JlliinEti Niim- „Goede Raad" is duur! Tot 14009 Meter hoogte gestegen. WIE?? Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Prof. Piccard de lucht in. WAAROM? Stemt één van onze mannen. WEET U HET AL? Geeft dien Uw stem. Stemt 17 Juni als één man op de lijst van „Schagen's Belang". ZIET U? „GOEDE RAAD" is niet duur. Kostbare vangst De Amelandsche verkiezingskwestie. Auto in een kuil gekanteld, Na het spoorwegongeluk bij Blerik. Noodlottige botsing op een brug. Donderdag 28 Mei 1931. SC1AGER 74ste Jaargang No. 8872 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week- Dinsdag. Woensdag, Donder dag cn Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tpntiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomand nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsna, inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN Groote belangstelling bij het vertrek. Near uit Augsburg gemeld wordt, is gister in de vroege morgenuren prof. Ficcard met zijn ballon voor zijn stratospherisch onderzoek (het onderzoek in de hoogere luchtlagen) opgestegen. Voor de vlucht bestond groote belangstelling. Om 1 uur vannacht begaf prof. Piccard zich nar.r het terrein, waar de ballon 'evuld werd. Tegen 3 uur stak een krachtige Oostelijke wind op. Omstreeks 4 uur weerklonk het commando .Jos", waarna de bal lon zich in beweging zette. Prof. Piccard hoopt na een vluc'. van 5 a 7 uur tusschen Freiburg i. B. en Bazel te landen. Hij zal trachten een hoogte van 16000 M. te bereiken, om in de bovenste luchtlagen de z.g.n. stratosphere weten schappelijke waarnemingen te doen. Een W. B.-telegram uit Augsburg meldt nog dat professor Piccard met zijn medewerker Ing. Kipfer den eeheelen nacht gearbeid heeft aan de voorberei ding van zijn vertrek. Prof. Piccard (rechts) met zijn assistent in den alluminium gondel van zijn ballon. In den gondel werden de wetenschappelijke appara ten aangebracht. Daar het vertrek zeer onverwacht geschiedde, moesten Schupo-be. abten en personeel ven dc ballonfabriek dienst doen als helpers voor den 6tart. Toen de touwen waren losgelaten steeg de ballen plotseling zeer snel, vloog in Noord-Westelijke rich ting, :teeg tot 1000 Meter hoogte, draaide vervolgens in Zuid-Oostelijke richting. Eerst toen de ballon in de lucht was, waar hij in den morgenzen glansde als een witte kogel, barstt-n onder de toeschouwers de toejuichingen los. An jrhalf uur n^. den start had de ballon zich 3 K.M. van de plaats van vertrek verwijderd en vloog hij op 5000 Meter hoogte. In een luchtstrooming geraakt? Gondel door den wind heen en weer geslingerd. Voldoende zuurstofvoorraad. Bemanning in groot gevaar. Aan de daarop achtereenvolgens ontvangen tele grammen zijn dc volgende bijzonderheden ontleend: De vertegenwoordigers van de pers, die in huto's de ballonvaart van prof. Picard volgden, deden de volgende mededeeling: Wij reden van Augsburg naar Krumbach. Hier werd om zes uur 's morgens de ballon waargenomen Om 7 uur verscheen de ballon boven Kaufbeuren. Tusschen acht uur en halfnegen boven Kempten, de hoofdstad van Allgau. Hier steeg hij tot buitenge- meene hoogte, door deskundigen geschat op 12.000 meter. Tuschen 7 en halfnegen is. naar men aan neemt. de ballon doorgedrongen tot de stratosfeer. De vaart ging verder, boven Memmingen, Leut- kirch, Ravensburg. De ballon ging toen omhoog door de wolkenlaag, naar schatting 'n hoogte van tien vijftienduizend meter. Op het oogenblik der bericht geving: 11 uur 50 min. in den morgen, was de ballon niet te zien, hij dreef toen vermoedelijk in Noorde lijke lichting verder. Latere telegrammen melden: Professor Piccard had in zijn gondel van aluminium geen verwar mingsinstallatie aangebracht, hij wilde de zonnestra ling voor verwarming gebruiken, zoodat het zonnige weer van gisteren hem wel goed te pas zal zijn ge komen. Op 14.000 meter hoogte. Te Bazel werd omstreeks half een bericht ontvan gen. dat Piccard op 14.000 m. hoogte hoven de Bo- densee had gezweefd. De ballon ging toen in weste lijke richting. Uit Partenkirchen meldt een Wolff-bericht: Omstreeks 15 uur 30 werd de ballon op groote hoog te gezien als een kleine blinkende punt. De ballon leek naar 't we.-,ten te drijven. Om 15 uur 10 wérd de ballon, die toen circa 4000 M. hoog was, duidelijk gezien van Oberammergau en Schongau uit. In een windstille luchtlaag geraakt Uit Munchen wordt geseind: Om 16.45 kon men den ballon met den verrekijker op groote hoogte boven Herzogstand en ten Zuiden van Kochelsee waarnemen. Van een voortgaande be weging was nauwelijks iets te bespeuren. De ballon schijnt zich in een windstille luchtlaag te bevinden. Om 17 uur telefoneerde men het hotel „Schneefer- nerhaus" op den Zugspitze naar Garmisch, dat de ballon duidelijk te zien was. Hij stond nagenoeg stil boven het Zugspitzplateau. Slechts een zeer langza me beweging in de richting van het Inhdal meende men te bespeuren. Ongerustheid. Uit Augsburg wordt gemeld: Bij de Biedinger Ballonfabriek wordt onophoude lijk naai het lot van Piccard geinformeerd. Men maakt zith er ongerust, omdat hij slechts voor twaalf tot vijftien uur luchtvoorraad bij zich heeft, benevens twee reserveflesschen waterstofgas, over de waarde waarvan men niets zeggen kan. V.D. seint uit Berlijn: Om 19.45 uur werd de ballon te Füssen in Allgau nog duidelijk in de lucht waargenomen. Vliegtuigen gestart, Zullen Piccard en zyn metgezel in het woeste gletschergebied verongelukten? Om half acht had de Süddeutsche Lufthansa van het vliegterrein te München twee toestellen doen vertrek ken, daar berichten waren binnengekomen, volgens wel ke de ballon zich boven Garmisch zou bevinden. Beide machines keerden echter een uur later onverrichterzake terug, daar den bestuurders gebleken was, dat Piccard in Zuidwestelijke richting boven de Alpen was afgedre ven, waarheen zij niet in staat waren, hem te volgen. Inderdaad werd kort daarop uit Innsbruck bericht ont vangen, dat de ballon boven Imst in het dal van de Bo- ven-Inn was gesignaleerd, een gebied waar het voor vliegtuigen vrijwel onmogelijk is, hem te volgen. De vrees is dan ook zeer groot, dat Piccard en Kipfer tij dens den nacht in het woèste gletschergebied zullen ver ongelukken. Volgens latere berichten werd de ballon op een hoogte van 3000 M. boven het in het Inn-dal gelegen dorp Zirl gezien, waarbij het den waarnemers in het bijzonder op viel, dat de ballon hevig heen en weer zwalkte. De koers was toen Zuid-Zuid-Oost. Om half negen bevond hij zich boven den Stubai-gletscher, waarna hij In de richting van Zuid-Tirol uit het oog verdween. Men neemt aan, dat Piccard intusschen reeds tot de Kiest Schagen een „Goede Raad" dat kost U niet veel. BEL, W. J. 9. BLAAUBOER, Joch. 10. BOONTJES, J. K. 11. BUISKOOL, Air. J. A. E. 12. GORTER, W. r. 13. LEGUIT, D. 11. KOSSEN, A. At. 15. ROGGEVEEN, C. 16. VAN RIJSWIJK, L. SCHENE, J. H. SCHOORL, J. Pz. STARREVELD, H. TIAIAIERAIAN, D. P. DE VEER, JOH. DE VRIES, Jb. WISSEKERKE, AI. Wie van deze 16 mannen is Uw favoriet? De ballon daalt sterk. De bijzondere correspondent van het Wolffbureau meldde uit Garmisch: Om 18.45 uur stond Piccards ballon, die gedurende den tocht van Murnau tot Garmisch-Partenkirchen met zijn in de zon blinkend omnulsel duidelijk te zien was. boven den Wettersetin-top van Garmisch- Partenkirchen. De ballon is ondertuschen sterk gedaald en men schijnt voorbereidingen te treffen om in de vallei van Werdenfels of in het dal van de Inn te dalen. De hoogte van den ballon wordt op 5000 m. geschat. De gondel is thans met het bloote oog te zien. De bevol king schenkt er weinig aandacht aan. Geen reden tot ongerustheid. Te Augsburg vernam Wolff nader, dat alle rede nen tot ongerustheid omtrent het lot van Piccard on gegrond zijn. De Riedinger Ballonfabriek deelde het persbureau mede. dat Piccard èn voldoende lucht èn levensmiddelen voor ten minste twee dagen aan boord heeft. Op 4000 meter hoogte. Om 19 uur was de ballon al weer duizend meter gedaald. Men nam haar op dat uur te Garmisch op een hoogte van 4000 M. waar. Ofschoon men voortdurend meent te kunnen zien, dat de ballonvaardcrs aanstalten maken om te dalen, komt het nog steeds niet zoo ver. De hal Ion is in een laag geraakt, waar sterke luchtstroomingen den gon del heen en weer doen slingeren, zoo sterk, dat dit met het bloote oog nog duidelijk te zien in. Ook de ballon zeil schudt zoo nu en dan. Oostenrijksch-Italtaansche grens zal zijn afgedreven, doch door het invallen der duisternis was'de ballon niet meer te volgen. De leider van de vlieghaven te Innsbrück, kapitein Novy, deelde over zijn waarnemingen het volgende mee: De ballon kwam van het dal van de Boven-Inn, waar hij Westelijk van de Nockspitze, ten Zuidwesten van Inns- brück, met koers naar het Zuiden, klaarblijkelijk boven het Stubai-dal vloog. Novy gaf een aantal signalen, die naar hij meende van den ballon uit werden beantwoord. Dit laatste berustte echter blijkbaar op gezichtsbedrog. Op dat oogenblik bevond de ballon zich op een hoogte van circa 3000 M. Men vreest dan ook het ergste, daar zoowel de Oetztaler- als de Stubai-Alpen zich tot 3800 M. verheffen, zoodat het gevaar voor een ramp zeer groot is geworden. Een walvisch met een waarde van 480.000 gulden. Aan de kust van Noorwegen is dezer dagen een walvisch aan land gebracht in welks maag een stuk ambergrijs van bijna 60 K.G. woog. werd gevonden. Voor zoover bekend, zijn tot dusver nog maar twee zwaardere stukken gevonden. De waarde van de vondst wordt op 480.000 gulden geschat. Ambergrijs ontwikkelt zich in de spijsverteringsorganen van den cachelot. Het heeft de zeldzame eigenschap den geur van ieder reukwerk blijvend te maken, zoodat het on misbaar is vbor fabrikanten van parfumerieën. GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN verkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF. Garage C. NIEUWLAND, BERGEN. De lust der vrijzinnige partijen alsnog geldig verklaard. Zooals we dezer dagen meldden, was het Eiland Ame land in rep en roer, omdat de verkiezingslijst der Vrij zinnige partijen niet voldoende onderteekend was inge- leevrd. zoodat dezea partij practlsch gesproken niet van de a_s. gemeenteraadsverkiezingen zou kunnen deelne men. Thans lezen we echter in „De Nederlander". Ged. Staten van Friesland hebben, naar aanleiding van een door E. de Haan te Hollum ingesteld beroep, alsnog geldig verklaard de door het hoofdstembureau voor de verkiezing der leden van den raad buiten behandeling gelaten candidatenljjst der vrijzinnige partijen, die was ingeleverd door Iemand, die de lijst niet had ondertee kend. Aan de overwegingen van Ged. Staten ontleent dit blad het volgende: Vóór de wet van 24 Dec. 1921 bevatte de Kieswet o m. de bepaling, dat een lijst, ingeleverd door een ander dau een der onderteekenaars, ongeldig was, doch deze be paling komt thans in de Kieswet niet meer voor. De Wijzigingswet van art 43 juist werd voorgesteld met do bedoeling om do ongeldigheid voor dit geval te doen ver vallen, waarbij werd opgemerkt, dat het voorschrift van art 40. eerste lid, weliswaar dan sanctie miste, maar als maatregel van orde zijn beteekenis bleef behouden. Ter verdediging van de beslissing van het hoofdstembureau, is nog aangevoerd dat voor een juiste toepassing van het voorschrift van art. 40, eerste lid, de voorzitter van het hoofdstembureau heeft te waken en dat wanneer, zoo als hier het geval is, de voorzitter een lijst, ter zijde heeft gelegd, deze lijst door het hoofdstembureau niet in be handeling kan worden genomen. Er is geen enkele re den om aan te nemen, dat, terwijl vóór de wijzigings wet het hoofdstembureau een lijst als de bedoelde on geldig had moeten verklaren, het thans zulk een lijst niet in behandeling zou mogen nemen. Al zoo moet wor den aangenomen, dat het hoofdstembureau een beslis sing ook over de lijst van de vrijzinnige partijen had moeten nemen en dat deze lijst niet als ongeldig kan worden beschouwd. Er is voorts nog op gewezen, dat do lijst niet voor vier uur werd ingeleverd. Het staat voorts wel vast, dat althans bij den laatsten klokslag van vier uur de lijst ter tafel van dien voorzitter was gedeponeerd en derhalve dient te worden aangenomen, dat de Inlevering nog tijdig is geschied. En op twee arbeiders terecht gekomen. Een van hen in stervenden toestand. Uit Waalwijk wordt gemeld: Toen de heer J. C. Plelles uit deze gemeente heden middag met zijn auto Kaatsheuvel paseerde, moest hij, daar men bezig was aan de straat werkzaamheden te verrichten, langzaam rijden. Aan de daar werkzaam zijnde arbeiders stelde hij eerst de vraag, of hij kon passeeren. Op een bevestigend antwoord reed hij door, doch bij een pas gegraven kuil zakte het zand weg met het gevolg, dat de auto kantelde, naar beneden viel cn terecht kwam op twee arbeiders, die onder in den grond aan het werken waren. Een zekere B. werd levensgevaarlijk verwond en werd in stervenden toestand naar het ziekenhuis te Til burg overgebracht De andere arbeider, zekere De K.. kreeg een been- en een armbreuk. De heer Pielles liep eveneens eenige verwondingen op. doch van minder ernstigen aard. De auto is ern stig beschadigd. De overweg opgeheven. Naar vernomen wordt, bestaat bij de Nedcrlandsche Spoorwegen het plan om het viaduct op den kunstweg Venlo—Horst aanmerkelijk te verbreeden en het ver keer. dat thans over den spoorwegovergang bij wacht post 66. nabij Blerik. waar op 14 Februari j.L het droe vige autobusongeluk plaats vond, dat vijf menschen het leven kostte, geheel door het verbreede viaduct te leiden. Dit viaduct ligt ongeveer 1000 meter Noordelijk van den overweg bij wachtpost 66. Het ligt voorts in het voornemen dezen spoorwegovergang te laten ver vallen. Verscheidene auto's te pletter gereden. Vijf dooden en talrijke gewonden. Reuter seint uit Philadelptya: Vijf personen werden gedood en verscheidene ge wond bij het verschrikkelijkste auto-ongeluk, dat ooit op de brug over de Delaware-rivier heeft plaats ge had. Een kleine wagen met zes personen week uit een file auto's, die de brug overstak en kwam in botsing met een andere auto, die uit de tegenover gestelde richting kwam. De kleine auto werd ver nield. De inzittenden deden pogingen om zich te redden, toen verscheidene andere auto's kwamen aanrijden en tengevolge van de dichtheid van het verkeer te pletter liepen op de overblijfselen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1