llfimtt! Nieiws-
POORTER's
GESLOTEN.
Treinramp in
Stiermarken.
Uitgevers: N.V. ?.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
Cjigen schuld plaagt
{■en mensch het meest.
DLF
DE WERELDCRISIS.
Tapijt- Meubelhandel
IMGZI1DE13? - SIKAEEN - TELEF. 17.
Ingezonden Stukken.
Dinsdag 18 Augustus 1931.
SGHAGER
74ste Jaargang No. 8918
EODRiNT.
verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder*
i Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
Sticn nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomond nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN<
TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.'
Inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend/
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
f
OOK DEN VEEHOUDER.
II. (Slot)
Tfleur hH eerste artikel zie men het nummer van
Zaterdag).
>-^ï^De stelling van den heer Matthijsen was dus deze:
fer. ianzien van de prijzen hebben de zuivelbedrij-
v> I fsjno?de volle vrijheid om zichzelf te schaden, en
/"VI ,,j 0p dit terrein kunnen doen, laten zij niet
-^4 De heer M. redeneert aldus:
L jeder zelfstandig producent wil ook zelfstandig ex-
morfeur zijn. tenzij hij het vaststellen van den prijs,
dien hij ontvangen zal. aan „den handel" overlaat.
In een tijd van groot aanbod als nu komt dat neer
'op «n moordende concurrentie. Er is een felle wed
strijd. wie den buitenlandschen afnemer het goed
koopst bedienen kan, een wedijver in „dumping", in
levering beneden kostprijs, zou men geneigd zijn te
I
Aan waarschuwingen hiertegen heeft het zelfs in
dagen niet ontbroken. Met name de „Frico" te
tuwarden heeft het mogelijke gedaan om de „coö-
ilie" tot samenwerking te brengen. Zij mocht er
in slagen. Het coöperatieve benul der anderen
te kort. Trouwens ook op het gebied van or-
_jtie van den binnenlandschen afzet, is „Frico"
voorgangster. Hieraan en aan wat zij voor de
Iteitsverbetering van het product deed, danken
arbeiders het ook, dat hun arbeidsvoorwaarden
de spits staan, en zeer gunstig afsteken bij die
föër andere, slecht geleide fabrieken.
iJIeerdan een jaar geleden betoogde G(eluk) in het
van den Alg. Ned. Zuivelbond, dat het groote
ital bierhandelaars op de Duitsche markt tot een
[466 lelie concurrentie leidt, dat daardoor de prijs
[van de Nederlandsche boter wordt gedrukt. Het-
le getuigde onze Rijkslandbouwconsulent te Lon
den en een zuivel-specialist, lid van de Londensche
ler van Koophandel, ten aanzien van de Engel-
le markt.
ten 1924 en 1929 nam het gewicht van den
van gecondenseerde gesuikerde ondermelk
opgave van J. J. van Riemsdijk, toe van 75
Jöillken tot 122 millioen K.G. Maar de uitvoerwaarde
Pwn,7«tetf slechts van f26.2 tot f26.3 millioen. De Denen
ien ij heten ons dit deel van de Engelsche markt bijna
zou AeW moeten overlaten. In een paar jaar hebben wij
lijk «■«prijs van 35 tot 24 cent per K.G. naar beneden
jftfeikt. Alleen en uitsluitend doordat tientallen ex-
turs en handelaars er naar streefden de eenigen
[lijn, dio de Engelschen met dit artikel gelukkig
iken.
[Hollandsche kaas is een monopolie-artikel. Of zij
dubbeltje duurder of goedkooper aan de markt
l er wordt geen pond meer of minder om ge
ünieerd. Hielden wij het artikel eenigszins op
u het bedrijf zou nog steeds loonend zijn. In
W daarvan onderbieden onze agenten en hande
ls tikaar, of het hoogste doel is individueel de
W« massa op de markt te smijten. De kaashan-
door en door rot. De prijzen zijn tot beneden
Jpfcttjekosten gedaald. Men scherpt het vernuft
^^faciliteiten te bedenken, die de offerte nog iets
ikelijker maken dan die van de naastliggende
langer crediet, franco grens, levering „ver-
f enz.
J meer fabrieken stellen eigen agenten in
Ibuitenland aan. De kosten stijgen, de concurren-
IJWdt scherper, de prijzen dalen. De kooper, die
flks voordeeliger aanbiedingen krijgt, wordt te-
Hidend. Wat weer nieuwen druk op de prijzen
d bedrijf in nood, dat aan de regeering een te-
fctkoming vraagt in zijn reclamefonds maakt
w onverplicht wekelijks een cadeau van een
^'Hioen gulden of meer aan het buitenland.
4 dit buitenland er dankbaar voor? Integendeel,
en" t 1 b,nncnlandschen producent van verwante arti-
ïet 'f* brcnpen wii tot wanhoop. Hij kan aantoonen,
Q- marktprijs ver onder zijn eigen productieprijs
fllt Redrukt cn vermoedelijk ook beneden dien van
V i .Vderlandschen producent ligt. Hij beschuldigt
bet« tn van „dumping" en eischt hooger tarief ter be-
f lif» erming tegen de onedele concurrentie. Komt de
rz «nlandsche regeering aan dezen wensch tege-
nd 1 e,:' *j0a's Frankrijk en België nu weer op het
Inërt 11 ®taa'i doen, dan jammert de Hollandsche
tw ['a i bestaan bem onmogelijk wordt gemaakt,
t jk 'S de oorzaak van zijn
'1tot verbetering ligt voor de hand: con-
iiratie van den uitvoerhandel in zuivelproducten;
Prijs.iepaling worde evenals de bepaling van de
illt.-.il -.nn ,1.. -1
ie hli
ondet|
1,
een
thi
angst f
lueel**""- wBlekeur van de producenten indi-
S- 5,
c»- onttrokken. Hadden onze boeren eenige no-
arit i i 'P belang en hun taak, hun organisaties
«vr ih! Pr naar streven, orde in den export-chaos te
fi/,!1 *Jf'|>a^cn er zich toe de hand op te
Ln eon su|)si(Be uit de schatkist. Hadden
ron J»8C ,lie ec°nomische politiek wist te
I0U bet totstandkomen van organisatie in
h int H»X.I>0r ^f bevorderen. Nu bepaalt zij
ririuLk"8"^11^' reclame voor het gebruik van
ie Uitro mak«n.el)'r0dUCten bii de 6Ch00"Iinder"
iTi',.h"r Matthijsen, een wanhopige
-kundig» lezers: i">rllalen onM vraa» aan de
f 1 ls tr tegen ztjn redeneering aan te voeren?
soldaten margarine eten! Zou deze
11 lahrikaat zijnt.
li a" \"1
Nederlandse
De sneltrein RomeWeen en op
een goederentrein ingereden.
Dertien dooden, 50 gewonden.
Oorzaak nog onbekend.
Naar V.D. uit Weenen verneemt, is Zondag om 3.50
uur tusschen de stations Hinterberg en Goerz in Stier
marken de z.g. Romeinsche sneltrein tusschen Wee
nen en Rome bij het binnenrijden van het station
Goerz in volle vaart op een goederentrein ingereden
waarbij de locomotief, tender, bagagewagen, post
wagen en een personenwagen, alsmede vier vracht
wagens ontspoorden en beschadigd werden.
De locomotief van den D-trein en vier wagens van
den goederentrein stortten van den spoordijk.
Twalaf personen werden gedood, zeven zwaar en
vier licht gewond.
Een der zwaar gewonde slachtoffers is later nog
overleden, zoodat er in totaal 13 dooden zijn te be
treuren.
De gedooden zijn, voor zoover tot nutoe is vast ko
men te staan. Oostenrijkers en Hongaren.
De schok was zoo hevig, dat de post- en de bagage
wagen van den D-trein in den eersten personenwagen
schoven. De locomotief stortte over een drie meter
hooge borstwering in de Muhr, die aan de plaats des
onheils voorbij stroomt.
Als door een wonde!" bleven machinist en stoker
ongedeerd. De remmer van den laatsten wagen van
den goedertrein kon zich redden door op het laatste
oogenblik van den wagen te springen.
De schuldkwestie is nog steeds niet opgehelderd.
Ontzetting in de hoofdstad.
Te Weenen ontstond op het vernemen van het
geen was gebeurd, enorme beroering. In den veron
gelukten trein bevonden zich talrijke van vacantie
thuiskeerende bewoners der Oostenrijksche bonds-
hoofdstad. Tevens liep in den D-trein een wagon mee
met kinderen, die uit een vacantiekolonie naar Wee
nen terugkeerden en nu van zulk een ontzettende ge
beurtenis getuige moesten zijn. De te Weenen woon
achtige ouders der kinderen, die reeds het oogenblik
hadden verbeide waarop zij de kleine vacantiegangars
weer in hun midden zouden zien, waren radeloos van
schrik, toen het nieuws van de ramp zich als een
loopend vuurtje door de stad verspreidde.
In doodangst verdrongen ouders en andere bloed
verwanten zich voor het station, waar de treinen uit
Italië aankomen en waar ieder inlichtingen omtrent
het lot van zoons of dochtertjes eischte.
Nadere bijzonderheden over de ramp.
De volgende nadere bijzonderheden worden og over
den ramp gemeld:
De goederentrein 6S68 die uit Goerz kwam. was door
tot nu toe onopgehelderde oorzaak op het openstaan
de traject blijven staan. Toen de stationschef te Goerz
dit bemerkte, gaf hij een signaal, zordat de trein zich
weer in beweging zette. Op hetzelfde oogenblik nader
de echter de D-trein, die eveneens het signaal „vrij
baan" had en reed met een snelheid van ongeveer 40
K.M. per uur op den goederentrein in.
Het ongeluk had plaats in een zeer slecht te over-
zienen bocht van het eensporige baanvak, onder de
ceilulosefabriek Dieterberg.
Het baanvak is daar aan de eene zijde door stijle
rotsen afgesloten, aan de andere zijde stroomt de Mur.
Door de verschrikkelijke botsing der beide treinen
stortten drie met zuidvruchten heiaden goederenwa
gens in de rivier. Een andere goederenwagen, de loco
motief en de tender van den D-trein vielen eveneens
omlaag, doch bleven langs den spoordijk hangen.
De postwagen van den D-trein die achter den ten
der reed, kwam dwars op de rails te staan. De goede
renwagens en de tweede en derde klasse wagons van
den D-trein werden bijna geheel in elkaar geschoven.
Behalve de twaalf dooden, zijn tien personen ernstig
gewond. De meeste gewonden hebben gevaarlijke
beenbreuken opgeloopen. Een dominee uit Demreczin
brak beide beenen, zoodat hij onmiddellijk in het zie
kenhuis moest worden opgenomen.
Men kan zich van de vreeselijke botsing ecnig idee
vormen, indien men bedenkt, dat de twaalf dooden in
een coupé van slechts twee meter breedte opeenge
hoopt lagen. De lichamen waren deerlijk verminkt en
waren door het uitstroomend gas geheel zwart ge
worden.
Ongelukkigerwijze waren ook de telegraafpalen om
geworpen, zoodat de verbinding met het dichtstbij
zijnde station Leoben was verbroken. Dien tenge
volge is het bericht van het ongeluk pas om. vier uur
's middags langs een omweg, via een in de omgeving
gelegen stad wonenden spoorwegbeambte, te Leoben
bekend geworden. De reddingskolonne van de spoor
wegen en de brandweer, die met drie reddingswagens
ter plaatse kwam, kwamen voor een verschrikkelijke
verwoesting.
De bergingswerkzaamheden waren bizonder moei-
BELANGRIJK INTERVIEW MET DR. BRÜNING.
„De a.s. winter zal de ergste zijn die Europa in de
laatste 100 jaar beleefde".
Uit Londen wordt gemeld:
In een onderhoud, dat de Berlijnsche correspondent
van de „Daily Mail" had met Dr. B r n i n g, den
Duitschen rijkskanselier, verklaarde deze, dat de a.s.
winter de ergste zal zijn, dien Europa in de laatste
100 jaar heeft beleefd. Voor Duitschland zal deze
winter het ergst zijn.
Dr. Brüning.
Brüning verwacht, dat er ten minste zeven mil
lioen werkloozen zullen zijn. De moeilijkheden, om
deze werkloozen te onderhouden zullen zoowel voor
het rijk als voor de landen en gemeenten buitenge
woon groot zijn.
De financieele onzekerheid, zeide Brüning tast ook
de naburige landen aan waarvan de terugslag zich
weder in Duitschland zal doen gevoelen, zoodat men
steeds dieper in het moeras zal geraken Er is
slechts een hulpmiddel, nl. internationale samen
werking, om aan het gemeenschappelijk gevaar met
gemeenschappelijke krachten het hoofd te bieden.
Dr Brüning deed een beroep op de verantwoorde
lijke staatslieden van Europa, om zoo spoedig mo
gelijk bijeen te komen, om de prijzen van goederen
van gelijke qualiteit internationaal vast te stellen en
den vernielenden concurrentiestrijd van handel en
industrie, die thans tusschen de verschillende landen
woedt, uit te schakelen.
Verder pleitte dr. Brüning voor een Internationale
regeling, ten einde de bestaande hooge tarieven van
invoerrechten te doen verdwijnen.
Duitschland, zoo ging dr. Brüning voort, moet zelf
voor Frankrijk het beste bewijs zijn, dat het met ons
land niet in een oorlog kan worden gewikkeld. In
dien hij Europa een goeden raad mag geven, dan
zou hij den staatslieden willen toeroepen: Spreekt
niet van oorlog! Denkt niet eens aan den oorlog als
een mogelijkheid voor de toekomst.
De oorzaken van de tegenwoordige moeilijkheden
in Europa vatte dr. Brüning in de volgende vier
punten samen: Te groote industrialiseering van de
kleinere staten, vermindering van de koopkracht in
China en Indie; de hooge tariefmuren in de geheele
wereld en tenslotte de bewapening, waaran de Duit
sche schadevergoedingsbetalingen weggaan.
Dr. Brüning geneerde zich bijna het te zeggen,
doch hij moest verklaren dat men bij het zoeken naar
betere vooruitzichten voor Europa steeds weer op het
verdrag van Versailles stuit.
Ten slotte besprak dr. Brüning nog den toestand
van de Fransche geldmarkt en het communisme in
Duitschland. Het laatste achtte hij het grootste bin-
nenlandsche gevaar voor Duitschland.
Wat het met vacantie zijn van den rijksdag be
treft, verklaarde de rijkskanselier, dat hij een over
tuigd aanhanger van het democratische beginsel is.
Hij gelooft zeker, dat de rijksdag in den herfst weer
bijeen zal komen. De noodzakelijkheid voor een lang
durige zittingsperiode ziet hij echter niet in. Het te
genwoordige systeem van korte zittingsperioden
werkt uitstekend.
Van groote internationale bijeenkomst als b.v. van
de vergadering van den volkenbond heeft hij nooit
groote verwachtingen gehad. Veel waarde hecht hij
echter aan de persoonlijke besprekingen tusschen de
minister-presidenten van de verschillende landen,
want het feit, dat men met elkaar vertrouwelijk wordt
boezemt weer vertrouwen in.
Dr. Brüning was blij te kunnen zeggen, dat dit
niet slechts een vrome wensch is. Hij heeft hierover
teeds particuliere besprekingen gevoerd met de mi
nister-presidenten van Engeland en Italië, doch wil
de zich daarover verder niet uitlaten, zoolang hij
daarover ook niet met den Franschen minister-pre
sident heeft gesproken. De mogelijkheid, om voor
stellen in te dienen, ten einde hierin verandering te
brengen, is de grens, doch ook in kleine dingen is
vooruitgang noodig, om het vertrouwen te herstel
len. dat Europa zoo dringend noodig heeft
De rijkskanselier hoopte, dat in deze richting spoe
dig tastbare resultaten zullen worden bereikt.
Een andere voorwaarde voor den vrede van Euro
pa is het politieke vertrouwen. Het is van princi-
pieele beteekenis dat de volken van Europa geloo-
ven aan het behoud van den vrede voor langen tijd.
Op de vraag, of hij ook elders in Europa een derge
lijk verlangen naar den vrede heeft waargenomen,
wees dr. Brüning er op, dat hij den laatsten tijd ver
scheidene landen in West Europa heeft bezocht. Hij
heeft kunnen vaststellen en is overtuigd, dat de
leidende staatslieden van Europa den vrede willen.
Slechts de vrees en het streven, zeide dr. Brüning
om zich voor te bereiden voor het geval van uiter
ste noodzakelijkheid, zijn verantwoordelijk voor den
tegenzin tegen de algemeene ontwapening en dit
vormt een groote belemmering voor het economi
sche herstel van Europa. Het gebrek aan politiek
vertrouwen is oorzaak van het voorhanden zijn van
een reusachtig oorlogsapparaat; dr. Brüning ver
klaarde. dat hij heeft getracht. Frankrijk te overtui
gen van de waarachtigheid van Duitschlands wil, om
een duurzamen vrede te verzekeren.
„RATIO" IN DE PRAKTIJK!
De heer Jao. Boima te Delfstrahuizen
schrijft ons: „Bertels' Ratio-koekjcs heb
ben mij uitstekend voldaan; de koeien
namen ze heel gaarne, de melkgitt ging
vooruit, terwijl het vetgehalte gelijk bleet".
De heer J. Minkema te Lippenhuizen meldt:
,,lk voerde mijn koeien goed, doch heb de
voeding veranderd, daar Bertels' Ratio-A-
koekjes lager in prijs waren. Het resultaat
was verrassend; de hoeveelheid melk ging
vooruit en tot mijn groote voldoening steeg
ook het vetgehalte nog iets hooger".
Veehouders voedert Uw dieren „Ratio";
bij uitstek geschikt voor bljvoedering in
de weide! De veehouderoprijs is slechts
f 8.50 per 100 kilo, bruto in doozen af
Amsterdam. Vraagt brochure met vele
tevredenheidsbetuigingen.
BERTELS' OLIEFABRIEKEN N.V. A'DAM.
lijk, aangezien het puin het smalle spoor geheel be
dekte. Onder deze omstandigheden moesten de gewon
den bijna een geheel uur in een ontzettende positie
doorbrengen, voor hun hulp kon worden geboden. De
verongelukten werden toen per auto naar Leoben ge
bracht.
Stationschefs gearresteerd.
Welke de oorzaak van de ramp is geweest, staat nog
niet vast. De goederentrein uit Göss was op het
openstaande traject blijven staan. Toen de stations
chef te Göss dit bemerkte, gaf hij een signaal zoodat-
de trein zich weer in beweging zette. Op hetzelfde
oogenblik naderde de D-trein, die eveneens het sig
naal „vrij baan" had.
De stationschefs van Göss en Hinterberg, tusschen
welke beide stations do botsing plaats vond, beschul
digen elkaar, het signaal op veilig te hebben gezet,
terwijl het traject door den goederentrein nog was
geblokkeerd. De politie heeft de beide functionarissen'
in hechtenis genomen en ter beschikking der justitie
gesteld, ten einde te voorkomen, dat zij het leveren
van bewijs ten aanzien van de kwestie, wie van hen
voor de ramp verantwoordelijk is geweest, onmoge
lijk zouden maken.
Het aantal dooden gestegen tot 14.
V.D. verneemt nader uit Weenen:
In den afgeloopen nacht zijn nog twee ernstig ge
wonden van het spoorwegongeluk hij Leoben aan de
gevolgen hunner verwondingen overleden. Voorts
moest vannacht nog aan een der gewonden de hei
de beenen geamputeerd worden.
De justitie heeft het onderzoek reeds begonnen.
Dit zal zich voronamelijk concenireeren op twee fei
ten, nl. het telefoongesprek tusschen den stations
chef van Hinterbergen en van Goess en de vraag,
waarom de goederentrein zoo lang op hét haanvak
voor het station Goess heeft stilgestaan.
is van a.s. DONDERDAGMIDDAG
1 uur tot en met MAANDAG
Schagen, 17 Aug. 1931.
Stel niet uit tot morgen,
Wat gü heden doen kunL
Mijnheer de Red..
Naar aanleiding van het artikel over de oude guldens
van j.1. Zaterdag zag ik gaarne onderstaande In uw blad
opgenomen.
Het is n.1. mijn bedoeling om een ieders aandacht nog
eens te vragen voor het inwisselen van de oude guldens.
(Welke dit zijn behoeft m.i. geen verdere toelichting).
Indien gij, lezer, u even dc moeite getroost, om uw
beurs na te zien, of daar wellicht ook oude guldens zich
in bevinden, en dan de»e ter inwisseling op het postkan
toor bezorgt, dan zult gy hiermede een goeden daad ver
richten. Want wanneer iedereen, zonder een enkele uit
zondering zijn oude guldens op deze wijze uit de cir
culatie doet verdwijnen, dan zal er na 31 Aug. a.a geen
enkele meer in omloop zyn. Helaas, betwijfel ik of dit
gebeurt en daarom doe ik nog een beroep op de zaken
lieden. Deze kunnen in de korte periode, welke ons nog
rest om ze in te wisselen, zich een goede manier aan
wenden. n.1. om alle oude guldens welke zij nog ontvan
gen, niet meer uit te geven, doch deze naar het post
kantoor te brengen. Het zai u allen veel moeite bespa
ren. want na 81 Aug. kunt gy ze op het postkantoor niet
meer inleveren (tenzij de tüd mocht worden verlengd)
terwijl inlevering te Amsterdam waarschijnlijk met kos
ten gepaard zal gaan.
Dus doet allen mee om dezen „ouden" welke ons zoo
vele diensten hebben bewezen, thans den laatsten eer te
bewijzen, n.1. om ze uit omloop te brengen.
Ledigt vooral uw spaarpotten en „gelukspoppen" en
controleert den inhoud goed of misschien ook daar nog
een oude gulden in zit
Als men de bedoeling van mijn schrijven begrijpt, en
er naar handelt, dan geloof ik stellig, dat er na 31 Aug.
1931 geen enkele oude gulden meer zai zyn.
Dat het zoo zyn moge.
Met beleefden dank aan de redactie voor de verleende
plaatsruimte en niet minder aan U, lezer, die mede helpt
teoken ik Hoogachtend.
Iemand die dikwyis oude guldens
ten postkantore deponeert.