Verkeersverbeteringen
te Alkmaar.
Auto bij Naarden omgeslagen.
Een ongeluks-plek.
De uitvoering van de
Tarwewet
Het rijkste meisje
ter wereld.
De overstroomingsramp
in China.
De geheimzinnige verdvvijningszaak
in Frankrijk.
Dynamiet-aanslagen ie
M o n t r e a 1.
-sEen i
Een broeder© Frieeche brug'
Do Frlesche brug over het Noord Hollandsch Kanaal
die de verbinding vormt van West-Friesland met Alk
maar. in eenigo jaren geleden vernieuwd, maar de
Rijkswaterstaat hcefi de brug toen even smal gelaten,
zoodat daarover het verkeer nog maar ateeds in één
richting tegelijk kan plaats vinden.
De Rijkswaterstaat schijnt thanso vertuigd te zijn,
dat de brug waarover dagelijks duizenden voertuigen
en wandelaars gaan, noodzakelijk verbreed moet wor
den en men schijnt met het college van B. en W. van
Alkmaar tot overeenstemming te zijn gekomen voor
den bouw van een nieuwe kanaalbrug, iets Oostelijker
van de tegenwoordige gelegen, die zal aansluiten op
den nieuwen, door Oudorp geprojeoteerden weg.
Minister Reymer overtuigde zich reeds van de nood
zakelijkheid van dit werk en het is voor Kennemerland
en West-Friesland slechts te hopen, dat de uitvoering
4aarvan niet lang op zich zal laten wachten.
Tunnel onder den spoorweg-overgang bij
den Bergerweg.
B. en W. hebben, teneinde tegemoet te komen aan
do talrijke klachten welke van autobestuurders en wa
genvoerders binnenkwamen over het lange wachten
bij den spoorwegovergang bij den Bergerweg waar te
vens een rangeerterrein is gevestigd, het vorig jaar
f 1600 aan de Ned. Spoorwegen gegeven om een plan
voor een tunnel te maken. De Neder!. Spoorwegen
hebben thans twee plannen ingediend, namelijk een
van f 490.000 en een van f 650.000, wat plannen zijn
voor een tunnel voor alle verkeer, daar zij zich niet
met den opzet van het gemeentebestuur konden ver
eenigen, dat een tunnel voor het gewone autoverkeer
wenschto met een trottoir voor voetgangers.
Naar men meldt, zijn B. en W. van meening, dat
Alkmaar de kosten aan dergelijke groote plannen ver
bonden niet alleen kan dragen, te meer nu de Spoor
wegen zich niet meer als vroeger bereid verklaard heb
ben in de kosten bij te dragen doordat de bewaking
van de afslultboomen zou komen te vervallen.
Het verkeerBbclang zal er zeker mee gebaat zijn
als gemeenten als Bergen en Egmond, die aan de wegen
over dezen spoorwegovergang zijn gelegen, en zoo mo
gelijk de provincie zich bereid verklaren in de kosten
bij te dragen.
Door plotseling remmen. Twee gewon
den.
Gistermiddag reed op den 'vouwen riü's
schen Naarden en Hakkelnersbrug een personen-auto
van den heer Van Schijndcl uit Waalwijk achter twee
andere wagens, gaande in de richting van Muiden.
Op verzoek van mevrouw Van Schijndel zou de
chauffeur de heide voorgangers voorbijrijden, maar
juist toen hij vol gas gegeven en een snelheid van 80
a 8ö K.M. bereikt bad, z-g de bestuurder, dat de te
genligger te dicht bij was <m zonder ongelukken te
kunnen pasreeren. Door plotseling te remmen voor
kwam hij een botsing, maar zijn eigen wagen sloeg
over den kop en kwam over den wegberm op het
rijwielpad terecht, met de wielen oznh «ok. o-u
passeerde juist geen wielrijder. Dit ongeluk liep be
trekkelijk goed af. De chauffeur kreeg door brekend
glas een wond aan de rech erhand. Mevrouw Van
Schijndel werd licht aan liet hoofd gewond. De heer
Van^chijndel bleef ongedeerd. Een passeerende per
sonenwagen bracht het gezelschap naar Bussum om
daar de wonden te laten verbinden, terwijl de verla
ten wagen in deh loop van den middag werd wegge
sleept.
Drie auto-ongevallen bij Zwolle. Geslipt
en tegen een boom gereden. Drie per
sonen gewond.
Gistermiddag reed op den Meppelerstraatweg nabij
Zwolle een auto, waarin gezeten een familie uit
Amersfoort, tengevolge van slippen tegen een boom.
Mej. Van Heioma werd door de zijruit, geslingerd cn
bekwam zoodanige verwondingen in het gelaat, dat
zij het rechteroog zal moeten missen. De heer Van
Heioma kreeg wonden aan het hoofd; men vermoedt
een schedelbreuk, terwijl mevrouw Van Heloma zulk
een zenuwschok had gekregen, dat ook haar over
brenging naar het Sophta-ziekenhuis te Zwolle noodig
werd geoordeeld. De chauffeur kwam er zonder letsel
af. De oorzaak is gladheid van den weg.
Tc groote belangstelling.
Terwijl de marechaussees bezig waren de gewonden
te \erzorgen, reed een andere auto. waarvan de be
stuurder met zoo n groote belangstelling naar bet on
geval keek, dat hij zijn stuur vergat, tegen een boom,
na eerst nog twee wielrijders te hebben aangereden.
De bestuurder kreeg geen kwetsuren. Hij werd ech
ter drievoudig bekeurd, n.1. wegens onvoorzichtig rij
den. rijden zonder rijbewijs, en voor den slechten
staat van zijn reminriehting.
Auto te water.
Op denzelfden weg tusschen Lichtmis en slation De-
demsvaart reed een auto in het water, na eerst een
telegraafpaal aangereden te hebben. De inzittenden,
een Groninger familie, bestaande uit man, vrouw en
een driejarig kind, wisten zich te redden. De familie
zou een pleiziertocht maken naar Duitschland.
ONGELUKKIGE VAL VAN EEN REMMER.
Zijn arm verbrijzeld.
V.D. verneemt uit Aalten: Bij het binnenkomen van
een goederentrein uit Winterswijk, sprong de remmer
J. M. uit Winterswijk juist bij den ingang van het
perren van (ie machine, doch hij viel hierbij, vermoe
delijk door de gladheid van het perron. Bij zijn val
had M. nog de tegenwoordigheid van geest zijn hoofd
af te wenden. Zijn linkerarm werd echter geheel ver
brijzeld. Nadat geneeskundige hulp was verleend,
werd de gewonde naar het ziekenhuis te Winterswijk
overgebracht, waar hij ter verpleging is opgenomen.
ONDEUGDELIJK DRINKWATER.
Dr. H. H. T. Beekenkamp, geneeskundig inspecteur
van de volksgezondheid, afdeeling besmettelijke ziek
ten. te Groningen, is gisteren te Aduard geweest om
een onderzoek in te stellen naar dc gevallen van ty-
phus, welke zich bij twee kanaalarheidcrs aldaar heb
ben voorgedaan die in de barakken v. h. academisch
ziekenhuis te Gioningen zijn overleden. Thans schijnt
er zich nog een derde geval te hebben voorgedaan bij
iemand, die geen kanaalwerker is. Ook deze patiënt is
in de barakken van het academisch ziekenhuis te Gro
ningen opgenomen.
340 SOLLICITANTEN.
Een opr sollicitanten naar de betrekking
van gemeor tic-ambtenaar op Texel (Den Burg)
is door .nr i 310 liefhebbers beantwoord. Dit in
honderd moer dan in 1930. toen een soortgelijke op
roep voor deze gemeente werd gedaan.
HET BEWIJS GELEVERD.
Een spoedgeval. Noodsprong van de
Tarwe-organisatie In N. en Z. Holland om de
boeren aan geld en bergruimte te helpen.
Onder het opschrift: „Het bewijs geleverd", lezen we
in het „HsbL":
Het schijnt, dat de leiders der uitvoering van de Tar
wewet in de belde Hollanden no g niet doordrongen zijn,
althans willen zijn van het feit, dat men op 't
oogenblUc. op den dag af een half Jaar na het aanne
men der Tarwewet niet minder dan muurvast
zit. Al heeft de N. Holl. voorzitter, de heer R. C.
Schenk Gr. IJpolder aan de „Standaard" verteld
./lat alles prachtig is gegaan en prachtig zal blijven
gaan" benevens „dat er geen stagnatie is ei^dat leder
een tevreden is"; en al konden wij het feit vermelden,
dat men zich genoodzaakt ziet, onmiddellijk na terug
keer van den minister dezen een decreet ter teekening
voor te leggen, om per 15 September het maalprocent
maar direct op het wettelijke maximum te bren
gen, ondanks dat alles zit do zaak inderdaad vaster dan
ooit
En teneinde eiken twijfel aan de juistheid onzer be
wering weg te nemen, zullen wij er thans toe overgaan,
om het bewijs te leveren. Men kan dan
zélf oordeelen:
Maandag heeft de Tarwedlrecteur voor N. en Z. Hol
land, de heer T. P. Huisman van Den Haag uit de
Rotterdamsche beurs opgebeld mot verzoek aan de daar
aanwezige bestuursleden van de afdeeling N. en Z. Hol
land der Vereeniging Rotterdamsohe Korenbeurs, Elfeo
om onmiddellijk naar Den Haag te willen komen, ten
einde een spoedeischcnde zaak van groot belang te ko
men bespreken.
Aangezien echter de bewuste heeren n.1. Engel
Uithoorn, Van Wijk Vijfhuizen en
F. Bos Halfweg, resp. voorzitter, secretaris en
penningmeester, hunne zaken ter beurze niet in den steek
wilden en konden laten, stelde de heer Huisman voor,
dat hij en zijne mede-tarwe-officials dan maar naar Rot
terdam zouden komen.
Aldus geschiedde: het waren de heeren: T. P. H u 1 s
man. R. C. Schenk, Joh. Verkuil, Kort
leven en Van Dorssen.
Bij de toen in Rotterdam gehouden conferentie bleek,
dat de heer Huisman c.s. zit met een hoeveelheid tarwe
van den oogst 1930, groot 10.000 ton, waarvan 6 7000
ton nog op de boerderijen aanwezig is en de rest (op
geslagen doch niet betaald) bij erkende handelaren. Voor
deze tarwe moet noodig geld en ruimte worden gemaakt
en wel zoo spoedig mógelijk. Daartoe had de heer
Hu I s m a n overwogen, deze partijen gezamenlijk te
doen opslaan in een veem ter verkrijging van beleenbare
cedulen. Het bezwaar daarbij echter bleek, dat dan
slechts beleend kan worden op werkelijkcn prijs (b.v.
f 4). doch niet op basis van regccringsprijs (f 11.50
f 13.50) en dan bovendien nog niet voor 100 pet Er zou
op die manier dus lang niet genoeg geld losgemaakt
kunnen worden.
Ook had men overwogen den geheelen voorraad te of-
freeren aan één groote graanfirma te Haarlem, doch ook
daarbij had men bezwaren te verwachten. De offerte was
echter gedaan.
De vraag van den heer Huisman was thans, of de
handelaren, georganiseerd ln de Elfeo, dan geen onder
linge combinatie konden maken, om den voorraad in
ééns af te nemen en vooral te betalen en wel te
gen de volgende prijzen: f 10.50 voor derde qualitelt,
f 11.50 voor tweede en f 12.50 voor eerste. Dat zijn dus
de prijzen, die de boeren in N. en Z. Holland voor
hun tarwe krijgen na de bekende inhouding van één
gulden per 100 Kg., welke is Ingevoerd op verzoek van
den minister, die n.1. wil, dat de Gewestelijke Tarwe-or-
ganisatiea reserves zullen maken.
In dezen gulden dus zou bij lateren verkoop aan de
Vita de winst van d enhandel zijn gelegen.
De Gewestelijke Tarwe-organisatie was dus bereid,
om voor goed afstand te doen van dezen gulden,
dus ln totaal van honderdduizend gulden; zij zal daar-
doord us in de onmogelijkheid komen te verkeeren,
om dit geld later, bij „definitieve afrekening", zooals
sij dat genoemd heeft, grootendeels nog te restltueeren
aan de boeren. Deze concessie was echter ln dit geval
wel nóódig, om den handel voor het geval te Interes
seeren en dus om de boeren spoedig en tegen volledige
betaling van de oude tarwe af te helpen!
Echter verbond de heer Huisman c.s. nog verdere
voorwaarden aan de zaak; n.1. opslag op één, des
noods eenlge centrale punten; verder volle betaling bij
ontvangst en ten slotte zou de handel-opslaghouder
moeten garant zijn voor eventueel onderwicht en voor
aflevering van de zelfde kwaliteiten, als waarin ont
vangen zal worden. Imers, ten aanzien van de Vita-
leverlng b l ij f t de Tarwe-organisatie verantwoordelijk!
Elke bestelling moet dan ook over de Tarwe-organisa
tie loopen!
Het moge van zelf Bpreken, dat de drie vertegen
woordigers van den handel als één man aan den Tar
wedlrecteur vroegen: kunt u ons garandeeren, dat de
Vita over een poosje voor de volle 100 pet zal afnemen,
mAW, dat de tarwe, die dan reeds goedgekeurd is van
wege de Tarwe-organisatie. door de fabrlkanten-Vita-
ieden óók zal worden geaccepteerd. En kunt u ons óók
garandeeren, dat u, als Gew. Tarwe-organisatie, géén
tarwe van den nieuwen oogst aan de Vita zult leveren,
alvorens wij van dezen voorraad af zullen zijn? Met
andere woorden: zult u ons, als wij deze groote trans
actie van over het millioen aangaan, die bedoeld is,
om de zaak voor een poosje te redden, bij de toewij
zing der Vita-orders al dan niet laten voorgaan bij de
bore enmet hun nieuwe tarwe?
De heer Huisman c.s. kon deze garanties niet ge
ven, o.a. omdat het aanstonds wellicht nuttig en noo
dig zal zijn, om de Vita (maalindustrie) „er eens een
goed partijtje van den nieuwen oogst tusschen door
te geven of om eens wat te mengen."
Den dag daarna Dinsdagavond zijn een aantal
Elfeo-leden in „Brinkman" te Haarlem bij elkander
gekomen, om een en ander te bespreken. Besloten is
o.a., dat indien één van hen de geheele partij zal rls-
queeren, dat deze dan aan de Tarwe-organisatie zal
voorstellen, datd en boeren nog één dubbeltje per 100
K.G. extra zal worden gekort, uit de opbrengst waar
van ad f 10.000 de overige handelaren, wier bemoeiing
door de transactie overbodig zou worden, een schade
loosstelling zullen ontvangen.
Ook heeft men nog een poging gedaan, om bij in
schrijving per gesloten couvert de partij over de ter
vergadering aanwezigen te verdeelen.
Dezer dagen zal blijken, hoe deze zaak verder zal
verloopen, doch intusschen demonstreert een en ander
afdoennde dat men vast zit en dat men zelfs
dezen noodsprong moet maken, om de boeren aan
geld en bergruimte helpen!
ERNSTIGE TRAMONTSPORING IN DEN HAAG.
Steenen op de rails.
Dinsdagavond, omstreeks half r.egen, is op de krui
sing bij het Hobbemaplein te Den Haag een motor
rijtuig van lijn 11 ontspoord, doordat baldadige jon
gens steenen op de rails hadden gelegd. De tramwa
gen versperde niet alleen het spour naar Schcvenin-
gen, maar ook een spoor van de lijnen 6, 12 en 13.
Het verkeer op deze lijnen kon over één spoor, zij
het dan met vertraging, worden onderhouden, terwijl
ook lijn 11 den dienst voor een goederenspoor kon
voortzetten.
Het duurde geruimen tijd, voordat men den ont
spoorden wagen weer in de rails had.
Dat maar het liefst onopgemerkt wil blijven.
Mej. Doria Duke een 19-jarlg meisje met blonde
lokken is de rijkste jongedochter in de wereld. Zij is
een Amerikuansche en do erfgename van de zeer talrijke
millioenen van den tabaksmagnaat James B. Duke.
Maar één ding verfoeit zij toch wel zeer, en dat is,
dat In de winkels de prijzen voor haar verhoogd worden
Zij kent gewoonlijk heel goed de waarde van de dingen
die zy koopen wil, en wanneer er te veel wordt gevraagd,
weet zy ferm van zich af te bijten.
Sinds haar 12de jaar draagt zy het gewicht mee der
reputatie van het rykste meisje en zy vindt het niet pret
tig daar zy het liefst maar onopgemerkt en zonder met
overdreven belangstelling te worden lastig gevallen,
haar weg zou willen gaan.
Zy toeft thans in Frankryk en winkelt soms te Pa-
rys in de Rue del a Palx.
Het heeriykst zou zy het vinden in een der groote Pa-
ryschc winkels eens door een verkooper te hooren zeg
gen: „Als dit misschien voor u wat duur is. dan hebben
wij voor u wel ieta dat heel mooi en toch goedkoop is.
Toen de oude heer Duke stierf erfde mej. Doris Duke
360.000.000 gulden.
Dagen van verschrikking voor Hankau.
in doodsangst voor epidemie. Doodenlijst
wordt steeds hooger.
Reuter seint uit Hankau: Het aantal dooden tenge
volge van de overstrooming neemt dagelijks met hon
derden toe. Hankau en de overige steden aan den
Jangtse maken een periode van doodsangst door, daar
zij bedreigd worden door een epidemie, zooals die zoo
vaak op overstroomingen pleegt te volgen. Talrijke
Chincezen vluchten naar Sjanghai. Dc schepen zijn
overvuld met Japanners, die met hun vrouwen en
kinderen de wijk nemen.
ALPINISTEN VERONGELUKT.
Uit Lauterbrunnen: Drie Engelsche toeristen, die de
Jungfrau hadden bestegen, zijn bU het nederdalen van
den top boven de Rottstalcr inzinking naar beneden ge
stort. Men vermoedt, dat allen zyn omgekomen. Een
reddingscolonne is uitgezonden.
NOODWEER BOVEN DARMSTADT.
Veel schade, geen slachtoffers.
Darmstadt en het naburige gedeelte van het Olden-
wald zijn Dinsdagmiddag door een hevig onwedcr ge
teisterd. Hier er» d ar werd groote schade aangericht
Do autc-rtraatwc;; DarmstadtHeidelberg *.s onbegaan
baar ten gevolge van het hoogo water. Menschenlevens
zyn niet 'm betreuren.
Het onderzoek levert nog niet veel op.
De geheele Fransche pers houdt zich bezig met de
quaestie-Navarre, de verdwijning en terugkeer van
een Fransch fabrikant, die. zooals wij in ons num
mer van gister gemeld hebben, niet in staat bleek
inlichtingen te geven over zijn afwezigheid en de
mishandelingen, die hij, blijkens zijn beschadigd
hoofd, waarvan de wenkbrauwen waren weggescho
ren. heeft ondergaan. Naar alle waarschijnlijkheid
heeft hij de week van 7 tot 13 Augustus in Villers Sur
Mer doorgebracht, als metselaar, onder den naam van
Robcrt Guillaume. Tijdens zijn verblijf aldaar is hij
aangehouden door de politic, doch daar hij zich met
een militair zakboekje op naam van Guillaume kon
legitimeeren, liet men hem gaan. Do broer van Na-
varre heeft medegedeeld dat een arbeider aan hun
fabriek Bobert Guillaume heet. Een onderzoek heeft
aan het licht gebracht dat deze Guillaume nooit in
Villers sur Mer is geweest cn reeds eenigen tijd zijn
militair zakboekje mist. Tlij vermoedt dat dit hem is
ontstolen en het feit dat hij hij Navarre woont in een
kamertje dat nooit is afgesloten, werpt een eigen
aardig licht op de zaak.
Enkele bladen vestigen er de aandacht, op dat juist
enkele maanden geleden een hoogc levensverzekering
is afgesloten door Navarre en dat do broer van het
slachtoffer getracht heeft dit bedrag te beuren na de
verdwijning, wat door de verzekeringsmaatschappij
geweigerd werd.
Electriciteitsvoorziening bedreigd.
Reuter meldt uit Montreal:
Men heeft de electriciteitsvoorziening der stad moe-
ten inkrimpen tengevolge van de vernieling door mid
del van dynamiet van twee hoogspanningsmasten.
Deze aanslag is de ernstigste van de vele van dien
aard, welke de laatste veertien dagen zijn gepleegd
op de eigendommen van de maatschappij „Montreal
Light. Heat and Power", welke sabotagedaden in ver
band worden gebracht met een staking der arbeiders,
wier vakvereeniging de maatschappij weigert te er
kennen.
De leiders der vakorganisatie verklaren, dat de aan
slagen het werk zijn van onbekende onverantwoorde
lijke elementen en zii bieden hun medewerking aan
ter bescherming der bedreigde wérken.
STOOMSCHIP VERGAAN.
Zes Brltseh© officieren en Chineeeche be
manning verdronken.
Uit Londen: De Ïndo-Chlna Steam Navlgtlcm Company
is bericht ingekomen dat zes Britscho officlcron cn de
Chincascho bemanning omgekomen zijn by do schip
breuk van het s s. „Kwongsang" aan de Ohineescho kust.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN POLEN.
Te WUkowice Is een open luxe-auto. waarin vier of
ficieren van het garnizoen van Lubllnltz gezeten waren,
tegen een gesloten epoorweghek gereden. Door den
schok werd de slagbom geopend en sloeg deze met volle
kracht tegen de officieren. Een kapitein werd nnmid-
de'.iyk gedood, een majoor kreeg ernstige verwondingen.
De chauffeur en een naast hem zittend eerste luitenant
werden licht gewond.
LU C HTV
CANADEESCH HANDELS VLIEGTUIG
RIVIER GESTORT.
Ui
Vier persen,,
Reuter meldt uit Toronto:
Een handelsvliegtuig is in de Rainy rlVi»
tario gestort.
Vier personen zijn hierbij om het leven
ONTDEKT
yele kom
HET VERONGELUKTE ENGELSCHE WAT»
VLIEGTUIG.
Brlnton's lijk g«r
Uit Londen:
Het watervliegtuig, waarmede Dinsdag foj
Brinton is verongelukt, is thans naar de
sleept. Aanvankelijk kon men in het toestel.
warwinkel is van verwrongen ijzer en staal, fc Er is ielJ
van den piloot niet vinden en meende men, [•ekt' dal
riem, waarmede hij zich in de cabine had va® éenaa:
den, het had begeven, zoodat het lijk door t cht d0°i
ter was meegesleurd. Bij een zeer minitieus z
zoek echter vond men Brinton's lijk in eeni l*aKatelIi'
uiterste hoeken der machine; het schijnt i°r behoel
door de kracht van het water daarheen is ges" ls vaE
Alle deskundigen, die getuigen waren van de «trument,
zijn van meening, dat deze geheel aan een q n 0ver
is te wijten. t voor bel
|s «ucces
tit nog g<
DE VLIEGTOCHT VAN MARGA VON ET»
lotonig wi
nn den hel
De Duitsche vliegster Marga von Etzdorfti
morgen om 7 u. 15 te Moskou voor den toq v
Kasan aan de Wolga vertrokken. Naar meajM ctgr
zij op weg naar Tokio.
DE ZEPPELIN WEER TE HANW0R1
Terugreis aj *4ooc pe-"«
in en Pl
Uit Londen, 19 Aug.:
Het luchtschip de „Graf Zeppelin" is van
vlucht boven Engeland, Ierland en Schotla
gekeerd. Om 6 uur hedenavond verscheen di]
lin weer boven Londen en om 6.30 had
landing te Hanworth plaats.
Het weer was niet zeer gunstig en alvoi
Hanworth door te vliegen, bleef de Zeppelin
uur boven Londen kruisen.
De rondvlucht boven Groot-Britannië is
gebleven tot een tocht van 1600 k.m. boven
en Engeland, aangezien Eckener door hei
weer niet zijn voorgenomen bezoek aan G!
Edinburg kon brengen Bij het passeeren
dook het luchtschip met den neus naar bei
een saluut aan de mannen van de R 38, die ij tèn*kunner
gekomen, toen dit luchtschip boven de Ilua gendtkor
brand vloog. De passagiers deelden na hetB^ v.ni
pen mede, dat zij ondanks het slechte we
kend van deze grootsche vlucht hadden gei
Het luchtschip bleef ongeveer een half uu
vliegveld, waarvan sir John Simon gebruik;
om zich aan boord te begeven, ten einde de
te bezichtigen. Om 7.34 verhief de Zeppelin
van den grond, om naar Friedrichshafen tei
ren. Om 8.15 passeerde het luchtschip Soul
kui
t» cecr N
Een 1
io da
(k v
pun
POOLSCH MILITAIR VLIEGTUIG NEERGI
èV.D. verneemt uit Graudenz, d.d. gister:
In den afgeloopen nacht is in de nabijhei
militaire excercitieterrein bij Graudenz e
ongeval gebeurd. Een militair vliegtuig, be
vier personen, heeft waarschijnlijk een nc
willen maken en kwam daarbij terecht op]
van een landgoed. Er volgde een explosie,1
het vliegtuig in brand vloog. De vier
kwamen in de vlammen om. Ook het stalgc
vuur; twee arbeiders, die in den stal sliepe
slechts met moeite gered worden. Zij liep
ernstige brandwonden op. De stal en het zii
bevindende vee werden een prooi der vlar
r gecc
KOOg VS
a vai
Kt bebul
k«. waar
zal
k, dN
kVKf
ta p
radst, d
i veufe oi
kif
•dm
Kr. to
»md »il
ie ft
dar. bthi
ri0£ T&J
nog vu
PRESTON GESTART VOOR OCEAANVL» jroaia©
.wacht a
Einddoel Kopa nauwkeu
door geo
Uit Goderich (Ontario): via
De aviateurs Preston en Collingnon ziic h
voor de eerste étappe van hun Oceaan-vluc fee,
bury (Ontario) vormt het eindpunt van dez* loesdt q
Het einddoel van hun Oceaanvlucht is Kopa r. tóuv
De bekende Amerikaansche vlieger Preffl |]lopaic
richt de vlucht in opdracht van de Panai m ko;w
Airways, met het doel te onderzoeken af uww 0B
welke hij zal volgen, nl via Groenland en .i
geschikt is voor het instellen van een k TOOraJ
luchtpostdienst, waardoor het net der Pana: nyjJTtri(
Airways wordt aangesloten op het net der ÜEL,,.
sche luchtlijnen. Zooals men zich zal he
maakte kort geleden de Canadees Cramer
vlucht. Op de laatste étappe, nl. Shctland-
gen, kwam hij daarbij om het leven.
Kometc
ZONDAG 23 AUGUSTUS 193L
Mt is i
t doo:
Pit te
«ie cis
|fer.
NED. HERV. GEMEENTE te:
Schagen, geen dienst.
Sint Maarten, voorin. 10V4 uur. Ds. Tinhoit
Huisduinen, voorm. 9 uur, Ds. Damsté.
Julianadorp, voorm. 104 uur, Ds. Damsté
Callantsoog, voorm. 10% uur, Ds. Vorstman.
Anna Paulowna, geen dienst
Veenhuizen, voorm. 104 uur, Ds. Nobel.
Egmond-BInnen en Egmond ad. Hoef, geen
Dlrkshorn. voorm. 104 uur, Ds. de Leeuw. C.
Het ijdele woord.
Burgerbrug, geen dienst.
St.-Maartensbrug. geen dienst
Schagerbrug. voorm. 10 uur, Da. Witkop.
Oudesluis. zie Schagerbrug.
Oude Niedorp, geen dienst.
Nieuwe Niedorp, nam. 8 uur, Ds W A. F-
Oudkarspel, voorm. 104 uur. Ds. W. A. F 1
Warmenhuizen, voorm. 104 uur, Ds. Zilllnger x
Noordscharwoude, voorm. 104 uur, Ds. Boekt
Winkel, geen dienst
Hoogwoud, nam. 8 uur, Ds. Hamilton,
HIppc'.ytushocf. vcorm. 104 uur. Ds. Van
Den Oever. nam. 24 uur. Ds. Van Beek.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE te:
Barslngerhorn, vcorm. 10 uur, Ds. R. van f
Nieuwe Niedorp. geen dienst
EVANGELISATIE te:
Schagen. voorm. 104 uur. de heer v. d. Kas'.
's Avonds geen dienst
Breezand. voerm. 10 uur. do heer Boon.
Nam. 34 uur, de heer Boen. .ET..,.
Hlppolytushoef, voorm. 10 uur, de hcc:
THE STAR OF HOi K J h..,.,,
Julianadorp. vcorm. 10 uur. de heer I* irnT «onr.c.i
Den Helder. *cr.
Nam. 8 uur, de heer Brasfer. gebied
In de
eten, 2
len ki
iten. v
Uley 1
00 te
er zie
ndige
rekem
Jaar
Dniek»
Schy
tijd
erde,
Amat
»n de
dor c
aan
leger