Alitlttl HillIS-
Alraitmii- LullmUtl
RAAD VAN SCHAGEN.
j
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen.
vaIJHr06 b€s,oten-
Kanaal- en Havenplannen.
De kanaal= en havenplannen
aanvaard.
J
i -voi-
te ole
genwo
:leede;
Zaterdag 28 Mei 1932.
SC1ACER
75ste Jaargang No. 9078
COURANT.
i
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno,
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
EERSTE BLAD
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIJF BLADEN.
lipt
id ai
lur
idel,
?nde
Vergadering van den Raad op Vrijdag 27 Mei 1932,
des middags kwart voor drie ure.
Voorzitter de heer J. Cornetissen. burgemeester; Secre
taris de heer A. C. Roggeveen.
Allen aanwezig.
De notulen worden onveranderd goedgekeurd.
Onderzoek geloofsbrieven.
Van den heer W. Jos. Bel is bericht ingekomen dat
fcij ontslag neemt als lid van den raad.
De Voorzitter van het centraal stembureau berichtte
e benoeming tot lid van den raad van den heer Mr.
J. A. E. Buiskool, die mededeeling inzond dat hij deze
benoeming aanneemt
De hecren Schoorl, Klaver en Orsel worden belast
de geloofsbrieven na te zien De vergadering wordt
daarvoor geschorst. Na heropening verklaart de heer
Schoorl dat alles in orde is bevonden en tot toela
ting wordt geadviseerd. Daartoe wordt besloten.
Van den heer v. Nuland is een brief ingekomen,
dat hij de vergadering tot 4.18 kan bijwonen en ver-
tocht daarom eerst de haven- en kanaalplannen te
■■jodelen.
..«e Voorzitter noch de raad heeft bezwaren en wordt
Eerst worden gelezen de reeds in een onzer vorige
ae ïummers opgenomen plannen van Ged. Staten, die
er vsK.espCCtievclijk door Ged. Staten als kostende zijn op-
jegeven: A. f78000. B f67000 en C f74500. Door de
[Prov, zou f 15000 bijgedragen worden in de kosten der
avenworken enz. al.s tot verkort kanaal wordt beslo-
Tot goed begrip diene dat deze plannen alleen be
kking hebben op het verkorte kanaal met haven,
alle drie vlak voor of even achter het Hoog ein
in.
r'an den heer W. H. Krimp is nog een adres ingeko-
in om het kanaal door te trekken, zoo dicht moge-
s naar de gemeente (aan de Loet), opdat de zaken-
tnschen. die met hun zaken aan het polderwater
Jgen, zooveel mogelijk van het kanaal kunnen pro-
iteeren. Adressant wil het kanaal en haven tot aan
men'le Loet en daar een overlaadplan voor verder ver-
icht 'oer per polderwater.
eiwit Ofschoon dit adres te laat is ingekomen, wordt be
rt vu 1°ten hct stuk te behandelen,
handi Dc !locr Van !s«uland brengt dank voor het be
lt dm iandolcn van dit Punt aan het begin der agenda
acht*
wasfü
ter,
,ls oudste raadslid feliciteert hij den voorzitter met
Jijn herstel en hoopt dat een goede gezondheid hem
aan irabitie en lust tot zijn werk zal geven.
Voorzitter zegt, dat hij voor deze vriendelijke woor
den dank zegt en hier weer met genoegen zit.
•erst De heer Van Nuland spreekt zijn leedwezen uit
:ht te Dver de korte toelichting van B. en W. Dat was voor-
nkte 'n een als nu noodig geweest, omdat wij ons
Jtfel goed dienen te beraden.
Spr. wijst op de groote verandering in de kanaal-
bavenplannen, die eerst tot aan de Loet waren
llr a :eprojectecrd en daarop is door Schagen subsidie
>els o Degezegd.
>r dtt Spr. begrijpt wel dat deze veranderde plannen hun
koud lorsprong hebben in de slechte tijdsomstandigheden.
3. en W. hebben gezocht naar bezuiniging en dat
aan^aldigt spr. in hen. Maar zijn er aan deze verkorte
ilannen geen bezwaren verbonden? Hoe groot is het
inantieel voordeel? Vragen die spr niet heeft kun-
ien beantwoorden, omdat hij alle cijfers mist. Spr.
7il over die vereenvoudiging heenstappen, als hem
laar meer inzicht in de zaak was gegeven. Wij ge
ren 40 jaar lang een groote bijdrage en dan moeten
'ij er aan denken dat wij een kanaal en haven krij
ten, dat wij noodig hebben. Spr. heeft persoonlijk
{een bezwaren, maar m^n moet bij het maken van dit
Unaal er rekening mee houden, dat de gemeente
~%h voldoende kan uitbreiden, dat er terreinen zijn
»r fabrieken enz Spr. is cr geen voorstander van
het kanaal al te dicht bii Schagen te hebben, dan
'dt de uitbrcidingsmogelijkheid kleiner. Maar spr
id toch gaarne wat cijfers gezien Ged. Staten noe-
in begrootingscijfers. maar wat of de gemeente
ierin behoort bij te dragen, of dat voldoende is gere
ild. dat kan spr. niet vinden.
Wij leven in een tijd dat er velen zijn die zeggen
it een kanaal niet noodig is. spr. is echter een
irstandcr' van een goed vaarwater, maar in deze
'stellen ziet spr. niet uitgedrukt of dit plan voor
igen het juiste is.
E.m andere vraag is in hoeverre betalen Ged. Sta-
de havenwerken en de haven? Spr. heeft dat
-•Hen s* nergens kunnen vinden en het heeft hem wel wat
lezereSJJerontrust dat daarover zoo weinig is te vinden.
i!aar wij moeten vandaag beslissen en daarom wil
50 Kod *Pr. wel zeggen, dat hem plan C het best lijkt en wel
jjtorom, dat wij voor de f7500 die het meer kost, 2
o-V meer terrein krijgen. Spr wil vooral met het
u op de toekomst over voldoende terreinen beschik-
PAl
maten
Dgegcve
i van
erjurto
edrag
:ea en het bedrag dat dit meer kost kan en mag in
een langjarige leening of annuïteit geen rol spelen.
apr. meent, dat plan C nog dit voordeel heeft, dat
Jet dicht bij de tram ligt en als vcrvoerobject de
n de I spooi
idigst*
n tasi
actrice
lyckers
n het
•r van
i naai
croon
torwegverbinding niet mag worden verwaarloosd.
adviseert daarom plan C tc aanvaarden.
De heer De Vd%r zegt. dat het bedrag dat de ge-
t«#da ,(i vaP de Provincie als vergoeding krijgt, voor
p vaiiV ort'n* vnn het zijkanaal, hem niet is meege-
f I. ^Pr- Seeft de voorkeur aan plan B. Dat plan
vnn!Ün ?'c^ter bij de tram komt acht spr. geen groot
V—- -.-.IUW uo najxi rvuuib ciiiii- spi. gucu giuut
anders g^aeel. Spr. wil echter de verbetering van den
n het aiderweg vragen. nnrla.t. ar knmfi non snede verhin-
di ,lCR vragen, opdat er kom.e een goede verbin-
v het Noord en de havenwerken vanaf het
Lt "eter zijn te bereiken De Prov. zegt deze ver-
ook^ t°e voor plan A, dus is het geen bezwaar
w 00r Plan B. De provincie heeft op die wijze nog
«roote voordeel dat de nieuw te maken weg in
een gedeelte van den nieuwen Prov. komt te
vallen. Spr. wil de sloot langs den Haalderweg dem
pen en op die manier een betere weg verkrijgen. De
zakenmenschen op het Noord zouden de dupe wor
den als niet een goede verbinding van het Noord met
den primairen wog via de haven word verkregen.
De heer Bakker beklaagt zich dat de raad door B.
en W. niet in kennis is gesteld met de plannen tot
verkorting van het zijkanaal. De tijdsomstandigheden
hebben B. en W. daar wel toe gebracht, maar de raad
had daarin toch wel kunnen worden gekend. Schagen
en de Westfr. Kanaalvereeniging hebben geijverd
voor een kanaal dat midden in Schagen zou komen.
En nu blijft het aan den Haalderweg. Spr. becijfert
dat het doortrekken naar de Loet maar een f20.000
scheelt. En als er dan nog het een en
ander bij komt. zooals de heer De Veer wil, vervalt
dit heele voordeel.
Spr. is een voorstander van een kanaal zoo dicht
mogelijk naar Schagen en hij vraagt zich af, of dit
kanaal wel de f 8500 voor 40 jaar waard is. Dan had
men het wel aan de Schager Trap kunnen laten.
De heer Schoorl heeft in het voorstel van B. en W.
ook de cijfervergelijking gemist tusschen het oor
spronkelijke plan en dat wat B. en W thans voorstel
Ion. Aanvankelijk stond spr. geheel afwijzend tegen
over iedere wijziging van het plan, doch als belang
rijke bezuiniging zal plaats vinden en aan enkele te
stellen eischen zal kunnen worden voldaan, dan zal
spr. zfjn stem wel aan het voorstel van B. enW. kun
nen geven. Als eerste eisch noemt spr. dat de haven-
outilage zoodanig met het polderwater in verbinding
komt. dat zonder bezwaar overgeladen kan worden in
kleinere booten, niet in de haven liggende. Als twee
de punt noemt spr een gemakkelijke wegverbinding
tusschen haven en het Noord. Het heeft spr. gespeten
dat door deze plannen het Noord beroofd wordt van
het achterland en een vergeten hoek van Schagen
wordt. Spr. merkt op dat op het Noord belangrijke
zaken zijn gevestigd en spr. vindt in het idée-de Veer
dan ook iets moois zitten. Als het mogelijk is dat er
een goede verbinding komt tusschen haven en Noord
dan kan spr. zich neerleggen bij de verandering van
de plannen.
De Voorzitter zegt. het woord te zullen geven aan
den heer De Vries, omdat deze met den heer Blaau-
goed goed op de hoogte is van de plannen en dc
wethouders, meent spr.. over de plannen nog een on
derhoud hebben gehad inet een lid van Ged. Staten.
Wel heeft spr. met veel belangstelling de kanaal
plannen gevolgd, maar zooals bekend, is spr. een
poos afwezig geweest en zit hij dus niet zoo goed in
de zaak als de wethouders. Verschillende malen is de
tram opgenoemd, maar spr merkt op, dat het bekend
is. dat er plannen zijn tot opheffing van de tram
Schagen—Alkmaar en dat die plannen in een ver ge
vorderd stadium verkeeren De tram kan dus t.a.v. de
havenplannen uitgeschakeld worden
De heer De Vries zegt. dat de wethouders eenparig
van oordcel waren, dat de havenkom zoo nabij mo
gelijk de Loet diende te benaderen en ook, dat waar er
onder de huidige omstandigheden alle aanleiding tot
bezuiniging bestond, de verkregen bezuiniging voor
de volle 100 procent ten goede van Schagen behoor
de te komen. Doch uit de stukken is wel gebleken,
dat de wethouders in deze hun volle zin niet heb
ben gekregen. Spr. laat in 't midden of over deze
kwestie het laatste woord zal zijn gesproken. Spr.
vindt de vraag van den heer Van Nuland of de kos
ten der havenplannen opgenomen zijn in de bijdrage
van f7850 gedurende 40 jaren, eenigszins naief, want
het is den geheelen raad bekend, dat deze verleende
bijdrage alleen betrof den aanleg der kanalen, en dat
de kosten van zwaaikom. kaden en terreinen ten volle
voor rekening der gemeente zouden komen.
De heer Van Nuland: Dat is nooit tot uiting ge
komen
De heer De Vries: In ieder geval is zóó de offerte
steeds geweest. Waarom B en W tot plan B zijn ge
komen? In de eerste plaats in verband met de lig
ging van den Haalderweg. die een goede verbindings
weg zou kunnen worden met het Noord en in de twee
de plaats omdat dan een geschikte verbinding met.
het vaarwater kan worden verkregen, n.1. via het
Veert. Door verbreeding van den Haalderwg is een
goede verbinding met het centrum der gemeente te
krijgen, hetzij dan dat de ingang zal zijn via 't Hoog
of via de straat Tuinman. Spr is het dan ook roe
rend met den heer De Veer eens, dat wat den toe
gangsweg naar Schagen betreft, we ons nogmaals tot
de provincie moeten wenden. Spr. antwoordt den
heer Bakker, dat de pogingen tot bezuiniging der
plannen niet nieuw waren, maar de bijzonderheden
cr over waren strikt geheim. Er was ons door de
provincie het zwijgen opgelegd. Het binnenwater
wordt met het voorgestelde plan zoo dicht mogelijk
benaderd.
Spr. weet dat de heer Schoorl weinig tijd heeft ge
had om de stukken in te zien en merkt op. dat bij de
stukken ook aanwezig waren de oude plannen, die
toch altijd boven de f 100.000 gingen, en het dan B. en
W. voorgestelde plan geeft dus een belangrijk verschil.
De heer Schoorl had dan graag gezien dat het ver
schil overzichtelijk in de stukken tot uiting was geko
men.
De heer VanErp is voorstander van de wegen- en ka-
nalenaanleg, maar acht het allereerst noodig dat zoo
spoedig mogelijk met het werk wordt begonnen. Spr. wil
daarom er bij Ged. Staten op aandringen dat zooveel
mogelijk spoed wordt betracht.
De heer De Veer erkent dat de verbinding met het
binnenwater via de Veert kan worden verkregen, maar
spr. merkt op dat Ged. Staten niet toegevend zijn en
dat de kosten voor de provincie belangrijk minder zul
len zijn aan wegverbetering* wanneer de raad het plan
B kiest. Spr. acht het daarom billijk als de provincie
meer bood voor een betere verbinding met 't binnen
water. Immers de gemeente doet, als zij plan B accep
teert, een belangrijke concessie. Spr. vraagt of B. en W.
hieromtrent nog eens met de provincie wil onderhan
delen.
De heer Bakker vreest dat het belangrijke bedrag van
f 26000, dat aan bezuiniging zou worden verkregen, weer
voor een groot deel teniet zal gaan met het bevaar
baar maken van deVeert. Via de Menisbrug kan er
geen 3-tons vlot door.
De heer De Vries merkt op dat ook het maken van
een goede verbinding bij plan A belangrijk zal kosten.
De heer De Veer zegt dat als basis genomen dient te
worden het oorspronkelijke plan en het plan dat B. en
W. thans prefereeren.
De heer Blaauboer zegt dat als de plannen tegenover
elkaar worden gezet, dit geschiedt met het oorspronke
lijke plan, 'twerk aan het plan van B. en W. voorafgaat,
en het onderhavige. Br is n.1. nog een oud plan, wat ook
spr. niet kent, doch waarop de heer Krimp ln zijn schrij
ven doelt, en dat zoo nabij mogelijk de Loet raakte, en
waarbij het kanaal slechts door een betonnen soheldings-
dara van het binnenwater was gescheiden. Over dit
plan heeft spr. slechts bij geruchte vernomen en spr.
wil zloh daarom bepalen tot het plan dat hot plan van
B. en W. voorafgaat. En spr. wijst er dan op dat de
zwaaJkom dan aan den anderen kant van het perceel
Hartland zou komen, dat aan de verbinding ook groote
kosten zouden zijn verbonden, dat perceel grootere fi-
nantleele waarde heeft en daarbij 300 400 meter door
gegraven zou moeten worden om de Loetsloot te berei
ken. Wat het naderen van het centrum betreft, spr. oor
deelt dat het maar de vraag is, waar men wil beginnen
en waar eindigen. Spr. zegt dat als het voorstel van B.
en W. wordt aangenomen, geheel aan de zeer gemoti
veerde wenschen van de bewoners van het Noord wordt
voldaan. Spr. ziet niet in dat het bevaarbaar maken
van de Veert meer zal kosten dan bij uitvoering van plan
A. Het voorstel van B. en W. biedt met het oorspronke
lijke plan A een bezuiniging van f 60.000, wat ln dezen
tijd niet mag worden verwaarloosd.
De heer Van Nualnd zegt dat het juist de twistappel
is, dat niet wordt aangegeven het verschil van kosten
tussohen het oorspronkelijke plan van de Commissie
van Aalst met dat van B. en W. W ij weten niet hoe de
kosten zijn, van het gedeelte waar de provincie-be
moeiingen eindigen en ze voor de gemeente Schagen
beginnen. Weten B. en W. het verschil van waterpeil?
De heer De Vries zegt dat er in elk geval een schut
sluis noodig is.
De heer Van Nuland merkt voorts op dat het zJ. alle
aanbeveling verdient dat B. en W. informeeren of de
gemeente een gedeelte van de trambaan in eigendom
kan krijgen als de tram wordt opgeheven.
De Voorzitter denkt dat de kosten niet zullen mee
vallen.
De heer Schoorl verduidelijkt thans zijn betoog dat hij
heeft bedoeld, de kosten van het oorspronkelijke plan
naar de prijzenberekening van thans, althans van het
zelfde tijdstip als van de nieuwe plannen. Spr. maakt
zich geen illusie over een gunstige beslissing door de
provincie wat het in orde maken van de Veert betreft,
maar wel wil hij pogingen zien aangewend om een be
tere offerte van de provincie te krijgen, wat de toe
gangsweg naar de haven betreft. Uit de stukken blijkt
verder dat terreinen aan het havencomplex liggende,
eigendom van de provincie blijkt te zijn, vooral het ter
rein ten zuiden van de haven zou spr. graag in het bezit
der gemeente willen zien en spr. vraagt of de prijs daar
van meegedeeld kan worden.
De heer Van Nuland had inmiddels de vergadering
verlaten.
De heer Orsel wil evenals de heer Van Nuland, In
Utrecht vragen wat het (bij eventueel opheffen van de
tram) moet kosten 'als het stukje tramlijn blijft be
staan in verbinding met de haven. Dit lijntje is onge
twijfeld van belang. Voorts wil hij evenals de heer Van
Erp op spoed aandringen en vragen, zoo weinig mo
gelijk gebruik te maken van die groote grijpers, an
ders ls het werk spoedig voorbij.
Voorzitter zegt dat dit reeds ter sprake Is gekomen,
maar als onuitvoerbaar verworpen.
De heer Orsel wil althans aandringen, niet alles ma
chinaal te doen.
De heer Blaauboer zegt dat in een vergadering ls
geattendeerd dat Schagen gegadigd is naar dat stukje
tramlijn.
De heer Stam kan zich wel vereenigen met het
verkorte havenplan, maar wensoht een sluis als ver
binding van het binnenwater met de havenkom.
De heer Blaauboer zegt dat dit een logisch gevolg
ls van den wensch dat er verbinding moet zijn met
het binnenwater.
De heer De Vries: De sluis zal er moeten komen.
Maar laten we dit niet verbinden aan deze plannen,
doch tot later laten rusten,
De heer Bakker zegt dat er dan heel wat gebeuren
moet. De sluis en dan de Veert verbeteren. Deze ls
heel slecht. Spr. zal zich vereenigen met dit haven
plan met het Qog op de kosten, maar we geven veel
prijs. Er komen nog al wat bijkomende kosten en het
kan nog wel zijn, dat we met het oorspronkelijke plan,
dat zooveel beter ls, niet zoo heel veel duurder uit
hadden gekomen. Wanneer we van de provincie nu
geen concessies krijgen voor betere verbinding met de
Loet, dan zijn we achter den wagen en spr. vreest
daarvoor*
De heer Blaauboer: We beginnen niet eerder.
De heer De Veer zegt dat dus onderhandeld zal
worden. Als punt van onderhandeling ziet hij de ver
binding met de Loet anders dan de heer Blaauboer.
De verbetering van de Halesloot en Veert zal meer
kosten dan een verbinding rechtuit naar de Loet De
provincie kan ons in deze best tegemoet komen, want
de grootste voordeelen van de verkorting van den ha
venarm zijn voor de Provincie, de grootste verliezen
zijn voor onze Gemeente.
De heer De Veer zegt, geen bewonderaar te zijn van
het aankoopen van steeds maar grond voor de ge
meente. En spr. verzoekt B. en W. te overwegen of
geen belasting is te heffen van bouwgronden die door
het maken der kanalen als 't ware vrij zijn geko
men daarvoor. De gemeente maakt daarvoor groote
kosten en nu is het zeer billijk dat de eigenaren van
hun voordeelen aan de gemeente wat afstaan. Spr.
is het bekend, dat in Arnhem zulk een verordening
bestaat en hij dringt aan op spoed, omdat er natuur
lijk door 't publiek worden der kanaalplannen bouw
plannen zullen worden ontworpen.
De heer Schoorl zegt de bedoeling te hebben dat
B. en W. diligent zijn voor den aankoop van één per
ceel, dat de rekening daarvoor loopt over het grond
bedrijf. B. en W. komen hiermee tot den Raad met
voorstellen.
De heer De Vries doet nog eenige mededeelingen
over de meerdere kosten van het oude plan en dit
nieuwe plan B en becijfert dit op eminstens f40.000
voor de gemeente goedkooper.
De heer Blaauboer zegt, dat dit mede zijn oorzaak
vindt in het feit dat de aankoop landerijen bij het
oude plan veel en veel duurder worden, het is daar
een veel hoogeren grondprijs
Het voorstel van B en W. wordt alsnu zonder hoof
delijke stemming* aangenomen, maar onder dit
behoud dat met Ged. Staten een overeenkomst zal
geepoogd worden te treffen wat betreft de verbin
ding met het binnenpolderwater.
Mededeelingen.
Door den Voorzitter wordt medegedeeld:
De lantaarn aan het einde van de Lauriestraat is ge
plaatst
Ten aanzien van radiostoringen wordt medegedeeld,
dat deze In hoofdzaak worden veroorzaakt door hoogfre-
quent-apparaten. Ook electrische stofzuigers, waschma-
chines en andere electrische, apparaten kunnen storingen
veroorzaken, wanneer zij in ondeugdelijken staat verkee
ren. Voorts reclame-flikkerlichten en ondeugdelijke radio
toestellen.
In 't algemeen achten B. en W. den hinder niet zooda
nig, dat van hun college een voorstel tot het vaststellen
van een verordening is te verwachten.
De heer Orsel vindt de storing zeer erg en het be
vreemdt spr. dat B. en W. niet met middelen komen.
Spr. wijst op een door hem verstrekte politieveror
dening van Alkmaar, Heemstede, enz., waarin tus
schen verschillende uren het gebruik van lioogfre-
quentapparaten is verboden.
Voorzitter acht het constatceren der overtredingen
te moeilijk en meent dat als buren elkaar aanbren
gen, dat tot onaangenaamheden zal leiden.
De heer Orsel zegt dat de storingen en ook waar
teweeggebracht, gemakkelijk zijn te constateeren. En
als B. en W. niet met een voorstel komen, zal spr.
zelf dat indienen.
De heer Schoorl heeft de laatste weken geen storing
gemerkt, maar als 't weer terugkomt zal spr. den heer
Orsel helpen om een voorstel in te dienen.
De heer Bakekr dringt er op aan dat B. en W. in
deze direct ingrijpen. De hoer Willemse is bereid zijn
hulp te verleenen. Dan komt men uit de misère.
Goedgevonden wordt dat B. en W. met een prae-
advies komen over een verordening door Alkmaar.
Ingekomen stukken.
Ingekomen is het verslag van de Rijkslandbouwwin-
tersohool alhier, over het winterhalfjaar 19311932.
De heeren Jb. Schoorl Jz. en J. Bregman berichten
dat zij de benoeming tot lid der schattingscommissie
aannemen.
Ged. Staten keurden goed de wijziging van de begroo
ting. dienst 193L
De heer B. Brouwer zond bericht dat hij zijn benoe
ming tot onderwijzer, aan de O. L. S. aanneemt.
Ingekomen was voorts het verslag van de Woning-
bouwvereeniging „Goed Wonen", over het jaar 1931, be
nevens de balans en winst- en verliesrekening.
In het verslag wordt o.a. melding gemaakt van den
bouw der 16 woningen. Het jaar 1931 werd begonnen
met een nadeelig saldo van f 51.19, de gemaakte onkos
ten veroorzaakten een verlies van f 128.21, zoodat het
nadeelig saldo over het afgeloopen dienstjaar bedraagt
f 179.40. De balans sluit tot een bedrag van f 41.926.50,
het van de gemeente ontvangen bouwvoorschot bedraagt
f 35.550, voorschot grond f 6000. totaal f 41.550.
Het Verificatiebureau van de Vereen, van Nederl. ge
meenten zond rapport van de op 15 April 1.1. gedane
kas opneming van 't gas- en electriciteitsbedrijf. In kas
was f 9.041.99%. waarvan f 6395.18 bij den postcheque-
en girodienst. Het bedrag gaf een verschil van 10 cent
met de tellingen van de kasboeken.
Ingekomen was het rapport van de Commissie van
arbitrage inzake de juiste naleving der huurovereen
komst tussohen de gemeente en den heer H. Deutekom.
De commissie bestond uit de heeren C. v. d. Oord. ver.
tegenw'oordiger van H. Deutekom; Jm, Blaauboe'r. ver
tegenwoordiger der gemeente, en D. P. Timmerman als
onpartijdig derde, aangewezen door de vertegenwoordi
gers van beide partijen.
De commissie komt tot de conclusie dat als vergoe
ding voor het afgraven van het land aan den huurder
een vergoeding van f 15 dient te worden uitgekeerd en
voor het zonder tijdige voorkennis van huurder over
gaan tot maaien een vergoeding van f 25, totaal dus
1 40,