Geestes-Spoft en Hersen-GpnasM n igjj 12 1 Sü gj i f§§ 4 i 18 II IS s i B s J® i 1 i t s Een staartloos vliegtuig. VOOR ONZE SCHAKERS 1 u m s VOOR ONZE DAMMERS ÉP m m w m m m 9 m 2 m m m 9, m m m 1 m m m m m m m m m m EVENTJES DENKEN Vraagstuk No. 819. Vraagstuk No. 820. a? Vraagstuk No. 817. 1 Vraagstuk No. 818. Oud papieren geld gevonden. Greenhoff's succes met „H e r m a n n K h 1" d e onder leiding van GEO VAN DAM. OPLOSSING VRAAGSTUK No. 815, van B. G. Lawi. Dlagranfit&nd: Wit Khl, Da2, Th4, Lc4, Ld6. Pf«. pions b5, g3. Zwart Ke3. Lel, Lg4. pions a7, b6. 13. Wit speelt en geeft In twee zetten mat door Da5. De zet e7&6 is hier fraai verborgen door Th4 en Lg4. Immers Is deze zet de moeilijkst met winst te beant woorden zet voor wit (2e prijs The Gleaner 1855). van K. Traxler. Zw. 9 stukken. 4Mm ,/Mj, abcdefgh Wit 8 stukken. De diagramstand Is als volgt: Wit Kfl, Dbl, Le2, Lb2, Pd3, pions c5, d5. h2. Zwart Ke3, Td7, Lgl, Lb7, Ph6 pions b5, dö, f2, g7. Wit speelt en geeft mat in drie zetten. OPLOSSING VRAAGSTUK No. 816, van M. C. Klngma, Delft. Diagramstand in cijfers: 12 sch. op 3. 7. 8, 12. 1419, 23, 25. Wit 9 sch. op 27, 29, 30. 33. 34. 37, 44 47 48 en 1 dam op 43. Wit speelt 3024. Slaat zwart 19:28 dan is het spel snel verloren door 44—39. 39:30. 43:32. Zwart is dus gedwongen tot 19:50, waarop wit speelt den verrasaenden zet 43—30!!, 30:20!!, 47:7. Zeer fraai zijn deze laatste 3 zetten en In den aanvangstand is de slag 47:7 heel goed verborgen. Een probleem, dat er mag zijn. van G. Dentroux, Lyon. Zw. 11 sch. 1 5 6 10 11 15 16 e 20 21 25 26 wm-i 30 31 35 36 40 41 45 46 50 Wit 11 sch. De dlsgramstand in cijfers behoort te zijn: Zw. 11 sch. op 1. 4. 6. 8. 11—13, 17. 19. 21 26. Wit 11 sch. op 22. 24, 28. 29. 32, 33. 37. 38 41 44 50. Wit speelt en wint. EEN KORTE PARTIJ. Een zeer leerzame partij werd in het tournool om het wereldkampioenschap In Augustus 1912 te Rotterdam gespeeld: Wit: A. C. v. Wagen Ingen. Zwart: J. de Haas. 1. 34—30 20—25 2 32—28 25 34 3. 39 30 18-22 4. 81—26? 22—27! Zwart dreigt nu met 27—31 of 32, 19-24 en 14:21. 5. 37-32 13-18! 6 32 21 16 27 7. 44-39 Op 30—25 zou volgen 19—24 en dan Is 44—39 onmoge lijk wegens 24-29, 14—20, 10:30. 17—21, 11:35. 7. 18—23! 8 30-25. Fout Het juiste antwoord was 30—24. Wit kon ook vervolgen met: 42—37 23:32) 37:28 (19—24) 30:19 (14:32) 48—42!& (11—16) 42—37 gelijk spel. a) 47—42 (17—21) 26:17 (12:21) en zwart houdt zijn gewonnen schijf, door op 42—37 te anivcnrclen met 11—16, 27—31. 21:23. 9 10. 11. 12. 13. 14. 42—37? 37 :28 33 24 25 14 35: 24 26:17 19-24 24—29 14—20 10:30 17—21 11 35 OPLOSSINGEN DER PUZZLES uit ons vorig nummer. No. 813. „EEN BOUWKUNDIGE MOEILIJKHEID". Is het mogelijk een vierkant huls, met in alle muren vensters, zóódanig te bouwen, dat ai deze vensters uit zicht geven op het Zuiden? Deze aardige puzzle heeft een oplossing, die men R.oeilljk door raden kan vinden. Slechts door logisch te denken komt men op de even eenvoudige als ver nuftige gedachte, dat men een zoodanig huls slechts aan de In de opgave gestelde eisch kan doen beant woorden, door het op de Noordpool te bouwen! No. 814. „EEN DOBBEL-PUZZLE". Iemand, die met dobbclsteenen werpt, moet voor ieder oog beneden de 12 geworpen. 3 cent betalen en zal 2 cent ontvangen voor ieder oog, dat hij boven de 20 werpt Om gelijk te spelen, zal hij dus 2 oogen onder de 12 kunnen werpen tegen 3 oogen boven de 20. Hij wint 10 cent, zoodat hij derhalve 5 oogen meer boven de 20 beeft gegooid dan bij gelijk spel. In belde worpen gooit hij totaal 40 oogen. Trekt men hiervan af de 5 oogen. welke de winst opleverden, dan blijven er 35 oogen, zijnde 15 oogen boven de 20. Deze 15 oogen hebben echter géén winst maar gèlijk spel op geleverd. De verhouding der oogen voor gelijk spel i3 ais 2:3. Hij zal dus eenmaal 2/5X15 of 6 oogen onder de 12 hebben geworpen en de andere maal 3/5X15+5 of 14 oogen boven de 20. Hij wierp dus 126=6 e». 14+20=34 oogen. Eenvoudiger is de algebraïsche op lossing. Stelt men de oogen beneden 12 op X, en die beven 20 geworpen worden op Y, dan heeft men» 3X+10=2Y of 3X2Y—10. X+Y+20=40 of 2X +2Y=40. Bij optelling der uitkomsten krijgen we: 5X=30 of X=6 en Y=14. Er werd dus geworpen 6 en 20+14 34 oogen. NIEUWE OPGAVEN. „HET PIENTERE BOERTJE". In een restaurant zaten een zevental studenten aan een ronde tafel te eten. Een „boerke van buten" stapte binnen, maar vond alle tafels bezet. Aangezien de tafel, waaraan de studenten gezeten waren, rond was en alle andere tafels vierkant, oordeelde de oberkellner het het beste als hij mee aanzat bij de studenten, daar aan een ronde tafel het gemakkelijkste nog een plaats kan worden ingeruimd. De studer.ton vonden deze regeling niet kwaad, want zij dachten, het boertje tegeljjk eens ln het ootje te kunnen nemen. Menige schimpscheut wordt op de boeren en op den boeren stand gelanceerd, doch het boertje houdt zich van den domme. Als het echter op betalen aankomt, stelt een der studenten voor, om met dobbelsteenen uit te ma ken, wie het geheele gelag te betalen heeft Hierover ontstond een dispuut en het slot was, dat een andere student voorstelde, het boertje te laten uitmaken, hoe do betallngskwestie moest worden opgelost Dit vond natuurlijk dadelijk bijval, want ze dachten, dat het boertje nu wel met de handen in het haar zou komen te zitten. „Ik ben maar een domme landman," zei de boer, „maar als de heeren erop staan, weet ik wel een manier, om direct uit te maken, wie het geheele gelag moet betalen. Jullie zijn met z'n zevenen. Ik zal nu aldoor tot 3 tellen en Iedere derde man staat op en Is vrij van betalen, de laatste twee die overblijven, moe ten de rekening voldoen." Men vond dit best en de twee studenten, die den boer het ergst gesard hadden, bieven over. „Boertje, je bent een slimmerd, maar doe hetzelfde kunstje nog eens en begin dan 1 der", zeiden dc studenten. „Met plcizier", aat*^! de boer, „en dan wil ik zelfs in de tegenovet r.chUng tellen". Maar weer verkreeg hij heUtif^l sultaat „Boertje, je bent een kraan, maar doe Jj({v| nog eens voor de derde keer en tel dan ook jezelf ald je het dan nogmaals zoo handig weet klaar spelen zullen wij dat, wat jij verteerd hebt. evt& betalen." Dit was juist waarop ons boertje hoopten ging mede In de rij staan en begon bij zichzelf, 2 waar, het lot viel echter weer op de belde plagen, f kan ons verklaren, hoe de landbouwer dat klaargespeeld? „EEN STEDENKYVESTIE". Er zijn in ons land twee steden; de naam vaa J eene telt 8 letters en de andere stad wordt met i 4 letters geschreven; het merkwaardigste van i naam van de tweede stad is, dat de 4 letters, deze bestaat, juist de laatste helft vormen van i naam der stad met het dubbele aantal letters, twee steden bedoelen we? Door David Gordon in 1884 met de hectograaf gemaakt. De negerbevolking had er vertrouwen in. In de schatkamers van de Egyptische regeering heeft men een aantal muntbiljetten gevonden, die in 1884 door Generaal Gordon zijn uitgegeven, toen hij door de Mahdi-troepen werd belegerd. Musea en ver zamelaars zullen ongetwijfeld groote moeite doen om een van de 38 complete series te bemachtigen, die men heeft kunnen samenstellen uit de biljetten, die in de verwaarloosde kelders van de Caisse de la Dette zijn gevonden. De opbrengst komt ten goede aan het Gordon Memorial Fund dat een kathedraal en verschillende kleinere kerken zal bouwen in hei Zuiden van de Soedan. Over zijn leven. Charles Gordon is 26 Januari 1883 gestorven. Vier jaar tevoren was hij naar de Zuid-Soedan gezonden om de gewapende benden der slavenhandelaars te bestrijden, die de weerlooze bevolking doodden en gevangen namen. Toen hij de rust in het land her steld had, keerde Gordon naar Engeland terug, doch spoedig kwam er weer verzet tegen de regeering en werd Gordon opnieuw uitgezonden, thans om op af gelegen plaatsen liggende garnizoenen te ontzetten en naar veiliger streken te brengen. Velen konden, dank zij zijn hulp naar het Noorden ontkomen, doch velen moesten ook achterblijven. Zijn dood. Niemand zou het Gordon kwalijk hebben kunnen nemen, als hij met de vluchtelingen mee was gegaan, doch hij bleef te Khartoem, dat al spoedig door de oproerlingen werd aangevallen en na een wanhopig beleg werd overwonnen op 26 Januari 1883. Ook Gor don werd toen het slachtoffer van de speren derwisjen. Tijdens dat langdurige beleg van ISS-i tot Jatiuuri 1883 is nu hel onlangs gevoni papieren geld uitgegeven. In Maart 1884 werd ni.1 geldzending uit Cairo van 100.000 pond, bestemd ti Gordon, door den vijand onderschept, zoodat I slechts zeer weinig geld had om de verdediging t] de Soedan door te voeren. Zonder geld om zijn daten (Soedan-negers en Egyptenaren) en de i king van Khartoem loyaal te doen blijven, aan vu] altnans als hun financieel belang beschouwden, hij de stad geen maand lang kunnen houden. Not Daarom gaf hij op 23 April 1884 de biljetten' die met een hectograaf waren gemaakt en na loop van zes maanden te Cairo en te Khartoem bij 's I.ands kassen betaalbaar zouden zijn. De de van het papier varieerde van 5 piasters (on, 60 cent) tot 50 pond. Op de biljetten staan zijn teekening en het zegel van de regeering der zoowel in het Fransch als in het Arabisch, eigen journaal, dat hij van September tot Di ber 1884 heeft bijgehouden, toont duidelijk aan, volkomen afhankelijk hij was van het door hei. uitgegeven geld. Toen half December alle hoop. geefsch scheen, kon hij omtrent het papieren mededeelen, dat de bevolking het niet eens contant geld wilde inwisselen. Toen de Soedan in 1898 werd heroverd, zijn paar van deze biljetten als curiositeit van dê i boorlingën der Soedan verzameld; men kon z:j een volledige serie bijeen krijgen voor het Gordi Memorial College in Khartoem. De overgroote derheid der biljetten was echter verloren gogaaoi de thans gevonden exemplaren zijn slechts door toeval behouden. Zij zijn naar Cairo gezonden 2 ingewisseld te worden en werden na inwisseling cestempeld en in de kelders bewaard, om thansi 46 iriar ontdekt te worden. Ongetwijfeld zullen alleen verzamelaars, doch ook bewonderaar* den persoon van Generaal Gordon van deze gele® heil gebruik maken, een biljet of een serie inh bezit te krijgen, want elk biljet is om zoo te ze:;» een persoonlijk aandenken aan Gordon. Door Ir G. KOLBE. Dezer dagen werd te Berlijn voor de be trokken autoriteiten en eenige vertegen woordigers der pers een demonstratie ge geven met het staartlooze vliegtuig „Her- mann Köhl", dat tot dezelfde categorie be hoort als de ook in ons land bekende „Vliegende Vleugel". Het is reeds een jaar of twintig bekend, dat het ideale vliegtuig staartloos behoort te zijn. Dit type heeft zooveel voordeden boven het thans algemeen ingevoerde vliegtuig, dat men reeds langen tijd proe ven heeft genomen, met het doel om alle niet-dra- gende deelen van het vliegtuig te laten vervellen, in de eerste plaats dus den staart en den romp. Het verrassende succes, dat zelfs mpt het tegen woordige typë bereikt werd. heeft de menschen echter overbluft en de oplossing van speciale vraagstukken, waarvan het boven beschrevene slechts een is, ver traagd. De, constructeurs en vooml de vliegtuigfabri kanten bleven als gehypnotiseerd staan kijken naa het vliegtuig, dat er eenmaal was en dat bewezen had, te kunnen vliegen. Men dacht er niet eens aan, dat een ander type misschien beter zou vliegen. De eerste pioniers. Het gevolg was dan ook dat de enkele uitvinders met durf, die nieuwe wegen wilden inslaan, nergens geld konden krijgen, om hun ideeën te verwezenlij ken. Toch heeft reeds in 1905 Igo Etrich een staart loos vliegtuig gebouwd, in 1906 mankte Wels met een motor- en staartloos vliegtuig zeer bevredigende glij vluchten in dc omgeving van Wecnen en in 1907 vervaardigde do Engelsche kapitein Dumney een staartloos vliegtuig, dat ongeveer den vorm van een boemerang had. Doch daarmee was het voor tien tallen Jaren uit met de „Vliegende Vleugel". Geen der beroemde constructeurs, waaraan de luchtvaart toch zooveei te danken heeft, durfde het door deze pioniers vaag aangeduide doel consequent na te stre ven. De sport bevordert de techniek. Eerst moest het zeilvliegen in de mode komen als sport, voordat men weer aan de vliegende vleugel dacht. Espenlaub, Soldenhoff en Lippisch waren de eersten, die inzagen dat romp en staart (de nietdra- Het stuurlooze vliegtuig in de lucht. gende deelen) eigenlijk maar ballast waren, al was het oorspronkelijk onmisbare ballast, omdat moto ren, stuurinrichting en passagiersplaatsen erin moesten worden ondergebracht. Dit bleek wel geen on overkomelijk bezwaar, doch geldgebrek was alweer de reden, dat het idee niet uitgewerkt kon worden. Groenhoff en Espenlaub hadden alleen geld genoeg om een peilvormig zeilvliegtuig te bouwen, dat niet slechts door zijn vorm, doch ook door het volkomen gemis van een staart iets nieuws was. De stuurvlak ken, die tevoren in den staart werden aangebracht, hadden zij verplaatst naar de randen der vleugels. En die vleugel waren op zoodanige wijze met elkaar verbonden, dat de romp, waarin zich piloot en pas sagier bevonden, daarmee één geheel vormde, zoodat hij geen dood gewicht vormde, doch met zijn ge heele oppen-lakte op de lucht steunde en daardoor gedragen werd. Dat was dus het eerste staartlooze zeilvliegtuig. Nu zou het eerste staartlooze door motoren gedreven vliegtuig wel niet lang meer op zich laten wachten. Het was afkomstig van Soldenhoff, die bij zijn con structies en berekeningen geholpen werd door de in genieurs Friedmann en Langguth. Deze „S 1" had het hoogtestuur in en het zijstuur op de vleugels. De romp was zeer klein gehouden en vormde de punt van de V, die door de vleugels werd gevormd. De machine werd aangedreven door een belachelijk klei ne motc van 10 P.K., terwijl de propeller het merk waardige toestel niet trok, doch van achteren voort duwde. De voordeelen. Sindsdien hebben verschillende constructeurs van naam zich met den vliegenden vleugel bezig gehou den. Want Soldcnhoff's succes met zijn.zwakke, klei ne en zoo goedkoop mogelijk gefabriceerde toestel letje bewees duidelijk de voordeelen van de staart looze constructie boven de tot dusver gebruikelijke. Die voordeelen zijn: 1. Grootere stabiliteit tijdens de vlucht en daardoor dus grootere veiligheid voor de passagiers. 2. Verwijdering van alle niet-dragende ballast, waardoor weer lichtere motoren gebruikt kunnen worden, zelfs voor grootere toestellen, zonder dat de snelheid en de andere prestaties daaronder te lilden hebben. 3. Vermindering van den weerstand der lucht door het pijlvormig naar achteren verloopende draag vlak, waardoor de snelheid, vergeleken mot con- ventioneele types met dezelfde motoren, toeneemt van bijv. 110 tot 190 K.M. per uur. i. Vlak vlii ren. u r.loor gemakkelijk en met een korten aan- of uitloop gestart en geland kan worden. Behalve deze voordeelen moet nog een ander punt genoemd worden, dat tot dusver eigenlijk steeds over het hoofd is gezien. Het zwaartepunt van den vliegen den vleugel ligt zeer laag, waardoor het „over den kop slaan" bij overhalen van het hoogtestuur of bij noodlandingen onmogelijk wordt. Dit alleen had voor do groote vliegtuigfabrieken reeds een reden moeten zijn om Soldenhoff's proefmodellen uit te bouwen en te perfoctionneeren, zoodat ze als verkeersvliegtui gen in dienst gesteld konden worden. Blijkbaar heeft men opgezien tegen de onkosten, die vooraf gemaakt moesten worden voor proeven en proefconstructies, doch dan heeft men daardoor toch dc ontwikkeling van een bijzonder veelbelovende tak der luchtvaart belangrijk geremd. De eerste practische toepassingen. De Junkerstabrieken te Dessau waren de eonigen, die den vlicgc.iden vleugel een kans gaven; daarvan is dan ook de G 38 afkomstig, die onder den naam „Vliegenden Vleugel" ook in ons land zooveel op gang heeft. De G 38 is het eerste vliegtuig, waarin Bij bi Na nieuw volks! tellen al in Maar t fcehoo I wilde. en de rel dt I bied 1 het O derzei schen gyare schov tiende Duitsi ten, w te in De H lang. ten 0 aang«' tijd, 1 werd< van 1 Habsl deelt* Ooéte BlDtl Bon* pens buret 0* Dft kers Dt «e. beele toppt berge nauv hond al ee den Meer het meei mee; eind To 'hun ren Hun wilh dat «net had' Het mis: bij hun telt Hie De „De Vliegende Vleugel" van SoldenhoiL het principe van de staartlooze constructie zuitcri doorgevoerd. Ook hierbij behoort de romp (die* zoodanig eigenlijk in het geheel niet meer bes» 1 organisch tot de dragende vleugels, waarin reeds' f groot gedeelte der motoren, stuurinrichtingen et* sagiersplaatsen zijn ondergebracht. Dc thans door Groenhoff gedemonstreerde vli# V vleugel is een nieuwe constructie van Alews* V Linisch en moet het meest ideale type vertogen»^ digen. De motor ontwikkelt slechts 28 P.K. „Hermann Köhl"» is afkomstig van den oceaan vlieger, die de „Hhon—Rossiten-Ges«k tot de constructie wist over te halen, nadat eigen zak belangrijke sommen voor ter had gesteld. Het toestel ligt in de lucht als een plank" volgens de woorden van Groenb1w kan ondanks zijn schijnbare zwakheid deI j,r scherpe bochten en loopings maken als elk wQt- sportvliegtuig. 4 De „Hermann Köhl" bewijst dat de vliegtuigrop niet het noodzakelijke kwaad is, waarvoor de tuigconstructeurs hem altijd hebben gehouden- groote gewicht en deze groote luchtweerstaad voortaan alle recht van bestaan verloren. rBt romp ondergebracht wordt, kan ook elders onu bracht worden. Er moet nog slechts één v.r™^v«h antwoord worden, n.1.: Zal een groot staartloos keersvliegtuig, waarbij de vleugels niet slee»'ts gende vlakken zijr, doch ook lading en moeten opnemen, wel evengoed bestuurbaar zijn de kleine proefconstructie van Groenhoff? Internationale bclangstelliB» Op het oogenblik kan die vraag natuurlijk nog beantwoord worden, doch dat het staartlooz® t tuig een algemeene opmarsch is begonnen, - Ensolsche le«er iaat va+ Pleger eet de Fransen* Niet voor niets is er voor het yliegenden vleugel gebouwd, wordt er in - - trnctirt militaire werkplaatsen aan soortgelijke consiru gewerkt en heeft het Italiaanschc mini®»®'1® luchtvaart onder Generaal Balbo ecnigen UJQ K prof- luchtvaart onder Generaal Balbo eenigen een zeer aanzienlijk bedrag uitgetrokken voor 11 ven ter verdere ontwikkeling van het siaa vliegtuig. Dit type zal het oude binnen atzic tijd verdrongen hebben; het wanneer h<ajj* slechts af van de kapitalen, die ter beschik!" nen worden gesteld. En die schijnen er zeiis tijd van malaise nog in voldoende matJ-,,a proeven mogelijk te maken, welke ons zul z,^ tot een omwenteling in onze vliegtuigen- rtlooZf ker geen vijf jaar meer duren, voordat de staan 1 machine, die in beginsel reeds is uitgevoe heele terrein heeft veroverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 18