SPORT.
De automatische parkeermacSiisie.
WIE ZICH MET INGANG VAN
Predikbeurten.
Plaatselijk Nieuws.
S.O.S. bericht.
Staatsloten",
De gezonken Engelsche
duikboot
GRATIS.
Ernstig relletje in een
Noorsch havenstadje.
Het gestolen luchtballonnetje
De geschiedenis van twee deugnieten.
EEN ZEER BELANGRIJKE AMERIKAANSCHE VINDING.
Donr Prof. Dr. R. GALOESTONE.
Druk op een knop, draai een sleutel om
of deponeer een geldstuk wanneer ge een
parkeerterrein voor uw auto wcnscht en
in minder dan geen tijd is aan uw ver
langen voldaan. Op dezelfde manier
kunt ge uw geparkeerde wagen binnen
een paar seconden wederom krijgen. Deze
vlugge bediening is thans mogelijk ge
worden door de uitvinding van oen auto
matische parkecrmachine, die in staat is
parkeerruimte te bieden voor vijf en twin
tig auto's op een grondopptrvlakte, niet
grooter dan die van een gebruikelijke ga
rage voor twee auto's. H. D. James, advi-
secrend ingenieur bij de Westinghouse
Electric C.v. Pittsburgh, Pensylvania
is de vader van deze vernuftige vinding.
Deze machine beschikt over boxen,
ruimte biedend voor een auto, geconstru
eerd aan twee kettingen, zonder eind, die
zoowel beneden als boven over een kam
rad loopen en in beweging worden gesteld
door twee clectrische motoren (zie afbeel
ding). Deze installatie kan het best ver
geleken worden met het bakkensysteem
van een baggermolen.
Drie methode's kunnen ter bediening
van de parkcermachine worden toege-
past. Ten eerste het sleutelsysteem o.a.
bij de garages van de Westinghouse Electric Cy in
gebruik dat het beste geschikt is voor garages,
waar de box es voor een bepaalden tijd worden ver
huurd, b.v. voor een maand. Voor de garage is een
bord aangebracht, waarop een zeker aantal genum
merde sleutelgaten aanwezig zijn, elk voor een be
paalde box, en daarnaast nog een sleutelgat, waar
mede het openen en sluiten van de garagedeur wordt
geregeld.
Iedere huurder van een box nu is in bezit van een
sleutel, waarmee hij zoowel een cirkelgang van de
ketting zonder eind als het openen en sluiten van de
garagedeur kan regelen. Wanneer de sleutel in het
sleutelgat, dat op de deur betrekking heeft, horizon-
taat staat, opent zich de deur en terwijl de eigenaar
van de auto zich in de box begeeft om den wagen
naar binnen of naar buiten te rijden, laat hij de sleu
tel in het gat zitten om te voorkomen, dat een andere
huurder eventueel de ketting zonder eind in bewe
ging zou kunnen brengen. Wanneer na het verlaten
dor box de sleutel in verticalen stand wordt gebracht,
sluit zich de garagedeur en een ander kan op deze
manier van de automatische machine gebruik maken.
De tweede methode, hierboven hebben wij er reeds
van gewaagd, berust op het drukknopsysteem, een
methode, speciaal geschikt voor een publieke garage,
waar do drukknop in het kantoor van den kassier
kan worden aangebracht. Wanneer een klant een
auto wcnscht te parkeeren, weet de garagehouder
welke box vrij is en de klant rijdt tot dicht voor de
garagedeur, waar een groen lichtje opvlamt, indien
een vacante box voorkomt. Wanneer de klant zijn
wagen binnen de box heeft gereden, krijgt hij, even
eens door een automatische machine, een bewijs,
waarop de parkeerijd en het nummer van de box
zijn aangegeven. Aleen door middel van deze
laatste automatische machine kan de garagedeur
worden gesloten en dit geschiedt alleen wanneer het
bewijs van stalling is afgegeven. Dit dient eveneens
om te voorkomen, dat de deur wordt gesloten wan
neer de klant zich nog in de box bevindt.
Als de klant zijn auto terug wil hebben, geeft hij
het stallingsbewijs aan den kassier, die op de knop
drukt, wier nummer met dat van het bewijs cor
respondeert en ontvangt het bedrag voor de stalling.
Wanneer de auto uit de box is gereden, kan de deur
weer door een automatische handgreep worden ge
sloten.
I)e derde methode, het muntsysteem, is bijna ge
lijk aan het drukknopsysteem, behalve dan dat een
munt machine wordt gebruikt inplaats van de druk
knoppen. De huurder deponeert een geldstuk, dat
automatisch de machine in werking brengt en het
zelfde proces van daarstraks herhaalt zich. Hij ont
vangt eveneens oen bewijs, waarop echter behalve het
nummer der box, de tijd staat aangegeven, waarop
de auto weer uit de box gehaald moet zijn. Wanneer
hij dit bepaalde tijdstip overschrijdt, is het door een
automatische uitschakeling onmogelijk de auto terug
te bekomen. Door bijhetaling van een bepaald bedrag
kan deze uitschakeling weer worden opgeheven.
Deze. automatische wijze van parkeeren zal volgens
nir. James een belangrijke besparing van tijd met
zich mee brengen; volgens hem zal het halen of
brengen slechts een minuut tijd vorderen. Daar de
ketting zonder einde zich met een snelheid van on
geveer 30 M. per minuut kan voortbewegen, is het
mogelijk om de gewcnschte box binnen 30 seconden
Link 8 Doorsnede van de eerste automatische
automobiel parkeer machine, geconstrueerd door
ingenieurs van de Westinghouse Electric en Ma-
nufacluring Cy. Rechts: Zijaanzicht van
de eerste automatische parkeer machinewelke
duidelijk toont, hoe de wagens gestald zijn.
voor de garagedeur te brengen, de overige 30 secon
den kunnen worden gebruikt om de auto naar bin
nen te rijden en de deur te sluiten.
Deze parkecrmachine zal alleen gebruikt kunnen
worden wanneer de garagedeur gesloten is. Binnen de
ruimte, waarin zich do automatische installatie voort
beweegt, bevinden zich voor den uitgang twee plat
forms, aan weerszijden van de box, waarover de huur
der noodzakelijk hij he'. binnen- of naar buiten rijden
heen moet. Deze zijn aanwezig om te voorkomen, dat
de deur zich zal sluiten wanneer iemand in een box
is. Dit dient tevens als voorbehoedsmaatregel, die de
controle voor het openen en sluiten regelt.
Iedere installatie van 25 parkcerboxen is 32 M.
hoog en beslaat een bodemoppervlakte van 5 M. bij
7.50 M. voor een auto van 6 M. lengte. Wanneer ver
schillende installaties verrijzen, kunnen de meeste
van hen voor kortere auto's worden gemaakt, vooral
met het oog op besparing aan grondoppervlakte en
aanschaffingskosten. Indien gcwenscht, kunnen er
ook meer boxen 'woden gemaakt, voor elke twee boxen
meer moet echter de geheelo installatie 2.50 M. hoo-
ger worden. De machine kan zoowel dienen voor
zware als voor lichte auto's. De voordeelen van tijd
en ruimtebesparing zijn de voornaamste, doch zoo
wel voor auto- als voor garage-eigenaars gelden nog
de volgende:
De wagen kan door den autobezitter naar buiten en
naar binnen gereden worden; niemand behoeft hierbij
de behulpzame hand te bieden. Wanneer de wagen
eenmaal in de box is geplaatst, bestaat er geen enkel
gevaar voor beschadiging. Niemand kan zonder be
voegdheid de boxen binnendringen, zoodat de wagen
volmaakt veilig is. De auto heeft voorts niets van ei
gen gewicht te lijden, terwijl de ventilatie in de boxen
zeer goed geregeld is.
Alles kan natuurlijk zonder stoornissen verloopen,
wanneer de garage onder goed beheer staat. De ma
chines maken gemiddeld 35 a 40 omwentelingen per
dag.
De parkeerinstallatie beslaat zoo'n kleine opper
vlakte, dat een of meer van deze installaties naast
elkaar in een gebouw kunnen verrijzen. Wanneer dit
gebouw evenwel voor andere doeleinden gebruikt
moet worden, is het mogelijk om de parkeerinstalla-
ties naar een andere plaats te doen verhuizen.
De automatische parkeerinstallatie leent zich uitste
kend voor verschillende doeleinden. Tot deze behoo-
ren zuiver commercieele garages, tijdelijke garages
benut, in vacantieperiodcs, parkeermogelijkheden
voor bezoekers van theaters, kerken, voetbalwedstrij
den, hotels, clubs, officieele gebouwen, banken, enz.,
enz. Gelegenheid scheppen tot parkceren behoort tot
dezelfde utiliteiten als het verstrekken van gas en
electriciteit en voor vele maatschappijen zou een au
tomatische parkeer-installatie een ware uitkomst zijn.
ZONDAG 14 JUNI 1981.
NED. HERV. GEMEENTE te:
Schagen, geen dienst.
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vorstman. Her
denking stichting der kerk in 1856.
Egmond-Binnen. voorm. 10.15 uur, Da. Nobel.
Burgerbrug, geen dienst.
St.-Maartcnsbrug, geen dienst.
Oudesluls, geen dienst, wegens vacantle.
Schagerbrug. geen dienst, wegens vacantle.
Hlppolytushoef, voorm. 10% uur. Ds. Van Beek. —Doop.
Oosteriand, nam. 7% uur, Ds. Van Beek.
Hoogwoud, nam. 8 uur, Ds. Reddingius.
Oude Nledorp, geen dienst.
Nieuwe Niedorp. voorm. 10% uur, Ds. Van Baaien.
Baralngcrborn, geen dienst.
Hnrlnghulxen, geen dienst.
Dirkshorn, voorm. 10 uur, Ds. de Leeuw. Onderwerp:
De schatgraver.
Huisduinen, voorm. 9 uur, Ds Damsté.
Julianadorp. voorm. 10% uur. Ds. Damaté. Doop.
Petten, geen dienst, wegens ziekte.
Sint Maarten, voorm. 10% uur. Ds. Tlnholt
Valkkoog, nam. 8 uur. Ds. Tlnholt.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE te:
Barsingerhorn. geen dienst.
Burgervlotbrug, voorm. 10% uur. Da R. van der Veen.
Oudcslula 's av. 8 uur, Ds. R. van der Veen.
Nieuwe Niedorp. geen dienst, vacature.
EVANGELISATIE te:
Schagen, voorm. 10% uur, de heer Ooms, v. A'dam.
'e Avonds geen dienst
Breczend. voorm. 10 uur, de heer Boon.
Nam. 3% uur, de heer Boon.
Hlppolytushoef. voorm 10 uur. de heer Bosma.
GEREF. GEMEENTE te:
Anna Paulowna. voorm. 10 uur, Preeklezen.
Nam. 2% uur, Preeklezen.
THE STAR OF HOPE MISSION.
Julianadorp. voorm. 10 uur. de heer Ph. Loolj. van
Rotterdam.
Nam. 8 uur, de heer Ph. Loolj.
MAANDAG 15 JUNL
THE STAR OF HOPE MISSION.
Callantsoog, nam. 8 uur, de heer Ph. Looij.
WIE RIN GER WAARD 1—M.U.Z.-ELFTAL SL
Dinsdagavond heeft Wieringerwaard 1 het M.U.Z.-per-
soneel op bezoek gehad. Deze wedstrijd gold tevens voor
de. door de M.U.Z. uitgesohreven nederlaagwedstrijden.
Wanneer de heer Woestenburg, die verdienstelijk leidde,
laat beginnen zien wij Wieringerwaard met twee Inval
lers in de voorhoede. Direct na den aftrap wordt er door
belde partijen flink aangepakt en een vlug spel vertoond.
Om beurten komen de belde doelen in gevaar en wan
neer Gijzen eenmaal een kans krijgt doelpunt hij met
een hard schot vlak in den hoek voor de „Musschen"
01. Dit bleek voor W. een aansporing om het M.U.Z.-
doel eens goed onder vuur te nemen. Keeper van RIel,
die anders bij Wieringerwaard back speelt wist op
schitterende wijze z*n doel voorloopig schoon te houden
Toch moet hij voor een hard schot vlak onder de lat
zwichten 11. W. blijft sterker. Goed gesteund door
de halfs, speciaal de rechtshalf Blom. was uitstekend,
kreeg de voorhoede doorloopend werk en uit een voorzet
van rechts komt even voor rust onhoudbaar een nieuw
doelpunt 23.
Na rust is het veld moeilijker te bespelen, door den
motregen, die is beginnen te vallen. Het begin is dan
voor de M.U.Z. Doch de W.-achterboede was uitstekend
op dreef en keerde alle aanvallen met succes. Langza
merhand komt ook W. weer los en keeper Van Rlel keert
ongeveer een schot per minuut. Een hard schot van
Mem en daarna van K. Schenk tegen den paal hadden
beter lot verdiend. Een minuut of tien voor 't einde
brengt Rob goed op. geeft precies goed af aan den
linksbinnen, die alleen voor Van Riel. dezen geen kans
geeft Nog maakt Rob een vierde goal, doch deze wordt
wegens buitenspel geannuleerd. Nog even een gevaarlijke
M.U.Z.-aanval en dan is 't einde.
Alles tezamen een plezierige wedstrijd met goed spel,
speciaal van Wieringerwaardzijde. De M.U.Z. achterhoe
de was heel goed. de voorhoede leek ons weinig schot
vaardig. Bij Wieringerwaard was de achterhoede heel
sterk en de voorhoede veel doortastender als de laatste
wedstrijden. Er werd weinig kort samengespeeld, veel
lange passes en onmlddcltjk daarop veel goed gerichte
schoten, wat toch tenslotte hoofdzaak ia
Zoo werd ons vredig dorpje
In hare rust gestoord.
Op vier plaatsen ingebroken
Wie heeft het ooit gehoord?
500 pop werd gestolen
Door gummihanden nog wel
Maar de dienders zullen ze krijgen.
Dat gelooft een ieder wel.
De ergste van de bestolenen,
Dat was vriend C. Molenaar.
Hij had net voor den leverancier
De centjes bij elkaar.
Nu wil ik u even vragen.
Geachte Burgerij,
Helpt elkanders lasten dragen,
En draagt een steentje bij.
Toont nu gij, Heeren Rookers.
Dat het spreekwoord la steeds waar:
„Gij zijt geen onrust-stokers".
Koopt heden bij C. Molenaar!!!
En mocht een lijst nu komen,
Teeken dan met milde hand,
Ik vraag het u zonder schroomen
Hier in de „Schager Courant"
G. VAN DOK.
Trekking van Woensdag 10 Juni 1931.
5e klasse 15e lijst
Noe. 3773 6449 6753 13021 en 16773 leder f 1000.
Nos. 7001 8302 9269 10321 en 17449 ieder f 400.
Nos. 11188 en 13554 ieder f 200.
Nos. 31 515 1249 3140 4663 6618 7432 13454 en 19!
ieder f 100.
Prijzen van f 70.
95 148 293 436 517 574 905 971
1174 1211 1322 1430 1458 1492 1515 1577
1701 1862 1892 1955 1966 1985 2083 2208
2301 2374 2414 2580 2737 2928 3001 3015
3177 3265 3406 3446 3509 3541 3664 3692
3754 3827 3895 3948 4151 4171 4172 4175
4360 4794 4830 4926 5135 5284 5317 5330
5475 5887 6234 6242 6339 6491 6563 6569
6590 6698 6769 6785 6866 7140 7149 7170
7224 7319 7407 7412 7414 7509 7582 7626
7724 7734 7752 7815 7822 7S60 7924 7946
7977 8532 8546 8578 8602 8674 8096 8804
8846 8930 8984 9029 9062 9107 9220 9303
9563 9595 9613 9647 9698 9763 9795 9821
9898 10061 10099 10141 10252 10258 10318 10359
10403 10702 10799 10848 11308 11311 11425 11432
11523 11589 11743 11815 11946 11949 11986 12214
12221 12233 12237 12257 12381 12429 12536 12547
12729 12793 12808 12843 12909 12961 12987 13020
13199 13200 13201 13289 13305 13331 13476 13494
13503 13510 13541 13650 13652 13710 13719 13782
13837 13964 13985 13986 14005 14108 14157 14249
14404 1-1422 14709 14791 14913 14926 15012 15211
15417 15445 15525 15638 15S40 16038 16113 16133
16322 16405 16414 16535 16547 16667 16713 16718
16871 16898 16911 16942 17089 17348 17557 17582
17504 17612 17931 17968 17975 17991 18061 18364
18476 18621 18728 18745 18748 18783 18852 18921
18957 19023 19036 19068 19233 19258 19275 19281
19347 19396 19452 19521 19629 19696 19729 19842
19980 19998 20061 20134 20174 20257 20440 20508
2050 20722 20728 20766 20798 20906 209935
Schitterende redding van zes matrozen.
Omtrent de gezonken Engelsche duikboot seint Reuter
uit Weihaiwei:
De duikboot -Poseidon" werd door den Chineeschen
kustvaarder „Yuta" aangevaren toen zij bezig was met
het doen van oefeningen terwijl zij zich aan de opper
vlakte van het water bevond op twaalf mijl afstands van
Weihaiwei. De duikboot zonk binnen enkele minuten
met een geweldig gat naast de „Yuta", die de overleven
den aan boord nam met uitzondering van zes matro
zen, die zich met behulp van een redding3toestel voor
dulkbooten, genaamd „Davis" In veiligheid konden bren
gen. Dank zij deze schitterende uitvinding bereikten twee
hunner 2% uur later do oppervlakte der zee, de vier
anderen drie uur na de schipbreuk. Alle zes werden op
genomen in Britscho oorlogsbooten.
De aanvaring geschiedde bij dichten mist Het Davls-
toestel, waaraan zes man hun leven te danken hebben, is
een soort van „long", die veel gelijkenis vertoont met de
gasmaskers, die bij het Engelsche leger in gebruik zijn.
Het wordt rond den hals gedragen en in geval van nood
op gezet
Hoe de duikboot geramd werd. Verbin
ding met acht leden van de bemanning.
Lot der 10 overigen zeer hachelijk.
Nader wordt gemeld, dat men meent te weten dat de
Brltsóho duikboot „Medway" verbinding heeft met acht
leden der bemanning van de „Poseidon" en hen hoopt
te redden. Zelfs zou te Shanghai bericht ontvangen zijn,
dat men er reeds in geslaagd is. de acht zeelieden boven
te brengen. Er bestaat weinig hoop wat betreft do an
deren, die zich in een ander deel der duikboot bevinden.
1 JULI 1931
OPGEEFT ALS LEZER VAN DE
ONTVANGT DE NOG VERSCHIJ.
NENDE NUMMERS VAN JUNI
Volgens de schaarsche bizonderheden tot nog toe bekend
betreffende de botsing zou de „Poseidon" aan de opper
vlakte zijn gekomen vlak bij de „Yuta", waarvan de
Japansche gezagvoerder de kluts zou zijn kwijtgeraakt
en een verkeerden koers zou hebben gelast, zoodat de
duikboot in de flank werd getroffen.
Een Japansch bergingsvaartuig hoopte de „Poseidon"
binnen 24 uur te lichten.
Behalve de Britsche matrozen zouden ook twee Chl-
neezen in de boot opgesloten ziten.
Berging stuit op moeilijkheden.
voor de levens van de matrozen.
Vrees
Londen, 10 Juni: Gemeld wordt dat de „Poseidon" op
ongeveer veertig meter diepte ligt, hetgeen de berging
zeer moeilijk maakt Men vreest dat de matrozen die
in de boot zijn opgesloten, zijn omgekomen.
Gevechten tus&chen communisten en poli
tie. Meer dan dertig personen gewond,
waarvan enkele zeer ernstig. Nieuwe
relletjes verwacht
Men meldt uit Stockholm aan de N.R.Ct-
In het Noorsche havenplaatsje Menstad, vlak bij
Porsgrund, zijn Maandagmiddag ernstige relletjes ont
staan, waarbij ruim dertig personen zijn gewond
Norsk Hydro verscheept over Menstad een niet on-
langrijk deel harer productie, bezit er een eigen kade en
heeft daar thans ongeveer zestig losse arbeiders in
dienst, die, toen ook Norsk Hydro bij het groote arbeids
conflict betrokken werd, niet, zooals de arbeiders die
onder een collectief contract werkten, uitgesloten werden
en evenmin in staking gingen. Het werk ging dus voort
en de uitgesloten arbeiders waren hierover zeer ont
stemd. Verschillende malen zijn er demonstraties ge
houden, die alle zonder incidenten verliepen.
Maandagochtend vergaderden de communistische lei
ders uit Porsgrund, Skiën en andere plaatsen in da
buurt en er werd besloten, dat nog denzelfden dag de
zoogenaamde stormtroepen te Menstad zouden demon-
streeren. Om halfp drie verzamelden zich voor het
Volkshuis te Sklen ongeveer 230 mannen en een 30 6'
40 vrouwen, die even later met hun muziekcorpsen en
vele vaandels naar Menstad afmarcheerden.
Intusschen werd de politie van Menstad van Sklen i
uit gewaarschuwd. Het plaatselijke corps is, in ver
band met vroegere demonstraties, uitgebreid met agen
ten uit andere plaatsen, zoodat commissaris Thinn
thans ongeveer 120 man onder zijn bevel heeft. In over
leg met de autoriteiten werden de beide toegangswegen
tot Menstad afgezet en bewaakt door 60 agenten, terwijl
de andere 60 man bij de kade van Norsk Hydro opge-
seld werden
Omstreeks half vijf doken de communisten op van een
anderen kant dan men verwachth ad. Zij hadden een
grooten omweg gemaakt, om communisten uit Pors
grund gelegenheid te geven zich bij hen aan te sluiten.
De stoet bestond nu uit meer dan duizend personen,
die met ontbloot hoofd voortmarcheerden en de Inter
nationale zongen. Velen hadden knuppels bij zich en,
naar later zou blijken, hun zakken vol steenen.
Commissaris Thinn ging met twaalf agenten den stoel
tegemoet. Op twintig meter voor de plaats waar de weg
was afgezet, liet hij eenige brandslangen op de water
leiding koppelen. Vlak voor den stoet riep commissaris
Thinn lulde, dat het verboden was verder te gaan,
maar men marcheerde kalm door, steeds nog de Inter
nationale zingend.
De politie trachtte de betoogers tegen te houden. Zij
richtte de waterstralen op den kop van den stoet en
sloeg met den gummistok op de betoogers in. Op een
heuvel aan den kant van den weg hadden zich te
voren ongeveer honderd personen, mannen, vrouwen en
kinderen, verzameld. De politie meende, dat 't nieuws
gierigen waren en concentreerde alle aandacht op de
betoogers. Maar nu begonnen de menschen op den heu
vel plotseling met steenen te gooien. Betoogers
schreeuwden, dat men moest ophouden met gooien, maar
het hielp niets. De communisten drongen op en de poli-
.tie moest zich terugtrekken om te voorkomen, dat zij
omsingeld zou worden. De betoogers grepen de brand
slangen en richtten de waterstralen op de agenten, die
zich gedwongen zagen no gverder terug te gaan. Er ont
stond een verwoed gevecht. Verschillende betoogers
maakten zich meester van gummistokken en gingen
daarmee de politie te lijf. Twee agenten, die van de an
deren waren afgeraakt, werden zocr lang met knuppels
bewerkt, tot jij bloedend en bewusteloos bleven liggen.
Daardoor blijkbaar eenigszins geïntimideerd, trokken
de betoogers langzaam terug. Enkele communisten
droegen de bewustelooze agenten naar het ziekenhuis
Intusschen was een groep betoogers, naar schattin;
bestaande uit 3 400 personen, om de plaats heen ge
trokken en slaags geraakt met de politie die den Noor
delijken toegang bewaakte. Ook hier hagelde het steenen
op de agenten en ook hier werden sipoedig verschillende
personen gewond. Spoedig zag de politie zich genood
zaakt te vluchten aohter de schutting die de kade van
Of
127.
Als een nikker kwam hij te voorschijn,
Uit de vieze, vuile brij.
En zeer onaangename geurtjes
Kreeg hij er op den koop toe bij.
Hij kroop er uit, niet zonder veel moeite,
Het riet hem eenig steunsel bood.
„Als lk," dacht hij die Jongen nog kan vinden.
Dan steek 'k hum wis en zekers dood.