Kattige vrouwen en kranige mannen.
„,,T ,MS SOCBATES GEWEEST ZONDER
WAT XANTIPPE
door J. de Boer van Strlen
Wat ziet die man in vredesnaam ln dié
rröuw? Hoe is het mogelijk, dat hij haar
uist trouwde? Hij kon toch genoeg meisjes
•rijgen! Ze is hard, zelfzuchtig, eigengereid.
}n mooi is ze óók niet! Hoe is het moge-
Ijk.
Zoo zucht en oordeelt de wereld, als een
onge man het huwelijksbootje instapt met
en vrouw, die „men" niet voor hem ultge-
Dcht zou hebben. Maar wat weet „men"
dgenlijk van haar af? En hoe komt het,
lat de jonge vrouw in kwestie na een jaar
1 wat blijkt van den jongenman met wien
e trouwde, een uitstekend echtgenoot te
lebben gekweekt. Dat komt eenvoudig, om-
lat ze al zijn goede eigenschappen heeft
htdekt en die met tact en geduld discipli-
ïeerde zoodat ze tot vollen bloei konden
jomen.
Want toen de „hij" ln kwestie huwde, was
lij Jong en ambitieus, een beetje gedach-
enloos en egocentrisch, zooals vele mannen
lat kunnen zijn. Zelfs zijn nabije vrienden
jeven toe. dat hij in de jaren van zijn hu
welijk er op is vooruitgegaan! Hij heeft
mcces gehad bij zijn werk, zijn gedachten-
.even is verdiept. Maar „men", die er het
and aan heeft om te moeten erkennen eens
rerkeerd geoordeeld te hebben, zegt hiervan
liets „Men" blijft alleen schouderophalend
rolhouden dat de vrouw een kat is en blijft.
Jaat dat zoo zijn, maar weet „men" dat kat-
;en in de oude wijze dagen in Egypte wer-
len aangebeden En in ieder geval was ze
»en trouwe kat, die van den jongeling van
vien ze den trouwring ontving, een krani-
jen man heeft gemaakt. Het „hoe" van zoo-
Iets laat zich slecht beschrijven. Ongetwij
feld maakte het jonge paar menig moeilijk
weekje door, want „zij" liet niet na om hem
te wijzen op fouten, die „hij" had en „hij"
was meer dan eens woedend op haar en be
treurde het zelfs weieens, met haar getrouwd
te zijn En toch lieten ze elkaar niet los,
Omdat ze van beide zijden vaag maar vast
woelden, dat ze elkaar noodig hadden om
woorult te komen. Waardeering kon lang-
taam groeien en al was tact aanvankelijk
Diet de sterkste zijde van de vrouw, ook
tact, leerde zij in de displine der liefde.
Vooral toen moeilijke dagen kwamen, leerde
le man begrijpen hoeveel de eerlijkheid en
de moed van de „kattige" vrouw waard wa
ren. Ze verknoeide haar tijd niet met noode-
cn nuttelooze tranen, maar zocht onver
moeid om te komen tot een overwinning
van al wat moeilijk was en hun in den weg
stond. En haar voorbeeld werkte aansteke
lijk.
Natuurlijk kan men dergelijke gevallen
nooit generaliseeren, want bij iedere paar
menschen staan de zaken weer anders.
Maar toch zijn er in de geschiedenis voor
beelden te over. die erop wijzen dat het
vaak de kattige en harde vrouwen geweest
tijn, die nog eeuwen na haar dood van zich
deden spreken. Zou Socrates een zoo groot
wijsgeer geworden zijn als hij Xantippe niet
had gehad om hem dagelijks te dwarsboo-
men? Haar aanvallen van woede, de taal
die ze jegens hem gebruikte en haar onbe
rekenbaarheid in het algemeen maakten
ran hem de philosoof, die hij geworden is.
951026 951027
Links Avondpyama van zwart satijn, met
bovendeel en pelerine van goud lamé.
RechtsBlauw satijnen avondpyama met
Witte bolero, die een geheel nieuwe ruime
halsgarneering heeft. Halflange mouwen,
Waarvan de overtollige ruimte gesmokt is.
Pyama's hebben de eigenschap een zeer
gladde en aangesloten taille en heuplijn te
vormen.
951024
951025
Links Zeer ruim vallende pantalon die op zijde
dichtgeknoopt wordt en van marineblauw jersey
gemaakt is het bovendeel is blauwrood gestreept
en heeft een blauwe revers kraag.
Rechts Zeer origineele strandpyama met rood-
blauw-groen ingezet stuk aan de blouse, die overi
gens geheel wit is; hooge taillelijn, gekleurde
schouderbanden en groote slappe hoed.
951022
951023
LinksDe pantalon van deze huispyama is van
marineblauw crêpe marocain, de blouse van wit
crêpe met blauwe stippen; wit leeren ceintuur en
blauwe kraag, die gestrikt wordt.
Rechts Huispyama van rood crêpe satin met ge-
plisseerd ingezet stuk; breede marineblauwe cein
tuur met afhangende einden.
Catharlna de Groote van Rusland en ko
ningin Elizabeth van Engeland waren alle
bei, wat men noemt kattige vrouwen, maar
ze konden regeeren. En zij zijn de eenige
voorbeelden niet. Daar staat ver weg in de
oudheid de figuur van Cleopatra. Welk een
macht ontwikkelde deze vrouw in haar
liefde voor Marcus Antonius en welk een
inspiratie ging er van haar uit.
Want hier hebben we de quint-essence
van de zaak: de z.g.n. harde en zelfzuchtige
vrouw is heel vaak een scheppende macht.
Er gaat iets van haar uit, dat maakt dat
anderen tot groote dingen komen. Het moge
dan waar zijn dat duizenden mannen heb
ben gezucht en nog dagelijks zuchten onder
een vrouwelijke pantoffel, het is toch óók
waar dat duizenden vrouwen haar mannen
hebben gebracht tot een vorm van groot
heid.
En nu moge men zeggen: „Ja, maar dat
deden ze toch ook om zelve tot eer en aan
zien te komen!", maar dan vergete men toch
niet om te bedenken dat er in deze zelfzuch
tigheid toch een drijfkracht zat die dingen
aan het licht bracht, welke anders verbor
gen gebleven zouden zijn. Het gaat met de
zen vorm van ambitie als met het genie.
Beide zijn zelfzuchtig, beide willen dat al
les ter wereld voor zijn opmarsch wijken zal.
Beide willen baanbreken. En zóó gezien is
de eigengereidheid der z.g.n. kattige vrouw
mogelijk een tyrannie, maar dan toch altijd
een tyrannie welke men dient te respectee
ren. Want de gansche geschiedenis der
menschheid leert toch wel dat vrijwel steeds
hardheid en harde omstandigheden noodig
zijn geweest om de beste eigenschappen der
individuen naar voren te brengen en vooral
om van hun eventueele genialiteit te doen
blijken. Daar hebt ge de zusters Bronte, be
faamde Engelsche schrijfsters uit de vorige
eeuw. Ze waren de dochters van een York-
shireschen predikant, die zijn jong gestor
ven vrouw dagelijks bitter betreurde en die
voor zijn opgroeiende meisjes niets deed.
Zijn zoon Patrick stuurde hij naar een uni
versiteit, waar de jongen een zoo wild leven
leidde, dat hij stierf. Maar bij de meisjes,
die alles onthouden werd, gloorde de vonk
der genialiteit en werd door de vele ontbe
ringen aangeblazen.
Merkwaardig genoeg hebben genie en ge
luk niets met elkaar te maken In een at
mosfeer van volkomen geluk worden zelden
groote scheppingen volbracht. Het zijn de
kinderen zonder huiselijk geluk, zonder geld
en zonder toekomst, die heel vaak hun eigen
toekomst ineenhameren. En voor den schep
pingsdrang, die wij ter wereld toch ook be
hoeven, is het daarom wel eens te wenschen,
dat aan de geboortewieg der kinderen niet
alleen de lieve en goede feeën met haar ge
schenken staan
Laten we de harde, de kattige vrouwen
dus niet al te zeer veroordeelen omtrent de
wijze, waarop zij haar plicht in het leven
zien. Er steekt in de wijze, waarop zij op
treden, heel vaak méér dan zelfzucht en
lust tot absoluut-regeeren. Menige vrouw
ziet, dat met gestrengheid en discipline het
meest bereikt wordt bij degenen, die zij het
liefst heeft.
En we moeten ook niet vergeten dat het
leven der vrouwen, die niet „lief" kunnen
doen, vaak moeilijk is. Dikwijls worden ze
veroordeeld, ze zijn gewoonlijk eenzaam,
ook al omdat ze de kunst niet verstaan aan
haar gevoelens uiting te geven. Het gebeurt
meermalen, dat men vrouwen van deze
soort pas leert waardeeren alsze ge
storven zijn.
Is het dan misschien niet beter om ze te
leeren erkennen, terwijl het nog tijd is, dat
deze kattige vrouwen juist dikwijls degenen
zijn, die kranige mannen hebben gekweekt?
(Nadruk verboden).
Kees van Dongen en de Dorothy Gray
schoonheidsmethode.
De vorige week heeft de bekende Neder-
landsche schilder Kees van Dongen te
Parijs een voordracht gehouden over „ma
quillage"; de kunst van het zich opmaken.
Van Dongen zei o.a.:
„Wat wij thans „maquillage" noemen is
een kunst, die geboren werd met den eersten
keer, dat de eerste vrouw zich op de lippen
heeft gebeten om er meer kleur in te
brengen, en door dat trucje haar kans om
te behagen probeerde te vergrooten.
U verwondert er zich over, hoe ik er toe
gekomen ben voor U over dit onderwerp te
spreken? Wel, op een heel toevallige manier.
Ik kreeg eens visite van een jonge dame
met zooveel charme, dat ik dacht: „hier is
er nu een wie je niets kunt weigeren!" Toen
ik mij afvroeg waaraan zij haar charme
eigenlijk ontleende, kwam ik tot de slotsom
dat het haar frissche en wonderlijk-jonge
huid was, die zoo het mij toescheen
geen spoor van „make up" vertoonde.
Hoe kon dit worden verklaard
In ons gesprek vertelde zij mij, dat zij
elke week te Parijs een soort behandeling
onderging. Een schoonheids-behandeling.
Daar heb ik meer van willen weten, en ten
slotte heeft zij toegezegd mij mede te zullen
nemen naar den salon van Dorothy Gray
- een naam dien ik toen zelfs nog niet kende.
Als een oude, verstandige Pekingees heb ik
toen zoo'n make up séance bijgewoond. Ik
heb alles gezien en mij verbaasd over de
resultaten, die met oogenschijnlijk zoo een
voudige middelen werden verkregen.
Ik had wél gedacht, dat maquillage een
soort van valstrik was, doch geloofde dat
men maar eenvoudig wat rouge oplegde als
men te bleek was, of als men te rood was,
zich wit poederde. Maar thans weet ik, dat
„make up" heel iets anders is, dat te bleek,
te rood, te glimmend woorden zijn, die de
moderne maquillage niet kent.
Allereerst werd mij een handleiding ver
strekt, d.w.z. een soort tabel waarop de
diverse rouges zijn aangegeven, die ver
schillende typen vrouwen het best kunnen
gebruiken.
Wij schilders weten, dat elke kwaliteit
doek een eigen verfsoort noodig heeft: de
basis van iedere maquillage is een huid, en
deze huid is steeds weer verschillend.
Dit is de logische gevolgtrekking, waartoe
Dorothy Gray gekomen is. Zij is toen den
Atlantischen oceaan overgestoken, zooals
onlangs Miss Earhart maar voor grootere
veiligheid op een schip en geholpen door
een aantal door haar opgeleide jongedames
heeft zij te Parijs dezen Salon geopend. De
salon, die vrouwen onweerstaanbaar maakt,
waar zij gezondheid en schoonheid en zelf
vertrouwen ontvangen: drie eigenschappen
die bijna altijd zekerheid verschaffen op
succes, in velerlei richting.
U heeft zich nu waarschijnlijk afgevraagd
waarom een oude schilder-, met een ernstig
gezicht en een langen baard, u hier over
oogenschijnlijk- frivole dingen spreekt, din
gen, die een man onverschillig moesten zijn.
Eerstens houd ik er van vrouwen te schil
deren, die men met genoegen ziet. Zij zijn
niet slechts mijn modellen, maar ook zijn
medewerksters.
Bovendien bestaan er voor mij geen frivole
of onverschillige dingen.
Belang te stellen in gezondheid en
schoonheid zijn, mijns inziens volstrekt geen
frivoliteiten. Ik zou graag willen zien, dat
niet alleen de dames uit de mondaine krin
gen, den raad en de zorgen van een instu-
tuut als Dorothy Gray konden ontvangen,
maar ook dat de werkende vrouwen, zij die
verplicht zijn te leven in een ongezonde
atmosfeer, zij die werken in het stof van
ateliers konden beschikken over dergelijke
instituten.
VACANTIE VACANTIE
Welke kleeren op reis te dragen
Practische en eenvoudige kleeding is op
reis van groot belang. De mode is in dezen
zeer welwillend voor ons en wel omdat dit
jaar de blouse zoo'n voorname plaats in
neemt. Men kan deze dragen van alle moge
lijke stoffen, katoen, linnen, cretonne, mou-
seline, ja van wat al niet!
Deze stoffen zijn alle zeer billijk in prijs,
niet te vergeten het beeldige zijden linnen
met kleine bloempjes en open werkjes.
In de eerste plaats zorgen we voor 'n paar
rokken, b.v. een hoog opgeknipte rok of een
rok met banden vanaf de taille over de
schouders, waarop we allerlei blouses kunnen
dragen, die voor verschillende doeleinden
geschikt zijn, van het eenvoudige overhemd
af tot de meer gekleede blouses met lange
mouw op pofmouw. Vergeten we niet bij
enkele blouses losse pelerines te maken,
waaraan lange banden zitten, die over
elkander gekruist worden en op den rug
met een knoop sluiten of wel gestrikt wor
den. Een wollen crêpe rok met blouse en
bolero geeft dadelijk een gekleede japon.
Onze mantel behoeft slechts eenvoudig te
zijn en liefst van een stevige stof, zoodat
we, indien een regenbui ons overvalt, niet
dadelijk doornat zijn; groote revers, opge
stikte zakken en een ceintuur geven een
practisch geheel, dat met een kleinen vilt-
hoed of muts voltooid wordt.
Eenvoudige schoenen met platte hakken
zullen ons als het ware tot wandelen zelve
951021
Matrozenpyama met blauw zijden tricot pantalon en witte blouse, die met vier
knoopen sluit; de pantalon heeft een heupstuk en niet te wijd uitloopende pijpen.
nooden, terwijl in den koffer nog een paar
gekleedere schoentjes gebogen worden.
Dusdanig toegerust zullen we rustig en
kalm onze vacantie buiten door kunnen
brengen, zonder vooraf te veel door onze
toiletaangelegenheden in beslag genomen te
zijn.
Neemt zonnebaden, doch hoedt U
voor overdrijving,
door Drs. R. v. d. HEIJDEN
Hoevele honderden menschen, die in de
groote steden wonen, zien niet verlangend
naar den Zondag of naar de vacantie uit,
om zon en licht op hun lichaam te kunnen
laten inwerken.
Hoe vaak hoort men niet, dat zij dan gan
sche dagen in de zon liggen en er aan het
eind van den dag bijkans als negers uitzien.
Zij verkeeren in de veronderstelling, dat
zulks hun lichaam ten goede komt, maar
velen weten wellicht niet, dat zij zichzelve
inderdaad groote schade kunnen aandoen.
Het gevaar van „zonnebrand" is zeer zeker
niet te onderschatten, daar het absoluut niet
zoo ongevaarlijk is als men wel meent; daar
gelaten nog de hevige pijn, die erdoor ver
oorzaakt wordt, kan het aanleiding geven
tot levensgevaarlijke algeheele en plaatse
lijke verbrandingen. Niet alleen hartzwakte,
maar tevens hooge koorts zijn vaak de ge«
volgen van dit verbranden.
Het meerendeel der menschen is van mee-»
ning, dat urenlang in de zon liggen vooi
zieke en zwakke menschen goed is.
Men hoorde vaak van de heilzame werking
van kunstmatige zonnebaden en verkeerde
daardoor in de meening, dat natuurlijke
zonnebaden dan toch wel veel beter zouden
zijn.
Het laatste is echter slechts gedeeltelijk
waar.
Zonder twijfel zijn licht en zonnebaden
goed, wanneer men zijn lichaam daaraan
langzamerhand went, doch men moet zich
hieraan iederen zomer weer opnieuw aan
passen. Men begint met een kwartier, dat
langzamerhand tot een vol uur kan aan
groeien. Men moet echter telkens van hou
ding veranderen en indien het niet mogelijk
is met het hoofd in de schaduw te liggen,
dit met een doek te bedekken.
Vóór het zonnebad moet men de huid
eerst met olie invetten.
Bij een verblijf gedurende langer tijd in
de buitenlucht, is het zelfs noodig, dat men
afwisselend in de zon en in de schaduw gaat
zitten.
Wanneer men met overleg zon, licht en
schaduw op zich laat inwerken, zal dit zeef
zeker een gunstigen invloed op het lichaam
hebben, waardoor de algeheele lichamelijk!
toestand verbeteren kan en de arbeidslust
grooter wordt.
(Nadruk verboden)
Billijke patronen voor onze
lezeressen.
Een beknopte handleiding gratis.
Patronen kunnen per postwissel of pet
brief onder bij sluiting van postzegels be
steld worden bij de Mode-redactrice van dit
blad, Joan Maetsuyckerstraat 96, 'sGraven-
hage.
De maat en het nummer van 't gewenscht
patroon moet met Uw naam en volledig
adres duidelijk op het postwisselstrookje o|
in den brief vermeld worden.
DE JUISTE MAAT
Dikwijls komt het voor, dat men nief
precies de maat weet van het te bestellen
model. Ten gerieve van lezeressen, die hier
mede niet op de hoogte zijn, geven wij
onderstaand een lijstje met de juiste maten
en de hiermede overeenkomende buste- en
heup wijdten. Voor men tot bestelling over
gaat, diene men zich er eerst van te verge
wissen of de opgegeven maat klopt. Dit voor
komt teleurstelling.
Maat Bustewijdte Heup wijdte
40 92 100 C.M.
42 100 104
44 108 110
46 112 116
48 120 124
50 126 130
Het verdient wel aanbeveling om dit
lijstje goed te bewaren, opdat men het kan
raadplegen bij eventueel nabestellen van
patronen.
DE TOEZENDING.
De toezending van patronen geschiedt
zoo snel mogelijk, d.w.z. onmiddellijk nê,
ontvangst wordt Uw aanvrage geboekt en
doorgegeven. Nog denzelfden dag wordt Uw
patroon verder in behandeling genomen om
reeds den volgenden dag verzonden te wor
den. In normale gevallen hebt U Uw patroon
dus binnen 3—6 dagen in Uw bezit.
De toezending ondervindt vertraging, in
dien bij de bestelling verzuimd is alle be-
noodigde gegevens op te geven of een te
gering bedrag is overgemaakt. Daar moet
dus wel op gelet worden.
Voorts diene men er aan te denken, dat
bij alle correspondentie een postzegel voor
antwoord dient te worden ingesloten.
KOSTELOOZE HANDLEIDING.
Het aantal vragen van belangstellende
lezeressen is de laatste weken zoo toege
nomen, dat wij genoodzaakt werden de
meest voorkomende in een beknopte hand
leiding te verwerken.
Deze korte handleiding stellen wij voor
onze lezeressen kosteloos ter beschikking.
Zij wordt op aanvraag gratis en franco door
onze mode-redactrice toegezonden.
Ook zal voortaan bij elk patroon deze be
knopte handleiding voor het gébruik ervan
worden medegezonden.
DE MODE-REDACTRICE.
De patronen van de in dit nummer voor
komende modellen van strandpyama's enz,
zijn te verkrijgen d 85 cent bij de mode-
redactrice van dit blad.