best Tarwestroo TRAPMAN Co. en. BOERDERIJ KAYSER NAAIMACHINES. 8 i. H. Tb. SC Plaatselijk Nieuws. a.s. opheffing van den tramdienst Schagen—Warmenhuizen. Naar Yamato. DE SPOORWEGAANSLAGEN Advertentiën. ANNIE, 8 8 8 K. GROOT en 0 Q A. GROOT-Pauw R. WAIBOER, Eet nu Paardenvleesch. J. DE RUIJTER, Molenstraat, SCHAGEN. PRIJZEN in verhouding tot kwaliteit UITERST BILLIJK. OP ALLE PRIJZEN GEDURENDE JANUAR110°|. KORTING. De echte 'Uien,, j)e 't den O? fespaji aanraas tot 4000 ische pu;. steeds ische ultij bereikt bun voc; janghai, Een advies aan den Minister van Water staat tal zijn 4 Verschenen is het versla* van het verhandelde in de ïbbende s twaalfde vergadering van den apoorwegraad, gehouden bracht t Cp Dinsdag 17 November 1931, waarin o.m. aan de orde dt door "j werd gesteld het uitbrengen van advies over het vol- teld tusscè. gende punt: 1 der stai „Wanneer de bediening van het lokale reizlgersver- „keer voor een bepaalde atreek zonder bezwaar aan „een autobusdienst kan worden overgelaten zal het '[dan gewenscht zijn het locale verkeer op de spoor- [wegen in die streek te beperken of zoo mogelijk „op te heffen eendeels ter bezuiniging, anderdeels „om het verkeer op grootere afstanden te versnel den en te verbeteren?" Reeds in een op 30 Sept gehouden vergadering maak- bezettn te dit punt een onderwerp van bespreking uit en werden ^naatuci 4 de navolgende belangen voor het reizend publiek naar ilt'OWa, Toren gebracht: nners s;> ie. De zekerheid zal dienen te bestaan, dat een goed vin functionneerende autodienst het reizigersverkeer over- le sciè; neemt, waarbij op een veilig en comfortabel vervoer van en, ten g den reiziger in de eerste plaata dient te worden gelet; 2a Het snelverkeer worde zooveel mogelijk bevorderd; 1 3e. Locaalspoorwegen, waaraan toeristen- of seizoen- irbin bi» plaatsen zijn gelegen, dienen In den zomertijd toch vol doende met treinverkeer bediend te worden; 4e. Terwijl elk geval van vermindering of opheffing eneraal van den localen dienst afzonderlijk ware te beoordeelen. wjjk Ty Voorts werd er op gewezen dat de autobus zijn be- epen oafe etaansrecht voldoende heeft bewezen. Thans rijden in en zich sommige streken de treinen voor locaal-verkeer zonder voldoende bezetting; ln die gevallen zal dat vberkeer aan de autobussen overgelaten moeten worden. Uit den aard der zaak zal dus het eerst het oog worden gericht op de spoonvegtrajecten, waar met het meeste verlies wordt geëxploiteerd. VEBLCn Verklaard werd, dat het geenszins de bedoeling van de directie der Ned. Spoorwegen is om geheel wlllekeu- rig de dienstregeling voor locaalverkeer in te krimpen i of op te heffen. Waar locale verkeersbediening per trein noodig zal IVilliamf blijken zal deze blijven bestaan; elk geval zal op zichzelf ■an ef&h kunnen worden beoordeeld. Daartoe zullen de wijzigingen in de dienstregeling der treinen ln overleg met de regeeringsautorlteiten plaats vinden. Ook werd er op gewezen, dat de strijd, die de UEGltl directie der Ned. Spoorwegen voortdurend bij Ged. Sta ten en bfj de Kroon voert tegen het verleenen van ver gunningen voor autobusdiensten, niet gaat tegen de autobus, als modern vervoermiddel; het bezwaar ls, dat de autobus, hoewel de Directie der Ned. Spoorwegen aartab!® naar haar oordeel reeds op voldoende wijze voor het e godïfe locale verker zorg droeg, haar dit vervoer ontneemt cn de Dl»"ectie toch verplicht blijft de bij de dienstre- >udeB» geling vastgestelde treinen te doen rijden, althans het temms}' minimum aantal van vijf treinen in elke richting. Tenslotte wordt dan ook als conclusie gesteld: De commissie is van meening dat de vraag gesteld ln het onderwerpelfjke vraagpunt, in bevestigenden zin kan x worden beantwoord, doch dat elk geval afzonderlijk beoordeeld zal moeten worden. Ten aanzien van de tram Schagen—Warmenhnlzen diene dat het aantal reizigers gemiddeld minder dan 70 per dag of 9 per trein bedraagt. De totale opbrengst (goederenvervoer inbegrepen) bedroeg ln 1929 f 16.000, tegenover f 55.000 exploitatiekosten. Hieruit blijkt de weinige rentabiliteit der lijn. Wat de Directie omtrent dergelijke lijnen zal voorstellen, ls nog niet te zeggen, j Aan de hierboven vermelde conclusie wordt tenslotte nog toegevoegd, dat over de vraag of de bediening van het locale reizigersverkeer voor een bepaalde streek zonder bezwaren aan een autobusdienst kan worden overgelaten, vooraf te raadplegen waren organen, welke van nabij, met do verkeersbelangen dier streek ver trouwd zijn. stil ld. in ol; istiW 786.0f voori reri Velen herinneren zich nog de succesvolle uitvoeringen welke vorig Jaar hebben plaats gevonden van de ope^ rette ..Hane Drift", welke hier ter plaatse twee volle zalen heeft getrokken. De leider van Schagen's koorklassen, de heer Jb. n verii £nS' 'lde comPonist van een tweede operette, getiteld - atr Yamato" Evenals Hans Drift werd dit werk •n hal* f#!,<;J,.reven door den heer Eli Prins. z >Q3tauï A?,oVie advertentle in dit nummer zal een ultvoe- c me! ft Schag?n plaats vinden a.s. Zondagavond 31 Janu- h rlflö' avonds 8 uur. ilen recencie's die we mochten lezen, en waarvan we er kooa /r eenlge «"treksel» laten volgen, blijkt wel. dat ftt moderne. pas geschreven werk in haar kort bestaan werdêl f®eds. veel °P8*ng heeft gemaakt en bij publiek en dee- de eers; „digfn ecn onthaal heeft gevonden, t wiil A *«nnen onze plaatsgenooten, en zij, die ln de -erker s 0f4 meer verwijderde omgeving wonen, dan ook Ie en *en zferste aanraden de gelegenheid te benutten, cm et heef door Kennismaking met dit werk zich een aangenamen K avond te verschaffen. leed te Waar de recensies spreken van een grooten vooruit ging fl P?ng met Hans Drift en waar het karakter van dit n zijn meuwste werk origineel en nieuw is, kan men zeer ze- oeden? Ker overtuigd zijn, iets goeds te zien en te hooren, te- Ofl meer als men verneemt, dat reeds Hans Drift bij zijn nan t«f verschijnen in September j.1. In studie werd genomen te Amsterdam. Rotterdam, Haarlem en in Friesland, stal ttf Het aantal medewerkenden, muzikaal, vocaal, zoowel rdflt K als med'espelenden op het tooneel bedraagt ruim 95, onderverdeeld in eenlge hoofdrollen, bijrollen, koren erd at iKoor van matrozen, koor van Japansche moeders en irornAll KOOT Vftn veroor! I opgen r i. icmpeiaansers; en een erdacH «trijkorkest met pianist, fluittist en clarinettiat, 11 ol 11 l)p Rïxoyxï ".1 stelling te te lus ees lartegei "•««'«cu, iiuui van aapanscne moeders en Koor van Japansche kinderen) balletten (matrozen- et k l? Japansche tempeldansers) en een volledig ----- yiaiuoi., uuiuiBt en ciarinettist. Spefiaal vervaardigde décors zijn wederom van de ateliers der firma Timmer te Alkmaar. an JJoesKops. de dertienjarige jongen, die de tltel- 'itml koor h DriU 8peelde- zal ook nu als sa* van het J f°or de «P'1 zÜn, zoowel zingend als acteerend. Een rJX.1 iSr4«Sn.ZiCh D°g meCr dl" Het muzikale gedeelte staat onder leiding van den componist, terwijl de schrijver Eli Prins, in nauwe samenwerking met hem de regie verzorgt. Alles tezamen doet het beste verwachten!!! -,,,nRecen,sie'8: De heer A* Hooger ln de „Alkmaarsche gewo# Courant t De muziek sluit zich prachtig bij de handeling groften vooruitgang te hooren bij Hans J Erlssche muziek vol afwisseling en ln het tweede 5a»!» yf (het Japan9che> van locale kleur. In het laat- b doen» ste bedrijf is de Illustratie der elkaar ontmoetende groe pen Hollanders en Japanners uitmuntend geslaagd ...het hartelijk applaus dat herhaaldelijk werd ze. bracht (ook bij open doek) was ten volle verdiend... U GESW-.De kleeding was een juweeltje op zichzelf. •^■Mej. Hansa Pelva had de dansen ingestudeerd en ontworpen en bereikte er (zeer terecht) een langdurig ento*' fPplau8 mede dat een herhaling van den Matrozendans ten gevolge had waarna de ontwerpster ten toonaele werd geroepen xicte^ f De heer W Schreurs in het Noord-Holl Dagblad: 10 TÉfr vu ^deümSai W3S de groote schouwburgzaal gisteravond ïïtf l? V°Pvoerln^ van de Japansche klnder-ope- lsSeD! kend w Stampv°l En even vanzelf spre- lleD *end was het éclatante succes, ...Jan Moeskops moest het lied van de vrijheid har- halen wat by de volgende opvoering wel weer het geval zal zijn Auteur en componist zijn zeer gelukkig ge weest, handeling en muziek zijn Illustratief en karaktsris tlek De decors, vooral in het tweede en derde be drijf, waren voortrefelijk te noemen, Wij zijn ervan overtuigd, dat de derde en laatste uit voering voor een volle zaal zal worden gegeven. LEVERING OPENB. SCHOOL- De levering van gordijnen, linoleum, cocos met bljbe- hoorende matten enz. voor de nieuwe Openbare School is bjj inschrijving door verschillende firma's opgedragen aan den heer Ch. H. Th. Schmalz, alhier. Nog een anonieme dreigbrief. De Ned. Spoorwegen moesten ergens in het gras f 5000 depo- neeren Behalve den brief, dien de Minister van Waterstaat voor enkele maanden ontving en waarvan wij gister reeds melding maakten, heeft de directie van de Ned. Spoorwegen dezer dagen nog •«n anonlemen brief ont vangen. die onmiddellijk aart *>olitie is overhandigd. In dezen tweeden brief w ^eëischt, dat de Ned. Spoorwegen ergens in het gras bij de spoorbaan f«n bedrag van f 5000 moesten deponeeren anders zou op nieuw een treinaanslag volgen. Dit bedrag moest daar op Zaterdag 23 Januari gede- noneerd worden. De politie heeft ln deze omgeving dien dag speciaal gewaakt maar geen verdachte personen gezien Ook is dien avond van een aanslag geen sprake geweest. Het ls de politie tot dusverre nog niet gelukt eenlge aanwijzingen te krijgen ln zake den schrijver van den brief, onderteekend Matuschka n. De politie zet met kracht het onderzoek voort Nog een duistere geschiedenis. Het ontvangen van de anonieme brieven maakt het geval van de lueubere treinaanslagen niet minder duis ter. schril ft de N.R.Ct. De onderteekening ..Matuschka IF' zou doen denken aan een geval van psychische besmetting door de daden, uitgebroeid ln het ziekelijke, ontwrichte brein van den man. die verklaard heeft, dat hij door dergelijke olan- nen als hij volvoerde met de aanslagen te Jüterbog. Anzbach en Biatorbagy. bezeten was om de aandacht van de wereld op zich te vestigen. Zooals Nero met hetzelfde doel Rome in brand deed steken en Alcibiados op ongevaarlijker wijze en in kleiner kring sensatie trachtte te verwekken met het afsniiden van de staart van zijn hond. De veel gehoorde hypothese: „een gek moet het hebben gedaan" waarvoor op zich zelf alle reden is bij de vier even monsterachtige als onzinnige pogingen in den omtrek van Amsterdam ls echter niet sterlc in verband met het bericht omtrent den aan slag van Woensdagavond op den trein Amsterdam- Haarlem. die was gettleegd met een zwaren Ijzeren hectometerpaal van 1.70 meter lengte, welke met geweld uit den grond moet zijn getrokken en welke, zoo werd daarbij vermeld, slechts door tenminste twee man te hsnteeren was. Het is niet goed denkbaar, dat twee gekken elkaar voor de uitvoering van een dergelijk plan vinden. Later vonden wij echter in het Haariem's Dagblad een bericht dat de Amsterdamsche politie vermoedt toch maar met één dader te doen te hebben, welk vermoeden evenwel vastgeknoopt werd aan het feit dat de lorrie (en dus niet de hectometerpaal) door één man kan worden ge hanteerd. Ook het eerste gedeelte van den brief ln den zg.n. Matuschka II: „Schurken. Wie het christenbeginsel ver trapt zal ook de gevolgen moeten dragen", behoeft al ziet het er in de gedachtenwereld van den schrijver zeker allesbehalve ordelijk uit no g niet van een gek afkomstig te zijn. Dit kan b.v. geschreven zijn door iemand, die schrik wenscht aan te jagen en waant dat o'p die wijze te kunnen doen. Ookde toevoeging: „Sneltrein ParijsAmsterdam gaat er uit", zou niet geheel kloppen met de voorstelling in de berichten omtrent de twee aanslagen op Woensdag avond, volgens welke de aanslag op den Parijschen trein wel het eerst ontdekt is, maar gepleegd werd na den aanslag op den trein AmsterdamHaarlem in omge keerde richting, en als bij toeval, Het vermoeden ls toen namelijk geuit, dat de misdadigers eerst gepoogd hadden den trein uit Amsterdam te laten ontsporen, en dat zy, toen zij dit hadden zien mislukken, verder de spoorbaan langs zijn geloopen in de richting Amsterdam, tot zij (bij toeval dus) de lorrie vonden als geschikt geacht middel om den Parijschen trein te doen verongelukken. Het ls echter mogelijk, dat men zich ook in de tijdsorde van deze twee aanslagen heeft vergist. Overigens Is het nog de vraag, of er wel verband be staat tusschen den anoniemen brief en de vier pogingen ln den omtrek van Amsterdam, welke eerst drie maan den later plaats vonden. De sporen van door een warhoofd te zijn gesohreven, moet ln elk geval een tweede brief hebben gedragen, welke dezer dagen door de Nederlandsche Spoorwegen te Amsterdam ls ontvangen en waarin zonder nadere tijds- en plaatsaanduiding was gevorderd, dat een be drag van f 5000 den 23sten Januari op de spoorbaan in de buurt van de plaats van den aanslag van Woensdag avond op den trein AmsterdamHaarlem moest worden gelegd, wilde niet een nieuwe aanslag volgen. Te weinig bewaking van de spoorwegen. Vragen van het Kamerlid Moltmaker. De heer Moltmaker, lid der Eerste Kamer, heeft den minister van Waterstaat de volgende vragen gesteld: Heeft Z. E. kennis genomen van de laaghartige aan slagen op spoortreinen, die in de afgeloopen week rond om Amsterdam hebben plaats gevonden? Is de Minister niet van meening, dat naast de opspo ring van de daders dier aanslagen, die, waren deze ge lukt, personeel en publiek zoo noodlottig zouden hebben getroffen, alles in het werk moet worden gesteld om in de toekomst de mogelijkheid daarvan te voorkomen, althans tot het kleinst mogelijke minimum te beperken? Indien Z. E. hiermede instemt, is er dan geen aan leiding daarbij ernstig na te gaan, welke gevolgen de ergerlijke bezuinigingen krijgen, speciaal bij den Dienst van Weg en Werken der Ned. Spoorwegen doorgevoerd? Heeft de minister bij de overweging, die ongetwijfeld plaats vindt van de middelen ter bestrijding van het opzettelijk verwekken van spoorwegrampen, wel aan dacht geschonken aan het feit, dat de bewaking en dus beveiliging wel alles te wenschen overlaat? Draagt Z. E. kermis van de veel te ver doorgedreven beperking der bewaking van overwegen, waardoor een leder zich vrijelijk langs de spoorbaan kan begeven, nu ook de ploegen vam personeel van Weg en Werken zeer belangrijk zijn ingekrompen en de voorheen driemaal daags plaats vindende schouw der banen tot een ls be perkt? Is de Minister dan niet bereid ook te dien aanzien die maatregelen te bevorderen, welke tot de grootst moge lijke beveiliging van de spoorwegen, ten bate van het publiek en personeel kunnen bijdragen? KINDJE IN KOKEND WATER GEVALLEN. Moeder overspannen naar het ziekenhuis. Maandagmiddag is het 1%-jarig zoontje van de wed. G. de K. te Haarlemmermeer in een kuip ko kend water gevallen. De vrouw had de tegenwoordig heid van geest het kind te grijpen. De arme kleine had echter brandwonden over het geheelc lichaam bekomen en werd in zorgwekkenden toestand naar het ziekenhuis overgebracht. Ook de vrouw moest wegens zenuwoverspanning in bedoelde ziekeninrich- ting worden opgenomen. Heden overleed plotseling, onze beste Vader, Grootvader en Neef. de Heer DIRK BOONTJES Jz., in den ouderdom van ruim 67 jaar. Heiloo, 26 Jan. 1932. Rijksstraatweg A 9. Fam. BOONTJES. Fam. DIRKMAAT. De teraardebestelling zal plaats hebben Vrijdag 29 Ja nuari a.s., des namiddags 2 uur te SL Maartensbrug. Vertrek sterfhuis 1 uur. F.enige en algemeene kennis geving. Geen bezoek. Ondertrouwd: G. L. BAKKER en C. DEKKER. Noord-Scharwoude 26 Januari 1932. Groenveld Huwelijksvoltrekking te St. Maarten op 9 Februari 1932. Receptie: Noord-Scharwoude 31 lan. van 3 tot 5. Groenveld, gem. Sint Maarten, 2 Februari van 3 tot 5 en te 7.30. Toekomstig adres: Lauriestraat, Schagen. Geboren: Dochter van R. BIJPOST Jz. en D. M. BIJPOST—Buik. Valkkoog, 26 Januari 1932. ooooooaoooaooDcx) g Den 30sten Januari hopen onze w z geliefde Ouders, Behuwd- en z Grootouders al J. Delver 5 Hunne liefhebbende Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Q Oudorp, Heerenweg B 40. a Januari 1932. ÖOOÖÖOCX)GOCX)000!Ó J. Delver-Bruin hunne 40-jarige Echtvereeniging S in stilte te herdenken. OiOÖOOiOOiOOÖöOCÖOiO Op den 31 Januari hopen onze r geliefde Ouders, Behuwd- en z Grootouders 0 hunne 25-jarige Echtvereeni- C Q ging te herdenken. S Hun liefhebbende Kinderen, 0 Behuwd- en Kleinkind: Q C. GROOT 80 A. GROOT-Buik. H. GROOT. M. GROOT. Q K. GROOT Klz. K. GROOT Cz. Vennik, Haringhuizen, Jan. 1932. OOOOÖO(X)OiOCX)CX)OiO Dankbetuiging. Voor de belangstelling, ondervon den bij ons Huwelijk, betuigen wij onzen oprechten dank. D. MINKEMA Gz. A. A. MINKEMA-Boesberg. Nieuwerkerk, Januari 1932. (Zeeland). Rolpens. Hoofdkaas. Rookworst. DIRK RAAT, SCHAGEN. te koop gevraagd met gelegenheid tot huren door den verkooper. Aanb. met uitersten prijs aan het Bureau van dit blad onder letter B. niet te ver f 18.- per 1000 K.G. tranco. SCHAGERBRUG - Tel. 11. TE HUUR: groot 17 H.A. Thans bewoond door P. J. KRU1JER, Kanaaldijk 85, gem. Bergen. Te bevragen bij J. DE WIT, Breelaan 66, Bergen N.H. Maasbiefstuk Biefstuk Rosbeef Baklappen Rollade Lappen (rib) 70 et. per pond 60 ct. per pond 45 ct. per pond 40 ct. per pond 35 ct. per pond 35 ct. per pond Magere of doorregen lappen 30 ct. per pond 4 pond gehakt Gedraaid Spek 3 pond saucijsjes f 1.— 5 pond f 0.75 f 1.- 2'/2 pond gehakt, half rund en half varkens f 1.— Runderlappen 40, 45 en 50 ct. p. pond Metworst 35 ct. per pond Leverworst 25 ct. per pond Beleefd aanbevelend, CONFECTIE EN MANUFACTUREN SCHAGEN INTERC. TELEF. No. 15. EENIG ADRES voor Schagen en omgeving van de zoo gunstig bekend staande Steeds groot assortiment in de modernste uitvoeringen. Soliditeit in alle op zichten gegarandeerd Moderne Naaimachine met electrische motor, compleet nmm f 175.-. ma Dik versch vet Spek 15 ct. per pond. DIRK RAAT - Schagen. Te koop: Deensch- en Rood (jarig) Zaad, goede dorschkool, eigen teelt. H. SMIT, Dirkshorn. Te koop: 13 beste SCHRAMMEN en een 2-jarig PAARD, vosbles-merrie, Belg. type. Te bevragen bij G. KLEIMEER, Doggersvaart, post Den Helder. Te koop: mooie GESLACHTSRIJPE BEER. Te koop gevraagd: 20 a 25.000 K.G. Voerbieten, Wortelen, of Rapen mei opgaaf van naasten prijs. JAC. DE WIT, Burgerbrug. Te huur: Een mooi nieuw Woon- en Winkelhuis, waarin is gevestigd Sigarenzaak en verpakte Levensmiddelen, op mooiste stand van Breezand, liefst met over name van inventaris. Te bevragen bij L. RAVEN, Zwarteweg 54, Breezand. Te koop: een Slachtpaard en eenige EIKEN BALKEN van grut- terij-afbraak, bij K. PAARLBERG, Oudesluis. Pas gedorschen Gerstestroo te koop, bij J. C. BLAAUBOER Pz., Barsingerweg, Wieringerwaard. Radiotoestel te koop, voor f 75.-, compleet geplaatst. Voor repa ratie zich aanbevelend, H. SLIKKER, Stroet, Sint Maarten. Bied! zich aan: flinke Boerenknecht, beslist beste melker en v.g.g.v. Indienst treding Febr.Maart a.s. Adres te vernemen of brieven onder No. M 29, aan 't bureau van dit blad. TE KOOP: 2 jonge drachtige Zeugen, werptljd le helft van Februari, bfj K. NIEUWLAND, Uitlandscheweg, Callantsoog. FRIS0 P00TAARDAPPELEN te koop. Gekeurd door de L.G.C. Te bevragen bij P. MOLENAAR Kz., Heer-Hugowaard (Zuid.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 3