Alltlül Billis- Mratuiit- LniliHllal verongelukt. Postvliegtuig Drie agenten gedood. Sint Nicolaas in den Wieringermeerpolder. Uitgevers- N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Zes mijnwerkers gedood, veertien zwaar gewond. V.D. verneemt uit Boekarest: Tengevolge van een mijngasontploffing werden in de mijn Lonia bij Pe- trosan- zes arbeiders gedood en veertien zwaar ge wond. De arbeiders moesten bevrijd worden van onder de puinhoopen van een ingestorte galerij. Het reddingswerk vond plaats onder bemoeilijkte omstandigheden, aangezien voortdurend gas uit stroomde. Verscheidene arbeiders liepen gasvergiftiging op. Tot nog toe konden drie lijken worden geborgen. VERGIFTIGDE PADDESTOELEN. Vijf personen overleden, zeventien ernstig ziek. Uit Bondowso: Na het eten van paddestoelen zijn 17 menschen ernstig ziek geworden. Vijf hunner zijn reeds overle den. Bij het zoeken naar een moordenaarsbende. Aneta meldt uit Buitenzorg: De Gouverneur van Sumatra's Oostkust seint d.d. 5 December, dat op 1 December, bij een poging tot ar restatie van drie moordenaars, ^nabij Koedap, afd. Bengkalis, twee agenten van de veldpolitie werden gedood. Den volgenden dag vertrok een politic-opzie ner met vijf man derwaarts. Deze moest echter in ver band met het gepleegde verzet, na een gevecht, waar bij oen agent werd gedood, terugtrekken. De ass.-re- sident van Bengkalis vertrok 3 December eveneens daarheen met 30 man, doch de verzetsbendo. die vol gens geruchten 20 man sterk is en in het bezit van drie karabijnen, drie klewangs en 30 patronen, werd niet aangetroffen. De lijken der drie gedoode agenten werden gevonden. Veldpolitie en bevolkingspatrouil les zoeken naar de bende, hetwelk zeer wordt bemoei lijkt door het zware terrein. De lioofdcommissaris heeft den technischen leider van de veldpolitie op dracht gegeven zich ten spoedigste naar de plaats van verzet te begeven met tien scherpschutters, om zelf de leiding en het onderzoek op zich te nemen. Ratio in de praktijk! 22-2-1931. De heer W. «tn Gilet. Num.n»- dorp, deel» on» mede. d»I een veehouder, nu hij „Rntiokoekje»" voedert. v«n rijn 8 koeien 25 liter melk per dag méér ver krijgt. dan van de koeken die hij eerat voerde, en bovendien nog aanzienlijk minder geld uitgaf. 23-2-1931. De Heer R. J. Vroom. Glimmen: De Ratiokoekjea bevallen zoo goed, dat U mij apoedigat weer 500 K G. kunt zenden. 13-3-1931. De heer H. C Sprengela Wernhout: Zendt Vrijdag wederom 80 doozen Ratio Aze bevallen beter dan andere koeken. 24-6-1931. De heer J. Minkema te Lippen huizen meldt: lk voerde mijn koeien goed, doch heb de voeding veranderd, daar de Ratiokoekjea lager in prtja waren. Het reaul- taat waa verraaaendde hoeveelheid melk ging vooiuit en tot mijn groote voldoening ateeg ook nog het vetgehalte. 29-5-31. De heer H. v. Ooatwaard. Lei- muiden: Van 10 koeien en 3 vaarakoeien, welke met Ratio A gevoederd worden, krijg ik ruim 300 Liter melk per dag en kan ze een ieder aanbevelen. 17-6-31. De heer W. Ooaterhuia te Tolbert achrijft. dat hij dit voorjaar Bertela' Ratio koekjea tot groote tevredenheid heeft gevoe derd. Vooral voor nieuwmelk'.e koeien acht ik ze zeer aanbevelingswaardig. ffRdtlO ia een wetenschappelijk samengesteld krachtvoederkoekje, voor iedere hoeveelheid melk tot 4\# melkvet en uit gebalanceerd voor individueele voedering van iedere koe naar hare melkgift. Iedere koe moet overeenkomatig hare melkgift gevoederd woedenhierdoor kan aan de geldelijke verkwisting van millioenen guldens in Nederland door foutieve voeding, waarop door Prof. R- Sjolleroa in het Algen. NederL. Landbouwblad van 5 Febr. 1931 ia gewezen, een einde worden gemaakt. Vraagt onze brochure met rationeele ruwvoeder- en krachtvoederrantsoenen voor iedere melkgift en voor meatvee. De Veehoudersprija ia Ratio A voor melkvee/8.50 p. 100 K.G. Ratio B mestvee/7.50 «100 bruto in doozen af Amsterdam- De melk van Ratio koal nog geen 3 ct. per liter. Bestelt bij Uw leverancier in Uwe plaats en wanneer daar niet verkrijgbaar direct aan de fabriek. BERT ELS' oii.i.bri.ii..A'DAM Een onverwachts bezoek van minister Reymer. Dinsdag 8 December 1931. SCHU ER 74ste Jaargang No. 8982 COURANT. blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- nng zooveel mogelijk in het eerstuitkomond nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVEBTEÏf* TIéN van 1 tot 5 regels f0.83, iedere regel meer 10 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. dijk. Door den ontzettenden schok zijn de motoren en het voorstel door de cabine gedrukt, waarna het toestel over den kop sloeg. De heeren Borg, Baudart, Kotte en Van Onlangs werden op slag gedood. De heeren Wiersma en Brins mead werden zeer zwaar gewond, terwijl ook de mar conist Zadelhoff gewond werd. De gewonden werden met den eersten trein naar het ziekenhuis te Bangkok gebracht. Hier is Wier sma om 11 uur overleden. Do toestand van Brinsmead is critiek, die van Zadelhoff bevredigend. De overledenen zijn Zondagmiddag naar Bangkok vervoerd, alwaar zij aan het station werden opge wacht door de Holiandsche kolonie, welke zeer onder den indruk was. Ook waren reeds verschillende Hol landers en Franschen naar het vliegveld Don Muang gegaan. Bij aankomst te Bangkok werden de lijken naar het hospitaal vervoerd, alwaar zij morgen vroeg zouden worden begraven. De machine is totaal vernield. Kingsford Smith arriveerde hier Zondagmorgen op zijn doorreis naar Engeland. Hij betuigde zijn deelne ming en vertrok later naar Rangoon. De bemanning van de „Ekster', welk vliegtuig juist Zondag te Bangkok aankwam is zeer onder den indruk van het gebeurde. Meer bijzonderheden. Een openstaand luik. Blijkens nader bij de K L.M. ontvangen telegrafisch bericht heeft de eerste bestuurder Wiersma voor het vertrek van het vliegtuig het luik boven de stuurhut geopend, teneinde meer ventilatie te geven, daar het, in verband met het lange proefdraaien der motoren in de kajuit en stuurhut zeer warm was geworden. Een Siameesch officier heeft nog bij het vertrek op het openstaande luik gewezen, doch vermoede lijk heeft Wiersma deze waarschuwing niet begre pen en heeft in de volle aandacht voor zijn aanloop hierop niet meer gelet. liet luik zit charmerend in het midden van den voorkant van den vleugel. Bij den aanloop moet het geheel zijn opengeslagen, waardoor de luchtstroo- ming onder 't middengedeelte van den vleugel ern stig wordt verstoord, heigeen in dit geval met een zwaar beladen vliegtuig een uiterst nadeeligen in vloed op het hefvermogen van het vliegtuig inoet hebben gehad. Gezien de bekwaamheid van den vlieger en het feit, dat op dit vliegveld een zeer lange aanloop mogelijk was, is de omstandigheid,-fiat het vliegtuig niet los kon komen niet anders te verklaren dan dat het luik openstond en de gezagvoerder zich hiervan niet meer bewust is geweest en voortdurend in de overtuiging heeft verkeerd, dat hij het toestel los kon brengen. De mail. Nog nader uit Bangkok: De mail is op het vliegveld Don Muang opgesla gen. De mailzakken zijn deerlijk gehavend, doch in tact gebleven, uitgezonderd twee zakken, welke zijn gescheurd en gedeeltelijk ook waterschade hebben bekomen. De heer Plesman over de oorzaak van de ramp. Het noodluik is noodlottig geworden. De heer Plesman, directeur van de K.L.M., gaf als zijn meening te kennen, dat het ongeluk tegelij kertijd volkomen duidelijk en volkomen onverklaar baar geacht moet worden. Volkomen duidelijk is het wat de technische oorzaak ervan betreft. Het open staan van het luik. dat om redenen van veiligheid is aangebracht en zich boven in de stuurhut, dus bo ven de hoofden der bestuurders bevindt, heeft het hefvermogen van het vliegtuig zoodanig vermin derd, dat het zelis met een middelmatige belasting, als het had, niet van den grond kon komen. Die luiken hebben ze nl. gemaakt om de beman ning als zij bij 'n noodlanding in de klem raakt, ge legenheid te geven zich te redden. En nu zijn er vijf mannen door gedood, door dat lamme luik En ja kunt het je voorstellen, hoe dat gegaan moet zijn. Het is warm in de stuurhut en Wiersma zet het luik open. Een oogenblik later, als hij gaat starten is hij het luik vergeten. Je hebt dan wel andere din gen, die je volle aandacht in beslag nemen, of je machine goed rolt, of je goed vooruitkomt en zoo. Hij ziet nog een Siamefescb officier iets wijzen. Dat begrijpt hij natuurlijk niet. We maken dat zelf hier zoo dikwijls mee. Als we iets wijzen naar den pi loot terwijl de motoren draaien, dan wuift hij vriwi- delijk terug, denkt dat het een groet is. Wiersma wist natuurlijk van den prins geen kwaad, kent de machine door en door. heeft er al zoo lang mee gevlogen. Wat duivel, die machine moet toch van den grond, het gaat toch altijd, mis schien zuigt het een beetje. Maar intusschen was door dat beroerde luik zijn heele vleugel verknoeid. Zoo kan ik me indenken, dat het gegaan is. Vijf menschen den dood ingegaan, uitstekende vliegers verloren." De toestand van den marconist gunstig. De toestand van den marconist den heer van Zadelhoff. is gunstig; er is geen reden voor onge rustheid. DYNAMIET AANSLAG TE MOSCOU. Kathedraal in de lucht gevlogen. Uit Parijs: De „Journal" publiceert ei1 n telegram uit Moskou, luidende, dat de kathedraal van den Heiligen Verlosser tengevolge van een dynamietaan- slag in de lucht is gevlogen. De Sint heeft de kinderen in den Wieringermeerpolder niet verge ten. Vrijdagmiddag is hij met vreugde ingehaald door Mej. Van Harlingen en haar jeugdig groep je. pastoor Braak en den candi- dnnt Finkesieper. Allen kregen een cadeautje, dat door St. Nicolaas zelf werd uitge reikt. Zelfs een tweetal zieke leer lingen werden thuis bezocht en het volgend jaar beloofd" de goede Sint weer terug te zullen komen. Hierboven zien wij hem afge beeld met Pieter de knecht temid den van de nieuwe bewoners. Rechts nog een foto van een onverwachts bezoek van minister Reymer Zaterdagmiddag aan den Wieringermeerpolder. In het mid den de hooge bezoeker. Rechts van hem ir Smeding en ir. Roebrocck. geheel links ir. Mesu. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. 3aarx we reeds Zondagmorgen aan het gebouw van .wow» per bulletin bekend maakten, deelde ons de n?ïi: ectie van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij t volgende ontzettende bericht mede: »Beden(Zondag)morgen is telegrafisch bericht Mtvangen, dat het postvliegtuig „De Ooievaar" trek van het vliegveld Don Muang ioj Bangkok) door tot nu toe onbekende oorzaak is Brongelukt. De gezagvoerder Wiersma is kort r.a het on tval overleden. De tweede bestuurder Van On- jlangs en de boordwerktuigkundige Kotte zijn op zeilnad. De radiotelegrafist Van Zadelhoff is if gewond. [an de drie passagiers is kolonel Brinsmead g gewond, terwijl de heeren Borg en Baudert jedood. f. W. L. Groeneveld Meyer, directeur van den lartdienst te Bandoeng en de Behage, chef den technischen dienst van de K.N.I.L.M. be- a zich naar Bangkok tot het instellen van onderzoek. DE VERONGELUKTEN. )e eerste bestuurder Th. Wiersma behaalde 16 i 1922 zijn brevet te Soesterberg en was sedert fei 1928 in dienst van de K.L.M. Hij had reeds reizen naar Indië gemaakt, te heer J. van Onlangs, de tweede bestuurder, d op 15 Augustus 1925 luitenant-vlieger or< ïWji Herberg en trad 1 Mei 1929 bij de K.L.M. in jf L?t' Hij had vier reizen naar Indië als tweede lelV uurder ondernomen. e 'leer J- E. W. Kotte, de boordwerktuigkun- was sedert ongeveer zes jaar bij den techni- dienst van de K.L.M. Dit was zijn vijfde naar Indië. ei deze mannen verliest de K.L.M. drie toege- bekwame medewerkers, lieer G. van Zadelhoff is een radiotelegrafist de Xederlandsche Telegraaf Maatschappij Holland". Brinsmead is de directeur van den Luchtvaartdienst en was te Aiostar boord gegaan, nadat het Australische post- Southern Sun" een ongeval had gehad, de passagiers Borg en Baudart is bij de lie van de K.L.M. niets bekend. Een ofiicieele lezing van 't ge beurde. Hoe de ramp plaats vond. Het toestel bij het starten over den kop geslagen, fens een Aneta-telegram uit Rangkok doet de de volgende officieele lezing van de vreese- P ramp: fwOoievaar" was Zaterdagmiddag met twee pas- l';, aa" boord alhier aangekomen, waarvan een i g en Kolonel Brinsmead voor Amster- W ,npkok kwamen nog twee passagiers aan F» a-I. de Nederlander A. Borg, vertegenwoordiger Kuilrnm Dralle, die naar Rangoon mee lllin ''aiisi-hiiian Baudart, adviseur van ■Ski n°-van Justitie, die naar Marseille zou l nji o de heeren waren Woensdag reeds per rr I>CIiang vertrokken, doch keerden terug L 'Poorlijn door de overstroomingen onbegaan- T 1gemaakt. De heer Baudart miste daardoor Bftuw en wilde toch het Kerstfeest thuis mu en kinderen doorbrengen. Daarom besloot v\rs Per vliegtuig te maken. I fctaeï,,u* startt0 ^"'"dagmorgen ten 5 uur 30. L, reeds voldoende licht. De machine gc.ieeh' veld af. Dit duurde lang doch ge <1mi P «Ooievaar" kon schijnbaar niet los wt OH? komen. Aan het einde van het veld I tiï>Bi. e,'n s'(xït waar overheen werd gewipt. Wille t'R,stootte tegen een kleinen dijk aan de te het ün?i dor een volgende sloot heen doch ver- JkjLn'H. Vervolgens is de machine met don grond van het padi-veld geschuurd. i_ met de drie motoren door een volgenden LEDEN VAN DE BEMANNING EN PASSAGIERS. DE ANDERE INZITTENDEN GEWOND. Het noodlottige ongeluk gebeurt op het Indische vliegveld bij Bangkok. ZWARE SLAG VOOR DE KLM. (Zie ook de foto pagina in dit nummer.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1