Langs den voet der Duinen
Zaterdag 16 Januari 1932.
SCHAGER COURANT.
Vierde biad. No. 9004
i
t wai
i rek*
en ima.
re bepj.
RyWIELPADtfEREEMlGinG
MOORD-KEMMEMERLAMD
PLAM \700R EEM RYWIELPAD LAMGS DEM VOET DER
DUIMEM VAM AF DE GREHS BERGEM - 5CMÓORL TOT
KflMPERDUlM BLAD H? 3
SCHAAL. 3:30.000
oCnooRL, Mcweneen I»SI
KStLMORSTdf ARCM.
HET zal onzen lezers en lezeressen, welke zoo nauw betrokken
zijn bij den aanleg van bovengenoemd Rijwielpad, en waar
van wij in ons nummer van 5 Januari reeds een kort bericht
opnamen, ongetwijfeld aangenaam zijn, om iets meer hier
omtrent te vernemen, dan tot heden het geval was.
Het ijverig Bestuur der „Schoorlsche Rijwielpad-Vereeniging", wel
ke thans pl.m. 80 leden telt en sedert 1931 aangesloten is bij de
Rijwielpad-Vereeniging „Noord-Kennemerland", vond onmiddellijk volle
medewerking bij het „Streekbestuur", toen het plan geopperd werd,
om een Rijwielpad van Bergen, langs den Duinvoet over S c h o o r 1
en Groet naar Camperduin aan te leggen, waartoe eerder
reeds pogingen waren aangewend, waarbij de gemeente Schoorl
zich in beginsel bereid had verklaard, om in het onderhoud belangrijk
bij te dragen.
Voorloopig echter zal het rijwielpad beginnen aan den Berger-
grens en eindigen op het Provinciaalpad naar zee in de buurtschap
Hargen, doch het ligt in de bedoeling, het zoo spoedig mogelijk te
verlengen naar Camperduin (langs den duinvoet) eenerzijds en
naar Bergen aan Zee (Waterleidingsweg) anderzijds; nabij het
strand zal vermoedelijk eene bergplaats worden ingericht, waarvan
de opbrengst aan de Vereeniging ten goede komt.
Maar twee voorname punten gaan aan dien aanleg vooraf, n.1. het
verkrijgen der gronden, waarover het pad moet loopen, en het voor-
i STEIL DUIN NABIJ HET DORP SCHOORL
zien in de kosten van aanleg, zooals bij de stichting der Rijwielpaden
van: De Franse hm an—Bergen aa n Z e e en HeilooDe
Egmonden duidelijk bleek.
Met geestdrift ging men aan den arbeid, beseffende het groote
belang voor deze streek en in het bijzonder voor de gemeenten
Schoorl en Bergen, verbonden aan dezen aanleg, waardoor de
drukkereden, nog smalle hoofdweg ontlast zal worden, en voor vreem
deling en ingezetene een prachtig gedeelte wordt ontsloten, waar men
veilig kan wielrijden.
Men was, na eenig onderhandelen, zoo gelukkig, om de volle mede
werking van de (hoofd)ambtenaren van het Staatsboschbeheer te
verkrijgen, terwijl ook afdoende bleek, dat de autoriteiten van den
Provincialen Waterstaat zeer sympathiek tegenover het plan staan,
zoodat men vertrouwt, dat gunstig beschikt zal worden omtrent het
gebruik van den benoodigden grond langs den duinvoet en het ver-
leenen van subsidie.
Voorts verwacht men, dat ook de gemeente en particulieren tegen
het gebruik van een smalle strook liggende langs den duinvoet, geene
bezwaren zullen maken of belangrijke sommen vragen, te minder,
daar er gééne schadesnijdingen zullen plaats vinden.
Een en ander gaf in de Bestuursvergadering der Vereeniging
„Noord-Kennemerland", gehouden op 12 December j.L, aanleiding, om
GEZICHT OP DORP GROET
HIERBOVEN EEN SITUATIETEEKENING VAN HET RIJWIELPAD:
BERGEN—AAGTDORP—SCHOORL—BREGTDORF—
CATRIJPGROETHARGENCAMPERDUIN.
met eenparige stemmen het navolgend verzoekschrift aan Zijne Excel
lentie den Minister van Waterstaat, aan Z.Ex. den Minister van Bin-
nenlandsche Zaken en Landbouw, het College van Gedeputeerde Sta
ten dezer Provincie, de Gemeenteraden van Alkmaar, Bergen en
Schoorl, en aan de Besturen van den „A.NAV.B." Toeristenbond voor
Nederland en de „Koninklijke Nederlandsche Automobielclub" te
richten:
Geven eerbiedig te kennen:
Mr. J. P. Bosman, Directeur der N.V. „Alkmaar Packct"
te Alkmaar, Kennemerstraatweg No. 11; Mr. H. Judell, Ad
vocaat en Procureur te Bergen (N.-H.), Van Reenenspark
en A. C. Bos, Administrateur van het Genootschap voor
Kinderherstellings- en Vacantiekolonics te Bergen (N.IL),
Lijtweg, in hunne hoedanigheid van onderscheidenlijk
Voorzitter, Secretaris en Penningmeester van de Rijwiel
pad-Vereeniging „Noord-Kennemerland", gezeteld te Alk
maar, van welke Vereeniging de Statuten goedgekeurd zijn
bij Koninklijk Besluit van 25 Juli 1921 (Staatscourant No.
220);
Dat hunne Vereeniging, welke reeds aangelegd heeft
het rijwielpad tusschen de Franschman en Bergen aan Zee
en tusschen Heiloo en de Egmonden, welke paden zij
sedert 1927 en 1930 in onderhoud en beheer heeft, thans
in overleg met de bij haar aangesloten „Schoorlsche Rij
wiel pad vereeniging", besloot om een rijwielpad aan te leg
gen van Bergen (N.-.H.) grens, over de dorpen Schoorl en
Groet langs den Duinvoet naar het zich ontwikkelende
badplaatsje Camperduin, teneinde het einddoel, een net
van rijwielpaden in deze streek weder naderbij te komen;
dat blijkens de hierbij gevoegde gewijzigde 6 teeke-
ningen dit rijwielpad grootendeels langs den duinvoet zal
DE OORSPRONG TUSSCHEN SCHOORL en GROET.
worden aangelegd op gronden welke het Staatsboschbe
heer daartoe wil afstaan, terwijl genoemde Staatsinstel
ling mede bereid is, om de aarden baan onder leiding van
hare deskundigen door werkcloozo arbeiders uit Alkmaar
en ten Noord-Westen daarvan gelegen samenwerkende ge
meenten te doen aanleggen, zoodat daardoor eene tech
nische juiste uitvoering verzekerd is van dit bij uitstek
productieve werk;
dat door den aanleg van dit pl.. 5.5 K.M. lange rijwiel
pad niet alleen bereikt wordt, dat deze aan natuurschoon
zoo rijke streek gedurende de zomermaanden voor een
aantal toeristen ontsloten wordt, doch dat het gedurende
het geheele jaar een veilig pad zal zijn, waardoor de
smalle hoofdwegen (Duin- en Heerenweg) met haar druk
autoverkeer enz., ontlast worden;
Dat nu in deze moeilijke tijdsomstandigheden reeds
ruim 100 arbeiders uit de Gemeenten Zijpe (N.-.H.), War-
menhuizen, Koedijk en Schoorl tijdelijk bij het Staats
boschbeheer voor gemeenschappelijke rekening zijn tewerk
gesteld, een dergelijke werkverruiming, als de aanleg van
dit rijwielpad verschaffen zal, ten zeerste gewenscht is,
immers blijkt uit de hierbij tevens aangeboden begrooting
dat de Daarop geraamde gelden grootendeels voor arbeids
loon zijn bestemd;
Dat de rijwielpadvereeniging „Noord-Kennemerland"
echter ten eenenmale onmachtig is, om de belangrijke som
van f39.000.— uit eigen middelen te verschaffen, hoewel
het aantal leden zich uitbreidt;
Dat dit zoo nuttige werk toch tot stand kan komen, in
dien Rijk, Provincie en de belanghebbende Gemeenten, met
de verschillende Vereenigingen en particulieren ieder naar
zijn/haar vermogen in de geraamde kosten willen bijdra
gen, zoodat de vereischte som bijeengebracht wordt;
Redenen, waarom zij zich tot U wenden, met het eer
biedig, doch dringend verzoek, aan bovengenoemde Ver
eeniging bij wie ook het beheer en onderhoud van dit tot
stand te brengen pal zal berusten, een bijdragen in de kos
ten van tenminste gulden te willen verleenen,
mocht het zijn spoedig, opdat nog dezen winter met den
arbeid kan worden aangevangen, waardoor tientallen werk-
loozen met hunne gezinnen, gebaat zullen zijn.
't Welk doende, enz.
O.a. wordt aan de Provincie Noordholland eene bijdrage van
f20.000.— aan de Gemeente Schoorl, over 5.5 K.M. lengte, f7000.
en aan de Gemeenten Alkmaar en Bergen ieder onderscheidenlijk
f2000.— subsidie gevraagd.
Het in het verzoekschrift genoemde totaal bedrag van f39.000.—
is zoo belangrijk, omdat er veel grondverzet moet plaats vinden, in
het bijzonder daar, waar het rijwielpad om of over een vooruitsprin
gende duin moet worden aangelegd, maar juist dat hooge bedrag voor
arbeidsloon komt in deze moeilijke tijden ten goede aan de werke-
VOORLOOPIG EINDPUNT BUURSCHAP H A R G E N.
loozen in deze streek, waarvan er o.a. ruim honderd bij het Staats
boschbeheer zijn te werk gesteld, zoodat ook als werkverschaffing de
aanleg van dit Rijwielpad op een gunstig oogenblik ontworpen is!
Geen overwegend bezwaar zal het zijn al was opening in den
zomer van 1932 natuurlijk in het belang der streek zeer gewenscht
als dezen winter de aanleg van het geheele aantal Kilometers niet
voltooid wordt, doch in ieder geval in den winter 1932'33, waardoor
ook de te verleenen subsidies over 2 jaren verdeeld kunnen worden,
hetgeen in deze tijdsomstandigheden gemakkelijker draagt.
Als wij juist zijn ingelicht, is het Bestuur onzer Rijwielpad-Ver
eeniging voornemens, om in de tweede helft dezer maand eenen
propaganda-avond, zoo mogelijk met lichtbeelden, in de Ge
meente Schoorl te houden, waarin een en ander nog nader zal wor
den toegelicht.
Mocht dit mooie en nuttige Rijwielpad in 1932'33 tot stand komen,
dan zal in den zomer van 1933 in deze streek de algemeeene verga
dering gehouden worden van de in ons vaderland samenwerkende
„Rijwielpad-Vereenigingen", waardoor uit „de vier windstreken"
geestdriftige wielrijders in onze omgeving zullen verblijven.
En thans is het woord aan de belanghebbenden in onze mooie
Duinstreek, en in het bijzonder aan de Gemeenteraden inzake den
geldelijken steun, waarin Heiloo en Egmond aan Zee voor het
Rijwielpad aldaar in 1931 een goed voorbeeld gaven door ieder f7000
te verschaffen, opdat ook door de Provincie en andere autoritei
ten subsidie verleend worde, zoodat de Rijwielpad-Vereeniging „Noord-
Kennemerland" aan wie het beheer en onderhoud komt en blijft,
weldra met den aanleg van dit bij uitstek productieve werk kan aan
vangen!
TOEKOMSTIG EINDPUNT TE CAMPERDUIN.