Zelfgemaakte St. Nicolaas- en Kerstgeschenken PIERROT. Deze aardige Pierrot zal zeker wel een tarelkom en daarbij kostbaar geschenk zijn yoor de a.s. feestdagen. Meer dan ooit zullen wij, gedwongen door de tijdsomstandigheden, genoodzaakt zijn, om zelf iets te maken, want ons in den regel zoo goed als niets behoeft te kosten. De waarde van het geschenk zelve wordt ver groot, omdat wij er een persoonlijk iets van maakten, waarbij wij fantasie en smaak den vrijen teugel lieten. De broekspijpen van deze Pierrot dienen tot berging van naaigarnituur, wol, kleine handwerkjes, enz.; maakt men hem bij wijze van wasch- zak, dan worden de pijpen en naar verhou ding de geheele pop grooter. We kunnen deze pop van wit satinet maken en hier en daar een versiering op brengen van ronde stukjes zwart satinet, die op het wit gefestoneerd worden of ook *vel van aardig gebloemd cretonne. Voor de kop nemen we een celluloid bal en volgen onze kunstenaarsinspiraties bij het maken van de kop; eerst teekenen wij het haar af, zoodat wij een naar het midden van het voorhoofd puntig toeloopende lijn krijgen, daarna worden oogen, wenkbrauwen, neus en mond aangegeven en opgewerkt met Oost-Indische inkt. De Pierrot koppen kan men ook koopen, maar dan zijn zij aanmerkelijk duurder. Het lijfje maken we dan van een rolletje Watten dat eerst stevig wordt omwoeld met wit katoen en naaien daaraan de armen, eveneens van watten en katoen; het handje is bij wijze van een want, dus met één duim en van wit satinet gemaakt, met watten opgevuld en wordt aan den arm genaaid. In den bal prikken we met een warme stop naald gaatjes en deze wordt nu stevig aan het lijf bevestigd. Nu begint de aanklee ding van Pierrot, waartoe wij voor het lijfje een kimono vorm knippen, dus de mouwen aanknippen en iets wijder laten uitloopen, onder aan de mouw een zwart stiksel en een rond stukje zwart satinet op festonee ren, om de hals komt een ruime kraag, waarvoor wij een lange reep stof nemen, y/aar wij plooien in vouwenom de hals be- Donkergrocn wollen crêpe mantel, welke over een rok van denzelfden stof en een gemoesde groene crêpe de chine blouse gedragen wordt. vestigen met een zwart fluweeltje. Voor de pijpen worden twee langwerpige lappen ge nomen, die aan elkander gestikt worden, zóó dat er in het midden, voor en achter pl.m. 10 c.M. overblijft voor de pijpen, die aan de onderkant ingehaald worden om een van watten gemaakte voet, met zwart satinet voorschoen en zool; ook hier wordt om het strookje een smal fluweeltje ge strikt; op zij worden twee flinke openingen gemaakt, die met een smal bandje worden afgewerkt en om het middel wordt de broek ruim aangezet, zóódat het losse lijfje, iat van onderen met een zwarte doorgestikte zoom is afgewerkt, er over heen valt. Opzij van de broek komen nog een paar zwart satinetten rondjes, eveneens in het midden van voren. Aan de hals van achteren komt nog een lange lus om de pop op te hangen. Pierrot is nu gekleed en zal zeker een han dige en tevens bijzonder practische berging gjjn voor a'lerlei kleinigheden. DE PERSOONLIJKHEID VAN EEN HUIS. Hoe vaak loopen wij niet langs dozijnen huizen, zonder dat één ons zelfs maar eenigszins opvalt; vaak zien wij zelfs hui zen, waarbij wij getroffen worden door het smakelooze en eentonige uiterlijk en hoe goed doet het dan niet, wanneer een enkel huis ons trekt omdat het als een harmo nisch geheel voor ons staat. Onwillekeurig komt dan het verlangen bij ons op, zoo'n huis van binnen ook eens te kunnen zien, zoowel wat indeeling als meubileering betreft. Hoe komt het nu eigenlijk, dat wij ln het voorbijgaan door zoo'n huis worden aange trokken? Ik zou hierop willen antwoorden, omdat het voldoet aan de eischen van schoonheid, alle verhoudingen zijn harmo nisch gegeven; het is eenvoudig en staat in de omgeving, waar het als geheel in past. Wanneer men zich voorstelt een huis te bouwen, dan moet niet alleen het ontwerp daarvoor gemaakt worden, maar dan moet men zich wel degelijk bewust zijn, welk type huis daar op zijn plaats is. Boeken en tijd verder moeten er vele vensters zijn, om het zonlicht zooveel mogelijk binnen te laten komen, 'k Hoorde onlangs iemand zeggen: ,,'n Venster is de glimlach van 'n huis; hoe meer vensters er zijn, hoe meer ik den na druk krijg van 'n hartelijk „welkom". Velen onzer verkeeren echter niet in de gelukkige omstandigheid zich een huis te laten bouwen, zooals zij het gaarne zouden wenschen, en wonen noodgedwongen in hui zen, die er van buiten niet aantrekkelijk uitzien. Gelukkig kunnen wij zelve echter zorgen, dat zoo'n „één uit vele" er toch be hagelijk en prettig uitziet, wanneer wij bin nen komen. Bij de aanschaffing van ons meubilair hebben wij zorg te dragen, dat wat wij koo pen met de noodige kennis en smaak wordt uitgezocht, zóó, dat wij, zonder dat het noo- dig is, daar groote sommen voor uit te trek ken, een persoonlijk geheel krijgen. De man of vrouw zonder smaak zal koopen, wat haar aangeprezen wordt door een belang hebbende winkelier óf omdat het duur is, schriften met afbeeldingen van verschil lende huizen types zullen dus grondig be studeerd moeten worden en aan de hand daarvan zullen grond en ligging tenslotte den doorslag geven, hoe de keuze valt, waar na men met zijn deskundige bouwmeester bespreekt, wat men zich gedacht heeft. Een tweede voorname eigenschap is, dat het beantwoordt aan een practische en doelmatige indeeling, en ten derde moet de meubileering zich weer aan het huis aan passen. Aan de meubileering zal men de bewoners ook meer leeren kennen; zijn zij conserva tief of gevoelen zij veel voor de moderne meubelkunst? richten zij het huis in hoofd zaak in om gasten te ontvangen, of zullen zij zelve het huis werkelijk bewonen, zoo zouden wij verder kunnen gaan met allerlei mogelijkheden op te noemen, waaruit wij de bewoners zouden leeren kennen. De ideale aantrekkelijke woning moet aan vier eischen voldoen: het uiterlijk van het huls moet aangenaam aandoen, de entrée moet ruim en prettig zijn; de indeeling moet practisch zijn, en het geheel moet aan de moderne eischen en gemakken voldoen; maar de artistiek aangelegde man of vrouw zal slechts die voorwerpen koopen, die door kleur en vorm hun schoonheid doen aan voelen, en waardoor tevens een sfeer van eenvoud en rust bereikt wordt. Op de eenvoudige parketvloer legt men hier en daar kleine kleedjes en vóór den haard zet men een paar eenvoudige, ver stelbare leunstoelen met cretonne kussens. Boven den schoorsteen geen spiegel, maar een schilderij of ets; een opklapbaar tafel tje op zijde van den haard wordt (zoo noo- dig) voor de groote canapé, die eveneens met cretonne is overtrokken, of bij den haard geplaatst, terwijl een verstelbare staande leeslamp het noodige licht in het donkere hoekje verschaft. Het middengedeelte van de kamer wordt als eetkamer ingericht met groote tafel en stoelen in Oud-Engelsche stijl (Jacobean), de dressoir bevindt zich aan den grooten muur, en tusschen de beide groote ramen staat de theekast. Komt men deze kamer binnen, dan gevoelt men dat er iets van uitgaat, dat deze kamer de persoonlijke smaak der bewoners weergeeft. De hooge hak Men ziet op straat zoo vele vrouwen en meisjes, aan wier gang het te bemerken is, dat lQdere pas hun veel pijn veroorzaakt, daar de hakken der schoenen veel te hoog zijn. Konden zij zichzelve eens zien loopen, dan zouden zij wel verstandiger worden. Natuurlijk willen wij daarmede het dragen van een hooge hak niet geheel en al uitslui ten, want bij avondkleeding zou bijv. een gewone wandelschoen met een platte hak absoluut niet staan. Bij sportkleeding wordt een platte of iets hoogere hak, evenals bij alle wandeltoiletten gekozen. De vraag of hooge of lage hakken dragen zal dan voor ieder geval op zich zelf beant woord moeten worden, maar zeker is het, dat men niet die belachelijk hooge hakken zal moeten dragen, waarbij men bij iedere stap. die men doet, pijn gevoelt, ook zelfs niet bij de avondkleeding. De voet bederft er Inderdaad door en de mooiste kleeding komt niet tot zijn recht, indien men geen goede gang heeft, wat ten nauwste verbonden is met een goeden schoen Sommige vrouwen hebben de gewoonte om de hoogte van een hak naar willekeur te laten veranderen; zij koopen bijv. schoenen met zeer hooge hakken en laten deze na eenigen tijd aanmerkelijk lager maken of wel zij koopen de z.g. wandelschoenen en willen de hakken daarvan een eind hooger laten maken. In beide gevallen wordt de schoen bedorven en het gevolg is, dat hij den voet niet meer den noodigen steun biedt, waardoor men gauw moe wordt, onzeker loopt en daardoor zwikt. Bij het aanschaffen van nieuwe schoenen is het dus noodig vooruit te bepalen of men avondschoenen dan wel wandelschoenen noodig heeft en ook hoe hoog de hak moet zijn zonder hinderlijk te zijn bij het loopen. (Nadruk verboden.) Zal Je mof zich handhaven Dezen winter zullen wij herhaaldelijk kleine bij het costuum passende mofjes geëtaleerd zien. Ze staan ontegenzeggelijk aardig en jeugdig, doch zullen zij ditmaal een meer blijvend succes hebben dan verleden winter? Wij vreezen van niet. De moderne vrouw heeft te veel in haar handen (taschje, para- pluie, dikwijls nog pakjes) om er nog een mof bij te kunnen velen. Er zouden heel wat mofjes vergeten worden in trams, en auto bussen en het zelf besturen van een auto is met een mof al heelemaal onmogelijk. Neen, dan hebben wij nog meer vertrouwen in de mode der wijde bontmouwen, waarin de han den worden samengevouwen. Voorloopig ziet men dit slechts bij avondmantels doen, doch 't is tenminste een minder onpraktisch idee. (Nadruk verboden.) Parijsche mode-nieuwties. Chantal is een der ijverigste voorstandsters van de iets kortere avondjaponnen, die slechts tot de enkels reiken. Zij toont veel zwart fluweelen prinsesmodellen, die aan den zoom wijd uitloopen, en van een ruche voorzien zijn. De meeste modehuizen nemen de ouder wetsche stijl voor avondjaponnen van jonge meisjes en meer „moderne" lijnen voor de ouderen, doch Bruyère keert den regel om en toont ouderwetsche japonnen van zwarte of witte taf zij de met wijde, doch s'eepende rokken en groote strikken van achteren, ter wijl zij voor Jonge meisjes witte peau d'ange prefereert met wijde, doch vrijwel recht neer vallende rokken. Augustabernard had veel succes met af zonderlijke om den bovenarm sluitende mouwtjes, die bij verschillende avondjapon nen kunnen worden gedragen en geheel bezet zijn met roosjes van lamé. (Nadruk verboden.) Sweaters en pullovers. Sweaters en pullovers worden meer en meer bij ensembles gedragen inplaats van blouses. Doch dan moeten ze ook zeer fijn geweven zijn. De gestreepte stoffen en de felle kleuren passen al niet meer bij het Jaar getijde; hoogstens kan men ze nog 'n enkelen dag 's morgens dragen, als de zon helder schijnt. Rustiger kleuren en effen stoffen krijgen nu weer de beurt. (Nadruk verboden.) *t Ouderwetsche kinderkamer-regime. De moderne moeder keert er naar terug. EENTONIG LEVEN HET BESTE VOOR DE GEZONDHEID. Nog niet zoo heel lang geleden is het onder- wetsche opvoedingsstelsel met klem van vele re denen vrijwel geheel en al veroordeeld. En zeker kwamen er ln de methoden van vroeger be ter gezegd misschien nog: door de afwezigheid eener rechtstreeksche methodevele verkeerde dingen voor. Maar dat neemt niet weg. dat. ln het algemeen gesproken, de ouderwetsche kin derkamer één groot ding voor had op vele mo derne en wel dat zij veel strikter en stipter was en een ijzeren regelmaat handhaafde. De allermodernste moeders zijn thans eerlijk genoeg om dit ln te zien en daarom keeren ve- len harer zonder meer terug naar dit oude ré gime van orde en regel. Geen wonder! In den laatsten was er al meer en meer het streven om de kinderen toch zeoveel mogelijk „vrij" te laten, opdat hun persoonlijkheidjes goed tot hun recht zouden kunnen komen en geen enkele dwang iets zou mogen bederven aan de kinder ziel. In theorie prijzenswaardig genoeg, maar ln de praktijk groeiden uit kinderen, volgens deze gemakkelijke begrippen opgegroeid, heel vaak onuitstaanbare kleine tyrannen, die volko men onregeerbaar bleken te zijn wanneer ze op school kwamen. En daar Is nog een tweede. Kinderartsen over de geheele beschaafde wereld klagen ernstig over de nervositeit van het moderne kind in het algemeen als gevolg van de omstandigheid, dat dit kind teveeluitgaat! Er is in het kinder leven een te groote plaats ingeruimd voor pret jes en dit maakt dat, de opwinding voor en na het uitgaan meegerekend, een te groote aan slag wordt gepleegd op de zoo noodige rust voor ieder kind. Het lijkt bespottelijk, dat kinderen onder de tien jaar zenuwachtig zouden kunnen zijn, maar het komt tegenwoordig meer dan eens voor en bijna altijd daar, waar de kinderen 's avonds meermalen met de ouders mee uit mogen, veel reizen en een leven leiden, dat eigenlijk niet anders is dan een copie van het leven der volwassenen. Margaret Kennedy, de bekende Engelsche schrijfster o. a. van „De trouwe Nimf", die zelve moeder van verschillende kinderen is en die de zer dagen eens over verschillende vraagstukken van paedagogischen aard werd geïnterviewd, verklaarde in antwoord op de vraag welke fac tor zij in het kinderleven van het grootste be lang vond, heel laconiek: „Saaiheid"! Dat klinkt een beetje vreemd, maar als men er over nadenkt zal men ontwaren, dat de schrijfster gelijk heeft. Een kind kan het beste gedijen bij een, in zekeren zin, saai leven. De dag moet regelmatig zijn ingedeeld, de tijd goed georga niseerd en deze indeeling dient zich, slechts met kleine variaties, dagelijks te herhalen. Mogen kinderen dan geen plezier hebben? Ongetwij feld. Maar dat kunnen ze in den regelmaat van hun bestaantje óók wel hebben. Of dacht ge, dat een middag heerlijk buiten in een tuin of een zandbak spelen met gemakkelijke kleertjes aan voor kinderen niet minstens zoo prettig was dan om te worden meegenomen ln warme trams of treinen naar volle theetuinen of „bij tante op visite?" Men vergete nooit, dat hetgeen pret tig of aantrekkelijk is voor ouderen, voor kinde ren heel vervelend en vermoeiend kan zijn. Tot dat laatste behoort o.m. het winkelen, dat zel den door kinderen zal worden gewaardeerd. Let eens in Uw eigen omgeving op en zie eens of het niet wéér is, dat ge de gezondste en le vendigste kinderen vindt in dié gezinnen, waar men voor het kroost zeer stipte uren van eten en slapen heeft, waar de genoegens en het speel goed eenvoudig zijn en waar enkele „wetten" be staan, die zeer stipt worden nageleefd. Die kin deren weten precies waar ze aan toe zijn, hun kleine zielen worden niet met allerlei noode- looze problemen gekweld en sinds hun prilste jeugd leeren ze de niet genoeg te waardeeren deugd der strikte gehoorzaamheid. J. DE BOERv. STRIEN. (Nadruk verboden). De nieuwe mouwen. Het uiterlijk der mouwen is zoo ongemerkt geheel en al veranderd. Ten eerste door de wijze van aanzetten; raglanmouwen komen steeds meer ln de mode. Doch ook de snit van de mouw zelf en de garneering zijn anders geworden. Naast de geheel gladde mouwen zien wij er ook dragen met twee kleine volants, één op den schouder en één aan den elleboog. Ze eindigen van onderen ln een eenvoudige, dichtgeknoopte manchet. Ook de halflange mouw duikt telkens weer op en vertoont dikwijls diagonale reepen, knoopjes of een op den onderarm vallenden volant. Voor den namiddag ziet men ook wel mouwen dragen, die bij wijze van hand schoen worden aangetrokken, doch aan dit modesnuf je zal wel geen lang leven beschoren zijn. (Nadruk verboden.) ASOH VAN BRIKETTEN is een zeer goed poetsmiddel, ln het bij zonder voor alle soorten metaalwaren, die er prachtig blank en glimmend door wor den. Men verzamelt de asch Ln een leege bus en maakt ze eenigszins vochtig, daar zij anders zoo licht weg stuift en neemt bij het gebruiken een weinig op een vochtig lapje, waarmee men dan de voorwerpen ln en met een flanellendoek na wrijft. Men kar uit citroenen veel meer sap persen, indien men deze eerst een panr minuten in heet water legt, zoodat zé eenigszins warm worden. (Nadruk verboden) NAM IDD AG-J APOK Japan van groen-beige diai waarvan het bovenste deel der d wit wollen stuk laat zien met kraagje, dat gesloten wordt metsj fluweel; ondermouw eveneens i stof; rok bestaat uit zes banen a| heuphoogte twee tuitvormige i witte biesjes afgewerkt. Klokvormig geknipte mantel, j| aangesloten is; materiaal is j of laken. De voorkant evenals ij tot den elleboog hebben als n kleine zwarte knoopjes. Losse j! zwart astrakan, waarvan de lj| muts eveneens gemaakt wordet f Zeer modern zwart-rood geb< slaande mantel is van zwarte <J en heeft ondermouwen van s wanz, waarvan ook de kraag i mantel behoort een donken geometrisch gegarneerd is met 4 pel Breitschwanz, evenals de ooi de rok is een weinig klokken f plooi aan de voorbaan. ZEEP OF GEEN ZE De meeninger. loopen nogalj de vraag of men al dan niet i gezicht dient te gebruiken. Vfcj dat men den schadelijken zeep op de huid maar op derj moet nemen, omdat zonder 2 dige reiniging der huid niet 1 lijk is, wat evenmin de huid korreltje waarheid steekt erI opvatting; het is n.1. aan te* maal per wee)* het gezicht 1J zeep te wasschen. Toch zijn 1 sonen, wier huid zelfs dit nUl kan; dez? doen goed met eea*| het gezicht ln te wrijven dat men 5 minuten lang Ia^T vervolgens met lauw water r huid wordt hier zacht, friscij terwijl verwijde poriën zich r (Nadrtf*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 8