Het drama in den
kerktoren
te Amsterdam.
Be jaarlijksche Oefe
ning met de Spuit
mooie jonge Koe,
Binken Expeditieknecht
Onder railend zand
b e d o 1 r e n.
De Koningin naar Parijs.
Een voorbeeldig opvoeder!
De opmarsch van het
paard.
Plaatselijk Nieuws.
Ingezonden Stukken.
Advertentiën.
Verzekert U
ALPIN
ADVERTEERT
IN DIT BLAD
Leidekkerspatroon voor de Amsterdam-
sche Rechtbank. Wat speelde zich ai
op den koepel?
Voor de vierde kamer der Amsterdarasche Recht
bank stond gister terecht de leidekkerspatroon J. G.
M., verdacht van moord op zijn compagnon, Van
Arkenbout, gepleegd in den koepel van de Mojella-
kerk op het Ambonplein te Amsterdam op 29 Maart
1929.
Zooals de lezer zich zal herinneren, schreef men
aanvankelijk het gebeurde toe aan een vreeselijk on
geluk, doch na eenigen tijd kwamen er ten aanzien
van den patroon van den verongelukten leidekker
bezwarende omstandigheden aan het licht. Het blecit
n.1. dat de patroon op het leven van A. een z.g.n.
compagnonsverzekering van vijftigduizend gulden
had gesloten, welk bedrag hem werd uitbetaald dooi
de verzekering. Toen nu de patroon een anderen
knecht in dienst nam, deed hij pogingen om op het
leven van dezen man een verzekering van f 100.00U
af te sluiten. Deze poging mislukte en kwam de
justitie ter oore. Zij droeg den commissaris van poli
tie J. Reijsinga op, een nader onderzoek in te stellen.
De politie kon ruim anderhalf jaar na het gebeurde
tot twee arrestaties overgaan, nl. van den leidek
kerspatroon J. G. M,, woonachtig te 's Gravenhage en
van een van zijn knechts. De knecht werd korten tija
na zijn arrestatie in vrijheid gesteld, terwijl de pa
troon in verzekerde bewaring werd gehouden. M.
hield zijn onschuld v.ol.
Gister stond dan M terecht. Nadat de dagvaarding
was voorgelezen, antwoordde de verdachte, die uitei
lijk zeer kalm scheen, op een desbetreffende vraag
dat hij onschuldig was en op het uur van den mooru
zelfs niet in den koepel der kerk was geweest.
Bij het nu volgend getuigenverhoor verklaren de
politie-inspecteur en de rechecheur, die ter plaatse
een onderzoek hebben ingesteld, dat hun gebleken
is, dat er bij het luik iets gebeurd moest zijn.
Verder blijkt, dat verdachte ook wel eens gezega
zou hebben, dat hij A. van den toren zou smijten,
wanneer hij hem verveelde en dat de verhouding
tusschen hen alles behalve vriendschappelijk was.
Ook dat de verdachte met de vrouw van A. wilde
trouwen.
Verhoor van den kroongetuige.
Gehoord wordt dan als getuige de knecht die
met den verdachte is gearresteerd geweest, doen
weer in vrijheid is gesteld. Getuige was bij ver
dachte als gewoon knecht werkzaam. De omgekomen
leidekker werd als knecht beschouwd, niet als com
pagnon. Getuige had, toen hij rnet Arkenbout op een
kasteel in Laag Kappel werkzaam was, verdachte
eens een bedreiging tegen dezen hooren uiten. Ge
tuige had dit aan Arkenbout meegedeeld. Hij was
met hem steeds in goede verhouding.
Getuige kreeg daarna meer de positie van verte
genwoordiger der leidekkersfirma, hetgeen hij was
geworden op voorspraak van Arkenbout. In Maari
1929 was de financieele toestand zoo. dat verdachte
aan getuige f800 schuldig was. Dit betrof afrekenin
gen voor provisie.
Getuige had met Arkenbout reparaties verricht
op den toren van de Majellakerk. Op 28 Maart waren
beiden en ook verdachte in den koepel geweest, die
van buiten af en van binnen uit te bereiken was.
Getuige's lezing van het ongeval.
Op 29 Maart is ook verdachte weer op den toren
geweest. Arkenbout en verdachte gingen naar bo
ven, maar aan getuige had verdachte opgedragen
materiaal klaar te zetten en een takeltouw te zoeken.
Nadat hij dit had gedaan is ook getuige naar boven
gegaan. Getuige ontmoette toen verdachte in de
goot en hij zeide: „Ga jij alleen maar naar boven,
jullie kunnen het samen wei af. Getuige was verdei
naar boven gegaan langs de klimijzers, en vond toen
Arkenbout bewusteloos en hevig bloedend liggen. Ge
tuige is toen naar beneden gegaan door de klim-
kokers hij dorst niet meer buiten om en trof
verdachte boven aan de torentrap. In een opwelling
had getuige gezegd tegen verdachte: „Nou is-ie dood
gevallen' Getuige was ovei zijn zenuwen, doch ver
dachte had hem gekalmeerd en gezegd: „Denk er oen
dat je nooit vertelt, dat ik boven in den toren ben
geweest; als je 't doet geef ik jou de schuld."
Getuige is toen naar de pastorie gegaan om hulp
te vragen. De gebeurtenissen volgden elkaar snel op.
President: Verdachte, wat zegt u hiervan.
Verdachte: Het verhaal van getuige is uit de lucht
gegrepen. Ik heb toen ik aan den voet van den toren
stond, een gil gehoord en keek toen naar boven. Ge
tuige en Arkenbout waren aan het vechten, en getui
ge had een hamer in zijn handen.
Verdachte beschuldigt zijn knecht.
President: Met deze lezing is u pas 26 Januari 1931
voor den dag gekomen. Een paar dagen na het onge
val heeft u verklaard dat getuige u in de wachtka
mer van de pastorie had aangetroffen, toen hij hei
ongeluk had ontdekt en u dat wilde meedeelen. Dat
zeide u ook bij uw arrestatie in October 1930 en in
Januari van dit jaar geeft u een lezing, die een be
schuldiging van den getuige inhoudt. Waarom is u
niet eerder met dit verhaal gekomen? Heeft u des
tijds direct begrepen dat getuige schuld zou hebben
aan dit ongeluk?
Verdachte: Dat heb ik direct begrepen. Maar ik
was bang, dat men mij darain zou betrekken, in ver
band met die verzekering.
President: In Februari van dit jaar komt u dan
inet de mededeeling, dat getuige bekend zou hebben
Arkenhout te hebben gedood.
Verdachte: Ik vind het onprettig te zeggen, maar
!hij heeft het mij ronduit bekend. Maar getuige heeft
mijn vrouw en kinderen bedreigd, als ik hem verried.
President: Is het rapport dor deskundigen, die sec
tie hebben verricht op het lijk van Arkenhout, niet
de oorzaak van deze veranderde houding. Dit rapport
verwierp de mogelijkheid dat Arkenhout was geval
len.
Verdachte geeft een uitlegging hiervan: het vraag
gesprek tusschen presidenten en verdachte gaat dan
nog eenigen tijd voort.
Mr. Kokosky (tot getuige): Zou er dien 29sten
Maart, Goeden Vrijdag, worden gewerkt?
Getuige: Neen, er was nog geen steiger. Daarvoor
moesten opmetingen worden gedaan.
Mr. Kokosky: Hoe verklaart u dan dat verdachte
u zou hebben gevraagd materiaal klaar te zetten?
Getuige: Ik vond dat verzoek vreemd.
Mr. Kokosky: Toen verdachte u zeide niet te zeg
gen, dat hij boven was geweest, begreep u dat er toen
gevaar was?
Getuige: Ik was te veel de kluts kwijt.
Mr. Kokosky: Na de begrafenis van Arkenhout is
met verdachte gesproken. Waarover ging dat?
Getuige: Ik herinner me dat niet meer.
Mr. Kokosky: Ik zal u helpen. U heeft toen ver
dachte gevraagd of hij wist hoe het ongeluk gebeurd
kon zijn.
Getuige kan het zich niet herinneren.
Ut het verdere verhoor blijkt, dat getuige, bij zijn
gesprek in den toren even na het ongeluk, door ver-
dachte spoedig geld werd toegezegd. Getuige ontving
iü April f 1000 voor provisie, maar de quitantie werd
gedateerd per 1 Februari.
President: Was de specificatie van die vordering
van f 1000 juist?
Getuige: Voor de helft. Alle bedragen waren ver
dubbeld.
President: 'n Extratje van 500 gulden?
Getuige: Ja.
President: Dus zwijggeld. Heeft u later nog geld
gekregen?
Getuige: Nooit meer dan mij toekwam voor mijn
werkzaamheden.
Daarna worden weer vragen gesteld aan den ver
dachte. Op 10 April heeft deze de verzekeringssom
uitbetaald gekregen en toen getuige f 1000 uitbetaald,
in 't geheel niet lettende op den datum op de qui
tantie. De specificatie was pro forma. Verdachte
steunde getuige cn hij wilde dit voor zijn vrouw, die
de boekhouding hield, niet weten.
De zitting wordt te ruim vijf uur geschorst tot Vrij
dag 22 Mei te negen uur. Dan zullen o.a. worden ge
hoord de deskundigen, die sectie hebben verricht op
het lijk van den verongelukten leidekker, dat op last
der Jestutie destijds is opgegraven:
Ernstig onneluk in een zandgroeve te Ber
lijn. Drie arbeiders gedood, vier zwaar
gewond.
In een zandgroeve van de Markische Baustoff-
werke te Berlijn, te Wernsdorf bij Berlijn, geraakten,
naar Wol ff meldt, plotseling ongeveer 50 M3. zand
in beweging en vielen van een hoogte van pl.m. 20 M.
neer, waardoor zeven arbeiders bedolven werden. Drie
hunner werden daarbij gedood, de andere vier zwaar
gewond. De arbeiders waren bezig een zandtrein te
laden.
Even vóór het ongeluk gebeurde, passeerden op
den nabijgelegen straatweg een aantal zware vracht
auto's. Daar het in de laatste dagen bij Wernsdorf
hard geregend heeft, vermoedt men dat het zand
onderspoeld was er dat het voorbijrijden der vracht
auto's de zandlawine in beweging heeft gebracht.
Het reddingswerk was zeer moeilijk, daar telkens
nieuwe zandmassa's omlaag stortten.
Een bezoek aan de koloniale tentoonstelling
op 15 JunL
Naar het Haagsche Corr. Bureau verneemt, heeft H.M.
de Koningin een ultnoodlglng van do Fran6che regee
ring aangenomen, om een bezoek te brengen aan de Ko
loniale Tentoonstelling te Parijs. H.M. zal Incognito rei
zen, doch gedurende haar verblijf te Parijs officieel ont
vangen worden door den president der Fransche repu
bliek. Het ligt in de bedoeling der Koningin op 15 Juni
as. te Parijs aan td komen.
Oneerlijke onderwijzer te Arnhem. Do
spaarduitjes van zfjn leerlingen verduisterd.
De recherche te Arnhem heeft aangehouden een on
derwijzer, die zich schuldig maakte aan verduistering
van gelden, welke de leerlingen van zijn klas op school
hadden gespaard. Hij is ter beschikking van de justitie
gesteld en in het Huis van Bewaring opgesloten.
De fraude kwam aan het licht, doordat een vader bij
de politie aangifte deed, dat zijn kind het spaarbank
boekje miste. Er werd toen een onderzoek ingesteld,
waarbij bleek, dat de onderwijzer, die de gespaarde gel
den in ontvangst nam, ook het boekje in bewaring had.
Tevens bleek, dat hij tot een vrij belangrijk bedrag ook
van andere spaarbankboekjes gelden had geind.
VEEDIEFSTAL.
In de buurt van Joure werd Dinsdagmorgen een koe
gestolen, die denzelfden dag door den zoon van den
eigenaar op de veemarkt te Sneek terug gevonden werd.
Een kwartier tevoren was het dier verkocht en op in
formaties van den kooper was nu spoedig de verlcooper
gevonden en in handen van de politie. Hij was nog in
het bezit van het gebeurde geld en is ter beschikking
van de justitie gesteld.
DE A.V.B.O.
Het landelijk comité belangen luisteraars heeft zich
met adressen tot de ministers van waterstaat en van
defensie gewend, waarin naar aanleiding van het verbod
van den commandant van de He Infanteriebrigade om
de uitzendingen van de Vara ba de cantine ten gehooro
te brengen, er nogmaals voor gepleit wordt, dat ten
spoedigste gunstig worde beslist op het verzoekschrift
betreffende verruiming van den zendtijd en vergunning
tot het bouwen van een eigen zendersysteem ten behoeve
van de A.VJR.O.
VERZET TEGEN DE BEZUINIGINGSVOORSTELLEN
IN JAPAN.
De spoorwegarbeiders dreigen met staking.
Volgens een N.T.A.-bericht uit Tokio behelzen de be
zuinigingsvoorstellen der Japansche regeering ook het
ontslag van ongeveer 12.000 ambtenaren. De voorstellen
ontmoeten In verschillende kringen der bevolking groote
tegenkanting. De bond van Spoorwegpersoneel en die
der spoorwegarbeiders dreigen met een proteststaking
voor het geval de plannen der regeering worden uitge
voerd.
DRIE BRANDSTICHTERS IN SPANJE
VEROORDEELD.
Zware straffen
Het B.T.A. meldt uit Malaga dat drie brandstichters,
die bij de jongste onlusten op heeterdaad betrapt werden
zijn berecht Eén werd tot levenslangen dwangarbeid
veroordeeld, één tot twintig Jaar gevangenisstraf, en een
derde tot twaalf jaar.
AUTOMOBIEL IN EGYPTE DOOR DEN TREIN
VERPLETTERD.
Acht personen gedood.
Reuter seint uit Kairo:
Een automobiel, die tien personen vervoerde, kwam
op een overweg in botsing met een sneltrein. Acht per
sonen werden gedood, de twee anderen zwaar gewond.
EEN EIGENAARDIG GEVAL IN DENEMARKEN.
Men schrijft uit Kopenhagen:
Minister van Justitie Zahle heeft aan 14 rechters wel
ken don leeftyd van 70 jaar hebben overschreden, een
aanmaning gezonden om hun ontslag te nemen in ver
band met hun leeftijd, doch hierop hebben er tien een
weigerend antwoord gezonden, en nu is de vraag, wat er
gebeuren zal. Volgens de grondwet kan een rechter ont
slagen worden Indien hij den leeftijd van 65 jaar bereikt
heeft, maar in dat geval moet hij ontslagen worden met
vol salaris en niet met pensioen. Wanneer de minister
op zijn standpunt blijft staan, dat de 10 rechters hun
plaats moeten ruimen, is er geen andere uitweg, dan dat
zij hun salaris behouden. Tot nu toe heeft de minister
echter nog geen beslissing In deze kunnen nemen.
Kentering in het jaar 1929.
„In Amerika begint de Victorie
voor het paard".
De auto verdringt het paard.
Wij leven in de eeuw van den motor, die langzaam
maar onverbiddelijk het paard overbodig maakt ais hulp
kracht van den mensch bij het werk en het nog slechts
een zeer bescheiden plaatse overlaat in de sport. In alle
landen, die een leidende positie innemen op de wereld
markt en waarin men zoo spoedig mogelijk de nieuwe
technische vindingen heeft toegepast, is het paard dan
ook tusschen 1920 en 1927 afgeschaft door de overgoro-
te meerderheid der koetsiers in de steden en door een
groot deel van den modernen ingerichten landbouw, die
het paard als trekdier vervingen, daar auto's, vrachtau
to's en landbouwmachines. In West-Europa is het aan
tal paarden in die jaren dan ook met 25 pet. achteruit
gegaan en In de Vereenigde Staten zelfs met 35 pet
De mechaniseering was troef in handel en industrie en
ook in den landbouw. Uit de straten der steden verdwe
nen de paarden snel en men zag nog slechts auto's.
Kentering...
Maar, de oplettende waarnemer zal reeds ln 1929 met
verbazing hebben gezien dat dit proces, hoe natuurlijk
het oppervlakkig ook scheen, plotseling tot stilstand
kwam en dat er zelfs een zekere reactie was te bemer
ken. Autobezitters, die niet geregeld lange afstanden had
den af te leggen, keerden terug tot den veel bespotten
en ouderwetsch genoemden „havermotor". Het paard
kwam plotseling weer opmarcheeren en Is nu in allen
ernst bezig, om de stellingen te heroveren, die het ln
den strijd tegen den motor had moeten opgeven.
Do houding der paardenfokkers.
Een deel der vooraanstaande paardenfokkers, vooral
in Engeland en Duitschland, en zelfs een deel der auto
fabrikanten heeft deze kentering reeds in 1928 zien aan
komen en zich op de veranderde omstandigheden inge
steld. Zij zagen terecht ln, dat de buitengewoon talrijke
aankoopen van auto's in 1925 en 1926 grootendeels moes
ten worden toegeschreven aan een zekere psychose. Het
behoorde plotseling tot den goeden toon, een auto te
hebben, terwijl de paarden en rijtuigen niet langer po
pulair waren. Die psychose oefende haar werking na
tuurlijk evengoed uit op de rijtuigverhuurders, die tevo
ren zelf op den bok gezeten en zelf hun paarden gevoe
derd hadden en er nu tegenop zagen om auto's aan te
schaffen en taxichauffeurs te salarieeren. Het was ech
ter goed voorzien door fokkers en fabrikanten, dat al
deze mensch en na verloop van tijd weer tot paarden
en rijtuigen zouden terugkeeren, en zij zijn zoo verstan
dig geweest, zich tijdig op de verandering voor te berei
den, wat de hieronder aangehaalde cijfers bewijzen.
Waar de opmarsch begon.
Vele lezers zullen zich reeds bij het lezen van den ti
tel: „De opmarsch van het paard" verwonderd hebben,
wat zullen zij er dan van opkijken, dat die opmarsch
juist ln Amerika begonnen is! In zijn jaarverslag over
1930 deelt de magistraat van New York mede, dat 73
pet. van het vrachtvervoer ln de stad wordt bezorgd,
door paarden en slechts 22 pet door auto's. Verder is de
verhouding tusschen het aantal auto's en paarden van
1 3 in 1923 gekomen op 1 6.5 in 1930. De verhoudin
gen in Boston en Chicago zijn ongeveer dezelfde en in
San Francisco is de verhouding van auto tot paard
zelfs gestegen van 1 4 in 1923 tot 1 9 in 1930, zoodat
de groote automobieltrusts zich zelfs bezorgd beginnen
te maken.
Is het paard voordeeliger?
Het hoofdmoment bij deze gedeeltelijke overwinning
van het dier over de machine is het feit dat een auto
die in prijs overeenkomt met een rijtuig en twee paar
den, bij een goede verzorging slechts 5 of 6 jaar loopt
en een paard het 15 tot 18 jaar uithoudt, zelfs als het
dagelijks wordt gebruikt Nu moeten wij er dadelijk aan
toevoegen, dat voor het personenvervoer deze overwe
ging niet schijnt te gelden en dat op dat gebied de over-
heerschende positie van de auto wel onaantastbaar zal
zijn.
In Frankrijk ia de vrachtauto-psychose ook al weer
voorbij. In 1922 had men daar 2650 duizend paarden,
waarbij ongeveer 250 duizend legerpaarden, zoodat slechts
productief werd gewerkt door 2.4 millioen paarden. In
1929 bedroeg het totaal aantal paarden echter 2.9 milli
oen en in 1930 zelfs 3.1 millioen hoewel het aantal le-
gerRaarden met 100 duizend is verminderd. Er werken
dus nu 2.95 millioen paarden ln Frankrijk tegen 2.4 mil
lioen in 1922, en dat terwijl den omzet der vrachtauto-
industrie sinds 1926 met 22 pet. Is gedaald.
In Engeland.
Voor Engeland, van ouds het land der paardenliefheb
bers, staan ons helaas geen cijfers ten dienste, doch
Duitschland bezit thans reeds 120.000 paarden meer dan
in 1913, ondanks het feit, dat het land bij het verdrag
van Versailles is verkleind en dat het tijdens den oorlog
zeer veel paarden heeft verloren. In 1913, toen het goe
derenvervoer toch bijna uitsluitend door paarden ge
schiedde, had men in het land 3.683.000 paarden, w.o.
120.000 legerpaarden. In 1928, het bloeitijdperk der
vrachtauto-industrie, waren er in het verkleinde land
3.34 millioen paarden, ln 1928 3.1 en ln 1930 reeds 3.71
millioen paarden, alles met inbegrip van de legerpaarden
Verdringt het paard de auto?
Deze opmarsch van het paard is voor de automobiel
industrie natuurlijk nadeelig, doch niet in die mate, als
de buitenstaander zou denken, omdat men de verande
ring reeds lang van tevoren zag aankomen en bij de
productie daarmee rekening kon houden En de paar
denfokkers varen er wel bij. Om maar een voorbeeld te
noemen: Duitschland moest In 1913 nog 145.000 paarden
invoeren, doch in 1928 was dit aantal gedaald tot 20.000.
Het zal nu wel niet lang meer duren, of men kan uit
Dultsohland paarden uitvoeren. Het blijft natuurlijk een
open vraag, of dat voor het economisch zoo zwakke
land wel een voordeel is, wanneer daartegenover de
auto-Industrie nog meer moeilijkheden krijgt te over
winnen dan nu reeds het geval is. In ons land bestaat
zoo'n dilemma gelukkig niet Het doel van dit artikel
is ook niet, ons voor één van beide vervoermiddelen:
paard en wagen of vrachtauto, partij te kiezen. Het
heeft slechts ten doel aan te toonen, hoe zelfs in dezen
tijd de machine geen onbeperkte overwinning heeft be
haald en hoe vreemd en verward de draden loopen in
het net van de moderne economisch© verhoudingen.
MUZEEKTUIN.
Naar wij vernemen, ral op den tweeden Pinksterdag
niet concerteeren de Harmonie „Excelsior" afd. Wester
speeltuin te Amsterdam, zooals op de lidmaatschaps
kaarten staat afgedrukt. Met deze vereeniging, zoowel
als met een aantal andere muziekgezelschappen, ach
tereenvolgens voor den tweeden Pinksterdag uitgenoo-
digd, werd de muziektulncommissie teleurgesteld we
gens deelname aan concoursen.
De opening van het muziekmuziektulnseizoen zal nu
plaats hebben met een matlnée en een avondconcert, bel
den op den tweeden Pinksterdag te geven met de Con-
certophoon van den heer Jo Willemse alhier.
We hopen de programma's in ons nummer van Zater
dag af t© drukken.
ARBEIDSREGELING ZUIVELFABRIEKEN.
Geachte Redactie,
Gaarne eag Zuivelman onderstaand stukje opgenomen
in Uw courant, bij voorbaat zijn dank.
In het j.I. verslag van den Bond van op Coöperatie
ven grondslag werkende Zuivelfabrieken in Noordhol
land staat vermeld, dat het gewenscht zou zijn een
verruiming van 100 arbeidsuren toe te staan, zulks in
verband met den hedendaagschen toestand.
Zuivelman is van meenin, dat zulks niet noodig ls,
daar ln verschillende fabrieken reeds zooveel wordt
overgewerkt, dat de fabrieken de 100 uren al te pakken
hebben. Tevens houdt dit in, minder werkkrachten,
meer werkeloosheid, minder koopkracht, meer marga
rine-verbruik.
U, geachte Redactie, dankend voor de verleende plaats
ruimte.
ZUIVELMAN.
Hiermede vervullen wij den
treurigen plicht kennis te geven,
dat na eene ernstige ongesteld
heid is overleden, onze beste
Vrouw en Moeder
ELIZABET VAN ESSEN,
in den ouderdom van 45 jaar.
Uit aller naapi,
C. NIEUWEBOER
en Kinderen.
Nieuwe Niedorp, 20 Mei 1931.
INPLAATS VAN KAARTEN.
Geboren:
NELLIE,
Dochter van
M. GLIM—Vennik
en
C. GLIM.
Barsingerhorn, Kreil,
20 Mei 1931.
Ondertrouwd:
ALB. LANGEREIS Az.
en
A. KRANENBURG Jd.
Breezand, 21 Mei.
Huwelijksvoltrekking 5 Juni.
Thuis Balgweg 24 Mei.
Thuis Kleine-Sluis 31 Mei.
Ondertrouwd:
JAN KOOIJ Jbz.
en
JANNI DE GRAAF Jd.
t Zand,
20 Mei 1931.
Schagen,
Huwelijksvoltrekking 3 Juni 1931.
Getrouwd:
Dr. A. MELCHIOR
en
M. J. J. RESSING,
die tevens dank zeggen, voor de be
toonde belangstelling.
Amsterdam, 20 Mei 1931.
Dankbetuiging.
Hiermede betuigen wij, ook namens
onze kinderen, onzen hartelijken dank
aan Familie, Buren, Vrienden en Ken
nissen, voor de vele blijken van ge
negenheid en belangstelling, bij ons
25-jarig Huwelijksfeest op 14 Mei
ondervonden.
H. DIGNUM.
O. DIGNUM-Jongejan.
Stolpe, Schagerbrug, Mei 1931.
Met deze betuigen wij onzen har
telijken dank aan allen, die blijken
van bel
bij onze
C. MOLENAAR,
A. MOLENAAR-Kuijper.
Schagerwaard, Mei 1931.
belangstelling hebben betoond,
inze 25-jarige Echtvereeniging.
U voor de a.s. fietstochten van
een
op het hoofd en een paar extra
KOUSEN in Uw fietsUsch.
Ziet onze uitgezochte collecties
Aanbevelend,
Fa. G. de Waard,
IJmuiden - Schagen.
Vrijwillige Brandweer
Lutjewinkel.
zal plaats hebben op
Zaterdag 23 Mei a.s.,
des avonds 8 uur (zomertijd),
aan de STROOK.
HET BESTUUR.
TE KOOP: Een
versch van de 2de kalf, geeft dage-
lijksch 22 Liter melk, bij N.V. HEIN
van den BERG <5 ZONEN, Breezand.
De Coöp. Veiling te Breezand
vraagt voor de maanden Juli tot en
met October, een
Aanbiedingen schriftelijk of monde
ling aan het Veilinglokaal te Bree
zand N.H.
Voor direct gevraagd
een Werkster
of Dagmeisje,
bij D. JIMMJNK, Wieringerwaard.