Zaterdag 22 October 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9163 DUITS HLAND'S ECONOMISCHE POLITIEK. Gezaagd hout uit Siberië. 5.150.000 werkloozen in Duitschland. Bescherm den voetganger. ONZE ZUIVELUITVOER NAAR FRANKRIJK. VALSCH-MUNTERIJ IN DEN HAAG ONTDEKT. Storm op het IJsselmeer. 37000 gulden verdwenen. DE NIEUWE BEMALING VAN HET GEESTMERAMBACHT. Dr. Luther. de Een belangrijke rede van dr. Lnther. Rijksbank en regeering werken samen. Voor de Overzeesohe club te Hamburg heeft Dr. Lu ther de president van de Duitsche rijksbank over ver schillende actueele economische problemen gesproken. Deze rede trok zeer de aandacht, in verband met de in den Iaatsten tijd opgedoken geruchten, dat Dr. Luther t op verschillende punten met de regeering niet eens zou zijn. In tegenstelling hiermede verklaarde hij o.a.. dat hoe sterker de natie zich aohter het regeeringspro- gram plaatst, hoe grooter het succes zal zijn. Het eco nomische leven heeft om te herstellen behoefte aan rust en nog eens rust. De lage rentevoet, welke wij noo- dig hebben voor de consolidatie van onze industrie zal slechts tot resultaat leiden, indien de verlaging van het rentetype langs natuurlijken weg grooter aanbod van geld ter wereldmarkt verschaft. De natuurlijke wetten var» ihet bedrijfsleven moeten weer vrij tot hun recht komen. De steeds krachtiger wortelende nationale wil houdt den wensch in zich ailereerst economisoh onafhankelijk van het buitenland te maken. Wij willen daarentegen niet ons economisch af zonderen, dit kunnen en mo gen wij niet. De ellende welke over Duitschland zou ko men. zou te groot zijn. Zeldzaam is dat zeer onlangs in de openbare meening de bewering is verspreid dat de Rijksbank onder invloed van het buitenland staat en geen instrument is van nationaal bedrijfsleven. Het ge- heele Duitsche volk moet weten dat sïnds het voorjaar 1930 van een buitenlandschen invloed op de Rijksbank geen sprake meer is. Het was een der licht punten van het Young- plan, aldus vervolgde Dr. Luther, dat iedere buiten- landsche medewerking aande Rijksbank werd uitgeschakeld. De voor de regeering bestaande internationale verplich ting de essentiee'.e voor schriften van de Bankwet ïiiet tc wijzigen, zal ver vallen bij de ratificatie van het Verdrag van Lausanne. Ik vertrouw er op, aldus Dr. Luther. dat indien de Duitsche wetgeving zal hebben te beslissen over de kwestie der onafhankelijkheid van de Duitsche Rijks bank, zij den weg zal be gaan van de volkomen verzekering van de va luta en derhalve van de onafhankelijkheid van 't Duitsche valuta-instituut van de politiek, ook in toekomst. Wat de door de contingenteering geschapen toestand betreft, verklaarde Dr. Luther dat steeds met alle duidelijkheid moet worden uitgesproken dat de ge- heeie toestand is teweeggebracht ten gevolge van de handels-politieke maatregelen van het buitenland. Dat onlangs het feit van een schrijven der Rijksbank aan de Rijksregeering in verband met de huidige contin- genteerlngsbesprekingcn ter kennis van de openbare meerling is gekomen, heeft principieel niets te maken met de principieele houding ten opzichte van de kwestie der contingenteering of autargie. Onze industrie-arbeiders werken aan de vervaardi ging van kwaliteitswaren, waarvoor het buitenland emplooi heeft. Deze behoeften van het buitenland te bevredigen, is een nationale weg, om het Duitsche Volk in het leven te houden, z$n levenspeil te verbete ren en zijn economischen welstand langzamerhand weer op te bouwen. De vermindering van den exporthandel moet noodzakelijk een groot aantal ondernemingen stilleggen. Indien industrie-arbeiders te werk worden gesteld omdat nieuwe orders door het buitenland zijn geplaatst, dan koopen dezen ook weer meer inlandsche levens middelen en zulks zal zeer zeker zijn uitwerking heb ben op de kringen der landbouwers. Het omgekeerde doet zich voor, indien arbeiders worden ontslagen. Spreekt men van de groote hindernissen welke de ■wederontplooiing van een vrij ruilverkeer tusschen de nationale industrieën in den weg staan, dan worden in de eerste plaats de bevroren buitenlandsche credieten genoemd. Tenslotte behandelde Dr. Luther de crediet- verleening en de conversie van groote leer.ingen, om er ten slotte op te wijzen dat hij een juiste Rijksher vorming van belang acht voor de economische toe komst van het Rijk. Een belangrijk experiment van de Russi sche Sovjet-regeering Het eerste schip te Amsterdam gearriveerd. Een zware reis. In de Amsterdamsche haven is aangekomen het Noorsche ss. „Skogvik", met een volle lading ge zaagd hout van ca. 850 stds., komende van Siberië (Igarka), Jennisei River. Dit schip voer met verschillende Sovjet-schepen in convooi, geassisteerd door den ijsbreker „Lenin", over de Noordelijke zeeën naar Igarka, terwijl twee Russi sche vliegtuigen den weg door het ijs verkenden. Dit is een belangrijk experiment van de Sovjet-regeering, die in 1930 voor het eerst balken van Siberië naar Nederland verscheepte, sedert dien in Siberië een zaagmolen bouwde en in 1931 het eerste gezaagde hout naar Engeland verscheepte. De „Skogvik" is het eerste schip, dat zulk een lading gezaagd hout naar Nederland aanbrengt. Men heeft van dit hout goede verwachtingen De geheele lading is bestemd voor de N.V. Hout handel v.h. Bontekoning en Aukes. Amsterdam Cargadoor is het N.V. Spiiethoff's Bevrachtings kantoor. Amsterdam. Uit Berlijn, Per 15 Ocinber iieeft het aantal werk- loozen 5.1;>0.00Ü bedragen, d.i. 48.000 meer dan per uit oeptomber. DOODSTRAF WEGENS SCHOENENDIEFSTAL. De rechtbank te Leningrad veroordeelde, volgens '..ff, beambten va, de schoenfabrieken „Sko- rochod tot den dood door den kogel wegens diefstal dat di?,Zn PaaraSC,h0venen De re^hthank verklaarde riïv vJ^ a ®"ldellJk moest bewijzen, dat de regee- faten n„ dle,s<a,1 ™n staatseigendom .neer zou toe- tfavêrJii ",?™orde<!l1fien bobben telegrafisch een gra- ueveizoek naar Moskou gezonden. Engelsch rechter doet verwijten aan het automobielverkeer en de verkeersagen ten. Donderdag behandelde rechter Swift te Londen den eisch tot schadeloosstelling van een jongen van 10 jaar, die bij het oversteken van Hoiborn Circus was aangereden door een auto. De rechter verweet de ver keersagenten dat zij bij het heropenen van -het. ver keer in een bepaalde richting niet voldoende letten of er geen gevaar meer bestaat voor voetgangers. Do automobilisten hebben de gewoonte, als zij de hand van den agent naar beneden zien gaan, onmiddellijk in volle vaart weg te schieten en de voetgangers moe ten dan maar zien dat zij uit de voeten komen. Na tuurlijk Is dat van de automobolisten verkeerd; het komt niet tc pas dat zij zoodra de verkeersagent hun den weg opent, maar wegrijden zonder er op te letten of die weg inderdaad vrij is. De verkeersagent staat er niet om den automobilisten in staat te stellen, maar roekeloos heen te rijden over eiken voetganger die hem in den weg komt De rechter veroordeelde den eigenaar van den auto tot 280 pond boete, 's Mans chauffeur had dienen te zien dat. de jongen nog aan het overstekon was en hem moeten ontwijkon. De lange werktijden van de vrachtauto chauffeurs. Hierbij nog een tweede geval, waarbij de Engelsche rechter lang geen malsch oordeel heeft wanneer het de overtedingen op de verkeerswetten betreft. De politierechter van Tovver Bridge heeft Donder dag nl. een vrachtauto-onderneming, den directeur en den bedrijfsleider daarvan veroordeeld tot boeten die tezamen over de 90 pond sterling bedragen, omdat zij een hunner chauffeurs aanzienlijk langer hadden laten werken dan de wet toestaat. Men zal zich herinneren dat onlangs bij een bekeu ring van een vrachtautochauffeur wegens het over schrijden van de maximum-snelheid voor zijn wagen gebleken is dat er ten aanzien van de werktijden in dit bedrijf hemeltergende misstanden bestaan. De wet bepaalt dat aan de chauffeurs na d'/j uur een ze kere rust moet worden toegestaan, terwijl zij niet lan ger mogen werken dan 11 uur op de 24. Gebleken was dat de betrokken chauffeur eens 39 uur achter elkaar in dienst was gebleven. In een ander geval had hij op een dag 17 uur moeten werken,. De verdediger van de firma merkte op. dat een strikte handhaving van de wettelijke bepalingen ver scheidene kleine ondernemingen om hals zou bren gen. Ook mag men niet vergeten dat de chauffeurs als zij vergoeding krijgen om na 5A uur rijdens er gens rust te nemen, er de voorkeur aan geven dit geld op te strijken en te blijven rusten achter het stuur van hun auto. Het was voor de firma's vrij wel onmogelijk om toe te zien, dat de chauffeurs zich aan de wettelijke bepalingen hielden De rechter merkte hiertegen op, dat het uiterst gevaarlijk was, wanneer chauffeurs van zware zeswielige vracht auto's door gebrek aan slaap en rust in half waken den toestand achter het stuur zaten Zij vormen dan een bedreiging voor het publiek, welke niet geduld kan worden. B O E R D E R IJ. Besprekingen te Parijs. Voorlooplge over eenstemming over het kaasexport. Opnieuw heeft gister dr. F. E. Posthuma in zijn kwaliteit als voorzitter van het Crisiszuivelbureau te Parijs besprekingen gevoerd met vertegenwoordigers van den Franschen bond van vereenigingen van zui vel producenten in verband met ernstige moeilijkheden die den laasten tijd ten aanzien van onzen zniveluitvoer naar Frankrijk zijn gerezen. De uitnoodiging daartoe was van Fransehe zijde gekomen. Op grond daarvan, aldus de Parijsche eorr. van het „AJg. Hsbl."zijn de heeren dr. F. E. Posthuma. dr. G. E. Blink en ir. M. de Vos, resp. voorzitter, ondervoorzitter en secretaris van het Crisiszuivelbureau naar Parijs ge komen en, hebben een onderhoud gehad met de verte genwoordigers der Fransehe vereenigingen, die bij den invoer van deze producten betrokken zijn. Onze zuivel- consulent en handelsattaché te Parijs, dr. ir. Sevenster was erbij tegenwoordig. De besprekingen hebben van daag den geheelen dag geduurd en een bevredigend ver loop gehad. De kaasLnvoer. De eerste quaestie, die besproken werd, was die van den kaasinvoer. Het jaarcontingent voor kaas wordt door de Fransehe regeeriftg regelmatig in gelijke deelen over de vier kwartalen verdeeld. Nu is echter onze kaas productie niet over het geheele jaar even groot en heb ben wij er daarom belang bij, dat in sommige kwartalen, met name in het derde, de toegestane hoeveelheid ver hoogd wordt ten koste van de ander. De Fransehe kaas- ]££^J.eUrS blaken het er geheel mee eens,dat aan dezen wensch van de Hollandsche exporteurs voldaan werd. hetgeen te gemakkelijker zal zijn omdat het maximum n onze kaasproductie ongeveer samenvalt met het miï™1 van d,!e Italië e« omgekeerd, zoodat het mogell-jk 231 ziïn den Nederlandschen produ- conMn*?ntn C* *eVen ZORder de algemeene kwartaal 5 te", e w>Jzigen. Hoe dit zij. de Fransehe im- £*~ri™ Gn 2iCh bereid' indien namens onze ESStSf* verzoek in dezen geest gedaan werd, dit krachtig te steunen. De melkproducten-invoer. de^nvo'r^n °"d?ri'crp Van deze bMP«*ingen denseerde "ï""11 ln engcren zin' gec<m- ÜÏS1 H ™>bP°«Ier. Volgens de thans gel- mr J er afzonderlijke contingenten zon C" "'s'-Sshikerde melkproducten. Het S'„r ons y°°rdeel zijn dat die onderscheiding voor mfn. werd, en een algemeen contingent Mrteu?. n "erd inge3tcId. hetgeen onze ex- Vrtl" ln hun bewegingen zou maken om te lev n gesuikerde en ongesuikerde melk cateeori' Vfa de afMt 0» db "ene of de andere ^ns dit verzekerd is. Gevolg daarvan is te- dprT ee,i nf grijzen in Frankrijk niet noodeloos wor- Frïnïh i Clgeen evengoed het belang is van den ™stta?ï van den Nederlandschen handel, sch. »r 1 P, b!iikt inderdaad tusschen de Fran- van hoi1 6 e[ aEdscbe handelaren een gemeenschap nop o-a anfe». ,cstaan en al werden te dien aanzien de"nltleve beslissingen genomen, aangezien de en verschillende consequenties nog eens __^RS,C na *e gaa-n, men mag toch verwachten dat 1R eze aangelegenheid aan de wenschen van onze exporteurs tegemoet gekomen zal worden. n„„ ^vaardigden, die zich zeer gunstig uitlieten e wijze waarop zij door de Fransehe belangheb- ?n ant;vangen. zijn, en over den aangenamen geest nn de besprekingen gevoerd zijn, kunnen dus te vreden zijn over hetgeen zij bereikt hebben. Het is niet onmogelijk dat over eenlgen tijd een nieuwe erge ij e ontmoeting wordt gehouden om invoervragen e espreken en te trachten tot een regeling te komen yoor de wederzijdsche belangen het minst schade lijk is. GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN verkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF. Garage C. NIEUWLAND BERGEN. Drie personen gearresteerd. Zij zonden ongeveer 50 vaische rijks daalders hobben uitgegeven. Het toeval helpt de politie bij de opsporing van de werkplaats. Ongeveer een viertal weken geleden bemerkte een visohwinikelier in de Frederiksstraat te Den Haag dat hem een vaische rijksdaalder in betaling werd gegeven door een man, die daarop op heeterdaad betrapt werd. Deze man is door de politie aangehouden en bij hem thuis is huiszoeking verricht, echter zonder resultaat. Daar de aangehoudene niet wist hoe hij in het bezit van dezen rijksdaalder gekomen was, werd hij weder op vrije voeten gesteld. In de week daarop kwamen bij de Haagsche politie verschillende klachten binnen over het ontvangen van vaische rijksdaalders, tot jj. Maandag een sigarenwin kelier in de Boekhorststraat weer iemand betrapte, die hem een valschen rijksdaalder in betaling had gegeven Hij liet daarvan echter niets merken. Toevallig was de winkelier in gezelschap van zijn broer, die beambte is bij de Nederlandsche bank. Deze volgde den verdachte op straat, hetgeen hem heel goed af ging. Na in eenige winkels te zijn geweest, belde de verdachte aan aan een perceel in de Reitzstraat. Aangezien daar niet werd opengedaan, liep hij verder eenige straten in, waarna de employé den man aanwees aan eenige agenten, die hem naar het politiebnureau brachten. Daar bleek hij te zijn de 45-jarige koopman A. J. M. J. E., wonende op den Ged. Burgwal te 's Gravenhage. Het adres in de Reitzstraat was de politie bekend als woonplaats van den 38-jarigen koopman B., iemand, die van verschillende misdrijven verdacht wordt. Aanstonds werd door de recherche een huiszoeking in dit perceel gedaan, hetgeen echter niets opleverde. B. was gevlo gen. Hij heeft echter geen geluk gehad. Wat was het ge val? Maandagavond j.1. had op de Veenkade een on geluk plaats. Er slipte een motorrijwiel, waarop ook een duorijder. Beide motorrijders maakten een flinke tuime ling en het publiek raapte van den grond op een schoen en... een rijksdaalder. Deze laatste bleek al dadelijk valsoh te zijn en zoodra de duorijder zag, wat er gebeurd was met betrekking tot dien rijksdaalder, ging hij er zonder meer van door. Den nacht daarop gelukte het de politie hem op te sporen in een pension. Hij werd aangehouden en in bewaring gesteld. De motorrijder werd in een café binnengedragen en had een ernstige kniewond. De Geneeskundige Dienst arriveerde, maar toen hij bemerkte, dat er een rijks daalder verloren was, weigerde hij iedere geneeskun dige hulp. Hij is toen op eigen kosten er tusschen uit gegaan. Intusschen was de gearresteerde E. aan een verhoor onderworpen, waarbij hij na lange aarzeling bekende, bij de vaische munterij betrokken te zijn. Hij noemde als vervaardiger van de vaische rijksdaalders den 36- jarigen koopman uit de Lusterstraat. Naar dit adres toog toen de politie, die daar L. op bed vond liggen met een ernstig verwonde knie. L. was dus de motor rijder geweest, die Maandagavond uit het café aan de Veerkade verdwenen was. Ten huize van L. stelde de recherche, vergezeld van een ambtenaar van de valsch-geld-centrale te Am sterdam, een onderzoek in. Dit onderzoek had wel re sultaat. Want hier werden de noodige atributen gevon den, gedeelteijk verborgen in eenl innen zak, die moes ten dienen om het vaische geld te maken. Naar schatting zijn er omstreeks 50 dezer rijksdaal ders uitgegeven. L. is naar het ziekenhuis aan den Zuidwal gebracht, waar hij onder bewaking is gesteld. De gearresteerden B. en E. zijn overgebracht naar het huis van Bewaing. De rijksdaalders waren goed nagemaakt. Het rand schrift ontbrak. Bij voorkeur zochten de vaische mun ters hun slachtoffers in het schemeruur. Twee motorbooten gezonken. De opva renden gered. Een felle storm woedde gistermorgen over het IJs selmeer en ondanks het feit, dat de vroegere Zuider zee niet meer in open verbinding met de groote zeeën staat, was het water zeer ruw. Twee motorbooten, „De Hoop" van schipper J. Boon uit HardinxVelcl en „Nieuwe Zorgen" van schipper W. van Wijngaarden uit Giesendam, waren gistermorgen uit Amsterdam vertrokken, met bestemming naar Kornwerderzand. Beide schepen, resp. 69 en 83 ton groot, hadden een lading rijshout als deklast. Even buiten Marken werden beide motorschepen, die dicht bij elkaar voeren, door den storm overvallen. Door den deklast waren de schepen zeer wankel en kort na elkaar zijn de beide motorbooten door de over komende zeeën gekapseisd en gezonken. De opvaren den, de schipper en de knecht van „De Hoop" en de schipper, diens vrouw en een knecht van de „Nieuwe Zorgen" wisten zich nog in de roeibooten in veilig heid te stellen. Na korten tijd werden zij opgepikt door het motorschip „Jantina" van schipper S. de Tong. dat, afkomstig van Hamburg, op weg was naar Amsterdam. De 'schipbreukelingen, die geen letsel hebben gekregen, zijn aan de Oranjesluizen aan wal gezet. Kantoorbediende laat tasch met geld op het postkantoor liggen. Rotterdam, 21 Oct. Vrijdag moest de 22- jarige kantoorbediende A. V., die in betrekking is bij de Compagnie Continentale dTmportation, gevestigd aan den Noordblaak, in opdracht van zijn superieuren een aantal kwitanties innen. Daarna ging hij op het hoofdpostkantoor den postbox lichten. Toen hij de post had gesorteerd, telde hij het ontvangen geld, van bijna f 37.000, waarbij 30 biljetten van f 1000. Hij deed het bedrag in een tasch, nam de post op en begaf zich terug naar kantoor. Daar gekomen miste hij de porte feuille met het geld en toen schoot hem te binnen, dat hij de portefeuille op een lessenaar op het post kantoor had laten liggen Hij begaf zich terug, maar het geld was verdwenen. Aangifte bij de politie volgde, maar de nasporingen hebben tot dusverre nog geen resultaat opgeleverd. TYPHUS-EPIBEMIE IN ENGELSCH PLAATSJE. Naar dc „Daily Express" "i1 Holmfirth (Yorks) ver neemt, heerscht er ln genaamd dorp een typhus-epi- demie. Van de tweehonderd iwoners van het plaatsje zijn er reeds twee er personen, die door de ziekte zijn aangetast, nar het ziekenhuis overgebracht. Vermoed wordt, dat verontreinigd drinkwater de oorzaak is van de ziekte. Barometerstand op Zaterdagmorgen 9 uur: 757 m.M. Vooruitzichten: Onzeker. i( Temperatuur: 14 gr C. is 56 gr. F. INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK. FIRMA GEBR. ROTGANS. Hoogzi|de E 103, Schagen. Gedipl. Opticien - Refrartionist. Het oogonderzoek doen wij gratis. OFFICIEEL IN GEBRUIK GESTELD. Vrijdagmiddag werden in het gemaal aan den Oosterdijlc de nieuwe motoren der bemaling officieel in gebruik gesteld in tegenwoordigheid van het be stuur en hoofdingelanden van het Gcestmeraimbacht O. en M., de commissie uit den Ringpolder, eenige vertegenwoordigers van naburige polders en eenige vertegenwoordigers van de firma Gebr. Stork te Hen gelo, die de twee Dieselmotoren heeft geleverd. Ook zagen wij den opzichter van den polder, den heer H. Tauber, onder wiens leiding, met behulp van het per soneel van Stork, de plaatsing is geschied. De twee motoren zijn 3 cylinder 4-tact motoren, die bij 350 omwentelingen per minuut, een kracht van 170 P.K. kunnen ontwikkelen. Het gebouw was eigenlijk te klein om de motoren beide in het midden te kunnen plaatsen, want dan zou er geen gelegenheid zijn om er tusschen door te loopen. Hierin heeft men voorzien door de centrifu- gaalpompen door middel van tandwieloverbrenging aan te drijven en nie*1. direct door de motoren, zoodat er nu toch nog een doorgang tusschen de motoren is. De motoren zijn van het Hesse!man-type, welke type de laatste jaren met succes zi.in geplaatst. Deze motoren hebben een speciale verbrandingskamer, waardoor een zuinig brandstofverbruik wordt verkre gen. Door middel van één handle zijn de motoren di rect aanzetbaar. De vacuumpompen van de centrifugaalpompen worden aangedreven door Deutz-motoren, welke fa briek zich speciaal op de vervaardiging van kleine motoren heeft toegelegd. De motoren worden gestookt met ruwe olie en bedraagt het brandstofverbruik f 0.90 per uur en per motor, wat een zeer groote besparing geeft op de vorige stoombemaling. Alvorens tot de inbedrijfstëlling over te gaan, heette de dijkgraaf, de heer Jb. Swan, de aanwezigen harte lijk welkom en deelde mede, dat het ingestelde onder zoek een zeer bevredigende uitkomst, heeft, gegeven. Het moet spr. van het hart, dat men met „algemeene" stemmen heeft besloten tot hpt vervangen van de be staande stoombemaling door een Diesel bemaling, wat altijd zeer prettig aandoet. Spr.'s gedachten gingen te rug tot den tijd, toen spr. nog een jongen was en de polder nog alleen door molens werd bemalen, wat voor de jongens altijd een groot plezier was, omdat men dan doordat het peil ongeveer 20 c.M. lager was dan nu, het land soms onder water stond, zoodat. ze in den winter gauw op schaatsen konden. Langza merhand begon men in te zien, dat. de productiviteit der molens niet genoeg was en dat er verbetering moest komen. In 1872 werden dan de eerste twee kleine machines met 2 vijzels geplaatst, welke zich zeer goed hebben gehouden, doch in 1906 gingen weer stemmen op, om verbetering te krijgen met 't gevolg dat de machines in 1908 werden herzien. Men wilde wel nieuwe aan schaffen, doch dat ging niet. Met de oude machine en de molens bleek het toch niet voldoende en wer den in 1912 plannen gemaakt voor een geheel nieuw gemaal, wat in 1913 in werking werd gesteld, mot be houd van eenige molens. De capaciteit van de machi ne was zoo, dat deze het zonder de molens ook kon redden. Eenige jaren later besloot men dan ook. de molens weg te doen, nadat een proef was genomen, waarbij de molens werden stopgezet en de machine het alleen af kon. De stoom was echter een bezwaar, omdat men zoo lang moest wachten voor er kon worden gedraaid. De machine was nog best, doch men wilde wat be ters Zoodat men verleden jaar besloot om tot, een andere bemaling over te gaan. Maar hoe? Er waren adviseurs noodig cn werden de heeren Boom en Biezeveld. de adviseurs van den Bond van Waterschappen, benoemd. Deze hebben zich van den toestand op de hoogte gesteld en een uitgebreid rap port gemaakt, waarin hulde werd gebracht aan den machinist, voor het goede onderhoud De kosten der motorbemaling zouden f6291 bedra gen buiten de kapitaalslasten, de stoombemaling kost te f 11056. en electrische bemaling zal f 12 893 kosten. Men heeft dan ook besloten om de goedkoopste en naar de uitkomsten bij andere polders zeer goed vol doende motoren aan te schaffen. De firma Gebr. Stork te Hengelo was de laagste inschrijfster en heeft de installatie geleverd. Uit den maalstaat van den machinist is komen vast te staan, dat de maalkosten f 0.90 per uur en per motor bedragen, wat precies de helft is van de stoombemaling. Spr bracht dank .aan de adviseurs, de firma Stork voor de accurate ople vering, den secretaris en den penningmeester voor de vele werkzaamheden, den heer Tauber, die den onderbouw heeft uitgevoerd en aan den eersten en tweeden machinist, die zich reeds in de bediening der machines hebben bekwaamd. (Applaus). Hierna stelde de heer Swan, geholpen door den heer Priester, bedrijfsingenieur van dc firma Stork, de machines in werking. Na ongeveer 5 minuten werd er reeds water uitge slagen. Na een kwartiertje was de Ringvaart echter „peil", zoodat weer moest v/orden gestopt. B. EN W. VAN VLEDDER WENSCHEN RIJKSONDERSTAND. De veertisnde gemeente in Drente. In de eerstvolgende vergadering van den Raad der gemeente Vledder, z'dlen B. en W. met het voorstel komen rijksonderstand .sar'ering) aan te vragen, al dus lezen we in het „Hdbld.". B. en W. oordeel en een rijksbijdrage noodig in ver band met de buitengewoon hooge uitgaven voor de werkverschaffing. Wordt het voorstel van B. en W. aangenomen, en dit is zoo goed als zeker, dan zal Vledder de veer tiende Drentsche gemeente zijn, die goaaneerd wordt of saneering heeft aangevraagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5