best Tarwestroo
TRAPMAN Co.
en.
BOERDERIJ
KAYSER
NAAIMACHINES.
8
i. H. Tb. SC
Plaatselijk Nieuws.
a.s. opheffing van den tramdienst
Schagen—Warmenhuizen.
Naar Yamato.
DE SPOORWEGAANSLAGEN
Advertentiën.
ANNIE,
8
8
8 K. GROOT en 0
Q A. GROOT-Pauw
R. WAIBOER,
Eet nu Paardenvleesch.
J. DE RUIJTER, Molenstraat, SCHAGEN.
PRIJZEN in verhouding tot kwaliteit UITERST BILLIJK.
OP ALLE PRIJZEN GEDURENDE JANUAR110°|. KORTING.
De echte
'Uien,, j)e
't den O?
fespaji
aanraas
tot 4000
ische pu;.
steeds
ische ultij
bereikt
bun voc;
janghai,
Een advies aan den Minister van Water
staat
tal zijn 4 Verschenen is het versla* van het verhandelde in de
ïbbende s twaalfde vergadering van den apoorwegraad, gehouden
bracht t Cp Dinsdag 17 November 1931, waarin o.m. aan de orde
dt door "j werd gesteld het uitbrengen van advies over het vol-
teld tusscè. gende punt:
1 der stai „Wanneer de bediening van het lokale reizlgersver-
„keer voor een bepaalde atreek zonder bezwaar aan
„een autobusdienst kan worden overgelaten zal het
'[dan gewenscht zijn het locale verkeer op de spoor-
[wegen in die streek te beperken of zoo mogelijk
„op te heffen eendeels ter bezuiniging, anderdeels
„om het verkeer op grootere afstanden te versnel
den en te verbeteren?"
Reeds in een op 30 Sept gehouden vergadering maak-
bezettn te dit punt een onderwerp van bespreking uit en werden
^naatuci 4 de navolgende belangen voor het reizend publiek naar
ilt'OWa, Toren gebracht:
nners s;> ie. De zekerheid zal dienen te bestaan, dat een goed
vin functionneerende autodienst het reizigersverkeer over-
le sciè; neemt, waarbij op een veilig en comfortabel vervoer van
en, ten g den reiziger in de eerste plaata dient te worden gelet;
2a Het snelverkeer worde zooveel mogelijk bevorderd;
1 3e. Locaalspoorwegen, waaraan toeristen- of seizoen-
irbin bi» plaatsen zijn gelegen, dienen In den zomertijd toch vol
doende met treinverkeer bediend te worden;
4e. Terwijl elk geval van vermindering of opheffing
eneraal van den localen dienst afzonderlijk ware te beoordeelen.
wjjk Ty Voorts werd er op gewezen dat de autobus zijn be-
epen oafe etaansrecht voldoende heeft bewezen. Thans rijden in
en zich sommige streken de treinen voor locaal-verkeer zonder
voldoende bezetting; ln die gevallen zal dat vberkeer aan
de autobussen overgelaten moeten worden. Uit den aard
der zaak zal dus het eerst het oog worden gericht op de
spoonvegtrajecten, waar met het meeste verlies wordt
geëxploiteerd.
VEBLCn Verklaard werd, dat het geenszins de bedoeling van
de directie der Ned. Spoorwegen is om geheel wlllekeu-
rig de dienstregeling voor locaalverkeer in te krimpen
i of op te heffen.
Waar locale verkeersbediening per trein noodig zal
IVilliamf blijken zal deze blijven bestaan; elk geval zal op zichzelf
■an ef&h kunnen worden beoordeeld.
Daartoe zullen de wijzigingen in de dienstregeling der
treinen ln overleg met de regeeringsautorlteiten plaats
vinden. Ook werd er op gewezen, dat de strijd, die de
UEGltl directie der Ned. Spoorwegen voortdurend bij Ged. Sta
ten en bfj de Kroon voert tegen het verleenen van ver
gunningen voor autobusdiensten, niet gaat tegen de
autobus, als modern vervoermiddel; het bezwaar ls, dat
de autobus, hoewel de Directie der Ned. Spoorwegen
aartab!® naar haar oordeel reeds op voldoende wijze voor het
e godïfe locale verker zorg droeg, haar dit vervoer ontneemt
cn de Dl»"ectie toch verplicht blijft de bij de dienstre-
>udeB» geling vastgestelde treinen te doen rijden, althans het
temms}' minimum aantal van vijf treinen in elke richting.
Tenslotte wordt dan ook als conclusie gesteld:
De commissie is van meening dat de vraag gesteld ln
het onderwerpelfjke vraagpunt, in bevestigenden zin kan
x worden beantwoord, doch dat elk geval afzonderlijk
beoordeeld zal moeten worden.
Ten aanzien van de tram Schagen—Warmenhnlzen
diene dat het aantal reizigers gemiddeld minder dan
70 per dag of 9 per trein bedraagt. De totale opbrengst
(goederenvervoer inbegrepen) bedroeg ln 1929 f 16.000,
tegenover f 55.000 exploitatiekosten. Hieruit blijkt de
weinige rentabiliteit der lijn. Wat de Directie omtrent
dergelijke lijnen zal voorstellen, ls nog niet te zeggen,
j Aan de hierboven vermelde conclusie wordt tenslotte
nog toegevoegd, dat over de vraag of de bediening van
het locale reizigersverkeer voor een bepaalde streek
zonder bezwaren aan een autobusdienst kan worden
overgelaten, vooraf te raadplegen waren organen, welke
van nabij, met do verkeersbelangen dier streek ver
trouwd zijn.
stil
ld.
in ol;
istiW
786.0f
voori
reri
Velen herinneren zich nog de succesvolle uitvoeringen
welke vorig Jaar hebben plaats gevonden van de ope^
rette ..Hane Drift", welke hier ter plaatse twee volle
zalen heeft getrokken.
De leider van Schagen's koorklassen, de heer Jb.
n verii £nS' 'lde comPonist van een tweede operette, getiteld
- atr Yamato" Evenals Hans Drift werd dit werk
•n hal* f#!,<;J,.reven door den heer Eli Prins. z
>Q3tauï A?,oVie advertentle in dit nummer zal een ultvoe-
c me! ft Schag?n plaats vinden a.s. Zondagavond 31 Janu-
h rlflö' avonds 8 uur.
ilen recencie's die we mochten lezen, en waarvan we
er kooa /r eenlge «"treksel» laten volgen, blijkt wel. dat
ftt moderne. pas geschreven werk in haar kort bestaan
werdêl f®eds. veel °P8*ng heeft gemaakt en bij publiek en dee-
de eers; „digfn ecn onthaal heeft gevonden,
t wiil A *«nnen onze plaatsgenooten, en zij, die ln de
-erker s 0f4 meer verwijderde omgeving wonen, dan ook
Ie en *en zferste aanraden de gelegenheid te benutten, cm
et heef door Kennismaking met dit werk zich een aangenamen
K avond te verschaffen.
leed te Waar de recensies spreken van een grooten vooruit
ging fl P?ng met Hans Drift en waar het karakter van dit
n zijn meuwste werk origineel en nieuw is, kan men zeer ze-
oeden? Ker overtuigd zijn, iets goeds te zien en te hooren, te-
Ofl meer als men verneemt, dat reeds Hans Drift bij zijn
nan t«f verschijnen in September j.1. In studie werd genomen
te Amsterdam. Rotterdam, Haarlem en in Friesland,
stal ttf Het aantal medewerkenden, muzikaal, vocaal, zoowel
rdflt K als med'espelenden op het tooneel bedraagt ruim 95,
onderverdeeld in eenlge hoofdrollen, bijrollen, koren
erd at iKoor van matrozen, koor van Japansche moeders en
irornAll KOOT Vftn
veroor!
I opgen
r i. icmpeiaansers; en een
erdacH «trijkorkest met pianist, fluittist en clarinettiat,
11 ol 11 l)p Rïxoyxï ".1
stelling
te te
lus ees
lartegei
"•««'«cu, iiuui van aapanscne moeders en
Koor van Japansche kinderen) balletten (matrozen-
et k l? Japansche tempeldansers) en een volledig
----- yiaiuoi., uuiuiBt en ciarinettist.
Spefiaal vervaardigde décors zijn wederom van de
ateliers der firma Timmer te Alkmaar.
an JJoesKops. de dertienjarige jongen, die de tltel-
'itml koor h DriU 8peelde- zal ook nu als sa* van het
J f°or de «P'1 zÜn, zoowel zingend als acteerend. Een
rJX.1 iSr4«Sn.ZiCh D°g meCr dl"
Het muzikale gedeelte staat onder leiding van den
componist, terwijl de schrijver Eli Prins, in nauwe
samenwerking met hem de regie verzorgt.
Alles tezamen doet het beste verwachten!!!
-,,,nRecen,sie'8: De heer A* Hooger ln de „Alkmaarsche
gewo# Courant
t De muziek sluit zich prachtig bij de handeling
groften vooruitgang te hooren bij Hans
J Erlssche muziek vol afwisseling en ln het tweede
5a»!» yf (het Japan9che> van locale kleur. In het laat-
b doen» ste bedrijf is de Illustratie der elkaar ontmoetende groe
pen Hollanders en Japanners uitmuntend geslaagd
...het hartelijk applaus dat herhaaldelijk werd ze.
bracht (ook bij open doek) was ten volle verdiend...
U GESW-.De kleeding was een juweeltje op zichzelf.
•^■Mej. Hansa Pelva had de dansen ingestudeerd en
ontworpen en bereikte er (zeer terecht) een langdurig
ento*' fPplau8 mede dat een herhaling van den Matrozendans
ten gevolge had waarna de ontwerpster ten toonaele
werd geroepen
xicte^
f De heer W Schreurs in het Noord-Holl Dagblad:
10 TÉfr vu ^deümSai W3S de groote schouwburgzaal gisteravond
ïïtf l? V°Pvoerln^ van de Japansche klnder-ope-
lsSeD! kend w Stampv°l En even vanzelf spre-
lleD *end was het éclatante succes,
...Jan Moeskops moest het lied van de vrijheid har-
halen wat by de volgende opvoering wel weer het geval
zal zijn Auteur en componist zijn zeer gelukkig ge
weest, handeling en muziek zijn Illustratief en karaktsris
tlek De decors, vooral in het tweede en derde be
drijf, waren voortrefelijk te noemen,
Wij zijn ervan overtuigd, dat de derde en laatste uit
voering voor een volle zaal zal worden gegeven.
LEVERING OPENB. SCHOOL-
De levering van gordijnen, linoleum, cocos met bljbe-
hoorende matten enz. voor de nieuwe Openbare School
is bjj inschrijving door verschillende firma's opgedragen
aan den heer Ch. H. Th. Schmalz, alhier.
Nog een anonieme dreigbrief.
De Ned. Spoorwegen moesten
ergens in het gras f 5000 depo-
neeren
Behalve den brief, dien de Minister van Waterstaat
voor enkele maanden ontving en waarvan wij gister
reeds melding maakten, heeft de directie van de Ned.
Spoorwegen dezer dagen nog •«n anonlemen brief ont
vangen. die onmiddellijk aart *>olitie is overhandigd.
In dezen tweeden brief w ^eëischt, dat de Ned.
Spoorwegen ergens in het gras bij de spoorbaan f«n
bedrag van f 5000 moesten deponeeren anders zou op
nieuw een treinaanslag volgen.
Dit bedrag moest daar op Zaterdag 23 Januari gede-
noneerd worden. De politie heeft ln deze omgeving dien
dag speciaal gewaakt maar geen verdachte personen
gezien Ook is dien avond van een aanslag geen sprake
geweest. Het ls de politie tot dusverre nog niet gelukt
eenlge aanwijzingen te krijgen ln zake den schrijver
van den brief, onderteekend Matuschka n.
De politie zet met kracht het onderzoek voort
Nog een duistere geschiedenis.
Het ontvangen van de anonieme brieven maakt het
geval van de lueubere treinaanslagen niet minder duis
ter. schril ft de N.R.Ct.
De onderteekening ..Matuschka IF' zou doen denken
aan een geval van psychische besmetting door de daden,
uitgebroeid ln het ziekelijke, ontwrichte brein van den
man. die verklaard heeft, dat hij door dergelijke olan-
nen als hij volvoerde met de aanslagen te Jüterbog.
Anzbach en Biatorbagy. bezeten was om de aandacht
van de wereld op zich te vestigen. Zooals Nero met
hetzelfde doel Rome in brand deed steken en Alcibiados
op ongevaarlijker wijze en in kleiner kring sensatie
trachtte te verwekken met het afsniiden van de staart
van zijn hond. De veel gehoorde hypothese: „een gek
moet het hebben gedaan" waarvoor op zich zelf alle
reden is bij de vier even monsterachtige als onzinnige
pogingen in den omtrek van Amsterdam ls echter
niet sterlc in verband met het bericht omtrent den aan
slag van Woensdagavond op den trein Amsterdam-
Haarlem. die was gettleegd met een zwaren Ijzeren
hectometerpaal van 1.70 meter lengte, welke met geweld
uit den grond moet zijn getrokken en welke, zoo werd
daarbij vermeld, slechts door tenminste twee man te
hsnteeren was.
Het is niet goed denkbaar, dat twee gekken elkaar
voor de uitvoering van een dergelijk plan vinden. Later
vonden wij echter in het Haariem's Dagblad een bericht
dat de Amsterdamsche politie vermoedt toch maar met
één dader te doen te hebben, welk vermoeden evenwel
vastgeknoopt werd aan het feit dat de lorrie (en dus
niet de hectometerpaal) door één man kan worden ge
hanteerd.
Ook het eerste gedeelte van den brief ln den zg.n.
Matuschka II: „Schurken. Wie het christenbeginsel ver
trapt zal ook de gevolgen moeten dragen", behoeft
al ziet het er in de gedachtenwereld van den schrijver
zeker allesbehalve ordelijk uit no g niet van een gek
afkomstig te zijn. Dit kan b.v. geschreven zijn door
iemand, die schrik wenscht aan te jagen en waant dat
o'p die wijze te kunnen doen.
Ookde toevoeging: „Sneltrein ParijsAmsterdam gaat
er uit", zou niet geheel kloppen met de voorstelling in
de berichten omtrent de twee aanslagen op Woensdag
avond, volgens welke de aanslag op den Parijschen trein
wel het eerst ontdekt is, maar gepleegd werd na den
aanslag op den trein AmsterdamHaarlem in omge
keerde richting, en als bij toeval, Het vermoeden ls toen
namelijk geuit, dat de misdadigers eerst gepoogd hadden
den trein uit Amsterdam te laten ontsporen, en dat zy,
toen zij dit hadden zien mislukken, verder de spoorbaan
langs zijn geloopen in de richting Amsterdam, tot zij
(bij toeval dus) de lorrie vonden als geschikt geacht
middel om den Parijschen trein te doen verongelukken.
Het ls echter mogelijk, dat men zich ook in de tijdsorde
van deze twee aanslagen heeft vergist.
Overigens Is het nog de vraag, of er wel verband be
staat tusschen den anoniemen brief en de vier pogingen
ln den omtrek van Amsterdam, welke eerst drie maan
den later plaats vonden.
De sporen van door een warhoofd te zijn gesohreven,
moet ln elk geval een tweede brief hebben gedragen,
welke dezer dagen door de Nederlandsche Spoorwegen
te Amsterdam ls ontvangen en waarin zonder nadere
tijds- en plaatsaanduiding was gevorderd, dat een be
drag van f 5000 den 23sten Januari op de spoorbaan in
de buurt van de plaats van den aanslag van Woensdag
avond op den trein AmsterdamHaarlem moest worden
gelegd, wilde niet een nieuwe aanslag volgen.
Te weinig bewaking van de spoorwegen.
Vragen van het Kamerlid Moltmaker.
De heer Moltmaker, lid der Eerste Kamer,
heeft den minister van Waterstaat de volgende vragen
gesteld:
Heeft Z. E. kennis genomen van de laaghartige aan
slagen op spoortreinen, die in de afgeloopen week rond
om Amsterdam hebben plaats gevonden?
Is de Minister niet van meening, dat naast de opspo
ring van de daders dier aanslagen, die, waren deze ge
lukt, personeel en publiek zoo noodlottig zouden hebben
getroffen, alles in het werk moet worden gesteld om
in de toekomst de mogelijkheid daarvan te voorkomen,
althans tot het kleinst mogelijke minimum te beperken?
Indien Z. E. hiermede instemt, is er dan geen aan
leiding daarbij ernstig na te gaan, welke gevolgen de
ergerlijke bezuinigingen krijgen, speciaal bij den Dienst
van Weg en Werken der Ned. Spoorwegen doorgevoerd?
Heeft de minister bij de overweging, die ongetwijfeld
plaats vindt van de middelen ter bestrijding van het
opzettelijk verwekken van spoorwegrampen, wel aan
dacht geschonken aan het feit, dat de bewaking en dus
beveiliging wel alles te wenschen overlaat?
Draagt Z. E. kermis van de veel te ver doorgedreven
beperking der bewaking van overwegen, waardoor een
leder zich vrijelijk langs de spoorbaan kan begeven, nu
ook de ploegen vam personeel van Weg en Werken zeer
belangrijk zijn ingekrompen en de voorheen driemaal
daags plaats vindende schouw der banen tot een ls be
perkt?
Is de Minister dan niet bereid ook te dien aanzien die
maatregelen te bevorderen, welke tot de grootst moge
lijke beveiliging van de spoorwegen, ten bate van het
publiek en personeel kunnen bijdragen?
KINDJE IN KOKEND WATER GEVALLEN.
Moeder overspannen naar het ziekenhuis.
Maandagmiddag is het 1%-jarig zoontje van de
wed. G. de K. te Haarlemmermeer in een kuip ko
kend water gevallen. De vrouw had de tegenwoordig
heid van geest het kind te grijpen. De arme kleine
had echter brandwonden over het geheelc lichaam
bekomen en werd in zorgwekkenden toestand naar
het ziekenhuis overgebracht. Ook de vrouw moest
wegens zenuwoverspanning in bedoelde ziekeninrich-
ting worden opgenomen.
Heden overleed plotseling,
onze beste Vader, Grootvader
en Neef. de Heer
DIRK BOONTJES Jz.,
in den ouderdom van ruim 67
jaar.
Heiloo, 26 Jan. 1932.
Rijksstraatweg A 9.
Fam. BOONTJES.
Fam. DIRKMAAT.
De teraardebestelling zal
plaats hebben Vrijdag 29 Ja
nuari a.s., des namiddags 2
uur te SL Maartensbrug.
Vertrek sterfhuis 1 uur.
F.enige en algemeene kennis
geving.
Geen bezoek.
Ondertrouwd:
G. L. BAKKER
en
C. DEKKER.
Noord-Scharwoude
26 Januari 1932.
Groenveld
Huwelijksvoltrekking te St. Maarten
op 9 Februari 1932.
Receptie: Noord-Scharwoude 31 lan.
van 3 tot 5. Groenveld, gem. Sint
Maarten, 2 Februari van 3 tot 5 en te
7.30.
Toekomstig adres: Lauriestraat,
Schagen.
Geboren:
Dochter van
R. BIJPOST Jz. en
D. M. BIJPOST—Buik.
Valkkoog, 26 Januari 1932.
ooooooaoooaooDcx)
g Den 30sten Januari hopen onze w
z geliefde Ouders, Behuwd- en z
Grootouders al
J. Delver
5 Hunne liefhebbende
Kinderen, Behuwd- en
Kleinkinderen.
Q Oudorp, Heerenweg B 40.
a Januari 1932.
ÖOOÖÖOCX)GOCX)000!Ó
J. Delver-Bruin
hunne 40-jarige Echtvereeniging S
in stilte te herdenken.
OiOÖOOiOOiOOÖöOCÖOiO
Op den 31 Januari hopen onze
r geliefde Ouders, Behuwd- en z
Grootouders
0 hunne 25-jarige Echtvereeni- C
Q ging te herdenken.
S Hun liefhebbende Kinderen,
0 Behuwd- en Kleinkind:
Q C. GROOT
80 A. GROOT-Buik.
H. GROOT.
M. GROOT.
Q K. GROOT Klz.
K. GROOT Cz.
Vennik, Haringhuizen, Jan. 1932.
OOOOÖO(X)OiOCX)CX)OiO
Dankbetuiging.
Voor de belangstelling, ondervon
den bij ons Huwelijk, betuigen wij
onzen oprechten dank.
D. MINKEMA Gz.
A. A. MINKEMA-Boesberg.
Nieuwerkerk, Januari 1932.
(Zeeland).
Rolpens.
Hoofdkaas.
Rookworst.
DIRK RAAT, SCHAGEN.
te koop gevraagd met
gelegenheid tot huren
door den verkooper.
Aanb. met uitersten prijs
aan het Bureau van dit blad
onder letter B.
niet te ver f 18.- per 1000 K.G.
tranco.
SCHAGERBRUG - Tel. 11.
TE HUUR:
groot 17 H.A.
Thans bewoond door P. J. KRU1JER,
Kanaaldijk 85, gem. Bergen.
Te bevragen bij J. DE WIT,
Breelaan 66, Bergen N.H.
Maasbiefstuk
Biefstuk
Rosbeef
Baklappen
Rollade
Lappen (rib)
70 et. per pond
60 ct. per pond
45 ct. per pond
40 ct. per pond
35 ct. per pond
35 ct. per pond
Magere of doorregen lappen
30 ct. per pond
4 pond gehakt
Gedraaid Spek
3 pond saucijsjes
f 1.—
5 pond f 0.75
f 1.-
2'/2 pond gehakt, half rund
en half varkens f 1.—
Runderlappen 40, 45 en 50 ct. p. pond
Metworst 35 ct. per pond
Leverworst 25 ct. per pond
Beleefd aanbevelend,
CONFECTIE EN MANUFACTUREN
SCHAGEN INTERC. TELEF. No. 15.
EENIG ADRES voor Schagen en omgeving
van de zoo gunstig bekend staande
Steeds groot assortiment in
de modernste uitvoeringen.
Soliditeit in alle op
zichten gegarandeerd
Moderne Naaimachine met
electrische motor, compleet
nmm f 175.-. ma
Dik versch vet Spek 15 ct. per pond.
DIRK RAAT - Schagen.
Te koop:
Deensch- en Rood (jarig) Zaad,
goede dorschkool, eigen teelt.
H. SMIT, Dirkshorn.
Te koop:
13 beste SCHRAMMEN en een
2-jarig PAARD,
vosbles-merrie, Belg. type.
Te bevragen bij G. KLEIMEER,
Doggersvaart, post Den Helder.
Te koop: mooie
GESLACHTSRIJPE BEER.
Te koop gevraagd: 20 a 25.000 K.G.
Voerbieten, Wortelen, of Rapen mei
opgaaf van naasten prijs. JAC. DE
WIT, Burgerbrug.
Te huur: Een mooi nieuw
Woon- en Winkelhuis,
waarin is gevestigd Sigarenzaak en
verpakte Levensmiddelen, op mooiste
stand van Breezand, liefst met over
name van inventaris. Te bevragen
bij L. RAVEN, Zwarteweg 54, Breezand.
Te koop:
een Slachtpaard
en eenige EIKEN BALKEN van grut-
terij-afbraak, bij K. PAARLBERG,
Oudesluis.
Pas gedorschen Gerstestroo
te koop, bij J. C. BLAAUBOER Pz.,
Barsingerweg, Wieringerwaard.
Radiotoestel te koop, voor
f 75.-, compleet geplaatst. Voor repa
ratie zich aanbevelend,
H. SLIKKER, Stroet, Sint Maarten.
Bied! zich aan:
flinke Boerenknecht,
beslist beste melker en v.g.g.v. Indienst
treding Febr.Maart a.s.
Adres te vernemen of brieven onder
No. M 29, aan 't bureau van dit blad.
TE KOOP:
2 jonge drachtige Zeugen,
werptljd le helft van Februari, bfj
K. NIEUWLAND, Uitlandscheweg,
Callantsoog.
FRIS0 P00TAARDAPPELEN
te koop. Gekeurd door de L.G.C.
Te bevragen bij P. MOLENAAR Kz.,
Heer-Hugowaard (Zuid.)