Landelijke Ruitersport in het Noorden. Een spoorweg dwars door de Sahara DE LANGENDIJKER GROEMTENVEILÏNGEN. Woensdag 4 Mei 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9066 Officieele meldingen. Langs den hoefslag. Staatsloterij. Met den bouw begonnen. Alle correspondentie betrekking hebbende op deze rubriek, te zenden aan J. C. Vethman, Waardpolder, Bolhoro, TeL 25. Nadruk verboden 1$. WEDSTRIJDEN. na Paulowna, 19 Juni, Concours-Hippique. jfldden-Beemster, 3 Augustus Sterrit. f Opmeer, 6 Juni, Concours-Hippique. fBOGRAMMA VAN CONCOURS AXNA PAULOWNA. 19 JunL Dressuurproef Klasse B (W.V. Pt. 84. No. 31. Dres- guurproef voor Afd. W.V. pt. 85) Tally-Ho, Springcon cours (W.V. pt. 97) met Klasse B beoordeeling. Inschrijvingen sluiten 31 Mei a.s. Wedstrijdpiogram- ma wordt op aanvraag toegestuurd. Secretariaat Kol- Jjorn, Tel. 25. fJESSEN. LR. ..Noorderruiters" voortaan Dinsdagsavonds 6.30. L.R. ..Texel" Zaterdagmiddag 6 uur. Vm. L. R. „WEST-FRIESLAND". Zaterdag jJ., des namiddags te 2 uur, trok een 5-tal (rijtuigen met daarachter een ruiter-afdeeling langs de kronkelende weggetjes van Schagerwaard, in de rich ting Groenveld. Wat moest deze stoet van Landelijke Ruiters en welk doel had zij? Het antwoord op deze vraag liet aan duidelijkheid niets te wenschen over, toen het hoofd der colonne halt hield voor het huis van den heer Rens op 't hoekje. Was het de geheele ■week één groote regenbui geweest, nu overgoot de zon deze keurige stoet met volle stralen. Bruid en Bruide gom. gevolgd door hun familie nemen in de voor hen bestemde rijtuigen plaats en in flinken draf gaat het voorwaarts naar Sint Maarten, alwaar het huwelijk wordt voltrokken. Wij zien de standaarden van „Westfriesland" en „Noorderruiters". Trouwcoupé en eerste rijtuig worden gereden door den heer J. Thijs- Ben, en zijn ruiters, terwijl de overige rijtuigen wor den gereden door „Westfriesland" en eigen bespan ningen. Mevr. Schmalz zien wij als vertegenwoordig ster voor ,Anna Paulowna'. In het rustige dorpje St.- Maarten wekt een en ander veel belangstelling. Door allen luide toegejuicht, neemt het jonge paar weder plaats en langs een omwegje bereikt men weer Groen veld. Nog wordt het paar gefotografeerd voor de af- deeling ruiters. De paarden worden gestald en dan vinden allen een gulle ontvangst ten huize van den heer Rens. Een welvoorziene koffietafel met nog wat daarna kortom een zeer gezellig uurtje breekt hierop aan en dan huis-toe. Dat deze stralende voorjaarsdag en het blijk van sympathie nog lang In de herinnering zal blijven van 't jonge paar en dat 't hun de kracht moge geven, den strijd om het bestaan aan te binden in deze zorgzame tijden ten plattelande. X. R. „BEIAART." Sterrit. Wijze van berekening van. de punten voor den Ster rit naai Midden-Beemster. a. Conditie van den ruiter, maximum 20 punten. IWordt gegevfen door den onderzoekenden geneesheer. b. Conditie van 't paard, maximum 20 punten. Wor den gegeven door 4 of 5 dierenartsen in gezamenlijk overleg. Van invloed is zoowel de conditie-beoordeeling te Spijkerboor als die aan 't eindpunt Afd. a en b. Bij de conditie-beoordeeling van ruiter, en paard wordt rekening gehouden met den afgeleg- den afstand en den tijd daartoe gebruikt. c. De galop. Maximum 20 punten. Dit maximum aantal punten kan verkregen worden indien men den Kilometer-galop in 81 seconden aflegt. Practisch is dit het maximum gebleken, doch kan elk jaar weer op- nieuww orden vastgesteld. Indien mocht blijken, dat een paard de 1000 M. aflegt in 78 of 75 seconden, dan zou men in dat geval voor die snelheid het maximum aantal van 20 punten moeten geven. 10 Punten worden gegeven voor den tijd van 150 seconden, hetgeen over een komt met een galop-tempo van 400 a p. minuut, hetgeen als een behoorlijk vlot, doch normaal tempo van 't landelijke paard mag worden beschouwd. Men mag vervachten, dat ieder landelijk paard in een wedstrijd dit tempo overschrijdt, hetgeen practisch dan ook steeds is gebleken. Voor iedere 7 seconden, die sneller gereden worden dan 150 seconden over de 1000 M., wordt er één punt toegevoegd, met dien ver stande. dat bij 4 seconden een halve punt wordt toe gevoegd. d. De afstand, maximum 20 punten. Van invloed moet zijn: de afgelegde afstand en de gemiddelde snel heid daarvoor noodig. Eerst moet worden uitgerekend de bruto benoodigde tijd, waarvan wordt afgetrokken het oponthoud te Spijkerboor en eventueel bij den start voor den galop, waardoor men den netto ver bruikten tijd verkrijgt. Nu kan worden berekend de gemiddelde uursnelheid, uitgedrukt in Kilometers. Een snelheid van meer dan 10 Kilometer per uur wordt niet extra berekend. Bij de berekening van het aantal punten moet men er rekening mede houden, dat hoe grooter aantal kilo meters men tijdens den rit aflegt, hoe minder het uur gemiddelde practisch zal worden. Men kan toch gemak kelijker op een korten afstand een snel uurgemiddelde halen dan op een zeer grooten afstand, vooral ook. om dat de rusten niet worden afgetrokken; 10 punten wor den nu gegeven indien men het aantal kilometers (50) aflegt in een tempo van 10 K.M. per uur. dus in 5 uur. Een gelijk aantal punten wordt gegeven indien men 60 K.M. in een tempo van 9 K.M. per uur aflegt; 70 In een tempo van 8 K.M.; 80 K.M. in een tempo van 7 ILM.. 90 K.M. in een tempo van 6.5 K.M.; 100 K.M. in een tempo van 6 K.M.; 110 K.M. in een tempo van 5.5 K.M. per uur. Voor iedere kilometeruursnelheid die meer wordt behaald, worden 2 punten gegeven. Bovenstaan de berekening zal voo rieder die zich interesseert voor den sterrit, gaarne worden gelezen. Men kan nu eenlgs- zins nagaan, hoe men tot een bepaald aantal punten kan geraken onvoorziene voorvallenbuitengesloten,als pech gedurende den rit enz. en wake er echter voor niet te wedijveren in afstand als men niet zeker op zijn paard en op zich zelf kan vertrouwen. De straf punten van a en b in ons eerste artiel van den sterrit worden vermenigvuldigd. Nog zij vermeld dat de aankomsttijd andermaal is vervroegd, en zal plaats hebben op Woens dag 3 Aug. van 10 tot 1 uur. Rijders van lange afstanden hebben wederom een handicap er bij gekregen, n.1. het rijden in dennacht en het interen van de zoozeer noo- dige nachtrust. Het rijden bij nacht wordt met de te genwoordige spiegelgladde asphaltwegen een steeds nauwkeurig je aandacht wijden aan het paard. Vm. Nog buitengewoon groote aanvoer van winterkool groot prijsver schil met verleden jaar de toe stand en de actie voor stenn de gemeentebesturen doen mee aan die actie sprekende cijfers ter motiveering het talmen van den Minister roode kool sterk in prijs achteruit ook gele, vooral voor de groote Denen slechte prijzen uien lager bieten onbevredigend eerste - aanvoer tomaten goede prijzen. Bij dit zomersche weer is het eenigermate een con- tradictus om nu over winterkool te schrijven. En toch is er van dit goedje nog een blijkbaar groote voor raad. Het is toch iets buitengewoons als op den laat- sten dag van April aan de veiling van den Noorder- marktbond nog meer dan 16 spoorwagens Deensche ■witte kool worden aangevoerd. Een groot verschil al thans met verleden jaar, toen er op dienzelfden dag log geen spoorwagen roode en slechts 8 spoorwa gens Denen werden verhandeld. De roode kool bracht toen f 25—29.60 op (men bedenke echter, dat er toen heel wat minder kool was geteeld wegens misgewas en de hooge prijzen dus niet dat effect hadden, als men oppervlakkig zou meenen), thans was de notee- rinv f 0.60—3.70. Voor Deensche witte werd toen f9.80 ~-1420 betaald, deze week was dit op denzelfden dag - 0.?O—1.50. Een buitengewoon groot verschil alzoo. tT> bij deze prijzen, die den heelen winter met bijzon- «wkleine schommelingen hebben gegolden, is het te *Sh)pen, dat nog van alle zijden pogingen worden ^gewend, om meer steun voor de tuinbouwers te ®®teen. Het critieke punt la allang genaderd, nu s raiu de laatste koel zal zijn opgeruimd, is die grens overschreden en dan zullen de hachelijke toestanden aarin honderden gezinnen verkeeren. zoo ernstig als we die tot nu toe niet hebben gekend. "8 toch komt aan het uithoudingsvermogen een *n«e, en dat begint men blijkbaar van alle zijden in zien, daar men zich opmaakt, om op meer hulp en van regeeringszijde aan te dringen. Zoo is er in de afgeloopen week een vergadering ouden te Warmenhulzen; waar 13 gemeentebestu- en waren vertegenwoordigd, bestrijkende het tuin- "sgebied van den zoogenaamden Vierbond. Deze bij- Stin.»mst Was u'*geschreven door het Dagelijksch Be- van Warmenhulzen, dat blijkbaar doordrongen stuur is van den ernst van den precairen toestand, waarin ra ïmnbmrwers verkeeren. Wie het verhandelde in de ka* 8^erg^derinl?en van die gemeente heeft gevolgd, gel fgr^Pen- ^at van daar uit een noodkreet wordt aarif*Wan^ de gemeentefinanciën zijn van dien and men met de 2aak aan raakt. Verschillende oi) S gemeen<;en gaan onherroepelijk denzelfden weg in -1 vo°rtduring der heerschende malaise, zoodat s ,Wel mag verwachten, dat alle gemeentebesturen Toen E^-n gevolg Bhllen hebben gegeven aan den op- Na^' het Dag' Bestuur van Warmenhulzen deed. aan geme|d' Sing het er om, kracht bij te zetten Lv-u- 8 ac^e' wolke de Vierbond voert voor het ver-f krÜgen van f 1 toeslag op 100 K.G. kool. Per request van den 19 December 1931 was dit reeds door den Vierbond gevraagd, en op 6 April 1.1. was den Minister van Landbouw nog eens aan dit verzoekschrift her innerd. De mogelijkheid van dit adres was een duide lijk bewijs van den nood, waarin de tuinbouwende be volking verkeert. De omzetcijfers van de 4 vellingen Broek op Langendijk, Noordscharwoude. Warmenhul zen en Obdam spraken daarin overduidelijke taal. In 1928-'29 Jiet tijdvak van 1 Mei1 April, was de omzet aan die veilingen f 9.931.954.48, in '29-'30 f 6.301.653.65, in '30-'31 f 5.001.689.27 en in '31-'32 f 2.920.666.08. Daar hoeft geen commentaar bij, zoodat de Minister zonder nadere motiveering wel zal hebben begrepen de juist heid van de mededeeling in dit adres: „dat in vele tuindersgezinnen in onze streek bittere armoede wordt geleden; dat er een geest van levensmoeheid komt, van verslagenheid, maar ook van ontevredenheid en verzet. Wanneer Uwe Excellentie niet spoedig te hulp komt, door het verleenen van den door ons gevraag- den toeslag, voorzien wij daarvan catastrophale ge volgen voor onze streek". Ondanks den ernst van den toestand, blijft de Mi nister maar talmen, legt hij het aan een crisis-commis sie voor, en stuurt aan de adresseerenden een briefje, dat de zaak in onderzoek is. De tuinbouwers wachten nu maar weer, maar eens zal er toch een tijd komen, dat ze niet meer wachten kunnen, zelfs „geen dag en geen nacht" en dan moet de Minister maar eens na denken over de oorzaak van die wachtens-moeheid. Uit het voorgaande is reeds gebleken, dat de aan voeren voor den tijd van het jaar groot wat en in de laatste week van April. Zoo werden aan de Broeker veiling nog ruim 26 spoorwagens roode kool aange voerd, aan die te Noordscharwoude 65 spoorwagens. In het begin der week konden nog prijzen worden gemaakt, zooals die de vorige week golden, doch het liep weer al spoedig mis. Donderdag kon aan de Broeker veiling voor de allermooiste kool van onge veer 3 pond nog slechts f 4.60 worden gemaakt en te Noordscharwoude bracht ze zelfs in maximum maar f 3.60 op. De grootste was toen al weer gedaald tot ruim f 1 per 100 K.G. Voor doorschot was de notee ring nog aanmerkelijk lager en het was een witte raaf, als f 2 werd gemaakt. Zoo noteerde doorschot Vrijdag te Noordscharwoude f 0.600.90. De laatste dagen werd f 0.60 weer herhaaldelijk betaald, zoodat men langzamerhand weer afzakte tot het oude peil. De geringe opleving heeft slechts kort geduurd en voor velen is het zelfs nog een raadsel, aan welke oorzaken de verbeterde stemming was toe te schrijven. Ofschoon ook de gele kool te lijden had van de ge drukte stemming, hielden de prijzen zich toch nog be ter dan die der roode. In het begin der week werden zelfs nog partijen verkocht, die f 6.20 opbrachten, La ter kwam het echter bij hooge uitzondering voor, dat f 6 werd gemaakt. De beste prijzen werden nog te Noordscharwoude bedongen, doch over 't algemeen was dit het geval met het kleingoed van ongeveer twee en een half pond. De groote kool liep sterk in prijs achteruit en waar de vorige week nog f4 of meer voor betaald werd, kon nu nog nauwelijks f 2 worden bedongen. De prijzen van het doorschot hiel den daarmee gelijken tred en voor het mooiste kon in het laatst der week nauwelijks f 3 worden gemaakt. De minimum-prijs van f 0.60 kwam zelfs weer voor. Dat er ook van deze kool nog groote voorraden zijn, moge blijken uit een aanvoer van ongeveer 64 spoor wagens aan beide veilingen tegen 26 in de overeen-, komstige week van het vorige jaar. Deensche witte kool was de prijsstijging in minde re mate ten goede gekomen dan de 2 andere kool soorten, doch wat aan prijsverbetering te boeken viel, ging nu weer verloren. In de tweede helft der week is zelfs als maximum-prijs voor het mooiste goed niet meer dan f 1.90 betaald en de groote brachten weer nauwelijks f 1 op. Voor doorschot lagen de prijzen tusschen. f 0.60 en f 1.50, zoodat deze week gemiddeld geen f 150 per spoorwagen zal zijn gemaakt. De aan voer beliep 107 spoorwagens. Aan de Broeker veiling werden deze week geen uien meer aangevoerd. Aan die te Noordscharwoude waren de prijzen achteruit loopend. Brachten ze aanvanke lijk nog f 11.40 op, op het eind der week konden ze slechts f 8.90 bedingen. Voor grove uien, die in 't be gin nog a f 11 weiden verkocht, kon nog slechts f8.40 worden gemaakt. De prijzen van drielingen wisselden af van f 6.60—6.80. Er was nog eiken dag aanvoer van bieten. De prij zen waren niet best. De mooiste brachten van f 3— 3.70 op. Minder gezochte werden voor f 0.802 ver kocht. Taaie gele kool werd aanvankelijk nog voor f 1.701.80 verkocht, later voor f 1.203. Tomaten werden voor 't eerst aangevoerd en brach ten f 707o op voor A-kwaliteit en f 4748 voor C. Het vorige jaar werden ze voor 't eerst op 4 Mei aan gevoerd en bracht A f 1.09 en C f 0.79 op. Trekking van Maandag 2 4e klasse le lijst No. 11246 f 25000. No. 5628 f 5000. No. 16511 f 2000. No. 5150 f 1500. Nos. 1633 en 18360 ieder f 1000. Nos. 252 en 4824 ieder f 400. Nos. 9370 11152 en 13632 ieder f 200. Nos. 12306 12914 13828 en 19649 ieder Prijzen van f 65. 79 146 150 153 154 75 392 405 625 416 417 471 474 518 725 765 838 845 851 869 884 891 924 925 936 1067 1122 1138 1172 1195 1202 1328 1343 1370 1408 1413 1488 1523 1558 1622 1627 1704 1771 1799 1851 1883 1884 1914 1966 2056 2065 2092 2182 2196 2226 2279 2307 2313 2316 2333 2340 2376 2378 2409 2419 2475 2480 2610 2611 2615 2680 2681 2685 2781 2863 2870 2882 2933 2948 2987 3008 3040 3081 3154 3189 3311^3327 3331 3339 3443 3495 3547 3576 3634 3637 3649 3662 3753 3787 3865 3997 4047 4093 4159 4185 4197 4212 4226 4305 4366 4375 4378 4453 4460 4469 4541 4568 4573 4582 4759 4807 4825 4830 4965 4991 5032 4646 4830 4868 4882 5038 5057 5089 5190 5197 5285 5297 5312 5318 5427 5438 5506 5527 5532 5645 5774 5838 5857 5908 5924 5927 6109 6121 6142 6165 6215 6277 6441 6464 6465 6503 6550 6552 6689 6709 6714 6720 6822 6849 6897 6932 6963 6964 6967 6982 7047 7074 7106 7108 7136 7159 7333 7398 7428 7467 7477 7512 7612 7623 7653 7713 7729 7744 7790 7843 7850 7852 7865 7866 f 100. 205 305 563 595 861 862 948 1059 1217 1243 1493 1522 1784 1790 2003 2054 2241 2270 2354 2355 2492 2584 2761 2769 2955 2964 3193 3203 3516 3529 3669 3732 4125 4136 4349 4350 4491 4524 4691 4712 4888 4919 5122 5185 5408 5421 5661 5752 6043 6049 6300 6426 6627 6651 6854 6877 6989 7034 7263 7329 7553 7559 7755 7773 7871 7898 Hootd-ei I Ki MIJNHARDFS POEDERS Bl, Doos A-5ct. Per stuk 8ct. J-TT4 Bij Uw drogist D 7913 8004 8012 8026 8128 8132 8204 8211 8368 8445 8542 8548 8771 8828 8843 8869 8956 9041 -9057 9102 9210 9213 9249 9294 9393 9432 9455 9486 9627 9654 6959 9670 9805 9996 10012 10017 10084 10103 10127 10153 10390 10409 10457 10460 10550 10578 10619 10645 10783 10796 10801 10849 10966 10975 11030 11034 11145 11148 11177 11187 11306 3"U3 11325 11333 11443 1.167 11479 11507 11677 11680 11692 11712 11858 11873 11903 11910 11993 12019 12041 12084 12169 12198 12251 12259 12398 12406 12413 12446 12573 12842 12885 12891 12737 12842 12885 12891 12975 12982 12989 13009 13184 13202 13256 13294 13502 13513 13535 13709 13917 13928 13980 13997 14054 14066 14072 14113 14187 14208 14238 14278 14390 14422 14448 14469 14557 14611 14650 14721 14800 14811 14891 14894 14948 14965 15001 15012 15308 15312 15318 15540 15648 15675 15751 15785 15871 15903 15911 15919 16050 16074 16135 16162 1C204 16207 16211 16265 16424 16441 16444 16485 16651 16657 16663 16786 16970 17004 17019 17045 17198 17211 17224 17227 17387 17390 17424 17438 17631 17660 17712 17713 17908 17927 17975 17993 18228 18260 18341 18383 18590 18612 18621 18644 18818 18865 18867 18879 18983 18989 19120 19132 19231 19288 19312 19336 19519 19531 19537 19551 19657 19702 19712 19725 19842 19856 19859 19863 20050 20054 20078 20097 20252 20304 20343 20383 20474 20519 20521 10554 20584 20591 20656 20669 20861 20894 20932 8063 8089 8109 8127 8290 8315 8342 8362 8560 8660 8701 8748 8870 8890 8910 8921 9117 9121 9133 9156 9315 9324 9342 9391 9589 9610 9617 9626 9684 9691 9753 9776 10037 10045 10049 10061 10200 10277 10336 10359 10489 10502 10503 10515 10715 10762 10767 10776 10850 10927 10933 10941 11055 11087 11111 11123 11192 11224 11275 11277 11357 11379 11429 11435 11597 11599 11643 11655 11721 11726 11732 11784 11929 11970 11971 11979 12088 12104 12109 12158 12304 12309 12384 12385 12467 12538 12539 12547 12919 12928 12946 12974 12919 12928 12946 12974 13024 13031 13147 13162 13333 13441 13467 13481 13710 13739 13793 13829 14014 14023 14030 14050 14127 14141 14148 14186 14282 14348 14353 14380 14480 14512 14533 14556 14724 14762 14774 14794 14904 14924 14928 14940 15135 15271 15285 15299 15542 15567 15577 15584 15820 15834 15850 15868 15935 15964 15976 16033 16171 16180 16189 16193 16318 16328 16405 16413 16490 16533 16598 16641 16794 16873 16884 16909 17072 17108 17126 17173 17231 17279 17290 17309 17453 17458 17500 17544 17764 17766 17786 17859 17994 18001 18074 18107 18448 18490 18497 18514 18672 18675 18713 18747 18912 18926 18927 18961 19161 19173 19211 19222 19413 19416 19453 19502 19552 19556 19572 19603 19731 19762 19768 19771 19880 19905 20012 20016 20127 20156 20174 20227 20402 20415 20449 20450 20558 20563 20567 20578 20699 20705 20750 20850 20952 20961 EEN Transsahara-Spoorweg Fransch droombeeld van de laatste vijftig jaar! Toen indertijd in genieur Rolland voor den dag kwam met zijn plan. om door een spoorweg een einde te ma ken aan de afgeslotenheid van de Sahara, oogstte hij niets dan spot. Welk een fantastisch denkbeeld: het bouwen van een spoorweg door de onmetelijke zand zee! Nu. een halve eeuw later, staat de zaak wel geheel anders. De Algerijnsche spoorweg, die Biskra met Toe- goert verbindt, wordt reeds druk bereden, en dat tra ject is ongetwijfeld te beschouwen als het eerste stuk van de Sahara-baan. De uitvoering van het geheele plan lijkt nog altijd wel een reuzen-werk. maar een onwer kelijke fantasie ziet men er niet meer in. Is de arbeid eenmaal voltooid, dan zal Frankrijk in dezen spoorweg, die dan van Biskra tot Timboektoe zal loopen, een prachtig hulpmiddel bij zijn kolonisatie hebben. Sneeuw in de Sahara! Tot voor kort was het niet bekend, dat het centrale Sahara-gebied het Tasili-gebergte, hier en daar oploopt tot 2400 M. De hoogste punten zijn twee of drie maan den van het jaar met sneeuw bedekt. Door de zuivere lucht en het voortreffelijk klimaat vormen die punten eigenlijk de beste -luchtkuuroorden ter wereld! Jammer alleen, dat een reis daarheen nog niet zoo heel comfor tabel ls. Want de bergen van Tasili zijn omringd door uitgestrekte woestijnen en hoogvlakten, die om hun schralen plantengroei zelfs door de inboorlingen geme den worden. Twee vierkante kilometer voor iederen bewoner. Die Saharabewoners hebben zeker niet over gebrek aan ruimte te klagen. Ieder van hen heeft de beschik king over een bescheiden landgoed van naar schatting twee vierkante kilometers! Geen wonder, dat ontmoetingen met deze menschen zeldzaam zijn. Intusschen is men volkomen op schatting aangewezen, daar een statistische telling weinig succes zou hebben, vooral bij sommige wilde stammen, die in de dalen holen in de rotsen bewonen. Deze menschen in hun primitieve samenleving kennen slechts één recht, het vuistrecht. Het aantal bewoners wordt begroot op drie millioen. Ze zijn hoofdzakelijk Berbers, die zich in het Noorden en Oosten met Arabieren en Egyptenaren in het Zuiden met Negers vermengd hebben. Hun voor naamste karaktertrekken zijn woestheid, nieuwsgierig heid en hebzucht Studeerende woestynbewoonsters. Wie wel eens studie heeft gemaakt van de gelaatsuit drukking dezer zonen van de woestijn, terwijl zij bezig waren met het natellen van losgeld voor gevangenen waarbij ieder probeert, tersluiks een paar geldstuk ken in zijn wijden mantel te laten verdwijnen die be grijpt onmiddellijk, dat van een gelukkige onbekendheid met finantieele zorgen bij deze „natuurkinderen" geen sprake is. Ja, sterker: radio is in dit land niet meer geheel onbekend, en dochters van hooggeplaatste Ber bers studeeren aan de Parijsche Universiteit. Heete dagen, ijskoude nachten. In de zomermaanden loopt de temperatuur in de schaduw als die er is! overdag tot meer dan 50 gr. Celsius op. Zóó ondragelijk heet is het dan, dat het gloeiende zand door de zolen der laarzen heen het vel van de voeten doet verbranden, dat men met gemak tien liter water op een dag tot zich neemt, als er tenminste zooveel te krijgen is, en dat men te slap is om de el lendige insecten, die in dichte scharen rondzwermen en bij ieder woord in. den mond vliegen, af te weren. Berber In rijn historische kleederdracht. Maar 's nachts kan het gebeuren, dat men van koude bibbert. Het temperatuursverschil tusschen den dag en den nacht bedraagt 20 tot 30 graden: nachtvorst ls in sommige tijden van het jaar geen zeldzaamheid in de Sahara! Fata Morgana. Slechts een naar verhouding tamelijk beperkt gebied van de woestijn is geheel verstoken van plantengroei. Dat zijn de hoogvlakten met hun talrijke zandduinen, die van dag tot dag van aanblik wisselen door de voort durende verstuiving en die door hun eindeloosheid den mensch tot wanhoop drijven. Dit is het land der be ruchte luchtspiegelingen, die in de heete beweginglooze lucht opkomen en iederen afstand en iederen vorm ver anderen. Van een dorren dorenstruik op kilometers af stand maakt het gevaarlijke fata morgana een bloeien- den dadelpalm, van een blinkenden steen een redding belovende bron. Maar het zou onjuist zijn, als men zich de geheele Sahara dacht als een kale zandzee met slechts hier en daar een oase of een groepje palmen. Hoewel we be trekkelijk weinig weten van dit enorme gebied, kent da wetenschap toch reeds 700 verschillende planten, die vooral in de droge rivierbeddingen welig tieren. Een neerstrijkende zwerm sprinkhanen of schorpioenen vindt er voedsel genoeg; en de roemruchte Barbarüsche leeuw zal in die gebieden geen mensch aanvallen, tenzij hij wordt getart of door epidemie onder antilopen en run deren voedselgebrek heeft. De korenschuren der wereld? Nu en dan duikt nog het sensatïoneele plan op, door geweldige waterwerken de Sahara tot een vruchtbaren tuin te maken, tot een paradijs, dat aan 200 millioen menschen plaats zou bieden. Maar als we even denken aan de technische moeilijkheden en aan de kosten, die worden geschat op het bagatel van 125 milliard gulden, dan gaan we wel een beetje twijfelen aan de doelmatig heid van het overigens zeer verleidelijke plan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5