Alitlttl HillIS- Alraitmii- LullmUtl RAAD VAN SCHAGEN. j Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen. vaIJHr06 b€s,oten- Kanaal- en Havenplannen. De kanaal= en havenplannen aanvaard. J i -voi- te ole genwo :leede; Zaterdag 28 Mei 1932. SC1ACER 75ste Jaargang No. 9078 COURANT. i Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20 Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno, inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. EERSTE BLAD DIT NUMMER BESTAAT UIT VIJF BLADEN. lipt id ai lur idel, ?nde Vergadering van den Raad op Vrijdag 27 Mei 1932, des middags kwart voor drie ure. Voorzitter de heer J. Cornetissen. burgemeester; Secre taris de heer A. C. Roggeveen. Allen aanwezig. De notulen worden onveranderd goedgekeurd. Onderzoek geloofsbrieven. Van den heer W. Jos. Bel is bericht ingekomen dat fcij ontslag neemt als lid van den raad. De Voorzitter van het centraal stembureau berichtte e benoeming tot lid van den raad van den heer Mr. J. A. E. Buiskool, die mededeeling inzond dat hij deze benoeming aanneemt De hecren Schoorl, Klaver en Orsel worden belast de geloofsbrieven na te zien De vergadering wordt daarvoor geschorst. Na heropening verklaart de heer Schoorl dat alles in orde is bevonden en tot toela ting wordt geadviseerd. Daartoe wordt besloten. Van den heer v. Nuland is een brief ingekomen, dat hij de vergadering tot 4.18 kan bijwonen en ver- tocht daarom eerst de haven- en kanaalplannen te ■■jodelen. ..«e Voorzitter noch de raad heeft bezwaren en wordt Eerst worden gelezen de reeds in een onzer vorige ae ïummers opgenomen plannen van Ged. Staten, die er vsK.espCCtievclijk door Ged. Staten als kostende zijn op- jegeven: A. f78000. B f67000 en C f74500. Door de [Prov, zou f 15000 bijgedragen worden in de kosten der avenworken enz. al.s tot verkort kanaal wordt beslo- Tot goed begrip diene dat deze plannen alleen be kking hebben op het verkorte kanaal met haven, alle drie vlak voor of even achter het Hoog ein in. r'an den heer W. H. Krimp is nog een adres ingeko- in om het kanaal door te trekken, zoo dicht moge- s naar de gemeente (aan de Loet), opdat de zaken- tnschen. die met hun zaken aan het polderwater Jgen, zooveel mogelijk van het kanaal kunnen pro- iteeren. Adressant wil het kanaal en haven tot aan men'le Loet en daar een overlaadplan voor verder ver- icht 'oer per polderwater. eiwit Ofschoon dit adres te laat is ingekomen, wordt be rt vu 1°ten hct stuk te behandelen, handi Dc !locr Van !s«uland brengt dank voor het be lt dm iandolcn van dit Punt aan het begin der agenda acht* wasfü ter, ,ls oudste raadslid feliciteert hij den voorzitter met Jijn herstel en hoopt dat een goede gezondheid hem aan irabitie en lust tot zijn werk zal geven. Voorzitter zegt, dat hij voor deze vriendelijke woor den dank zegt en hier weer met genoegen zit. •erst De heer Van Nuland spreekt zijn leedwezen uit :ht te Dver de korte toelichting van B. en W. Dat was voor- nkte 'n een als nu noodig geweest, omdat wij ons Jtfel goed dienen te beraden. Spr. wijst op de groote verandering in de kanaal- bavenplannen, die eerst tot aan de Loet waren llr a :eprojectecrd en daarop is door Schagen subsidie >els o Degezegd. >r dtt Spr. begrijpt wel dat deze veranderde plannen hun koud lorsprong hebben in de slechte tijdsomstandigheden. 3. en W. hebben gezocht naar bezuiniging en dat aan^aldigt spr. in hen. Maar zijn er aan deze verkorte ilannen geen bezwaren verbonden? Hoe groot is het inantieel voordeel? Vragen die spr niet heeft kun- ien beantwoorden, omdat hij alle cijfers mist. Spr. 7il over die vereenvoudiging heenstappen, als hem laar meer inzicht in de zaak was gegeven. Wij ge ren 40 jaar lang een groote bijdrage en dan moeten 'ij er aan denken dat wij een kanaal en haven krij ten, dat wij noodig hebben. Spr. heeft persoonlijk {een bezwaren, maar m^n moet bij het maken van dit Unaal er rekening mee houden, dat de gemeente ~%h voldoende kan uitbreiden, dat er terreinen zijn »r fabrieken enz Spr. is cr geen voorstander van het kanaal al te dicht bii Schagen te hebben, dan 'dt de uitbrcidingsmogelijkheid kleiner. Maar spr id toch gaarne wat cijfers gezien Ged. Staten noe- in begrootingscijfers. maar wat of de gemeente ierin behoort bij te dragen, of dat voldoende is gere ild. dat kan spr. niet vinden. Wij leven in een tijd dat er velen zijn die zeggen it een kanaal niet noodig is. spr. is echter een irstandcr' van een goed vaarwater, maar in deze 'stellen ziet spr. niet uitgedrukt of dit plan voor igen het juiste is. E.m andere vraag is in hoeverre betalen Ged. Sta- de havenwerken en de haven? Spr. heeft dat -•Hen s* nergens kunnen vinden en het heeft hem wel wat lezereSJJerontrust dat daarover zoo weinig is te vinden. i!aar wij moeten vandaag beslissen en daarom wil 50 Kod *Pr. wel zeggen, dat hem plan C het best lijkt en wel jjtorom, dat wij voor de f7500 die het meer kost, 2 o-V meer terrein krijgen. Spr wil vooral met het u op de toekomst over voldoende terreinen beschik- PAl maten Dgegcve i van erjurto edrag :ea en het bedrag dat dit meer kost kan en mag in een langjarige leening of annuïteit geen rol spelen. apr. meent, dat plan C nog dit voordeel heeft, dat Jet dicht bij de tram ligt en als vcrvoerobject de n de I spooi idigst* n tasi actrice lyckers n het •r van i naai croon torwegverbinding niet mag worden verwaarloosd. adviseert daarom plan C tc aanvaarden. De heer De Vd%r zegt. dat het bedrag dat de ge- t«#da ,(i vaP de Provincie als vergoeding krijgt, voor p vaiiV ort'n* vnn het zijkanaal, hem niet is meege- f I. ^Pr- Seeft de voorkeur aan plan B. Dat plan vnn!Ün ?'c^ter bij de tram komt acht spr. geen groot V—- -.-.IUW uo najxi rvuuib ciiiii- spi. gucu giuut anders g^aeel. Spr. wil echter de verbetering van den n het aiderweg vragen. nnrla.t. ar knmfi non snede verhin- di ,lCR vragen, opdat er kom.e een goede verbin- v het Noord en de havenwerken vanaf het Lt "eter zijn te bereiken De Prov. zegt deze ver- ook^ t°e voor plan A, dus is het geen bezwaar w 00r Plan B. De provincie heeft op die wijze nog «roote voordeel dat de nieuw te maken weg in een gedeelte van den nieuwen Prov. komt te vallen. Spr. wil de sloot langs den Haalderweg dem pen en op die manier een betere weg verkrijgen. De zakenmenschen op het Noord zouden de dupe wor den als niet een goede verbinding van het Noord met den primairen wog via de haven word verkregen. De heer Bakker beklaagt zich dat de raad door B. en W. niet in kennis is gesteld met de plannen tot verkorting van het zijkanaal. De tijdsomstandigheden hebben B. en W. daar wel toe gebracht, maar de raad had daarin toch wel kunnen worden gekend. Schagen en de Westfr. Kanaalvereeniging hebben geijverd voor een kanaal dat midden in Schagen zou komen. En nu blijft het aan den Haalderweg. Spr. becijfert dat het doortrekken naar de Loet maar een f20.000 scheelt. En als er dan nog het een en ander bij komt. zooals de heer De Veer wil, vervalt dit heele voordeel. Spr. is een voorstander van een kanaal zoo dicht mogelijk naar Schagen en hij vraagt zich af, of dit kanaal wel de f 8500 voor 40 jaar waard is. Dan had men het wel aan de Schager Trap kunnen laten. De heer Schoorl heeft in het voorstel van B. en W. ook de cijfervergelijking gemist tusschen het oor spronkelijke plan en dat wat B. en W thans voorstel Ion. Aanvankelijk stond spr. geheel afwijzend tegen over iedere wijziging van het plan, doch als belang rijke bezuiniging zal plaats vinden en aan enkele te stellen eischen zal kunnen worden voldaan, dan zal spr. zfjn stem wel aan het voorstel van B. enW. kun nen geven. Als eerste eisch noemt spr. dat de haven- outilage zoodanig met het polderwater in verbinding komt. dat zonder bezwaar overgeladen kan worden in kleinere booten, niet in de haven liggende. Als twee de punt noemt spr een gemakkelijke wegverbinding tusschen haven en het Noord. Het heeft spr. gespeten dat door deze plannen het Noord beroofd wordt van het achterland en een vergeten hoek van Schagen wordt. Spr. merkt op dat op het Noord belangrijke zaken zijn gevestigd en spr. vindt in het idée-de Veer dan ook iets moois zitten. Als het mogelijk is dat er een goede verbinding komt tusschen haven en Noord dan kan spr. zich neerleggen bij de verandering van de plannen. De Voorzitter zegt. het woord te zullen geven aan den heer De Vries, omdat deze met den heer Blaau- goed goed op de hoogte is van de plannen en dc wethouders, meent spr.. over de plannen nog een on derhoud hebben gehad inet een lid van Ged. Staten. Wel heeft spr. met veel belangstelling de kanaal plannen gevolgd, maar zooals bekend, is spr. een poos afwezig geweest en zit hij dus niet zoo goed in de zaak als de wethouders. Verschillende malen is de tram opgenoemd, maar spr merkt op, dat het bekend is. dat er plannen zijn tot opheffing van de tram Schagen—Alkmaar en dat die plannen in een ver ge vorderd stadium verkeeren De tram kan dus t.a.v. de havenplannen uitgeschakeld worden De heer De Vries zegt. dat de wethouders eenparig van oordcel waren, dat de havenkom zoo nabij mo gelijk de Loet diende te benaderen en ook, dat waar er onder de huidige omstandigheden alle aanleiding tot bezuiniging bestond, de verkregen bezuiniging voor de volle 100 procent ten goede van Schagen behoor de te komen. Doch uit de stukken is wel gebleken, dat de wethouders in deze hun volle zin niet heb ben gekregen. Spr. laat in 't midden of over deze kwestie het laatste woord zal zijn gesproken. Spr. vindt de vraag van den heer Van Nuland of de kos ten der havenplannen opgenomen zijn in de bijdrage van f7850 gedurende 40 jaren, eenigszins naief, want het is den geheelen raad bekend, dat deze verleende bijdrage alleen betrof den aanleg der kanalen, en dat de kosten van zwaaikom. kaden en terreinen ten volle voor rekening der gemeente zouden komen. De heer Van Nuland: Dat is nooit tot uiting ge komen De heer De Vries: In ieder geval is zóó de offerte steeds geweest. Waarom B en W tot plan B zijn ge komen? In de eerste plaats in verband met de lig ging van den Haalderweg. die een goede verbindings weg zou kunnen worden met het Noord en in de twee de plaats omdat dan een geschikte verbinding met. het vaarwater kan worden verkregen, n.1. via het Veert. Door verbreeding van den Haalderwg is een goede verbinding met het centrum der gemeente te krijgen, hetzij dan dat de ingang zal zijn via 't Hoog of via de straat Tuinman. Spr is het dan ook roe rend met den heer De Veer eens, dat wat den toe gangsweg naar Schagen betreft, we ons nogmaals tot de provincie moeten wenden. Spr. antwoordt den heer Bakker, dat de pogingen tot bezuiniging der plannen niet nieuw waren, maar de bijzonderheden cr over waren strikt geheim. Er was ons door de provincie het zwijgen opgelegd. Het binnenwater wordt met het voorgestelde plan zoo dicht mogelijk benaderd. Spr. weet dat de heer Schoorl weinig tijd heeft ge had om de stukken in te zien en merkt op. dat bij de stukken ook aanwezig waren de oude plannen, die toch altijd boven de f 100.000 gingen, en het dan B. en W. voorgestelde plan geeft dus een belangrijk verschil. De heer Schoorl had dan graag gezien dat het ver schil overzichtelijk in de stukken tot uiting was geko men. De heer VanErp is voorstander van de wegen- en ka- nalenaanleg, maar acht het allereerst noodig dat zoo spoedig mogelijk met het werk wordt begonnen. Spr. wil daarom er bij Ged. Staten op aandringen dat zooveel mogelijk spoed wordt betracht. De heer De Veer erkent dat de verbinding met het binnenwater via de Veert kan worden verkregen, maar spr. merkt op dat Ged. Staten niet toegevend zijn en dat de kosten voor de provincie belangrijk minder zul len zijn aan wegverbetering* wanneer de raad het plan B kiest. Spr. acht het daarom billijk als de provincie meer bood voor een betere verbinding met 't binnen water. Immers de gemeente doet, als zij plan B accep teert, een belangrijke concessie. Spr. vraagt of B. en W. hieromtrent nog eens met de provincie wil onderhan delen. De heer Bakker vreest dat het belangrijke bedrag van f 26000, dat aan bezuiniging zou worden verkregen, weer voor een groot deel teniet zal gaan met het bevaar baar maken van deVeert. Via de Menisbrug kan er geen 3-tons vlot door. De heer De Vries merkt op dat ook het maken van een goede verbinding bij plan A belangrijk zal kosten. De heer De Veer zegt dat als basis genomen dient te worden het oorspronkelijke plan en het plan dat B. en W. thans prefereeren. De heer Blaauboer zegt dat als de plannen tegenover elkaar worden gezet, dit geschiedt met het oorspronke lijke plan, 'twerk aan het plan van B. en W. voorafgaat, en het onderhavige. Br is n.1. nog een oud plan, wat ook spr. niet kent, doch waarop de heer Krimp ln zijn schrij ven doelt, en dat zoo nabij mogelijk de Loet raakte, en waarbij het kanaal slechts door een betonnen soheldings- dara van het binnenwater was gescheiden. Over dit plan heeft spr. slechts bij geruchte vernomen en spr. wil zloh daarom bepalen tot het plan dat hot plan van B. en W. voorafgaat. En spr. wijst er dan op dat de zwaaJkom dan aan den anderen kant van het perceel Hartland zou komen, dat aan de verbinding ook groote kosten zouden zijn verbonden, dat perceel grootere fi- nantleele waarde heeft en daarbij 300 400 meter door gegraven zou moeten worden om de Loetsloot te berei ken. Wat het naderen van het centrum betreft, spr. oor deelt dat het maar de vraag is, waar men wil beginnen en waar eindigen. Spr. zegt dat als het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, geheel aan de zeer gemoti veerde wenschen van de bewoners van het Noord wordt voldaan. Spr. ziet niet in dat het bevaarbaar maken van de Veert meer zal kosten dan bij uitvoering van plan A. Het voorstel van B. en W. biedt met het oorspronke lijke plan A een bezuiniging van f 60.000, wat ln dezen tijd niet mag worden verwaarloosd. De heer Van Nualnd zegt dat het juist de twistappel is, dat niet wordt aangegeven het verschil van kosten tussohen het oorspronkelijke plan van de Commissie van Aalst met dat van B. en W. W ij weten niet hoe de kosten zijn, van het gedeelte waar de provincie-be moeiingen eindigen en ze voor de gemeente Schagen beginnen. Weten B. en W. het verschil van waterpeil? De heer De Vries zegt dat er in elk geval een schut sluis noodig is. De heer Van Nuland merkt voorts op dat het zJ. alle aanbeveling verdient dat B. en W. informeeren of de gemeente een gedeelte van de trambaan in eigendom kan krijgen als de tram wordt opgeheven. De Voorzitter denkt dat de kosten niet zullen mee vallen. De heer Schoorl verduidelijkt thans zijn betoog dat hij heeft bedoeld, de kosten van het oorspronkelijke plan naar de prijzenberekening van thans, althans van het zelfde tijdstip als van de nieuwe plannen. Spr. maakt zich geen illusie over een gunstige beslissing door de provincie wat het in orde maken van de Veert betreft, maar wel wil hij pogingen zien aangewend om een be tere offerte van de provincie te krijgen, wat de toe gangsweg naar de haven betreft. Uit de stukken blijkt verder dat terreinen aan het havencomplex liggende, eigendom van de provincie blijkt te zijn, vooral het ter rein ten zuiden van de haven zou spr. graag in het bezit der gemeente willen zien en spr. vraagt of de prijs daar van meegedeeld kan worden. De heer Van Nuland had inmiddels de vergadering verlaten. De heer Orsel wil evenals de heer Van Nuland, In Utrecht vragen wat het (bij eventueel opheffen van de tram) moet kosten 'als het stukje tramlijn blijft be staan in verbinding met de haven. Dit lijntje is onge twijfeld van belang. Voorts wil hij evenals de heer Van Erp op spoed aandringen en vragen, zoo weinig mo gelijk gebruik te maken van die groote grijpers, an ders ls het werk spoedig voorbij. Voorzitter zegt dat dit reeds ter sprake Is gekomen, maar als onuitvoerbaar verworpen. De heer Orsel wil althans aandringen, niet alles ma chinaal te doen. De heer Blaauboer zegt dat in een vergadering ls geattendeerd dat Schagen gegadigd is naar dat stukje tramlijn. De heer Stam kan zich wel vereenigen met het verkorte havenplan, maar wensoht een sluis als ver binding van het binnenwater met de havenkom. De heer Blaauboer zegt dat dit een logisch gevolg ls van den wensch dat er verbinding moet zijn met het binnenwater. De heer De Vries: De sluis zal er moeten komen. Maar laten we dit niet verbinden aan deze plannen, doch tot later laten rusten, De heer Bakker zegt dat er dan heel wat gebeuren moet. De sluis en dan de Veert verbeteren. Deze ls heel slecht. Spr. zal zich vereenigen met dit haven plan met het Qog op de kosten, maar we geven veel prijs. Er komen nog al wat bijkomende kosten en het kan nog wel zijn, dat we met het oorspronkelijke plan, dat zooveel beter ls, niet zoo heel veel duurder uit hadden gekomen. Wanneer we van de provincie nu geen concessies krijgen voor betere verbinding met de Loet, dan zijn we achter den wagen en spr. vreest daarvoor* De heer Blaauboer: We beginnen niet eerder. De heer De Veer zegt dat dus onderhandeld zal worden. Als punt van onderhandeling ziet hij de ver binding met de Loet anders dan de heer Blaauboer. De verbetering van de Halesloot en Veert zal meer kosten dan een verbinding rechtuit naar de Loet De provincie kan ons in deze best tegemoet komen, want de grootste voordeelen van de verkorting van den ha venarm zijn voor de Provincie, de grootste verliezen zijn voor onze Gemeente. De heer De Veer zegt, geen bewonderaar te zijn van het aankoopen van steeds maar grond voor de ge meente. En spr. verzoekt B. en W. te overwegen of geen belasting is te heffen van bouwgronden die door het maken der kanalen als 't ware vrij zijn geko men daarvoor. De gemeente maakt daarvoor groote kosten en nu is het zeer billijk dat de eigenaren van hun voordeelen aan de gemeente wat afstaan. Spr. is het bekend, dat in Arnhem zulk een verordening bestaat en hij dringt aan op spoed, omdat er natuur lijk door 't publiek worden der kanaalplannen bouw plannen zullen worden ontworpen. De heer Schoorl zegt de bedoeling te hebben dat B. en W. diligent zijn voor den aankoop van één per ceel, dat de rekening daarvoor loopt over het grond bedrijf. B. en W. komen hiermee tot den Raad met voorstellen. De heer De Vries doet nog eenige mededeelingen over de meerdere kosten van het oude plan en dit nieuwe plan B en becijfert dit op eminstens f40.000 voor de gemeente goedkooper. De heer Blaauboer zegt, dat dit mede zijn oorzaak vindt in het feit dat de aankoop landerijen bij het oude plan veel en veel duurder worden, het is daar een veel hoogeren grondprijs Het voorstel van B en W. wordt alsnu zonder hoof delijke stemming* aangenomen, maar onder dit behoud dat met Ged. Staten een overeenkomst zal geepoogd worden te treffen wat betreft de verbin ding met het binnenpolderwater. Mededeelingen. Door den Voorzitter wordt medegedeeld: De lantaarn aan het einde van de Lauriestraat is ge plaatst Ten aanzien van radiostoringen wordt medegedeeld, dat deze In hoofdzaak worden veroorzaakt door hoogfre- quent-apparaten. Ook electrische stofzuigers, waschma- chines en andere electrische, apparaten kunnen storingen veroorzaken, wanneer zij in ondeugdelijken staat verkee ren. Voorts reclame-flikkerlichten en ondeugdelijke radio toestellen. In 't algemeen achten B. en W. den hinder niet zooda nig, dat van hun college een voorstel tot het vaststellen van een verordening is te verwachten. De heer Orsel vindt de storing zeer erg en het be vreemdt spr. dat B. en W. niet met middelen komen. Spr. wijst op een door hem verstrekte politieveror dening van Alkmaar, Heemstede, enz., waarin tus schen verschillende uren het gebruik van lioogfre- quentapparaten is verboden. Voorzitter acht het constatceren der overtredingen te moeilijk en meent dat als buren elkaar aanbren gen, dat tot onaangenaamheden zal leiden. De heer Orsel zegt dat de storingen en ook waar teweeggebracht, gemakkelijk zijn te constateeren. En als B. en W. niet met een voorstel komen, zal spr. zelf dat indienen. De heer Schoorl heeft de laatste weken geen storing gemerkt, maar als 't weer terugkomt zal spr. den heer Orsel helpen om een voorstel in te dienen. De heer Bakekr dringt er op aan dat B. en W. in deze direct ingrijpen. De hoer Willemse is bereid zijn hulp te verleenen. Dan komt men uit de misère. Goedgevonden wordt dat B. en W. met een prae- advies komen over een verordening door Alkmaar. Ingekomen stukken. Ingekomen is het verslag van de Rijkslandbouwwin- tersohool alhier, over het winterhalfjaar 19311932. De heeren Jb. Schoorl Jz. en J. Bregman berichten dat zij de benoeming tot lid der schattingscommissie aannemen. Ged. Staten keurden goed de wijziging van de begroo ting. dienst 193L De heer B. Brouwer zond bericht dat hij zijn benoe ming tot onderwijzer, aan de O. L. S. aanneemt. Ingekomen was voorts het verslag van de Woning- bouwvereeniging „Goed Wonen", over het jaar 1931, be nevens de balans en winst- en verliesrekening. In het verslag wordt o.a. melding gemaakt van den bouw der 16 woningen. Het jaar 1931 werd begonnen met een nadeelig saldo van f 51.19, de gemaakte onkos ten veroorzaakten een verlies van f 128.21, zoodat het nadeelig saldo over het afgeloopen dienstjaar bedraagt f 179.40. De balans sluit tot een bedrag van f 41.926.50, het van de gemeente ontvangen bouwvoorschot bedraagt f 35.550, voorschot grond f 6000. totaal f 41.550. Het Verificatiebureau van de Vereen, van Nederl. ge meenten zond rapport van de op 15 April 1.1. gedane kas opneming van 't gas- en electriciteitsbedrijf. In kas was f 9.041.99%. waarvan f 6395.18 bij den postcheque- en girodienst. Het bedrag gaf een verschil van 10 cent met de tellingen van de kasboeken. Ingekomen was het rapport van de Commissie van arbitrage inzake de juiste naleving der huurovereen komst tussohen de gemeente en den heer H. Deutekom. De commissie bestond uit de heeren C. v. d. Oord. ver. tegenw'oordiger van H. Deutekom; Jm, Blaauboe'r. ver tegenwoordiger der gemeente, en D. P. Timmerman als onpartijdig derde, aangewezen door de vertegenwoordi gers van beide partijen. De commissie komt tot de conclusie dat als vergoe ding voor het afgraven van het land aan den huurder een vergoeding van f 15 dient te worden uitgekeerd en voor het zonder tijdige voorkennis van huurder over gaan tot maaien een vergoeding van f 25, totaal dus 1 40,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 1