iluiui Nlius-
dienst 1933.
iEiTILS
Uilgevers: N.V. v.h, TRAPMAN Co, Schagen.
Eerste Blad.
Schietpartij in een
Roemeensche gevangenis.
DE
NOORDHOLLANDSCHE
TUINBOUW.
De Zuiderzeesteunwet.
Auto de spoorrails
opgereden.
Uit een coupé gevallen.
Een groote goudader in
Zuid-Afrika ontdekt.
Bloedige gevechten op het
eiland J o 1 o.
Vloer ingezakt.
Spoorwegongeluk in
Duitschland.
Felle garagebrand
te Ven 1 o.
Aanvaring op de Maas.
Resultaten met
Berteis' Kunstkorrel:
Tweede Kamer-verkiezingen.
Een man onder het bed.
Dinsdag 25 October 1932.
SCBACEH
76ste Jaargang No. 9164
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
jtentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No. 20.
Prijs per 8 maanden f 1.80.
TIëN van 1 tot 5 regels f 0.1
inbegrepen). Groote letters
Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
5, iedere regel meer 15 cent (bewijsno,
worden naar plaatsruimte berekend'.
dit nummer bestaat uit drie bladen.
MEER HANDKRACHT,
MINDER MACHINES?
De toelichting tot deze begrooting bevestigt de ge
ruchten, dat er pogingen worden aangewend om bij den
wegenaanleg meer menschen dan gewoonlijk te werk
te stellen, door het aantal machines tot een minimum
te beperken.
Ged. Staten zeggen het zoo:
„Op de begrooting is wegens lasten en kapitaalsuitga
ven f 1.945.000 meer uitgetrokken dan blijkens de ramin
gen, ten grondslag liggende aan onze voordracht van
14 Mei 1930, over 1933 voor den wegenaanleg zou worden
uitgegeven. Het blijkt thans mogelijk over 1933 den we
genaanleg in sneller tempo uit te voeren dan destijds is
aangenomen. Tot deze uitvoering in versneld tempo
eouden wij wenschen over te gaan, indien overwegingen
omtrent uitvoering van gedeelten van de wegenplannen
(en de kanalenplannen) met hand kracht in plaats van
met de machine, daartoe mochten kunnen lelden. Over
leg wordt tot dat einde gepleegd met de Regeering en
met de organisaties van bouwvakarbeiders en aanne
mers omtrent uitvoering van enkele gedeelten op de
aangegeven wijze, ten einde een belangrijk grooter aan
tal personen aan deze werken te werk te kunnen stellen.
Omtrent de uitkomsten van dit overleg en deze overwe
gingen stellen wij ons voor aan Uwe vergadering met
tertijd nadere mededeellngen tc doen."
De geruchten waarop wij hierboven doelden, zijn al
dus samen te vatten:
Van de Regeering is het denkbeeld uitgegaan om bij
den aanleg van wegen en van enkele onderdeelen van
het Westfriesche Kanalenplan zooveel mogelijk van
handkracht gebruik te maken ten einde werkgelegen
heid te scheppen voor tuinders en land- en tuinarbei-
ders. Dit werk zou het karakter dragen van werkver
schaffing en als zoodanig worden betaald. De Regee
ring zou dan een deel der loonen voor haar rekening
nomen.
Bij de besprekingen, die hierover reeds zijn gevoerd
en waaraan werd deelgenomen door vertegenwoordigers
van de Regeering van de provincie met name zijn ge-
Imoemd de heeren Kooiman en Bruch van de organi
saties van werkgevers en werknemers, moeten van de
SSijde van arbeiders en aannemers nog al bezwaren zijn
geopperd tegen de voorgenomen betaling. Tot een be
paald resultaat is men dan ook niet gekomen. Gebleken
moet zijin dat de vertegenwoordigers der Provincie de
Aangevoerde bezwaren zeer ernstig namen.
<i In hoeverre waarheid en fantasie in die geruchten
fioor elkaar zijn gemengd, kunnen wij niet nagaan.
Ona komt het echter voor, dat wegen- en kanalen-
aanleg geen werkverschaffing is, doch werkverruiming
werkvervroeging. Het betreft hier zeer zeker pro
ductief werk, waaran het niet noodig is, dat het op
een koopje wordt afgemaakt. Natuurlijk bedoelen wij
'niet, dat geld geen rol speelt. Goed en zoo goedkoop
mogelijk is onze leus, maar als de goedkoopte gekocht
moet worden met onder-de-maatsche loonen van
menschen, die door den nood gedwongen kuniien
worden om er genoegen mee te nemen, dan zeggen wij:
pas!
Ook omdeze reden: wie een kwartje betaalt voor
Werk dat normaal met veertig cents wordt beloond,
bevordert onvermijdelijk de lijntrekkery. Het ligt toch
voor de hand dat onwillekeuig deze redeneering in
gang vindt: alle waar naar zijn geld; voor vyf stui
vers kan niet geleverd worden wat wel voor acht stui
vers geëischt mag worden en dus, kalmpjes aan, dan
breekt het lUntje niet.
Rechtstreeks heeft dit met de begrooting van het
wegenfonds niets te maken, doch het leek ons van
genoeg belang er even over uit te wijden.
Keeren we thans terug tot de toelichting van Ged.
Btaten, dan treft het ons, dat zij een sneller uitvoering
San in 1930 mogelijk achten, alleen schynen te willen
Indien van veel handkracht gebruik gemaakt kan
•worden. De weggebruikers zullen dat wel niet met hen
èens zijn. Het advies van deze naastbelanghebbenden
luidt ongetwyfeld: in elk geval zoo snel als het
slechts kan! Om eenlg Idee te geven van wat men
boopt te doen in 1933, nemen we dit staatje over:
Grondwerken f 1.643.000
Verbetering en vernieuwing kunstwerken f 970.000
Behardlng en rijwielpaden f 1.072.000
Verlegging van kabels en bulzen en andere
bijkomende werken f 50.000
Samen f3.735.000
Of dit alles verwerkt zal kunnen worden, valt niet
met zekerheid te zegen, omdat men by het uitvoeren
van werken als deze steeds de medewerking van tal
rijke lichamen en personen behoeft. De praktyk be
wijst, dat zelfs een enkele dwarsdrijver heel wat ver
traging kan veroorzaken.
Zenen dooden, talrijke gewonden.
B e r 1 y n, 24 Oct. (V.D.). Volgens een bericht In
de Beriynsche bladen uit Boekarest is het in den af-
geloopen nacht in de strafgevangenis van Czernowitz
tot een bloedigen opstand gekomen. De gevangenen
waren op tot dusver onbekende wijze ln het bezit van
vuurwapenen gekomen. Drie gendarmen en vier gevan
genen werden gedood. Vyf gendarmen en een groot
aantal gevangenen zjjn zwaar gewond.
Het provinciale in- en verkoopbureau stelt
prijzen vast.
De commissie van toezicht op het provinciale in- en
verkoopbureau voor tuinbouwproducten heeft den prijs
vastgesteld dien de afnemers moeten betalen voor
producten, die aan de veilingen den minimum-prijs
niet kunnen opbrengen. Voor vroege aardappels is die
prys bepaald op f 20 per spoorwagen van 10.000 K.G.,
oor sluitkool, roode, witte en gele op f 10 per 10.000
K.G. Aan de spoorwegen is verzocht om een reductie
op den vrachtprys, die voor rekening der afnemers
komt.
Verandering van culture®.
Volgens een bericht in de N.R.Ct. zou men in de
tuinbouwdistricten voor West-Friesland noodgedwongen
overgaan tot andere cultuur. Behalve dat aan Lan-
gendyk en in De Streek reeds begonnen is met de
teelt van erwten, heeft men onder Andijk met de teelt
van tarwe een begin gemaakt. Ook worden wel andere
soorten van groenten verbouwd, die minder op uit
voer aangewezen zqn.
Onderhoud tusschen den voorzitter van
den raad van ministers en vier burge
meesters van Zuiderzeegemeenten.
De vereeniging vari Zuiderzeegemeenten heeft eeni-
gen tijd geleden vier burgemeesters aangewezen, dio
opdracht kregen zich rechtstreeks te wenden tot den
directeur van den rijksdienst Zuiderzeesteunwet en
tot de regeering. teneinde het in die richting te stu
ren, dat een betere toepassing zou worden verkregen
van de regelingen betreffende de geldelijke tegemoet
komingen, welke tot nog toe zeer veel te wenschen
Iaat.
De deputatie bestond uit de burgemeesters van Bun
schoten, Enkhuizen, Lemsterland en Wieringen. De
deputatie kon bij don rijksdienst geen succes be
reiken.
De voorzitter van den raad van ministers beloofde
een en ander onder de oogen te zullen zien. Na een
uitvoerig onderhoud met. genoemden voorzitter heb
ben bedoelde burgemeesters in een uitvoerigen brief
de wenschen der vereeniging van Zuiderzeegemeen
ten schriftelijk aan de regeering kenbaar gemaakt,
betoogende dat slechts wijziging van de bestaande
bepalingen en voorschriften verbetering kan brengen
waarvoor de middelen door hen werden aangegeven.
Alleen op deze wijze zaü naar hun meening in den
dringenden nood zoo spoedig mogelijk kunnen wor
den voorzien.
Tusschen de rails geraakt, terwijl juist een
trein in aantocht was.
Zondagavond reed een luxe auto op den Steenweg by
Zevenbergschehoek, gemeente Lage Z wal uwe, in de rich
ting Breda. In de bocht, welke jsich even voor den spoor
wegovergang bevindt, nam de bestuurder zijn draai
verkeerd, met het gevolg, dat de auto op de spooriyn
terecht kwam. Juist óp dat moment naderde trein no.
460 uit Roosendaal. Het bleek onmogelijk, den auto, die
tusschen de rails geraakt was, nog bytijds weer op den
weg te brengen. De trein moest stoppen. Het duurde
ongeveer een half uur, alvorens men erin slaagde, den
auto van de lijn te verwijderen en aldus de stagnatie
op te heffen. De treinen no. 460 (RoosendaalRotter
dam), no. 190 (BredaRotterdam) en no. 436 (Roosen
daalAmsterdam) kwamen door dit ongeval ongeveer
een half uur te laat op hun plaats van bestemming.
Man door den trein vermorzeld. Ge
volg van dronkenschap.
Zondagavond werd de laatste personentrein in de
richting Den Bosch op enkele kilometers van Houten
tot staan gebracht, doordat aan de noodrem was ge
trokken. Het bleek dat uit een der laatste wagons 'n
man uit de coupé was gevallen.
Aanvankelijk kon men niets vinden. De trein is
toen naar Houten doorgereden, waarna de stations
chef en eenige leden van het personeel de lijn heb
ben afgezocht. Men vond toen het geheel verbrijzelde
lichaam van een man. Deze is vermoedelijk bij het
vallen tusschen de treeplank terecht gekomen en mee
gesleurd. Het bleek te zijn de 33-jarige H. P. de K.
uit Tilburg, die in gezelschap van zijn vader en van
zijn broer reisde.
De toedracht van het ongeluk is nog niet bekend,
daar de vader en de broer zoo onder den invloed van
sterken drank waren dat zij niet konden worden ge
hoord.
Van 65 K.M. lengte.
L o n d e n, 22 Oct. (V.D.) Officieel wordt beves-
tingd, dat dank zij de bemoeiingen van Duitsche ge
oiogen aan den Witwatersrand in Zuid-Afrika een
65 K.M. lange goudader is ontdekt.
De Duitsche geoloog Dr. Krahmann heeft voor drie
jaar geleden op den Muldersdrift-heuvel ontdekt, dat
de rotsen ijzeroxyd bevatten Dit stelde hem in staat
door middel van het magnetische veld onderzoekin
gen naar nieuwe goudaders te beginnen. Aan de
vorming vna een nieuwe maatschappij tot exploita
tie van dit goud, wordt gewerkt. Op het bericht van
de ontdekking van het goudveld stegen de aandee-
len van de Consolidated Gold Fields van Zuid Afri
ka op de Londensche Effectenbeurs met 1 shilling.
3 pence. Een nieuwe maatschappij met een kapitaal
van 500.000 Pond werd opgericht.
32 inboorlingen gedood.
Uit NEW YORK, 24 October (V.D.):
Uit Manilla op de Philippijnen wordt gemeld, dat
op het tot de Philippijnen behoorende eiland Jolo bij
botsingen met de gendarmerie 32 inboorlingen zijn ge
dood. Tot de dooden behooren 8 vrouwen en 6 kin
deren, die geweigerd hadden de mannen te verlaten.
Tijdens bruiloftsfeest. 14 dooden.
Uit CAIRO, 24 October (V.D.):
Bij Girga in Boven Egypte, is tijdens een Mohame-
daansch huwelijksfeest plotseling de vloer van de
tweede verdieping van het gebouw bezweken. De
vrouwen die a d. feestelijkheden delenamen en vol
gens de Mohamedaansche zeden van den mannen ge
scheiden waren, kwamen op de lager gelegen verdie
ping, waar zich de mannen bevonden, terecht. Veer
tien personen, o.w. de bruid, werden gedood, en vele
anderen gewond.
Vier gewonden.
Hirschberg, 24 Oct. (V.D.) Een ernstig spoor
wegongeluk is hedenavond gebeurd op de lijn Hirsch-
berg-Goerlitz voor het station Reibnitz. Een van
Hirschberg vertrokken goederentrein verloor onder
weg een deel der wagens. Terwijl de locomotief met
het andere deel der waggons naar het station door
reed, bleef het losgeraakte deel van den trein op de
baan staan Een personentrein kwam in botsing met
deze waggons. De locomotief van den personentrein
en verscheidene wagens van den goederentrein ont
spoorden. Vier reizigers van de personentrein wer
den gewond. De materieele schade is groot.
Het verkeer wordt door overstappen in stand ge
houden. De treinen hebben ongeveer 2 uur ver
traging.
Vier kinderen en een dienstmeisje met
moeite gered.
Te Venlo brandde gisteravond de garage annex
woonhuis van den heer J. Teunisen aan den Zuidsin
gel geheel af. Een drietal auto's en een aantal rijwie
len werden eveneens een prooi der vlammen. Op de
boven de garage gelegen verdieping bevonden zich
een dienstmeisje en vier kinderen, welke door uit
het tien meter hooge raam te springen, zich in veilig
heid konden brengen.
Bijzonderheden omtrent dezen bijna noodlottig ge
worden brand melden, dat de vlammen zoo snel om
zich heen grepen, dat het vuur spoedig door het pla
fond heen drong. Het was daardoor niet mogelijk
langs de trap van de bovenwoning naar beneden te
komen. Het dienstmeisje sprong uit een raam en
werd op straat opgevangen door te hulp gesnelde om-
wonenenden. Het achtjarig dochtertje van den ga
ragehouder liet vervolgens de overige drie kinderen
uit het raam zakken. De kleuters kwamen in de vei
lige handen van de menschen beneden, die in ang
stige spanning het moedig werk van het meisje volg
den, terecht. Ten slotte sprong het dappere kind zelf
uit het raam. In haar angst voor de steeds dichter
naderende vlammen sprong zij echter iets te vlug. Zij
maakte daardoor een val en bezeerde zich. Gelukkig
zijn haar verwondingen echter niet van ernstigen
aard.
De monteur L., die een poging deed om de kinde
ren langs de trap naar beneden te brengen, liep ver
schillende brandwonden op en werd door een dokter
naar zijn woning overgebracht.
De brandweer, dio eenige oogenblikken later arri
veerde, vond de geheele garage en tevens het daar
boven gelegen woonhuis reeds in lichtelaaie en mqpst
zich beperken tot de aangrenzende perceelen, welke
dan ook behouden bleven.
Gisteravond heeft op de rivier de Maas te Rotter
dam, ter hoogte van de Lloydkade, een aanvaring
plaats gevonden tusschen het Engelsche s.s. „Haril
da" en het binnenkomende Duitsche s.s. „Friesland".
De „Friesland" kwam uit de Schiehaven op hetzelfde
oogenblik, dat de „Harilda" uit de Parkhaven kwam,
die vlak bij de Schiehaven ligt. De schepen moesten
elkaar passeeren en hierbij heeft men zich aan boord
in den afstand vergist, waardoor de aanvaring ver
oorzaakt werd. De „Harilda" ramde de „Friesland"
aan stuurboordzijde, waardoor dit laatste schip een
gat kreeg boven de waterlijn van 2 bij 2% M. Het
schip kon op eigen kracht doorvaren naar do Prins
Hendrikkade en zal vandaag in 'n dok ter reparatie
worden opgenomen. Het Engelsche s.s. kreeg lichte
schade aan den voorsteven, maar kon de reis voort
zetten.
LONDEN IN HET DUISTER.
Naar Reuter meldt, was Londen gistermiddag om
twaalf uur in volslagen duister gehuld; de dag leek
donkerder dan de nacht.
Volgens de officieele verklaring is de oorzaak van
dit verschijnsel te zoeken in het gemis aan wind,
waardoor (ïe rook in een dikke zwarte wolk boven de
stad blijft hangen.
'9 5.V..
Voordeelen: sterker kuikens en pluimvee,
korter rui, méér wintereieren, méér en grooter
kwaliteits-eieren, arbeid- en voederbesparende
voedering, lager productiekosten van het ei.
„Ratio" 1, 2, 3 Piepkuiken mestvoeders:
„Ratio" 1. Opfokv. 1 -30 dagen f 6.75 p. 50 Kg.
„Ratio" 2. Kunstk. 4-8 weken f6.50 50
„Ratio" 3. Kunstk. 8-12 f6.20 50
Maximum vleesch- en vetvorming.
Minimum voederkosten en arbeid.
Men kan nu gerust eenige dagen van huis
gaan: de gevulde voederbak verzorgd het
pluimvee en Berteis' Patentlegnest (kan
kippenh. zelf maken) vergaart de eieren en
voorkomt breuk, eierpikken en bevuiling.
Nu kan, neen zal! iedereen Berteis' Kunst
korrel en Ratio mestvoeders voeren.
Brochure pluimvee en eierlijsteo gratis.
Bestel bij Uw leverancier in Uwe plaats;
indien daar niet voorradig direct a.d. fabriek.
Weigert namaak, let op ons Loodje!
Oliefabrieken N.V., Amsterdam.
De voorlooplge liberale lijst in den kieskring
Helder.
Op de voorloopige liberale candidatenlyst voor den
kieskring Den Helder neemt de heer H. L. Louwes
(Westpolder) de eerste plaats in. Voor de tweede plaats
hebben dr. I. H. J. Vos te Amsterdam en mr. W. C.
Wandelaar te Alkmaar evenveel stemmen gekregen.
Angstig oogenblikje voor een bewoonster te
Katwijk aan Zee.
Toen een juffrouw., wonende aan de Wethouder Meer
burgstraat te Katwijk, in den nacht van Zaterdag op
Zondag naar bed wou gaan, vond zij, dat op haar slaap
kamer een benauwde lucht was. Zij stelde een onderzoek
in en bemerkte, dat zich onder haar ledikant een man
verborgen had. Deze greep haar by een been en voegde
haar toe: Schreeuw niet of ik schiet. Op haar vraag wat
de man wilde, zeide hy, dat hij geld moest hebben. De
juffrouw begon daarop hard te gillen, en de man ging
op de vlucht. By onderzoek Is gebleken, dat de inbre
ker na overklimming van een muur door de keuken
was binnengekomen. Een medebewoonster verklaarde,
eenigen tyd geleden geld te hebben gemist en zij had
ook een man op verdaohte wijze rond het huis zich
zien ophouden. Spoedig daarna heeft de politie aange
houden den 19-jarigen L. v. d. M. uit de Duinstraat te
Katwijk, die door de juffrouw dadeiyk werd herkend
en ook alles bekend heeft. Hy zal voor den officier van
justitie in Den Haag worden geleid.
DOODELIJK ONGEVAL TE HAARLEM.
Jongen tusschen twee pa&seerende auto's
bekneld geraakt.
Zondagavond te omstreeks zeven uur had op den.
Zijlweg te Haarlem een doodeiyfc ongeluk plaats. Een
jongen, die zich naar de kerk begaf, geraakte bekneld
tuschen twee passeerdende auto's.Hij werd zoodanig ge
wond, dat de dood onmiddeliyk intrad.
Het ïyk is naar de ouderlyke woning overgebracht.
LANGS DEN WEG.
IN VOLLE VAART TEGEN EEN BAKKERSF1ETS
GEREDEN.
Ernstige aanrijding op den Amersfoort-
schen Straatweg.
Uit Bussum: Gisteravond omstreeks kwart over zes
is op den Amersfoortschen Stiaatweg, op ongeveer
500 Meter afstand van de „Gooiscbe Boer" een ern
stig verkeersongeluk gebeurd. Een, motorrijder, ko
mende uit de richting Laren vloog met volle vaart
tegen een voor hem rijdende bakfiets op, welk voer
tuig hij niet had bemerkt. Een persoon, die op de
duo zat en die afkomstig is uit Amsterdam, werd
hierbij deerlijk gewond en met een zware hersen
schudding naar de Majellastichting overgebracht.
De bestuurder van de motorfiets en de berijder van
de bakfiets kwamen er wonder boven wonder goed
af. Het motorrijwiel is vrijwel geheel vernield. Ook
de bakfiets werd in elkaar gereden.
OUDE MAN DOODGEREDEN.
Door een vrachtauto. De chauffeur reed
door, en fs nog niet opgespoord.
Gisteravond omstreeks 8 uur reed een vrachtauto
van den Heerenvest te Haarlem de Antoniostraat in.
De wagen had een snelle vaart en slingerde hevig.
Plotseling kwam een der voorwielen op ljet rechter
trottoir, waar juist de 73-jarige van R., wonende in
de Byzantiumstraat 35, liep. Hij werd tegen den
grond geslingerd en kreeg een der voorwielen zoo
wel als een der achterwielen over zich heen. Hij was
vrijwel op slag dood. Hij werd naar het St. Elisa-
beths Gasthuis overgebracht, waar een dokter slechts
den dood kon constateeren. De chauffeur van de
vrachtauto was intusschen doorgereden Het num
mer is echter bekend. Gisteravond laat was men er
nog niet in geslaagd hem op te sporen,