BlUE BAND "°och"nle'f
duur.
9tO^ cJ&Hjcl psSi YLjumdS-jtaJye
De wereldvlucht van
Mattarn en Griffin.
Uit onze omgeving.
Transpireerende Voeten,
VERSCH GEKARN°
LCOHTVAABT
Over den Oceaan en al weer verder door*
gevlogen, In ruim 18 uur van New-
Foundiand naar Berlijn. Alle records
verbeterd.
Reuter meldde gisteren uit Harbour Grace op
New-Foundland, dat de beide Amerikaansche vlie
gers Mattern en Griffin, die daar -Dinsdagmiddag te
4.59 uur Amerikaansche tijd zijn opgestegen op hun
record-vlucht om de wereld, hebben een brandstof
mengsel aan boord, voldoende voor een vlucht van
25 uur.
De aviateurs zijn voornemens zonder tusschenlan-
ding in Ierland rechtstreeks naar Berlijn te vliegen.
Van daar willen zij via Moskou naar Nowosibirsk
vliegen.
De overtocht over den Oceaan gelukt.
Bericht van gistermiddag:
Het vliegtuig van Griffins en Mattern is vanmor
gen half elf gezien boven het graafschap Donegal aan
de N.W.-kust van Ierland. Het vliegtuig vloog in
O.Z.O.-richting.
Te Berlijn geland.
Wolff meldt d.d. 6 Juli uit Berlijn, dat de Oceaan
vliegers Griffin en Mattern om 17.42 (M.E.T.) op het
Tempelhofer vliegveld bij Berlijn zijn geland.
Ze zijn de eersten, die regelrecht van Amerika en
nog wel van Harbour Grace Berlijn in een on on
derbroken vlucht van 18 uur en 15 min. hebben be
reikt. Daarmee hebben zij den tijd van Post en Gatty
met 3 uur en 15 min. verbeterd.
Een ontzaglijke menigte juichte de vliegers toe.
Dezen stapten frisch en monter uit het toestel, de
„Progress of Century". Ze zijn van plan zoo gauw
mogelijk verder te vliegen naar Moskou.
Een Reuter-telegram uit Londen deelt mee, dat het
tweetal den Oceaan nog twee uur sneller is gepas
seerd dan Miss Earhart in Mei jl., die het record op
haar naam had.
De Amerikanen hebben zeer slecht weer boven den
Oceaan gehad. Op het einde van hun tocht hadden
ze hevigen honger en dorst, die natuurlijk bij aan
komst snel gestild werd.
Onderhoud met de wereldvliegers.
De Berlijnsche correspondent van de „Tel." had op
het vliegveld van Tempelhof een interview met de
beide wereldvliegers Mattern en Griffin. Zij deelden
hem mede, dat zij gedurende den geheelen tocht over
den oceaan geen water hadden gezien. Griffin had
slechts cén sinaasappel gegeten, terwijl Mattern zich
tot één sandwich had beperkt. Gedurende de geheele
vlucht boven den Oceaan was het zicht buitengewoon
slecht. „Wij vlogen op de meest verschillende hoog
ten", vertelde Griffin, „soms 3000 meter boven den
waterspiegel en dan weer zoo laag, dat wij de golven
hoorden bruisen. De mist was echter zoo dicht, dat
wij den Oceaan niet te zien kregen. Blind vliegen, zoo
als wij dat tien uur lang gedaan hebben, is een merk
waardig experiment, maar de machine liep wonder
baarlijk en liet ons geen moment in den steek. Het
toestel was zoo gebouwd, dat wij ieder op zijn beurt
konden slapen. Daarom voelen wij ons thans in het
geheel niet vermoeid."
„Soms zaten wij in een orkaanachtigen storm", ver
volgde Griffin, „maar ons vliegtuig overwon al die
moeilijkheden spelenderwijs. Toen wij hedenochtend
in het gezicht van de Nederlandsche kust kwamen,
woedde er een onweer. Het moeilijkste traject was
echter dat van Hannover naar Berlijn".
Reeds weer gestart naar Moskou!
Om 20 uur 50 gisteravond zijn Jimmy Mattern en
Bennet Griffin van het vliegveld van Tempelhof naar
Moskou gestart. Als voedsel hebben zij opnieuw
slechts één sinaasappel en één sandwich meegeno
men.
UIT ONZE OOST.
Brand op de „Dempo".
Door broeiing In de tabakslading is
brand ontstaan in de Llyodboot Dempo,
die gisterochtend volgeboekt met passa-
giers uit Tandjong Priok zou vertrek*
ken. De brand is door impompen met
koolzuur gebluscht. Het vertrek van
de Dempo is voorloopig uitgesteld.
Aneta seinde gisterochtend uit Batavia:
Tandjong Priok werd in alle vroegte opgeschrikt
door brandgerucht. Het bleek dat aan boord van de
aan de Lloydkade liggende mailboot Dempo van den
Rotterdamschen Lloyd, die vandaag zou vertrekken,
een grijze rookwolk in de buurt van de derde klasse
te voorschijn kwam. Onmiddellijk werd alles in het
werk gesteld om den brand te blusschen en zoodra
bekend was dat de boot niet zou kunnen vertrekken
werden de meeste passagiers gewaarschuwd.
De brand bleek ontslaan door broeiing in de ta
bakslading. Door het sluiten van luik IV, waar de
broeiing plaats had, en het volpompen met koolzuur
is de brand gebluscht. Omtrent de schade is vóór
den namiddag geen zekerheid te verkrijgen als ge
volg van het inpompen van gassen. De luiken kun
nen eerst morgen worden geopend.
Het vertrek van de Dempo is voorloopig vastge
steld op Vrijdag.
Nadere bijzonderheden.
Nader seint Aneta:
De vertegenwoordiger van den Rotterdamschen
Lloyd, de heer Bouman, die van het eerste brandsig-
naal af aan boord van de Dempo aanwezig was, ver
klaart het volgende: „Gepasseerden nacht tusschen
DEN HELDER
De plechtige herdenking van de ramp der
HJW. „Adder".
Ondanks het zeer sleohte weer heeft deze plechtigheid
plaatsgevonden onder groote belangstelling, zoowel van
de zijde der Marine en landmacht als van die der bur
gerij.
Te omstreeks half elf was het een va et vient op den
Huisduinerweg van auto's, welke de belangstellenden
naar de algemeene begraafplaats te Huisduinen brach
ten. Daar waren autos uit Amsterdam en Rotterdam;
ook moet er een aantal personen uit IJmuiden overge
komen zijn om een krans op het monument te leggen.
Op het kerkhof zelf was het reeds een drukte van
belang. Daar waren vele persfotografen en een zeer uit
gebreid publiek. Onder dezen merkten wij zeer vele
gepensionneerden op, die het gewaagd hadden de
stroomende regen te trotseeren. Voorts tal van plaatse
lijke autoriteiten en afgevaardigden van diverse vereeni-
gingen.
Om 11 uur precies arriveert de Sohout bij Nacht Bru-
tel de la Rivière. Deze houdt een rede, waarin hü de
bemanning van den verganen Monitor de laatste eer
bewjjst. Spr. memoreert dat de ramp plaatsgevonden
heeft in den nacht van 5 op 6 Juli 18S3. Vertrokken uit
IJmuiden en met het doel Hellevoetsluis Is het vaar
tuig In den omtrek van Soheveningen vergaan. Aan
boord bevonden zioh 7 officieren en 53 minderen. Allen
zijn een prooi geworden voor de golven van de Noord
zee. Deze gaf 43 lijken terug. Nimmer heeft men de
overige weergezien. Een dergelijke ramp is uniek in de
geschiedenis van de Nederlandsche Marine. De meesten
zullen zich wel geen goede voorstelling meer kunnen
maken van het type schip als de „Adder". Een dergelijk
soort schepen is maar zeer kort in dienst geweest, en
heeft toen bewezen geen practisch nut te hebben.
Spr. zal niet in bijzonderheden uitweiden. Wie deze
wenscht te hebben kan het officieele rapport aanvra
gen dat verschenen is over deze nationale ramp. Hierin
vindt men alles uitvoerig vermeld. Hoe eigenlijk het on
geluk geschied is heeft men nooit kunnen te weten ko
men. Hoogstwaarschijnlijk is dit aan een samenloop van
vele omstandigheden te wijten. Maar hun plicht zullen
de aanwezige manschapen hebben geweten en men mag
verwachten dat zij met heldenmoed den dood onder de
oogen gezien hebben. Zij zijn den Koning trouw tot in
den dood gebleven. Moge een ieder matroos dit beden
ken. en hieraan een voorbeeld nemen én ter eere der
Nederlandsche Marine én ter eere van onze Koningin.
Uit naam der Nederlandsche Marine legt hij daarna
een krans aan den voet van het monument waarna de
Stafmuziek der Marine een koraal speelt.
Door de overige voorzitters en andere autoriteiten
worden hierna eveneens de kransen gelegd. De Staf
speelt onderwijl toepasselijke muziek.
Het zijn buitengewoon plechtige oogenblikken, vooral
wanneer het Wilhelmus gespeeld wordt.
Onder den indruk verlaten de vele aanwezigen hierna
het kerkhof.
Ernstig auto-ongeluk.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag heeft in den
omtrek van Huisduinen een ongeluk plaats gegrepen, dat
wonder boven wonder geen persoonlijke slachtoffers
heeft geëischt
Te ongeveer 12 uur vertrok vandaar een Morris, luxe
auto. waarin gezeten waren behalve de chauffeur, ook
twee heeren en twee dames uit Amsterdam, die den
dag op Huisduinen doorgebracht hadden.
Zooals men zioh nog wel zal kunnen herinneren re
gende het dien avond dat het goot en dientengevolge
waren de wegen dan ook niet zeer te vertrouwen, een
omstandigheid welke geleid heeft tot een niet bijster
aangenaam avontuur voor de inzittenden van de Morris.
Toen deze auto nog niet ver van de badplaats ver
wijderd een bocht maakte, is zij geslipt met als fataal
gevolg, dat zij een zwenking van 90 graden maakte
en regelrecht op een telefoonpaal opbotste.
De chauffeur die niet zoo heel zacht gereden moet
hebben, trachtte op het laatste moment nog met alle
remmen den wagen te stoppen. Hierin slaagde hij maar
ten deele, zoodat de schok waarmede de botsing plaats
halfvier en vier uur constateerde de wachtman dat
uit den luchtkoker van luik IV rook kwam. Onmid
dellijk werden alle hens aan dek gecommandeerd en
geconcentreerd op het luik. De koolzuurapparaten
werden aanstonds in werking gesteld, teneinde den
brand te concentreeren door de luiken onder kool
zuur te zetten en het uitslaan van den brand te ver
mijden. Er werden geen vlammen waargenomen, doch
broeiing werd geconstateerd, die momenteel geen ver
der gevaar oplevert. De uiterlijk zichtbare schade was
nihil, behalve wat betreft de lading in luik IV. In ver
band met het koolzuurproces moet 12 uur worden
gewacht, alvorens het luik kan worden geopend. In
dien de temperatuur daalt, zooals thans het geval
is, kan de verwijdering van het koolzuur worden
verhaast door dit weg te zuigen. Een verder uitstel
van het vertrek is afhankelijk van den toestand van
het koolzuur. Voorloopig wordt het vertrek op Don
derdag gehandhaafd. Alle passagiers werden des
nachts gewaarschuwd dat heden geen embarkement
mogelijk was.
Alle hulp was zeer spoedig ter plaatse, ook de Jan
van der Heyden. Het blusschingswerk had een rustig
verloop.
De broeiing is een bij de scheepvaart bekend ver
schijnsel, doch de complicaties zijn thans groot door
dat het hier geldt een schip, dat volgeboekt was met
passagiers en denzelfden dag moest vertrekken.
Nader wordt gemeld:
De broeiing van de tabakslading in luik IV ver
oorzaakte rook, welke door de luchtkokers ont
snapte. Dit gaf aanleiding tot het brandsignaal aan
boord van de Dempo, welke heden zou vertrekken.
De burgemeester van Semarang, de heer Bagchus, die
logeerde bij den voorzitter van den Volksraad, den
heer Meyer Ranneft, was de eerste die van Tandjong-
Priok uit door den Rotterdamschen Lloyd werd ge
waarschuwd, dat het vertrek was uitgesteld tot mor
gen wegens een „klein motordefect". De assistent
resident van Poerwakarta, de heer Fievez de Malines
van Ginkel, die vertrekkende ambtenaren van het
Binnenlandsch Bestuur uitgeleide wilde doen, kon
tijdig, juist toen hij in den auto wilde stappen, wor
den bereikt.
vond nog vrij hevig was. De chauffeur sloeg door êen
en ander voorover met zijn hoofd tegen de ruit en ver
loor het bewustzijn. De dames vreesden het ergste en
riepen om hulp. Toen de heeren de auto verlaten hadden
bleek welk een schade aangericht was. Van voren was
het vehikel geheel ingedrukt terwijl ook opzij een lee-
lijke scheur in de stof was aangebracht. De motor was
geheel kapot en een der banden hing in flaxden terzijde
van het wiel neer.
Door eenige inderhaast toegeschoten aanwezigen werd
de chauffeur bevrijd uit zijn cabine en naar binnen ge
dragen. Hier kwam hij spoedig weer bfj kennis. Later
is de auto door eenige menschen met een ander vervoer
middel weggeleid naar den Helder, alwaar getracht zal
worden haar nog zoo veel mogelijk op te knappen.
Geen der passagiers heeft naa.r wij later vernemen
schadelijke gevolgen van dit avontuur ondervonden.
Een laffe streek.
Maandagnacht kwamen eenige Heldersche visschers
met hun vlet In den omtrek van hun netten. Aldaar
bleek dat deze geheel kapot gevaren waren. Of dit met
moedwil dan wel per ongeluk gebeurd Is, viel tot heden
niet vast te stellen, al is het vreemd dat een dergelijk
geval wel meer voorgekomen is.
Is het opzettelijk gedaan dan kunnen we niet anders
dan onze vejontwaardiging uitspreken tegenover de da
ders. Het is al zeer gemakkelijk om middelen In den nacht
een stel netten van een vlsscher te vernielen. Maar er
wordt dan dikwijls vergeten dat deze netten voor den
vissóher een zeer hooge waarde vertegenwoordigen en
hij door de vernieling ervan meestal geheel broodeloos
gemaakt wordt. Het is dan ook wenschelijk dat een en
ander terdege wordt onderzocht, zoodat in het vervolg
dergelijke voorvallen neit meer kunnen plaatsvinden.
ANNA P ATJLOW N A
Loop der bevolking.
Ingekomen: A. J. Duinhoven en fam. van Lisse; Mej.
A. Andringa van Den Helder; Mej. K. M. G. van
Stenn van Haarlemmermeer.
Vertrokken: G. Otten naar Borger: Mej. G. van Zand-
wiik naar Den Helder; Mej. M. L. Witte naar Schagen;
Mej. B. Cornelisse naar Koedijk.
Burgerlijke Stand.
Geboren: Albert Paulus, zoon van P. Geerts en A.
Maas; Jannigje Margaretha Cornelia. dochter van A.
A. Bezuijen en M. Dogterom; DIeuwertje, dochter van
N. Keppel en T. Schilderman.
Getrouwd: A. Jongman en M. M Baken.
Overleden: C. Kos, oud 86 jaar; M. Zwaag. oud 76
jaar, weduwe van A. Geluk.
Politie.
Gevonden: een pet (nieuw); Een paar pantoffels.
B. enW. verleenden aan de Bataafsche Import-Maat
schappij vergunning tot het plaatsen van een benzine
pompinstallatie op een perceel grond van de Gebr. Phi-
lipsen aan de Molenvaart
Duivensport.
Voor Jonge duiven van de vereenlging „Altijd Verder"
werd een wedvlucht gehouden vanaf Dordrecht (af
stand 121 K.M.) In concours waren 134 duiven, die om
8 uur werden losgelaten.
De eerste duif werd geconstateerd om 9 u. 56 m„ de
laatste prijswinnaar om 9 u. 58 min. 39 sec.
Prijzen behaalden: Gebr. Van Steijn 1, 2. 3, 5. T, 9. 10,
16. 26. 27, 28, en 31; N. Spigt 4. 6. 12 en 15; P de Vries
8. 11, 20. 24 en 32: Jb. Cornelissen 13. 18. 22 en. 29: J.
de Boe 14 en 21; R. Geerings 17 en 25; W. Blaauboer
19 en 30; J. Meilink 23.
RK. Voetbal.
In den wedstrijd van ZA.P. I tegen 't Veld wisten belde
partijen het voor de rust niet verder te brengen dan
tot eenige schermutselingen voor de doelen, die geen
doelpunten opleverden. Na de rust gelukte het P. Al
kemade al spoedig den bal vrij te maken en met een
hard schot den stand op 10 te brengen. Dezelfde
speler scoorde kort daarop nogmaals, doch dit punt
werd wegens buitenspel niet toegekend. Op een mo
ment. dat geen der Z.A.P.-achterhoede-spelers op z'n
plaats was, gelukte het de tegenpartij met een onhoud
baar schot G. Philipsen te passeeren (1—1.) Het einde
kwam. zonder dat in dezen stand verandering was ge
bracht.
Na dezen wedstrijd speelde het tweede elftal van Z.
A.P. tegen R.W. n ('t Veld). J. Meijer bezorgde ZA.P.
De nervositeit nam te Weltevreden toe naar mate
het bericht algemeener verspreiding had gevonden.
Aangezien thans vast staat dat broeiing van de ta
bakslading plaats had. moet eerst het luik worden
gelost, alvorens de schade kan worden vastgesteld.
Den geheelen nacht was geen vlam zichtbaar, alleen
werd rookontwikkeling waargenomen.
De Jan van der Heyden kwam langszij de Dempo
te liggen, doch behoefde niet in werking te worden
gesteld.
Thans zijn 40 koolzuur cylinders, ieder van een
capaciteit van 250 atmosfeer in het luik. Het luik zal
om 12 uur worden geopend, waarna het nog ten min
ste 12 uur zal duren, voor het luik gasvrij is en het
ruim gelost en men zich kan overtuigen, dat het
vuur is gebluscht.
In het bagageruim aan luik IV grenzend, is de
bagage gloeiend heet geworden, doch niet in brand
geraakt.
Van rookmaskers voorziene bemanningsleden trach
ten door het openen van de waterdichte deuren den
vuurhaard in het onderruim te bereiken.
De eerste hulpverleening.
Het laatste bericht van Aneta luidt als volgt:
De „Dempo" arriveerde Maandagmiddag te Tand-
jong-Priok, terwijl tot gisteravond laat nog goede
ren werden ingeladen, zoodat de verrassing van de
wacht, die om halfvier een verstikkenden rook in de
nabijheid van de derde klasse bemerkte, te grooter
was.
De Ned.-Indische Steenkolen Handels-Mij. stuurde
na het alarm de „Kraus", „Paul" en „Flip" langszij,
doch evenmin als de „Jan van der Heyden'" behoef
den deze sleepbooten water te geven.
Met koortsachtige haast werd het bagageruim der
tweede klasse ontruimd, aangezien dit vlak boven de
gevaarlijke plek gelegen is, terwijl water tot tien
c.M. hoogte werd togevoerd om de stalen platen tegon
krom trokken te beschermen.
On de stille Lloydkade deden zich geen incidenten
voor. Publiek werd tot de kade niet toegelaten.
Aan boord heerschte, nadat het eerste moeilijke
werk achter den rug was, verder de grootste kalmte.
Handen en Oksels behandele men met
Purolpoeder. Dit is het meest afdoende
middel. In bussen van 45 en 60 ct.
Alleen bij Apoth. en Drogisten.
spoedig de leiding, doch nog voor de rust maakt RA*,
gelijk. Daar R.W. ook na de rust kans zag een doelpunt
te maken en Z.A.P. daar niets tegenover kon stellen,
eindigde deze weinig spannende wedstrijd met een
21-overwining voor R.W. n.
Feest voor de Ouden van Dagen.
Begunstigd door prachtig zomerweer maakten de
oudste inwoners van Anna Paulowna Dinsdag den rij
toer, die hun door de afdeeling van den Bond voor
Staatspensionneering en welwillende autobezitters elk
jaar wordt aangeboden.
Des morgens, om tien uur. vertrok men van het ge
meentehuis. Over HaukesSluis INieuwesluis werd
Hoogwoud bereikt, waar koffie en brood werden aange
boden. Langs Hoorn ging het daarop naar Alkmaar,
om daar in den muziektuin, het middagmaal te gebrui
ken. En na een mooien tocht over Bergen en Schoorl
kwamen om ongeveer acht uur allen goed en wel en
hoogst voldaan over de mooie reis weer bij de zaal
van den heer W. Kossen aam Met een laatst onthaal
en een gezellig samenzijn werd de dag, die voor velen
zeker de mooiste van het heele jaar Is, besloten.
WIERINGERWAARD
Buitengewone vergadering van de Begrafenlsvereenl-
ging op Woensdagavond, in het lokaal van den heer
H. van der Woude, onder leiding van den heer C. Ha
ringhuizen. Deze vergadering is belegd naar aanleiding
van een verzoek van eenige bewoners van Slootdorp en
van hen die aan den kant van onze gemeente wonen,
tot toetreding aan onze vereenlging.
Voorzitter licht toe, dat 't Bestuur eenparig van oop*
deel was. om hen ter wille te zijn. hoewel de staaKen
't feitelijk niet toelaten, doch er kan altijd een uitzon
dering gemaakt worden.
Eerst werd de vraag gesteld of de aanwezige leden
er in beginsel voor waren, waarop door allen toestem
mend werd geantwoord.
Er zijn echter ook bezwaren aan nverbonden
in verhand met den grooteren afstand, waardoor
do dragers ook meer tijd er aan moeten besteden.
Besloten wordt, dat ze allemaal lid kunnen worden
op dezelfde voorwaarden als i.ier in Wieringerwaard,
Ze treden direct in dezelfde rechten, doch ten opzichte
van rouwkoets en volgkoetsen zal wellicht een uitzon
dering gemaakt moeten worden.
Een en ander zal aan adressanten worden medege-
deeld, waarna het bestuur een bijeenkomst zal hebben
in Slootdorp.
Men kan daar dan beslissen of met deze condities
en voorwaarden accoord wordt gegaan.
KOE OP AS
JTJLIANADORP.
I
J.V.C.-nleuw*.
Dinsdagavond kregen de J.V.C.-adsp. bezoek van een
elftal adsp. uit Breezand. Dit elftal bleek echter lang
niet tegen de J.V.C. a opgewassen, want ze werden met
een 90 nederlaag naar huis gezonden.
Donderdagavond ontvangt J.V.C. bezoek van een elf
tal van de Water- en Lichtbedrijven van Den Helder. Dit
belooft een aardige wedstrijd te worden, omdat er in dit
elftal verschillende goede krachten schuilen, terwijl bo
vendien voor dezen wedstrijd een medaille is uitgeloofd
door den heer A. Kossen, caféhouder t« Julianadorp.
WIERJNGEN
Ongeveer 40 kinderen der hoogste klassen van de
R.K. school alhier, zullen dit jaar hun schoolfeest
vieren op 19 Juli a.s. Per autobus zullen zij een
reisje maken naar verschillende plaatsen in 't Ken-
nemerland.
Het Europeesch personeel converseerde op rustig®
wijze met elkaar, terwijl het Inlandsch personeel op
het achterdek, genoot van den slaapwekkenden zee
wind. zoodat tegen 9 uur van buitenaf niets duidde
op de tevoren beleefde sensatie.
Bij het betreden van de derde klas echter bleek,
dat ook toen de brandlucht nog niet was geweken.
In de salons lagen haastig wegesleepte koffers, ter
wijl het water in het bagageruim gloeiend heet was
geworden en het cement op de stalen platen was
gebarsten.
Alle koolzuurcvlinders zijn geheel leeggespoten,
een nieuwe voorraad is reeds door de Droogdok-Mij.
gebracht.
Aan boord wordt thans de werking van het kool
zuur afgewacht tot opening der luiken mogelijk is en
de wegzuiging kan aanvangen.
De „Dempo' moet na blussching een nieuw attest
van zeewaardigheid krijgen, waartoe alle ruimen
moeten worden ontladen, onderzocht en opnieuw ge
laden. waarmede geruimen tijd gemoeid zal zijn.
Niet alleen broeiing in de tabak, doch ook van
copra en koffie worden als oorzaak genoemd.
De ambtenaars-passagiers, wier standplaats niet
Batavia is. krijgen recht op daggeld, zoolang zij
niet aan boord worden toegelaten, hetgeen bij het
Departement van Koloniën, na afloop van de reis
kan worden gedeclareerd
Dit daggeld varieert, naar gelang de klasse waar
in gereisd wordt, van f6 tot f 15.
Schadepost voor tabaksexpertbureau.
„Het Nieuws van den Dag voor Ned.Indië" ver
klaart dat indien wordt aangetoond dat broeiing
in de tabak inderdaad de oorzaak van den brand aan
boord van de „Dempo" is, zulks een leelijken post
beteekent voor het tabaksexpertbureau, hetwelk tot
speciale taak heeft de voor export aangeboden tabak
te keuren op de geschiktheid voor verzending.
Het blad vestigt er de aandacht op, dat de broeiing
zeer kort na de inlading optrad en acht de gevolg
trekking mogelijk, dat een bepaalde partij aan de
aandacht van het tabaks-expertbureau ontsnapte.