Langs den voet der Duinen Zaterdag 16 Januari 1932. SCHAGER COURANT. Vierde biad. No. 9004 i t wai i rek* en ima. re bepj. RyWIELPADtfEREEMlGinG MOORD-KEMMEMERLAMD PLAM \700R EEM RYWIELPAD LAMGS DEM VOET DER DUIMEM VAM AF DE GREHS BERGEM - 5CMÓORL TOT KflMPERDUlM BLAD H? 3 SCHAAL. 3:30.000 oCnooRL, Mcweneen I»SI KStLMORSTdf ARCM. HET zal onzen lezers en lezeressen, welke zoo nauw betrokken zijn bij den aanleg van bovengenoemd Rijwielpad, en waar van wij in ons nummer van 5 Januari reeds een kort bericht opnamen, ongetwijfeld aangenaam zijn, om iets meer hier omtrent te vernemen, dan tot heden het geval was. Het ijverig Bestuur der „Schoorlsche Rijwielpad-Vereeniging", wel ke thans pl.m. 80 leden telt en sedert 1931 aangesloten is bij de Rijwielpad-Vereeniging „Noord-Kennemerland", vond onmiddellijk volle medewerking bij het „Streekbestuur", toen het plan geopperd werd, om een Rijwielpad van Bergen, langs den Duinvoet over S c h o o r 1 en Groet naar Camperduin aan te leggen, waartoe eerder reeds pogingen waren aangewend, waarbij de gemeente Schoorl zich in beginsel bereid had verklaard, om in het onderhoud belangrijk bij te dragen. Voorloopig echter zal het rijwielpad beginnen aan den Berger- grens en eindigen op het Provinciaalpad naar zee in de buurtschap Hargen, doch het ligt in de bedoeling, het zoo spoedig mogelijk te verlengen naar Camperduin (langs den duinvoet) eenerzijds en naar Bergen aan Zee (Waterleidingsweg) anderzijds; nabij het strand zal vermoedelijk eene bergplaats worden ingericht, waarvan de opbrengst aan de Vereeniging ten goede komt. Maar twee voorname punten gaan aan dien aanleg vooraf, n.1. het verkrijgen der gronden, waarover het pad moet loopen, en het voor- i STEIL DUIN NABIJ HET DORP SCHOORL zien in de kosten van aanleg, zooals bij de stichting der Rijwielpaden van: De Franse hm an—Bergen aa n Z e e en HeilooDe Egmonden duidelijk bleek. Met geestdrift ging men aan den arbeid, beseffende het groote belang voor deze streek en in het bijzonder voor de gemeenten Schoorl en Bergen, verbonden aan dezen aanleg, waardoor de drukkereden, nog smalle hoofdweg ontlast zal worden, en voor vreem deling en ingezetene een prachtig gedeelte wordt ontsloten, waar men veilig kan wielrijden. Men was, na eenig onderhandelen, zoo gelukkig, om de volle mede werking van de (hoofd)ambtenaren van het Staatsboschbeheer te verkrijgen, terwijl ook afdoende bleek, dat de autoriteiten van den Provincialen Waterstaat zeer sympathiek tegenover het plan staan, zoodat men vertrouwt, dat gunstig beschikt zal worden omtrent het gebruik van den benoodigden grond langs den duinvoet en het ver- leenen van subsidie. Voorts verwacht men, dat ook de gemeente en particulieren tegen het gebruik van een smalle strook liggende langs den duinvoet, geene bezwaren zullen maken of belangrijke sommen vragen, te minder, daar er gééne schadesnijdingen zullen plaats vinden. Een en ander gaf in de Bestuursvergadering der Vereeniging „Noord-Kennemerland", gehouden op 12 December j.L, aanleiding, om GEZICHT OP DORP GROET HIERBOVEN EEN SITUATIETEEKENING VAN HET RIJWIELPAD: BERGEN—AAGTDORP—SCHOORL—BREGTDORF— CATRIJPGROETHARGENCAMPERDUIN. met eenparige stemmen het navolgend verzoekschrift aan Zijne Excel lentie den Minister van Waterstaat, aan Z.Ex. den Minister van Bin- nenlandsche Zaken en Landbouw, het College van Gedeputeerde Sta ten dezer Provincie, de Gemeenteraden van Alkmaar, Bergen en Schoorl, en aan de Besturen van den „A.NAV.B." Toeristenbond voor Nederland en de „Koninklijke Nederlandsche Automobielclub" te richten: Geven eerbiedig te kennen: Mr. J. P. Bosman, Directeur der N.V. „Alkmaar Packct" te Alkmaar, Kennemerstraatweg No. 11; Mr. H. Judell, Ad vocaat en Procureur te Bergen (N.-H.), Van Reenenspark en A. C. Bos, Administrateur van het Genootschap voor Kinderherstellings- en Vacantiekolonics te Bergen (N.IL), Lijtweg, in hunne hoedanigheid van onderscheidenlijk Voorzitter, Secretaris en Penningmeester van de Rijwiel pad-Vereeniging „Noord-Kennemerland", gezeteld te Alk maar, van welke Vereeniging de Statuten goedgekeurd zijn bij Koninklijk Besluit van 25 Juli 1921 (Staatscourant No. 220); Dat hunne Vereeniging, welke reeds aangelegd heeft het rijwielpad tusschen de Franschman en Bergen aan Zee en tusschen Heiloo en de Egmonden, welke paden zij sedert 1927 en 1930 in onderhoud en beheer heeft, thans in overleg met de bij haar aangesloten „Schoorlsche Rij wiel pad vereeniging", besloot om een rijwielpad aan te leg gen van Bergen (N.-.H.) grens, over de dorpen Schoorl en Groet langs den Duinvoet naar het zich ontwikkelende badplaatsje Camperduin, teneinde het einddoel, een net van rijwielpaden in deze streek weder naderbij te komen; dat blijkens de hierbij gevoegde gewijzigde 6 teeke- ningen dit rijwielpad grootendeels langs den duinvoet zal DE OORSPRONG TUSSCHEN SCHOORL en GROET. worden aangelegd op gronden welke het Staatsboschbe heer daartoe wil afstaan, terwijl genoemde Staatsinstel ling mede bereid is, om de aarden baan onder leiding van hare deskundigen door werkcloozo arbeiders uit Alkmaar en ten Noord-Westen daarvan gelegen samenwerkende ge meenten te doen aanleggen, zoodat daardoor eene tech nische juiste uitvoering verzekerd is van dit bij uitstek productieve werk; dat door den aanleg van dit pl.. 5.5 K.M. lange rijwiel pad niet alleen bereikt wordt, dat deze aan natuurschoon zoo rijke streek gedurende de zomermaanden voor een aantal toeristen ontsloten wordt, doch dat het gedurende het geheele jaar een veilig pad zal zijn, waardoor de smalle hoofdwegen (Duin- en Heerenweg) met haar druk autoverkeer enz., ontlast worden; Dat nu in deze moeilijke tijdsomstandigheden reeds ruim 100 arbeiders uit de Gemeenten Zijpe (N.-.H.), War- menhuizen, Koedijk en Schoorl tijdelijk bij het Staats boschbeheer voor gemeenschappelijke rekening zijn tewerk gesteld, een dergelijke werkverruiming, als de aanleg van dit rijwielpad verschaffen zal, ten zeerste gewenscht is, immers blijkt uit de hierbij tevens aangeboden begrooting dat de Daarop geraamde gelden grootendeels voor arbeids loon zijn bestemd; Dat de rijwielpadvereeniging „Noord-Kennemerland" echter ten eenenmale onmachtig is, om de belangrijke som van f39.000.— uit eigen middelen te verschaffen, hoewel het aantal leden zich uitbreidt; Dat dit zoo nuttige werk toch tot stand kan komen, in dien Rijk, Provincie en de belanghebbende Gemeenten, met de verschillende Vereenigingen en particulieren ieder naar zijn/haar vermogen in de geraamde kosten willen bijdra gen, zoodat de vereischte som bijeengebracht wordt; Redenen, waarom zij zich tot U wenden, met het eer biedig, doch dringend verzoek, aan bovengenoemde Ver eeniging bij wie ook het beheer en onderhoud van dit tot stand te brengen pal zal berusten, een bijdragen in de kos ten van tenminste gulden te willen verleenen, mocht het zijn spoedig, opdat nog dezen winter met den arbeid kan worden aangevangen, waardoor tientallen werk- loozen met hunne gezinnen, gebaat zullen zijn. 't Welk doende, enz. O.a. wordt aan de Provincie Noordholland eene bijdrage van f20.000.— aan de Gemeente Schoorl, over 5.5 K.M. lengte, f7000. en aan de Gemeenten Alkmaar en Bergen ieder onderscheidenlijk f2000.— subsidie gevraagd. Het in het verzoekschrift genoemde totaal bedrag van f39.000.— is zoo belangrijk, omdat er veel grondverzet moet plaats vinden, in het bijzonder daar, waar het rijwielpad om of over een vooruitsprin gende duin moet worden aangelegd, maar juist dat hooge bedrag voor arbeidsloon komt in deze moeilijke tijden ten goede aan de werke- VOORLOOPIG EINDPUNT BUURSCHAP H A R G E N. loozen in deze streek, waarvan er o.a. ruim honderd bij het Staats boschbeheer zijn te werk gesteld, zoodat ook als werkverschaffing de aanleg van dit Rijwielpad op een gunstig oogenblik ontworpen is! Geen overwegend bezwaar zal het zijn al was opening in den zomer van 1932 natuurlijk in het belang der streek zeer gewenscht als dezen winter de aanleg van het geheele aantal Kilometers niet voltooid wordt, doch in ieder geval in den winter 1932'33, waardoor ook de te verleenen subsidies over 2 jaren verdeeld kunnen worden, hetgeen in deze tijdsomstandigheden gemakkelijker draagt. Als wij juist zijn ingelicht, is het Bestuur onzer Rijwielpad-Ver eeniging voornemens, om in de tweede helft dezer maand eenen propaganda-avond, zoo mogelijk met lichtbeelden, in de Ge meente Schoorl te houden, waarin een en ander nog nader zal wor den toegelicht. Mocht dit mooie en nuttige Rijwielpad in 1932'33 tot stand komen, dan zal in den zomer van 1933 in deze streek de algemeeene verga dering gehouden worden van de in ons vaderland samenwerkende „Rijwielpad-Vereenigingen", waardoor uit „de vier windstreken" geestdriftige wielrijders in onze omgeving zullen verblijven. En thans is het woord aan de belanghebbenden in onze mooie Duinstreek, en in het bijzonder aan de Gemeenteraden inzake den geldelijken steun, waarin Heiloo en Egmond aan Zee voor het Rijwielpad aldaar in 1931 een goed voorbeeld gaven door ieder f7000 te verschaffen, opdat ook door de Provincie en andere autoritei ten subsidie verleend worde, zoodat de Rijwielpad-Vereeniging „Noord- Kennemerland" aan wie het beheer en onderhoud komt en blijft, weldra met den aanleg van dit bij uitstek productieve werk kan aan vangen! TOEKOMSTIG EINDPUNT TE CAMPERDUIN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 13