iliimtu Nitiws-
Pinkstergedachte.
Arpad Moldovan
Uitgevers: N.V. v.h, TRAPMAN Co., Schagen.
eerste blad
dit nummer bestaat uit zes bladen.
Geestelijk Leven.
V'
UIT DE WIERINGERMEER.
lev*|
Zaterdag 14 Mei 1932.
SCHAGER
75ste Jaargang No. 9071
COURANT.
Pit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Aclver-
<entiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
lOlpR
!tg(U
schut-
n b«r
*n lef
?t spr
comité
met
dat
rekker
aar
oelloa
ii noes
te D«
iet <to
te me
mat
och
iter-
meent»
i er
te hoo
n'oillp
OOR zoo ver ik kan herinneren ben ik slechts
één keer met. mijn huisgenootcn op een der
twee Pinksterdagen uit geweest. En wij had
den, daarvoor waren wij immers rasechte Noord-
Hollanders, uit 't Noorderkwartier onze fietsen
gericht naar dc prachtige duinstreek. Het was schit
terend weer. In heerlijk frissche jeugd lachte de na
tuur ons aan. Hoog in den hemel, waar geen wolken
een poging deden om haar licht te onderscheppen,
brandde de stralende zon. Het was een van die in ons
land, helaas, zeldzaam voorkomende dagen, waarin
alles schijnt samen te werken om den mensch te la
ten zien, hoe het, wanneer do goden een goedgezinde
bui hebben, kan zijn. Geen wind, geen hitte, geen re
gen, geen nevel, maar zalige stilte, behagelijke warm
te, klare heldere zonneschijn. Misschien komt 't wel,
omdat we zulke dagen zoo zelden beleven, dat de
herinnering daaraan bij ons levendig blijft. Ik wijt
het daaraan dat alles van dien dag me nog scherp
voor den geest staat. Als ik mijn oogen sluit kan ik
nog de beelden oproepen van mcnschcn. die ik toen
heb gezien. En het is merkwaardig: terwijl ik op 't
oogenblik zit te schrijven, komt een tafereeltje scherp
te voorschijn en ik zie precies voor me op welke wijze
iemand 't was een bekend Langedijker, toen nog
vrijgezel me aan keek op een typisch-ironische
wyze. Hij vóelde in mijn verbaasde blik, wat ik over
[hem dacht cn hij zag rac aan, alsof hij zeggen
Idc: ..ja, eigenlijk is het wel heel gek, wat ik doe!"
ant waarde lezers, stelt U eens voor, dat ik dien
en kerel op dien goddelijk mooien dag opmerk-
Fb in een café, waar wij buiten waren gaan zitten om
iicts te drinken en dat hij met vele anderen in een
!opgehoopt volle zaal, met hoogroodc kleur, hevig
transpireerend in een benauwde, onwelriekende at
mosfeer aan het dansen was!
En ik dacht hij mezelf, hoe ter wereld is 't moge
lijk, dat, waar het buiten zoo verrukkelijk is, waar
de voorjaarsgeuren tot ons komen, een mensch er toe
kan komen zich op te sluiten in een bedompte loca-
liteit, waar dc lucht Vol van heel andere geurtjes,
veroorzaakt door rook, door uitwaseming van verhitte
lichamen, door alcohol!
Eigenaardig toch, dat toen ik ging zitten om een
artikel te schrijven naar aanleiding van het Pink
sterfeest, deze herinnering zich zóó sterk aan mij op
drong, dat ik geen weerstand kon bicden aan de nei
ging om haar terstond neer te schrijven.
En nu vraag ik mezelf af, waarom zou deze herin
nering, toen ik me op do Pihkstergedachtc trachtte
te cónccntrecrcn, ineens bij me zijn bovengekomen?
Ik geloof dat dc reden hiervan is gelegen in het
feit, dat ik het Pinksterfeest hoofdzakelijk zie als een
lt feest van uitgaan, van vreugde en uitgelatenheid
zelfs.
En ik meen, dal ik hierin niet alleen sta.
Ik ben er vast van overtuigd, dat duizenden mcn
schcn, als zij aan Pinksteren denken of daarover
spreken, onmiddellijk zich een voorstelling vormen
ï'an uitstapjes cn vroolijkc tochtjes, van feesten en
I dergelijke genocgclijkheden, liefst in dc natuur ge-
j boten.
I Volkomen begrijpelijk. Daarin komt nog weer eens
I sterk tot uiting de licerlijk-hcidcnschc geest, die nooit
geheel overwonnen kan worden, d.i. de geest van den
Ncnsch, die niet wordt gedrukt door allerlei zwaar
wichtige vragen, die niet persé alle wereldsche ge-
tens beschouwt als een gevaar voor de ziel, maar
behagen schept in de natuur en zich met haar
toikan voelon, die kan jubelen en juichen van lou-
t'r levensliefde en levensvreugde, die een onweer-
stoanbaren drang in zich gevoelt om met het voge-
knheiv mee zijn stemming te uiten in een lied.
Hierom kan ik T zoo goed verklaren, dat op de
Pinksterdagen de mcnschcn optrekken naar do mooie
stroken, dat ze uitzwermen naar de bollevelden, dat
*c tochten organiseeren naar de bloeiende Betuwe.
Daarin zie ik dien ouden geest van den heidenschcn
inluurnicnsch, die Dionysos vereerde. Immers deze
Djonysos was voor hem de god van den groei, van
h°t uitbundige, niet te vernietigen leven, dien men
daarom bij voorkeur afbeeldde met een krans van
nooit verwelkende klimop. En dc feesten aan dezen
8°d gewijd, werden daarom gevierd in dc natuur,
uiten in bosch en veld en droegen een karakter van
heeft
voor
rader
iflcatk
)k ai*
en Hek
7ekK
i 5e kl"
een
,t daa
i. Het i
■ereenip
laad
blijde,
gezonde, ongekunstelde vreugde, zich openba-
rencl in zang, muziek en rythmischen dans.
Welk
een verschil tussclien zulk een Dionysosfeest
btet een danspartij in een stinkend, bedompt lokaal,
aar de warme mcnschcnlijvcn tegen elkaar worden
R'-arukt, terwij] buiten de zon schijnt, het jonge
eiocu Slanst en dc voorjaarsbloemen geuren!
Maar niettemin geloof ik dat 't goed is, wanneer
het Pinksterfeest ook nog undere gedachten in ons
doet opkomen.
Gelukkig zullen we wel nooit het hcidcnsch-na-
tuurlijke in ons geheel kunnen dooden. Het zou ook
bitter jammer wezen, want 't behoort bij 't echt-men-
sehelijke en ik zie altijd met medelijden neer op hen,
die uit m.i. verkeerd begrepen vroomheid alle we
reldsche cn zinnelijke genietingen mecncn te moeten
prijsgeven.
Ik vind dat ongezond cn dus schadelijk. Deze on
gezondheid openbaart zich noodwendig in allerlei
ziekelijke neigingen en in vertroebeling cn verontrei
niging van het denken; waarop ik niet verder zal
ingaan.
Maar naast deze Pinkstervreugde moet toch ook
nog iets anders aanwezig zijn.
En dit is dc waarde van het Christendom, dat het
daarop gewezen heeft, dat het gevoeld heeft te be
grijpen dat er nog een andere uiting van levens
vreugde en levensdrift moet zijn dan die zuiver na
tuurlijke. Dit is de geestelijke vreugde!
Iedereen kent de Bijbelsche legende uit het Nieuwe
Testament, waarin verhaald wordt van het eerste
Pinksterfeest, na den dood van Jezus, gevierd in Je-
ruzalcm's tempel.
Als we dit verhaal kritisch bekijken en beoordee-
len is het door en door ongeloofwaardig. En we zijn
geneigd om het absoluut te verwerpen.
Indien we echter vragen naar de gedachte
welke in dit legendarisch verhaal is neergelegd dan
staan we er heel anders tegenover. Dan wordt het ons
tot een zinnebeeldige inklceding van de idée. dat óók
de geestelijke mensch oogcnblikken kent, waarin hij
getuigen moet van wat er in hem is aan verlangen
om uiting te geven aan den drang om vol intense
vreugde het leven te genieten.
Terecht wordt op het Christen-Pinksterfeest gespro
ken van uitstorting van den heiligen geest.
Als die mannen volgens de Bijbelsche legende
plotseling gaan spreken in vreemde talen cn vertellen
van wat er in hen is geschied, dan denkt dc menig
te, welke hen aanhoort dat zij niet nuchter zijn. Maar
Petrus helpt hen uit den droom Zij zijn niet dron
ken. Zij zijn in extase, zij profeteeren, zij zijn ver
vuld met heiligen geest.
Daarom heeft 't den schijn dat zij uitzinnig zijn,
maar de waarheid is dat zij niet kunnen zwijgen uit
loutere blijdschap, omdat nieuw-geestelijk-leven in
hen is ontwaakt, omdat een hoogere mensch in hen
is opgestaan!
Ik vind dit een prachtige verheffende gedachte.
En met ingenomenheid schrijf ik daar over. Nu!
Juist nu!
Want onze jammerlijke wereld verkeert in groo-
tcn nood. Aan alle zijden om ons heen, zien wij die
pe verslagenheid. Duizenden leven in steeds nijpen
der armoede. Er is gebrek, zorg, ellende. In vele har
ten komt radeloosheid, onverschilligheid, wanhoop
Men ziet geen uitkomst meer. Ilc behoef hierop
niet nader in te gaan. Zij, die denkend leven weten
wel, dat onze maatschappij een ongekende crisis
doorleeft niet alleen economisch, maar ook geestelijk.
Dc bestaande levensbeschouwing gaat haar onvermij
delijk failliet met rassche schreden tegemoet.
Wat moet cr gebeuren? Wat is onze taak?
Onze taak?
Ja, onze taak! Want ik denk hicrij aan allen, die
zich ervan bewust zijn. dat 't zóó niet langer mag
blijven doorgaan, dat het rnoet komen tot een
andere levensbeschouwing, als ondergrond van een
andere maatschappij.
Onze taak is de wereld, waarin wij leven een
nieuw, waaracluiivfMnkstcrfccst te bereiden. En wij
zullen dit alleen kunnen, wanneer wij vervuld zijn
van heiligen geest. Dit beteekent dat wij vervuld zijn
van liefde tot waarheid en gerechtigdheid; zoo zéér
dat we cr niet van kunnen zwijgen.
Onlangs had ik een gesprek met iemand 't
was oen man van ontwikkeling die mij o.a. zeide:
de wereld heeft behoefte aan een sterken man. Hij
bodoelde daarmede, dat er noodig was een krachtige
figuur, die wist. wat hij wilde en die dc moed be
zat om zijn wil aan anderen op te leggen cn daar
door in staat zou zijn een beweging op tc roepen,
welke een einde zou maken aan den rampzaligen,
verwarden toestand van heden.
Ik ben het ten deele met hem eens. Maar ook niet
meer dan ten decle. Want ik geloof niet, dat er be
hoefte is aan een soort van Mussolini, die met geweld
dc wereld wil dwingen om zijn systeem te aanvaar
den, maar ik geloof dat er behoefte is aan vele man
nen cn vrouwen, die den durf bezitten om openlijk te
getuigen van het nieuwe leven, dat in hen is opge
bloeid. Die den moed hebben om te profeteeren van
betere tijden, die zullen aanbreken, wanneer de men-
schen zullen gevoelen, dat niet het stoffelijke het
hoogste is, dat het leven dus niet mag ontaarden
in een zelfzuchtig jagen naar geld, naar persoonlijk
bezit, maar dat vóór alles gezocht moet worden naar
de zuivere verhouding tusschcn mensch en mensch.
Dit is noodig! Hierin alleen ligt de redding voor de
geteisterde mcnschlieid.
Als ge uw ouden bijbel nog eens opslaat en daar
in het pinksterverhaal leest, zult gc in het tweede
hoofdstuk van het boek „Handelingen" de mededee-
ling vinden (Handelingen 11:44), ddt na de rede van
Petrus de eerste bekeerlingen diep onder den indruk
van zijn woorden kwamen en „allen, die geloofden,
waren bijeen en hadden alle dingen gemeen: en zij
verkochten hunne goederen en have en verdeelden ze
aan allen, naardat elk van noodc had."
Wat blijkt hieruit?
Dit, dat onder den invloed van het machtig getui
genis der apostelen en van liet woord van Petrus in
de hoorders een nieuwe geest was gewekt. Het was
de'geest der waarachtige broederlijkheid, der zuivere
liefde, waarvoor geen onderscheid tussehen mensch
en mensch meer kon bestaan.
Van die broederlijkheid, welke in onze kapitalisti
sche wereld volkomen vernietigd is, hebben getuigen
zij, die haar kennen, die haar weten in zich als de
groote macht, welke de wereld zal noodzaken te zoe
ken naar andere levensverhoudingen.
Onbewust wacht de groote meerderheid der men-
schen op hen als op de sterke mannen en vrouwen
waaraan zij behoefte heeft..
Er is voor deze mannen en vrouwen heerlijk,
geestelijk werk te verrichten.
Want is er iets mooiers denkbaar dan in het hart
der mensch hei d tc wekken een diep verlangen naar
zuiver, zedelijk-z u i v e r leven?
Dit mooie werk kan echter alleen verricht worden
door hen, die onbaatzuchtig, niet gedreven door bij
bedoelingen, niet hopend op voordeel, op baantjes, op
eer, maar slechts vervuld met den heiligen geest der
liefde gaan tot de wereld om haar te wijzen op haar
onverantwoordelijke levenshouding, welke met ijzeren
noodzakelijkheid heeft gevoerd tot de wanhopige le-
lcnde van thans en liaar te prediken een nieuwe le
venshouding, die niet anders is dan de beleving
der menschelijkc solidariteit.
De apostelen hebben niet tevergeefs geprofeteerd.
Hunne woorden, die rechtstreeks kwamen uit het
hart, hebben hun weg gevonden naar het hart der
hoorders cn zijn dien hoorders daarom tot bekeering
Het Fotografische Atelier van I
te Nieuwe Niedorp, zal
beide Pinksterdagen geopend zijn
Pinkster-Zondag' namiddag van 1 tot 10 uur.
Pinkster-Maandag DEN GEHEELEN DAG tot 's
avonds 10 uur.
geworden, d.i. tot aanvaarding van een gansch andere
levenshouding. Zij gingen sindsdien een ander leven
leiden. Niet meer een leven gericht op eigen voor
deel slechts, maar een leven voor de gemeenschap.
Dit is de rijke zegen geweest van het eerste Pink
sterfeest.
Op zulk een Pinksterfeest wacht weer de wereld.
Er is geen behoefte aan politickers, aan geleerde-
economen, aan machthebbers. Er is behoefte aan
menschen vol heiligen geest, aan mensehen met zin
voor rechtvaardigheid, met harten vol liefde.
Zij en zij alleen zullen den weg kunnen banen naar
de nieuwe wereld, die komen moet.
Het zijn zulke menschen geweest, eenvoudigen en
geringen naar dc wereld, die de oude wereld in
hunne dagen overwonnen hebben.
Zouden zulke mcnschcn ook nü, waar wederom een
oud-geworden wereld zich wil handhaven, niet in
staat zijn hetzelfde te doen?
Ik twijfel daaraan niet.
Ik geloof in de eeuwig geldende waarheid van de
Pinkstergedachte.
Eéns zal de heilige geest van waarheid, gerechtig
heid en liefde de honderden gaan bezielen, zóó dat
zij der wereld weder bereiden haar pinksterfeest.
De nuchtere, de zelfzuchtig-denkcnden, de in eigen
belang-ge vangenen zullen als weleer hen als uitzin
nig beschouwen en hun profetisch woord bespotten.
Het zij zoo!
Wie echter vóór alles den mensch willen zien als
een geestelijk wezen, dat steeds verder moet stre
ven naar zuiverheid van leven en dus naar altijd door
reiner mensch-verhoudingcn, die behoort liever tot de
bespotten dan tot de spotters; die geeft uiting aan de
pinkstergedachte, die jubelt zijn pinkstervreugde uit
om dat de meest intense levensdrift d.i. dc drift om
een waarachtig mensch te zijn cr hem toe drijft.
En omdat hij de vaste overtuiging heeft dat
deze levensdrift ééns als een heilige geest voor de
mcnschheid vaardig wordend, de wereld zal her
scheppen.
ASTOR.
De buisleiding van Nieuwesluis naar
Slootdorp (Sluis I).
Dat er den laalsten tijd snelle voortgang ge
maakt wordt met het productief en bewoonbaar
maken van don Wieringermeerpolder hebben de
lezers van dit blad reeds meermalen kunnen con-
stateeren ui# de dikwijls uitvoerige berichten, die
wij daarover in onzo kolommen opnamen, doch
nog meer uit de talrijke- foto's, die wij van het
nieuw gewonnen land gaven.
En de natuur helpt niet weinig mee in dezen
ontwikkelingsgang van Neêrlands twaalfde pro
vincie het hare bij te dragen, want konden we de
zer dagen niet melden, dat door de vele regen de
grasgroei in den nieuwen polder zoo overweldi
gend was, dat veel meer vee goede voeding zou
kunnen vinden? En dat de grasmaaimachine al
reeds in het veld is en een dikke snede van het
mes rolt? Dorpen naderen hun voltooiing; in
Slootdorp (Sluis I) worden de straten met tegel
trottoir aangelegd. En de aardigheid, die wel
eens gedebiteerd wordt, dat waar twee Hollan
ders samen zijn, een commissie wordt gevormd,
wordt ook hier weer bewaarheid, doch dan in de
goede beteekenis van het woord. Lmrners te Sloot
dorp is een voorloopig comité samengesteld, dat
voornemens is, binnen enkele dagen een afdeeling
op te richten van de Hollandsche Maatschappij
van Landbouw. Ook het vereenigingslcven ont
waakt dus.
En als we dan het plaatje hiernaast bezien, dan
zal ieder begrijpen, dat ook wat de moderne huis
vesting betreft, de bewoners van het nieuw gewon
nen land in geen enkel opzicht ten achter zullen
staan bij die van het „oude land" Het zijn de
buizen van de waterleiding, die gelegd worden
van Nieuwesluis (Wieringerwaard) naar Sloot
dorp (men zie voor den te volgen weg het kaartje
in ons nummer van gister). Van het leggen der
olectrische kabel gaven we reeds eenige weken
geleden een beeld, evenals van de eerste lading
koeien, die er de weide ingejaagd zijn, een eerste
vereischte, om het beeld van bet echte Hollandsche
polderland volmaakt te doen zijn.
En als nu binnenkort in den Wieringermeer-
polder boerderijen verrijzen en er weilanden ko
men, bespikkeld met koeien, zal deze 12e provin
cie zich zeker geheel thuis voelen bij do andere
11 en een volgende generatie zal zich nauwelijks
meer kunnen indenken dat het niet altijd zoo ge
weest is.