Overname van het G.E.B.
door het P.E.N.
Plaatselijk Nieuws.
Zaterdag 17 December 1932.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9195
Het aanbod van
het P.E.N.
Het rapport der
Gem. Commissie
Door het Prov. Electr. Bedrijf is aan B. en W. onzer
gemeente in een uitvoerig rapport kennis gegeven van
de voorwaarden, waarop ons Gem. Electr. Bedrijf door
het P.E.N. zou kunnen worden overgenomen.
In haar rapport van 7 Juli 1932 schrijft de directie
van het P.E.N. dat zij naar aanleiding van het onder
houd dat de heeren J. P. Zondervan en P. D. de Veer
met B. en W. benevens den directeur van het electri-
citeitsbedrijf dezer gemeente mochten hebben, bereid is.
Ged. Staten voor te stellen, het electriciteitsbedrijf der
gemeente met ingang van 1 October 1932 op de volgen
de voorwaarden over te nemen:
1. De Provincie krijgt op dien datum in eigendom
de laagspanningsdistributienetten, de straatverlichtlngs
lantaarns, de huisaansluitingen, de meters, de maga
zijngoederen, de gereedschappen, het kassaldo, het
banksaldo, de vorderingen enz., kortom alle bezittingen
van het bedrijf.
2. De Provincie betaait aan de gemeente uit het
restant bedrag de ten behoeve van het bedrijf gesloten
leeningen, resp. neemt de uit deze leeningen voort
vloeiende kapitaalslasten voor haar rekening; verder
zal de Provincie de schulden van het gemeentelijk
electriciteitsbedrijf voldoen.
3. De Provincie keert op 1 October 1932 aan de ge
meente bovendien uit een bedrag van f 176.000.
4. De algemeen geldende tarieven van stroomleve-
rlng aan klein-verbruikers der Provincie worden ook
vanaf 1 October 1932 in Uwe gemeente ingevoerd, met
dien verstande, dat voor de eerste maal de vastrecht-
bedragen voor licht en huishoudelijke doeleinden voor
afnemers, die minstens een vol jaar bij gemeentelijke
exploitatie op normale wijze stroom betrokken heb
ben, volgens dit stroomverbruik zullen worden vastge
steld.
5. De Provincie verplicht zich verschillende verbe
teringen in den bestaanden technischen aanleg aan te
brengen.
6. De gemeente Schagen verplicht zich voor den
duur van 5 jaar een straalverlichtingscontract met de
Provincie aan te gaan voor de bestaande 6 electrische
straatlantaarns.
In de hierboven vermelde voorwaarden wordt thans
lcplaats van een uitkeering van f 200.000, zooais op de
bespreking van 5 Mei j.1. tn uitzicht werd gesteld, een
uitkeering aan Uw gemeente van f 176.000 aangeboden.
Deze vermindering houdt verband met onze bereid
heid. eveneens in afwijking van het besprokene op de
vergadering van 25 Mei j.1. U de toezegging te doen,
4it wij vanaf 1 October 1932 eventueel in Uw gemeente
•rcor éénphase enkeltarief meters tot 20 Amp. een me-
ttfcuur van slechts 25 cent per maand zullen heffen.
J'odbten evenwel in het tijdvak van 1 October 1932 tot
20 October 1944 onverhoopt omstandigheden optreden,
welke ons zouden noodzaken de hierbedoelde meterhuur
boven het thans geldende bedrag van f 6 per jaar te
«tellen, zoo zal de Provincie het recht hebben de toe
gezegde meterhuur van f 3 per jaar met een gelijk
bedrag te verhoogen als in de andere gebieden de ver
hooging boven f 6 nor jaar zal bedragen.
Na 20 October 1944 worden de meterhuren geheven
volgens het dan geldende algemeene tarief. Tot dit voor
stel zijn wij gekomen, omdat wij, zooveel als In ons
vermogen staat, wenschen te doen om het verschil tus-
6chen hetgeen Uw ingezetenen bij Provinciale en Ge
meentelijke exploitatie zouden moeten betalen, zoo klein
mogelijk te maken, en omdat vroeg of laat toch tot een
verlaging van het tarief voor meterhuur zal moeten
worden overgegaan.
In het rapport wordt dan verder medegedeeld, dat van
de veronderstelling is uitgegaan, dat zoolang het bedrijf
niet door de Provincie zal zijn overgenomen, de exploi
tatie op normale wijze wordt voortgezet, geen verande
ringen worden gebracht in de bestaande tarieven, be
staande salarieeringen enz. en de bedrijfsinkomsten in
de bedrijfskas worden gestort en gelaten. Het algemeen
geldende tarief van stroomlevering van kleinverbrui
kers. voor licht en huishoudelijke doeleinden luidt: de
energie, afgegeven voor verlichting en huishoudelijk
verbruik, zal berekend worden tegen 5 cent per k.W.h.
terwijl elke maand bovendien een bedrag als bijslag
verschuldigd is. welk bedrag voor elk perceel afzonder
lijk bepaald zal worden. Deze bijdrage nu zullen voor
hen, die reeds een jaar of langer stroom afnemen, in
het algemeen worden vastgesteld op dezelfde basis als
j bij gemeentelijke exploitatie is geschied.
Nemen wij bijv. aan dat het vastrecht van een afne
mer te Schagen Is vastgesteld naar een stroomverleden
van 100 kW.h., terwijl deze afnemer In een jaar 200
k.W.h. heeft afgenomen, dan zal deze verbruiker bij ge
meentelijke exploitatie moeten betalen:
Vastrecht 100 x 17 cent is f 17.—-
stroomverbruik 200 x 7 cent is f 14.
meterhuur f 4.20
Totaal i 35.20
Bij provinciale exploitatie zal deze afnemer moeten
opbrengen:
vastrecht 100 x 25 cent is f 25.
stroomverbruik 200 x 5 cent is f 10.
meterhuur f 3.
Totaaal f 38.
Voor nieuwe stroomverbruikers in woonhuizen, die
dus geen stroomverleden hebben, wordt de bijdrage
vastgesteld naar het vloeroppervlak, terwijl in dat ge
val voor winkels, boerderijen, werkplaatsen, café's e.d.
de maandelijks verschuldigde bijdrage zal worden vast
gesteld aan de hand van de vloeroppervlakte van het
betreffende perceel, verhoogd of verlaagd met een ze
ker percentage, dat' verband houdt met het geschat ver
bruik in het perceel, dan wel uitsluitend aan de hand
van het geschat verbruik. Het kleinste vastrechtbedrag
is op f 0.50 per maand gesteld. Afnemers, die voor
eigen rekening een warmwaterreservoir met een in
houd van tenminste 30 L., een veevoederketel of een
■waschau tomaat aangeschaft hebben en gebruiken of
een warmwaterreservoir van ons bedrijf in huur hebben
genomen, alle in de nachturen tusschen 23 en 7 uur
en de daguren tussohen 10.30 en 14 uur in hun perceel
voor verlichting en huishoudelijke doeleinden afgeno-
eaer?ie te&en cent Per kW.h. wordt berekend.
Wanneer aan het eind van een kalenderjaar blijkt,
dat een afnemer meer dan gemiddeld 30 cent per k.W.h.
beeft betaald, dan wordt het meerdere van bedrijfswege
terugbetaald.
Kleinkrachtverbraik. Voor stroomverbruik ten behoe-
c-van motoren zijn drie tarieven ingevoerd, n.1.:
1 Krachtdubbeltarlef, voor afneming buiten en in
den spertijd.
d' .?Tac^tenkeïtarlef, voor afneming buiten- en in den
opertgd.
3. Tarief voor motoren, die hinder in den spertijd zou
den kunnen veroorzaken, en welke geen stroom in den
spertijd mogen afnemen.
Voorts zullen bij eventueel© overneming ook worden
ingevoerd de speciale tarieven der provincie o.a. het
malerijtarief, het zuivelbedrijftarief, het tarief voor be
sproeiing in broeikassen, het tarief voor onderbemaling
enz.
Bij aanvaarding van het straatverliohtingscontract
zal bij eer. gelijk aantal lantaarns als in het jaar 1931
en bij gelijken brandduur en bij overeenkomstige licht
sterkte naar raming voor de bestaande electrische
straatverlichting een jaarlijksche vergoeding van pl.m.
160 aan ons Bedrijf verschuldigd zijn. De kosten
van aanschaffing van nieuwe lampen en zekeringen
zijn voor rekening der gemeente
Wat de afnemers betaalden en wat zij na
overdracht aan de provincie zullen moeten
betalen.
In het rapport wordt dan nagegaan, welk bedrag
door de afnemers in deze gemeente voor het stroom
verbruik in het jaar 1931 is opgebracht en welk be
drag bij provinciale exploitatie bij toepassing van de
provinciale tarieven voor een gelijk stroomverbruik
naar raming zou moeten worden opgebracht.
G.EJB.
Voor licht en huishoudelijke doeleinden f 36.897, voor
krach tdceleinden f 4472, voor meterhuur f 4447, totaal
f 45816, openbare verlichting gratis, blijft f 45816.
PJE.N.
Voor licht- en huishoudelijke doeleinden f 43209. voor
krachtdoeleinden f 4321. (In deze beide bedragen is be
grepen de vergoeding voor den stroom voor gemeente
lijke inrichtingen, welke bij gemeentelijke exploitatie
gratis wordt geleverd) voor meterhuur f 4020, voor open
bare verlichting f 160, totaal f 51710.
In totaal zal dus bij provinciale exploitatie voor het
zelfde stroomverbruik als in het jaar 1931 een bedrag
van rond f 5900 meer moeten worden opgebracht dan
by gemeentelijke exploitatie het geval is geweest.
Wat de
technische voorziening
aangaat, wordt er op gewezen, dat in het transforma
torstation „Dorpen" een nieuw schakelbord voor 4 rich
tingen gemonteerd zal dienen te worden, het nieuwe
bord verplaatst en daardoor de bestaande kabels ver
lengd en van nieuwe binnenelndsluitingen worden voor
zien. Het laagspanningsbord van het voedingspunt „Lan
ge Snevort" zal gewijzigd moeten worden, enz.
Het hoofdnet.
zal worden aangevuld met een kabel vanaf het te stich
ten hoogspanningsvoedingspunt „Witte Paal", langs den
Laanderweg tot in de bestaande verdeelkast nabij den
spoorwegovergang.
Door het inrichten van het voedingspunt aan de Witte
Paal wordt de bedrijfszekerheid vergroot.
Het rapport vermeldt dan verder dat bij de herzie
ning van het bovengrondsohe laagspanningsnet diverse
palen moeten worden vervangen, vernieuwd, aange
bracht, rechtgezet enz., terwijl 408 waarsohuwingsplaat-
jes moeten worden aangebracht, 37 bliksemafleiders ver
vangen, 21 idem worden gemonteerd. Als gevolg van de
vernieuwing en verandering van steunpunten is het
noodzakelijk het net over een lengte van pl.m. 13 K.M.
opnieuw te spannen en te regelen.
Verder worden tal van opmerkingen gemaakt, die in
grijpende veranderingen noodig maken.
Ook de straatverlichting zal worden herzien: zes be
staande Armatoren zullen door ondergrondsohe lan
taarns worden vervangen.
Tenslotte zal, waar geen netteekening aanwezig is,
wat toch van zeer groot belang moet worden geacht, in
verband met eventueel optredende storingen, het onder-
grondsche net in teekening worden gebracht.
De kosten van deze werkzaamheden.
De kosten dezer werkzaamheden worden op totaal
f 27.795 geraamd.
Het personeel.
Bij de bespreking werd overeengekomen, dat omtrent
het personeel thans in dienst van het electriciteitsbe
drijf der gemeente, getracht zal worden, overeenstem
ming te bereiken bij het verdere overleg, dat in deze
aangelegenheid tusschen het gemeentebestuur en de
directie van het P.E.N. nog zal plaats hebben.
De in dit schrijven vervatte aanbieding doet de di
rectie gestand tot en met 1 October 1932.
In den Raad van 16 September j.1. is een commis
sie benoemd, bestaande uit de H.H. Mr. J. A. E. Buis
kool, H. v. Nuland en J. Schoorl Pz., tot onderzoek en
beoordocling van de aanbieding van het P.E.N. ter
overname van het. Gem. Electr. Bedrijf.
Uit het zeer lijvig en 17 folio-vellen beslaande rap
port, doen wij de volgende korte mededeelingen:
Het aanbod van het P.E.N. dateerde van 7 Juli
1932 en was geldig tot 1 October 1932..
Voor dien datum kon do commissie natuurlijk
niet gereed met haar omvangrijk werk.
De commissie heeft haar beoordeeling gebaseerd op
de punten:
le. De financieele geschiedenis van het bedrijf.
2e. De waardeering der activa van het bedrijf.
3e. De winstcapaciteit van het bedrijf.
4e. De belangen van de stroomgebruikers.
5e. Het geldelijk belang der gemeente, mede in ver
band mot de belangen van het personeel der bedrij
ven en met de toekomstverwachtingen ten aanzien
der elec-triciteitsvoorziening.
Wat het eerste punt betreft, geeft de commissie een
groot aantal cijfermateriaal, waaruit blijkt, dat de
totale kostprijs van het leidingnet tot 31 December
1931 was f 122.357.3ÖV2, en hierop totaal uit het ver
nieuwingsfonds was betaald, afgeschreven en ver
kocht f 109.642.90; zoodat de boekwaarde was
f 12.714.46V2.
De meters zijn op f 1.na afgeschreven, terwijl de
totale kostprijs is geweest fl8.814.S5.
Naar aanleiding van de door het P.E.N. genoemde
gebreken van ons Gem. Electr. Bedrijf, gaat de com
missie uitvoerig de waardeering, der activa van het
bedrijf na en concludeert, dat schakelbord en trans
formatie-station Dorpen en langspanningsbord en voe
dingsbord Lange Sncvert, eigendom van het P.E.N.
zijn, ook door personeel van het P.E.N. zijn geplaatst
en gemonteerd. De commissie stelt vast, dat het P.E.N.
aan de gemeente inrichtingen heeft verhuurd die in
allerlei opzichten niet deugen en aan veiligheids
voorschriften niet voldoen.
"Verschillende onderdeelen passeeren daarna do
revue, om tenslotte over het hoofdnet te zeggen, dat
de behoefte om het stuk bovengrondsch net Spoor-
overgang, Laanderweg, Witte Paal te vervangen door
kabel, niet is gebleken. In de toekomst komt daarin
echter verandering met het oog op a.s. weg verbree
ding daar.
Dat er 107 palen zouden moeten worden recht gezet,
lijkt de commissie overdreven. Wel is haar bekend
dat er palen scheef staan, maar dat zal in dit water
en windland wel zoo blijven.
Dat er 350 paalkappen moeten worden vernieuwd,
acht de commissie uitgesloten. Het aanbrengen van
waarschuwingsplaatjes wordt ondoeltreffend geacht.
Dat enkele bliksemafleiders zouden moeten worden
geplaatst, lijkt de commissie niet ongevvenscht, dat
er 37 van de bestaande moeten worden vervangen,
is de commissie niet gebleken. Wel heeft de commis
sie opgemerkt, dat in een naburige gemeente, waar
het P.E.N. haar bedrijf heeft, elke bliksemafleider
ontbreekt. Dat ons pl.m. 13 KLM. lange gemeente
lijke net opnieuw zal moeten worden gespannen, kan
de commissie niet aannemen.
Verschillende andere gemaakte opmerkingen wor
den behandeld en wordt het aanbrengen van nieuwe
meterborden onnoodig geacht en komt tot de slot
conclusie, dat de critiek door het P.E.N. op ons Gem.
net geuit, sterk overdreven is.
Dat een bedrag van f27.795.noodig wordt geacht
voor verbetering van het plaatselijk net kan de com
missie niet als juist aannemen. Daarom werd door
tusschenkomst van B. en W. aan het P.E.N. daarover
een specificatie gevraagd. De Comm. was gebleken,
dat deze verbeteringen in andere overgenomen Gem.
bedrijven niet altijd dadelijk maar in den loop der
jaren soms waren aangebracht
De commissie wenscht te voorkomen dat verbete
ringswerkzaamheden. welke nu reeds tot de taak van
het P.E.N*. als grootstroomleverancier behooren, in
vloed uitoefenen ten nadeele op den verkoopsprijs
van het G.E.B. en anderdeels acht de commissie het
gowenscht in een eventueel overname-contract de be
paling op te nemen, dat de tegenwaarde van ver-
beteringswerken, welke bijv. binnen één jaar na
overname niet zijn uitgevoerd, aan de gemeente zal
worden uitgekeerd.
Van B. en W. mocht de commissie over die ge
vraagde specificatie nog geen antwoord ontvangen.
De commissie noemt vervolgens alle activa van
het Gem. Bedrijf op en komt 'tot een kostprijs voor
alles van f 140.696.38M. De activa verkeert algemeen
in goeden staat en mag als activa in een goed ren-
deerend bedrijf momenteel veilig gewaardeerd wor
den op 75 van de aanschafwaaröe, of afgerond
f 105.000.-.
Vervolgens behandelt de commissie de winstcap-i-
citeit van het bedrijf. De netto-winst na afschrij
ving beloopt over de jaren 1C20'31 f51155.31, plus
recognities aan dc gemeente f 1600, totaal f 5275531.
Aan extra-afschrijvingen in die jaren is besteed
f32805.53. In werkelijkheid is dus de winstcapaciteit
van het bedrijf veel grooter dan uit het totaalbedrag
der netto-winst is af te leiden.
De commissie oordeelt, dat nu onze geheele ge
meente aan het electriciteitsnet is aangesloten, de
groote uitbreiding op groote schaal en ook de extra
afschrijvingen achter den rug zijn, concludeert dat
daardoor een bedrag van f2000 per jaar buiten de
gewone winst zal vrijkomen. Zij becijfert verder de
bedrijfsresultaten van 1931 als grondslag nemend, dat
voor 1933 mag worden begroot een totaal winst van
f7926.94, welke winst voor 1934, 1935, 1936 en 1937
en volgende jaren wordt becijfert op respectievelijk
f 9383.41, f 10511.20. f 11822.90. en f 12850.90.
Zoodat de commissie in dit opzicht in ons G.E.B.
een groot perspectief ziet.
De belangen der stroomverbruikers behandelt zij
daarna en vergelijkt de tarieven van de gemeente
Schagen en waar het P.E.N. direct aan huis levert.
Zij vestigt hierbij de aandacht op de voorstellen die
Ged. Staten thans aan Prov. Staten hebben gedaan
ten aanzien van tariefverlaging en concludeeren dat
wat Schagen aanstonds minder aan het P.E.N. voor
maximale belasting zal moeten betalen, vol
gons aanwijzing van den minister van Waterstaat
direct aan de stroomverbruikers moet ten goede ko
men en dit is volgens de commissie het eenvoudigst
te bereiken door den stroomprijs met 1 cent per
K.W.U. te verlagen.
De commissie zet haar tariefsvergelijking nu verder
door en meent wat de grootindustrie betreft, alleen
Timmerfabriek en Verwerkingsinrichting in aanmer
king komen, die 7 cent betalen voor de eerste 5000
K.W.U. en verder 5 cent. Dit is een zeer laag tarief,
waartegenover het P.E.N. geen gunstiger tarief zal
kunnen stellen.
Voor de klein-industrie is het P.E.N. duurder.
De commissie meent dat van stroomgebruik bij het
P.E.N. in de speruren niet veel zal komen, daar dit te
duur is.
De, commissie behandelt vervolgens het nacht-
stroomtariof en concludeert na haar weergegeven be
rekeningen, dat onder het overgroote deel der ge
meentenaren het nachtstroomtarief weinig toepas
sing zal vinden.
De commissie geeft vervolgens een lijst van
stroomverbruikers en becijfert wat deze bij het G.E.B.
en het P.E.N. moeten betalen. Wij laten er enkele
volgen:
K.W.U.
Stroomverleden
Verbruik
G.E.B.
P.E.N.
15
20
8.15
7.75
20
47
10.89
10.35
40
131
20.17
19.55
100
128
30.16
34.40
100
117
35.59
36.85
210
227
55.79
66.85
290
054
99.28
10S.20
600
1322
198.74
219.10
960
1005
237.75
293.25
1580
2095
419.45
502.75
Dit zijn stroomverbruiken van klein en groot en
met kléine, normale, groot en zeer groote overschrij
dingen van het stroomverleden.
Voor enkele kleine gebruikers is het P.E.N. goed-
kooper, voor onze groote verbruikers, onze midden
standers, is het P.E.N. duurder, zeer belangrijk
zelfs.
Wat de gemeente zelf betreft, als stroomverbruik-
ster wordt opgemerkt, dat stroom en onderhoud door
het bedrijf gratis wordt.geleverd. Aan het P.E.N. zal
jaarlijks f 160 moeten worden betaald, waarbij nog
onderhoud, tezamen te schatten ap f185 per jaar.
De commissie concludeert dat bij overname door
het P.E.N*. in totaal 16415 per jaar meer door de
stroomverbruikers moet worden opgebracht.
De commissie zet haar becijieringen door wat het
geldelijk belang der gemeente betreft en zegt, dat
het bod dat het P.E.N. voor het G.E.B. doet, nl.
f 176.000, feitelijk moet worden verminderd met de
f 21700 van hol Vernieuwingsfonds. Dit is op 1 Ja
nuari 1933 terdege kapitaal der gemeente. Er blijft
dus over f154.300. Dit is alleen het geval als de
f 5000 recognitie, die volgens de begrooting 1932 in
de gemeentekas behooren, ook daarin komen. Blijft
het P.E.N'. op bet standpunt dat deze f5000 in de be
drijfskas moeten blijven, vermindert dat bedrag
van f 15-4.300 daarmee feitelijk.
Dit bedrag van f154300 zou kunnen worden benut
tot het aflossen van leeningen tot een bedrag van
f 136305, waarna nog f 17895 voor aankoop beleggin
gen overblijft.
De commsisie becijfert een rentevoordeel van
f 7223.79. De reeds vermelde winstsaldi van het be
drijf toonen reeds aan dat dit de gemeente een ver
lies zou bezorgen. Eeu recognitie van f8700.— op de
begrooting 1933 spreekt ten dien opzichte bookdeelen.
De commissie behandelt daarna de personeels
kwestie en ziet geen andere oplossing dan dat aan
allen met name genoemde employé's bij overname
door het P.E.N. eervol ontslag wordt verleend uit
hun functie bij het G.E.B. en dat hen te dezer zake
het hun toekomende wachtgeld worde toegekend
met behoud der pensioenaanspraken op 65-jarigen.
leeftijd.
De commissie heeft ten aanzien van deze kwestie
alles nader becijfert en concludeert, dat. voor do hee
ren Blaeser, Van der Ben en Bak in totaal afgerond,
f29.000— zal moeten worden betaald aan wachtgeld.
Dc commissie acht het billijk, dat bij overname van
het G.E.B. de kooper dit bedrag betaalt.
De pensioenregeling behandelt de commissie even
eons uitvoerig, en meent dat noch dc gemeente, noch
de betrokkenen eenige schade bij overgang van liet
G.E.B. mogen lijden.
De commissie heeft eveneens nog ernstig bespro
ken de vraag wat. kan er gebeuren na afloop van het
25-jarig stroomleveringscontract der gemeente met
het P.E.N.
De commissie redeneert, na dit punt. uitvoerig on
der de loupe te. hebben genomen, dat de verhouding
tusschen het P.E.N". en do gemeente betreffende de
levering van electrische energie, heheerscht wordt
door een overeenkomst van 21 Maart 1918, welke zal
eindigen op 20 October 1944 en dat de te betalen prijs
voor de energie is vastgelegd in de genoemde over
eenkomst., waarboven de gemeente onverplicht en tot
wederopzegging toe. een toeslag betaalt van 50
wat de maximale belasting betreft, als zoogenaamd
welwillende gemeente.
De vraag ziet, de commissie dan onder de oogen wat
er staat te gebeuren, indien en wanneer het. bestaan
de contract zal zijn geëindigd. Het duurt nog 12 jaar.
In dien tijd kan veel veranderen, zoowel ten voordee-
le als ten nadeele der gemeente. Toch meent de com
missie te mogen opmerken, dat verwacht mag wor
den dat de gemeente in die 12 jaar meer voordeel
dan nadeel van het G.E.B. zal hebben.
Als ondanks dit de gemeente haar bedrijf aan het
P.E.N. toch zou overdoen, zou dat zijn grond moeten
vinden in een op dit oogenblik op zichzelf bijzon
dere gunstige aanbieding van het. P.E.N'., óf omdat
de gemeente tot de conclusie zou komen, dat in die
12 jaar de nog te verwachten voordeelen van het
G.E.B. moet opwegen tegen de nadeelen welke de ge
meente na afloop der overeenkomst te wachten zou
den staan.
De commissie komt tot de meening, dat het P.E.N.
volgens haar concessie verplicht is aan Schagen
stroom te blijven leveren. De eenige vraag blijft dus
over of de Provincie alsdan zoodanig bezwarende
voorwaarden zal kunnen stellen dat Schagen daarvan
groot nadeel zal ondervinden.
De commissie maakt uit de concessie op, dat daar
voor geen vrees behoeft te bestaan, omdat de leve
ring zal moeten geschieden onder algemeene voor
waarden door den Minister vastgesteld. De commissie
maakt, zich te dien opzichte dan ook niet bezorgd en
angst voor de toekomst mag dan ook geen rol spelen.
De commissie komt eindelijk tot de slotconclusie,
dat het G.E.B. verkeert in een zeer gunstige finan
ti eele positie. De winstkansen van het. bedrijf zijn
zeer belangrijk en bij terugkeer naar normale toe
standen zullen flinke tariefsverlagingen mogelijk zijn.
De activa verkeert in goeden staat en de geoefende
critiek is sterk overdreven.
De ingezetenen zouden bij het P.E.N. een belang
rijk bedrag meer moeten betalen en de overdracht
van het G.E.B. dus voor hen nadeelig. Indirect als
kiezers hebben de burgers medezeggingschap op het
bedrijf.
Ten aanzien van het personeel zou een nadere re
geling moeten worden overwogen.
Strikt zakelijk zou overdracht kunnen worden over
wogen tegen een totale extra kapitaalvergoeding door
het P.E.N. van tenminste f399.500.—, een bedrag dat
nader door de commissie wordt toegelicht. En dit
onverminderd de overname door het P.E.N'. van alle
verplichtingen ter zake van nog ten laste van het
bedrijf lcopende leeningen en vordering van derden,
enz., enz. Dit bedrag ook nog te verhoogen met een
omschreven som ter verzekering van de pensioensbc-
langen van het betrokken personeel.
De commissie zegt. dat de aanbieding van het
P.E.N., gedateerd 7 Juli 1932, in geen geval kan wor
den geaccepteerd.
De commissie verklaart dat baar oordeel in deze
eenstemmig is.
RAAD SCHAGEN.
Vergadering op Donderdag 22 December 1932. des
namiddags ten kwart over twee ure.
Punten van behandeling:
1 Mededeelingen van den Voorzitter.
2. Stemming inzake recognitie radio-centrale.
3. Ingekomen stukken en adressen.
Ged. Staten, goedkeuring geldleening f 400.000.—,
Ged. Staten, goedkeuring verordening agentschap
arbeidebem iddel 1 ng
Ged. Staten, goedkeuring aanvaarding legaat f 2000
Ged. Staten, betreffende kanalisatie.
Verificatiebureau, rapport kasopname Eierveiling.
Ned. Bond van Veehandelaren, dankbetuiging voor
de laadbrug.
Ged. Staten, betreffende grondslag biljarten perso
neel© belasting.
4. Benoeming onderwijzer U.L.O.-school.
Benoeming agent arbeidsbemiddeling.
6. Benoeming Directeur Gemeente-Eierveiling.
7. Voorste] tot het verleenen van reductie op de land
pachten.
8. Regeling pensioensgrondslagen gemeenteambtena
ren over 1932.
9. Vaststelling begrooting. dienst 1933.
10. Wijziging belastingverordeningen.
11. Vastelling 2e kohier hondenbelasting.
REDUCTIE LANDPACHT.
B. en W. stellen den Raad voor aan de pachters van
de gemeentelanderijen een reductie van huur te geven
als volgt:
de heer G. Plevier, pacht f 175, reductie f 28; de heer
Jb. v. d. Oord, pacht f 250. reductie f 85; de heer G. de
Hoop, pacht f 28, reductie f 12.50.
DIRECTEUR EIERVEILING.
B. en W. doen den raad de volgende voordracht voor
benoeming directeur eierveiling: 1. dc heer S. Rente
naar Callantsoog; 2. de heer J. de Vos, Bergen; 3. de
heer W. Watertor, Schagen.
AGENT ARBEIDSBEMIDDELING.
B. en W. doen den raad de volgende voordracht voor
agent Arbeidsbemiddeling: 1. de heer J. Helder. Scha
gen; 2. de heer G. Rempt, Schagen; 3. de heer J. C.
Vlottes, Schagen.
VOORDRACHT ONDERWIJZER U.L.O.-SCHOOL.
B. en W. doen den raad de volgende voordracht voor
onderwijzer U.L.O.-school: 1. de heer C. Wardenaa.r. Kol-
horn; 2. de heer C. D. Zaal, Texel; 3. de heer H. F. de
Vries, Deventer.
SPARTAVRONE.
Zondag zal „ijs en wederdienende" bovengenoemde
wedstrijd plaats vinden op 't terrein aan den Loet. Naai
de ranglijst doet vermoeden, behoort Vrone' tot een der
zwakkere broeders, maar men rekene daar niet zoc
stee-vast op. Vrone is niet bijsteT fortuinlijk geweest tot
nu toe. 't Is een flinke, enthousiaste ploeg, die dan ook
wel het beste beentje zal voorzetten om hier een goed
resultaat te behalen. We zijn er van overtuigd dat het
publiek wat goeds te zien zal krijgen.