Alomn Niims-
Mratiiiii-1 LnHuuihlil
Mr. Bomans, Noordhollands schatkist
bewaarder, contra Noordholland
boven het IJ.
Radioprogramma
DE LANGENDIJKER
GROENTENVEJLINGEN.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Destrijdtusscheneen-en
twee-motorige vliegtuigen.
Woensdag 1 April 1931.
SCHAGER
74ste Jaargang No. 8842
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerst uitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Grooter-e lettors worden nanr plnntsniimte berekend.
Mijn Collega Mr. Bomans, lid van Gedeputeerde
Staten van Noordholland, bezwaard met de goedge
vulde Provinciale portefeuille voor de financiën,
heeft het tot veler groote verbazing oirbaar geacht in
een rede voor de R.K. propagandaclub te Haarlem
een heeleboel onaangenaams te zeggen aan het adres
van de Provinciale Staten, indirect ook gericht tot
mij als lid van Gedeputeerde Staten, in verband niet
voorstellen, door Gedeputeerde Staten op mijn initia
tief het afgeloopen jaar aan ae Provinciale Staten
gedaan.
Tot die voorstellen van Gedeputeerde Staten aan
Provinciale Staten behoorde de vaststelling van een
nieuw plan voor een Provinciaal wegennet, de toe
kenning van bijdragen uit de Provinciale kus aan ge
meenten en waterschappen in de zware onderhouds
kosten van tertiaire wegen, die stukgereden worden
door het zware verkeer uit geheel andere streken, de
toekenning van bijdragen in de kosten van rijwiel
paden, de uitvoering van kanalen naar Alkmaar en
Schagen, de steun aan electrificatie van tramwegen
naar Edam en Purmerend, bestrijding van werkloos
heid door oprichting van een ontginningsmaat
schappij.
Mr. Bomans veroorloofde zich aan het adres van
Provinciale Staten de volgende ontboezemingen.
„Het financieel verantwoordelijkheidsgevoel der
Provinciale Staten, als colleg.e. is verloren geraakt."
„Het geweten is weg in de volksvertegenwoordi
gers".
„Spreker noemt dit wanorde, financieele wanorde.
Dit gooit de deur open voor het communisme."
Zoo, daar kunnen de Provinciale Staten het mee
doen.
Nu voelt natuurlijk dadelijk iedereen het onzin
nige van deze Bomanniaansche taal. Het College van
Provinciale Staten. Mr. Bomans inbegrepen, want te
gen geen der voorstellen heeft hij in de Statenverga
dering zelve zijn woord of stem verheven, is niet in
zijn geheel samengesteld uit menschen zonder verant
woordelijkheidsgevoel, uit gewetenlooze vrouwen en
mannen, die de deuren opengooien voor het commu
nisme. Het zal mij benieuwen hoe Mr. Bomans, die
bij al die wanorde steeds rustig op zijn Gedeputeer
denzetel is blijven zitten, dit alles met de Provinciale
Staten zal weten te klaren. Daar zal ik me niet mee
bemoeien.
Maar er is iets anders, waarover ik niet wensch te
zwijgen. Dat Mr. Bomans het in het bijzonder voor
zien had op de door mij het vorig jaar tot stand ge
brachte maatregelen, subsidieering van tertiaire we
gen, goede wegen ook in Noordholland boven het IJ
en verscheidene andere zaken, blijkt zonneklaar uit
het volgende, dat hij volgens verslag in de R.K. Nieu
we Haarlemsche Courant mede heeft uitgesproken.
„Onze Provincie zoo sprak hij is rijk, dank zij
Amsterdam, dat aan de Provincie weinig kost en de
bijdragen van beneden het IJ aan de baten tot Vk. bij
na 7/8 van het geheel doet wezen
Om het duidelijker te zeggen: Noordholland boven
het IJ, Noordhollands Noorderkwartier, brengt Y* a
1/8 deel van de Provinciale belastingen op. Amster
dam en het Zuidelijk deel betalen de rest. Ik ken niet
de berekeningen van Mr. Bomans. doch zou ze wel
eens op haar juiste waarde willen toetsen. Bovendien
zou men dan ook andere zaken hierbij in het oog
moeten vatten, bijvoorbeeld de beruchte Hoogheem-
raadschapslasten, voor zoover de Provincie die ten
laste van Noordhollands Noorderkwartier heeft gela
ten, en de enorme kosten van wegenonderhoud, die
onze gemeenten en polders zich in de laatste jaren
moeten getroosten. Als mén deze geweldige bedragen
van vele tonnen gouds eens mede in aanmerking
nam, dan zou het beeld er wel geheel anders uit
zien.
Mr. Bomans zou Noordholland boven het IJ in de
verdrukking willen laten, omdat het minder in de
belastingen kan bijdragen dan andere deelen van de
provincie, het zelfs geen fietspaden en beplantingen
willen geven langs de vegen. 't Is iets anders dan
Christelijke naastenliefde.
Deze uitingen van Mr. Bomans, regelrecht gericht
tegen Noordholland boven het IJ, zijn wel zeer ern
stig te betreuren. De tegenstelling tusschen de groote
stad en 't platteland met de kleinere provinciesteden
dacht men gelukkig te behooren tot het grijs verle
den. Ik sprak het zelf herhaaldelijk uit met groote
waardeering, dat men in de laatste jaren niets daar
van bespeurde Maar woorden als die van Mr. Bo
mans. gezien de positie welke hij inneemt, scheppen
vooral in deze slechte tijden het groote gevaar, dat
die tegenstelling gaat herleven.
Ik voor mij heb alles gedaan en zal alles blijven
doen om te trachten dit te voorkomen. Dat is mijn
dure plicht Als echter Mr. Bomans onze landstreken
den handschoen wil toewerpen, welaan dan zal ik
dien oprapen, ten behoeve van de landstreken waar
ik gaarne woon en gaarne werk. zonder daarbij ook
maar één oogenblik uit het oog te verliezen ht be
lang van Provincie in haar geheel.
Maar ik hoop, dat hij dit dan zal doen ter plaatse
waar het behoort, in openbare Statenvergadering,
waarin hij tot dusver over al deze zaken heeft gezwe
gen en niet in een vergadering, waar degenen, die hij
beticht, niet aanwezig zijn om de onjuistheid van zijn
grove beweringen hem voor de voeten te werpen.
Ik zal nu niet spreken over den strijd, dien ik bin
nenskamers in de vergaderingen van Gedeputeerde
Staten reeds met hem heb moeten voeren. Uit het
geen hij in zijn Haarlemsche organisatie heeft gezegd,
kan men wel afleiden, dat die strijd er is geweest.
Als Mr. Bomans de zaken wil overbrengen buiten
de vergaderkamer van Gedeputeerde Staten,
dan zullen zij allereerst moeten komen in de verga
derzaal van Provinciale Staten.
Ik betreur het zeer. dat ik dit protest tegen woor
den van een collega, met wien ik tot dusver bij alle
verschil van meening gaarne samenwerkte, heb moe
ten uiten. Na den aanval van Mr. Bomans heb ik het
echter, om onjuiste opvattingen te voorkomen, niet
achterwege mogen of kunnen laten. Ik hoop dat Mr.
Bomans op dezen weg niet zal voortgaan.
Purmerend, 30 Maart 1931.
D KOOIMAN.
Donderdag 2 April.
H ilversum (298 M.)
A.V.R.O.
8.00 Tijdsein; 8.019.50 Gramofoonmuziek; 10.0010.15
Morgenwijding; 10.3012.00 Ochtendconcert door het
AVRO-Kwartet o.l.v. Dick Groeneveld; 12.00 Tijdsein;
12.0012.15 Gramofoonmuziek; 12.152.00 Concert door
René Dumont en zijn Orkest; 2.002.30 Verzorgen v. d
zender; 2.30—3.00 Lezing door Max Tak over E. F. A.
Hoffmann; 3.003.30 Pianovoordracht door Paul Fren-
kel; 3.304.00 Gevarieerd Loetafoon-programma; 4.00
5.00 Ziekenuurtje; 5.006.30Concert door het
AVRO-Octet; 6.307.00 Radio-Volks-Universiteit. Lezing
door Dr. W. van Bemmelen: „Vulcanisme in Ned.-Indië
in verband met de Merapi-uitbarsting" (II); 7.00—8.45
Concert door het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep; 8.45
—10.00 Uitvoering van het Oratorium „Der Tod van
Jesu" van C. H. Graun, door de Kon. Utr. Ver. voor
Kerkegzang, m.m.v. solisten; 10.0010.15 Persberichten
Vaz Dias; 10.1510.45 Voordracht door Paul Huf:
„Adam in Ballingschap"; 10.4512.00 Gramofoonmuziek.
Hu i zen (1875 M.)
K.R.O.
8.309.30 Morgenconcert.
N.C.R.V.
10.0010.30 Zang door het NCRV.-Dameskoor; 10.30
11.00 Korte Ziekendienst. K.R.O
11.0011.30 Gramofoonmuziek; 11.3012.00 Godsdienstig
halfuurtje; 12.00 Tijdsein; 12.0112.15 Politieberichten;
12.151.45 Lunchmuziek door het K.R.O.-Trio; 1.45
2.00 Gramofoonmuziek. N.C.R.V.
2.002.15 Gramofoonmuziek; 2.153.15 Cursus fraaie
handwerken; 3.153.45 Vröuwenhalfuurtje; 3.454.00
Verzorging van den zender; 4.005.00 Ziekenuurtje:
5.006.30 Concert door het Chrlst. Radio-orkest o.l.v.
George Stam; 6.30—6.45 Cursus Knippen en Stofver-
sieren; 6.457.30 Zang door M. v. d. Heyden; 7.30—8.00
Politieberichten; 8.00 Uitvoering van de Zeven Kruis
woorden, van Jos. Haydn, door orkest, koor en solisten.
Na afloop Persberichten Vaz Dias en Gramofoonmuziek,
VOOR ALLES IS SNELHEID EEN EERSTE
VEREISCHTE.
Het goederenvervoer overtreft verre het
passaj iersverkeer.
De voorstanders der eenmotorige en die der twee- of
meermotorige vliegtuigen staan nog altijd scherp tegen
over elkaar, vooral In Amerika, waar de posterijen de
geregelde klant-tarieven willen invoeren, die zeer ten
nadee'e der eenmotorige vliegtuigen zouden uitvallen.
De reden daarvoor Is de overweging, dat een vliegtuig
met twee of meer motoren veiliger zou zijn, omdat het
bij een defect aan een der motoren nog zou kunnen
doorvliegen. De populaire opvatting dus: „Hoe meer mo
toren, hoe minder kans op noodlandingen." Die opvat
ting zou juist zijn. wanneer een geheel beladen vracht-
of verkeersvliegtuig inderdaad kon doorvliegen, wanneer
een of meer motoren uitgeschakeld moesten worden. Dit
is echter niet altijd het geval. Bovendien kan men met
een eenmotorig vliegtuig een gemakkelijker noodlanding
maken. Tientallen piloten van postvliegtuigen, die vele
jaren dienst hebben, achten ftun eigen leven en dat van
hun passagiers beter beschermd in een eenmotorig vlieg
tuig, juist omdat het zoo moeilijk is een noodlanding uit
te voeren met een aantal zware, onhandigs machines
aan de voorste lijn der vleugels. Verder moeten alle mo
toren op hun tijd Iets gaan mankeeren en bij een vlieg
tuig met verscheidene motoren heeft men dus ook
meer kans op motoipech.
En het is juist die kans op motorpech; die het voor
naamste argument is van de voorstandei's der meermo
torige vliegtuigen. Wanneer die kans bij nader inzien
toch niet zoo groot blijkt to zijn, verdwijnt hun argu
ment geheel. Nu is het inderdaad waar, dat op de ge-
regelde luchtlijnen een weigerende motor een groote
zeldzaamheid is, zoodat men een motor praktisch kan
beschouwen als iets, waarop men zich geheel kan ver
laten, mits hij goed behandeld wordt
De grooter© snelheid
der eenmotorige vliegtuigen is echter het punt waarop
zij ongetwijfeld in het voordeel zijn en waar snelheid
toch ook voor de Amerlkaansche posterijen nog van
waarde is, worden de nieuwe tarieven misschien toch
niet ingevoerd. Wanneer men slechts groote snelheden
bereikt, zal het transport zeer sterk toenemen. De Cali-
fornisohe bloemkweekers zouden in dat geval b.v. ton-
nenladingen per dag kunnen afzenden, wanneer zij er
slechts gelegenheid toe kregen. Thans wordt er dage
lijks niet meer dan ongeveer 100 Kg. vervoerd, eenvoudig
omdat er geen plaats meer is. Dikwijls genoeg worden
ladingen afgewezen. Het principe is hier onjuist Om
lange luchtlijnen rendabel te maken, moet er een groot
vrachtvervoer op zijn. Er kunnen enkele passagiersvlieg
tuigen op vliegen, doch de meerderheid der machines
moet vracht (of poststukken) vervoeren met weinig of
geen passagiers. Het afwijzen van lading om meer pas
sagiers te kunnen vervoeren is economisch niet verant
woordelijk, De toename van het vrachtvervoer zal trou
wens in de komende jaren veel grooter zijn dan die van
het passagiers- of postverkeer.
Snelheid een eerste vereischte.
Vraahtvervoer per vliegtuig zal door de betrokken
klanten echter alleen in overweging worden genomen,
omdat het sneller gaat En juist die snelheid is voor
meermotorige vliegtuigen voorlooplg onvoldoende in een
uitgestrekt land als Amerika; de krulsersnelheid van
de geheel uit metaal vervaardigde driemotorige Fords
is b.v. 200 KM. per uur, terwijl meerdere types van een
motorige vrachtvliegtuigen kruisersnelheden van 240 tot
300 KM. hebben bü maximum-snelheden van minstens
325 KM. Die snelheden zullen door de meermotorige
vliegtuigen voorloopig nog wel worden bereikt, hoewel
moet worden toegegeven, dat er hard aan wordt gewerkt
om ook daarbij het nuttig effect der motoren te ver-
grooten. De vele zware motoren zijn een belemmering
en zullen dat altijd blijven; het i3 niet voor niets, dat
alle snelheidsrecords worden gehaald met eenmotorige
toestellen.
Het oordeel der verzekering.
De verzekeringsmaatschappijen kan men ook niet ont
zeggen, dat zij een open oog hebben voor de praktijk.
En zij beschouwen over het algemeen een vliegtuig met
2 of 3 motoren als minder veilig dan een eenmotorig
vliegtuig, tenzij er afdoende wordt gedemonstreerd, dat
het nog bestuurbaar is en horizontaal kan blijven door
vliegen, wanneer een der motoren is afgezet. Het vlieg
veld van Cheyenne. dat 1500 M. boven de zee ligt, wordt
voor meermotorige vliegtuigen als ongeschikt beschouwd
omdat zij met één afgezetten motor die hoogte slechts
ternauwernood kunnen bereiken, wanneer zij geheel ge
laden zijn.
Toekomstplannen.
De fabrikanten leggen zich dan ook alleen toe op ex
perimenten om te komen tot zeer snelle eenmotorige
vrachtvliegtuigen. Het standpunt van Ford is vermoe
delijk het meest juiste bij den tegenwoordigen stand
van zaken: meer-motorige passagiersvliegtuigen, die
naast de bagage der passagiers slechts weinig mail en
vracht vervoeren en eenmotorige vrachtvliegtuigen. De
toename van het vrachtvervoer is n.1. afhankelijk van
de snelheid, terwijl het passagiersvervoer zal toenemen,
wanneer de vliegtuigen grooter worden en van binnen
comfortabeler worden ingericht. (Nadruk verboden)
De tuinbouwers zullen het maar weer
opnlenw probeeren. En dus ook de
voorschotneraers van hot tulnderscredlat,
waarvoor eon hooger bedrag door een
grooter aantal tuindors dan in 1923 is
aangevraagd. Achteruitlopende prij
zen voor aJle aangevoerde producten,
roode, gele en witte kool. alsmede uien.
Aanvoer van peen en bieten.
Men is thans overal druk in de weer met zaaien
en poten der nieuwe tuinbouwproducten, terwijl el
ders het land in gereedheid wordt gebracht voor
nieuwe teelt. Nu de tuinbouwers weer zoo ongeveer
kuunen nagaan, wat do financieele resultaten van
het weldra af te sluiten boekjaar zullen zijn, en die
resultaten voor de meesten zeer bedroevend genoemd
moeten worden gaat men opnieuw beginnen in de
hoop, dat het volgend jaar betere uitkomsten geven
zal. Het is inmiddels we? een ontmoedigend werken
op deze wijze. Twee jaar achtereen hard gewerkt, en
niets verdiend, integendeel achteruit geboerd, het
moet voor onze tuinders wel een zware gang zijn, die
zij naar hun akkers moeten doen. En zwaar moet
voor velen ook de arbeid vallen, dien zij in lange en
vermoeiende dagtaak verrichten met een ervaring,
zooals zij die in de laatste twee jaren hebben opge
daan. Gelukkig lijkt het ons dan maar weer, als er
van die optimisten zijn, die van alles de lichtzijden
weten te vinden en die aan de zwaartillenden voor
houden, om hun duidelijk te maken, dat het een ver
keerd inzicht zou zijn te veronderstellen, dat er
geen betere tijden meer zullen aanbreken. We hou
den het in deze omstandigheden ook maar voor het
beste den moed niet te veel te laten zakken, maar de
hoop te koesteren, dat er toch weer wel eens betere
dagen zullen aanbreken. Trouwens, als het bij ons
zoo slecht gaat, is het niet waarschijnlijk, dat het
elders zooveel beter zal zijn als gevolg waarvan men
ongetwijfeld nader komt bij de mogelijkheid van het
christelijke solidairisme. Men mag toch wel eenig
vertrouwen in den mensch blijven stellen, zoodat er
toch een tijd zal moeten aanbreken, waarin het in
ternationale gevoel van saamhoorigheid zal moeten
wijken voor het enge nationalisme, waarvan op het
oogenblik in het bijzonder Langendijk de nadeelige
gevolgen ondervindt, doordien zijn producten geen
afzetgebied vinden in het buitenland, dat eigen pro
ducenten beschermt, en alles in het werk stelt om
het buitenlandsche product zoo ver het met het wel
begrepen eigenbelang in overeenstemming is, te
weren.
Met de verstrekking der tuinderscredieten is men
thans in de meeste tuinbouwgemeenten gereed. Het
zal wel liggen aan de groote drukte op de Provin
ciale Griffie te Haarlem, dat de eindbeslissing van
Gedeputeerde Staten langer op zich liet wachten dan
ook dit college lief was. Zoo is het ons bekend, dat
verschillende aanvragen waren gedaan, waarbij men,
Dij eventueel toestaan, reeds over een deel der gel
den wenschte te beschikken begin en half Maart,
doch waarvan de goedkeuring eerst op het laatst de
zer week was ingekomen. Over het algemeen, licht ie
men ons van deskundige zijde in, zijn Gedeputeerde
Staten en Provinciale Commissie accoord gegaan
met de beslissing van Boerenleenbanken en college
van Burgemeester en Wethouders Alleen is er vrij
stelselloos van de bedragen van verschillende aan
vragen een deel „afgeknepen". Althans wij vinden
er geen lijn in misschien hebben Gedeputeerde Sta
ten een basis aangelegd, waarop de verminderingen
berusten.
De tuinders, die dit crediet ontvangen, kunnen nu
weer aan den arbeid. Velen zijn er onder, die zich
ten zeer zullen moeien bekrimpen bij het doen der
noodzakelijkste uitgaven, zoodat het bedrijf met
moeite in stand zal zijn te houden. Met wat overleg
en omzichtigheid is het allicht mogelijk een be-
behoorlijke instandhouding te verzekeren.
De nu afgeloopen week was voor de tuinbouwers,
die nog wat hoop hadden gevestigd op een stijging
der prijzen van de nog aanwezige kool- en uienvoor-
raden, weinig bemoedigend. Zacht weer speelde ze
daarbij parten voor een deel; anderzijds bleef de op
gewekte vraag uit, waardoor de prijzen in plaats van
opliepen, wat in den tegenwoordigen tijd, op grond
van opgedane ervaringen in vorige jaren, verwacht
mocht worden, nog daaiden en vooral m 't laatst der
week in bedenkelijke mate.
Daar hadden we in de eerste plaats de roode kool,
die zich echter nog het best hield onder nile aange
voerde producten. Was er de vorige werk nog over
de f 14 verkocht en kon Dinsdag aan de Broeker vei
ling voor mooie kool van de meest gewenschte groot
te nog f 14.60 worden gemaakt, in de tweede helft der
week was de hoogste prijs aan de Broeker veiling
f 11.30 en aan die te Noordscharwoude f 12.40. Voor
kool van' om ende bij 3 pond werd in doorsnee f 11
betaald, terwijl de laatste dagen de groote kool be
denkelijk in prijs achteruit liep. Donderdag werd te
Broek op Langendijk reeds tot f7.50 betaald, Vrijdag
was de laagste noteering f 6.80 en Zaterdag, toen ae
Broeker veiling wel is waar ongunstig in haar notee
ringen afstak bij die van den Noordermarktbond,
f5.80. Zaterdag kon de mooiste kool aan de Broeker
veiling de f 11 niet meer bereiken, en het mooiste
doorschot bracht net f8 op. Groot doorschot werd
toen voor ongeveer f 4 verkocht.
Van de prijzen der roode kool was. vergeleken met
die van ruim een week terug, ongeveer 25 af. De
aanvoer was voor dezen tijd nog vrij groot, vooral
in aanmerking genomen de voorraden, die er bij de
tweede inventarisatie waren. Aan de Broeker veiling
werden ongeveer 25, aan die van den Noordermarkt
bond te Noordscharwoude ongeveer 60 spoorwagons
aangevoerd. In de overeenkomstige week van het vo
rige jaar bedroegen deze cijfers respectievelijk 44 eii
103. De prijzen waren toen iets lager dan thans.
De gele kool, waarop velen hun hoop nog hadden
gevestigd, had eveneens een slechte markt. Was het
de vorige week al achteruit geloopen met de prijzen,
deze week was dit nog erger. Kon toen nog van ruim
f6 tot f7 worden gemaakt voor de mooiste gele, nu
was dit helaas niet meer het geval. Zoo werd Dins
dag aan de veiling van de L.G.C. voor eerste soort
f3.30—f5.00 betaald en aan die te Noordscharwoude
f2.60—f6.40/Dit beteekent dus, dat het mooiste goed
van de meest gewilde grootte gemiddeld geen f6 op
bracht en dat eerste soort groote in doorsnee met f3
werd betaald. Doorschot werd dien dag aan de Broe
ker veiling voor f2.30f4.40 verkocht. Aan deze vei
ling liep het den volgenden dag nog slechter: voor
eerste soort f2.90— f4.80, voor doorschot f2.50—
f3.80! Als we per slot meedeelen, dat Zaterdag aan
de veiling te Noordscharwoude voor eerste qualiteit
f 2.20—f 4.70 werd betaald, te Broek f 3.60—f 5.30 voor
eerste en f 1.60—f 4 voor tweede, dan springt in het
oog, hoe groot de achteruitgang in den prijs der gele
kool was. In totaal beliep de aanvoer aan beide vei
lingen 63 spoorwagons, waarvan 26 te Noordschar
woude. In de overeenkomstige week van het vorige
jaar werden deze cijfers resp. 54 en 18, waaruit wel
volgt, dat aan gele kool nog flinke voorraden zitten.
De prijzen waren toen veel beter: gemiddeld wer4
ruim f8 besteed.
De bezitters van Deensche witte kool, die in de
tweede week van Maart zulke mooie prijzen begon
op te brengen, zagen hun hoop op verdere stijging
in rook vervliegen. Met de witte kool was het nog
treuriger gesteld dan met de andere koolsoorten en
de prijzen landden weer aan op het niveau, dat met
„slecht" overeenkomt. Dinsdag besteedde men aan de
Broeker veiling f 3.40—f 5, Donderdag was deze no
teering ingezakt tot f3.40—f4.50, terwijl aan den
Noordermarktbond voor eerste qualiteit f2.80f4.40
werd betaald. Hoe slecht de witte-koolweek beëin
digde, moge blijken uit deze noteeringen: Broek,
f2.30—f3.90, Noordscharwoude f2.50f3.70, De aan
voer beliep aan beide veilingen 87 spoorwagons,
waarvan 63 te Noordscharwoude, In de overeenkom
stige week van 1930 waren deze cijfers 166 en 124. Da
prijzen beliepen toen de helft van de huidige.
Was er de vorige week een gunstiger tendenz voor
uien te bespeuren, deze week liep het ook met dit pro
duct mis. Kon men aanvankelijk nog f 2.50f3.80
voor uien bedingen en f2.70—f3.10 voor grove, en
brachten drielingen toen nog f2f2.30 op, deze prij
zen konden zich niet handhaven, zoodat na successie
velijke daling Zaterdag f 0.70—f 1.70 voor uien werd
betaald, f 1.40—f 1.60 voor grove en f 0.60—f 1.70 voor
drielingen. Nep bracht ongeveer f2 op. De aanvoer
was aanvankelijk kleiner dan verleden week en be
droeg nl. 12 spoorwagons.
Voor peen werd fl.40^-f2.40 betaald voor groote
en f 0.90f 1.20 voor kloinere.
Bieten werden Maandag nog verkocht voor f3.80—
f8.10, Woensdag brachten ze f 3.50—f 4.70 op, Zaterdag
f 1.70 te Noordscharwoude en f3.40f5.60 te Broek
op Langendijk.