ilitniti Nltin-
lltittiitit- Laüntllil
Het Kanalen-, Ha
iven- en 1
Wegenp
lan voor Schagen»
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
eerste blad
dit nummer bestaat uit drie bladen.
Plaatselijk Nieuws.
Schagen's belangen.
'iisdrin
Woensdag 25 Mei 1932.
SCHAEER
75ste Jaargang No. 9076
COURANT.
f)it blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
Jtentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno,
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
'olgeJ
onze extra editie van Vrijdagmorgen en in ons
jummer van Zaterdag hebbenwij over de belangrijke
iadsvergadering, die te Schagen a.s. Vrijdagmiddag
worden gehouden, reeds het een en ander kun-
meedeelen over de Kanaal- en Havenplannen,
dtter iie i*i die vergadering in bespreking zullen komen.
n' '^tiaaruit hebben onze lezers reeds kunnen opmaken,
door Gedeputeerde Staten 3 plannen zijn aange-
i frxien, waarvan door B. en W. wordt voorgesteld het
ik K
genoef ^g. plan-B, zijnde het minst kostbare te kiezen.
?Zi}Spe verban(1 me,t belangrijke feit voor onze ge-
het
beh«
ti
bo«
,n wot 102011 *ezer3 n°£ eens een en an(ler duidelijk te
De
3 en
dat i
ha
J jbecnte en de beslissing, die hierover straks op ons
Cdhuis zal vallen, hebben we gemeend, door mid-
van een eenvoudig kaartje, hierboven afgedrukt,
jpoeten voorstellen.
'Men zal reeds opgemerkt hebben, dat nauw mpt
JHt kanaal- en havenplan in verband staat het pro
vinciale wegenplan rond Schagen, dat eveneens reeds
r hier geprojecteerd is. Dit laatste toch heeft de inwoners
-bil
»an onze gemeente reeds lang min of meer in span-
iping gehouden, omdat tot nu toe nog nooit vaststond
«aar de groote provinciale weg precies zou komen
;kloopen. Deze onzekerheid is nu vrijwel opgeheven,
lers de beslissing staat voor de deur.
Gaan we nu eerst den loop van kanaal en haven
[h, dan zien we. dat de haven komt te liggen tus-
len 't Hoog. het blok gemeentewoningen op het
ird en de tram en wel ten Noorden van den Haal-
eg, ongeveer in het midden van genoemd Hoog
Btaar de tram den Haalderweg kruist, zooals ove-
fens de teekening duidelijk laat zien.
'.De havenkom Is gelegen aan het einde van het zij-
Wal, dus het stuk, dat van het kanaal Stolpen-
lKolhorn is afgetakt en een lengte van on-
®5ïeer "50 meter heeft.
de onoJ- Aan de hand van de beide andere meegedeelde
de k* Pannen, door Ged. Staten aangeboden, is het nu
al werkf
kunnen 1 11161 Moeilijk meer, de ligging hiervan na te gaan.
eker den'
gen trotf
el spr.
t het
achter
aten
spr.
werk
rk z»l*'
rzitter J
schenk'
ij,Plan-C was de havenkom meer westelijk gepro-
Weerd, in den hoek tegen de tramlijn aan, en even-
Wns Noordelijk van den Haalderweg.
tenslotte gaf plan-A dat het duurste was, een
t Wer
Raad vj bezuiden den Haa
zijkanaal, dan kwam de havenkom te liggen
Dit
^.lderweg daar vlak tegen aan.
wat betreft het kanaal en de haven. Bezien we
nu het wegenplan, dan merken we op, dat de groote
Provinciale Weg vlak naast het zijkanaal is gepro
jecteerd en na snijding met den Haalderweg vervol
gens de Loet kruist bij perceel-Van Erp. Naar het
Noorden toe wordt steeds het zijkanaal gevolgd en
dan bij de brug over het hoofdkanaal Stolpen—
Schagen—Kolhorn, splitst de weg zich in de beide
richtingen Stolpen en Kolhorn.
De Provinciale weg snijdt dus, evenals het zijka
naal, den Lagendijkerweg. Deze snijding ge
schiedt ongeveer ter hoogte van den Schagertrapweg,
welk laatste weggetje gedeeltelijk is opgenomen in
den Provincialen weg.
De verbinding van den Lagedijkerweg met het
Noord, die nu door deze kruising verbroken is, wordt
echter weer tot stand gebracht door den nieuw te
maken weg langs Zijkanaal en Havenkom en via
den Haalderweg weer op Provincialen weg of nog
verder op naar het Noord.
Wij gelooven wel, dat deze plannen voor Schagen
hiermede voorloopig voldoende zijn toegelicht en is
het woord thans eerst aan onzen gemeenteraad, om
hierin de beslissing te nemen.
Omtrent de verschillende plannen kunnen wij ver
der nog het volgende meedeelen:
Het algemeen haven plan (zonder verkort ing van
den havenarm) hetwelk omvat:
a. een haven ter lengte van 350 meter en ter breed
te van 30 meter, te rekenen vanaf den Haalderweg
Zuidwaarts. Het eindpunt van de haven te verruimen
tot zwaaigelegenheid voor de schepen;
b. een los- en laadplaats evenwijdig aan den te
maken provincialen weg ter lengte van 330 meter en
ter breedte van 20 meter;
c. los- en laadgelegenheden ten zuiden en ten
westen van de zwaaikom en ten westen van het ka
naal;
d. opslag- en industrieterreinen ten westen van de
haven;
e. gelegenheid voor het maken van een eventueel
toekomstigen tweeden havenarm.
De grondaankoop komt ten laste van de gemeente,
resp. 6.50 H.A. of 5.4 H A.
De door de Provincie len zuiden van den Lagedij
kerweg uit te voeren wei ken betreffen:
a. het doortrekken van het kanaal over een breed
te van 30 meter tot het eindpunt van de haven;
b. het koopen van de hiervoor benoodigde gron
den;
c. het maken van oevervoorzieningen tot den
Haalderweg;
d. het maken van een verbindingsweg met een
verhardingsbreedte van 3.50 meter vanaf den Lage
dijkerweg langs en om het havenplein in aanslui
ting met den provincialen weg;
e. het koopen van den hiervoor benoodigden
strook grond.
Diverse plannen en ramingen van kosten, buiten
grondaankoop, worden overgelegd:
lo. de haven geheel beschoeid voor los- en laad
plaats ter lengte van 755 M., 80 meter beschoeide riet
berm nabij den Haalderweg. Langs de beschoeilhg een
bestrating van 10 meter breedte. Bij toepassing van
gecreos. dennenhout worden de kosten geraamd op
f 122.000, tropisch hardhout f 130.000, gewapend beton
f 133.000;
2o. beschoeiingswerken als plan 1 doch 470 meter
bestrating ad 10 meter breed, kosten resp. f 108.000,
f115.000 ot 1 123.000;
3o. als plan 1 doch 470 meter bestrating van 5 me
ter breedte aan oost- en zuidzijde van de haven en
430 M. sintelbeharding; kosten resp. f 101.000, f 108.000
of f116.000;
4o. (plan B) een beschoeide los- en laadplaats aan
de Oost- en Zuidzijde van de haven ter lengte van 430
strekkende meter. Overigens 415 meter beschoeide
riet berm; 470 meter bestrating breed 5 meter dei-
Oost- en Zuidzijde, havenverruiming als plan 1. Kos-
tenrespect. f77.000, f81.000 of f86.000;
5o. als vorige doch 330 nieter beharde los- en laad
plaats; 515 meier beschoeide rietberm, 400 meter be
strating ad 5 meter breedte aan de Oostzijde en 330
meter sintelbeharding ad 5 meter breed aan de Oost
zijde. Kosten resp f 67.000, f 70.000 of f 74.000;
6o. een beschoeide los- en laadplaats aan de Oost
zijde van de haven ter lengte van 200 meter. Overi
gens 645 M. beschoeide rietberm, 280 M. bestrating
breed 5 M. aan de Oostzijde, 200 M. sintelbeharding
breed 5 M aan de Oostzijde. Kosten resp. f53000,
f 55000 of f 57000.
De verkorting van den havenarm.
Naar aanleiding van het schrijven van B. en W.
om door verkorting van den havenarm bezuinigin
gen te verkrijgen in de kosten der havenwerken,
schrijven Ged. Staten dat zij tegen een verkorting
van den havenarm geen overwegend bezwaar heb
ben. Waar zulks eenc vermindering medebrengt van
de kosten, welke door verschillende belanghebben
den gezamenlijk worden gedragen, zou het niet billijk
en trouwens ook moeilijk uitvoerbaar zijn om het
daaruit voortvloeiende voordeel alleen aan uwe ge
meente ten goede te brengen.
Ten einde echter Uwe gemeente in - deze eenigs-
zins tegemoet te komen, zijn wü bereid te bevorderen
dat indien het kanaal verkort wordt de op
f 15000 geraamde kosten voor dtn aanleg van de
zwaaikom voor rekening der provincie worden ge
nomen, d.w.z. voor zoover grondaankoop en grond
werk betreft.
Ged. Staten voegen een drietal door den Prov. Wa
terstaat vervaardigde schetsen bij en schrijven
voorts:
Volgens de mede overgelegde ramingen zijn de
door Uwe gemeente te bekostigen havenwerken met
inachtneming van vorenbedoelde tegemoetkoming op
onderscheidenlijk f78000, f 6700C en f74500 te stellen.
Voor het geval plan A of B wordt gekozen, verkla
ren wij ons bereid eenig terrein, gelegen ten zuiden
van de haven, voor den kostenden prijs, inclusief on
kosten van overdracht, enz. aan Uwe gemeente over
te dragen, indien thans de wensch daartoe te kennen
wordt gegeven.
De haven met zwaaikom en het haventerrein voor
zoover gelegen ten zuiden van den te doorsnijden La
gedijkerweg met alle daarin of daarop aanwezige
werken, inbegrepen den weg langs de west- en zuid
zijde van het haventerrein, zullen in onderhoud bij
Uwe gemeente moeten komen.
Wij verklaren ons voorts bereid, indien vooraf niet
reeds tot demping van de Loet bij wijze van werkver
schaffing is overgegaan het water de Loet beoos
ten de kruising met den provincialen weg, op kosten
van de provincie met den uit het kanaal komenden
grond te dempen, mits de gemeente de provincie vrij
waart voor alle aanspraken van derden, die uit de
demping of afsluiting van dit wa*tr zouden kunnen
voortvloeien. Dezerzijds zal in dal geval echter slechts
worden gezorgd voor de levering en het inbrengen
van den dichtingsgrond, zoodat uitbaggering, oprui
ming van oeververdedigingen, paien, enz. en het ma
ken van rioleeringswerken en bestratingen ten laste
van Uwe gemeente zullen koman.
Wij vestigen er Uwe aandacht op, dat in de plannen
zooals deze op de overgelegde schetsen zijn aange
geven. nog wel enkele afwijkingen van ondergeschik
ten aard mogelijk zijn.
Met 't oog op den invloed, die de keuze van 't plan
op de voorbereiding der werken uitoefent, verzoe
ken Ged. Staten spoedig met de beslissing van den
raad in kennis te worden gesteld.
De bij de schetsen behoorende ramingen van kos
ten voor onze gemeente geven dan aan:
Plan A:
Aankoop van 423 H.A. grond veoor haventerrein
f21000, 300 meter beschoeide kade met boldes meer
palen en zwaaistoel en 1050 meter beschoeide riet-
berm f 40.200, ontzoden en bezoden gedeelte haven
terrein f2000, 2000 vierk. meter bestrating en 1500
vierk. meter sintelverharding f 11000, onvoorzien
f 1000. administratiekosten en toezicht f2800, totaal
f78000.
Plan B:
Aankoop van 3 H.A. grond voor haventerrein
f 14000. 300 meter beschoeide kade met bolders,
meerpalen en zwaaistoel en 500 meter beschoeide
rietbermen f36600, ontzoden en bezoden gedeelte ha
venterrein f1700, bestrating en sintel verharding
f 11000, onvoorzien f 1000, administratiekosten f2700,
totaal f 67000.
Plan C:
Aankoop van 5 H.A. grond voor haventerrein
f21500, 300 meter beschoeide kade met bolders, meer
palen en zwaaistoel en 650 meter beschoeide riet
bermen f36600, overige posten als plan B, totaal
f74.500.
Door B. en W. wordt, zooals reeds gemeld, voorge
steld de uitvoering volgens plan B te aanvaarden
dus zooals onze teekening aangeeft.
Maandagavond is een gecombineerde vergadering
gehouden van de Besturen van de Middenstandsver-
eeniging en De Hanze.
Besproken zijn daar de kans tot opheffing van het
Kantongerecht en de inkrimping van den post
dienst.
Besloten werd om namens beide vereenigingen te
protesteeren bij den Directeur-Generaal der Poste
rijen tegen de inkrimping van het aantal bestellin
gen en tegen de mogelijkheid dat ons postkantoor
op verscheidene uren per dag gesloten zou zijn.
De hulp van de Kamer van Koophandel te Alkmaar
zal worden ingeroepen om dit protest kracht bij te
zetten en haar verschillende bezwaren bij de bevoeg
de autoriteiten in te dienen.
Tevens werd de tusschenkomst van de Kamer van
Koophandel ingeroepen om de eventueele opheffing
van het Kantongerecht tegen te gaan, een groot ge
mis als dat voor Schagen en omgeving zou zijn.
De Hanze zou nog de medewerking inroepen van
den R.K. Bond van Middenstandsvereenigingen om
zoowel tegen de inkrimping der postdiensten als te
gen de opheffing van het Kantongerecht te ageeren.
Ook zouden verschillende R.K. Kamerleden om hun
steun in deze worden verzocht.
Ook zou vanwege onze Middenstandsvereeniging
de hulp van het Kamerlid Mr. Oud worden ingeroe
pen.
De Kon. Ned. Middenstandsbond zal eveneens tot
agitatie worden verzocht, terwijl eveneens zal ge-.