Zelfgemaakte St. Nicolaas- en
Kerstgeschenken
PIERROT.
Deze aardige Pierrot zal zeker wel een
tarelkom en daarbij kostbaar geschenk zijn
yoor de a.s. feestdagen.
Meer dan ooit zullen wij, gedwongen door
de tijdsomstandigheden, genoodzaakt zijn,
om zelf iets te maken, want ons in den regel
zoo goed als niets behoeft te kosten. De
waarde van het geschenk zelve wordt ver
groot, omdat wij er een persoonlijk iets van
maakten, waarbij wij fantasie en smaak
den vrijen teugel lieten. De broekspijpen
van deze Pierrot dienen tot berging van
naaigarnituur, wol, kleine handwerkjes,
enz.; maakt men hem bij wijze van wasch-
zak, dan worden de pijpen en naar verhou
ding de geheele pop grooter.
We kunnen deze pop van wit satinet
maken en hier en daar een versiering op
brengen van ronde stukjes zwart satinet,
die op het wit gefestoneerd worden of ook
*vel van aardig gebloemd cretonne. Voor de
kop nemen we een celluloid bal en volgen
onze kunstenaarsinspiraties bij het maken
van de kop; eerst teekenen wij het haar af,
zoodat wij een naar het midden van het
voorhoofd puntig toeloopende lijn krijgen,
daarna worden oogen, wenkbrauwen, neus
en mond aangegeven en opgewerkt met
Oost-Indische inkt.
De Pierrot koppen kan men ook koopen,
maar dan zijn zij aanmerkelijk duurder.
Het lijfje maken we dan van een rolletje
Watten dat eerst stevig wordt omwoeld met
wit katoen en naaien daaraan de armen,
eveneens van watten en katoen; het handje
is bij wijze van een want, dus met één duim
en van wit satinet gemaakt, met watten
opgevuld en wordt aan den arm genaaid.
In den bal prikken we met een warme stop
naald gaatjes en deze wordt nu stevig aan
het lijf bevestigd. Nu begint de aanklee
ding van Pierrot, waartoe wij voor het lijfje
een kimono vorm knippen, dus de mouwen
aanknippen en iets wijder laten uitloopen,
onder aan de mouw een zwart stiksel en een
rond stukje zwart satinet op festonee
ren, om de hals komt een ruime kraag,
waarvoor wij een lange reep stof nemen,
y/aar wij plooien in vouwenom de hals be-
Donkergrocn wollen crêpe mantel, welke
over een rok van denzelfden stof en een
gemoesde groene crêpe de chine blouse
gedragen wordt.
vestigen met een zwart fluweeltje. Voor de
pijpen worden twee langwerpige lappen ge
nomen, die aan elkander gestikt worden,
zóó dat er in het midden, voor en achter
pl.m. 10 c.M. overblijft voor de pijpen, die
aan de onderkant ingehaald worden om
een van watten gemaakte voet, met zwart
satinet voorschoen en zool; ook hier wordt
om het strookje een smal fluweeltje ge
strikt; op zij worden twee flinke openingen
gemaakt, die met een smal bandje worden
afgewerkt en om het middel wordt de broek
ruim aangezet, zóódat het losse lijfje, iat
van onderen met een zwarte doorgestikte
zoom is afgewerkt, er over heen valt. Opzij
van de broek komen nog een paar zwart
satinetten rondjes, eveneens in het midden
van voren. Aan de hals van achteren komt
nog een lange lus om de pop op te hangen.
Pierrot is nu gekleed en zal zeker een han
dige en tevens bijzonder practische berging
gjjn voor a'lerlei kleinigheden.
DE PERSOONLIJKHEID VAN EEN HUIS.
Hoe vaak loopen wij niet langs dozijnen
huizen, zonder dat één ons zelfs maar
eenigszins opvalt; vaak zien wij zelfs hui
zen, waarbij wij getroffen worden door het
smakelooze en eentonige uiterlijk en hoe
goed doet het dan niet, wanneer een enkel
huis ons trekt omdat het als een harmo
nisch geheel voor ons staat.
Onwillekeurig komt dan het verlangen
bij ons op, zoo'n huis van binnen ook eens
te kunnen zien, zoowel wat indeeling als
meubileering betreft.
Hoe komt het nu eigenlijk, dat wij ln het
voorbijgaan door zoo'n huis worden aange
trokken? Ik zou hierop willen antwoorden,
omdat het voldoet aan de eischen van
schoonheid, alle verhoudingen zijn harmo
nisch gegeven; het is eenvoudig en staat in
de omgeving, waar het als geheel in past.
Wanneer men zich voorstelt een huis te
bouwen, dan moet niet alleen het ontwerp
daarvoor gemaakt worden, maar dan moet
men zich wel degelijk bewust zijn, welk type
huis daar op zijn plaats is. Boeken en tijd
verder moeten er vele vensters zijn, om het
zonlicht zooveel mogelijk binnen te laten
komen, 'k Hoorde onlangs iemand zeggen:
,,'n Venster is de glimlach van 'n huis; hoe
meer vensters er zijn, hoe meer ik den na
druk krijg van 'n hartelijk „welkom".
Velen onzer verkeeren echter niet in de
gelukkige omstandigheid zich een huis te
laten bouwen, zooals zij het gaarne zouden
wenschen, en wonen noodgedwongen in hui
zen, die er van buiten niet aantrekkelijk
uitzien. Gelukkig kunnen wij zelve echter
zorgen, dat zoo'n „één uit vele" er toch be
hagelijk en prettig uitziet, wanneer wij bin
nen komen.
Bij de aanschaffing van ons meubilair
hebben wij zorg te dragen, dat wat wij koo
pen met de noodige kennis en smaak wordt
uitgezocht, zóó, dat wij, zonder dat het noo-
dig is, daar groote sommen voor uit te trek
ken, een persoonlijk geheel krijgen. De man
of vrouw zonder smaak zal koopen, wat
haar aangeprezen wordt door een belang
hebbende winkelier óf omdat het duur is,
schriften met afbeeldingen van verschil
lende huizen types zullen dus grondig be
studeerd moeten worden en aan de hand
daarvan zullen grond en ligging tenslotte
den doorslag geven, hoe de keuze valt, waar
na men met zijn deskundige bouwmeester
bespreekt, wat men zich gedacht heeft.
Een tweede voorname eigenschap is, dat
het beantwoordt aan een practische en
doelmatige indeeling, en ten derde moet de
meubileering zich weer aan het huis aan
passen.
Aan de meubileering zal men de bewoners
ook meer leeren kennen; zijn zij conserva
tief of gevoelen zij veel voor de moderne
meubelkunst? richten zij het huis in hoofd
zaak in om gasten te ontvangen, of zullen
zij zelve het huis werkelijk bewonen, zoo
zouden wij verder kunnen gaan met allerlei
mogelijkheden op te noemen, waaruit wij
de bewoners zouden leeren kennen.
De ideale aantrekkelijke woning moet aan
vier eischen voldoen: het uiterlijk van het
huls moet aangenaam aandoen, de entrée
moet ruim en prettig zijn; de indeeling
moet practisch zijn, en het geheel moet aan
de moderne eischen en gemakken voldoen;
maar de artistiek aangelegde man of vrouw
zal slechts die voorwerpen koopen, die door
kleur en vorm hun schoonheid doen aan
voelen, en waardoor tevens een sfeer van
eenvoud en rust bereikt wordt.
Op de eenvoudige parketvloer legt men
hier en daar kleine kleedjes en vóór den
haard zet men een paar eenvoudige, ver
stelbare leunstoelen met cretonne kussens.
Boven den schoorsteen geen spiegel, maar
een schilderij of ets; een opklapbaar tafel
tje op zijde van den haard wordt (zoo noo-
dig) voor de groote canapé, die eveneens
met cretonne is overtrokken, of bij den
haard geplaatst, terwijl een verstelbare
staande leeslamp het noodige licht in het
donkere hoekje verschaft.
Het middengedeelte van de kamer wordt
als eetkamer ingericht met groote tafel en
stoelen in Oud-Engelsche stijl (Jacobean),
de dressoir bevindt zich aan den grooten
muur, en tusschen de beide groote ramen
staat de theekast. Komt men deze kamer
binnen, dan gevoelt men dat er iets van
uitgaat, dat deze kamer de persoonlijke
smaak der bewoners weergeeft.
De hooge hak
Men ziet op straat zoo vele vrouwen en
meisjes, aan wier gang het te bemerken is,
dat lQdere pas hun veel pijn veroorzaakt,
daar de hakken der schoenen veel te hoog
zijn. Konden zij zichzelve eens zien loopen,
dan zouden zij wel verstandiger worden.
Natuurlijk willen wij daarmede het dragen
van een hooge hak niet geheel en al uitslui
ten, want bij avondkleeding zou bijv. een
gewone wandelschoen met een platte hak
absoluut niet staan.
Bij sportkleeding wordt een platte of iets
hoogere hak, evenals bij alle wandeltoiletten
gekozen.
De vraag of hooge of lage hakken dragen
zal dan voor ieder geval op zich zelf beant
woord moeten worden, maar zeker is het, dat
men niet die belachelijk hooge hakken zal
moeten dragen, waarbij men bij iedere stap.
die men doet, pijn gevoelt, ook zelfs niet bij
de avondkleeding.
De voet bederft er Inderdaad door en de
mooiste kleeding komt niet tot zijn recht,
indien men geen goede gang heeft, wat ten
nauwste verbonden is met een goeden schoen
Sommige vrouwen hebben de gewoonte om
de hoogte van een hak naar willekeur te
laten veranderen; zij koopen bijv. schoenen
met zeer hooge hakken en laten deze na
eenigen tijd aanmerkelijk lager maken of
wel zij koopen de z.g. wandelschoenen en
willen de hakken daarvan een eind hooger
laten maken. In beide gevallen wordt de
schoen bedorven en het gevolg is, dat hij den
voet niet meer den noodigen steun biedt,
waardoor men gauw moe wordt, onzeker
loopt en daardoor zwikt.
Bij het aanschaffen van nieuwe schoenen
is het dus noodig vooruit te bepalen of men
avondschoenen dan wel wandelschoenen
noodig heeft en ook hoe hoog de hak moet
zijn zonder hinderlijk te zijn bij het loopen.
(Nadruk verboden.)
Zal Je mof zich handhaven
Dezen winter zullen wij herhaaldelijk kleine
bij het costuum passende mofjes geëtaleerd
zien. Ze staan ontegenzeggelijk aardig en
jeugdig, doch zullen zij ditmaal een meer
blijvend succes hebben dan verleden winter?
Wij vreezen van niet. De moderne vrouw
heeft te veel in haar handen (taschje, para-
pluie, dikwijls nog pakjes) om er nog een
mof bij te kunnen velen. Er zouden heel wat
mofjes vergeten worden in trams, en auto
bussen en het zelf besturen van een auto is
met een mof al heelemaal onmogelijk. Neen,
dan hebben wij nog meer vertrouwen in de
mode der wijde bontmouwen, waarin de han
den worden samengevouwen. Voorloopig ziet
men dit slechts bij avondmantels doen, doch
't is tenminste een minder onpraktisch idee.
(Nadruk verboden.)
Parijsche mode-nieuwties.
Chantal is een der ijverigste voorstandsters
van de iets kortere avondjaponnen, die
slechts tot de enkels reiken. Zij toont veel
zwart fluweelen prinsesmodellen, die aan
den zoom wijd uitloopen, en van een ruche
voorzien zijn.
De meeste modehuizen nemen de ouder
wetsche stijl voor avondjaponnen van jonge
meisjes en meer „moderne" lijnen voor de
ouderen, doch Bruyère keert den regel om
en toont ouderwetsche japonnen van zwarte
of witte taf zij de met wijde, doch s'eepende
rokken en groote strikken van achteren, ter
wijl zij voor Jonge meisjes witte peau d'ange
prefereert met wijde, doch vrijwel recht neer
vallende rokken.
Augustabernard had veel succes met af
zonderlijke om den bovenarm sluitende
mouwtjes, die bij verschillende avondjapon
nen kunnen worden gedragen en geheel bezet
zijn met roosjes van lamé.
(Nadruk verboden.)
Sweaters en pullovers.
Sweaters en pullovers worden meer en
meer bij ensembles gedragen inplaats van
blouses. Doch dan moeten ze ook zeer fijn
geweven zijn. De gestreepte stoffen en de
felle kleuren passen al niet meer bij het Jaar
getijde; hoogstens kan men ze nog 'n enkelen
dag 's morgens dragen, als de zon helder
schijnt. Rustiger kleuren en effen stoffen
krijgen nu weer de beurt.
(Nadruk verboden.)
*t Ouderwetsche kinderkamer-regime.
De moderne moeder keert er naar terug.
EENTONIG LEVEN HET BESTE VOOR DE
GEZONDHEID.
Nog niet zoo heel lang geleden is het onder-
wetsche opvoedingsstelsel met klem van vele re
denen vrijwel geheel en al veroordeeld. En zeker
kwamen er ln de methoden van vroeger be
ter gezegd misschien nog: door de afwezigheid
eener rechtstreeksche methodevele verkeerde
dingen voor. Maar dat neemt niet weg. dat. ln
het algemeen gesproken, de ouderwetsche kin
derkamer één groot ding voor had op vele mo
derne en wel dat zij veel strikter en stipter was
en een ijzeren regelmaat handhaafde.
De allermodernste moeders zijn thans eerlijk
genoeg om dit ln te zien en daarom keeren ve-
len harer zonder meer terug naar dit oude ré
gime van orde en regel. Geen wonder! In den
laatsten was er al meer en meer het streven om
de kinderen toch zeoveel mogelijk „vrij" te laten,
opdat hun persoonlijkheidjes goed tot hun
recht zouden kunnen komen en geen enkele
dwang iets zou mogen bederven aan de kinder
ziel. In theorie prijzenswaardig genoeg, maar ln
de praktijk groeiden uit kinderen, volgens deze
gemakkelijke begrippen opgegroeid, heel vaak
onuitstaanbare kleine tyrannen, die volko
men onregeerbaar bleken te zijn wanneer ze op
school kwamen.
En daar Is nog een tweede. Kinderartsen over
de geheele beschaafde wereld klagen ernstig
over de nervositeit van het moderne kind in het
algemeen als gevolg van de omstandigheid, dat
dit kind teveeluitgaat! Er is in het kinder
leven een te groote plaats ingeruimd voor pret
jes en dit maakt dat, de opwinding voor en na
het uitgaan meegerekend, een te groote aan
slag wordt gepleegd op de zoo noodige rust voor
ieder kind. Het lijkt bespottelijk, dat kinderen
onder de tien jaar zenuwachtig zouden kunnen
zijn, maar het komt tegenwoordig meer dan
eens voor en bijna altijd daar, waar de kinderen
's avonds meermalen met de ouders mee uit
mogen, veel reizen en een leven leiden, dat
eigenlijk niet anders is dan een copie van het
leven der volwassenen.
Margaret Kennedy, de bekende Engelsche
schrijfster o. a. van „De trouwe Nimf", die zelve
moeder van verschillende kinderen is en die de
zer dagen eens over verschillende vraagstukken
van paedagogischen aard werd geïnterviewd,
verklaarde in antwoord op de vraag welke fac
tor zij in het kinderleven van het grootste be
lang vond, heel laconiek: „Saaiheid"! Dat
klinkt een beetje vreemd, maar als men er over
nadenkt zal men ontwaren, dat de schrijfster
gelijk heeft. Een kind kan het beste gedijen
bij een, in zekeren zin, saai leven. De dag moet
regelmatig zijn ingedeeld, de tijd goed georga
niseerd en deze indeeling dient zich, slechts met
kleine variaties, dagelijks te herhalen. Mogen
kinderen dan geen plezier hebben? Ongetwij
feld. Maar dat kunnen ze in den regelmaat van
hun bestaantje óók wel hebben. Of dacht ge,
dat een middag heerlijk buiten in een tuin of
een zandbak spelen met gemakkelijke kleertjes
aan voor kinderen niet minstens zoo prettig was
dan om te worden meegenomen ln warme trams
of treinen naar volle theetuinen of „bij tante
op visite?" Men vergete nooit, dat hetgeen pret
tig of aantrekkelijk is voor ouderen, voor kinde
ren heel vervelend en vermoeiend kan zijn. Tot
dat laatste behoort o.m. het winkelen, dat zel
den door kinderen zal worden gewaardeerd.
Let eens in Uw eigen omgeving op en zie eens
of het niet wéér is, dat ge de gezondste en le
vendigste kinderen vindt in dié gezinnen, waar
men voor het kroost zeer stipte uren van eten en
slapen heeft, waar de genoegens en het speel
goed eenvoudig zijn en waar enkele „wetten" be
staan, die zeer stipt worden nageleefd. Die kin
deren weten precies waar ze aan toe zijn, hun
kleine zielen worden niet met allerlei noode-
looze problemen gekweld en sinds hun prilste
jeugd leeren ze de niet genoeg te waardeeren
deugd der strikte gehoorzaamheid.
J. DE BOERv. STRIEN.
(Nadruk verboden).
De
nieuwe mouwen.
Het uiterlijk der mouwen is zoo ongemerkt
geheel en al veranderd. Ten eerste door de
wijze van aanzetten; raglanmouwen komen
steeds meer ln de mode. Doch ook de snit
van de mouw zelf en de garneering zijn
anders geworden. Naast de geheel gladde
mouwen zien wij er ook dragen met twee
kleine volants, één op den schouder en één
aan den elleboog. Ze eindigen van onderen
ln een eenvoudige, dichtgeknoopte manchet.
Ook de halflange mouw duikt telkens weer
op en vertoont dikwijls diagonale reepen,
knoopjes of een op den onderarm vallenden
volant. Voor den namiddag ziet men ook wel
mouwen dragen, die bij wijze van hand
schoen worden aangetrokken, doch aan dit
modesnuf je zal wel geen lang leven beschoren
zijn.
(Nadruk verboden.)
ASOH VAN BRIKETTEN
is een zeer goed poetsmiddel, ln het bij
zonder voor alle soorten metaalwaren, die
er prachtig blank en glimmend door wor
den.
Men verzamelt de asch Ln een leege bus
en maakt ze eenigszins vochtig, daar zij
anders zoo licht weg stuift en neemt bij
het gebruiken een weinig op een vochtig
lapje, waarmee men dan de voorwerpen ln
en met een flanellendoek na wrijft.
Men kar uit citroenen veel meer sap
persen, indien men deze eerst een panr
minuten in heet water legt, zoodat zé
eenigszins warm worden.
(Nadruk verboden)
NAM IDD AG-J APOK
Japan van groen-beige diai
waarvan het bovenste deel der d
wit wollen stuk laat zien met
kraagje, dat gesloten wordt metsj
fluweel; ondermouw eveneens i
stof; rok bestaat uit zes banen a|
heuphoogte twee tuitvormige i
witte biesjes afgewerkt.
Klokvormig geknipte mantel, j|
aangesloten is; materiaal is j
of laken. De voorkant evenals ij
tot den elleboog hebben als n
kleine zwarte knoopjes. Losse j!
zwart astrakan, waarvan de lj|
muts eveneens gemaakt wordet f
Zeer modern zwart-rood geb<
slaande mantel is van zwarte <J
en heeft ondermouwen van s
wanz, waarvan ook de kraag i
mantel behoort een donken
geometrisch gegarneerd is met 4
pel Breitschwanz, evenals de ooi
de rok is een weinig klokken f
plooi aan de voorbaan.
ZEEP OF GEEN ZE
De meeninger. loopen nogalj
de vraag of men al dan niet i
gezicht dient te gebruiken. Vfcj
dat men den schadelijken
zeep op de huid maar op derj
moet nemen, omdat zonder 2
dige reiniging der huid niet 1
lijk is, wat evenmin de huid
korreltje waarheid steekt erI
opvatting; het is n.1. aan te*
maal per wee)* het gezicht 1J
zeep te wasschen. Toch zijn 1
sonen, wier huid zelfs dit nUl
kan; dez? doen goed met eea*|
het gezicht ln te wrijven
dat men 5 minuten lang Ia^T
vervolgens met lauw water r
huid wordt hier zacht, friscij
terwijl verwijde poriën zich r
(Nadrtf*