DOSTER'C Hierop letten! HET MEISJE DAT HAAST HAD. LUCHTVAART Mutiéauldk. -i/ieumatie£ Kort verhaal Officieele onthullingen ever den zeeoorlog. VAN DEN ENGELSCHMAN SIR HENRY NEWBOLT. Herinneringen uit den grooten wereldoorlog. Ift een reeks van officieele uitgaven over den oorlog is thans te Londen verschenen het 5de deel van de reeks „Vlootoperaties" door Sir Henry Newbolt Hij vertelt o.a. dat admiraal Jellicoe in een memorie aan het kabinet van 27 April 1917 ronduit zelde dat „als onze overzeesche ondernemingen niet onmiddellijk en drastisch verminderd werden, de vloot tekort zou schieten In zijn plichten tegenover het land en het land zelf honger zou gaan lijden". Dit was feitelijk een ultimatum. Lloyd George was bereid de Salonikl-expeditie op te geven. Een gelukkige keer der dingen maakte dit echter overbodig. Die bestond in het volkomen succes van het convoyeeren van schepen op den oceaan. Men had dit als laatste hoop ondernomen. De admiraliteit was er tegen geweest, en in Amerika was men er even eens niet voor gestemd. Jellicoe zelf nam een neutrale positie tertegenover ln. Het oorlogskabinet had er al eerder op aangedrongen dan de marinedeskundigen en had bij die gelegenheid een meer vooruitzienden blik getoond dan de militairen. Na 3 jaar van mislukking van alle pogingen had men eindelijk een schild gevon den tegen het gevaar van de duikboot Van dat oogen- blik af was de toestand gered. Duitsche schepen uit Rotterdam. Toen het duikbootoffensief op zijn toppunt was, wil den de Duitschers de wereld nog verder lmponeeren en begonnen zij Duit3che booten uit de haven van Rotter dam te laten uitloopen. Voor het eerst na bijna 3 jaar kwamen Duitsche schepen naar huis. Dit duurde ech ter niet lang. In Juli 1917 overviel Comodore Tyrwhitt een vloot van deze ondernemende schepen, maakte zich van een gedeelte ervan meester en vernietigde de rest Daarop verviel de Duitsche koopvaardij weer in haar vroegere werkeloosheid. Belangwekkend is de nieuwe mededeeling dat de Q- schepen gedurende het laatste jaar van den oorlog een volslagen mislukking bleken. Ofschoon deze' lokschepen overal de zeeën doorkruisen, hebben zij na Augustus 1917 geen enkele duikboot meer gevangen. Een mislukte actie voor Helgoland. Newbolt vertelt nog hoe in November 1917 een actie voor Helgoland volslagen mislukte. Admiraal Beatty had het plan gemaakt de Duitsche strijdkrachten te overrompelen, die een 100 mijl ten Westen van Helgo land het werk van de mijnvegers beschermden. Voor dit doel werd een zeer sterk eskader van groote sche pen en lichtere vaartuigen naar de bocht van Helgoland gezonden onder bevel van admiraal Pakenham. Hoofdzakelijk tengevolge van een zeer gebrekkigen inlichtingendienst werd deze operatie een fiasco. Zelfs de admiraals van krulsereskaders gaf men gewoonlijk geen inzage van de kaarten over de nieuwe Duitsche mijnvelden. Dat zou zich hier wreken. De vijand werd volkomen overrompeld; de Engel- schen hadden een overweldigende overmacht en de vernietiging van de Duitsche mijnvegers en de hen beschermende kruisers scheen zeker. Maar na een loopend gevecht van 2% uur kwamen de Duitschers weg. De totale buit van de Engelschen was een enkele treiler en de Duitschers schenen hen evenveel kwaad gedaan te hebben als zijzelf ondergaan hadden. De oppercomandant was „ontevreden met de resul taten van de actie", en de admiraliteit was van oordeel, dat deze „zeer teleurstellend waren". De Engesclhe schepen hadden den vijand niet eens met volle kracht vervolgd en de jacht te vroeg opgegeven. Maar, zegt Newbolt, de oorzaak was dat zij niet Ingelicht waren over de ligging van de mijnenvelden. Zoo kon het er na 3 jaar oorlog nog in de Engelsche vloot uitzien, meent de Daily News, aan welke de N.R.Ct. dit overzicht ontleent. De Deensche Oceaanvliegers terecht Volkomen onverwacht te Krefeld in DuJtsch- land geland. Na hun vertrek uit Amerika den koers kwijt geraakt. Nadat eerst ernstige ongerustheid heerschte omtrent het lot van de beide Deensche Oceaanvliegers, Hillig en Hobris, die Woensdagmorgen van New-Foundland wa ren opgestegen, om den Noordelijken Atlantischen Oce aan over te vliegen, kwam later het bericht, dat zij op het vliegveld Krefeld-Bochum in Dulschland, even voorbij de Nederlandsche grens, geland waren. Zij vertelden te veel Zuidelijk te hebben aangehouden en boven de Spaan- sche kust het vasteland bereikt te hebben. Boven Frankrijk en de Ardennen waren zij den weg kwijt geraakt en daar hadden zij veel benzine verbruikt Zij zijn binnen een uur na hun landing weer opgestegen en hoopten Kopenhagen nog voor het vallen van den avond te bereiken. De tocht De Denen hebben, naar nader wordt gemeld, verteld, dat zij gedurende den geheelen overtocht zeer slecht weer gehad hadden. Ze hadden 23 uur lang meest op 4000 me ter hoogte moeten vliegen. Donderdagmorgen vroeg was ze door een gat ln de wolken lager gaan vliegen, tot bo- ben den waterspiegel, Om 11 uur ontdekten ze land, ver moedelijk Spanje, waarna ze verder over Frankrrijk naar Krefeld zijn gevlogen. Hier deden ze omstreeks 5 uur een landing om benzine in te nemen. De gemiddelde snelheid Vijf wegwerkers doodelijk verongelukt En ncgan andere arbeiders gewond. Uit den materiaalwagen geslingerd. V.D. verneemt uit Rome; Op het traject SavonaTurijn zijn bij een ernstig ongeluk vijf wegwerkers om het leven gekomen, ter wijl negen andere arbeiders verwondingen opliepen. De arbeiders hadden in een tunnel een materiaalwa gen met ijzer geladen en de wagen in beweging ge bracht. Op het afloopend baanvak kreeg de wagen evenwel spoedig vrij groote snelheid, zoodat de arbei ders haar niet konden houden. De inzittenden werden uit het voertuig geslingerd, terwijl de wagen tenslotte over den kop sloeg. Brand in een bioscoop te Galatz. Paniek onder de toeschouwers. De film operateur en zijn assistent 'n vreeselijken dood gevonden. In een bioscoop te Galat.z is dezer dagen, doordat een film in brand vloog, een groote paniek ontstaan. Binnen enkele oogenblikken stond het projectieka mertje geheel in vlammen. De bediende slaagde er in uit de kamer te komen en onder hevig gegil stortte hij zich als een levende fakkel te midden van de toe schouwers, die in een woeste paniek de uitgangen trachtten te bereiken. Het lijk van den operateur is later geheel verkoold gevonden. Dank zij het snelle ingrijpen van de brandweer is erger voorkomen. gedurende den toch bedroeg 180 K.M. De beide vliegers maakten een zeer frisschen indruk en gingen op het vliegveld te Krefeld wat eten. Gedurende den tocht had den zij zich uitsluitend met chocolade gevoed. Om 6.45 uur zijn de vliegers Donderdagavond weer op gestegen. Het vliegtuig is een Bellanca-eendekker met een Wirght Whirlwind-motor. Hobris heeft gedurende den geheelen tocht gestuurd. Te Kopenhagen. Te Kopenhagen waren Donderdag reeds allo voorbe reidingen getroffen voor een feestelijke ontvangst Een menigte van eenige duizenden was op het vliegveld Kastrup bijeen. Tegen 3 uur 's middags verlieten echter de minister van verkeerswezen met het comité van ont vangst en de vader en andere bloedverwanten van Ho bris het vliegveld. De radiouitzendingen werden eveneens gestaakt Zooals vanzelf spreekt, had men zich te Kopen hagen over het lot der beide luchtreizigers reeds uiterst bezorgd gemaakt Nadat van het s.s. „Kueloe" draadloos bericht was ontvangen, dat het Donderdagochtend om kwart voor negen Greenwichtijd ten Noorden van Helgo land een vliegtuig had gesignaleerd, waarvan men aan nam. dat het de „Llberthy" was, had men ln do Deen sche hoofdstad uitgebreide maatregelen genomen om de vliegers feestelijk in te halen. Een dichte menigte wachtte in de nabijheid van het vliegterrein Kastrup do komst van het toestel af. Toen echter bekend werd, dat het bij Helgoland waargenomen vliegtuig niet de „Li- berthy" was geweest, terwijl men geencrlei aanwijzing had, of de vliegers nog in leven waren, was de verslagen heid algemeen. Na urenlang vergeefs te hebben gewacht, verlieten Hoebris' vader en overige familieleden beno vens de officieele persoonlijkheden, o.w. de minister van Verkeerswezen het terrein. Toen tegen den avond het bericht van de behouden landing op het vliegveld van Krefeld bekend werd. ont stond in de Deensche hoofdstad uitbundige vreugde. Het bericht van de aankomst van de Deensche vliegers te Krefeld is to Liberty in den staat New-York, waar de vlieger Hillig woont, met groote vreugde ontvangen. De klokken luidden, het alarmsignaal van de brandweer word in werking gesteld en alle voertuigen op straat toe terden. Geen politiek op rustdagen. Merkwaardige verordening van den re- geeringspresldent van Keulen. De regeeringspresident van Keulen heeft ter ken nis van de onder hem ressorteerende burgemeesters, o.a. die van Königswinter, Honnef en Godesberg ge bracht, dat gedurende de zomermaanden en de zon en feestdagen en den dag te voren van 12 uur af geen politieke bijeenkomsten en optochten in de openlucht mogen worden gehouden. Als overweging hiervoor geldt, dat dergelijke openluchthetoogingen aanleiding kunnen geven tot botsingen, terwijl tal van voetgan gers, fietsers en automobilisten, op Zon- en feestda gen en in de vacantie naar de bedeelde plaatsen ple gen te trekken, zoodat tevens ook nog voor de veilig heid van het verkeer moet worden gezorgd. Afgescheiden van deze politioneele overwegingen hebben, zoo wordt in de desbetreffende verordening gezegd, onze burgers er aanspraak op na hot harde werken en de zorgen van de week ongestoord door politieke uitspattingen van de vrije natuur te ge nieten. Ook mag het groote nadeel ni*t over het hoofd worden gezien, dat deze plaatsen, die toch al een moeilijken strijd moeten voeren, door dergelijke uitspattingen lijden. DE VLUCHT OM DE WERELD VAN POST EN GATTY. De Amerikaansche vliegers Post en Gatty, die zooals gemeld een vlucht om de wereld maken en die Donder dagmorgen uit Berlijn waren vertrokken, zijn Donder dagmiddag om 17.30 uur op het vliegveld te Moskou aan gekomen. Zij werden bij aankomst door vertegenwoordi gers van het volkscommissariaat van luchtvaart cn tal van journalisten verwelkomd. Rheumatiek komt noodeloos veel voor. Weersver anderingen zijn er gedeeltelijk schuld aan. doch dik wijls zijn verzwakte nieren de oorzaak Do pijn wordt veroorzaakt door afzettingen van urinezuur ih de gewrichten en deze afzettingen kunnen niet ge schieden, als de nieren behoorlijk werken en het urinezuur afscheiden. Pas daarom op! Tocht, een gevatte kou en te zwaar werk kunnen de nieren hin<leren in hun taak tot zuivering van het bloed. Geef aan de nieren de hulp, die zij behoeven, bij het eerste teeken van rhelmati- sche pijnen. Gebruik Foster's Rugpijn Nieren Pillen, het speciale niermiddel tegen rugpijn, urinekwalen, hoofdpijn en duizeligheid, rheumatiek, ischias, spit en gewrichtspijnen. Tijdig gebruik voorkomt veel narigheid. J[ RugpijnNieren Pillen Bij alle drogisten enz. f 1.75 p. flacon. Het groote Mafiaproces op Sicilië. Do Malia leeft nog steeds. Een procos dat elt maanden duurde en met wanho pende tooneelen eindigde. Zij die meenden dat met de energieke actie, eenige jaren geleden door de regeering van Mussolini op touw gezet, een einde zou zijn gekomen aan het op treden van de Malia, het gevreesde geheime genoot schap. dat hoofdzakelijk op Sicilië huist, hebben zich ten eenmale vergist. De Mafia leelt nog, en het proces dat te Sciacca op Sicilië wordt gevoerd, is daarya» het sprekende bewijs. Niet minder dan 188 personen staan terecht en te gen 131 hunner eischte de openbare aanklager gevan genisstraffen van verschillenden duur. Dezer dagen had een terechtzitting plaats, welke een buitenge woon opgewonden verloop had. Het proces is Donderdag geëindigd met de veroor deeling van 12 beklaagden tot levenslangen dwang arbeid van 7 beklaagden tot een gevangenisstraf van 30 jaar. van 111 tot gevangenisstraffen afdalende van 23 tot 1 jaar en met de vrijspraak van 57 be- klaagden. Het proces heeft elf maanden geduurd. De be klaagden werden vervolgd wegens allerlei misdaden tegen het gemeene recht in de provincie Agrigento. De beklaagden moeten zich tusschen 1910 en IJL'5 hebben schuldig gemankt aan 43 moorden, 20 pogin gen tot moord en talrijke aanrandingen en afpersin gen. Ongeveer duizend getuigen zijn gehoord. Aan de gezworenen zijn in het geheel 30.000 vragen gesteld. Maandag, bij het requisitoir van den nmhtenuur van het O.M. hebben zich wanhopende tooneelen afge speeld. De beklaagden waren, gelijk dat in Italië ge bruikelijk is, opgesloten in getraliede kooien Een van hen trok plotseling zijn schoenen uit. waarvan hij er een naar den president van het hof, de andere naar de jury smeet, zonder evenwel iemand te ra ken. Verscheidene beklaagden barstten bij het hooien van de straf, die tegen hen geëischt werd. in wanho pige kreten uit. Anderen stortten een vloed van scheldwoorden uit over de rechters en de jury. De uitspraak komt vrijwel mei den eisch van het O.M. overeen, dat eveneens voor 57 beklaagden vrij spraak had gevraagd, doch voor 13 beklaagden levens lang. Poeders en tabletten zijn alléén echt, als de verpakking voorzien is van den naam Mijn hardt. Let bij het koopen daar speciaal op, want dit alleen garandeert U de echtheid. Uit het Engelsch van K. R G. BROWNE. „Mooie dag", vond de elegante jonge man ln den an deren hoek. Martin Herrick bromde wat terug. Naar zfjn meening was het geen mooien, integendeel een afschuwelyken dag, maar hij had geen zin om 't daar met een volslagen vreemde over te hebben. Zijn gedachten werden in be slag genomen door heel wat gewichtiger dingen zijn nijpende behoefte aan tweehonderd pond en oom Bartho- lomew'a botte weigering hem die te leenen. Een week geleden was hij buiten betrekking gekomen door het faillisement van de firma waar hij drie jaar op kantoor was geweest en de toekomst zag er vrij don ker uit, totdat juist dien dag een biref was gekomen van zijn vriend Tom Allan, eigenaar van een bloeiende autozaak in Rochester. Tom bleek zijn zaken te willen uitbreiden en had daarvoor een compagnon noodlg met wat kapitaal; veel behoefde het niet te zijn, twee honderd pond bijvoorbeeld. Als het denkbeeld Martin aanlokte, moest hij het maar direct laten weten, schreef Tom. Het denkbeeld lokte Tom niet alleen aan, het scheen hem regelrecht uit den hemel te komen! Als hij nu maar aan tweehonderd pond kon komen. Dat scheen hem eigenlijk geen onoverkomenlijk bezwaar: Oom Bartholo- mew. die op tien mijl afstand op een buiten bij Elbury woonde, die geen. vrouw en kinderen had en geen an- dero dure liefhebberijen dan het verzamelen van an tieke snulfdoozen. kon moeilijk weigeren, had Martin gedacht, om zoo'n onbeduidend bedrag voor te schieten Maar oom Bartolomew had geweigerd, dierct en nadruk kelijk, tegen alle verwachtingen ln. En Martin was er toch zoo hoopvol heengereisdMaar wat wilde het ge val? In den afgcloopen nacht had een onverlaat bij oom Bartholomew ingebroken en was er vandoor gegaan met zeven en twintig snulfdoozen, prachtige en waardevolle snulfdoozen, de kostelijkste exemplaren van oom Bar- tholomew's verzameling. Bovendien beschouwde btJ au to's ais een uitvinding van den duivel ln hoogst eigen persoon en hij was bezig deze meening op grommerige en snauwende toon ten beste te geven, toen de komst van de politie aan het onderhoud tusschen hem en zijn neef een eind had gemaakt en Martin zich genoodzaakt had gezien onverrichter zake af te druipen. „Rooken?" begon de elegante jongeman aan de over zijde opnieuw en weer bromde Martin iets onverstaan baars. De stilte, die nu volgde, duurde tot de trein vaart min derde bij Burghley en toen hij aan dit tusschenstation stopte, stond de elegante jongeman op en ging de cou pé uit. Martin, die lusteloos toekeek, zag hem naar de kiosk toestappen, een krant koopen en openvouwen. Op eens kwam een korte, stevige man met een bolhoed op. op hem af, tikte hem op den arm en zei hem iets in 't oor. Martinè merkte op, dat de jongeman niet antwoordde, maar als een slaapwandelaar met den kleinen man mee liep naar den uitgang. Terwijl ze uit het gezicht verdwe nen, zette de trein zich weer in beweging en Martin's gedachten lieten het voorval los. Als de elegante jonge man zijn trein wilde missen, moest hij dat weten; hij. Martin, had waarachtig wel andere dingen om over te denken. Hij leunde achterover In zijn hoek en zijn vreug- delooze gedachten hielden zich weer bezig met de gevol gen van oom Bartholomew's botte weigering. Toevallig viel zijn oog op een suitecase. 't Was een klein, goedkoop ding en het lag in het net boven de hoekplaats tegenover hem. Martin staarde er een oogen- blik naar; blijkbaar behoorde het koffertje den elegan- ten jongeman toe, en had hij het vergeten door zijn ont moeting met den kleinen man met de bolhoed. Martin bedacht, dat hij als gewetensvol lid eerver geordende samenleving verplicht was, stappen te doen om de sul- tecase aan zijn rechtmatigen eigenaar terug te bezor gen. Hij moest hem dus, met een korte opheldering afge ven aan den stationschef. De trein zou binnen een paar minuten in Rochester zijn; hij stond op en lichtte het koffertje uit het net. Op dat oogenbllk zwenkte de trein door een scherpen bocht, waardoor hij uit zijn evenwicht raakte, achteruit tuimelde en met een plof weer op z'n plaats terechtkwam, terwijl de suitecaso uit zijn hand vloog en op den grond bonsde. Er volgde een zachte klik. het slot van het koffertje gaf mee. de deksel vloog open en een voorwerp, in papier gepakt, echoot eruit op den vloer. „Wclverdulveld," bromde Martin uit zijn humeur. Hjj bukte zich, raapte het ding op, keek ernaar en kreeg een schok. Twee seconden later lag de sultcase open op de bank voor hem en onderzocht hij opgewonden den in houd. „Wel verduiveld." herhaalde hij. star van verwonde ring En er was alle reden voor zijn verbazing, want da inhoud van het koffertje bestond uit... zeven en twintig prachtige, kostbare snulfdoozen, stuk voor stuk zorg vuldig in krantenpapier gepakt! Martin was zoo verbijsterd door zijn ontdekking, dat hij niets anders kon doen dan versuft naard en schat zitten staren. Oj>eens deed een licht geluid achter hem. hem met een ruk omkijken. In den hoek bij den doorgang was een meisje komen zitten, dat met kennelijke belangstelling naar hem keek. „Dag juffrouw" zei hij afwezig. „Het spijt mij, dat ik u aan het schrikken maakte" antwoordde het meisje. „Maar de deur van de coupé hiernaast schijnt te klemmen, daarom kwam ik hier, ik moet er aan het volgende station uit" Ondertusechen nam ze hem nieuwsgierig op, haar hel der baluwe oogen dwaalden van zijn verbaasd gezicht naar het geopende koffertje en bleven daarop als geboeid rusten. „O, juist" zei Martin, nog steeds op vagen toon spre kend. „Juist". Hij was niet minder gevoelig voor vrou welijke bekoorlijkheden dan de doorsnee-Jongeman van zijn leeftijd, maar het wonder van de snuifdoozen ver vulde hem op dat oogenbllk zoo volkomen, dat er geen plaats was voor een andere gedachte en hij eenvoudig niet zag hoe buitengewoon knap en aantrekkelijk het meisje aan den anderen kant van de coupé wel was. Haastig sloot hij het koffertje en leunde even met ge sloten oogen achterover om de eigenaardige situatie te overdenken. Er was geen twijfel aan; het waren oom Bartholo mew's snuifdoozen! Martin had do keurcollectie, eenig in haar soort op dit gebied, dikwijls genoeg gezien om daar volmaakt zeker van te zijn. Daaruit volgde, met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid, dat de elegante jongeman van zooeven de schurk was, die door oom Bartholomew en do polltio op het oogenbllk gezocht werd. Martin zuchtte cn dacht met weemoed aan wat had kunnen zijn. als hjj zijn ont dekking tien minuten eerder had gedaan. Maar zijn ge zicht klaarde weldra op, tenslotte hrd hij de snulfdoo zen dat was het voornaamste. Wat hem te doen stond was ze terug te brengen aan hun eigenaar. En terwijl hij zich de blijdschap van zijn oom over het terugkrijgen van zijn geliefde snuifdoozen voorstelde, verbeterde Mar tin's stemming nog meer. Ofschoon hij een vaag medelijden met zijn oom had om diens verlies, had hij eigenlijk niet veel aandacht aan den roof besteed, maar nu bleek het Martin uiterst waar schijnlijk. neen zeker dat het terugbrengen van de snuifdoozen oom Bartholomew's hart zou vermurwen. Hij moest dus zoo snel mogelijk naar het landgoed terug en daar er de eerstte drie uur geen trein naar Edbury ging. moest Tom Allan hem een auto leenen. De trein hield knarsend stil in het station Rochester. In een oog wenk was Martin er uit; het koffertje, vaar zooveel van afhing, in de hand; in een fikschcn galop holde hij over het perron. De plaats van Tom Allan's zaak was met strategisch Inzicht gekozen vlak tegenover het station en het geluk diende Martin; de eigenaar stond zelf in de deur om een luchtje te scheppen, voordat hij zich weer ging wijden aan zijn schoone taak: het verkoopen van wagens aan menschen met Ford-inkomens en Rolls- Royce-verlangens. Natuurlijk kon Martin een auto te leen krijgen: zelfs zou hij Tom's eigen, speciale, geliefkoosde wagen heb ben de Roode Duivel een grimr.ilg-uitziende sport wagen, wiens afstandsverslindende eigenschappen over tuigend bewezen werden door een regiment cups op het spatbord. Allan hielp Martin den Rooden Duivel uit de garage duwen en zei: „Als ik jou was, ging ik over Beelding, die weg Is beter. Nou. succes kerel; ik hoop..." „Pardon", zei opeens een andere stem. „Kan ik een auto huren?" Martin, wien de stem bekend in de ooren klonk, bleef met één voet op de treeplank staan, draalde zich om cn ontwaardde het mooie, rossige blauw-oogige meisje, dat hem in den trein op zoo magische wijze verschenen was. Ze schonk hem een beminnelijk, zij het wat gereserveerd glimlachje en wendde zich tot Allan. „Ik moet naar Beelding en ik heb vreeselijke haast; kan ik een wagen huren?" ,,'t Spijt me," antwoordde Tom. „Ik verhuur geen auto's ik verkoop ze. Maar," hij keek Martin met een snellen blik aan. „mijn vriend hier moet toch langs Beelding, misschien...'* „O, zou u dat willen?" zei het meisje sineckcnd. „U zou me een grooten dienst bewijzen." Martin aarzelde, maar niet lang. Het verbaasde hem het meisje zoo opeens weer te zien maar het speet hem niet, de verrassing was verre van onaangenaam en hij kon het dan ook niet van zich ver krijgen. haar verzoek te weigeren. „Met plezier," verzekerde hij met een lichte buiging, „stapt u maar in." Hij borg het koffertje ln de dickey. gleed achter het stuur en wuifde een afscheid naar Tom Allan. Het meis je Installeerde zich in de nauwe ongemakkelijke plaats naast hem en de Roode Duivel met een gebrom alsof hij zich verbeeldde een vliegmachine te zijn, schoot weg van de garage, den weg naar Beelding op. Een poosje ohauffeerde Martin zwijgend, terwijl hij op een geschikt middel peinsde om de conversatie te be ginnen. Zoo nu en dan wierp hij een zijdelingschen blik op zijn passagier cn na elk van dez eblikken voelde hij zich tevredener gestemd. Dit was tenslotte een geluks dag; eerst de vondst van de snuifdoozen en nu dit al lerliefste gezelschap. Het meisje scheen geen lust te hebben het stilzwijgen te verbreken, dus kuchte hij voorzichtig, schraapte zijn keel en merkte diepzinnig op: „Een mooie dag". „Ja," antwoordde het meisje, zonder veel belangstelling en toen klonk het eensklaps: „Weet u, lk zou het zoo reuze-prettig vinden, als u me een eindje liet rijden. Mag ik?" „Hè?" vroeg Martin verbluft .Jk geloof niet..." „O. toe alstublieft! Ik kan heusch heel goed rijden, maa rik krijg haast nooit de kans en ik ben er zoo dol op. Ik beloof u, dat ik vreeselijk voorzichtig zal zijn; lk heb al meer dan eens met dit soort wagen gereden. Martin keek haar weifelend aan. Iedere andere vrouw zou hij het tactvol, maar beslist geweigerd hebben; de Roodo Duivel was niet bepaald het type auto om door een dame gereden te worden en ten overvloede was het do lievelingswagen van een ander. Maar dit meisje. ze zag hem hoopvol aan; ln haar helderen blik was iets. dat zijn aarzeling overwon. Een meisje met zulke oogen, dacht Martin, moest iedere auto kunnen rijden! „Goed." besliste hij. „Ik zal 't dan maar wagen" Hij zette den wagen stil en ze verwisselden van plaats Toen hij weer ging zitten, drukte Martin haar op het hart: „Wees in hemelsnaam voorzichtig. De wagen is Allan's oogappel, als er iets mee gebeurt, vermoordt hij me!" ..Maak u maarg een zorg," stelde het meisje hem ge rust". Ik kan heel behoorlijk rijden." Al heel gauw bleek, dat ze geen woord te veel bad gezegd. Martin zelf was een m^»r dan middelmatig chauffeur, maar dit rossige meisje had niets meer van hem te leeren; ze hanteerde den Rooden Duivel alsof zij jaren achter het stuur van dezen race-wagen had gezeten. Ze was ook niet tevreden met den tamelijk gematigden gang. dien Martin voldoende had geoor deeld. Martin, die de snelheidsmeter van veertig naar vijftig en van vijftig naar zestig zag gaan, vond het geraden om voorzichtig een waarschuwing te doen hooren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 11