iluiui Nlius- dienst 1933. iEiTILS Uilgevers: N.V. v.h, TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Schietpartij in een Roemeensche gevangenis. DE NOORDHOLLANDSCHE TUINBOUW. De Zuiderzeesteunwet. Auto de spoorrails opgereden. Uit een coupé gevallen. Een groote goudader in Zuid-Afrika ontdekt. Bloedige gevechten op het eiland J o 1 o. Vloer ingezakt. Spoorwegongeluk in Duitschland. Felle garagebrand te Ven 1 o. Aanvaring op de Maas. Resultaten met Berteis' Kunstkorrel: Tweede Kamer-verkiezingen. Een man onder het bed. Dinsdag 25 October 1932. SCBACEH 76ste Jaargang No. 9164 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- jtentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No. 20. Prijs per 8 maanden f 1.80. TIëN van 1 tot 5 regels f 0.1 inbegrepen). Groote letters Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- 5, iedere regel meer 15 cent (bewijsno, worden naar plaatsruimte berekend'. dit nummer bestaat uit drie bladen. MEER HANDKRACHT, MINDER MACHINES? De toelichting tot deze begrooting bevestigt de ge ruchten, dat er pogingen worden aangewend om bij den wegenaanleg meer menschen dan gewoonlijk te werk te stellen, door het aantal machines tot een minimum te beperken. Ged. Staten zeggen het zoo: „Op de begrooting is wegens lasten en kapitaalsuitga ven f 1.945.000 meer uitgetrokken dan blijkens de ramin gen, ten grondslag liggende aan onze voordracht van 14 Mei 1930, over 1933 voor den wegenaanleg zou worden uitgegeven. Het blijkt thans mogelijk over 1933 den we genaanleg in sneller tempo uit te voeren dan destijds is aangenomen. Tot deze uitvoering in versneld tempo eouden wij wenschen over te gaan, indien overwegingen omtrent uitvoering van gedeelten van de wegenplannen (en de kanalenplannen) met hand kracht in plaats van met de machine, daartoe mochten kunnen lelden. Over leg wordt tot dat einde gepleegd met de Regeering en met de organisaties van bouwvakarbeiders en aanne mers omtrent uitvoering van enkele gedeelten op de aangegeven wijze, ten einde een belangrijk grooter aan tal personen aan deze werken te werk te kunnen stellen. Omtrent de uitkomsten van dit overleg en deze overwe gingen stellen wij ons voor aan Uwe vergadering met tertijd nadere mededeellngen tc doen." De geruchten waarop wij hierboven doelden, zijn al dus samen te vatten: Van de Regeering is het denkbeeld uitgegaan om bij den aanleg van wegen en van enkele onderdeelen van het Westfriesche Kanalenplan zooveel mogelijk van handkracht gebruik te maken ten einde werkgelegen heid te scheppen voor tuinders en land- en tuinarbei- ders. Dit werk zou het karakter dragen van werkver schaffing en als zoodanig worden betaald. De Regee ring zou dan een deel der loonen voor haar rekening nomen. Bij de besprekingen, die hierover reeds zijn gevoerd en waaraan werd deelgenomen door vertegenwoordigers van de Regeering van de provincie met name zijn ge- Imoemd de heeren Kooiman en Bruch van de organi saties van werkgevers en werknemers, moeten van de SSijde van arbeiders en aannemers nog al bezwaren zijn geopperd tegen de voorgenomen betaling. Tot een be paald resultaat is men dan ook niet gekomen. Gebleken moet zijin dat de vertegenwoordigers der Provincie de Aangevoerde bezwaren zeer ernstig namen. <i In hoeverre waarheid en fantasie in die geruchten fioor elkaar zijn gemengd, kunnen wij niet nagaan. Ona komt het echter voor, dat wegen- en kanalen- aanleg geen werkverschaffing is, doch werkverruiming werkvervroeging. Het betreft hier zeer zeker pro ductief werk, waaran het niet noodig is, dat het op een koopje wordt afgemaakt. Natuurlijk bedoelen wij 'niet, dat geld geen rol speelt. Goed en zoo goedkoop mogelijk is onze leus, maar als de goedkoopte gekocht moet worden met onder-de-maatsche loonen van menschen, die door den nood gedwongen kuniien worden om er genoegen mee te nemen, dan zeggen wij: pas! Ook omdeze reden: wie een kwartje betaalt voor Werk dat normaal met veertig cents wordt beloond, bevordert onvermijdelijk de lijntrekkery. Het ligt toch voor de hand dat onwillekeuig deze redeneering in gang vindt: alle waar naar zijn geld; voor vyf stui vers kan niet geleverd worden wat wel voor acht stui vers geëischt mag worden en dus, kalmpjes aan, dan breekt het lUntje niet. Rechtstreeks heeft dit met de begrooting van het wegenfonds niets te maken, doch het leek ons van genoeg belang er even over uit te wijden. Keeren we thans terug tot de toelichting van Ged. Btaten, dan treft het ons, dat zij een sneller uitvoering San in 1930 mogelijk achten, alleen schynen te willen Indien van veel handkracht gebruik gemaakt kan •worden. De weggebruikers zullen dat wel niet met hen èens zijn. Het advies van deze naastbelanghebbenden luidt ongetwyfeld: in elk geval zoo snel als het slechts kan! Om eenlg Idee te geven van wat men boopt te doen in 1933, nemen we dit staatje over: Grondwerken f 1.643.000 Verbetering en vernieuwing kunstwerken f 970.000 Behardlng en rijwielpaden f 1.072.000 Verlegging van kabels en bulzen en andere bijkomende werken f 50.000 Samen f3.735.000 Of dit alles verwerkt zal kunnen worden, valt niet met zekerheid te zegen, omdat men by het uitvoeren van werken als deze steeds de medewerking van tal rijke lichamen en personen behoeft. De praktyk be wijst, dat zelfs een enkele dwarsdrijver heel wat ver traging kan veroorzaken. Zenen dooden, talrijke gewonden. B e r 1 y n, 24 Oct. (V.D.). Volgens een bericht In de Beriynsche bladen uit Boekarest is het in den af- geloopen nacht in de strafgevangenis van Czernowitz tot een bloedigen opstand gekomen. De gevangenen waren op tot dusver onbekende wijze ln het bezit van vuurwapenen gekomen. Drie gendarmen en vier gevan genen werden gedood. Vyf gendarmen en een groot aantal gevangenen zjjn zwaar gewond. Het provinciale in- en verkoopbureau stelt prijzen vast. De commissie van toezicht op het provinciale in- en verkoopbureau voor tuinbouwproducten heeft den prijs vastgesteld dien de afnemers moeten betalen voor producten, die aan de veilingen den minimum-prijs niet kunnen opbrengen. Voor vroege aardappels is die prys bepaald op f 20 per spoorwagen van 10.000 K.G., oor sluitkool, roode, witte en gele op f 10 per 10.000 K.G. Aan de spoorwegen is verzocht om een reductie op den vrachtprys, die voor rekening der afnemers komt. Verandering van culture®. Volgens een bericht in de N.R.Ct. zou men in de tuinbouwdistricten voor West-Friesland noodgedwongen overgaan tot andere cultuur. Behalve dat aan Lan- gendyk en in De Streek reeds begonnen is met de teelt van erwten, heeft men onder Andijk met de teelt van tarwe een begin gemaakt. Ook worden wel andere soorten van groenten verbouwd, die minder op uit voer aangewezen zqn. Onderhoud tusschen den voorzitter van den raad van ministers en vier burge meesters van Zuiderzeegemeenten. De vereeniging vari Zuiderzeegemeenten heeft eeni- gen tijd geleden vier burgemeesters aangewezen, dio opdracht kregen zich rechtstreeks te wenden tot den directeur van den rijksdienst Zuiderzeesteunwet en tot de regeering. teneinde het in die richting te stu ren, dat een betere toepassing zou worden verkregen van de regelingen betreffende de geldelijke tegemoet komingen, welke tot nog toe zeer veel te wenschen Iaat. De deputatie bestond uit de burgemeesters van Bun schoten, Enkhuizen, Lemsterland en Wieringen. De deputatie kon bij don rijksdienst geen succes be reiken. De voorzitter van den raad van ministers beloofde een en ander onder de oogen te zullen zien. Na een uitvoerig onderhoud met. genoemden voorzitter heb ben bedoelde burgemeesters in een uitvoerigen brief de wenschen der vereeniging van Zuiderzeegemeen ten schriftelijk aan de regeering kenbaar gemaakt, betoogende dat slechts wijziging van de bestaande bepalingen en voorschriften verbetering kan brengen waarvoor de middelen door hen werden aangegeven. Alleen op deze wijze zaü naar hun meening in den dringenden nood zoo spoedig mogelijk kunnen wor den voorzien. Tusschen de rails geraakt, terwijl juist een trein in aantocht was. Zondagavond reed een luxe auto op den Steenweg by Zevenbergschehoek, gemeente Lage Z wal uwe, in de rich ting Breda. In de bocht, welke jsich even voor den spoor wegovergang bevindt, nam de bestuurder zijn draai verkeerd, met het gevolg, dat de auto op de spooriyn terecht kwam. Juist óp dat moment naderde trein no. 460 uit Roosendaal. Het bleek onmogelijk, den auto, die tusschen de rails geraakt was, nog bytijds weer op den weg te brengen. De trein moest stoppen. Het duurde ongeveer een half uur, alvorens men erin slaagde, den auto van de lijn te verwijderen en aldus de stagnatie op te heffen. De treinen no. 460 (RoosendaalRotter dam), no. 190 (BredaRotterdam) en no. 436 (Roosen daalAmsterdam) kwamen door dit ongeval ongeveer een half uur te laat op hun plaats van bestemming. Man door den trein vermorzeld. Ge volg van dronkenschap. Zondagavond werd de laatste personentrein in de richting Den Bosch op enkele kilometers van Houten tot staan gebracht, doordat aan de noodrem was ge trokken. Het bleek dat uit een der laatste wagons 'n man uit de coupé was gevallen. Aanvankelijk kon men niets vinden. De trein is toen naar Houten doorgereden, waarna de stations chef en eenige leden van het personeel de lijn heb ben afgezocht. Men vond toen het geheel verbrijzelde lichaam van een man. Deze is vermoedelijk bij het vallen tusschen de treeplank terecht gekomen en mee gesleurd. Het bleek te zijn de 33-jarige H. P. de K. uit Tilburg, die in gezelschap van zijn vader en van zijn broer reisde. De toedracht van het ongeluk is nog niet bekend, daar de vader en de broer zoo onder den invloed van sterken drank waren dat zij niet konden worden ge hoord. Van 65 K.M. lengte. L o n d e n, 22 Oct. (V.D.) Officieel wordt beves- tingd, dat dank zij de bemoeiingen van Duitsche ge oiogen aan den Witwatersrand in Zuid-Afrika een 65 K.M. lange goudader is ontdekt. De Duitsche geoloog Dr. Krahmann heeft voor drie jaar geleden op den Muldersdrift-heuvel ontdekt, dat de rotsen ijzeroxyd bevatten Dit stelde hem in staat door middel van het magnetische veld onderzoekin gen naar nieuwe goudaders te beginnen. Aan de vorming vna een nieuwe maatschappij tot exploita tie van dit goud, wordt gewerkt. Op het bericht van de ontdekking van het goudveld stegen de aandee- len van de Consolidated Gold Fields van Zuid Afri ka op de Londensche Effectenbeurs met 1 shilling. 3 pence. Een nieuwe maatschappij met een kapitaal van 500.000 Pond werd opgericht. 32 inboorlingen gedood. Uit NEW YORK, 24 October (V.D.): Uit Manilla op de Philippijnen wordt gemeld, dat op het tot de Philippijnen behoorende eiland Jolo bij botsingen met de gendarmerie 32 inboorlingen zijn ge dood. Tot de dooden behooren 8 vrouwen en 6 kin deren, die geweigerd hadden de mannen te verlaten. Tijdens bruiloftsfeest. 14 dooden. Uit CAIRO, 24 October (V.D.): Bij Girga in Boven Egypte, is tijdens een Mohame- daansch huwelijksfeest plotseling de vloer van de tweede verdieping van het gebouw bezweken. De vrouwen die a d. feestelijkheden delenamen en vol gens de Mohamedaansche zeden van den mannen ge scheiden waren, kwamen op de lager gelegen verdie ping, waar zich de mannen bevonden, terecht. Veer tien personen, o.w. de bruid, werden gedood, en vele anderen gewond. Vier gewonden. Hirschberg, 24 Oct. (V.D.) Een ernstig spoor wegongeluk is hedenavond gebeurd op de lijn Hirsch- berg-Goerlitz voor het station Reibnitz. Een van Hirschberg vertrokken goederentrein verloor onder weg een deel der wagens. Terwijl de locomotief met het andere deel der waggons naar het station door reed, bleef het losgeraakte deel van den trein op de baan staan Een personentrein kwam in botsing met deze waggons. De locomotief van den personentrein en verscheidene wagens van den goederentrein ont spoorden. Vier reizigers van de personentrein wer den gewond. De materieele schade is groot. Het verkeer wordt door overstappen in stand ge houden. De treinen hebben ongeveer 2 uur ver traging. Vier kinderen en een dienstmeisje met moeite gered. Te Venlo brandde gisteravond de garage annex woonhuis van den heer J. Teunisen aan den Zuidsin gel geheel af. Een drietal auto's en een aantal rijwie len werden eveneens een prooi der vlammen. Op de boven de garage gelegen verdieping bevonden zich een dienstmeisje en vier kinderen, welke door uit het tien meter hooge raam te springen, zich in veilig heid konden brengen. Bijzonderheden omtrent dezen bijna noodlottig ge worden brand melden, dat de vlammen zoo snel om zich heen grepen, dat het vuur spoedig door het pla fond heen drong. Het was daardoor niet mogelijk langs de trap van de bovenwoning naar beneden te komen. Het dienstmeisje sprong uit een raam en werd op straat opgevangen door te hulp gesnelde om- wonenenden. Het achtjarig dochtertje van den ga ragehouder liet vervolgens de overige drie kinderen uit het raam zakken. De kleuters kwamen in de vei lige handen van de menschen beneden, die in ang stige spanning het moedig werk van het meisje volg den, terecht. Ten slotte sprong het dappere kind zelf uit het raam. In haar angst voor de steeds dichter naderende vlammen sprong zij echter iets te vlug. Zij maakte daardoor een val en bezeerde zich. Gelukkig zijn haar verwondingen echter niet van ernstigen aard. De monteur L., die een poging deed om de kinde ren langs de trap naar beneden te brengen, liep ver schillende brandwonden op en werd door een dokter naar zijn woning overgebracht. De brandweer, dio eenige oogenblikken later arri veerde, vond de geheele garage en tevens het daar boven gelegen woonhuis reeds in lichtelaaie en mqpst zich beperken tot de aangrenzende perceelen, welke dan ook behouden bleven. Gisteravond heeft op de rivier de Maas te Rotter dam, ter hoogte van de Lloydkade, een aanvaring plaats gevonden tusschen het Engelsche s.s. „Haril da" en het binnenkomende Duitsche s.s. „Friesland". De „Friesland" kwam uit de Schiehaven op hetzelfde oogenblik, dat de „Harilda" uit de Parkhaven kwam, die vlak bij de Schiehaven ligt. De schepen moesten elkaar passeeren en hierbij heeft men zich aan boord in den afstand vergist, waardoor de aanvaring ver oorzaakt werd. De „Harilda" ramde de „Friesland" aan stuurboordzijde, waardoor dit laatste schip een gat kreeg boven de waterlijn van 2 bij 2% M. Het schip kon op eigen kracht doorvaren naar do Prins Hendrikkade en zal vandaag in 'n dok ter reparatie worden opgenomen. Het Engelsche s.s. kreeg lichte schade aan den voorsteven, maar kon de reis voort zetten. LONDEN IN HET DUISTER. Naar Reuter meldt, was Londen gistermiddag om twaalf uur in volslagen duister gehuld; de dag leek donkerder dan de nacht. Volgens de officieele verklaring is de oorzaak van dit verschijnsel te zoeken in het gemis aan wind, waardoor (ïe rook in een dikke zwarte wolk boven de stad blijft hangen. '9 5.V.. Voordeelen: sterker kuikens en pluimvee, korter rui, méér wintereieren, méér en grooter kwaliteits-eieren, arbeid- en voederbesparende voedering, lager productiekosten van het ei. „Ratio" 1, 2, 3 Piepkuiken mestvoeders: „Ratio" 1. Opfokv. 1 -30 dagen f 6.75 p. 50 Kg. „Ratio" 2. Kunstk. 4-8 weken f6.50 50 „Ratio" 3. Kunstk. 8-12 f6.20 50 Maximum vleesch- en vetvorming. Minimum voederkosten en arbeid. Men kan nu gerust eenige dagen van huis gaan: de gevulde voederbak verzorgd het pluimvee en Berteis' Patentlegnest (kan kippenh. zelf maken) vergaart de eieren en voorkomt breuk, eierpikken en bevuiling. Nu kan, neen zal! iedereen Berteis' Kunst korrel en Ratio mestvoeders voeren. Brochure pluimvee en eierlijsteo gratis. Bestel bij Uw leverancier in Uwe plaats; indien daar niet voorradig direct a.d. fabriek. Weigert namaak, let op ons Loodje! Oliefabrieken N.V., Amsterdam. De voorlooplge liberale lijst in den kieskring Helder. Op de voorloopige liberale candidatenlyst voor den kieskring Den Helder neemt de heer H. L. Louwes (Westpolder) de eerste plaats in. Voor de tweede plaats hebben dr. I. H. J. Vos te Amsterdam en mr. W. C. Wandelaar te Alkmaar evenveel stemmen gekregen. Angstig oogenblikje voor een bewoonster te Katwijk aan Zee. Toen een juffrouw., wonende aan de Wethouder Meer burgstraat te Katwijk, in den nacht van Zaterdag op Zondag naar bed wou gaan, vond zij, dat op haar slaap kamer een benauwde lucht was. Zij stelde een onderzoek in en bemerkte, dat zich onder haar ledikant een man verborgen had. Deze greep haar by een been en voegde haar toe: Schreeuw niet of ik schiet. Op haar vraag wat de man wilde, zeide hy, dat hij geld moest hebben. De juffrouw begon daarop hard te gillen, en de man ging op de vlucht. By onderzoek Is gebleken, dat de inbre ker na overklimming van een muur door de keuken was binnengekomen. Een medebewoonster verklaarde, eenigen tyd geleden geld te hebben gemist en zij had ook een man op verdaohte wijze rond het huis zich zien ophouden. Spoedig daarna heeft de politie aange houden den 19-jarigen L. v. d. M. uit de Duinstraat te Katwijk, die door de juffrouw dadeiyk werd herkend en ook alles bekend heeft. Hy zal voor den officier van justitie in Den Haag worden geleid. DOODELIJK ONGEVAL TE HAARLEM. Jongen tusschen twee pa&seerende auto's bekneld geraakt. Zondagavond te omstreeks zeven uur had op den. Zijlweg te Haarlem een doodeiyfc ongeluk plaats. Een jongen, die zich naar de kerk begaf, geraakte bekneld tuschen twee passeerdende auto's.Hij werd zoodanig ge wond, dat de dood onmiddeliyk intrad. Het ïyk is naar de ouderlyke woning overgebracht. LANGS DEN WEG. IN VOLLE VAART TEGEN EEN BAKKERSF1ETS GEREDEN. Ernstige aanrijding op den Amersfoort- schen Straatweg. Uit Bussum: Gisteravond omstreeks kwart over zes is op den Amersfoortschen Stiaatweg, op ongeveer 500 Meter afstand van de „Gooiscbe Boer" een ern stig verkeersongeluk gebeurd. Een, motorrijder, ko mende uit de richting Laren vloog met volle vaart tegen een voor hem rijdende bakfiets op, welk voer tuig hij niet had bemerkt. Een persoon, die op de duo zat en die afkomstig is uit Amsterdam, werd hierbij deerlijk gewond en met een zware hersen schudding naar de Majellastichting overgebracht. De bestuurder van de motorfiets en de berijder van de bakfiets kwamen er wonder boven wonder goed af. Het motorrijwiel is vrijwel geheel vernield. Ook de bakfiets werd in elkaar gereden. OUDE MAN DOODGEREDEN. Door een vrachtauto. De chauffeur reed door, en fs nog niet opgespoord. Gisteravond omstreeks 8 uur reed een vrachtauto van den Heerenvest te Haarlem de Antoniostraat in. De wagen had een snelle vaart en slingerde hevig. Plotseling kwam een der voorwielen op ljet rechter trottoir, waar juist de 73-jarige van R., wonende in de Byzantiumstraat 35, liep. Hij werd tegen den grond geslingerd en kreeg een der voorwielen zoo wel als een der achterwielen over zich heen. Hij was vrijwel op slag dood. Hij werd naar het St. Elisa- beths Gasthuis overgebracht, waar een dokter slechts den dood kon constateeren. De chauffeur van de vrachtauto was intusschen doorgereden Het num mer is echter bekend. Gisteravond laat was men er nog niet in geslaagd hem op te sporen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 1