Oude gebruiken in modern gewaad. Raad Wieringerwaard. Radioprogramma Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. Per auto naar het offerfeest Uit onze omgeving. Donderdag 19 Maart. Hilversum (1875 M.) AVRO. 8.00 Tijdsein; 8.019.50 Gramofoonmuzlek; 10.00 Tijd sein; 10.0110,15 Morgenwijding; 10.3011.00 Ochtend muziek door het AVRO- Kwintet; 11.0011.30 Halfuur voor de vrouw; 11.3012.00 Voortzetting Ochtendmu ziek; 12.00 Tijdsein; 12.151.30 Gramofoonmuzlek; 1.30 2.30 Gramofoonmuziek; 2.303.00 Rustpoos zender; 3.004.00 Naaicursus door Mevr. de Leeuwvan Rees; 4.005.00 Ziekenuur door Mevr. Antoinette van Dijk; 5.006.00 Concert door het AVRO-Octet; 6.006.30 Con cert door Van Dijk's Origineele Volendammers; 6.30— 7.00 Radio-Volksuniversiteit Cursus: De groote satire in de literatuur; 7.007.30 Engelsche les voor gevor derden; 7.458.05 Sportpraatje door H. Hollander; 8.05 9.00 Concert door het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep; 9.009.20 Het wegenvraagstuk in Nederland: Overste P. W. Scharroo spreekt over: Betonwegen; 9.2010.00 Vaudeville-programma; 10.00 Nieuwsberichten Vaz Dias; 10.1011.00 Voortzetting Vaudeville-programma; 11.00 12.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. Huizen (298 M.) K.R.O. 8.009.00 Morgenconcert. N.C.R.V. 9.009.30 Zang door het NCRV- Dameskoor; 9.3010.00 Korte Ziekendienst. K.R.O. 10.0011.15 Uitzending van de gezongen H. Mis uit het Seminarie „Hageveld" te Heemstede; 11.1512.00 Gra mofoonmuziek; 12.00 Tijdsein; 12.011.30 Lunchconcert door het K.R.O.-Trio; 1.302.00 Gramofoonmuziek. N.C.R.V. 2.002.15 Gramofoonmuziek; 2.153.15 Cursus Fraaie Handwerken; 3.153.4'5 Vrouwenhalfuurtje; 3.454.00 Verzorging van den zender; 4.005.00 Ziekenuurtje; 5.006.30 Concert te geven door het „Hollandsch Harp- kwartet; 6.306.45 Gramofoonmuziek; 6.457.00 Cursus Knippen en Stof versieren; 7.007.30 Lezing over: „Het geluidsvraagstuk in den kerkbouw"; 7.308.00 Vragen- halfuurtje; 8.008,15 Gramofoonmuziek; 8.1510.30 Uitvoering van ,,Das Lied von der Glocke" van Max Bruch, in de Ned. Herv. Kerk te Almelo; 10.30 Nieuws berichten Vaz Dias; 10.4011.30 Gramofoonplaten. VOOR DEN POLITIERECHTER. Zitting van Maandag 16 Maart. EINDELIJK HET SLOTBEDRIJF? Deze zitting was besteed voor de derde en zoo wij hartelijk hopen, de laatste maal, de aandacht te be steden aan de mishandelingszaak van den heer Nic. Gr., landbouwer te Bovenkarspel, die in de nacht van 9 op 10 Nov. zekeren heer J N. Out in de Hoofdstraat had afgetroefd, zoo hij zeide uit wraak, omdat Out zijn zuster onbehoorlijk had bejegend. Thans werd alsnog gehoord de rijksveldwachter Laagland, die het proces-verbaal had ingeleverd en de vorige maal door griep-ongeimakken was verhinderd. De verdachte, wiens belangstelling in zijn zaak niet kon ontzegd worden, volgens den heer Laagland had hij het feit zelfs 2 maal erkend. Ook thans bleef Nicolaas opnieuw ontkennen. De heer Officier, den doopceel van den verdachte nog eens extra lichtende, wat ook al niet in zijn voordeel strekte, vorderde een stevige geldboete en wel f 50 boete of 50 dagen, waarop de politierechter, die niet al te veel achter wilde blijven in waardeering voor de verdiensten van verdachte, hem veroordeelde tot f 35 boete of 35 dagen en betaling van f8.35 aan den be schadigden heer Out. Nolens volens nam de veroor deelde met dit vonnis genoegen. EEN ONGELIKTE AUTOBESTUURDER. De 20-jarige beroeplooze heer Cornells B. te Heer- hugowaard had aldaar in den avond van 28 Januari J.L, toen hij zich onledig hield met het besturen van een auto, met zooveel geweld tegen een afsluitboom van den overweg der Ned Spoorwegen bij Kilometerpaal no. 8781 gereden, dat die boom midden door brak. De spoorwegarbeider A. de Boer maakte van dit vandalisme proces-verbaal op en stond de automobilist heden te recht. Hij beweerde door de lichten van een aankomen den auto verblind te zijn geworden. De politiereohter wees hem vaderlijk op zijn roekeloosheid. Hij ontving van zijn vader 1 gulden Zondagsgeld. De Officier wees op het gevaar dat kan ontstaan door het ontbreken van een dergelijken boom en vor derde f 15 boete of 15 dagen, zoo weinig, omdat ver dachte zoo gunstig bekend stond. Uitspraak f7 boete of 7 dagen. EEN ONDERWIJZER MISHANDELD. De verdachte Gerrit N. was niet aanwezig en had zich te verantwoorden ter zake het feit dat hij op 5 De cember te Hoorn den heer Sjoerd de Vries, onderwijzer te Enkhuizen, had mishandeld. In den trein viel een kerel een juffsouw lastig om geld, waarop de heer Nieboer als beschermer van die dame optrad. Een an dere snuiter, die op een bank lag uitgestrekt en later verdachte bleek te zijn, bemoeide zich toen ook met de kwestie en diende den heer de Vries 'n kaakslag toe. Gevorderd werd tegen N., die alreeds wegens heling werd veroordeeld, f 25 boete of 25 dagen. Vonnis f20 boete of 20 dagen. BEROUW KOMT NA DE ZONDE. DEN RIJKSVELDWACHTER BELEEDIGD. De niet verschenen verdachte E. O. te Schagen, schold op 7 Febr. te Sohagen den rijksveldwachter Marskamp op zeer onhebbelijke wijze uit Hij scheen thans berouw te hebben gekregen en zich diep te schamen. De beleedigde was op grond van een onder gane mishandeling niet aanwezig. Elsch en vonnis f15 'boete of 15 dagen. EEN NIET AL TE HOFFELIJK URKER. Een te Den Helder wonende visscher, met name Lubbert P., niet ter terechtzitting aanwezig, voegde op 23 Jan. te Den Helder den visscherij-opziohter C. J. de Vlieger, die hem betrapte op het aanweizg hebben van ondermaatsche bot. het niet bijzonder vleiende woord „ploert" toe, toen de opzichter hem een bekeu ring toezegde Deze beleediging werd geuit aan boord van het vaartuig van verdachte. Door verschillende an dere aanwezigen op het vaartuig was ontkend, dat de schipper het woord „ploert" had gebezigd, doch ge tuige persisteerde bij zijn proces-verbaal. Hij had direct het woord ploert genoteerd. Eisch f20 boete of 20 da gen. Vonnis f10 boete of 10 dagen. EEN NIET „WELBESPRAAKT" JONGMENSCH. De verdachte Petrus J., die geen blijk van aanwezig heid gaf, had volgens dagvaarding op 27 Januari niet alleen zijn collega-melkventer en dorpsgenoot L. J. Pater een maar liever niet nader te noemen scheld woord toegebruld, doch een dergelijke qualiflcatie ook uitgedeeld aan den kruidenier N. Elders, welke heer tevens knecht is bij den melkleverancier C. J. Pater. Volgens laatstgemelde moest het onbeleefde optreden van den heer Petrus J., hetwelk gebeurde op de Hoofd straat, zijn toe te schrijven aan jalousie de metier ofte wel broodnijd. Gevorderd werd voor beioe feiten f25 boete of 25 dagen. Vonnis f 15 boete of 15 dagen,~ wat een zeer billijke berekening mag genoemd worden. DRIE MOMENTOPNAMEN. De drie millieen zwarte boeren, op Haïti bebouwen thans hun velden eveneens met behulp van tractors en ijzeren ploegen, met landbouwwerktuigen en kunstmest zooals de Zuid-Afrikaansche boeren of de farmers van Tasmanië. Haïti beschikt over een radiostation en mo dern ingerichte ziekenhuizen, waarin de knapste medici hun diensten verleenen. Een van hen, Dr. Prince is wijd en zijd bekend. Zijn bibliotheek^ die door haar massale omvang een befaamden naam op het eiland heeft gekre gen, omvat alle werken der wetenschap, die maar eenlgs- zins waard zijn om gelezen te worden. Hij leest alle mo derne talen... en laat zich In zijn auto naar de offer plaats in de bergen voeren, waar de plechtigheden van de Vodoo of godendienst plaats vinden. Met enkele beel den heb ik den toestand op Haïti geschetst en het is voor onze Westersche begrippen niet gemakkelijk te be grijpen, hoe een combinatie van moderne cultuur en af godendienst mogelijk is, doch op Haïti verbaast men zich daarover in het geheel niet Het zou te ver voeren, om te beschrijven hoe de ritu- eele plechtigheden van dezen afgodendienst uit oude voorvaderlijke gebruiken tot hun huidigen wasdom ge rijpt zijn, laten wij liever Dr. Prince op zijn tocht naar boven volgen. De dokter is hier geboren en kent den weg op zijn duimpje. Zoo weet hij, dat die eenvoudige boerenwoning tusschen twee rotspieken een „homefort" is, oftewel een Vedoo tempel. In een gewone boerenschuur staan vier auto's, een motorfiets leunt In een hoek en op een hoop gestapeld liggen een dozijn fietsen. De geloovigen zijn reeds in den tempel aanwezig. In den voortempel wordt een Congo-dans uitgevoerd, een zonderlinge dans, die als inleiding tot de plechtig heden bedoeld is. De wanden van den binnentempel zijn met slangen en menschenfiguren beschilderd, er staat een tafel met een rood-wit gestreept kleed, waarop een spit en haak en een door veeren omwonden kruis rus ten. Links en rechts van die tafel menschenschedels en gebroken skeletten, kaarsen en slangensymbolen, wijn, water, schotels met vruchten en flesschen uit de stad met Fransche etiketten: grenadine en Ranja. In het midden van deze chaos een hoop korenmeel met een ei gekroond. Eensklaps staan een priester en een priesteres voor de offertafel. De adem van de „Mamaloi" de priesteres ont snapt fluitend, haar gelaat is onbewogen als een mas ker. De gemeente heft thans een gezamenlijk gezang aan, dat langzaam aanzwelt tot een cacophonie van schrille geluiden. Onder het gezang valt de priesteres voorover op den grond en kust de aarde. Tusschen de geknielde gestalte en het altaar maakt de priester met meel een teekening op den grond en overgiet deze inet wijn, olie en water. Na het gezang begint de offerscène, waarvoor men inplaats van... menschen, thans dieren heeft uitgekozen. Uit de hand der priesteres ontvangen zij hun galgenmaal. Een witte en twee zwarte hanen worden binnengeleid en ontvangen hun galgenmaal uit de hand van de pries teres. Daarna pakt ze de drie dieren in een behendigen greep bij den kop en pooten en begint een dwazen uit- zinnigen werveldans, die door een monotoon geroep der menigte wordt begeleid. Met een plotselingen ruk qnt- hoofdt zij het dier, de bloedende lichamen worden óver de hoofden der menigte (zoodat ieder met bloed bespat wordt) den voortempel ingeslingerd. Het vierde slachtoffer Is de zondebok. Zijn voeten wor den gezalfd, zijn horens versierd, en een meisje, dat met tranen in de oogen op handen en voeten naar hem toe is gekropen, bestreelt liefkoozend zijn lichaam. De bok is voor haar in de plaats gekomen en zal voor haar ster ven. Een hymne wordt gezongen, zeldzaam schoon is de melodie en de tekst is gemakkelijk te volgen. Het dier wordt een groene twijg toegereikt en terwijl het met zijn maal bezig is, scheidt de priester met één verschrikke- lijken houw den kop van den romp. In een houten nap stroomt het bloed, dat uit de aderen springt. Buiten den tempel wordt nu de groote Radatrom ge roerd, het geluid zwelt aan als het gerommel van den donder, donker, dreigend en steeds sneller... Baraballa wordt aangeroepen, de slangengodin. Steeds meer die ren worden geofferd en het bloed spuit in stroomen over de hoofden der menigte. In het wit gekleede vrouwen dansen, het lichaam in grillige bochten kronkelend, om het altaar, wanneer de mannen zich bij de rij voegen, wordt de dans steeds wilder en groeit met het aanzwel len van het tromgeroffel aan tot een dans van razernij die niets menschelijks meer heeft Bekers met een meng sel van rum en bloed worden tegen de lippen geperst uit een oud cultuurgebruik is een organische dans ge boren. DE CULTUUR DER ONVRUCHTBAARHEID. In de smalle straat die naar de Ganges voert, rijdt een helgele tram, omnibussen dringen zich door een ketting van auto's, straatvuil, stof, gloeiende hitte en haastende menschen... Uit de geopende vensters dringt het gera tel van schrijfmachines en dikwijls het schrille alarm signaal van een telefoonschel. Zakentijd: 10 uur v.m. Onze wagen blijft met een ruk voor een hoogen grau wen muur staan. De gids wacht ons reeds op en voert ons door een zijingang naar de tempelgalerij. Een iuoht van bloed en zweet omgeeft ons als een trage wolk. Rhytmisch buigen de lichamen der bede vaartgangers naar den grond. Midden in het gedrang vertelt een oude Hindoe met luide stem de geschiedenis van Kali, de vierarmige godin der vruchtbaarheid. Dof tromgeroffel begeleidt het rythmische zwenken der lichamen, dan verscheurt een gillende schreeuw de lucht Vrouwen vallen op den grond, de mannen pre velen monotone gebedsformules. De schreeuw wordt herhaald... een, de vier pooten bij elkaar gebonden geitje wordt den priester in de armen gelegd. Hij pakt het diertje bij den kop, draait het om en om, werpt het op den vloer en scheidt met één slag den kop van den romp. Gorgelend vliedt het bloed uit het stuiptrekken de lichaam, en vloeit dampend over den breeden bodem. Boven het lioofd slingert hij het dier in het rond. De vrouwen kruipen op handen en voeten naderbij en drinken gretig van het heete' bloed. Symbool der vrucht baarheid... Wat van het bloed overblijft wordt in schotels op gevangen en over de voeten van de godin en den priester gegoten. In kolossale vaten wordt thans door tempeldienaren het wateT van de Ganges nader ge sleept, dat met bloed vermengd wordt Door een on- deraardsch kanaal vloeit het mengsel van bloed en water voorbij de tempelmuren door een opening van een handgrootte naar buiten, het water der vruchtbaarheid voor hen, die gelooven... Honderd twintig tot twee honderd geitjes vallen hier dagelijks als slachtoffers. Buiten de tempelmuren suizen de auto's af en aan en er is niemand, die zich om het doodsgeschrei der dieren bekommert. De schrille tegenstellingen: eenerzijds modern snelverkeer, ander zijds de eeuwenoude cultuurdienst der vruchtbaarheid... En wij leven in 1931! DE GEBOORTE VAN HET VUUR. In het Noorden van Burma leven ongeveer 70.000 Kachinen. Een tak van het Mongoolsche ras, intelli gent en ondernemend. Men heeft hen graag ln diénst der overheid en in den oorlog vormden zij een afzon derlijke legerafdeeling. Zij kunnen uitstekend met mo derne wapenen omgaan, velen begrijpen de techniek van het autobesturen en zij weten wat een tank en een vliegtuig is. Duizenden beoefenen technischen ar beid, en zij maken zich graag op allerlei manier ver dienstelijk bij het doordringen in de Teakwouden. De moderne zaagmolens zijn in werking gesteld; de cultuur marcheert ook in Noord-Burma voorwaarts! Even voor Taika, een paar mijlen van Irawady verwij derd, breekt een moer van onze achteras. Geen zorg, de Kachinen zullen ons helpen de auto weer te repa- reeren, want zij zijn uitstekende smeden, zeer goed op de hoogte met een autoconstructie. Zoo begeven wij ons naar Taika, doch wij kwamen te laat om het dorp Taika te aanschouwen. Wat we zien is een troosteloos veld met rookende puinhoopen, want Taika is tot op het laatste huis plat gebrand. Wij zijn getuigen van het geboortefeest van het vuur... De Kachinen kunnen een goede auto van een slechte onderscheiden, maar zij zijn ondanks moderne invloe den hun duivelsdienst trouw gebleven. Het vuur Is hun hoogste goed, want het vuur kookt hun spijzen en be schermt hen voor de tijgers. Doch het vuur is toornig geworden en heeft hun dorp verwoest. Op de zelfde plaats een nieuw opbouwen heeft geen zin. Het vuur zou het niet dulden. Zoo wordt een andere plaats op gezocht en het eerste offer aan den god van het vuur gebracht. Lucifers worden nog maar heel matig gebruikt, de Kachinen huldigen nog liever de meer gecompliceerde methode van den vuurslag. Ieder verwekken van vuur is de ceremonieele. plechtigheid, waarbij de toovenaar zijn diensten verleent. Hij blaast in de kleine vlam en steekt daarin een fakkel aan waarmee hij zich naar de nieuw uitgekozen woonplaats op weg begeeft. De inwoners van het verbrande dorp loopen achter hem aan en wanneer zij hem hebben ingehaald, drijven zij den toovenaar met zweep- en stokslagen voorwaarts. Dit verzoent den god van het vuur. De toovenaar blaast in het vuur. De toovenaar is een sterk man, maar wanneer hij de nieuwe woonplaats heeft bereikt, stroomt het bloed op alle plaatsen uit zijn lichaam, doch hij mag niet klagen. Zijn laatste daad is het werpen van den fakkel ln een brandstapel van kostbaar hout en wanneer de vlammen omhoog lekken, zijn de geesten verbannen. De Kaohinen pakken elkaar dan bij de hand en dansen als kinderen om den brandstapel. Wij hebben dit nieuwe schouwspel mede aanschouwd. Wanneer de dans teneinde Is, komen zij naar ons toe en vragen wat er van onzen dienst is. Benzine? Een half uur later kunnen wij onzen tooht vervolgen. Zijn commentaren nog noodlg voor deze drie moment opnamen? Drie scènes, drie ware gebeurtenissen in het jaar 1931. Drie illustraties van de grillige verwron gen uitingen van onzen tijd! Wij zouden zoo door kun nen gaan, een eindelooze rij van beelden. In het intense Noorden van Alaska bij de monding van Churchrlvier leefde ik samen met Eskimo's, die gelooven, dat zij ter belooning van hun goede daden in de hel komen, waar hot altijd warm is en voor hun slechte daden ln de ijskoude regionen van den hemel. Velen van deze Es kimo's dragen in een zakje op den borst een cheque boekje en hadden geld op de Amerikaansche bank. In een streek van Noorwegen zijn de bewoners nog trouwe aanhangers van den hcidenschen godsdienst en twee uur verder ligt Rjnkan, de grootste luchtstikstof- fabriek der wereid... Gelooft u, dat in de wereld de romantiek door de techniek gedood is? Men rijdt thans per auto naar het offerfeest. Dat is alles! (Nadruk verboden). Vergadering van den Raad op 16 Maart 1931. Tegenwoordig alle leden. De notulen werden na voorlezing goedgekeurd. Ingekomen is: lo. Brieven van Ged. Staten, waarbij goedgekeurd zijn terug ontvangen de besluiten van den Raad tot liet verleenen van machtiging aan B. en W. voor het verstrekken van akkerbouwvoorschottcn; tot het aan gaan van een kasgeldleening en tot wijziging der be grooting 1931. 2o. Notulen van de vergadering van den Vleeseh- kcuringsdienst kring Barsingerhorn, gehouden 26 Febr. 1931. De Voorzitter deelt vervolgens mede, dat deze ver gadering is belegd ter behandeling van een adres, on- derteckend door pl.m. 250 ingezetenen, om terug te komen op het verbod tot het verbouwen van Bravo- aardappelen. B. en W hebben dit verzoek naar de afd. Wieringerwaard van de Holl. Mij. van Landbouw gezonden om advies en deze acht gewenscht het ver bod te handhaven. B. en W. hebben de zaak nader overwogen en ge- meiend waar de verordening pas het vorig jaar is vastgesteld en een en ander toen goed onder de oogen is gezien, dat het moeilijk is er thans op terug te ko men. Het belang voor verbod van deze aardappelen soort spreekt nog op dezelfde wijze en zij achten daar om niet gerechtvaardigd tot opheffing van het ver- bouwverbod te besluiten. Bovendien bestaat er reden te vermoeden dat aan de onderteekening van het adres niet de volle waarde moet worden toegekend Het is Voorzitter o.a. bekend dat een handteekening is geplaatst buiten medeweten van den betrokkene. De heer C. Blaauboer zegt dat de verbodsbepaling hem nimmer sympathiek is geweest. Spr. heeft des tijds voorgestemd omdat hij geen oppositie had ver nomen van do zijde der verbouwers en in vele go- meenten een dergelijk verbod reeds was ingesteld. Nu dit adres is ingekomen, gelooft spr. dat tot opheffen van het verbod moet worden overgegaan. Uitvoer van bloembollen e.d. is vanuit deze gemeente van geringe beteekenis en is z.i. van te weinig belang om daar voor de Bravo-aardappcl te doen verdwijnen. De heer P. Visser merkt op dat bij het constatce- ren van wratziekte het uitvoerverbod geldt voor knol gewassen geteeld binnen een kring van 5 a 15 K.M. van de plaats waar de ziekte voorkomt. Ook spr. ge looft dat vele menschen alleen hebben geteekend uit sluitend uit sympathie voor den Bravo-aardappel; de strekking van het verbod is hun wellicht niet bekend. Er zijn b.v. onderteekenaars wier belang het is dat het verbouwverbod gehandhaafd blijft De heer Koster is het hiermee eens en wijst er od dat de omringende landen allerlei redenen trach ten te vinden om den invoer van onze producten te weren. Dit moet ons dubbel voorzicltig maken. De kwaliteit onzer producten moet boven allen twijfel verheven zijn. Ook de heer Sleutel doet zich kennen als een voor stander van het vertxmwverbod. Spreker brengt naar voren hoe de verordening door het inwerkingtreden eerst por 1 Januari 1931 te doen plaats hebben, soe pel is toegepast en belanghebbenden alle gelegenheid hebben gehad zich van poters te voorzien. De heer Speets zegt zich te hebben afgevraagd welk belang hier het zwaarst moet wegen, dat van dege nen wier plaats op de wereldmarkt op het spel staat of dat van hen die voortaan de Bravo-aardappel zul len moeten missen en dan meent spr. dat het eerst genoemde voorgaat. Temeer neemt spr. dit stand punt is, waar hij nagaat het advies van de afd. van de Holl. Mij. van Landbouw die bijna geheel uit land bouwers bestaat. De heer Blaauboer meent, dat voor onze gemeente meer van belang is het verbod op te heffen Dat de verbouw van Bravo's hier ooit van schadelijken in vloed is geweest, is nooit bewezen, het is alleen de angst daarvoor die de bepaling in het leven deed roe pen. en dit vindt spr. te ver gaan. Het verzoek in stemming gebracht wordt besloten er afwijzend op te beschikken. De heer Blaauboer verklaarde zich voor inwilliging. De heer Visser deelt hierop mede, dat het voor nemen bestaat diverse aardappelsoorten, waaronder ter vergelijking ook de Bravo's, aan elkaar te toetsen, wat opbrengst, kwaliteit enz. betreft en waarvoor eenige proefveldjes zullen worden aangelegd. Ge vraagd zal worden ten aanzien van de Bravo van het verbod ontheffing te verleenen. Over het algemeen wordt het nemen van een der gelijke proef wel wenschelijk geacht, doch bezwaar wordt gevoeld de ontheffing te verleenen. Nog licht de voorzitter toe. dat de afd. van de Holl. Mij. van Landboiiw zich bereid heeft verklaard de belanghebbende Bravo aardappelverbouwers op aan vrage aan andere soorten poters te helpen. Tenslotte vraagt de heer Visser of gelegenheid moet worden gegeven aan de ingezetenen om hunne ver boden pootaardappclen in te ruilen. Spr. wil geen voorstel doen in dien geest, doch alleen de vraag stellen. Aangezien belanghebbenden voldoende tijd hebben gehad zich aan de verbodsbepalingen aan te passen, wordt dit niet noodig geoordeeld. De verga dering wordt hierna gesloten. WIERINGERWAARD Vergadering Witte Kruis. Maandagavond vergaderde de afd. van het Witte Kruis onder leiding van den heer Jb. Kaan Kz. Noode misten we den secretaris-penningmeester, den heer Sleutel, die wegens ongesteldheid verhinderd was. Aanwezig waren 9 leden. De begrooting gaf aan een bedrag aan inkomsten en uitgaven van f G4-i.ll, waaronder een batig saldo van ruim f 140. Dit jaar zal in de maand April weer de Emmabloemcollecte worden gehouden, waarvoor enkele jonge dames zullen worden aangezocht. De badinrichting aan de Nieuwesluis kwam weer ter sprake. Het bestuur kreeg in deze vrij mandaat, om een bescheidpn gelegenheid te doen maken. Tot bestuursleden werden gekozen de heeren C. Haringhuizen, W. F. v. d. Ham en J. Hoogland, die allen hun benoeming aannamen. De voorzitter verzocht nog. er wel om te willen denken de in bruikleen ontvangen verplegingsarti- kclen, na gebruik tijdig aan den magazijnmeester terug te bezorgen. Ten slotte bracht de heer W. Bron verslag uit van de gehouden algemeen? vergadering in Haarlem. De aftredende voorzitter werd bij monde van den heer Haringhuizen bedankt voor de ambitie en ijver waar mee de heer Kaan deze functie had waargenomen. BARSINGERHORN Bij beschikking van den Commissaris der Koningin In de provincie Noordholland van 9 Maart J.L is aan de volgende ingeschrevenen voor den dienstplicht, lich- tin 1932, uit deze gemeente voorgoed vrijstelling van den dienstplicht verleend wegens broederdlenst: B. Beu- ving, B. Blauw, M. Bijpost, R. van Loon, C. Pool, E. Schipper, T. Visser en J. C. Wardenaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 7