ilitniti Nltin- lltittiitit- Laüntllil Het Kanalen-, Ha iven- en 1 Wegenp lan voor Schagen» Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. eerste blad dit nummer bestaat uit drie bladen. Plaatselijk Nieuws. Schagen's belangen. 'iisdrin Woensdag 25 Mei 1932. SCHAEER 75ste Jaargang No. 9076 COURANT. f)it blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- Jtentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno, inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. 'olgeJ onze extra editie van Vrijdagmorgen en in ons jummer van Zaterdag hebbenwij over de belangrijke iadsvergadering, die te Schagen a.s. Vrijdagmiddag worden gehouden, reeds het een en ander kun- meedeelen over de Kanaal- en Havenplannen, dtter iie i*i die vergadering in bespreking zullen komen. n' '^tiaaruit hebben onze lezers reeds kunnen opmaken, door Gedeputeerde Staten 3 plannen zijn aange- i frxien, waarvan door B. en W. wordt voorgesteld het ik K genoef ^g. plan-B, zijnde het minst kostbare te kiezen. ?Zi}Spe verban(1 me,t belangrijke feit voor onze ge- het beh« ti bo« ,n wot 102011 *ezer3 n°£ eens een en an(ler duidelijk te De 3 en dat i ha J jbecnte en de beslissing, die hierover straks op ons Cdhuis zal vallen, hebben we gemeend, door mid- van een eenvoudig kaartje, hierboven afgedrukt, jpoeten voorstellen. 'Men zal reeds opgemerkt hebben, dat nauw mpt JHt kanaal- en havenplan in verband staat het pro vinciale wegenplan rond Schagen, dat eveneens reeds r hier geprojecteerd is. Dit laatste toch heeft de inwoners -bil »an onze gemeente reeds lang min of meer in span- iping gehouden, omdat tot nu toe nog nooit vaststond «aar de groote provinciale weg precies zou komen ;kloopen. Deze onzekerheid is nu vrijwel opgeheven, lers de beslissing staat voor de deur. Gaan we nu eerst den loop van kanaal en haven [h, dan zien we. dat de haven komt te liggen tus- len 't Hoog. het blok gemeentewoningen op het ird en de tram en wel ten Noorden van den Haal- eg, ongeveer in het midden van genoemd Hoog Btaar de tram den Haalderweg kruist, zooals ove- fens de teekening duidelijk laat zien. '.De havenkom Is gelegen aan het einde van het zij- Wal, dus het stuk, dat van het kanaal Stolpen- lKolhorn is afgetakt en een lengte van on- ®5ïeer "50 meter heeft. de onoJ- Aan de hand van de beide andere meegedeelde de k* Pannen, door Ged. Staten aangeboden, is het nu al werkf kunnen 1 11161 Moeilijk meer, de ligging hiervan na te gaan. eker den' gen trotf el spr. t het achter aten spr. werk rk z»l*' rzitter J schenk' ij,Plan-C was de havenkom meer westelijk gepro- Weerd, in den hoek tegen de tramlijn aan, en even- Wns Noordelijk van den Haalderweg. tenslotte gaf plan-A dat het duurste was, een t Wer Raad vj bezuiden den Haa zijkanaal, dan kwam de havenkom te liggen Dit ^.lderweg daar vlak tegen aan. wat betreft het kanaal en de haven. Bezien we nu het wegenplan, dan merken we op, dat de groote Provinciale Weg vlak naast het zijkanaal is gepro jecteerd en na snijding met den Haalderweg vervol gens de Loet kruist bij perceel-Van Erp. Naar het Noorden toe wordt steeds het zijkanaal gevolgd en dan bij de brug over het hoofdkanaal Stolpen— Schagen—Kolhorn, splitst de weg zich in de beide richtingen Stolpen en Kolhorn. De Provinciale weg snijdt dus, evenals het zijka naal, den Lagendijkerweg. Deze snijding ge schiedt ongeveer ter hoogte van den Schagertrapweg, welk laatste weggetje gedeeltelijk is opgenomen in den Provincialen weg. De verbinding van den Lagedijkerweg met het Noord, die nu door deze kruising verbroken is, wordt echter weer tot stand gebracht door den nieuw te maken weg langs Zijkanaal en Havenkom en via den Haalderweg weer op Provincialen weg of nog verder op naar het Noord. Wij gelooven wel, dat deze plannen voor Schagen hiermede voorloopig voldoende zijn toegelicht en is het woord thans eerst aan onzen gemeenteraad, om hierin de beslissing te nemen. Omtrent de verschillende plannen kunnen wij ver der nog het volgende meedeelen: Het algemeen haven plan (zonder verkort ing van den havenarm) hetwelk omvat: a. een haven ter lengte van 350 meter en ter breed te van 30 meter, te rekenen vanaf den Haalderweg Zuidwaarts. Het eindpunt van de haven te verruimen tot zwaaigelegenheid voor de schepen; b. een los- en laadplaats evenwijdig aan den te maken provincialen weg ter lengte van 330 meter en ter breedte van 20 meter; c. los- en laadgelegenheden ten zuiden en ten westen van de zwaaikom en ten westen van het ka naal; d. opslag- en industrieterreinen ten westen van de haven; e. gelegenheid voor het maken van een eventueel toekomstigen tweeden havenarm. De grondaankoop komt ten laste van de gemeente, resp. 6.50 H.A. of 5.4 H A. De door de Provincie len zuiden van den Lagedij kerweg uit te voeren wei ken betreffen: a. het doortrekken van het kanaal over een breed te van 30 meter tot het eindpunt van de haven; b. het koopen van de hiervoor benoodigde gron den; c. het maken van oevervoorzieningen tot den Haalderweg; d. het maken van een verbindingsweg met een verhardingsbreedte van 3.50 meter vanaf den Lage dijkerweg langs en om het havenplein in aanslui ting met den provincialen weg; e. het koopen van den hiervoor benoodigden strook grond. Diverse plannen en ramingen van kosten, buiten grondaankoop, worden overgelegd: lo. de haven geheel beschoeid voor los- en laad plaats ter lengte van 755 M., 80 meter beschoeide riet berm nabij den Haalderweg. Langs de beschoeilhg een bestrating van 10 meter breedte. Bij toepassing van gecreos. dennenhout worden de kosten geraamd op f 122.000, tropisch hardhout f 130.000, gewapend beton f 133.000; 2o. beschoeiingswerken als plan 1 doch 470 meter bestrating ad 10 meter breed, kosten resp. f 108.000, f115.000 ot 1 123.000; 3o. als plan 1 doch 470 meter bestrating van 5 me ter breedte aan oost- en zuidzijde van de haven en 430 M. sintelbeharding; kosten resp. f 101.000, f 108.000 of f116.000; 4o. (plan B) een beschoeide los- en laadplaats aan de Oost- en Zuidzijde van de haven ter lengte van 430 strekkende meter. Overigens 415 meter beschoeide riet berm; 470 meter bestrating breed 5 meter dei- Oost- en Zuidzijde, havenverruiming als plan 1. Kos- tenrespect. f77.000, f81.000 of f86.000; 5o. als vorige doch 330 nieter beharde los- en laad plaats; 515 meier beschoeide rietberm, 400 meter be strating ad 5 meter breedte aan de Oostzijde en 330 meter sintelbeharding ad 5 meter breed aan de Oost zijde. Kosten resp f 67.000, f 70.000 of f 74.000; 6o. een beschoeide los- en laadplaats aan de Oost zijde van de haven ter lengte van 200 meter. Overi gens 645 M. beschoeide rietberm, 280 M. bestrating breed 5 M. aan de Oostzijde, 200 M. sintelbeharding breed 5 M aan de Oostzijde. Kosten resp. f53000, f 55000 of f 57000. De verkorting van den havenarm. Naar aanleiding van het schrijven van B. en W. om door verkorting van den havenarm bezuinigin gen te verkrijgen in de kosten der havenwerken, schrijven Ged. Staten dat zij tegen een verkorting van den havenarm geen overwegend bezwaar heb ben. Waar zulks eenc vermindering medebrengt van de kosten, welke door verschillende belanghebben den gezamenlijk worden gedragen, zou het niet billijk en trouwens ook moeilijk uitvoerbaar zijn om het daaruit voortvloeiende voordeel alleen aan uwe ge meente ten goede te brengen. Ten einde echter Uwe gemeente in - deze eenigs- zins tegemoet te komen, zijn wü bereid te bevorderen dat indien het kanaal verkort wordt de op f 15000 geraamde kosten voor dtn aanleg van de zwaaikom voor rekening der provincie worden ge nomen, d.w.z. voor zoover grondaankoop en grond werk betreft. Ged. Staten voegen een drietal door den Prov. Wa terstaat vervaardigde schetsen bij en schrijven voorts: Volgens de mede overgelegde ramingen zijn de door Uwe gemeente te bekostigen havenwerken met inachtneming van vorenbedoelde tegemoetkoming op onderscheidenlijk f78000, f 6700C en f74500 te stellen. Voor het geval plan A of B wordt gekozen, verkla ren wij ons bereid eenig terrein, gelegen ten zuiden van de haven, voor den kostenden prijs, inclusief on kosten van overdracht, enz. aan Uwe gemeente over te dragen, indien thans de wensch daartoe te kennen wordt gegeven. De haven met zwaaikom en het haventerrein voor zoover gelegen ten zuiden van den te doorsnijden La gedijkerweg met alle daarin of daarop aanwezige werken, inbegrepen den weg langs de west- en zuid zijde van het haventerrein, zullen in onderhoud bij Uwe gemeente moeten komen. Wij verklaren ons voorts bereid, indien vooraf niet reeds tot demping van de Loet bij wijze van werkver schaffing is overgegaan het water de Loet beoos ten de kruising met den provincialen weg, op kosten van de provincie met den uit het kanaal komenden grond te dempen, mits de gemeente de provincie vrij waart voor alle aanspraken van derden, die uit de demping of afsluiting van dit wa*tr zouden kunnen voortvloeien. Dezerzijds zal in dal geval echter slechts worden gezorgd voor de levering en het inbrengen van den dichtingsgrond, zoodat uitbaggering, oprui ming van oeververdedigingen, paien, enz. en het ma ken van rioleeringswerken en bestratingen ten laste van Uwe gemeente zullen koman. Wij vestigen er Uwe aandacht op, dat in de plannen zooals deze op de overgelegde schetsen zijn aange geven. nog wel enkele afwijkingen van ondergeschik ten aard mogelijk zijn. Met 't oog op den invloed, die de keuze van 't plan op de voorbereiding der werken uitoefent, verzoe ken Ged. Staten spoedig met de beslissing van den raad in kennis te worden gesteld. De bij de schetsen behoorende ramingen van kos ten voor onze gemeente geven dan aan: Plan A: Aankoop van 423 H.A. grond veoor haventerrein f21000, 300 meter beschoeide kade met boldes meer palen en zwaaistoel en 1050 meter beschoeide riet- berm f 40.200, ontzoden en bezoden gedeelte haven terrein f2000, 2000 vierk. meter bestrating en 1500 vierk. meter sintelverharding f 11000, onvoorzien f 1000. administratiekosten en toezicht f2800, totaal f78000. Plan B: Aankoop van 3 H.A. grond voor haventerrein f 14000. 300 meter beschoeide kade met bolders, meerpalen en zwaaistoel en 500 meter beschoeide rietbermen f36600, ontzoden en bezoden gedeelte ha venterrein f1700, bestrating en sintel verharding f 11000, onvoorzien f 1000, administratiekosten f2700, totaal f 67000. Plan C: Aankoop van 5 H.A. grond voor haventerrein f21500, 300 meter beschoeide kade met bolders, meer palen en zwaaistoel en 650 meter beschoeide riet bermen f36600, overige posten als plan B, totaal f74.500. Door B. en W. wordt, zooals reeds gemeld, voorge steld de uitvoering volgens plan B te aanvaarden dus zooals onze teekening aangeeft. Maandagavond is een gecombineerde vergadering gehouden van de Besturen van de Middenstandsver- eeniging en De Hanze. Besproken zijn daar de kans tot opheffing van het Kantongerecht en de inkrimping van den post dienst. Besloten werd om namens beide vereenigingen te protesteeren bij den Directeur-Generaal der Poste rijen tegen de inkrimping van het aantal bestellin gen en tegen de mogelijkheid dat ons postkantoor op verscheidene uren per dag gesloten zou zijn. De hulp van de Kamer van Koophandel te Alkmaar zal worden ingeroepen om dit protest kracht bij te zetten en haar verschillende bezwaren bij de bevoeg de autoriteiten in te dienen. Tevens werd de tusschenkomst van de Kamer van Koophandel ingeroepen om de eventueele opheffing van het Kantongerecht tegen te gaan, een groot ge mis als dat voor Schagen en omgeving zou zijn. De Hanze zou nog de medewerking inroepen van den R.K. Bond van Middenstandsvereenigingen om zoowel tegen de inkrimping der postdiensten als te gen de opheffing van het Kantongerecht te ageeren. Ook zouden verschillende R.K. Kamerleden om hun steun in deze worden verzocht. Ook zou vanwege onze Middenstandsvereeniging de hulp van het Kamerlid Mr. Oud worden ingeroe pen. De Kon. Ned. Middenstandsbond zal eveneens tot agitatie worden verzocht, terwijl eveneens zal ge-.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 1