Scbager Courant Bont Allerlei. Verkeerslessen van den A.N.W.B. res E r s. .s Tweede Blad. ke Brieven over 1 Engeland. - TÖor het onbekend gebied van arabië. Leer de kinderen het gevaar kennen. Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. den II Woensdag 9 Maart 1932. 75ste Jaargang. No. 9034 oote paj n kippe» HÜIT. De ontdekkingsreis van Bertram Thomasz van Dhufar naar Doha. 5 Maart 1932. ZOOALS we dezer doffen in een van de te Haar lem verschijnende dagbladen hebben kunnen lezen, is aart een Nederlander, den heer L. van Leeuwen, de groote onderscheiding ten jel gevallen benoemd te worden tot finantieel advi- fjgur van den koning der Hedjas. F Arabië! Een eigenaardige looverklank gaat er uit tan dat woord, zcoals slechts van enkele aardrijks- 1 kundige benamingen. Is het om het geheimzinnige, [het vele, dat in dat land nog steeds voor ons Wester- llingen ononthuld is gebleven'? Of is het om de ver- halen, die we in onze jeugd allen verslonden heb- fien? Verhalen van dappere, trouwe Arabieren, en f van hun paarden, de weergalooze Arabische heng- eten'? Hoe het zij. Arabië heeft als een magneet gewerkt op duizenden. Voor meer dan negen en negentig en een half percent van die duizenden was er een an dere magneet, die nog iets sterker trok, en die de gedaante had aangonomen van tijd- en vooral geld gebrek. Die negen en negentig en een half percent moesten zich daarom vergenoegen met reisverhalen, en hun min of meer levendige fantasie. Maar een half percent bleef over, de bevoorrech ten. die tijd t.ot hun vrije beschikking en geld in overvloed hadden. En zij waren het, die het land van hun geboorte verlieten, om dat geheimzinnige land met eigen oogen te aanschouwen, dat Arabië. met lijn Arabieren en zijn Arabische hengsten. Is het toeval geweest, dat die onverschrokken rei zigers. want onverschrokkenheid was noodig voor bun onderzoekingstochten, voornamelijk Engelschen zijn geweest Kan de oorzaak gelegen hebben in het feit. dat de Verhalen van de Duizend en Een Nacht in de Engelsche taal de Arabische verhalen wor den genoemd. Dat daarort) Arabië een nog machtiger tooverklank was voor Engelsche jongens dan voor onze Noderlnndsche'? Want ondernemingsgeest en onderzoekingslust hebben de Hollandsche jongens in alle eeuwen getoond in zeer voldoende mate te be zitten. De wereldkaart met haar Hollandsche na men in alle hoeken en windstreken is er bewijs ge noeg van. Maar Arabië schijnen zij aan de Engelschen te hebben overgelaten Burton, Doughty. Hogarth. Law- renee en zooveel anderen zijn er in doorgedrongen, en hebben ons bij hun terugkomst verteld van de dingen, die zij hadden gezien en ondervonden. Vele anderen zijn gegaan, maar hebben ons nooit verteld van hun ondervindingen, want zij zijn nooit terug gekomen. Arabië is geen land om te bereizen voor hen, die bij moeders pappot zijn grootgebracht De voorstel lingen, die wij uit onze boeken kregen van de dap pere en trouwe Arabieren waren, minstens gezegd, een klein beetje aan den geidealiseerden kant Om het eens een tikje meer volgens de werkelijkheid te zeggen: de reiziger naar Arabië. dat wil zeggen, hij die in de binnenlanden tracht door te dringen, is van zijn leven slechts zeker op dit oogenblik dat hij leeft. Wat het volgende oogenblik zal brengen, ligt in de hand der Arabieren. En een menschenleven heeft, naar het schijnt, een bijzonder kleine waarde bij die helden uit onze jeugdverhalen. De laatste Engelschman, die. tot op dit oogenblik. zijn ondervindingen over Arabië heeft neergeschre ven. is Bertram Thomas in zijn boek Arabia Felix, dat bij Cape is verschenen. De prijs is 25 shilling. En Mr. Thomas heeft daarmee aan de literatuur over Arabië een uiterst belangrijke uitbreiding gegeven. Veel was ons reeds meegedeeld door anderen voor 5n hoe ze het kunnen ontwijken. Een 18-tal wijze lessen. Het aantal verkeersongevallen, als gevolg van de snelle uitbreiding van het verkeer, neemt ieder jaar Dog steeds schrikbarend toe. De statistieken wijtzen uit, dat percentsgewijs de jeugd het ergst aan de gevaren van het verkeer is blootgesteld en ook. dat veel meer dan de helft van het. aantal verkeersonge vallen veroorzaakt wordt door het niet kennen en het niet opvolgen van de verkeersregels. Het is daarom dringend noodig, de jeugd te be schermen tegen de gevaren van het verkeor. Doot verkeersondenvijs op school en door voorlichting in het gezin kan het kind de verkeersgevaren en de re gels van den weg leeren. Maak het kind niet bang voor het gevaar, maar leer de kinderen het gevaar kennen en leer ze hce ze het gevaar kunnen ontwij ken. Gewen ze aan het gevaar, dan wordt het ont wijken ervan een tweed natuur en onbewust zullen zij dan op een critiek moment de noodige bewegin gen maken om het gevaar te ontgaan, sneller en doel matiger. dan wanneer ze er eerst over moesten gaan denken. Wanneer iemand in zulke gevallen zou moe ten gaan denken, dan was hij ai overreden, vóór dat hij uitgedacht was. Ten einde de verkeersregels meer algemeen bekend te maken, heeft de A.N.W.B. Toeristenbond voor Ne derland, die zich al sinds jaren met het verkeers- vraagstuk in zijn vollen omvang bezig houdt en nut tig werk gedaan heeft op het gebied der verkeers veiligheid, thans kosteloos een nieuw leermiddel be schikbaar gesteld, ten dienst van het verkeersonder- wijs in de hoogste klase van alle lagere scholen. Dit, leermiddel is een stel van 18 gekleurde zegels. Dit den trant van de bekende schoolplaten van den den A.N.W.B., naast elkander afbeelden een ver- keersfout en hoe 't wèl moet Alle afbeeldingen heb ben betrekking op verkeersfouten van kinderen. Van deze zegels heeft de N. N W. B een serie cli- ché's met bijschriften ter beschikking gesteld van de redactie van dit blad. In een aantal opeenvolgende nummers zal zoo'n plaatje worden afgedrukt, met een kort, eenvoudige toelichting, die voor kinderen bestemd is. als korte, gemakkelijk te onthouden ver- keersles. Met behulp van deze „verkeerslessen" kunnen ook in het gezin de kinderen vertrouwd worden ge maakt met de regels van het verkeer. Als dio verkeersregels er goed inzitten, zal menig ongeluk kunnen worden voorkomen zullen vele kin derlevens worden gespaard en zullen rouw en leed, de schaduwzijden van het moderne verkeer, minder huisgezinnen bezoeken. Wij bevelen dus deze „Verkeerslessen van den A. N. W. B.", welke 18 achtereenvolgende keeren in ons blad zullen verschijnen, ten zeerste aan in de aan dacht onzer lezers en speciaal in de aandacht van hen, die kinderen hebben! Ie Les. Steek den rijweg loodrecht over! öe eerste les behandelt het oversteken van een drukke straat.. ANWB TOERISTENBOND VOOR NEDERLAND „Steek den rijweg loodrecht over" is het onder schrift van dit zegel en de afbeelding vertoont, hoe onbezonnen Pietje het verkeerd en hoe slimme Jantje het goed doet. Bij deze eerste les kan het kind eraan worden herinnerd, dat de rijweg bestemd is voor auto's en fietsen (tenzij er voor de fietsers een afzonderlijk rij wielpad is, want dan hooren ze da&r thuis). Het trottoir is voor de voetgangers. Daar loopen ze vei lig en dreigt geen gevaar. Toch moet de wandelaar ook wel eens op den rijweg komen, als de straat moet oversteken en nu is het de kunst om dat goed en veilig te doen. Moeilijk is dat niet, maar je moet goed opletten. Op het rechter plaatje doet Jan het goed. Hij steekt recht over, dat is de kortste weg. Het is ook de veiligste weg, want Jan kan nu naar links en rechts uitkijken, of er ook een auto, of een kar, of een fiets aankomt. Hij heeft al uitgekeken vóórdat hij overstak. Eerst heeft hij naar links gekeken, om dat van dien kant het eerst gevaar dreigt. Weet ge waarom? Het is gemakkelijk te onthouden: omdat alle verkeer de rechterzijde van den weg houdt. Dat is de grondwet van het verkeer. Die grondwet moe ten allen goed kennen en dat is gemakkelijk genoeg want ze bestaat maar uit 2 woorden: „Houd rechts" Daarom moet ge eerst naar links kijken en tijdens het oversteken naar rechts, want dan ziet ge het ver keer, dat van den anderen kant komt. Piet op het linkerplaatje doet dat niet, die blijft maar naar links kijken en ziet den auto niet, die op hem af komt. Piet maakt dus twee fouten. Zijn eerste fout is, dat hij schuin oversteekt en dus den weg naar den overkant noodeloos verlengt en zijn tweede fout is, dat hij niet tijdig naar rechts kijkt en daardoor groote kans loopt overreden te worden. Steek dus den rijweg loodrecht over en kijk. vóór dat je overstreekt, eerst naar links, of de weg vrij is en dan naar rechts of er tijdens het oversteken geen gevaar nadert. En als dat onverwacht nadert, vlieg dan niet terug, maar blijf liever kalm staan tot het gevaar voorbij is en ga dan rustig verder. hem. Maar Bertram Thomas was niet tevreden met het betreden van wegen, die reeds eerder betreden waren. Hij vormde het plan, en een hoogst gewaagd plan was het. om een gedeelte van Arabië door te trekken, waar vóór hem nooit een Europeaan een voet had gezet, en waarover door Europeaan noch Arabier ooit een letter was geschreven. De reisroute van Thomas lag van Dhufar in het Zuiden tot Doha aan de Perzische Golf. Hij vertrok op den lOden December, en kwam aan op den 3den Februari. Het behoeft nauwelijks gezegd te worden, dat zulk een reis ook maar niet de minste kans van slagen zou hebben voor U of mij. Bertram Thomas was in alle opzichten geschikt voor de taak. die hij zich zelf opgelegd had. Dertien jaren lang had hij doorgebracht in Zuid-Arabië en vijf jaren daarvan was hij dcor den Sultan van Muscat en Oman gebruikt in allerlei gewichtige betrekkingen. Hij had zich ln die jaren een kennis bijgebracht van het gesproken Arabisch, zooals weinig of geen niet-Arabieren bezitten. Boven dien had hij alle mogelijke inlichtingen verzameld over het gebied, dat hij zich had voorgesteld binnen te dringen In de laatste plaats was hij volkomen geacclimatiseerd. Thomas beschouwde het als een van de voorwaar den voor zijn succes dat niemand op de hoogte zou zijn van zijn plannen. Hij hield ze daarom strikt gp- heim gedurende de twee jaren dat hij zijn reis voor bereidde. In die twee jaren bracht hij zich op de hoogte van talrijke dingen, die een onderzoekings reiziger behoort te weten. In di meeste tochten, die worden ondernomen naar onbekende streken, zijn specialisten op velerlei gebied: plantkundigen, dier kundigen. geologen. Mr. Thomas moest zijn de spe cialist op eik gebied, wilde hij zijn reis niet grooten- deels nutteloos maken. Vele reizigers, die Arabië hebben bezocht, hebben het daarbij noodig geacht zich als Arabieren te ver mommen. Mr. Thomas hoeft hen daarin slechts ge deeltelijk gevolgd. Hij kleedde zich als Bedoein, maar gaf nooit voor iets anders te zijn dan een Engelsch man. De acht en twintig Arabieren, met wie hij reis de, wisten allen, wie hij was. en wat hij wilde en Thomas wist, dat hij hen kon vertrouwen. Hij wist ook, dat, indien zijn karavaan zou worden aangeval len, het bitter weinig verschil zou maken, of hij Christen of Mohammedaan was. Een aanval, uitge voerd door een overmacht, zou voor hem en de acht en twintig Arabieren eenvoudig den dood beteekend hebben. Dag en nacht, gedurende de reis van bijna twee maanden, moest de meest nauwlettende wacht ge houden worden Ieder oogenblik kon uit een hinder laag een aanval op de karavaan ondernomen worden En één ding was nog gevaarlijker. De karavaan reis de door de woestijn van waterbron tot waterbron. Steeds bestond er kans, dat de volgende bron in het tijdelijk bezit gevonden zou worden van een andere karavaan. Dan zou onvermijdelijk een strijd moeten volgen, waarin alleen het recht van den sterkste de Deslissing kon brengen. Niemand zal natuurlijk denken, dat een twee- maandsche reis door de woestijn, ook afgezien van de vele gevaren, een pleiziertochtje is Inderdaad is het een reeks van ontberingen. Mr. Thomas vertelt ons, hoe hij zich speciaal onthaalde op den eersten Kerstdag: soepblokjes, klaargemaakt met water uit de Ghahiya, dat het voordeel heeft, dat er geen pe per en zout meer bij gedaan hoeft te worden, en ge bakken boonen uit een blikje. Verbazend aanlokkelijk klinkt zoo'n feestmaal nog niet. Maar we kunnen ons toch wel voorstellen, dat het goed gesmaakt zal hebben, na een ononderbro ken woestijnreis, door 'n brandende zon, van negen uren. Want op het midden van den dag werd nooit gegeten of halt gehouden. Hoogstens enkele oogen- blikken voor de kameelen om te grazen, voor de Ara bieren om te bidden, en voor den heer Thomas om een paar melktabletten te gebruiken. Rustpauzen werden feitelijk alleen gehouden ten behoeve van de kameelen. De karavaan van Mr. Tho mas telde er veertig. Het lot van de geheele karavaan ligt bij die veertig dieren. Als zij zouden sterven, sterven hun berijders. Geen wonder, dat de Arabie ren hen met de grootste zorg behandelen en ontzien. Meermalen, zoo vertelt Mr. Thomas, kwam het voor, dat. hij de eenige was van de karavaan, die in het zadel zat. In de brandende zon liepen dan de Ara bieren uren achtereen door het heete woestijnzand, om hun dieren te sparen, en zelfs liepen zij nog naar links en rechts, om een hosie sappige kameeldoorn te plukken voor hun beesten Dit is het echte Arabië, het onbekende Arabië van de binnenlanden. Natuurlijk is dit niet het Arabië, waarmee de heer Van Leeuwen over enkele weken kennis zal maken. Ook zullen zijn werkzaamheden als finantieel a.dviseur hem wel niet veel gelegen heid overlaten tot het maken van reizen als die van den heer Thomas. Het is niet daarvoor, dat hem de onderscheiding is verleend. VOOR DEN POLITIERECHTER. Openbare zitting van Maandag 7 Maart. HET WEERZIEN VAN EEN GOEDEN OUDEN BEKENDE GEEFT GEWOONLIJK MAAR NIET ALTIJD EEN AANGENAME VERRASSING. De 57-jarige los arbeider Klaas H. uit Koedijk, kwam op 5 Januari 1931 in meer intieme relatie met den politierechter, naar aanleiding van het feit, dat hij in den nacht van 10 op 11 November 1930 't is al een bejaarde koe, die door ons wordt opgedregd te Ber gen 'n paar konijnen had buit gemaakt, niet met del ven of fretteeren, noch met behulp van de lichtbak of jachthond, maar op een veel minder omslachtige wijze, namelijk uit een hok, dat stond op het erf van den veehouder P. L. de Wilde. Ter zake deze min of meer vrijpostige beschikking over de aan een ander dan Klaas H. toebehoorende levende have, werd hij na veelvuldige conferenties met den ambtenaar der re- classereing, eindelijk op 26 Januari 1931 veroordeeld tot 2 maanden gev. voorwaardelijk met 3 proefparen. Sinds dien datum hoorden we van vriend Klaas H., die zoowel innerlijk als uiterlijk tot een nieuw mensch was gemetamorphoseerd, tot onze oprechte vreugde, geen bedenkelijke berichten, doch heden prijkte zijj» naam weer plots op de strafrol. En helaas niet tot zijn voordeel, aangezien ten uitvoerlegging werd gelast op grond dat de reclassant zich niet aan de bijzondere voorwaarden, voornamelijk algeheele alcohol versterving, had gehouden. EEN MINDER AANGENAME DORPSGENOOTE EN FAMILIELID. Mej. Jannetje B., inwoonster van Texel, en gehuwd met den heer K., had den heer Politierechter niet het genoegen van haar verschijning geschonken, toen zij ter zake van mishandeling en beleediging moest te recht staan. Zij had namelijk den broer van haar man R. Kwast en diens echtgenoote, mej. H. Hoekstra, onthaald op eenige stompen of slagen, althans iets in dit genre en bovendien haar schoonzuster op niet weer te geven wijze beleedigd. Deze geïncrimineerde feiten waren gepleegd ln den nacht van 21 December in het café van den heer de Brade, alwaar het gezelschap aanwezig was. Gevorderd werd f 15 boete of 15 dagen. Vonnis conform eisch. EEN ORIGINEELE OUDEJAARSAVONDGRAP. Een tweetal humoristisch aangelegde Ingezetenen van Texel, de heer Jacob B. en Jacob Jan K„ hadden in den avond van 31 December een allervennakelijkst plan beraamd en een op de kachel ten huize van den kaas maker R. Roos staande pan soep weg te halen en in de weide te deponeeren, toen de grapjassen ontdekten, en. d „Lindy's" kind gestolen. (New-York). Amerika in oorlogstoestand! Poli tie, troepen, vrijwilligers regimenten zijn gemobiliseerd; alle bruggen en alle straten worden bewaakt, alle uit varende schepen nauwkeurig doorzocht. Iedere auto moet stoppen en de lading van ieder voertuig wordt na gekeken. De New-Yorksche hoofdcommissaris van po litie, Mr. Moolrooney, is naar Hopewell in den staat New Jersey gegaan, om alles persoonlijk te leiden. Wat is er gebeurd? Is er een oorlog uitgebroken? Zal Amerika dan eindelijk op grootsche wijze de alcohol- smokkelarij en het bendewezen gaan bestrijden? Zijn alle misdadigers uit de Amerikaansche gevangenissen ontsnapt? Bestaat er soms ook gevaar voor Europa? Niets van dit alles, maar de negentien maanden oude Charles Augustus Lindbergh, de zoon van den nationa- len held, is geroofd! Een stel boosdoeners wil op deze lage wijz^-den verafgoden Oceaanvlieger geld afper- DE KLEINE LINDBERGH. sen. Maar wat doet de reden er op het oogenblik toe? Eerst moet het kind worden teruggevonden en hieraan neemt heel Amerika deel. Plotseling is de liefde van het geheele rijk voor het vliegerpaar Lindbergh opnieuw ontbrand. De oogenblikken komen ons weer voor den geest, waarin wij naar de krant grepen om te lezen over dien beminnelijken, langen jongen, die met een boterham ln de eene en een kippeboutje in de andere zak over den Oceaan vloog. Men herinnert zich weer de foto van den Amerikaanschen held. hoe hij daar wat verlegen glimlachend staat en niet weet waar hij zijn lange ar men moet houden, terwijl de enthousiaste menigte zijn vliegtuig, de „Spirit of St. Louis" bestormt. „Lindy" was de eerste, die in de New Yorksche straten met een regen van confetti, papiersnippers en serpentines werd begroet. Van dat oogenblik af was Lindbergh de lieve ling van het Amerikaansche volk. Wat hij deed en wat hij liet was voor den Amerikaan toonaangevend. Een voudige gebeurtenissen in het leven van den held vul den kolommen in de Amerikaansche kranten. Lindbergh's huwelijk met de dochter van den Ame rikaanschen gezant in Mexico was een natlonalen feest dag. De geboorte van Charles Augustus werd gevierd als de geboorte van een troonopvolger in een monarchie. Het kind van Lindbergh is het kind van het Ame rikaansche volk en dit kind is nu gestolen, is in gevaar! Het moet gevonden worden, al zou het geheele Ameri kaansche volk moeten gaan zoeken. De houding van Amerika dwingt respect af. Het moet een Jong en krachtig volk zijn, dat op deze wijze met het lot van zijn lievelingen meevoelt en meeleeft. Het is een volk vol energie en enthousiasme, dat niet slechts de doodstraf voor de daders eischt, maar dat een ac tieve houding aanneemt en alles en iedereen mobiliseert om een kind te zoeken. IJsland gaat zijn heete bronnen voor het kweeken gebruiken. (Reikjavlk). Op het eiland IJsland worden, zoo als bekend is, talrijke bronnen aangetroffen, die heet water aan de aardoppervlakte brengen. Dit zijn de zoo genaamde geijsers, waaruit het water soms tot zestig meter hoog spuit. Deze bronnen werden reeds eenige honderden jaren voor technische doeleinden gebruikt. O.a. werden zij aangewend om de huizen in de hoofdstad Reikjavik te verwarmen. Toch speelde deze door moeder natuur geleverde warmtebron practisch niet zulk een groote rol als men wellicht zou denken. Maar nu heeft de regeering plannen gemaakt en doen uitwerken, waar bij het heete water geleid zou worden naar een honderd tal broeikassen. In deze kassen zouden dan groenten en fruit kunnen worden gekweekt. Door buizen, die vele honderden meters lang zouden zijn, en zoo geisoleerd; dat er geen warmte verloren zou gaan. zou het water dan naar de kassen kunnen worden gevoerd. Het zou Inderdaad heel mooi zijn, wanneer deze plannen uitvoer baar zouden blijken te zijn, want daar IJsland in den Poolcirkel ligt, kon men er tot nu toe geen groenten verbouwen of fruit kweeken. Het zou dus een belang rijke economische vooruitgang voor het eiland beteekenen wanneer men dit binnen afzienbaren tijd wel zou kunnen doen. Hierbij komt nog, dat men geen kosten zou heb ben wat het water zelf betreft, daar het van nature warm genoeg is, om voor het beoogde doel te worden gebruikt. Do eenige financieele offers, die de uitvoering der plannen met zich zou brengen zouden bestaan uit de kosten noodig voor den bouw der kassen en den aanleg van den watertoevoer. Toch heeft men alle hoop, dat die kosten alleszins waard zijn te worden gemaakt, omdat de transportkosten, die tot nu toe op de groenten en het fruit moesten worden getaald, deze beide artikelen op IJsland buitensporig duur maakten. Wel eigenaardig, dat er misschien nog eens perziken zullen groeien op IJsland. In Weenen hangen de violen niet meer in de lucht. CW e e n e n). De voormalige keizerstad, eens het muziekcentrum van Europa, maakt treurige dingen mee In den tijd dat de familie Strausz er haar eerste triom fen vierde, in de jaren, dat Haydn en Mozart er ver toefden en later nog, toen Beethoven er woonde, was op Weenen de uitspraak van toepassing: de violen hangen er in de lucht. De muziekliteratuur maakt er gewag van: Wein, Weib, Gesang und... Viollnen. Maar de mooie blauwe Donau, die nog juist als vroe ger vele vreemdelingen inspireert om een bedevaart naar het Oost-Europeesche Parijs te ondernemen, zou thans aan diezelfde vreemdelingen heel wat droevigs hebben mee te deelen, wanneer zij zich in mensohentaal kon uitdrukken. Het zijn op het oogenblik n.1. niet meer de violen, maar de crisisverordeningen, die in de lucht hangen. De violen bevinden zich voor het grootste deel ln de lommerd. Vol gens de Weensche kranten waren ln de eerste zes weken van 1932 niet minder dan 3000 inwoners van de stad gedwongen, hun dierbare viool te verpanden. De Bank vain Leening is vervuld van zuchten, die afkomstig schij nen te zijn van de violen, die aan den goeden ouden tijd terug denken en het klinkt als: „Das gibt's nur einmal, das kommt nicht wieder" Schrijft aan Mussolinil (Kopenhagen). Schrijft aan Mussolini, als U luie klanten in Italië hebt, die niet willen betalen. Dat zal nu wel de strijdkreet van velen worden, want het helpt. De volgende ware geschiedenis heeft zich een dezer dagen tusschen. Kopenhagen, Milaan en Rome afgespeeld: Een koopman uit Kopenhagen, die al jaren lang de vertegenwoordiging voor Scandinavië van ver schillende Italiaansche firma's heeft, waaronder ook de vertegenwoordiging van een groot handelshuis in Mi laan, bezat daar sinds drie jaar een aanzienlijk tegoed, op welks afbetaling hij reeds lang had aangedrongen. In een officieele schriftelijke verklaring was de schuld bevestigd, maar nu verklaarde de Mllanees, dat de be vestiging onderteekend was door een bediende, die toen nog niet bevoegd was, zijn handteekening te zetten. Tenslotte gaf de man uit Kopenhagen de zaak in handen van het Deensche consulaat in Milaan en toen er nog geen schot in kwam, reisde hij zelf naar Italië, Daar hoorde hij, dat de zaak waarschijnlijk heel lang zou duren en veel kosten met zich zou brengen, omdat de Mllanees van plan was „het er op aan te laten ko men". Ontmoedigd reisde de vertegenwoordiger weer naar het Noorden, buiten zich zelve van woede. Tijdens de lange treinreis viel hem plotseling in, wat hem te doen stond: Mussolini, den Duce schrijven! Zoo gezegd, zoo gedaan en een paar dagen later lae: een brief, ge adresseerd aan „II Duce Benito Mussolini, Roma" op d© schrijftafel van den Italiaanschen minister-president. Het was een eenvoudige, niet vormelijke brief, die recht op zijn doel afging. „Een Deensch Staatsburger verzoekt den Duce hem te helpen, omdat hij ondanks vele pogin gen niet in staat is geweest, z'n eerlijk verdiend geld in zijn bezit te krijgen." De brief miste zijn uitwerking niet. Drie weken later kreeg de man uit Kopenhagen een schrijven uit Rome van den volgenden inhoud: „Betreffende Uw klacht tegen de firma X. in Milaan. Het Koninklijke Mi nisterie van Buitenlandsche Zaken heeft qns Uw zaak ter afhandeling gegeven. Weest U verzekerd, dat wij ons voor Uw zaak zeer interesseeren en dat wij U onmid dellijk zullen berichten, zoodra er eenige resultaten be reikt zullen zijn. Hoogachtend De brief was onder teekend door den directeur van het Italiaansche depar tement voor Export. Er volgde nog een korte briefwis seling en reeds eenige dagen later kreeg de Deen van het Milaneesche Handelshuis z'n tegoed tot de laatste lire uitbetaald. Nu de moraal van de geschiedenis: als U slecht-beta- lende klanten in Italië of andere aangelegenheden te regelen hebt, schrijft aan Mussolini!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5