Ut? a n H i ES Bt i i mi Monsters op rails. VOOR ONZE SCHAKERS Iss 11 m 91 u jjj in m ül iHj VOOR ONZE DAMMERS m s m Si Hf ja n s in ■i Hf Hf m 8 n M pj ff EVENTJES DENKEN Vraagstuk No. 739. mm u mé W'?- m mm Wém Vraagstuk No. 740. m Wm m m rJ. w, II 9, JJ 8 w m Hf iü fH Hf BI Ëf m S fê m Süf m fH PI Él w, Hf il 0 Hf Él Vraagstuk No. 737. Vraagstuk No. 738. P a r I e m e n t s-e e r. van F. Dedrle. Zw. 6 st. mm mp f a b c d Wit 4 st. Diagramstand: Wit Kf6, Dc2, Tc8, Pd6. Zw. Kd5. Pa4, Ph2, pions op d7, e3, g6. Wit speelt en geeft mat in drie zetten. OPLOSSING VRAAGSTUK No. 735, van W. A. S h 1 n k m a n. De diagramstand luidde als volgt: Wit Kb2, Tal, Tgl, Pd8, plons op a7, b7, e7, f7, g7. Zw. Kb6, Tc4, Th2, Lhl, •Lc5, pions op g2, h3, h5. Dit probleem is gebouwd op het thema der pionpromotie en wel worden bij ver schillende zetten diverse „vreemdsoortige" stukken gekozen, om daarmede tot winst te geraken. Men zie slechts: 1. a8P; Kb5. 2. e8L; Kb4. 3. b8T; Lb6. 4. f8L; tc5. 5. g8L; h4. 6. Tbl, gl. van H. Dentroux, Lyon. Zw. 3 sch. - Wit 2 sch. en 1 dam. Diagramstand in cijfers. Zw. 3 sch. op 26. 24, 40; wit 1 dam op 50 en 2 sch. op 32 en 33. Wit speelt en wint. OPLOSSING VRAAGSTUK No. 780, van Joh. de Bree, A'dam. De diagramstand in cijfers luidde: Zw. 9 sch. op 1, 8. 9, IS, 17, 21, 26, 27, 38. Wit 9 sch. op 23, 24, 28. 36, 37, 40, 47, 48, 50. Wit wint door 37—31, 47—41, 48—43, 36—31!» 23 s 12!!, 31 4. Een prachtige bewerking van het be kende „systeem de Bree", die den blinden componist alle eer aandoet. Met deze compositie behaalde hij den eersten prijs in het Internationale Problemistencon- cours, uitgeschreven door de Nieuwe Courant in 1923. HET REGLEMENT VAN HET DAMSPEL. n. UITTREKSEL VAN HET ALGEMEEN REGLEMENT. Artikel 15. De meeste stukken moeten geslagen worden; dam of schijf gelden daarbij als van g e 1 ij k e waarde en men slaat bij gelijk aantal op slag staande stukken naar verkiezing (met) de dam of de schijf. Art. 16. Als ln een eindspel wederzijds driemaal achter een dezelfde zetten zijn gedaan, of een voorgaande stand tweemaal is teruggekeerd, wordt het spel voor remise (onbeslist) gehouden. Art. 17. Zoodra een spel komt te staan met drie dammen tegen één dam, mogen er, met inachtneming van art. 16, nog tien zetten gedaan worden of zoo de speler met één dam de lange lijn bezet (546; Red.), slechts drie, waarbij de bezitter van één dam begint te tel len. Is er daarna geen beslissing, dan is het spel re mise, tenzij de speler met 3 dammen onmiddellijk kan aantoonen, dat er winst zit in zijn spel. In dat geval moet het afspel worden toegestaan. Art. 28. Het spel is verloren voor den speler, die, aan de beurt zijnde, in een der navolgende gevallen verkeert: le. geen stuk meer over heeft of vastgezet is; 2e. de stukken dooreen werpt; 3e. het spel opgeeft; 4e. het spel laat varen of weigert door te spelen; 5e. zichniethoudtaandit reglement; 6e. in tijdsoverschrijding vervalt. Dit zijn vrijwel de meest voorkomende bepalingen. Wij zullen voorloopig geregeld iedere week eenige voorbeel den opnemen om deze bepalingen te illustreeren en te verduidelijken. Heden laten wij dan ook reeds een vraagstukje volgen van den beroemden Franscben spe ler Manoury (ongeveer 1770), hetwelk eenlg inzicht geeft in de artikelen 4, 5, 9, 11, 13 en 23. Men kan dus steeds aan het diagram zien, hoe men het bord steeds moet plaatsen en hoe de notatie is ge regeld, deze toch is even eenvoudig als practiscb. Diagramstand in cijfers moet zijn: Zwart 2 stukken; 1 dam op 49 en 1 schijf op 26. Wit 7 stukken; 7 schij ven op 31, 36, 37, 41, 42, 47 en 48. SU ■1 9$ Iwd «IwP Wit staat hier oogenschijnlljk verloren. Toch kan wit winnen! Dit is een fraai voorbeeld om het verassende van het damspel aan te toonen. Het doet schitterend uitkomen, dat men in het dammen alleen door logisch redeneeren en scherpzinnigheid resultaten kan berei ken, waarop met voldoening wordt teruggezien. Door het volgende mooie combinatie-spel weet wit de partij in zijn voordeel te beslissen: Wit 1. 31—27 2. 37—32 8. 42—38! 4. 36—31 5. 47—41!! Zwart 49:21 of 49:16 16:49 of 21:49 49:46 26:37 37—42 Zwart is wel tot dezen zet gedwongen, hij heeft niets anders! 6. 48:37 en wit wint, daar zwart is vastgezet en niet meer spelen kan! Zeer geestig. In de volgende rubrieken zullen wij nu voortgaan met onzen lezers de geheime schoonheden van het diepzinnige damspel te openbaren. OPLOSSINGEN DER PUZZLES uit ons vorig nummer. No. 733. „NOG EEN LEEFTIJDENKWESTIE". De ouders zijn elk 36 jaar. De kindereneen drie ling, elk 6 jaar! De gegevens voor deze opgave zijn werkelijk vernuftig. No. 734. „EEN REKENARIJTJE". De paardekoopman won niet f 200.zooals velen na oppervlakkige lezing meenden .Hij verkocht het paard eerst voor f 900.en kocht het toen terug voor f 800. ergo maakte hij f 100.winst. Die kon hij vast opzij leggen. Daarna verkocht hij het opnieuw voor f 1000. ontving dus die f 800.terug, welke hij er voor be taald had, plus nog eens f 200.extra. In totaal be droeg zijn winst dus f 300. Nieuwe opgaven. „EEN INVUL-KWESTIE". Men teekent een vierkant van 5 bij 5 C.M., waarin dan 25 kleine vierkantjes moeten voorkomen, dus zoowel 5 horizontale als 5 verticale rijen van 5 vakjes. Rij 1 hor. en vert. moet den naam bevatten van iemand, die met bijen te doen heeft. Rij 2 hor. en vert. een meisjes naam. Rij 3 hor. en vert is een artikel dat bijna ieder een dagelijks in handen komt .Rij 4 hor. en vert. geeft een woord, dat altijd achter in boeken staat. Rij 5 hor. en vert is een ouderwetsche lawaaimaker. „een beroefs-puzzle". Uit de namen van onderstaande personen moet hun beroep en hun woonplaats gevormd worden door de zelfde letters te gebruiken, die daartoe dus van plaats moeten verwisselen. De woonplaatsen zijn alle bekende plaatsen in Nederland. Als voorbeeld moge dienen: KOBUS DRESTUM DOKTER BUSSUM. De namen zijn: Karei Rudemeken. Gerrit Schaledels, Pieter Pho- kogran, Relnier Wolkvast, Manus Hein Dremmet, Hen drik Grabbelgrales. Weemoedig is het besef dat elk geluk slechts leeft voor het oogenbllk, dat men het kent, en heengaat, zoo dra men zich bewust is, geukkig te zijn. o o Met moed aanvaard is half volbracht en een vaste wil is het halve slagen of beter nog, het slagen hangt voor 't grootste deel van 't willen af! o o Eenheid in het gezin kan alleen worden verwezenlijkt door innerlijke harmonie. IN DE PROEFHALLEN DER DUITSCHE STAATSSPOORWEGEN. (Van onzen Berlijnschen correspondent). Midden in de stad Berlijn ligt een groot complex ge bouwen, streng afgesloten van de buitenwereld en zoo verborgen, dat men het slechts kan vinden met behulp van een kompas en een kaart van den Generalen Staf. Muren en wachters, groote hekken en daarachter een verward gegons als van vele lage en hooge stemmen. Men zou meenen, met een krankzinnigengesticht te doen te hebben. Doch er worden hier geen menschen gevangen gehouden. Men vindt er slechts machines, waarvan nog niet is vastgesteld, hoe zij zich in de praktijk zouden houden. Het- heeft weken geduurd, voordat ik de twaalf be wijzen van toestemming had verzameld, die noodig zijn om te worden toegelaten tot de proeflaboratoria der Duitsche „Reichsbahn", het grootste technische bedrijf ter wereld dat meer dan 700.000 personen in dienst heeft. Deze proeflaboratoria worden terecht zoo zorg vuldig bewaakt om industrieele spionnage te voorkomen. Wanneer eohter_ eenmaal de deuren geopend en alle Cerberussen gepasseerd zijn, wordt men met de meeste voorkomendheid behandeld. Het interessantste is het gedeelte, waar de nieuwe locomotieven worden beproefd. Het zijn monsters, waarbij een mensch een poppetje lijkt, reusachtige krachtcentrales op wielen, echte symbolen van de eeuw der techniek. Er zijn oofy buitenlandsche locomotieven, die men onderzoekt om te weten te komen, waaraan zij hun goede eigenschappen danken. Er bestaat o.a. een Servische locomotief, die bijzonder goed tegeïi berg hellingen kan oprijden. En op eenigen afstamd daar vandaan staat een merkwaardig product van construc teursfantasie. een Diesel-locomotief. Zij is 1200 P.K. sterk en wordt met olie gestookt Men kwam tot deze constructie, omdat gewone locomotie ven te veel water verbruiken om in water-arme stre ken te kunnen worden gebruikt. Zij heeft de bijzondere eigenschap, dat zij even snel voor- als achteruit kan loopen. Van voren en van achteren heeft zij net als een reusachtige auto een groote radiator en als ventilateur achter iedere radiator een propeller van een vliegtuig. De deskundigen zijn net er niet over eens, of men deze Zoo zagen de eerste locomotieven er uit. Diesel-locomotieven wel kan aanbevelen. Het nuttig effect, dat zij uit de toegevoegde olie halen, is n.1. niet hooger dan 42 Bovendien zijn er moeilijkheden bij het aanzetten. Men keert dan ook telkens weer terug naar de oude beproefde stoommachine en tracht de prestaties daarvan te verbeteren. Men heeft reeds twee middelen gevonden. Het eerste bestaat ln het gebruiken van kolenstof ln- plaats van de gewone brokken steenkool. Dat heeft het voordeel, dat de brandstof dan eenvoudig kan wor den aangezogen. Het volume en gewicht van de brand stof zijn bovendien weinig grooter dan bij de olie locomotieven. Het tweede middel bestaat uit het be reiken van hoogen druk, waarover later meer. I>e reeds genoemde Diesel-locomotief is hier gebracht door een fabrikant, die haar wilde laten onderzoeken. Zulke machines zijn er hier in grooten getale. Zij wor den door allerlei instrumenten gecontroleerd en beluis terd als een patiënt bij den dokter. Men bepaalt het nuttig effect, de oorzaken van een eventueel onvoldoen de prestatie of slechte eigenschap. Hetzelfde gebeurt natuurlijk met de eigen locomotieven, waarvan de inte ressantste wel de nieuwe eenheidslocomotief der Duit- sche Staatsspoorwegen is. Alleen daarvoor is een gehee- le hal gereserveerd. De kolenstof locomotief, waarvan men groote verwachtingen lieeft met het oog op de ont wikkeling van het moderne spoorwegverkeer. Het gevaarte staat op een buitengewoon gecompll- ceerden onderbouw van wielen, cylinders en, allerlei onverklaarbare inrichtingen. Daarop loopt het met zijn drie reusachtige wielstellen en nog twee kleinere al dagen lang, met een onafgebroken snelheid van 128 K.M. per uur, zonder zich van z\jn plaats te verroeren. Alles wat er aan het monster bewegen kan, draait in het rond om er duizelig van te worden en geen milll- meter verplaatst het zich een prestatie op zichzelf, waartoe de meeste bedrijven eenvoudig niet in staat zouden zijn. Een nieuwe elacirische locomotief. Men voert mij nu door een gangetje, dat tweemaal een bocht maakt. Daar bevindt zich een kilein kamer tje, volgepropt met Instrumenten. Door electrische g». leidingen wordt alles, wat de locomotief in de proe!. hal doet, hier automatisch op papier gebracht eea spookachtig gezicht. Dan laat men mij nog de Schwartz- kopff-Löffler-lokomotief zien, die voor den leek nog iets geheel nieuws is. Het lijkt wel een keten van zwarte en roode bergen, waarboven nergens een schoorsteen te zien is. Dat komt, omdat de schoorsteen een echt stomp je is en zich niet vooraan bevindt, doch in het midden. Deze ichtyosaurus van staal is geen gram zwaarder dan de boven beschreven nieuwe eenheidslocomotief en ontwikkelt toch 2500 P.K. De zwaarste sneltreinen met een gewicht van 800 ton kunnen worden voortgetrokken met een snelheid, van 100 K.M. per uur, zonder dat de locomotief in het minst wordt overbelast. De grootste esnlheid, waarmede zij rijden kan, is nog veel grooter, n.1. 120 K.M. per uur. Dat alles zou nog niet zoo merk waardig zijn, wanneer het niet werd bereikt met iets meer dan de helft van de kolen, die de nieuwe een heidslocomotief ervoor noodig heeft. Eenzelfde bespa ring verkrijgt men bij het waterverbruik. Zooiets is langs den normalen weg natuurlijk niet te bereiken. Er moet met den stoom iets gebeuren, dat one wel tooverü lijkt. Men is er n.1. in geslaagd, den norma len stoomdruk van 16 atmosfeer op te voeren tot zegge en schrijve 120 atmosferen. Daarvoor moet de stoom tot 500 graden Celcius worden verhit volgens een gecompli ceerd proces. Toch is de geheel afgekoelde machine ln 50 60 minuten bedrijfsklaar, wat voor «en gewone locomotief 2% S uur duurk. De Duitsche spoorwegen^bereiden hier dus in alle stilte een aantal revolutionnaire veranderingen voor, waardoor zoowel het personen- als het goederenvervoer op een geheel nieuwe basis kan worden gesteld. Een van de nieuwe vondsten is de Zeppelin op rails, die ik niet kon zien, omdat hij zich te Hannover bevond. Uit het bovenstaande blijkt echter voldoende, dat de Duit sche Staatsspoorwegen een strijd tegen de auto en het vliegtuig nog niet opgeven, wat voor het reizend publiek in ieder geval winst beteekent. Wat zijn wij dan keurig netjes In ons Haagsche parlement, Nu men al de vecht-methoden Van den Dultsehen Rijksdag kent, Hoe men daar zich ging verweren, Bij hartstochtelijk misbaar Met de schril gekleurde woorden: „Lafaard, schurk en zwendelaar"! Reeds de oop'nlng van dien Rijksdag Was verdacht parlementair, Samenscholing, arrestaties, Machtsvertoon, Jan Militair! Bij de op'ning ónzer Kamers Merkt men van die ruwheid niets, Hoogstens dan een slagersjongen Met een wat brutale fiets! dTJittocht van een heele fractie Valt bij ons zeer uit den trant, 't Grootste deel eet, zoo te zeggen, Heel behoorlijk uit de hand. Speciaal de Eerste Kamer Werkt gecondenseerd en snel, En gemiddeld acht minuten Duurt een doorsnee-zitting wel! Zelden tiert in onze Kamers De luidruchtigheids-bacil, Eer en parlementsgeweten Zijn hier nimmer een paskwil. Ach, hoe was men niet geschrokken. Toen de zitting werd geschorst, Omdat één der leden danig Met zijn woorden had gemorst! Toch zijn we niet altijd rustig Bij ons politiek beleid, Daveren niet vele zalen Van rumoer in stembus-tijd?! Interrupties, harde woorden. Een meneer, die schreeuwt en praat, Maar die zwijgt wel in de Kamer, Da's een. Kamer-cand idaatü (Nadruk verboden). 'ALLERLEI ECHTSCHEIDING VOOR LOONBEHOUD. De Roemeensche regeering heeft het voornemen een wet uit te vaardigen, waarbij van twee getrouwde men schen, die in staatsdienst zijn, diegene wordt ontslagen, welke het meeste salaris geniet. Om zich tegen de» eventualiteit te beschermen, hebben sedert het bekend worden van dit voornemen 2731 pesronen een verzoek tot echtscheiding ingediend. BERNARD SHAW EN EEN HUWELIJKSAANZOEK. Toen Bernard Shaw ongeveer tien jaar geleden geko men was tot het toppunt van zijn roem. kreeg hij o? zekeren dag een brief met wonderlijke inhoud. H\j afkomstig van de toenmaals beroemste tooneelspeelsttf van Engeland, die gevierd was om haar talent, meer nog om haar schoonheid. Daar deze dame leeft, zij is het gebeurde hopenlijk vergeten, wordt baar naam hier verzwegen. De brief echter luidde: Zeer geëerde meester. De wereld is het eensgezind eens met uw genie en heeft vastgesteld, dat onder de honderden millioenen menschen u de belangrijkste bent en "de grootste en kostbaarste hersens uw eigendom k&n noemen. U zult mij kennen, want ik mag mij vleien >e- dert jaren de schoonste vrouw van Engeland, zoo niet van de geheele wereld te zijn. Mijn volmaakt lichaam heeft reeds vele eerste prijzen op wedstrijden verworven Hebben wij tweeën niet de verplichting, zeer geëerde meester, de nakomelingen een kind te schenken dat zoo volkomen is, als nog nimmer een mensch was. Een kind, dat van u de geest en van mij een volkomen lichaam zou krijgen De volgende zinnen van dezen bref blijven hier ve^ zwegen. Maar het antwoord van Bernard Shaw zij hl» wel vermeld. Zeer geëerde dame. Uw aanbieding is zeer vereerend, maar verontschuldig mij als ik er geen gebruik van maak. Ik ben er n.1. niet zeker van, dat het kind mis* schien het lichaam \*an mij en de geest van u zou krij* gc.n. Met alle hoogachting overigens steeds zeer gaarne Uw dw. dienaar B. Shaw. OOK VOGELS „SPREKEN" VERSCHILLENDE TALEN. Niet alleen spreken de menschen in de landen waar zjj zich ophouden andere talen, maar ook de vogels schij* nen volgens de jongste onderzoekingen hun eigen dialec ten te zingen. Zoo kwam vast te staan na een nauwkeu* rige vergelijking, dat tusschen het gezang van een Zul en Middel-Europeesche boomkruiper een duidelijk hoor baar verschil was. Dergelijke verschillen werden opge merkt ln het gezang van de West-Afrikaansche en Euro* peesche Kuifleeuwerik, alsook bq de alpen- en de in westelijke vlakke landen levende veldmeezen. An®e „talen" dan die van hun Europeesche rasgenooten we den waargenomen bij den boschvink uit Maurlta en ae groenvink uit Tunis. Ook geelvinken en wilde kanaries in de verschillen landen zingen anders-klinkende dialecten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 18