De sleepreis van de
„Atlantique".
Zware brand te
Amsterdam.
HEVEA
CRES.
Dieselmotoren in
automobielen.
Ingezonden Stukken.
Thans op weg naar Cberbonrg. Onder lei
ding van een Nederlandschen sleepboot
kapitein. Geschil over de berging
nn opgelost. De olie ln de
ruimen van het wrak
brandt nog.
In vervolg op wat elders ln dit nummer over den on
dergang van het Fransche Oceaanschip „Atlantique"
reeds is meegedeeld, kan nog gemeld worden, dat het
wrak thans niet wordt gebracht naar Havre
zooals aanvankelijk het plan was. maar dat het blijkens
een bericht van den Internationalen sleepdienst L. Smit
en Co. te Rotterdam, thans op weg is naar Cherbourg.
Het sohip brandde gistermorgen nog in de lager gelegen
gedeelten. Het werd gesleept door de sleepbooten Roode
Zee. Witte Zee, Lauwerzee. Simson, Iroise. de Abeille
XXI en de Abeille XXII. Een tros van de Fransche
sleepboot Minotaure was gebroken.
Alle sleepbooten staan onder commando van de Roode
Zee. Aan boord van de Atlantique bevonden zich nog de
drie opvarenden van de Lauwerzee.
Reden van wijziging van bestemming.
Reuter meldt uit Cherbourg dat besloten werd de
„Atlantique" naar Cherbourg in plaats van naar Havre
te brengen wegens den ongunstigen toestand der zee.
de rivaliteit met de Nederlandsche sleepbooten en den
wensch het vuur snel te blusschen.
Geschil over de borging opgelost.
De internationale sleepdienst L. Smit en Co. deelt
«nede, dat het geschil over de berging is opgelost en dat
de leiding van de berging met onderling goedvinden is
opgedragen aan kapitein Klinge van de „Roode Zee".
Het staat, ondanks alles wat de Fransche pers daar
over beweert, onomstootelijk vast (aldus de Nederland-
eche sleepdienst), dat Nederlandsche matrozen de „At
lantique" bezet hebben en bezet gehouden hebben en
dat zij ook de verbinding tot stand gebracht hebben tus-
«chen sleepboot en sohip, welke verbinding sindsdien
niet verbroken Is.
Moge de Fransche pers het werk der Nederlandsche
Beesleepbooten willen miskennen, volgens de bepalingen
die ten deze gelden zullen de Nederlanders als bergers
moeten worden erkend.
Gerechtelijk onderzoek naar den brand.
In den gistermiddag gehouden Franechen minister
raad heeft, naar Reuter meldt, de minister voor de
koopvaardij den minister van justitie verzocht naast
het reeds begonnen technische onderzoek inzake den
brand van de „Atlanltque" ook nog een justitieel on
derzoek te doen instellen
De Fransche vlag op de „Atlantique."
In den loop van gistermiddag bevond, naar Reuter
meldt, het oonvooi met de „Atlantique" zich op onge
veer 30 mijl van Cherbourg De snelheid was tot 3
iknoopen verminderd en herhaaldelijk moest men lan
gen tijd stil liggen
Kapitein Schoofs van de „Atlantique" die zich
gisteren aan boord had begeven kwam gistermiddag
naar Cherbourg terug aan boord van een sleepboot,
■welke twee gewonden overbracht die gekwetst waren
bij pogingen om trossen vast te maken en vertrok
weer onmiddellijk naar het convooi.
Hij deelde mede dat de nacht zich had gekenmerkt
ifloor een hevigen storm waardoor geen enkele poging
kon worden gedaan.
Bij het aanbreken van den dag gingen drie man van
een Nederlandsche boot aan boord om een nieuwe tros
vast te maken aan den boeg van de „Atlantique".
Op het schip waait de Fransche vlag die er den vo-
rigen dag door een Fransch officier op was bevestigd.
Geen eenheid van optreden bU het versle
pen.
In de Parijsche avondbladen wordt melding gemaakt
van moeilijkheden en misverstanden bij het opsleepen
.van het brandende wrak, waarbij verwijten gericht
worden aan het adres van den Duitsehen sleeper Sim-
eon volgens andere bladen zou het een Engel sch
flleepschip zijn Onder de verschillende sleepbooten
zou In den aanvang ln het geheel geen eenheid van
optreden heben bestaan, zoodat het schip niet van de
plaats wegkwam. Eerst toen de kapitein van de Atlan
tique het commando op zich nam, slaagde men er in
een georganiseerde actie te beginnen. In den loop der
manoeuvres zou het vervolgens den Duitsehen sleeper
j gelukt zijn een touw vast te maken aan het wrak. De
kapitein van dc Atlantique had den Duitsehen sleeper
daarop gelast <ïit touw los te gooien, hetgeen gewei
gerd werd. De Vransche kanonneerboot „Pollux" heeft
ten slotte getracit tusschen den Duitsehen sleeper en
bet wrak door te varen teneinde het touw te breken,
hetgeen echter niet gelukte.
DE „ATLANTIQUE" IN
BOURG AANGEKOMEN.
CHER-
P a r I) s- 6 Jan. (V.D.) De „Atlantlqne"
is door de sleepbooten naar Cherbourg
gebracht en daar om 1 nur aangekomen.
Vulkanische uitbarstingen ln Chili..
Drie vulkanen in werking. Groot© asch-
en rook wolleen en hooge vuurzuilen.
Bu en os-A ires, 6 Jan. (VD.). Uit het Andes
gebied worden opnieuw hevige erupties gemeld. De
vulkanen Lonquimay, Calbuco en LI ai ma, (Chili) zijn in
'werking. Groote asch- en rookwolken worden daarbij
(ontwikkeld. Vuurzuilen schieten hoog de lucht in, zoo-
dat zij van verre zichtbaar zijn. De in de omgeving
liggende prairiën lijden groote schade ten gevolge van
den hevigen aschregen. Er zijn tegelijkertijd hevige
aardschokken waargenomen; de uitbarstingen gaan ver
gezeld van hevige electrisohe stormen.
Vreeselijk ongeluk op een overweg.
Dienstbode door den trein overreden. Op
den terugweg het hevig verminkte lyk door
den machinist ontdekt.
Uit Groningen, 6 Jan. Door den trein, die om
*taJfelf gistermorgen uit Groningen naar Zoutkamp
vertrok, is bij den overweg te Ulrum de 19-jarige
dienstbode F. S. overreden en gedood. De machinist
had van het ongeluk niets gemerkt, doch gistermiddag
op de terugreis zag hij het vreeselijk verminkte lijk van
het meisje tusschen de rails liggen. Het hoofd en een
arm waren van de romp gescheiden. Het meisje was
(afkomstig uit Ulrum en in dienstbetrekking te Leens,
De moord te Numansdorp.
De bekentenis van B. In 't donker ge
schoten.
Donderdagmorgen is de tweede verdachte uit de
moordzaak te Numansdorp, zekere B., die aanvan
kelijk alle schuld loochende, in het Huis van Be
waring te Dordrecht nogmaals aan een verhoor on
derworpen. Daarbij heeft hij bekend, te zamen met
L., den anderen verdachte, in de schuur van de Reus
geweest te zijn. Hij heeft toegegeven, dat hun be
doeling was in de Johannahoeve in te breken.
Toen de landbouwer in de schuur kwam kijken
en daar L. zag staan, met wien hij is gaan vechten,
heeft B., zooals hij thans toegeeft, om zijn kameraad
te helpen, een schot uit zijn revolver gelost. Hij zegt
in het donker in het wilde weg te hebben geschoten
en niet de bedoeling te hebben gehad, De Reus te
dooden.
Zooals men weet, is het slachtoffer gevonden met
een ingeslagen schedel. Het is dus nog niet opgehel
derd, wie De Reus den zwaren slag, welke mogelijk
met een ploegijzer is toegebracht, heeft gegeven. B.
en L. hebben hierover tot dusver het stilzwijgen be
waard.
De sectie op het lijk.
Gisteren heeft dr. Hulst uit Leiden te Numans
dorp de sectie verricht op het lijk van de Reus.
In de hartstreek werd een kogel gevonden. De
wonde doet vermoeden, dat het schot op een halven
meter afstand werd gelost.
Nader onderzocht wordt nog of deze kogel past in
den revolver die men op B. heeft aangetroffen.
Beide mishandelingen, zoowel het revolverschot
in de harstreek, als de groote schedelfractuur zijn
doodelijk geweest.
Aan den verdachte B. zal vermoedelijk ten laste
gelegd worden krachtens art. 312 W.v.S. diefstal voor
afgegaan door geweldpleging den dood ten gevolge
hebbende, waarvoor een maximumstraf van 15 jaar
is gesteld.
Aan L. wordt waarschijnlijk slechts medeplichtig
heid ten laste gelegd, tenzij bij het verder onderzoek
ook voor hem bezwarende feiten aan het licht komen.
Verdachte B. nog meer op zijn geweten.
Verdachte B., zoo wordt nog nader gemeld, wordt
ook ernstig verdacht van een inbraak die in No
vember van het vorig jaar te Klaaswaal is gepleegd.
Reeds had de Centrale Recherche te Rotterdam een
en ander in beslag genomen dat te Klaaswaal gesto
len was en daarbij bevond zich een jampot, waarop
een vingerafdruk. Nu er vingerafdrukken zijn geno
men van dezen verdachte, toont deze vingerafdruk
zeer vele punten van overeenkomst. Het is niet on
mogelijk dat B. zich aan nog verscheidene andere in
braken op de Zuid-Hollandsche eilanden heeft schul
dig gemaakt en dat een varensgezel hem daarbij be
hulpzaam is geweest
Een cellui oid-magazijn in vlammen, waarbü
een onploffing plaats had. Twee gewon
den. De gevolgen van het achterlaten van
een brandende sigaret.
Vrijdagmorgen om ongeveer 11 uur heeft in perceel
Antonlebreestraat no 6 te Amsterdam een zware brand
gewoed. Hier heeft de heer Juda Busnach een magazijn
van celluloidartlkelen gevestigd. De eigenaar bevend
zich ln den kelder, toen hij voor de telefoon werd ge
roepen. De heer B. spoedde zich naar boven, maar liet
zeer onvoorzichtig een brandende cigaret, in den kelder
achter. Terwijl hij aan het telefoneeren was, steeg rook
uit den kelder op, die spoedig zeer zwaar werd. De
koopman, diens zoon en een 14-jarige loopjongen, die
ook in het huis werkzaam was. vluohtten, doch voor
Juda Busnach de straat kon bereiken, klonk een hevige
explosie, die het glas uit de ruiten joeg en andere ar
tikelen naar buiten dreef.
In lichte laaie.
Onmiddellijk na de explosie sloeg een felle vlam uit
de etalage, die vol met celluloidartlkelen, vooral kam
men en andere toiletbenoodigdheden, lag; en ln enkele
seconden stond het heele uit twee verdiepingen en een
vliering bestaande huls, dat niet bewoond was, maar
geheel als magazijn voor de zeer brandbare winkelwaar
dienst deed, in lichte laaie. Dikke zwarte rookwolken
stegen boven het dak uit en daar doorheen speelden
groote vlscnmen; uit alle vensters sloeg het vuur naar
buiten en het duurde geen minuut, of ook het belenden
de huisw as aangetast, een van de drie panden, waarin
de firma Is. Kleerekooper, een zaak in gemaakte dames-
en heerenkleeding drijft.
Het eerste alarm.
Op het eerste alarm rukte de brandweer, met groot
materiaal uit. Bij aankomst, binnen 5 minuten na de
explosie vond met één brandende zuil. M>en stond dan
ook voor een onmogelijke taak. Ook het aangrenzende
perceel, stond te branden, maar dank zij 't energiek
optreden kon het vuur hierin tot staan gebracht worden
Niettemin ls ook in het stoffenmagazijn van den heer
Kleerekooper zeer veel schade aangericht.
Beide firma's waren verzekerd.
Gewond.
Bij de exploisie werd de heer Busnach licht gewond
Ook een brandwacht moest zich van geneeskundige hulp
voorzien.
Ernstig auto-ongeval ln de hoofdstad.
Te water gereden. Dc chauffeur verdronken.
Vrijdagmiddag omstreeks half vier heeft er in de
hoofdstad een droevig ongeval plaats gehad, dat aan
een persoon het leven kostte.
Een kleine, gesloten personenauto afkomstig uit Den
Haag, en waarin was gezeten de 58-jarige heer Klein,
reiziger in tabaksartikelen kwam van het Nassauplein
aanrijden in de richting Haarlemmerweg. Op de brug
van de De Wittenkade hebben vermoedelijk eenige per
sonen den wagen willen doen stoppen, ten einde mede
te rijden. De bestuurder schijnt Inderdaad gestopt te
hebben, althans te willen hebben stoppen. Men zag den
wagen in een slip geraken op het gladde asfalt, daarna
omzwenken, waarna hij achterwaarts het water van de
Haarlemmervaart inreed.
Omstanders schoten direct te hulp. Enkelen sprongen
zonder zich te bedenken in het vuile water en zwommen
naar het voertuig toe.De portieren bleken vast te zitten
ten: de druk welke het water er op uitoefende belette
het openen. Misschien ook was de carrosserie door den
schok ontzet..
Men alarmeerde direct tevens de brandweer, die spoe
dig met 't noodige materiaal aanwezig was. Na 20 mi
nuten kon men den bestuurder bevrijden. Helaas waren
toen reeds de levensgeesten geweken.
Door een stier op de horens genomen.
Zwaar gewond opgenomen.
In den Noorder Legmeerpolder is Donderdagmiddag
een knecht van den landbouwer C. G. v ,d. B. in den
stal door een stier op de horens genomen en tegen een
muur gesmakt. Met zware inwendige kneuzingen is de
man naar een ziekenhuis overgebracht.
VAN' r-r IJ 5 W IJ K 5
5 CHOENHANQEL
ROBINSON SCHOENEN.
SCHOENMAKERIJ.
Boeren en tuinders in nood.
HOE DENKT DE REGEERING HEN TE
HELPEN? VRAAGT DE HEER BRAAT.
De heer A. Braat, lid van de Tweede Kamer, heeft
den minister van Économische Zaken en Arbeid ge
vraagd, of het hem bekend is, dat zeer veel met
hypotheek bezwaarde boeren, tuinders en landver-
pachters, die zwaar getroffen zijn door niet tijdige en
onvoldoende bescherming van hun bedrijven dooi
de regeering, aangezien aanvoer van ook door hen
geproduceerde producten uit het buitenland wordt
toegelaten, waardoor pacht- en grondwaarden enorm
gedaald zijn, dientengevolge thans in groote moei
lijkheden geraakt zijn, omdat zij hun rente en af
lossing niet kunnen betalen, en daardoor financieel
ten onder zullen gaan;
Dat deze menschen ver achterstaan bij hen, die nu
recht op pachtverlaging hebben verkregen?
Is de minister bereid deze menschen in hun nood
toestand tegemoet te komen en verjaging van huis
en erf te voorkomen door voor hen rente en aflos
sing te betalen en bij opzegging van hun hypotheek
deze over te nemen, omdat zij nu bij niemand op
nieuw daarvoor geld kunnen leenen?
Is de minister bereid mee te deelen, hoe de regee
ring, indien zij dezen weg niet op wil, deze menschen
denkt te hulp te komen?
De Kromhout-fabriek te Amsterdam heeft
grootsche plannen. Goed geslaagde
proefneming in een gemeentelijke auto
bas.
Gister is do eerste echter Dieselmotor, van Krom
hout, gebouwd bij Goedkoop te Amsterdam, in ge
bruik genomen in de gemeentelijke autobus. In te
genstelling met vorige, in gemeente-autobussen ge
bruikte oliemotoren, werkt deze motor, annex start
inrichting, uitsluitend op ruwe olie.
Een besparing van circa 85 op de brandstofkos
ten hoopt men hiermede te bereiken.
De eerste ritten met den nieuwen motor, gisteren
gemaakt, zijn ook wat betreft de bediening door
het personeel boven verwachting goed geslaagd.
Een auto. uitgerust met een Kromhout-Dieselmo
tor, legt op één liter gasolie minstens twee en een
half maal zoo grooten afstand af als een met een
gewonen motor op één liter benzine. Ook door het
verschil in prys hoopt men hierdoor een enorme be
sparing te krijgen. Speciaal voor diegenen, die auto
vrachtwagens en autobussen expioiteeren, daar hier
voor deze Kromhout-motoren in de eerste plaats
worden gemaakt. Op dit terrein beteekenen zij een
voudig een omwenteling.
Op de Kromhout-fabrieken te Amsterdam neemt
men echter ook reeds proeven om den nieuwen mo
tor in een gewonen personenwagen te brengen. Het
schijnt niet uitgesloten te zijn, dat Kromhout in sa
menwerking met bevriende firma's een Nederland
schen automobiel zal produceeren.
Voorloopig zal de firma Kromhout haar nieuwen
motor met een vrachtwagen-chassis op de komende
R.A.I. exposeeren en men verwacht, dat dit een sen
satie op deze autoshow wordt.
Duitsch monteur door
stroom gedood.
Ernstig ongeluk in de electrische centrale
te 's-Gravenhage.
Omstreeks kwart vóór aoht gisterochtend, werd het
electrisohe stadsnet te Den Haag ernstig gestoord, door
dat het zonder stroom geraakte. Het bleek, dat op het
gem. electrlsch bedrijf een ernstig ongeluk was gebeurd
De 38-jarige Duitsche monteur K. L. B. was daar bezig
in de afdeeling hoogspanning, toen hij plotseling ge
troffen werd door een spanning van 10.000 volt. De on
gelukkige was onmiddallijk dood. Zijn lijk is overge
bracht naar het Ziekenhuis aan den Zuidwal.
Ook de tram ondervond ernstige storing. De stadslij-
nen hadden 7 minuten oponthoud.
Het stroomnet van de buitenlijnen werd overgescha
keld op de centrales van Leiden en Delft. De wagens
van deze lijnen hadden omstreeks 15 minuten opont
houd.
Naar aanleiding van dit noodlottige ongeluk heeft het
Corr. Bur. zich ter informatie gewend tot de directie
van dit bedrijf, die het volgende meedeelt:
De monteur K. L. Berloth was belast met werkzaam
heden in de hoogspanningsruimte. Alle maatregelen,
welke voorgeschreven zijn alvorens een monteur werk
zaamheden in de hoogspanningsruimte verricht, waren
genomen. De monteur was met den plaatselijken toe
stand volkomen op de hoogte; de geleidingen ter plaatse
waar hij zijn werkzaamheden te verrichten had, waren
op de voorgeschreven wijze spanningloos gemaakt.
Op eenigen afstand bevonden zicb echter leidingen,
welke onder spanning stonden, hetgeen hem bekend
was. De getroffene, die als een zeer voorzichtig monteur
bekend stond, zal met zijn gereedschap in aanraking
zijn gekomen met deze zicb op eenigen afstand bevin
dende onder spanning staande deelen, met het noodlot
tig gevolg, dat hij door den stroom getroffen werd. Ge
zien de bekwaamheid van den monteur, laat zich dit
feit niet verklaren. De geneesheer van den Gem. ge-
neesk. dienst, die omstreeks 10 minuten na het ongeval
ter plaatse verscheen, moest den dood constateeren.
De getroffene was gehuwd en laat een vrouw met 5
kinderen na.
Invoer van Belgisch brood.
Verhoogde broodprijzen in Maastricht.
Op een samenkomst van bakkerspatroons van Maas
tricht en omstreken heeft men van gedachten gewisseld
en is men tot de conclusie gekomen, dat verhocging van
den broodprijs noodzakelijk is, wil men economisch be
stand blijven tegen de nadeelen ondervonden door den
Invoer van Belgisch brood.
Een vergadering met de groot- en kleinbedrijven zal
een verhoogden broodprijs in onderling overleg vast
stellen.
Barometerstand op Zaterdagmorgen 8 u.: 774M m.M.
Vooruitzichten: Waarschijnlijk goed weer.
Thermometer: 3 gr. Cè is 39 gr. F.
INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK.
FIRMA GEBR. ROTGANS. Hoogzijde E 103, Schagen.
Gedipl. Opticien - Refractionist.
Het oogonderzoek doen wij gratis.
Walvisschen ten ondergang gedoemd?
Vrees gerezen bij leden van de Tweede
Kamer.
De Tweede Kamer heeft blijkens haar verslag over
het wetsontwerp tot goedkeuring van het Verdrag
tot regeling van de walvischjacht van 24 September
1931 algemeen de indiening van dit wetsontwerp toe
gejuicht.
Eenige leden waren van oordeel, dat de voorge
stelde beperking onvoldoende zal blijken. Indien de
voorgestelde maatregelen niet worden gevolgd door
veel krasser maatregelen, waren zij bevreesd, dat de
walvisschen toch zullen worden uitgeroeid.
De Malygin in zinkenden toestand.
Vrees dat het schip zal voiloopen.
Vdlgens berichten uit Spitsbergen is naar V. D.
meldt de positie van den ijsbreker Malygin zeer gevaar
lijk, aangezien gevreesd wordt dat het schip zal voi
loopen. De pompinstallatie is onafgebroken in bedrijf.
Alles hangt er thans nog van af of de ijsbreker Lenin
tijdig ter plaatse aankomt om behulpzaam te zijn bij
het leegpompen van de Malygin, aangezien dit schip
anders tijdens den storm zou zinken
De havenautoriteiten te Leningrad hebben een radio
gram ontvangen van den ijsbreker Sodow, waarin
wordt medegedeeld, dat de reddingswerkzaamheden bij
de Malygin wegens een hevigen storm moester, wor
den gestaakt.
NIEUWE AARDSCHOKKEN IN GRIEKENLAND.
Alleen stoffelijke schade.
Naar Reuter uit Volo in Thessalië meldt, tijn daar
Donderdagavond drie aardbevingen gevoeld, waarvan de
eerste en krachtigste vijf seconden duurde. De schok
ken hebben groote schade aangericht. De beangste be
volking heeft den naoht in de open lucht doorgebracht.
Mijnheer de Redacteur,
Gaarne opname van onderstaande in Uw blad van
7 dezer.
Met groote verwondering heb ik kennis genomen
van wat in Uwe courant van 5 Januari jl. „een ge
bruiker van N.K.B.-artikelen" uit Anna Paulowna
onder .„Ingezonden Stukken" schrijft.
Naar schrijver aangeeft, is dit „ingezonden stukje"
een gevolg van het in uw blad van 3 dezer uit Anna
Paulowna afkomstige bericht inzake crcdietbeper-
king door winkeliers.
Ik persoonlijk kan in dat berichtje van 3 Januari
niet anders zien dan een strikt neutraal gestelde me-
dedeeling van Uw gewonen verslaggever te Anna
Paulowna en begrijp niet, dat schrijver daarin aan
leiding vindt een aantal onvriendelijkheden te rich
ten aan het adres van leden en afdeeling Anna Pau
lowna van den Nederlandschen Kruidenier&bond.
Om echter elke onzekerheid weg te nemen, verklaar
ik, dat nóch in de vergadering, nóch in het Bestuur
van de Afdeeling Anna Paulowna ten aanzien van
„crodietbeperking" besprekingen zijn gevoerd.
Met dank voor ae plaatsing,
Hoogachtend,
A. M KOS9EN,
Lid Afd. Anna Paulowna van
den N.K.B.
Aan den heer Redacteur der Schager Courant,
Mijnheer,
Beleefd verzoek ik U om wat plaatsruimte.
In één van zijn prachtige werken spreekt Victor Hugo
van: „de onbekende kleimannen". Hiermee doelt hij op
de werkers, die de grootsche bouwwerken als de Nótre
Dame en andere bouwraonumenten deden verrijzen.
Deze kleimannen zijn er in onzen tijd ook nog wel
degelijk. De Zuiderzee wordt drooggemaakt. Deze kies
mannen vervullen de hoofdrol weer in dit werlc. Hooge
gasten komen zien naar deze Zuiderzeewerken; hooge
heeren ingenieurs geleiden deze bezoekers; de klei
mannen daar kijken ze met de hielen van hun deftige
schoenen niet ééns naar om.
Eén van deze kielmannen heeft nu in Uw blad ge
schreven over de werkverschaffing en over den arbeid
met wagen en schop. De man redeneert zeer logisch,
maar toch wordt dit niet opgemerktwant hij is
een kleiman. Als Braat vraagt ln de Tweede Kamer of
boeren met 1 of meer H.A. land toch alsjeblieft óók in
de werkverschaffing mogen als v. d. Sluis aan den
Minister vraagt of hij toch. alsjeblieft voor de varkens
handelaars wil zorgendan wordt dit vragen wel
opgemerkt dit zijn geen kielmannen.
Terecht merkt N. K. op: werkverschaffing i s er fei
telijk niet. 'k Zou er aan willen toevoegen: Crisis is er
feitelijk ook niet. Werkverschaffing e n Crisis die
twee worden geschapen. Kunstmatige middelen zijn
dat, alleen om het huidige stelsel te beschermen. Deze
twee zullen voor de groote massa der menschen
nooit meer verdwijnen tenzü de onbekende klei
mannen groote opruiming willen houden. Opruiming van
alle remmen en barricades, die een gezonde ontwikke
ling van een gezonde menschelijke samenleving in den
weg staan. Eerst dan zal de machine haar ecreplaats in
onze samenleving kunnen innemen, eerst dan zal Ra
tionalisatie oen groote zegen zijn, inplaats van een
vloek. Laten alle kleimannen dit wel bedenken. Arbeid
in samenwerking met het intellect, dat alleen is in
staat om de spoken: crisis, werkloosheid, oorlog en
hongersnood, beurszwendel en diplomaten-gekonkel utf.
onze wereld te verbannen.
Dankend voor de plaatsruimte,
G. GROET.