't tuk teuwtiz. 1111 Waarnaar men luistert „RADIO-UITZENDING VERBODEN". Gramofoon contra radio een conflict, dat ernstige vormen aanneemt. door ANT. R. DE BRUINE. In de kringen der omroepmaatschappijen is men on gerust en niet zonder reden. De gramofoonplaten- lndustrie heeft een offensief geopend, dat zeer gevaar lijk kan worden, al ziet het er zeer eenvoudig uit. Het begon hiermede, dat „Columbia" drie platen uitgaf met het pianoconcert van Maurice Ravel, waarop stond: „radio-uitzending verboden". Sommigen meenen, dat het doel hiervan is, een proces uit te lokken om duidelijk vast te stellen, wat de verhouding is tusschen de uitgevers van gramofoonplaten en de omroepmaat schappijen. Doch een dergelijk opschrift heeft ook vroeger wel eens op gramofoonplaten gestaan en tot dusverre is daar nog nooit een proces uit voortge vloeid. De gramofoonplaten met den volledigen tekst van bekende opera's als „Faust" of „Carmen" dragen reeds lang zoo'n opschrift, evenals die van vele ope ra's met coupures of opera-potpourri's. Soms wordt de toestemming voor de opname door de gramofoon firma slechts verkregen op voorwaarde, dat de gramofoon platen niet voor radio-uitzendingen worden gebruikt of afgedraaid worden in een openbare gelegenheid. De 'bedoeling is dus, dat omroepmaatschappijen en orkestleiders zich tot de oorspronkelijke uitgevers van de partituur moeten wenden. Ditmaal is van iets dergelijks echter geen sprake en het valt niet te ontkennen, dat de fabrikanten van gramofoonplaten ten volle gerechtigd zijn tot het zend- verbod, ook al staat er geen componist of uitgever achter hen. Van het begin af heeft n.1. het inzicht bestaan dat hij, die een gramofoonplaat opneemt, op het afgewerkte product een soortgelijk recht uitoefent als de componist, die het muziekstuk geschreven heeft of nog beter, als de uitgever, die bereid is gevonden, het te drukken. Het opnemen van de gramofoonplaat wordt dus in zekeren zin als scheppend werk be schouwd. dat aan zekere artistieke eischen moet vol doen en deze opvatting is Juist, want de waarde van een gramofoonplaat hangt voor een zeer groot gedeelte af van de wijze, waarop zij ls opgenomen. Evenals de uitgever van het gedrukte muziekstuk heeft ook de uitgever van gramofoonplaten zekere rechten op zijn product en de kwestie, of tot die rechten ook het uitzendingsverbod behoort, dreigt de omroepmaatschappijen mee te sleepen in een conflict, dat voor de luisteraars niet anders dan onaangenaam kan zijn, ook al hebben zij bezwaar tegen het misbruik, dat veelal van de gramofoonplaten wordt gemaakt IS UITZENDING WERKELIJK NADEE- LIG VOOR DEN VERKOOPT De gramofoonplaat was voor de omroepmaatschap pijen het bezuinigingsmiddel bij uitnemendheid. Sommi ge platen worden meerdere malen per week, andere zelfs meerdere malen per dag door den een of anderen Europeesche zender ten gehoore gebracht. Wie zal de dan nog koopen? Van. de zijde der omroepmaatschap- ■pijen worden daartegen. twee argumenten inge bracht Het eerste is, dat de radio niet voorgaat, maar volgt: een stuk is reeds populair, voordat het uit den treure door de radio wordt herhaald en wat er te .vers- koopen valt. is dan reeds verkocht. Het tweede argu ment is juist gebleken, toen verleden jaar een soort gelijk conflict maandenlang de Dultsche zenders in moeilijkheden bracht De gang van zaken is bekend: de Dultsche zenders vermeldden niet meer den naam van den uitgever der gramofoonplaten en het gramo- foonplatensyndlcaat antwoordde hierop met een vers bod om gramofoonplaten voor de uitzendingen te ge bruiken. De Dultsche omroep knoopte dadelijk onder handelingen aan en willigde alle eischen In. Merk en catalogusnummer van de platen zou worden vermeld en wat het voornaamste was, per dag zou er hoogstens twee uur lang gramofoonmuziek worden uitgezonden. Het gramofoonsyndicaat wenschte eohter ook vast te stellen, welke uren hiervoor mochten worden gebruikt en deze inmenging in de samenstelling der programma's werd begrijpelijkerwijze geweigerd. Het verbod bleef ge handhaafd en de Dultsche omroep kon geen platen van het syndicaat gebruiken, doch moest haar toe vlucht nemen tot kleine, onafhankelijke firma's, of tot het buitenland. En nu het merkwaardige: de omzet der firma's die tot het syndicaat behoorden, ging aoh- t^ruit, terwijl de platen van nlet^georganleeerde firma's en de buitenlandse platen meer verkocht werden dan tevoren. Tenslotte gaf het syndicaat dan ook toe en liet zijn laatstgenoemden eisch vervallen. In tal van andere landen zijn daarna soortgelijke conflicten uit gebroken en weer bijgelegd: gelukkig, want de omroep en de gramofoon industrie zijn erop aangewezen, door samenwerking elkaar te vervolmaken en maanden lange conflicten kunnen voor geen enkele partij voor deel opleveren. Het is dan ook te hopen, dat een dergelijk conflict voorkomen wordt op de conferentie, welke de uitgevers van gramofoonplaten dezer dagen te Amsterdam hou den. Zooals het zich thans laat aanzien, stuurt de oon- ferentie echter aan op een tegengesteld doel, n.1. het vormen van een eenheidsfront tegen den omroep. Dit gevaar is Inderdaad grooter dan men zou denken. De bovengenoemde uitgave van „Columbia" moet dan ook niet beschouwd worden als een op zichzelf staand ge- *al, maar als een eerste militaire operatie, die ten doel heeft, het terrein te verkennen en de kracht van den tegenstander op de proef te stellen. Zoo'n eerste kleine operatie wordt echter steeds gevolgd door een offensief van grooter formaat. Dat is de vergadering te Amsterdam, die bijeengeroepen is door de groote Internationale trusts en een algemeen goedgekeurde gedragslijn tegenover de omroepmaatschappijen in de verschillende landen zal vaststellen. De beteekenls van deze conferentie blijkt reeds voldoende uit het feit dat mannen als Sterling van „Oolumbta" en Borchardt van „Polyphone" eraan deelnemen. Zoo'n conferentie wordt gehouden om beslissingen te nemen en naar wat bekend is omtrent de opvattingen In de kringen der gramofoonindustrie. behoeft men niet lang in twijfel te verkeeren, wat die beslissingen zullen zijn. DE CRISIS EN DE VERKOOP VAN GRA MOFOONPLATEN. Een van de bekende figuren uit deze industrie, wiens haam wij op zijn verzoek niet vermelden, heeft ons een en ander medegedeeld over de overwegingen, die ertoe hopen om maatregelen tegen den omroep te nemen. „Er bestaan geen principieele bezwaren tegen de uit zending van gramofoonmuziek". zoo vertelde hij, „doch deze kwestie ls slechts een van de vele gevolgen van de heerschende wereldcrisis. De verkoop van gramofoon platen gaat steeds meer achteruit en dit ligt voor de hand, want onze klanten komen grootendeels uit den gegoeden middenstand. De Intellectueele jeugd, de jon gens en meisjes van welgestelde ouders, krijgt veel min der geld en dan kunnen zij nog het beste bezuinigen op* hun gramofoonplaten. Zij koopen er weinig of geen nieuwe bij. De minder welgestelde bevolkingsklassen zijn weliswaar de laatste jaren eveneens gewend geraakt aan gramofoonmuziek, doch deze worden evenecr«s atwr de crisis getroffen en koopen geen platen bij. De in dustrie ziet zich dus geplaatst voor het feit, dat het afzetgebied, is verkleind. Wat kan zij daartegen doen?" „Men zou de prijzen der platen kunnen verlagen," ging hij voort. „Dit ls reeds gebeurd, doch een goedkoope plaat is onverkoopbaar, wanneer de kwaliteit niet dezelf de ls als van een dure plaat. Op orkesten en solisten, op de kwaliteit van de weergave kunnen wij dus niet be zuinigen; rationalisatie en contralisatie van het bedrijf zijn de eenige hulpmiddelen. In alle landen streven wij dan ook naar concentratie en fusie. In Amerika en Duitschland zijn het vorige jaar belangrijke fusies tot stand gekomen: in Engeland zijn „Cristallate" en „Vo- callon" samengesmolten, terwijl „His master's voice". „Columbia" en „Marconiphone" gezamenlijk fabriceeren. Deze beweging zal zich nog meer uitbreiden en een ver dere prijsverlaging mogelijk maken." „Het verlagen der prijzen ls echter niet voldoende. Het afzetgebied, dat w\j nog hebben, moet behouden worden en het reeds verlorene zoo mogelijk herwonnen. Dat is dan ook de reden, waarom de verscherping der crisis en de vermindering der koopkracht de belangen van onze Industrie In conflict doen komen met den om roep." Vervolgens zette onze zegsman uitvoerig uiteen, dat VRIJDAG 22 JULI. HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A.: 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek: 9.00 VA- RA-Septet. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A.: 10.15 Voordracht door Willem van Capellen; 10.30 VARA-Septet; 11.00 Kwartiertje voor den bond van Soc. Democr. Vrouwenclubs in Nederland; 11.15 Septet; A.V.R.O.: 12.00 Tijdsein en Kovacs Lajos en zijn Or kest; 2.00 Vioolvoordracht door Annie Mesritz; 2.30 Gra mofoonmuziek; 3.00 S. J. van Doorne Jr.: „De Grafi sche Vakken"; 3.30 Gramofoonmuziek. V.A.RA.: 4.00 Gramofoonmuziek; 4.30 Na schooltijd. Knutselwerkjes voor kinderen; 5.00 VARA-Kleiin-orkest o.l.v. Harry Wiggelaar; 5.45 Gramofoonmuziek; 6.00 Orgelspel door Joh. Jong; 6.30 „Waarom Vredeswacht" door W. A. Wolf; 6.45 Klein orkest; 7.10 Orgelspel; 7.308.00 Orkest. V.P.R.O.: 8.00 V.P.R.O.-nieuws. A.V.R.O: 8,15 Aansluiting met het Kurhaus te Scheveningen Het Residentie-orkest ol.v. Carl Schuricht. In de pauze* V.P.R.O.-uitzending: 9.00 Cursus: Godsdienstig of on godsdienstig; 10.15 Cursus: Oud-testamentische figuren. VA.RA.: 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (296 M.) N.C.R.V.: 8.00 Tijdsein en Schriftlezing; 8.15 Gramo foonmuziek; 10.30 Korte Zlekendienst door Ds. M. Post; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Politieberichten; 12.15 Middagconcert; 2.00 Verzorging zender; 2.30 Con cert; 4.30 Gramofoonmuziek; 5.00 Praatje voor jeug dige postzegelverzamelaars; 5.30 Halfuurtje voor jeug dige amateur-fotografen; 6.00 H. J. Steinvoort: .,De beplakking en verslering van het kaartenbak je6.30 Bezoek van den radiodokter; 7.00 A. J. Herwig Rots- planten Inplaats van gras bij taluds, randbeplanting in kleine tuinen ter vervanging van gazons; 7.30 Politie berichten; 7.45 Max K. W. Gerisch: „Zomer In Duitsch land"; 8.00 Haarlemsche Orkestvereenlging oJ.v. Frlts Schuurman; 9.00 A. J. L. Looyen. Onderwerp: „Van vogels en visschen"; 9.30 Vervolg concert; 10.00 Pers bureau Vaz Dias; 10.30 Gramofoonplaten. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Gramofoonmuziek: 1.30 Gramofoonmuziek; 1.30 Vervolg; 5.20 Concert door het radio-orkest: 6.50 Gra mofoonmuziek; 9.20 Concert uit het Casino te Knocke; 11..00 Dansmuziek. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20 Uitzending uit Hotel d'Angleterre3.20 Uitzen ding uit restaurant „Rltz"; 8.20 Orgelconcert: 9.15 Ita- liaansche Operamuziek door het Omroeporkest; 1020 Concert door het Omroeporkest. Een laatste zonnestraal viel door het raam van het laboratorium, waar Madame Blanche Rivoire we ken lang had gewerkt aan het produceeren van een geheimzinnig vocht, waarvan de scheikundige for mule haar alleen was bekend. Zij stond voor de gla zen retorte waarin misschien nog een vingerhoed was van een kristalheldere vloeistof en een diepe rimpel vorkte loodrecht tusschen haar wenkbrauwen. Zoo gemakkelijk en spoorloos Geniaal. Zij deed den stop van een glazen fleschje, liet het vocht erin vloeien, deed den stop er weer op en sloot het fleschje weg in haar saccoche. Daarop sloot zij het la boratorium af en verliet 't gebouw. Toen zij den Pont d'Iéna bereikte, stak zij den breeden rijweg over naar het andere trottoir, waar mijnheer Henry Rivoire schijnbaar ver diept stond in een druk en geanimeerd gesprek met een opzichtig ge kleede jonge dame. die her*, met een ironisch gebaar attent maakte op de nadering van zijn vrouw. Mijnheer Rivoire keer de zich zenuwachtig om. Mll Lison wierp hem een guitig bedoeld glimlachje toe en eclipseerde op hetzelfde moment. Blanche Ri voire negeerde de jonge dame straal. Ah, c'est toi, ma chère? Oui, c'est moi. Ik ben juist een paar medicamenten gaan ha len, Blanche, voor Lucette. Zeer goed, mon ami. Heb je dokter Grignou ge zien? «r gwra "nwwiiw n Tan een principieele tegenstelling tusschen die beide en dat alles afhankelijk moet worden gesteld van de omstandigheden van het oogenblik. „Som mige firma's kunnen zich terecht beklagen over de con- ourrentie. welke hun door den omroep wordt aangedaan; terwijl andere althans nu nog. ten zeerste profiteeren van de reclame, die de omroep onwillekeurig voor hen maakt. Voor de nieuwe firma's bestaat er geen beter middel om bekend te worden dan het organiseeren van radioconcerten van gramofoonmuziek. Hetzelfde geldt van firma's, die de kwaliteit van hun product belang rijk hebben verbeterd en nu de slechte reputatie, die zij vroegen hadden, willen doen vergeten. En zelfs een firma als „Columbia" te New York heeft een speciale afdeeling voor het organiseeren van radioconcerten. Daaruit blijkt wel voldoende, dat zij ln die radioconcerten hun voordeel zien. De weergave van de gramofoonmu ziek door de zenders is in Amerika, echter uitstekend bekend. In Europa, daarentegen en met name ln Frank rijk, laat zij veel te wenschen over. Sommige zenders draaien een willekeurige plaat af op een willekeurige gramofoon; soms ln een slechten staat, letten niet op de voorgeschreven snelheid, enz. kortom er wordt alles gedftan, wat het publiek afkeerig maakt van gramofoon muziek en dat zonder dat de fabrieken iets kunnen doen om hun belangen te verdedigen. BERLIJN (419 M.) 6.45 Populair ooncert; 7.30 Idem; 9.30 Concert door het Berlijnsche symphonie-orkest; 10.30 Dansmuziek. HAMBURG (372 M.) 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 825 Concert. KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 6.20 Concert. LANGENBERG (472 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 1.50 Concert; 4.20 Vocaal con cert; 11.20 Dansmuziek o.l.v. Eysoldt DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Concert door Stepherd's Bush Pavillon Orkest; 1.05 Orgelrecital door Walter Vale; 1.50 Gramofoonmu ziek; 4.20 Concert door het Schotsche Studio-orkest; 6.50 Ooncert door Zigeuner-orkest; 8.20 Concert; 9.35 Vaudeville; 10.55 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 9.00 Concert oJ.v. Ed. Flament. PARIJS RADIO (1725 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 7.20 Idem; 9.05 Concert o.Lv. Pierre Dupont; 9.50 Vervolg concert. MILAAN (831 M.) 7.50 Gramofoonmuizek; 9.05 Symphonie-concert. ROME (441 M.) 9.05 Concert. WEENEN (517 M.) 8.35 Concert door het Weensche Symphonie-orkest; 10.35 Zigeunermuzlek door de Bela-Racz-kapel. WARSCHAU (1412 M.) 6.40 Populair concrt; 820 Symphonie-concert door het Philharmonie-orkest van Warschau. BEROMUNSTER (460 M.) 820 Gedeelten uit „Traviata" van Verdi; 10.05 Mando- linemuziek. ZATERDAG 23 JULI. HILVERSUM (1875 M.) V.A.RA.: 8.00 Tijdsein; 8.01 Gramofoonmuziek: 9.00 Sch rammel kwintet o.l.v. Willem Drukker. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. VA.R.A.: 10.15 Uitzending voor Ja, Lucette gaat uitstekend vooruit volgens zijn oordeel. Werkelijk? Ik dacht omdat je zoo zenuwachtig was, dat er iets haperde. De ironie van haar toon prikkelde hem tot verzet. Zenuwachtig? Je vergist je, Blanche. Alleen wat rillerig. Die demi is beslist te dun voor me. Ik zal voortaan mijn dikke jas aantrekken. Zij liepen door, naast elkaar, opmerkingen ma kend die niet strookten met hun wederzijdsche ge dachten. Hij, redeneerend met zichzelf over de mo gelijkheid, de hypothese dat „zij" wellicht meer wist dan goed voor hem was; zij, piekerend over die schijnheiligheid van hem en over die andere hypo these. dat er waarschijnlijk „meer" was dan zij ver moedde of had kunnen zien. Het was niet de eerste maal dat Mlle Lison „toevallig" het pad kruiste van Henry Rivoire. Maar het zou de laatste maal zijn. Sterk in den triomf van die wetenschap, liep zij naast hem met een glimlach op de lippen en die glimlach die doodelijk was voor hem suste zijn bang ste vermoedens in slaap en gaf hem de zekerheid dat het gevaarlijk spel dat hij met haar speelde nog kon blijven duren. Zij scheidden van elkaar in de hal van hun luxu- euse woning. Hij om naar zijn studeerkamer te gaan, zij om naar het ziekbed van haar kleine Lucette te hollen en in onstuimige liefdesbetuigingen haar over vol gemoed van gefolterde echtgenoote te luchten. Blijf je nu bij me, mama? Van avond niet, lieveling. Nog eenmaal moet ik weg. Maar het is de laatste maal en vanaf morgen avond verlaat ik je geen oogenblik meer. Ik ben zoo blij, mammie. Zoo blij Madame Rivoire stond in haar boudoir met het kristallen fleschje in haar hand. In die paar minuten trok het heele verleden in haar geest voorbij, het ver leden met zijn afwisselende perioden van kort geluk en langen hangen tweestrijd met hem. De wrok steeg haar tot in de keel. Zij was de gedupeerde. Zij had hem opgeheven van uit het mperas van zijn on beduidendheid, met den hefboom van haar fortuin en haar wetenschap. Hij had haar betaald met zijn on trouw, zijn schijnheiligheid, zijn bedrog en de aaneen schakeling van zijn dagelijksche leugens. En hij had gemeend, dat hij dat ongestraft zou kunnen doen, dat zij niet, vroeg of laat, den losprijs zou eischen die haar toekwam De dwaas die enorme dwaas. Een half uur later had zij haar woning weer verla ten. Henry Rivoire hoorde het slaan van de voor deur en rilde even. Doch lachend trok hij de schou- de arbeiders ln de Continubedrijven m.m.v. het Schram- melkwintet o.l.v. Willem Drukker, het VARA-tooneel o.l.v. Willem van Cappellen, Kees Bakker, voordracht; 12.00 Tijdsein; 12.01 VARA-Septet o.l.v. Is. Eyl; 1.45 Verzorging zender; 2.00 Cooperatiekwartiertje; 2.15 Con cert; 2.30 Arbeiderssport; 2.45 Cello-duetten; 3.00 „Het roepende nu" door Mevr. W. J. van Leeden; 3.10 Johan Jong, orgel, Lou Cohen, viool en Frieda Feitkamp Belinfante; 3.40 C. v. d. Lende: „Medezeggenschap ln het buitenland"; 4.00 Vervolg gemengd concert; 4.15 Gramofoonmuziek; 4.430 Vervolg Concert; 5.00 Friesch uurtje; 6.00 VARA-Septet oJ.v. Is. Eyl; 6.30 J. Oude geest: „De economische toestand van Nederland en de arbeidersklasse"; 7.00 Kinderuurtje; 8.00 „Bonte avond", met medewerking van het VARA-Septet o.l.v. Harry Wiggelaar, het Wladimir Piquetrio, Johan Jong, orgel, het VARA-tooneel o.l.v. Willem van Cappellen, Henrl Marchand, conferencier. Jan Evers, trombonesoll, Harry Wiggelaar, vioolsoli. Leo Fuld, refreinzang; toespraak A. de Vries; pl.m. 11.00 Vaz Dias en VARA-Varia: 11.45 Gramofoonmuziek; 12.00 Tijdsein en Sluiting. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Het K.R.O.-Kunsfe- ensemble o.l.v. Piet Lustenhouwer; 11.30 Godsdienstig halfuurtje door Pastoor L. H. Perquin; 12.00 Tijdsein; 12.15 KJFt.O.-Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Ver zorging zender; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Kinder uurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.45 Praatje over de Olympische Spelen; 5.00 Gramofoonmuziek; 6.00 Het Mandoline-orkest „Sempre Avanti" o.l.v. J. F. Koldijk; 6.25 Paul de Waart: Journalistiek Weekoverzicht; 6.45 Vervolg concert; 7.10 Prof. A. Steger: „Japansch- Chineesch conflict"; 7.30 Politieberichten; 7.45 Voor dracht door Den Dré; 8.00 Gevarieerd programma, met medewerking van The Dutch Gentleman Band oJ.v, Fred. van Zanten, Marco Milano, tenor en L. Leendere, xylophoon;*plm. 9.30 Vaz Dias; 11.00 Gramofoonmu ziek; 12.00 Sluiting. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Concert door het Max Alexys-orkest; 1.30 Vervolg concert; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20 Strijkorkest; 5.20 Gramofoonmuziek; 9.45 Deensche liederen; 11.05 Dansmuziek. BERLUN (419 M.) 7.30 Liederen; 8.20 Programma van Weenen; 10.30 Dansmuziek. HAMBURG (372 M.) 9.50 Ooncert; 1.35 Gramofoonmuziek; 6.15 Gevarieerd programma; 11.30 Dansmuziek. KöNIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.) 6.20 Populair concert; 12.20 Gramofoonmuziek; 4.50 Concert; 11.06 Programma van Mühlacker. LANGENBERG (472 M.) 7.25 Concert uit Bad-Homburg; 12.20 Gramofoonmuziek; 1.50 Concert door het Philharmonisch orkest van Mann- heim o.l.v. Max Sinzheimer; 3.50 Concert. DAVENTRY (1554 M.) 1.05 Orgelconcert door Reginald Foort; 3.50 Concert; 7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Vaudeville. PARIJS-RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 7.20 Idem; 9.50 ld- MILAAN (331 M.) 7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem; 9.05 Gevarieerd pro gramma; 10.20 Dansmuziek. ROME (441 MJ 9.05 „Tuffolina". operette van G. Pietrl. WEENEN (517 M.) 10.05 Dansmuziek. WARSCHAU (1412 M.) 5.20 Populair concert 6.40 Dansmuziek; 10.25 Piano recital; 11.10 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Zangspel in dialect; 9.05 Ge varieerd programma; 10.15 Vervolg. ders op. Zonderling wezen, die vrouw. Mengelmoe» van hartstocht en wilskracht. Wat had hij aan haar, buiten haar fortuin om? Niets Zij behoorde met lichaam en ziel aan de wetenschap. Het was goed zoo. Hij leefde onbekommerd en on bezorgd. Behalve die lichte ongesteldheid, waarvoor dokter Grignou hem daarnet nog veel melk had voorgeschreven, was alles in orde. Melk bah liever alles dan dat. Melk was goed voor Lucette, maar voor hem enfin, als het dan toch moest dan Hij wist niet eens meer hoe melk smaakte. Doch hij zag een glas dampende melk klaar staan op de tafel in het boudoir en ging er heen om het te ge bruiken. Madame Rivoire ontmoette dokter Grignou op kor* ten afstand van haar woning en hield hem staande om te informeeren naar den toestand van Lucette. Grignou schudde lachend het hoofd en verzekerde haar dat alles in orde kwam, dat hij alleen had voorgeschreven dat Lucette voortaan net als Henry op geregelde uren een glas warme melk zou gebrui ken. Die order had hij doorgegeven aan het ka mermeisje dat ervoor zou zorgen. Madame Rivoire trilde op haar beenen. Haar ge laat werd krijtwit. Zij keerde zich plots om en rende als een razende terug naar haar woning. Het was stil in huis toen zij er aankwam. Henry Rivoire had den beker die hij nog vasthield neergezet en luisterde naar de stem van Lucette. Papa ik heb dorst geef me wat melk! Henry Rivoire die op het punt stond het glas te ledigen, ging er mee naar de kamer van zijn meisje, zette zich op den rand van het bed en bracht het glas aan de lippen van het kind dat het langzaam, met lange teugen leegslurp- te Op dat oogenblik gilde een historische vrou wenstem door de hal en kwam een gestalte naar boven gevlogen. Henri Rivoire nam juist het leege glas weer aan en keek met verwonderden blik naar de deur. Hij zag niet hoe het gelaat van zijn meisje wasbleek verkleurde, hoe de jonge gestalte roerloos gestrekt bleef liggen. Hij rees langzaam op van dat bed en keek naar de gestalte, die tegen den deurpost van die kamer leun de. De gestalte van een vrouw. En op het gelaat van die vrouw lag de grijnzende rictus der krankzinnigheid. V. L. VANWEDDINGEN. Een laatste zonnestraal viel door het raam van het laboratorium. en keek met verwonderden blik naar de deur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 7