Zaterdag 22 October 1932. SCHAGER
COURANT.
Tweede blad. No. 9163
DUITS HLAND'S ECONOMISCHE
POLITIEK.
Gezaagd hout uit Siberië.
5.150.000 werkloozen in Duitschland.
Bescherm den voetganger.
ONZE ZUIVELUITVOER
NAAR FRANKRIJK.
VALSCH-MUNTERIJ IN DEN HAAG
ONTDEKT.
Storm op het IJsselmeer.
37000 gulden verdwenen.
DE NIEUWE BEMALING VAN HET
GEESTMERAMBACHT.
Dr. Luther.
de
Een belangrijke rede van dr. Lnther.
Rijksbank en regeering werken
samen.
Voor de Overzeesohe club te Hamburg heeft Dr. Lu
ther de president van de Duitsche rijksbank over ver
schillende actueele economische problemen gesproken.
Deze rede trok zeer de aandacht, in verband met de in
den Iaatsten tijd opgedoken geruchten, dat Dr. Luther
t op verschillende punten met de regeering niet eens
zou zijn. In tegenstelling hiermede verklaarde hij o.a..
dat hoe sterker de natie zich aohter het regeeringspro-
gram plaatst, hoe grooter het succes zal zijn. Het eco
nomische leven heeft om te herstellen behoefte aan
rust en nog eens rust. De lage rentevoet, welke wij noo-
dig hebben voor de consolidatie van onze industrie zal
slechts tot resultaat leiden, indien de verlaging van het
rentetype langs natuurlijken weg grooter aanbod van geld
ter wereldmarkt verschaft. De natuurlijke wetten var»
ihet bedrijfsleven moeten weer vrij tot hun recht komen.
De steeds krachtiger wortelende nationale wil houdt
den wensch in zich ailereerst economisoh onafhankelijk
van het buitenland te maken. Wij willen daarentegen
niet ons economisch af zonderen, dit kunnen en mo
gen wij niet. De ellende welke over Duitschland zou ko
men. zou te groot zijn. Zeldzaam is dat zeer onlangs in
de openbare meening de bewering is verspreid dat de
Rijksbank onder invloed van het buitenland staat en
geen instrument is van nationaal bedrijfsleven. Het ge-
heele Duitsche volk moet weten dat sïnds het voorjaar
1930 van een buitenlandschen invloed op de Rijksbank
geen sprake meer is.
Het was een der licht
punten van het Young-
plan, aldus vervolgde Dr.
Luther, dat iedere buiten-
landsche medewerking
aande Rijksbank werd
uitgeschakeld. De voor
de regeering bestaande
internationale verplich
ting de essentiee'.e voor
schriften van de Bankwet
ïiiet tc wijzigen, zal ver
vallen bij de ratificatie
van het Verdrag van
Lausanne. Ik vertrouw
er op, aldus Dr. Luther.
dat indien de Duitsche
wetgeving zal hebben te
beslissen over de kwestie
der onafhankelijkheid
van de Duitsche Rijks
bank, zij den weg zal be
gaan van de volkomen
verzekering van de va
luta en derhalve van de
onafhankelijkheid van 't
Duitsche valuta-instituut van de politiek, ook in
toekomst.
Wat de door de contingenteering geschapen toestand
betreft, verklaarde Dr. Luther dat steeds met alle
duidelijkheid moet worden uitgesproken dat de ge-
heeie toestand is teweeggebracht ten gevolge van de
handels-politieke maatregelen van het buitenland. Dat
onlangs het feit van een schrijven der Rijksbank aan
de Rijksregeering in verband met de huidige contin-
genteerlngsbesprekingcn ter kennis van de openbare
meerling is gekomen, heeft principieel niets te maken
met de principieele houding ten opzichte van de
kwestie der contingenteering of autargie.
Onze industrie-arbeiders werken aan de vervaardi
ging van kwaliteitswaren, waarvoor het buitenland
emplooi heeft. Deze behoeften van het buitenland te
bevredigen, is een nationale weg, om het Duitsche
Volk in het leven te houden, z$n levenspeil te verbete
ren en zijn economischen welstand langzamerhand weer
op te bouwen. De vermindering van den exporthandel
moet noodzakelijk een groot aantal ondernemingen
stilleggen.
Indien industrie-arbeiders te werk worden gesteld
omdat nieuwe orders door het buitenland zijn geplaatst,
dan koopen dezen ook weer meer inlandsche levens
middelen en zulks zal zeer zeker zijn uitwerking heb
ben op de kringen der landbouwers. Het omgekeerde
doet zich voor, indien arbeiders worden ontslagen.
Spreekt men van de groote hindernissen welke de
■wederontplooiing van een vrij ruilverkeer tusschen de
nationale industrieën in den weg staan, dan worden in
de eerste plaats de bevroren buitenlandsche credieten
genoemd. Tenslotte behandelde Dr. Luther de crediet-
verleening en de conversie van groote leer.ingen, om
er ten slotte op te wijzen dat hij een juiste Rijksher
vorming van belang acht voor de economische toe
komst van het Rijk.
Een belangrijk experiment van de Russi
sche Sovjet-regeering Het eerste schip
te Amsterdam gearriveerd. Een zware
reis.
In de Amsterdamsche haven is aangekomen het
Noorsche ss. „Skogvik", met een volle lading ge
zaagd hout van ca. 850 stds., komende van Siberië
(Igarka), Jennisei River.
Dit schip voer met verschillende Sovjet-schepen in
convooi, geassisteerd door den ijsbreker „Lenin", over
de Noordelijke zeeën naar Igarka, terwijl twee Russi
sche vliegtuigen den weg door het ijs verkenden. Dit
is een belangrijk experiment van de Sovjet-regeering,
die in 1930 voor het eerst balken van Siberië naar
Nederland verscheepte, sedert dien in Siberië een
zaagmolen bouwde en in 1931 het eerste gezaagde
hout naar Engeland verscheepte. De „Skogvik" is
het eerste schip, dat zulk een lading gezaagd hout
naar Nederland aanbrengt. Men heeft van dit hout
goede verwachtingen
De geheele lading is bestemd voor de N.V. Hout
handel v.h. Bontekoning en Aukes. Amsterdam
Cargadoor is het N.V. Spiiethoff's Bevrachtings
kantoor. Amsterdam.
Uit Berlijn, Per 15 Ocinber iieeft het aantal werk-
loozen 5.1;>0.00Ü bedragen, d.i. 48.000 meer dan per uit
oeptomber.
DOODSTRAF WEGENS SCHOENENDIEFSTAL.
De rechtbank te Leningrad veroordeelde, volgens
'..ff, beambten va, de schoenfabrieken „Sko-
rochod tot den dood door den kogel wegens diefstal
dat di?,Zn PaaraSC,h0venen De re^hthank verklaarde
riïv vJ^ a ®"ldellJk moest bewijzen, dat de regee-
faten n„ dle,s<a,1 ™n staatseigendom .neer zou toe-
tfavêrJii ",?™orde<!l1fien bobben telegrafisch een gra-
ueveizoek naar Moskou gezonden.
Engelsch rechter doet verwijten aan het
automobielverkeer en de verkeersagen
ten.
Donderdag behandelde rechter Swift te Londen den
eisch tot schadeloosstelling van een jongen van 10
jaar, die bij het oversteken van Hoiborn Circus was
aangereden door een auto. De rechter verweet de ver
keersagenten dat zij bij het heropenen van -het. ver
keer in een bepaalde richting niet voldoende letten
of er geen gevaar meer bestaat voor voetgangers. Do
automobilisten hebben de gewoonte, als zij de hand
van den agent naar beneden zien gaan, onmiddellijk
in volle vaart weg te schieten en de voetgangers moe
ten dan maar zien dat zij uit de voeten komen. Na
tuurlijk Is dat van de automobolisten verkeerd; het
komt niet tc pas dat zij zoodra de verkeersagent hun
den weg opent, maar wegrijden zonder er op te letten
of die weg inderdaad vrij is. De verkeersagent staat
er niet om den automobilisten in staat te stellen,
maar roekeloos heen te rijden over eiken voetganger
die hem in den weg komt De rechter veroordeelde
den eigenaar van den auto tot 280 pond boete, 's Mans
chauffeur had dienen te zien dat. de jongen nog aan
het overstekon was en hem moeten ontwijkon.
De lange werktijden van de vrachtauto
chauffeurs.
Hierbij nog een tweede geval, waarbij de Engelsche
rechter lang geen malsch oordeel heeft wanneer het
de overtedingen op de verkeerswetten betreft.
De politierechter van Tovver Bridge heeft Donder
dag nl. een vrachtauto-onderneming, den directeur
en den bedrijfsleider daarvan veroordeeld tot boeten
die tezamen over de 90 pond sterling bedragen, omdat
zij een hunner chauffeurs aanzienlijk langer hadden
laten werken dan de wet toestaat.
Men zal zich herinneren dat onlangs bij een bekeu
ring van een vrachtautochauffeur wegens het over
schrijden van de maximum-snelheid voor zijn wagen
gebleken is dat er ten aanzien van de werktijden in
dit bedrijf hemeltergende misstanden bestaan. De wet
bepaalt dat aan de chauffeurs na d'/j uur een ze
kere rust moet worden toegestaan, terwijl zij niet lan
ger mogen werken dan 11 uur op de 24. Gebleken was
dat de betrokken chauffeur eens 39 uur achter elkaar
in dienst was gebleven. In een ander geval had hij
op een dag 17 uur moeten werken,.
De verdediger van de firma merkte op. dat een
strikte handhaving van de wettelijke bepalingen ver
scheidene kleine ondernemingen om hals zou bren
gen. Ook mag men niet vergeten dat de chauffeurs
als zij vergoeding krijgen om na 5A uur rijdens er
gens rust te nemen, er de voorkeur aan geven dit
geld op te strijken en te blijven rusten achter het
stuur van hun auto. Het was voor de firma's vrij
wel onmogelijk om toe te zien, dat de chauffeurs zich
aan de wettelijke bepalingen hielden De rechter
merkte hiertegen op, dat het uiterst gevaarlijk was,
wanneer chauffeurs van zware zeswielige vracht
auto's door gebrek aan slaap en rust in half waken
den toestand achter het stuur zaten Zij vormen dan
een bedreiging voor het publiek, welke niet geduld
kan worden.
B O E R D E R IJ.
Besprekingen te Parijs. Voorlooplge over
eenstemming over het kaasexport.
Opnieuw heeft gister dr. F. E. Posthuma in zijn
kwaliteit als voorzitter van het Crisiszuivelbureau te
Parijs besprekingen gevoerd met vertegenwoordigers
van den Franschen bond van vereenigingen van zui
vel producenten in verband met ernstige moeilijkheden
die den laasten tijd ten aanzien van onzen zniveluitvoer
naar Frankrijk zijn gerezen. De uitnoodiging daartoe
was van Fransehe zijde gekomen.
Op grond daarvan, aldus de Parijsche eorr. van het
„AJg. Hsbl."zijn de heeren dr. F. E. Posthuma. dr. G. E.
Blink en ir. M. de Vos, resp. voorzitter, ondervoorzitter
en secretaris van het Crisiszuivelbureau naar Parijs ge
komen en, hebben een onderhoud gehad met de verte
genwoordigers der Fransehe vereenigingen, die bij den
invoer van deze producten betrokken zijn. Onze zuivel-
consulent en handelsattaché te Parijs, dr. ir. Sevenster
was erbij tegenwoordig. De besprekingen hebben van
daag den geheelen dag geduurd en een bevredigend ver
loop gehad.
De kaasLnvoer.
De eerste quaestie, die besproken werd, was die van
den kaasinvoer. Het jaarcontingent voor kaas wordt
door de Fransehe regeeriftg regelmatig in gelijke deelen
over de vier kwartalen verdeeld. Nu is echter onze kaas
productie niet over het geheele jaar even groot en heb
ben wij er daarom belang bij, dat in sommige kwartalen,
met name in het derde, de toegestane hoeveelheid ver
hoogd wordt ten koste van de ander. De Fransehe kaas-
]££^J.eUrS blaken het er geheel mee eens,dat aan dezen
wensch van de Hollandsche exporteurs voldaan werd.
hetgeen te gemakkelijker zal zijn omdat het maximum
n onze kaasproductie ongeveer samenvalt met het
miï™1 van d,!e Italië e« omgekeerd, zoodat het
mogell-jk 231 ziïn den Nederlandschen produ-
conMn*?ntn C* *eVen ZORder de algemeene kwartaal
5 te", e w>Jzigen. Hoe dit zij. de Fransehe im-
£*~ri™ Gn 2iCh bereid' indien namens onze
ESStSf* verzoek in dezen geest gedaan werd, dit
krachtig te steunen.
De melkproducten-invoer.
de^nvo'r^n °"d?ri'crp Van deze bMP«*ingen
denseerde "ï""11 ln engcren zin' gec<m-
ÜÏS1 H ™>bP°«Ier. Volgens de thans gel-
mr J er afzonderlijke contingenten
zon C" "'s'-Sshikerde melkproducten. Het
S'„r ons y°°rdeel zijn dat die onderscheiding
voor mfn. werd, en een algemeen contingent
Mrteu?. n "erd inge3tcId. hetgeen onze ex-
Vrtl" ln hun bewegingen zou maken om
te lev n gesuikerde en ongesuikerde melk
cateeori' Vfa de afMt 0» db "ene of de andere
^ns dit verzekerd is. Gevolg daarvan is te-
dprT ee,i nf grijzen in Frankrijk niet noodeloos wor-
Frïnïh i Clgeen evengoed het belang is van den
™stta?ï van den Nederlandschen handel,
sch. »r 1 P, b!iikt inderdaad tusschen de Fran-
van hoi1 6 e[ aEdscbe handelaren een gemeenschap
nop o-a anfe». ,cstaan en al werden te dien aanzien
de"nltleve beslissingen genomen, aangezien de
en verschillende consequenties nog eens
__^RS,C na *e gaa-n, men mag toch verwachten dat
1R eze aangelegenheid aan de wenschen van onze
exporteurs tegemoet gekomen zal worden.
n„„ ^vaardigden, die zich zeer gunstig uitlieten
e wijze waarop zij door de Fransehe belangheb-
?n ant;vangen. zijn, en over den aangenamen geest
nn de besprekingen gevoerd zijn, kunnen dus te
vreden zijn over hetgeen zij bereikt hebben. Het is
niet onmogelijk dat over eenlgen tijd een nieuwe
erge ij e ontmoeting wordt gehouden om invoervragen
e espreken en te trachten tot een regeling te komen
yoor de wederzijdsche belangen het minst schade
lijk is.
GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN
verkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF.
Garage C. NIEUWLAND BERGEN.
Drie personen gearresteerd. Zij
zonden ongeveer 50 vaische rijks
daalders hobben uitgegeven.
Het toeval helpt de politie bij de
opsporing van de werkplaats.
Ongeveer een viertal weken geleden bemerkte een
visohwinikelier in de Frederiksstraat te Den Haag dat
hem een vaische rijksdaalder in betaling werd gegeven
door een man, die daarop op heeterdaad betrapt werd.
Deze man is door de politie aangehouden en bij hem
thuis is huiszoeking verricht, echter zonder resultaat.
Daar de aangehoudene niet wist hoe hij in het bezit van
dezen rijksdaalder gekomen was, werd hij weder op
vrije voeten gesteld.
In de week daarop kwamen bij de Haagsche politie
verschillende klachten binnen over het ontvangen van
vaische rijksdaalders, tot jj. Maandag een sigarenwin
kelier in de Boekhorststraat weer iemand betrapte, die
hem een valschen rijksdaalder in betaling had gegeven
Hij liet daarvan echter niets merken. Toevallig was de
winkelier in gezelschap van zijn broer, die beambte is
bij de Nederlandsche bank. Deze volgde den verdachte
op straat, hetgeen hem heel goed af ging. Na in eenige
winkels te zijn geweest, belde de verdachte aan aan een
perceel in de Reitzstraat. Aangezien daar niet werd
opengedaan, liep hij verder eenige straten in, waarna de
employé den man aanwees aan eenige agenten, die hem
naar het politiebnureau brachten. Daar bleek hij te zijn
de 45-jarige koopman A. J. M. J. E., wonende op den
Ged. Burgwal te 's Gravenhage.
Het adres in de Reitzstraat was de politie bekend als
woonplaats van den 38-jarigen koopman B., iemand, die
van verschillende misdrijven verdacht wordt. Aanstonds
werd door de recherche een huiszoeking in dit perceel
gedaan, hetgeen echter niets opleverde. B. was gevlo
gen.
Hij heeft echter geen geluk gehad. Wat was het ge
val? Maandagavond j.1. had op de Veenkade een on
geluk plaats. Er slipte een motorrijwiel, waarop ook een
duorijder. Beide motorrijders maakten een flinke tuime
ling en het publiek raapte van den grond op een schoen
en... een rijksdaalder. Deze laatste bleek al dadelijk
valsoh te zijn en zoodra de duorijder zag, wat er gebeurd
was met betrekking tot dien rijksdaalder, ging hij er
zonder meer van door.
Den nacht daarop gelukte het de politie hem op te
sporen in een pension. Hij werd aangehouden en in
bewaring gesteld.
De motorrijder werd in een café binnengedragen en
had een ernstige kniewond. De Geneeskundige Dienst
arriveerde, maar toen hij bemerkte, dat er een rijks
daalder verloren was, weigerde hij iedere geneeskun
dige hulp. Hij is toen op eigen kosten er tusschen uit
gegaan.
Intusschen was de gearresteerde E. aan een verhoor
onderworpen, waarbij hij na lange aarzeling bekende,
bij de vaische munterij betrokken te zijn. Hij noemde
als vervaardiger van de vaische rijksdaalders den 36-
jarigen koopman uit de Lusterstraat. Naar dit adres
toog toen de politie, die daar L. op bed vond liggen
met een ernstig verwonde knie. L. was dus de motor
rijder geweest, die Maandagavond uit het café aan de
Veerkade verdwenen was.
Ten huize van L. stelde de recherche, vergezeld
van een ambtenaar van de valsch-geld-centrale te Am
sterdam, een onderzoek in. Dit onderzoek had wel re
sultaat. Want hier werden de noodige atributen gevon
den, gedeelteijk verborgen in eenl innen zak, die moes
ten dienen om het vaische geld te maken.
Naar schatting zijn er omstreeks 50 dezer rijksdaal
ders uitgegeven. L. is naar het ziekenhuis aan den
Zuidwal gebracht, waar hij onder bewaking is gesteld.
De gearresteerden B. en E. zijn overgebracht naar het
huis van Bewaing.
De rijksdaalders waren goed nagemaakt. Het rand
schrift ontbrak. Bij voorkeur zochten de vaische mun
ters hun slachtoffers in het schemeruur.
Twee motorbooten gezonken. De opva
renden gered.
Een felle storm woedde gistermorgen over het IJs
selmeer en ondanks het feit, dat de vroegere Zuider
zee niet meer in open verbinding met de groote zeeën
staat, was het water zeer ruw. Twee motorbooten, „De
Hoop" van schipper J. Boon uit HardinxVelcl en
„Nieuwe Zorgen" van schipper W. van Wijngaarden
uit Giesendam, waren gistermorgen uit Amsterdam
vertrokken, met bestemming naar Kornwerderzand.
Beide schepen, resp. 69 en 83 ton groot, hadden een
lading rijshout als deklast.
Even buiten Marken werden beide motorschepen,
die dicht bij elkaar voeren, door den storm overvallen.
Door den deklast waren de schepen zeer wankel en
kort na elkaar zijn de beide motorbooten door de over
komende zeeën gekapseisd en gezonken. De opvaren
den, de schipper en de knecht van „De Hoop" en de
schipper, diens vrouw en een knecht van de „Nieuwe
Zorgen" wisten zich nog in de roeibooten in veilig
heid te stellen. Na korten tijd werden zij opgepikt
door het motorschip „Jantina" van schipper S. de
Tong. dat, afkomstig van Hamburg, op weg was naar
Amsterdam. De 'schipbreukelingen, die geen letsel
hebben gekregen, zijn aan de Oranjesluizen aan wal
gezet.
Kantoorbediende laat tasch met geld op het
postkantoor liggen.
Rotterdam, 21 Oct. Vrijdag moest de 22-
jarige kantoorbediende A. V., die in betrekking is bij
de Compagnie Continentale dTmportation, gevestigd
aan den Noordblaak, in opdracht van zijn superieuren
een aantal kwitanties innen. Daarna ging hij op het
hoofdpostkantoor den postbox lichten. Toen hij de
post had gesorteerd, telde hij het ontvangen geld, van
bijna f 37.000, waarbij 30 biljetten van f 1000. Hij deed
het bedrag in een tasch, nam de post op en begaf zich
terug naar kantoor. Daar gekomen miste hij de porte
feuille met het geld en toen schoot hem te binnen,
dat hij de portefeuille op een lessenaar op het post
kantoor had laten liggen Hij begaf zich terug, maar
het geld was verdwenen. Aangifte bij de politie volgde,
maar de nasporingen hebben tot dusverre nog geen
resultaat opgeleverd.
TYPHUS-EPIBEMIE IN ENGELSCH PLAATSJE.
Naar dc „Daily Express" "i1 Holmfirth (Yorks) ver
neemt, heerscht er ln genaamd dorp een typhus-epi-
demie.
Van de tweehonderd iwoners van het plaatsje zijn
er reeds twee er personen, die door de ziekte
zijn aangetast, nar het ziekenhuis overgebracht.
Vermoed wordt, dat verontreinigd drinkwater de
oorzaak is van de ziekte.
Barometerstand op Zaterdagmorgen 9 uur: 757 m.M.
Vooruitzichten: Onzeker. i(
Temperatuur: 14 gr C. is 56 gr. F.
INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK.
FIRMA GEBR. ROTGANS. Hoogzi|de E 103, Schagen.
Gedipl. Opticien - Refrartionist.
Het oogonderzoek doen wij gratis.
OFFICIEEL IN GEBRUIK GESTELD.
Vrijdagmiddag werden in het gemaal aan den
Oosterdijlc de nieuwe motoren der bemaling officieel
in gebruik gesteld in tegenwoordigheid van het be
stuur en hoofdingelanden van het Gcestmeraimbacht
O. en M., de commissie uit den Ringpolder, eenige
vertegenwoordigers van naburige polders en eenige
vertegenwoordigers van de firma Gebr. Stork te Hen
gelo, die de twee Dieselmotoren heeft geleverd. Ook
zagen wij den opzichter van den polder, den heer H.
Tauber, onder wiens leiding, met behulp van het per
soneel van Stork, de plaatsing is geschied.
De twee motoren zijn 3 cylinder 4-tact motoren, die
bij 350 omwentelingen per minuut, een kracht van
170 P.K. kunnen ontwikkelen.
Het gebouw was eigenlijk te klein om de motoren
beide in het midden te kunnen plaatsen, want dan
zou er geen gelegenheid zijn om er tusschen door te
loopen. Hierin heeft men voorzien door de centrifu-
gaalpompen door middel van tandwieloverbrenging
aan te drijven en nie*1. direct door de motoren, zoodat
er nu toch nog een doorgang tusschen de motoren
is. De motoren zijn van het Hesse!man-type, welke
type de laatste jaren met succes zi.in geplaatst. Deze
motoren hebben een speciale verbrandingskamer,
waardoor een zuinig brandstofverbruik wordt verkre
gen. Door middel van één handle zijn de motoren di
rect aanzetbaar.
De vacuumpompen van de centrifugaalpompen
worden aangedreven door Deutz-motoren, welke fa
briek zich speciaal op de vervaardiging van kleine
motoren heeft toegelegd. De motoren worden gestookt
met ruwe olie en bedraagt het brandstofverbruik f 0.90
per uur en per motor, wat een zeer groote besparing
geeft op de vorige stoombemaling.
Alvorens tot de inbedrijfstëlling over te gaan, heette
de dijkgraaf, de heer Jb. Swan, de aanwezigen harte
lijk welkom en deelde mede, dat het ingestelde onder
zoek een zeer bevredigende uitkomst, heeft, gegeven.
Het moet spr. van het hart, dat men met „algemeene"
stemmen heeft besloten tot hpt vervangen van de be
staande stoombemaling door een Diesel bemaling, wat
altijd zeer prettig aandoet. Spr.'s gedachten gingen te
rug tot den tijd, toen spr. nog een jongen was en de
polder nog alleen door molens werd bemalen, wat
voor de jongens altijd een groot plezier was, omdat
men dan doordat het peil ongeveer 20 c.M. lager was
dan nu, het land soms onder water stond, zoodat. ze
in den winter gauw op schaatsen konden. Langza
merhand begon men in te zien, dat. de productiviteit
der molens niet genoeg was en dat er verbetering
moest komen.
In 1872 werden dan de eerste twee kleine machines
met 2 vijzels geplaatst, welke zich zeer goed hebben
gehouden, doch in 1906 gingen weer stemmen op, om
verbetering te krijgen met 't gevolg dat de machines
in 1908 werden herzien. Men wilde wel nieuwe aan
schaffen, doch dat ging niet. Met de oude machine
en de molens bleek het toch niet voldoende en wer
den in 1912 plannen gemaakt voor een geheel nieuw
gemaal, wat in 1913 in werking werd gesteld, mot be
houd van eenige molens. De capaciteit van de machi
ne was zoo, dat deze het zonder de molens ook kon
redden. Eenige jaren later besloot men dan ook. de
molens weg te doen, nadat een proef was genomen,
waarbij de molens werden stopgezet en de machine
het alleen af kon.
De stoom was echter een bezwaar, omdat men zoo
lang moest wachten voor er kon worden gedraaid.
De machine was nog best, doch men wilde wat be
ters Zoodat men verleden jaar besloot om tot, een
andere bemaling over te gaan. Maar hoe?
Er waren adviseurs noodig cn werden de heeren
Boom en Biezeveld. de adviseurs van den Bond van
Waterschappen, benoemd. Deze hebben zich van den
toestand op de hoogte gesteld en een uitgebreid rap
port gemaakt, waarin hulde werd gebracht aan den
machinist, voor het goede onderhoud
De kosten der motorbemaling zouden f6291 bedra
gen buiten de kapitaalslasten, de stoombemaling kost
te f 11056. en electrische bemaling zal f 12 893 kosten.
Men heeft dan ook besloten om de goedkoopste en
naar de uitkomsten bij andere polders zeer goed vol
doende motoren aan te schaffen. De firma Gebr.
Stork te Hengelo was de laagste inschrijfster en heeft
de installatie geleverd. Uit den maalstaat van den
machinist is komen vast te staan, dat de maalkosten
f 0.90 per uur en per motor bedragen, wat precies de
helft is van de stoombemaling. Spr bracht dank .aan
de adviseurs, de firma Stork voor de accurate ople
vering, den secretaris en den penningmeester voor
de vele werkzaamheden, den heer Tauber, die den
onderbouw heeft uitgevoerd en aan den eersten en
tweeden machinist, die zich reeds in de bediening
der machines hebben bekwaamd. (Applaus).
Hierna stelde de heer Swan, geholpen door den
heer Priester, bedrijfsingenieur van dc firma Stork,
de machines in werking.
Na ongeveer 5 minuten werd er reeds water uitge
slagen. Na een kwartiertje was de Ringvaart echter
„peil", zoodat weer moest v/orden gestopt.
B. EN W. VAN VLEDDER WENSCHEN
RIJKSONDERSTAND.
De veertisnde gemeente in Drente.
In de eerstvolgende vergadering van den Raad der
gemeente Vledder, z'dlen B. en W. met het voorstel
komen rijksonderstand .sar'ering) aan te vragen, al
dus lezen we in het „Hdbld.".
B. en W. oordeel en een rijksbijdrage noodig in ver
band met de buitengewoon hooge uitgaven voor de
werkverschaffing.
Wordt het voorstel van B. en W. aangenomen,
en dit is zoo goed als zeker, dan zal Vledder de veer
tiende Drentsche gemeente zijn, die goaaneerd wordt
of saneering heeft aangevraagd.