't tuk teuwtiz.
1111
Waarnaar men
luistert
„RADIO-UITZENDING
VERBODEN".
Gramofoon contra radio een conflict,
dat ernstige vormen aanneemt.
door
ANT. R. DE BRUINE.
In de kringen der omroepmaatschappijen is men on
gerust en niet zonder reden. De gramofoonplaten-
lndustrie heeft een offensief geopend, dat zeer gevaar
lijk kan worden, al ziet het er zeer eenvoudig uit. Het
begon hiermede, dat „Columbia" drie platen uitgaf
met het pianoconcert van Maurice Ravel, waarop
stond: „radio-uitzending verboden". Sommigen meenen,
dat het doel hiervan is, een proces uit te lokken om
duidelijk vast te stellen, wat de verhouding is tusschen
de uitgevers van gramofoonplaten en de omroepmaat
schappijen. Doch een dergelijk opschrift heeft ook
vroeger wel eens op gramofoonplaten gestaan en tot
dusverre is daar nog nooit een proces uit voortge
vloeid. De gramofoonplaten met den volledigen tekst
van bekende opera's als „Faust" of „Carmen" dragen
reeds lang zoo'n opschrift, evenals die van vele ope
ra's met coupures of opera-potpourri's. Soms wordt de
toestemming voor de opname door de gramofoon firma
slechts verkregen op voorwaarde, dat de gramofoon
platen niet voor radio-uitzendingen worden gebruikt
of afgedraaid worden in een openbare gelegenheid.
De 'bedoeling is dus, dat omroepmaatschappijen en
orkestleiders zich tot de oorspronkelijke uitgevers van
de partituur moeten wenden.
Ditmaal is van iets dergelijks echter geen sprake
en het valt niet te ontkennen, dat de fabrikanten van
gramofoonplaten ten volle gerechtigd zijn tot het zend-
verbod, ook al staat er geen componist of uitgever
achter hen. Van het begin af heeft n.1. het inzicht
bestaan dat hij, die een gramofoonplaat opneemt, op
het afgewerkte product een soortgelijk recht uitoefent
als de componist, die het muziekstuk geschreven heeft
of nog beter, als de uitgever, die bereid is gevonden,
het te drukken. Het opnemen van de gramofoonplaat
wordt dus in zekeren zin als scheppend werk be
schouwd. dat aan zekere artistieke eischen moet vol
doen en deze opvatting is Juist, want de
waarde van een gramofoonplaat hangt voor een zeer
groot gedeelte af van de wijze, waarop zij ls opgenomen.
Evenals de uitgever van het gedrukte muziekstuk
heeft ook de uitgever van gramofoonplaten zekere
rechten op zijn product en de kwestie, of tot die
rechten ook het uitzendingsverbod behoort, dreigt de
omroepmaatschappijen mee te sleepen in een conflict,
dat voor de luisteraars niet anders dan onaangenaam
kan zijn, ook al hebben zij bezwaar tegen het misbruik,
dat veelal van de gramofoonplaten wordt gemaakt
IS UITZENDING WERKELIJK NADEE-
LIG VOOR DEN VERKOOPT
De gramofoonplaat was voor de omroepmaatschap
pijen het bezuinigingsmiddel bij uitnemendheid. Sommi
ge platen worden meerdere malen per week, andere
zelfs meerdere malen per dag door den een of anderen
Europeesche zender ten gehoore gebracht. Wie zal de
dan nog koopen? Van. de zijde der omroepmaatschap-
■pijen worden daartegen. twee argumenten inge
bracht Het eerste is, dat de radio niet voorgaat, maar
volgt: een stuk is reeds populair, voordat het uit den
treure door de radio wordt herhaald en wat er te .vers-
koopen valt. is dan reeds verkocht. Het tweede argu
ment is juist gebleken, toen verleden jaar een soort
gelijk conflict maandenlang de Dultsche zenders in
moeilijkheden bracht De gang van zaken is bekend:
de Dultsche zenders vermeldden niet meer den naam
van den uitgever der gramofoonplaten en het gramo-
foonplatensyndlcaat antwoordde hierop met een vers
bod om gramofoonplaten voor de uitzendingen te ge
bruiken. De Dultsche omroep knoopte dadelijk onder
handelingen aan en willigde alle eischen In. Merk en
catalogusnummer van de platen zou worden vermeld en
wat het voornaamste was, per dag zou er hoogstens
twee uur lang gramofoonmuziek worden uitgezonden.
Het gramofoonsyndicaat wenschte eohter ook vast te
stellen, welke uren hiervoor mochten worden gebruikt
en deze inmenging in de samenstelling der programma's
werd begrijpelijkerwijze geweigerd. Het verbod bleef ge
handhaafd en de Dultsche omroep kon geen platen
van het syndicaat gebruiken, doch moest haar toe
vlucht nemen tot kleine, onafhankelijke firma's, of tot
het buitenland. En nu het merkwaardige: de omzet
der firma's die tot het syndicaat behoorden, ging aoh-
t^ruit, terwijl de platen van nlet^georganleeerde firma's
en de buitenlandse platen meer verkocht werden dan
tevoren. Tenslotte gaf het syndicaat dan ook toe en
liet zijn laatstgenoemden eisch vervallen. In tal van
andere landen zijn daarna soortgelijke conflicten uit
gebroken en weer bijgelegd: gelukkig, want de omroep
en de gramofoon industrie zijn erop aangewezen, door
samenwerking elkaar te vervolmaken en maanden
lange conflicten kunnen voor geen enkele partij voor
deel opleveren.
Het is dan ook te hopen, dat een dergelijk conflict
voorkomen wordt op de conferentie, welke de uitgevers
van gramofoonplaten dezer dagen te Amsterdam hou
den. Zooals het zich thans laat aanzien, stuurt de oon-
ferentie echter aan op een tegengesteld doel, n.1. het
vormen van een eenheidsfront tegen den omroep. Dit
gevaar is Inderdaad grooter dan men zou denken. De
bovengenoemde uitgave van „Columbia" moet dan ook
niet beschouwd worden als een op zichzelf staand ge-
*al, maar als een eerste militaire operatie, die ten
doel heeft, het terrein te verkennen en de kracht van
den tegenstander op de proef te stellen. Zoo'n eerste
kleine operatie wordt echter steeds gevolgd door een
offensief van grooter formaat. Dat is de vergadering
te Amsterdam, die bijeengeroepen is door de groote
Internationale trusts en een algemeen goedgekeurde
gedragslijn tegenover de omroepmaatschappijen in de
verschillende landen zal vaststellen. De beteekenls van
deze conferentie blijkt reeds voldoende uit het feit
dat mannen als Sterling van „Oolumbta" en Borchardt
van „Polyphone" eraan deelnemen. Zoo'n conferentie
wordt gehouden om beslissingen te nemen en naar wat
bekend is omtrent de opvattingen In de kringen der
gramofoonindustrie. behoeft men niet lang in twijfel
te verkeeren, wat die beslissingen zullen zijn.
DE CRISIS EN DE VERKOOP VAN GRA
MOFOONPLATEN.
Een van de bekende figuren uit deze industrie, wiens
haam wij op zijn verzoek niet vermelden, heeft ons een
en ander medegedeeld over de overwegingen, die ertoe
hopen om maatregelen tegen den omroep te nemen.
„Er bestaan geen principieele bezwaren tegen de uit
zending van gramofoonmuziek". zoo vertelde hij, „doch
deze kwestie ls slechts een van de vele gevolgen van
de heerschende wereldcrisis. De verkoop van gramofoon
platen gaat steeds meer achteruit en dit ligt voor de
hand, want onze klanten komen grootendeels uit den
gegoeden middenstand. De Intellectueele jeugd, de jon
gens en meisjes van welgestelde ouders, krijgt veel min
der geld en dan kunnen zij nog het beste bezuinigen op*
hun gramofoonplaten. Zij koopen er weinig of geen
nieuwe bij. De minder welgestelde bevolkingsklassen zijn
weliswaar de laatste jaren eveneens gewend geraakt
aan gramofoonmuziek, doch deze worden evenecr«s atwr
de crisis getroffen en koopen geen platen bij. De in
dustrie ziet zich dus geplaatst voor het feit, dat het
afzetgebied, is verkleind. Wat kan zij daartegen doen?"
„Men zou de prijzen der platen kunnen verlagen," ging
hij voort. „Dit ls reeds gebeurd, doch een goedkoope
plaat is onverkoopbaar, wanneer de kwaliteit niet dezelf
de ls als van een dure plaat. Op orkesten en solisten, op
de kwaliteit van de weergave kunnen wij dus niet be
zuinigen; rationalisatie en contralisatie van het bedrijf
zijn de eenige hulpmiddelen. In alle landen streven wij
dan ook naar concentratie en fusie. In Amerika en
Duitschland zijn het vorige jaar belangrijke fusies tot
stand gekomen: in Engeland zijn „Cristallate" en „Vo-
callon" samengesmolten, terwijl „His master's voice".
„Columbia" en „Marconiphone" gezamenlijk fabriceeren.
Deze beweging zal zich nog meer uitbreiden en een ver
dere prijsverlaging mogelijk maken."
„Het verlagen der prijzen ls echter niet voldoende.
Het afzetgebied, dat w\j nog hebben, moet behouden
worden en het reeds verlorene zoo mogelijk herwonnen.
Dat is dan ook de reden, waarom de verscherping der
crisis en de vermindering der koopkracht de belangen
van onze Industrie In conflict doen komen met den om
roep."
Vervolgens zette onze zegsman uitvoerig uiteen, dat
VRIJDAG 22 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
V.A.R.A.: 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek: 9.00 VA-
RA-Septet. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A.:
10.15 Voordracht door Willem van Capellen; 10.30
VARA-Septet; 11.00 Kwartiertje voor den bond van
Soc. Democr. Vrouwenclubs in Nederland; 11.15 Septet;
A.V.R.O.: 12.00 Tijdsein en Kovacs Lajos en zijn Or
kest; 2.00 Vioolvoordracht door Annie Mesritz; 2.30 Gra
mofoonmuziek; 3.00 S. J. van Doorne Jr.: „De Grafi
sche Vakken"; 3.30 Gramofoonmuziek. V.A.RA.: 4.00
Gramofoonmuziek; 4.30 Na schooltijd. Knutselwerkjes
voor kinderen; 5.00 VARA-Kleiin-orkest o.l.v. Harry
Wiggelaar; 5.45 Gramofoonmuziek; 6.00 Orgelspel door
Joh. Jong; 6.30 „Waarom Vredeswacht" door W. A.
Wolf; 6.45 Klein orkest; 7.10 Orgelspel; 7.308.00
Orkest. V.P.R.O.: 8.00 V.P.R.O.-nieuws. A.V.R.O: 8,15
Aansluiting met het Kurhaus te Scheveningen Het
Residentie-orkest ol.v. Carl Schuricht. In de pauze*
V.P.R.O.-uitzending: 9.00 Cursus: Godsdienstig of on
godsdienstig; 10.15 Cursus: Oud-testamentische figuren.
VA.RA.: 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (296 M.)
N.C.R.V.: 8.00 Tijdsein en Schriftlezing; 8.15 Gramo
foonmuziek; 10.30 Korte Zlekendienst door Ds. M.
Post; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Politieberichten;
12.15 Middagconcert; 2.00 Verzorging zender; 2.30 Con
cert; 4.30 Gramofoonmuziek; 5.00 Praatje voor jeug
dige postzegelverzamelaars; 5.30 Halfuurtje voor jeug
dige amateur-fotografen; 6.00 H. J. Steinvoort: .,De
beplakking en verslering van het kaartenbak je6.30
Bezoek van den radiodokter; 7.00 A. J. Herwig Rots-
planten Inplaats van gras bij taluds, randbeplanting in
kleine tuinen ter vervanging van gazons; 7.30 Politie
berichten; 7.45 Max K. W. Gerisch: „Zomer In Duitsch
land"; 8.00 Haarlemsche Orkestvereenlging oJ.v. Frlts
Schuurman; 9.00 A. J. L. Looyen. Onderwerp: „Van
vogels en visschen"; 9.30 Vervolg concert; 10.00 Pers
bureau Vaz Dias; 10.30 Gramofoonplaten.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Gramofoonmuziek: 1.30 Gramofoonmuziek; 1.30
Vervolg; 5.20 Concert door het radio-orkest: 6.50 Gra
mofoonmuziek; 9.20 Concert uit het Casino te Knocke;
11..00 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1153 M.)
12.20 Uitzending uit Hotel d'Angleterre3.20 Uitzen
ding uit restaurant „Rltz"; 8.20 Orgelconcert: 9.15 Ita-
liaansche Operamuziek door het Omroeporkest; 1020
Concert door het Omroeporkest.
Een laatste zonnestraal viel door het raam van
het laboratorium, waar Madame Blanche Rivoire we
ken lang had gewerkt aan het produceeren van een
geheimzinnig vocht, waarvan de scheikundige for
mule haar alleen was bekend. Zij stond voor de gla
zen retorte waarin misschien nog een vingerhoed was
van een kristalheldere vloeistof en een diepe rimpel
vorkte loodrecht tusschen haar wenkbrauwen.
Zoo gemakkelijk en spoorloos Geniaal.
Zij deed den stop van
een glazen fleschje, liet
het vocht erin vloeien,
deed den stop er weer
op en sloot het fleschje
weg in haar saccoche.
Daarop sloot zij het la
boratorium af en verliet
't gebouw.
Toen zij den Pont
d'Iéna bereikte, stak zij
den breeden rijweg over
naar het andere trottoir,
waar mijnheer Henry
Rivoire schijnbaar ver
diept stond in een druk
en geanimeerd gesprek
met een opzichtig ge
kleede jonge dame. die
her*, met een ironisch
gebaar attent maakte op
de nadering van zijn
vrouw.
Mijnheer Rivoire keer
de zich zenuwachtig om.
Mll Lison wierp hem een guitig bedoeld glimlachje
toe en eclipseerde op hetzelfde moment. Blanche Ri
voire negeerde de jonge dame straal.
Ah, c'est toi, ma chère?
Oui, c'est moi.
Ik ben juist een paar medicamenten gaan ha
len, Blanche, voor Lucette.
Zeer goed, mon ami. Heb je dokter Grignou ge
zien?
«r gwra "nwwiiw n Tan een principieele tegenstelling
tusschen die beide en dat alles afhankelijk moet worden
gesteld van de omstandigheden van het oogenblik. „Som
mige firma's kunnen zich terecht beklagen over de con-
ourrentie. welke hun door den omroep wordt aangedaan;
terwijl andere althans nu nog. ten zeerste profiteeren
van de reclame, die de omroep onwillekeurig voor hen
maakt. Voor de nieuwe firma's bestaat er geen beter
middel om bekend te worden dan het organiseeren van
radioconcerten van gramofoonmuziek. Hetzelfde geldt
van firma's, die de kwaliteit van hun product belang
rijk hebben verbeterd en nu de slechte reputatie, die
zij vroegen hadden, willen doen vergeten. En zelfs een
firma als „Columbia" te New York heeft een speciale
afdeeling voor het organiseeren van radioconcerten.
Daaruit blijkt wel voldoende, dat zij ln die radioconcerten
hun voordeel zien. De weergave van de gramofoonmu
ziek door de zenders is in Amerika, echter uitstekend
bekend. In Europa, daarentegen en met name ln Frank
rijk, laat zij veel te wenschen over. Sommige zenders
draaien een willekeurige plaat af op een willekeurige
gramofoon; soms ln een slechten staat, letten niet op
de voorgeschreven snelheid, enz. kortom er wordt alles
gedftan, wat het publiek afkeerig maakt van gramofoon
muziek en dat zonder dat de fabrieken iets kunnen doen
om hun belangen te verdedigen.
BERLIJN (419 M.)
6.45 Populair ooncert; 7.30 Idem; 9.30 Concert door het
Berlijnsche symphonie-orkest; 10.30 Dansmuziek.
HAMBURG (372 M.)
1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 825 Concert.
KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 6.20 Concert.
LANGENBERG (472 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 1.50 Concert; 4.20 Vocaal con
cert; 11.20 Dansmuziek o.l.v. Eysoldt
DAVENTRY (1554 M.)
12.20 Concert door Stepherd's Bush Pavillon Orkest; 1.05
Orgelrecital door Walter Vale; 1.50 Gramofoonmu
ziek; 4.20 Concert door het Schotsche Studio-orkest;
6.50 Ooncert door Zigeuner-orkest; 8.20 Concert; 9.35
Vaudeville; 10.55 Dansmuziek.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
9.00 Concert oJ.v. Ed. Flament.
PARIJS RADIO (1725 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 7.20 Idem; 9.05 Concert o.Lv.
Pierre Dupont; 9.50 Vervolg concert.
MILAAN (831 M.)
7.50 Gramofoonmuizek; 9.05 Symphonie-concert.
ROME (441 M.)
9.05 Concert.
WEENEN (517 M.)
8.35 Concert door het Weensche Symphonie-orkest; 10.35
Zigeunermuzlek door de Bela-Racz-kapel.
WARSCHAU (1412 M.)
6.40 Populair concrt; 820 Symphonie-concert door het
Philharmonie-orkest van Warschau.
BEROMUNSTER (460 M.)
820 Gedeelten uit „Traviata" van Verdi; 10.05 Mando-
linemuziek.
ZATERDAG 23 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
V.A.RA.: 8.00 Tijdsein; 8.01 Gramofoonmuziek: 9.00
Sch rammel kwintet o.l.v. Willem Drukker. V.P.R.O.:
10.00 Morgenwijding. VA.R.A.: 10.15 Uitzending voor
Ja, Lucette gaat uitstekend vooruit volgens zijn
oordeel.
Werkelijk? Ik dacht omdat je zoo zenuwachtig
was, dat er iets haperde. De ironie van haar toon
prikkelde hem tot verzet.
Zenuwachtig? Je vergist je, Blanche. Alleen wat
rillerig. Die demi is beslist te dun voor me. Ik zal
voortaan mijn dikke jas aantrekken.
Zij liepen door, naast elkaar, opmerkingen ma
kend die niet strookten met hun wederzijdsche ge
dachten. Hij, redeneerend met zichzelf over de mo
gelijkheid, de hypothese dat „zij" wellicht meer wist
dan goed voor hem was; zij, piekerend over die
schijnheiligheid van hem en over die andere hypo
these. dat er waarschijnlijk „meer" was dan zij ver
moedde of had kunnen zien. Het was niet de eerste
maal dat Mlle Lison „toevallig" het pad kruiste van
Henry Rivoire.
Maar het zou de laatste maal zijn.
Sterk in den triomf van die wetenschap, liep zij
naast hem met een glimlach op de lippen en die
glimlach die doodelijk was voor hem suste zijn bang
ste vermoedens in slaap en gaf hem de zekerheid dat
het gevaarlijk spel dat hij met haar speelde nog kon
blijven duren.
Zij scheidden van elkaar in de hal van hun luxu-
euse woning. Hij om naar zijn studeerkamer te gaan,
zij om naar het ziekbed van haar kleine Lucette te
hollen en in onstuimige liefdesbetuigingen haar over
vol gemoed van gefolterde echtgenoote te luchten.
Blijf je nu bij me, mama?
Van avond niet, lieveling. Nog eenmaal moet ik
weg. Maar het is de laatste maal en vanaf morgen
avond verlaat ik je geen oogenblik meer.
Ik ben zoo blij, mammie. Zoo blij
Madame Rivoire stond in haar boudoir met het
kristallen fleschje in haar hand. In die paar minuten
trok het heele verleden in haar geest voorbij, het ver
leden met zijn afwisselende perioden van kort geluk
en langen hangen tweestrijd met hem. De wrok
steeg haar tot in de keel. Zij was de gedupeerde. Zij
had hem opgeheven van uit het mperas van zijn on
beduidendheid, met den hefboom van haar fortuin en
haar wetenschap. Hij had haar betaald met zijn on
trouw, zijn schijnheiligheid, zijn bedrog en de aaneen
schakeling van zijn dagelijksche leugens. En hij had
gemeend, dat hij dat ongestraft zou kunnen doen, dat
zij niet, vroeg of laat, den losprijs zou eischen die
haar toekwam
De dwaas die enorme dwaas.
Een half uur later had zij haar woning weer verla
ten. Henry Rivoire hoorde het slaan van de voor
deur en rilde even. Doch lachend trok hij de schou-
de arbeiders ln de Continubedrijven m.m.v. het Schram-
melkwintet o.l.v. Willem Drukker, het VARA-tooneel
o.l.v. Willem van Cappellen, Kees Bakker, voordracht;
12.00 Tijdsein; 12.01 VARA-Septet o.l.v. Is. Eyl; 1.45
Verzorging zender; 2.00 Cooperatiekwartiertje; 2.15 Con
cert; 2.30 Arbeiderssport; 2.45 Cello-duetten; 3.00 „Het
roepende nu" door Mevr. W. J. van Leeden; 3.10 Johan
Jong, orgel, Lou Cohen, viool en Frieda Feitkamp
Belinfante; 3.40 C. v. d. Lende: „Medezeggenschap ln
het buitenland"; 4.00 Vervolg gemengd concert; 4.15
Gramofoonmuziek; 4.430 Vervolg Concert; 5.00 Friesch
uurtje; 6.00 VARA-Septet oJ.v. Is. Eyl; 6.30 J. Oude
geest: „De economische toestand van Nederland en de
arbeidersklasse"; 7.00 Kinderuurtje; 8.00 „Bonte avond",
met medewerking van het VARA-Septet o.l.v. Harry
Wiggelaar, het Wladimir Piquetrio, Johan Jong, orgel,
het VARA-tooneel o.l.v. Willem van Cappellen, Henrl
Marchand, conferencier. Jan Evers, trombonesoll, Harry
Wiggelaar, vioolsoli. Leo Fuld, refreinzang; toespraak
A. de Vries; pl.m. 11.00 Vaz Dias en VARA-Varia: 11.45
Gramofoonmuziek; 12.00 Tijdsein en Sluiting.
HUIZEN (296 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Het K.R.O.-Kunsfe-
ensemble o.l.v. Piet Lustenhouwer; 11.30 Godsdienstig
halfuurtje door Pastoor L. H. Perquin; 12.00 Tijdsein;
12.15 KJFt.O.-Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Ver
zorging zender; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Kinder
uurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.45 Praatje over de
Olympische Spelen; 5.00 Gramofoonmuziek; 6.00 Het
Mandoline-orkest „Sempre Avanti" o.l.v. J. F. Koldijk;
6.25 Paul de Waart: Journalistiek Weekoverzicht; 6.45
Vervolg concert; 7.10 Prof. A. Steger: „Japansch-
Chineesch conflict"; 7.30 Politieberichten; 7.45 Voor
dracht door Den Dré; 8.00 Gevarieerd programma, met
medewerking van The Dutch Gentleman Band oJ.v,
Fred. van Zanten, Marco Milano, tenor en L. Leendere,
xylophoon;*plm. 9.30 Vaz Dias; 11.00 Gramofoonmu
ziek; 12.00 Sluiting.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Concert door het Max Alexys-orkest; 1.30 Vervolg
concert; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert.
KALUNDBORG (1153 M.)
12.20 Strijkorkest; 5.20 Gramofoonmuziek; 9.45 Deensche
liederen; 11.05 Dansmuziek.
BERLUN (419 M.)
7.30 Liederen; 8.20 Programma van Weenen; 10.30
Dansmuziek.
HAMBURG (372 M.)
9.50 Ooncert; 1.35 Gramofoonmuziek; 6.15 Gevarieerd
programma; 11.30 Dansmuziek.
KöNIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.)
6.20 Populair concert; 12.20 Gramofoonmuziek; 4.50
Concert; 11.06 Programma van Mühlacker.
LANGENBERG (472 M.)
7.25 Concert uit Bad-Homburg; 12.20 Gramofoonmuziek;
1.50 Concert door het Philharmonisch orkest van Mann-
heim o.l.v. Max Sinzheimer; 3.50 Concert.
DAVENTRY (1554 M.)
1.05 Orgelconcert door Reginald Foort; 3.50 Concert;
7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Vaudeville.
PARIJS-RADIO (1725 M.)
8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 7.20 Idem; 9.50 ld-
MILAAN (331 M.)
7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem; 9.05 Gevarieerd pro
gramma; 10.20 Dansmuziek.
ROME (441 MJ
9.05 „Tuffolina". operette van G. Pietrl.
WEENEN (517 M.)
10.05 Dansmuziek.
WARSCHAU (1412 M.)
5.20 Populair concert 6.40 Dansmuziek; 10.25 Piano
recital; 11.10 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
7.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Zangspel in dialect; 9.05 Ge
varieerd programma; 10.15 Vervolg.
ders op. Zonderling wezen, die vrouw. Mengelmoe»
van hartstocht en wilskracht. Wat had hij aan haar,
buiten haar fortuin om? Niets Zij behoorde met
lichaam en ziel aan de wetenschap.
Het was goed zoo. Hij leefde onbekommerd en on
bezorgd. Behalve die lichte ongesteldheid, waarvoor
dokter Grignou hem daarnet nog veel melk had
voorgeschreven, was alles in orde. Melk bah
liever alles dan dat. Melk was goed voor Lucette,
maar voor hem enfin, als het dan toch moest
dan
Hij wist niet eens meer hoe melk smaakte. Doch
hij zag een glas dampende melk klaar staan op de
tafel in het boudoir en ging er heen om het te ge
bruiken.
Madame Rivoire ontmoette dokter Grignou op kor*
ten afstand van haar woning en hield hem staande
om te informeeren naar den toestand van Lucette.
Grignou schudde lachend het hoofd en verzekerde
haar dat alles in orde kwam, dat hij alleen had
voorgeschreven dat Lucette voortaan net als Henry
op geregelde uren een glas warme melk zou gebrui
ken. Die order had hij doorgegeven aan het ka
mermeisje dat ervoor zou zorgen.
Madame Rivoire trilde op haar beenen. Haar ge
laat werd krijtwit. Zij keerde zich plots om en rende
als een razende terug naar haar woning.
Het was stil in huis toen zij er aankwam.
Henry Rivoire had den beker die hij nog vasthield
neergezet en luisterde naar de stem van Lucette.
Papa ik heb
dorst geef me wat
melk!
Henry Rivoire die op
het punt stond het glas
te ledigen, ging er mee
naar de kamer van zijn
meisje, zette zich op
den rand van het bed
en bracht het glas aan
de lippen van het kind
dat het langzaam, met
lange teugen leegslurp-
te
Op dat oogenblik gilde
een historische vrou
wenstem door de hal en
kwam een gestalte naar
boven gevlogen. Henri
Rivoire nam juist het
leege glas weer aan en
keek met verwonderden
blik naar de deur.
Hij zag niet hoe het
gelaat van zijn meisje
wasbleek verkleurde,
hoe de jonge gestalte roerloos gestrekt bleef liggen.
Hij rees langzaam op van dat bed en keek naar de
gestalte, die tegen den deurpost van die kamer leun
de.
De gestalte van een vrouw.
En op het gelaat van die vrouw lag de grijnzende
rictus der krankzinnigheid.
V. L. VANWEDDINGEN.
Een laatste zonnestraal viel
door het raam van het
laboratorium.
en keek met verwonderden
blik naar de deur.