Alillltl Billis- llraiutit-LiMlinllil Bui tenland. Britsche duikboot M 2 verloren. Uitgevers' N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. IE OORLOGSDREIGING PIN HET OOSTEN. Het wrak nog steeds niet teruggevonden. 9:J7 •1,6 ChpTTJZ ING' 'r-o Donderdag 28 Januari 1932. SCIAGER 75ste Jaargang No. 9011 COURANT. I Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag, Donder- i (jag cn Zaterdag Bij inzending tot s morgens 8 uur, worden Adver tentiën nog zooveel mogelijk in het eeretuitkomond nummer gpplaaut POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVEBTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85. iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inhpgrpppni Grontere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. Sjanghai aanvaardt nieuw Ja- woont. pansch ultimatum- Opheffing er Ren» van anti-Japansche genootschap 5tra< pen. Japan laat dreigenden toon hooren. Havas seinde d.d. gisteren uit Sjanghai: De Japansche consul overhandigde gisteravond om 6 uur aan den Lhinecschen burgemeester een ultima- r tum, uiterlijk Donderdag antwoord vorderend op de t Japansche eischen van 18 jan. Men meent dat de T Japanners slechts door de onvoorwaardelijke aan- vaarding van hun eischen tevreden gesteld kunnen worden. De autoriteiten van de Chineesche stad van Sjang hai besloten voor het Japansche ultimatum te zwichten. Zoodra het ulimatum werd ontvangen, ga ven de autoriteiten het bureau v< or de openbare veiligheid last, over tc gaan tot het opheffen van de anti-Japansche genootschappen te Sjanghai. Geduld van Japan uitgeput. Een Reuter-bericht meldt uit Tokio, dat op het lapansche ministerie van Marine met betrekking tot j het opnieuw zenden van oorlogsschepen, gisteren naar Sjanghai were verklaard, dat het geduld van Japan fè uitgeput. Indien China de gegeven waar schuwing in den wind slaat, zal do Japansche vloot tich gedwongen zien, afdoende maatregelen te treffen tot hot beschermen van leven en eigendom der Ja j panners. Reuter meldt uit Londen, dat de Britscho regeering door bemiddelng van haar gezant te Washington van de Vercenigde Staten een mededeeling ontving betreffende Sjanghai. De inhoud van deze mededee ling is niet onthuld. De toestand hoogst ernstig. Wanneer we de berichten van de laatste dagen over den toestand in Oost-Azië eens nagaan, dan valt het niet te ontveinzen, dat deze thans bezig is hoogst ernstig te worden. De Japanner heeft den steriotypen glimlach die hij bij de onvriendelijkste daden nog bewaren kan tegenover de bui enwereld, [laten varen en treedt thans op met onverbloemde Eimmigheid. Hij lijkt niet meer voornemens met ts of iemand rekening te houden. Het oude, krijgs zuchtige en eergierige Japan der samoerai's schijnt volkomen te hebben gezegevierd over de burgerlijke staatslieden, die 'eliiken tred wilden houden met de in het Westen langzaam zich ontwikkelende opvat tingen. h ^aPan slaat nu in alle richtingen om zich heen. De 0P™arsch tegen Harbin is niet meer alleen tegen de r. C.nneezcn, maar ook tegen de Russen gericht. Toen de Japanners Tsitsihar innamen, hebben zü den iRussisch—Chineeschen spoorweg mitsgaders zijn mi litaire bewaking van Chineezen nauwkeurig ontzien. Nu maken de berichten den indruk, dat het dezen keer om dien spoorweg die te Harbin zijn vertakking hc naar Wladiwostok en naar het Zuiden, te "Toen is. De gespannen toestand te Sjanghai. Nieuw Japansch ultimatum. V.D. vernemet nog uit Sjanghai: •De Japansche consul-generae.1 heeft den Chineeschen burgemeester van Sjanghai een nieuw ultimatum over handigd, waarin een bevredigend antwoord wordt ge jacht op de Japansche eischen vóór Donderdagavond f 10 uur 20. Aan alle kanten worden koortsachtige voorbereidin- fengetroffen ten einde beschermd te zijn tegen het drei gend gevaar van een openlijk uitbreken der vijande- nkheden. lOok de Japansche marinesoldaten zijn aangevangen 8 het hvengebied van Sjanghai loopgraven aan te leg- De Engelsche, Amerikaansche en Fransche autorïtei- I hebben alle troepen en mannestrijdkrachten gemo biliseerd. De Engelsche strijdkrachten bestaan uit twee jataljons infanterie en een afdeeling pioniers. De Ame rikaansche marinesoldaten ter sterkte van 1000 man zyn eveneens bereid. In de haven liggen behalve de Ja pansche oorlogsschepen een Engelsche kruiser en iwee kanonneerboten, zoomede Amerikaansche en Fransche Oorlogsschepen. De Amerikaansch" autoriteiten staan in permanent contact met Washington. I Het verluidt, dat zij in geval eener verscherping der IJapansche actie zullen ingrijpen. De bevelhebbers der ■Amerikaansche en Engelsche zeestrijdkrachten zijn mo menteel niet te Sjanghai aanwezig VAN ACHT METER HOOGTE GEVALLEN. Het slachtoffer overleden. Gisteren is de arbeider J. Noordzij uit de Bree- "Straat te Pernis van een in het dok liggend stoom schip van een hoogte van acht meter gevallen. De Een kreeg een bekkenfrnctuur en een hersenschud- S.11*»' ,ls naar het ziekenhuis aan den Coolsingel is overid vervoerd' waar hiJ kort na aankomst Zelfs de plaats,, waar het schip gezonken is, nog niet vastgesteld. EEN TRAGISCHE BODSCHAP AAN DE FAMILIE LEDEN DER OPVARENDEN. Heerschto er tot nu toe steeds onzekerheid omtrent het lot van de zes officieren en acht en veertig man schappen, die zi"h aan boord bevonden van de ge zonken Britsche duikboot M 2. thans wordt uit Lon den gemeld, dat de Engelsche admiraliteit aan de echtgenooten van de leden dier bemanning het vol gende telegram heeft gezonden: „Wij moeten u tot onzen spijt mededeclen, dat uw echtenoot vermist wordt en wij vree zen, dat hij bij het vergaan van de duikboot M 2, in de omgeving van Portland, om het leven is gekomen." Gedurende den geheelen dag werd geen enkel ge ruststellend bericht ontvangen, hoewel van alle be schikbare hulpmiddelen gebruik werd gemaakt, om de duikboot op te sporen Om 5.45 gistermiddag pu bliceerde de admiraliteit het officieele bericht, dat de plaats, waar de M 2 is gezonken, nog steeds niet kon worden vastgesteld. Nadere bijzonderheden omtrent de ver dwijning en de koortsachtige pogingen om het gezonken schip op te sporen. Omrtent de verdwijning van de M 2 en de koorts achtige reddingspogingen die oogenblikkelijk zijn nangewend om het gezonken schip op te sporen wor den nog de volgende bijzonderheden gemeld. Onmiddellijk toen men merkte, dat de boot niet meer boven kwam, heeft men alle bruikbare vaar tuigen gemobiliseerd om de duikboot op te zoeken In café's en bioscopen van Portsmouth werd klop jacht gehouden naar de matrozen die daar den avond doorbrachten, om de bemanning der schepen bijeen te krijgen. Dinsdagmorgen om 10.11 had men het laatste draad loos bericht gekregen van de M. 2, meldende dat zij op het punt was te duiken. Dat moet dan ongeveer om 10.30 zijn geschied. Het moederschip Titania bericht te daarop in den loop van den middag, dat het geen contact kon krijgen met de M. 2. Toen om 4.15 na middags de andere duikbooten terugkwamen, was de M. 2 er niet bij. Men zond onmiddellijk 4 torpedoja gers en twee duikbooten uit om haar te zoeken. Intus- schen bracht men in de haven van Portland alles bij een wat men aan duik- en reddingsmateriaal kon vinden. In de nanacht was reeds een groote menigte vaartuigen bijeen op de plek. waar men meende de M. 2 te moeten zoeken. Dit alles stond onder bevel van vice-admiraal Little, die de duikbooten te Ports mouth onder zich heeft. Men heeft een voorwerp ge vonden dat van de M. 2 kan zijn. Gistermiddag om twaalf uur was men daar nog steeds aan het werk. Bemoedigende berichten, die helaas niet bevestigd werden. Aanvankelijk had men noe het vermoeden ja zelfs werd het als een voldongen feit beschouwd - dat de M. 2 op een zandbodem van ca 30 meter diep te Jag. waardoor dus door deze betrekkelijk geringe diepte de kans steeg, dat men de opvarenden levend in veiligheid zou kunnen brengen. Men had nl. bij het duiken op 17 vadem (circa der tig meter) diepte een voorwerp aangetroffen, en of schoon het bericht hiervan door de Admiraliteit te Londen werd bevestigd, was deze bevestiging toch al zoo voorzichtig mogelijk gesteld. Men deelde mede. dat het bedoelde voorwerp op een zandigen bodem lag en dat diegenen, die het be richt hadden verzonden van meening waren, dat zij de. duikboot hadden gevonden. Uit het bericht was r-chter niet op te maken, of de bemanning nog in le ven was. Uit later ontvangen Reuter-telegrammen bleek evenwel, dat men zich nog op het standpunt was, dat er geen enkel spoor van de M 2 was gevonden. Om half vier gisterochtend werd deze mededeeling nog eens herhaald. Gedui ïnde den geheele nacht heb ben torpedojager, met groote zoeklichten de zee ter hoogte van Portland op een grooten afstand tever geefs afgezocht. Het is, zooals gemeld, zeer goed mogelijk, dat men op een oud wrak van een tijdens den oorlog gezonken schip is gestooten. Ter plaatse liggen namelijk zoo veel wrakken, dat de plek „het graf van de duizend schepen" wordt genoemd. Den geheelen avond verkeerde de bevolking van Portland in zenuwachtige spanning. Zoodra het be kend werd, dat ee voorwerp op den bodem was aangetroffen, op 5 K.M. afstand van Portland Bill. begaven duizenden zich naar Shefil Beach, aan de West Bay, die bezaaid is met rakken van vergane schepen en vanwaar men hoopte iets van het red dingswerk te kunnen zien. Velen hadden zich van verrekijkers voorzien, doch het ecnige wat werd waargenomen, waren de zoeklichten der marine- vaartuigen, die zich op de vermoedelijke plaats van het ongeluk hadden verzameld. Een communiqué van de admiraliteit. V.D. verneemt uit Londen: Laat in den middag heeft do Britsche admiraliteit het volgende communiqué verstrekt: „Van de onderzeeboot M 2 is tot nu toe nog geen enkel bericht ontvangen. Daarom bestaat groote vrees voor de veiligheid van de zich aan boord bevinden de hemanning." Het lot van de bemanning schijnt nu wel beze geld te zijn. Positief is komen vast te staan, dat het metalen lichaam dat Woensdagmorgen /roeg op den bodem der zee is gevonden, niet de vermiste onderzeeboot is. Men vermoedt dat het het wrak is van een schip dat tijdens den oorlog is gezonken. Onderzeeër van een vliegtuig, voorzien. De M. 2 werd in 1916 op stapel gezet en in 1920 vol tooid In 1927 werd het kanon van 21 inch er uit go- nomen en de aldus vrijkomende ruimte gebezigd voor de opstelling van een klein Parnell-Pixie-wa- tervliegtuig. De vleugels hiervan zijn opgevouwen om het vliegtuig in den onderzeeër te kunnen plaatsen. De onderzeeër is o.a. voorzien van het Davis-toestel. waarmee bij de ramp van den Britschen onderzeeër „Poseidon" in China zes man gered konden worden. Het leven aan boord van een duikboot. Wirwar van machinerieën. Over de techniek van een duikboot en het leven aan boord schrijft de Telegraaf het volgende: Opgewekt zijn zij uitgevaren, vertrouwend op hun sohip, op de techniek, die schier alles mogelijk schijnt te maken, zonder te vermoeden, dat aan het vaak opge wekte leven aan boord van de duikboot op zoo afschu welijke wijze een einde zou komen. Van het kleine we reldje, dat een duikboot vormt en waarin ieder op den ander ls aangewezen, moge hier een beschrijving volgen. Als een landrot door de nauwe opening van den com mando-toren klimt, is hij verbaasd door een veelsoortig heid van machinerieën, welke in de kleine ruimte zijn samengebracht In dezen toren en de daaronder liggende commando-centrale bevinden zich al de, voor een leek ingewikkelde toestellen voor het besturen van de boot. Door een kleine ronde opening in deze centrale is een der hutten te zien, waar men zich ternauwernood kan bewegen. Hetzelfde ls het geval in de machinekamer, waar als de boot aan de oppervlakte vaart, de motoren een oorverdoovend lawaai maken, zoodat het een ver ademing is als de electromotoren in werking worden ge steld. De navigatie aan de oppervlakte is precies als die van een gewoon schip, maar als de onderzeeboot duikt, wordt het anders. Als men zwemmer is, weet men, dat als de longen met lucht gevuld zijn, het gemakke lijk is te drijven, maar als de lucht er uit ls, dan begint men te zinken. Een onderzeeboot heeft tanks, waarin water kan in gelaten worden, of uitgepompt. Als zij aan de opper vlakte is, zijn de tanks leeg. maar bij duiken wordt het water er in toegelaten en zinkt zij. Om de boot, die in gedokentoestand, de neiging heeft, om weer naar de oppervlakte te komen, of nog verder te zinken, op een bepaalde diepte onder water te houden, zijn aan de bui tenzijde de vinnen aangebracht, gelijkende op die van visschen. Twee man zitten in het midden van de boot en kijken naar een instrument, waarop de diepte is aan gegeven en een ander toestel, hetwelk aangeeft, of de boot horizontaal ligt Gaat de neus van de boot naar boven, dan worden dè vinnen verzet, zakt hij omlaag dan worden deze diepte-roeren op een andere wijze geplaatst, De belangrijkste gedeelten van een duikboot zijn de centrale, vanwaar alle commando's worden gegeven, en ook het volloopen van de tanks geregeld wordt, en in de tweede plaats de machinekamers van de Dieselmo toren en electromotoren. Voor de bemanning blijft ge woonlijk weinig ruimte over. Wie in een duikboot is, ziet om zich heen tallooze kra nen voor lucht, water en olie, in tanks opgeborgen of samengeperst, en er zijn tegen de wanden honderden, dikke en dunne buizen aangelegd, die zich kronkelen als slangen. In een andere kleine ruimte staat het electri- sche fornuis, waar de kok het eten bereidt voor de ge heele bemanning en een huisvrouw zal tevreden zijn, als zij ziet, hoe smakelijk dat geschiedt in deze keuken in zakformaat vol eetgerei. Er staan in deze kombuis niet, als aan den wal, groote koperen glanzende potten op breede planken, maar in verborgen hoeken en hoekjes liggen de levensmiddelen, om elke ruimte te gebruiken. Vaak zijn ze nog verspreid door de geheele boot en moet de proviand uit andere deelen der boot gehaald worden. En als de kok bezig is, versoreiden zich de etensgeuren door de geheele boot, waar steeds een benauwde olie-lucht hangt. De kok moet zich behelpen, zooals elk lid der equipage van hoog tot laag. in de kleine iizeren ruimte, vol gecom pliceerde machinerieën opgesloten In de boot is het rooken streng verboden: ook als aan de oppervlakte wordt gevaren, wegens ontploffingsge vaar. Toen wij eens een tocht meemaakten bij storm achtig weer. was het aardig te zien, hoe de eene stoker na den ander even op den commandotoren kwam, om snel zijn pijpje op te steken of een sigaret. Als het na veel moeite gelukt was, om den brand er in te krijgen, en hij met volle teugen van de tabak wilde genieten, kwam met wiskundige zekerheid een nieuwe golf tegen, den rooker aan, en sissend wordt de brandende pijp ge- bluscht. Doornat ruimt de rooker het veld en komt 3neï naar beneden, om op den natten commandotoren plaats te maken voor een anderen matroos, wien hetzelfde lot treft Maar zoo kan leder in stormachtig weer tenminste een trek doen Want zelfs bij een kleine windkracht slaan de brekers over den boeg van het kleine, laag liggende vaartuig en wordt ieder, die aan het dek is, doornat Het commando: „Tanks vullen" geeft steeds eenige sensatie want dan gaat de boot duiken en kan men duidelijk het water in de tanks hooren loopen en de lucht in het bovenste gedeelte met gorgelend geluld hooren ontsnappen Als de top van den commando-toren slechts nog boven het water uitsteekt, worden de mo toren langzaam vooruit gezet en komt de boot door middel van de horizonale roeren op de diepte, welke gevaren zal worden Voor deze bereikt is. worden de roe ren weer onder eon anderen hoek geplaatst, om de boot horizontaal te houden Dit is een kwestie van oefening, want door den Invloed van den druk van het water op den commandotoren wil de boeg steeds omhoog, maar met behulp van de genoemde roeren kan de geoefende stuurman de boot in evenwicht houden, ongeveer even wijdig met de oppervlakte van het water, totdat uit de commando-centrale een ander commando wordt gege ven Twee belangrijke factoren beheerschen ten slotte den tijd. dat een duikboot onder water kan blijven, ten eerste de electrische energie en ten tweede de toevoer van versche lucht, welke saamgeperst in reservoirs wordt meegenomen.. JJMUIDER TRAWLER AANGEVAREN. Naar IJmuiden teruggekeerd. De stoomtrawler IJm. 89 „Irene", die Dinsdag ter Lrawlvisscherij uitvoer, is gistermorgen met belang rijke schade aan den voorsteven in de visschersha- ven te IJmuiden teruggekeerd. De schipper van den trawler rapporteerde bij aankomst, dat zijn schip Dinsdagavond ter hoogte van het lichtschip „Haaks" tijdens dikken mist was aangevaren door het Zweed- sche stoomschip „Sigrid Matthiessen". Of het Zwedesche schip schade heeft opgeloo- pen is niet bekend, aangezien het zonder signalen te geven zijn reis heeft voortgezet. I.IO a. S c li v r k t 77 ia y-.fi-c kVa »i) tf'e./ <- t TA ),t - i t r> ff f ,'X A Jf u i v\l t-„ "i <14 f> n /Ci, f re/N y/tf/ijóYv ^"Of 4.Mynw, Aa» Een facsimile van den brief van Matuschka II In verband met de spoorwegaanslagen in de omgeving van Amsterdam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 1