Alumni llltiis-
Het loopt storm
KLERCQ
De „Graf Zeppelin" weer thuis.
PUROL
Uitgevers: N.V. vJl TRAPMAN Co, Schagen.
Eerste Blad.
Geestdriftige ontvangst
te Ber 1 ijn.
Te Friedrichshafen
aangekomen.
Zuiderzeewerken.
Briand ernstig ziek.
Afgedankte fietsplaatjes.
Door den trein gegrepen.
De koninklijke familie
weer thuis.
Draverij te Castricum.
Restanten-Uitverkoop.
Yreeselijk auto-ongeluk.
Het Petitionnement.
Een mooie tocht door de
Groeter duinen.
-
Zaterdag 1 Augustus 1931.
SCHAGER
74ste Jaargang No. 8909
COURANT.
blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder-
en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
Etién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEP. No. 20.
Prijs per 8 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN*
TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsn<v
inbegrepen). Grootere letters worden nanr plaatsruimte berekend*
i dit ncsoikr bestaat üit vier bladen
idat de „Graf Zeppelin" op zijn terugreis te Lenin-
1 eer. mededeeling omlaag had geworpen, waarin de
mandaat van het vliegveld ervan op de hoogte ge-
Idd werd. dat het luchtschip, tengevolge van de on-
«nstige weersomstandigheden aldaar niet kon landen, is
Cover Memel. Koningsbergen en Dantzig, doorgevlogen
r Berlijn, waar het Donderdagavond kwart over zes
ren de stad verscheen. Na een korten tooht op geringe
gte boven Berlijn's huizenzee, is de „Graf Zeppelin"
er het enthousiaste gejuich van de meer dan 100.000
sonen, die zich op het Tempelhofer Feld daar in de
t hadden verzameld, om 6 uur 40 (M.E.T.) vlot ge
ld. terwijl het muziekcorps van het vliegterrein het
iutschland-lied speelde.
feeds toen het luchtschip boven het vliegterrein ver
ten, kon men de passagiers herkennen. Zij wuifden
r de wachtenden. Om half zeven werd draadloos me-
tdeeld dat de Zeppelin zou landen, waarop direct een
l politieagenten de voorbereidingen hiervoor trof-
taarn werd uit het luchtschip per parachute een
ding poststukken neergelaten.
{Het feit dat de Duitsche luchtreus nog slechts weinige
geleden in het Poolgebied kruiste en betrekkelijk
dlg daarna weer boven Berlijn verscheen, zoo spoedig
dr. Eckener, dr. Samoilowitsch en hun begeleiders
1» Pooluitrusting moesten vervangen voor hun zomer-
tuum, bewijst de groote capaciteiten van dit vervoer-
1. Het gejuich der belangstellenden was onbeschrij-
De Zeppelin op het Tempelhofer Feld. De
toespraken.
I f Toen het luchtschip door ongeveer 200 Schupo's naar
[et gebou-.v van het vliegveld werd getrokken riep dr.
pkener uit den gondel den wachtenden een „Guten Tag"
J „Gruw Gott" toe.
[Telegrammen en expresbrieven werden hem overhan-
Toen het luchtschip werd vastgemaakt, kwam dr.
mer het eerst uit den gondel te voorschijn en be
lette hij den eerste-burgemeester van Berlijn, dr. Sahm
3st dr. Sahm liep dr. Eckener gevolgd door zijn ka-
sirt en prof. Samoilowitsj naar het restaurant van
vliegveld.
serst sprak voor den microfoon de eerste-burge-
ter van de stad Berlijn, dr. Sahm. Hij verwelkom-
J6 dr. Eckener en de geheele dappere bemanning van de
Zeppe.m namens de rijkshoofdstad. Toen korten tijd de
■^richten uitbleven, hebben wij u op uw vlucht gevolgd
h thïas, nu u weder voet op Duitschen bodem zet, wordt
I opnieuw begroet door het gejubel der Berlijners. De
'week wereld blikt bewonderend op uw werk, dat u
""smen mot de pioniers der wetensohap van het Russi-
e volk bent aangevangen ten bate der mensohheid. De
gc-ineestor besloot zijn rede met het uitbrengen van
Mriewerf „hoera" op dr. Eckener en de bemanning.
Dr. Eckener over zyn ervaringen.
Eckener dankte, ook uit naam van de bemanning,
de hartelijke ontvangst en 'betuigde zijn vreugde
de voldoening, waarvan dr. Sahm gewag had ge-
't, met de thans geëindigden vlucht
hij en de bemanning zijn verheugd over het be-
KP* resultaat. Misschien is niet alles vervuld, wat ver-
werd, doch dr. Eckener was niet geheel zeker, of
i wat over de plannen in de couranten Is geschreven,
^erkclijk tot de plannen heeft behoord.
T»chen was hij bijzonder verheugd, dat het lucht
reder zijn vermogen heeft kunnen toonen. Hij zelf
kriiSr ^CCn.0ogenblik aan SetwÜfeld, dat de reis naar
■I Poolgebied betrekkelijk gemakkelijk zou zijn.
'ans kan hij als resultaat van hetgeen onderweg
fd werd, vaststellen, dat de reis de meest aange-
i»te, de mooiste en de minst gevaarlijke is, die men
kan voorstellen.
rVoortdurer.d heef. men onder een Italiaansch blauwen
I gevaren. bij goede verpleging en dikwijls ook
er hot genot van een goed glas wijn. Wij hebben den
zen mist «teeds onder ons gelaten en het heeft geen
moeite gekost, de groote eilanden en de kust-
^den. die nog voor een gedeelte onderzocht moeten
den te bereiken, zoo gemakkelijk mogelijk van bo-
,,e definleerer. en er fotografische opnamen van
laken. De meegebrachte foto's zullen toonen. welk
uitstekend exploratiemiddel het luchtschip is.
r 7<*ener sprak ten slotte de overtuiging uit, dat
v' Zeppelin nog dikwijls voor zulke doeleinden zal
J**n gebruikt.
fa, dr- Eckener sprak de gezant der sovjet-regeering,
T. leiding van .het luchtschip en van de expeditie
£iet Duitsch hartelijk verwelkomde. Hij verklaarde er
aan twijfelen, dat de resultaten van de reis voor
geheele wereld groote wetenschappelijke waarde zul-
"bbcn. Dc volken zijn opnieuw verbonden door we-
*sc..ap en techniek. Het gaf hem natuurlijk veel vol
ding. dnt Duitschland en Rusland hier hebben sa-
igewerkt
Jen slotte wenschte hij dr. Eckener nogmaals geluk
B net behaalde succes.
frof. Samoiliwitsj verklaarde ten slotte nog. dat h\j
verbaasd is geweest, hoe een uitstekend middel
Nuchtschip voor dergelijke exploratietochten is. Men
pn thar.s m enkele dagen op de verschillende daarvoor
■aanmerking komende gebieden der wetenschap re-
aten kunnen bereiken, voor het verzamelen waarvan
■ers twee a drie Jaar noodig zouden zijn geweest,
pgen acht uur steeg het luchtschip, dat blijkens
pwuerlchten niet zooals eerst gemeld aan een anker-
En -* gerne°rd' doch door ongeveer 200 schupo's
wank v^td gehouden, weder op om de reis naar
«r U voort te *®tten. Gedurende den gehee-
Ll hiWM UIrt3ke m*Q»*te bij het vliegveld aan-
«huldig wachtte, totdat het luchachip de te-
Ms aanvaardde.
-qhl"^iOtUtl0rl van lucht.cheiwnw.rf t. Frie-
f I». V"n v« d« -.O"' zeppelin" de
nu het luchfehlp Vrijd.gmor-
on«ev«" 5 uur t. Friedrichshafen Ml landen.
Terug in de Hangar. Dr. Eckener zeer
voldaan over den tocht.
Vrijdagochtend 4 uur 22 landde de „Graf Zeppelin" te
Friedrichtshafen onder luid gejuich van de toegestroom
de menigte. Een half uur later stond het luchtschip
voor de hangar, waar het om 5.20 onder de tonen van
het „Deutschland"-lied werd binnengebracht Toen Dr.
Eckener aan de deur van de gondel verscheen, werd hij
met ,hoch"-kreten ontvangen. Hij verklaarde zich zeer
tevreden over den tocht. Vrijdagavond zou een bijeen
komst worden gehouden, waar het verloop van den tocht
zou worden besproken.
Nadere bijzonderheden.
Dr. Eckener deelde heden aan de journalisten mede,
dat het luchtschip zich geheel had gehouden aan de oor
spronkelijk vastgelegde plannen en ook de van te voren
opgemaakte route had gekozen. Het afgelegde traject
bedraagt pl.m. 13.000 K.M.
De postzakken, die het luchtschip van boord van den
sovjet-ijsbreker „Malygln" had meegenomen, werden di
rect na aankomst te Friedrichshafen door postbeambten
in ontvangst genomen en verder geëxpedieerd.
De persvertegenwoordigers hadden vervolgens een on
derhoud met de wetenschappelijke deelnemers aan de
expeditie, namelijk de Russische professoren Samoilo
witsj en Molsjanow en den Amerikaanschen onderzoeker
Ellsworth. De beide laatsten, die de Duitsche taal niet
voldoende maohtig zijn, om uitvoerige bijzonderheden t9
kunnen mededeelen, verklaarden voortdurend, dat de
vlucht „fabelhaft" en „glanzend" geweest was.
Professor Samoilowitsj deelde het volgende mede:
Gedurende de eerste acht dagen mogen wjj nog niet
veel zeggen en hebben wij de verplichting op ons geno
men, om over wetenschappelijke resultaten te zwijgen.
Ik mag u echter verzekeren, dat de vlucht een tegen alle
verwachtingen in uitmuntend verloop had. Bij een Pool
tocht behoort geluk en dat hebben wij in groote mate
gehad. Gedurende de geheele vlucht hadden wij helder
weer en gunsügen wind. Wij heibben zeer veel geleerd en
vóór het vertrek had ik me een zoo groot succes niet
durven droomen.
Het heeft oorspronkelijk in de bedoeling gelegen, om
op den terugweg nog een bezoek aan Moskou te bren
gen, maar de weersomstandigheden deden het de kapi
teins van het luchtschip beter achten, dadelijk naar Ber
lijn terug te vliegen.
Prof. Dr. Hausmann, onder wiens leiding de verschil
lende instrumenten voor de Poolvlucht in het luohtschip
waren ingebouwd, was ook bij de landing aanwezig en
werd door dr. Eckener hartelijk begroet. Prof. Haus
mann zal heden In den loop van den dag de instrumenten
uit het luchtschip laten verwijderen. De aardmagneti-
sche apparaten, die voor een deel zijn geschonken door
het Carnegie-Instituut te Washington voor een deel ln
bruikleen zijn afgestaan door het magnetisch observato
rium te Potsdam en voor een deel door de luchtschepen-
werf voor eigen gebruik zijn vervaardigd, hebben alle
aan hun doel beantwoord. Ook met de photogrametri-
sohe 'en meteorologische apparaten heeft men de beoog
de doeleinden bereikt
Prof. Samoilowitsj zal nog acht dagen te Friedrichs
hafen blijven om verschillende aangelegenheden met dr.
Eckener te bespreken. Hij verklaarde nog, dat men,
dank zij de mogelijkheden van het luchtschip, ln eenlge
dagen dingen heeft bereikt, waarvoor anders jaren noo
dig zouden zijn.
Het driemaandelijksch bericht
Waar wij in de afgeloopen week reeds verschillende
belangrijke mededeelingen gaven van de Zuiderzee
werken in het algemeen en van het in cultuur bren
gen van den Wieringcrmeerpolder in het bijzonder,
biedt het laatst verschenen driemaandelijksch bericht
betreffende de Zuiderzeewerken uitteraard voor ons
niet zooveel belangrijks meer.
Wij kunnen er nog uit aanstippen, dat in twee be
langrijke toegangswegen naar de Wieringermeer uit
de richting Schagen—Kolhorn en uit Wieringerwaard,
voor de overbruggingen over het afwateringskanaal
AartswoudOostpunt te Kolhorn en te Nieuwesluis
vlotbruggen zijn ontworpen met een doorvaart wijdte
van 10 M., bij een breedte tusschen de leuningen van
6 M. en een totale lengte van het rijdek van 61 M.
Druk auto-verkeer van en naar Wielin
gen. Verbreeding van. den weg over den
afsluitdijk noodzakelijk.
De in 1924 aangelegde afsluitdijk door het Amstel-
diep heeft een binnenberm breed 30 M., waarop een
4 M. breede klinkerbeharding is aangebracht. Het
drukke verkeer met motorrijtuigen van en naar Wie-
ringen maakt het noodzakelijk dezen weg te verbree-
den, terwijl ten behoeve van het rijwielverkeer een
fietspad wenschelijk is geworden. Voor de nieuwe
wegverharding is beton gekozen, behalve ter plaatse,
waar het dijkslichaani nog eenige zakking vertoont
en waar een breedere klinkerbeharding zal worden
aangebracht. Aangelegd zal dus worden een 6 M.
breede betonweg over 1138 M. lengte, waar naast een
1.50 M. breed betonnen rijwielpad en een 6 M. bree
de klinkerweg over 1120 M. lengte en een 1.50 M.
breed rijwielpad van porphierbetontegels.
Een belangrijk deel van den polder is thans per
fiets bereikbaar, terwijl de breede rijwielpaden ook
met een lichte auto kunnen worden bereden. Vergun
ningen voor toelating met een auto op de rijwielpaden
worden echter alleen uitgereikt aan personen, die uit
hoofde van hun werkkring regelmatig in den polder
moeten .verkeertn.
De hartfunctie laat te wenschen. Ver
voerd naar CochereL
In verband met berichten, dat Briand met een zware
verkoudheid uit Londen zou zijn teruggekeerd, zoodat
hij het bed moest houden, werd gistermorgen uit Parijs
gemeld:
De ziekte van den heer Briand blijkt veel ernstiger
dan de eerste berichten deden vermoeden. Het raadple
gen van dr. Vaquez, specialist op het gebied van hart
ziekten, wijst er op, dat de hartfunctie van den minister
to wenschen overlaat
BRIAND
Prof. Vaquez heeft zich niet omtrent den ernst van
den toestand willen uitlaten, maar de omgeving van den
staatsman, die de snelle veroudering van Briand, tot
dusverre zoo kras, verontrust, schijnt niet overtuigd te
zijn, dat Briand in September naar Genève zal kunnen
gaan.
Officieel heet het, dat Briand voor veertien dagen
vertrokken ie, de hangende diplomatieke besprekingen
overlatend aan Laval en Flandln. Thans is echter be
kend geworden, dat de geneesheeren een rust van
minstens anderhalve maand hebben voorgeschreven.
Eerst over eenigen tijd zal waarschijnlijk te beoordee-
len zijn of deze ziekte den heer Briand zal noodzaken
zijn functie van leider van de Franscho buitenlandsche
politiek neer te leggen, hetgeen zeker in hooge mate te
betreuren zou zijn.
Ondergeteekende deelt mee dat zij gaarne de thans
afgedankte fietsplaatjes ontvangt, teneinde deze op to
zenden naar „Zonnestraal" sanatorium voor Tuberculo
selijders.
Zuster W. Lanjouw.
Wijkverpleegster, Dirkshorn.
Weer de onbewaakte overwegen.
Donderdagavond is op den onbewaakten overweg
nabij de Panneschop tusschen Deurne en Helenaveen,
de 75-jarige J. van Dalen, toen hij per driewieler de
spoorbaan wilde overkeken, door den trein, komende
van Venlo, overreden en zwaar verminkt. De man
was onmiddellijk dood.
Het uitzicht wordt ter plaatse door een wachthuisje
belemmerd.
Aankomst op het station te Arnhem.
De Koningin en Prinses Juliana ziin gistermiddag
van haai vacantiereis in Nederland teruggekeerd. Met
den gewonen D-trein, waarin het salonrijtuig gehaakt
was. kwamen de vorstelijke personen om 12 u. 12 te
Arnhem aan. Onder leiding van den waarnemenden
commissaris van politie, den heer J. P. Scheepmaker,
was een gedeelte van het perron voor de eerste klas
wachtkamer vrijgehouden. Toen de trein stilstond
stapte H. M. iiet eerst uit, gevolgd door Prinses Ju
liana. De burgemeester van Arnhem, mr. S. J. R. de
Monchy heette de vorstelijke personen welkom. De
Koningin onderl ield zich eenige oogenblikken met
den burgemeester, waarna het gezelschap zich via de
eerste klas wachtkamer naar de auto's begaf, die voor
het station gereed stonden om dc reis naar Soestdijk
voort te zetten.
Zoowel op het perron als voor het station was een
talrijk publiek aanwezig, dat de vorstelijke personen
hartelijk toejuichte.
Nadat ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van
de verecniging t b. V.V.V. „Castricum Vooruit", verle
den jaar eene goed geslaagde harddraverij werd ge
houden, werd door de commissie, die hiervoor had ge
zorgd, besloten eene blijvende harddraverij verecniging
op te richten en wel met zeer gunstig gevolg.
De vcreeniging beschikt over een prachtige baan
van pl.m. 350 M. De eerstvolgende draverij, die vol
gens in dit blad voorkomende advertentie zal worden
gehouden op Donderdag 6 Augustus a.s., zal, nu de
verbinding zoo ideaal is geworden, ongetwijfeld veel
bezoekers trekken.
We vernemen dat reeds meer dan 20 paarden voor
deelname zijn ingeschreven, wat er wel op wijst, dat
de vorige draverij ook voor de deelnemers een succes
is geweest.
naar onzen
Heeft U ons ook al reeds een bezoek ge-
bracht? Doet het dan nu, het is in Uw voor
deel.
Koopjes in alle afdeelingen. Prachtige gele
genheid voor jongelui die trouwen gaan,
DEN HELDER. Spoorstraat 8 10.
Tel. 206.
Jongeman door de voorruit geslingerd en
het hoofd afgesneden.
t
Twee personen, woonachtig te Marum (Gron.), wa*
ren naar een feestje te Grijpskerk geweest, en keer-
den vandaar per auto naar huis terug. Gistermorgen
omstreeks vijf uur reed onder Koornhorn de auto te
gen een boom op, de wagen slipte en sloeg vervolpens
tegen een anderen boom. Ken der twee inzittenden,
de heer Vogelenzang, die aan het stuur zat, vloog hij
den schok door de voorruit met het gevolg, dat zijn
hoofd door het glas zoo goed als geheel werd afgesne
den. De ongelukkige was onmiddellijk dood. De twee
de inzittende, een kelner, bleef ongedeerd.
Men vermoedt, dat de heer V. door oververmoeid-»
heid den gang van den auto niet voldoende heeft ge
controleerd en zoddoende van den weg is afgereden.
De man was 20 jaar oud en gehuwd.
De auto is totaal vernield.
Meer den twee en een kwart millioen hand
teekeningen.
Het aantal onderteekeningen voor hot petitionnet
ment voor internationale ontwapening van do „Neder-
landsche Dagbladpers" is sedert de vorige opgave ge
stegen met 154.982.
Het totaal bedroeg gisterenavond 2.277.382.
Voeten, verzacht en geneest n»en met
la doot-n vaa 3060 «n 90 Tutx 80 (L A
Bt| Apoth. «n Drogltuo
Met V.V.V. Groet-Camperduin.
Onder dmkundlpe leiding.
(N.B.) De feesten van dc Verecniging voor Vreemde
lingen Verkeer te Sohoorl zijn niet langer voorbij dan
een nacht; bij het ontbijt spreken wij nog over het vuur
werk en de andere festiviteiten, of we krijgen den vrlen
del ijken raad van onzen gastheer! de wandeltocht door
het duingebied bij Groet en Catrijp mee te maken. Deze
zal onder leiding staan van den heer Greup. boschwach
ter le klasse, georganiseerd door V.V.V. Groet-Camper
duin, met als gast de P.H.O.
Wij eten een uurtje vroeger en ln flinke pas komen we
om één uur bij het verzamelpunt, de Groeter kerk. Hier
treffen wij reeds tal van pensiongasten enz., allen ln
wandelcostuum, voorzien van wandelstokken en wat dies
meer ztj. fototoestellen en... de zon schijnt, dus een goed
humeur.
Na een begroetingswoord door den Voorzitter vaa
V.V.V., de heer Kos en een alleraangenaamste kennis
making met den leider van den tocht, den heer Greup,
begint dc klimpartij.
De goede stemming zit er in en hiervan weet mijnheer
Greup uitstekend gebruik te maken. Hij is een gezellig
causeur en dc groote familie, ruim 250 cursisten, luis
tert met veel aandacht naar alles wat hij weet tc ver
tellen van de duinen. Welk een aanblik, onvergetelijk,
zoo'n groot aantal menschen In een lange lint naar bo
ven te zien gaan in allerlei fleurige en kleurige schakee
ringen.
Menige lach weerklinkt spontaan, als wij hoor-en van
de Paardehcmel. het Kattegat. en de wijze waarop deze
namen zUn ontstaan. Tal van vragen worden beantwoord
zóó. dat ieder met plezier luistert.
Zoo duurt deze heerlijke wandeling langs en door
plaatsen waar men anders nooit komt, tot ruim vijf
uur en wordt bovendien nog gezellig onderbroken voor
een bakje lekkere thee met een biscuitje. dat de dorstige
wandelaars vriendelijk wordt aangeboden door do ont
vangende verecniging V.V.V. Groet-Oamperduln. De
zorgzame dames hebben eer van hun werk. Elk laat zich
het kommetje leut goed smaken. De tocht is op deze wijze
geheel geworden, wat de heer Greup er zich van had
voorgesteld.
Wij groote-stadsmenschen voelen ons verlost van de
drukte en razernij.. Geen geronk en groote stofwolken
maken het ons lastig.
In de vrije, heerlijke natuur hebben wij fijn gedwaald.
De tocht door dit deel van Hollands' prachtig duingebied
heeft voldaan en smaakt vost en zeker naar meer»