Oe Wi
inaswet.
Ernstige treinbotsing te Vucht.
Dinsdag 6 December 1932.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9188
Remmer in zijn hokje
doodgedrukt.
Tram te vroeg vertrokken.
pRAISIflA-vANVALKEMBURG'S"
r■niti ••|h£VfRFA%'
Het stroopersdrama
te Egmond.
Het peil van het IJselmeer.
Trein uit Boxtel door een goederentrein
uit Tilburg in de flank aangereden.
Door een onveilig signaal
gereden.
(■Hertogenbosch, 4 December. Zaterdag
nacht te half vijf heeft te Vucht op het spoor, dat
aansluiting geeft op de lijn naar Eindhoven een zeer
ernstige treinbotsing plaats gehad, waarbij de remmer
v. d. Heuvel uit 's Hertogenbosch het slachtoffer is
geworden.
De botsing geschiedde tusschen trein No. 4528 uit
Tilburg en trein No. 4602 uit Einhoven. De laatstge
noemde trein werd door den Tilburgenaar in de flank
aangereden. Het betreft hier dezelfde treinen, welke
ook op 16 October 1.1. op het emplacement te Den
Bosch met elkaar in botsing zijn gekomen.
Op het oogenblik van de aanrijding bedroeg de snel
heid van beide treinen meer dan 50 K.M. per uur.
Verscheidene wagons van den Eindhovenschen trein
werden uit de rails geworpen en vernield. De arbeider-
remmer v. d. Heuvel, die in de remkast van den
sluitwagen van dezen trein was gezeten, werd, doordat
de remkast totaal werd ingedrukt, verpletterd. Het
slachtoffer moet op slag zijn gedood.
Het lijk van het ongelukkige slachtoffer bleek zoo
vastgeklemd in het ingedrukte remmershokje te zitten,
dat het moest worden uitgezaagd. Dit werk ging echter
met groote moeilijkheden gepaard, daar het aanwezige
materiaal in den trein niet voldoende bleek, zoodat men
eerst gerulmen tijd later daarin slaagde. Inmiddels had
pater Mengelberg, die in genoemd retraitehuis verblijf
houdt, een broeder van dr. Villen Mengelberg, de laat
ste absolutie %-erleend. Om halfnegen werd het ontzielde
lichaam van den ongelukkige naar het Ellzabeth-zieken-
huis te Vught overgebracht. De geneesheer verklaarde
later, dat het slachtoffer op slag dood moet zijn ge
weest. De ongelukkige, die aan den Boschveldweg te
Den Bosch woonde, laat een vrouw met twee kinderen
achter.
Zooals begrijpelijk veroorzaakte het ongeluk groote
consternatie.
Het parket te Den Bosch werd onmiddellijk van het
gebeurde in kennis gesteld en het duurde niet lang of
de subsituut-officier uit Den Bosch, Mr. Dubois en de
hulpofficier, burgemeester Loeff uit Vught, waren op
de plaats van de ramp aanwezig voor het instellen van
een justitieel onderzoek. Hieruit is gebleken, dat de ma
chinist van den trein uit Tilburg, zekere R., door drie
onveilige signalen was heen gereden. Eerst op het laat
ste oogenblik heeft de man zijn fout ontdekt en remde
iij uit alle macht. Het was echter te laat. de botsing kon
nkt meer worden voorkomen. De machinist is gearres-
teeti Men verwacht evenwel, dat hij na beëindiging
rao het verhoor in vrijheid zal worden gesteld. Hij was
reeds gedurende vijfentwintig Jaar bij de Spoorwegen in
dienst en heeft in dien tijd slechts eenmaal een geringe
geldboete opgeloopen.
Op het terrein van de botsing verscheen spoedig de
Inspecteur der Staatsspoorwegen uit Breda, de heer Jel-
tes en de heer Henke, inspecteur van dé Rijksspoorwe
gen uit Esch.
De materieele schade is niet zoo groot als bij de bot
sing van 16 October. In het geheel werd een vijftal wa
gons vernield.
Nadere bijzonderheden
Omtrent dit noodlottig ongeluk kan nader het vol
gende worden gemeld:
Zooals gezegd heeft de trein uit Tilburg, doordat de
machinist door onveilige signalen is gereden, de bot
sing veroorzaakt. Beide machinisten hebben, toen de
treinen ongeveer 50 Meter van elkaar verwijderd waren,
het ongeluk zien aankomen en krachtig geremd. Belde
treinen hadden echter te groote vaart en een botsing
kon niet worden voorkomen. De Eindhovensche trein
werd In den flank aangereden door den Tilburgschen.
Deze laatBte reed door den schok onmiddellijk achter
uit en liep geen schade op. Van de Eindhovensche trein
vlogen de twee achterste wagons omhoog, waarna de
drie daarop volgende wagons in elkander werden ge
drukt en omsloegen.
De treingeleider van den Tilburgenaar, de heer
Baayens uit Rozendaal, heeft verklaard, niets van de
onveilige signalen te hebben bemerkt. De machinist
van den Tilburgschen trein, die was aangehouden Is,
na te zijn verhoord, weer op vrije voeten gesteld. Ook
de machinist van den anderen trein heeft een verkla
ring tegenover de justitie afgelegd. Het justitieel on
derzoek werd in den loop van den morgen overgenomen
door Mr. Vermeulen, substituut-officier uit 's Herto
genbosch.
Het spoorwegverkeer heeft door het ongeluk geen
hinder ondervonden. Reeds vroeg in den morgen arri
veerde een kraanwagen uit Nijmegen, met behulp
waarvan de overblijfselen van de vernielde wagons
werden verwijderd. De D-trein uit Den Bosch kon op
den gewonen tijd vertrekken. In den loop van den
middag heeft men alle vernielde treindeelen opgeruimd,
opgeruimd.
De machinist was zeer onder den indruk van het ge
beurde. Hij voelde pün in zijn beenen, daar hij bij het
remmen gevallen was.
De leerling-maohinist C. v. B. zeide. dat hij het eerst
gemerkt had. dat er iets niet in den haak was. Hij riep:
.alles vast!". Dat is een vakterm en beteekent. dat al
les zooveel mogelijk geremd moet worden. De machinist
bracht toen den zandstrooier in werking, en toen dat
niet voldoende hielp, gaf hij met volle kracht tegen-
stoom. Daar het echter in den nacht wat gevroren had.
waren de rails zeer glad. zoodat de wielen voortgleden
met het bekende noodlottige gevolg. Tijd om den rem
mer in het remhokje een signaal te geven, is er niet
meer geweest.
Op het terrein van de ramp was het een ware chaos.
Een groot gevaar leverde nog een aangereden tender,
gevuld met zeer ontplofbaar petroleumgas op. die lek
was geslagen. De Vughtsche politie, in samenwerking
met de marechaussee, droeg er zorg voor, dat niemand
met vuur in de nabijheid kwam.
De opruimingswerkzaamheden geëindigd.
VUGHT. 4 Dec.
Hedenavond tusschen zeven uur en half acht waren
de opruimingswerkzaamheden op het baanvak, waar de
botsing geschiedde, geëindigd. Het spoorwegverkeer, dat
den geheelen dag over een spoor moest worden geleid,
ondervond slechts weinig vertraging.
Veel hinder werd evenwel ondervonden van de sto
ring in het seinstelsel tusschen Vught en het emplace
ment te Den Bosch. Deze storing was veroorzaakt door
dat op de plaats van het ongeluk de seindraden waren
vernield. Hierdoor konden de seinen over lang den af
stand niet in werking worden gesteld. Men heeft toen
met behulp van een aantal rangeerders het treinverkeer
geregeld. Tegen middernacht was men nog met man
en macht bezig de seindraden te repareeren. Ook de
wissels, die met behulp van staaldraden in beweging
worden gebraoht, konden niet op langen afstand worden
bediend.
Ongelukkige treinen.
Eigenaardig is, zooals boven reeds gezegd, dat bij
dit ongeval dezelfde twee treinen betrokken waren,
als nu zeven weken geleden op het spoorwegemplace
ment op elkaar liepen. De aangereden trein had zelfs
dezelfde machine. Alleen heeft toen de trein dien uit
Tilburg aangereden, en nu is het andersom gebeurd. De
groote locomotief van den Tilburgschen trein is aan
de rechterzijde, waarmee hij den anderen trein gegre
pen heeft, zeer beschadigd.
Het spreekt vanzelf, dat het ongeluk veel opschud
ding verwekte, en d;n geheelen dag liepen nieuwsgie
rigen af en aan. Het terrein was door marechaussee
afgezet.
Doodelijk ongeval te Groningen.
Zaterdagmiddag om res uur heeft bij de Heerebrug
te Groningen een ernstig ongeluk plaats gehad. De
heer en mevrouw K. verlieten hier een stilstaande
tram. Toen de heer K. zich reeds op den vluchtheu
vel bevond, gaf de verkeersagent een teeken tot door
rijden. Zonder dat de conducteur daartoe een sein
had gegeven, zette de wagenbestuurder nu de tram
in beweging De 77-jarige mevrouw K., die nog op de
treeplank stond, kwam daardoor te vallen. Haar echt
genoot wilde haar grijpen, maar hierdoor werden
beiden eenige meters door de tram meegesleurdè Bij
onderzoek door den politierechter bleek, dat de oude
dame ernstig aan borst, hoofd en pols was gewond.
Zij werd naar het diaconessenhuis overgebracht,
waar zij aan de gevolgen is overleden.
De heer K. had slechts lichte wonden bekomen.
VOEDSELVERGIFTIGING.
AMSTERDAM. 4 Dec.
Zondagavond zijn 4 kinderen uit een gezin aan de
Stolwijkstraat te Amsterdam vermoedelijk met voedsel
vergiftiging naar een der ziekenhuizen vervoerd. De
vergiftiging is waarschijnlijk ontstaan door het drinken
van ondeugdelijke bessensap.
De Kon. Ned. Middenstandsbond
vraagt spoedige behandeling van
de voorgestelde wijziging.
Het algemeene bestuur van den Kon. Nederlandsehen
Middenstandsbond heeft dezer dagen in een adres aan
de Tweede Kamer medegedeeld, dat het met belang
stelling heeft kennis genomen van het initiatief-ontwerp
van wet tot wijziging van eenige bepalingen van de
Winkelsluitingswet1930 (S. 460).
Zich zijn standpunt omtrent de onderdeelen van dit
wetsontwerp voorbehoudend, wenscht het bondsbestuur
reeds thans bij de Kamer met klem aan te dringen op
een spoedige behandeling, opdat tegemoet gekomen
worde aan de bezwaren van de onderscheiden bedrijfs
groepen, die door te ver gaande beperking van verkoop
gelegenheid aanzienlijk finantieel nadeel ondervinden.
In dit verband verwijst het bondsbestuur naar de door
de in Juni 1.1. gehouden bondsvergadering met alge
meene stemmen aangenomen motie, waarin op verrui
ming van verkoopgelegenheid wordt aangedrongen, ge
zien de moeilijke omstandigheden, waarin de huidige
Winkelsluitingswet een deel van den winkeliersstand
heeft gebracht.
Aangezien van de meest bevoegde zijde is verklaard,
dat slechts door wetswijziging verbeteringen kunnen
worden verkregen, acht het hoofdbestuur het zijn plicht
aan de Kamer te verzoeken, thans binnen den kortst
mogelijken tijd de voor de betrokken groepen bestaande
pijnlijke, onzekerheid op te heffen.
De opheffing van het Zondags
regime. Geen juiste uitlegging
van het betreffende artikel. De
minister laat de oplossing in deze
kwestie aan den rechter over.
Op de vragen van den heer Smeenk in verband met
het besluit van sommige gemeenteraden tot opheffing
van het Zondagsregime voor winkels, op grond van art.
9. lid 3 der Winkelsluitingswet. -<dit was naar aanleiding
van den laatsten Zondag vóór St. Nicolaas), heeft de
heer Verschuur, minister van Economische Zaken en
Arbeid, ojii. geantwoord, dat het hem bekend is, dat
sommige gemeenteraden op grond van artikel 9. lid 3,
van de Winkelsluitingswet 1930 (Staatsblad no. 460) be
sloten hebben het Zondagsregime voor alle of eenige
groepen winkels op verschillende Zondagen op te heffen
Naar den minister voorkomt, wordt op deze wijze in
derdaad niet een juiste uitlegging gegeven aan boven
genoemd wetsartikel. Dit toch bepaalt, dat de gemeen
teraden bevoegd zijn, om ten hoogste 21 dagen in het
jaar aan te wijzen, waarop de bij deze wet voorgeschre
ven bepalingen omtrent het sluitingsuur niet zullen gel
den of desgewenscht voor die dagen een later sluitings
uur, dan bij deze wet aangegeven, te bepalen. Aange
zien de Winkelsluitingswet nu geen algemeen sluitings
uur op Zondag heeft vastgesteld, kan, naar de minister
meent, artikel 9, ltd 3, der wet ten deze geen toepassing
vinden voor wat den Zondag betreft. Hij geeft er echter
de voorkeur aan, een beslissing in deze quaestie aan
het oordeel van den rechter over te laten.
De Zondagssluiting genegeerd. -
Protestacties te Rotterdam. - Tien
tallen processen-verbaal te Rotter
dam opgemaakt.
Zooals te verwachten was en bereids de vorige
week was aangekondigd, heeft deze winkelsluitings
kwestie Zondag in het land nogal tot eenige strubbe
lingen aanleiding gegeven. In Rotterdam was
aan den banketbakkers op dezen dag vóór Sinter
klaas, niet toegestaan hun winkels open te houden.
De banketbakkersvereeniging, zoo lezen we in het
„Vsbl.", had allerlei pogingen aangewend om ont
heffing van het verbod om open te zijn te krijgen,
doch dit pogen was zonder resultaat gebleven. Men
besloot daarna, toch op Zondag de zaken open te hou
den en het gevolg was. dat al vroeg in den morgen
tientallen processen-verhaal werden opgemaakt. Van
de firma Jamin waren 54 filialen geopend, en al de
filiaalhouders(sters) werden verbaliseerd. Van de
banketbakkers kregen er 90 een verbaal, terwijl een
40 andere winkeliers, die uit protest eveneens hun
zaken open hielden, bekeurd werden. In totaal zou
de politie dus heden een kleine 200 overtreders „op
den bon" hebben gezet. Er werd overal maar een
maal proces-verbaal opgemaakt, verder liet de po
litie de zakenlui ongemoeid. Nergens ontstonden
moeilijkheden. Er werd correct opgetreden en de
winkeliers gaven gewillig de noodige inlichtingen.
Een ander conflict.
Geheel los van deze protest-actie, trachtte het be
stuur van den Kleinhandeldrijvenden Middenstand
in het pand aan de Rubroekstraat te Rotterdam,
waar vorige week ook reeds als protest tegen de Win
kelsluitingswet werd verkocht, Zondag wederom za
ken te doen. Op last van B. en W. had de politie een
vasten post voor den winkel gezet en het bevel gege
ven, alle maatregelen te nemen om den orkoop te
verhinderem Het bestuur had een afschrift gekregen
van dit bevfcl en wist dus wat er zou gebeuren. Om
half tien Zondagochtend werd de winkel geopend,
doch er mocht geen enkele klant. in. De politie wilde
de deur dichtspijkeren, maar de „winkeliers"' voor
kwamen dit door de deur uit de scharnieren te lich
ten en weg te nemen. Angstvallig hebben de agenten
toen den geheele dag het. vierkante gat bewaakt, zoo
dat zakendoen uitgesloten was. Een gramofoon in
den winkel hield or de gezelligheid in. Dat een en
ander veel belangstelling trok, valt licht te begrij
pen.
Ook actie ln Eindhoven.
Ook in Eindhoven hadden verschillendé win
keliers hun zaken opengehouden. Sommigen hadden
hun voornemen aan het publiek schriftelijk bekend
gemaakt. De groote zaken, zooals Vroom en Drees-
man, C. A., de Hema e-d. waren gesloten.
Jamin was open, beide filialen. Aan haar filaalhou-
ders in het land had de firma per circulaire instruc
ties gegeven. Voor plaatsen met een overwegend ge
reformeerd-christelijke bevolking luidde de instruc
tie: sluiten.
Jamin heeft hier 4 a 5 processen-verbaal gekregen.
Verschillende andere groote magazijnen met perso-
Van de arbeidsinspectie waren twee ambtenaren
den geheelen dag bezig om tegen zaken, die de Ar
beidswet overtraden, proces-verbaal op te maken,
neel werden eveneens geverbaliseerd.
T - LEEUWARDEN
Nog geen bevel tot aanhouding tegen den
jachtopziener ingediend. Hij houdt vol
uit zelfverdediging te hebben gehandeld.
Het stroopersdrama te Egmonch-Binnen houdt de
gemoederen in de streek daar nog steeds bezig. De
Alkmaarsche corr. van de „Tel." heeft een onder
houd gehad met den rechter commissaris mr Fruin.
De rechter-commissaris deelde mede, dat uit het rap
port van dr. Hulst inderdaad is komen vost te staan,
dat het slachtoffer Krijn Dekker, door den revolver
kogel in het achterlichaam is getroffen. Zooals men
weet heeft de kogel een slagader geraakt, waardoor
het slachtoffer is doodgebloed. In het duin is over
een lente van vier meter een zware bloedstreep ge
vonden. Het schot is gelost uit een klein model
dienstrevolver. De jachtopziener, die nog in over
spannen toestand verkeert en tot verdediger heeft
gekozen mr. van Löben Selt uit Haarlem, houdt vol,
dat hij uit zelfverdediging heeft geschoten. Volgens
hem heeft de strooper eerst den hond met den stok
waarmede de konijnen werden gedood (een stevigen
lichten stok) 'n klap gegeven en daarna naar zijn
hoofd geslagen. De jachtopziener zegt den slag to
hebben afgeweerd, doordat hij een zaklantaarn bo
ven zijn hoofd hield. Door den slag ontstond een
(leuk in de lantaarn. Ook heeft de jachtopziener den
slag gedeeltelijk met zijn duim opgevangen. Dit li-
chaamsdeeu vertoonde 'n blauwe streep, die een paar
dagen later nog pijn veroorzaakte Toen de strooper
doorging met slaan, heeft de jachtopziener, naar hij
verklaarde twee schoten in de lucht gelost en wel
naar boven. De man bleef met den stok in de rich
ting van zijn hoofd slaan, waarop de jachtopziener
op de beenen van den strooper heeft gericht met het
bekende noodlottige gevolg. In de duisternis had hij
niet gezien, dat het slachtoffer zich reeds had om
gedraaid.
De rijksveldwachter Minée. die den jachtopziener
vergezelde, heeft verklaard wel drie schoten te heb
ben gehoord, doch ze niet te hebben gezien. In den
ïevolver zijn drie ledige patronen en twee volle ge
vonden.
De broer van het slachtoffer houdt vol dat er
twee schoten in de richting waarin zijn broeder zich
voortbewoog zijn gelost en dat er van een aanvi-1
door het slachtoffer op den jachtopziener geen spra
ke is. Hier tegenover staat de verklaring van den
rijksveldwachter, die door den grooten afstand waar
op hij zich bevond wel niet heeft kunnen zien. dat
een aanval werd gedaan, maar wel heeft gezien,
dat de lantaarns van den jachtopziener en van den
strooper zich in zwevende richting bewogen. Ook dit
wordt echter door den broer, die zich op slechts 5
M. afstand bevond, met beslistheid ontkend.
De jachtopziener ontkent \oorts, dat hij de hond
op de mannen heeft losgelaten. Een bevel tot aan
houding van den verdachte, die, zoo zeide mr. Fruin,
zeker niet als iemand kan worden beschouwd, die
met opzet een mensch kan doodschieten, is niet uit
gevaardigd. De volgende week zal mr. Fruin nog
meer getuigen hooren.
Adres aan den minister van waterstaat
De stichting Het Nederlandsch Binnenvaartbu-
reau, optredende namens een aantal bij de binnen
vaart betrokken vereenigingen. heeft een adres ge
richt tot den minister van Waterstaat, naar aanlei
ding van do pogingen, die van verschillende zijden
zijn gedaan om tot een vervroegde verlaging van het
peil van het IJssclmeer te komen. Adressante ves
tigt de aandacht van den minister op het feit dat bij
het peil van het IJsselmeer van 13 c.M. min N.A.P.
de scheepvaart op dit meer, die voor het overgroote
deel de Oranjesluizen passeert, reeds aanmerkelijke
bezwaren ondervindt van de geringe diepte op het
Pampus. Een verdere verlaging van het peil van het
IJsselmeer zal voor de scheepvaart bepaald nood
lottige gevolgen hebben.
De bodemgesteldheid op het Pampus zal, naar
adiessante's meening, ongetwijfeld handhaving van
een voldoende diepte door baggering uiterst kostbaar
zoo niet onmogelijk maken. Het Nederlandsch Bin
nen vaartbureau heeft de overtuiging, dat voorziening
van een behoorlijke diepte op het Pampus alleen
practisch uitvoerbaar zal zijn na de voltooiing van
den dijk tusschen de Waterlandsche- en de Gooische
kust. Adressante verzoekt den minister het peil van
het IJsselmeer niet beneden den stand van 13 c.M.
min N.A.P. te doen verlagen, vóór en aleer het in
standhouden van een vaardiepte over het Pampus,
welke voldoet aan de gerechtmatigde eischen van de
scheepvaart, gewaarborgd is, v-» -