§1 m IS HH ns m i BS ui (l PU ROL VOOR ONZE DAMMERS. Vraagstuk No. 911. m m il n§ M ilf 9 Hf m m 1 m m M. m m m ui e m m m"' m r, 2 i 1* m m m VOOR ONZE SCHAKERS. Vraagstuk No. 912. ifSI wiM. EVENTJES DENKEN. Vraagstuk Na 909. Vraagstuk No. 910. Waarnaar men luistert Jhvwe scJiriate fuïlct van B. P. A. K 1 o o s, Den Haag. Zwart: 8. Wit: 8. De diagramstand in cijfers behoort te luiden: Zwart 8 schijven op 6. 13, 14, 19, 23, 25, 28 en 33. Wit 8 schij ven op 26, 30, 31, 34, 37, 42, 48 en 49. Wit speelt en wint! OPLOSSING PROBLEEM No. 907, van H. L. A. van Gelder. Rotterdam. De diagramstand in cijfers was: Zwart 6 schijven op 3, 8, 15, 20, 25 en 37. Wit 7 schijven op 19, 24, 29, 32 en 39—41. Wit speelt 32—28, zwart 37x46; 1913!!!, zw. moet nu den „meerslag-regel" in toepassing brengen tot zijn eigen verderf, want hij moet er nu vier slaan. nJ. van 46 naar 33, wit daarna 13x2, 33x24 en 2x35 wint! van John Brown. Zwart: 5. mm V -S W///////Z/' wlllf aticdefgh Wit: 4. De diagramstand moet luiden: Wit Ka6. De3, Pe2 en Le4. Zwart Kc4, Pb2, Lb4 en twee pionnen op c5 en g4. Wit speelt en forceert mat in drie zetten. OPLOSSING PROBLEEM No. 908, van J. P o s p i s i 1. De diagramstand was: Wit Kh7, Da3, Te4, Pc5, Pe8 en drie pionnen op f2, g2 en g4. Zwart Kd5, Dh4, La2, Lf6, Pf4 en vijf pionnen op b5, c6, d7, e7 en h6. Wit Palmer kwam na enkele minuten terug met den sleutel. De markies stuurde hem weg en bleef een oogen- blik peinzend voor zich uitstaren. De jicht plaagde •hem ontzettend, maar eveneens zijn nieuwsgierigheid, en zijn ijzeren wil behaalde de overwinning. Langzaam stond hij op en strompelde, geleund op zijn eikenhouten stok, naar zijn kleedkamer, waar zijn hoed en zijn bont jas hingen. Een deur in zijn kamer gaf toegang tot een trap, die naar het Oostelijk deel van de Abbey leidde, waar de bibliotheek gelegen was, en waardoor hij in het Klooster kon komen. Hij sloot deze deur zorgvuldig af en strompelde de donkere trap af. Eindelijk bereikte hij den beganen grond en kwam in de bibliotheek. Hij bleef een oogenblik peinzend staan. Hij was in geen jaren in dit gedeelte van het huis geweest, maar nu herinnerde hij zich. dat er een oude rozentuin was. die. toen hij hem het laatst gezien had, diende als verblijfplaats voor de duiven en katten van de Abbey. Maar hij wist niet, hoe hij er vanuit de bibliotheek moest komen en hij stond op het punt om op zijn sc". .den terug te keeren, maar op dat oogenblik klonken door. de deur van de porseleinkamer lieflijke tonen. Het was Lela, die voor Lord Fane zong. De markies schrok op. De stem ontroerde hem; het was jaren ge leden. sinds hij de zuivere- stem van een meisje ge hoord had. Hij dacht niet meer aan den anoniemen brief en de bedoeling, waarmee hij hier gekomen was. Toen kwam het hem plotseling in de gedachte en zijn oogen begonnen te glinsteren- Hier was dus de actrice in de kleine comedie, die hem beloofd was. Hij duwde het gordijn opzij en keek in den tuin. Hij was diep getroffen door den aanblik van Leia's onschuld en schoonheid en de gedachte, dat zijn zoon een verradelijke rol tegen dit meisje zou spelen maakte hem razend, en nog meer de gedachte, dat zijn eigen slechtheid onder zijn dak werd voortgezet, en ten slotte vernederde de gedachte hem, dat hij hier als een spion ontdekt zou kunnen worden. Wie was dit meisje? Hij herinnerde zich plotseling, dat hij eens een klein meisje over het grasveld had zien hollen en den ouden biblio thecaris grootvader had hooren noemen. Dus dit was dat kleine meisje, Hij stond met saamgetrokken wenk brauwen na te denken. Morgenavond zou ze wegge stuurd worden en hij zou een hartig woordje met Lord Fane wisselen. Een gevoel van bittere teleurstelling ver vulde hem. Hij wist, dat hij slecht was, maar hij had -ltijd gemeend, dat zijn zoon een eerlijk man was. Nu speelt als sleutelzet Pc5a4ü Op Le5 volgt dan Pc7 enz. Op b4, Pb6 enz. Op Ld4, Dc5. Op Dg3, Dd6. Op Df2, Pf6. Op c5, Pc3. Op Lb3, f3. Op Ke4. de3. Op Pg2, Dd3. Een groot aantal economisch reine matstellingen, zooals we dat in een rechtgeaard Boheemsch Kunstgewrocht mogen verwachten, naast een rijke varianten-vorming in de ontleding. Reden waarom dit vraagstuk een lsten prijs verwierf in „Cecky Spolek Sachovni". (Nadruk verboden). EEN LASTIGE OPTELLING. Plaats de cijfers 12345678 en 9 zóó onder el kaar, dat zij tezamen geteld 100 tot uitkomst geven! IS ééN GELIJK AAN TWEE? a x dan is ax x2. Als we nu aan beide zijden a2 aftrekken, dan is axa2 x2a2 of wel a(x—a) (x—a) (x+a) is a x+a en x=a, dus is 2a a. Ergo is 1 2. Wie ziet de kans de fout in deze som aan te toonen, die er toch noodzakelijk in moet schuilen? OPLOSSINGEN DER PUZZLES uit het voorlaatste nummer. I No. 905. LASTIGE VRAGEN. A). Een goed Hollandsch woord van drie lettergre pen, dat van links naar rechts zoowel als omgekeerd gelezen hetzelfde blijft beteekenen, is La va val. B). Een woord, dat aan dezelfde condities voldoet, maar nu vier lettergrepen telt, is bijvoorbeeld: Leger- regel of Nedertreden. C). Een goed Hollandsch woord, waarin vier let ters van het ajphabet in de normale volgorde voorkomen is alleen: Versturen. Hierin volgen de letters R. S, T en U op de gewone wijze van ons A. B. C. op elkaar. No. 906. EEN TOOVERVTERKANT. Hieraan voldoet bijvoorbeeld het onderstaande. Aldus zijn echter nog verschillende veriaties te vinden. 60 32 12 16 60 4 20 36 60 24 28 8 60 60 60 60 60 IS HET U BEKEND: dat de sleep van de damesjapon afkomstig is uit de veertiende eeuw in Frankrijk? dat de sponsvisscherij vooral in de Levant aan de Dalmatische kust bij de Grieksche eilanden en aan de Noordkust van Afrika wordt uitgeoefend? d a t de eerste spoorweg, d.w.z. een weg voorzien van ijzeren rails, in 1767 werd gebouwd, toen Reynolds te Colebrook Dale de houten spoorstaven, waarover de kolen van uit zijn mijn werden vervoerd, met gegoten ijzeren beslag deed voorzien, om de slijtage te ver minderen? d a t de eerste locomotief, die van Stephenson, in 1821 dienst deed? bleek hij al even laag te zijn als hijzelf en de overige Fano's. Hij hoorde hun stemmen; toen keek Lela naar de maan, die geel begon te worden. „O, Edgar, wat is het al laat en grootvader is nog niet thuis. Ik geloof, dat ik' maar naar huis moet gaan." „Waarom, liefste?" smeekte hij. „Het is nu heerlijk koel!" „Ja, het is heerlijk en ik voel me heel gelukkig, maar"... met een zucht. „Goed, liefste, ik zal gaan. Misschien vindt meneer Temple het niet prettig, als ik hier zoo lang blijf. Ik zal hem een eindje tegemoet gaan." „Nee, vanavond niet", zei ze blozend. „Kom morgen. Ik wil vannacht aan dit uurtje denken! Als het maar niet zoo gauw avond geworden was!" „Het is gauw weer morgen, meisje!" merkte hij op, ,.en morgen ben je van mij en dan kunnen we uren, dagen met elkaar doorbrengen. Ik zal vanavond met mijn vader spreken. Hij geeft ongetwijfeld zijn toestem ming. We moeten gauw trouwen. Nu, ik moet gaan. Goeden nacht liefste!" Ze hief haar gezicht op, dat hij kustte en liet haar toen onwillig gaan. Hij spoedde zich haastig weg en gaf den markies nog juist gelegenheid om zich in de scha duw terug te trekken. Deze hoorde Edgar's voetstappen zich verwijderen en bleef verbijsterd staan. Zijn zoon was dus geen schurk hij wilde met het meisje trou wen. Maar dit moest ten koste van alles verhinderd worden. Hij wist, dat het nutteloos zou zijn met Edgar te spreken. Hij moest dus naar het meisje toegaan. Hij stapte over den drempel op Lela toe, die nog bij het raam stond, nam zijn hoed af en glimlachte. „Ik vraag u vergiffenis voor mijn binnendringen. Ik zal u niet lang lastig vallen. Mag ik gaan zitten? U bent zeker juffrouw Temple?" „Ja, mylord." „Ik vind, dat mijn zoon wel eens het genoegen van zijn vriendschap met mij had kunnen deelen, vindt u ook niet?" Haar gelaat werd vuurrood, toen doodsbleek. „Maar ik zal het hem niet kwalijk nemen. Als iemand een schat vindt, deelt hij die liever niet met een ander. Was dat werkelijk lord Fane, die bij u was? Of was het misschien zijn neef?" „Het was lord Fane, mylord." „Zoo." Hij haalde diep adem. Hij wilde wel, dat ze een ZONDAG 6 MAART. HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A.: 8.15 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleereko- per; 8.30 Esperanto-cursus; 8.55 Voetbalmededeelingen; 9.00 Tijdsein én Tuinbouwhalfuurtje; 9.30 Cello-recital door Frieda Belinfante. V.P.R.O.: 10.00 Kerkdienst uit den Ned. Prot Bond te Utrecht; A.V.R.O.: 12.00 Kamer- jrkest o.l.v. Louis Schmidt; 1.00 Film en Filmkunst door L. J. Jordaan; 1.30 Kamerorkest; 2.00 Boeken halfuur, 2.30 Concertgebouw-Orkest o.l.v. Eduard van Beinum; daarna Shakespeare-cyclus VTH .o.l.v. Kommer Kleyn; 4.45 Sportuitslagen van Vaz Dias. V.A.R.A.: 5.00 Kinderuurtje; 6.00 Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 6.45 Li terair halfuurtje door A. M. de Jong; 7.15 Orkest. A.V.R.O.: 8.00 Nieuws- en Sportberichten van het Pers bureau Vaz Dias; 8.15 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; Intermezzo: W. Vogt; 9.30 „Goeienavond Buurtje'zang spel in één bedrijf; 10.15 Het Dresdener Strijkkwartet; (Mozartmuziek)10.35 „Maa. che Buien", verlovings- spel door Dom. de Gruyter; 11.00 Kovacs Lajos. HUIZEN (298 M.) K.R.O.: 8.30 Morgenwijding. N.C.R.V.: 9.30 Orgelbespe ling door R. Kamp; 9.50 Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Zwolle; K.R.O.: 12.15 Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Godsdienstonderricht door Prof. D. Bont; 2.10 Pie- ter van der Valk: „De Blauwe Smaragd"; 2.30 Het Stra divarius-kwartet; 4.00 Ziekenlof uit Bloemendaal; N.C. R.V.: 5.00 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Vee- nendaal. K.R.O.: 7.45 Lezing; 8.10 Het Stedelijk Orkest van Maastricht; 9.15 Vaz Dias; 10.40 Epiloog. BRUSSEL (509 M.) 5.20 Omroeporkest 6.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert; 9.05 Populair Waalsch kwartiertje; 9.20 Concert. KALUNDBORG (1153 M.) 7.20 Harmonizmuziek 10.20 Dansmuziek; 11.20 Tijdsein. HAMBURG (372 M.) 5.50 Concert; 7.20 Concert; 9.40 Dansmuziek. LANGENBERG (472 M.) 7.20 Operette na afloop concert. DAVENTRY (1554 M.) 3.20 Pianorecital; 4.35 Orkest; 9.25 Orkest; 10.50 Epi loog. MILAAN (331 M.) 5.00. Dansmuziek 7.45 Orkestmuziek; 8.05 Gramofoonmu ziek; 8.20 Opera-uitzending. ROME (441 M.) 6.50 Gramofoonmuziek; 7.30 Idem; 8.05 Concert. WEENEN (517 M.) 7.55 Vocaal Concert; 10.25 Dansmuziek. WARSCHAU (411 M.) 6.05 Omroeporkest; 6.45 Gramofoonmuziek; 7.35 Om roeporkest; 9.30 Zang; 10.20 Dansmuziek. MAANDAG 7 MAART. HILVERSUM (1875 M.) 6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen 8.00 Gramofoonmuziek, V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding; V.A.R.A.: 10.15 Voor dracht; 1030 VARA-Septet; 11.45 Voordracht; 12.00 Am- sterdamsch Solisten-kwintet; 2.00 Verzorging zender; 2.15 Gramofoonmuziek; 3.00 Utrechtsch Trio; 4.00 Gra mofoonmuziek; 4.30 Na schooltijd; 5.00 Septet 6.40 K. ter Laan: De mobilisatie-invaliden; 7.00 Concert; 8.00 Gramofoonmuziek; 8.20 VARA-Orkest 9.00 „De Noord- poolheld André", hoorspel; 9.45 Orkest; 10.30 Vaz Dias; 10.45 Orkest 11.15 Gramofoonmuziek. HUIZEN (298 M.) N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Morgenconcert; 10.30 Korte Ziekendienst; 11.00 Lezen van Chr. Lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Politieberichten; 12.30 Orgel concert; 2.00 Uitzending voor scholen; 2.35 Lezing, 3.15 Knipcursus; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Ziekenuurtje, 5.00 Liederen en Klavierwerken 6.30 Gramofoonmuziek, 7.00 Cursus Engelsch; 7.30 Politieberichten; 7.45 Pers- en springende lipp&n 30-60 co 90 ct T*b« 80 ct. Bii Apoth. en DroglfU» leugen verteld had, het zou zijn taak zooveel gemakke lijker gemaakt hebben. „En komt hij hier vaak?" Ze schudde het hoofd. „Hij is hier twee keer geweest?" „Twee keer? Dus u hebt hem niet meer dan twee keer ontmoet?" „Neen, maar we hebben gisteren een wandeling ge maakt, mylord," Hij knikte. „Dus u bent goede vrienden?" Ze bloosde en kneep haar handen ineen. „Het is heel natuurlijk," vervolgde hij, „de Abbey is eenzaam, en u bent allebei jong. Maar vertel me eens, weet meneer Temple van deze vriendschap?" „Neen." „Zoo, dat daoht ik wel. Tot vanavond wist ik het ook niet. Dus u bent goede vrienden. Dat spijt me." „Spijt het u?" Hij knikte. „Ja, want ik vind het altijd onaangenaam om twee jonge menschen te scheiden, die die goede vrienden geworden zijn." Ze sprak niet, maar sloeg haar oogen neer; toen keek ze hem hulpeloos aan. „Er bestaat niets mooiers dan vriendschap," vervolg de hij, „behalve, als het een van beiden ruïneert." „Ruineert?" mompelde ze, geschrokken. „Ik begrijp er niets van. Waarom zou ik lord Fane ruineeren?" Hij wachte een oogenblik en mompelde toen met ijzige koelheid „Ja, of hij zou u ruineeren. Ga zitten." hij stak zijn hand uit en greep de hare, want met een kreet van af grijzen was ze opgesprongen en teruggedeinsd, alsof hij een gifslang was. HOOFDSTUK XIII. „Ga. zitten", zei de markies en Lela gehoorzaamde langzaam. „Ruineeren!" mompelde ze. „O, het is niet waar, het kan niet waar zijn!" „Het spijt me u te moeten zeggen, dat ik geen reden heb te gelooven dat hij ook maar iets anders is dan de rest van zijn geslacht, die een leven geleid hebben vol leugen en bedrog." „Ik kan het niet gelooven," fluisterde ze. terwijl er tranen in haar oogen opwelden. Hij zou me nooit kwaad doen!" „Nu dan, gesteld, dat mijn zoon met u trouwt, dan berichten Ned. Chr. Persbureau; 8.00 De Haarlemsche Orkestvereeniging; 9.00 Lezing; 9.30 Vervolg concert; 10.00 Persberichten; 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 5.20 Omroeporkest; 6.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem; 9.20 Concert; 9.50 Concert. KALUNDBORG (1153 M.) 7.20 Concert; 10.05 Dansmuziek; BERLIJN (418 M.) 3.50 Pianorecital; 5.35 Populair conecrt; 8.30 Gedeelten uit het zangspel „Liselot" van Künneke. HAMBURG (372 M.) 6.50 Symphonieconcert; LANGENBERG (472 M.) 7.20 Uitzending uit het kleine Haus der Stat Bühne, Dusseldorp; 10.35 Concert. DAVENTRY (1554 M.) 4.35 Moschetto en zijn orkest; 11.20 Sydney Kyte en zijn band. MILAAN (331 M.) 6.30 Omroepkwintet; 7.40 Concert; 8.20 Symphonie concert. ROME (441 M.) 4.50 Solistenconcert: 7.35 Gramofoonmuziek; 8.20 sym phonieconcert; 9.00 Populaire muziek; WEENEN (517 M.) 9.05 Concert; 9.35 Dansmuziek; WARSCHAU (411 M.) 4.55 Populair concert; 6.55 Gramofoonmuziek; 9.15 ld.; 10.00 Dansmuziek. DINSDAG 8 MAART. HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O. 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Lucy M. Pierson „Ja- pansch Bijgeloof; 11.00 Orgelconcert door Piet Halsema soliste: Sophie Haase-Pieneman, zang; 12.00 Kleinorkest o.l.v. Nico Treep, intermezzo gramofoonmuziek; 1.30 Ben van den Brug: Klusjes en kliekjes; 2.00 Verzorging zen der; 2.30 Gramofoonmuziek; 3.00 Knipcursus voor be ginners door Mevr. Ida de Leeuwvan Rees; 4.00 Gra mofoonmuziek; 4.30 Kinderuur door Ant. van Dijk; 5.30 Van Dijks origineele Volendammers; 6.00 Uitzending voor het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart; 6.30 R.U.V.U.; 7.00 Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30 Engel- sche les voor gevorderden door Fred Fry; 8.00 Hallo, voorjaar 1932. Modepraatje door Mevr. Ida de Leeuw van Rees; 8.15 Kovacs Lajos en zijn orkest; 9.00 Louis Noiret; 9.20 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; 10.15 Om roeporkest, intermezzo gramofoonmuziek; Louis Davids zingt; 11.30 Gramofoonmuziek. HUIZEN <298 M.) 8.00 Morgenwijding; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje door Pastoor L. H. Perquin, O. P.; 12.00 Politieberichten, 12.15 K.R.O.-trio o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Verzorging zender; 2.00 Vrouwen- uurtje; 3.00 Knipcursus; 3.30 Cursus in hoedenmaken; 3.45 Cursus knippen; 4.00 K.R.C.-orkest o.l.v. Johan Ger- ritse; 4.30 Middenstandscursus „De Moderne Zakenman" 5.00 K.R.O.-orkest o.l.v. Johan Gerritse; 6.45 Cursus in Engelsch door J. F. van der Sloot; 7.10 J. H. Nannings Vastengebruiken en vastengebreken; 7.30 Politiebericht ten; 7.45 Verbondskwartiertje; 8.00 Lijdensmeditatie door Pastoor J. Th. van Noorduit de Parochiekerk van St. Jan Dooper, Langendijk N.H.; 9.30 Persberichten van Vaz Dias; 9.45 Kunstensemble o.l.v. Piet Lustenhouwer; 11.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 5.20 Omroeporkest; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Om- roepsymphonieorkest. KALUNDBORG (1153 M.) 7.21 Ouverture „Les grandes Paques russes, Rimski- Korsakof; 9.50 Kamermuziek. BERLIJN (418 M.) 6.35 Paul Juon Concert; 8.35 Opera van Kurt Weis. HAMBURG (372 M.) 5.10 Concert; 7.20 Militair concert; 8.50 Populair con cert. LANGENBERG (472 M.) 4.20 Vesperconcert; 7.20 Auber programma, Kamerkoor ROME (441 M.) 4.50 Vocaal concert; 5.05 Orkestmuziek; 7.35 Gramo foonmuziek. WARSCHAU (411 M.) 4.55 Philharmonisch orkest; 7.35 Omroeporkest; 9.30 Oude muziek; 10.10 Dansmuziek. wordt u markiezin van Farintosh. U zult meesteres zijn van onmetelijke rijkdommen, de vrouw van een man, die een ontzaggelijken invloed uitoefent. Nu kiezen zulke mannen in den regel tot echtgenooten jongedames, die hun gelyke in geboorte zijn, omdat er bepaalde plich ten bestaan, die hun vrouwen te vervullen hebben. Maar veronderstel nu, dat een jonge man in den stand van mijn zoon een meisje trouwt uit een heel ander milieu, dan gebeurt het volgende: de jonge vrouw bevindt zich in een vreemde omgeving, in het gezelschap van de ge lijken van haar echtgenoot, maar niet van haar, zij is zenuwachtig en verlegen. Ze begaat kleine overtredingen tegen de goede manieren; zij voelt zich onhandig en niet op haar plaats. Al heel gauw gaat ze zich ongeluk kig voelen; de groote dames lachen en bespotten haar; ze fluisteren onder elkaar en laten haar zien, dat zij dat doen. Maar erger dan dit, zij beginnen hem te be klagen. Ze vinden, dat hij zich weggegooid heeft en beneden zijn stand getrouwd is. De liefde, die eens zoo bloeide, begint te verflauwen en ten slotte merkt hij, dat het werkelijk waar is, en dat hij de statige roos had moe ten plukken, die aan zijn zijde gebloeid zou hebben. Zoo komt er ten slotte een slagboom tusschen hen en op ze keren dag vertelt hij haar, dat hij zich vergist heeft en niet langer van haar houdt." Er was een oogenblik stilte. Het jonge meisje wendde haar gezicht van hem af en hield de handen om de leuning van haar stoel geklemd. De markies glimlachte van koude voldoening. „Natuurlijk," zei hij, „wensch ik u niet tegen uw zin te overtuigen. Maar ik weet veel te goed hoe ongelukkig u zich later zult voelen en mijn zoöh ook. Als u het wilt wagen heel veel jongedames zouden veel te blij zijn..." Toen keerde zij zich om: „Ik ben er niet een van, mylord!" zei ze met een droevige stem. „Neen, ik houd te veel van uw zoon om hem ongelukkig te maken. O, ik was zoo gelukkig en tevreden, tot hij kwam! Ik wist niet. wat liefde beteekende, totdat hij het mij leerde! Zelfs toen zou ik hem nog niet lief durven hebben, als hij er mij niet toe gebracht had! Nu vertelt u mij, dat mijn liefde hem ten gronde zou richten! O, waarom moet ik zoo ongelukkig zijn?" Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 19