Verkeersverbeteringen te Alkmaar. Auto bij Naarden omgeslagen. Een ongeluks-plek. De uitvoering van de Tarwewet Het rijkste meisje ter wereld. De overstroomingsramp in China. De geheimzinnige verdvvijningszaak in Frankrijk. Dynamiet-aanslagen ie M o n t r e a 1. -sEen i Een broeder© Frieeche brug' Do Frlesche brug over het Noord Hollandsch Kanaal die de verbinding vormt van West-Friesland met Alk maar. in eenigo jaren geleden vernieuwd, maar de Rijkswaterstaat hcefi de brug toen even smal gelaten, zoodat daarover het verkeer nog maar ateeds in één richting tegelijk kan plaats vinden. De Rijkswaterstaat schijnt thanso vertuigd te zijn, dat de brug waarover dagelijks duizenden voertuigen en wandelaars gaan, noodzakelijk verbreed moet wor den en men schijnt met het college van B. en W. van Alkmaar tot overeenstemming te zijn gekomen voor den bouw van een nieuwe kanaalbrug, iets Oostelijker van de tegenwoordige gelegen, die zal aansluiten op den nieuwen, door Oudorp geprojeoteerden weg. Minister Reymer overtuigde zich reeds van de nood zakelijkheid van dit werk en het is voor Kennemerland en West-Friesland slechts te hopen, dat de uitvoering 4aarvan niet lang op zich zal laten wachten. Tunnel onder den spoorweg-overgang bij den Bergerweg. B. en W. hebben, teneinde tegemoet te komen aan do talrijke klachten welke van autobestuurders en wa genvoerders binnenkwamen over het lange wachten bij den spoorwegovergang bij den Bergerweg waar te vens een rangeerterrein is gevestigd, het vorig jaar f 1600 aan de Ned. Spoorwegen gegeven om een plan voor een tunnel te maken. De Neder!. Spoorwegen hebben thans twee plannen ingediend, namelijk een van f 490.000 en een van f 650.000, wat plannen zijn voor een tunnel voor alle verkeer, daar zij zich niet met den opzet van het gemeentebestuur konden ver eenigen, dat een tunnel voor het gewone autoverkeer wenschto met een trottoir voor voetgangers. Naar men meldt, zijn B. en W. van meening, dat Alkmaar de kosten aan dergelijke groote plannen ver bonden niet alleen kan dragen, te meer nu de Spoor wegen zich niet meer als vroeger bereid verklaard heb ben in de kosten bij te dragen doordat de bewaking van de afslultboomen zou komen te vervallen. Het verkeerBbclang zal er zeker mee gebaat zijn als gemeenten als Bergen en Egmond, die aan de wegen over dezen spoorwegovergang zijn gelegen, en zoo mo gelijk de provincie zich bereid verklaren in de kosten bij te dragen. Door plotseling remmen. Twee gewon den. Gistermiddag reed op den 'vouwen riü's schen Naarden en Hakkelnersbrug een personen-auto van den heer Van Schijndcl uit Waalwijk achter twee andere wagens, gaande in de richting van Muiden. Op verzoek van mevrouw Van Schijndel zou de chauffeur de heide voorgangers voorbijrijden, maar juist toen hij vol gas gegeven en een snelheid van 80 a 8ö K.M. bereikt bad, z-g de bestuurder, dat de te genligger te dicht bij was <m zonder ongelukken te kunnen pasreeren. Door plotseling te remmen voor kwam hij een botsing, maar zijn eigen wagen sloeg over den kop en kwam over den wegberm op het rijwielpad terecht, met de wielen oznh «ok. o-u passeerde juist geen wielrijder. Dit ongeluk liep be trekkelijk goed af. De chauffeur kreeg door brekend glas een wond aan de rech erhand. Mevrouw Van Schijndel werd licht aan liet hoofd gewond. De heer Van^chijndel bleef ongedeerd. Een passeerende per sonenwagen bracht het gezelschap naar Bussum om daar de wonden te laten verbinden, terwijl de verla ten wagen in deh loop van den middag werd wegge sleept. Drie auto-ongevallen bij Zwolle. Geslipt en tegen een boom gereden. Drie per sonen gewond. Gistermiddag reed op den Meppelerstraatweg nabij Zwolle een auto, waarin gezeten een familie uit Amersfoort, tengevolge van slippen tegen een boom. Mej. Van Heioma werd door de zijruit, geslingerd cn bekwam zoodanige verwondingen in het gelaat, dat zij het rechteroog zal moeten missen. De heer Van Heioma kreeg wonden aan het hoofd; men vermoedt een schedelbreuk, terwijl mevrouw Van Heloma zulk een zenuwschok had gekregen, dat ook haar over brenging naar het Sophta-ziekenhuis te Zwolle noodig werd geoordeeld. De chauffeur kwam er zonder letsel af. De oorzaak is gladheid van den weg. Tc groote belangstelling. Terwijl de marechaussees bezig waren de gewonden te \erzorgen, reed een andere auto. waarvan de be stuurder met zoo n groote belangstelling naar bet on geval keek, dat hij zijn stuur vergat, tegen een boom, na eerst nog twee wielrijders te hebben aangereden. De bestuurder kreeg geen kwetsuren. Hij werd ech ter drievoudig bekeurd, n.1. wegens onvoorzichtig rij den. rijden zonder rijbewijs, en voor den slechten staat van zijn reminriehting. Auto te water. Op denzelfden weg tusschen Lichtmis en slation De- demsvaart reed een auto in het water, na eerst een telegraafpaal aangereden te hebben. De inzittenden, een Groninger familie, bestaande uit man, vrouw en een driejarig kind, wisten zich te redden. De familie zou een pleiziertocht maken naar Duitschland. ONGELUKKIGE VAL VAN EEN REMMER. Zijn arm verbrijzeld. V.D. verneemt uit Aalten: Bij het binnenkomen van een goederentrein uit Winterswijk, sprong de remmer J. M. uit Winterswijk juist bij den ingang van het perren van (ie machine, doch hij viel hierbij, vermoe delijk door de gladheid van het perron. Bij zijn val had M. nog de tegenwoordigheid van geest zijn hoofd af te wenden. Zijn linkerarm werd echter geheel ver brijzeld. Nadat geneeskundige hulp was verleend, werd de gewonde naar het ziekenhuis te Winterswijk overgebracht, waar hij ter verpleging is opgenomen. ONDEUGDELIJK DRINKWATER. Dr. H. H. T. Beekenkamp, geneeskundig inspecteur van de volksgezondheid, afdeeling besmettelijke ziek ten. te Groningen, is gisteren te Aduard geweest om een onderzoek in te stellen naar dc gevallen van ty- phus, welke zich bij twee kanaalarheidcrs aldaar heb ben voorgedaan die in de barakken v. h. academisch ziekenhuis te Gioningen zijn overleden. Thans schijnt er zich nog een derde geval te hebben voorgedaan bij iemand, die geen kanaalwerker is. Ook deze patiënt is in de barakken van het academisch ziekenhuis te Gro ningen opgenomen. 340 SOLLICITANTEN. Een opr sollicitanten naar de betrekking van gemeor tic-ambtenaar op Texel (Den Burg) is door .nr i 310 liefhebbers beantwoord. Dit in honderd moer dan in 1930. toen een soortgelijke op roep voor deze gemeente werd gedaan. HET BEWIJS GELEVERD. Een spoedgeval. Noodsprong van de Tarwe-organisatie In N. en Z. Holland om de boeren aan geld en bergruimte te helpen. Onder het opschrift: „Het bewijs geleverd", lezen we in het „HsbL": Het schijnt, dat de leiders der uitvoering van de Tar wewet in de belde Hollanden no g niet doordrongen zijn, althans willen zijn van het feit, dat men op 't oogenblUc. op den dag af een half Jaar na het aanne men der Tarwewet niet minder dan muurvast zit. Al heeft de N. Holl. voorzitter, de heer R. C. Schenk Gr. IJpolder aan de „Standaard" verteld ./lat alles prachtig is gegaan en prachtig zal blijven gaan" benevens „dat er geen stagnatie is ei^dat leder een tevreden is"; en al konden wij het feit vermelden, dat men zich genoodzaakt ziet, onmiddellijk na terug keer van den minister dezen een decreet ter teekening voor te leggen, om per 15 September het maalprocent maar direct op het wettelijke maximum te bren gen, ondanks dat alles zit do zaak inderdaad vaster dan ooit En teneinde eiken twijfel aan de juistheid onzer be wering weg te nemen, zullen wij er thans toe overgaan, om het bewijs te leveren. Men kan dan zélf oordeelen: Maandag heeft de Tarwedlrecteur voor N. en Z. Hol land, de heer T. P. Huisman van Den Haag uit de Rotterdamsche beurs opgebeld mot verzoek aan de daar aanwezige bestuursleden van de afdeeling N. en Z. Hol land der Vereeniging Rotterdamsohe Korenbeurs, Elfeo om onmiddellijk naar Den Haag te willen komen, ten einde een spoedeischcnde zaak van groot belang te ko men bespreken. Aangezien echter de bewuste heeren n.1. Engel Uithoorn, Van Wijk Vijfhuizen en F. Bos Halfweg, resp. voorzitter, secretaris en penningmeester, hunne zaken ter beurze niet in den steek wilden en konden laten, stelde de heer Huisman voor, dat hij en zijne mede-tarwe-officials dan maar naar Rot terdam zouden komen. Aldus geschiedde: het waren de heeren: T. P. H u 1 s man. R. C. Schenk, Joh. Verkuil, Kort leven en Van Dorssen. Bij de toen in Rotterdam gehouden conferentie bleek, dat de heer Huisman c.s. zit met een hoeveelheid tarwe van den oogst 1930, groot 10.000 ton, waarvan 6 7000 ton nog op de boerderijen aanwezig is en de rest (op geslagen doch niet betaald) bij erkende handelaren. Voor deze tarwe moet noodig geld en ruimte worden gemaakt en wel zoo spoedig mógelijk. Daartoe had de heer Hu I s m a n overwogen, deze partijen gezamenlijk te doen opslaan in een veem ter verkrijging van beleenbare cedulen. Het bezwaar daarbij echter bleek, dat dan slechts beleend kan worden op werkelijkcn prijs (b.v. f 4). doch niet op basis van regccringsprijs (f 11.50 f 13.50) en dan bovendien nog niet voor 100 pet Er zou op die manier dus lang niet genoeg geld losgemaakt kunnen worden. Ook had men overwogen den geheelen voorraad te of- freeren aan één groote graanfirma te Haarlem, doch ook daarbij had men bezwaren te verwachten. De offerte was echter gedaan. De vraag van den heer Huisman was thans, of de handelaren, georganiseerd ln de Elfeo, dan geen onder linge combinatie konden maken, om den voorraad in ééns af te nemen en vooral te betalen en wel te gen de volgende prijzen: f 10.50 voor derde qualitelt, f 11.50 voor tweede en f 12.50 voor eerste. Dat zijn dus de prijzen, die de boeren in N. en Z. Holland voor hun tarwe krijgen na de bekende inhouding van één gulden per 100 Kg., welke is Ingevoerd op verzoek van den minister, die n.1. wil, dat de Gewestelijke Tarwe-or- ganisatiea reserves zullen maken. In dezen gulden dus zou bij lateren verkoop aan de Vita de winst van d enhandel zijn gelegen. De Gewestelijke Tarwe-organisatie was dus bereid, om voor goed afstand te doen van dezen gulden, dus ln totaal van honderdduizend gulden; zij zal daar- doord us in de onmogelijkheid komen te verkeeren, om dit geld later, bij „definitieve afrekening", zooals sij dat genoemd heeft, grootendeels nog te restltueeren aan de boeren. Deze concessie was echter ln dit geval wel nóódig, om den handel voor het geval te Interes seeren en dus om de boeren spoedig en tegen volledige betaling van de oude tarwe af te helpen! Echter verbond de heer Huisman c.s. nog verdere voorwaarden aan de zaak; n.1. opslag op één, des noods eenlge centrale punten; verder volle betaling bij ontvangst en ten slotte zou de handel-opslaghouder moeten garant zijn voor eventueel onderwicht en voor aflevering van de zelfde kwaliteiten, als waarin ont vangen zal worden. Imers, ten aanzien van de Vita- leverlng b l ij f t de Tarwe-organisatie verantwoordelijk! Elke bestelling moet dan ook over de Tarwe-organisa tie loopen! Het moge van zelf Bpreken, dat de drie vertegen woordigers van den handel als één man aan den Tar wedlrecteur vroegen: kunt u ons garandeeren, dat de Vita over een poosje voor de volle 100 pet zal afnemen, mAW, dat de tarwe, die dan reeds goedgekeurd is van wege de Tarwe-organisatie. door de fabrlkanten-Vita- ieden óók zal worden geaccepteerd. En kunt u ons óók garandeeren, dat u, als Gew. Tarwe-organisatie, géén tarwe van den nieuwen oogst aan de Vita zult leveren, alvorens wij van dezen voorraad af zullen zijn? Met andere woorden: zult u ons, als wij deze groote trans actie van over het millioen aangaan, die bedoeld is, om de zaak voor een poosje te redden, bij de toewij zing der Vita-orders al dan niet laten voorgaan bij de bore enmet hun nieuwe tarwe? De heer Huisman c.s. kon deze garanties niet ge ven, o.a. omdat het aanstonds wellicht nuttig en noo dig zal zijn, om de Vita (maalindustrie) „er eens een goed partijtje van den nieuwen oogst tusschen door te geven of om eens wat te mengen." Den dag daarna Dinsdagavond zijn een aantal Elfeo-leden in „Brinkman" te Haarlem bij elkander gekomen, om een en ander te bespreken. Besloten is o.a., dat indien één van hen de geheele partij zal rls- queeren, dat deze dan aan de Tarwe-organisatie zal voorstellen, datd en boeren nog één dubbeltje per 100 K.G. extra zal worden gekort, uit de opbrengst waar van ad f 10.000 de overige handelaren, wier bemoeiing door de transactie overbodig zou worden, een schade loosstelling zullen ontvangen. Ook heeft men nog een poging gedaan, om bij in schrijving per gesloten couvert de partij over de ter vergadering aanwezigen te verdeelen. Dezer dagen zal blijken, hoe deze zaak verder zal verloopen, doch intusschen demonstreert een en ander afdoennde dat men vast zit en dat men zelfs dezen noodsprong moet maken, om de boeren aan geld en bergruimte helpen! ERNSTIGE TRAMONTSPORING IN DEN HAAG. Steenen op de rails. Dinsdagavond, omstreeks half r.egen, is op de krui sing bij het Hobbemaplein te Den Haag een motor rijtuig van lijn 11 ontspoord, doordat baldadige jon gens steenen op de rails hadden gelegd. De tramwa gen versperde niet alleen het spour naar Schcvenin- gen, maar ook een spoor van de lijnen 6, 12 en 13. Het verkeer op deze lijnen kon over één spoor, zij het dan met vertraging, worden onderhouden, terwijl ook lijn 11 den dienst voor een goederenspoor kon voortzetten. Het duurde geruimen tijd, voordat men den ont spoorden wagen weer in de rails had. Dat maar het liefst onopgemerkt wil blijven. Mej. Doria Duke een 19-jarlg meisje met blonde lokken is de rijkste jongedochter in de wereld. Zij is een Amerikuansche en do erfgename van de zeer talrijke millioenen van den tabaksmagnaat James B. Duke. Maar één ding verfoeit zij toch wel zeer, en dat is, dat In de winkels de prijzen voor haar verhoogd worden Zij kent gewoonlijk heel goed de waarde van de dingen die zy koopen wil, en wanneer er te veel wordt gevraagd, weet zy ferm van zich af te bijten. Sinds haar 12de jaar draagt zy het gewicht mee der reputatie van het rykste meisje en zy vindt het niet pret tig daar zy het liefst maar onopgemerkt en zonder met overdreven belangstelling te worden lastig gevallen, haar weg zou willen gaan. Zy toeft thans in Frankryk en winkelt soms te Pa- rys in de Rue del a Palx. Het heeriykst zou zy het vinden in een der groote Pa- ryschc winkels eens door een verkooper te hooren zeg gen: „Als dit misschien voor u wat duur is. dan hebben wij voor u wel ieta dat heel mooi en toch goedkoop is. Toen de oude heer Duke stierf erfde mej. Doris Duke 360.000.000 gulden. Dagen van verschrikking voor Hankau. in doodsangst voor epidemie. Doodenlijst wordt steeds hooger. Reuter seint uit Hankau: Het aantal dooden tenge volge van de overstrooming neemt dagelijks met hon derden toe. Hankau en de overige steden aan den Jangtse maken een periode van doodsangst door, daar zij bedreigd worden door een epidemie, zooals die zoo vaak op overstroomingen pleegt te volgen. Talrijke Chincezen vluchten naar Sjanghai. Dc schepen zijn overvuld met Japanners, die met hun vrouwen en kinderen de wijk nemen. ALPINISTEN VERONGELUKT. Uit Lauterbrunnen: Drie Engelsche toeristen, die de Jungfrau hadden bestegen, zijn bU het nederdalen van den top boven de Rottstalcr inzinking naar beneden ge stort. Men vermoedt, dat allen zyn omgekomen. Een reddingscolonne is uitgezonden. NOODWEER BOVEN DARMSTADT. Veel schade, geen slachtoffers. Darmstadt en het naburige gedeelte van het Olden- wald zijn Dinsdagmiddag door een hevig onwedcr ge teisterd. Hier er» d ar werd groote schade aangericht Do autc-rtraatwc;; DarmstadtHeidelberg *.s onbegaan baar ten gevolge van het hoogo water. Menschenlevens zyn niet 'm betreuren. Het onderzoek levert nog niet veel op. De geheele Fransche pers houdt zich bezig met de quaestie-Navarre, de verdwijning en terugkeer van een Fransch fabrikant, die. zooals wij in ons num mer van gister gemeld hebben, niet in staat bleek inlichtingen te geven over zijn afwezigheid en de mishandelingen, die hij, blijkens zijn beschadigd hoofd, waarvan de wenkbrauwen waren weggescho ren. heeft ondergaan. Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij de week van 7 tot 13 Augustus in Villers Sur Mer doorgebracht, als metselaar, onder den naam van Robcrt Guillaume. Tijdens zijn verblijf aldaar is hij aangehouden door de politic, doch daar hij zich met een militair zakboekje op naam van Guillaume kon legitimeeren, liet men hem gaan. Do broer van Na- varre heeft medegedeeld dat een arbeider aan hun fabriek Bobert Guillaume heet. Een onderzoek heeft aan het licht gebracht dat deze Guillaume nooit in Villers sur Mer is geweest cn reeds eenigen tijd zijn militair zakboekje mist. Tlij vermoedt dat dit hem is ontstolen en het feit dat hij hij Navarre woont in een kamertje dat nooit is afgesloten, werpt een eigen aardig licht op de zaak. Enkele bladen vestigen er de aandacht, op dat juist enkele maanden geleden een hoogc levensverzekering is afgesloten door Navarre en dat do broer van het slachtoffer getracht heeft dit bedrag te beuren na de verdwijning, wat door de verzekeringsmaatschappij geweigerd werd. Electriciteitsvoorziening bedreigd. Reuter meldt uit Montreal: Men heeft de electriciteitsvoorziening der stad moe- ten inkrimpen tengevolge van de vernieling door mid del van dynamiet van twee hoogspanningsmasten. Deze aanslag is de ernstigste van de vele van dien aard, welke de laatste veertien dagen zijn gepleegd op de eigendommen van de maatschappij „Montreal Light. Heat and Power", welke sabotagedaden in ver band worden gebracht met een staking der arbeiders, wier vakvereeniging de maatschappij weigert te er kennen. De leiders der vakorganisatie verklaren, dat de aan slagen het werk zijn van onbekende onverantwoorde lijke elementen en zii bieden hun medewerking aan ter bescherming der bedreigde wérken. STOOMSCHIP VERGAAN. Zes Brltseh© officieren en Chineeeche be manning verdronken. Uit Londen: De Ïndo-Chlna Steam Navlgtlcm Company is bericht ingekomen dat zes Britscho officlcron cn de Chincascho bemanning omgekomen zijn by do schip breuk van het s s. „Kwongsang" aan de Ohineescho kust. ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN POLEN. Te WUkowice Is een open luxe-auto. waarin vier of ficieren van het garnizoen van Lubllnltz gezeten waren, tegen een gesloten epoorweghek gereden. Door den schok werd de slagbom geopend en sloeg deze met volle kracht tegen de officieren. Een kapitein werd nnmid- de'.iyk gedood, een majoor kreeg ernstige verwondingen. De chauffeur en een naast hem zittend eerste luitenant werden licht gewond. LU C HTV CANADEESCH HANDELS VLIEGTUIG RIVIER GESTORT. Ui Vier persen,, Reuter meldt uit Toronto: Een handelsvliegtuig is in de Rainy rlVi» tario gestort. Vier personen zijn hierbij om het leven ONTDEKT yele kom HET VERONGELUKTE ENGELSCHE WAT» VLIEGTUIG. Brlnton's lijk g«r Uit Londen: Het watervliegtuig, waarmede Dinsdag foj Brinton is verongelukt, is thans naar de sleept. Aanvankelijk kon men in het toestel. warwinkel is van verwrongen ijzer en staal, fc Er is ielJ van den piloot niet vinden en meende men, [•ekt' dal riem, waarmede hij zich in de cabine had va® éenaa: den, het had begeven, zoodat het lijk door t cht d0°i ter was meegesleurd. Bij een zeer minitieus z zoek echter vond men Brinton's lijk in eeni l*aKatelIi' uiterste hoeken der machine; het schijnt i°r behoel door de kracht van het water daarheen is ges" ls vaE Alle deskundigen, die getuigen waren van de «trument, zijn van meening, dat deze geheel aan een q n 0ver is te wijten. t voor bel |s «ucces tit nog g< DE VLIEGTOCHT VAN MARGA VON ET» lotonig wi nn den hel De Duitsche vliegster Marga von Etzdorfti morgen om 7 u. 15 te Moskou voor den toq v Kasan aan de Wolga vertrokken. Naar meajM ctgr zij op weg naar Tokio. DE ZEPPELIN WEER TE HANW0R1 Terugreis aj *4ooc pe-"« in en Pl Uit Londen, 19 Aug.: Het luchtschip de „Graf Zeppelin" is van vlucht boven Engeland, Ierland en Schotla gekeerd. Om 6 uur hedenavond verscheen di] lin weer boven Londen en om 6.30 had landing te Hanworth plaats. Het weer was niet zeer gunstig en alvoi Hanworth door te vliegen, bleef de Zeppelin uur boven Londen kruisen. De rondvlucht boven Groot-Britannië is gebleven tot een tocht van 1600 k.m. boven en Engeland, aangezien Eckener door hei weer niet zijn voorgenomen bezoek aan G! Edinburg kon brengen Bij het passeeren dook het luchtschip met den neus naar bei een saluut aan de mannen van de R 38, die ij tèn*kunner gekomen, toen dit luchtschip boven de Ilua gendtkor brand vloog. De passagiers deelden na hetB^ v.ni pen mede, dat zij ondanks het slechte we kend van deze grootsche vlucht hadden gei Het luchtschip bleef ongeveer een half uu vliegveld, waarvan sir John Simon gebruik; om zich aan boord te begeven, ten einde de te bezichtigen. Om 7.34 verhief de Zeppelin van den grond, om naar Friedrichshafen tei ren. Om 8.15 passeerde het luchtschip Soul kui t» cecr N Een 1 io da (k v pun POOLSCH MILITAIR VLIEGTUIG NEERGI èV.D. verneemt uit Graudenz, d.d. gister: In den afgeloopen nacht is in de nabijhei militaire excercitieterrein bij Graudenz e ongeval gebeurd. Een militair vliegtuig, be vier personen, heeft waarschijnlijk een nc willen maken en kwam daarbij terecht op] van een landgoed. Er volgde een explosie,1 het vliegtuig in brand vloog. De vier kwamen in de vlammen om. Ook het stalgc vuur; twee arbeiders, die in den stal sliepe slechts met moeite gered worden. Zij liep ernstige brandwonden op. De stal en het zii bevindende vee werden een prooi der vlar r gecc KOOg VS a vai Kt bebul k«. waar zal k, dN kVKf ta p radst, d i veufe oi kif •dm Kr. to »md »il ie ft dar. bthi ri0£ T&J nog vu PRESTON GESTART VOOR OCEAANVL» jroaia© .wacht a Einddoel Kopa nauwkeu door geo Uit Goderich (Ontario): via De aviateurs Preston en Collingnon ziic h voor de eerste étappe van hun Oceaan-vluc fee, bury (Ontario) vormt het eindpunt van dez* loesdt q Het einddoel van hun Oceaanvlucht is Kopa r. tóuv De bekende Amerikaansche vlieger Preffl |]lopaic richt de vlucht in opdracht van de Panai m ko;w Airways, met het doel te onderzoeken af uww 0B welke hij zal volgen, nl via Groenland en .i geschikt is voor het instellen van een k TOOraJ luchtpostdienst, waardoor het net der Pana: nyjJTtri( Airways wordt aangesloten op het net der ÜEL,,. sche luchtlijnen. Zooals men zich zal he maakte kort geleden de Canadees Cramer vlucht. Op de laatste étappe, nl. Shctland- gen, kwam hij daarbij om het leven. Kometc ZONDAG 23 AUGUSTUS 193L Mt is i t doo: Pit te «ie cis |fer. NED. HERV. GEMEENTE te: Schagen, geen dienst. Sint Maarten, voorin. 10V4 uur. Ds. Tinhoit Huisduinen, voorm. 9 uur, Ds. Damsté. Julianadorp, voorm. 104 uur, Ds. Damsté Callantsoog, voorm. 10% uur, Ds. Vorstman. Anna Paulowna, geen dienst Veenhuizen, voorm. 104 uur, Ds. Nobel. Egmond-BInnen en Egmond ad. Hoef, geen Dlrkshorn. voorm. 104 uur, Ds. de Leeuw. C. Het ijdele woord. Burgerbrug, geen dienst. St.-Maartensbrug. geen dienst Schagerbrug. voorm. 10 uur, Da. Witkop. Oudesluis. zie Schagerbrug. Oude Niedorp, geen dienst. Nieuwe Niedorp, nam. 8 uur, Ds W A. F- Oudkarspel, voorm. 104 uur. Ds. W. A. F 1 Warmenhuizen, voorm. 104 uur, Ds. Zilllnger x Noordscharwoude, voorm. 104 uur, Ds. Boekt Winkel, geen dienst Hoogwoud, nam. 8 uur, Ds. Hamilton, HIppc'.ytushocf. vcorm. 104 uur. Ds. Van Den Oever. nam. 24 uur. Ds. Van Beek. DOOPSGEZINDE GEMEENTE te: Barslngerhorn, vcorm. 10 uur, Ds. R. van f Nieuwe Niedorp. geen dienst EVANGELISATIE te: Schagen. voorm. 104 uur. de heer v. d. Kas'. 's Avonds geen dienst Breezand. voerm. 10 uur. do heer Boon. Nam. 34 uur, de heer Boen. .ET..,. Hlppolytushoef, voorm. 10 uur, de hcc: THE STAR OF HOi K J h..,.,, Julianadorp. vcorm. 10 uur. de heer I* irnT «onr.c.i Den Helder. *cr. Nam. 8 uur, de heer Brasfer. gebied In de eten, 2 len ki iten. v Uley 1 00 te er zie ndige rekem Jaar Dniek» Schy tijd erde, Amat »n de dor c aan leger

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 6