chager Courant
peelbal van Wind en Golven
Tweede Blad.
ieven over
Roeland. -
en
>ne
LU C HTV A ART
FOSTER'sMAAGP/ll£N
Op heeterdaad betrapt
Twee „looze" visschertjes.
Ernstig motor-ongeluk
b ij R ij s o o r d.
FEUILLETON
l ttl
■R
AL
van v? niu en
Ethel M. Dell.
bev«n
van hea
woon üj.
uit
pel vaa
>ijzondw
n maa.-
1 in de e,
eheele
en der
'it over
Dinsdag 11 Augustus 1931.
74ste Jaargang. No. 8914
8 Augustus 1931.
I hebben dezen zomer een uitstapje herhaald, dat
mee'r^estien jaar geleden ook eens nebben gemaakt. Met
-• ^Te Woorden: we zijn in pension in Ruislip, graaf-
Middlesex.
vermoed, dat het met den goeden raad, dien ik ga
il zal gaan als met de meeste goede raden. Maar
wil ik hem desalniettemin. Breng eens een zo-
itie in Ruislip door.
met het uit te spreken Raislip. Hoogstwaar-
jnljjk zal de een of andere stationsbeambte, van
B u een kaartje verlangt, U verbeteren, of liever
men U te verbeteren door Roeslip te zeggen, maar
is ij n domheid, en niet de Uwe.
y ïoudt Uw flets mee kunnen nemen. Wij hebben
ook gedaan. Ruislip en omgeving is niet bepaald
tndei
bosst
/ave nX m*lir b'i Chesham, ons verblijf van verleden jaar
KJ. gan pgtleken, is deze streek ideaal voor fietsers. Met een
gfïf.ie uitxondering, een hoogst enkele, kan elke helling
tn afgefietst worden, zelfs met eeyi zwaren zoon van
W L jjjj 0p den bagagedrager. Maar de Duck's Hill,
Etadjesheuvel, moet U dan links laten liggen. Dat
geen *<S voor fietsers.
Er hier weinig te bedenken, dat vacantiehouders
leo missen. Over fietsen heb ik al gesproken. Prach-
»andelingen zijn er bij tien- en twintigtallen. Wan-
igec door villawijken, of langs stille landwegen,
paden, dwars door de velden, waarbij U ongetwij-
evenals wij, hopeloos zult verdwalen, ondanks de
kurten, en de mee3t uitvoerige uitleggingen,
drukke autowegen, indien U dat verkiest,
nin minuten van het dorp vindt U een groot meer,
hier, looals de gewoonte is, heel nuchter Reservoir
t genoemd. Het kost U een dubbeltje, om door een
pji p.|k heen toegang tot dat Reservoir te krijgen, maar
'**n Siarna wordt U een ideale gelegenheid geboden om te
^Bamen, te roeien, of te zeilen. Natuurlijk moet daar
weer extra voor betaald worden. Zwemmen,
m en zeilen zijn vermaken, die geld kosten.
Boudt U van golf spelen? Er is hier vlak bij een ide-
golfterrein Of paardrijden? Vijf minuten van ons
l kunt U eerste klas rijpaarden huren, en zelfs een
jKructeur meekrijgen, als U bang bent, dat het beest
101) met U vandoor zou gaan.
btuurlijk heeft Ruislip ook een bioscoop. Misschien
t hebbe fc wel een goede. Ik ben er niet in geweest Maar U
dt er Maurice Chevalier hebben kunnen zien in Love
n dit
>ak.
-»ch.
n tul
jvelendi
Schaji
I als
kunt er ook gaan winkelen. Er zijn werkelijk heel
rdige winkels, en de bediening is uiterst voorkomend,
als U op Zondag ter kerke wilt gaan, geeft Ruislip
Aaartoe gelegenheid in een van de mooiste kerkjes,
lk ooit gezien heb. Volgens de gids is het de mool-
kerk van heel Middlesex, wkt ik geen oogenblik
(fel
:iet, dat er veel loftrompetten zijn te steken over
itieoord. En één ding mag toch ook in geen
vergeten worden. De Londenaar vlucht In zijn
lie natuurlijk zoo ver mogelijk weg van zijn druk-
ildstad. Maar de Hollander, die naar Engeland
en van rustig buiten zijn houdt, wil toch tegelij-
Ijd ook nog wel eens zoo nu en dan dat drukke
len bezoeken. En daarvoor kon hy moeilijker een
m plaats vinden dan Ruislip.
In vi;f en twintig minuten brengen de electrische
linen van de Metropolitan Railway U midden in de
_1 City Als U de goede dagen uitkiest, bovendien nog voor
j weinig geld. Want op Woensdag en Zaterdag, na 10 uur
v morpas, kost een eendaagsch retour maar negentig
ïhirwent, de helft van wat U op andere dagen moet betalen,
tor, al' z°oals ik gister, op zulk een anderen dag
na» Londen wilt, en liever niet meer uitgeeft,
strikt noodzakelijk is, is daar ook nog wel een
iwun te passen. Nog lang zoo'n onaangename mouw
ulet U fietst dan van Ruislip naar Uxbridge, zes
letera langs een tamelijk vlakken weg voor deze
:ev!ng en neemt in Uxbridge een bus van de Green
Ik heb gister voor het eerst van mijn leven persoonlijk
gemaakt met die Groene Dijn. Groen is hij. De
niet groen zijn, maar de bussen zijn het, en
uniforms van chauffeurs en conducteurs.
Er zijn veel van die Groene Lijn bussen. Hoeveel zou
ik niet durven zeggen. Met Londen als uitgangspunt
brengen ze U naar Uxbridge, of naar Rixmansworth,
naar Windsor, naar Guildford, en naar een massa plaat
sen, waarvan de ligging me maar heel vaag voor den
geest staat En af en toe heelemaal niet
Op onze heenreis, van Uxbridge naar Londen gister,
waren mijn oudste zoon en ik vol lof over de Green
Line. Tenminste, zoodra we den stevigen uitbrander van
den conducteur verwerkt hadden. Want de bus was
ons bijna ontsnapt in Uxbridge, en mijn langbeenlge,
zeventienjarige zoon sprong er op, waarbij hij een zeer
derelijken kans opliep, een stuk of wat armen en beenen
te breken.
Ik heb dien uitbrander midden in bezworen met een
goede Hollandsche sigaar. De uitwerking was verwon
derlijk.
Onze lof over de groene bus zakte een bedenkelijk
aantal punten, toen we 's avonds omsteeks half zeven
de terugreis wilden ondernemen.
We hadden ons daarvoor opgesteld op de plaats, waar
we bij den heenreis de bus hadden verlaten: Regent
Street, bij Oxford Circus. Het trottoir stond er zwart
van menschen. Dat baarde ons, onwetenden, weinig
zorg. Wij wisten niet, dat een paar honderd daarvan
stellig van plan waren de ons eerlijk toekomende plaat
sen in de Uxbridge-bus in te nemen.
De aanval op de eerste bus, die aankwam, was een
deerlijke mislukking. Het groene ding was bijna vol,
toen het vlak bij ons stil hield, en meer dan vol, toen
het vertrok. Met honderd negentig andere slachtoffers
stonden wij het op het trottoir mistroostig na te staren.
Nu heeft mijn oudste zoon zoo af en toe op heel on
verwachte oogenblikken wel eens een helderen inval. Rfr-
sutlaat van een gymnasiale opleiding waarschijnlijk.
Als die bus hier bijna vol aankomt, zoo redeneerde hij,
dan zijn die andere passagiers al eerder ingestapt. Ge
niaal gedacht, vindt U niet?
Tweede redeneering: Waar is het beginpunt van de
lijn? Een groen-geuniformde beambte van de maat
schappij. die ook op dat trottoir stond, en dingen op
schreef in een boekje, verschafte ons de gewenschte
inlichting Poland Street, derde straat rechts om in Ox
ford Street. In gestrekten draf vertrokken we derwaarts
En met succes. Poland Street bleek een waar bussen-
station van de Groene Lijn te bezitten. Leege bussen
rolden er binnen, volle of bijna volle gleden er uit. Een
half uur later waren wij bij degenen, die triomfantelijk
een fijne plaats in de groene Uxbridge-bus mochten be
zetten.
En met medelijden zagen wij enkele minuten later de
arme wachtenden in Regent Street onze bus bestormen.
Niet meer dan tien of twaalf hadden succes. Met volle
lading vertrokken we op de thuisreis. We vroegen ons
af, waarom niet iedereen zoo verstandig was geweest
als wy, en naar het eindpunt was gegaan. Maar de
beweegredenen van onze mede-menschen zijn vaak on
doorgrondelijk.
Hoe het zij, ik heb U thans eenige inlichtingen over
Ruislip gegeven, over de genoegens, die U hier kunt
smaken, over de ligging van de plaats, en over de
manier om er uit en in te komen. Maar of U er per
fiets naar toe gaat, zooals wij, dryars door Londen heen.
met koffers achterop, en' een achtjarigen zoon. met de
Metropolitan of met de Groene Lijn, beklagen zult U
zich in geen geval, indien U ooit tot een verblijf in dit
mooie dorp zoudt besluiten.
Noodlanding van een Engelsch
verkeersvliegtuig.
Ernstig ongeluk met de „Hannlbal" voor
komen.
Het vliegtuig van den dienst LondenParijs, dat
Zaterdagochtend uit Croydori vertrokken was met 18
passagiers, heeft een noodlanding moeten doen op een
weide bij Tonbridge in Kent. Dank zij de behendigheid
van den vlieger is daarbij een groot ongeluk voorko
men. Het toestel was de Hannlbal, het grootste paAa-
glersvliegtudg van de Imperial Airways Een slecht wer
ken van een der motoren bracht den vliege.r tot het
besluit te landen. Bij de landing raakte het toestel een
telegraafpaal en brak de schroef, terwijl een vleugel
beschadigd werd. Geen der Inzittenden werd gewond
en een ander toestel heeft de passagiers veTder gebracht.
De „Hannibal" is zeer luxueus ingericht en heeft
40.000 pond sterling gekost; het vliegtuig weegt niet
minder dan 13 ton en biedt ruimte voor 38 passagiers.
Botsing in de lucht van drie vliegtuigen.
Allo drie vliegers ongedeerd.
Uit New-York: Gedurende een esquadrille-vlucht kwa
men drie legervliegtuigen boven het vliegveld Selfridge
Field nabij Michigan met elkaar in botsing. De be
stuurders van twee der vliegtuigen sprongen uit hun
toestel en kwamen met behulp van hun valscherm met
slechts lichte verwondingen op den grond terecht, ter
wijl hun toestellen vernield werden. De derde vlieger
zag kans om met zijn onbeschadigde machine te landen.
Piloot verbrand.
Vliegtuig neergestort bij Folkestone
Uit Londen: Een vliegmachine van de Royal Airforce
kwam Zaterdag bij Folk»stone te vallen en geraakte in
brand. De eenige inzittende, de plioot, kwam in de
vlammen - -»
De luchtreus „Akion".
Het grootst© luchtschip ter wereld gedoopt-
Mevr. Hoover verricht de doopplechtigheid.
In een enorm gebouw, gevormd als een halve eierdop,
het middelpunt van Amerika's luchtschip-activiteit, ver
zamelde zich Zaterdag een groot aantal hooge autori
teiten van leger en marine, en verdere beroemdheden,
om de doopplechtigheid bij te wonen van het monster-
luchtschip ..Akron", het grootste ter wereld en één van
de twee luchtreuzen, die door het Amerikaansche gou
vernement werden besteld.
Meer dan 100.000 menschen zwermden In de gehoe
pelde ruimte van de Gooyaer luchtschip-hangar en be
dekten het omringende terrein, toen een eenvoudig cere
monieel van twee jaar Intensief werk van de Goodyear
Zeppelin ingenieurs bekroonde.
Mijlen in den omtrek waren de wegen naar het vlieg
veld, dat aan den buitenkant van Akron is gelegen, door
het verkeer verstopt Orkesten speelden, verkoopera
prezen luid hun waren aan en verkochten souvenirs van
een gebeurtenis, die nog nooit in de luchtvaartgeschie
denis van dit land heeft plaatsgevonden.
Hoog zweefden de vliegtuigen Het korte geratel van
hun motoren contrasteerde eigenaardig met de ge-
ruischloosheid van de baby-luchtschepen, die statig boven
het terrein hingen, schijnbaar bewegingloos in de zo
merlucht
Nu en dan. als om een zoo krachtige uitbreiding van
hun Uchter-dan-lucht familie te eeren. maakten zij die
pe gracieuze buigingen en schoven dichter naar de
groote hangar op het vlakke veld er onder.
Vier uren vóór het tijdstip van den doop, dwaalden
reeds duizenden rondom de hangar, vol van bewonde
ring voor het technisch kunnen van de mannen, die het
grootste gebouw zonder inwendige steunen constru
eerden.
Door aan een zilveren koord te trekken, opende mrs.
Hcrbert C. Hoover, echtgenoote van den pr-rident der
Vereenigde Staten van Amerika, een kleine kool, opge
hangen aan de stuurcabine, waarmede zij de vrijheid
gaf aan een stel sneeuwwitte ruiven, als officieele In
zegening van 's werelds grootste luchtschip. Witte dui
ven. als symbool van gracieuze vlucht en uithoudings
vermogen werden ook reeds gebruikt bij de overdracht
van de „Los Angeles". jaren terug en wel als vervan
ging van de traditioneele gewoonte, om een flesch
champagne tegen den boeg van een schip stuk te slaan.
„Ik doop u „Akron", zei rnrs. Hoover. toen zij aan
het koord trok. De duiven fladderden uit de kool,
scheerden langs den zilveren neus van het rohip, hoog
in de hangar en verdwenen door de groote deuren in
het luchtruim. De laatste steunen werden onder het
juist gedoopte schip weggeslagen en het zweefde daar
na los in de hangar. Spoedig werd het door de beman
ning verankerd met zandzakken en waterballast en
daarmede was de officieele overdracht en de eerste
vlf-V van de „Akron" afgeloopen
Afmetingen.
De „Akron", die 785 voet meet van boeg tot steven,
is maar een paar voet langer dan de „Graf Zeppelin",
maar heeft een gascapaciteit van 6.500.000 kubleken
voet, d.i. tweemaal den Inhoud van het Duitsche schip
en driemaal zoo groot als de „Los Angeles". Het heeft
een doorsnede van 133 voet en een nuttig hefvermogen
van 91 ton.
Het luchtschip wordt voortbewogen door acht moto
ren. Het bezit een compartiment, waar vijf vliegtuigen
geborgen kunnen worden. Deze vliegtuigen worden aan
een soort trapeze opgehangen en kunnen uit het lucht
schip in de lucht worden losgelaten. Bij hun terugkeer
worden zij weer door de trapeze opgevangen en binnen
gehaald. De snelheid van de „Akron" bedraagt meer
dan 130 K.M. per uur; 't gevaarte zal 17.000 K.M. kun
nen afleggen, zonder dat er brandstof wordt bijgevuld.
Voor slechte spijsver
tering en verstopping
zijn Foster's Maagpil-
len het middel bi) uit
nemendheid. Zij pur
geer en niet heftig, doch
werken zacht en zonder krampen.
Houdt steeds een flacon bi) de hand.
Alom oerkrjjgbaat 0.65 p. flacon.
Twee berucht© Rotterdamsche inbrekers In
den vai geloopen.
Twee surveilleerende agenten van politie troffen Za
terdagavond tegen half 8 op de Doklaan te Rotterdam
twee mannen aan. die zij kenden als beruchte inbrekers.
Het tweetal liep daar schijnbaar dood-onschuldig wat te
kuieren, doch de beide agenten lieten zich daardoor niet
misleiden. Zij besloten een oogje In het zeil te houden
en kozen daartoe een verdekte opstellingsplaate vanwaar
zij de buurt goed konden overzien.
Het duurde lang voor er Iets gebeurde. Tegen één uur
echter doken de twee gezichten op aan de achterzijde van
het Veilingsgebouw aan de Doklaan. Zij klommen over
een schutting, peuterden even aan het slot van de ach-
terduer en verdwenen toen naar binnen.
De agenten lieten hen kalm hun gang gaan, maar toen
ongeveer een kwartier verstreken was en aangenomen
kon worden dat de hoeren volop in hun bezigheden wa
ren drongen zij, de revolver in de hand. naar binnen. Zij
troffen het tweetal voor de brandkast, waarvan zij het
slot reeds opengescheurd hadden. Er volgde een kort
maar krachtig „Handen op" en daarmee was de zaak
afgeloopen.
De inbrekers, die nog geen kans hadden gezien iets
van hun gading te vinden, werden geboeid en naar het
politiebureau aan de Nassaukade overgebracht
Het zijn de 39-jarige kraanmachinist J. V. en de 28-ja-
rige opperman J. R. twee oude bekenden van de politie
Zij zijn in bewaring gesteld.
Door de politie is voort een uitgebreide collecte inbre
kers-materiaal in beslag genomen, dat de heeren bij zich
hadden.
Met de buit vun een braak op stap. Bij
tijds gesnapt door d© politie te HUligersbcrg.
Zaterdagnacht half-drie stonden twee Hilligereberg-
sche agenten van politie in een afgelegen hoek van de
Molenlaan. Er passeerden toen in de richting Rotterdam
twee mannen per fiets, gepakt en geeakt en met hengels
aan de fiets. De agenten vonden het vreemd, dat op dit
uur viaschers in deze richting reden. Zy volgden de man
nen en hielden hen aan. Deze bleken in hun zakken geen
visch te hebben, maar twee luidsprekers, nieuwe radio
lampen. gelijkrichters. dynamo's, electrische zaklantaarns
twee nieuwe electrische strijkijzers en meer radio- en
fiets-onderdeelen. De belde mannen, H. J. W. en J. C. S.
uit Rotterdam, werden overgebracht naar het politiebu
reau te Hillegersberg. Bij de overbrenging trachtte W.
een bos loopers en een paar hand schoenen ongemerkt
te laten vallen, maar de politie-agenten namen ook dit
bewijsmateriaal in beslag.
Hij werd ook nog in het bezit gevonden van enkels
zilveren voorwerpen, waaronder een zilveren dameshor
loge en een zwaar zilveren sigarettenkoker.
W. en S. beweerden, de in beslag genomen voorwerpen
te hebben gevonden. Zaterdagochtend 9 uur bleek echter,
dat er ingebroken was in een rijwielzaak te Capelle aan
den IJssel, alwaar de fietsen, die zij bereden, en de in
beelag genomen voorwerpen gestolen waren. W. en S.
zijn aan de politie te Capelle overgeleverd. W. staat bij
de Rotterdamsche politie zeer ongunstig bekend.
Bestuurder zwaar gewond.
Zaterdagavond omstreeks half elf heeft op den straat
weg ZwijndrechtRijeoord een ernstig motorongeluk
plaats gevonden. De motorrijder van N„ wonende te Rot
terdam, kwam met zijn vriend J. op de duo aangereden
in de richting Rotterdam. In de scherpe bocht van den
straatweg raakte N. in de war omtrent de richting. In
plaats van de booht te nemen reed hij rechtuit in volle
vaart tegen een paal langs den weg.
Van N. sloeg van den motor en werd zwaar gewond,
terwijl hij bovendien ernstige inwendige kenuzingen be
kwam. In zorgwekkenden toestand werd de man naar
het ziekenhuis te Rotterdam vervoerd.
De heer J. kwam met lichte verwondingen en den
schrik vrij.
DOOR EEN AUTO GEGREI*EN.
Aan de gevolgen overleden.
Op den weg NijmegenVenlo is Zaterdag de 23-jarige
P. Hasselaar uit Amersfoort, die met zijn vriend over
den weg fietste, door een auto gegrepen, die een anderen
wagen moest passeeren. Hij werd een eind meegesleurd
en bleef hevig bloedend op den weg liggen. De dokter
uit Mook constateerde een ernstige schedelbreuk. Hy liet
den .zwaar gewonde naar het Canisiusziekenhuis te Nij
megen vervoeren. Op weg daarheen is H., zonder tot be
wustzijn te zijn gekomen, overleden.
NAAR HET ENGELSCH VAN
Pig zwijgen stelde hij een vraag. „Wat is er van
werende schepseltje geworden, waarop jU drie
den tot over je ooren verliefd was? Ik herin-
»g heel goed hoe je een jachtparty liet varen
alleen om by haar te kunnen zijn. Peggy
Musgrave," zei Tiggie „Ze liet me voor een
man in den steek een betere kerel dan lk
LGa voort, mjjn zoon», mopperde Spot Jk heb een
•fgdljk verhaal al eens meer gehoord. En trouwde
ttet dien ander?"
j*. dat gebeurde. Ik geloof dat ze heel gelukkig
elkaar zijn. Het deed me werkelijk genoegen", zei
■Wfk op den toon van een grootvader.
- eb hun je zegen geschonken?" vroeg Spot „Hler-
wellicht zoc gelukkig."
kelöof niet dat dit er veel mee te maken had,"
©elde Tiggie bescheiden. „Ik ben echter van opinie
menschen vaak het gelukkigst zyn, wanneer ande-
met hen bemoeien."
-JIJ bent nu eenmaal een filosoof." vond Spot
en later stelde hij voor op te staan. „Ga met me
l tJïT* de vrouw en de kinderen. Ze zullen
er wijfel niet vergeten zijn. Joyce kent je zéker
'elk^TfVen vriCh naar waar Spot de bagage
th„ -800 ,1, en door de hernieuwde kennismaking
fts htm» J* w* ,C "vor,{at T'ggle het voorval van dien
1 ia ren en Hij kende mevrouw Rutherford
En opzichte vin fteeda ?roote belangstelling gekoesterd
fcéten dan n«v 'J^^nde familie. De oudste kinderen
'Ontdekten h>» CenJcreet van vreugde hooren, toen za
Kl dadelijk dv tuf*» !gSlC aan boord was en 't leek hem
pW n klAgtn lou MrLZaam~
„We houden verschriKkeiyk veel van u," zei de vijfja
rige Jack vertrouwelijk. „En het is heerlijk dat u ook
op het schip is."
„Het Ls reusachtig fijn," voegde Joyce, die zeven jaar
was. er aan toe. Op haar rustte het stempel van een in
Indië geboren kind meer dan op de anderen. „U wilt ze
ker zoo nu en dan wel eens met ons spelen, is het niet?
We hebben geen „ayah" meegebracht, moet u weten.
Mams en ik dachten dat we het best zonder een konden
stellen."
„Ik ben er van overtuigd, dat jy buitengewoon handig
genoemd kunt worden," zei Tiggie, terwyl hy het blonde
meisje op zUn knie trok.
Ze keek hem met haar zachtbruine oogen, waarin een
vraag en tegeiyk een overweldigend vertrouwen scheen
te liggen, aan. „Ik kan Peter anders niet goed baas. Hy
huilt zooveel."
„Ik kan hem wel aan." verzekerde Jack. „Als hy blèrt,
sla ik hem op zyn kop."
„Maar dat is geen kunst," protesteerde Joyce verwy-
tend.
„Dat vind ik ook niet," gaf Tiggie te kennen.
Hy had zelf nog geen vriendschap met den kleinen
Peter kunnen sluiten, daar de jongen het blijkbaar noo-
dig oordeelde, zoodra er een vreemde In zijn nabijheid
kwam een keel op te zetten.
„Hy ls nog erg jong," zei het oudere zusje vergoelij
kend.
„Hy is oud genoeg om te weten als hy lastig ls,"
beweerde Jack. „Je moet alleen hullen als je pyn hebt,
ia het niet zoo?"
„En zelfs dan nog niet," zei Tiggie
„Eigenlijk ook niet," vond Jack aarzelend .Maar toch
zeker wel als men gewond is en er bloed komt? Dat
maakt een verschil."
Tiggie dacht even ernstig over de zaak na, en gaf ten
slotte toe dat dit inderdaad Iets anders was
Ge ruimen tijd zat hy met de twee kinderen naar het
ondergaan van de zon te kyken, door welk feit er een
weldadige koelte over het water streek Toen kwam
Spot ën gaf den kinderen te kennen, dat hun moeder
op hen wachtte, waarop Tiggie alleen was
Het kwam slechts zelden voor dat Tiggie zich in over
peinzingen over zijn eigen bestaan verdiepte, maar een
ongewoon gevoel van lusteloosheid waarschijnlijk het
resultaat van zyn laatste ziekte weerhield hem er
van onmiddellijk afleiding temidden van zyn medepas
sagiers te zoeken, en daarom bleef hy gerulmen tijd stil
voor zich uit zitten staren en liet zyn gedachten terug
gaan over de drie jaren, die verstreken waren, sinds hy
Engeland verlaten had Vermoedelijk had Spot's vraag
betreffende zyn korte liefdesgeschiedenis hem tot na
denken gestemd, want het viel niet te ontkennen dat zijn
gedachten zich daarmede thans bezig hielden
Ze was zoo jong. bekooriyk en onschuldig geweest
zyn „beau ldeal". van hetgeen een meisje moest wezen,
en b|jna voordat hy er zich van bewust was, had zyn
hart aan haar verloren Maar alles was natuurlijk tever
geefs geweest Welk meisje zou van hem kunnen houden,
terwijl er zooveel aantrekkelijker mannen in de buurt
waren, redeneerde hy
Bovendien had hy al heel spoedig ontdekt, dat de man
dien ze liefhad, een vriend uit haar kinderjaren was, en
haar dus &1 jaren kende. Hy had geenerlei kans gehad,
tenminste geen kans die kon meetellen, hoewel er korten
tijd de mogeiykheid had bestaan dat die ander uit den
weg zou aan. Indien dit inderdaad was geschied, dan
had ze hem, Tiggie toebehoord, daarvan was hij over
tuigd, want ze was in ieder geval erg op heen gesteld
geweest. Doch het was niet gebeurd en hij begreep
da t hij er diep in zijn hart dankbaar voor moest wezen,
want Peggy Wyndham, zooals ze thans heette, was bui
tengewoon gelukkig.
„En als ze ooit kinderen krijgt dan zullen ze mij
„oom Tiggie" noemen, peinsde hij.
Wat kon er in die gedachte wezen om hem een die
pen zucht te doen slaken? Het was toch inderdaad lang
niet onaardig een oom te wezen van kinderen beneden
de vijftien taar? Per slot van rekening hielp het niets
om over dingen te tobben welke nu eenmaal niet meer
te veranderen vielen. Had kleine Jack niet gezegd dat
men alleen mocht huilen wanneer men zulk een zware
wond had gekregen dat er bloed te voorschijn kwam?
En hy was er heel zeker van dat zijn hart niet langer
bloedde over die liefdeegeschiedenis van drie jaar terug
Hy dacht er den laatsten tijd zelfs zelden aan.
Spot was zoo onhandig geweest de herinnering op te
wekken, en hierdoor was er ook een zeker gevoel van
vaag verlangen over hom gekomen, hetgeen zich soms
van hem meester maakte, wanneer hy mannen van zijn
eigen leeftijd met vrouw en kinderen ontmoette. Eigen
lijk heel dwaas werkelijk belachelijk daar hij er
ten volle van overtuigd was, dat een huweiyk en familie
banden volstrekt niet by hem hoorden, om de eenvoudige
reden, dat het genre meisje waarvan hy zou houden,
niets om hèm kon geven.
Hy wist maar al te goed. hoe ouderwetsch zyn be
grippen en opvattingen waren. Bovendien telde hy niet
meer mee. oordeelde hy. Misschien was het ook beter
zoo. In elk geval had hy niet zulke moeilijkheden als
Spot en ook niet zooveel zorgen: hij kon gaan waarheen
hy slechts wilde en had alleen met zichzelf rekening te
houden.
En dat a-as een groot voordeel, vond hy, terwijl hij
een tweeden zucht onderdrukte. Hy was er van overtuigd
dat heel wat mannen die door een huwelijk aan handen
en voeten gebonden waren, er aardig wat voor over zou
den hebben met hem te kunnen rullen, terwijl hy er op
zijn beurts niets voor voelde met hen van plaats te
wisselen. Spot was waarschijnlijk een uitzondering en
Peggy ook. Voor het moerend cel der menschen was een
huwelijk een zegening, die als woestynzand door de vin
gers liep. Hoe dikwyis had hy dit niet gezien. Het was
hier geen kwestie van een banaal synisme, doch een feit
Had hy er dien middag weer niet een nieuw bewija van
gekregen?
Wat was dat? Hy was op een dusdanige wijze in ge
peins verzonken geraakt dat allee veel op een droom
was gaan lijken. Doch met een schok keerde hy tot de
werkelijkheid terug, en het kwam hem voor alsof Iemand
hem geroepen had. Toen hy evenwel om zich heenkeek,
leek het hem toe alsof het dek volkomen verlaten was.
De schemering was ingevallen en de passagiers hadden
zich naar hun hutten begeven om zich te verkleeden.
Het vurige, warme oranje van de ondergaande zon was
in grijs overgegaan de grauwe kleur van eindelooze
verlatenheid. Het eenige geluld dat verder vernomen
werd was het gestamp der motoren.
Niettemin liet het gevoel zich niet verjagen, dat Iemand
aan hem gerdepen had. Hy liep op de verschansing toe
en op dat oogenblik onderscheidde hy vaag een slanke
gedaante grijs als de schemering een gedaante wel
ke als een schaduw voortbewoog even stilhield, daar
na tegen de verschansing opklauterde en daar stond als
een vogel die op het print ls weg te vliegen.
Wordt vervolgd.
i