Overname van het G.E.B. door het P.E.N. Plaatselijk Nieuws. Zaterdag 17 December 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9195 Het aanbod van het P.E.N. Het rapport der Gem. Commissie Door het Prov. Electr. Bedrijf is aan B. en W. onzer gemeente in een uitvoerig rapport kennis gegeven van de voorwaarden, waarop ons Gem. Electr. Bedrijf door het P.E.N. zou kunnen worden overgenomen. In haar rapport van 7 Juli 1932 schrijft de directie van het P.E.N. dat zij naar aanleiding van het onder houd dat de heeren J. P. Zondervan en P. D. de Veer met B. en W. benevens den directeur van het electri- citeitsbedrijf dezer gemeente mochten hebben, bereid is. Ged. Staten voor te stellen, het electriciteitsbedrijf der gemeente met ingang van 1 October 1932 op de volgen de voorwaarden over te nemen: 1. De Provincie krijgt op dien datum in eigendom de laagspanningsdistributienetten, de straatverlichtlngs lantaarns, de huisaansluitingen, de meters, de maga zijngoederen, de gereedschappen, het kassaldo, het banksaldo, de vorderingen enz., kortom alle bezittingen van het bedrijf. 2. De Provincie betaait aan de gemeente uit het restant bedrag de ten behoeve van het bedrijf gesloten leeningen, resp. neemt de uit deze leeningen voort vloeiende kapitaalslasten voor haar rekening; verder zal de Provincie de schulden van het gemeentelijk electriciteitsbedrijf voldoen. 3. De Provincie keert op 1 October 1932 aan de ge meente bovendien uit een bedrag van f 176.000. 4. De algemeen geldende tarieven van stroomleve- rlng aan klein-verbruikers der Provincie worden ook vanaf 1 October 1932 in Uwe gemeente ingevoerd, met dien verstande, dat voor de eerste maal de vastrecht- bedragen voor licht en huishoudelijke doeleinden voor afnemers, die minstens een vol jaar bij gemeentelijke exploitatie op normale wijze stroom betrokken heb ben, volgens dit stroomverbruik zullen worden vastge steld. 5. De Provincie verplicht zich verschillende verbe teringen in den bestaanden technischen aanleg aan te brengen. 6. De gemeente Schagen verplicht zich voor den duur van 5 jaar een straalverlichtingscontract met de Provincie aan te gaan voor de bestaande 6 electrische straatlantaarns. In de hierboven vermelde voorwaarden wordt thans lcplaats van een uitkeering van f 200.000, zooais op de bespreking van 5 Mei j.1. tn uitzicht werd gesteld, een uitkeering aan Uw gemeente van f 176.000 aangeboden. Deze vermindering houdt verband met onze bereid heid. eveneens in afwijking van het besprokene op de vergadering van 25 Mei j.1. U de toezegging te doen, 4it wij vanaf 1 October 1932 eventueel in Uw gemeente •rcor éénphase enkeltarief meters tot 20 Amp. een me- ttfcuur van slechts 25 cent per maand zullen heffen. J'odbten evenwel in het tijdvak van 1 October 1932 tot 20 October 1944 onverhoopt omstandigheden optreden, welke ons zouden noodzaken de hierbedoelde meterhuur boven het thans geldende bedrag van f 6 per jaar te «tellen, zoo zal de Provincie het recht hebben de toe gezegde meterhuur van f 3 per jaar met een gelijk bedrag te verhoogen als in de andere gebieden de ver hooging boven f 6 nor jaar zal bedragen. Na 20 October 1944 worden de meterhuren geheven volgens het dan geldende algemeene tarief. Tot dit voor stel zijn wij gekomen, omdat wij, zooveel als In ons vermogen staat, wenschen te doen om het verschil tus- 6chen hetgeen Uw ingezetenen bij Provinciale en Ge meentelijke exploitatie zouden moeten betalen, zoo klein mogelijk te maken, en omdat vroeg of laat toch tot een verlaging van het tarief voor meterhuur zal moeten worden overgegaan. In het rapport wordt dan verder medegedeeld, dat van de veronderstelling is uitgegaan, dat zoolang het bedrijf niet door de Provincie zal zijn overgenomen, de exploi tatie op normale wijze wordt voortgezet, geen verande ringen worden gebracht in de bestaande tarieven, be staande salarieeringen enz. en de bedrijfsinkomsten in de bedrijfskas worden gestort en gelaten. Het algemeen geldende tarief van stroomlevering van kleinverbrui kers. voor licht en huishoudelijke doeleinden luidt: de energie, afgegeven voor verlichting en huishoudelijk verbruik, zal berekend worden tegen 5 cent per k.W.h. terwijl elke maand bovendien een bedrag als bijslag verschuldigd is. welk bedrag voor elk perceel afzonder lijk bepaald zal worden. Deze bijdrage nu zullen voor hen, die reeds een jaar of langer stroom afnemen, in het algemeen worden vastgesteld op dezelfde basis als j bij gemeentelijke exploitatie is geschied. Nemen wij bijv. aan dat het vastrecht van een afne mer te Schagen Is vastgesteld naar een stroomverleden van 100 kW.h., terwijl deze afnemer In een jaar 200 k.W.h. heeft afgenomen, dan zal deze verbruiker bij ge meentelijke exploitatie moeten betalen: Vastrecht 100 x 17 cent is f 17.—- stroomverbruik 200 x 7 cent is f 14. meterhuur f 4.20 Totaal i 35.20 Bij provinciale exploitatie zal deze afnemer moeten opbrengen: vastrecht 100 x 25 cent is f 25. stroomverbruik 200 x 5 cent is f 10. meterhuur f 3. Totaaal f 38. Voor nieuwe stroomverbruikers in woonhuizen, die dus geen stroomverleden hebben, wordt de bijdrage vastgesteld naar het vloeroppervlak, terwijl in dat ge val voor winkels, boerderijen, werkplaatsen, café's e.d. de maandelijks verschuldigde bijdrage zal worden vast gesteld aan de hand van de vloeroppervlakte van het betreffende perceel, verhoogd of verlaagd met een ze ker percentage, dat' verband houdt met het geschat ver bruik in het perceel, dan wel uitsluitend aan de hand van het geschat verbruik. Het kleinste vastrechtbedrag is op f 0.50 per maand gesteld. Afnemers, die voor eigen rekening een warmwaterreservoir met een in houd van tenminste 30 L., een veevoederketel of een ■waschau tomaat aangeschaft hebben en gebruiken of een warmwaterreservoir van ons bedrijf in huur hebben genomen, alle in de nachturen tusschen 23 en 7 uur en de daguren tussohen 10.30 en 14 uur in hun perceel voor verlichting en huishoudelijke doeleinden afgeno- eaer?ie te&en cent Per kW.h. wordt berekend. Wanneer aan het eind van een kalenderjaar blijkt, dat een afnemer meer dan gemiddeld 30 cent per k.W.h. beeft betaald, dan wordt het meerdere van bedrijfswege terugbetaald. Kleinkrachtverbraik. Voor stroomverbruik ten behoe- c-van motoren zijn drie tarieven ingevoerd, n.1.: 1 Krachtdubbeltarlef, voor afneming buiten en in den spertijd. d' .?Tac^tenkeïtarlef, voor afneming buiten- en in den opertgd. 3. Tarief voor motoren, die hinder in den spertijd zou den kunnen veroorzaken, en welke geen stroom in den spertijd mogen afnemen. Voorts zullen bij eventueel© overneming ook worden ingevoerd de speciale tarieven der provincie o.a. het malerijtarief, het zuivelbedrijftarief, het tarief voor be sproeiing in broeikassen, het tarief voor onderbemaling enz. Bij aanvaarding van het straatverliohtingscontract zal bij eer. gelijk aantal lantaarns als in het jaar 1931 en bij gelijken brandduur en bij overeenkomstige licht sterkte naar raming voor de bestaande electrische straatverlichting een jaarlijksche vergoeding van pl.m. 160 aan ons Bedrijf verschuldigd zijn. De kosten van aanschaffing van nieuwe lampen en zekeringen zijn voor rekening der gemeente Wat de afnemers betaalden en wat zij na overdracht aan de provincie zullen moeten betalen. In het rapport wordt dan nagegaan, welk bedrag door de afnemers in deze gemeente voor het stroom verbruik in het jaar 1931 is opgebracht en welk be drag bij provinciale exploitatie bij toepassing van de provinciale tarieven voor een gelijk stroomverbruik naar raming zou moeten worden opgebracht. G.EJB. Voor licht en huishoudelijke doeleinden f 36.897, voor krach tdceleinden f 4472, voor meterhuur f 4447, totaal f 45816, openbare verlichting gratis, blijft f 45816. PJE.N. Voor licht- en huishoudelijke doeleinden f 43209. voor krachtdoeleinden f 4321. (In deze beide bedragen is be grepen de vergoeding voor den stroom voor gemeente lijke inrichtingen, welke bij gemeentelijke exploitatie gratis wordt geleverd) voor meterhuur f 4020, voor open bare verlichting f 160, totaal f 51710. In totaal zal dus bij provinciale exploitatie voor het zelfde stroomverbruik als in het jaar 1931 een bedrag van rond f 5900 meer moeten worden opgebracht dan by gemeentelijke exploitatie het geval is geweest. Wat de technische voorziening aangaat, wordt er op gewezen, dat in het transforma torstation „Dorpen" een nieuw schakelbord voor 4 rich tingen gemonteerd zal dienen te worden, het nieuwe bord verplaatst en daardoor de bestaande kabels ver lengd en van nieuwe binnenelndsluitingen worden voor zien. Het laagspanningsbord van het voedingspunt „Lan ge Snevort" zal gewijzigd moeten worden, enz. Het hoofdnet. zal worden aangevuld met een kabel vanaf het te stich ten hoogspanningsvoedingspunt „Witte Paal", langs den Laanderweg tot in de bestaande verdeelkast nabij den spoorwegovergang. Door het inrichten van het voedingspunt aan de Witte Paal wordt de bedrijfszekerheid vergroot. Het rapport vermeldt dan verder dat bij de herzie ning van het bovengrondsohe laagspanningsnet diverse palen moeten worden vervangen, vernieuwd, aange bracht, rechtgezet enz., terwijl 408 waarsohuwingsplaat- jes moeten worden aangebracht, 37 bliksemafleiders ver vangen, 21 idem worden gemonteerd. Als gevolg van de vernieuwing en verandering van steunpunten is het noodzakelijk het net over een lengte van pl.m. 13 K.M. opnieuw te spannen en te regelen. Verder worden tal van opmerkingen gemaakt, die in grijpende veranderingen noodig maken. Ook de straatverlichting zal worden herzien: zes be staande Armatoren zullen door ondergrondsohe lan taarns worden vervangen. Tenslotte zal, waar geen netteekening aanwezig is, wat toch van zeer groot belang moet worden geacht, in verband met eventueel optredende storingen, het onder- grondsche net in teekening worden gebracht. De kosten van deze werkzaamheden. De kosten dezer werkzaamheden worden op totaal f 27.795 geraamd. Het personeel. Bij de bespreking werd overeengekomen, dat omtrent het personeel thans in dienst van het electriciteitsbe drijf der gemeente, getracht zal worden, overeenstem ming te bereiken bij het verdere overleg, dat in deze aangelegenheid tusschen het gemeentebestuur en de directie van het P.E.N. nog zal plaats hebben. De in dit schrijven vervatte aanbieding doet de di rectie gestand tot en met 1 October 1932. In den Raad van 16 September j.1. is een commis sie benoemd, bestaande uit de H.H. Mr. J. A. E. Buis kool, H. v. Nuland en J. Schoorl Pz., tot onderzoek en beoordocling van de aanbieding van het P.E.N. ter overname van het. Gem. Electr. Bedrijf. Uit het zeer lijvig en 17 folio-vellen beslaande rap port, doen wij de volgende korte mededeelingen: Het aanbod van het P.E.N. dateerde van 7 Juli 1932 en was geldig tot 1 October 1932.. Voor dien datum kon do commissie natuurlijk niet gereed met haar omvangrijk werk. De commissie heeft haar beoordeeling gebaseerd op de punten: le. De financieele geschiedenis van het bedrijf. 2e. De waardeering der activa van het bedrijf. 3e. De winstcapaciteit van het bedrijf. 4e. De belangen van de stroomgebruikers. 5e. Het geldelijk belang der gemeente, mede in ver band mot de belangen van het personeel der bedrij ven en met de toekomstverwachtingen ten aanzien der elec-triciteitsvoorziening. Wat het eerste punt betreft, geeft de commissie een groot aantal cijfermateriaal, waaruit blijkt, dat de totale kostprijs van het leidingnet tot 31 December 1931 was f 122.357.3ÖV2, en hierop totaal uit het ver nieuwingsfonds was betaald, afgeschreven en ver kocht f 109.642.90; zoodat de boekwaarde was f 12.714.46V2. De meters zijn op f 1.na afgeschreven, terwijl de totale kostprijs is geweest fl8.814.S5. Naar aanleiding van de door het P.E.N. genoemde gebreken van ons Gem. Electr. Bedrijf, gaat de com missie uitvoerig de waardeering, der activa van het bedrijf na en concludeert, dat schakelbord en trans formatie-station Dorpen en langspanningsbord en voe dingsbord Lange Sncvert, eigendom van het P.E.N. zijn, ook door personeel van het P.E.N. zijn geplaatst en gemonteerd. De commissie stelt vast, dat het P.E.N. aan de gemeente inrichtingen heeft verhuurd die in allerlei opzichten niet deugen en aan veiligheids voorschriften niet voldoen. "Verschillende onderdeelen passeeren daarna do revue, om tenslotte over het hoofdnet te zeggen, dat de behoefte om het stuk bovengrondsch net Spoor- overgang, Laanderweg, Witte Paal te vervangen door kabel, niet is gebleken. In de toekomst komt daarin echter verandering met het oog op a.s. weg verbree ding daar. Dat er 107 palen zouden moeten worden recht gezet, lijkt de commissie overdreven. Wel is haar bekend dat er palen scheef staan, maar dat zal in dit water en windland wel zoo blijven. Dat er 350 paalkappen moeten worden vernieuwd, acht de commissie uitgesloten. Het aanbrengen van waarschuwingsplaatjes wordt ondoeltreffend geacht. Dat enkele bliksemafleiders zouden moeten worden geplaatst, lijkt de commissie niet ongevvenscht, dat er 37 van de bestaande moeten worden vervangen, is de commissie niet gebleken. Wel heeft de commis sie opgemerkt, dat in een naburige gemeente, waar het P.E.N. haar bedrijf heeft, elke bliksemafleider ontbreekt. Dat ons pl.m. 13 KLM. lange gemeente lijke net opnieuw zal moeten worden gespannen, kan de commissie niet aannemen. Verschillende andere gemaakte opmerkingen wor den behandeld en wordt het aanbrengen van nieuwe meterborden onnoodig geacht en komt tot de slot conclusie, dat de critiek door het P.E.N. op ons Gem. net geuit, sterk overdreven is. Dat een bedrag van f27.795.noodig wordt geacht voor verbetering van het plaatselijk net kan de com missie niet als juist aannemen. Daarom werd door tusschenkomst van B. en W. aan het P.E.N. daarover een specificatie gevraagd. De Comm. was gebleken, dat deze verbeteringen in andere overgenomen Gem. bedrijven niet altijd dadelijk maar in den loop der jaren soms waren aangebracht De commissie wenscht te voorkomen dat verbete ringswerkzaamheden. welke nu reeds tot de taak van het P.E.N*. als grootstroomleverancier behooren, in vloed uitoefenen ten nadeele op den verkoopsprijs van het G.E.B. en anderdeels acht de commissie het gowenscht in een eventueel overname-contract de be paling op te nemen, dat de tegenwaarde van ver- beteringswerken, welke bijv. binnen één jaar na overname niet zijn uitgevoerd, aan de gemeente zal worden uitgekeerd. Van B. en W. mocht de commissie over die ge vraagde specificatie nog geen antwoord ontvangen. De commissie noemt vervolgens alle activa van het Gem. Bedrijf op en komt 'tot een kostprijs voor alles van f 140.696.38M. De activa verkeert algemeen in goeden staat en mag als activa in een goed ren- deerend bedrijf momenteel veilig gewaardeerd wor den op 75 van de aanschafwaaröe, of afgerond f 105.000.-. Vervolgens behandelt de commissie de winstcap-i- citeit van het bedrijf. De netto-winst na afschrij ving beloopt over de jaren 1C20'31 f51155.31, plus recognities aan dc gemeente f 1600, totaal f 5275531. Aan extra-afschrijvingen in die jaren is besteed f32805.53. In werkelijkheid is dus de winstcapaciteit van het bedrijf veel grooter dan uit het totaalbedrag der netto-winst is af te leiden. De commissie oordeelt, dat nu onze geheele ge meente aan het electriciteitsnet is aangesloten, de groote uitbreiding op groote schaal en ook de extra afschrijvingen achter den rug zijn, concludeert dat daardoor een bedrag van f2000 per jaar buiten de gewone winst zal vrijkomen. Zij becijfert verder de bedrijfsresultaten van 1931 als grondslag nemend, dat voor 1933 mag worden begroot een totaal winst van f7926.94, welke winst voor 1934, 1935, 1936 en 1937 en volgende jaren wordt becijfert op respectievelijk f 9383.41, f 10511.20. f 11822.90. en f 12850.90. Zoodat de commissie in dit opzicht in ons G.E.B. een groot perspectief ziet. De belangen der stroomverbruikers behandelt zij daarna en vergelijkt de tarieven van de gemeente Schagen en waar het P.E.N. direct aan huis levert. Zij vestigt hierbij de aandacht op de voorstellen die Ged. Staten thans aan Prov. Staten hebben gedaan ten aanzien van tariefverlaging en concludeeren dat wat Schagen aanstonds minder aan het P.E.N. voor maximale belasting zal moeten betalen, vol gons aanwijzing van den minister van Waterstaat direct aan de stroomverbruikers moet ten goede ko men en dit is volgens de commissie het eenvoudigst te bereiken door den stroomprijs met 1 cent per K.W.U. te verlagen. De commissie zet haar tariefsvergelijking nu verder door en meent wat de grootindustrie betreft, alleen Timmerfabriek en Verwerkingsinrichting in aanmer king komen, die 7 cent betalen voor de eerste 5000 K.W.U. en verder 5 cent. Dit is een zeer laag tarief, waartegenover het P.E.N. geen gunstiger tarief zal kunnen stellen. Voor de klein-industrie is het P.E.N. duurder. De commissie meent dat van stroomgebruik bij het P.E.N. in de speruren niet veel zal komen, daar dit te duur is. De, commissie behandelt vervolgens het nacht- stroomtariof en concludeert na haar weergegeven be rekeningen, dat onder het overgroote deel der ge meentenaren het nachtstroomtarief weinig toepas sing zal vinden. De commissie geeft vervolgens een lijst van stroomverbruikers en becijfert wat deze bij het G.E.B. en het P.E.N. moeten betalen. Wij laten er enkele volgen: K.W.U. Stroomverleden Verbruik G.E.B. P.E.N. 15 20 8.15 7.75 20 47 10.89 10.35 40 131 20.17 19.55 100 128 30.16 34.40 100 117 35.59 36.85 210 227 55.79 66.85 290 054 99.28 10S.20 600 1322 198.74 219.10 960 1005 237.75 293.25 1580 2095 419.45 502.75 Dit zijn stroomverbruiken van klein en groot en met kléine, normale, groot en zeer groote overschrij dingen van het stroomverleden. Voor enkele kleine gebruikers is het P.E.N. goed- kooper, voor onze groote verbruikers, onze midden standers, is het P.E.N. duurder, zeer belangrijk zelfs. Wat de gemeente zelf betreft, als stroomverbruik- ster wordt opgemerkt, dat stroom en onderhoud door het bedrijf gratis wordt.geleverd. Aan het P.E.N. zal jaarlijks f 160 moeten worden betaald, waarbij nog onderhoud, tezamen te schatten ap f185 per jaar. De commissie concludeert dat bij overname door het P.E.N*. in totaal 16415 per jaar meer door de stroomverbruikers moet worden opgebracht. De commissie zet haar becijieringen door wat het geldelijk belang der gemeente betreft en zegt, dat het bod dat het P.E.N. voor het G.E.B. doet, nl. f 176.000, feitelijk moet worden verminderd met de f 21700 van hol Vernieuwingsfonds. Dit is op 1 Ja nuari 1933 terdege kapitaal der gemeente. Er blijft dus over f154.300. Dit is alleen het geval als de f 5000 recognitie, die volgens de begrooting 1932 in de gemeentekas behooren, ook daarin komen. Blijft het P.E.N'. op bet standpunt dat deze f5000 in de be drijfskas moeten blijven, vermindert dat bedrag van f 15-4.300 daarmee feitelijk. Dit bedrag van f154300 zou kunnen worden benut tot het aflossen van leeningen tot een bedrag van f 136305, waarna nog f 17895 voor aankoop beleggin gen overblijft. De commsisie becijfert een rentevoordeel van f 7223.79. De reeds vermelde winstsaldi van het be drijf toonen reeds aan dat dit de gemeente een ver lies zou bezorgen. Eeu recognitie van f8700.— op de begrooting 1933 spreekt ten dien opzichte bookdeelen. De commissie behandelt daarna de personeels kwestie en ziet geen andere oplossing dan dat aan allen met name genoemde employé's bij overname door het P.E.N. eervol ontslag wordt verleend uit hun functie bij het G.E.B. en dat hen te dezer zake het hun toekomende wachtgeld worde toegekend met behoud der pensioenaanspraken op 65-jarigen. leeftijd. De commissie heeft ten aanzien van deze kwestie alles nader becijfert en concludeert, dat. voor do hee ren Blaeser, Van der Ben en Bak in totaal afgerond, f29.000— zal moeten worden betaald aan wachtgeld. Dc commissie acht het billijk, dat bij overname van het G.E.B. de kooper dit bedrag betaalt. De pensioenregeling behandelt de commissie even eons uitvoerig, en meent dat noch dc gemeente, noch de betrokkenen eenige schade bij overgang van liet G.E.B. mogen lijden. De commissie heeft eveneens nog ernstig bespro ken de vraag wat. kan er gebeuren na afloop van het 25-jarig stroomleveringscontract der gemeente met het P.E.N. De commissie redeneert, na dit punt. uitvoerig on der de loupe te. hebben genomen, dat de verhouding tusschen het P.E.N". en do gemeente betreffende de levering van electrische energie, heheerscht wordt door een overeenkomst van 21 Maart 1918, welke zal eindigen op 20 October 1944 en dat de te betalen prijs voor de energie is vastgelegd in de genoemde over eenkomst., waarboven de gemeente onverplicht en tot wederopzegging toe. een toeslag betaalt van 50 wat de maximale belasting betreft, als zoogenaamd welwillende gemeente. De vraag ziet, de commissie dan onder de oogen wat er staat te gebeuren, indien en wanneer het. bestaan de contract zal zijn geëindigd. Het duurt nog 12 jaar. In dien tijd kan veel veranderen, zoowel ten voordee- le als ten nadeele der gemeente. Toch meent de com missie te mogen opmerken, dat verwacht mag wor den dat de gemeente in die 12 jaar meer voordeel dan nadeel van het G.E.B. zal hebben. Als ondanks dit de gemeente haar bedrijf aan het P.E.N. toch zou overdoen, zou dat zijn grond moeten vinden in een op dit oogenblik op zichzelf bijzon dere gunstige aanbieding van het. P.E.N'., óf omdat de gemeente tot de conclusie zou komen, dat in die 12 jaar de nog te verwachten voordeelen van het G.E.B. moet opwegen tegen de nadeelen welke de ge meente na afloop der overeenkomst te wachten zou den staan. De commissie komt tot de meening, dat het P.E.N. volgens haar concessie verplicht is aan Schagen stroom te blijven leveren. De eenige vraag blijft dus over of de Provincie alsdan zoodanig bezwarende voorwaarden zal kunnen stellen dat Schagen daarvan groot nadeel zal ondervinden. De commissie maakt uit de concessie op, dat daar voor geen vrees behoeft te bestaan, omdat de leve ring zal moeten geschieden onder algemeene voor waarden door den Minister vastgesteld. De commissie maakt, zich te dien opzichte dan ook niet bezorgd en angst voor de toekomst mag dan ook geen rol spelen. De commissie komt eindelijk tot de slotconclusie, dat het G.E.B. verkeert in een zeer gunstige finan ti eele positie. De winstkansen van het. bedrijf zijn zeer belangrijk en bij terugkeer naar normale toe standen zullen flinke tariefsverlagingen mogelijk zijn. De activa verkeert in goeden staat en de geoefende critiek is sterk overdreven. De ingezetenen zouden bij het P.E.N. een belang rijk bedrag meer moeten betalen en de overdracht van het G.E.B. dus voor hen nadeelig. Indirect als kiezers hebben de burgers medezeggingschap op het bedrijf. Ten aanzien van het personeel zou een nadere re geling moeten worden overwogen. Strikt zakelijk zou overdracht kunnen worden over wogen tegen een totale extra kapitaalvergoeding door het P.E.N. van tenminste f399.500.—, een bedrag dat nader door de commissie wordt toegelicht. En dit onverminderd de overname door het P.E.N'. van alle verplichtingen ter zake van nog ten laste van het bedrijf lcopende leeningen en vordering van derden, enz., enz. Dit bedrag ook nog te verhoogen met een omschreven som ter verzekering van de pensioensbc- langen van het betrokken personeel. De commissie zegt. dat de aanbieding van het P.E.N., gedateerd 7 Juli 1932, in geen geval kan wor den geaccepteerd. De commissie verklaart dat baar oordeel in deze eenstemmig is. RAAD SCHAGEN. Vergadering op Donderdag 22 December 1932. des namiddags ten kwart over twee ure. Punten van behandeling: 1 Mededeelingen van den Voorzitter. 2. Stemming inzake recognitie radio-centrale. 3. Ingekomen stukken en adressen. Ged. Staten, goedkeuring geldleening f 400.000.—, Ged. Staten, goedkeuring verordening agentschap arbeidebem iddel 1 ng Ged. Staten, goedkeuring aanvaarding legaat f 2000 Ged. Staten, betreffende kanalisatie. Verificatiebureau, rapport kasopname Eierveiling. Ned. Bond van Veehandelaren, dankbetuiging voor de laadbrug. Ged. Staten, betreffende grondslag biljarten perso neel© belasting. 4. Benoeming onderwijzer U.L.O.-school. Benoeming agent arbeidsbemiddeling. 6. Benoeming Directeur Gemeente-Eierveiling. 7. Voorste] tot het verleenen van reductie op de land pachten. 8. Regeling pensioensgrondslagen gemeenteambtena ren over 1932. 9. Vaststelling begrooting. dienst 1933. 10. Wijziging belastingverordeningen. 11. Vastelling 2e kohier hondenbelasting. REDUCTIE LANDPACHT. B. en W. stellen den Raad voor aan de pachters van de gemeentelanderijen een reductie van huur te geven als volgt: de heer G. Plevier, pacht f 175, reductie f 28; de heer Jb. v. d. Oord, pacht f 250. reductie f 85; de heer G. de Hoop, pacht f 28, reductie f 12.50. DIRECTEUR EIERVEILING. B. en W. doen den raad de volgende voordracht voor benoeming directeur eierveiling: 1. dc heer S. Rente naar Callantsoog; 2. de heer J. de Vos, Bergen; 3. de heer W. Watertor, Schagen. AGENT ARBEIDSBEMIDDELING. B. en W. doen den raad de volgende voordracht voor agent Arbeidsbemiddeling: 1. de heer J. Helder. Scha gen; 2. de heer G. Rempt, Schagen; 3. de heer J. C. Vlottes, Schagen. VOORDRACHT ONDERWIJZER U.L.O.-SCHOOL. B. en W. doen den raad de volgende voordracht voor onderwijzer U.L.O.-school: 1. de heer C. Wardenaa.r. Kol- horn; 2. de heer C. D. Zaal, Texel; 3. de heer H. F. de Vries, Deventer. SPARTAVRONE. Zondag zal „ijs en wederdienende" bovengenoemde wedstrijd plaats vinden op 't terrein aan den Loet. Naai de ranglijst doet vermoeden, behoort Vrone' tot een der zwakkere broeders, maar men rekene daar niet zoc stee-vast op. Vrone is niet bijsteT fortuinlijk geweest tot nu toe. 't Is een flinke, enthousiaste ploeg, die dan ook wel het beste beentje zal voorzetten om hier een goed resultaat te behalen. We zijn er van overtuigd dat het publiek wat goeds te zien zal krijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5