visser en J. C. Wardenaar.