Het drama in den kerktoren te Amsterdam. Be jaarlijksche Oefe ning met de Spuit mooie jonge Koe, Binken Expeditieknecht Onder railend zand b e d o 1 r e n. De Koningin naar Parijs. Een voorbeeldig opvoeder! De opmarsch van het paard. Plaatselijk Nieuws. Ingezonden Stukken. Advertentiën. Verzekert U ALPIN ADVERTEERT IN DIT BLAD Leidekkerspatroon voor de Amsterdam- sche Rechtbank. Wat speelde zich ai op den koepel? Voor de vierde kamer der Amsterdarasche Recht bank stond gister terecht de leidekkerspatroon J. G. M., verdacht van moord op zijn compagnon, Van Arkenbout, gepleegd in den koepel van de Mojella- kerk op het Ambonplein te Amsterdam op 29 Maart 1929. Zooals de lezer zich zal herinneren, schreef men aanvankelijk het gebeurde toe aan een vreeselijk on geluk, doch na eenigen tijd kwamen er ten aanzien van den patroon van den verongelukten leidekker bezwarende omstandigheden aan het licht. Het blecit n.1. dat de patroon op het leven van A. een z.g.n. compagnonsverzekering van vijftigduizend gulden had gesloten, welk bedrag hem werd uitbetaald dooi de verzekering. Toen nu de patroon een anderen knecht in dienst nam, deed hij pogingen om op het leven van dezen man een verzekering van f 100.00U af te sluiten. Deze poging mislukte en kwam de justitie ter oore. Zij droeg den commissaris van poli tie J. Reijsinga op, een nader onderzoek in te stellen. De politie kon ruim anderhalf jaar na het gebeurde tot twee arrestaties overgaan, nl. van den leidek kerspatroon J. G. M,, woonachtig te 's Gravenhage en van een van zijn knechts. De knecht werd korten tija na zijn arrestatie in vrijheid gesteld, terwijl de pa troon in verzekerde bewaring werd gehouden. M. hield zijn onschuld v.ol. Gister stond dan M terecht. Nadat de dagvaarding was voorgelezen, antwoordde de verdachte, die uitei lijk zeer kalm scheen, op een desbetreffende vraag dat hij onschuldig was en op het uur van den mooru zelfs niet in den koepel der kerk was geweest. Bij het nu volgend getuigenverhoor verklaren de politie-inspecteur en de rechecheur, die ter plaatse een onderzoek hebben ingesteld, dat hun gebleken is, dat er bij het luik iets gebeurd moest zijn. Verder blijkt, dat verdachte ook wel eens gezega zou hebben, dat hij A. van den toren zou smijten, wanneer hij hem verveelde en dat de verhouding tusschen hen alles behalve vriendschappelijk was. Ook dat de verdachte met de vrouw van A. wilde trouwen. Verhoor van den kroongetuige. Gehoord wordt dan als getuige de knecht die met den verdachte is gearresteerd geweest, doen weer in vrijheid is gesteld. Getuige was bij ver dachte als gewoon knecht werkzaam. De omgekomen leidekker werd als knecht beschouwd, niet als com pagnon. Getuige had, toen hij rnet Arkenbout op een kasteel in Laag Kappel werkzaam was, verdachte eens een bedreiging tegen dezen hooren uiten. Ge tuige had dit aan Arkenbout meegedeeld. Hij was met hem steeds in goede verhouding. Getuige kreeg daarna meer de positie van verte genwoordiger der leidekkersfirma, hetgeen hij was geworden op voorspraak van Arkenbout. In Maari 1929 was de financieele toestand zoo. dat verdachte aan getuige f800 schuldig was. Dit betrof afrekenin gen voor provisie. Getuige had met Arkenbout reparaties verricht op den toren van de Majellakerk. Op 28 Maart waren beiden en ook verdachte in den koepel geweest, die van buiten af en van binnen uit te bereiken was. Getuige's lezing van het ongeval. Op 29 Maart is ook verdachte weer op den toren geweest. Arkenbout en verdachte gingen naar bo ven, maar aan getuige had verdachte opgedragen materiaal klaar te zetten en een takeltouw te zoeken. Nadat hij dit had gedaan is ook getuige naar boven gegaan. Getuige ontmoette toen verdachte in de goot en hij zeide: „Ga jij alleen maar naar boven, jullie kunnen het samen wei af. Getuige was verdei naar boven gegaan langs de klimijzers, en vond toen Arkenbout bewusteloos en hevig bloedend liggen. Ge tuige is toen naar beneden gegaan door de klim- kokers hij dorst niet meer buiten om en trof verdachte boven aan de torentrap. In een opwelling had getuige gezegd tegen verdachte: „Nou is-ie dood gevallen' Getuige was ovei zijn zenuwen, doch ver dachte had hem gekalmeerd en gezegd: „Denk er oen dat je nooit vertelt, dat ik boven in den toren ben geweest; als je 't doet geef ik jou de schuld." Getuige is toen naar de pastorie gegaan om hulp te vragen. De gebeurtenissen volgden elkaar snel op. President: Verdachte, wat zegt u hiervan. Verdachte: Het verhaal van getuige is uit de lucht gegrepen. Ik heb toen ik aan den voet van den toren stond, een gil gehoord en keek toen naar boven. Ge tuige en Arkenbout waren aan het vechten, en getui ge had een hamer in zijn handen. Verdachte beschuldigt zijn knecht. President: Met deze lezing is u pas 26 Januari 1931 voor den dag gekomen. Een paar dagen na het onge val heeft u verklaard dat getuige u in de wachtka mer van de pastorie had aangetroffen, toen hij hei ongeluk had ontdekt en u dat wilde meedeelen. Dat zeide u ook bij uw arrestatie in October 1930 en in Januari van dit jaar geeft u een lezing, die een be schuldiging van den getuige inhoudt. Waarom is u niet eerder met dit verhaal gekomen? Heeft u des tijds direct begrepen dat getuige schuld zou hebben aan dit ongeluk? Verdachte: Dat heb ik direct begrepen. Maar ik was bang, dat men mij darain zou betrekken, in ver band met die verzekering. President: In Februari van dit jaar komt u dan inet de mededeeling, dat getuige bekend zou hebben Arkenhout te hebben gedood. Verdachte: Ik vind het onprettig te zeggen, maar !hij heeft het mij ronduit bekend. Maar getuige heeft mijn vrouw en kinderen bedreigd, als ik hem verried. President: Is het rapport dor deskundigen, die sec tie hebben verricht op het lijk van Arkenhout, niet de oorzaak van deze veranderde houding. Dit rapport verwierp de mogelijkheid dat Arkenhout was geval len. Verdachte geeft een uitlegging hiervan: het vraag gesprek tusschen presidenten en verdachte gaat dan nog eenigen tijd voort. Mr. Kokosky (tot getuige): Zou er dien 29sten Maart, Goeden Vrijdag, worden gewerkt? Getuige: Neen, er was nog geen steiger. Daarvoor moesten opmetingen worden gedaan. Mr. Kokosky: Hoe verklaart u dan dat verdachte u zou hebben gevraagd materiaal klaar te zetten? Getuige: Ik vond dat verzoek vreemd. Mr. Kokosky: Toen verdachte u zeide niet te zeg gen, dat hij boven was geweest, begreep u dat er toen gevaar was? Getuige: Ik was te veel de kluts kwijt. Mr. Kokosky: Na de begrafenis van Arkenhout is met verdachte gesproken. Waarover ging dat? Getuige: Ik herinner me dat niet meer. Mr. Kokosky: Ik zal u helpen. U heeft toen ver dachte gevraagd of hij wist hoe het ongeluk gebeurd kon zijn. Getuige kan het zich niet herinneren. Ut het verdere verhoor blijkt, dat getuige, bij zijn gesprek in den toren even na het ongeluk, door ver- dachte spoedig geld werd toegezegd. Getuige ontving iü April f 1000 voor provisie, maar de quitantie werd gedateerd per 1 Februari. President: Was de specificatie van die vordering van f 1000 juist? Getuige: Voor de helft. Alle bedragen waren ver dubbeld. President: 'n Extratje van 500 gulden? Getuige: Ja. President: Dus zwijggeld. Heeft u later nog geld gekregen? Getuige: Nooit meer dan mij toekwam voor mijn werkzaamheden. Daarna worden weer vragen gesteld aan den ver dachte. Op 10 April heeft deze de verzekeringssom uitbetaald gekregen en toen getuige f 1000 uitbetaald, in 't geheel niet lettende op den datum op de qui tantie. De specificatie was pro forma. Verdachte steunde getuige cn hij wilde dit voor zijn vrouw, die de boekhouding hield, niet weten. De zitting wordt te ruim vijf uur geschorst tot Vrij dag 22 Mei te negen uur. Dan zullen o.a. worden ge hoord de deskundigen, die sectie hebben verricht op het lijk van den verongelukten leidekker, dat op last der Jestutie destijds is opgegraven: Ernstig onneluk in een zandgroeve te Ber lijn. Drie arbeiders gedood, vier zwaar gewond. In een zandgroeve van de Markische Baustoff- werke te Berlijn, te Wernsdorf bij Berlijn, geraakten, naar Wol ff meldt, plotseling ongeveer 50 M3. zand in beweging en vielen van een hoogte van pl.m. 20 M. neer, waardoor zeven arbeiders bedolven werden. Drie hunner werden daarbij gedood, de andere vier zwaar gewond. De arbeiders waren bezig een zandtrein te laden. Even vóór het ongeluk gebeurde, passeerden op den nabijgelegen straatweg een aantal zware vracht auto's. Daar het in de laatste dagen bij Wernsdorf hard geregend heeft, vermoedt men dat het zand onderspoeld was er dat het voorbijrijden der vracht auto's de zandlawine in beweging heeft gebracht. Het reddingswerk was zeer moeilijk, daar telkens nieuwe zandmassa's omlaag stortten. Een bezoek aan de koloniale tentoonstelling op 15 JunL Naar het Haagsche Corr. Bureau verneemt, heeft H.M. de Koningin een ultnoodlglng van do Fran6che regee ring aangenomen, om een bezoek te brengen aan de Ko loniale Tentoonstelling te Parijs. H.M. zal Incognito rei zen, doch gedurende haar verblijf te Parijs officieel ont vangen worden door den president der Fransche repu bliek. Het ligt in de bedoeling der Koningin op 15 Juni as. te Parijs aan td komen. Oneerlijke onderwijzer te Arnhem. Do spaarduitjes van zfjn leerlingen verduisterd. De recherche te Arnhem heeft aangehouden een on derwijzer, die zich schuldig maakte aan verduistering van gelden, welke de leerlingen van zijn klas op school hadden gespaard. Hij is ter beschikking van de justitie gesteld en in het Huis van Bewaring opgesloten. De fraude kwam aan het licht, doordat een vader bij de politie aangifte deed, dat zijn kind het spaarbank boekje miste. Er werd toen een onderzoek ingesteld, waarbij bleek, dat de onderwijzer, die de gespaarde gel den in ontvangst nam, ook het boekje in bewaring had. Tevens bleek, dat hij tot een vrij belangrijk bedrag ook van andere spaarbankboekjes gelden had geind. VEEDIEFSTAL. In de buurt van Joure werd Dinsdagmorgen een koe gestolen, die denzelfden dag door den zoon van den eigenaar op de veemarkt te Sneek terug gevonden werd. Een kwartier tevoren was het dier verkocht en op in formaties van den kooper was nu spoedig de verlcooper gevonden en in handen van de politie. Hij was nog in het bezit van het gebeurde geld en is ter beschikking van de justitie gesteld. DE A.V.B.O. Het landelijk comité belangen luisteraars heeft zich met adressen tot de ministers van waterstaat en van defensie gewend, waarin naar aanleiding van het verbod van den commandant van de He Infanteriebrigade om de uitzendingen van de Vara ba de cantine ten gehooro te brengen, er nogmaals voor gepleit wordt, dat ten spoedigste gunstig worde beslist op het verzoekschrift betreffende verruiming van den zendtijd en vergunning tot het bouwen van een eigen zendersysteem ten behoeve van de A.VJR.O. VERZET TEGEN DE BEZUINIGINGSVOORSTELLEN IN JAPAN. De spoorwegarbeiders dreigen met staking. Volgens een N.T.A.-bericht uit Tokio behelzen de be zuinigingsvoorstellen der Japansche regeering ook het ontslag van ongeveer 12.000 ambtenaren. De voorstellen ontmoeten In verschillende kringen der bevolking groote tegenkanting. De bond van Spoorwegpersoneel en die der spoorwegarbeiders dreigen met een proteststaking voor het geval de plannen der regeering worden uitge voerd. DRIE BRANDSTICHTERS IN SPANJE VEROORDEELD. Zware straffen Het B.T.A. meldt uit Malaga dat drie brandstichters, die bij de jongste onlusten op heeterdaad betrapt werden zijn berecht Eén werd tot levenslangen dwangarbeid veroordeeld, één tot twintig Jaar gevangenisstraf, en een derde tot twaalf jaar. AUTOMOBIEL IN EGYPTE DOOR DEN TREIN VERPLETTERD. Acht personen gedood. Reuter seint uit Kairo: Een automobiel, die tien personen vervoerde, kwam op een overweg in botsing met een sneltrein. Acht per sonen werden gedood, de twee anderen zwaar gewond. EEN EIGENAARDIG GEVAL IN DENEMARKEN. Men schrijft uit Kopenhagen: Minister van Justitie Zahle heeft aan 14 rechters wel ken don leeftyd van 70 jaar hebben overschreden, een aanmaning gezonden om hun ontslag te nemen in ver band met hun leeftijd, doch hierop hebben er tien een weigerend antwoord gezonden, en nu is de vraag, wat er gebeuren zal. Volgens de grondwet kan een rechter ont slagen worden Indien hij den leeftijd van 65 jaar bereikt heeft, maar in dat geval moet hij ontslagen worden met vol salaris en niet met pensioen. Wanneer de minister op zijn standpunt blijft staan, dat de 10 rechters hun plaats moeten ruimen, is er geen andere uitweg, dan dat zij hun salaris behouden. Tot nu toe heeft de minister echter nog geen beslissing In deze kunnen nemen. Kentering in het jaar 1929. „In Amerika begint de Victorie voor het paard". De auto verdringt het paard. Wij leven in de eeuw van den motor, die langzaam maar onverbiddelijk het paard overbodig maakt ais hulp kracht van den mensch bij het werk en het nog slechts een zeer bescheiden plaatse overlaat in de sport. In alle landen, die een leidende positie innemen op de wereld markt en waarin men zoo spoedig mogelijk de nieuwe technische vindingen heeft toegepast, is het paard dan ook tusschen 1920 en 1927 afgeschaft door de overgoro- te meerderheid der koetsiers in de steden en door een groot deel van den modernen ingerichten landbouw, die het paard als trekdier vervingen, daar auto's, vrachtau to's en landbouwmachines. In West-Europa is het aan tal paarden in die jaren dan ook met 25 pet. achteruit gegaan en In de Vereenigde Staten zelfs met 35 pet De mechaniseering was troef in handel en industrie en ook in den landbouw. Uit de straten der steden verdwe nen de paarden snel en men zag nog slechts auto's. Kentering... Maar, de oplettende waarnemer zal reeds ln 1929 met verbazing hebben gezien dat dit proces, hoe natuurlijk het oppervlakkig ook scheen, plotseling tot stilstand kwam en dat er zelfs een zekere reactie was te bemer ken. Autobezitters, die niet geregeld lange afstanden had den af te leggen, keerden terug tot den veel bespotten en ouderwetsch genoemden „havermotor". Het paard kwam plotseling weer opmarcheeren en Is nu in allen ernst bezig, om de stellingen te heroveren, die het ln den strijd tegen den motor had moeten opgeven. Do houding der paardenfokkers. Een deel der vooraanstaande paardenfokkers, vooral in Engeland en Duitschland, en zelfs een deel der auto fabrikanten heeft deze kentering reeds in 1928 zien aan komen en zich op de veranderde omstandigheden inge steld. Zij zagen terecht ln, dat de buitengewoon talrijke aankoopen van auto's in 1925 en 1926 grootendeels moes ten worden toegeschreven aan een zekere psychose. Het behoorde plotseling tot den goeden toon, een auto te hebben, terwijl de paarden en rijtuigen niet langer po pulair waren. Die psychose oefende haar werking na tuurlijk evengoed uit op de rijtuigverhuurders, die tevo ren zelf op den bok gezeten en zelf hun paarden gevoe derd hadden en er nu tegenop zagen om auto's aan te schaffen en taxichauffeurs te salarieeren. Het was ech ter goed voorzien door fokkers en fabrikanten, dat al deze mensch en na verloop van tijd weer tot paarden en rijtuigen zouden terugkeeren, en zij zijn zoo verstan dig geweest, zich tijdig op de verandering voor te berei den, wat de hieronder aangehaalde cijfers bewijzen. Waar de opmarsch begon. Vele lezers zullen zich reeds bij het lezen van den ti tel: „De opmarsch van het paard" verwonderd hebben, wat zullen zij er dan van opkijken, dat die opmarsch juist ln Amerika begonnen is! In zijn jaarverslag over 1930 deelt de magistraat van New York mede, dat 73 pet. van het vrachtvervoer ln de stad wordt bezorgd, door paarden en slechts 22 pet door auto's. Verder is de verhouding tusschen het aantal auto's en paarden van 1 3 in 1923 gekomen op 1 6.5 in 1930. De verhoudin gen in Boston en Chicago zijn ongeveer dezelfde en in San Francisco is de verhouding van auto tot paard zelfs gestegen van 1 4 in 1923 tot 1 9 in 1930, zoodat de groote automobieltrusts zich zelfs bezorgd beginnen te maken. Is het paard voordeeliger? Het hoofdmoment bij deze gedeeltelijke overwinning van het dier over de machine is het feit dat een auto die in prijs overeenkomt met een rijtuig en twee paar den, bij een goede verzorging slechts 5 of 6 jaar loopt en een paard het 15 tot 18 jaar uithoudt, zelfs als het dagelijks wordt gebruikt Nu moeten wij er dadelijk aan toevoegen, dat voor het personenvervoer deze overwe ging niet schijnt te gelden en dat op dat gebied de over- heerschende positie van de auto wel onaantastbaar zal zijn. In Frankrijk ia de vrachtauto-psychose ook al weer voorbij. In 1922 had men daar 2650 duizend paarden, waarbij ongeveer 250 duizend legerpaarden, zoodat slechts productief werd gewerkt door 2.4 millioen paarden. In 1929 bedroeg het totaal aantal paarden echter 2.9 milli oen en in 1930 zelfs 3.1 millioen hoewel het aantal le- gerRaarden met 100 duizend is verminderd. Er werken dus nu 2.95 millioen paarden ln Frankrijk tegen 2.4 mil lioen in 1922, en dat terwijl den omzet der vrachtauto- industrie sinds 1926 met 22 pet. Is gedaald. In Engeland. Voor Engeland, van ouds het land der paardenliefheb bers, staan ons helaas geen cijfers ten dienste, doch Duitschland bezit thans reeds 120.000 paarden meer dan in 1913, ondanks het feit, dat het land bij het verdrag van Versailles is verkleind en dat het tijdens den oorlog zeer veel paarden heeft verloren. In 1913, toen het goe derenvervoer toch bijna uitsluitend door paarden ge schiedde, had men in het land 3.683.000 paarden, w.o. 120.000 legerpaarden. In 1928, het bloeitijdperk der vrachtauto-industrie, waren er in het verkleinde land 3.34 millioen paarden, ln 1928 3.1 en ln 1930 reeds 3.71 millioen paarden, alles met inbegrip van de legerpaarden Verdringt het paard de auto? Deze opmarsch van het paard is voor de automobiel industrie natuurlijk nadeelig, doch niet in die mate, als de buitenstaander zou denken, omdat men de verande ring reeds lang van tevoren zag aankomen en bij de productie daarmee rekening kon houden En de paar denfokkers varen er wel bij. Om maar een voorbeeld te noemen: Duitschland moest In 1913 nog 145.000 paarden invoeren, doch in 1928 was dit aantal gedaald tot 20.000. Het zal nu wel niet lang meer duren, of men kan uit Dultsohland paarden uitvoeren. Het blijft natuurlijk een open vraag, of dat voor het economisch zoo zwakke land wel een voordeel is, wanneer daartegenover de auto-Industrie nog meer moeilijkheden krijgt te over winnen dan nu reeds het geval is. In ons land bestaat zoo'n dilemma gelukkig niet Het doel van dit artikel is ook niet, ons voor één van beide vervoermiddelen: paard en wagen of vrachtauto, partij te kiezen. Het heeft slechts ten doel aan te toonen, hoe zelfs in dezen tijd de machine geen onbeperkte overwinning heeft be haald en hoe vreemd en verward de draden loopen in het net van de moderne economisch© verhoudingen. MUZEEKTUIN. Naar wij vernemen, ral op den tweeden Pinksterdag niet concerteeren de Harmonie „Excelsior" afd. Wester speeltuin te Amsterdam, zooals op de lidmaatschaps kaarten staat afgedrukt. Met deze vereeniging, zoowel als met een aantal andere muziekgezelschappen, ach tereenvolgens voor den tweeden Pinksterdag uitgenoo- digd, werd de muziektulncommissie teleurgesteld we gens deelname aan concoursen. De opening van het muziekmuziektulnseizoen zal nu plaats hebben met een matlnée en een avondconcert, bel den op den tweeden Pinksterdag te geven met de Con- certophoon van den heer Jo Willemse alhier. We hopen de programma's in ons nummer van Zater dag af t© drukken. ARBEIDSREGELING ZUIVELFABRIEKEN. Geachte Redactie, Gaarne eag Zuivelman onderstaand stukje opgenomen in Uw courant, bij voorbaat zijn dank. In het j.I. verslag van den Bond van op Coöperatie ven grondslag werkende Zuivelfabrieken in Noordhol land staat vermeld, dat het gewenscht zou zijn een verruiming van 100 arbeidsuren toe te staan, zulks in verband met den hedendaagschen toestand. Zuivelman is van meenin, dat zulks niet noodig ls, daar ln verschillende fabrieken reeds zooveel wordt overgewerkt, dat de fabrieken de 100 uren al te pakken hebben. Tevens houdt dit in, minder werkkrachten, meer werkeloosheid, minder koopkracht, meer marga rine-verbruik. U, geachte Redactie, dankend voor de verleende plaats ruimte. ZUIVELMAN. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht kennis te geven, dat na eene ernstige ongesteld heid is overleden, onze beste Vrouw en Moeder ELIZABET VAN ESSEN, in den ouderdom van 45 jaar. Uit aller naapi, C. NIEUWEBOER en Kinderen. Nieuwe Niedorp, 20 Mei 1931. INPLAATS VAN KAARTEN. Geboren: NELLIE, Dochter van M. GLIM—Vennik en C. GLIM. Barsingerhorn, Kreil, 20 Mei 1931. Ondertrouwd: ALB. LANGEREIS Az. en A. KRANENBURG Jd. Breezand, 21 Mei. Huwelijksvoltrekking 5 Juni. Thuis Balgweg 24 Mei. Thuis Kleine-Sluis 31 Mei. Ondertrouwd: JAN KOOIJ Jbz. en JANNI DE GRAAF Jd. t Zand, 20 Mei 1931. Schagen, Huwelijksvoltrekking 3 Juni 1931. Getrouwd: Dr. A. MELCHIOR en M. J. J. RESSING, die tevens dank zeggen, voor de be toonde belangstelling. Amsterdam, 20 Mei 1931. Dankbetuiging. Hiermede betuigen wij, ook namens onze kinderen, onzen hartelijken dank aan Familie, Buren, Vrienden en Ken nissen, voor de vele blijken van ge negenheid en belangstelling, bij ons 25-jarig Huwelijksfeest op 14 Mei ondervonden. H. DIGNUM. O. DIGNUM-Jongejan. Stolpe, Schagerbrug, Mei 1931. Met deze betuigen wij onzen har telijken dank aan allen, die blijken van bel bij onze C. MOLENAAR, A. MOLENAAR-Kuijper. Schagerwaard, Mei 1931. belangstelling hebben betoond, inze 25-jarige Echtvereeniging. U voor de a.s. fietstochten van een op het hoofd en een paar extra KOUSEN in Uw fietsUsch. Ziet onze uitgezochte collecties Aanbevelend, Fa. G. de Waard, IJmuiden - Schagen. Vrijwillige Brandweer Lutjewinkel. zal plaats hebben op Zaterdag 23 Mei a.s., des avonds 8 uur (zomertijd), aan de STROOK. HET BESTUUR. TE KOOP: Een versch van de 2de kalf, geeft dage- lijksch 22 Liter melk, bij N.V. HEIN van den BERG <5 ZONEN, Breezand. De Coöp. Veiling te Breezand vraagt voor de maanden Juli tot en met October, een Aanbiedingen schriftelijk of monde ling aan het Veilinglokaal te Bree zand N.H. Voor direct gevraagd een Werkster of Dagmeisje, bij D. JIMMJNK, Wieringerwaard.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 3