De Duitsche jeugd trekt er op uit.
r
Landelijke Ruitersport in het Noorden.
Woensdag 20 April 1932.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9057
Staatsloten".
j o-j T
In de Lente ontwaakt
de reislust.
WERKLOOZE JONGE MANNEN EN MEISJES
TRACHTEN AAN EEN BAANTJE TE KOMEN.
Berlijnsche Jeugdtrek-centrale.
I
(Bijzondere correspondentie.)
B e r 1 ij n, 14 April.
NAUWELIJKS begint het weer een beetje zon
niger te worden we hebben hier al tal
van mooie dagen gehad ol de wegen in
Duitschland krijgen een ander aanzien; het
zijn niet zoo zeer de boomen en het gras die plotse
Jing het aspect van het landschap wijzigen, maar
het zijn de overal opduikende trekkers en treksters,
die het genoemde effect veroorzaken. Ze Verlaten de
stad of het dorp hunner inwoning en gaan
meestal te voet naar een andere plaats; welke?
Dat weten zij gewoonlijk zelf niet Het doel van de
reis is; een betere toekomst, het effect daarentegen
is vaak; het politiebureau. Want niet alle jonge
menschen, die in dezen tijd van het jaar 's Heeren
wegen bewandelen, doen dat met toestemming van
hun ouders en opvoeders. Boeren en stedelingen,
arbeiders en kantoorlui, alles wat weer „aan den
slag" wil. beproefd zijn geluk elders. Een rugzak, een
stok en een paar stevige schoenen, een soort reis-
costuum, dat varieert tnsschen een opgelapt werk
pak en een mooi geruit jasje met bijbehoorendc
plus-fours, een hoeveelheid goede moed en wat ver
trouwen in de vastheid van het weer, dat zijn wel zoo
ongeveer de voornaamste wapens, waarmee de reis
lustigen zijn toegerust.
Vaak zijn do menschen, die op deze wijze verbe
tering trachten te brengen in hun toestand, zich niet
heelemaal bewust van maatschappelijke verhoudin
gen en van de plaats, die zijzelf innemen. „Eigens
anders zal wel iets te vinden zijn". De winter is voor
bij, de zomer wordt doorgebracht bij een boer. Zij,
die afkomstig zijn uit de groote stad, zijn van mee
ning, dat het dom is de uren zoek te brengen op
rumoerige pleinen in bedompte wachtkamers. Jeugd
tehuizen en Jeugdherbergen vormen thans immers
een net, dat zich uitspreidt over geheel Duitschland.
Wat doet men dan nog thuis, wanneer er tqch geen
werk is? Bovendien zijn ze nooit aan zich zelf over
gelaten. Steeds ontmoeten zij lotgenootcn, zoowel ge
routineerde trekvogels als onervaren eerste--jaars-
gasten. Van Drosden uit probeert, men Munchen te
bereiken. Van München gaat het naar Hamburg, van
Berlijn naar Essen enz. Wat liet resultaat der po
gingen zal zijn, weet men bijna nooit vooraf. De
één heeft ergens een oom zitten, die hem wel voor
uit zal helpen, een ander rekent op een verloofde,
die iets voor haar weet, een derde is ervan over
tuigd, dat zijn vakkennis hem ten nutte zal komen.
Veel opvoedende kracht gaat er van dit leven uit.
Men maakt kennis met botheid, domheid en egoisme,
uiaar ook moed, uithoudingsvermogen en vitaliteit
leert men naar waarde schatten.
Typen, die men aan den weg ontmoet.
De Berlijnsche Jeugd-trekcentrale gevestigd in
hetzelfde gebouw als het Hoofdbureau van Politie
~7 isan ons inlichten over de vele voor- en nadeelen,
dJe verbonden zijn aan het onbeschermd reizen der
opgroeiende generatie.
BÜ de stations worden er dagelijks tientallen aan
getroffen, die geen raad meer weten ze hebben
®r "un laatste geld uitgegeven voor hun spoorkaar
tje naar Berlijn, óf ze willen naar huis en kunnen
uiet, doordat de laatste Pfennig sedert lang is ver
dwenen. Hun schoenen zijn meestal stuk geloopen,
hun kleeren volkomen versleten, het proviand is op,
tJok dwalen haveloos-uitziende jongens en meisjes
door de stadsparken. Hier en daar staat er een te
huilen.
Orde moet er nu eenmaal zijn en de ongelukkige
globetrotters worden onherroepelijk verwezen naar
wAlexDaar onderzoekt men hun papieren en in
formeert bij ouders cn voogden, of de wereldreiziger
nf-b en n'e* n *lll's 's we££el°°Pen-
Blijkt het, dat er geen ongerechtigheden hebben
piaats gehad, dan probeert men voor al die vogels
an diverse pluimage een passende werkkring te
vinden.
Sommigen, die na veel moeite en ontbering de één
:'.an"ere groote stad hebben bereikt, komen zich
zen aanmelden cn geven op, dat ze smid zijn, of tim
merman, of onderwijzer of accountant.
De documenten die de Jeugd-trekcentrale ons
toont, bevatten veel merkwaardigs, dat dikwijls meer
boeit dan het spannendste dagboek of reisverhaal.
„Joseph N. en Hans W., afkomstig uit Salzkam-
mergut; reeds jaren onderweg; voorzien van alle pa
pieren; zijn in het bezit van passen, waarmee geheel
Europa kan worden bereisd. Toestand van hun
kleeren: goed. Proviand: in orde. Maken ook gebruik
van den trein. Verdienen hun geld met hier en daar
te werken. Hun ouders zijn geziene handwerkslie
den te Salzkammergut en hebben geen bezwaren te
gen het leven, dat de jongens nu reeds leiden van
hun zestiende jaar af".
„Karl en Wilhelm A. uit Steindorf (Thein); kwa
men zich dezer dagen bij ons vervoegen. Willen door
naar Dresden, waar z reeds vroeger in betrekking
waren. Verwezen naar het Jcuguhuis; hebben nieu
we kleeren en schoenen ontvangen en zullen over
drie dagen de reis voortzetten."
„Otto B. (Hamburg); van huis vveggeloopen, daar
het naar zijn zeggen onmogelijk was om het in
H. langer uit te houden. Zijn papleren beantwoord
den niet aan de eischen; hij is daarom in hechtenis
genomen. Naar de juistheid van zijn opgaven zal on
derzoek worden gedaan."
Martha L. en Emma H., willen haar namen niet
opgeven; zij komen, naar hun uitspraak te oordee-
len, uit Saksen. Klagen er over, dat ze thuis niets
mochten leeren. Hebben een enkele maal werk gevon
den in een fabriek of een restaurant. Uitgeput in
één der parken aangetroffen. Haar identiteit is in
middels vastgesteld en haar ouders zijn gewaar
schuwd. Dezen hebben beloofd de meisjes niet te zul
len straffen. Er zal haar onderwijs worden ver
strekt."
„Karl F. uit Altenburg, smid van beroep; geen
vaste woonplaats. Zijn bedoeling is in Bremcn op een
schip te gaan; hij heeft een oom in Amerika, die
hem vooruit kan helpen, maar geen reisgeld wil
sturen. Wel heeft hij cautie voor hem gestort. Heeft
schriftelijke toestemming van zijn vader, die authen
tiek is bevonden."
Op deze wijze gaat het verder. Er zijn geen twee
verslagen, waarvan de inhoud hetzelfde is. De com
mentaren kan men erzelf bijmaken....
Het is niet altijd even gemakkelijk het vertrouwen
der trekkers te winnen. Zij, die reeds jaren „onder
weg zijn" maken bijna den indruk van te behooren
tot een apart ras. Sommigen zijn spraakzaam en
vriendelijk, anderen laten alleen wat los, wanneer
men belooft hun een baantje te bezorgen, maar al
len hebben dat eigenaardige over zich, dat men nóch
bij den gewonen stedeling aantreft nóch bij den
boer. Zonder dat men hen van landloopersstreken
mag beschuldigen, moet men toch constateeren, dat
ze niet zelden op een ietwat ongewone manier den
tijd doorbrengen. De band met de maatschappij is
losser geworden en de trekvogels vormen een soort
gilde zonder huishoudelijk reglement.
Elk jaar, tegen het begin van de Lente komen
ze plotseling te voorschijn uit steden, gehuchten, boer
derijen en zoo waar ook uit villa's en dan staat de
Duitsche weg op eens in het teeken van den „Wan-
derbursch".
Alle correspondentie betrekking hebbende op deze
rubriek, te zenden aan J. C. Vethman. Waardpolder,
liolhorn. TeL 25.
Officieele meldingen.
Nadruk verboden
A.S. WEDSTRIJDEN.
Anna Paulowna, 19 Juni Concours-Hippiquo.
Midden-Beemster, 3 Augustus, Sterrit,
Opmeer, 6 Juni Concoure-Hlppique.
INDEELING PROGRAMMA
ANNA PAULOWNA (op 19 Juni).
Ind. Dressuurproef K.C. B (W.V. pt. 84 No. 3).
Dressuurproef voor afd. N (W.V. pt. 85) Tally Ho;
Handicap.
Springconcours (W.V. pt. 97 met klasse B beoordee
ling)).
Secretariaat: J. C. Vethman, Kolhorn, Tel. 25.
Inschrijvingen sluiten 31 Mei a.s. Wedstrijdprogiam-
ma's worden op aanvraag toegestuurd.
NIEUWE LAND. RIJVEREENIG ING.
De L. R. „Bergen" is op daartoe gedaan verdoek,
toegelaten als lid der Ned. Fed. van Land. Rijvereeni-
glngen. Ze telt 13 leden. Secretaris E. J. Voute Jr.,
Eeuwige Laan 16. Bergen.
LEDENLIJSTEN.
De leden- en adreslijsten van de L. R. „De Noorder-
ruiters" en de L. R. „Kapt. v. d. Wal" worden nog
verwacht. Voor goede verspreiding onzer Ruiterru-
briek is dit zeer gewenscht.
VERANDERING.
Meldden wij in ons nummer van 13 April 1.1. dat
ruiteravond in Hoofddorp door combinatie „Kapt. v. d.
Wal" en „Ritmeester de Krulf" werd a"n~?b'~dc~, dit
moet zijn L. R. „Amstelruiters".
Langs den hoefslag.
L. R. „WEST-FRIESLAND".
Op 30 April a.s. zal de bekende amazone Mej. E.
Rens in 't huwelijk treden met den heer W. Burger.
Vanaf de oprichting van „West-Friesland", ongeveer 5
jaar geleden, is deze amazone een zeer actief lid ge
weest Al die jaren was zij een der bekende figuren
in de achttallen van haar club en ook als springruiter
heeft zij met haar paard „Vos" vele prijzen geoogst.
„West-Friesland" zal haar beste kracht niet door dit
huwelijk verliezen. Mej. Rens blijft werkend lid harer
Vereeniging. Wij wenschen het a.s. jonge paar een
voorspoedig leven toe op hun boerderij te Burgerbrug.
V.
L. R. ,3ERGEN".
De nieuw opgerichte L. R. „Bergen" hield Zaterdag
haar eerste practlsche les onder leiding van den heer
Telleman, instructeur der vereeniging. Haar buiten
manége is zeer fraai gelegen aan den Oosterweg,
tegenover de stalhouderij van den heer Schouten.
Voüte.
L. R. „ROSSINANT".
Door den heer F. A. Melchior, voorzitter van boven
genoemde L. R. is 't Initiatief genomen, om in sa-
werking met de L. R. „Anna Paulowna" en „West-
Friesland" een caroussel in te studeeren, voor het a.s.
concours te Opmeer, op 6 Juni a.s. Door het Bestuur
van Opmeer en Omstreken is dit belangeloos aangebo
den eere-nummer dankbaar aanvaard. De figuren zul
len zoo mogelijk met 24 ruiters en paarden worden
uitgevoerd. De leiding zal berusten bij den instructeur
van laatstgenoemde L. R.
V.
MIDDEN-BEEMSTER STERRIT 1932.
Evenals vorige jaren zal ook dit jaar de sterrit, uit
geschreven door de bekende L. R. „Beijaart" te Mid
den-Beemster zijn waardige plaats weer innemen in
de rij van sportgebeurtenissen der Ned. Fed. van Land.
Rijvereenigingen. De Noord-Hollandsche sterrit naar
Midden-Beemster begint zoo langzamerhand niet al
leen traditioneel, maar ook populair te worden. Zijn
zuivere werking en groote waarde, verkregen door de
nauwkeurige en zorgvolle voorbereiding, wordt een ge
weldige propaganda voor de Ned. Land. ruiters en dat
niet alleen, een nog belangrijker factor, een schitteren
de reclame voor de prestaties van ons Ned. boeren
paard. Niettegenstaande nog velen niet overtuigd wil
len zijn van het vele zeer goede van ons inlandsche
paard, wint dit door de verschillende verrichtingen der
Ned: Landelijke ruiters zienderoogen veld. Ondanks
felle berichten en geweldige cijferse nauwkeurig uit
geplozen en gezifte berekeningen, tegen dit „Neder-
landsch fabrikaat", gaat ons bedrijfspaard onverstoord
verder en neemt alle voor hem kunstig er. listig opge
zette hindenissen, zonder ook maar één moment te
talmen. Dat de gevoerde oppositie in de bekendste
vakbladen van ons land nog zeer langen tijd moge
voortduren; een en ander is een prachtmiddel om de
aandacht van het groote publiek vast te houden op het
versmade artikel inlandsch fabrikaat. Geen nood,
evenals de sterk bevochten trens met africhtings-neus-
riem nu reeds door tal van bereden corpsen in ons
land gebruikt wordt, zoo zullen ook eerlang de afstam
melingen van de nu door ons gereden „boerenpaarden"
de stallen van onze huzaren-regimenten bevolken.
In 't ons vorig nummer ingezonden schrijven van den
heer Rossing lezen wij nog de belangrijke besparing
voor 's lands finantiën.
Laten wü echter dit gebeuren zijn niet te keeren weg
vervolgen en ons bepalen bij een beschrijving van de a.s.
sterrit 1932.
Door verschillenden werden eenige bezwaren naar vo
ren gebracht in een 1.1. gehouden Prov, vergadering te
Alkmaar, die huns inziens tot verbetering van het ge
heel zouden kunnen bijdragen. O.a. werd bezwaar ge
maakt tegen het opdrijven der afstanden. Hierdoor zou
de animo der ruiters, die kortere afstanden afleggen,
in de toekomst verflauwen. De ruiters toch die de
belde keeren als le aankwamen, in 1930 D. Olie. L.R.
Beiaart. in 1931 Jb. Schoorl als 1 en Jac. Nooij als 2e,
reden allen de langste afstanden. Wij moeten echter
niet vergeten dat ook in 1931 D. Olie een zeer lange rit
maakte, doch zeer laag werd geplaatst. Olie scheen
niet zoo goed getraind te hebben als in 1930. Er komt
dan toch zeker nog wat anders kijken en inderdaad, die-
gene die afstanden moeten doorworstelen van 100 K.M.
en meer. moeten alle zeilen bijzetten en ten eerste
een goed in de beenen, stevig in elkaar zittend paard
bezitten, wat voor den dag van uitvoering een gewel
dige training heeft ondergaan, daarbij ruiters zijn. die
met kennis van zaken te werk gaan, geen onmogelijke
dingen vragen, maar van uur tot uur. van K.M. tot
K.M. den afstand doorwerken. Als men zulke lange af
standen zelf heeft medegemaakt, getuige is geweest van
't onvermoeide en energieke optreden van ruiters als de
14-jarige Schoorl en 17-jarige Nooij. dan blijkt het rij
den van zulke afstanden nog geen pretje te zijn. Als een
leider zulke ritten dan ook aanmoedigt en laat uitvoe
ren. dan moet hq wel overtuigd zijn dat zij deze prestatie
ock kunnen leveren. Een lukrake uitvoering van derge
lijke verrichtingen zou misdaad zijn en voor ruiter en
voor paard.
Voorgesteld was dan om een maximum aantal K.M.
vait te stellen. Na gehouden besprekingen bleek dit
echter niet practisch te zijn, hierdoor zou ook door rui
ters. die niet bij machte zijn zulke groote afstanden te
voleindigen, naar dit maximum aantal een worp gedaan'
worden. En zouden teleurstellingen en fiasco's aan de
orde komen. En wat is toch het doel van de sterrit?
Bewijzen, tastbare bewijzen te leveren voor de deugdelijk
heid van ons warmbloed-paard. Zou 't in de put rijden
van eenige trouwen viervoeters een propaganda zijn?
Nrtuurlijk niet, en publiek en eigenaars moeten wij en
thousiast maken voor onze zaak. Ieder voor zich denkt
heel gauw dat ziin paard 't beste is. Laat een instruc
teur of een andere deskundige de afstanden vast stellen.
Ook bij andere prestaties draagt deze de verantwoorde
lijkheid, waarom hier niet?
Vooral nu wij gegevens hebben van twee jaar prak
tijk kunnen wij zoo prachtig de te geven kracht van
onze paarden en ruiters vaststellen. En gaan wij toch
ons zelf en ons paard overschatten, dan vinden wij de
rekening wel onder In de zak. Om echter eenigszins de
groote afstanden tegen te gaan, is een vermenigvuldl-
gingscijfer ingesteld op het aantal strafpunten op de
punten a en b zijnde conditie ruiter en paard. Het groot
ste aantal punten voor a en b is voor beiden 20. Heeft
een ruiter 1 strafpunt voor zijn conditie, wordt dit ver
menigvuldigd met 2. wordt dus 18. Heeft hij één straf
punt voor conditie paard, dan wordt dit vermenigvul
digd met 4, wordt dus 204 is 16 punten. Hiervoor heeft
men gemeend de groote afstanden en het opvoeren
eenigszins te dumpen. Bezit een ruiter dus een paard
dat 115 K.M. zeer gemakkelijk kan halen, zonder de con
ditie in gevaar te brengen, zoo weet hij nu dat bij op
drijving daarvan niet alleen zijn conditie gevaar loopt,
maar door een H punt straf te krijgen, dit onmiddellijk
2 geheele punten wordt. Ruiters van kortere afstanden,
mits zij in 't geheel niet getraind hebben, zullen voor
deze handicap veel minder of in het geheel niet in aan
merking komen.
Toch zouden we diegene willen toeroepen, niet al te
veel aan alle mogelijke reglementen te tornen, om daar
door steeds zwaarder strijd te krijgen voor hen die
over eerste klasse krachten, zoowel paard als persoon
lijk. beschikken. Ook voor die ruiters gaat op den duur
het mooi er af. Zij werken toch al veel en veel harder
voor hun plaats als anderen. Ook zij hebben enthousi
asme, dat door knechting kan verloren gaan.
In ons volgend nummer zullen wij onze verdere uit
eenzetting voor Vérloop der a.s. sterrit vervolgen.
Vm.
Trekking van Maandag 18 April.
3e klasse le lijst
No. 17519 f 25000.
No. 38 f 1500.
Nos. 2041 6001 en 19854 ieder f 100.
Nos. 13113 18800 en 19150 ieder f 400.
Nos. 5667 6005 en 8491 ieder f 200.
Nos. 4826 5849 6485 6886 8586 9390 13286 en 17956 L'der
i 100.
Prijzen van f
45.
56
116
125
332
380
420
458
513
550
552
569
617
710
722
768
821
858
907
927
960
979
1011
1026
1230
1282
1354
1419
1472
1588
1671
1699
1802
1822
1880
1932
1946
2038
2045
2157
2247
2290
2390
2408
2489
2501
2550
2622
2674
2696
2706
2774
2779
2820
3007
3018
3053
3130
3171
3217
3235
3254
3295
3303
3312
3341
3426
3454
3475
3488
3612
3614
3617
3660
3694
3854
3919
4002
4104
4110
4123
4241
4246
4319
4344
4384
4571
4606
4621
4662
4664
4725
4754
4772
4947
4958
4970
4972
5010
5016
5086
5109
5233
5307
5333
5340
5367
5381
5434
5525
5578
5587
5608
5626
5653
5655
5743
5878
5883
5926
5967
6040
6162
6308
6311
6315
6439
6466
6578
6580
6600
6614
6630
6656
6658
6680
6691
6772
6780
6811
6905
6921
6922
6950
7137
7184
7210
7227
7269
7286
7384
7394
7402
7405
7406
7422
7465
7479
7505
7558
7573
7599
7605
7641
7645
7714
7731
7743
7791
7812
7959
8041
8052
8124
8125
8205
8256
8427
8495
8519
8545
8590
8610
8638
8663
8706
8732
8774
8830
8862
8865
8911
8943
9064
9176
9177
9230
9232
9259
9277
9388
9411
9420
9434
9549
9576
9695
9703
9706
9714
9759
9764
9829
9851
9869
9950
9972
10163
10199
10221
10344
10411
10423
10436
10*54
10492
10499
1C500
10537
10539
10541
10552
10581
10586
10587
10721
10729
10846
10957
10965
10989
11065
11084
11096
11134
11248
11266
11269
11272
11338
11406
11421
11422
11432
11444
11472
11493
11550
11612
11634
11730
11734
11767
11812
11857
11861
11872
11875
11905
11936
11952
11991
12010
12042
12105
12141
12187
12274
12310
12319
12370
12381
12476
12557
12580
12638
12696
12780
12789
12798
12799
12850
12995
13004
13061
13071
13090
13137
13165
13174
13214
13225
13240
13312
13327
13342
13409
13474
13541
13556
13596
13661
13677
13745
13759
13845
13893
13904
13937
13942
13956
13967
14126
14136
14177
14196
14221
14228
14268
14314
14342
14404
14428
14474
14571
14593
14646
14658
14773
14836
14843
14872
14883
14925
14980
14985
14993
15025
15040
15045
15078
15139
15185
J5222
15237
15438
15485
15514
15545
15562
15588
15608
15634
15644
15649
15659
15666
15690
15695
15710
15767
15782
15786
15809
15831
15847
14896
15929
16002
16126
16216
16233
16255
16272
16302
16446
16614
16645
16666
16693
16722
16733
16744
16788
16829
16839
16952
16976
17055
17201
17257
17261
17265
17360
17412
17447
17459
17501
17511
17588
17652
17735
17748
17758
17979
18027
18065
18072
18091
18106
18120
18178
18250
18327
18340
18410
18434
18440
18445
18494
18581
18719
18875
18905
19000
19023
19067
19096
19104
19158
19166
19179
19184
19252
19333
19350
19381
19394
19409
19420
19431
19441
19460
19589
19617
19628
19676
19688
19709
19739
19830
19881
19883
19906
20061
20062
20063
20126
20251
20555
20564
2Ó588
20590
20605
20682
20721
20807
20817
20825
20830
20987