Alomn Niims- Mratiiiii-1 LnHuuihlil Mr. Bomans, Noordhollands schatkist bewaarder, contra Noordholland boven het IJ. Radioprogramma DE LANGENDIJKER GROENTENVEJLINGEN. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Destrijdtusscheneen-en twee-motorige vliegtuigen. Woensdag 1 April 1931. SCHAGER 74ste Jaargang No. 8842 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerst uitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Grooter-e lettors worden nanr plnntsniimte berekend. Mijn Collega Mr. Bomans, lid van Gedeputeerde Staten van Noordholland, bezwaard met de goedge vulde Provinciale portefeuille voor de financiën, heeft het tot veler groote verbazing oirbaar geacht in een rede voor de R.K. propagandaclub te Haarlem een heeleboel onaangenaams te zeggen aan het adres van de Provinciale Staten, indirect ook gericht tot mij als lid van Gedeputeerde Staten, in verband niet voorstellen, door Gedeputeerde Staten op mijn initia tief het afgeloopen jaar aan ae Provinciale Staten gedaan. Tot die voorstellen van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten behoorde de vaststelling van een nieuw plan voor een Provinciaal wegennet, de toe kenning van bijdragen uit de Provinciale kus aan ge meenten en waterschappen in de zware onderhouds kosten van tertiaire wegen, die stukgereden worden door het zware verkeer uit geheel andere streken, de toekenning van bijdragen in de kosten van rijwiel paden, de uitvoering van kanalen naar Alkmaar en Schagen, de steun aan electrificatie van tramwegen naar Edam en Purmerend, bestrijding van werkloos heid door oprichting van een ontginningsmaat schappij. Mr. Bomans veroorloofde zich aan het adres van Provinciale Staten de volgende ontboezemingen. „Het financieel verantwoordelijkheidsgevoel der Provinciale Staten, als colleg.e. is verloren geraakt." „Het geweten is weg in de volksvertegenwoordi gers". „Spreker noemt dit wanorde, financieele wanorde. Dit gooit de deur open voor het communisme." Zoo, daar kunnen de Provinciale Staten het mee doen. Nu voelt natuurlijk dadelijk iedereen het onzin nige van deze Bomanniaansche taal. Het College van Provinciale Staten. Mr. Bomans inbegrepen, want te gen geen der voorstellen heeft hij in de Statenverga dering zelve zijn woord of stem verheven, is niet in zijn geheel samengesteld uit menschen zonder verant woordelijkheidsgevoel, uit gewetenlooze vrouwen en mannen, die de deuren opengooien voor het commu nisme. Het zal mij benieuwen hoe Mr. Bomans, die bij al die wanorde steeds rustig op zijn Gedeputeer denzetel is blijven zitten, dit alles met de Provinciale Staten zal weten te klaren. Daar zal ik me niet mee bemoeien. Maar er is iets anders, waarover ik niet wensch te zwijgen. Dat Mr. Bomans het in het bijzonder voor zien had op de door mij het vorig jaar tot stand ge brachte maatregelen, subsidieering van tertiaire we gen, goede wegen ook in Noordholland boven het IJ en verscheidene andere zaken, blijkt zonneklaar uit het volgende, dat hij volgens verslag in de R.K. Nieu we Haarlemsche Courant mede heeft uitgesproken. „Onze Provincie zoo sprak hij is rijk, dank zij Amsterdam, dat aan de Provincie weinig kost en de bijdragen van beneden het IJ aan de baten tot Vk. bij na 7/8 van het geheel doet wezen Om het duidelijker te zeggen: Noordholland boven het IJ, Noordhollands Noorderkwartier, brengt Y* a 1/8 deel van de Provinciale belastingen op. Amster dam en het Zuidelijk deel betalen de rest. Ik ken niet de berekeningen van Mr. Bomans. doch zou ze wel eens op haar juiste waarde willen toetsen. Bovendien zou men dan ook andere zaken hierbij in het oog moeten vatten, bijvoorbeeld de beruchte Hoogheem- raadschapslasten, voor zoover de Provincie die ten laste van Noordhollands Noorderkwartier heeft gela ten, en de enorme kosten van wegenonderhoud, die onze gemeenten en polders zich in de laatste jaren moeten getroosten. Als mén deze geweldige bedragen van vele tonnen gouds eens mede in aanmerking nam, dan zou het beeld er wel geheel anders uit zien. Mr. Bomans zou Noordholland boven het IJ in de verdrukking willen laten, omdat het minder in de belastingen kan bijdragen dan andere deelen van de provincie, het zelfs geen fietspaden en beplantingen willen geven langs de vegen. 't Is iets anders dan Christelijke naastenliefde. Deze uitingen van Mr. Bomans, regelrecht gericht tegen Noordholland boven het IJ, zijn wel zeer ern stig te betreuren. De tegenstelling tusschen de groote stad en 't platteland met de kleinere provinciesteden dacht men gelukkig te behooren tot het grijs verle den. Ik sprak het zelf herhaaldelijk uit met groote waardeering, dat men in de laatste jaren niets daar van bespeurde Maar woorden als die van Mr. Bo mans. gezien de positie welke hij inneemt, scheppen vooral in deze slechte tijden het groote gevaar, dat die tegenstelling gaat herleven. Ik voor mij heb alles gedaan en zal alles blijven doen om te trachten dit te voorkomen. Dat is mijn dure plicht Als echter Mr. Bomans onze landstreken den handschoen wil toewerpen, welaan dan zal ik dien oprapen, ten behoeve van de landstreken waar ik gaarne woon en gaarne werk. zonder daarbij ook maar één oogenblik uit het oog te verliezen ht be lang van Provincie in haar geheel. Maar ik hoop, dat hij dit dan zal doen ter plaatse waar het behoort, in openbare Statenvergadering, waarin hij tot dusver over al deze zaken heeft gezwe gen en niet in een vergadering, waar degenen, die hij beticht, niet aanwezig zijn om de onjuistheid van zijn grove beweringen hem voor de voeten te werpen. Ik zal nu niet spreken over den strijd, dien ik bin nenskamers in de vergaderingen van Gedeputeerde Staten reeds met hem heb moeten voeren. Uit het geen hij in zijn Haarlemsche organisatie heeft gezegd, kan men wel afleiden, dat die strijd er is geweest. Als Mr. Bomans de zaken wil overbrengen buiten de vergaderkamer van Gedeputeerde Staten, dan zullen zij allereerst moeten komen in de verga derzaal van Provinciale Staten. Ik betreur het zeer. dat ik dit protest tegen woor den van een collega, met wien ik tot dusver bij alle verschil van meening gaarne samenwerkte, heb moe ten uiten. Na den aanval van Mr. Bomans heb ik het echter, om onjuiste opvattingen te voorkomen, niet achterwege mogen of kunnen laten. Ik hoop dat Mr. Bomans op dezen weg niet zal voortgaan. Purmerend, 30 Maart 1931. D KOOIMAN. Donderdag 2 April. H ilversum (298 M.) A.V.R.O. 8.00 Tijdsein; 8.019.50 Gramofoonmuziek; 10.0010.15 Morgenwijding; 10.3012.00 Ochtendconcert door het AVRO-Kwartet o.l.v. Dick Groeneveld; 12.00 Tijdsein; 12.0012.15 Gramofoonmuziek; 12.152.00 Concert door René Dumont en zijn Orkest; 2.002.30 Verzorgen v. d zender; 2.30—3.00 Lezing door Max Tak over E. F. A. Hoffmann; 3.003.30 Pianovoordracht door Paul Fren- kel; 3.304.00 Gevarieerd Loetafoon-programma; 4.00 5.00 Ziekenuurtje; 5.006.30Concert door het AVRO-Octet; 6.307.00 Radio-Volks-Universiteit. Lezing door Dr. W. van Bemmelen: „Vulcanisme in Ned.-Indië in verband met de Merapi-uitbarsting" (II); 7.00—8.45 Concert door het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep; 8.45 —10.00 Uitvoering van het Oratorium „Der Tod van Jesu" van C. H. Graun, door de Kon. Utr. Ver. voor Kerkegzang, m.m.v. solisten; 10.0010.15 Persberichten Vaz Dias; 10.1510.45 Voordracht door Paul Huf: „Adam in Ballingschap"; 10.4512.00 Gramofoonmuziek. Hu i zen (1875 M.) K.R.O. 8.309.30 Morgenconcert. N.C.R.V. 10.0010.30 Zang door het NCRV.-Dameskoor; 10.30 11.00 Korte Ziekendienst. K.R.O 11.0011.30 Gramofoonmuziek; 11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Tijdsein; 12.0112.15 Politieberichten; 12.151.45 Lunchmuziek door het K.R.O.-Trio; 1.45 2.00 Gramofoonmuziek. N.C.R.V. 2.002.15 Gramofoonmuziek; 2.153.15 Cursus fraaie handwerken; 3.153.45 Vröuwenhalfuurtje; 3.454.00 Verzorging van den zender; 4.005.00 Ziekenuurtje: 5.006.30 Concert door het Chrlst. Radio-orkest o.l.v. George Stam; 6.30—6.45 Cursus Knippen en Stofver- sieren; 6.457.30 Zang door M. v. d. Heyden; 7.30—8.00 Politieberichten; 8.00 Uitvoering van de Zeven Kruis woorden, van Jos. Haydn, door orkest, koor en solisten. Na afloop Persberichten Vaz Dias en Gramofoonmuziek, VOOR ALLES IS SNELHEID EEN EERSTE VEREISCHTE. Het goederenvervoer overtreft verre het passaj iersverkeer. De voorstanders der eenmotorige en die der twee- of meermotorige vliegtuigen staan nog altijd scherp tegen over elkaar, vooral In Amerika, waar de posterijen de geregelde klant-tarieven willen invoeren, die zeer ten nadee'e der eenmotorige vliegtuigen zouden uitvallen. De reden daarvoor Is de overweging, dat een vliegtuig met twee of meer motoren veiliger zou zijn, omdat het bij een defect aan een der motoren nog zou kunnen doorvliegen. De populaire opvatting dus: „Hoe meer mo toren, hoe minder kans op noodlandingen." Die opvat ting zou juist zijn. wanneer een geheel beladen vracht- of verkeersvliegtuig inderdaad kon doorvliegen, wanneer een of meer motoren uitgeschakeld moesten worden. Dit is echter niet altijd het geval. Bovendien kan men met een eenmotorig vliegtuig een gemakkelijker noodlanding maken. Tientallen piloten van postvliegtuigen, die vele jaren dienst hebben, achten ftun eigen leven en dat van hun passagiers beter beschermd in een eenmotorig vlieg tuig, juist omdat het zoo moeilijk is een noodlanding uit te voeren met een aantal zware, onhandigs machines aan de voorste lijn der vleugels. Verder moeten alle mo toren op hun tijd Iets gaan mankeeren en bij een vlieg tuig met verscheidene motoren heeft men dus ook meer kans op motoipech. En het is juist die kans op motorpech; die het voor naamste argument is van de voorstandei's der meermo torige vliegtuigen. Wanneer die kans bij nader inzien toch niet zoo groot blijkt to zijn, verdwijnt hun argu ment geheel. Nu is het inderdaad waar, dat op de ge- regelde luchtlijnen een weigerende motor een groote zeldzaamheid is, zoodat men een motor praktisch kan beschouwen als iets, waarop men zich geheel kan ver laten, mits hij goed behandeld wordt De grooter© snelheid der eenmotorige vliegtuigen is echter het punt waarop zij ongetwijfeld in het voordeel zijn en waar snelheid toch ook voor de Amerlkaansche posterijen nog van waarde is, worden de nieuwe tarieven misschien toch niet ingevoerd. Wanneer men slechts groote snelheden bereikt, zal het transport zeer sterk toenemen. De Cali- fornisohe bloemkweekers zouden in dat geval b.v. ton- nenladingen per dag kunnen afzenden, wanneer zij er slechts gelegenheid toe kregen. Thans wordt er dage lijks niet meer dan ongeveer 100 Kg. vervoerd, eenvoudig omdat er geen plaats meer is. Dikwijls genoeg worden ladingen afgewezen. Het principe is hier onjuist Om lange luchtlijnen rendabel te maken, moet er een groot vrachtvervoer op zijn. Er kunnen enkele passagiersvlieg tuigen op vliegen, doch de meerderheid der machines moet vracht (of poststukken) vervoeren met weinig of geen passagiers. Het afwijzen van lading om meer pas sagiers te kunnen vervoeren is economisch niet verant woordelijk, De toename van het vrachtvervoer zal trou wens in de komende jaren veel grooter zijn dan die van het passagiers- of postverkeer. Snelheid een eerste vereischte. Vraahtvervoer per vliegtuig zal door de betrokken klanten echter alleen in overweging worden genomen, omdat het sneller gaat En juist die snelheid is voor meermotorige vliegtuigen voorlooplg onvoldoende in een uitgestrekt land als Amerika; de krulsersnelheid van de geheel uit metaal vervaardigde driemotorige Fords is b.v. 200 KM. per uur, terwijl meerdere types van een motorige vrachtvliegtuigen kruisersnelheden van 240 tot 300 KM. hebben bü maximum-snelheden van minstens 325 KM. Die snelheden zullen door de meermotorige vliegtuigen voorloopig nog wel worden bereikt, hoewel moet worden toegegeven, dat er hard aan wordt gewerkt om ook daarbij het nuttig effect der motoren te ver- grooten. De vele zware motoren zijn een belemmering en zullen dat altijd blijven; het i3 niet voor niets, dat alle snelheidsrecords worden gehaald met eenmotorige toestellen. Het oordeel der verzekering. De verzekeringsmaatschappijen kan men ook niet ont zeggen, dat zij een open oog hebben voor de praktijk. En zij beschouwen over het algemeen een vliegtuig met 2 of 3 motoren als minder veilig dan een eenmotorig vliegtuig, tenzij er afdoende wordt gedemonstreerd, dat het nog bestuurbaar is en horizontaal kan blijven door vliegen, wanneer een der motoren is afgezet. Het vlieg veld van Cheyenne. dat 1500 M. boven de zee ligt, wordt voor meermotorige vliegtuigen als ongeschikt beschouwd omdat zij met één afgezetten motor die hoogte slechts ternauwernood kunnen bereiken, wanneer zij geheel ge laden zijn. Toekomstplannen. De fabrikanten leggen zich dan ook alleen toe op ex perimenten om te komen tot zeer snelle eenmotorige vrachtvliegtuigen. Het standpunt van Ford is vermoe delijk het meest juiste bij den tegenwoordigen stand van zaken: meer-motorige passagiersvliegtuigen, die naast de bagage der passagiers slechts weinig mail en vracht vervoeren en eenmotorige vrachtvliegtuigen. De toename van het vrachtvervoer is n.1. afhankelijk van de snelheid, terwijl het passagiersvervoer zal toenemen, wanneer de vliegtuigen grooter worden en van binnen comfortabeler worden ingericht. (Nadruk verboden) De tuinbouwers zullen het maar weer opnlenw probeeren. En dus ook de voorschotneraers van hot tulnderscredlat, waarvoor eon hooger bedrag door een grooter aantal tuindors dan in 1923 is aangevraagd. Achteruitlopende prij zen voor aJle aangevoerde producten, roode, gele en witte kool. alsmede uien. Aanvoer van peen en bieten. Men is thans overal druk in de weer met zaaien en poten der nieuwe tuinbouwproducten, terwijl el ders het land in gereedheid wordt gebracht voor nieuwe teelt. Nu de tuinbouwers weer zoo ongeveer kuunen nagaan, wat do financieele resultaten van het weldra af te sluiten boekjaar zullen zijn, en die resultaten voor de meesten zeer bedroevend genoemd moeten worden gaat men opnieuw beginnen in de hoop, dat het volgend jaar betere uitkomsten geven zal. Het is inmiddels we? een ontmoedigend werken op deze wijze. Twee jaar achtereen hard gewerkt, en niets verdiend, integendeel achteruit geboerd, het moet voor onze tuinders wel een zware gang zijn, die zij naar hun akkers moeten doen. En zwaar moet voor velen ook de arbeid vallen, dien zij in lange en vermoeiende dagtaak verrichten met een ervaring, zooals zij die in de laatste twee jaren hebben opge daan. Gelukkig lijkt het ons dan maar weer, als er van die optimisten zijn, die van alles de lichtzijden weten te vinden en die aan de zwaartillenden voor houden, om hun duidelijk te maken, dat het een ver keerd inzicht zou zijn te veronderstellen, dat er geen betere tijden meer zullen aanbreken. We hou den het in deze omstandigheden ook maar voor het beste den moed niet te veel te laten zakken, maar de hoop te koesteren, dat er toch weer wel eens betere dagen zullen aanbreken. Trouwens, als het bij ons zoo slecht gaat, is het niet waarschijnlijk, dat het elders zooveel beter zal zijn als gevolg waarvan men ongetwijfeld nader komt bij de mogelijkheid van het christelijke solidairisme. Men mag toch wel eenig vertrouwen in den mensch blijven stellen, zoodat er toch een tijd zal moeten aanbreken, waarin het in ternationale gevoel van saamhoorigheid zal moeten wijken voor het enge nationalisme, waarvan op het oogenblik in het bijzonder Langendijk de nadeelige gevolgen ondervindt, doordien zijn producten geen afzetgebied vinden in het buitenland, dat eigen pro ducenten beschermt, en alles in het werk stelt om het buitenlandsche product zoo ver het met het wel begrepen eigenbelang in overeenstemming is, te weren. Met de verstrekking der tuinderscredieten is men thans in de meeste tuinbouwgemeenten gereed. Het zal wel liggen aan de groote drukte op de Provin ciale Griffie te Haarlem, dat de eindbeslissing van Gedeputeerde Staten langer op zich liet wachten dan ook dit college lief was. Zoo is het ons bekend, dat verschillende aanvragen waren gedaan, waarbij men, Dij eventueel toestaan, reeds over een deel der gel den wenschte te beschikken begin en half Maart, doch waarvan de goedkeuring eerst op het laatst de zer week was ingekomen. Over het algemeen, licht ie men ons van deskundige zijde in, zijn Gedeputeerde Staten en Provinciale Commissie accoord gegaan met de beslissing van Boerenleenbanken en college van Burgemeester en Wethouders Alleen is er vrij stelselloos van de bedragen van verschillende aan vragen een deel „afgeknepen". Althans wij vinden er geen lijn in misschien hebben Gedeputeerde Sta ten een basis aangelegd, waarop de verminderingen berusten. De tuinders, die dit crediet ontvangen, kunnen nu weer aan den arbeid. Velen zijn er onder, die zich ten zeer zullen moeien bekrimpen bij het doen der noodzakelijkste uitgaven, zoodat het bedrijf met moeite in stand zal zijn te houden. Met wat overleg en omzichtigheid is het allicht mogelijk een be- behoorlijke instandhouding te verzekeren. De nu afgeloopen week was voor de tuinbouwers, die nog wat hoop hadden gevestigd op een stijging der prijzen van de nog aanwezige kool- en uienvoor- raden, weinig bemoedigend. Zacht weer speelde ze daarbij parten voor een deel; anderzijds bleef de op gewekte vraag uit, waardoor de prijzen in plaats van opliepen, wat in den tegenwoordigen tijd, op grond van opgedane ervaringen in vorige jaren, verwacht mocht worden, nog daaiden en vooral m 't laatst der week in bedenkelijke mate. Daar hadden we in de eerste plaats de roode kool, die zich echter nog het best hield onder nile aange voerde producten. Was er de vorige werk nog over de f 14 verkocht en kon Dinsdag aan de Broeker vei ling voor mooie kool van de meest gewenschte groot te nog f 14.60 worden gemaakt, in de tweede helft der week was de hoogste prijs aan de Broeker veiling f 11.30 en aan die te Noordscharwoude f 12.40. Voor kool van' om ende bij 3 pond werd in doorsnee f 11 betaald, terwijl de laatste dagen de groote kool be denkelijk in prijs achteruit liep. Donderdag werd te Broek op Langendijk reeds tot f7.50 betaald, Vrijdag was de laagste noteering f 6.80 en Zaterdag, toen ae Broeker veiling wel is waar ongunstig in haar notee ringen afstak bij die van den Noordermarktbond, f5.80. Zaterdag kon de mooiste kool aan de Broeker veiling de f 11 niet meer bereiken, en het mooiste doorschot bracht net f8 op. Groot doorschot werd toen voor ongeveer f 4 verkocht. Van de prijzen der roode kool was. vergeleken met die van ruim een week terug, ongeveer 25 af. De aanvoer was voor dezen tijd nog vrij groot, vooral in aanmerking genomen de voorraden, die er bij de tweede inventarisatie waren. Aan de Broeker veiling werden ongeveer 25, aan die van den Noordermarkt bond te Noordscharwoude ongeveer 60 spoorwagons aangevoerd. In de overeenkomstige week van het vo rige jaar bedroegen deze cijfers respectievelijk 44 eii 103. De prijzen waren toen iets lager dan thans. De gele kool, waarop velen hun hoop nog hadden gevestigd, had eveneens een slechte markt. Was het de vorige week al achteruit geloopen met de prijzen, deze week was dit nog erger. Kon toen nog van ruim f6 tot f7 worden gemaakt voor de mooiste gele, nu was dit helaas niet meer het geval. Zoo werd Dins dag aan de veiling van de L.G.C. voor eerste soort f3.30—f5.00 betaald en aan die te Noordscharwoude f2.60—f6.40/Dit beteekent dus, dat het mooiste goed van de meest gewilde grootte gemiddeld geen f6 op bracht en dat eerste soort groote in doorsnee met f3 werd betaald. Doorschot werd dien dag aan de Broe ker veiling voor f2.30f4.40 verkocht. Aan deze vei ling liep het den volgenden dag nog slechter: voor eerste soort f2.90— f4.80, voor doorschot f2.50— f3.80! Als we per slot meedeelen, dat Zaterdag aan de veiling te Noordscharwoude voor eerste qualiteit f 2.20—f 4.70 werd betaald, te Broek f 3.60—f 5.30 voor eerste en f 1.60—f 4 voor tweede, dan springt in het oog, hoe groot de achteruitgang in den prijs der gele kool was. In totaal beliep de aanvoer aan beide vei lingen 63 spoorwagons, waarvan 26 te Noordschar woude. In de overeenkomstige week van het vorige jaar werden deze cijfers resp. 54 en 18, waaruit wel volgt, dat aan gele kool nog flinke voorraden zitten. De prijzen waren toen veel beter: gemiddeld wer4 ruim f8 besteed. De bezitters van Deensche witte kool, die in de tweede week van Maart zulke mooie prijzen begon op te brengen, zagen hun hoop op verdere stijging in rook vervliegen. Met de witte kool was het nog treuriger gesteld dan met de andere koolsoorten en de prijzen landden weer aan op het niveau, dat met „slecht" overeenkomt. Dinsdag besteedde men aan de Broeker veiling f 3.40—f 5, Donderdag was deze no teering ingezakt tot f3.40—f4.50, terwijl aan den Noordermarktbond voor eerste qualiteit f2.80f4.40 werd betaald. Hoe slecht de witte-koolweek beëin digde, moge blijken uit deze noteeringen: Broek, f2.30—f3.90, Noordscharwoude f2.50f3.70, De aan voer beliep aan beide veilingen 87 spoorwagons, waarvan 63 te Noordscharwoude, In de overeenkom stige week van 1930 waren deze cijfers 166 en 124. Da prijzen beliepen toen de helft van de huidige. Was er de vorige week een gunstiger tendenz voor uien te bespeuren, deze week liep het ook met dit pro duct mis. Kon men aanvankelijk nog f 2.50f3.80 voor uien bedingen en f2.70—f3.10 voor grove, en brachten drielingen toen nog f2f2.30 op, deze prij zen konden zich niet handhaven, zoodat na successie velijke daling Zaterdag f 0.70—f 1.70 voor uien werd betaald, f 1.40—f 1.60 voor grove en f 0.60—f 1.70 voor drielingen. Nep bracht ongeveer f2 op. De aanvoer was aanvankelijk kleiner dan verleden week en be droeg nl. 12 spoorwagons. Voor peen werd fl.40^-f2.40 betaald voor groote en f 0.90f 1.20 voor kloinere. Bieten werden Maandag nog verkocht voor f3.80— f8.10, Woensdag brachten ze f 3.50—f 4.70 op, Zaterdag f 1.70 te Noordscharwoude en f3.40f5.60 te Broek op Langendijk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1