Alumni llltiis- Het loopt storm KLERCQ De „Graf Zeppelin" weer thuis. PUROL Uitgevers: N.V. vJl TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Geestdriftige ontvangst te Ber 1 ijn. Te Friedrichshafen aangekomen. Zuiderzeewerken. Briand ernstig ziek. Afgedankte fietsplaatjes. Door den trein gegrepen. De koninklijke familie weer thuis. Draverij te Castricum. Restanten-Uitverkoop. Yreeselijk auto-ongeluk. Het Petitionnement. Een mooie tocht door de Groeter duinen. - Zaterdag 1 Augustus 1931. SCHAGER 74ste Jaargang No. 8909 COURANT. blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- Etién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEP. No. 20. Prijs per 8 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN* TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsn<v inbegrepen). Grootere letters worden nanr plaatsruimte berekend* i dit ncsoikr bestaat üit vier bladen idat de „Graf Zeppelin" op zijn terugreis te Lenin- 1 eer. mededeeling omlaag had geworpen, waarin de mandaat van het vliegveld ervan op de hoogte ge- Idd werd. dat het luchtschip, tengevolge van de on- «nstige weersomstandigheden aldaar niet kon landen, is Cover Memel. Koningsbergen en Dantzig, doorgevlogen r Berlijn, waar het Donderdagavond kwart over zes ren de stad verscheen. Na een korten tooht op geringe gte boven Berlijn's huizenzee, is de „Graf Zeppelin" er het enthousiaste gejuich van de meer dan 100.000 sonen, die zich op het Tempelhofer Feld daar in de t hadden verzameld, om 6 uur 40 (M.E.T.) vlot ge ld. terwijl het muziekcorps van het vliegterrein het iutschland-lied speelde. feeds toen het luchtschip boven het vliegterrein ver ten, kon men de passagiers herkennen. Zij wuifden r de wachtenden. Om half zeven werd draadloos me- tdeeld dat de Zeppelin zou landen, waarop direct een l politieagenten de voorbereidingen hiervoor trof- taarn werd uit het luchtschip per parachute een ding poststukken neergelaten. {Het feit dat de Duitsche luchtreus nog slechts weinige geleden in het Poolgebied kruiste en betrekkelijk dlg daarna weer boven Berlijn verscheen, zoo spoedig dr. Eckener, dr. Samoilowitsch en hun begeleiders 1» Pooluitrusting moesten vervangen voor hun zomer- tuum, bewijst de groote capaciteiten van dit vervoer- 1. Het gejuich der belangstellenden was onbeschrij- De Zeppelin op het Tempelhofer Feld. De toespraken. I f Toen het luchtschip door ongeveer 200 Schupo's naar [et gebou-.v van het vliegveld werd getrokken riep dr. pkener uit den gondel den wachtenden een „Guten Tag" J „Gruw Gott" toe. [Telegrammen en expresbrieven werden hem overhan- Toen het luchtschip werd vastgemaakt, kwam dr. mer het eerst uit den gondel te voorschijn en be lette hij den eerste-burgemeester van Berlijn, dr. Sahm 3st dr. Sahm liep dr. Eckener gevolgd door zijn ka- sirt en prof. Samoilowitsj naar het restaurant van vliegveld. serst sprak voor den microfoon de eerste-burge- ter van de stad Berlijn, dr. Sahm. Hij verwelkom- J6 dr. Eckener en de geheele dappere bemanning van de Zeppe.m namens de rijkshoofdstad. Toen korten tijd de ■^richten uitbleven, hebben wij u op uw vlucht gevolgd h thïas, nu u weder voet op Duitschen bodem zet, wordt I opnieuw begroet door het gejubel der Berlijners. De 'week wereld blikt bewonderend op uw werk, dat u ""smen mot de pioniers der wetensohap van het Russi- e volk bent aangevangen ten bate der mensohheid. De gc-ineestor besloot zijn rede met het uitbrengen van Mriewerf „hoera" op dr. Eckener en de bemanning. Dr. Eckener over zyn ervaringen. Eckener dankte, ook uit naam van de bemanning, de hartelijke ontvangst en 'betuigde zijn vreugde de voldoening, waarvan dr. Sahm gewag had ge- 't, met de thans geëindigden vlucht hij en de bemanning zijn verheugd over het be- KP* resultaat. Misschien is niet alles vervuld, wat ver- werd, doch dr. Eckener was niet geheel zeker, of i wat over de plannen in de couranten Is geschreven, ^erkclijk tot de plannen heeft behoord. T»chen was hij bijzonder verheugd, dat het lucht reder zijn vermogen heeft kunnen toonen. Hij zelf kriiSr ^CCn.0ogenblik aan SetwÜfeld, dat de reis naar ■I Poolgebied betrekkelijk gemakkelijk zou zijn. 'ans kan hij als resultaat van hetgeen onderweg fd werd, vaststellen, dat de reis de meest aange- i»te, de mooiste en de minst gevaarlijke is, die men kan voorstellen. rVoortdurer.d heef. men onder een Italiaansch blauwen I gevaren. bij goede verpleging en dikwijls ook er hot genot van een goed glas wijn. Wij hebben den zen mist «teeds onder ons gelaten en het heeft geen moeite gekost, de groote eilanden en de kust- ^den. die nog voor een gedeelte onderzocht moeten den te bereiken, zoo gemakkelijk mogelijk van bo- ,,e definleerer. en er fotografische opnamen van laken. De meegebrachte foto's zullen toonen. welk uitstekend exploratiemiddel het luchtschip is. r 7<*ener sprak ten slotte de overtuiging uit, dat v' Zeppelin nog dikwijls voor zulke doeleinden zal J**n gebruikt. fa, dr- Eckener sprak de gezant der sovjet-regeering, T. leiding van .het luchtschip en van de expeditie £iet Duitsch hartelijk verwelkomde. Hij verklaarde er aan twijfelen, dat de resultaten van de reis voor geheele wereld groote wetenschappelijke waarde zul- "bbcn. Dc volken zijn opnieuw verbonden door we- *sc..ap en techniek. Het gaf hem natuurlijk veel vol ding. dnt Duitschland en Rusland hier hebben sa- igewerkt Jen slotte wenschte hij dr. Eckener nogmaals geluk B net behaalde succes. frof. Samoiliwitsj verklaarde ten slotte nog. dat h\j verbaasd is geweest, hoe een uitstekend middel Nuchtschip voor dergelijke exploratietochten is. Men pn thar.s m enkele dagen op de verschillende daarvoor ■aanmerking komende gebieden der wetenschap re- aten kunnen bereiken, voor het verzamelen waarvan ■ers twee a drie Jaar noodig zouden zijn geweest, pgen acht uur steeg het luchtschip, dat blijkens pwuerlchten niet zooals eerst gemeld aan een anker- En -* gerne°rd' doch door ongeveer 200 schupo's wank v^td gehouden, weder op om de reis naar «r U voort te *®tten. Gedurende den gehee- Ll hiWM UIrt3ke m*Q»*te bij het vliegveld aan- «huldig wachtte, totdat het luchachip de te- Ms aanvaardde. -qhl"^iOtUtl0rl van lucht.cheiwnw.rf t. Frie- f I». V"n v« d« -.O"' zeppelin" de nu het luchfehlp Vrijd.gmor- on«ev«" 5 uur t. Friedrichshafen Ml landen. Terug in de Hangar. Dr. Eckener zeer voldaan over den tocht. Vrijdagochtend 4 uur 22 landde de „Graf Zeppelin" te Friedrichtshafen onder luid gejuich van de toegestroom de menigte. Een half uur later stond het luchtschip voor de hangar, waar het om 5.20 onder de tonen van het „Deutschland"-lied werd binnengebracht Toen Dr. Eckener aan de deur van de gondel verscheen, werd hij met ,hoch"-kreten ontvangen. Hij verklaarde zich zeer tevreden over den tocht. Vrijdagavond zou een bijeen komst worden gehouden, waar het verloop van den tocht zou worden besproken. Nadere bijzonderheden. Dr. Eckener deelde heden aan de journalisten mede, dat het luchtschip zich geheel had gehouden aan de oor spronkelijk vastgelegde plannen en ook de van te voren opgemaakte route had gekozen. Het afgelegde traject bedraagt pl.m. 13.000 K.M. De postzakken, die het luchtschip van boord van den sovjet-ijsbreker „Malygln" had meegenomen, werden di rect na aankomst te Friedrichshafen door postbeambten in ontvangst genomen en verder geëxpedieerd. De persvertegenwoordigers hadden vervolgens een on derhoud met de wetenschappelijke deelnemers aan de expeditie, namelijk de Russische professoren Samoilo witsj en Molsjanow en den Amerikaanschen onderzoeker Ellsworth. De beide laatsten, die de Duitsche taal niet voldoende maohtig zijn, om uitvoerige bijzonderheden t9 kunnen mededeelen, verklaarden voortdurend, dat de vlucht „fabelhaft" en „glanzend" geweest was. Professor Samoilowitsj deelde het volgende mede: Gedurende de eerste acht dagen mogen wjj nog niet veel zeggen en hebben wij de verplichting op ons geno men, om over wetenschappelijke resultaten te zwijgen. Ik mag u echter verzekeren, dat de vlucht een tegen alle verwachtingen in uitmuntend verloop had. Bij een Pool tocht behoort geluk en dat hebben wij in groote mate gehad. Gedurende de geheele vlucht hadden wij helder weer en gunsügen wind. Wij heibben zeer veel geleerd en vóór het vertrek had ik me een zoo groot succes niet durven droomen. Het heeft oorspronkelijk in de bedoeling gelegen, om op den terugweg nog een bezoek aan Moskou te bren gen, maar de weersomstandigheden deden het de kapi teins van het luchtschip beter achten, dadelijk naar Ber lijn terug te vliegen. Prof. Dr. Hausmann, onder wiens leiding de verschil lende instrumenten voor de Poolvlucht in het luohtschip waren ingebouwd, was ook bij de landing aanwezig en werd door dr. Eckener hartelijk begroet. Prof. Haus mann zal heden In den loop van den dag de instrumenten uit het luchtschip laten verwijderen. De aardmagneti- sche apparaten, die voor een deel zijn geschonken door het Carnegie-Instituut te Washington voor een deel ln bruikleen zijn afgestaan door het magnetisch observato rium te Potsdam en voor een deel door de luchtschepen- werf voor eigen gebruik zijn vervaardigd, hebben alle aan hun doel beantwoord. Ook met de photogrametri- sohe 'en meteorologische apparaten heeft men de beoog de doeleinden bereikt Prof. Samoilowitsj zal nog acht dagen te Friedrichs hafen blijven om verschillende aangelegenheden met dr. Eckener te bespreken. Hij verklaarde nog, dat men, dank zij de mogelijkheden van het luchtschip, ln eenlge dagen dingen heeft bereikt, waarvoor anders jaren noo dig zouden zijn. Het driemaandelijksch bericht Waar wij in de afgeloopen week reeds verschillende belangrijke mededeelingen gaven van de Zuiderzee werken in het algemeen en van het in cultuur bren gen van den Wieringcrmeerpolder in het bijzonder, biedt het laatst verschenen driemaandelijksch bericht betreffende de Zuiderzeewerken uitteraard voor ons niet zooveel belangrijks meer. Wij kunnen er nog uit aanstippen, dat in twee be langrijke toegangswegen naar de Wieringermeer uit de richting Schagen—Kolhorn en uit Wieringerwaard, voor de overbruggingen over het afwateringskanaal AartswoudOostpunt te Kolhorn en te Nieuwesluis vlotbruggen zijn ontworpen met een doorvaart wijdte van 10 M., bij een breedte tusschen de leuningen van 6 M. en een totale lengte van het rijdek van 61 M. Druk auto-verkeer van en naar Wielin gen. Verbreeding van. den weg over den afsluitdijk noodzakelijk. De in 1924 aangelegde afsluitdijk door het Amstel- diep heeft een binnenberm breed 30 M., waarop een 4 M. breede klinkerbeharding is aangebracht. Het drukke verkeer met motorrijtuigen van en naar Wie- ringen maakt het noodzakelijk dezen weg te verbree- den, terwijl ten behoeve van het rijwielverkeer een fietspad wenschelijk is geworden. Voor de nieuwe wegverharding is beton gekozen, behalve ter plaatse, waar het dijkslichaani nog eenige zakking vertoont en waar een breedere klinkerbeharding zal worden aangebracht. Aangelegd zal dus worden een 6 M. breede betonweg over 1138 M. lengte, waar naast een 1.50 M. breed betonnen rijwielpad en een 6 M. bree de klinkerweg over 1120 M. lengte en een 1.50 M. breed rijwielpad van porphierbetontegels. Een belangrijk deel van den polder is thans per fiets bereikbaar, terwijl de breede rijwielpaden ook met een lichte auto kunnen worden bereden. Vergun ningen voor toelating met een auto op de rijwielpaden worden echter alleen uitgereikt aan personen, die uit hoofde van hun werkkring regelmatig in den polder moeten .verkeertn. De hartfunctie laat te wenschen. Ver voerd naar CochereL In verband met berichten, dat Briand met een zware verkoudheid uit Londen zou zijn teruggekeerd, zoodat hij het bed moest houden, werd gistermorgen uit Parijs gemeld: De ziekte van den heer Briand blijkt veel ernstiger dan de eerste berichten deden vermoeden. Het raadple gen van dr. Vaquez, specialist op het gebied van hart ziekten, wijst er op, dat de hartfunctie van den minister to wenschen overlaat BRIAND Prof. Vaquez heeft zich niet omtrent den ernst van den toestand willen uitlaten, maar de omgeving van den staatsman, die de snelle veroudering van Briand, tot dusverre zoo kras, verontrust, schijnt niet overtuigd te zijn, dat Briand in September naar Genève zal kunnen gaan. Officieel heet het, dat Briand voor veertien dagen vertrokken ie, de hangende diplomatieke besprekingen overlatend aan Laval en Flandln. Thans is echter be kend geworden, dat de geneesheeren een rust van minstens anderhalve maand hebben voorgeschreven. Eerst over eenigen tijd zal waarschijnlijk te beoordee- len zijn of deze ziekte den heer Briand zal noodzaken zijn functie van leider van de Franscho buitenlandsche politiek neer te leggen, hetgeen zeker in hooge mate te betreuren zou zijn. Ondergeteekende deelt mee dat zij gaarne de thans afgedankte fietsplaatjes ontvangt, teneinde deze op to zenden naar „Zonnestraal" sanatorium voor Tuberculo selijders. Zuster W. Lanjouw. Wijkverpleegster, Dirkshorn. Weer de onbewaakte overwegen. Donderdagavond is op den onbewaakten overweg nabij de Panneschop tusschen Deurne en Helenaveen, de 75-jarige J. van Dalen, toen hij per driewieler de spoorbaan wilde overkeken, door den trein, komende van Venlo, overreden en zwaar verminkt. De man was onmiddellijk dood. Het uitzicht wordt ter plaatse door een wachthuisje belemmerd. Aankomst op het station te Arnhem. De Koningin en Prinses Juliana ziin gistermiddag van haai vacantiereis in Nederland teruggekeerd. Met den gewonen D-trein, waarin het salonrijtuig gehaakt was. kwamen de vorstelijke personen om 12 u. 12 te Arnhem aan. Onder leiding van den waarnemenden commissaris van politie, den heer J. P. Scheepmaker, was een gedeelte van het perron voor de eerste klas wachtkamer vrijgehouden. Toen de trein stilstond stapte H. M. iiet eerst uit, gevolgd door Prinses Ju liana. De burgemeester van Arnhem, mr. S. J. R. de Monchy heette de vorstelijke personen welkom. De Koningin onderl ield zich eenige oogenblikken met den burgemeester, waarna het gezelschap zich via de eerste klas wachtkamer naar de auto's begaf, die voor het station gereed stonden om dc reis naar Soestdijk voort te zetten. Zoowel op het perron als voor het station was een talrijk publiek aanwezig, dat de vorstelijke personen hartelijk toejuichte. Nadat ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de verecniging t b. V.V.V. „Castricum Vooruit", verle den jaar eene goed geslaagde harddraverij werd ge houden, werd door de commissie, die hiervoor had ge zorgd, besloten eene blijvende harddraverij verecniging op te richten en wel met zeer gunstig gevolg. De vcreeniging beschikt over een prachtige baan van pl.m. 350 M. De eerstvolgende draverij, die vol gens in dit blad voorkomende advertentie zal worden gehouden op Donderdag 6 Augustus a.s., zal, nu de verbinding zoo ideaal is geworden, ongetwijfeld veel bezoekers trekken. We vernemen dat reeds meer dan 20 paarden voor deelname zijn ingeschreven, wat er wel op wijst, dat de vorige draverij ook voor de deelnemers een succes is geweest. naar onzen Heeft U ons ook al reeds een bezoek ge- bracht? Doet het dan nu, het is in Uw voor deel. Koopjes in alle afdeelingen. Prachtige gele genheid voor jongelui die trouwen gaan, DEN HELDER. Spoorstraat 8 10. Tel. 206. Jongeman door de voorruit geslingerd en het hoofd afgesneden. t Twee personen, woonachtig te Marum (Gron.), wa* ren naar een feestje te Grijpskerk geweest, en keer- den vandaar per auto naar huis terug. Gistermorgen omstreeks vijf uur reed onder Koornhorn de auto te gen een boom op, de wagen slipte en sloeg vervolpens tegen een anderen boom. Ken der twee inzittenden, de heer Vogelenzang, die aan het stuur zat, vloog hij den schok door de voorruit met het gevolg, dat zijn hoofd door het glas zoo goed als geheel werd afgesne den. De ongelukkige was onmiddellijk dood. De twee de inzittende, een kelner, bleef ongedeerd. Men vermoedt, dat de heer V. door oververmoeid-» heid den gang van den auto niet voldoende heeft ge controleerd en zoddoende van den weg is afgereden. De man was 20 jaar oud en gehuwd. De auto is totaal vernield. Meer den twee en een kwart millioen hand teekeningen. Het aantal onderteekeningen voor hot petitionnet ment voor internationale ontwapening van do „Neder- landsche Dagbladpers" is sedert de vorige opgave ge stegen met 154.982. Het totaal bedroeg gisterenavond 2.277.382. Voeten, verzacht en geneest n»en met la doot-n vaa 3060 «n 90 Tutx 80 (L A Bt| Apoth. «n Drogltuo Met V.V.V. Groet-Camperduin. Onder dmkundlpe leiding. (N.B.) De feesten van dc Verecniging voor Vreemde lingen Verkeer te Sohoorl zijn niet langer voorbij dan een nacht; bij het ontbijt spreken wij nog over het vuur werk en de andere festiviteiten, of we krijgen den vrlen del ijken raad van onzen gastheer! de wandeltocht door het duingebied bij Groet en Catrijp mee te maken. Deze zal onder leiding staan van den heer Greup. boschwach ter le klasse, georganiseerd door V.V.V. Groet-Camper duin, met als gast de P.H.O. Wij eten een uurtje vroeger en ln flinke pas komen we om één uur bij het verzamelpunt, de Groeter kerk. Hier treffen wij reeds tal van pensiongasten enz., allen ln wandelcostuum, voorzien van wandelstokken en wat dies meer ztj. fototoestellen en... de zon schijnt, dus een goed humeur. Na een begroetingswoord door den Voorzitter vaa V.V.V., de heer Kos en een alleraangenaamste kennis making met den leider van den tocht, den heer Greup, begint dc klimpartij. De goede stemming zit er in en hiervan weet mijnheer Greup uitstekend gebruik te maken. Hij is een gezellig causeur en dc groote familie, ruim 250 cursisten, luis tert met veel aandacht naar alles wat hij weet tc ver tellen van de duinen. Welk een aanblik, onvergetelijk, zoo'n groot aantal menschen In een lange lint naar bo ven te zien gaan in allerlei fleurige en kleurige schakee ringen. Menige lach weerklinkt spontaan, als wij hoor-en van de Paardehcmel. het Kattegat. en de wijze waarop deze namen zUn ontstaan. Tal van vragen worden beantwoord zóó. dat ieder met plezier luistert. Zoo duurt deze heerlijke wandeling langs en door plaatsen waar men anders nooit komt, tot ruim vijf uur en wordt bovendien nog gezellig onderbroken voor een bakje lekkere thee met een biscuitje. dat de dorstige wandelaars vriendelijk wordt aangeboden door do ont vangende verecniging V.V.V. Groet-Oamperduln. De zorgzame dames hebben eer van hun werk. Elk laat zich het kommetje leut goed smaken. De tocht is op deze wijze geheel geworden, wat de heer Greup er zich van had voorgesteld. Wij groote-stadsmenschen voelen ons verlost van de drukte en razernij.. Geen geronk en groote stofwolken maken het ons lastig. In de vrije, heerlijke natuur hebben wij fijn gedwaald. De tocht door dit deel van Hollands' prachtig duingebied heeft voldaan en smaakt vost en zeker naar meer»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1