Scbager Courant De reis om de wereld rond den Noordpool LEVEND BEGRAVEN. Tweede Blad. Sterk ingekrompen trajecten. De daad van Lode van Dijck. Woensdag 8 Juli 1931. 74ste Jaargang. No. 8895 KANS OP MISLUKKING KLEINER DAN VROEGER. (Bijzondere correspondentie). DE vrees voor de Poolkoude heeft de vliegeniers langen tijd er van weerhouden, op hooge breedte de vliegen. Toch worden daar de tra jecten veel korter, doordat de afstand tusschen de meri dianen voortdurend kleiner wordt. Een reis om de wereld op hooge breedte behoeft dus niet lang te zijn; de koude vormt het eenige bezwaar. Het schijnt echter, dat de piloten van plan zijn. thans over dit bezwaar heen te stappen, want er '.yn niet minder dan acht plannen in voorbereiding voor groote reizen (waar onder twee reizen om de wereld), waarbij de bekorting van den afstand door het vliegen op hooge breedten het voornaamste punt is. Dit is een aanwijzing, dat het transatlantische verkeer in de toekomst zooveel moge lijk den kortsten weg zal volgen, onverschillig hoe die over den aardbol loopt; de „route langs den 40en breedtegraad" zal dan wel vervallen. Op een globe zal men inderdaad kunnen controleeren, dat de route New- York—Parijs via Harbor Grace op New Foundland vrijwel een rechte lijn is. Eigenlijk zou het tusschen- station nog niets Noordelijker moeten liggen dan Harbor Grace, vooral wanneer naar meer Oostelijk gelegen plaatsen als Berlijn of Boedapest wordt gevlogen. Doch Harbor Grace is op het oogenblik het meest geschikte punt Van deze route zal door velen gebruik gemaakt worden, o.a. door de Hongaren Alexander Magyar en Kapitein George Endres, die met een Lockheed Sirius, voorzien van een Wasp-motor, naar Boedapest willen vliegen. Ze hadden verleden jaar al willen gaan, doch waren niet tijdig klaar voordat het slechte weer begon. Otto Hillig en Holger Holriïs zijn reeds den Oceaan overgestoken en naar Kopenhagen gegaan met een Bellanca. Hillig is een Duitscher, die 40 jaar geleden naar Amerika emigreerde en daar rijk is geworden als fotograaf. Hij had verleden jaar met den Graf Zep pelin naar Duitschland willen gaan, doch toen hij ge heel roisva&rdlg op het vliegveld te Lakehurst aan kwam, bleek dat zijn gereserveerde plaats al sinds het begin vari den reis door een ander bezet was geweest. Hillig ging teleurgesteld naar huis, doch toen hij hoor de van het plan Hoiriïs, steunde hij hem met 25000 dollars om een vliegtuig te kunnen koopen. Want Hoiriïs zelf is een arm piloot, die zeven jaar geleden de ouderlijke boerderij in Denemarken heeft verlaten om naar Amerika te gaan. Hillig heeft echter ook zijn vliegbrevet gehaald en belden oefenden er zich veel in nachtvliegen en blindvliegen. Het merkwaardigste is, dat Hillig nog nooit gevlogen had voordat hij met Hoiriïs in zijn eigen vliegtuig zat. Na de gelukkige landing in Kopenhagen werd de tocht naar Stein- brucken, zijn geboorteplaats, in Duitschland voortgezet Deze piloten vliegen dus telkens twee aan twee; hetzelfde is het geval bij de reizen om de wereld van Hendon en Pangborn en van Post en Gatty. Het is daarom des te opmerkelijker, dat Ruth Nichols en Laura Ingalls beiden een solovlucht willen ondernemen. Deze solovluchten over den oceaan zijn hun van ver schillende kanten afgeraden, doch tevergeefs. Ruth Nichols zeide dat de vliegtuigen en motoren de laatste (Vier jaar belangrijk zijn verbeterd, zoodat haar moei lijkheden lang niet zoo groot zijn als die van Lindbergh en Chamberlain. Deze laatste heeft haar ook eerst van het plan willen afbrengen, doch toen dit niet gelukte, FEUILLETON Door ARNOLD BENNETT 19. Het was laag water. Priam Farll sloop voorzichtig naar den oever, even voorbij de aanlegplaats voor de stoom- booten en verborg zich tusschen eenige palen. Hij keek verschrikt en angstig om zich heen, alsof hij op 't punt was, een misdaad to begaan. Toen opende hij de verfdoos, oliede 't palet en probeer de de soepelheid van de kwasten op zijn hand. En hij maakte een schets van 't tooneel voor hem. Hij deed het heel vlug in minder dan een half uur. HU had duizenden van die „gekleurde aanteekenlngen" gemaakt, zooals hij ze noemde, en hij had er nooit een van willen afstaan. Hij had er altijd 'n hekel aan gehad, aanteeke nlngen weg te doen. Zonder twijfel had zijn neef Duncan ae nu, als Duncan zijn adres in Parijs ontdekt had wat hij wel gedaan zou hebben. Toen hij klaar was. bekeek hij de schets; hij deed zijn ©ogen half dicht en hield haar een meter van zich af. Ze was goed. Behalve een paar potloodkrabbels, die hij in gedachten gemaakt en dadelijk weer verscheurd had. was dit de eerste schets, die hij sinds den dood van Leek gemaakt had. Maar zij was heel goed. „Je hoeft niet te vragen, wie dat gemaakt heeft," mompelde hij, en voegde er bij: „Dat is juist 't beroerde er van. Elke ken ner zou 't in een seconde snappen. Daar is maar één man die dat gemaakt kan hebben. Ik zal iets moeten maken dat minder goed is!" Hij klapte de doos dicht, •oen er een vrijend paartje in 't zicht kwam. Dat had ■ij niet hoeven te doen. want het paar verdween weer dadelijk, in diepe verontwaardiging over den indringer, die hun plaatsje had ingenomen. Allee was bijna klaar met haar gebak, toen hij In de •chemering naar huls kwam; hy rook den heerlijken Keur. Hij ging stil naar boven, en legde zijn kwasten in •«n leege zolderkamer boven in 't huls. Toen waschte hij *>rgvuldlg zijn handen, om alle verflucht er van te ver wijderen. En aan 't avondeten probeerde hij doodonschul dig te kijken. Hij was v rooi ijk, maar 't was een gedwongen vroolijk- is hij haar toch met de voorbereidende werkzaam heden blijven helpen. Hij was vroeger houder van het wereldrecord voor non-stop-vluchten en is nog steeds de houder van het Amerikaansche record. Ruth Nichols heeft intusschen met haar oceaan- vlucht niet veel succes gehad. Bij het opstijgen kwam haar machine te vallen en brak zij zelf een been. Voor- loopig zal het dus van een tocht over den grooten vijver wel niet komen. Haar vliegtuig, de Lockheed Vega, was overigens uitstekend uitgerust En met ditzelfde vlieg tuig behaalde zij verschillende wereld snelheids- en hoogterecords voor vrouwen. Het vliegtuig was uitge rust met een Wasp-motor van 60 P.K. en met een door Chamberlain zelf ontworpen landingsgestel, dat een grootere snelheid tijdens de vlucht mogelijk maakt. Het opstijgen met de zware voorraad benzine moest verge makkelijkt worden door een Standard verstelbare pro peller, die haar tevens in staat stelt om haar vlieg- snelheid aanmerkelijk op te voeren. Verder had zij de beschikking over een kunstmatigen horizon, alweer een voordeel dat Lindbergh en Chamberlain niet hadden, en zijn alle benzine- en olieleidingen dubbel gemaakt, ter wijl de buigzame metalen leidingen alle zijn Ingesloten In waterdichte rubber, zoodat bij een eventueel scheuren der leidingen geen lekkage ontstaat. Maar voorlooplg komt er niets van haar tocht. Laura Ingalls zal eveneens naar Parijs vliegen en wel met een Lockheed Air Express, waarbij de vleugel ge heel bovenop de fusilage rust en in evenwicht wordt gehouden door metalen stutsels Zij vliegt in een open cockpit die zich vrij ver achter den vleugel bevindt Zij is op het oogenblik echter nog niet geneel gereed met haar voorbereidingen. Deze transatlantische vluchten blijven alle nog ten Zuiden van de Poolstreken; het moeilijkste deel van het traject ligt telkens tusschen 0 en 60 graden Noorder breedte. Anders is het gesteld met de beide vluchten, die Lindbergh ontworpen heeft, n.1. New-YorkTokio en New-YorkPeiping. Bij de route New-YorkPeiping is opmerkelijk, dat beide plaatsen op ongeveer 40 graden N.B. liggen en bijna tegenover elkaar op den aardbol. Lindbergh had dus ook de halve aarde kunnen om vliegen langs dien breedtecirkel, terwijl het thans ge volgde principe, wanneer het in alle strengheid werd doorgevoerd, zou leiaen tot een route, die vrijwel over den Pool ging. Deze is ongeveer een derde van de andere route, wat men met een touwtje op de globe kan nameten. Lindbergh zal echter uit praclische over wegingen den Pool „links laten liggen" en niet Noor delijker komen dan de 80e breedtegraad. Van New-York vliegt hij resp. naar Godshaven op de Westkust van Groenland, King's Bay op Spitsbergen en verder het lange stuk tot Peiping. De andere door Lindbergh ontworpen vlucht, van New-York naar Tokio, voert hem tot den 70en breedte graad. Een rechte Hjn tusschen de beide plaatsen loopt n.1. langs de Noordkust van Alaska en van hier af tot Tokio zal hij die kortste route ook trouw volgen. Van New-York naar Noord-Amerika zou die route hem echter noodelooze moeilijkheden in den weg leggen bij de lange vlucht over Noord-Canada en daarom neemt hij zijn weg over Edmonton. Deze vluchten van Lind bergh zullen niet het karakter van een recordvlucht dragen. Hij maakt ze met zijn vrouw en wil de tochten daarom zoo aangenaam en comfortabel mogelijk in richten. De voorgenomen vluchten om de wereld hadden echter wel degelijk ten doel, een record te breken, en wel dat van de Graf Zeppelin, die de vlucht in 22 dagen heeft volbracht en naar alle waarschijnlijkheid nog in dit jaar zijn eigen record zal verbeteren. Dr. Eckener is van plan om in den h>op van 3 of 4 weken zesmaal den Oceaan tusschen Spanje en Zuid-Amerika over tc steken bij wijze van proef voor een snellen mail- en passagiersdlenst, waarbij aan de eindpunten de passa giers door vliegtuigen verder vervoerd worden. De reis zou 3 dagen duren. De reis om de wereld van Post en Gatty moest 16 dagen duren, zij deden het in nog geen 9 dagen. De route liep van New-York over Harbor Grace, Berlijn en Moskou naar Tokio, en van daar ten Oosten van Azië en ten Zuiden van Alaska, langs de Westkust van Canada tot Seattle toe, vfenwaar New-York dwars over het vasteland werd bereikt. Korter is nog de route van Hendon en Pangborn, die van New-York een non-stopvlucht naar Berlijn willen maken, waarbij zij eerst over een afstand van 1000 mijlen de „route van den 40en breedtegraad" volgen om dan langs de groote cirkelroute verder naar Berlijn te vliegen. Van Berlijn gaan zij verder naar Moskou en vandaar, als de conditie van hun vliegtuigen en motoren het toe laten. naar het Baikalmeer in Siberië. Dit is wederom een zeer zwaar traject, en daarop moet dadelijk de groote reis naar de Beringzee worden gedaan, waar een afgelegen handelspost der Sovjet-regeering ligt. Vandaar vliegen zij dan dwars over Alaska en West- Canada naar Edmonton en verder via Chicago naar New-York. Er zijn nog tal van avontuurlijke tochten. Steeds meer moeilijkheden worden overwonnen, en de kans op mislukking is kleiner dan vroeger, niet alleen door het betere materiaal, doch ook door de grootere kalm te der piloten, die er hun tijd voor nemen, om alles rustig voor te bereiden en niet te ongeduldig zijn, om hun vertrek uit te stellen, als het weer of andere om standigheden dit noodig maken. (Nadruk verboden.) Een overzichtskaartje. heid. Ze spraken natuurlijk overh un omstandigheden. Het scheen, dat zij nog wat geld op de bank had staan genoeg, om zes maanden van te leven. Hij vertelde haar met gemaakte opgewektheid, dat zij nooit zorgen behoefde te hebben over geld, hij had geld en kon al tijd meer verdienen. Als je denkt, dat ik je zal toestaan weer in betrek king te gaan, heb je 't mis," zei ze. En ze kneep haar lippen stevig op lekaar. Dat maakte hem van streek. Hij kon nooit langer dan een half uur onthouden, dat hij een gepenslonneerde knecht was. En 't was bepaald haar bedoeling niet, hem daaraan te herinneren. Het denkbeeld, dat hij als knecht zou dienen, was half belachelijk en half tragisch. Hij zou evenmin be diende kunnen zijn als makelaar in effecten of koord danser. „Dat bedoelde ik ook niet," stotterde hij. „Wat bedoel je dan?" vroeg ze. ,Och, dat weet ik niet!" zei hij vaag. „Want dingen, waarvan je in advortenties leest adressen schrijven, of gramofoens verkoopen dat ls toch niets, weet je!" Hij rilde. Den volgenden morgen kocht hij een doek van 36 x 24 en nog eenige kwasten en tuben met verf en smok kelde alles zijn zolderkamertje binnen. Gelukkig kwam de werkvrouw dien dag en Alice had 't te druk om op hem te letten. Van een oude tafel en een bak uit een reiskoffer, maakte hij een soort van ezel en begon met te probeeren een slecht schilderstuk te maken naar zijn schets. Maar na een kwartier had hij ontdekt, dat hij evenmin geschikt was voor kladschilder als bediende. Hij kon de kleuren niet overdrijven noch de figuren zelf onwaar maken. Hij kon 't eenvoudig niet; 't verveelde hem te probeeren. ,Alle menschen kunnen in zekere omstandigheden zich kleiner voordoen, dan ze van nature zijn en Priam Farll had dat in vele gevallen kunnen doen. Maar niet als schilder! Dan kon hij alleen 't al lerbeste geven. Hij kon de natuur alleen weergeven, zoo als hij haar zag. En 't was meer zijn Instinct dan zijn geweten, dat hem belette af te dalen. In drie dagen, waarin hij Alice door allerlei uitvluch ten uit het zolderkamertje hield, was de schilderij klaar en onder 't werken dacht aan aan niets of niemand dan aan zijn werk. Hij was een ander mensch geworden een opgewonden, levenslustige man. - „Hemel!" riep hij uit en bekeek de schilderij, „ik kan nog schilderen!" Kunstenaars houden soms van die alleenspraken. De schilderij waa prachtig! Wat een kleur! Wat een poëzie! Het was juist een schilderij zooals hij placht te verkoopen voor 700 tot 1000 pond, voor hij in Westminster Abbey begraven werd! Het eenige bezwaar was, dat zij. evenals de schets, duidelijk een „Priam Farll" was al stond die naam er niet onder. HOOFDSTUK VH. De bekentenis. Dien avond was hij zeer opgewonden en hij scheen er niet aan te denken, zijn opwinding te verbergen. Het waa een feit, dat hij zich niet beheerschen kon. al had h\j 't geprobeerd. De scheppingskoorts was over hem ge komen al zijn oude verlangens en oude, opwindende genietingen. Zijn werkkracht had ongebruikt gelegen, gesluimerd. Maandenlang had hij geen kwast in zijn hand gehad, maandenlang had hij opzettelijk zijn gedach ten van 't schilderen afgewend; hij was tevreden met 't zien van 't schoone. Als hij zich een week geleden ernstig afgevraagd had. of hij ooit weer schilderen zou, had hij misschien geantwoord: Waarschijnlijk niet." Zoo weinig kent de mensch zijn eigen Innerlijk! En nu was de leeuw ontwaakt en brulde zijn verlangen uit. Hy zag dat de laatste paar maanden alleen een rust periode geweest waren; dat hij moest schilderen of gek zou worden; dat niets er verder op aankwam. Hy zag ook, dat hy maar op één manier schilderen kon op de manier van Priam Farll. Als 't ontdekt werd. dat Priam Farll niet in West minster Abbey begraven lag. als er een schandaal van kwam en wettelijke moeilijkheden des te erger! Maar schilderen moest hij. Niet om 't geld. begrijp me goed! Als 't toevallig zoo uitkwam zou hy natuuriyk ook gaan verdienen. Maar hij had al heelemaal vergeten, dat 't leven ook zyn financieele zijde heeft Hy liep onrustig op en neer in de huiskamer In Wes- ter Road. waar Alice met 'n stopmachine op haar schoot en een bril op de neus. kousen zat te stoppen (ze droeg een bril als zy donker werk onder handen had.) De kamer was leelijk; Putneysch gezellig, maar lee- lijk. met haar gravures naar schilderden van R. W. Lea der. R. A, het te realistische bruine behangsel bruine meubels met beribbelde pooten, een karpet dat deed denken aan een gepensionneerde gouvernante, die aan den drank was geraakt en een zwarte wolk aan 't pla fond boven de matglazen lampen. Gelukkig hinderde die omgeving hem niet Hy zag haar niet Als zijn oogen niet rustten op Iets moois, zagen ze niets van deze stof- felyke wereld. Het eenige, dat hem Interesseerde van do BRIEF UIT VLAANDERENLANH De groei van het verzet. Bonten. De Leeuw. Van Dijck. In die drie namen ligt vast de stijgende lijn var* het verzet der Vlaamsche jeugd, tegen de wurging van ons nationaal Vlaamsch-zijn door het Brus- selseh regiem. Bonten's daad hoopte de tegenstander nog, althans in haar gevolgen ongedaan te kunnen maken, door» den schijn te wekken, alsof hij er zich. in den grond, niet veel van aantrok. Kr werd weinig of geen mis baar gemaakt en de overheid greep niet in. Met De Leeuw ging het al niet meer. Hij trad td voorschijn in een periode toen iedere Vlaamsche wilsuiting stilaan een plaats begon te krUgen op het eerste plan van Belgiës hinnenlandsche politiek, toen ook in Beulemanië de heeren den ernst van het Vlaamsche vraagstuk niet meer konden loochenen, De ruchtbaarheid die zijn protest alras erlangde, de indruk die het in Vlaanderen wekte, mankten het de gezaghebbers onmogelijk niets te doen En zoo ze zich in den aanvang alleen bekommerden om het herstel van hun gehavend prestige zie het vonnis te Luik de reactie daarop in het Vlaam sche land. leerde hen gauw wijzer worden, en efl volgde niet alleen de vrijspraak te Brussel, maar tevens de vervroegde z.g. vervlaamsching van het leger voor de Vlaamsche recruten. Joris, echter en dat was, na zijn kalmen, vasb- houdenden moed, op dat oogenblik zijn grootste ver dienste bleef tenslotte bij de taalkwestie. Hij eischte eerbiediging van zijn. van onze taal doofl „das Militar" en hij wist de Broqueville een schijn- toegeving af te dwingen die. als iedere schijnheilig heid. een. zij dan niet zoo bedoelde, hulde was aan de gegrondheid van den Vlaamschen rechtseisch. Met Lode van Dijck gaat het weer een stap ver der. Hij is de eerste principieele dienstweigeraar ir* Vlaanderen, de eerste, die België de gehoorzaamheid opzegt, omdat hy. als Vlaming, den Staat niet die nen kan dien hij en niet hij alleen, zouden we zoo denken als de onderdrukker van zyn volk be schouwt. Zoo groeit de Vlaamsche oppositie, in harder* strijd, niet alleen in omvang, maar in diepte, in draagkracht tevens. Het m niet meer enkel de Vlaamsche massa, die in beweging komt, het is het geweten van het individu, dat zijn wetten begint te stellen aan allen die Vlaanderen liefhebhen als hun vaderland. Ironie is gemakkelijk. Het kost de verbeelding geen buitengewone inspanning de meest groteske voorstelling uit te denjsen van wat deze. onze zondige wereld worden zou. niüest ieder alleen bij zijn eigen inzicht, zijn eigen opvatting en piicht te rade gaan om uit te maken, wat de gemeenschap van hem eischen kan en wat hij haar weigeren mag. Die ironie heeft op Van Dijck geen vat. Zijn daad is er geen van ziekelijk uitgevezeld idea* lisma. Wat hem drijft is niet een eigenzinnig door gezet fantazietje. Hij is de tolk van een heel volk, van een heele natie. Want in den grond voelen honderdduizenden VIae mjjngen als hij Zijn afwijzing van den Belgischen dienstplicht is niets anders dan een uiting een drastische uiting als men wil van de verwijde ring. de kloof, die steeds dieper gaapt tusschen Staat .-n Volk in Vlaanderen, tusschen Vlaanderen en het ééne-en-onverdeelbare! Zonder deze verwijdering ware die afwijzing niet denkbaar. Geen jong Vlaming,, die op de hoogte is van den toestand waarin zijn volk naar de bevrijding op rukken moet. kan het gevoel van zich afzetten, dat het leger waarin hij diepst moet nemen, dn den geest van zijn leiders, een strydmachine is tegen Vlaanderen, of zich onttrekken aan het besef, dat, door het militair accoord, dat leger, afgezien van alle binnenlandsche wanverhoudingen, een troef is geworden in handen van spelers, die om zijn belan gen als Vlaming oin het zacht uit te drukken al heel weinig bekommerd zijn. Het hangt dan maar van persoonlijk temperament en van persoonlijke omstandigheden af, op welke wijze men. dat inziend en dit aanvoelend, reageert, Van Dijck behoort blijkbaar tot de kerels-van-uit- een stuk. de mannen, die geen vrede nemen met pla tonische en oratorische manifestaties, die niet hal verwege blijven staan, maar voor wie eerlijke con sequentie een zedelijke behoefte is. De rechters, die over hem te vonnissen zullen heb- ben,#zijn zeker van nu af al de wetten aan 't na pluizen, krachtens dewelke zij het hun plicht kun nen achten hem te véroordeelen. Die wetten zullen ze vinden in de wetboeken. Maar, in het onvervalscht Vlaamsche hart van ons volk leeft een andere wet: die van de liefde voor al wie. uit liefde tot Vlaanderen, zichzelf, zijn vrijheid zijn bestaan in de waagschaal werpt. Men zou te Brussel verstandig doen, wanneer men d&armee rekening hield! inrichting van 't huis. was zijn leuningstoel. „Henry", zei zyn vtouw, .zou Je niet liever ga&n «It- ten?" Die kalme verstandige stem deed hem zijn onstuimlg- op- en neerloopen staken. Hy keek Alice aan en zy zette haar bril af en keek hem ook aan. Het zegel aan zyn horlogeketting bengelde vrij heen en weer. Hy moest tegen iemand spreken, en daar zat zyn vrouw niet alleen de geechikste. maar ook d© meest geëigende per soon om mee te praten. Een onweerstaanbare drong kwam over hem. om haar alles te vertellen, ze zou "t begrijpen, ze begreep hem altijd; en ze was nooit ver baasd over iets. De zonderlingste gebeurtenissen wist ze altyd op de een of andere manier te verklaren, tot ze gewone, d&geüjksche voorvallen werden. Die ramp met de brouwery bijvoorbeeld! Ze had die aanvaard, alsof 't faillisement van een brouwery een schouwspel was dat Je op eiken hoek van de straat kon zien. Ja, hy zou 't haar zeggen. Drie minuten geleden had hy nog geen plan haar of iemand ander iets te vertellen. Nu nam hy een plotseling besluit. Als hij haar zijn geheim toevertrouwd had, zou hij natuurlijk ook komen te spreken over de schilderij, die hy zoo even afgemaakt had. „Zeg, Allee," zei hy, „Ik moet eens mot jo praten. „Best zei ze, „maar ga er dan by zitten. Ik begryp niet wat je de laatste dagen toch bezielt". Hy ging zitten. Hy voelde zich niet heelemaal eigen r«et haar op dat oogenblik. En hun huweiyk leek hem, in zeker opzicht, onwezenlijk, niet echt Hy wist niet dat er jaren noodig zyn, om tusschen man en vrouw volkomen vertrouweiykheid te scheppen. „Henry Leek ia mijn echte naam niet," zei hy. „O niet?" vroeg ze. „Wat zou dat?" Ze was in 't minst niet verwonderd, dat Henry Leek zyn ware naam niet was. Ze was een wijze vrouw en kende de wonderiykheid van de wereld. En ze had hem getrouwd om hemzelf, omdat hy haar op een bijzondere manier aantrok. „Ten minste zoolang je geen moord of iets dergelijks gedaan hebt voegde ze er met haar ruatigen glimlach by. „Ik heet eigenlijk Priam Farll," zei hy kortaf. ,Jk dacht dat Je meester Priam Farll heette." ..Om je de waarheid te zeggen, heeft er een vergissing plaats gehad." zei hy zenuwachtig. „Dat portret, dat Je toegezonden is, was myn portret" „Ja^ dat weet ik", zei ze. „Wat bedoel je daarmee?" Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 5