Kattige vrouwen en kranige mannen. „,,T ,MS SOCBATES GEWEEST ZONDER WAT XANTIPPE door J. de Boer van Strlen Wat ziet die man in vredesnaam ln dié rröuw? Hoe is het mogelijk, dat hij haar uist trouwde? Hij kon toch genoeg meisjes •rijgen! Ze is hard, zelfzuchtig, eigengereid. }n mooi is ze óók niet! Hoe is het moge- Ijk. Zoo zucht en oordeelt de wereld, als een onge man het huwelijksbootje instapt met en vrouw, die „men" niet voor hem ultge- Dcht zou hebben. Maar wat weet „men" dgenlijk van haar af? En hoe komt het, lat de jonge vrouw in kwestie na een jaar 1 wat blijkt van den jongenman met wien e trouwde, een uitstekend echtgenoot te lebben gekweekt. Dat komt eenvoudig, om- lat ze al zijn goede eigenschappen heeft htdekt en die met tact en geduld discipli- ïeerde zoodat ze tot vollen bloei konden jomen. Want toen de „hij" ln kwestie huwde, was lij Jong en ambitieus, een beetje gedach- enloos en egocentrisch, zooals vele mannen lat kunnen zijn. Zelfs zijn nabije vrienden jeven toe. dat hij in de jaren van zijn hu welijk er op is vooruitgegaan! Hij heeft mcces gehad bij zijn werk, zijn gedachten- .even is verdiept. Maar „men", die er het and aan heeft om te moeten erkennen eens rerkeerd geoordeeld te hebben, zegt hiervan liets „Men" blijft alleen schouderophalend rolhouden dat de vrouw een kat is en blijft. Jaat dat zoo zijn, maar weet „men" dat kat- ;en in de oude wijze dagen in Egypte wer- len aangebeden En in ieder geval was ze »en trouwe kat, die van den jongeling van vien ze den trouwring ontving, een krani- jen man heeft gemaakt. Het „hoe" van zoo- Iets laat zich slecht beschrijven. Ongetwij feld maakte het jonge paar menig moeilijk weekje door, want „zij" liet niet na om hem te wijzen op fouten, die „hij" had en „hij" was meer dan eens woedend op haar en be treurde het zelfs weieens, met haar getrouwd te zijn En toch lieten ze elkaar niet los, Omdat ze van beide zijden vaag maar vast woelden, dat ze elkaar noodig hadden om woorult te komen. Waardeering kon lang- taam groeien en al was tact aanvankelijk Diet de sterkste zijde van de vrouw, ook tact, leerde zij in de displine der liefde. Vooral toen moeilijke dagen kwamen, leerde le man begrijpen hoeveel de eerlijkheid en de moed van de „kattige" vrouw waard wa ren. Ze verknoeide haar tijd niet met noode- cn nuttelooze tranen, maar zocht onver moeid om te komen tot een overwinning van al wat moeilijk was en hun in den weg stond. En haar voorbeeld werkte aansteke lijk. Natuurlijk kan men dergelijke gevallen nooit generaliseeren, want bij iedere paar menschen staan de zaken weer anders. Maar toch zijn er in de geschiedenis voor beelden te over. die erop wijzen dat het vaak de kattige en harde vrouwen geweest tijn, die nog eeuwen na haar dood van zich deden spreken. Zou Socrates een zoo groot wijsgeer geworden zijn als hij Xantippe niet had gehad om hem dagelijks te dwarsboo- men? Haar aanvallen van woede, de taal die ze jegens hem gebruikte en haar onbe rekenbaarheid in het algemeen maakten ran hem de philosoof, die hij geworden is. 951026 951027 Links Avondpyama van zwart satijn, met bovendeel en pelerine van goud lamé. RechtsBlauw satijnen avondpyama met Witte bolero, die een geheel nieuwe ruime halsgarneering heeft. Halflange mouwen, Waarvan de overtollige ruimte gesmokt is. Pyama's hebben de eigenschap een zeer gladde en aangesloten taille en heuplijn te vormen. 951024 951025 Links Zeer ruim vallende pantalon die op zijde dichtgeknoopt wordt en van marineblauw jersey gemaakt is het bovendeel is blauwrood gestreept en heeft een blauwe revers kraag. Rechts Zeer origineele strandpyama met rood- blauw-groen ingezet stuk aan de blouse, die overi gens geheel wit is; hooge taillelijn, gekleurde schouderbanden en groote slappe hoed. 951022 951023 LinksDe pantalon van deze huispyama is van marineblauw crêpe marocain, de blouse van wit crêpe met blauwe stippen; wit leeren ceintuur en blauwe kraag, die gestrikt wordt. Rechts Huispyama van rood crêpe satin met ge- plisseerd ingezet stuk; breede marineblauwe cein tuur met afhangende einden. Catharlna de Groote van Rusland en ko ningin Elizabeth van Engeland waren alle bei, wat men noemt kattige vrouwen, maar ze konden regeeren. En zij zijn de eenige voorbeelden niet. Daar staat ver weg in de oudheid de figuur van Cleopatra. Welk een macht ontwikkelde deze vrouw in haar liefde voor Marcus Antonius en welk een inspiratie ging er van haar uit. Want hier hebben we de quint-essence van de zaak: de z.g.n. harde en zelfzuchtige vrouw is heel vaak een scheppende macht. Er gaat iets van haar uit, dat maakt dat anderen tot groote dingen komen. Het moge dan waar zijn dat duizenden mannen heb ben gezucht en nog dagelijks zuchten onder een vrouwelijke pantoffel, het is toch óók waar dat duizenden vrouwen haar mannen hebben gebracht tot een vorm van groot heid. En nu moge men zeggen: „Ja, maar dat deden ze toch ook om zelve tot eer en aan zien te komen!", maar dan vergete men toch niet om te bedenken dat er in deze zelfzuch tigheid toch een drijfkracht zat die dingen aan het licht bracht, welke anders verbor gen gebleven zouden zijn. Het gaat met de zen vorm van ambitie als met het genie. Beide zijn zelfzuchtig, beide willen dat al les ter wereld voor zijn opmarsch wijken zal. Beide willen baanbreken. En zóó gezien is de eigengereidheid der z.g.n. kattige vrouw mogelijk een tyrannie, maar dan toch altijd een tyrannie welke men dient te respectee ren. Want de gansche geschiedenis der menschheid leert toch wel dat vrijwel steeds hardheid en harde omstandigheden noodig zijn geweest om de beste eigenschappen der individuen naar voren te brengen en vooral om van hun eventueele genialiteit te doen blijken. Daar hebt ge de zusters Bronte, be faamde Engelsche schrijfsters uit de vorige eeuw. Ze waren de dochters van een York- shireschen predikant, die zijn jong gestor ven vrouw dagelijks bitter betreurde en die voor zijn opgroeiende meisjes niets deed. Zijn zoon Patrick stuurde hij naar een uni versiteit, waar de jongen een zoo wild leven leidde, dat hij stierf. Maar bij de meisjes, die alles onthouden werd, gloorde de vonk der genialiteit en werd door de vele ontbe ringen aangeblazen. Merkwaardig genoeg hebben genie en ge luk niets met elkaar te maken In een at mosfeer van volkomen geluk worden zelden groote scheppingen volbracht. Het zijn de kinderen zonder huiselijk geluk, zonder geld en zonder toekomst, die heel vaak hun eigen toekomst ineenhameren. En voor den schep pingsdrang, die wij ter wereld toch ook be hoeven, is het daarom wel eens te wenschen, dat aan de geboortewieg der kinderen niet alleen de lieve en goede feeën met haar ge schenken staan Laten we de harde, de kattige vrouwen dus niet al te zeer veroordeelen omtrent de wijze, waarop zij haar plicht in het leven zien. Er steekt in de wijze, waarop zij op treden, heel vaak méér dan zelfzucht en lust tot absoluut-regeeren. Menige vrouw ziet, dat met gestrengheid en discipline het meest bereikt wordt bij degenen, die zij het liefst heeft. En we moeten ook niet vergeten dat het leven der vrouwen, die niet „lief" kunnen doen, vaak moeilijk is. Dikwijls worden ze veroordeeld, ze zijn gewoonlijk eenzaam, ook al omdat ze de kunst niet verstaan aan haar gevoelens uiting te geven. Het gebeurt meermalen, dat men vrouwen van deze soort pas leert waardeeren alsze ge storven zijn. Is het dan misschien niet beter om ze te leeren erkennen, terwijl het nog tijd is, dat deze kattige vrouwen juist dikwijls degenen zijn, die kranige mannen hebben gekweekt? (Nadruk verboden). Kees van Dongen en de Dorothy Gray schoonheidsmethode. De vorige week heeft de bekende Neder- landsche schilder Kees van Dongen te Parijs een voordracht gehouden over „ma quillage"; de kunst van het zich opmaken. Van Dongen zei o.a.: „Wat wij thans „maquillage" noemen is een kunst, die geboren werd met den eersten keer, dat de eerste vrouw zich op de lippen heeft gebeten om er meer kleur in te brengen, en door dat trucje haar kans om te behagen probeerde te vergrooten. U verwondert er zich over, hoe ik er toe gekomen ben voor U over dit onderwerp te spreken? Wel, op een heel toevallige manier. Ik kreeg eens visite van een jonge dame met zooveel charme, dat ik dacht: „hier is er nu een wie je niets kunt weigeren!" Toen ik mij afvroeg waaraan zij haar charme eigenlijk ontleende, kwam ik tot de slotsom dat het haar frissche en wonderlijk-jonge huid was, die zoo het mij toescheen geen spoor van „make up" vertoonde. Hoe kon dit worden verklaard In ons gesprek vertelde zij mij, dat zij elke week te Parijs een soort behandeling onderging. Een schoonheids-behandeling. Daar heb ik meer van willen weten, en ten slotte heeft zij toegezegd mij mede te zullen nemen naar den salon van Dorothy Gray - een naam dien ik toen zelfs nog niet kende. Als een oude, verstandige Pekingees heb ik toen zoo'n make up séance bijgewoond. Ik heb alles gezien en mij verbaasd over de resultaten, die met oogenschijnlijk zoo een voudige middelen werden verkregen. Ik had wél gedacht, dat maquillage een soort van valstrik was, doch geloofde dat men maar eenvoudig wat rouge oplegde als men te bleek was, of als men te rood was, zich wit poederde. Maar thans weet ik, dat „make up" heel iets anders is, dat te bleek, te rood, te glimmend woorden zijn, die de moderne maquillage niet kent. Allereerst werd mij een handleiding ver strekt, d.w.z. een soort tabel waarop de diverse rouges zijn aangegeven, die ver schillende typen vrouwen het best kunnen gebruiken. Wij schilders weten, dat elke kwaliteit doek een eigen verfsoort noodig heeft: de basis van iedere maquillage is een huid, en deze huid is steeds weer verschillend. Dit is de logische gevolgtrekking, waartoe Dorothy Gray gekomen is. Zij is toen den Atlantischen oceaan overgestoken, zooals onlangs Miss Earhart maar voor grootere veiligheid op een schip en geholpen door een aantal door haar opgeleide jongedames heeft zij te Parijs dezen Salon geopend. De salon, die vrouwen onweerstaanbaar maakt, waar zij gezondheid en schoonheid en zelf vertrouwen ontvangen: drie eigenschappen die bijna altijd zekerheid verschaffen op succes, in velerlei richting. U heeft zich nu waarschijnlijk afgevraagd waarom een oude schilder-, met een ernstig gezicht en een langen baard, u hier over oogenschijnlijk- frivole dingen spreekt, din gen, die een man onverschillig moesten zijn. Eerstens houd ik er van vrouwen te schil deren, die men met genoegen ziet. Zij zijn niet slechts mijn modellen, maar ook zijn medewerksters. Bovendien bestaan er voor mij geen frivole of onverschillige dingen. Belang te stellen in gezondheid en schoonheid zijn, mijns inziens volstrekt geen frivoliteiten. Ik zou graag willen zien, dat niet alleen de dames uit de mondaine krin gen, den raad en de zorgen van een instu- tuut als Dorothy Gray konden ontvangen, maar ook dat de werkende vrouwen, zij die verplicht zijn te leven in een ongezonde atmosfeer, zij die werken in het stof van ateliers konden beschikken over dergelijke instituten. VACANTIE VACANTIE Welke kleeren op reis te dragen Practische en eenvoudige kleeding is op reis van groot belang. De mode is in dezen zeer welwillend voor ons en wel omdat dit jaar de blouse zoo'n voorname plaats in neemt. Men kan deze dragen van alle moge lijke stoffen, katoen, linnen, cretonne, mou- seline, ja van wat al niet! Deze stoffen zijn alle zeer billijk in prijs, niet te vergeten het beeldige zijden linnen met kleine bloempjes en open werkjes. In de eerste plaats zorgen we voor 'n paar rokken, b.v. een hoog opgeknipte rok of een rok met banden vanaf de taille over de schouders, waarop we allerlei blouses kunnen dragen, die voor verschillende doeleinden geschikt zijn, van het eenvoudige overhemd af tot de meer gekleede blouses met lange mouw op pofmouw. Vergeten we niet bij enkele blouses losse pelerines te maken, waaraan lange banden zitten, die over elkander gekruist worden en op den rug met een knoop sluiten of wel gestrikt wor den. Een wollen crêpe rok met blouse en bolero geeft dadelijk een gekleede japon. Onze mantel behoeft slechts eenvoudig te zijn en liefst van een stevige stof, zoodat we, indien een regenbui ons overvalt, niet dadelijk doornat zijn; groote revers, opge stikte zakken en een ceintuur geven een practisch geheel, dat met een kleinen vilt- hoed of muts voltooid wordt. Eenvoudige schoenen met platte hakken zullen ons als het ware tot wandelen zelve 951021 Matrozenpyama met blauw zijden tricot pantalon en witte blouse, die met vier knoopen sluit; de pantalon heeft een heupstuk en niet te wijd uitloopende pijpen. nooden, terwijl in den koffer nog een paar gekleedere schoentjes gebogen worden. Dusdanig toegerust zullen we rustig en kalm onze vacantie buiten door kunnen brengen, zonder vooraf te veel door onze toiletaangelegenheden in beslag genomen te zijn. Neemt zonnebaden, doch hoedt U voor overdrijving, door Drs. R. v. d. HEIJDEN Hoevele honderden menschen, die in de groote steden wonen, zien niet verlangend naar den Zondag of naar de vacantie uit, om zon en licht op hun lichaam te kunnen laten inwerken. Hoe vaak hoort men niet, dat zij dan gan sche dagen in de zon liggen en er aan het eind van den dag bijkans als negers uitzien. Zij verkeeren in de veronderstelling, dat zulks hun lichaam ten goede komt, maar velen weten wellicht niet, dat zij zichzelve inderdaad groote schade kunnen aandoen. Het gevaar van „zonnebrand" is zeer zeker niet te onderschatten, daar het absoluut niet zoo ongevaarlijk is als men wel meent; daar gelaten nog de hevige pijn, die erdoor ver oorzaakt wordt, kan het aanleiding geven tot levensgevaarlijke algeheele en plaatse lijke verbrandingen. Niet alleen hartzwakte, maar tevens hooge koorts zijn vaak de ge« volgen van dit verbranden. Het meerendeel der menschen is van mee-» ning, dat urenlang in de zon liggen vooi zieke en zwakke menschen goed is. Men hoorde vaak van de heilzame werking van kunstmatige zonnebaden en verkeerde daardoor in de meening, dat natuurlijke zonnebaden dan toch wel veel beter zouden zijn. Het laatste is echter slechts gedeeltelijk waar. Zonder twijfel zijn licht en zonnebaden goed, wanneer men zijn lichaam daaraan langzamerhand went, doch men moet zich hieraan iederen zomer weer opnieuw aan passen. Men begint met een kwartier, dat langzamerhand tot een vol uur kan aan groeien. Men moet echter telkens van hou ding veranderen en indien het niet mogelijk is met het hoofd in de schaduw te liggen, dit met een doek te bedekken. Vóór het zonnebad moet men de huid eerst met olie invetten. Bij een verblijf gedurende langer tijd in de buitenlucht, is het zelfs noodig, dat men afwisselend in de zon en in de schaduw gaat zitten. Wanneer men met overleg zon, licht en schaduw op zich laat inwerken, zal dit zeef zeker een gunstigen invloed op het lichaam hebben, waardoor de algeheele lichamelijk! toestand verbeteren kan en de arbeidslust grooter wordt. (Nadruk verboden) Billijke patronen voor onze lezeressen. Een beknopte handleiding gratis. Patronen kunnen per postwissel of pet brief onder bij sluiting van postzegels be steld worden bij de Mode-redactrice van dit blad, Joan Maetsuyckerstraat 96, 'sGraven- hage. De maat en het nummer van 't gewenscht patroon moet met Uw naam en volledig adres duidelijk op het postwisselstrookje o| in den brief vermeld worden. DE JUISTE MAAT Dikwijls komt het voor, dat men nief precies de maat weet van het te bestellen model. Ten gerieve van lezeressen, die hier mede niet op de hoogte zijn, geven wij onderstaand een lijstje met de juiste maten en de hiermede overeenkomende buste- en heup wijdten. Voor men tot bestelling over gaat, diene men zich er eerst van te verge wissen of de opgegeven maat klopt. Dit voor komt teleurstelling. Maat Bustewijdte Heup wijdte 40 92 100 C.M. 42 100 104 44 108 110 46 112 116 48 120 124 50 126 130 Het verdient wel aanbeveling om dit lijstje goed te bewaren, opdat men het kan raadplegen bij eventueel nabestellen van patronen. DE TOEZENDING. De toezending van patronen geschiedt zoo snel mogelijk, d.w.z. onmiddellijk nê, ontvangst wordt Uw aanvrage geboekt en doorgegeven. Nog denzelfden dag wordt Uw patroon verder in behandeling genomen om reeds den volgenden dag verzonden te wor den. In normale gevallen hebt U Uw patroon dus binnen 3—6 dagen in Uw bezit. De toezending ondervindt vertraging, in dien bij de bestelling verzuimd is alle be- noodigde gegevens op te geven of een te gering bedrag is overgemaakt. Daar moet dus wel op gelet worden. Voorts diene men er aan te denken, dat bij alle correspondentie een postzegel voor antwoord dient te worden ingesloten. KOSTELOOZE HANDLEIDING. Het aantal vragen van belangstellende lezeressen is de laatste weken zoo toege nomen, dat wij genoodzaakt werden de meest voorkomende in een beknopte hand leiding te verwerken. Deze korte handleiding stellen wij voor onze lezeressen kosteloos ter beschikking. Zij wordt op aanvraag gratis en franco door onze mode-redactrice toegezonden. Ook zal voortaan bij elk patroon deze be knopte handleiding voor het gébruik ervan worden medegezonden. DE MODE-REDACTRICE. De patronen van de in dit nummer voor komende modellen van strandpyama's enz, zijn te verkrijgen d 85 cent bij de mode- redactrice van dit blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 7