SchagerCourant
Tweede Blad.
N e d e r 1 a n d—I n d i
Vijf kinderen doodgevroren.
Vliegtuig contra smokkelbende.
„RATIO"
Gasvoorziening te Koedijk.
Engelsche vrachtboot door het ijs
ingedrukt.
„De gevaarlijkste man ter wereld."
Uit onze omgeving.
Dinsdag 31 Maart 1931.
74ste Jaargang. No. 8841
LANDBOUW EN VEETEELT.
UITVOER VAN VARKENS NAAR FRANKRIJK.
De invoerrechten verhoogd.
De Directie van den Landbouw deelt mede, dat
blijkens telegrafisch bericht van den Rijkslandbouw-
consulent te Parijs de Fransche ministerraad de in
voerrechten op varkens en varkensvleesch heeft ver
hoogd.
Het invoerrecht op levende varkens bedraagt
thans per 100 K.G. levend gewicht 150 franc in plaats
van 100 franc en dat op versch en gekoeld varkens
vleesch per 100 KG. 250 franc in plaats van 175 franc.
In Januari en Februari van dit jaar voerden wij
naar Frankrijk uit 977 stuks levende varkens en
39 3 8 ton varkensvleesch. In 1930 werd van de
26088 ton niet minder dan 15.52 5 ton naar Frank
rijk uitgevoerd. Dit is dus wèl van eenige beteekenis.
INVOERRECHT OP TULPENBOLLEN IN
AMERIKA.
Verzoek om verhooging afgewezen.
De Direi van den Landbouw deelt mede, dat
blijkens tekPifisch bericht van den Rijkslandbouw-
consulent te Washington de Amerikaansche tarief
commissie het verzoek, om het invoerrecht op tulpen
bollen en bloemen te verhoogen, heeft afgewezen.
SNELLERE VERBINDING.
In een gestrande autobus.
Reuter seint uit llolly in den Noörcl-Amerikaan-
schen staat Colorada:
Vijf schoolgaande kinderen van acht tot veertien
jaren vonden tengevolge van bevriezing den dood in
een school-omnibus, die in een hevige sneeuwstorm
strandde. Achttien anderen in ernstigen toestand
verkeerende kinderen werden gered. Sneeuwhoopen
van 3a3M meter hoogte rondom de gestrande auto
bus bemoeilijkten het reddingswerk aanzienlijk.
Een groota hoeveelheid spiritus aange
houden.
V.D. verneemt uit Ilelsingfors:
Op het ijs van de Finsche Golf heeft zich een ver
bitterd gevecht tegen smokkelaars afgespeeld.
Een vliegtuighad een groote smokkelkaravaan
ontdekt, die uit Ie richting van Estland de Finsche
kust naderde De smokkelaars openden geweervuur
op het vliegtuig, dat door drie kogels werd geraakt.
Maar zij werden gesignaleerd en een sterke patrouil
le werd in de richting van de smokkelaars uitgezon
den, terwijl alle douanestations aan de Finsche kust
werden gewaarschuwd. Ten slotte slaagde men er in
de smokkelaars in handen te krijgen.
Zestien span paarden en zesduizend liter spiritus
werden in beslag genomen.
Bijna alle «mokkeiaars, grootendeels Estlanders,
werden geairesteerd.
SNEEUWSTORM IN DE VEREENIGDE STATEN.
Stremming van het verkeer.
Uit New York:
Een voorjaarssneeuwstorm heeft de staten ten
Westen van Chicago, vanaf de Rockey Mcuntains tot
Panhandle, in Texas, en tot in Midden-lllinois met
een wit kleed bedekt. Op vele plaatsen is het ver
keer verbroken en de storm, die uit het Noord-Oos
ten komt en zich uok in de vallei van de Mississippi
doet gevoelen, heeft op vele plaatsen groote schade
aangericht.
EEN BRUIDSPAAR!
Te Kötschenbroda heeft een bruidspaar de moeder
van de bruid met veronal vergiftigd om na de brui
loft in het bezit van de woning te komen. Het paar
had door voorspiegeling van een gemeenschappelijke
poging tot zelfmoord door gas. waardoor het moest
verbeelden, dat de moeder reeds was overleden, de
justitie op een dwaalspoor trachten te brengen. Het
medisch onderzoek wees echter anders uit en de
bruid en bruidegom zijn achler slot gezet.
KlazTna 4, 6076 Kg. melk", 233 Kg. vet, 3.84 eige
naar dezelfde; Mathllde 6, eigenaar R. Mijts, 6000 Kg.
melk, 232 Kg. vet, 3.87 Marie 7, eigenaar Arm-
voogdij. 6371 Kg. melk, 214 Kg. vet, 3.36
Van de Oudere koeien, zonder erkende afstamming,
worden genoemd als de besten: Maartje, eigenaar M.
Grootes, 5332 Kg. melk, 237 Kg. vet, 4.44 Melk-
broek, eigenaar Jb. Kooij Cz., 6561 Kg. melk, 229 Kg.
vet, 3.49 Prins, eigenaar R. Mijts, in 379 inelkdagen
7704 Kg. melk, 298 Kg. vet, 3.75
Maartje, eigenaar Jb. Stammes, gaf in 342 melkdagen
40 dr. staldagen 6488 Kg. melk, 243 Kg. vet, 3.75 vet,
terwijl Marie, eigenaar dezelfde in 280 dagen 5504 Kg.
melk 138 Kg. vet gehalte 2 68 Tt. Verschil 1000 Kg.. 105
Kg. vet, 1 Ook het vorige jaar. over 1929. was
het verschil van deze twee Friesche koeien vrijwel ge
lijk.
De erkende oudere koeien gaven gemiddeld in 305
melkdagen, 55 dr. staldagen, 5769 Kg. melk, 208 Kg.
vet, gehalte 3.60
Aagje 10, eigenaar P. Donker, was hiervan de beste,
n.1. in 314 melkdagen, 41 dr. staldagen: 6236 Kg. melk,
264 Kg. vet, 4.24 Roza Mina 10, eigenaar R, Mijts,
in 330 melkdagen, 56 dr. staldagen: 7004 Kg .melk, 253
Kg. vet, 3.61 Kooij Jr., eigenaar H. Rezelman, in 317
melkdagen, 40 dr, staldagen: 7337 Kg. melk, 251 Kg.
vet, 3.42 Marie 10, eigenaar Jb. Rootjes, in 330 dagen
7421 Kg. melk, 248 Kg. vet, 3.34 Aukje 10, eigenaar
P. Donker, ook 257 Kg. vet, met 3.99 Marie 16, eige
naar dezelfde, 257 Kg. vet, gehalte 4
De volgende leden hebben de hoogste gemidd. per
stal: R. Mijts, 5956 Kg. melk, 215 Kg. vet, 3.67 To. 9
koeien; H. Rezelman, 6044 Kg. melk, 210 Kg vet, 3.48 G.
8 koeien; P. Donker, 5151 Kg. melk, 204 Kg. vet, 3.96
23 koeien.
Deze gegevens zijn berekend per jaaropbrengst.
OUDE -V I E DO R P
De gehouden stemming door de Katholieke Kies-
vereeniging voor de groslijst der Gemeenteraadsverkie
zing had den volgenden uitslag:
Uitgebracht 259 stemmen, van onwaarde 6.
No. 1. Jn. Bakker Sr. (aftred.) 165 stemmen; No, 2.
Wm. Kolkman, 127 stemmen; No. 3. C. de Boer (aftr.)
110 stemmen; No. 4. Wt. Slijkerman 108 stemmen; No. 5.
A. Molenaar 93 stemmen; No. 6. P. Wijnker 84 stemmen;
No. 7. Jn. Droog 17 stemmen: No. 8. Wm. Goudsbloem
72 stemmen; No. 9. P Klaver 52 stemmen: No. 10.
J. H. Schiebroek 45 stemmen; No. 11. W. H Bierman
35 stemmen; No. 12. Sm. Stam Sz. 26 stemmen; No. 13.
P. Tromp 18 stemmen.
Aldus is de Katholieke lijst samengesteld.
De aftredende raadsleden J. Wit Sr. en J Ligthart
wenschten niet meer in aanmerking te komen.
LANGE N P K
De Noordhollandsche Prop. Commissie van den A.N.
G.O.B. vierde dezer dagen haar 20-ja.rig jubileum. Gedu
rende al dien tijd is de bekende heer De Jong haar pen
ningmeester geweest. Als blijk van waardeering, hoog
achting en sympathie werd hem een gouden horloge
geschonken.
We vernemen, dat aan Langendijk ongeveer 100 voor
schotten voor tuinderscrediet zijn verstrekt tot een be
drag van rond f 60000.
Verschillende tuinbouwers hebben weer last van de
zwarte waterratten. In het bijlzonder hoorden we bloem
bollenkweekers klagen, in wier akkers op verschillende
plaatsen door dit ongedierte lastig is huisgehouden. Met
knippen tracht men dit lastige goedje te vangen en som
migen hebben een fox terrier aangeschaft, die er ook
verscheidene weten te bemachtigen. Afdoend blijken
geen van beide middelen, zoodat de schade bij sommige
kweekers, vooral wanneer die aangericht wordt in de
dure soorten bollen, er nog al inloopt.
NOORDSCHARWOUDE.
Zaterdagavond werd een goedgeslaagde propaganda-
feestavond gehouden In „Concordia" alhier, vanwege de
Coöperatie „Nieuw Leven" in samenwerking met den
Langendijker Bestuurdersbond.
De groote zaal was geheel bezet, toen de Voorzitter
van „Nieuw Leven" de heer Jr. Glas de vele aanwezigen,
w.o. ook verscheidenen uit de omgeving, een hartelijk
welkom toeriep, in het bijzonder aan den spreker van
dezen avond en de verdere medewerkenden.
Spr. releveerde hoe deze zaak tien jaar geleden is op-
gerioht en men er tot heden toe steeds in geslaagd is
het bedrijf te doen groeien en bloeien. Door de prijzen
zoo laag mogelijk te stellen is het steeds de coöperatie
die voorgaat de menschen billijk van hun benoodigde
waren te voorzien.
Spr. wekt daarom op de coöperatie te steunen en
vraagt dit in de eerste plaats aan de vrouwen.
Hierna verkrijgt de heer Bakker van Schiedam het
woord voor een propaganda-rede.
Spr. memoreert den toestand van een dertig jaar te
rug, toen de arbeiders een laag loon verdienden en
lange werktijden maakten.
Door de vakorganisatie is hier veel verbetering in be
reikt en is er thans voor de arbeiders gelegenheid zich
t« ontwikkelen.
Op de vraag, of hiermede het ideaal bereikt is, moet
ontkennend geantwoord worden, daar er nog iets is.
waar aandaoht aan geschonken moet worden, n.1. aan de
verbruikscoöperatie, daar het een feit was, dat men met
meer loon minder kon koopen.
De coöperatie tracht hierin te voorzien en is het een
gelukkig verschijnsel, dat door de arbeidersbeweging aan
deze zaak aandacht geschonken wordt. De stichting van
den cooperatieraad door het N.V.V. en den Bond van
Verbruikscoöperaties is reeds het gevolg geweest. Het is
onze taak, zegt spr., de productie en de distributie zelf
ter hand te nemen, inplaats van onze waren te betrek
ken van de vele tussohenpersonen, die hier allen hun
verdiensten van moeten hebben, wat tenslotte door den
consument bètaald moet worden. Spr. wijst nog op het
verkeerde van het cadeaustelsel, waar ook op verdiend
wordt. Het tegenwoordige distributiestelsel drijft de
menschen er toe zulke middelen te baat te nemen.
De coöperatie is er om de menschen te geven wat ze
noodig hebben. De Handelskamer, de bekende coöpera
tieve inkoopvereeniging gaat er ook reeds toe over, ver
schillende fabrieken te stichten, zoodat geconstateerd
kan worden, dat ook in ons land de coöperatie veld wint.
Naast stoffelijke heeft de coöperatie ook geestelijke
voordeelen. Spr. noemt de vacantiehuizen en ook de
internationale band met de andere landen wat de vre-
desgedachte bevordert, en de oorlogsgeest uitbant. Met
een opwekking om zich aan te sluiten bg de eooperatie
eindigt spr. z'n rede. (Applaus).
De avond werd verder gevuld door voordrachten van
den heer Daan Pool van Oudesluis. die hier geen on
bekende is. Zoowel met humoristische als met meer
ernstige voordrachten wist Daan Pool de aanwezigen
aangenaam bezig te houden. In het bijzonder willen wij
noemen de voordrachten getiteld „Zeven heen en weer"
en „do Muur".
Muzikale medewerking werd welwillend verleend door
Mej. T. Reijne en der. heer P. Wit met viool en piano,
die voor en na de pauze eenige nummers op mooie wijze
ten gehoore brachten.
Het was reeds na twaalf uur toen de Voorzitter met
een woord van dank tot sluiting overging.
ZUIDSCHARWOUDE.
Uit het verslag van de jongste raadszitting heeft men
kunnen lezen, dat de gemeenteraad besloot, het water
aan te koopen. naast het Kerkepad. voor zoover het
eigendom is van de Ned. Herv. Kerk alhier. Ons lijkt
dit een bijzonder wijs besluit, te meer, waar het voor
luttelen prijs in eigendom van de gemeente is gekomen
De gehouden discussies leerden bovendien, dat het niet
zal blijven bij dezen aankoop, doch dat tegen het najaar
B. en W. met voorstellen zullen komen tot demping van
de sloot. De kosten daarvan werden geraamd op f 9000,
zoodat het voor onze gemeente nog een belangrijk werk
wordt De sloot is ongeveer 900 M. lang, gemiddeld 3 M.
Millioenen gaan verloren
door groote fouten In do voederrantsoenen, schrijft
Prof. Dr. SJolUma dato 5 Febr. 1931 In hat Algern.
Nederl. Landbouwblad en aohat deie op 20 ct. per
koe, per dag, of voor 200 staldagen bij een bedrijf
van 40 koeien op ƒ1600.-
De Directeur van het melkstatlon Z.-Holland publi
ceerde 9 voorbeelden van foutieve voeding uit de
praktijkop een atal van 43 koelen werd, door
vermindering van hot rantsoen, eene besparing van
40 cent per koe per dag verkregen dit maakt over
200 staldagen gerekend ƒ3440.-; bovendien staeg
het melkvet aanzienlijk.
Ooor RATiONEELE VOEDING overeen
komstig de melkgift van iedere koe, wordt
deze voeder- en geldverspilling in eens
opgeheven. Deze voedering met ons uit
gebalanceerd volledig dagrantsoenkoekje
(Wettig gedeponeerd)
voor IEDERE MELKGIFT tot 4#/o MELK
VET, Is zeer eenvoudig. Vraagt BROCHURE
RATIOVOEDER RANTSOEN EN voor molk-
en mestvee, waarin een 20-tal voorbeel
den ge'IJkwaardlgeruwvoeder-rantsoenen,
die de boerderij zelf oplevert, zijn aan
gegeven. De melk van RATIO kost slechts
3 cent per liter. VEEHOUDERSPRIJS
ƒ8.50 PER 100 KILO bruto in doozon
af Amsterdam. Garantie onder A. H. V.
Bestelt bij Uw leverancier in Uwe plaats
en waar niet verkrijgbaar direct aan
de fabriek.
Bertels' Olie/abrieken N. V., A 'dam.
breed en 1 a 2 M. diep. Er zal voor dit werk dus heel
wat aarde of zand noodig zijn, wat doorgaans door af
graving wordt verkregen.
De vele voetgangers en fietsers zullen ongetwijfeld het
besluit van den gemeenteraad toejuichen: bij demping
der gevaarlijke sloot zal de veiligheid van het verkeer
ten zeerste gebaat zijn. En als in den volgenden winter
weer werkeloosheid heersoht. zal dit een dankbaar ob
ject van werkverschaffing zijn. Ook in dit opzicht ver
dient het besluit alle toejuiching.
We stellen ons zoo voor, dat met het dempen der
sloot het werk niet af behoeft te zijn. Zou het geen over
weging verdienen, zoo hoorden we van verschillende zij
den vragen, dat dit kerkepad niet langer voetpad bleef,
doch rijweg. Men kreeg dan een mooie verbinding van
het centrum van Langendijk met den aan te leggen Pro
vincialen Weg langs den Waarddijk en tevens aansluiting
op den Hasselaarsweg. die, naar we meenen, opgenomen
is in het plan voor den weg naar de Wierlngermeer. Het
valt niet te ontkennen, dat de aanleg van zoo'n rijweg
offers aan de gemeente zou kosten, doch tegenover die
offers zouden toch ook voordeelen staan. Behalve dan
het voordeel van een rijweg boven een looppad met de
ontlasting voor een deel van het drukke verkeer langs
de nauwe dorpsstraten aan Langendijk, is de mogelijk
heid niet uitbrengen voor een „expansie" van de ge
meente, die nergens beter voor uitbreiding vatbaar is
dan juist hier. Zou het niet mogelijk zijn, om daar een
aardige straat te krijgen met flinke arbeiders- en mid
denstandswoningen? Het aantal inwoners zou er door
toenemen en de draagkracht der gemeente vergrootem
Het lijken ons plannen, die de overweging verdienen van
allen, die het wel meenen met den vooruitgang en den
bloei dezer gemeente, die zich de laatste jaren niet heeft
uitgebreid bij gebrek aan gelegenheid daartoe. Het noo-
dige bouwterrein bleek er te ontbreken en we zagen, dat
Broek op Langendijk en Noord-Scharwoude nieuwe be
woners tot zich trokken. Nu moge het waar zijn dat de
beide veilingen in genoemde gemeenten meer aantrek
kingskracht voor vestiging hebben, doch ook daar is de
bouwgelegenheid, op een eenigszins aantrekkelijke plaats
niet wonder groot.
Het lijkt ons zoo toe, dat nu de gemeenteraad eenmaal
tot aankoop (en straks ongetwijfeld tot demping) der
sloot heeft besloten, het laatste woord over een eventu-
eele „expansie" nog niet is gesproken.
Het woon- en winkelhuis, vroeger bewoond door wij
len de wed. D. Hagenaar, ls in eigendom overgegaan aan
den heer C. Blokker te Broek op Langendijk.
We vernemen, dat, nu de tuinbouw weer werkkrachten
kan gebruiken, er minder aanleiding meer is voor werk
verschaffing in den vorm van slikken, zoodat deze week
hiermee zal worden opgehouden.
In plaats van den heer Jb. Kuijt, die van het begin
der oprichting van de Patroons-barbiersvereeniging aan
Langendyk penningmeester was, is gekozen de heer W.
Kuijt, alhier. Den scheidenden penningmeester werd als
blijk van waardeering van zijn arbeid een vulpen met
inscriptie aangeboden.
A N N A P AU 7.0 W N A
BREEZAND.
Toen indertijd de gemeente „Cérès" aankocht, zal wel
niemand gedacht hebben, welke gevaren op die 10 bun
ders land eenmaal zouden ontstaan, doch nu ongeveer
4 maanden geleden toonden de eerste scheurenongeveer
bij de Tulpstraat aldaar, dat er iets niet in orde was:
een onderzoek wees uit, dat op ongeveer 100 M. diepte
zich tamelijk veel water bevond en bevreesde menschen
toen reeds voorspelden, dat spoedig de tijd zou aanbreken
dat van de 10 bunders bouwterrein, niet anders zou over
blijven dan een meer als droevige herinnering van een
aanzienlijk bedrag, dat daar eenmaal voor was betaald.
Te hopen is, dat deze zwartgalligheid de toestand te
duister inzien, maar toch hebben deze scheuren de volle
aandacht van B. en W. en een vluchtig onderzoek heeft
uitgewezen, dat de oorzaak waarschijnlijk is ontstaan
door de ligging van den dijk door het Amsteldiep, ver
binding gevende van de Ewijcksluis met Wierlngen. Men
weet, dat de aannemers toen reeds veel te tobben heb
ben gehad met het wegloopen van de opgespoten grond;
de gaten, die ontstaan zijn, hebben zich voortgeplant on
der het Balgzand, diep onder den Balkdijk, onder de
Zandvaart door tot op „Cérès"; de waterhoeveelheid is
langzamerhand grooter geworden en nu heeft zij een
uitweg gevonden naar boven en vandaar zijn de scheu
ren ontstaan.
Gelukkig heeft men het bijtijds ontdekt en een door B.
en W. aan Ingenieur Ringers opgedragen onderzoek heeft
uitgewezen, dat de toestand, hoewel niet direct gevaar
lijk, toch een grondig onderzoek vereischL
In bijzijn van B. en W. zullen Woensdagochtend om
10 uur door genoemden ingenieur Ringers met zijn col
lega's Lelie en Reigersman met een electrlsche boorma
chine op den hoek van de Tulp- en Narcissenstraat bo
ringen worden gedaan om zekerheid te krijgen van de
oorsprong van het ontstane water en de noodige maat.
regelen worden getroffen.
WlERINGERWAARIj
Kees Pruis en zijn ensemble komen len Paaschdag
bij den heer Van der VVoude. Dat is een bericht dat
een amusante avond beloofd, een avond van lachen
en nog eens lachen.
Wij hebben hier voor ons een heel lange reeks
van persheooideelingen, te lang om op te nemen,
maar toch laten wij er hier een paar volgen:
Alkmaarsche Crt.; Voor een uitverkochte zaal is
gisteravond in de Harmonie Kees Pruis met zijn ge
zelschap opgetreden en dit buitengewone succes bleek
aan 't slot welverdiend, want de aanwezigen hebben
zich uitstekend geamuseerd en het geheele program
ma is uitstekend in den smaak gevallen,
Kees Pruis deed de aanwezigen tranen lachen
Stella Seemer, die opnieuw de gunst van het publiek
won door haar beschaafd optreden, haar keurige
duidelijke uitspraak en haar goeden zang.
De geroutineerde Piet Hesse toonde zich in zijn
volle kracht!
Willem Ciere, bekwaam accompagnateureen
groote factor van het succes.
Een onderzoek naar de toekomstmoge
lijkheden. Naar een verbinding met
luchtschepen?
Naar de directies van de Stoomvaart-Maatschappij
Nederland en den Rotterdamschen Lloyd meedeelen,
heeft de ontwikkeling van het luchtverkeer reeds
haar ovlle ebelangstelling. Men is er zich van
bewust, dat de techniek, zoodanige vorderingen zai
maken, dat van de Maatschappijen maatregelen ver
langd zullen worden, post en passagiers in veel kor
ter tijdsbestek over te voeren dan thans het geval is.
De mailvloot der beide Maatschappijen voldoet
thans aan hooge eischen en kan met name na de
toevoeging van de nieuwste motorschepen met glans
de vergelijking met andere vervoergelegenheden naar
het Verre Oosten doorstaan.
Het verleden heeft echter bewezen dat de ontwikke
ling van de techniek verrassend snel kan geschie
den, en het is daarom, dat de Maatschappijen beslo
ten hebben, een uitgebreid onderzoek in te stellen
naar toekomstmogelijkheden voor de versnelling
van de verbinding tusschen Nederland en het Rijk
in Nederlandsch-Indië, zij het per zeeschip dan wel
door de lucht, doch zoo, dat de kosten van het vervoer
niet of niet aanmerkelijk stijgen.
Een van de maatregelen door de Maatschappijen
reeds genomen is, dat zij in samenwerking met een
groep Nederlanders, die hetzelfde doel beoogden, een
overeenkomst hebben gesloten met de Luftschiffbau
Zeppelin G.m.b.H. voor het gezamenlijk bestudeeren
van de mogelijkheid van een verbinding met lucht
schepen tusschen Europa en Nederlandsch-Indië. De
nautici en techinici der Maatschappijen zullen aller
eerst in Friedrichshafen een studie van de construc
tie, bestuurbaarheid, enz. van de luchtschepen ma
ken; tevens is het de bedoeling, dat dr. Eckener in
den loop van dit jaar met een schip van de Neder
land of de Rotterdamsche Lloyd naar ïndic zal gaan,
teeneinde een onderzoek in te stellen aangaande de
klimatologische omstandigheden op het traject Euro
paNederlandsch-Indië.
Op overeenkomstige wijze stellen de Maatschap
pijen zich voor, hetzij zelfstandig hetzij in samen
werking met andere instellingen, op dit gebied een
studie te maken ten aanzien van vliegtuigen en
vliegbooten en zij hopen, dat zij ook daarbij zullen
kunnen rekenen op de samenwerking met die instel
lingen, welke op dit gebied reeds een groote erva
ring bezitten. Zij verwachten door een dergelijk on
derzoek op weloverwogen wijze de verbinding tus
schen de beide deelen van het Rijk te kunnen ont
wikkelen in den zin, dien de voortgang van de
techniek wettigt.
De oificieele ingebruikneming.
Vrijdagmiddag heeft ten raadhuize te Koedijk de
officieele ingebruikstelling van de gasvoorziening
dezer gemeente plaats gehad. Reeds tien jaar geleden
zijn de eerste pogingen aangewend, om hier gas te
krijgen, eerst door bemiddeling van de fabriek te
Warmenhuizen, daarna door die te Alkmaar, doch
telkens stuitte men op bezwaren, totdat de raad in
December 1929 besloot opnieuw ernstige pogingen in
het werk te stellen om tot het beoogde doei te gera
ken. Men richtte zich weer tot Alkmaar en thans wa
ren de resultaten gunstiger. Al spoedig was men het
eens, zoodat met den aanleg werd begonnen. Thans
zijn er reeds een 200 aansluitingen en nu de laatste
van hen, die zich voor aansluiting hadden opgegeven,
de leiding thuis had, meende men de officieele Inge
bruikneming niet meer te moeten uitstellen.
Behalve de voltallige gemeenteraad waren aanwe
zig de burgemeester van Alkmaar, twee wethouders
van daar, alsmede de loco-secretaris en een paar le
den der gascommissie uit Alkmaar, benevens ir. A.
M. van Deventer, gasdirecteur te Amsterdam, tijdens
den gasaanleg te Koedijk directeur der lichtbedrijven
te Alkmaar.
De burgemeester van Alkmaar stelde in het licht
'hoe goed het is, als stad en platteland samenwerken
in zaken als deze. die, dan beide ten goede komen.
Burgemeester Kikkert van Koedijk prees zijn ge
meente gelukkig, dat eindelijk een lang gekoesterde
wensch in vervulling is gegaan. Hij dankte Alkmaar
voor de medewerking.
De heer Van Deventer liet uitkomen, dat voor de
aansluitingen te Koedijk gebruik is gemaakt van de
allermodernste installatie-methoden.
Ten slotte werden ververschingen aangeboden en
bezichtigden de aanwezigen het gebouw, waarin het
gasbedrijf is ondergebracht.
BRITSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT.
Dit jaar reeds 31 Engelsche lcgervliegers
omgekomen.
In de nabijheid van de Engelsche kust is weer een
Engelsch militair vliegtuig in het Kanaal gestort. De
beide inzittende vliegers vonden den dood in de gol
ven. Sedert het begin van het jaar zijn thans in to
taal 31 Engelsche militaire vliegers om het leven ge
komen.
Ook andere schepen door de ijsmassa's
bedreigd.
Wol ff meldde Zaterdatg uit Riga:
De 2000 ton groote Engelsche vrachtboot „Arniston"
is in den afgeloopen nacht in de Golf van Riga ge
zonken. Het schip bevond zich bij een reeks andere
vaartuigen, die door een ijsbreker naar de Oostzee
werden geleid en een zwaren strijd tegen het ijs
moesten voeren. De wanden van de Engelsche boot
werden door den ijsmassa's ingedrukt, met het ge
volg, dat het schip na vier uur zonk. De 22 opvaren
den werden door den ijsbreker gered. Ook de overige
vaartuigen bevinden zich een kritieke positie. Een
Duitsch stoomschip hoeft averij aan het roer opgeloo-
pen en een Letlandsche boot is lek gestooten. Zij zijn
door den ijsbreker op sleeptouw genomen.
Van zijn bed gelicht.
Uit New York komt het bericht dat „Killer" Frod
Burke, de voornaamste „gunman" van Chicago, die
gezocht word wegens hot doodon van zeven hendele
don in 1929, van zijn hed is gelicht in een eenzame
boerderij bij Milan in Missouri en veilig achter slot en
grendel is gezet. Voor zijn arrestatie en veroordeeling
waren premies uitgeloofd tot een tot-aal van bijna
250.000 gulden. Niemand weet met juistheid hoeveel
moorden Burke op zijn geweten heeft, maar men
schat ze op tenminste twintig.
De buit dien hij wist te behalen, moet een totale
waarde van 2*4 milliocn gulden vertegenwoordigen.
De aanwijzing van zijn schuilplaats werd gegeven
door een boer, wiens achterdocht was gewekt door
den eenzamen bewoner eener naburige boerderij. De
politie overviel hem toen hij te bed lag en hield een
machinegeweer op hem gericht voor hij zijn revolver
kon grijpen, die onder zijn bereik hing.
Burke hoorde tot zijn verlichting dat degenen die
hem gevangen namen politiemannen waren en geen
concurreerende „gnnmen", die van plan waren hem
mee uit rijden te nemen, de technische term naar
men weet voor ontvoering in een auto met doodelij-
ken afloop.
NIEUWE N I EDO RP
Uit het Jaarverslag van de Rundveefokvereeniging
alhier kunnen nog de volgende cijfers worden mede
gedeeld:
Over 1930 gaven de koeien, twinters en vaarzen beste
en slechte gemidd. In 303 melkdagen 58 droog-staldagen
4859 Kg. melk. 172 Kg. vet, 3.54 vet. Over 1929 waren
deze cijfers: 4690 Kg. melk. 163 Kg. vet. gehalte 3.47
Hiervan gaven de vaarzen in 1930, 30 stuks, in 305
melkdagen. 66 droog-staldagen: 3655 Kg. melk, 130 Kg.
vet, 3.56 De beste waren wel Vogeltje 2, eigenaar
Jb Kooij Cz., 5615 Kg. melk. 222 Kg. vet, gehalte 3.95 9é:
Marie 22, eigenaar P. Donker 4808 Kg. melk. 190 Kg.
vet, 3.95 Kaspertje 17, eigenaar Jb. Rootjes, 4344
Kg. melk, 160 Kg. vet, 3.68 vet; Coog C 8, eigenaar
Armvoogdg, 4548 Kg. melk, 147 Kg. vet, 3.23 Kooij
17, eigenaar Arm.voogdij, 4162 Kg. melk, 141 Kg. vet,
3.39 vet.
Van de twinters waren de beste wel: Kooij 11, eige
naar H. Rezelman. in 280 dagen 6396 Kg. melk, 223 Kg.
vet, 3.49 Betsy 3, eigenaar Jb. Kooij. in 280 dagen,
4744 Kg. melk. 183 Kg. vet. 3.81 Aukje 11. eigenaar
P. Donker 4976 Kg. melk, 207 Kg. vet, 4.16
Van de derde-kalfkoeien gaven als de besten: Marie
18, eigenaar P. Donker, 5644 Kg. melk, 242 Kg. vet, 4.29