MODERNE CARR0SSER1ELIJNEN.
SCHOKDEMPERS ZELFREGELEND.
/raagt gratis proefrit en inlichtingen bij Fa. BLAAUBOER EN KOSSEN te Schagen
MAARTEN SMIT, Koegras, official Ford Dealers.
INDIEN GIJ EEN AUTO NOODIG H(
NIEUWE, RUIME EN FRAAIE
CARROSSERIEëN.
Veertien verschillende
Carrosserie-modellen.
RD AUTOMOBIELEN
0RD SERVICE!
DE NIEUWE 8=CYLINDER WAGEN;
MAAR OOK EEN VERBETERDE „4".
De Nieuwe Ford, een nieuwe Waarde-Standaard op de Automobielmarkt.
90° V-TYPE M
LAAG GEWICHT EN ECONOMIE.
MET DEN NIEUWEN FORD BREEKT EEN NIEUWE TIJD AAN
FORD V=8 FEITEN
DE FORD V-8 MOTOR
ZWAAR GEWICHT NIET NOODIG
VOOR VASTE LIGGING.
Het is een verkeerd idee te denken, dat
grooter gewicht een vastere ligging op den
weg aan den wagen geeft. De vaste ligging
wordt in hoofdzaak beïnvloed door de ver
houding tusschen het afgeveerde en het niet-
afgeveerde gewicht, m.a.w. het gezamenlijk
gewicht van de onderdcelen boven de veeren
en het gewicht der deelen onder de veeren.
Door de transversale „cantilever" veeren be
hoort bij den ^ord het zware middendeel van
de veeren tot 't afgeveerde gewicht en slechts
de dunne uiteinden tot het niet afgeveerde.
Bovendien is door electrisch laschwerk het
gewicht van ssen en wielen onafgeveerd
gewicht dus uiterst laag gehouden. Hoe
geringer 't niet-afgeveerde gewicht in ver
houding tot 't geveerde, hoe vaster de ligging
van den vagen op den weg bij alle snelheden
Laag Zwaartepunt geeft Veiligheid
en Gemakkelijke Besturing.
Moderne lijnen, welke den luchtweerstand
verminderen, karakteriseeren Het ontwerp
van de nieuwe Ford-carrosserieën. De V-
vormige radiateurmantel met „grille" geeft
reeds den indruk van snelheid, terwijl de ge
bogen lijnen van het dak en de carrosserie-
onderlijn harmonieeren met de flinke, diepe
spatschermen en de breede treeplanken met
afgeronde randen. De bolle lijst der carrosse-
rie-boven- en onderhelftafscheiding is vanaf
den radiateur rondom den wagen doorgetrok
ken. De voorruit, welke onder een hoek
van 10° is geplaatst, waardoor spiegeling
wordt voorkomen, en de smalle voorhoekstij
len geven een uitstekend vrij uitzicht aan
den bestuurder, terwijl het onsplinterbaar
glas van dezeruit een groote veiligheidsfac
tor betee-kent. - Een ovaal instrumentenbord
omvat alle instrumenten op overzichtelijke
wijze, benevens de knoppen voor de hand-
gasregeling en de aanzuigklep. De ontsteking
manet is vervallen door de automatische ont
steking-regeling, hetgeen de besturing ver
eenvoudigt. Een gecombineerd diefstalvrij
slot zet de stuurinrichting vast, wanneer de
ontsteking wordt afgesloten. Dit slot bevindt
zich aan de stuurkolom. Het comfort dei-
inzittenden wordt gewaarborgd door de flin
ke ruimte voor de beenen en boven de zit
plaatsen, benevens door de vele verbeterin
gen aan chassis en carrosserie. Door de la
gere ligging van de geheele carrosserie ten
opzichte van den weg gevoelt met zich in
den hieuwen Ford oo' „op zijn gemak".
Een nieuwe vinding: Automatische Regeling,
waardoor Apparaten steeds goed afgesteld
voor maximum comfort.
Het merkwaardige comfort, dat de_ nieuwe
Ford-automobielen bieden is voor een groot
deel het gevolg van de 4 nieuwe „Houdaille"
dubbelwerkende hydraulische schokdempers,
waarmede het chassis is uitgerust.
Twee nieuwe vindingen zijn hierop in toe
passing gebracht. Ten eerste wordt de afstel
ling van den schokdemper bewerkstelligd
door thermostatische regeling, waardoor deze
zichzelf instelt op de wisselende temperatu
ren. De andere nieuwe toepassing is een au
tomatische regeling ter compensatie van plot
seling optredende schokken tengevolge van
diepe putten in het wegdek. De strooraing
van de vloeistof tusschen de kamers van den
schokdemper varieert namelijk met de tem
peratuur van de buitenlucht, ten gevolge van
het verschil in viscositeit van deze vloeistof.
Bij koud weer bieden de schokdempers. >n.
dien hierin niet is voorzien, meer weerstand
dan bij warm weder. Vooral in ons land met
zijn dikwerf sterk verschillende dag- en
avond- of nachttemperaturen, is dit verschil
in werking vaak zeer hinderlijk. De thermo
statische wikkeling, welke zich op deze nieu
we „Houdaille" schokdempers bevindt, be
werkstelligt nu automatisch de afstelling
van het naaldventiel, zoodat het tempera
tuurverschil niet meer van invloed is op de
juiste uitdemping der schokken en de schok
dempers dus zeer effectief werken. Regeling
voor dc verschillende temperaturen met de
hand is hiermede vervallen. De hoeveel
heid weerstand tegen plotselinge stooten
wordt geregeld bij deze nieuwe schokdem
pers door een automatisch werkend ventiel
tusschen de schokdemperkamers, hetwelk
een sterke beweging in de vloeistof, die
meerdere weerstand ten gevolge heeft, ver
oorzaakt bij zware stooten. Als gevolg
van deze verbeteringen zijn de schokdem
pers steeds bij alle temperatuursgesteldhe-
den en voor alle wegtoestanden goed inge
steld, waardoor dus groot comfort onder alle
voorkomende omstandigheden verzekerd is.
GEWICHT IS GEEN STERKTE.
Henry Ford heeft eens gezegd:
„Gewicht mag wenschelijk zijn bij een
stoomwals, maar niet in een automo
biel". „Sterkte heeft weinig uit te staan
met gewicht." „Dc mooiste dingen ter
wereld zijn die, van welke alle overtol
lig gewicht verwijderd is". „Sterkte is
nooit alleen gewicht noch in men-
schen, noch in dingen."
Koopt een nieuwe For
V-8 MOTOR 65 PK. OF
4-CYL. MOTOR 50 PK.
Overschakeling met synchronisatie,
Geruischlooze Tweede Versnelling en
vele andere verbeteringen.
LAAG, LANG CHASSIS.
De nieuwe Ford beteekent een sprong voor
uit in de automobieltechniek, zoowel door
zijn vele technische verfijningen, als door
het feit, dat de Ford-fabrieken erin geslaagd
zijn deze in toepassing te brengen in een wa-
gen, welke tegen een zeer billijken prijs op
de markt wordt gebracht.
De nieuwe Ford V-8, zoo genoemd naar den
motor met 2 rijen van vier cylinders in V-
vorm geplaatst, is een forsche, ruime wagen
met een krachtigen motor, die hem een flin
ke snelheid en formidabel snel optrekken
geeft. De nieuwe Ford V-8 kan een snelheid
van 120 kilometer per uur bereiken.
Van de technische bijzonderheden mogen
speciaal genoemd worden: ,synchro-mesh"
gangwissel met geruischlooze tweede versnel
ling, „valstroom' carburateur, automatische
ontstekingregeling met behulp van het va
cuüm, diaphragma-brandstofpomp, nieuwe,
zeer soepele veeren, groote remmen, rubber
in de veerschommels en schokdemperverbin
dingen, thermostatisch geregelde schokdem
pers van 't „Houdaille" dubbelwerkende hy
draulische type en groote maat banden
(18 X 5.25 inch).
RUIME, FRAAIE CARROSSERIEëN.
De carrosserie-lijnen tanaf de punt-radia-
teur-mantel tot de ronding der achterpanee-
len en de achteraan 't chassisraam geplaatste
benzinetank toonen lage, vloeiende, moderne
lijnen, terwijl 't intérieur alleszins ruim is en
met modern comfort en luxe is ingericht.
Nochtans hebben deze carrosserieën niets
overdadigs, dat in strijd zou zijn met den
goeden smaak.
Door hunnen korten vorm nemen de V-8
motor en de 4-cylinder motor minder chassis-
Jengte in beslag dan een 6-cylinder motor
met dezelfde krachtsontwikkeling en veel
minder dan een 8-cyl. in lijn. Dit verschil
komt de carrosserieruimte ten goede.
De zitplaatsen zijn goed gestoffeerd en bie-
biedèn volkomen comfort aan alle inzitten
den. De bestuurders-zitplaats is in alle ge
sloten modellen gemakkelijk verstelbaar ten
gerieve van degene, die den wagen bestuurt.
Er is 'n groote ventilatieklep in 't paravant.
Het instrumentenbord heeft 'n ovalen vorm
en is afgezet met oen roestvrij stalen rand.
MEN ZIT LAAG IN DEZEN WAGEN.
Het chassisraam van den nieuwe Ford is
dubbel doorgezet, waardoor de carrosserie
dichter bij den grond is. Bovendien is de ach-
terveer achter dc achteras geplaatst, zoodat
men niet alleen gebruik heeft kunnen ma
ken van 'n platte soepele veer, doch ook de
achterzitbank 5 cm. lager heeft kiinnën plaat
sen. Dit alles geeft 'n aanzienlijk lagere. Ug-
ging van 't zwaartepunt, waardoor de nieu
we Ford bij alle snelheden buitengewoon
vast op den weg ligt.
GROOTE REMMEN, STERKE WIELEN.
De groote vier-wielremmen met mechani
sche bediening hebben 'n totaal remoppervlak
van 1200 cm2. De remtrommels zijn van 't
gietijzer-alliage vervaardigd, die niet gemak
kelijk gegroefd wordt. De stalen draadspaak-
wielen, waarvan velg, spaken en naaf elec
trisch tot één geheel te zamen zijn gelascht,
hebben 32 korte spaken, welke onder een
gunstigen hoek ten opzichte van de naaf zijn
geplaatst, zoodat 'n zeer sterk wiel is verkre
gen, dat goed bestand is tegen zijdelingschen
druk. De groote naaf doppen zijn als deksels
imet veerende sluiting uitgevoerd en dekken
de wielmoercn af, hetgeen de wielen ver
fraait en gemakkelijk te reinigen maakt.
OVERAL RUBBER.
Rubber in de veerschommels en schokdem
perverbindingen dempt niet alleen trillingen
uit, doch voorkomt tevens metaal wrijving,
zoodat smering van deze punten van het
onderstel vervallen is. Ook de carrosserie
is natuurlijk met tusschenvoeging van rub
ber op het chassis bevestigd en tusschen vele
carrosserie-onderdeelen is rubber geplaatst
om piepen en rammelen te voorkomen.
De V-8 motor is reeds door zijn construc-
tievorm bijzonder vrij van trilling, doch bo
vendien is de motoi in den nieuwen Ford op
3 punten geheel in rubber opgehangen.
IDEALE BESTURING.
De stuurinrichting is van nieuw ontwerp
en heeft een slot, dat gecombineerd is met
het ontstekingsslot. Drijfaskoker en driehoek
etangen houden de assen gericht en laten de
veeren geheel vrij voor hunne normale fun-
tie, waardoor de besturing steeds zuiver is
en de veeren geen aandri ving- en rem-
reacties hebben op te nemen.
Veertien fraaie, smaakvolle carrosserie-
tnodellen worden op de nieuwe Ford-chassis,
hetzij met den V-b of met den 4-cylinder mo
tor geleverd, en wel:
Roadster Roadster-de-luxe
Phaeton Phaeton-de-Iuxe
Coupé Coupé-de-luxe
Tidor Sedan Tudor Sedan-de-luxe
Fordor Sedan Fordor Sedan-de-luxe
Sport-Coupé Victoria Coupé
Cabriolet Ford Sedan-transformable
Alle wagens hebben een voorruit van on
splinterbaar glas.
Alle deze modellen zijn verkrijgbaar in di-
-se aantrekkelijke kleuren-combinaties.
Wijziging van specificatie te allen tijde
rbehouden.)
Achter de
staat de beroemde
De Ford is en blijit toonaangevend in Constructie, Sterkte, Duur-
zaamheid en Economie! Steeds is de Ford DE automobiel, die zoowel
laag in aanschafiingsprijs, als goedkoop in onderhoud is.
Ook thans weer vormt de Ford een nieuwe waardestandaard op de
automobielmarkt, want de nieuwe modellen voldoen aan de allerhoogste
bedendaagsche eischen van comfort en mechanische periectie en worden
tegen uiterst lage prijzen geleverd.
Met de Nieuwe Ford Automobielen geven de Ford-Maatschappijen
het antwoord op het vraagstuk van economisch vervoer dezer tijden.
verzekert rustigen trtllingvi
I
Dc Ford V-S Motor is van het
wil zeggen dat de 2 rijen van viet
onder een hoek van 00' in V-vor
zichte van elkaar geplaatst zijn. 1
ontwikkelt 65 rempaardckrachtei
omwentelingen per minuut. Vei
belangwekkende nieuwe detail
erin aan, die de constructie veree
en de slijtage verminderen.
De V-8 Ford-motor is merkwaj
van trillingen. De krachtimpulser
gevolg zijn der explosies in de cyli
niet alleen door de 8 cylinders
vuldig, doch de kracht-impulsic
op eene kruk is nog niet gei indig
op een andere kruk weder één pla
waardoor een buitengewoon rusti
matige gang is verkregen.
De 29t,2 kg. wegende krukas heef!
ken onder een hoek van 90° ten opi
elkaar en is dynamisch, zoowel al
uitgebalanceerd, terwijl de krukkt
dueel uitgebalanceerd zijn door nu blind
contragewicht. F.en der groote voord Bmeul
den V-8 motor is, dat de krukas, e'
een 4-cylinder motor, kort en dus
kan zijn, zonder bovenmatig zwaai *eSa
den uitgevoerd. De krukas in den altijd
motor draait in 3 hoofdlagers van 0
metingen, zoodat zich dus een lage
naast elke knik, hetwelk dc explc iflonde
ken rechtstreeks opneemt. Alle krul
en de nokkenaslagers worden
gesmeerd.
Bijzondere zorg wordt in de fabr
steed aan de gezamenlijke gcwici
zuigers en drijfstangen, zoodat deze
ver in balans zijn en trillingen wo ^ong.
meden. De zuigers zijn an allurr.
geering en elke zuiger heeft 3 veen
van de onderste als olie-rogelinpv
treedt, zoodat overtollige olie van
derwanden gemakkelijk zijn we,
naar het carter vindt.
EéN CYLINDER-GIETSTUK.
De beide cvlinderblokken en het
ter zijn als één geheel gegoten, zood
alle omstandigheden verzekerd is,
krukas en cylinders zuiver ten opzi
elkaar gericht zijn.
Alle drijfstangen zijn van het typ< wist
kelvoudig ondereide en zijn onde
wisselbaar. Die van tegenover e!'.<a
lesen cylinders zijn naast elkaar op
krukpen geplaatst. Een nieuw type
de" bus, die dus vrij draaien kan
zichte van krukpen. zoowel als ten
ten
der drijfstangen, en welke bus var! noot
en van buiten voorzien is van bal>^ rce<;
taal. verdeelt den explosiedruk vaal
tegenover elkander gelegen cylinM har
het geheele krukpen lageroppcrvU, kw*
Er zijn evenals in den model „A'jf E
den V-8 motor, geen afstelbars hÉ^ *eb
or Kreppen en \v Kan zi< u men*
niets ontregelen, terwijl demonta»
tage zeer eenvoudig is.
De uitlaatkanalen zijn aan éénK; end
het cylinderblok gegoten. Het spruiH^y
de linker vier cylinders staat vnW
motor in verbinding met dc n
vanwaar de uitlaatgassen der beidel £an
groepen gezamenlijk iaar den kiw kwi
worden afgevoerd. 1 ryi<
Het inlaat-spruitstuk is als één vJo|
goten met een aluminium deksel. I
ruimte tusschen de beide cylinde# *-
afdekt en den motor een uiterst net» k«e
ne afwerking geeft. Een kleine op4 wai
het midden vr.n dit deksel loopt vanl dw
cylindergroep naar het midden van
re cylindergroep, waardoor heete ui
sen, welke zich door dc verbinding
een z.g. heete plek vormen in he
spruitstuk.
VALSTROOM CARBURATEUR.
Bovenop het zooe* en genoemde ali
deksel is de „valstroom" of wel „do*
carburateur gemonteerd, welke gevoe
door een diaphragma-type brandsl
die direct aangedreven wordt door e
triek op dc nokkenas.
Ook de stroomverdev die als eet
le verdeeler is uitgevoerd, is direct
vooreinde van de nokk: as gekoppel
hoeft zoodoende geen afzonderlijke
vi;.
AUTOMATISCHE ONTSTEKINGRE
De regeling voor na- en vóóroj
wordt volkomen automatisch bewer
met behulp van het gedeeltelijk lu
ontstaande door de zuigin in de inli
len. De bestuu.Jer is hierdoor geh
last van de taak voor de juiste reg«
ontsteking alnaar de snelheid, waan
motor draait en de belasting, welke
dervindt, te zorgen.
EFFEC1IEVL KOELING.
Aan de voorzijde van elk der twee
bare cylindcrkoppen is en waterd
monteerd \an verbeterd type, welke
mo-syphonwerking van het koel
helpt. Door deze twee waterpompen
volkomen gelijkmatige koeling van
groepen cylinders verzekerd. Beide
gedreven door een gemeenschappelj
vormigen riem, welke ook de boven
motor geplaatste dynamo en den ven
aandrijft.
(Na
Voc
ind
neul
In de
binne
cteld
voora
lang
gebot
veer
zittel
van
nen.
lig t
lodie
te v
«n
den
liek,
eche
heel
tran
mar
DE NIEUWE FORD TUDOR SEDAN, EEN VAN DE 14 STANDAARD-MODELLEN.
De 7-8 slechts weinig zwaarder dan model
„A" Lage verbru.kskosten als gevolg
hiervan.
De Ford-fabrieken hebben altijd veel stu
die gemaakt van gewichtsvermindering. Goe
de materialen en doeltreffend ontwerp, waar
bij door veelvuldige toepassing van electrisch
lasschen zware smeedstukken en vele bou
ten en moeren zijn vermeden en op vele an
dere wijzen gewicht is bespaard, zijn het, die
de Ford-technici in staat hebben gesteld den
nieuwen Ford .'-8 zóó licht te maken, dat
deze slechts een 45 kg. zwaarder weegt dan
de model „A" Ford. Om dit te bereiken is elk
onderdeel met de grootst mogelijke zorgvul
digheid bestudeerd. Overal waar zulks zon
der verlies van sterkte mogelijk was, is door
•en lichter materiaal te gebruiken of den
contructievorm te wijzigen het gewicht ver-
minderd^terwijl op verschillende plaatsen in
den wagen zonder gewichtsverhooging de
sterkte aanmerkelijk is opgevoerd. Fijnere
staalsoorten, rubber in plaats van vele meta
len onderdeden en vervanging door alumi-
nium-alliages van zwaardere metalen zijn
slechts enkele van de vele veranderingen van
bestaande constructies, welke de verklaring
vormen voor het lage gewicht van den nieu
wen Ford en in dit opzicht mag men met be
trekking tot dezen wagen spreken van een
omwenteling in de automobieltechniek.
ONNOODIG GEWICHT BETEEKENT
VERKWISTING.
Vele kilo's overtollig gewicht heeft men ge
ëlimineerd bij den Ford V-8. Om maar eens 'n
vooibeeld te noemen van één der daarbij ge
volgde methoden: de drijfas is hol gemaakt
in plaats van massief. Deze heeft hierbij niets
aan sterkte of duurzaamheid ingeboet en is
aanmerkelijk lichter geworden. Door het ge
bruik van rubber in plaats van metaal in
vele deelen, zooals b.v. de veerschommels, de
kruiskoppeling, de motorbevestigingen en de
schokdemperveibindingen en door onderdee-
len, die anders met bouten en moeren of
klinknagels aan elkander worden bevestigd,
hetzij door middel van electrisch lasschen of
anderszins aan één stuk te maken, heef/men
op vrijwel alle onderdeelengroepen aan ge
wicht bezuinigd. Het zal een ieder duide
lijk zijn, dat hoe meer een automobiel weegt,
hoe meer brajidstof en smeermiddelen noodig
zullen zijn voor de voortbeweging; hoe min
der 't gewicht, hoe gotdkooper in 't gebruik
dusl
65 rem-pk. Motor
Trillingvril
Sterk optrekken
Laag benzineverbruik
Automatische ontsteking
regeling
Valstroom carburateur
120 km. per uur
Gesynchroniseerde over
schakeling
Geruischlooze tweede
Groote, ruime carrosseriën
Krachtige, veilige remmen
Voorruit van onsplinter
baar glas
Zelf-regelende schokdem
pers en soepele trans
versale veeren
Comfortabele inrichting
Laag zwaartepunt vaste
ligging op den weg
Rubber in veerschommels
en schokdemperverbin
dingen
Motor in rubber opge
hangen
ummm