chager Courant peelbal van Wind en Golven Tweede Blad. ieven over Roeland. - en >ne LU C HTV A ART FOSTER'sMAAGP/ll£N Op heeterdaad betrapt Twee „looze" visschertjes. Ernstig motor-ongeluk b ij R ij s o o r d. FEUILLETON l ttl ■R AL van v? niu en Ethel M. Dell. bev«n van hea woon üj. uit pel vaa >ijzondw n maa.- 1 in de e, eheele en der 'it over Dinsdag 11 Augustus 1931. 74ste Jaargang. No. 8914 8 Augustus 1931. I hebben dezen zomer een uitstapje herhaald, dat mee'r^estien jaar geleden ook eens nebben gemaakt. Met -• ^Te Woorden: we zijn in pension in Ruislip, graaf- Middlesex. vermoed, dat het met den goeden raad, dien ik ga il zal gaan als met de meeste goede raden. Maar wil ik hem desalniettemin. Breng eens een zo- itie in Ruislip door. met het uit te spreken Raislip. Hoogstwaar- jnljjk zal de een of andere stationsbeambte, van B u een kaartje verlangt, U verbeteren, of liever men U te verbeteren door Roeslip te zeggen, maar is ij n domheid, en niet de Uwe. y ïoudt Uw flets mee kunnen nemen. Wij hebben ook gedaan. Ruislip en omgeving is niet bepaald tndei bosst /ave nX m*lir b'i Chesham, ons verblijf van verleden jaar KJ. gan pgtleken, is deze streek ideaal voor fietsers. Met een gfïf.ie uitxondering, een hoogst enkele, kan elke helling tn afgefietst worden, zelfs met eeyi zwaren zoon van W L jjjj 0p den bagagedrager. Maar de Duck's Hill, Etadjesheuvel, moet U dan links laten liggen. Dat geen *<S voor fietsers. Er hier weinig te bedenken, dat vacantiehouders leo missen. Over fietsen heb ik al gesproken. Prach- »andelingen zijn er bij tien- en twintigtallen. Wan- igec door villawijken, of langs stille landwegen, paden, dwars door de velden, waarbij U ongetwij- evenals wij, hopeloos zult verdwalen, ondanks de kurten, en de mee3t uitvoerige uitleggingen, drukke autowegen, indien U dat verkiest, nin minuten van het dorp vindt U een groot meer, hier, looals de gewoonte is, heel nuchter Reservoir t genoemd. Het kost U een dubbeltje, om door een pji p.|k heen toegang tot dat Reservoir te krijgen, maar '**n Siarna wordt U een ideale gelegenheid geboden om te ^Bamen, te roeien, of te zeilen. Natuurlijk moet daar weer extra voor betaald worden. Zwemmen, m en zeilen zijn vermaken, die geld kosten. Boudt U van golf spelen? Er is hier vlak bij een ide- golfterrein Of paardrijden? Vijf minuten van ons l kunt U eerste klas rijpaarden huren, en zelfs een jKructeur meekrijgen, als U bang bent, dat het beest 101) met U vandoor zou gaan. btuurlijk heeft Ruislip ook een bioscoop. Misschien t hebbe fc wel een goede. Ik ben er niet in geweest Maar U dt er Maurice Chevalier hebben kunnen zien in Love n dit >ak. -»ch. n tul jvelendi Schaji I als kunt er ook gaan winkelen. Er zijn werkelijk heel rdige winkels, en de bediening is uiterst voorkomend, als U op Zondag ter kerke wilt gaan, geeft Ruislip Aaartoe gelegenheid in een van de mooiste kerkjes, lk ooit gezien heb. Volgens de gids is het de mool- kerk van heel Middlesex, wkt ik geen oogenblik (fel :iet, dat er veel loftrompetten zijn te steken over itieoord. En één ding mag toch ook in geen vergeten worden. De Londenaar vlucht In zijn lie natuurlijk zoo ver mogelijk weg van zijn druk- ildstad. Maar de Hollander, die naar Engeland en van rustig buiten zijn houdt, wil toch tegelij- Ijd ook nog wel eens zoo nu en dan dat drukke len bezoeken. En daarvoor kon hy moeilijker een m plaats vinden dan Ruislip. In vi;f en twintig minuten brengen de electrische linen van de Metropolitan Railway U midden in de _1 City Als U de goede dagen uitkiest, bovendien nog voor j weinig geld. Want op Woensdag en Zaterdag, na 10 uur v morpas, kost een eendaagsch retour maar negentig ïhirwent, de helft van wat U op andere dagen moet betalen, tor, al' z°oals ik gister, op zulk een anderen dag na» Londen wilt, en liever niet meer uitgeeft, strikt noodzakelijk is, is daar ook nog wel een iwun te passen. Nog lang zoo'n onaangename mouw ulet U fietst dan van Ruislip naar Uxbridge, zes letera langs een tamelijk vlakken weg voor deze :ev!ng en neemt in Uxbridge een bus van de Green Ik heb gister voor het eerst van mijn leven persoonlijk gemaakt met die Groene Dijn. Groen is hij. De niet groen zijn, maar de bussen zijn het, en uniforms van chauffeurs en conducteurs. Er zijn veel van die Groene Lijn bussen. Hoeveel zou ik niet durven zeggen. Met Londen als uitgangspunt brengen ze U naar Uxbridge, of naar Rixmansworth, naar Windsor, naar Guildford, en naar een massa plaat sen, waarvan de ligging me maar heel vaag voor den geest staat En af en toe heelemaal niet Op onze heenreis, van Uxbridge naar Londen gister, waren mijn oudste zoon en ik vol lof over de Green Line. Tenminste, zoodra we den stevigen uitbrander van den conducteur verwerkt hadden. Want de bus was ons bijna ontsnapt in Uxbridge, en mijn langbeenlge, zeventienjarige zoon sprong er op, waarbij hij een zeer derelijken kans opliep, een stuk of wat armen en beenen te breken. Ik heb dien uitbrander midden in bezworen met een goede Hollandsche sigaar. De uitwerking was verwon derlijk. Onze lof over de groene bus zakte een bedenkelijk aantal punten, toen we 's avonds omsteeks half zeven de terugreis wilden ondernemen. We hadden ons daarvoor opgesteld op de plaats, waar we bij den heenreis de bus hadden verlaten: Regent Street, bij Oxford Circus. Het trottoir stond er zwart van menschen. Dat baarde ons, onwetenden, weinig zorg. Wij wisten niet, dat een paar honderd daarvan stellig van plan waren de ons eerlijk toekomende plaat sen in de Uxbridge-bus in te nemen. De aanval op de eerste bus, die aankwam, was een deerlijke mislukking. Het groene ding was bijna vol, toen het vlak bij ons stil hield, en meer dan vol, toen het vertrok. Met honderd negentig andere slachtoffers stonden wij het op het trottoir mistroostig na te staren. Nu heeft mijn oudste zoon zoo af en toe op heel on verwachte oogenblikken wel eens een helderen inval. Rfr- sutlaat van een gymnasiale opleiding waarschijnlijk. Als die bus hier bijna vol aankomt, zoo redeneerde hij, dan zijn die andere passagiers al eerder ingestapt. Ge niaal gedacht, vindt U niet? Tweede redeneering: Waar is het beginpunt van de lijn? Een groen-geuniformde beambte van de maat schappij. die ook op dat trottoir stond, en dingen op schreef in een boekje, verschafte ons de gewenschte inlichting Poland Street, derde straat rechts om in Ox ford Street. In gestrekten draf vertrokken we derwaarts En met succes. Poland Street bleek een waar bussen- station van de Groene Lijn te bezitten. Leege bussen rolden er binnen, volle of bijna volle gleden er uit. Een half uur later waren wij bij degenen, die triomfantelijk een fijne plaats in de groene Uxbridge-bus mochten be zetten. En met medelijden zagen wij enkele minuten later de arme wachtenden in Regent Street onze bus bestormen. Niet meer dan tien of twaalf hadden succes. Met volle lading vertrokken we op de thuisreis. We vroegen ons af, waarom niet iedereen zoo verstandig was geweest als wy, en naar het eindpunt was gegaan. Maar de beweegredenen van onze mede-menschen zijn vaak on doorgrondelijk. Hoe het zij, ik heb U thans eenige inlichtingen over Ruislip gegeven, over de genoegens, die U hier kunt smaken, over de ligging van de plaats, en over de manier om er uit en in te komen. Maar of U er per fiets naar toe gaat, zooals wij, dryars door Londen heen. met koffers achterop, en' een achtjarigen zoon. met de Metropolitan of met de Groene Lijn, beklagen zult U zich in geen geval, indien U ooit tot een verblijf in dit mooie dorp zoudt besluiten. Noodlanding van een Engelsch verkeersvliegtuig. Ernstig ongeluk met de „Hannlbal" voor komen. Het vliegtuig van den dienst LondenParijs, dat Zaterdagochtend uit Croydori vertrokken was met 18 passagiers, heeft een noodlanding moeten doen op een weide bij Tonbridge in Kent. Dank zij de behendigheid van den vlieger is daarbij een groot ongeluk voorko men. Het toestel was de Hannlbal, het grootste paAa- glersvliegtudg van de Imperial Airways Een slecht wer ken van een der motoren bracht den vliege.r tot het besluit te landen. Bij de landing raakte het toestel een telegraafpaal en brak de schroef, terwijl een vleugel beschadigd werd. Geen der Inzittenden werd gewond en een ander toestel heeft de passagiers veTder gebracht. De „Hannibal" is zeer luxueus ingericht en heeft 40.000 pond sterling gekost; het vliegtuig weegt niet minder dan 13 ton en biedt ruimte voor 38 passagiers. Botsing in de lucht van drie vliegtuigen. Allo drie vliegers ongedeerd. Uit New-York: Gedurende een esquadrille-vlucht kwa men drie legervliegtuigen boven het vliegveld Selfridge Field nabij Michigan met elkaar in botsing. De be stuurders van twee der vliegtuigen sprongen uit hun toestel en kwamen met behulp van hun valscherm met slechts lichte verwondingen op den grond terecht, ter wijl hun toestellen vernield werden. De derde vlieger zag kans om met zijn onbeschadigde machine te landen. Piloot verbrand. Vliegtuig neergestort bij Folkestone Uit Londen: Een vliegmachine van de Royal Airforce kwam Zaterdag bij Folk»stone te vallen en geraakte in brand. De eenige inzittende, de plioot, kwam in de vlammen - -» De luchtreus „Akion". Het grootst© luchtschip ter wereld gedoopt- Mevr. Hoover verricht de doopplechtigheid. In een enorm gebouw, gevormd als een halve eierdop, het middelpunt van Amerika's luchtschip-activiteit, ver zamelde zich Zaterdag een groot aantal hooge autori teiten van leger en marine, en verdere beroemdheden, om de doopplechtigheid bij te wonen van het monster- luchtschip ..Akron", het grootste ter wereld en één van de twee luchtreuzen, die door het Amerikaansche gou vernement werden besteld. Meer dan 100.000 menschen zwermden In de gehoe pelde ruimte van de Gooyaer luchtschip-hangar en be dekten het omringende terrein, toen een eenvoudig cere monieel van twee jaar Intensief werk van de Goodyear Zeppelin ingenieurs bekroonde. Mijlen in den omtrek waren de wegen naar het vlieg veld, dat aan den buitenkant van Akron is gelegen, door het verkeer verstopt Orkesten speelden, verkoopera prezen luid hun waren aan en verkochten souvenirs van een gebeurtenis, die nog nooit in de luchtvaartgeschie denis van dit land heeft plaatsgevonden. Hoog zweefden de vliegtuigen Het korte geratel van hun motoren contrasteerde eigenaardig met de ge- ruischloosheid van de baby-luchtschepen, die statig boven het terrein hingen, schijnbaar bewegingloos in de zo merlucht Nu en dan. als om een zoo krachtige uitbreiding van hun Uchter-dan-lucht familie te eeren. maakten zij die pe gracieuze buigingen en schoven dichter naar de groote hangar op het vlakke veld er onder. Vier uren vóór het tijdstip van den doop, dwaalden reeds duizenden rondom de hangar, vol van bewonde ring voor het technisch kunnen van de mannen, die het grootste gebouw zonder inwendige steunen constru eerden. Door aan een zilveren koord te trekken, opende mrs. Hcrbert C. Hoover, echtgenoote van den pr-rident der Vereenigde Staten van Amerika, een kleine kool, opge hangen aan de stuurcabine, waarmede zij de vrijheid gaf aan een stel sneeuwwitte ruiven, als officieele In zegening van 's werelds grootste luchtschip. Witte dui ven. als symbool van gracieuze vlucht en uithoudings vermogen werden ook reeds gebruikt bij de overdracht van de „Los Angeles". jaren terug en wel als vervan ging van de traditioneele gewoonte, om een flesch champagne tegen den boeg van een schip stuk te slaan. „Ik doop u „Akron", zei rnrs. Hoover. toen zij aan het koord trok. De duiven fladderden uit de kool, scheerden langs den zilveren neus van het rohip, hoog in de hangar en verdwenen door de groote deuren in het luchtruim. De laatste steunen werden onder het juist gedoopte schip weggeslagen en het zweefde daar na los in de hangar. Spoedig werd het door de beman ning verankerd met zandzakken en waterballast en daarmede was de officieele overdracht en de eerste vlf-V van de „Akron" afgeloopen Afmetingen. De „Akron", die 785 voet meet van boeg tot steven, is maar een paar voet langer dan de „Graf Zeppelin", maar heeft een gascapaciteit van 6.500.000 kubleken voet, d.i. tweemaal den Inhoud van het Duitsche schip en driemaal zoo groot als de „Los Angeles". Het heeft een doorsnede van 133 voet en een nuttig hefvermogen van 91 ton. Het luchtschip wordt voortbewogen door acht moto ren. Het bezit een compartiment, waar vijf vliegtuigen geborgen kunnen worden. Deze vliegtuigen worden aan een soort trapeze opgehangen en kunnen uit het lucht schip in de lucht worden losgelaten. Bij hun terugkeer worden zij weer door de trapeze opgevangen en binnen gehaald. De snelheid van de „Akron" bedraagt meer dan 130 K.M. per uur; 't gevaarte zal 17.000 K.M. kun nen afleggen, zonder dat er brandstof wordt bijgevuld. Voor slechte spijsver tering en verstopping zijn Foster's Maagpil- len het middel bi) uit nemendheid. Zij pur geer en niet heftig, doch werken zacht en zonder krampen. Houdt steeds een flacon bi) de hand. Alom oerkrjjgbaat 0.65 p. flacon. Twee berucht© Rotterdamsche inbrekers In den vai geloopen. Twee surveilleerende agenten van politie troffen Za terdagavond tegen half 8 op de Doklaan te Rotterdam twee mannen aan. die zij kenden als beruchte inbrekers. Het tweetal liep daar schijnbaar dood-onschuldig wat te kuieren, doch de beide agenten lieten zich daardoor niet misleiden. Zij besloten een oogje In het zeil te houden en kozen daartoe een verdekte opstellingsplaate vanwaar zij de buurt goed konden overzien. Het duurde lang voor er Iets gebeurde. Tegen één uur echter doken de twee gezichten op aan de achterzijde van het Veilingsgebouw aan de Doklaan. Zij klommen over een schutting, peuterden even aan het slot van de ach- terduer en verdwenen toen naar binnen. De agenten lieten hen kalm hun gang gaan, maar toen ongeveer een kwartier verstreken was en aangenomen kon worden dat de hoeren volop in hun bezigheden wa ren drongen zij, de revolver in de hand. naar binnen. Zij troffen het tweetal voor de brandkast, waarvan zij het slot reeds opengescheurd hadden. Er volgde een kort maar krachtig „Handen op" en daarmee was de zaak afgeloopen. De inbrekers, die nog geen kans hadden gezien iets van hun gading te vinden, werden geboeid en naar het politiebureau aan de Nassaukade overgebracht Het zijn de 39-jarige kraanmachinist J. V. en de 28-ja- rige opperman J. R. twee oude bekenden van de politie Zij zijn in bewaring gesteld. Door de politie is voort een uitgebreide collecte inbre kers-materiaal in beslag genomen, dat de heeren bij zich hadden. Met de buit vun een braak op stap. Bij tijds gesnapt door d© politie te HUligersbcrg. Zaterdagnacht half-drie stonden twee Hilligereberg- sche agenten van politie in een afgelegen hoek van de Molenlaan. Er passeerden toen in de richting Rotterdam twee mannen per fiets, gepakt en geeakt en met hengels aan de fiets. De agenten vonden het vreemd, dat op dit uur viaschers in deze richting reden. Zy volgden de man nen en hielden hen aan. Deze bleken in hun zakken geen visch te hebben, maar twee luidsprekers, nieuwe radio lampen. gelijkrichters. dynamo's, electrische zaklantaarns twee nieuwe electrische strijkijzers en meer radio- en fiets-onderdeelen. De belde mannen, H. J. W. en J. C. S. uit Rotterdam, werden overgebracht naar het politiebu reau te Hillegersberg. Bij de overbrenging trachtte W. een bos loopers en een paar hand schoenen ongemerkt te laten vallen, maar de politie-agenten namen ook dit bewijsmateriaal in beslag. Hij werd ook nog in het bezit gevonden van enkels zilveren voorwerpen, waaronder een zilveren dameshor loge en een zwaar zilveren sigarettenkoker. W. en S. beweerden, de in beslag genomen voorwerpen te hebben gevonden. Zaterdagochtend 9 uur bleek echter, dat er ingebroken was in een rijwielzaak te Capelle aan den IJssel, alwaar de fietsen, die zij bereden, en de in beelag genomen voorwerpen gestolen waren. W. en S. zijn aan de politie te Capelle overgeleverd. W. staat bij de Rotterdamsche politie zeer ongunstig bekend. Bestuurder zwaar gewond. Zaterdagavond omstreeks half elf heeft op den straat weg ZwijndrechtRijeoord een ernstig motorongeluk plaats gevonden. De motorrijder van N„ wonende te Rot terdam, kwam met zijn vriend J. op de duo aangereden in de richting Rotterdam. In de scherpe bocht van den straatweg raakte N. in de war omtrent de richting. In plaats van de booht te nemen reed hij rechtuit in volle vaart tegen een paal langs den weg. Van N. sloeg van den motor en werd zwaar gewond, terwijl hij bovendien ernstige inwendige kenuzingen be kwam. In zorgwekkenden toestand werd de man naar het ziekenhuis te Rotterdam vervoerd. De heer J. kwam met lichte verwondingen en den schrik vrij. DOOR EEN AUTO GEGREI*EN. Aan de gevolgen overleden. Op den weg NijmegenVenlo is Zaterdag de 23-jarige P. Hasselaar uit Amersfoort, die met zijn vriend over den weg fietste, door een auto gegrepen, die een anderen wagen moest passeeren. Hij werd een eind meegesleurd en bleef hevig bloedend op den weg liggen. De dokter uit Mook constateerde een ernstige schedelbreuk. Hy liet den .zwaar gewonde naar het Canisiusziekenhuis te Nij megen vervoeren. Op weg daarheen is H., zonder tot be wustzijn te zijn gekomen, overleden. NAAR HET ENGELSCH VAN Pig zwijgen stelde hij een vraag. „Wat is er van werende schepseltje geworden, waarop jU drie den tot over je ooren verliefd was? Ik herin- »g heel goed hoe je een jachtparty liet varen alleen om by haar te kunnen zijn. Peggy Musgrave," zei Tiggie „Ze liet me voor een man in den steek een betere kerel dan lk LGa voort, mjjn zoon», mopperde Spot Jk heb een •fgdljk verhaal al eens meer gehoord. En trouwde ttet dien ander?" j*. dat gebeurde. Ik geloof dat ze heel gelukkig elkaar zijn. Het deed me werkelijk genoegen", zei ■Wfk op den toon van een grootvader. - eb hun je zegen geschonken?" vroeg Spot „Hler- wellicht zoc gelukkig." kelöof niet dat dit er veel mee te maken had," ©elde Tiggie bescheiden. „Ik ben echter van opinie menschen vaak het gelukkigst zyn, wanneer ande- met hen bemoeien." -JIJ bent nu eenmaal een filosoof." vond Spot en later stelde hij voor op te staan. „Ga met me l tJïT* de vrouw en de kinderen. Ze zullen er wijfel niet vergeten zijn. Joyce kent je zéker 'elk^TfVen vriCh naar waar Spot de bagage th„ -800 ,1, en door de hernieuwde kennismaking fts htm» J* w* ,C "vor,{at T'ggle het voorval van dien 1 ia ren en Hij kende mevrouw Rutherford En opzichte vin fteeda ?roote belangstelling gekoesterd fcéten dan n«v 'J^^nde familie. De oudste kinderen 'Ontdekten h>» CenJcreet van vreugde hooren, toen za Kl dadelijk dv tuf*» !gSlC aan boord was en 't leek hem pW n klAgtn lou MrLZaam~ „We houden verschriKkeiyk veel van u," zei de vijfja rige Jack vertrouwelijk. „En het is heerlijk dat u ook op het schip is." „Het Ls reusachtig fijn," voegde Joyce, die zeven jaar was. er aan toe. Op haar rustte het stempel van een in Indië geboren kind meer dan op de anderen. „U wilt ze ker zoo nu en dan wel eens met ons spelen, is het niet? We hebben geen „ayah" meegebracht, moet u weten. Mams en ik dachten dat we het best zonder een konden stellen." „Ik ben er van overtuigd, dat jy buitengewoon handig genoemd kunt worden," zei Tiggie, terwyl hy het blonde meisje op zUn knie trok. Ze keek hem met haar zachtbruine oogen, waarin een vraag en tegeiyk een overweldigend vertrouwen scheen te liggen, aan. „Ik kan Peter anders niet goed baas. Hy huilt zooveel." „Ik kan hem wel aan." verzekerde Jack. „Als hy blèrt, sla ik hem op zyn kop." „Maar dat is geen kunst," protesteerde Joyce verwy- tend. „Dat vind ik ook niet," gaf Tiggie te kennen. Hy had zelf nog geen vriendschap met den kleinen Peter kunnen sluiten, daar de jongen het blijkbaar noo- dig oordeelde, zoodra er een vreemde In zijn nabijheid kwam een keel op te zetten. „Hy ls nog erg jong," zei het oudere zusje vergoelij kend. „Hy is oud genoeg om te weten als hy lastig ls," beweerde Jack. „Je moet alleen hullen als je pyn hebt, ia het niet zoo?" „En zelfs dan nog niet," zei Tiggie „Eigenlijk ook niet," vond Jack aarzelend .Maar toch zeker wel als men gewond is en er bloed komt? Dat maakt een verschil." Tiggie dacht even ernstig over de zaak na, en gaf ten slotte toe dat dit inderdaad Iets anders was Ge ruimen tijd zat hy met de twee kinderen naar het ondergaan van de zon te kyken, door welk feit er een weldadige koelte over het water streek Toen kwam Spot ën gaf den kinderen te kennen, dat hun moeder op hen wachtte, waarop Tiggie alleen was Het kwam slechts zelden voor dat Tiggie zich in over peinzingen over zijn eigen bestaan verdiepte, maar een ongewoon gevoel van lusteloosheid waarschijnlijk het resultaat van zyn laatste ziekte weerhield hem er van onmiddellijk afleiding temidden van zyn medepas sagiers te zoeken, en daarom bleef hy gerulmen tijd stil voor zich uit zitten staren en liet zyn gedachten terug gaan over de drie jaren, die verstreken waren, sinds hy Engeland verlaten had Vermoedelijk had Spot's vraag betreffende zyn korte liefdesgeschiedenis hem tot na denken gestemd, want het viel niet te ontkennen dat zijn gedachten zich daarmede thans bezig hielden Ze was zoo jong. bekooriyk en onschuldig geweest zyn „beau ldeal". van hetgeen een meisje moest wezen, en b|jna voordat hy er zich van bewust was, had zyn hart aan haar verloren Maar alles was natuurlijk tever geefs geweest Welk meisje zou van hem kunnen houden, terwijl er zooveel aantrekkelijker mannen in de buurt waren, redeneerde hy Bovendien had hy al heel spoedig ontdekt, dat de man dien ze liefhad, een vriend uit haar kinderjaren was, en haar dus &1 jaren kende. Hy had geenerlei kans gehad, tenminste geen kans die kon meetellen, hoewel er korten tijd de mogeiykheid had bestaan dat die ander uit den weg zou aan. Indien dit inderdaad was geschied, dan had ze hem, Tiggie toebehoord, daarvan was hij over tuigd, want ze was in ieder geval erg op heen gesteld geweest. Doch het was niet gebeurd en hij begreep da t hij er diep in zijn hart dankbaar voor moest wezen, want Peggy Wyndham, zooals ze thans heette, was bui tengewoon gelukkig. „En als ze ooit kinderen krijgt dan zullen ze mij „oom Tiggie" noemen, peinsde hij. Wat kon er in die gedachte wezen om hem een die pen zucht te doen slaken? Het was toch inderdaad lang niet onaardig een oom te wezen van kinderen beneden de vijftien taar? Per slot van rekening hielp het niets om over dingen te tobben welke nu eenmaal niet meer te veranderen vielen. Had kleine Jack niet gezegd dat men alleen mocht huilen wanneer men zulk een zware wond had gekregen dat er bloed te voorschijn kwam? En hy was er heel zeker van dat zijn hart niet langer bloedde over die liefdeegeschiedenis van drie jaar terug Hy dacht er den laatsten tijd zelfs zelden aan. Spot was zoo onhandig geweest de herinnering op te wekken, en hierdoor was er ook een zeker gevoel van vaag verlangen over hom gekomen, hetgeen zich soms van hem meester maakte, wanneer hy mannen van zijn eigen leeftijd met vrouw en kinderen ontmoette. Eigen lijk heel dwaas werkelijk belachelijk daar hij er ten volle van overtuigd was, dat een huweiyk en familie banden volstrekt niet by hem hoorden, om de eenvoudige reden, dat het genre meisje waarvan hy zou houden, niets om hèm kon geven. Hy wist maar al te goed. hoe ouderwetsch zyn be grippen en opvattingen waren. Bovendien telde hy niet meer mee. oordeelde hy. Misschien was het ook beter zoo. In elk geval had hy niet zulke moeilijkheden als Spot en ook niet zooveel zorgen: hij kon gaan waarheen hy slechts wilde en had alleen met zichzelf rekening te houden. En dat a-as een groot voordeel, vond hy, terwijl hij een tweeden zucht onderdrukte. Hy was er van overtuigd dat heel wat mannen die door een huwelijk aan handen en voeten gebonden waren, er aardig wat voor over zou den hebben met hem te kunnen rullen, terwijl hy er op zijn beurts niets voor voelde met hen van plaats te wisselen. Spot was waarschijnlijk een uitzondering en Peggy ook. Voor het moerend cel der menschen was een huwelijk een zegening, die als woestynzand door de vin gers liep. Hoe dikwyis had hy dit niet gezien. Het was hier geen kwestie van een banaal synisme, doch een feit Had hy er dien middag weer niet een nieuw bewija van gekregen? Wat was dat? Hy was op een dusdanige wijze in ge peins verzonken geraakt dat allee veel op een droom was gaan lijken. Doch met een schok keerde hy tot de werkelijkheid terug, en het kwam hem voor alsof Iemand hem geroepen had. Toen hy evenwel om zich heenkeek, leek het hem toe alsof het dek volkomen verlaten was. De schemering was ingevallen en de passagiers hadden zich naar hun hutten begeven om zich te verkleeden. Het vurige, warme oranje van de ondergaande zon was in grijs overgegaan de grauwe kleur van eindelooze verlatenheid. Het eenige geluld dat verder vernomen werd was het gestamp der motoren. Niettemin liet het gevoel zich niet verjagen, dat Iemand aan hem gerdepen had. Hy liep op de verschansing toe en op dat oogenblik onderscheidde hy vaag een slanke gedaante grijs als de schemering een gedaante wel ke als een schaduw voortbewoog even stilhield, daar na tegen de verschansing opklauterde en daar stond als een vogel die op het print ls weg te vliegen. Wordt vervolgd. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 5