lliinii Nictws- Autobus-diensten. Fransch stoomschip in brand. BEtlTELS Uilgevers: N.V. vJl TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Het schip als verloren beschouwd. Resultaten met Bertels' Kunstkorrel: Donderdag 5 Januari 1933. SCHAGER 76ste Jaargang No. 9205 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- lentiën nog zooveel mogelijk ln het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20 Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend^ t DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. DE BRAND TIJDENS TOCHT DOOR HET KANAAL ONTDEKT. GEEN PAS SAGIERS AAN BOORD. Volgens de eerste berichten zonden alle op varenden gered zijn, doch later vrees de men voor het leven van 20 30 leden der bemanning. Een geweldige brand heeft gistermorgen om zes uur het 42000 ton groote Fransche mailstoomschip, de „Atlantique" verwoest. Het schip voer in het Engelsche Kanaal en bevond zich op dat oogenblik zonder passa giers op weg naar Le Havre, ten einde te worden gedokt en nagezien. Aan boord be vonden zich 260 koppen bemanning. Met dit luxe passagiersschip heeft de Fransche koopvaardijvloot dus na de „Geor- ges Philippar" een van haar schoonste sche pen verloren. Het schip drijft thans volgens de jongste berichten op ongeveer 25 mijl af stand van het Kanaal-eiland Guersney en talrijke vliegers, die uit Cherbourg en Le Bourget naar de plaats van de ramp waren vertrokken, melden, dat de brand zich voort durend uitbreidt en dat het schip reeds 20 graden slagzij maakt. Ook de kapitein van de Nederlandsche sleepboot „Roode Zee", die gistermiddag bii de „Atlantiqpe" aan kwam, meldt, dat hij er niet in kon slagen de trossen vast te maken, en dat hij de kans op bergen heel gering acht. Vermisten. Op het oogenblik worden nog twintig of dertig op varenden vermist en men vreest, dat zij zich niet tij dig in veiligheid hebben kunnen brengen. Daar het schip zich op weg naar Le Havre bevond, om aldaar gedokt en geheel nagezien te worden, bevond zich niet de geheele bemanning aan boord, die noodig is tijden den regelmatigen dienst, en het aantal op varenden was dan ook zooveel mogelijk beperkt. Men kan echter nog niet nauwkeurig vaststellen hoe veel mannen zich aan boord bevonden en daar ook de juiste gegevens omtrent het aantal geredden ont breken, kan het aantal slachtoffers niet nauwkeurig worden opgegeven. Nadere bijzonderheden omtrent de ramp. Verschillende booten snellen te hulp. Toen de brand op den Oceaanreus werd ontdekt, werden direct S.O.S.-signalen uitgezonden, doch on middellijk na dit sein nam de brand zoo snel in om vang toe, dat de bemanning er van moest afzien het vuur te bestrijden en het schip moest verlaten. De kapitein van het motorschip „Ruhr", van de Hapag, dat toevallig in de nabijheid was, heeft, naar Wolff meldt, telegrafisch aan zijn directie meege deeld, dat hij in de morgenuren van Woensdag het s.s. „Atlantique" brandend bij Guersney had aan getroffen. Hij kon geen telegrafische verbinding met de „Atlantique" tot stand brengen. De „Ruhr" had dadelijk koers gezet naar de „Atlantique" en, op de plaats des onheils aangekomen, alle reddingsbooten gestreken. Het was gelukt de in het donker ronddrij vende geheel bezette booten van het Fransche schip te bergen eii de schipbreukelingen aan boord te ne men. Er stond een frissche Zuidwester, een hooge zee en een zware deining In het geheel had de „Ruhr" 86 man kunnen redden. Toen er in de middaguren geen schipbreukelingen meer te ontdekken waren, had hPt motorschip als laatste schip de reis naar Cherbourg voortgezet om daar de geredden aan land te brengen. Nederlandsche sleepbooten snellen te hulp. Naar uit Maassluis wordt gemeld, zijn in verband met den brand op de „Atlantique" verschillende sleepbooten van L. Smit en Co.'s Internationale Sleepdienst ter assistentie vertrokken. De sleepboot „Witte Zee" vertrok van Hoek van Holland, de sleepboot „Roode Zee" van Falmoufh en de „Lau- werszee" van Brest naar de plaats des onheils. Naar V.D. verneemt, is de sleepboot „Roode Zee" van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst gistermiddag om half vier bij het brandende Fran sche stoomschip „Atlantique" aangekomen. Het schip bevond zich toen op 49 gr. 51' N.B. en 2 gr. 38' W.L. Het stond op dat oogenblik van voor tot achter in lichtelaaie. De „Roode Zee" zou in ieder geval in de nabijheid blijven. Het was niet moge lijk een sleeptros vast te maken. ,De Atlantique' Een drüvende luxe-stad. De Fransche Koopvaardij-vloot wordt wel zwaar ge teisterd. Nog leeft de herinnering aan den ondergang van de George Philippart, het groot passagiersschip, dat in Mei van het vorige jaar in de Golf van Aden is ver brand, of nu moet alweer melding gemaakt worden van de verwoesting van een tweede reusachtig zeekasteel. De „Atlantique" was op ééif na het grootste vaartuig van Frankrijk en was nog een zoo goed als geheel nieuw sohip. Het werd in 1930 te St. Nazaire gebouwd. Zy had ruim 400 millioen francs gekost. Zy biedt ruimte aan tweeduizend passagiers, is 226 meter lang en 30 meter breed. Het geheele schip spreidt een groote luxe ten toon. De le klasse is betimmerd met kostbare Chinèesch gelakte houtsoorten. Door het midden van het schip loopt een galerij van 140 meter lengte en 52 meter breedte, die met haar vele vitrines en etalages den in druk maakt van een winkelstraat. Ook de cabines zijn met groote luxe uitgevoerd. Alle moderne installaties voor het comfort der passa giers, als zwembad, tennisbanen, wapenzaal, schietba nen, een garage voor te vervoeren auto's en zelfs een drukkerij voor de schepskrant, zijn aon boord. Het schip is door waterdichte schotten in 13 afdeelingen verdeeld. Om deze drijvende stad te voeden, nam de „1"Atlanti que" op elke reis o.a. mee 60.000 kilo gevogelte, 600 koeien, 50.000 eieren en 40.000 liters wijn. Het keuken- personeel bij de electrische fornuizen bestond uit zeven tig koks en veertien banketbakkers, die 12.000 koekjes per dag bakten. De „ISAtlantique" bevat zestien ketels en twaalf stoomturbines, welke vier schroeven voortbe wegen. Het schip wordt met olie gestookt. Van al deze schoonheid zal thans weinig meer over gebleven zijn Het schip reddeloos verloren. De „Atlantique" kan, zoo meldde V. D. gisteravond uit Parijs, thans als geheel verloren worden be schouwd. Vijf vliegtuigen, welke gistermiddag boven het schip hebben gekruist, hebben geconstateerd dat het één vlammenzee vormt en onmogelijk kan wor den gered. De schepen welke uit Cherbourg ter as sistentie waren uitgevaren, konden niets uitrichten, daar het niet mogelijk was, het brandende schip dicht genoeg te naderen om water te kunnen geven. Te bevoegder plaatse wordt medegedeeld, dat de bemanning het schip niet heeft verlaten voordat duidelijk was gebleken, dat het onmogelijk was het vuur op afdoende wijze te bestrijden. Het feit, dat de zich aan boord bevindende blusschingsapparaten niet voldoende waren, is slechts een bewijs er voor, hoe snel de vlammen zich verspreidden. Honderd zeven en twintig geredden te Cherbourg geland. Te Cherbourg zijn gisteravond, naar nader gemeld wordt. 127 geredden geland. Het s.s. „Allegro'dat eveneens leden van de bemanning van de „Atlan tique" aan boord moet hebben, was onderweg naar Brest. In Le Havre werd een draadloos bericht ontvan gen, dat ook de „Siërra Salvada" leden der beman ning heeft gered en wel voornamelijk gewonden en zieken. Van de opvarenden, die door de „Achilles" en de andere schepen werden gered, hebben vele brandwonden opgeloopen, of lijden aan rookvergif tiging. Er zouden zich in totaal tusschen de 225 en 250 personen aan boord hebben bevonden. Relaas van den kapitein. De brand begonnen in een eerste-klas-hut De kapitein van de „Atlantique", Schoofs, heeft ter stond aan de Fransche autoriteiten een voorloopig rapport over bet gebeurde uitgebracht. Zijn mede- deeling over de wij-ze, waarop de brand is uitgebro ken, duiden op de waarschijnlijkheid, dat er kwaad willigheid in het spel is. Hij verklaarde, dat de brand om 3.30 uitbrak op het eerste-klasse-dek, on hetzelfde scheepsdeel dus, waarop ook de brand op de „Georges Philippar" ontstond. Dadelijk was de alarrainrichting in werking ge steld en heeft men anderhalf uur vertwijfelde pogin gen gedaan om het vuur meester te worden, hetgeen echter niet mocht gelukken. De zeer brandbare nieuwe lak had aan het vuur rijkelijk voedsel gegeven en de vlammen waren naar de andere hutten ovefg. slagen, zoodat weldra het heel eerste klasse-dek in brand stond. De marconist had gepoogd hulp in te roepen, maar de plaats waar de installatie gevestigd was, stond vol rook. Om zes uur 's morgens had men alle hoop op red ding van het schip moeten opgeven Toen de beman ning in de reddingbooten plaats nam, was een der booten omgeslagen, zoodat de inzittenden in zee vielen. Voor 2 millioen p.st. verzekerd, voor ruim de heiit in Engeland. In Engelsche assurantie-kringen is men door den brand van de „Atlantique" zeer getroffen, aldus schrijft de Londensche corr. van het „Hsbl.", Indien het schip geheel verloren gaat, zullen de assura deurs rond 2 mill. p.st. moeten betalen, waarvan ca. 1.125 mill, p.st. bij Engelsche mijen. is geplaatst; 500.000 p.st. zou in Frankrijk zelf zijn verzekerd. Des tijds heeft de bouw van het schip echter ca. 3 milL p.st. gekost, zoodat het verlies niet geheel door ver zekering wordt gedekt, indien het schip geheel ver nield wordt. Maatregelen tegen herhaling. Daar het in de eerste plaats noodzakelijk is een herhaling van dergelijke rampen te voorkomen, heeft de minister van Koopvaardij, Léon Meyer, gistermid dag een bespreking gevoerd met de directeuren van de groote stoomvaartmaatschappijen en den com mandant van het brandweercorps te Parijs, ten einde direct een besluit te kunnen nemen over de maat regelen, die de veiligheid aan boord van schepen kunnen verhoogen. Maandag a.s. zal een tweede be spreking worden gehouden voor hel nemen van de finitieve besluiten. Na afloop der conferentie begaf de minister zich naar Cherbourg voor het instellen van een eerste onderzoek. Het schip nog in vuur en vlam. LONDEN, 4 Janurai (V.D.). In de late middag uren stond de „Atlantique" nog in lichterlaaie in de buurt van de Kanaal-eilanden en wel op ongeveer 30 K.M. ten Westen van Les Casquets. Thans staat het vast dat de geheele equipage door verschillende schepen is opgepikt. Hevige brand te Beverwijk. IN NACHTELIJKE UREN. DRIE HUI ZEN VERBRAND. Dinsdagnacht brak een felle brand uit aan den Hof- landerweg onder de gemeente Wijk aan Zee en Duin, welke gemeente als het ware is samengesmolten met Beverwijk. De brand brak uit in een der vier onder één dak gebouwde woningen. De bewoners van 't huis waarin de brand uitbrak werden wakker door het vlamimengeknetter. Het vuur greep zoo snél om zich heen, dat men in nachtgewaad moest vluchten. De bewoners wekten terstond die naaste buren, twee oude menschen. waarvan de man hulpbehoevend is. Ook hun huls wes reeds door het vuur aangetast toen zij uit hun slaap werden opgeschrikt, zy konden zich nog juist bijtijds, zy 't ook met groote moeite, in veiligheid stellen. De inmiddels gearriveerde brandweer kon weinig meer behouden. Drie woningen werden een prooi der vlammen. Het vierde wist men, zy 't met de grootste moeite, behouden. De oorzaak van den brand is onbekend. De bewoners waren allen tegen brandschade verzekerd. De woningen, werden met den grond gelyk gemaakt. De roofmoord te Numansdorp Hoe de arrestatie der beide verdachten in haar werk ging. Omtrent de arrestatie van de daders van den roof moord in Numansdorp (zie ook elders in dit nummer) vernemen wy nog het volgende: De majoor van de Rijksveldwacht te Numansdorp had aan de Rotterdamsche politie verklaard, een zekere B. in het oog te houden, daar die volgens hem wel eens in aanmerking kon komen voor verdenking. De man is n.1. uit den omtrek van Numansdorp afkomstig. In een lo gement aan de Nieuwe Haven te Rotterdam werd hy gevonden. By hem was een zekere F. L.. die ook te Rot terdam woonde. Deze laatste viel dadelyk doord en mand, waarop de beide mannen onmiddellijk werden ge arresteerd. L. bekende dat zy gisteren samen in Nu mansdorp zijn geweest en daar in een schuur waren bin nengedrongen. Toen was de boer gekomen met wien een worsteling ontstond. Tijdens die worsteling is een schot gevallen, dat waarschijnlijk door B. is gelost. De boer lag daarna op den grond. B. ontkende. Op hem is een revolver gevonden met bloedvlekken. Verder is een broek van B. in beslag ge- noemen, eveneens met bloedvlekken en een lap, die ge diend heeft tot masker. By L. is ook een masker ge vonden en een broek met bloedvlekken. B. is oorspronkelijk uit Klaaswaal afkomstig, de ander uit Oud Beijerland. Beiden zijn naar Dordrecht overgebracht, waar het onderzoek zal worden voort gezet. Ongeregeldheden te Dordrecht by aankomst van de verdachten aldaar. Dordrecht, 4 Januari Om half 10 hedenavond werden met den gevangenwagen de beide Verdachten in de moordzaak te Numansdorp naar Dordrecht over gebracht. Op de Voorstraat kwam het tot onregelma tigheden, doordat het publiek op de auto toeliep en deze noodzaakte te stoppen. De politie moest van den gum mistok gebruik maken om de orde te herstellen. Daar na kon de auto zijn weg vervolgen en arriveerde in de Daelstraat, die geheel werd afgezet. Van daaruit kon de overbrenging naar het Huis van Bewaring verder ongestoord plaats vinden. De Texelsche Zeevaartschool. Is opheffing te vreezen? Geen subsidie meer na 1 April. Van Texel wordt bericht, dat het Rijk met ingang van 1 April e.k. geen subsidie meer verleenen zal ten behoeve van de Zeevaartschool aldaar .Van alle ^zijden doet men pogingen de school voor 't eiland te behouden. Het aantal leerlingen van deze school bedraagt thans 27, t.w. 19 van den tweejarigen cursus en 8 -van de stuurliedenafdeeling. De direoteur, de heer J. de Groot, is als zoodanig bé noemd aan de Zeevaartschool te Harlingen, een feit, dat wel doet vreezen, dat inderdaad tot opheffing besloten zal worden. "*V Voordeelen: sterker kuikens en pluimvee, korter rui, méér wintereieren, méér en grooter kwaliteits-eieren, arbeid- en voederbesparende voedering, lager productiekosten van het ei. „Ratio" 1, 2, 3 Piepkuiken mestvoeder»: „Ratio" 1. Opfokv. 1-30 dageo f6.75 p. 50 Kg. „Ratio" 2. Kunstk. 4-8 weken f6.50 50 „Ratio" 3. Kunstk. 8-12 f6.20 50 Maximum vleesch- en vetvorming. Minimum voederkosten en arbeid. Men kan nu gerust eenige dagen van huis gaande gevulde voederbak verzorgd het pluimvee en Bertels' Patentlegnest (kan kippenh. zelf maken) vergaart de eieren en voorkomt breuk, eierpikken en bevuiling. Nu kan, neen zaliedereen Bertels' Kunst korrel en Ratio mestvoeders voeren. Brochure pluimvee en eierlijsten gratis. Bestel bij Uw leverancier in Uwe plaats; indien daar niet voorradig direct a.d. fabriek. Weigert namaak, Iet op ons Loodje! Oliefabrieken N.V., Amsterdam. Afwijzend beschikt. Ged. Staten van Noordholland hebben afwijzend beschikt op het verzoek van de firma Van der Zee en Groenhof te Sneek, om vergunning tot het in wer king brengen van een autobusdienst van Alkmaar over 't Zand, De Kooi, Van Ewijcksluis en Den Oever naar Sneek en terug, voor zooveel het door den dienst te rijden traject in Noordholland is ge legen. Eveneens is afwijzend beschikt op het verzoek van den heer W. Veltman, te Leeuwarden, voor het tra ject Amsterdam over Hoorn, Medemhlilc en Den Oever naar Leeuwarden en terug. De heer J. Bouma te Makkum kreeg eveneens geen vergunning voor den autodienst Alkmaar, t Zand, De Kooi, Ewijcksluis ert Den Oever naar Harlingen en terug. De heeren Elema en Stollinga le Marum kregen eveneens geen vergunning voor den dienst Amster* dam, Purmerend, Alkmaar, Burgerbrug, Oudesluis, Den Oever naar Groningen en terug. Geweigerd werd eveneens de vergunning aan de Waco te Hoorn, voor het traject Hippolytushoef, Den Oever, Leeuwarden en Sneek en terug en van Den Oever naar Leeuwarden, Sneek en terug. Den heer J. J. van Capelle te Noordwijk aan Zee werd eveneens geweigerd zijn verzoek voor het tra-< jact Den Helder naar Sneek en terug en van Schan gen naar Sneek en terug. De heer H. Naastepad te Anna Paulowna kreeg geen vergunning voor uitbreiding van den dienst Den Helder naar Den Oever en terug tot Harlin* gen en terug. Het gemeenschappelijk verzoek van de Habo tot het in werking brengen van autobusdiensten van Alkmaar over 't Zand, De Kooi, Ewijcksluis en Den Oever naar Leeuwarden en Sneek en terug; van Alk maar over Winkel en Den Oever naar Leeuwarden en Sneek en terug; van Schagen naar Leeuwarden, Sneek en terug; van Helder naar Leeuwarden en Sneek en terug en van Medemblik naar Leeuwarden, Sneek en terug, werd eveneens afgewezen. Wel vergunning. De Algemeene Transport Onderneming te Utrecht kreeg vergunning tot het in werking brengen van een autobusdienst van Alkmaar over St. Maartensvlot- brug, De Kooi, Van Ewijcksluis, Den Oever naar Leeuwarden en terug. OOGONDERZOEK-INRICHTING GROOTSTE KEUZE BRILMONTUREN EN GLAZEN SPECIALE REPARATIE-INRICHTING W. C. VAN GEELEN GEDIPLOMEERD OPTICIEN - REFRACTIONIST LAGEZIJDE B40 TEL. 26. SCHAGEN. OOGONOFnrOEK GEHEEL* GQATIS. Auto door trein gegrepen. By onbewaakten overweg. Een koopman gedood. Uit Woerden wordt gemeld: Op den onbewaakten oevrweg by Hekendorp werd gistermorgen door den sneltrein uit Gouda, die te onge veer 9 uur te Woerden moet binnenkomen, een personen auto aangereden, waarby de inzittende, de handelaar v, O., oud 30 jaar, uit Langeruigeweide werd gedood. Genoemd persoon was met zyn auto op weg en moest by Hekendorp den spoorlyn passeeren. Vermoedelyk door den mist heeft hy den sneltrein niet gezien, waar door zyn auto werd gegrepen en dertig meter meege sleurd. De auto kwam in de sloot naast de spoorbaan, terecht. Hoewel spoedige hulp aanwezig was om den auto op het droge te brengen, bleek de bestuurder v. O. reeds overleden. Het lijk werd naar de ouderlijke woning vervoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1