JlliinEti Niim-
„Goede Raad" is duur!
Tot 14009 Meter hoogte gestegen.
WIE??
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen.
Eerste Blad.
Prof. Piccard de lucht in.
WAAROM?
Stemt één van onze mannen.
WEET U HET AL?
Geeft dien Uw stem.
Stemt 17 Juni als één man op
de lijst van „Schagen's Belang".
ZIET U?
„GOEDE RAAD" is niet duur.
Kostbare vangst
De Amelandsche verkiezingskwestie.
Auto in een kuil gekanteld,
Na het spoorwegongeluk
bij Blerik.
Noodlottige botsing op
een brug.
Donderdag 28 Mei 1931.
SC1AGER
74ste Jaargang No. 8872
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week- Dinsdag. Woensdag, Donder
dag cn Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tpntiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomand nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsna,
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
Groote belangstelling bij het vertrek.
Near uit Augsburg gemeld wordt, is gister in de
vroege morgenuren prof. Ficcard met zijn ballon voor
zijn stratospherisch onderzoek (het onderzoek in de
hoogere luchtlagen) opgestegen.
Voor de vlucht bestond groote belangstelling.
Om 1 uur vannacht begaf prof. Piccard zich nar.r
het terrein, waar de ballon 'evuld werd. Tegen 3 uur
stak een krachtige Oostelijke wind op. Omstreeks 4
uur weerklonk het commando .Jos", waarna de bal
lon zich in beweging zette.
Prof. Piccard hoopt na een vluc'. van 5 a 7 uur
tusschen Freiburg i. B. en Bazel te landen. Hij zal
trachten een hoogte van 16000 M. te bereiken, om in
de bovenste luchtlagen de z.g.n. stratosphere weten
schappelijke waarnemingen te doen.
Een W. B.-telegram uit Augsburg meldt nog dat
professor Piccard met zijn medewerker Ing. Kipfer
den eeheelen nacht gearbeid heeft aan de voorberei
ding van zijn vertrek.
Prof. Piccard (rechts) met zijn assistent in
den alluminium gondel van zijn ballon.
In den gondel werden de wetenschappelijke appara
ten aangebracht. Daar het vertrek zeer onverwacht
geschiedde, moesten Schupo-be. abten en personeel
ven dc ballonfabriek dienst doen als helpers voor den
6tart.
Toen de touwen waren losgelaten steeg de ballen
plotseling zeer snel, vloog in Noord-Westelijke rich
ting, :teeg tot 1000 Meter hoogte, draaide vervolgens
in Zuid-Oostelijke richting. Eerst toen de ballon in
de lucht was, waar hij in den morgenzen glansde als
een witte kogel, barstt-n onder de toeschouwers de
toejuichingen los.
An jrhalf uur n^. den start had de ballon zich 3
K.M. van de plaats van vertrek verwijderd en vloog
hij op 5000 Meter hoogte.
In een luchtstrooming geraakt?
Gondel door den wind heen en
weer geslingerd. Voldoende
zuurstofvoorraad. Bemanning
in groot gevaar.
Aan de daarop achtereenvolgens ontvangen tele
grammen zijn dc volgende bijzonderheden ontleend:
De vertegenwoordigers van de pers, die in huto's
de ballonvaart van prof. Picard volgden, deden de
volgende mededeeling:
Wij reden van Augsburg naar Krumbach. Hier
werd om zes uur 's morgens de ballon waargenomen
Om 7 uur verscheen de ballon boven Kaufbeuren.
Tusschen acht uur en halfnegen boven Kempten, de
hoofdstad van Allgau. Hier steeg hij tot buitenge-
meene hoogte, door deskundigen geschat op 12.000
meter. Tuschen 7 en halfnegen is. naar men aan
neemt. de ballon doorgedrongen tot de stratosfeer.
De vaart ging verder, boven Memmingen, Leut-
kirch, Ravensburg. De ballon ging toen omhoog door
de wolkenlaag, naar schatting 'n hoogte van tien
vijftienduizend meter. Op het oogenblik der bericht
geving: 11 uur 50 min. in den morgen, was de ballon
niet te zien, hij dreef toen vermoedelijk in Noorde
lijke lichting verder.
Latere telegrammen melden: Professor Piccard
had in zijn gondel van aluminium geen verwar
mingsinstallatie aangebracht, hij wilde de zonnestra
ling voor verwarming gebruiken, zoodat het zonnige
weer van gisteren hem wel goed te pas zal zijn ge
komen.
Op 14.000 meter hoogte.
Te Bazel werd omstreeks half een bericht ontvan
gen. dat Piccard op 14.000 m. hoogte hoven de Bo-
densee had gezweefd. De ballon ging toen in weste
lijke richting.
Uit Partenkirchen meldt een Wolff-bericht:
Omstreeks 15 uur 30 werd de ballon op groote hoog
te gezien als een kleine blinkende punt. De ballon
leek naar 't we.-,ten te drijven.
Om 15 uur 10 wérd de ballon, die toen circa 4000
M. hoog was, duidelijk gezien van Oberammergau en
Schongau uit.
In een windstille luchtlaag geraakt
Uit Munchen wordt geseind:
Om 16.45 kon men den ballon met den verrekijker
op groote hoogte boven Herzogstand en ten Zuiden
van Kochelsee waarnemen. Van een voortgaande be
weging was nauwelijks iets te bespeuren. De ballon
schijnt zich in een windstille luchtlaag te bevinden.
Om 17 uur telefoneerde men het hotel „Schneefer-
nerhaus" op den Zugspitze naar Garmisch, dat de
ballon duidelijk te zien was. Hij stond nagenoeg stil
boven het Zugspitzplateau. Slechts een zeer langza
me beweging in de richting van het Inhdal meende
men te bespeuren.
Ongerustheid.
Uit Augsburg wordt gemeld:
Bij de Biedinger Ballonfabriek wordt onophoude
lijk naai het lot van Piccard geinformeerd. Men
maakt zith er ongerust, omdat hij slechts voor
twaalf tot vijftien uur luchtvoorraad bij zich heeft,
benevens twee reserveflesschen waterstofgas, over de
waarde waarvan men niets zeggen kan.
V.D. seint uit Berlijn:
Om 19.45 uur werd de ballon te Füssen in Allgau
nog duidelijk in de lucht waargenomen.
Vliegtuigen gestart, Zullen Piccard en
zyn metgezel in het woeste gletschergebied
verongelukten?
Om half acht had de Süddeutsche Lufthansa van het
vliegterrein te München twee toestellen doen vertrek
ken, daar berichten waren binnengekomen, volgens wel
ke de ballon zich boven Garmisch zou bevinden. Beide
machines keerden echter een uur later onverrichterzake
terug, daar den bestuurders gebleken was, dat Piccard
in Zuidwestelijke richting boven de Alpen was afgedre
ven, waarheen zij niet in staat waren, hem te volgen.
Inderdaad werd kort daarop uit Innsbruck bericht ont
vangen, dat de ballon boven Imst in het dal van de Bo-
ven-Inn was gesignaleerd, een gebied waar het voor
vliegtuigen vrijwel onmogelijk is, hem te volgen. De
vrees is dan ook zeer groot, dat Piccard en Kipfer tij
dens den nacht in het woèste gletschergebied zullen ver
ongelukken.
Volgens latere berichten werd de ballon op een hoogte
van 3000 M. boven het in het Inn-dal gelegen dorp Zirl
gezien, waarbij het den waarnemers in het bijzonder op
viel, dat de ballon hevig heen en weer zwalkte. De koers
was toen Zuid-Zuid-Oost. Om half negen bevond hij zich
boven den Stubai-gletscher, waarna hij In de richting
van Zuid-Tirol uit het oog verdween.
Men neemt aan, dat Piccard intusschen reeds tot de
Kiest Schagen een „Goede Raad" dat kost U niet veel.
BEL, W. J. 9.
BLAAUBOER, Joch. 10.
BOONTJES, J. K. 11.
BUISKOOL, Air. J. A. E. 12.
GORTER, W. r. 13.
LEGUIT, D. 11.
KOSSEN, A. At. 15.
ROGGEVEEN, C. 16.
VAN RIJSWIJK, L.
SCHENE, J. H.
SCHOORL, J. Pz.
STARREVELD, H.
TIAIAIERAIAN, D. P.
DE VEER, JOH.
DE VRIES, Jb.
WISSEKERKE, AI.
Wie van deze 16 mannen is Uw favoriet?
De ballon daalt sterk.
De bijzondere correspondent van het Wolffbureau
meldde uit Garmisch:
Om 18.45 uur stond Piccards ballon, die gedurende
den tocht van Murnau tot Garmisch-Partenkirchen
met zijn in de zon blinkend omnulsel duidelijk te
zien was. boven den Wettersetin-top van Garmisch-
Partenkirchen.
De ballon is ondertuschen sterk gedaald en men
schijnt voorbereidingen te treffen om in de vallei van
Werdenfels of in het dal van de Inn te dalen. De
hoogte van den ballon wordt op 5000 m. geschat. De
gondel is thans met het bloote oog te zien. De bevol
king schenkt er weinig aandacht aan.
Geen reden tot ongerustheid.
Te Augsburg vernam Wolff nader, dat alle rede
nen tot ongerustheid omtrent het lot van Piccard on
gegrond zijn. De Riedinger Ballonfabriek deelde het
persbureau mede. dat Piccard èn voldoende lucht èn
levensmiddelen voor ten minste twee dagen aan boord
heeft.
Op 4000 meter hoogte.
Om 19 uur was de ballon al weer duizend meter
gedaald. Men nam haar op dat uur te Garmisch op
een hoogte van 4000 M. waar.
Ofschoon men voortdurend meent te kunnen zien,
dat de ballonvaardcrs aanstalten maken om te dalen,
komt het nog steeds niet zoo ver. De hal Ion is in een
laag geraakt, waar sterke luchtstroomingen den gon
del heen en weer doen slingeren, zoo sterk, dat dit
met het bloote oog nog duidelijk te zien in. Ook de
ballon zeil schudt zoo nu en dan.
Oostenrijksch-Italtaansche grens zal zijn afgedreven,
doch door het invallen der duisternis was'de ballon niet
meer te volgen.
De leider van de vlieghaven te Innsbrück, kapitein
Novy, deelde over zijn waarnemingen het volgende mee:
De ballon kwam van het dal van de Boven-Inn, waar hij
Westelijk van de Nockspitze, ten Zuidwesten van Inns-
brück, met koers naar het Zuiden, klaarblijkelijk boven
het Stubai-dal vloog. Novy gaf een aantal signalen, die
naar hij meende van den ballon uit werden beantwoord.
Dit laatste berustte echter blijkbaar op gezichtsbedrog.
Op dat oogenblik bevond de ballon zich op een hoogte
van circa 3000 M. Men vreest dan ook het ergste, daar
zoowel de Oetztaler- als de Stubai-Alpen zich tot 3800
M. verheffen, zoodat het gevaar voor een ramp zeer groot
is geworden.
Een walvisch met een waarde van 480.000
gulden.
Aan de kust van Noorwegen is dezer dagen een
walvisch aan land gebracht in welks maag een stuk
ambergrijs van bijna 60 K.G. woog. werd gevonden.
Voor zoover bekend, zijn tot dusver nog maar twee
zwaardere stukken gevonden. De waarde van de
vondst wordt op 480.000 gulden geschat. Ambergrijs
ontwikkelt zich in de spijsverteringsorganen van den
cachelot. Het heeft de zeldzame eigenschap den geur
van ieder reukwerk blijvend te maken, zoodat het on
misbaar is vbor fabrikanten van parfumerieën.
GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN
verkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF.
Garage C. NIEUWLAND, BERGEN.
De lust der vrijzinnige partijen alsnog geldig
verklaard.
Zooals we dezer dagen meldden, was het Eiland Ame
land in rep en roer, omdat de verkiezingslijst der Vrij
zinnige partijen niet voldoende onderteekend was inge-
leevrd. zoodat dezea partij practlsch gesproken niet van
de a_s. gemeenteraadsverkiezingen zou kunnen deelne
men. Thans lezen we echter in „De Nederlander".
Ged. Staten van Friesland hebben, naar aanleiding van
een door E. de Haan te Hollum ingesteld beroep, alsnog
geldig verklaard de door het hoofdstembureau voor de
verkiezing der leden van den raad buiten behandeling
gelaten candidatenljjst der vrijzinnige partijen, die was
ingeleverd door Iemand, die de lijst niet had ondertee
kend.
Aan de overwegingen van Ged. Staten ontleent dit
blad het volgende:
Vóór de wet van 24 Dec. 1921 bevatte de Kieswet o m.
de bepaling, dat een lijst, ingeleverd door een ander dau
een der onderteekenaars, ongeldig was, doch deze be
paling komt thans in de Kieswet niet meer voor. De
Wijzigingswet van art 43 juist werd voorgesteld met do
bedoeling om do ongeldigheid voor dit geval te doen ver
vallen, waarbij werd opgemerkt, dat het voorschrift van
art 40. eerste lid, weliswaar dan sanctie miste, maar als
maatregel van orde zijn beteekenis bleef behouden. Ter
verdediging van de beslissing van het hoofdstembureau,
is nog aangevoerd dat voor een juiste toepassing van het
voorschrift van art. 40, eerste lid, de voorzitter van het
hoofdstembureau heeft te waken en dat wanneer, zoo
als hier het geval is, de voorzitter een lijst, ter zijde heeft
gelegd, deze lijst door het hoofdstembureau niet in be
handeling kan worden genomen. Er is geen enkele re
den om aan te nemen, dat, terwijl vóór de wijzigings
wet het hoofdstembureau een lijst als de bedoelde on
geldig had moeten verklaren, het thans zulk een lijst
niet in behandeling zou mogen nemen. Al zoo moet wor
den aangenomen, dat het hoofdstembureau een beslis
sing ook over de lijst van de vrijzinnige partijen had
moeten nemen en dat deze lijst niet als ongeldig kan
worden beschouwd. Er is voorts nog op gewezen, dat do
lijst niet voor vier uur werd ingeleverd. Het staat
voorts wel vast, dat althans bij den laatsten klokslag
van vier uur de lijst ter tafel van dien voorzitter was
gedeponeerd en derhalve dient te worden aangenomen,
dat de Inlevering nog tijdig is geschied.
En op twee arbeiders terecht gekomen.
Een van hen in stervenden toestand.
Uit Waalwijk wordt gemeld:
Toen de heer J. C. Plelles uit deze gemeente heden
middag met zijn auto Kaatsheuvel paseerde, moest hij,
daar men bezig was aan de straat werkzaamheden te
verrichten, langzaam rijden. Aan de daar werkzaam
zijnde arbeiders stelde hij eerst de vraag, of hij kon
passeeren. Op een bevestigend antwoord reed hij door,
doch bij een pas gegraven kuil zakte het zand weg met
het gevolg, dat de auto kantelde, naar beneden viel cn
terecht kwam op twee arbeiders, die onder in den
grond aan het werken waren.
Een zekere B. werd levensgevaarlijk verwond en
werd in stervenden toestand naar het ziekenhuis te Til
burg overgebracht
De andere arbeider, zekere De K.. kreeg een been-
en een armbreuk.
De heer Pielles liep eveneens eenige verwondingen
op. doch van minder ernstigen aard. De auto is ern
stig beschadigd.
De overweg opgeheven.
Naar vernomen wordt, bestaat bij de Nedcrlandsche
Spoorwegen het plan om het viaduct op den kunstweg
Venlo—Horst aanmerkelijk te verbreeden en het ver
keer. dat thans over den spoorwegovergang bij wacht
post 66. nabij Blerik. waar op 14 Februari j.L het droe
vige autobusongeluk plaats vond, dat vijf menschen
het leven kostte, geheel door het verbreede viaduct te
leiden. Dit viaduct ligt ongeveer 1000 meter Noordelijk
van den overweg bij wachtpost 66. Het ligt voorts in
het voornemen dezen spoorwegovergang te laten ver
vallen.
Verscheidene auto's te pletter gereden.
Vijf dooden en talrijke gewonden.
Reuter seint uit Philadelptya:
Vijf personen werden gedood en verscheidene ge
wond bij het verschrikkelijkste auto-ongeluk, dat ooit
op de brug over de Delaware-rivier heeft plaats ge
had. Een kleine wagen met zes personen week uit
een file auto's, die de brug overstak en kwam in
botsing met een andere auto, die uit de tegenover
gestelde richting kwam. De kleine auto werd ver
nield. De inzittenden deden pogingen om zich te
redden, toen verscheidene andere auto's kwamen
aanrijden en tengevolge van de dichtheid van het
verkeer te pletter liepen op de overblijfselen.