§1
m
IS
HH
ns
m
i
BS
ui
(l
PU ROL
VOOR ONZE DAMMERS.
Vraagstuk No. 911.
m
m
il
n§
M
ilf
9
Hf
m
m
1
m
m
M.
m
m
m
ui
e
m
m
m"'
m
r,
2
i
1* m m
m
VOOR ONZE SCHAKERS.
Vraagstuk No. 912.
ifSI
wiM.
EVENTJES DENKEN.
Vraagstuk Na 909.
Vraagstuk No. 910.
Waarnaar men
luistert
Jhvwe
scJiriate
fuïlct
van B. P. A. K 1 o o s, Den Haag.
Zwart: 8.
Wit: 8.
De diagramstand in cijfers behoort te luiden: Zwart
8 schijven op 6. 13, 14, 19, 23, 25, 28 en 33. Wit 8 schij
ven op 26, 30, 31, 34, 37, 42, 48 en 49. Wit speelt en wint!
OPLOSSING PROBLEEM No. 907,
van H. L. A. van Gelder. Rotterdam.
De diagramstand in cijfers was: Zwart 6 schijven op
3, 8, 15, 20, 25 en 37. Wit 7 schijven op 19, 24, 29, 32 en
39—41. Wit speelt 32—28, zwart 37x46; 1913!!!, zw.
moet nu den „meerslag-regel" in toepassing brengen
tot zijn eigen verderf, want hij moet er nu vier slaan.
nJ. van 46 naar 33, wit daarna 13x2, 33x24 en 2x35
wint!
van John Brown.
Zwart: 5.
mm
V -S
W///////Z/'
wlllf
aticdefgh
Wit: 4.
De diagramstand moet luiden: Wit Ka6. De3, Pe2 en
Le4. Zwart Kc4, Pb2, Lb4 en twee pionnen op c5 en
g4. Wit speelt en forceert mat in drie zetten.
OPLOSSING PROBLEEM No. 908,
van J. P o s p i s i 1.
De diagramstand was: Wit Kh7, Da3, Te4, Pc5, Pe8
en drie pionnen op f2, g2 en g4. Zwart Kd5, Dh4, La2,
Lf6, Pf4 en vijf pionnen op b5, c6, d7, e7 en h6. Wit
Palmer kwam na enkele minuten terug met den
sleutel. De markies stuurde hem weg en bleef een oogen-
blik peinzend voor zich uitstaren. De jicht plaagde
•hem ontzettend, maar eveneens zijn nieuwsgierigheid,
en zijn ijzeren wil behaalde de overwinning. Langzaam
stond hij op en strompelde, geleund op zijn eikenhouten
stok, naar zijn kleedkamer, waar zijn hoed en zijn bont
jas hingen. Een deur in zijn kamer gaf toegang tot een
trap, die naar het Oostelijk deel van de Abbey leidde,
waar de bibliotheek gelegen was, en waardoor hij in het
Klooster kon komen. Hij sloot deze deur zorgvuldig af
en strompelde de donkere trap af. Eindelijk bereikte hij
den beganen grond en kwam in de bibliotheek. Hij bleef
een oogenblik peinzend staan. Hij was in geen jaren in
dit gedeelte van het huis geweest, maar nu herinnerde
hij zich. dat er een oude rozentuin was. die. toen hij
hem het laatst gezien had, diende als verblijfplaats voor
de duiven en katten van de Abbey. Maar hij wist niet,
hoe hij er vanuit de bibliotheek moest komen en hij
stond op het punt om op zijn sc". .den terug te keeren,
maar op dat oogenblik klonken door. de deur van de
porseleinkamer lieflijke tonen.
Het was Lela, die voor Lord Fane zong. De markies
schrok op. De stem ontroerde hem; het was jaren ge
leden. sinds hij de zuivere- stem van een meisje ge
hoord had. Hij dacht niet meer aan den anoniemen
brief en de bedoeling, waarmee hij hier gekomen was.
Toen kwam het hem plotseling in de gedachte en zijn
oogen begonnen te glinsteren- Hier was dus de actrice
in de kleine comedie, die hem beloofd was. Hij duwde
het gordijn opzij en keek in den tuin.
Hij was diep getroffen door den aanblik van Leia's
onschuld en schoonheid en de gedachte, dat zijn zoon
een verradelijke rol tegen dit meisje zou spelen maakte
hem razend, en nog meer de gedachte, dat zijn eigen
slechtheid onder zijn dak werd voortgezet, en ten slotte
vernederde de gedachte hem, dat hij hier als een spion
ontdekt zou kunnen worden. Wie was dit meisje? Hij
herinnerde zich plotseling, dat hij eens een klein meisje
over het grasveld had zien hollen en den ouden biblio
thecaris grootvader had hooren noemen. Dus dit was
dat kleine meisje, Hij stond met saamgetrokken wenk
brauwen na te denken. Morgenavond zou ze wegge
stuurd worden en hij zou een hartig woordje met Lord
Fane wisselen. Een gevoel van bittere teleurstelling ver
vulde hem. Hij wist, dat hij slecht was, maar hij had
-ltijd gemeend, dat zijn zoon een eerlijk man was. Nu
speelt als sleutelzet Pc5a4ü Op Le5 volgt dan Pc7 enz.
Op b4, Pb6 enz. Op Ld4, Dc5. Op Dg3, Dd6. Op Df2, Pf6.
Op c5, Pc3. Op Lb3, f3. Op Ke4. de3. Op Pg2, Dd3. Een
groot aantal economisch reine matstellingen, zooals we
dat in een rechtgeaard Boheemsch Kunstgewrocht
mogen verwachten, naast een rijke varianten-vorming
in de ontleding. Reden waarom dit vraagstuk een lsten
prijs verwierf in „Cecky Spolek Sachovni".
(Nadruk verboden).
EEN LASTIGE OPTELLING.
Plaats de cijfers 12345678 en 9 zóó onder el
kaar, dat zij tezamen geteld 100 tot uitkomst geven!
IS ééN GELIJK AAN TWEE?
a x dan is
ax x2. Als we nu aan beide zijden a2 aftrekken,
dan is
axa2 x2a2 of wel
a(x—a) (x—a) (x+a) is
a x+a en x=a, dus is 2a a. Ergo is 1 2.
Wie ziet de kans de fout in deze som aan te toonen,
die er toch noodzakelijk in moet schuilen?
OPLOSSINGEN DER PUZZLES
uit het voorlaatste nummer.
I
No. 905. LASTIGE VRAGEN.
A). Een goed Hollandsch woord van drie lettergre
pen, dat van links naar rechts zoowel als omgekeerd
gelezen hetzelfde blijft beteekenen, is La va val.
B). Een woord, dat aan dezelfde condities voldoet,
maar nu vier lettergrepen telt, is bijvoorbeeld: Leger-
regel of Nedertreden.
C). Een goed Hollandsch woord, waarin vier let
ters van het ajphabet in de normale volgorde voorkomen
is alleen: Versturen. Hierin volgen de letters R. S,
T en U op de gewone wijze van ons A. B. C. op elkaar.
No. 906. EEN TOOVERVTERKANT.
Hieraan voldoet bijvoorbeeld het onderstaande. Aldus
zijn echter nog verschillende veriaties te vinden.
60
32
12
16
60
4
20
36
60
24
28
8
60
60
60
60
60
IS HET U BEKEND:
dat de sleep van de damesjapon afkomstig is uit de
veertiende eeuw in Frankrijk?
dat de sponsvisscherij vooral in de Levant aan de
Dalmatische kust bij de Grieksche eilanden en aan de
Noordkust van Afrika wordt uitgeoefend?
d a t de eerste spoorweg, d.w.z. een weg voorzien van
ijzeren rails, in 1767 werd gebouwd, toen Reynolds te
Colebrook Dale de houten spoorstaven, waarover de
kolen van uit zijn mijn werden vervoerd, met gegoten
ijzeren beslag deed voorzien, om de slijtage te ver
minderen?
d a t de eerste locomotief, die van Stephenson, in 1821
dienst deed?
bleek hij al even laag te zijn als hijzelf en de overige
Fano's.
Hij hoorde hun stemmen; toen keek Lela naar de
maan, die geel begon te worden. „O, Edgar, wat is het
al laat en grootvader is nog niet thuis. Ik geloof, dat ik'
maar naar huis moet gaan."
„Waarom, liefste?" smeekte hij. „Het is nu heerlijk
koel!"
„Ja, het is heerlijk en ik voel me heel gelukkig,
maar"... met een zucht.
„Goed, liefste, ik zal gaan. Misschien vindt meneer
Temple het niet prettig, als ik hier zoo lang blijf. Ik zal
hem een eindje tegemoet gaan."
„Nee, vanavond niet", zei ze blozend. „Kom morgen.
Ik wil vannacht aan dit uurtje denken! Als het maar
niet zoo gauw avond geworden was!"
„Het is gauw weer morgen, meisje!" merkte hij op,
,.en morgen ben je van mij en dan kunnen we uren,
dagen met elkaar doorbrengen. Ik zal vanavond met
mijn vader spreken. Hij geeft ongetwijfeld zijn toestem
ming. We moeten gauw trouwen. Nu, ik moet gaan.
Goeden nacht liefste!"
Ze hief haar gezicht op, dat hij kustte en liet haar
toen onwillig gaan. Hij spoedde zich haastig weg en gaf
den markies nog juist gelegenheid om zich in de scha
duw terug te trekken. Deze hoorde Edgar's voetstappen
zich verwijderen en bleef verbijsterd staan. Zijn zoon
was dus geen schurk hij wilde met het meisje trou
wen. Maar dit moest ten koste van alles verhinderd
worden. Hij wist, dat het nutteloos zou zijn met Edgar
te spreken. Hij moest dus naar het meisje toegaan. Hij
stapte over den drempel op Lela toe, die nog bij het
raam stond, nam zijn hoed af en glimlachte.
„Ik vraag u vergiffenis voor mijn binnendringen. Ik
zal u niet lang lastig vallen. Mag ik gaan zitten? U bent
zeker juffrouw Temple?"
„Ja, mylord."
„Ik vind, dat mijn zoon wel eens het genoegen van
zijn vriendschap met mij had kunnen deelen, vindt u
ook niet?"
Haar gelaat werd vuurrood, toen doodsbleek.
„Maar ik zal het hem niet kwalijk nemen. Als iemand
een schat vindt, deelt hij die liever niet met een ander.
Was dat werkelijk lord Fane, die bij u was? Of was
het misschien zijn neef?"
„Het was lord Fane, mylord."
„Zoo." Hij haalde diep adem. Hij wilde wel, dat ze een
ZONDAG 6 MAART.
HILVERSUM (1875 M.)
V.A.R.A.: 8.15 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleereko-
per; 8.30 Esperanto-cursus; 8.55 Voetbalmededeelingen;
9.00 Tijdsein én Tuinbouwhalfuurtje; 9.30 Cello-recital
door Frieda Belinfante. V.P.R.O.: 10.00 Kerkdienst uit
den Ned. Prot Bond te Utrecht; A.V.R.O.: 12.00 Kamer-
jrkest o.l.v. Louis Schmidt; 1.00 Film en Filmkunst
door L. J. Jordaan; 1.30 Kamerorkest; 2.00 Boeken
halfuur, 2.30 Concertgebouw-Orkest o.l.v. Eduard van
Beinum; daarna Shakespeare-cyclus VTH .o.l.v. Kommer
Kleyn; 4.45 Sportuitslagen van Vaz Dias. V.A.R.A.: 5.00
Kinderuurtje; 6.00 Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 6.45 Li
terair halfuurtje door A. M. de Jong; 7.15 Orkest.
A.V.R.O.: 8.00 Nieuws- en Sportberichten van het Pers
bureau Vaz Dias; 8.15 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep;
Intermezzo: W. Vogt; 9.30 „Goeienavond Buurtje'zang
spel in één bedrijf; 10.15 Het Dresdener Strijkkwartet;
(Mozartmuziek)10.35 „Maa. che Buien", verlovings-
spel door Dom. de Gruyter; 11.00 Kovacs Lajos.
HUIZEN (298 M.)
K.R.O.: 8.30 Morgenwijding. N.C.R.V.: 9.30 Orgelbespe
ling door R. Kamp; 9.50 Kerkdienst uit de Geref. Kerk
te Zwolle; K.R.O.: 12.15 Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer;
1.45 Godsdienstonderricht door Prof. D. Bont; 2.10 Pie-
ter van der Valk: „De Blauwe Smaragd"; 2.30 Het Stra
divarius-kwartet; 4.00 Ziekenlof uit Bloemendaal; N.C.
R.V.: 5.00 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Vee-
nendaal. K.R.O.: 7.45 Lezing; 8.10 Het Stedelijk Orkest
van Maastricht; 9.15 Vaz Dias; 10.40 Epiloog.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Omroeporkest 6.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert;
9.05 Populair Waalsch kwartiertje; 9.20 Concert.
KALUNDBORG (1153 M.)
7.20 Harmonizmuziek 10.20 Dansmuziek; 11.20 Tijdsein.
HAMBURG (372 M.)
5.50 Concert; 7.20 Concert; 9.40 Dansmuziek.
LANGENBERG (472 M.)
7.20 Operette na afloop concert.
DAVENTRY (1554 M.)
3.20 Pianorecital; 4.35 Orkest; 9.25 Orkest; 10.50 Epi
loog.
MILAAN (331 M.)
5.00. Dansmuziek 7.45 Orkestmuziek; 8.05 Gramofoonmu
ziek; 8.20 Opera-uitzending.
ROME (441 M.)
6.50 Gramofoonmuziek; 7.30 Idem; 8.05 Concert.
WEENEN (517 M.)
7.55 Vocaal Concert; 10.25 Dansmuziek.
WARSCHAU (411 M.)
6.05 Omroeporkest; 6.45 Gramofoonmuziek; 7.35 Om
roeporkest; 9.30 Zang; 10.20 Dansmuziek.
MAANDAG 7 MAART.
HILVERSUM (1875 M.)
6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen 8.00 Gramofoonmuziek,
V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding; V.A.R.A.: 10.15 Voor
dracht; 1030 VARA-Septet; 11.45 Voordracht; 12.00 Am-
sterdamsch Solisten-kwintet; 2.00 Verzorging zender;
2.15 Gramofoonmuziek; 3.00 Utrechtsch Trio; 4.00 Gra
mofoonmuziek; 4.30 Na schooltijd; 5.00 Septet 6.40 K.
ter Laan: De mobilisatie-invaliden; 7.00 Concert; 8.00
Gramofoonmuziek; 8.20 VARA-Orkest 9.00 „De Noord-
poolheld André", hoorspel; 9.45 Orkest; 10.30 Vaz Dias;
10.45 Orkest 11.15 Gramofoonmuziek.
HUIZEN (298 M.)
N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Morgenconcert; 10.30
Korte Ziekendienst; 11.00 Lezen van Chr. Lectuur; 11.30
Gramofoonmuziek; 12.00 Politieberichten; 12.30 Orgel
concert; 2.00 Uitzending voor scholen; 2.35 Lezing, 3.15
Knipcursus; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Ziekenuurtje,
5.00 Liederen en Klavierwerken 6.30 Gramofoonmuziek,
7.00 Cursus Engelsch; 7.30 Politieberichten; 7.45 Pers-
en springende lipp&n
30-60 co 90 ct T*b« 80 ct. Bii Apoth. en DroglfU»
leugen verteld had, het zou zijn taak zooveel gemakke
lijker gemaakt hebben. „En komt hij hier vaak?"
Ze schudde het hoofd. „Hij is hier twee keer geweest?"
„Twee keer? Dus u hebt hem niet meer dan twee
keer ontmoet?"
„Neen, maar we hebben gisteren een wandeling ge
maakt, mylord,"
Hij knikte. „Dus u bent goede vrienden?"
Ze bloosde en kneep haar handen ineen.
„Het is heel natuurlijk," vervolgde hij, „de Abbey is
eenzaam, en u bent allebei jong. Maar vertel me eens,
weet meneer Temple van deze vriendschap?"
„Neen."
„Zoo, dat daoht ik wel. Tot vanavond wist ik het ook
niet. Dus u bent goede vrienden. Dat spijt
me."
„Spijt het u?"
Hij knikte. „Ja, want ik vind het altijd onaangenaam
om twee jonge menschen te scheiden, die die goede
vrienden geworden zijn."
Ze sprak niet, maar sloeg haar oogen neer; toen keek
ze hem hulpeloos aan.
„Er bestaat niets mooiers dan vriendschap," vervolg
de hij, „behalve, als het een van beiden ruïneert."
„Ruineert?" mompelde ze, geschrokken. „Ik begrijp
er niets van. Waarom zou ik lord Fane ruineeren?"
Hij wachte een oogenblik en mompelde toen met ijzige
koelheid
„Ja, of hij zou u ruineeren. Ga zitten." hij stak zijn
hand uit en greep de hare, want met een kreet van af
grijzen was ze opgesprongen en teruggedeinsd, alsof hij
een gifslang was.
HOOFDSTUK XIII.
„Ga. zitten", zei de markies en Lela gehoorzaamde
langzaam.
„Ruineeren!" mompelde ze. „O, het is niet waar, het
kan niet waar zijn!"
„Het spijt me u te moeten zeggen, dat ik geen reden
heb te gelooven dat hij ook maar iets anders is dan de
rest van zijn geslacht, die een leven geleid hebben vol
leugen en bedrog."
„Ik kan het niet gelooven," fluisterde ze. terwijl er
tranen in haar oogen opwelden. Hij zou me nooit kwaad
doen!"
„Nu dan, gesteld, dat mijn zoon met u trouwt, dan
berichten Ned. Chr. Persbureau; 8.00 De Haarlemsche
Orkestvereeniging; 9.00 Lezing; 9.30 Vervolg concert;
10.00 Persberichten; 10.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Omroeporkest; 6.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem;
9.20 Concert; 9.50 Concert.
KALUNDBORG (1153 M.)
7.20 Concert; 10.05 Dansmuziek;
BERLIJN (418 M.)
3.50 Pianorecital; 5.35 Populair conecrt; 8.30 Gedeelten
uit het zangspel „Liselot" van Künneke.
HAMBURG (372 M.)
6.50 Symphonieconcert;
LANGENBERG (472 M.)
7.20 Uitzending uit het kleine Haus der Stat Bühne,
Dusseldorp; 10.35 Concert.
DAVENTRY (1554 M.)
4.35 Moschetto en zijn orkest; 11.20 Sydney Kyte en
zijn band.
MILAAN (331 M.)
6.30 Omroepkwintet; 7.40 Concert; 8.20 Symphonie
concert.
ROME (441 M.)
4.50 Solistenconcert: 7.35 Gramofoonmuziek; 8.20 sym
phonieconcert; 9.00 Populaire muziek;
WEENEN (517 M.)
9.05 Concert; 9.35 Dansmuziek;
WARSCHAU (411 M.)
4.55 Populair concert; 6.55 Gramofoonmuziek; 9.15 ld.;
10.00 Dansmuziek.
DINSDAG 8 MAART.
HILVERSUM (1875 M.)
A.V.R.O. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding;
10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Lucy M. Pierson „Ja-
pansch Bijgeloof; 11.00 Orgelconcert door Piet Halsema
soliste: Sophie Haase-Pieneman, zang; 12.00 Kleinorkest
o.l.v. Nico Treep, intermezzo gramofoonmuziek; 1.30 Ben
van den Brug: Klusjes en kliekjes; 2.00 Verzorging zen
der; 2.30 Gramofoonmuziek; 3.00 Knipcursus voor be
ginners door Mevr. Ida de Leeuwvan Rees; 4.00 Gra
mofoonmuziek; 4.30 Kinderuur door Ant. van Dijk; 5.30
Van Dijks origineele Volendammers; 6.00 Uitzending
voor het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart; 6.30
R.U.V.U.; 7.00 Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30 Engel-
sche les voor gevorderden door Fred Fry; 8.00 Hallo,
voorjaar 1932. Modepraatje door Mevr. Ida de Leeuw
van Rees; 8.15 Kovacs Lajos en zijn orkest; 9.00 Louis
Noiret; 9.20 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; 10.15 Om
roeporkest, intermezzo gramofoonmuziek; Louis Davids
zingt; 11.30 Gramofoonmuziek.
HUIZEN <298 M.)
8.00 Morgenwijding; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30
Godsdienstig halfuurtje door Pastoor L. H. Perquin,
O. P.; 12.00 Politieberichten, 12.15 K.R.O.-trio o.l.v. Piet
Lustenhouwer; 1.45 Verzorging zender; 2.00 Vrouwen-
uurtje; 3.00 Knipcursus; 3.30 Cursus in hoedenmaken;
3.45 Cursus knippen; 4.00 K.R.C.-orkest o.l.v. Johan Ger-
ritse; 4.30 Middenstandscursus „De Moderne Zakenman"
5.00 K.R.O.-orkest o.l.v. Johan Gerritse; 6.45 Cursus in
Engelsch door J. F. van der Sloot; 7.10 J. H. Nannings
Vastengebruiken en vastengebreken; 7.30 Politiebericht
ten; 7.45 Verbondskwartiertje; 8.00 Lijdensmeditatie door
Pastoor J. Th. van Noorduit de Parochiekerk van St.
Jan Dooper, Langendijk N.H.; 9.30 Persberichten van
Vaz Dias; 9.45 Kunstensemble o.l.v. Piet Lustenhouwer;
11.00 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Omroeporkest; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Om-
roepsymphonieorkest.
KALUNDBORG (1153 M.)
7.21 Ouverture „Les grandes Paques russes, Rimski-
Korsakof; 9.50 Kamermuziek.
BERLIJN (418 M.)
6.35 Paul Juon Concert; 8.35 Opera van Kurt Weis.
HAMBURG (372 M.)
5.10 Concert; 7.20 Militair concert; 8.50 Populair con
cert.
LANGENBERG (472 M.)
4.20 Vesperconcert; 7.20 Auber programma, Kamerkoor
ROME (441 M.)
4.50 Vocaal concert; 5.05 Orkestmuziek; 7.35 Gramo
foonmuziek.
WARSCHAU (411 M.)
4.55 Philharmonisch orkest; 7.35 Omroeporkest; 9.30
Oude muziek; 10.10 Dansmuziek.
wordt u markiezin van Farintosh. U zult meesteres zijn
van onmetelijke rijkdommen, de vrouw van een man, die
een ontzaggelijken invloed uitoefent. Nu kiezen zulke
mannen in den regel tot echtgenooten jongedames, die
hun gelyke in geboorte zijn, omdat er bepaalde plich
ten bestaan, die hun vrouwen te vervullen hebben. Maar
veronderstel nu, dat een jonge man in den stand van
mijn zoon een meisje trouwt uit een heel ander milieu,
dan gebeurt het volgende: de jonge vrouw bevindt zich
in een vreemde omgeving, in het gezelschap van de ge
lijken van haar echtgenoot, maar niet van haar, zij is
zenuwachtig en verlegen. Ze begaat kleine overtredingen
tegen de goede manieren; zij voelt zich onhandig en
niet op haar plaats. Al heel gauw gaat ze zich ongeluk
kig voelen; de groote dames lachen en bespotten haar;
ze fluisteren onder elkaar en laten haar zien, dat zij
dat doen. Maar erger dan dit, zij beginnen hem te be
klagen. Ze vinden, dat hij zich weggegooid heeft en
beneden zijn stand getrouwd is. De liefde, die eens zoo
bloeide, begint te verflauwen en ten slotte merkt hij, dat
het werkelijk waar is, en dat hij de statige roos had moe
ten plukken, die aan zijn zijde gebloeid zou hebben. Zoo
komt er ten slotte een slagboom tusschen hen en op ze
keren dag vertelt hij haar, dat hij zich vergist heeft
en niet langer van haar houdt."
Er was een oogenblik stilte. Het jonge meisje wendde
haar gezicht van hem af en hield de handen om de
leuning van haar stoel geklemd.
De markies glimlachte van koude voldoening.
„Natuurlijk," zei hij, „wensch ik u niet tegen uw zin
te overtuigen. Maar ik weet veel te goed hoe ongelukkig
u zich later zult voelen en mijn zoöh ook. Als u het wilt
wagen heel veel jongedames zouden veel te blij
zijn..."
Toen keerde zij zich om: „Ik ben er niet een van,
mylord!" zei ze met een droevige stem. „Neen, ik houd
te veel van uw zoon om hem ongelukkig te maken. O,
ik was zoo gelukkig en tevreden, tot hij kwam! Ik wist
niet. wat liefde beteekende, totdat hij het mij leerde!
Zelfs toen zou ik hem nog niet lief durven hebben, als
hij er mij niet toe gebracht had! Nu vertelt u mij, dat
mijn liefde hem ten gronde zou richten! O, waarom
moet ik zoo ongelukkig zijn?"
Wordt vervolgd.