AiltlUl Itilm-
Banketbakkerij DE ZEEUW
Uitgevers1 N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schageo.
Eerste Blad.
AUTO BIJ SMILDE
VERONGELUKT.
De invoer van
groenten in Engeland.
Uw adres voor kwaliteit.
De visch weer in
zee geworpen.
Een gemeene streek.
Auto met vijf personen
te water.
Fa. Gebr. ROTGANS
NEDERLAND
EN BELGIë.
Onder de tram.
Donderdag 31 December 1931.
SCIABER
74ste Jaargang No. 8995
CODRANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag. Donder
dag en Zaterdag bij inzending lot s morgens 8 uur, winden Adver
piittón nog zooveel mogelijk in hel eeretuitkonicnd nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen) Grontere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN.
Ooor de gladheid van den weg
in de Drentsche Hocfdvaart ge
reden. Twee (vader en -.Ind)
van de vijf inzittenden ver
dronken. De moeder en wee
andere kinderen gered.
Naar V.D. uit Smilde verneemt, heeft daar gister
middag een ontzettend ongeval plaats gehnl in de
nabijheid van het Oranjekanaal. Ten gevolge van d«
gladheid van den weg slipte bij het passeeren van
een anderen auto een auto, waarin gezeten was de
familie Visser uit Semarang, met het gevolg, dat dc
wapen in de diepe Drentsche Hoofdvaart verdween
Door omwonenden werden onmiddellijk pogingen in
hel werk gesteld om de inzittenden te redden. Na
veel moeite mocht het gelukken man, vrcuw en drie
kinderen op het droge te brengen. De vrouw bleek
nog goed bij kennis te zijn, daarentegen waren de
man en de drie kinderen bewusteloos. Twee dokto
ren. die onmiddellijk ter plaatse waren, stelden alle
pogingen in het werk om de levensgeesten bij het
viertal op te wekken. Bij twee kinderen, een van 10
en een van 11 jaar. mocht dit gelukken, doch de va
deren een dochtertje van pl.m. 6 jaar bleken over
leden te zijn.
De familie was met verlof uit ïndië over. De man
die inspecteur is bij de waterleiding te Semarang was
Dinsdag uit Marseille gekomen en de familie haii den
nacht in Hengelo doorgebracht, vanwaar zij gister
morgen om elf uur naar'familie in Groningen ver
trok. Het ongeval had te omstreeks halfdrie gister
middag plaats.
Hoe het ongeluk gebeurde.
Tewfrolge van den sneeuwval in den nacht van
Dinsiz* or» Woensdag was deze weg zeer glad ge-
wordfü Waarschijnlijk omdat hij voor een naderen-
ffcatrtonaar rechts moest uitwijken, slipte de auto
van de familie Visser, kwam in het rulle zandpad
wast de tramrails terecht reeds toen tegen een hoorn
op. waarna de auto naar Unks zwenkte, weer tegen
een boom zwaaide en daarop dwars over de rails de
Drentsche Hoofdvaart inreed én onder water ver
dween.
Het voertuig kwam zoo ongelukkig terecht, dat het
omsloeg en met de wielen naar boven in het water
kwam te liggen.
De reddingspoqlnqen.
Ren aantal omwonenden snelden onmiddellijk te
kuip en de gebroeders Kievit, alsmede de heer West
huis begaven zich terstond te water. Mevr. Visser
had inmiddels kans gezien uit den auto te kruipen,
nadat zij er in geslaagd was het portier te openen.
Zij kroop op den wagen en werd even later door mid
del van een lijn op den vasten wal geholpen.
De gebroeders Kievit en de heer Westhuis probeer
den nu de andere inzittenden te redden, doch het
gelukte hun niet hen te vinden. Met vereende krach
ten werd daarom getracht de auto om te trekken,
hetgeen na ongeveer een kwartier gelukte. De heer
"tsser en de drie kinderen werden daarna aan-
itonds np het droge gebracht
.*°'sma en dr. S. Boonzaaijer uit Smilde, die
onmiddellijk ter plaatse waren, stelden alle pogingen
ln het werk om de levensgeesten bij de vier bewuste
loze personen op te wekken. Later verleende ook dr.
u T.ho,en u't Smilde zijn medewerking.
Bij het zoontje en het tienjarig meisje mocht dit
gelukken, doch de heer Visser, die 43 jaar oud is,
en het dochtertje van pl.m. zes jaar bleken overle
den te zijn.
De lijken werden naar de marechaussee-kazerne
®v®r*ebracht, terwijl mevrouw Visser en de twee ge
redde kinderen per ziekenauto naar het ziekenhuis te
Assen werden vervoerd. De omwonenden brachten
met vereende krachten den gedeukten, doch overigens
weinig beschadigden auto weer op het droge. De bur
gemeester van Smilde was op de plaats van het ont
zettend ongeluk aanwezig.
Een ooggetuige vertelt.
Aan een medewerker van de „Tel." vertelde een oog
getuige het volgend:
rih« was met een varken op den weg, toen uit de
nenting Assen een groote vrachtauto naderde, terwijl
JjJ(le rmhting Meppel een personenauto mij tegemoet
^wam. Zij passeerden elkaar behoorlijk, daar beide
wagens voldoende uitweken, maar de personenauto
w^aDn *ereckt in den gleuf tusschen trambaan en
weg. De krachtige pogingen van den bestuurder om
en auto weer recht op den weg te krijgen, mislukten,
«et achtereinde slipte weg, waardoor de wagen
nrht °,vei dcn weg ging om vervolgens met het
cmergedeelte met een boom in aanraking te komen,
aarna schoot de auto over den weg, viel in het wa-
a/.en s'°eg om. Ik was op ongeveer honderd meter
snoi i Van het onPe'uk- Toen ik naar de plaats
W,^6' W?-ar auto neergestort was, bleken de ge-
eaers Kievit en de heer Westhuis reeds te water
AnZJiJn 8e"aan en mevrouw Visser stond reeds boven
op den wagen.
don SaLwi,i de andere slachtoffers niet konden vin-
imtw 11 WD met behulp van touwen den auto
uit k u n' toen eerst konden wij de ongelukkigcn
wü K b°nai"de positie bevrijden. Het eerst vonden
zelf ^dochtertje Dina en daarna den heer Visser
wal' twee kinderen waren toen spoedig op den
npn vo i van w'e odeen bet jongetje nog teeke-
wppet Jeve,n.Pai"- Nog langen tijd zijn wij bezig ge-
ton k- j leiding van een dokter om de levensgees-
de Slachtoffers op te wekken".
Het berucht© tramspoor langs den straat
weg MeppelAss^n.
he?°h 0n®e'uk moet geheel worden toegeschreven aan
uchte tramspoor, dat langs den Rijkstraatweg
Meppel—Assen loopt en aan den gladden weg.
In twee jaren tijds zijn nu tusschen Havelte en Smil
de niet minder dan veertien menschenlevens verloren
gegaan door auto-ongevallen in het kanaal.
Wij herinneren er slechts aan, dat nog in dit voor
jaar tusschen Hoogersmilde en Hylkersmllde een auto
met vier personen, welke een andere auto wilde voorbij
njden, eveneens in het smalle zandpad naast ;e »rair
rails geraakte en vervolgens in de vaart terecht kwam.
Alle vier inzittendén zijn toen verdronken.
Het valt dus niet meer te verwonderen, dat deze on
geveer twintig K.M. lange hoofd verkeersweg naar As
sen langzamerhand berucht geworden is en dringend
om verbetering vraagt. De rijweg is zeer smal: nauwe
lijks vier meter! Naast den weg is een rul zandoad en
daarnaast liggen de rails van de tram naar As3en, Als
auto's elkaar in hun vaart moeten passeeren, behoort er
werkelijk veel stuurmanskunst toe om de wagen uit bet
smalle zandpad of, zooals men het ln deze omgeving
noemt, uit het .gootje" langs de trambaan te houden-
Geraakt de bestuurder in het „gootje" dat onder het
niveau van het wegdek ligt, dan kost het hem veel In
spanning zijn wagen er weer uit te halen.
Meermalen is er op aangedrongen ln dezen van toe
stand verbetering te brengen door het zandpad langs de
rails te verharden en op het niveau van den P.ijkv-
straatweg te brengen; totnutoe echter nog steeds z>n-
der resultaat Kan hier nu eens niet eindelijk ft,ïn op
lossing gevonden worden, vraagt het Hsbl., om bet ge
vaar voor de gebruikers van dezen drukken hoofdver-
keersweg tot een minimum terug te brengen,
Er is reden om te hopen, dat ds
Nederlandsche nitvoerbc'angeo
niet al te zwaar worden getrof
fen. Hoe staat het met de
tomaten?
In ons nummer van gisteren heben wij een besécht
gepubliceerd over onzen invoer van verschillende soor
ten giroenten in Engeland en do invoerrechten die daar
op va-naf 5 Januari a.s. zullen worden geheven.
Daarin waren echter, naast bloembollen, die van niet
zooveel belang zijn, niet vermeld tomaten, welk laatste
van veel meer belang is.
Dit wijst er op dat het ministerie van Landbouw ten
aanzien va n deze producten de situatie nog nader over
weegt Het zou evenwel verkeerd zijn zich aan een te
groot optimisme over te geven.
Al zijn tomaten, aldus schrijft de Londensche corr.
van de „Tel." b.v. nu nog vrijgegeven, niets duidt er op,
dat zij niet in een volgende lijst van Invoerrechten zul
len zijn opgenomen. Een houding van voorzichtig afwach
ten is zeker geraden. Intusschen blijkt uit de thans af
gekondigde lijst dat de regeering niet voornemens is
Bij het afscheid van het Oude jaar wilt U nog éénmaal Uw familie of ken
nissen tracteeren, maar dan op iets fijns. Het moet goed zijn.
Bestelt dan Uw
APPELBOLLEN
APPELFLAPPEN
SAUCIJZENBROODJES
SNEEUWBALLEN.
BERLINER BOLLEN
KOEKJES en GEBAKJES
bij
MARKT 91-92 - FIRMA RUS - TELEF. 84.
Moeilijke tijd voor de Fransche visscherij.
De visscherij te Boulogne maakt een moeilijken tijd
door. Tal van visschershooten zijn er opgelegd omdat,
het bedrijf niet meer winstgevend was te maken. Het
haring-seizoen is bijzonder slecht geweest en een
maand vroeger geëindigd, dan anders; omdat de
visch aan den afslag geen behoorlijken prijs meer
maakte. Maandag heeft zich te Boulogne, naar Iïelga
vandaar meldt, het volgende voorgedaan. De schepen
keerden uit zee terug met een ongewoon overvloe
dige vangst aan wijting. Het onmiddellijke gevolg
was, dat de prijzen zoo zeer daalden zij schom
melden tusschen 4 en 10 frank de 25 kilo dat ver
scheidene reeders er de voorkeur aan gaven de visch
te vernietigen. Volgens Belga zijn er Maan
dag ongeveer 20 ton kostelijke visch weer in zee ge
worpen.
Werklooze baltker te Rotterdam voor f 80
opgelicht.
Een bakkersknecht te Rotterdam, die reeds gerulmen
tijd werkloos is. kwam enkele dagen geleden in con
nectie met zekeren R., die beweerde ook bakker te zijn
en te werken bij een der grootste bakkerijen daar ter
stede. Onder het gesprek vertelde de bakkersknecht dat
hij wel kans zag hem een baantje bij deze bakkerij te
bezorgen. Hij kende den bedrijfschef heel goed en als
men dezen een douceurtje toestopte kwam de zaak wel
in orde. R. zeide dat hij den bedrijfschef indertijd bij zijn
aanstelling 50 gulden had gegeven, maar hij zou wel eens
vragen of het in dit geval niet voor wat minder kon.
Enkele dagen daarna troffen R. en de bakkersknecht
elkaar weer en R. vertelde laatstgenoemde dat er
ralson van f 30 te betalen aan den bedrijfschef voor hem
een betrekking bij de bewuste bakkerij te krijgen was.
De werklooze bakkersknecht was echter niet in bet
bezit van zooveel geld en op voorstel van R. 'eende hij
de benoodigde f 30 bij zijn schoonouders die dit bedrag
met veel moeite bij elkaar brachten. Het geld werd aan
R. afgedragen die het aan den bedrijfschef zou geven.
Den volgenden dag bracht R. zijn „beschermeling"
een getikte kwitanie, voorzien met de handtekening
van den bedrijfschef. Met deze kwitantie moest de bak
kersknecht zich bij den bedrijfschef vervoegen waarna
deze wel zou zorgen dat hij een baantje kreeg.
J.l. Woensdag toog de man, blij dat hij eindelijk werk
gevonden had, naar de bakkerij waar hem echter een
groote teleurstelling wachtte. Wel bleek de bedrijfschef
den naam te dragen die op de kwitantie voorkwam,
doch voor de rest wist hij van de zaak niets af.
De bakkersknecht stelde onmiddellijk de politie van
het geval in kennis en deze slaagde er gisteren in R.
aan te houden. De man is voorloopig op het politiebureau
ln bewaring gesteld en zal dezer dagen naar iet Huis
van Bewaring worden overgebracht.
Van de dertig gulden is geen cent meer over. R. heeft
dit geld, waarvoor de bakkersknecht zich diep in de
zorgen heeft gestoken, in café's verbrast
hooge rechten te heffen van land- en tuinbouwproduc
ten, die als volksvoedsel dienen. Deze omstandigheid
geeft ons reden te hopen, dat de Nederlandsche uitvoer-
belangen ten slotte niet al te zwaar getroffen zullen
worden.
Intusschen weet de „Daily Telegraph" reeds te melden,
dat binnenkort de afkondiging van Invoerrechten voor
tomaten tegemoet kan worden gezien. In het begin van
de volgende week zullen de belanghebbenden nogmaals
voor een conferentie bijeenkomen op het departement
van Landbouw. Men is volgens het blad overtuigd, dat
voor het begin van het Nederlandsche ultvoersedzoen de
nieuwe rechten op tomaten in werking zullen treden.
Ook de „Daly Telegraph" wijst er evenwel op, dat het
hier een volksvoedsel betreft, waarvan de ononderbro
ken toevoer tegen redelijke prijzen een voorname over
weging moet uitmaken bij het vaststellen der invoer
rechten.
De Engelsche kweekers hebben reeds protesten doen
hooren tegen het lage niveau der rechten. Zoo noemen
de druiven kweekers de rechten van respectievelijk 4 d.
en 2 d. „slechts een speldeprik, welke geen invloed zal
uitoefenen op den invoer."
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten 75 ct.
Laxeer-Tabletten 60 ct.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Bij Apoth. en Drogisten.
De wagen bijna geheel in den modder ver
dwenen. Alle inzittenden gered.
V.D. verneemt uit Weesperkarspel
Gistermiddag te half zes is onder deze gemeente op
den Abcouderstraatweg een „witte band"-taxi waarin
behalve de chauffeur, vier vissohers gezeten waren, in
den gevaarlijken bocht nabij den spoorwegovergang, ten
gevolge van de gladheid van den weg geslipt en in het
water van de Bijlmervaart gereden. De wagen verdween
bijna geheel ln den modder. Omwonenden en voorbijgan
gers snelden onmiddellijk toe en slaagden er na veel
moeite in alle inzittenden op het droge te brengen. Na
van droge kleeren voorzien to zijn, zijn de drenkelingen
met een andere auto naar hun plaats van bestemming,
Amsterdam, overgebracht De auto is later uit de vaart
gehaald.
Ernstige aanrijding te Dulvendrecht-
Tengevolge van den gladheid van den weg is ,lster-
avond op den Rijksstraatweg te Duivendrecht, om
streeks half zes, een benzinetankwagen van de Texaco-
maatschappij geslipt en tegen een boom gereden, waar
door de wagen dwars op den weg kwam te staan. Een
tegemoetkomende Belgische tractor met aanhangwagen
kon niet bijtijds meer stoppen en reed tegen den tank
wagen op. Vervolgens kwam de tractor in botsing met
een boom en, werd, evenals de benzinewagen, uwaar
beschadigd. Beide voértuigen konden hun reis niet
voorzetten. De Belgische vrachtwagen was op weg raar
Mechelen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor.
Barometerstand op Donderdag 9 uur: 762 m.M.
Vooruitzichten: Goed weer.
Temperatuur 30 F. is 1 gr. C. (1 gr. vorst).
GEDIPL. OPTICIEN V.V.O.
HOOGZIJDE E 103.
Be3te BAROMETERS, maar ook beste BRILLEN.
Vakkundige uitvoering staat bij ons op het eerste
plan. Daarom zijn onze Brillen zoo besten zoo
goedkoop.
Samenwerking inzake wederzüdsche tarie
venpolitiek tot stand gekomen.
Het Haagsche Corr. Bur. meldt:
Op 29 December heeft op het Belgisoh departement
van Buitenlandsche Zaken te Brussel de onderteekening
plaats gevonden van het protocol, waarbij de Neder
landsche en Belgische regeeringen zich onder be
ding van wederkeerigheid verplichten, om in het geval,
dat één der partijen in- of uitvoerbeperkingen of -ver
boden of andere maatregelen die de wederzijdsche han
delsbetrekkingen zouden kunnen belemmeren, mocht
uitvaardigen, die maatregelen niet toe te passen, hetwelk
ln het bijzonder voor de andere partij van belang is,
voordat onderhandelingen zijn geopend met het doel om
de nadeelen, diie uit die toepassing mochten kunnen
voortvloeien, zooveel mogelijk te beperken.
Een belangrijke rede van den voorzitter der
Antwerpsche Kamer van Koophandel.
V.D. verneemt uit Antwerpen:
Heden- (Woensdag)avond is de Kamer van Koophan
del te Antwerpen in jaarlijksche algemeene vergadering
bijeengekomen.
In zijn belangrijke redevoering waarin een overzicht
van het afgeloopeu jaar werd gegeven, zeide de voor
zitter de heer J u s s i a n t ten aanzien van de be
trekkingen tusschen Nederland en België:
Het vraagstuk der kanalen brengt er ons natuurlijk
toe te spreken over het Moerdijkkanaal en over de Hol-
landsoh-Belgische betrekkingen. Zoo de gemeenschap
pelijk gedragen ongelukken de menschen nader tot el
kaar brengen, zoo zullen wij misschien eerstdaags moe
ten bekennen dat de tegenwoordige crisis er toe heeft
bijgedragen onze beide landen nader bijeen te brengen.
De ontspanning is zeker en met vreugde gelooven wij
wederzijdig. Langs beide kanten ziet men mogelijkhe
den en vestigt men de aandacht- op de voordeeien van
een toenadering in de economische betrekkingen.
Geen enkele onoverkomelijke moeilijkheid schijnt op
te rijzen voor de verwezenlijking van zulk een ontwerp
tusschen Nederland en België. Wel in tegen
deel, alles schijnt ons aan te sporen om de proef te wa
gen. De uitvoer van beide landen is bijna gelijk. Zij vul
len elkander aan. Bovendien en dit is een hoofdver-
ei sch te, onze economische reglementen zijn overeenstem
mend.
Economische overeenkomsten kunnen des te beter in
gezien worden, daar de hoofdvereischte en de levens
kwesties die nog in bespreking zijn bepaaldelijk voor
onze Noorderburen ingezien worden met een gezond be
grip van onzen toestand. De verwezenlijking -Ier ver
bindingen Sohelde-Rijn, even zeker, even goed en even
gemakkelijk als diegene waarover wij destijds beschik
ten, schijnen onze Noorderburen steeds minder af te
schrikken. Wij zien inderdaad dat een verlangen tot toe
geven meer en meer het systematisch verzet dat wij
gekend hebben, vervangt. Laat ons vurig hopen dat het
vervolg der onderhandelingen over het geheel der raag-
stukken die ons schelden, moge geschieden in deze gun
stige geestesgesteldheid en de toenadering moge ver
wezenlijken.
Doodelijke aanrijding bij Turnhout.
Twee arbeiders gedood.
V.D. verneemt uit Antwerpen.
Gistermiddag tegen vijf uur voelde de machinist
van de stoomtram TurnhoutAntwerpen dicht bij
Vosselaere 'n schok. Hij remde krachtig en ontdekte
toen de tram stilstond, dat er twee lichamen terzijde
van dc tram naast de rails lagen. Het bleken twee
grondwerkers te zijn, die van hun arbeid te Turn
hout naar hun woonplaats Vosselaere terugkeerden
en die door de tram gegrepen waren. Beiden waren
op slag gedood.
De machinist van de stoomtram verklaarde, dat hij,
op het oogenblik toen de aanrijding plaats vond, ver
blind was door het licht van een uit tegenovergestel
de richting komende auto, zoodat hij niemand op de
tramrails had kunnen zien loopen. Het parket, dat
spoedig na het ongeluk tor plaatse was, stelt een on
derzoek in, in hoeverre den machinist schuld treft.