Landelijke Ruitersport in het Noorden.
Een spoorweg dwars door de Sahara
DE LANGENDIJKER
GROEMTENVEILÏNGEN.
Woensdag 4 Mei 1932.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9066
Officieele meldingen.
Langs den hoefslag.
Staatsloterij.
Met den bouw begonnen.
Alle correspondentie betrekking hebbende op deze
rubriek, te zenden aan J. C. Vethman, Waardpolder,
Bolhoro, TeL 25.
Nadruk verboden
1$. WEDSTRIJDEN.
na Paulowna, 19 Juni, Concours-Hippique.
jfldden-Beemster, 3 Augustus Sterrit. f
Opmeer, 6 Juni, Concours-Hippique.
fBOGRAMMA VAN CONCOURS
AXNA PAULOWNA. 19 JunL
Dressuurproef Klasse B (W.V. Pt. 84. No. 31. Dres-
guurproef voor Afd. W.V. pt. 85) Tally-Ho, Springcon
cours (W.V. pt. 97) met Klasse B beoordeeling.
Inschrijvingen sluiten 31 Mei a.s. Wedstrijdpiogram-
ma wordt op aanvraag toegestuurd. Secretariaat Kol-
Jjorn, Tel. 25.
fJESSEN.
LR. ..Noorderruiters" voortaan Dinsdagsavonds 6.30.
L.R. ..Texel" Zaterdagmiddag 6 uur. Vm.
L. R. „WEST-FRIESLAND".
Zaterdag jJ., des namiddags te 2 uur, trok een 5-tal
(rijtuigen met daarachter een ruiter-afdeeling langs de
kronkelende weggetjes van Schagerwaard, in de rich
ting Groenveld. Wat moest deze stoet van Landelijke
Ruiters en welk doel had zij? Het antwoord op deze
vraag liet aan duidelijkheid niets te wenschen over,
toen het hoofd der colonne halt hield voor het huis
van den heer Rens op 't hoekje. Was het de geheele
■week één groote regenbui geweest, nu overgoot de zon
deze keurige stoet met volle stralen. Bruid en Bruide
gom. gevolgd door hun familie nemen in de voor hen
bestemde rijtuigen plaats en in flinken draf gaat het
voorwaarts naar Sint Maarten, alwaar het huwelijk
wordt voltrokken. Wij zien de standaarden van
„Westfriesland" en „Noorderruiters". Trouwcoupé en
eerste rijtuig worden gereden door den heer J. Thijs-
Ben, en zijn ruiters, terwijl de overige rijtuigen wor
den gereden door „Westfriesland" en eigen bespan
ningen. Mevr. Schmalz zien wij als vertegenwoordig
ster voor ,Anna Paulowna'. In het rustige dorpje St.-
Maarten wekt een en ander veel belangstelling. Door
allen luide toegejuicht, neemt het jonge paar weder
plaats en langs een omwegje bereikt men weer Groen
veld. Nog wordt het paar gefotografeerd voor de af-
deeling ruiters. De paarden worden gestald en dan
vinden allen een gulle ontvangst ten huize van den
heer Rens. Een welvoorziene koffietafel met nog wat
daarna kortom een zeer gezellig uurtje
breekt hierop aan en dan huis-toe. Dat deze stralende
voorjaarsdag en het blijk van sympathie nog lang In
de herinnering zal blijven van 't jonge paar en dat 't
hun de kracht moge geven, den strijd om het bestaan
aan te binden in deze zorgzame tijden ten plattelande.
X. R. „BEIAART."
Sterrit.
Wijze van berekening van. de punten voor den Ster
rit naai Midden-Beemster.
a. Conditie van den ruiter, maximum 20 punten.
IWordt gegevfen door den onderzoekenden geneesheer.
b. Conditie van 't paard, maximum 20 punten. Wor
den gegeven door 4 of 5 dierenartsen in gezamenlijk
overleg. Van invloed is zoowel de conditie-beoordeeling
te Spijkerboor als die aan 't eindpunt
Afd. a en b. Bij de conditie-beoordeeling van ruiter,
en paard wordt rekening gehouden met den afgeleg-
den afstand en den tijd daartoe gebruikt.
c. De galop. Maximum 20 punten. Dit maximum
aantal punten kan verkregen worden indien men den
Kilometer-galop in 81 seconden aflegt. Practisch is dit
het maximum gebleken, doch kan elk jaar weer op-
nieuww orden vastgesteld. Indien mocht blijken, dat
een paard de 1000 M. aflegt in 78 of 75 seconden, dan
zou men in dat geval voor die snelheid het maximum
aantal van 20 punten moeten geven. 10 Punten worden
gegeven voor den tijd van 150 seconden, hetgeen over
een komt met een galop-tempo van 400 a p. minuut,
hetgeen als een behoorlijk vlot, doch normaal tempo
van 't landelijke paard mag worden beschouwd. Men
mag vervachten, dat ieder landelijk paard in een
wedstrijd dit tempo overschrijdt, hetgeen practisch
dan ook steeds is gebleken. Voor iedere 7 seconden,
die sneller gereden worden dan 150 seconden over de
1000 M., wordt er één punt toegevoegd, met dien ver
stande. dat bij 4 seconden een halve punt wordt toe
gevoegd.
d. De afstand, maximum 20 punten. Van invloed
moet zijn: de afgelegde afstand en de gemiddelde snel
heid daarvoor noodig. Eerst moet worden uitgerekend
de bruto benoodigde tijd, waarvan wordt afgetrokken
het oponthoud te Spijkerboor en eventueel bij den
start voor den galop, waardoor men den netto ver
bruikten tijd verkrijgt. Nu kan worden berekend de
gemiddelde uursnelheid, uitgedrukt in Kilometers. Een
snelheid van meer dan 10 Kilometer per uur wordt
niet extra berekend.
Bij de berekening van het aantal punten moet men
er rekening mede houden, dat hoe grooter aantal kilo
meters men tijdens den rit aflegt, hoe minder het uur
gemiddelde practisch zal worden. Men kan toch gemak
kelijker op een korten afstand een snel uurgemiddelde
halen dan op een zeer grooten afstand, vooral ook. om
dat de rusten niet worden afgetrokken; 10 punten wor
den nu gegeven indien men het aantal kilometers (50)
aflegt in een tempo van 10 K.M. per uur. dus in 5 uur.
Een gelijk aantal punten wordt gegeven indien men 60
K.M. in een tempo van 9 K.M. per uur aflegt; 70 In
een tempo van 8 K.M.; 80 K.M. in een tempo van 7
ILM.. 90 K.M. in een tempo van 6.5 K.M.; 100 K.M. in
een tempo van 6 K.M.; 110 K.M. in een tempo van 5.5
K.M. per uur. Voor iedere kilometeruursnelheid die meer
wordt behaald, worden 2 punten gegeven. Bovenstaan
de berekening zal voo rieder die zich interesseert voor
den sterrit, gaarne worden gelezen. Men kan nu eenlgs-
zins nagaan, hoe men tot een bepaald aantal punten kan
geraken onvoorziene voorvallenbuitengesloten,als pech
gedurende den rit enz. en wake er echter voor niet
te wedijveren in afstand als men niet zeker op zijn
paard en op zich zelf kan vertrouwen. De straf punten
van a en b in ons eerste artiel van den sterrit worden
vermenigvuldigd. Nog zij vermeld dat de aankomsttijd
andermaal is vervroegd, en zal plaats hebben op Woens
dag 3 Aug. van 10 tot 1 uur. Rijders van lange afstanden
hebben wederom een handicap er bij gekregen, n.1. het
rijden in dennacht en het interen van de zoozeer noo-
dige nachtrust. Het rijden bij nacht wordt met de te
genwoordige spiegelgladde asphaltwegen een steeds
nauwkeurig je aandacht wijden aan het paard.
Vm.
Nog buitengewoon groote aanvoer
van winterkool groot prijsver
schil met verleden jaar de toe
stand en de actie voor stenn de
gemeentebesturen doen mee aan
die actie sprekende cijfers ter
motiveering het talmen van
den Minister roode kool sterk
in prijs achteruit ook gele,
vooral voor de groote Denen
slechte prijzen uien lager
bieten onbevredigend eerste
- aanvoer tomaten goede prijzen.
Bij dit zomersche weer is het eenigermate een con-
tradictus om nu over winterkool te schrijven. En toch
is er van dit goedje nog een blijkbaar groote voor
raad. Het is toch iets buitengewoons als op den laat-
sten dag van April aan de veiling van den Noorder-
marktbond nog meer dan 16 spoorwagens Deensche
■witte kool worden aangevoerd. Een groot verschil al
thans met verleden jaar, toen er op dienzelfden dag
log geen spoorwagen roode en slechts 8 spoorwa
gens Denen werden verhandeld. De roode kool bracht
toen f 25—29.60 op (men bedenke echter, dat er toen
heel wat minder kool was geteeld wegens misgewas
en de hooge prijzen dus niet dat effect hadden, als
men oppervlakkig zou meenen), thans was de notee-
rinv f 0.60—3.70. Voor Deensche witte werd toen f9.80
~-1420 betaald, deze week was dit op denzelfden dag
- 0.?O—1.50. Een buitengewoon groot verschil alzoo.
tT> bij deze prijzen, die den heelen winter met bijzon-
«wkleine schommelingen hebben gegolden, is het te
*Sh)pen, dat nog van alle zijden pogingen worden
^gewend, om meer steun voor de tuinbouwers te
®®teen. Het critieke punt la allang genaderd, nu
s raiu de laatste koel zal zijn opgeruimd, is die grens
overschreden en dan zullen de hachelijke toestanden
aarin honderden gezinnen verkeeren. zoo ernstig
als we die tot nu toe niet hebben gekend.
"8 toch komt aan het uithoudingsvermogen een
*n«e, en dat begint men blijkbaar van alle zijden in
zien, daar men zich opmaakt, om op meer hulp en
van regeeringszijde aan te dringen.
Zoo is er in de afgeloopen week een vergadering
ouden te Warmenhulzen; waar 13 gemeentebestu-
en waren vertegenwoordigd, bestrijkende het tuin-
"sgebied van den zoogenaamden Vierbond. Deze bij-
Stin.»mst Was u'*geschreven door het Dagelijksch Be-
van Warmenhulzen, dat blijkbaar doordrongen
stuur
is
van den ernst van den precairen toestand, waarin
ra ïmnbmrwers verkeeren. Wie het verhandelde in de
ka* 8^erg^derinl?en van die gemeente heeft gevolgd,
gel fgr^Pen- ^at van daar uit een noodkreet wordt
aarif*Wan^ de gemeentefinanciën zijn van dien
and men met de 2aak aan raakt. Verschillende
oi) S gemeen<;en gaan onherroepelijk denzelfden weg
in -1 vo°rtduring der heerschende malaise, zoodat
s ,Wel mag verwachten, dat alle gemeentebesturen
Toen E^-n gevolg Bhllen hebben gegeven aan den op-
Na^' het Dag' Bestuur van Warmenhulzen deed.
aan geme|d' Sing het er om, kracht bij te zetten
Lv-u- 8 ac^e' wolke de Vierbond voert voor het ver-f
krÜgen
van f 1 toeslag op 100 K.G. kool. Per request
van den 19 December 1931 was dit reeds door den
Vierbond gevraagd, en op 6 April 1.1. was den Minister
van Landbouw nog eens aan dit verzoekschrift her
innerd. De mogelijkheid van dit adres was een duide
lijk bewijs van den nood, waarin de tuinbouwende be
volking verkeert. De omzetcijfers van de 4 vellingen
Broek op Langendijk, Noordscharwoude. Warmenhul
zen en Obdam spraken daarin overduidelijke taal. In
1928-'29 Jiet tijdvak van 1 Mei1 April, was de omzet
aan die veilingen f 9.931.954.48, in '29-'30 f 6.301.653.65,
in '30-'31 f 5.001.689.27 en in '31-'32 f 2.920.666.08. Daar
hoeft geen commentaar bij, zoodat de Minister zonder
nadere motiveering wel zal hebben begrepen de juist
heid van de mededeeling in dit adres: „dat in vele
tuindersgezinnen in onze streek bittere armoede wordt
geleden; dat er een geest van levensmoeheid komt,
van verslagenheid, maar ook van ontevredenheid en
verzet. Wanneer Uwe Excellentie niet spoedig te hulp
komt, door het verleenen van den door ons gevraag-
den toeslag, voorzien wij daarvan catastrophale ge
volgen voor onze streek".
Ondanks den ernst van den toestand, blijft de Mi
nister maar talmen, legt hij het aan een crisis-commis
sie voor, en stuurt aan de adresseerenden een briefje,
dat de zaak in onderzoek is. De tuinbouwers wachten
nu maar weer, maar eens zal er toch een tijd komen,
dat ze niet meer wachten kunnen, zelfs „geen dag en
geen nacht" en dan moet de Minister maar eens na
denken over de oorzaak van die wachtens-moeheid.
Uit het voorgaande is reeds gebleken, dat de aan
voeren voor den tijd van het jaar groot wat en in de
laatste week van April. Zoo werden aan de Broeker
veiling nog ruim 26 spoorwagens roode kool aange
voerd, aan die te Noordscharwoude 65 spoorwagens.
In het begin der week konden nog prijzen worden
gemaakt, zooals die de vorige week golden, doch het
liep weer al spoedig mis. Donderdag kon aan de
Broeker veiling voor de allermooiste kool van onge
veer 3 pond nog slechts f 4.60 worden gemaakt en te
Noordscharwoude bracht ze zelfs in maximum maar
f 3.60 op. De grootste was toen al weer gedaald tot
ruim f 1 per 100 K.G. Voor doorschot was de notee
ring nog aanmerkelijk lager en het was een witte
raaf, als f 2 werd gemaakt. Zoo noteerde doorschot
Vrijdag te Noordscharwoude f 0.600.90. De laatste
dagen werd f 0.60 weer herhaaldelijk betaald, zoodat
men langzamerhand weer afzakte tot het oude peil.
De geringe opleving heeft slechts kort geduurd en voor
velen is het zelfs nog een raadsel, aan welke oorzaken
de verbeterde stemming was toe te schrijven.
Ofschoon ook de gele kool te lijden had van de ge
drukte stemming, hielden de prijzen zich toch nog be
ter dan die der roode. In het begin der week werden
zelfs nog partijen verkocht, die f 6.20 opbrachten, La
ter kwam het echter bij hooge uitzondering voor, dat
f 6 werd gemaakt. De beste prijzen werden nog te
Noordscharwoude bedongen, doch over 't algemeen
was dit het geval met het kleingoed van ongeveer
twee en een half pond. De groote kool liep sterk in
prijs achteruit en waar de vorige week nog f4 of
meer voor betaald werd, kon nu nog nauwelijks f 2
worden bedongen. De prijzen van het doorschot hiel
den daarmee gelijken tred en voor het mooiste kon in
het laatst der week nauwelijks f 3 worden gemaakt.
De minimum-prijs van f 0.60 kwam zelfs weer voor.
Dat er ook van deze kool nog groote voorraden zijn,
moge blijken uit een aanvoer van ongeveer 64 spoor
wagens aan beide veilingen tegen 26 in de overeen-,
komstige week van het vorige jaar.
Deensche witte kool was de prijsstijging in minde
re mate ten goede gekomen dan de 2 andere kool
soorten, doch wat aan prijsverbetering te boeken viel,
ging nu weer verloren. In de tweede helft der week
is zelfs als maximum-prijs voor het mooiste goed niet
meer dan f 1.90 betaald en de groote brachten weer
nauwelijks f 1 op. Voor doorschot lagen de prijzen
tusschen. f 0.60 en f 1.50, zoodat deze week gemiddeld
geen f 150 per spoorwagen zal zijn gemaakt. De aan
voer beliep 107 spoorwagens.
Aan de Broeker veiling werden deze week geen uien
meer aangevoerd. Aan die te Noordscharwoude waren
de prijzen achteruit loopend. Brachten ze aanvanke
lijk nog f 11.40 op, op het eind der week konden ze
slechts f 8.90 bedingen. Voor grove uien, die in 't be
gin nog a f 11 weiden verkocht, kon nog slechts f8.40
worden gemaakt. De prijzen van drielingen wisselden
af van f 6.60—6.80.
Er was nog eiken dag aanvoer van bieten. De prij
zen waren niet best. De mooiste brachten van f 3—
3.70 op. Minder gezochte werden voor f 0.802 ver
kocht. Taaie gele kool werd aanvankelijk nog voor
f 1.701.80 verkocht, later voor f 1.203.
Tomaten werden voor 't eerst aangevoerd en brach
ten f 707o op voor A-kwaliteit en f 4748 voor C.
Het vorige jaar werden ze voor 't eerst op 4 Mei aan
gevoerd en bracht A f 1.09 en C f 0.79 op.
Trekking van Maandag 2
4e klasse le lijst
No. 11246 f 25000.
No. 5628 f 5000.
No. 16511 f 2000.
No. 5150 f 1500.
Nos. 1633 en 18360 ieder f 1000.
Nos. 252 en 4824 ieder f 400.
Nos. 9370 11152 en 13632 ieder f 200.
Nos. 12306 12914 13828 en 19649 ieder
Prijzen van f 65.
79 146 150 153 154
75
392
405
625
416 417 471 474 518
725 765 838 845 851
869 884 891 924 925 936
1067 1122 1138 1172 1195 1202
1328 1343 1370 1408 1413 1488
1523 1558 1622 1627 1704 1771
1799 1851 1883 1884 1914 1966
2056 2065 2092 2182 2196 2226
2279 2307 2313 2316 2333 2340
2376 2378 2409 2419 2475 2480
2610 2611 2615 2680 2681 2685
2781 2863 2870 2882 2933 2948
2987 3008 3040 3081 3154 3189
3311^3327 3331 3339 3443 3495
3547 3576 3634 3637 3649 3662
3753 3787 3865 3997 4047 4093
4159 4185 4197 4212 4226 4305
4366 4375 4378 4453 4460 4469
4541 4568 4573 4582
4759 4807 4825 4830
4965 4991 5032
4646
4830 4868 4882
5038 5057 5089
5190 5197 5285 5297 5312 5318
5427 5438 5506 5527 5532 5645
5774 5838 5857 5908 5924 5927
6109 6121 6142 6165 6215 6277
6441 6464 6465 6503 6550 6552
6689 6709 6714 6720 6822 6849
6897 6932 6963 6964 6967 6982
7047 7074 7106 7108 7136 7159
7333 7398 7428 7467 7477 7512
7612 7623 7653 7713 7729 7744
7790 7843 7850 7852 7865 7866
f 100.
205 305
563 595
861 862
948 1059
1217 1243
1493 1522
1784 1790
2003 2054
2241 2270
2354 2355
2492 2584
2761 2769
2955 2964
3193 3203
3516 3529
3669 3732
4125 4136
4349 4350
4491 4524
4691 4712
4888 4919
5122 5185
5408 5421
5661 5752
6043 6049
6300 6426
6627 6651
6854 6877
6989 7034
7263 7329
7553 7559
7755 7773
7871 7898
Hootd-ei I Ki
MIJNHARDFS POEDERS
Bl, Doos A-5ct. Per stuk 8ct. J-TT4
Bij Uw drogist D
7913 8004 8012 8026
8128 8132 8204 8211
8368 8445 8542 8548
8771 8828 8843 8869
8956 9041 -9057 9102
9210 9213 9249 9294
9393 9432 9455 9486
9627 9654 6959 9670
9805 9996 10012 10017
10084 10103 10127 10153
10390 10409 10457 10460
10550 10578 10619 10645
10783 10796 10801 10849
10966 10975 11030 11034
11145 11148 11177 11187
11306 3"U3 11325 11333
11443 1.167 11479 11507
11677 11680 11692 11712
11858 11873 11903 11910
11993 12019 12041 12084
12169 12198 12251 12259
12398 12406 12413 12446
12573 12842 12885 12891
12737 12842 12885 12891
12975 12982 12989 13009
13184 13202 13256 13294
13502 13513 13535 13709
13917 13928 13980 13997
14054 14066 14072 14113
14187 14208 14238 14278
14390 14422 14448 14469
14557 14611 14650 14721
14800 14811 14891 14894
14948 14965 15001 15012
15308 15312 15318 15540
15648 15675 15751 15785
15871 15903 15911 15919
16050 16074 16135 16162
1C204 16207 16211 16265
16424 16441 16444 16485
16651 16657 16663 16786
16970 17004 17019 17045
17198 17211 17224 17227
17387 17390 17424 17438
17631 17660 17712 17713
17908 17927 17975 17993
18228 18260 18341 18383
18590 18612 18621 18644
18818 18865 18867 18879
18983 18989 19120 19132
19231 19288 19312 19336
19519 19531 19537 19551
19657 19702 19712 19725
19842 19856 19859 19863
20050 20054 20078 20097
20252 20304 20343 20383
20474 20519 20521 10554
20584 20591 20656 20669
20861 20894 20932
8063 8089 8109 8127
8290 8315 8342 8362
8560 8660 8701 8748
8870 8890 8910 8921
9117 9121 9133 9156
9315 9324 9342 9391
9589 9610 9617 9626
9684 9691 9753 9776
10037 10045 10049 10061
10200 10277 10336 10359
10489 10502 10503 10515
10715 10762 10767 10776
10850 10927 10933 10941
11055 11087 11111 11123
11192 11224 11275 11277
11357 11379 11429 11435
11597 11599 11643 11655
11721 11726 11732 11784
11929 11970 11971 11979
12088 12104 12109 12158
12304 12309 12384 12385
12467 12538 12539 12547
12919 12928 12946 12974
12919 12928 12946 12974
13024 13031 13147 13162
13333 13441 13467 13481
13710 13739 13793 13829
14014 14023 14030 14050
14127 14141 14148 14186
14282 14348 14353 14380
14480 14512 14533 14556
14724 14762 14774 14794
14904 14924 14928 14940
15135 15271 15285 15299
15542 15567 15577 15584
15820 15834 15850 15868
15935 15964 15976 16033
16171 16180 16189 16193
16318 16328 16405 16413
16490 16533 16598 16641
16794 16873 16884 16909
17072 17108 17126 17173
17231 17279 17290 17309
17453 17458 17500 17544
17764 17766 17786 17859
17994 18001 18074 18107
18448 18490 18497 18514
18672 18675 18713 18747
18912 18926 18927 18961
19161 19173 19211 19222
19413 19416 19453 19502
19552 19556 19572 19603
19731 19762 19768 19771
19880 19905 20012 20016
20127 20156 20174 20227
20402 20415 20449 20450
20558 20563 20567 20578
20699 20705 20750 20850
20952 20961
EEN Transsahara-Spoorweg Fransch droombeeld
van de laatste vijftig jaar! Toen indertijd in
genieur Rolland voor den dag kwam met zijn
plan. om door een spoorweg een einde te ma
ken aan de afgeslotenheid van de Sahara, oogstte hij
niets dan spot. Welk een fantastisch denkbeeld: het
bouwen van een spoorweg door de onmetelijke zand
zee! Nu. een halve eeuw later, staat de zaak wel geheel
anders. De Algerijnsche spoorweg, die Biskra met Toe-
goert verbindt, wordt reeds druk bereden, en dat tra
ject is ongetwijfeld te beschouwen als het eerste stuk
van de Sahara-baan. De uitvoering van het geheele plan
lijkt nog altijd wel een reuzen-werk. maar een onwer
kelijke fantasie ziet men er niet meer in. Is de arbeid
eenmaal voltooid, dan zal Frankrijk in dezen spoorweg,
die dan van Biskra tot Timboektoe zal loopen, een
prachtig hulpmiddel bij zijn kolonisatie hebben.
Sneeuw in de Sahara!
Tot voor kort was het niet bekend, dat het centrale
Sahara-gebied het Tasili-gebergte, hier en daar oploopt
tot 2400 M. De hoogste punten zijn twee of drie maan
den van het jaar met sneeuw bedekt. Door de zuivere
lucht en het voortreffelijk klimaat vormen die punten
eigenlijk de beste -luchtkuuroorden ter wereld! Jammer
alleen, dat een reis daarheen nog niet zoo heel comfor
tabel ls. Want de bergen van Tasili zijn omringd door
uitgestrekte woestijnen en hoogvlakten, die om hun
schralen plantengroei zelfs door de inboorlingen geme
den worden.
Twee vierkante kilometer voor iederen
bewoner.
Die Saharabewoners hebben zeker niet over gebrek
aan ruimte te klagen. Ieder van hen heeft de beschik
king over een bescheiden landgoed van naar schatting
twee vierkante kilometers!
Geen wonder, dat ontmoetingen met deze menschen
zeldzaam zijn. Intusschen is men volkomen op schatting
aangewezen, daar een statistische telling weinig succes
zou hebben, vooral bij sommige wilde stammen, die in
de dalen holen in de rotsen bewonen. Deze menschen
in hun primitieve samenleving kennen slechts één recht,
het vuistrecht. Het aantal bewoners wordt begroot op
drie millioen. Ze zijn hoofdzakelijk Berbers, die zich in
het Noorden en Oosten met Arabieren en Egyptenaren
in het Zuiden met Negers vermengd hebben. Hun voor
naamste karaktertrekken zijn woestheid, nieuwsgierig
heid en hebzucht
Studeerende woestynbewoonsters.
Wie wel eens studie heeft gemaakt van de gelaatsuit
drukking dezer zonen van de woestijn, terwijl zij bezig
waren met het natellen van losgeld voor gevangenen
waarbij ieder probeert, tersluiks een paar geldstuk
ken in zijn wijden mantel te laten verdwijnen die be
grijpt onmiddellijk, dat van een gelukkige onbekendheid
met finantieele zorgen bij deze „natuurkinderen" geen
sprake is. Ja, sterker: radio is in dit land niet meer
geheel onbekend, en dochters van hooggeplaatste Ber
bers studeeren aan de Parijsche Universiteit.
Heete dagen, ijskoude nachten.
In de zomermaanden loopt de temperatuur in de
schaduw als die er is! overdag tot meer dan 50
gr. Celsius op. Zóó ondragelijk heet is het dan, dat het
gloeiende zand door de zolen der laarzen heen het vel
van de voeten doet verbranden, dat men met gemak tien
liter water op een dag tot zich neemt, als er tenminste
zooveel te krijgen is, en dat men te slap is om de el
lendige insecten, die in dichte scharen rondzwermen
en bij ieder woord in. den mond vliegen, af te weren.
Berber In rijn historische kleederdracht.
Maar 's nachts kan het gebeuren, dat men van koude
bibbert. Het temperatuursverschil tusschen den dag en
den nacht bedraagt 20 tot 30 graden: nachtvorst ls in
sommige tijden van het jaar geen zeldzaamheid in de
Sahara!
Fata Morgana.
Slechts een naar verhouding tamelijk beperkt gebied
van de woestijn is geheel verstoken van plantengroei.
Dat zijn de hoogvlakten met hun talrijke zandduinen,
die van dag tot dag van aanblik wisselen door de voort
durende verstuiving en die door hun eindeloosheid den
mensch tot wanhoop drijven. Dit is het land der be
ruchte luchtspiegelingen, die in de heete beweginglooze
lucht opkomen en iederen afstand en iederen vorm ver
anderen. Van een dorren dorenstruik op kilometers af
stand maakt het gevaarlijke fata morgana een bloeien-
den dadelpalm, van een blinkenden steen een redding
belovende bron.
Maar het zou onjuist zijn, als men zich de geheele
Sahara dacht als een kale zandzee met slechts hier en
daar een oase of een groepje palmen. Hoewel we be
trekkelijk weinig weten van dit enorme gebied, kent da
wetenschap toch reeds 700 verschillende planten, die
vooral in de droge rivierbeddingen welig tieren. Een
neerstrijkende zwerm sprinkhanen of schorpioenen vindt
er voedsel genoeg; en de roemruchte Barbarüsche leeuw
zal in die gebieden geen mensch aanvallen, tenzij hij
wordt getart of door epidemie onder antilopen en run
deren voedselgebrek heeft.
De korenschuren der wereld?
Nu en dan duikt nog het sensatïoneele plan op, door
geweldige waterwerken de Sahara tot een vruchtbaren
tuin te maken, tot een paradijs, dat aan 200 millioen
menschen plaats zou bieden. Maar als we even denken
aan de technische moeilijkheden en aan de kosten, die
worden geschat op het bagatel van 125 milliard gulden,
dan gaan we wel een beetje twijfelen aan de doelmatig
heid van het overigens zeer verleidelijke plan.