De Duitsche jeugd trekt er op uit. r Landelijke Ruitersport in het Noorden. Woensdag 20 April 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9057 Staatsloten". j o-j T In de Lente ontwaakt de reislust. WERKLOOZE JONGE MANNEN EN MEISJES TRACHTEN AAN EEN BAANTJE TE KOMEN. Berlijnsche Jeugdtrek-centrale. I (Bijzondere correspondentie.) B e r 1 ij n, 14 April. NAUWELIJKS begint het weer een beetje zon niger te worden we hebben hier al tal van mooie dagen gehad ol de wegen in Duitschland krijgen een ander aanzien; het zijn niet zoo zeer de boomen en het gras die plotse Jing het aspect van het landschap wijzigen, maar het zijn de overal opduikende trekkers en treksters, die het genoemde effect veroorzaken. Ze Verlaten de stad of het dorp hunner inwoning en gaan meestal te voet naar een andere plaats; welke? Dat weten zij gewoonlijk zelf niet Het doel van de reis is; een betere toekomst, het effect daarentegen is vaak; het politiebureau. Want niet alle jonge menschen, die in dezen tijd van het jaar 's Heeren wegen bewandelen, doen dat met toestemming van hun ouders en opvoeders. Boeren en stedelingen, arbeiders en kantoorlui, alles wat weer „aan den slag" wil. beproefd zijn geluk elders. Een rugzak, een stok en een paar stevige schoenen, een soort reis- costuum, dat varieert tnsschen een opgelapt werk pak en een mooi geruit jasje met bijbehoorendc plus-fours, een hoeveelheid goede moed en wat ver trouwen in de vastheid van het weer, dat zijn wel zoo ongeveer de voornaamste wapens, waarmee de reis lustigen zijn toegerust. Vaak zijn do menschen, die op deze wijze verbe tering trachten te brengen in hun toestand, zich niet heelemaal bewust van maatschappelijke verhoudin gen en van de plaats, die zijzelf innemen. „Eigens anders zal wel iets te vinden zijn". De winter is voor bij, de zomer wordt doorgebracht bij een boer. Zij, die afkomstig zijn uit de groote stad, zijn van mee ning, dat het dom is de uren zoek te brengen op rumoerige pleinen in bedompte wachtkamers. Jeugd tehuizen en Jeugdherbergen vormen thans immers een net, dat zich uitspreidt over geheel Duitschland. Wat doet men dan nog thuis, wanneer er tqch geen werk is? Bovendien zijn ze nooit aan zich zelf over gelaten. Steeds ontmoeten zij lotgenootcn, zoowel ge routineerde trekvogels als onervaren eerste--jaars- gasten. Van Drosden uit probeert, men Munchen te bereiken. Van München gaat het naar Hamburg, van Berlijn naar Essen enz. Wat liet resultaat der po gingen zal zijn, weet men bijna nooit vooraf. De één heeft ergens een oom zitten, die hem wel voor uit zal helpen, een ander rekent op een verloofde, die iets voor haar weet, een derde is ervan over tuigd, dat zijn vakkennis hem ten nutte zal komen. Veel opvoedende kracht gaat er van dit leven uit. Men maakt kennis met botheid, domheid en egoisme, uiaar ook moed, uithoudingsvermogen en vitaliteit leert men naar waarde schatten. Typen, die men aan den weg ontmoet. De Berlijnsche Jeugd-trekcentrale gevestigd in hetzelfde gebouw als het Hoofdbureau van Politie ~7 isan ons inlichten over de vele voor- en nadeelen, dJe verbonden zijn aan het onbeschermd reizen der opgroeiende generatie. BÜ de stations worden er dagelijks tientallen aan getroffen, die geen raad meer weten ze hebben ®r "un laatste geld uitgegeven voor hun spoorkaar tje naar Berlijn, óf ze willen naar huis en kunnen uiet, doordat de laatste Pfennig sedert lang is ver dwenen. Hun schoenen zijn meestal stuk geloopen, hun kleeren volkomen versleten, het proviand is op, tJok dwalen haveloos-uitziende jongens en meisjes door de stadsparken. Hier en daar staat er een te huilen. Orde moet er nu eenmaal zijn en de ongelukkige globetrotters worden onherroepelijk verwezen naar wAlexDaar onderzoekt men hun papieren en in formeert bij ouders cn voogden, of de wereldreiziger nf-b en n'e* n *lll's 's we££el°°Pen- Blijkt het, dat er geen ongerechtigheden hebben piaats gehad, dan probeert men voor al die vogels an diverse pluimage een passende werkkring te vinden. Sommigen, die na veel moeite en ontbering de één :'.an"ere groote stad hebben bereikt, komen zich zen aanmelden cn geven op, dat ze smid zijn, of tim merman, of onderwijzer of accountant. De documenten die de Jeugd-trekcentrale ons toont, bevatten veel merkwaardigs, dat dikwijls meer boeit dan het spannendste dagboek of reisverhaal. „Joseph N. en Hans W., afkomstig uit Salzkam- mergut; reeds jaren onderweg; voorzien van alle pa pieren; zijn in het bezit van passen, waarmee geheel Europa kan worden bereisd. Toestand van hun kleeren: goed. Proviand: in orde. Maken ook gebruik van den trein. Verdienen hun geld met hier en daar te werken. Hun ouders zijn geziene handwerkslie den te Salzkammergut en hebben geen bezwaren te gen het leven, dat de jongens nu reeds leiden van hun zestiende jaar af". „Karl en Wilhelm A. uit Steindorf (Thein); kwa men zich dezer dagen bij ons vervoegen. Willen door naar Dresden, waar z reeds vroeger in betrekking waren. Verwezen naar het Jcuguhuis; hebben nieu we kleeren en schoenen ontvangen en zullen over drie dagen de reis voortzetten." „Otto B. (Hamburg); van huis vveggeloopen, daar het naar zijn zeggen onmogelijk was om het in H. langer uit te houden. Zijn papleren beantwoord den niet aan de eischen; hij is daarom in hechtenis genomen. Naar de juistheid van zijn opgaven zal on derzoek worden gedaan." Martha L. en Emma H., willen haar namen niet opgeven; zij komen, naar hun uitspraak te oordee- len, uit Saksen. Klagen er over, dat ze thuis niets mochten leeren. Hebben een enkele maal werk gevon den in een fabriek of een restaurant. Uitgeput in één der parken aangetroffen. Haar identiteit is in middels vastgesteld en haar ouders zijn gewaar schuwd. Dezen hebben beloofd de meisjes niet te zul len straffen. Er zal haar onderwijs worden ver strekt." „Karl F. uit Altenburg, smid van beroep; geen vaste woonplaats. Zijn bedoeling is in Bremcn op een schip te gaan; hij heeft een oom in Amerika, die hem vooruit kan helpen, maar geen reisgeld wil sturen. Wel heeft hij cautie voor hem gestort. Heeft schriftelijke toestemming van zijn vader, die authen tiek is bevonden." Op deze wijze gaat het verder. Er zijn geen twee verslagen, waarvan de inhoud hetzelfde is. De com mentaren kan men erzelf bijmaken.... Het is niet altijd even gemakkelijk het vertrouwen der trekkers te winnen. Zij, die reeds jaren „onder weg zijn" maken bijna den indruk van te behooren tot een apart ras. Sommigen zijn spraakzaam en vriendelijk, anderen laten alleen wat los, wanneer men belooft hun een baantje te bezorgen, maar al len hebben dat eigenaardige over zich, dat men nóch bij den gewonen stedeling aantreft nóch bij den boer. Zonder dat men hen van landloopersstreken mag beschuldigen, moet men toch constateeren, dat ze niet zelden op een ietwat ongewone manier den tijd doorbrengen. De band met de maatschappij is losser geworden en de trekvogels vormen een soort gilde zonder huishoudelijk reglement. Elk jaar, tegen het begin van de Lente komen ze plotseling te voorschijn uit steden, gehuchten, boer derijen en zoo waar ook uit villa's en dan staat de Duitsche weg op eens in het teeken van den „Wan- derbursch". Alle correspondentie betrekking hebbende op deze rubriek, te zenden aan J. C. Vethman. Waardpolder, liolhorn. TeL 25. Officieele meldingen. Nadruk verboden A.S. WEDSTRIJDEN. Anna Paulowna, 19 Juni Concours-Hippiquo. Midden-Beemster, 3 Augustus, Sterrit, Opmeer, 6 Juni Concoure-Hlppique. INDEELING PROGRAMMA ANNA PAULOWNA (op 19 Juni). Ind. Dressuurproef K.C. B (W.V. pt. 84 No. 3). Dressuurproef voor afd. N (W.V. pt. 85) Tally Ho; Handicap. Springconcours (W.V. pt. 97 met klasse B beoordee ling)). Secretariaat: J. C. Vethman, Kolhorn, Tel. 25. Inschrijvingen sluiten 31 Mei a.s. Wedstrijdprogiam- ma's worden op aanvraag toegestuurd. NIEUWE LAND. RIJVEREENIG ING. De L. R. „Bergen" is op daartoe gedaan verdoek, toegelaten als lid der Ned. Fed. van Land. Rijvereeni- glngen. Ze telt 13 leden. Secretaris E. J. Voute Jr., Eeuwige Laan 16. Bergen. LEDENLIJSTEN. De leden- en adreslijsten van de L. R. „De Noorder- ruiters" en de L. R. „Kapt. v. d. Wal" worden nog verwacht. Voor goede verspreiding onzer Ruiterru- briek is dit zeer gewenscht. VERANDERING. Meldden wij in ons nummer van 13 April 1.1. dat ruiteravond in Hoofddorp door combinatie „Kapt. v. d. Wal" en „Ritmeester de Krulf" werd a"n~?b'~dc~, dit moet zijn L. R. „Amstelruiters". Langs den hoefslag. L. R. „WEST-FRIESLAND". Op 30 April a.s. zal de bekende amazone Mej. E. Rens in 't huwelijk treden met den heer W. Burger. Vanaf de oprichting van „West-Friesland", ongeveer 5 jaar geleden, is deze amazone een zeer actief lid ge weest Al die jaren was zij een der bekende figuren in de achttallen van haar club en ook als springruiter heeft zij met haar paard „Vos" vele prijzen geoogst. „West-Friesland" zal haar beste kracht niet door dit huwelijk verliezen. Mej. Rens blijft werkend lid harer Vereeniging. Wij wenschen het a.s. jonge paar een voorspoedig leven toe op hun boerderij te Burgerbrug. V. L. R. ,3ERGEN". De nieuw opgerichte L. R. „Bergen" hield Zaterdag haar eerste practlsche les onder leiding van den heer Telleman, instructeur der vereeniging. Haar buiten manége is zeer fraai gelegen aan den Oosterweg, tegenover de stalhouderij van den heer Schouten. Voüte. L. R. „ROSSINANT". Door den heer F. A. Melchior, voorzitter van boven genoemde L. R. is 't Initiatief genomen, om in sa- werking met de L. R. „Anna Paulowna" en „West- Friesland" een caroussel in te studeeren, voor het a.s. concours te Opmeer, op 6 Juni a.s. Door het Bestuur van Opmeer en Omstreken is dit belangeloos aangebo den eere-nummer dankbaar aanvaard. De figuren zul len zoo mogelijk met 24 ruiters en paarden worden uitgevoerd. De leiding zal berusten bij den instructeur van laatstgenoemde L. R. V. MIDDEN-BEEMSTER STERRIT 1932. Evenals vorige jaren zal ook dit jaar de sterrit, uit geschreven door de bekende L. R. „Beijaart" te Mid den-Beemster zijn waardige plaats weer innemen in de rij van sportgebeurtenissen der Ned. Fed. van Land. Rijvereenigingen. De Noord-Hollandsche sterrit naar Midden-Beemster begint zoo langzamerhand niet al leen traditioneel, maar ook populair te worden. Zijn zuivere werking en groote waarde, verkregen door de nauwkeurige en zorgvolle voorbereiding, wordt een ge weldige propaganda voor de Ned. Land. ruiters en dat niet alleen, een nog belangrijker factor, een schitteren de reclame voor de prestaties van ons Ned. boeren paard. Niettegenstaande nog velen niet overtuigd wil len zijn van het vele zeer goede van ons inlandsche paard, wint dit door de verschillende verrichtingen der Ned: Landelijke ruiters zienderoogen veld. Ondanks felle berichten en geweldige cijferse nauwkeurig uit geplozen en gezifte berekeningen, tegen dit „Neder- landsch fabrikaat", gaat ons bedrijfspaard onverstoord verder en neemt alle voor hem kunstig er. listig opge zette hindenissen, zonder ook maar één moment te talmen. Dat de gevoerde oppositie in de bekendste vakbladen van ons land nog zeer langen tijd moge voortduren; een en ander is een prachtmiddel om de aandacht van het groote publiek vast te houden op het versmade artikel inlandsch fabrikaat. Geen nood, evenals de sterk bevochten trens met africhtings-neus- riem nu reeds door tal van bereden corpsen in ons land gebruikt wordt, zoo zullen ook eerlang de afstam melingen van de nu door ons gereden „boerenpaarden" de stallen van onze huzaren-regimenten bevolken. In 't ons vorig nummer ingezonden schrijven van den heer Rossing lezen wij nog de belangrijke besparing voor 's lands finantiën. Laten wü echter dit gebeuren zijn niet te keeren weg vervolgen en ons bepalen bij een beschrijving van de a.s. sterrit 1932. Door verschillenden werden eenige bezwaren naar vo ren gebracht in een 1.1. gehouden Prov, vergadering te Alkmaar, die huns inziens tot verbetering van het ge heel zouden kunnen bijdragen. O.a. werd bezwaar ge maakt tegen het opdrijven der afstanden. Hierdoor zou de animo der ruiters, die kortere afstanden afleggen, in de toekomst verflauwen. De ruiters toch die de belde keeren als le aankwamen, in 1930 D. Olie. L.R. Beiaart. in 1931 Jb. Schoorl als 1 en Jac. Nooij als 2e, reden allen de langste afstanden. Wij moeten echter niet vergeten dat ook in 1931 D. Olie een zeer lange rit maakte, doch zeer laag werd geplaatst. Olie scheen niet zoo goed getraind te hebben als in 1930. Er komt dan toch zeker nog wat anders kijken en inderdaad, die- gene die afstanden moeten doorworstelen van 100 K.M. en meer. moeten alle zeilen bijzetten en ten eerste een goed in de beenen, stevig in elkaar zittend paard bezitten, wat voor den dag van uitvoering een gewel dige training heeft ondergaan, daarbij ruiters zijn. die met kennis van zaken te werk gaan, geen onmogelijke dingen vragen, maar van uur tot uur. van K.M. tot K.M. den afstand doorwerken. Als men zulke lange af standen zelf heeft medegemaakt, getuige is geweest van 't onvermoeide en energieke optreden van ruiters als de 14-jarige Schoorl en 17-jarige Nooij. dan blijkt het rij den van zulke afstanden nog geen pretje te zijn. Als een leider zulke ritten dan ook aanmoedigt en laat uitvoe ren. dan moet hq wel overtuigd zijn dat zij deze prestatie ock kunnen leveren. Een lukrake uitvoering van derge lijke verrichtingen zou misdaad zijn en voor ruiter en voor paard. Voorgesteld was dan om een maximum aantal K.M. vait te stellen. Na gehouden besprekingen bleek dit echter niet practisch te zijn, hierdoor zou ook door rui ters. die niet bij machte zijn zulke groote afstanden te voleindigen, naar dit maximum aantal een worp gedaan' worden. En zouden teleurstellingen en fiasco's aan de orde komen. En wat is toch het doel van de sterrit? Bewijzen, tastbare bewijzen te leveren voor de deugdelijk heid van ons warmbloed-paard. Zou 't in de put rijden van eenige trouwen viervoeters een propaganda zijn? Nrtuurlijk niet, en publiek en eigenaars moeten wij en thousiast maken voor onze zaak. Ieder voor zich denkt heel gauw dat ziin paard 't beste is. Laat een instruc teur of een andere deskundige de afstanden vast stellen. Ook bij andere prestaties draagt deze de verantwoorde lijkheid, waarom hier niet? Vooral nu wij gegevens hebben van twee jaar prak tijk kunnen wij zoo prachtig de te geven kracht van onze paarden en ruiters vaststellen. En gaan wij toch ons zelf en ons paard overschatten, dan vinden wij de rekening wel onder In de zak. Om echter eenigszins de groote afstanden tegen te gaan, is een vermenigvuldl- gingscijfer ingesteld op het aantal strafpunten op de punten a en b zijnde conditie ruiter en paard. Het groot ste aantal punten voor a en b is voor beiden 20. Heeft een ruiter 1 strafpunt voor zijn conditie, wordt dit ver menigvuldigd met 2. wordt dus 18. Heeft hij één straf punt voor conditie paard, dan wordt dit vermenigvul digd met 4, wordt dus 204 is 16 punten. Hiervoor heeft men gemeend de groote afstanden en het opvoeren eenigszins te dumpen. Bezit een ruiter dus een paard dat 115 K.M. zeer gemakkelijk kan halen, zonder de con ditie in gevaar te brengen, zoo weet hij nu dat bij op drijving daarvan niet alleen zijn conditie gevaar loopt, maar door een H punt straf te krijgen, dit onmiddellijk 2 geheele punten wordt. Ruiters van kortere afstanden, mits zij in 't geheel niet getraind hebben, zullen voor deze handicap veel minder of in het geheel niet in aan merking komen. Toch zouden we diegene willen toeroepen, niet al te veel aan alle mogelijke reglementen te tornen, om daar door steeds zwaarder strijd te krijgen voor hen die over eerste klasse krachten, zoowel paard als persoon lijk. beschikken. Ook voor die ruiters gaat op den duur het mooi er af. Zij werken toch al veel en veel harder voor hun plaats als anderen. Ook zij hebben enthousi asme, dat door knechting kan verloren gaan. In ons volgend nummer zullen wij onze verdere uit eenzetting voor Vérloop der a.s. sterrit vervolgen. Vm. Trekking van Maandag 18 April. 3e klasse le lijst No. 17519 f 25000. No. 38 f 1500. Nos. 2041 6001 en 19854 ieder f 100. Nos. 13113 18800 en 19150 ieder f 400. Nos. 5667 6005 en 8491 ieder f 200. Nos. 4826 5849 6485 6886 8586 9390 13286 en 17956 L'der i 100. Prijzen van f 45. 56 116 125 332 380 420 458 513 550 552 569 617 710 722 768 821 858 907 927 960 979 1011 1026 1230 1282 1354 1419 1472 1588 1671 1699 1802 1822 1880 1932 1946 2038 2045 2157 2247 2290 2390 2408 2489 2501 2550 2622 2674 2696 2706 2774 2779 2820 3007 3018 3053 3130 3171 3217 3235 3254 3295 3303 3312 3341 3426 3454 3475 3488 3612 3614 3617 3660 3694 3854 3919 4002 4104 4110 4123 4241 4246 4319 4344 4384 4571 4606 4621 4662 4664 4725 4754 4772 4947 4958 4970 4972 5010 5016 5086 5109 5233 5307 5333 5340 5367 5381 5434 5525 5578 5587 5608 5626 5653 5655 5743 5878 5883 5926 5967 6040 6162 6308 6311 6315 6439 6466 6578 6580 6600 6614 6630 6656 6658 6680 6691 6772 6780 6811 6905 6921 6922 6950 7137 7184 7210 7227 7269 7286 7384 7394 7402 7405 7406 7422 7465 7479 7505 7558 7573 7599 7605 7641 7645 7714 7731 7743 7791 7812 7959 8041 8052 8124 8125 8205 8256 8427 8495 8519 8545 8590 8610 8638 8663 8706 8732 8774 8830 8862 8865 8911 8943 9064 9176 9177 9230 9232 9259 9277 9388 9411 9420 9434 9549 9576 9695 9703 9706 9714 9759 9764 9829 9851 9869 9950 9972 10163 10199 10221 10344 10411 10423 10436 10*54 10492 10499 1C500 10537 10539 10541 10552 10581 10586 10587 10721 10729 10846 10957 10965 10989 11065 11084 11096 11134 11248 11266 11269 11272 11338 11406 11421 11422 11432 11444 11472 11493 11550 11612 11634 11730 11734 11767 11812 11857 11861 11872 11875 11905 11936 11952 11991 12010 12042 12105 12141 12187 12274 12310 12319 12370 12381 12476 12557 12580 12638 12696 12780 12789 12798 12799 12850 12995 13004 13061 13071 13090 13137 13165 13174 13214 13225 13240 13312 13327 13342 13409 13474 13541 13556 13596 13661 13677 13745 13759 13845 13893 13904 13937 13942 13956 13967 14126 14136 14177 14196 14221 14228 14268 14314 14342 14404 14428 14474 14571 14593 14646 14658 14773 14836 14843 14872 14883 14925 14980 14985 14993 15025 15040 15045 15078 15139 15185 J5222 15237 15438 15485 15514 15545 15562 15588 15608 15634 15644 15649 15659 15666 15690 15695 15710 15767 15782 15786 15809 15831 15847 14896 15929 16002 16126 16216 16233 16255 16272 16302 16446 16614 16645 16666 16693 16722 16733 16744 16788 16829 16839 16952 16976 17055 17201 17257 17261 17265 17360 17412 17447 17459 17501 17511 17588 17652 17735 17748 17758 17979 18027 18065 18072 18091 18106 18120 18178 18250 18327 18340 18410 18434 18440 18445 18494 18581 18719 18875 18905 19000 19023 19067 19096 19104 19158 19166 19179 19184 19252 19333 19350 19381 19394 19409 19420 19431 19441 19460 19589 19617 19628 19676 19688 19709 19739 19830 19881 19883 19906 20061 20062 20063 20126 20251 20555 20564 2Ó588 20590 20605 20682 20721 20807 20817 20825 20830 20987

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5