Treinbotsing te 's-Hertogenbosch.
De Post.
Veertig wagons in elkaar geschoven
Dinsdag 18 October 1932
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9160
Drie rangeerders als door een won
der aan den dood ontsnapt.
Behalve een tweetal licht gewon
den, geen slachtoffers te
betreuren.
Zeer groote materieele schade.
Uit 'S-HERTOGENBOSCH, 16 October.
Hedenmorgen te omstreeks kwart over vijf heeft
op het stationsemplacement Den Bosch een botsing
plaats gehad tusschen een goederentrein, welke uit
de richting Boxtel binnenreed, en een rangeertre:n.
Een veertigtal wagons van den binnenkomenden
trein is in elkaar geschoven. Een gedeelte van dezen
trein kwam terecht op een rangeerhuisje, waarin
zich op dat oogenblik drie rangceraeres bevonden.
Het mag een wonder heeten dat deze personen aan
den dood zijn ontsnapt.
De arbeiders Nijholt en Vermeer, beiden woon
achtig te Den Bosch, bekwamen lichte verwondingen,
doordat zij door de ruiten vielen en vervolgens in
een prikkeldraadversperring terecht kwamen.
Het geluid van de botsing was zoo hevig, dat de
bewoners van Den Bosch uit hun slaap opschrikten.
Onmiddellijk vertrokken reddingscolonnes naar de
plaats van het ongeval. De opruimingswerkzaamhe
den stonden aanvankelijk onder leiding van stations
chef Grotenhuis. Later arriveerde per extra-trein de
heer J. P. Jeltes, inspecteur van het vervoer te Breda.
Geneeskundige hulp werd verleend door Dr. C. de
Feijfer, die in de nabijheid woont.
Een voorloopig onderzoek heeft uitgewezen, dat
van den rangeertrein een trekstang en een koppe
ling bij het achteruitzetten en stoppen zijn gebroken,
tengevolge waarvan een treindeel losgeraakte en met
de verkregen snelheid den binnenkomenden trein te
gemoet reed. Hoewel het treinpersoneel noodsignalen
gaf en de machinist van den binnenkomenden trein
uit alle macht remde, kon de botsing niet meer wor
den voorkomen. De materieele schade is zeer aan
zienlijk. Het treinverkeer ondervond langdurige stag
natie. Eerst te ongeveer kwart over negen kon het
over één spoor worden hervat.
Ondanks het vroege ochtenduur was de publieke
belangstelling zeer groot.
Bijzonderheden over de toedracht
Omtrent de treinbotsing op het stationsemplace
ment alhier meldt men ons nader:
Het was circa vijf uur. toen de rangeerders op het
Zuidelijke deel van het emplacement den goederen
trein uit Roozendaal, bestemd voor Utrecht, hadden
ontvangen. Daar in de samenstelling van dezen trein
enkele wijzigingen moesten worden gebracht, werd
onmiddellijk met het rangeeren begonnen. Juist
werd de trein achteruit gezet, toen op het oogenblik,
dat de machinist weder begon af te remmen, ongeveer
op de helft van den trein de wagons van elkaar
raakten en het laatste treingedeelte op eigen gelegen
heid bleef terugrijden. Dit geschiedde met een vrij
groote snelheid. Het treinpersoneel begreep onmid
dellijk de benarde situatie, die ontstaan was, want
elke seconde kon een groote goederentrein uit Zuid-
Limburg binnenloopen. Al het mogelijke werd gedaan
om het wegrijdende treingedeelte tot staan te bren
gen, maar men was hierin nog lang niet geslaagd,
toen tot groote ontsteltenis van den rangeerder in de
verte de lichten van den Eindhovenschen trein uit de
duisternis opdoemden en met groote snelheid nader
bij kwamen. Noodsignalen werden afgegeven, doch
de duisternis had den TEindhovenschen bestuurder
een goed uitzicht belemmerd. Toen bij de signalen
herkende, zetten plotseling de remmen met dreunend
geweld aan, maar de snelheid van den trein was nog
veel te groot. Met een geweldigen slag reed hij op
den rangeerenden trein in.
De botsing was ontzettend, want de zwaar geladen
Eindhovenaar had (50 wagons achter zich en reed met
een snelheid van 10 K.M., waarbij moet gevoegd wor
den de snelheid der terugloopcnde wagons, welke
veilig op circa 20 K.M^kunnon worden geschat.
Met donderend gekraak stapelden de wa
gons zich op elkaar.
Met donderend gekraak stapelden de wagons zich
op elkaar, onmiddellijk achter de locomotief, waar
door deze van den trein losbrak en wegzakte. De bal
ken en wanden der gesloten wagons werden van de
onderstellen afgerukt en een tiental meters ver weg
geslingerd.
De drie en vier hoog opgestapelde wagons sloegen
om en vormden een verschrikkelijke chaos, waardoor
alle sporen werden versperd. Van alle kanten snelde
het stationspersoneel op het alarm toe en spoedde
zich langs de ruïnes om er mogelijk hulp te verlee-
nen. Al spoedig bleek de toedracht van het ongeluk
en toen de treinbestuurders en de beide remmers
zich kwamen melden, werd nog slechts de treinge-
leider vermist. Dit was de heer Breeaart uit Den
Bosch, die volgens voorschrift in den eersten wagen
achter den tender moet verblijven. Het bleek, dat
deze wagon bijna geheel was versplinterd en onder
twee kolenwagens "was terecht gekomen. Op het ge
roep van het treinpersoneel werd echter tot ieders
verbazing onmiddellijk geantwoord en gelukkig
bleek, dat de heer Breeaart in zijn netelige positie
geen groot letsel had bekomen. Met behulp van zijn
kameraden is hij uit zijn nauwe cel, die bijna zijn
graf was geworden, bevrijd.
Buitengewoon staaltje van zelfbeheersching.
Een buitengewoon staaltje van zelfbeheersching
toonde deze man toen hij vóór alle andere zaken
eerst zijn spoorwegdocumenten bijeen zocht. Toen
bleek ook, dat hij de tegenwoordigheid van geest had
gehad om de gasvlam van zijn wagen, welke intact
is gebleven, te dooven, waardoor het gevaar voor ont
ploffing van ontsnapte gassen uit de houders werd
voorkomen. Eerst nu meldden zich nog drie andere
personen, die nauwelijks aan den dood waren ont
snapt. Het waren de voorman-rangeerder De Bruin
en de beide rangeerders Vermeel en Nijholt. Deze
drie personen waren op het oogenblik van de botsing
in het rangeerlokaal aanwezig, dat vlak naast de
rails is geplaatst. In zijn val heeft de trein dit lokaal
vrijwel geheel vernield, hoewel het uit steen is opge
trokken.
De drie rangeerders hebben zich het leven gered
doordat zij in groote haast zijn gevlucht, zoodra het
gedreun der remmen van den Eindhovenschen trein
hen waarschuwde, dat iets bijzonders gebeurde Alle
drie snelden door het schaftlokaal naar buiten toen
terzelfdertijd boven hun hoofd het dak reeds ineen
stortte en dc deuren begonnen weg te zakken. Alles
kraakte en versplinterde en buiten dreunden en da
verden de wagons, die op elkaar reden. Door de duis
ternis misleid, viel Nijholt door een ruit, terwijl Ver
meer in het dradennet van het seinwezen viel en ver
volgens voorover in een draadversperring tuimelde.
Het gezicht van den laatste was vol bloed, dat uit
talrijke verwondingen vloeide.
De vanaf het station op het eerste alarm gerequi
reerd geneeskundige hulp was inmiddels gearriveerd
en Dr. De Feijfer verleende den gewonde bijstand.
De man was door den val buiten bewustzijn geraakt
en was naar het seinhuis getransporteerd. Nadat Dr.
De Feijfer hem behandeld had, is hij later naar zijn
woning overgebracht.
Het opruimingswerk aangevangen
Inmiddels was de chef van het station Den Bosch
de heer Grotenhuis, en diens adjunct, de heer Goris-
sen op de plaats van het ongeluk aangekomen Toen ook
de eerste ploeg werkvolk was samengesteld, kon men
de situatie overzien Het bleek dat de omvang van het
ongeluk zeer groot was. De uit 60 wagons bestaande
trein uit Einhoven was bijna geheel vernield en het
Zwaai gehavend liggen de ontspoorde wagons door elkaar gesmeten.
gevaar, dat de hoog opgestapelde wagens zouden om
vallen, was zeer groot. De ruïnes versperden het ge-
heele uitgangspunt van dit belangrijke station, zoodat
alle verkeer moest worden stopgezet, zoowel over
Zwaluwe als in de richting EindhovenTilburg en in
de richting ArnhemUtrecht, waar geen trein kon
binnenkomen of vertrekken.
Onder leiding van den heer Grotenhuis werden de
eerste maatregelen getroffen en nadat deze zich over
tuigd had dat geen personeel meer in de vernielde
wagons aanwezig was. kon men alle aandacht aan het
opruimingswerk besteden. De geneeskundige dienst
van het station is toen vertrokken. Op telefonische
waarschuwing van den stationschef arriveerde per
extra trein de heer Jelders, van de Inspectie Breda.
Toen deze functionnaris op het terein des onheils ver
scheen, ontmoette de pers in hem een autoriteit, die
nog het oude systeem huldigde: het publiek behoeft
niets te weten. Geen enkele inlichting konden wij be
komen en de toegang tot het terrein werd den verslag
gevers zoowel als den fotografen absoluut ontze.gd.
Eerst na een lang betoog mochten wij zeer weinige
bijzonderheden van hem vernemen en werd toegestaan
dat van zeer verren afstand eenige plaatjes werden ge
maakt.
De oorzaak van het ongeluk.
Wij vernamen dat het ongeluk te wijten was aan den
rangeerdenden goederentrein, zooals wij in den aanhef
reeds lieten uitkomen. Gebleken is, dat bij het terug
zetten van dezen trein een koppeling en een trekstang
zijn afgebroken met het omschreven gevolg.
Reeds om negen uur heeft men een der sporen
vrijgekregen In den loop van den morgen arriveerde
uit Geldermalsen en uit Boxtel een kraanwagen, welke
zoo dicht mogelijk bij de ruines werden gerangeerd,
waarna onder leiding van den ingenieur van tractie de
wagons met groote voorzichtigheid uit de chaos werden
getild en zoo veel mogelijk daar vandaan werden ge
plaatst
Voor zoover er nog onderstellen aanwezig waren,
sleepten hulplocomotieven de treinwrakken weg. Een
dichte menschenmassa sloeg op dezen vrijen Zondag de
werkzaamheden gade. Waarschijnlijk zal den geheelen
nacht moeten worden doorgewerkt om het verkeer vol
ledig te herstellen. Deze opruimingswerkzaamheden
vorderen echter zeer langzaam, daar met de uiterste
omzichtigheid moet wórden gewerkt wegens het gevaar
van omvallen der hoog opgestapelde wagons.
Een onderhoud met de aan den dood ont
snapte mannen.
Wij hadden hedenmiddag een kort onderhoud met de
mannen, die op zoo wonderbaarlijke wijze aan den dood
waren ontsnapt. Allereerst spraken wij den heer Ver
meer. Toen wij aan zijn woning arriveerden, was hij
juist uit een zwaren slaap ontwaakt en had in een
ruimen stoel plaatsgenomen. Zijn gelaat vertoonde dui
delijk de sporen van het gebeurde en is met schram
men en builen overdekt, terwijl dik geronnen bloed in
en bjj de oogen is vastgekleefd. Dr. De Feyfer kon ge
lukkig verklaren, dat de oogen gespaard zijn gebleven.
De heer Vermeer vertelde ons het volgende:
„Het was nog wat vóór vijven, toen mijn collega's De
Bruin en Nijholt met mij in het rangeerlokaal vertoef
den. Buiten sijpelde de regen. Het wachten was op den
Eindhovenaar, die als gewoonlijk te laat kwam. Buiten
werd de Rozendaler gerangeerd, toen wij plotseling een
geweldig geknars van remmen hoorden. Alle drie spron
gen wij naar buiten, doch door de duisternis misleid
viel ik door de draadversperring en zoo op den grooten
weg. Ik raakte bewusteloos en kwam eerst bij nadat dr.
Feyfer mij behandeld had. Het is dus wel een felicitatie
waard, dat wij er zoo zijn afgekomen, want hadden wij
nog een minuut in het huisje gebleven, dan zouden wij
zijn verpletterd.
Vervolgens spraken wij den treinleider, de heer Bree
aart, die ons vertelde van zijn vreugde over den komen
den vrijen Zondag. Een vreugde, die zóó wreed werd
verstoord toen hij met een geweldige smak werd ge
slingerd en tot de ontdekking kwam, dat hij een spoor
wegongeluk had meegemaakt. Ik verloor, zoo zeide de
heer Breeaart, geen oogenblik mijn kalmte en was dol
gelukkig, toen enkele kameraden mij toeriepen en mij
eenige oogenblikken later konden bevrijden.
Als U vraagt of ik erg zenuwachtig ben kan ik ge
rust antwoorden van neen, en morgen vertrek ik weer
met een trein naar Roermond.
Storm op de Schelde.
Zeilschip gestrand
Men meldt uit Wemeldinge:
Het zeilschip Sappcmeer II. schipper R., Schot, is
Zaterdag tijdens stormweer nabij Gorishoek gestand.
De sleepboot Adja van Smit/s Bergingsbedrijf voer
ter assistentie uit en heeft het schip, dat het roer had
verloren, te Sint Maartensdijk binnengebracht. De be
manning was reeds door den veerman La Rooy van
het schip gehaald en in veiligheid gebracht.
Rijnschip doormidden gebroken en ge
zonken. Opvarenden veilig aan land.
Uit Terneuzen, 15 Oct.:
Zaterdagmiddag te ruim 4 uur is op de reede van
Ter Neuzen het Rijnschip Stè Marie, 1400 ton, groot,
gezonken. Het schip was geladen met zand en van
Hulst op weg naar Gent. De opvarenden konden met
een roeiboot den vasten wal bereiken. Schipper was
Florent de Rooy, het schip werd gesleept door de
Belgische sleepboot Truro.
Toen de sleep aan de haven voorbijvoer, lag het
scheef, eenige sleepbooten voeren ter assistentie uit,
doch voor bij het Rijnschip konden bereiken, was het
reeds doormidden gebroken en gezonken.
Ernstige verkeersongevallen in
Duitschland.
Twee dooden, drie gewonden.
Uit Berlijn, 16 Oct. (V.D.):
Hedenavond heeft te dezer stede een reeks van drie
ongevallen plaats gevonden, waarbij 2 personen ge
dood en drie gewond werden.
In de Knesebeck-strassc werd de 68-jarige Sani-
taetsrat Schwersengki door een auto overreden en
zoo zwaar gewond, dat hij kort na in het ziekenhuis
te zijn gebracht, overleed. Op de Heerstrasse reed een
motorrijwiel tegen een onverlichte auto. De motor
rijder zelf werd slechts licht verwond, een 15-jarige
jongen echter, die in een zijspan medereed, werd zoo
zwaar gewond, dax hij spoedig overleed. Terzelfder
tijd botsten op den Kurfuerstendamm, een auto en
een motorrijwiel tegen elkaar. De motorrijder en de
duo-passagier werden zwaar gewond naar het zieken
huis gebracht.
Klanten loopen weg, omdat van vlugge
verzending geen sprake meer is.
Hoe de Post bij het bezuinigen de belangen
van den dienst verwaarloost.
Prijsverhooging benzine.
Naar wij vernemen, is dc benzineprijs met ingang
van heden Maandag 17 October weer verhoogd. De
prijs van de Shell-motorbenzine bedraagt thans f 17
per 100 liter en f 16 per 100 liter aan de benzinepomp.
Dat de Post bij de bezuiniging van den laatsten
tijd de belangen van den dienst sterk bezig is te
verwaarloozen, is vermoedelijk niets nieuws meer. De
volgende klachten, die we in verschillende bladen le
zen, mogen dit nog eens duidelijk in het licht stellen.
De Ambtenaar deelt n.1. mede, dat de nog maar korte
ervaring met de nieuwe besteldiensten in de groote
steden, wel bewijst, dat de inkrimping van het aan
tal bestellingen tot drie per dag, een maatregel is,
die niet past, bij den omvang van cle hoeveelheid te
verwerken poststukken. Noodgedwongen is de direc
tie te Amsterdam er toe moeten overgaan op bepaal
de dagen het aantal bestellers zoodanig uit te brei
den, dat met de drie bestellingen evenveel arbeids
uren gemoeid zijn als voorheen met de vier. Voor
enkele prïodieken is zelfs een geheel extra-bestelling
moeten worden ingevoerd, omdat anders met geen
mogelijkheid de dienst kon marchceren. En trots dat
valt er een geweldige vertraging te constateeren.
Tot zoover bovengenoemd blad.
Reeds berichtte „De Maasbode", dat verschillende
dorpsbewoners „spoedshalve", omdat in de meeste ge
vallen van een vlugge verzending der poststukken
geen sprake meer is, hun brieven met vrachtrijders
meegeven. Menig vrachtrijder-overtreder der Postwct
is Woensdag 5 October j.1. te Goes geverbaliseerd en
verscheidene brieven zijn in beslag genomen.
Met behulp van de wet heeft het P.T.T.-bedrijf dus
getracht voor deze concurrentie een stokje te steken.
Toch lijdt het o.i. geen twijfel, dat op den duur ook
deze hulp het bedrijf niet voor aftakehjk zal kunnen
behoeden, indien het voortgaat met een zoo ontoe
reikende verzorging van de belangen van het pu
bliek als in den laatsten tijd het geval is, voegt het
„Volksbl." hieraan toe.
Het wordt te bar.
Want, het spijt ons, aldus gaat laatstgenoemd blad
verder, het te moeten zeggen: het loopt de spuigaten
uit. Voorheen werd het ieder postman ais t ware op
het hart gebrand: elk aan de pest ter behandeling
toevertrouwd stuk was een kostbaar iets, met welks
onverwijlde bezorging groote belangen konden zijn
gemoeid. Ook de geringste vertraging hierin, door na
latigheid veroorzaakt, werd gestraft. Maar tegen
woordig? Geen vertragingen van een bestelling, maar
van dagen komen voor.
Er bestaat een tarief voor spoedeischend drukwerk.
De inrichting van den dienst blijkt het echter moge
lijk te maken de tegen dat tarief gefrankeerde druk
werken ook met spoed te bezorgen. Ons werd een ge
val bekend van een partij drukwerken ter post be
zorgd aan een kantoor, liggende nog geen vol uur spo-
rens verwijderd van^le plaats van bestemming. Maar
tusschen het tijdstip van stempeling op dit kantoor
en dat ter bezorging bij geadresseerden, lagen drie
dagen.
Op een ander kantoor werden op een Zondag vrij
willigers gevraagd voor de verwerking van poststuk
ken, welke afzenders alle reden hadden om te ver
onderstellen, dat ze des Zaterdags tevoren in het be
zit der geadresseerden zouden zijn gekomen. Nu werd
het Maandag.
Zijn wij te pessimistisch, wanneer wij beweren, dat
het gevaar niet denkbeeldig is, dat het P.T.T.-bedrijf
de Spoorwegen achterna gaat, wat het verliezen der
klandizie betreft? Hier zou dit zooveel te erger zijn,
wijl de gevolgen van de niet-strikt-noodzakelijke
maatregelen van het bedrijf zelf, het publiek nood
zaken naar vlugger bezorging van zijn schrifturen
om te zien.
Politieke bots ingen
in Duitschland.
Te Leipzig drie zwaar gewonden.
LEIPZIG, 16 Oct. (V.D.)
In de Kriohstrasse is het Zondagavond tusschen gas
ten van een Arbeiterheim en voorbijgaande nationaal-
socialisten tote en botsing gekomen, waarbij ook ge
schoten werd. Drie nationaal socialisten werden zwaar
gewond.
Twee dooden, twaalf gewonden.
DORTMUND, 16 Oct. (V.D.)
Zondag is het hier ter stede tot ernstige exessen ge
komen. Bij de poging der politie een straat, waarin het
tot onlusten was gekomen, schoon te vegen, werden de
beambten aangevallen, waardoor zij zich genoodzaakt
zagen van de wapenen gebruik te maken.
Er werden eenige schoten gelost, waarbij twee perso
nen, een man en een vrouw, werden gedood en twaalf
personen min of meer ernstig werden gewond. Tot de
gewonden behoort een politiebeambte, die niet levens
gevaarlijk door een schot in het hoofd werd gewond.
In de ochtenduren waren nationaal socialisten in
groepjes van 40 a 50 personen door de straten getrok
ken om pamfletten uit te geven. In de omgeving van
het Borsigplein kwam het tot een vechtpartij met com
munisten. Op verschillende plaatsen is het tot vecht
partijen gekomen, waarbij ook werd geschoten. Aange
zien de onlusten steeds grooter omvang aannamen,
werd de politie in vrij korten tijd gealarmeerd. Het is
de politie in vrij korten tijd gelukt de orde te herstel
len. Toen de Rijkskanselier des middags zou aankomen,
waren er talrijke politiebeambten op en in de omge
ving van het station aanwezig ten einde eventueele de
monstraties te verhinderen.
UIT ONZE OOST.
Kampong door pest
geteisterd.
Eiken dag sterven zes tot acht menschen.
Het „Garoetsch Nieuwsblad" verneemt:
Afschuwelijk nieuws komt uit de omgeving van Ga-
roet. Op nog 'geen twee kilometer afstand van deze,
op het eiland Java gelegen plaats, is een heele kam
pong aan het uitsterven door pest.
Eiken dag sterven er van zes tot acht menschen te
Panawoean. Reeds telt de kampong een honderd gra
ven van pestlijders. De zieken zijn onverzorgd. Wie
eenmaal aangetast is. krijgt hooge koorts, en wacht
op den dood. Ook in het naburige Patrol sterft men in
groote getale. De zieken, waarvan men nog hoop koes
tert. zijn in een barak op de sawah gehuisvest. Men
heeft den menschen aangeraden, den kampong te ont
ruimen en woonholcjes op de rijstvelden te maken.
De zieke en besmette ratten trekken verder. en steken
andere kampongs aan.