PUR0L rijk aan geneeskracht
den aangeslagen naar een belastbaar inkomen van
f350 of minder voor de helft in bovengenoemd school
geld worden aangeslagen.
Thans wordt voorgesteld, de regeling van het
schoolgeld te bepalen als volgt:
Bij een aanslag van een zuiver inkomen van f 1000
tot f2000 f0.40 per maand per leerling en voor ei
ken leerling meer uit hetzelfde gezin f 0.30 per maand.
Bij aanslag van een zuiver inkomen van meer dan
f2000 zullen deze bedragen zijn respectievelijk f0.30
en f 0.60 per maand; Niet aangeslagenen worden vrij
gesteld.
De heer Schoort zegt dat de commissie met het
voorstel accoord gaat, maar het is gewenscht, dat als
een commissie de begrooting naziet, dergelijke voor
stellen uit de memorie van toelichting blijken.
De Voorzitter zegt dat commissie met die opmerking
gelijk heeft, er zal voortaan rekening mee worden ge
houden.
De heer Van Nuland vindt zeer sympathiek In het
voorstel, dat niet-aangeslagenen In de Rijksinkomsten-
belasting vrijgesteld worden van dit schoolgeld. Maar
spr. zou dit willen uitbreiden tot de lagere school.
De Voorzitter zegt dat die bepaling er reeds is.
Het voorstel van B. en W. wordt met algemeene
stemmen aangenomen.
Hierna wordt gepauzeerd.
De commissie had inlichtingen gevraagd omtrent
de bijdrage aan andere gemeenten in de kosten van
Rijkswege gesubsidieerde Gymnasia.
B. en W. deelen mee, dat geen leerlingen uit deze
gemeente een gymnastium bezochten.
De commissie vroeg eveneens inlichtingen over
den post bijdrage bezoek nijverheidsscholen in an
dere gemeenten. B. en W. zeggen dat het aantal der
leerlingen is toegenomen.
De commissie merkte op. dat de kosten verpleging
patiënten in Prov. Ziekenhuizen met f50 per patiënt
was verlaagd, waarom werd voorgesteld den post
met f250 te verlagen. B. en W. gaan hiermee ac
coord.
Over de subsidie van f225 aan de Harmonieka
pel dacht het college van B. en W. niet eenstemmig.
De minderheid, de heer Blaauboer, wees erop, dat
uit de begrooting der kapel bleek, dat vorig jaar
f100, nu f200 was uitgetrokken voor aflossing
vaandel. Spr. meende dat f100 voldoende was en
daarom een lager subsidie der gemeente gemoti
veerd.
De heeren De Veer en Buiskool gingen hiermee
accoord, terwijl de heer De Vries zeide, dat de meer
derheid van B. en W. meende dat er een abuis in
deze begrooting was, omdat een bezoek aan een con
cours niet stond vermeld en daarvoor hadden zij
f50 gereserveerd.
H§t voorstel om f225 te geven werd aangenomen,
tegen de heeren De Veer, Buiskool en Blaauboer.
De commissie had in den breede betoogd, dat nu de
de aanleg der kanalen Stolpen-Schagen-Kolhorn zoo
ver beneden de begroote bedragen zou komen, het
billijk was dat, waar de bijdrage van Schagen was
bepaald op 1/6 der kosten, het toegestane bedrag,
zijnde f5000 réus f2850 per jaar, verlaagd werd.
B. en W. beaamden dit, maar achtten den tijd nog
niet gekomen om nu reeds daartegen op te komen.
De heer Schoorl bepleitte nogmaals de billijkheid
van verlaging en drong er op aan dat B en W., voor
dat de bijdrage werd betaald, nog eens vroegen of
verlaging mogelijk was.
B. en W. zouden dit doen.
Vervolgens kwamen verschillende op- en aanmer
kingen betreffende kassaldi der bedrijven, het niet
juist verantwoorden der rentebedragen, enz. De
commissie drong er thans bij monde van den heer
Schoorl op aan, dat den Gasdirecteur in deze er op
werd gewezen, dat hij op dat alles beter moest let
ten, wat den burgemeester de ontboezeming ontlokte
dat de gasdirecteur zulke aanmerkingen voor kennis
geving placht aan te nemen.
Kwijtschelding van ten onrechte genoten
inkomsten.
Dc minderheid der commissie, nl. de heer Van Nu
land, had er bezwaar tegen dat het bedrag van f 226,
dat tot dusver door den gasdirecteur aan het be
drijf jaarlijks was gerestitueerd wegens volgens de
uitspraak van den raad, in de corruptiedagen ten on
rechte genoten inkomsten, nog langer te handhaven.
Spr stelde voor dezen post te schrappen.
Voorzitter wijst er op, dat reeds verschillende ma
len dit punt in den raad ter sprake was gebracht en
toen bleek, dat ook de heer Buiskool het noodig vond
hierover het woord te voeren, achtte Voorzitter het
't beste dit in comité te doen. Spr. doet dat niet voor
zichzelf, maar in het belang van den directeur.
De raad gaat dus voor de derde maal in comité.
Na heropening volgt stemming over het voorstel
van den heer Van Nuland om dezen post te schrap
pen. dus voortaan den gasdirecteur vrij te stellen van
de betaling van dit bedrag.
Dit voorstel wordt aangenomen met 6 tegen 5
stemmen, nl. de heeren Schoorl, Dc Vries, De Veer,
Bakker en Blaauboer. De andere stemden voor.
De Voorzitter zegt, dit besluit ter vernietiging aan
de Kroon te zullen voordragen.
En dan zal ik het, zeide de heer Buiskool, het ver
dedigen.
Ook over het Grondbedrijf had de commissie ver
schillende aan- en opmerkingen ten opzichte van
de boekhouding. B. en W. vereenigden zich in hoofd
zaak hiermee.
De vacantietoeslag.
Sprekende over den vacantietoeslag van 't gemeente-
personeel zegt de heer Bakker als minderheid der com
missie te zijn geweest tegen intrekking hiervan. Spr.
zegt dan dat men allerwege over bezuinigingen spreekt.
Er moet ook wel wat voor de begrooting gedaan worden,
maar stuitend is 't om er te kooien, een bepaald deel
van 't salaris hiervoor te bepalen. Men zegt dat 't le
venspeil is gedaald, maar spr. meent juist dat dit niet
het geval is. Hier gaat 't om goed personeel te treffen.
Spr. is er voor om den vacantletoeslag te handhaven, 't
Is bovendien een klein bedrag.
De heer Orsel is 't met- den heer Bakker eens. De
mensohen zullen dan dubbel getroffen worden. Eerst
werd op 't salaris gkort en nu zal men dan ook nog den
vacantietoeslag willen inhouden.
De heer Van Nuland, sprekende namens de meerder
heid der commissie, merkt op, dat de heer Bakker nu
wel zegt dat 't een gering bedrag is, maar vele kleine
bedragen maken een groot. Er moet op de kleintjes
juist worden gelet. Spr. meent dat de vacantietoeslag
zonder eenig bezwaar kan worden ingehouden. Dan
meent spr. dat de prijzen over 't algemeen bij vorig jaar,
van de levensmiddelen erg omlaag zijn gegaan. Wat de
vacantietoeslag betreft, wil spr. 't volgende opmerken.
Eerst is besloten het te verstrekken. Dat is inderdaad
waar, maar 't moet beschouwd worden als een gift en
't valt buitenelke arbeidsvoorwaarde. In goeden tijd
gegeven ontmoet 't niets geen bezwaren om 't nu, nu
de tijden zoo slecht zijn, 't in te houden. Later kan 't
altijd tooh weer worden gegeven. Momenteel noemt spr.
't geen aanslag op rechten en vindt Intrekking zeer ge
motiveerd.
De heer van Erp zegt dat 't personeel er juist beter
van wordt, zooals de commissie voorstelt.
De heer Orsel noemt de prijzen van de levensmiddelen
enz. niet gezakt, integendeel.
Mr. Buiskool is voor handhaving. Spr. vindt dat men
juist in deze moeilijke, nare tijden de arbeiders wel va-
cantie mag geven. Op den vacantietoeslag wordt al bij
voorbaat gerekend, en ia 't als t niet meer verstrekt zal
worden, een geduchte tegenvaller. Spr. wil 't dit jaar in
elk geval bestendigd zien.
De heer De Veer is 't met den heer Buiskool niet
eens. Spr. ziet niet in dat dit gemeentepersoneel er zoo
zorgvol aan toe is. De gemeente kan bovendien 't geld
miet missen en de gemeente kan 't niet van een boompje
plukken, Spr, wil den vacantietoeslag wèl laten ver
vallen, -
t Voorstel van de minderheid van de Commissie: t
laten behouden van de vacantietoeslag wordt verworpen
met 47 stemmen. Vóór stemden de heeren Orsel, Stam,
Bakker en Buiskool.
Waar de commissie vraagt naar de bestemming van
de oude school antwoorden B. en W. dat daaraan nog
geen bestemming is gegeven.
De heer Orsel zegt nog eenige punten te willen aan
voeren om te bezuinigen, maar de heer Schoorl als
voorzitter der commissie meent dat 't beter is dat hU
eerst een overzicht geeft van de conclusies van de com
missie.
Hierover ontspint zich een debat.
De heer van Nuland meent dat de heer Sohoori alle
recht heeft eerst te spreken. De eventueels voorstellen
van den heer Orsel zullen op de cijfers, door den heer
Schoorl te noemen, niet den minsten invloed hebben.
Voorzitter denkt dat 't tooh beter is dat eerst de heer
Orsel spreekt
De heer Van Nuland is 't er lang niet mee eens. De
commissie heeft dagen en nachten opgeofferd aan de
begrooting en meent dan ook dat alle recht aan de
zijde der commissie is.
Voorzitter zegt 't zeer eigenaardig te vinden dat de
commissie achteraf met voorstellen gaat komen. Dat
heeft spreker in al die jaren dat hy hier ls nog niet
meegemaakt
Ook den heer Van Erp bevreemdt het. Spreker vindt
't b.v. vreemd, dat de commissie niet heeft vastgelegd
dat ze 45 pet. opcenten op de personeele belasting ge
schrapt willen zien.
De heer Van Nuland zegt met verheffing van stem,
elk verwyt te zullen afwijzen. Er is aangedrongen op
spoedige inlevering van het rapport en daardoor ls er
wat vluchtig gewerkt.
Voorzitter sluit hierover alle discussies en geeft het
woord aan den heer Orsel.
De heer Orsel wyst dan op den post f 60.vallende
op het keuren voor den dienstplicht Het vorig jaar is
er al aanmerking op gemaakt, maar spreker hoorde er
niet meer van. Spreker wil de keuring laten plaats
vinden in de oude openbare lagere school. Dan kost 't
ook niets. Spreker is tegen 't keuren in de café's.
Voorzitter: Ook 't keuren in de oude school zal geld
kosten. Zoo ziet men, aldus Voorzitter, dat men de
oude school niet in puin moet laten vallen.
De heer Orsel: Dat wil ik absoluut niet. Ik wil er
een badinrichting hebben! Wat betreft den post van
f 60.deze wil spreker op de helft terug gebracht
zien.
Voorzitter zegt dat in café's geen drank getapt wordt
op die keuringsdagen.
Mr. Buiskool vindt f 60 ook wel wat veel en wil 't
op f 40 gebracht zien.
De heer Orsel zegt daartegen ook geen bezwaar te
hebben.
Allen zyn daarvoor en zoo wordt deze post van f 60
op f 40 teruggebracht
De heer Orsel, voortgaande, zegt bemerkingen te
hebben op den post f 400 voor vergoeding van de on
kosten voor vrachtauto der gemeente. Spreker meent
dat dit veel te boog is. Verzekerd is de wagen niet en
de benzine is er ook niet by. f 300 is, meent spr. ge
noeg.
Mr. Buiskool gelooft ook dat f 400 aan den royalen
kant is.
De heer Blaauboer bestrijdt dat t Is een oude
vrachtauto en die kosten veel aan onderhoud.
De heer Orsel: Dan dat ding opruimen en een nieuwe
koopen; dan zijn we vast goedkooper uit.
Voorzitter noemt 't ook gevaarlyk, dezen post te
verlagen tot f 300. Er wordt heusch niet meer uitge
geven dan noodig is.
De heer De Vries vindt f 400 zeker niet hoog geno
men.
Besloten wordt dat een onderzoek zal worden inge
steld of f 400 te hoog is.
De heer Van Erp wil den poet f 400 voor presentie
gelden van den raad geheel geschrapt zien. Den arbei
ders, aldus spreker, wordt een arm uitgedraaid en dan
ligt 't op den weg om ook een veer te laten.
De heer Bakker zegt ook arbeider te zyn, maar laat
zich door den heer Van Erp zoo maar geen arm uit
draaien. Als men een halve dag in vergadering zit, dan
derft men loon en dat dient toch te worden vergoed.
Het voorstel van den heer Van Erp komt in stem
ming en wordt verworpen met 29 stemmen. Voor
stemden de heeren Bulskool en Van Erp.
De heer Van Erp vraagt of hy nu wat over de be
lastingen mag zeggen.
De Voorzitter zegt dat hy aan den heer Schoorl heeft
beloofd, dat deze na de bespreking van de begrooting
het eerst zou spreken over de belastingen.
De heer Van Erp zal zich daarbij neerleggen, maar
epr. acht dat niet den normalen gang van zaken, het
wordt spr. wel wat al te bar.
De heer Stam merkt op dat de post ontvangst inge
volge de bioscoopwet met f 25 dient te worden ver
laagd, want de tweede bioscoop is opgeheven. Zal
geschieden.
De heer Stam vraagt of de post marktgelden niet
wat laag is.
De Voorzitter zegt dat de raming is gebaseerd op de
ontvangsten tot nu toe in dit jaar.
De heer Stam wyst op den aanvoer van varkens
voor de varkenscentrale.
De heer Blaauboer licht toe, dat men in dit opzicht
rekening dient te houden met het feit, dat Schagen
door de groote marktplaatsen zeer sterk wordt benijd
en dat er in Utrecht een groote protestvergadering is
geweest met het doel de leveranties over alle groote
markten verdeeld te krygen.
De heer Van Nuland acht het gewenscht dat ook wy
ons dan by den Minister aanmelden
De heer Blaauboer zegt dat er reeds krachtig 1 n
wordt gewerkt, want het is een gewestelijk boeren-
belang, dat de varkens niet naar alle mogeiyke plaat
sen vervoerd behoeven te worden.
De heer Van Nuland acht het toch goed by den
Minister op behoud van dien aanvoer aan te dringen.
De heer Stam wil verder den post schoolfeest en
schoolreisjes, f 320, pondsponds-gewyze over de ver
schillende scholen verdeeld zien, dus naar het aantal
leerlingen.
De heer De Vries meent dat de verdeeling al vry
precies naar het aantal leerlingen zal zyn: f 100 voor
OJL school, f 70 voor R.K. school, f30 voor de school
met den Bybel, f 80 voor St Nicolaasfeest bewaar
school en f 40 idem R.K. bewaarschool.
Den heer Van Nuland is gebleken, dat naar de R.K.
bewaarschool gaan 76 kinderen en naar die van de
openbare school ook dit aantal.
De Voorzitter wil dan de subsidie van de R.K. be
waarschool ook op f 80 stellen.
De heer Van Erp meent dat de gemeente voor
feestjes niet méér geld moet uitgeven, de ouders van
die kinderen zullen dan wel zorgen dat 't geld er komt.
Met 10 tegen 1 stem, die van den heer Van Erp,
wordt besloten ook voor het St. Nlcolaasfeestje aan
de R.K. school f 80 beschikbaar te stellen.
Met de pondspondsgewijze verdeeling der overige
subsidies gaat de raad accoord.
De raad biykt niet op de hoogte.
By den post kosten verlichting, verwarming en
schoonhouden van schoolgebouwen, vraagt de heer
Orsel, waarom met ingang van 1 October 1932 nog
geen conciërge voor de U.L.O.-school ls aangesteld.
De Voorzitter deelt mede, dat de oproeping van sol
licitanten zal worden geplaatst, een aparte conciërge
aan de U.L.I.-school zal worden aangesteld (1 Januari)
omdat het moeilijk is 2 hoofden van scholen te dienen.
Het zal de gemeente f 250 meer kosten. De tegenwoor
dige conciërge zal dan ook schoonhouden de voorberei
dende school.
De heer van Nuland had begrepen dat het hooger
uitgetrokken bedrag bedoeld was als belooning voor de
vrouw van den conciërge, een belooning, die spr. reeds
vroeger bepleit heeft
De Voorzitter dacht dat de raad in dit opzicht volle
dig was ingelicht en waax nu ook andere leden verkla
ren dit niet te zijn, drukt spr. er zijn spyt over uit
De raad kan zich met het voornemen van B. en W.
vereenigen.
De heer Mr. Buiskool vraagt hoe B. en W. zidh de
uitvoering van de preoarlo-belastlng denken. Wie moet
al die opmetingen doen?
De heer Schoorl meent dat de gemeente-architect dat
wel kan doen, of anders de gemeentetimmerman.
De Voorzitter merkt op dat het eChter ten koste van
ander werk gaat.
Ten aanzien van de begrooting deelen wij nog
mede:
De retributie*.
Als retributie uit het electriciteitsbedrijf wordt
thans geraamd f8300, vorig jaar 14300;
uit het gasbedrijf thans f 4200—, vorig jaar nihil.
In het ontwerp der begrooting is geraamd een hef
fing van 145 opcenten op de personeele belasting,
was vorig jaar 100 opcenten.
Veranderingen in de begrooting bij de behandeling
door den Raad zal tengevolge kunnen hebben, dat dit
aantal moet worden verhoogd of kan worden ver
laagd.
Opgemerkt wordt, dat 5 opcenten op genoemde be
lasting een bedrag vormt van f900.
Blijkens mededeeling van den Inspecteur der di
recte belastingen zal voor het jaar 1933 voor onge
veer 175 perceelen herschatting der huurwaarde
plaats hebben.
In verband met deze omstandigheid, alsmede met
de verwachting dat ook de grondslag mobilair een
lagere opbrengst zal geven, taxeert hij de hoofdsom
der Personeele belasting voor het jaar 1933 op f 18000.
(Vorig janr bedroeg de raming f20.000 en werden
100 opcenten door de gemeente geheven.)
De opcenten op de gemeentefondsbolasting worden
evenals vorig jaar voorgesteld op 80, doch de up-
brengst van deze belasting wordt 30 minder ge
raamd. waarmede ook de Inspecteur der directe be
lastingen zich kan vereenigen.
De verrassing van de begrootlngscommissie
De Voorzitter verleent nu het woord aan den heer
Schoorl om over de belastingen te spreken en deze be
gint met er op te wijzen dat de begrootlngscommissie
biykens haar rapport de begrooting vrij goed heeft be
keken. maar dat het de commissie toch aangenaam zou
zyn geweest als zy meer tyd zou hebben gehad. Door
omstandigheden was dit niet het geval. Maar een aan
gename verrassing komt nooit te laat. Spr. wyst er dan
verder op dat de commissie het zeer funest vindt dat in
dezen tijd de opcenten op de personeele belasting van
100 tot 145 moeten worden verhoogd. De bezuinigingen
die vandaag zyn verkregen beloopen f 1216.86. een be
drag, waarmee de opcenten op personeele belasting
hoogstens met 5 zouden kunnen worden verlaagd. De
commissie nu oordeelt dat de verhooging van opcenten
op de personeele belasting dient te worden tegenge
gaan, en wel door de ln vorige Jaren gemaakte reeervee
aan te spreken. Het gasbedryf heeft een reserve van
f 7216.64, het G.E.B. f 18718.84, en per 31 December mag
spr. die reserves veilig schatten respectievelUk op
f 10.000 en f 21.700. De gasfabriek heeft eerlang een
ovenbouw noodig en daarom mogen we uit die reserve
een niet te groote greep doen. Met het G.E.B. is dat an
ders. daar kan zonder eenig bezwaar een greep uit wor
den gedaan. Als de opcenten op de personeele belasting
inplaats van op f 145 op 100 gehandhaafd biyven, ont
breekt er een bedrag van f 8215.28 en spr. zou dat be
drag willen putten: f 6000 uit de reserve van het G.E.B.
en f 2215.28 uit de reserve van de gasfabriek. Belde be
drijven zullen krachtig genoeg blyven. De commissie
wtjst er nog op dat 1934 een iets gunstiger perspectief
opent, 't Is natuuriyk mogeiyk dat later dat perspectief
weer verdwijnt en dan zou voor dat deel de belasting-
schroef volgend jaar moeten worden aangedraaid. Maar
de commissie ziet in 1933 Juist een zeer moellUk jaar.
De heer Van Erp zegt dat hy datzelfde spelletje had
uitgevonden, maar het op wat eenvoudiger manier voor
gesteld te zullen hebben. Spr. merkt op dat B. en W.
er niet tegen opzien om ten behoeve van deze begroo
ting f 12500 uit de bedrijven te halen (winst der be
drijven). Spr. vreest dat de begrooting van 1934 nog
meer zorg zal geven dan deze begrooting. Maar ondanks
dat feit gaat spr. met het voorstel van de commissie
mee, omdat hy meent dat de burgery deze belastingver-
hooging niet kan dragen.
De heer Orsel had willen wyzen op de beteekents van
een heffing van 145 opcenten. BU een huurwaarde van
f 100 beteekent dat een personeele belasting van f 13.47.
Spr. had dan ook willen voorstellen om t.a.v. dé perso
neele belasting een progressieve belasting toe te passen
Door het voorstel van de commissie zal spr. dat idee
eChter laten vervallen.
De heer De Vries zegt dat het perspectief, de 100 op-
oenten handhaven, natuurlijk zeer aanlokkeltyk is, maar
B. en W. doen het voorstel om 145 opcenten te heffen
omdae met wiskundige zekerheid kan worden aangeno
men. dat de begrooting voor volgend jaar nog veel
moeilijker zal zijn samen te stellen. Spr. schroomt dan
ook om met volle hand uit dit spaarpotje te putten en
raadt aan voorzichtig te zyn. Reeds nu wordt uit
de bedrijven een respectabel bedrag geput. Spr. wUst er
op. hoe de heer Schoorl altyd met hand en tand de in
standhouding der reserves heeft bepleit. Spr. acht het
een gevaarlijke politiek de volle 45 opcenten op zU te
schuiven.
De heer Van Nuland is er altyd tegenstander van ge
weest, de baten der bedrijven ten behoeve van de ge
meente aan te wenden, maar nood breekt wet. De be
lasting wordt met grooten zorg opgebracht en het is
nu den tijd om de reserves te gebruiken.
De heer De Vries waarschuwt er vooral voor de re
serve van het gasbedrU'f te gebruiken.
De heer Van Nuland vindt het bedrUf gezond genoeg,
maar bovendien de commissie heeft geen bezwaar dat
b.v. uit de reserve van het G.E.B. f 7000 wordt geput
en uit die van de gasfabriek f 1200.
De heer Van Erp wil er den wethouder op wijzen, dat
B. en W. nu ook reeds f 8000 en f 4000 uit de bedrijven
halen. Dat is ook reeds een verkapte belastingopbrengst
De heer De Vries: Maar uit de winst, niet uit de re
serves.
De heer Van Erp wijst op de mogelijke wyziging van
de gemeentefondsbelasting, in welk geval de gemeente
toch de verhooging van opcenten op de personeele be
lasting niet ontgaat.
De heer Blaauboer is in principe een groote tegen
stander van heffing van 145 opcenten op de personeele
belasting, omdat hij deze belasting de onblliykste belas
ting vindt. Maar spr. ontraadt om van de reserves te
gebruiken, vooral van die der gasfabriek dient geen
cent afgenomen te worden. Want spr. wijst op het be
sluit om een naburige gemeente gedeeltelijk van gas te
voorzien, een speculatie, die het noodig maakt dat de
reserve van het bedrijf intact biyft.
De heer Orsel zegt principieel er tegen te zyn dat
baten uit de bedrijven worden genomen, maar als 145
opcenten worden geheven, vreest spr. dat er vele af
schrijvingen zullen komen.
De heer Schoorl wijst er op dat in de begrooting voor
1933 een drietal leeningen voorkomen, waarvoor aan
rente en aflossing ruim f 7300 moet worden betaald.
In 1934 is de gemeente echter vrij van die betaling.
De Voorzitter: Als er tenminste niet meer bykomt.
De heer Schoorl: Dan zullen we dat weer onder de
oogen moeten zien. In 1931 is ook gedacht dat de
slecht voorstonden, maar gelukkig is gebleken dat de
toestand veel te duister was ingezien. Misschien zien we
den toestand voor 1932 ook wel te zwart in. Spr. be
toogt verder dat de tarieven onzer bedryven een verge-
lyking met andere bedryven kunnen weerstaan, en spr.
heeft er geen bezwaar tegen dat dan een grooter be
drag üit de veel grootere reserve van het G.E.B. wordt
geput
De heer Mr. Bulskool wijst vooral op den zeer guns-
tigen toestand waarin het G.E.B. verkeert, in korten
tijd Is het net tot op f 1 afgeschreven, en groote uitga
ven zijn niet te verwachten. Zelfs als uit die reserve
f 10.000 werd geput, en de reserve daardoor tot f 13000
werd teruggebraoht, is dat geen bezwaar, want de re
serve zal in 1933 en 1934 nog wel vergrooten.
De heer De Vries raadt nog eens aan voorzichtig te
zyn; blyf met de beenen op den grond.
De heer Mr. Buiskool vindt de verhooging van opcen
ten op de perêoneele belasting de gevaarlijkste stap.
De heer Van Nuland gelooft dat de heer De Vries de
zaak te duister inziet, in 1933 zal de win6teapacitelt van
het G.E.B. grooter zyn dan in 1932, maar in 1934 nog
grooter.
De heer Bakker deelt mede, gisteravond om half 10
als commissielid op de hoogte te zyn gebracht met het
voorstel van de twee andere commissieleden. J aren
lang is spr. er tegen geweest uit de bedryven te putten
maar onder de ernst des tyds en omdat spr. de voor
rekeningen van deze 2 rekenmeesters vertrouwt, heeft
spr. besloten, om noodgedwongen zyn stem aan dit
voorstel te gven.
De heer Schoorl tot den heer Bakker: Het is ook
voor uw menschen, dat we dit voorstel doen.
De heer Orsel zegt er st«rk aan te denken, om voor
volgend Jaar in te dienen een voorstel tot progressieve
heffing van opcenten op de personeele belasting.
Zonder hoofdeHjke stemming wordt besloten 100 op
centen op de personeele belasting te heffen en het
ontbrekende bedrag van f 8215.28 geheel uit de reserve
van het G.E.B. te putten.
SnbsidlBo.
In de begrooting zijn de volgende subsidiën ge
raamd:
Landbouwhuishoudonderwljs f3053.10. N.H. Vereen.
Het Witte Kruis (Ontsmettingsdiensten) f58.78; Vak-
teekenschool f3S0.70: Harddraverijvereeniging „West
friesland" f200; Paaschtentoonstelling f 100; MaUria-
bestrtlding f39.19; Schager Leesbibliotheek f50 (vorig
jaar f 100); Schager Handeldr. en Industrieele Mtd-
denstandsvereeniging (Handelswinteravondschool)
f200; Schagen's Harmoniekapel f225 (vorig jaar
f275); Gezondheidscommissie f39.19; Cenlr. Archief
en Inl. Bureau inzake Maatschappelijk Hulpbetoon
voor Ned. f 5; Vleeschkcuringsdienst f 1058.13 (27 ct.
per inwoner); Instituut Arbeidersontwikkeling f50
(vorig jaar nihil); Schager IJsclub f200.
D heer Van Erp kan zich met deze voorstellen ver-
eenlgen, vooral omdat er een paar vereenigingen zijn,
die volgend jaar een jubileumfeest vieren en daar
baten voor de gemeente uit voortvloeien. Maar toch
acht spr. het goed, reeds nu te laten hooren, dat de
finantieele toestand der gemeente wel eens zóó kan
worden, dat de vereenigingen met 50 pet. der subsidie
of niets zullen moeten volstaan.
De Voorzitter zegt dat we thans behandelen de be
grooting voor 1933, volgend jaar zullen we weer zien.
De hierboven genoemde subsidiën worden toegestaan.
De salarisverlaging van de ambtenaren.
De Voorzitter deelt mede, dat aan de band "*an de
circulaire van Ged. Staten, wordt voorgesteld het be
sluit tot verhaal van 8H pet. pensioenbydrage ln te
trekken, terwyi B. en W. voorstellen. Ingaande i Jan.
a.s. de salarissen met 6 pet. te korten, doch 25 pet. M
een maximum van f 1000. bulten deze korting te hov
den. De tydeiyke korting zai gedurende 3 Jaren plaats
vinden. Het nu reeds gekorte bedrag voor pensioen
bydrage zal worden terugbetaald.
De heer Orsel zegt, om bekende redenen, tegen dit
voorstel tot salariskorting te zullen stemmen, en ook
de heer Bakker zal dat doen, hoewel het vechten
tegen windmolens is.
De heer Van Erp wyst erop dat er ook nog andere
molens zyn.
De heer Blaauboer: Je hebt ook malle molens.
De heer Van Erp vervolgt dat de ambtenaren er
met dit voorstel van B. en W. beter afkomen en spr.
had liever gezien dat het mes er wat dieper In was
gezet, Spr wyst er verder op, dat in verschllende ge
meenteraden SDAP-raadsleden een gematigde salaris
verlaging aanvaarden, dat pleit voor die leden en spr.
zou het dan ook in dit geval heelemaal niet vreemd
hebben gevonden, als ook de twee SDAP-raadsleden
met het voorstel van B. en W. waren meegegaan. In
1934 kan het onweer wel eens zwaarder zyn.
De heer Orsel zegt dat wat anderen doen voor hem
nog geen reden is om dat ook te doen, spr. houdt er
een eigen principe op na, en bovendien die S.DA.P-
raadsleden die voor salarisvermindering hebben ge
stemd, zyn ter verantwoording geroepen.
De heer Bakker zegt 53 jaren oud te zyn en graag
wat te willen leeren, maar een leerschool van den heer
Van Erp zal spreker niet accepteeren. Als spr het noo
dig acht, is hy genegen water in den wyn te doen, dat
ls gebleken met het putten uit de reserves.
De heer Mr. Buiskool verklaart zich ook tegen sala
riskorting, want spr. acht het eerder een gelukkige ge
dachte als er een categorie van burgers ia die misschien
wat te veel verdient. Dan stuift er allicht wat terug op
een andere categorie.
De Voorzitter merkt op dat de heer Bulskool dan
dient aan te geven de baten, die de gemeente met het
vervallen dezer korting zou derven.
De heer De Veer wyst er op dat wat B. en W. voorstel
len, een getrouwe oopie is van wat Ged. Staten besloten
Spr. vindt het gevaariyk om aan Ged. Staten over te
laten, hoe de salarissen moeten zU'n en wanneer in de
toekomst dan ook mocht blUken, dat het noodig is dat
van de gemeenteambtenaren zwaarder offers worden
gevraagd, dan Ged. Staten hebben toegepast, dan zal
spr. daar zijn stem aan geven.
Naar aanleiding van deze opmerking ontstaat een de
bat, waarbij eenerzyds tot uiting komt dat men het zou
betreuren als de lagere ambtenaren door een grootere
korting zouden worden getroffen, dan de hoogere amb
tenaren, terwijl de heer De Veer daarentegen als voor
beeld aanvoert dat de rijksambtenaren zwaarder wor
den getroffen dan b.v. de gemeente-ambtenaren, en de
eerstgenoemdeu dan aan die hoogere salarissen moeten
mee betalen.
Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, met
8 tegen 3 stemmen, tegen stemden de heeren Orsel,
Bakker en Mr. Buiskool.
De begrootingen worden vervolgens vastgesteld.
Wijziging belastingverordeningen.
De tonnenbe.last.ing bedraagt thans: bij 2 maal ver
wisselen per week f2 per jaar. bij meer dan 2 maal
verwisselen per week f4 per jaar.
Voorgesteld wordt deze bedragen respectievelijk te
brengen op f3 en f6 per jaar De verwisseling van
tonnen voor kermisinrichtingen enz., waarvoor thans
de belasting fl por week bedraagt, wordt voorge
steld op f2 per week.
Ten aanzien van de heffing op de rioolbelasting
wordt voorgesteld de heffing van elke afvoerbuis of
muuropening te brengen van f2 op f4 per jaar.
Allen kunnen zich met deze wijzigingen vereeni
gen. Alleen wenschte de heer Orsel geacht te zijn,
waar het betreft de verhooging der bedragen der
tonnenbelasting te hebben tegengestemd
Hondenbelasting.
Aangeboden wordt het tweede kohier hondenbe
lasting 1932 tot een bedrag van f3.
Dit punt zal in comité worden behandeld.