BlUE BAND "°och"nle'f duur. 9tO^ cJ&Hjcl psSi YLjumdS-jtaJye De wereldvlucht van Mattarn en Griffin. Uit onze omgeving. Transpireerende Voeten, VERSCH GEKARN° LCOHTVAABT Over den Oceaan en al weer verder door* gevlogen, In ruim 18 uur van New- Foundiand naar Berlijn. Alle records verbeterd. Reuter meldde gisteren uit Harbour Grace op New-Foundland, dat de beide Amerikaansche vlie gers Mattern en Griffin, die daar -Dinsdagmiddag te 4.59 uur Amerikaansche tijd zijn opgestegen op hun record-vlucht om de wereld, hebben een brandstof mengsel aan boord, voldoende voor een vlucht van 25 uur. De aviateurs zijn voornemens zonder tusschenlan- ding in Ierland rechtstreeks naar Berlijn te vliegen. Van daar willen zij via Moskou naar Nowosibirsk vliegen. De overtocht over den Oceaan gelukt. Bericht van gistermiddag: Het vliegtuig van Griffins en Mattern is vanmor gen half elf gezien boven het graafschap Donegal aan de N.W.-kust van Ierland. Het vliegtuig vloog in O.Z.O.-richting. Te Berlijn geland. Wolff meldt d.d. 6 Juli uit Berlijn, dat de Oceaan vliegers Griffin en Mattern om 17.42 (M.E.T.) op het Tempelhofer vliegveld bij Berlijn zijn geland. Ze zijn de eersten, die regelrecht van Amerika en nog wel van Harbour Grace Berlijn in een on on derbroken vlucht van 18 uur en 15 min. hebben be reikt. Daarmee hebben zij den tijd van Post en Gatty met 3 uur en 15 min. verbeterd. Een ontzaglijke menigte juichte de vliegers toe. Dezen stapten frisch en monter uit het toestel, de „Progress of Century". Ze zijn van plan zoo gauw mogelijk verder te vliegen naar Moskou. Een Reuter-telegram uit Londen deelt mee, dat het tweetal den Oceaan nog twee uur sneller is gepas seerd dan Miss Earhart in Mei jl., die het record op haar naam had. De Amerikanen hebben zeer slecht weer boven den Oceaan gehad. Op het einde van hun tocht hadden ze hevigen honger en dorst, die natuurlijk bij aan komst snel gestild werd. Onderhoud met de wereldvliegers. De Berlijnsche correspondent van de „Tel." had op het vliegveld van Tempelhof een interview met de beide wereldvliegers Mattern en Griffin. Zij deelden hem mede, dat zij gedurende den geheelen tocht over den oceaan geen water hadden gezien. Griffin had slechts cén sinaasappel gegeten, terwijl Mattern zich tot één sandwich had beperkt. Gedurende de geheele vlucht boven den Oceaan was het zicht buitengewoon slecht. „Wij vlogen op de meest verschillende hoog ten", vertelde Griffin, „soms 3000 meter boven den waterspiegel en dan weer zoo laag, dat wij de golven hoorden bruisen. De mist was echter zoo dicht, dat wij den Oceaan niet te zien kregen. Blind vliegen, zoo als wij dat tien uur lang gedaan hebben, is een merk waardig experiment, maar de machine liep wonder baarlijk en liet ons geen moment in den steek. Het toestel was zoo gebouwd, dat wij ieder op zijn beurt konden slapen. Daarom voelen wij ons thans in het geheel niet vermoeid." „Soms zaten wij in een orkaanachtigen storm", ver volgde Griffin, „maar ons vliegtuig overwon al die moeilijkheden spelenderwijs. Toen wij hedenochtend in het gezicht van de Nederlandsche kust kwamen, woedde er een onweer. Het moeilijkste traject was echter dat van Hannover naar Berlijn". Reeds weer gestart naar Moskou! Om 20 uur 50 gisteravond zijn Jimmy Mattern en Bennet Griffin van het vliegveld van Tempelhof naar Moskou gestart. Als voedsel hebben zij opnieuw slechts één sinaasappel en één sandwich meegeno men. UIT ONZE OOST. Brand op de „Dempo". Door broeiing In de tabakslading is brand ontstaan in de Llyodboot Dempo, die gisterochtend volgeboekt met passa- giers uit Tandjong Priok zou vertrek* ken. De brand is door impompen met koolzuur gebluscht. Het vertrek van de Dempo is voorloopig uitgesteld. Aneta seinde gisterochtend uit Batavia: Tandjong Priok werd in alle vroegte opgeschrikt door brandgerucht. Het bleek dat aan boord van de aan de Lloydkade liggende mailboot Dempo van den Rotterdamschen Lloyd, die vandaag zou vertrekken, een grijze rookwolk in de buurt van de derde klasse te voorschijn kwam. Onmiddellijk werd alles in het werk gesteld om den brand te blusschen en zoodra bekend was dat de boot niet zou kunnen vertrekken werden de meeste passagiers gewaarschuwd. De brand bleek ontslaan door broeiing in de ta bakslading. Door het sluiten van luik IV, waar de broeiing plaats had, en het volpompen met koolzuur is de brand gebluscht. Omtrent de schade is vóór den namiddag geen zekerheid te verkrijgen als ge volg van het inpompen van gassen. De luiken kun nen eerst morgen worden geopend. Het vertrek van de Dempo is voorloopig vastge steld op Vrijdag. Nadere bijzonderheden. Nader seint Aneta: De vertegenwoordiger van den Rotterdamschen Lloyd, de heer Bouman, die van het eerste brandsig- naal af aan boord van de Dempo aanwezig was, ver klaart het volgende: „Gepasseerden nacht tusschen DEN HELDER De plechtige herdenking van de ramp der HJW. „Adder". Ondanks het zeer sleohte weer heeft deze plechtigheid plaatsgevonden onder groote belangstelling, zoowel van de zijde der Marine en landmacht als van die der bur gerij. Te omstreeks half elf was het een va et vient op den Huisduinerweg van auto's, welke de belangstellenden naar de algemeene begraafplaats te Huisduinen brach ten. Daar waren autos uit Amsterdam en Rotterdam; ook moet er een aantal personen uit IJmuiden overge komen zijn om een krans op het monument te leggen. Op het kerkhof zelf was het reeds een drukte van belang. Daar waren vele persfotografen en een zeer uit gebreid publiek. Onder dezen merkten wij zeer vele gepensionneerden op, die het gewaagd hadden de stroomende regen te trotseeren. Voorts tal van plaatse lijke autoriteiten en afgevaardigden van diverse vereeni- gingen. Om 11 uur precies arriveert de Sohout bij Nacht Bru- tel de la Rivière. Deze houdt een rede, waarin hü de bemanning van den verganen Monitor de laatste eer bewjjst. Spr. memoreert dat de ramp plaatsgevonden heeft in den nacht van 5 op 6 Juli 18S3. Vertrokken uit IJmuiden en met het doel Hellevoetsluis Is het vaar tuig In den omtrek van Soheveningen vergaan. Aan boord bevonden zioh 7 officieren en 53 minderen. Allen zijn een prooi geworden voor de golven van de Noord zee. Deze gaf 43 lijken terug. Nimmer heeft men de overige weergezien. Een dergelijke ramp is uniek in de geschiedenis van de Nederlandsche Marine. De meesten zullen zich wel geen goede voorstelling meer kunnen maken van het type schip als de „Adder". Een dergelijk soort schepen is maar zeer kort in dienst geweest, en heeft toen bewezen geen practisch nut te hebben. Spr. zal niet in bijzonderheden uitweiden. Wie deze wenscht te hebben kan het officieele rapport aanvra gen dat verschenen is over deze nationale ramp. Hierin vindt men alles uitvoerig vermeld. Hoe eigenlijk het on geluk geschied is heeft men nooit kunnen te weten ko men. Hoogstwaarschijnlijk is dit aan een samenloop van vele omstandigheden te wijten. Maar hun plicht zullen de aanwezige manschapen hebben geweten en men mag verwachten dat zij met heldenmoed den dood onder de oogen gezien hebben. Zij zijn den Koning trouw tot in den dood gebleven. Moge een ieder matroos dit beden ken. en hieraan een voorbeeld nemen én ter eere der Nederlandsche Marine én ter eere van onze Koningin. Uit naam der Nederlandsche Marine legt hij daarna een krans aan den voet van het monument waarna de Stafmuziek der Marine een koraal speelt. Door de overige voorzitters en andere autoriteiten worden hierna eveneens de kransen gelegd. De Staf speelt onderwijl toepasselijke muziek. Het zijn buitengewoon plechtige oogenblikken, vooral wanneer het Wilhelmus gespeeld wordt. Onder den indruk verlaten de vele aanwezigen hierna het kerkhof. Ernstig auto-ongeluk. In den nacht van Dinsdag op Woensdag heeft in den omtrek van Huisduinen een ongeluk plaats gegrepen, dat wonder boven wonder geen persoonlijke slachtoffers heeft geëischt Te ongeveer 12 uur vertrok vandaar een Morris, luxe auto. waarin gezeten waren behalve de chauffeur, ook twee heeren en twee dames uit Amsterdam, die den dag op Huisduinen doorgebracht hadden. Zooals men zioh nog wel zal kunnen herinneren re gende het dien avond dat het goot en dientengevolge waren de wegen dan ook niet zeer te vertrouwen, een omstandigheid welke geleid heeft tot een niet bijster aangenaam avontuur voor de inzittenden van de Morris. Toen deze auto nog niet ver van de badplaats ver wijderd een bocht maakte, is zij geslipt met als fataal gevolg, dat zij een zwenking van 90 graden maakte en regelrecht op een telefoonpaal opbotste. De chauffeur die niet zoo heel zacht gereden moet hebben, trachtte op het laatste moment nog met alle remmen den wagen te stoppen. Hierin slaagde hij maar ten deele, zoodat de schok waarmede de botsing plaats halfvier en vier uur constateerde de wachtman dat uit den luchtkoker van luik IV rook kwam. Onmid dellijk werden alle hens aan dek gecommandeerd en geconcentreerd op het luik. De koolzuurapparaten werden aanstonds in werking gesteld, teneinde den brand te concentreeren door de luiken onder kool zuur te zetten en het uitslaan van den brand te ver mijden. Er werden geen vlammen waargenomen, doch broeiing werd geconstateerd, die momenteel geen ver der gevaar oplevert. De uiterlijk zichtbare schade was nihil, behalve wat betreft de lading in luik IV. In ver band met het koolzuurproces moet 12 uur worden gewacht, alvorens het luik kan worden geopend. In dien de temperatuur daalt, zooals thans het geval is, kan de verwijdering van het koolzuur worden verhaast door dit weg te zuigen. Een verder uitstel van het vertrek is afhankelijk van den toestand van het koolzuur. Voorloopig wordt het vertrek op Don derdag gehandhaafd. Alle passagiers werden des nachts gewaarschuwd dat heden geen embarkement mogelijk was. Alle hulp was zeer spoedig ter plaatse, ook de Jan van der Heyden. Het blusschingswerk had een rustig verloop. De broeiing is een bij de scheepvaart bekend ver schijnsel, doch de complicaties zijn thans groot door dat het hier geldt een schip, dat volgeboekt was met passagiers en denzelfden dag moest vertrekken. Nader wordt gemeld: De broeiing van de tabakslading in luik IV ver oorzaakte rook, welke door de luchtkokers ont snapte. Dit gaf aanleiding tot het brandsignaal aan boord van de Dempo, welke heden zou vertrekken. De burgemeester van Semarang, de heer Bagchus, die logeerde bij den voorzitter van den Volksraad, den heer Meyer Ranneft, was de eerste die van Tandjong- Priok uit door den Rotterdamschen Lloyd werd ge waarschuwd, dat het vertrek was uitgesteld tot mor gen wegens een „klein motordefect". De assistent resident van Poerwakarta, de heer Fievez de Malines van Ginkel, die vertrekkende ambtenaren van het Binnenlandsch Bestuur uitgeleide wilde doen, kon tijdig, juist toen hij in den auto wilde stappen, wor den bereikt. vond nog vrij hevig was. De chauffeur sloeg door êen en ander voorover met zijn hoofd tegen de ruit en ver loor het bewustzijn. De dames vreesden het ergste en riepen om hulp. Toen de heeren de auto verlaten hadden bleek welk een schade aangericht was. Van voren was het vehikel geheel ingedrukt terwijl ook opzij een lee- lijke scheur in de stof was aangebracht. De motor was geheel kapot en een der banden hing in flaxden terzijde van het wiel neer. Door eenige inderhaast toegeschoten aanwezigen werd de chauffeur bevrijd uit zijn cabine en naar binnen ge dragen. Hier kwam hij spoedig weer bfj kennis. Later is de auto door eenige menschen met een ander vervoer middel weggeleid naar den Helder, alwaar getracht zal worden haar nog zoo veel mogelijk op te knappen. Geen der passagiers heeft naa.r wij later vernemen schadelijke gevolgen van dit avontuur ondervonden. Een laffe streek. Maandagnacht kwamen eenige Heldersche visschers met hun vlet In den omtrek van hun netten. Aldaar bleek dat deze geheel kapot gevaren waren. Of dit met moedwil dan wel per ongeluk gebeurd Is, viel tot heden niet vast te stellen, al is het vreemd dat een dergelijk geval wel meer voorgekomen is. Is het opzettelijk gedaan dan kunnen we niet anders dan onze vejontwaardiging uitspreken tegenover de da ders. Het is al zeer gemakkelijk om middelen In den nacht een stel netten van een vlsscher te vernielen. Maar er wordt dan dikwijls vergeten dat deze netten voor den vissóher een zeer hooge waarde vertegenwoordigen en hij door de vernieling ervan meestal geheel broodeloos gemaakt wordt. Het is dan ook wenschelijk dat een en ander terdege wordt onderzocht, zoodat in het vervolg dergelijke voorvallen neit meer kunnen plaatsvinden. ANNA P ATJLOW N A Loop der bevolking. Ingekomen: A. J. Duinhoven en fam. van Lisse; Mej. A. Andringa van Den Helder; Mej. K. M. G. van Stenn van Haarlemmermeer. Vertrokken: G. Otten naar Borger: Mej. G. van Zand- wiik naar Den Helder; Mej. M. L. Witte naar Schagen; Mej. B. Cornelisse naar Koedijk. Burgerlijke Stand. Geboren: Albert Paulus, zoon van P. Geerts en A. Maas; Jannigje Margaretha Cornelia. dochter van A. A. Bezuijen en M. Dogterom; DIeuwertje, dochter van N. Keppel en T. Schilderman. Getrouwd: A. Jongman en M. M Baken. Overleden: C. Kos, oud 86 jaar; M. Zwaag. oud 76 jaar, weduwe van A. Geluk. Politie. Gevonden: een pet (nieuw); Een paar pantoffels. B. enW. verleenden aan de Bataafsche Import-Maat schappij vergunning tot het plaatsen van een benzine pompinstallatie op een perceel grond van de Gebr. Phi- lipsen aan de Molenvaart Duivensport. Voor Jonge duiven van de vereenlging „Altijd Verder" werd een wedvlucht gehouden vanaf Dordrecht (af stand 121 K.M.) In concours waren 134 duiven, die om 8 uur werden losgelaten. De eerste duif werd geconstateerd om 9 u. 56 m„ de laatste prijswinnaar om 9 u. 58 min. 39 sec. Prijzen behaalden: Gebr. Van Steijn 1, 2. 3, 5. T, 9. 10, 16. 26. 27, 28, en 31; N. Spigt 4. 6. 12 en 15; P de Vries 8. 11, 20. 24 en 32: Jb. Cornelissen 13. 18. 22 en. 29: J. de Boe 14 en 21; R. Geerings 17 en 25; W. Blaauboer 19 en 30; J. Meilink 23. RK. Voetbal. In den wedstrijd van ZA.P. I tegen 't Veld wisten belde partijen het voor de rust niet verder te brengen dan tot eenige schermutselingen voor de doelen, die geen doelpunten opleverden. Na de rust gelukte het P. Al kemade al spoedig den bal vrij te maken en met een hard schot den stand op 10 te brengen. Dezelfde speler scoorde kort daarop nogmaals, doch dit punt werd wegens buitenspel niet toegekend. Op een mo ment. dat geen der Z.A.P.-achterhoede-spelers op z'n plaats was, gelukte het de tegenpartij met een onhoud baar schot G. Philipsen te passeeren (1—1.) Het einde kwam. zonder dat in dezen stand verandering was ge bracht. Na dezen wedstrijd speelde het tweede elftal van Z. A.P. tegen R.W. n ('t Veld). J. Meijer bezorgde ZA.P. De nervositeit nam te Weltevreden toe naar mate het bericht algemeener verspreiding had gevonden. Aangezien thans vast staat dat broeiing van de ta bakslading plaats had. moet eerst het luik worden gelost, alvorens de schade kan worden vastgesteld. Den geheelen nacht was geen vlam zichtbaar, alleen werd rookontwikkeling waargenomen. De Jan van der Heyden kwam langszij de Dempo te liggen, doch behoefde niet in werking te worden gesteld. Thans zijn 40 koolzuur cylinders, ieder van een capaciteit van 250 atmosfeer in het luik. Het luik zal om 12 uur worden geopend, waarna het nog ten min ste 12 uur zal duren, voor het luik gasvrij is en het ruim gelost en men zich kan overtuigen, dat het vuur is gebluscht. In het bagageruim aan luik IV grenzend, is de bagage gloeiend heet geworden, doch niet in brand geraakt. Van rookmaskers voorziene bemanningsleden trach ten door het openen van de waterdichte deuren den vuurhaard in het onderruim te bereiken. De eerste hulpverleening. Het laatste bericht van Aneta luidt als volgt: De „Dempo" arriveerde Maandagmiddag te Tand- jong-Priok, terwijl tot gisteravond laat nog goede ren werden ingeladen, zoodat de verrassing van de wacht, die om halfvier een verstikkenden rook in de nabijheid van de derde klasse bemerkte, te grooter was. De Ned.-Indische Steenkolen Handels-Mij. stuurde na het alarm de „Kraus", „Paul" en „Flip" langszij, doch evenmin als de „Jan van der Heyden'" behoef den deze sleepbooten water te geven. Met koortsachtige haast werd het bagageruim der tweede klasse ontruimd, aangezien dit vlak boven de gevaarlijke plek gelegen is, terwijl water tot tien c.M. hoogte werd togevoerd om de stalen platen tegon krom trokken te beschermen. On de stille Lloydkade deden zich geen incidenten voor. Publiek werd tot de kade niet toegelaten. Aan boord heerschte, nadat het eerste moeilijke werk achter den rug was, verder de grootste kalmte. Handen en Oksels behandele men met Purolpoeder. Dit is het meest afdoende middel. In bussen van 45 en 60 ct. Alleen bij Apoth. en Drogisten. spoedig de leiding, doch nog voor de rust maakt RA*, gelijk. Daar R.W. ook na de rust kans zag een doelpunt te maken en Z.A.P. daar niets tegenover kon stellen, eindigde deze weinig spannende wedstrijd met een 21-overwining voor R.W. n. Feest voor de Ouden van Dagen. Begunstigd door prachtig zomerweer maakten de oudste inwoners van Anna Paulowna Dinsdag den rij toer, die hun door de afdeeling van den Bond voor Staatspensionneering en welwillende autobezitters elk jaar wordt aangeboden. Des morgens, om tien uur. vertrok men van het ge meentehuis. Over HaukesSluis INieuwesluis werd Hoogwoud bereikt, waar koffie en brood werden aange boden. Langs Hoorn ging het daarop naar Alkmaar, om daar in den muziektuin, het middagmaal te gebrui ken. En na een mooien tocht over Bergen en Schoorl kwamen om ongeveer acht uur allen goed en wel en hoogst voldaan over de mooie reis weer bij de zaal van den heer W. Kossen aam Met een laatst onthaal en een gezellig samenzijn werd de dag, die voor velen zeker de mooiste van het heele jaar Is, besloten. WIERINGERWAARD Buitengewone vergadering van de Begrafenlsvereenl- ging op Woensdagavond, in het lokaal van den heer H. van der Woude, onder leiding van den heer C. Ha ringhuizen. Deze vergadering is belegd naar aanleiding van een verzoek van eenige bewoners van Slootdorp en van hen die aan den kant van onze gemeente wonen, tot toetreding aan onze vereenlging. Voorzitter licht toe, dat 't Bestuur eenparig van oop* deel was. om hen ter wille te zijn. hoewel de staaKen 't feitelijk niet toelaten, doch er kan altijd een uitzon dering gemaakt worden. Eerst werd de vraag gesteld of de aanwezige leden er in beginsel voor waren, waarop door allen toestem mend werd geantwoord. Er zijn echter ook bezwaren aan nverbonden in verhand met den grooteren afstand, waardoor do dragers ook meer tijd er aan moeten besteden. Besloten wordt, dat ze allemaal lid kunnen worden op dezelfde voorwaarden als i.ier in Wieringerwaard, Ze treden direct in dezelfde rechten, doch ten opzichte van rouwkoets en volgkoetsen zal wellicht een uitzon dering gemaakt moeten worden. Een en ander zal aan adressanten worden medege- deeld, waarna het bestuur een bijeenkomst zal hebben in Slootdorp. Men kan daar dan beslissen of met deze condities en voorwaarden accoord wordt gegaan. KOE OP AS JTJLIANADORP. I J.V.C.-nleuw*. Dinsdagavond kregen de J.V.C.-adsp. bezoek van een elftal adsp. uit Breezand. Dit elftal bleek echter lang niet tegen de J.V.C. a opgewassen, want ze werden met een 90 nederlaag naar huis gezonden. Donderdagavond ontvangt J.V.C. bezoek van een elf tal van de Water- en Lichtbedrijven van Den Helder. Dit belooft een aardige wedstrijd te worden, omdat er in dit elftal verschillende goede krachten schuilen, terwijl bo vendien voor dezen wedstrijd een medaille is uitgeloofd door den heer A. Kossen, caféhouder t« Julianadorp. WIERJNGEN Ongeveer 40 kinderen der hoogste klassen van de R.K. school alhier, zullen dit jaar hun schoolfeest vieren op 19 Juli a.s. Per autobus zullen zij een reisje maken naar verschillende plaatsen in 't Ken- nemerland. Het Europeesch personeel converseerde op rustig® wijze met elkaar, terwijl het Inlandsch personeel op het achterdek, genoot van den slaapwekkenden zee wind. zoodat tegen 9 uur van buitenaf niets duidde op de tevoren beleefde sensatie. Bij het betreden van de derde klas echter bleek, dat ook toen de brandlucht nog niet was geweken. In de salons lagen haastig wegesleepte koffers, ter wijl het water in het bagageruim gloeiend heet was geworden en het cement op de stalen platen was gebarsten. Alle koolzuurcvlinders zijn geheel leeggespoten, een nieuwe voorraad is reeds door de Droogdok-Mij. gebracht. Aan boord wordt thans de werking van het kool zuur afgewacht tot opening der luiken mogelijk is en de wegzuiging kan aanvangen. De „Dempo' moet na blussching een nieuw attest van zeewaardigheid krijgen, waartoe alle ruimen moeten worden ontladen, onderzocht en opnieuw ge laden. waarmede geruimen tijd gemoeid zal zijn. Niet alleen broeiing in de tabak, doch ook van copra en koffie worden als oorzaak genoemd. De ambtenaars-passagiers, wier standplaats niet Batavia is. krijgen recht op daggeld, zoolang zij niet aan boord worden toegelaten, hetgeen bij het Departement van Koloniën, na afloop van de reis kan worden gedeclareerd Dit daggeld varieert, naar gelang de klasse waar in gereisd wordt, van f6 tot f 15. Schadepost voor tabaksexpertbureau. „Het Nieuws van den Dag voor Ned.Indië" ver klaart dat indien wordt aangetoond dat broeiing in de tabak inderdaad de oorzaak van den brand aan boord van de „Dempo" is, zulks een leelijken post beteekent voor het tabaksexpertbureau, hetwelk tot speciale taak heeft de voor export aangeboden tabak te keuren op de geschiktheid voor verzending. Het blad vestigt er de aandacht op, dat de broeiing zeer kort na de inlading optrad en acht de gevolg trekking mogelijk, dat een bepaalde partij aan de aandacht van het tabaks-expertbureau ontsnapte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 2