lliinii Nictws-
Autobus-diensten.
Fransch stoomschip in brand.
BEtlTELS
Uilgevers: N.V. vJl TRAPMAN Co, Schagen.
Eerste Blad.
Het schip als verloren
beschouwd.
Resultaten met
Bertels' Kunstkorrel:
Donderdag 5 Januari 1933.
SCHAGER
76ste Jaargang No. 9205
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
lentiën nog zooveel mogelijk ln het eerstuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend^
t DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
DE BRAND TIJDENS TOCHT DOOR HET
KANAAL ONTDEKT. GEEN PAS
SAGIERS AAN BOORD.
Volgens de eerste berichten zonden alle op
varenden gered zijn, doch later vrees
de men voor het leven van 20 30
leden der bemanning.
Een geweldige brand heeft gistermorgen
om zes uur het 42000 ton groote Fransche
mailstoomschip, de „Atlantique" verwoest.
Het schip voer in het Engelsche Kanaal en
bevond zich op dat oogenblik zonder passa
giers op weg naar Le Havre, ten einde te
worden gedokt en nagezien. Aan boord be
vonden zich 260 koppen bemanning.
Met dit luxe passagiersschip heeft de
Fransche koopvaardijvloot dus na de „Geor-
ges Philippar" een van haar schoonste sche
pen verloren. Het schip drijft thans volgens
de jongste berichten op ongeveer 25 mijl af
stand van het Kanaal-eiland Guersney en
talrijke vliegers, die uit Cherbourg en Le
Bourget naar de plaats van de ramp waren
vertrokken, melden, dat de brand zich voort
durend uitbreidt en dat het schip reeds 20
graden slagzij maakt. Ook de kapitein van
de Nederlandsche sleepboot „Roode Zee",
die gistermiddag bii de „Atlantiqpe" aan
kwam, meldt, dat hij er niet in kon slagen
de trossen vast te maken, en dat hij de kans
op bergen heel gering acht.
Vermisten.
Op het oogenblik worden nog twintig of dertig op
varenden vermist en men vreest, dat zij zich niet tij
dig in veiligheid hebben kunnen brengen. Daar het
schip zich op weg naar Le Havre bevond, om aldaar
gedokt en geheel nagezien te worden, bevond zich
niet de geheele bemanning aan boord, die noodig
is tijden den regelmatigen dienst, en het aantal op
varenden was dan ook zooveel mogelijk beperkt.
Men kan echter nog niet nauwkeurig vaststellen hoe
veel mannen zich aan boord bevonden en daar ook
de juiste gegevens omtrent het aantal geredden ont
breken, kan het aantal slachtoffers niet nauwkeurig
worden opgegeven.
Nadere bijzonderheden omtrent de ramp.
Verschillende booten snellen te hulp.
Toen de brand op den Oceaanreus werd ontdekt,
werden direct S.O.S.-signalen uitgezonden, doch on
middellijk na dit sein nam de brand zoo snel in om
vang toe, dat de bemanning er van moest afzien het
vuur te bestrijden en het schip moest verlaten.
De kapitein van het motorschip „Ruhr", van de
Hapag, dat toevallig in de nabijheid was, heeft, naar
Wolff meldt, telegrafisch aan zijn directie meege
deeld, dat hij in de morgenuren van Woensdag het
s.s. „Atlantique" brandend bij Guersney had aan
getroffen. Hij kon geen telegrafische verbinding met
de „Atlantique" tot stand brengen. De „Ruhr" had
dadelijk koers gezet naar de „Atlantique" en, op de
plaats des onheils aangekomen, alle reddingsbooten
gestreken. Het was gelukt de in het donker ronddrij
vende geheel bezette booten van het Fransche schip
te bergen eii de schipbreukelingen aan boord te ne
men. Er stond een frissche Zuidwester, een hooge
zee en een zware deining In het geheel had de
„Ruhr" 86 man kunnen redden.
Toen er in de middaguren geen schipbreukelingen
meer te ontdekken waren, had hPt motorschip als
laatste schip de reis naar Cherbourg voortgezet om
daar de geredden aan land te brengen.
Nederlandsche sleepbooten snellen te hulp.
Naar uit Maassluis wordt gemeld, zijn in verband
met den brand op de „Atlantique" verschillende
sleepbooten van L. Smit en Co.'s Internationale
Sleepdienst ter assistentie vertrokken. De sleepboot
„Witte Zee" vertrok van Hoek van Holland, de
sleepboot „Roode Zee" van Falmoufh en de „Lau-
werszee" van Brest naar de plaats des onheils.
Naar V.D. verneemt, is de sleepboot „Roode Zee"
van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst
gistermiddag om half vier bij het brandende Fran
sche stoomschip „Atlantique" aangekomen. Het
schip bevond zich toen op 49 gr. 51' N.B. en 2 gr.
38' W.L. Het stond op dat oogenblik van voor tot
achter in lichtelaaie. De „Roode Zee" zou in ieder
geval in de nabijheid blijven. Het was niet moge
lijk een sleeptros vast te maken.
,De Atlantique'
Een drüvende luxe-stad.
De Fransche Koopvaardij-vloot wordt wel zwaar ge
teisterd. Nog leeft de herinnering aan den ondergang
van de George Philippart, het groot passagiersschip, dat
in Mei van het vorige jaar in de Golf van Aden is ver
brand, of nu moet alweer melding gemaakt worden van
de verwoesting van een tweede reusachtig zeekasteel.
De „Atlantique" was op ééif na het grootste vaartuig
van Frankrijk en was nog een zoo goed als geheel nieuw
sohip. Het werd in 1930 te St. Nazaire gebouwd. Zy had
ruim 400 millioen francs gekost. Zy biedt ruimte aan
tweeduizend passagiers, is 226 meter lang en 30 meter
breed. Het geheele schip spreidt een groote luxe ten
toon. De le klasse is betimmerd met kostbare Chinèesch
gelakte houtsoorten. Door het midden van het schip
loopt een galerij van 140 meter lengte en 52 meter
breedte, die met haar vele vitrines en etalages den in
druk maakt van een winkelstraat. Ook de cabines zijn
met groote luxe uitgevoerd.
Alle moderne installaties voor het comfort der passa
giers, als zwembad, tennisbanen, wapenzaal, schietba
nen, een garage voor te vervoeren auto's en zelfs een
drukkerij voor de schepskrant, zijn aon boord. Het
schip is door waterdichte schotten in 13 afdeelingen
verdeeld.
Om deze drijvende stad te voeden, nam de „1"Atlanti
que" op elke reis o.a. mee 60.000 kilo gevogelte, 600
koeien, 50.000 eieren en 40.000 liters wijn. Het keuken-
personeel bij de electrische fornuizen bestond uit zeven
tig koks en veertien banketbakkers, die 12.000 koekjes
per dag bakten. De „ISAtlantique" bevat zestien ketels
en twaalf stoomturbines, welke vier schroeven voortbe
wegen. Het schip wordt met olie gestookt.
Van al deze schoonheid zal thans weinig meer over
gebleven zijn
Het schip reddeloos verloren.
De „Atlantique" kan, zoo meldde V. D. gisteravond
uit Parijs, thans als geheel verloren worden be
schouwd. Vijf vliegtuigen, welke gistermiddag boven
het schip hebben gekruist, hebben geconstateerd dat
het één vlammenzee vormt en onmogelijk kan wor
den gered. De schepen welke uit Cherbourg ter as
sistentie waren uitgevaren, konden niets uitrichten,
daar het niet mogelijk was, het brandende schip
dicht genoeg te naderen om water te kunnen geven.
Te bevoegder plaatse wordt medegedeeld, dat de
bemanning het schip niet heeft verlaten voordat
duidelijk was gebleken, dat het onmogelijk was het
vuur op afdoende wijze te bestrijden. Het feit, dat
de zich aan boord bevindende blusschingsapparaten
niet voldoende waren, is slechts een bewijs er voor,
hoe snel de vlammen zich verspreidden.
Honderd zeven en twintig geredden te
Cherbourg geland.
Te Cherbourg zijn gisteravond, naar nader gemeld
wordt. 127 geredden geland. Het s.s. „Allegro'dat
eveneens leden van de bemanning van de „Atlan
tique" aan boord moet hebben, was onderweg naar
Brest.
In Le Havre werd een draadloos bericht ontvan
gen, dat ook de „Siërra Salvada" leden der beman
ning heeft gered en wel voornamelijk gewonden en
zieken. Van de opvarenden, die door de „Achilles"
en de andere schepen werden gered, hebben vele
brandwonden opgeloopen, of lijden aan rookvergif
tiging.
Er zouden zich in totaal tusschen de 225 en 250
personen aan boord hebben bevonden.
Relaas van den kapitein. De brand
begonnen in een eerste-klas-hut
De kapitein van de „Atlantique", Schoofs, heeft ter
stond aan de Fransche autoriteiten een voorloopig
rapport over bet gebeurde uitgebracht. Zijn mede-
deeling over de wij-ze, waarop de brand is uitgebro
ken, duiden op de waarschijnlijkheid, dat er kwaad
willigheid in het spel is. Hij verklaarde, dat de
brand om 3.30 uitbrak op het eerste-klasse-dek, on
hetzelfde scheepsdeel dus, waarop ook de brand op
de „Georges Philippar" ontstond.
Dadelijk was de alarrainrichting in werking ge
steld en heeft men anderhalf uur vertwijfelde pogin
gen gedaan om het vuur meester te worden, hetgeen
echter niet mocht gelukken.
De zeer brandbare nieuwe lak had aan het vuur
rijkelijk voedsel gegeven en de vlammen waren naar
de andere hutten ovefg. slagen, zoodat weldra het
heel eerste klasse-dek in brand stond. De marconist
had gepoogd hulp in te roepen, maar de plaats waar
de installatie gevestigd was, stond vol rook.
Om zes uur 's morgens had men alle hoop op red
ding van het schip moeten opgeven Toen de beman
ning in de reddingbooten plaats nam, was een der
booten omgeslagen, zoodat de inzittenden in zee
vielen.
Voor 2 millioen p.st. verzekerd, voor
ruim de heiit in Engeland.
In Engelsche assurantie-kringen is men door den
brand van de „Atlantique" zeer getroffen, aldus
schrijft de Londensche corr. van het „Hsbl.", Indien
het schip geheel verloren gaat, zullen de assura
deurs rond 2 mill. p.st. moeten betalen, waarvan ca.
1.125 mill, p.st. bij Engelsche mijen. is geplaatst;
500.000 p.st. zou in Frankrijk zelf zijn verzekerd. Des
tijds heeft de bouw van het schip echter ca. 3 milL
p.st. gekost, zoodat het verlies niet geheel door ver
zekering wordt gedekt, indien het schip geheel ver
nield wordt.
Maatregelen tegen herhaling.
Daar het in de eerste plaats noodzakelijk is een
herhaling van dergelijke rampen te voorkomen, heeft
de minister van Koopvaardij, Léon Meyer, gistermid
dag een bespreking gevoerd met de directeuren van
de groote stoomvaartmaatschappijen en den com
mandant van het brandweercorps te Parijs, ten einde
direct een besluit te kunnen nemen over de maat
regelen, die de veiligheid aan boord van schepen
kunnen verhoogen. Maandag a.s. zal een tweede be
spreking worden gehouden voor hel nemen van de
finitieve besluiten. Na afloop der conferentie begaf
de minister zich naar Cherbourg voor het instellen
van een eerste onderzoek.
Het schip nog in vuur en vlam.
LONDEN, 4 Janurai (V.D.). In de late middag
uren stond de „Atlantique" nog in lichterlaaie in de
buurt van de Kanaal-eilanden en wel op ongeveer
30 K.M. ten Westen van Les Casquets. Thans staat
het vast dat de geheele equipage door verschillende
schepen is opgepikt.
Hevige brand te Beverwijk.
IN NACHTELIJKE UREN. DRIE HUI
ZEN VERBRAND.
Dinsdagnacht brak een felle brand uit aan den Hof-
landerweg onder de gemeente Wijk aan Zee en Duin,
welke gemeente als het ware is samengesmolten met
Beverwijk. De brand brak uit in een der vier onder één
dak gebouwde woningen. De bewoners van 't huis
waarin de brand uitbrak werden wakker door het
vlamimengeknetter. Het vuur greep zoo snél om zich
heen, dat men in nachtgewaad moest vluchten.
De bewoners wekten terstond die naaste buren, twee
oude menschen. waarvan de man hulpbehoevend is.
Ook hun huls wes reeds door het vuur aangetast toen
zij uit hun slaap werden opgeschrikt,
zy konden zich nog juist bijtijds, zy 't ook met groote
moeite, in veiligheid stellen. De inmiddels gearriveerde
brandweer kon weinig meer behouden. Drie woningen
werden een prooi der vlammen. Het vierde wist men, zy
't met de grootste moeite, behouden. De oorzaak van
den brand is onbekend. De bewoners waren allen tegen
brandschade verzekerd. De woningen, werden met den
grond gelyk gemaakt.
De roofmoord te Numansdorp
Hoe de arrestatie der beide verdachten in
haar werk ging.
Omtrent de arrestatie van de daders van den roof
moord in Numansdorp (zie ook elders in dit nummer)
vernemen wy nog het volgende:
De majoor van de Rijksveldwacht te Numansdorp had
aan de Rotterdamsche politie verklaard, een zekere B.
in het oog te houden, daar die volgens hem wel eens in
aanmerking kon komen voor verdenking. De man is n.1.
uit den omtrek van Numansdorp afkomstig. In een lo
gement aan de Nieuwe Haven te Rotterdam werd hy
gevonden. By hem was een zekere F. L.. die ook te Rot
terdam woonde. Deze laatste viel dadelyk doord en
mand, waarop de beide mannen onmiddellijk werden ge
arresteerd. L. bekende dat zy gisteren samen in Nu
mansdorp zijn geweest en daar in een schuur waren bin
nengedrongen. Toen was de boer gekomen met wien een
worsteling ontstond. Tijdens die worsteling is een schot
gevallen, dat waarschijnlijk door B. is gelost. De boer
lag daarna op den grond.
B. ontkende. Op hem is een revolver gevonden met
bloedvlekken. Verder is een broek van B. in beslag ge-
noemen, eveneens met bloedvlekken en een lap, die ge
diend heeft tot masker. By L. is ook een masker ge
vonden en een broek met bloedvlekken.
B. is oorspronkelijk uit Klaaswaal afkomstig, de
ander uit Oud Beijerland. Beiden zijn naar Dordrecht
overgebracht, waar het onderzoek zal worden voort
gezet.
Ongeregeldheden te Dordrecht by aankomst
van de verdachten aldaar.
Dordrecht, 4 Januari Om half 10 hedenavond
werden met den gevangenwagen de beide Verdachten
in de moordzaak te Numansdorp naar Dordrecht over
gebracht. Op de Voorstraat kwam het tot onregelma
tigheden, doordat het publiek op de auto toeliep en deze
noodzaakte te stoppen. De politie moest van den gum
mistok gebruik maken om de orde te herstellen. Daar
na kon de auto zijn weg vervolgen en arriveerde in de
Daelstraat, die geheel werd afgezet. Van daaruit kon
de overbrenging naar het Huis van Bewaring verder
ongestoord plaats vinden.
De Texelsche Zeevaartschool.
Is opheffing te vreezen? Geen subsidie meer
na 1 April.
Van Texel wordt bericht, dat het Rijk met ingang
van 1 April e.k. geen subsidie meer verleenen zal ten
behoeve van de Zeevaartschool aldaar .Van alle ^zijden
doet men pogingen de school voor 't eiland te behouden.
Het aantal leerlingen van deze school bedraagt thans
27, t.w. 19 van den tweejarigen cursus en 8 -van de
stuurliedenafdeeling.
De direoteur, de heer J. de Groot, is als zoodanig bé
noemd aan de Zeevaartschool te Harlingen, een feit, dat
wel doet vreezen, dat inderdaad tot opheffing besloten
zal worden.
"*V
Voordeelen: sterker kuikens en pluimvee,
korter rui, méér wintereieren, méér en grooter
kwaliteits-eieren, arbeid- en voederbesparende
voedering, lager productiekosten van het ei.
„Ratio" 1, 2, 3 Piepkuiken mestvoeder»:
„Ratio" 1. Opfokv. 1-30 dageo f6.75 p. 50 Kg.
„Ratio" 2. Kunstk. 4-8 weken f6.50 50
„Ratio" 3. Kunstk. 8-12 f6.20 50
Maximum vleesch- en vetvorming.
Minimum voederkosten en arbeid.
Men kan nu gerust eenige dagen van huis
gaande gevulde voederbak verzorgd het
pluimvee en Bertels' Patentlegnest (kan
kippenh. zelf maken) vergaart de eieren en
voorkomt breuk, eierpikken en bevuiling.
Nu kan, neen zaliedereen Bertels' Kunst
korrel en Ratio mestvoeders voeren.
Brochure pluimvee en eierlijsten gratis.
Bestel bij Uw leverancier in Uwe plaats;
indien daar niet voorradig direct a.d. fabriek.
Weigert namaak, Iet op ons Loodje!
Oliefabrieken N.V., Amsterdam.
Afwijzend beschikt.
Ged. Staten van Noordholland hebben afwijzend
beschikt op het verzoek van de firma Van der Zee
en Groenhof te Sneek, om vergunning tot het in wer
king brengen van een autobusdienst van Alkmaar
over 't Zand, De Kooi, Van Ewijcksluis en Den
Oever naar Sneek en terug, voor zooveel het door
den dienst te rijden traject in Noordholland is ge
legen.
Eveneens is afwijzend beschikt op het verzoek van
den heer W. Veltman, te Leeuwarden, voor het tra
ject Amsterdam over Hoorn, Medemhlilc en Den
Oever naar Leeuwarden en terug.
De heer J. Bouma te Makkum kreeg eveneens
geen vergunning voor den autodienst Alkmaar,
t Zand, De Kooi, Ewijcksluis ert Den Oever naar
Harlingen en terug.
De heeren Elema en Stollinga le Marum kregen
eveneens geen vergunning voor den dienst Amster*
dam, Purmerend, Alkmaar, Burgerbrug, Oudesluis,
Den Oever naar Groningen en terug.
Geweigerd werd eveneens de vergunning aan de
Waco te Hoorn, voor het traject Hippolytushoef, Den
Oever, Leeuwarden en Sneek en terug en van Den
Oever naar Leeuwarden, Sneek en terug.
Den heer J. J. van Capelle te Noordwijk aan Zee
werd eveneens geweigerd zijn verzoek voor het tra-<
jact Den Helder naar Sneek en terug en van Schan
gen naar Sneek en terug.
De heer H. Naastepad te Anna Paulowna kreeg
geen vergunning voor uitbreiding van den dienst
Den Helder naar Den Oever en terug tot Harlin*
gen en terug.
Het gemeenschappelijk verzoek van de Habo tot
het in werking brengen van autobusdiensten van
Alkmaar over 't Zand, De Kooi, Ewijcksluis en Den
Oever naar Leeuwarden en Sneek en terug; van Alk
maar over Winkel en Den Oever naar Leeuwarden
en Sneek en terug; van Schagen naar Leeuwarden,
Sneek en terug; van Helder naar Leeuwarden en
Sneek en terug en van Medemblik naar Leeuwarden,
Sneek en terug, werd eveneens afgewezen.
Wel vergunning.
De Algemeene Transport Onderneming te Utrecht
kreeg vergunning tot het in werking brengen van een
autobusdienst van Alkmaar over St. Maartensvlot-
brug, De Kooi, Van Ewijcksluis, Den Oever naar
Leeuwarden en terug.
OOGONDERZOEK-INRICHTING
GROOTSTE KEUZE BRILMONTUREN EN GLAZEN
SPECIALE REPARATIE-INRICHTING
W. C. VAN GEELEN
GEDIPLOMEERD OPTICIEN - REFRACTIONIST
LAGEZIJDE B40 TEL. 26. SCHAGEN.
OOGONOFnrOEK GEHEEL* GQATIS.
Auto door trein gegrepen.
By onbewaakten overweg. Een koopman
gedood.
Uit Woerden wordt gemeld:
Op den onbewaakten oevrweg by Hekendorp werd
gistermorgen door den sneltrein uit Gouda, die te onge
veer 9 uur te Woerden moet binnenkomen, een personen
auto aangereden, waarby de inzittende, de handelaar v,
O., oud 30 jaar, uit Langeruigeweide werd gedood.
Genoemd persoon was met zyn auto op weg en moest
by Hekendorp den spoorlyn passeeren. Vermoedelyk
door den mist heeft hy den sneltrein niet gezien, waar
door zyn auto werd gegrepen en dertig meter meege
sleurd. De auto kwam in de sloot naast de spoorbaan,
terecht. Hoewel spoedige hulp aanwezig was om den
auto op het droge te brengen, bleek de bestuurder v.
O. reeds overleden.
Het lijk werd naar de ouderlijke woning vervoerd.