SPORT. De automatische parkeermacSiisie. WIE ZICH MET INGANG VAN Predikbeurten. Plaatselijk Nieuws. S.O.S. bericht. Staatsloten", De gezonken Engelsche duikboot GRATIS. Ernstig relletje in een Noorsch havenstadje. Het gestolen luchtballonnetje De geschiedenis van twee deugnieten. EEN ZEER BELANGRIJKE AMERIKAANSCHE VINDING. Donr Prof. Dr. R. GALOESTONE. Druk op een knop, draai een sleutel om of deponeer een geldstuk wanneer ge een parkeerterrein voor uw auto wcnscht en in minder dan geen tijd is aan uw ver langen voldaan. Op dezelfde manier kunt ge uw geparkeerde wagen binnen een paar seconden wederom krijgen. Deze vlugge bediening is thans mogelijk ge worden door de uitvinding van oen auto matische parkecrmachine, die in staat is parkeerruimte te bieden voor vijf en twin tig auto's op een grondopptrvlakte, niet grooter dan die van een gebruikelijke ga rage voor twee auto's. H. D. James, advi- secrend ingenieur bij de Westinghouse Electric C.v. Pittsburgh, Pensylvania is de vader van deze vernuftige vinding. Deze machine beschikt over boxen, ruimte biedend voor een auto, geconstru eerd aan twee kettingen, zonder eind, die zoowel beneden als boven over een kam rad loopen en in beweging worden gesteld door twee clectrische motoren (zie afbeel ding). Deze installatie kan het best ver geleken worden met het bakkensysteem van een baggermolen. Drie methode's kunnen ter bediening van de parkcermachine worden toege- past. Ten eerste het sleutelsysteem o.a. bij de garages van de Westinghouse Electric Cy in gebruik dat het beste geschikt is voor garages, waar de box es voor een bepaalden tijd worden ver huurd, b.v. voor een maand. Voor de garage is een bord aangebracht, waarop een zeker aantal genum merde sleutelgaten aanwezig zijn, elk voor een be paalde box, en daarnaast nog een sleutelgat, waar mede het openen en sluiten van de garagedeur wordt geregeld. Iedere huurder van een box nu is in bezit van een sleutel, waarmee hij zoowel een cirkelgang van de ketting zonder eind als het openen en sluiten van de garagedeur kan regelen. Wanneer de sleutel in het sleutelgat, dat op de deur betrekking heeft, horizon- taat staat, opent zich de deur en terwijl de eigenaar van de auto zich in de box begeeft om den wagen naar binnen of naar buiten te rijden, laat hij de sleu tel in het gat zitten om te voorkomen, dat een andere huurder eventueel de ketting zonder eind in bewe ging zou kunnen brengen. Wanneer na het verlaten dor box de sleutel in verticalen stand wordt gebracht, sluit zich de garagedeur en een ander kan op deze manier van de automatische machine gebruik maken. De tweede methode, hierboven hebben wij er reeds van gewaagd, berust op het drukknopsysteem, een methode, speciaal geschikt voor een publieke garage, waar do drukknop in het kantoor van den kassier kan worden aangebracht. Wanneer een klant een auto wcnscht te parkeeren, weet de garagehouder welke box vrij is en de klant rijdt tot dicht voor de garagedeur, waar een groen lichtje opvlamt, indien een vacante box voorkomt. Wanneer de klant zijn wagen binnen de box heeft gereden, krijgt hij, even eens door een automatische machine, een bewijs, waarop de parkeerijd en het nummer van de box zijn aangegeven. Aleen door middel van deze laatste automatische machine kan de garagedeur worden gesloten en dit geschiedt alleen wanneer het bewijs van stalling is afgegeven. Dit dient eveneens om te voorkomen, dat de deur wordt gesloten wan neer de klant zich nog in de box bevindt. Als de klant zijn auto terug wil hebben, geeft hij het stallingsbewijs aan den kassier, die op de knop drukt, wier nummer met dat van het bewijs cor respondeert en ontvangt het bedrag voor de stalling. Wanneer de auto uit de box is gereden, kan de deur weer door een automatische handgreep worden ge sloten. I)e derde methode, het muntsysteem, is bijna ge lijk aan het drukknopsysteem, behalve dan dat een munt machine wordt gebruikt inplaats van de druk knoppen. De huurder deponeert een geldstuk, dat automatisch de machine in werking brengt en het zelfde proces van daarstraks herhaalt zich. Hij ont vangt eveneens oen bewijs, waarop echter behalve het nummer der box, de tijd staat aangegeven, waarop de auto weer uit de box gehaald moet zijn. Wanneer hij dit bepaalde tijdstip overschrijdt, is het door een automatische uitschakeling onmogelijk de auto terug te bekomen. Door bijhetaling van een bepaald bedrag kan deze uitschakeling weer worden opgeheven. Deze. automatische wijze van parkeeren zal volgens nir. James een belangrijke besparing van tijd met zich mee brengen; volgens hem zal het halen of brengen slechts een minuut tijd vorderen. Daar de ketting zonder einde zich met een snelheid van on geveer 30 M. per minuut kan voortbewegen, is het mogelijk om de gewcnschte box binnen 30 seconden Link 8 Doorsnede van de eerste automatische automobiel parkeer machine, geconstrueerd door ingenieurs van de Westinghouse Electric en Ma- nufacluring Cy. Rechts: Zijaanzicht van de eerste automatische parkeer machinewelke duidelijk toont, hoe de wagens gestald zijn. voor de garagedeur te brengen, de overige 30 secon den kunnen worden gebruikt om de auto naar bin nen te rijden en de deur te sluiten. Deze parkecrmachine zal alleen gebruikt kunnen worden wanneer de garagedeur gesloten is. Binnen de ruimte, waarin zich do automatische installatie voort beweegt, bevinden zich voor den uitgang twee plat forms, aan weerszijden van de box, waarover de huur der noodzakelijk hij he'. binnen- of naar buiten rijden heen moet. Deze zijn aanwezig om te voorkomen, dat de deur zich zal sluiten wanneer iemand in een box is. Dit dient tevens als voorbehoedsmaatregel, die de controle voor het openen en sluiten regelt. Iedere installatie van 25 parkcerboxen is 32 M. hoog en beslaat een bodemoppervlakte van 5 M. bij 7.50 M. voor een auto van 6 M. lengte. Wanneer ver schillende installaties verrijzen, kunnen de meeste van hen voor kortere auto's worden gemaakt, vooral met het oog op besparing aan grondoppervlakte en aanschaffingskosten. Indien gcwenscht, kunnen er ook meer boxen 'woden gemaakt, voor elke twee boxen meer moet echter de geheelo installatie 2.50 M. hoo- ger worden. De machine kan zoowel dienen voor zware als voor lichte auto's. De voordeelen van tijd en ruimtebesparing zijn de voornaamste, doch zoo wel voor auto- als voor garage-eigenaars gelden nog de volgende: De wagen kan door den autobezitter naar buiten en naar binnen gereden worden; niemand behoeft hierbij de behulpzame hand te bieden. Wanneer de wagen eenmaal in de box is geplaatst, bestaat er geen enkel gevaar voor beschadiging. Niemand kan zonder be voegdheid de boxen binnendringen, zoodat de wagen volmaakt veilig is. De auto heeft voorts niets van ei gen gewicht te lijden, terwijl de ventilatie in de boxen zeer goed geregeld is. Alles kan natuurlijk zonder stoornissen verloopen, wanneer de garage onder goed beheer staat. De ma chines maken gemiddeld 35 a 40 omwentelingen per dag. De parkeerinstallatie beslaat zoo'n kleine opper vlakte, dat een of meer van deze installaties naast elkaar in een gebouw kunnen verrijzen. Wanneer dit gebouw evenwel voor andere doeleinden gebruikt moet worden, is het mogelijk om de parkeerinstalla- ties naar een andere plaats te doen verhuizen. De automatische parkeerinstallatie leent zich uitste kend voor verschillende doeleinden. Tot deze behoo- ren zuiver commercieele garages, tijdelijke garages benut, in vacantieperiodcs, parkeermogelijkheden voor bezoekers van theaters, kerken, voetbalwedstrij den, hotels, clubs, officieele gebouwen, banken, enz., enz. Gelegenheid scheppen tot parkceren behoort tot dezelfde utiliteiten als het verstrekken van gas en electriciteit en voor vele maatschappijen zou een au tomatische parkeer-installatie een ware uitkomst zijn. ZONDAG 14 JUNI 1981. NED. HERV. GEMEENTE te: Schagen, geen dienst. Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vorstman. Her denking stichting der kerk in 1856. Egmond-Binnen. voorm. 10.15 uur, Da. Nobel. Burgerbrug, geen dienst. St.-Maartcnsbrug, geen dienst. Oudesluls, geen dienst, wegens vacantle. Schagerbrug. geen dienst, wegens vacantle. Hlppolytushoef, voorm. 10% uur. Ds. Van Beek. —Doop. Oosteriand, nam. 7% uur, Ds. Van Beek. Hoogwoud, nam. 8 uur, Ds. Reddingius. Oude Nledorp, geen dienst. Nieuwe Niedorp. voorm. 10% uur, Ds. Van Baaien. Baralngcrborn, geen dienst. Hnrlnghulxen, geen dienst. Dirkshorn, voorm. 10 uur, Ds. de Leeuw. Onderwerp: De schatgraver. Huisduinen, voorm. 9 uur, Ds Damsté. Julianadorp. voorm. 10% uur. Ds. Damaté. Doop. Petten, geen dienst, wegens ziekte. Sint Maarten, voorm. 10% uur. Ds. Tlnholt Valkkoog, nam. 8 uur. Ds. Tlnholt. DOOPSGEZINDE GEMEENTE te: Barsingerhorn. geen dienst. Burgervlotbrug, voorm. 10% uur. Da R. van der Veen. Oudcslula 's av. 8 uur, Ds. R. van der Veen. Nieuwe Niedorp. geen dienst, vacature. EVANGELISATIE te: Schagen, voorm. 10% uur, de heer Ooms, v. A'dam. 'e Avonds geen dienst Breczend. voorm. 10 uur, de heer Boon. Nam. 3% uur, de heer Boon. Hlppolytushoef. voorm 10 uur. de heer Bosma. GEREF. GEMEENTE te: Anna Paulowna. voorm. 10 uur, Preeklezen. Nam. 2% uur, Preeklezen. THE STAR OF HOPE MISSION. Julianadorp. voorm. 10 uur. de heer Ph. Loolj. van Rotterdam. Nam. 8 uur, de heer Ph. Loolj. MAANDAG 15 JUNL THE STAR OF HOPE MISSION. Callantsoog, nam. 8 uur, de heer Ph. Looij. WIE RIN GER WAARD 1—M.U.Z.-ELFTAL SL Dinsdagavond heeft Wieringerwaard 1 het M.U.Z.-per- soneel op bezoek gehad. Deze wedstrijd gold tevens voor de. door de M.U.Z. uitgesohreven nederlaagwedstrijden. Wanneer de heer Woestenburg, die verdienstelijk leidde, laat beginnen zien wij Wieringerwaard met twee Inval lers in de voorhoede. Direct na den aftrap wordt er door belde partijen flink aangepakt en een vlug spel vertoond. Om beurten komen de belde doelen in gevaar en wan neer Gijzen eenmaal een kans krijgt doelpunt hij met een hard schot vlak in den hoek voor de „Musschen" 01. Dit bleek voor W. een aansporing om het M.U.Z.- doel eens goed onder vuur te nemen. Keeper van RIel, die anders bij Wieringerwaard back speelt wist op schitterende wijze z*n doel voorloopig schoon te houden Toch moet hij voor een hard schot vlak onder de lat zwichten 11. W. blijft sterker. Goed gesteund door de halfs, speciaal de rechtshalf Blom. was uitstekend, kreeg de voorhoede doorloopend werk en uit een voorzet van rechts komt even voor rust onhoudbaar een nieuw doelpunt 23. Na rust is het veld moeilijker te bespelen, door den motregen, die is beginnen te vallen. Het begin is dan voor de M.U.Z. Doch de W.-achterboede was uitstekend op dreef en keerde alle aanvallen met succes. Langza merhand komt ook W. weer los en keeper Van Rlel keert ongeveer een schot per minuut. Een hard schot van Mem en daarna van K. Schenk tegen den paal hadden beter lot verdiend. Een minuut of tien voor 't einde brengt Rob goed op. geeft precies goed af aan den linksbinnen, die alleen voor Van Riel. dezen geen kans geeft Nog maakt Rob een vierde goal, doch deze wordt wegens buitenspel geannuleerd. Nog even een gevaarlijke M.U.Z.-aanval en dan is 't einde. Alles tezamen een plezierige wedstrijd met goed spel, speciaal van Wieringerwaardzijde. De M.U.Z. achterhoe de was heel goed. de voorhoede leek ons weinig schot vaardig. Bij Wieringerwaard was de achterhoede heel sterk en de voorhoede veel doortastender als de laatste wedstrijden. Er werd weinig kort samengespeeld, veel lange passes en onmlddcltjk daarop veel goed gerichte schoten, wat toch tenslotte hoofdzaak ia Zoo werd ons vredig dorpje In hare rust gestoord. Op vier plaatsen ingebroken Wie heeft het ooit gehoord? 500 pop werd gestolen Door gummihanden nog wel Maar de dienders zullen ze krijgen. Dat gelooft een ieder wel. De ergste van de bestolenen, Dat was vriend C. Molenaar. Hij had net voor den leverancier De centjes bij elkaar. Nu wil ik u even vragen. Geachte Burgerij, Helpt elkanders lasten dragen, En draagt een steentje bij. Toont nu gij, Heeren Rookers. Dat het spreekwoord la steeds waar: „Gij zijt geen onrust-stokers". Koopt heden bij C. Molenaar!!! En mocht een lijst nu komen, Teeken dan met milde hand, Ik vraag het u zonder schroomen Hier in de „Schager Courant" G. VAN DOK. Trekking van Woensdag 10 Juni 1931. 5e klasse 15e lijst Noe. 3773 6449 6753 13021 en 16773 leder f 1000. Nos. 7001 8302 9269 10321 en 17449 ieder f 400. Nos. 11188 en 13554 ieder f 200. Nos. 31 515 1249 3140 4663 6618 7432 13454 en 19! ieder f 100. Prijzen van f 70. 95 148 293 436 517 574 905 971 1174 1211 1322 1430 1458 1492 1515 1577 1701 1862 1892 1955 1966 1985 2083 2208 2301 2374 2414 2580 2737 2928 3001 3015 3177 3265 3406 3446 3509 3541 3664 3692 3754 3827 3895 3948 4151 4171 4172 4175 4360 4794 4830 4926 5135 5284 5317 5330 5475 5887 6234 6242 6339 6491 6563 6569 6590 6698 6769 6785 6866 7140 7149 7170 7224 7319 7407 7412 7414 7509 7582 7626 7724 7734 7752 7815 7822 7S60 7924 7946 7977 8532 8546 8578 8602 8674 8096 8804 8846 8930 8984 9029 9062 9107 9220 9303 9563 9595 9613 9647 9698 9763 9795 9821 9898 10061 10099 10141 10252 10258 10318 10359 10403 10702 10799 10848 11308 11311 11425 11432 11523 11589 11743 11815 11946 11949 11986 12214 12221 12233 12237 12257 12381 12429 12536 12547 12729 12793 12808 12843 12909 12961 12987 13020 13199 13200 13201 13289 13305 13331 13476 13494 13503 13510 13541 13650 13652 13710 13719 13782 13837 13964 13985 13986 14005 14108 14157 14249 14404 1-1422 14709 14791 14913 14926 15012 15211 15417 15445 15525 15638 15S40 16038 16113 16133 16322 16405 16414 16535 16547 16667 16713 16718 16871 16898 16911 16942 17089 17348 17557 17582 17504 17612 17931 17968 17975 17991 18061 18364 18476 18621 18728 18745 18748 18783 18852 18921 18957 19023 19036 19068 19233 19258 19275 19281 19347 19396 19452 19521 19629 19696 19729 19842 19980 19998 20061 20134 20174 20257 20440 20508 2050 20722 20728 20766 20798 20906 209935 Schitterende redding van zes matrozen. Omtrent de gezonken Engelsche duikboot seint Reuter uit Weihaiwei: De duikboot -Poseidon" werd door den Chineeschen kustvaarder „Yuta" aangevaren toen zij bezig was met het doen van oefeningen terwijl zij zich aan de opper vlakte van het water bevond op twaalf mijl afstands van Weihaiwei. De duikboot zonk binnen enkele minuten met een geweldig gat naast de „Yuta", die de overleven den aan boord nam met uitzondering van zes matro zen, die zich met behulp van een redding3toestel voor dulkbooten, genaamd „Davis" In veiligheid konden bren gen. Dank zij deze schitterende uitvinding bereikten twee hunner 2% uur later do oppervlakte der zee, de vier anderen drie uur na de schipbreuk. Alle zes werden op genomen in Britscho oorlogsbooten. De aanvaring geschiedde bij dichten mist Het Davls- toestel, waaraan zes man hun leven te danken hebben, is een soort van „long", die veel gelijkenis vertoont met de gasmaskers, die bij het Engelsche leger in gebruik zijn. Het wordt rond den hals gedragen en in geval van nood op gezet Hoe de duikboot geramd werd. Verbin ding met acht leden van de bemanning. Lot der 10 overigen zeer hachelijk. Nader wordt gemeld, dat men meent te weten dat de Brltsóho duikboot „Medway" verbinding heeft met acht leden der bemanning van de „Poseidon" en hen hoopt te redden. Zelfs zou te Shanghai bericht ontvangen zijn, dat men er reeds in geslaagd is. de acht zeelieden boven te brengen. Er bestaat weinig hoop wat betreft do an deren, die zich in een ander deel der duikboot bevinden. 1 JULI 1931 OPGEEFT ALS LEZER VAN DE ONTVANGT DE NOG VERSCHIJ. NENDE NUMMERS VAN JUNI Volgens de schaarsche bizonderheden tot nog toe bekend betreffende de botsing zou de „Poseidon" aan de opper vlakte zijn gekomen vlak bij de „Yuta", waarvan de Japansche gezagvoerder de kluts zou zijn kwijtgeraakt en een verkeerden koers zou hebben gelast, zoodat de duikboot in de flank werd getroffen. Een Japansch bergingsvaartuig hoopte de „Poseidon" binnen 24 uur te lichten. Behalve de Britsche matrozen zouden ook twee Chl- neezen in de boot opgesloten ziten. Berging stuit op moeilijkheden. voor de levens van de matrozen. Vrees Londen, 10 Juni: Gemeld wordt dat de „Poseidon" op ongeveer veertig meter diepte ligt, hetgeen de berging zeer moeilijk maakt Men vreest dat de matrozen die in de boot zijn opgesloten, zijn omgekomen. Gevechten tus&chen communisten en poli tie. Meer dan dertig personen gewond, waarvan enkele zeer ernstig. Nieuwe relletjes verwacht Men meldt uit Stockholm aan de N.R.Ct- In het Noorsche havenplaatsje Menstad, vlak bij Porsgrund, zijn Maandagmiddag ernstige relletjes ont staan, waarbij ruim dertig personen zijn gewond Norsk Hydro verscheept over Menstad een niet on- langrijk deel harer productie, bezit er een eigen kade en heeft daar thans ongeveer zestig losse arbeiders in dienst, die, toen ook Norsk Hydro bij het groote arbeids conflict betrokken werd, niet, zooals de arbeiders die onder een collectief contract werkten, uitgesloten werden en evenmin in staking gingen. Het werk ging dus voort en de uitgesloten arbeiders waren hierover zeer ont stemd. Verschillende malen zijn er demonstraties ge houden, die alle zonder incidenten verliepen. Maandagochtend vergaderden de communistische lei ders uit Porsgrund, Skiën en andere plaatsen in da buurt en er werd besloten, dat nog denzelfden dag de zoogenaamde stormtroepen te Menstad zouden demon- streeren. Om halfp drie verzamelden zich voor het Volkshuis te Sklen ongeveer 230 mannen en een 30 6' 40 vrouwen, die even later met hun muziekcorpsen en vele vaandels naar Menstad afmarcheerden. Intusschen werd de politie van Menstad van Sklen i uit gewaarschuwd. Het plaatselijke corps is, in ver band met vroegere demonstraties, uitgebreid met agen ten uit andere plaatsen, zoodat commissaris Thinn thans ongeveer 120 man onder zijn bevel heeft. In over leg met de autoriteiten werden de beide toegangswegen tot Menstad afgezet en bewaakt door 60 agenten, terwijl de andere 60 man bij de kade van Norsk Hydro opge- seld werden Omstreeks half vijf doken de communisten op van een anderen kant dan men verwachth ad. Zij hadden een grooten omweg gemaakt, om communisten uit Pors grund gelegenheid te geven zich bij hen aan te sluiten. De stoet bestond nu uit meer dan duizend personen, die met ontbloot hoofd voortmarcheerden en de Inter nationale zongen. Velen hadden knuppels bij zich en, naar later zou blijken, hun zakken vol steenen. Commissaris Thinn ging met twaalf agenten den stoel tegemoet. Op twintig meter voor de plaats waar de weg was afgezet, liet hij eenige brandslangen op de water leiding koppelen. Vlak voor den stoet riep commissaris Thinn lulde, dat het verboden was verder te gaan, maar men marcheerde kalm door, steeds nog de Inter nationale zingend. De politie trachtte de betoogers tegen te houden. Zij richtte de waterstralen op den kop van den stoet en sloeg met den gummistok op de betoogers in. Op een heuvel aan den kant van den weg hadden zich te voren ongeveer honderd personen, mannen, vrouwen en kinderen, verzameld. De politie meende, dat 't nieuws gierigen waren en concentreerde alle aandacht op de betoogers. Maar nu begonnen de menschen op den heu vel plotseling met steenen te gooien. Betoogers schreeuwden, dat men moest ophouden met gooien, maar het hielp niets. De communisten drongen op en de poli- .tie moest zich terugtrekken om te voorkomen, dat zij omsingeld zou worden. De betoogers grepen de brand slangen en richtten de waterstralen op de agenten, die zich gedwongen zagen no gverder terug te gaan. Er ont stond een verwoed gevecht. Verschillende betoogers maakten zich meester van gummistokken en gingen daarmee de politie te lijf. Twee agenten, die van de an deren waren afgeraakt, werden zocr lang met knuppels bewerkt, tot jij bloedend en bewusteloos bleven liggen. Daardoor blijkbaar eenigszins geïntimideerd, trokken de betoogers langzaam terug. Enkele communisten droegen de bewustelooze agenten naar het ziekenhuis Intusschen was een groep betoogers, naar schattin; bestaande uit 3 400 personen, om de plaats heen ge trokken en slaags geraakt met de politie die den Noor delijken toegang bewaakte. Ook hier hagelde het steenen op de agenten en ook hier werden sipoedig verschillende personen gewond. Spoedig zag de politie zich genood zaakt te vluchten aohter de schutting die de kade van Of 127. Als een nikker kwam hij te voorschijn, Uit de vieze, vuile brij. En zeer onaangename geurtjes Kreeg hij er op den koop toe bij. Hij kroop er uit, niet zonder veel moeite, Het riet hem eenig steunsel bood. „Als lk," dacht hij die Jongen nog kan vinden. Dan steek 'k hum wis en zekers dood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 2