DE ONTSNAPPING Radioprogramma HöPywocd -- de Stad der Sensaties. en zij bereiken dan ook alleen ieta, wanneer zij met een groote overmacht zijn. Wanneer men hen verrast of aanvalt met oen goed gedrild leger, moeten zij na een paar minuten op de vlucht slaan. Achtervolging is ln zoo'n geval nutteloos, want zij kennen het oerwoud en verspreiden cr zich naar aJIe richtingen. Zij komen pas «en week later bij elkaar op een van tevoren afgespro ken plaats. Weinig mot hen te beginnen. Daarom is er tegen deze bandieten tenslotte toch weinig te beginnen. Het eenige zou zijn, het land oper. te leggen door wegen Maar die zouden in dit terrein al heel kostbaar z:jn en wie zou zooveel geld uitgeven voor een streek, die van zoo weinig belang is en die ook zoo weinig belooft voor de toekomst? De enkele verspreid liggende mijnen, koffieplantages en veefok kerijen beteekenen weinig en zoodra het iemand in die streek goed gaat, trekt hij bovendien dadelijk weg naar een stadje. Daardoor kan men ook in de toekomst geen opbloei van Noord- Nicaragua verwachten. En zoolang de bandieten ln die door oerwouden bedekte bergen blijven, doen zij betrekkelijk weinig kwaad Anders wordt het. wanneer een bijzonder machtige bende bru taal wordt en ook buiten dat gebied uitvallen doet om snel een groote bult te behalen in een rijkere streek. Zij weten, dat zij dan een conflict riskeeren met de Guardia Nacional, maar daarvoor kunnen zij ook veel rijkere boerderijen plunderen of zelfs de huizen en win kels van een klein stadje. Soms zijn zij zoo goed geor ganiseerd, dat zij zelfs grootere steden aanvallen; in 1928 viel Sandlno o.a. het Noordelijk centrum Mata- galpa aan. Toen Managua door de aardbeving geteisterd werd, was het niet te verwonderen, dat de roovers ook de nu machtelooze hoofdstad plunderden. De Amerl- kaansche mariniers kunnen hen gemakkelijk genoeg op de vlucht Jagen en naar het binnenland terugdringen, doch het be.ndletenwezen uitroeien dat zal hun in Nicaragua misschien nog moeilijker vallen dan ln hun eigen land. Kort verhaal door G. WILLIAMSON. SEDERT hij getrouwd was,had Karei nooit meer Iets te zeggdn gehad. Iets dat, naar men zegt, meer voorkomt, maar in dit geval leidde 't tot narigheid en daarom zij 't speciaal vermeld. Wiesje was geen haaiebaal en ook geen doetje. Zij hield vrijwel hot midden tusschen die twee uitersten. Maar Karei was beslist 'n „dooie diender", 'n kerel zon der pit, die net deed, wat hij doen moc3t en nooit, al was 't nog zoo weinig, meer dan dat. Haast had hij nooit en hij kon ook niet begrijpen, waarom andere menschen zich af en too druk maken. Daar deed hij niet aan, even min als b.v. boos worden, of andere dingen, die iemand noodelooa vermoeien. Toen zo trouwden, trokken ze in bij de ouwelui van Wiesje. Op 'n huis was geen kans door den woningnood. Bij de ouwelui was trouwens ruimte genoeg, 'n Slaap kamer kon er best af en 'n eigen zitkamer hadden ze niet noodig, want ze waren toch „onder elkaar" en 't was wel gezellig. De huishuur, die ze op die manier gedwongen uitspaar den, werd iedere maand ter hand gesteld aan Kareis schoonmama, die 't geld opborg in 'n miniatuursafé, die ze in 'n la van de linnenkast wegsloot. Dit was 'n af spraak van vóór 't tróuwen. Als Karei z'n verdere sa laris aan schoonmama afdroeg was deze tevreden. Ze verdiende er niet aan, had „al den last" en was al was 't allemaal „eigen" 'n stuk van haar vrijheid kwijt. Karei mocht een paar kwartjes per week voor rooken houden en verder tevreden zijn. 't Opgepotte huis huurgeld vormdo een reservefonds voor de toekomst. Dit gezeliig samenwonen duurde al een jaar of drlï. De eene dag was gelijk aan den andere. Door de week dronk Karei één borrel met vader vóór het eten. Na 't diner mafte de oude heer een uurtje op de canapé en de dames deden de vaat. Dan rookte Karei zijn pijp en verrijkte hij z'n kennis door oude jaargangen van „De Prins" of „Het Leven" te herlezen, 's Avonds werd 'n wandeling in gesloten gelederen ondernomen en na thuis komst, tot bedtijd toe, 'n kaartje gelegd, ^pndagsochtends naar de kerk, 's middags een wandeling en 's avonds gewijde muziek. Vader speelde op 't harmonium, moeder en dochter zongen en Karei luisterde. Hij was niet erg muzikaal en stuurde het gezang te veel in de war, als hij mee probeerde te doen. Na 'n paar ernstige gevallen van recidive werd hem vriendelijk verzocht zich tot luis teren te willen bepalen, en, daar hij meegaand van aard was, zondigde hU niet meer. In den zomer van 't derde jaar ontstond er spanning. Karei meende 'n costuum broodnoodig te hebben, maar hij stond alleen ln deze opvatting. Herhaalde conferenties leverden geen resultaat op. De meerderheid besliste, dat 't geld van de huishuur niet mocht worden aangesproken tenminste nog niet dit jaar. Deze toestand werd tot diep in den herfst bestendigd. Toen versoheen op 'n goeien Maandag Karel'a collega op 't kantoor, de ongetrouwde volontair Vrijman, met 'n splinternieuw confectiepak. Dit deed den beker over vloeien. Karei gaf een gedetailleerd verslag van zijn huiselijk lief en leed en Vrijman stond onmiddellijk klaar met advies. „Getrouwd of vrij man", was 't einde van zijn betoog", ,,'n mensch moet behoorlijk gekleed op z'n bureau ko men. Je hebt recht op een kwart van de spaarpot, neemt 't er uit." Karei vocht 'n hevlgen strijd tegen eigen zwakheid. Maar Vrijman liet 'm niet los, werkte den heelen veld tocht voor hem uit en zegevierde. Dienzelfde avond voelde Karei zich „niet zoo lekker" na 't eten. Hij bleef dus thuis. Zoodra de deur achter z'n vrouw en schoonouders in het slot viel, pleegde hij z'n daadInbraak in de linnenkast Hij nam een kwart van 't geld uit 't ijzeren kistje, legde er 'n behoor lijk recu ln en schreef een briefje, waarin hij kennis gaf van z'n afwezigheid tot plus minus elf uur, z'n voornemen om 'n confectiepak te koopen en den avond verder ge- noegelijk door te brengen met zijn collega Vrijman. Mo gelijk op diens kamer, mogelijk in café „De Bruinvisch" Dit briefje vond de familie bij haar thuiskomst Wiesje lachte en snikte tegelijk van de emotie, vader haalde de schouders op en staarde zwijgend voor zich uit nadat hij met 'n enkel woord z'n minachting voor z'n schoonzoon te kennen gegeven had en schoonmama rukte de linnen kast open, telde het geld zorgvuldig na en bekeek het recu als iets, dat voor den eersten keer na de schep ping der wereld tot stand was gekomen. Daarna gaf zij haar echtgenoot 'n korte en bondige order. „Ga 'm halen," zei ze, „ik zelf kan niet ln 'n kroeg anders zou 'k 'm!" Toen de oude heer 'n kwartier daarna de „Bruinvisch" binnentrad, trof hij zijn schoonzoon met Vrijman in 't begin van een partij biljart Karei had al 'n paar potten bier op. Om z'n nieuwe pak ln te wijden, zei hij. „Hoe staat 't vader?" vroeg hij, terwijl hij zijn glas opnamen, drie bier bestelde en den halven ln één teug door zün keel goot „Voor mij geen bier!" protesteerde de oude man. Maar Vrijman mengde zich in den strijd, overtuigde hem, dat 't nu niet meer op 'n paar minuten meer of minder aan kwam. 't Spel werd gestaakt en do drie heeren namen plaats aan 'n tafeltje in een stülen hoek. Vrijman pleitte, zooals geen advocaat 't hem zou heb ben verbeterd. Hij deed 'n beroep op de solidariteit, dia er tusschen getrouwde mannen behoort te bestaan. Ka- rel had gezegd, dat hij tegen elf uur thuis zou zijn en daar hield hij zich aan. 'n Potje bier doet iemand geen kwaad en geeft zelfs, in benarde omstandigheden mo- reelen steun. „Laat je niet kennen, meneer", eindigde Vrijman; „één tegen drie ging niet, nietwaar Karei?" „Als vader wil, staan we twee tegen twee", meende Kare!; „toe vader, laten we 'n geregeld biljartavondje hebben met meneer Vrijman. Je wordt 'n heel ander mensoh, als je er even uit bent. Eens in de week." Langzaam maar zeker was de uitwerking van het bier en de gecombineerde welsprekendheid van de twee jongelui op den ouden heer. Er volgden nog 'n aantal rondjes en tegen elf uur liet Vrijman 'n taxi komen. „Wel thuis!" riep hij den Inhoud van de auto na. Deze reageerde luidruchtig en uit beide portieren wuifde hem 'n woest op en neergaande arm 'n hartelijk afscheid en tot weerziens toe. (Nadruk verboden). Vrijdag 22 Mei. HILVERSUM (238 M.) 8.00 Tijdsein; 8.01 Gramofoonmuziek. V.P.RO. 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A. 10.15 Voordracht door Adolf Bouwmeester; 10.30 Voor de Zieken; 11.3012.00 Gramofconimuziek. A.V.R.O. 12.00 Tijdsein; 1201—1.30 AVRO-Kwartet o.l.v. Dick Groeneveld; 1.301.50 Modepraatje door Mevr. De Leeuw—van Rees; 1.50—2.00 Gramófoonmuzlek; 2.00— 2.30 Uitzending voor scholen; 2.304.00 Het Omroep orkest o.l.v. Nico Treep. V.A.R.A. 4.00 Tijdsein; 4.01 Orgelspel door Johan Jong; 4.30 Voor de Kinderen; 5.15 Het VAXLA-Orlcest o.l.v. Harry Wigge- laar; 6.00 Toespraak: Het Pinkster'sportfeest van den Nederl. Arb. Sportbond; 6.10 Vervolg Concert; 6.45 Actu eel allerlei uit de Arbeidersbeweging; 7.008.00 Vervolg Concert. V.P.R.O. 8.00 Tijdsein; 801 Catechisatie door Ds. Van den Kie- boom; 8.30 Concert; 9 00 Cursus: Hedendaagsch Natio nalisme (III). Spreker. Dr. J A. de Koning; 9.30 Con cert; 10.00 Persberichten van het Vrijz. Godsdienstig Persbureau; 10.05 Vaz Dias; 10.15 Declamatie door Dora Wallant; 10.45 Concert V.A.R.A. 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Tijdsein en Sluiting. HUIZEN (1875 M.) K.R.O. 8.009.15 Morgenconcert; 10.0011.30 Gramofoonmuziek; 11.3012.C0 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen, 12.00 Tijdsein; 12.01—1215 Politieberichten; 12.15—1.45 Het K.R.C-Quintet o.l.v. Piel Lustenhouwer; 1.452.00 Gramofoonmuziek; 2.004.30 Het K.R.O.-Salon-Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud; 4.304.45 Verzorging van den zender; 4.45—5.30 Gramofoonmuziek; 5.307.00 Het K.R.O. Kunst-Ensemble o.l v. Piet Lustenhouwer; 7.00 7.30 Spreker: G. J. Paulides. Onderwerp: De betee- kenis van het bezoek van Peter de Groote aan ons land; 7.307.45 Politieberichten; 7.458.00 Gramofoonmuziek; Tijdsein; 8.00—11.00 Het K R.O.-Salon-Orkest o.l.v. Ma rinus van 't Woud. Medewerking van Han Beuker en Wouter Denijs (twee vleugels); 11.0012.00 Gramo foonmuziek; 12.00 Sluiting. Zaterdag 23 Mei. HILVERSUM (298 M.) V.A.R.A. 8.00 Tijdsein; 8.01 Gramofoonmuziek. V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding. VA.R.A. 10.15 Uitzending voor de arbeiders in de Continubedrij ven; 12.00 Tijdsein; 12.01 Het VARA-Septet o.l.v. Is. Eyl; 1.45 Onderbreking voor verzorging van den zender; 2.00 Kwartiertje voor het Instituut voor Arbeiders-Ontwik keling; 2.15 „Ons Huis een Tehuis" door T. Landré; 2.40 Gramofoonmuziek; 2.45 Paedagogisch Concert; 4.15 Vraaghalfuurtje voor de Kinderen; 4.45 Cursus Espe ranto; 5.05 Radio-Volks-Universiteit: D. J. v. d. Ven spreekt over „Ons mooie Nederland"; 5.35 Vooravond concert door het VARA-Septet; 6.30 S.D.A.P.-kwar- tiertje; 6.45 Uitzending voor de Nederlandsche Vereeni- glng tot Afschaffing van Alcoholhoudende Dranken; 8.45 Bestuursmededeelingen; 8.55 „Bij de Pomp". Weke- lijksch Nieuws van Teun de Klepperman; 9.10 Uitzen ding uit Musis Sacrum te Arnhem. „Pinksterfeest v. d. Nederl. Arbeiders Sportbond"; 9.50 Zaterdagavond programma: Het VARA-Orkest o.l.v Harry Wiggelaar, Mevr. Menagé Challa (zang); 10 50 Persberichten Vaa Dias en Voetbalmededeelingen; 11.00 Vervolg Zaterdag- avondpr.; 11.10 Vervolg uitzending uit Arnhem; 11.23 Slot Zaterdagavondpr.; 12.00 Sluiting. HUIZEN (1875 M.) K.R.O. 8.009.15 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 12.00 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—12.15 Politieberichten; 12,15—1,45 Het K.R.O.Sextet; 1.45—1.50 Postduivenberichten; 1.502.15 Gramofoonmuziek; 2.15— 2.30 Verzorging van den zender; 2.303.00 Vragenhalf- uurtje voor jeugdige personen; 3.004.30 Kinderuurtje; 4.305.00 Zwemcursus; 5.006.00 Gramofoonmuziek; 6.00 Tijdsein; 6.016.15 Nieuwsberichten in het Espe ranto; 6.156.35 Journalistiek weekoverzicht; 6.357.00 Lezing: Belastingwetten en wat iedereen daarvan weten, moet; 7.007.30 Spreker: Aug. Veraart. Onderwerp: Overstroomingen in Nederland en elders; 7.307.45 Po litieberichten; 7.458.00 Sportpraatje; 8.0011.00 Het K.R.O.-Salon-Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud. Mede werking: Paul Ostra, voordrachtkunstenaar; 11.00— 12.00 Vroolijke Gramofoonmuziek. Uit de Filmwereld Helnrich George vertelt Jets van zUn belevenissen ln Clnemapollce. „Hollywood is een gevaarlijke stad", vertelt Helnrich George, die thons in Dultschland ia teruggekeerd na de opnamen van do geweldige gevangenisfilm der Metro Goldwyn Mayer, waarin hU de hoofdrol vervult Niet omdat het er vol inbrekers en moordenaars zit, die be staan alleen op de film. maar wegens de liefde voor sen- antio die den bewoners eigen is. lederen dag kan men zijn naam met groote letters in de krant vinden, wan neer men niet zeer voorzichtig is en niet ieder woord overlegt voor men het uitspreekt. Heel Amerika wil we ten, waar men in Hollywood eet. in wat voor soort auto men naar do studios rijdt en w!e bij regenweer in een witte brcok en met Panama-hoed op is gaan wandelen. Onze vriend Paul Morgan die samen met mij speelt in de Metro Goldwyn Mayer film „Menschen achter tra lies", houdt veel van „Head-Lines". Hij is blij wanneer er ieta over hem in do krant staat en er valt veel over hem te schrijven. Hij is een grappige jongen en wordt ook heel wat om hem gelachen door diegenen die zijn film „WIJ schakelen over op Hollywood" zullen zien, dl» hij tegelijkertijd bij de Metro Goldwyn Mayer draalde. „Maar de grootste sensatie", vertelt Helnrich George verder, „beleefde ik bij de première van de groote Afri- fcafilm van v. Dijke „Trader Hom". De wereldpremière van deze film vond in .Hollywood plaats. Iedereen, die ln Hollywood ook maar eenlgszlns vermaardheid be zit, verscheen. In de straten ln do omgeving van het theater kon geen enkele auto meer rijden, alles was me» touwen oXgozot In lange rijen stonden de politieagenten en hielden do menigte nieuwsgierigen, die niet het geluk hadden tot de premiere uitgenoodigd te zijn, in bedwang Men moest te voet gaan eerst rechtuit, dan een kwart slag rechtsom, dan weer een hoek om en plotseling stond ik voor oen microfoon ln hot licht van schijnwerpers en nnast mij fluisterde iemand heel zacht: „Zeg, spreek toch wat! Heel Amerika wil u hooren," cn ik zei heel schuch tor „Ik ben erg blij met u te kunnen spreken." „Engclsch Engclsch!" fluisterde de man naast mij. „Dat kan ik toch niet," fluisterde ik terug. Toen verzamelde ik a.1 mijn moed: „I am so happy" en opgelucht haastte ik mij verder cn was büj toen ik eindelijk het theater be reikte en de mij aanstarende monschcnmenlgto ontvlucht ■neendo te zijn. Maar ik had buiten Amerika .gerekend. Toen Ik do zaal betrad, waren honderden paar oogen op mij gericht Ik was werkelijk verschrikt, hoe kenden al die menschen mij- Ik was toch ln Amerika heolemaal niet populair. Het was mij een raadsel. Ik bereikte mijn plaats, ging zitten en wilde rustig overleggen hoe ik zoo bekend geworden was, of ik misschien een of andere domheid uitgehaald had. die in groote letters op de eer ste pagina van de krant stond, zonder dat ik er Iets van af wist. Ik was mij echter niets dergelijks bewust. Ik leefde erg teruggetrokken, dacht alleen aan mijn werk. Plotseling werd het mij duidelijk. „Hallo, hallo," riep een stem, „hero Adolphe Menjou. I am vcry glad to see this wonderful picture. Gooil Nlght" En eer ik de woorden hcclemaal verstaan had, zagen mijn oogen op het witte doek een groot beeld van Adolphe Monjou in gezelschap van zijn knappe, Jongo vrouw cn eenige oogenbllkkcn later ging de zaaldeur open on alle hoofden draaiden zich automatisch om: Adolphe Menjou en echtgénooto betrnden het theater... Thans werd het mij duidelijk waarom ook iedereen omgekeken had toen ik binnenkwam. Men had ook mijn gestamelde woorden: I am so happy gehoord. En nu was ik eerst werkelijk „happy" nameiyk omdat ik de moeilijke entree, in zokoron zin een entree joyeuse ach ter den rug had. EEN DETAIL VAN DE FILMFABRÏCAGE. Welke zijn de verschillende onderdoelen voor het ma ken cener film? Scenario, regie, acteurs, cvunera «n de geluidstechniek... deze vertegenwoordigen voor een leek over het algemeen de voornaamste werkzaamheden in de filmstudios. Zij zijn natuurlijk van het grootste be lang, maar geen enkel studio zou kunnen blijven be staan, als niet op tallooze andere gebieden uitstekend werk geleverd werd. Een van de interessantste afdee- llngen. een die binnen haar eigen grenzen een industrie op zich zelf wordt, is de garderobe, waar do kwestie van het kleeden der filmsterren en andere acteurs ver zorgd wordt Het feit, dat de leek zich zoo zelden van het bestaan daarvan bewust is. is misschien al het groot ste compliment voor haar belangrijkheid. Behalve do kleeding der acteurs worden in de afdeeling garderobe tallooze andere werkzaamheden verricht. Laten wij eens een kijkje nemen in de kleedlng-afdeellng der Metro Goldwyn Mayer, een van 's werelds grootste studios. Men zal verbaasd staan over het aantal en de verscheidenheid der benoodigde krachten. Van de honderdvijftig perso nen, die daar in geregelden dienst staan (dit aantal is bij bijzondere gelegenheden wel driemaal zoo groot) zijn er slechts weinig die uitsluitend naaister of kleermaker zijn. Tusschen do modeontwerpers en den minsten ar beider, die tusschen twee haakjes nog altijd een expert op zijn gebied is, bestaan er talrijke vormen. Om dit duidelijk te doen uitkomen, zullen wij nagaan wat er noo dig is, voordat een acteur zijn of haar kleeding geheel gereed kan aantrekken. In de eerste plaats wordt een onderwerp voor het costuum gemaakt. De artist werkt het uit, waarna het in een aantal voorlooplge schetsen een definltleven vorm krijgt. Daarna wordt de kleur aan gebracht en den acteur toegestuurd, om het aan zijn goedkeuring te onderwerpen. Vaak maakt deze op- of aanmerkingen, een bespreking tusschen den onderwer per en den acteur volgt en dikwijls zijn er drie of vier verschillende schetsen noodig, voordat de persoon die het costuum dragen moet, er zijn goedkeuring aan hecht En dat is pas de eerste stap. Vervolgens moet de stof uitgezocht worden. Do keuzo hiervan hangt ten nauw ste samen met het feit, dat kleuren en stoffen er op de film vaak heel anders uitzien, dan het bloote oog zou doen vermoeden. Zelfs een geoefend deskundige wordt hierdoor vaak op een dwaa'spoor gebracht. Daarom wordt iedere stof aan een dubbele keuring onderworpen voor zij definitief goedgekeurd wordt. Wanneer de stof uitgezocht is, wordt zij door een speciaal amberkleurig glas, dat kleuren terugbrengt tot hun zwart cn wit ef- lect op de film bekeken. De stoffen, die klaarblijkelijk ongeschikt zijn, worden dus onmiddellijk ter zijde ge legd. Wanneer echter het materiaal zelf goedgekeurd is. blijft nog altijd de moeilijkheid bestaan, dat het niet in overeenstemming is met den achtergrond waarvoor het gefotografeerd moet worden. Daarom wordt het aan een tweede onderzoek onderworpen, wanneer het de stu dio's bereikt. Het wordt geplaatst tusschen de decors, waar het costuum gedragen moet worden, daarna wordt het gefotografeerd met een filmcamera. De film wordt op de gewone wijze ontwikkeld en afgedrukt en het eind resultaat geprojecteerd In een der theaters binnen de studiomuren. Op deze wiize laat men niets aan het lot of het toeval over. Men kan immers do zaak zien zooals zij zich in de film zal voordoen. Thans zijn wij op het punt gekomen waarop het ontwerp gereed geko men is en het materiaal uitgezocht. Nu kan het vervaardigen van de japon een aanvang nemen. Iedere acteur die onder vast contract met do maatschappij staat, heeft een speciale paspop laten ma ken naar zijn afmetingen. Wanneer een costuum goed om het model past, dan is er alle waarschijnlijkheid, dat het, eventueel met kleine veranderingen, ook den per soon zal passen. Immers vooral in een filmstudio geldt het devies: tijd is geld. Eerst wordt een proefcostuum vervaardigd van mousseline. Dit proefmodel ls met uit zondering van het materiaal, geheel gelijk aan het defi nitieve costuum. Wanneer de proef gereed is, wordt de acteur voor het eerst geroepen om te passen. Dit ls dus de eerste keer dat hij het costuum in werkelijken vorm ziet En dit kan aanleiding geven tot het aanbren gen van een verandering. Somtijds moet dit model vijf of zes keer opnieuw gemaakt worden! Wanneer het proefmodel evenwel goedgekeurd is. zijn de voorbereidingen gereed en kan men beginnen met her vervaardigen van het definitieve costuum. Tot zoo ver bet proces van het maken van één japon. Men bedenke nu, dat iedere actrice in iedere film vaak veel meer da.i één japon draagt! Dan is er nog de kwestie van het meegaan met da mode, van het koopen van gemaakte kleeding, van het in voorraad hebben van onderdeelen als schoenen, kou sen, handtaschjes enz. Voor deze doeleinden stuurt de Metro Goldwyn Mayer deskundige inkoopers naar ver schillende landen om de laatste scheppingen op dit ge bied aan te schaffen. Bovendien zenden tal van 's we relds grootste fabrikanten hun vertegenwoordigers naar "de filmstudios. Twee keer per jaar gaan twee der voor naamste modeontwerpers van Metro Goldwyn Mayer naar New York, waar zij een conferentie hebben met ver tegenwoordigers van verschillende Parijsche modehui zen, die 9peciaal den Oceaan oversteken om deze heeren te ontmoeten en hun de Parijsche producten te verkoo- pen. De moeilijkste kwestie van alle hebben wij even wel nog niet genoemd, want het is niet voldoende dat de filmjapon mooi en volgens de laatste mode is. Het filmpubliek heeft langzamerhand geleerd een bepaald genre acteur ln een bepaald genre costuum te verwach ten. Zij verwachten dien en dien acteur in een zoo en zoo'n costuum. Wanneer men een zekere ster een bepaal den modestijl ziet aannemen moet men niet denken, dat hij of zij een speciale voorkeur daarvoor had. Men be paalt zich tot deze keuze in negen van de tien gevallen na een diepgaande studie van brieven, ontvangen van bewonderaars, van het succes dat een bepaalde film had en van opinies der deskundigen, waarna men met tamelijk groote zekerheid aan kan nemen, dat de meer derheid van het bioscooppubliek tevreden zou zijn. Er zijn gevallen waar deze keuze de filmster veel last ver-, oorzaakt. Joan Crwaford b.v. heeft hiervan veel te lijden Het publiek ziet haar blijkens de talrijke brieven die zij ontvangt, het liefst in een costuum dat veel zwaarder is dan Joan zelf gekozen zou hebben. In verband met haar dansprestaties voor haar eerstvolgende film is een dans- costuum ontworpen, waarin alleen reeds twintig pond kralen verwerkt zijn! Toch moet zij zich hierin luchtig en levendig bewegen. Een kranige prestatie Joan! Maar het Is blauw van kleur en dat is tenminste iets. want Joan houdt van deze tint Zij draagt vaak vijf of zes ver schillende kleuren blauw ln een film. Zoolang deze kleu ren verschillend fotografeeren is het publiek tevreden en zoolang het tinten van blauw zijn is ook Joan tevreden. Dit alles en nog veel meer moet Sederen keer ln het oog gehouden worden, wanneer de gardcrobeafdeeling een costuum voor Joan vervaardigen moet. En icdero an dere ster heeft een dergelijke verscheidenheid van wen- schen op dit gebied. Greta Garbo. om een ander voorbeeld te noemen, let voornamelijk op het gemak van haar kleeding. Als een japon haar gemakkelijk zit kan het haar betrekkelijk weinig schc!en hoe zij er uitziet. Heel dikwijls draagt zij haar scheenen een maat grooter dan zij ze zou kunnen hebben. Hoe verschilt zij hierin van talrijke anderen, die wij zouden kunnen noemen. Niet dat het haar volmaakt onverschillig ls hoe zij er uitziet, een enkele oog opslag ls voor haar voldoende om te zien of een bepaald costuum haar bevalt of niet. Is het niot naar haar zin, dan kunnen alle leden van haar filmmaatschappij zich op de knieën werpen, zij zal niettemin weigeren het aan te passen. Maar wanneer het haar wel bevalt, dan Is er geen artiste die haar tailleur meer tevredenheid schenkt dan zij. Haar blijde opgewondenheid is in lijnrechte te genstelling met v/at men van de lcoelc Grcta Garbo uit de filmlcgende zou vermoeden. Haar licvelingscostuum was de japon van vermiljoen fluweel afgezet met chin chilla-bont, die zij droeg in de film ROMANCE. Tot zoo ver v/at de dames betreft De heeren moeten in ieder opzicht even zorgvuldig zijn. De zorgloosheid die bij de mannen op het gebied der kleeding zoo vaak ovcrheerschcnd Is. is in de film studio absoluut afwezig. Men moet niet vergeten dat het meest enthousiaste publiek bestaat uit leden van het vrouwelijk geslacht. Ramon Novarro b.v. die in tal van films speelt, waarin hij een uniform moet dragen, heeft zich genoodzaakt gezien in ieder onderdeel van zijn kleeding een pijnlijke zorgvuldigheid te bewaren. Niet alleen moet het uniform zelf in ieder opzicht correct zijn, maar ook alle bijkomstigheden, zooals me dailles enz. Een voorbeeld van de moeilijkheden en kosten die vaak noodig zijn voor een bijzonder costuum, vormt het geval met William Haines, toen die onlangs voor filmdoeleinden een speciale bontjas noodig had. Alle winkels in Hollywood werden bezocht, maar het juiste model werd niet gevonden. Dit is waarschijnlijk een gevolg van het feit, dat Californië met een sub tropisch klimaat gezegend is, dat zulke warme kleeding overbodig maakt Het was tenslotte noodzakelijk een telegram naar New York te zenden en eenige bontjas sen per luchtpost te laten komen. Alleen aan porto kostten deze jassen meer dan vijftig dollar. Wanneer men nu zoo langzamerhand eenig idéé krijgt, van de moeilijkheden, welke verbonden zijn aan één film-cos- tuum, dan zal men bewondering hebben voor hen die een heele film moeten construeeren. En Metro Goldwyn Mayer bracht meer dan honderd groote films uit in het afgeloopen jaar. Dan denke men eens dat deze cos- tuums in duplo, triplo, dat er soms wel zes a zeven copieën gemaakt moeten worden, wanneer de scène ver langt, dat de japon beschadigd wordt. Een scheurtje, gemorste wijn, modderspatten, elke van die kleine onge lukjes die wij zoo vaak in de film zien, vereischt ver schillende japonnen, want Iedere scène moet altijd min stens twee of drie keer worden opgenomen en bij iedere opname wordt zoo'n japon vernieuwd. De belangrijkste scène van deze soort van den laatsten tijd was wel in „Madame Satan", geregistreerd door Cecil B. de Mille. Een van de voornaamste gebeurtenissen daaruit is een scène aan boord van een luchtschip. Meer dan honderd menschen speelden in deze scène mee, waarvan de cli max was, dat het luohtschip vernield werd, en alleen zich door middel van een valscherm moesten redden. Natuurlijk waren na iedere opname de japonnen der dames en de costuums van vele heeren volledig ver nield, of althans zoo erg gescheurd, dat zij niet voor een tweeden keer gebruikt konden worden. Het was daarom noodzakelijk, dat de garderobe-afdeeling meer dan honderd ingewikkelde costuums in vier maanden moest maken. En voor de film „Reducing" een der laat ste komische films met Marie Dressler en Polly Moran, was het noodig, om zeven copieën te maken van ieder costuum, dat in een modderscène gedragen werd. Maar zoo iets is nog niet in staat een afdeeling in verlegen heid te brengen, die vaak voor de taak gesteld wordt duizenden costuums voor één enkele film te vervaardigen Zooals bijv. het geval was bij de kleeding der gevange nen in de film „Menschen achter tralies" of in scena rio's, waarin soldaten of matrozen in grooten getale meespelen. „Ben Hur", die nog steeds in verschillende opzichten records houdt, vereischte meer dan honderd duizend costuumc. Dan zijn er nog de buitenissige cos tuums die gemaakt moeten worden. Het laatste jaar b.v. heeft Metro Goldwyn Mayer buitengewoon veel suc ces gehad met een serie honden 1-acters en al deze hen- denfllms vereischten even zeer zorg ais in rolprenten waarin alleen mensohen optreden. Zelfs moeten zij met meer zorg vervaardigd worden, daar deze „hondsche* acteurs niet buitengewoon zuinig op hun goed zijn. Maar honden zijn niet de eenige dieren die men moet kleeden. Op zekeren middag om vier uur kwam een boodschap, dat er schoenen noodig waren voor een tijger en dat ze den volgenden morgen klaar moesten zijn. En ze kwamen op tijd klaar! Andere vreemdsoor tige opdrachten waren o.a: een overjas voor een olifant, een nachtjapon voor een muis, een boord voor een gi raffe, badpakken voor slakken, een slabbetje voor een struisvogel en vele nog nooit gehoorde voorwerpen. Be hoeft men zich dan te verwonderen, dat zelfs een staf van honderdvijftig menschen en een terrein van meer dan een hectare vaak vertwee-, of driedubbeld moet worden om de opgegeven taak te kunnen vervullen? Wanneer U dus weer een film ziet, denkt dan eens niet alleen aan de stars, denk ook eens aan hen die hun garderobe verzorgen...

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 6