De sleepreis van de „Atlantique". Zware brand te Amsterdam. HEVEA CRES. Dieselmotoren in automobielen. Ingezonden Stukken. Thans op weg naar Cberbonrg. Onder lei ding van een Nederlandschen sleepboot kapitein. Geschil over de berging nn opgelost. De olie ln de ruimen van het wrak brandt nog. In vervolg op wat elders ln dit nummer over den on dergang van het Fransche Oceaanschip „Atlantique" reeds is meegedeeld, kan nog gemeld worden, dat het wrak thans niet wordt gebracht naar Havre zooals aanvankelijk het plan was. maar dat het blijkens een bericht van den Internationalen sleepdienst L. Smit en Co. te Rotterdam, thans op weg is naar Cherbourg. Het sohip brandde gistermorgen nog in de lager gelegen gedeelten. Het werd gesleept door de sleepbooten Roode Zee. Witte Zee, Lauwerzee. Simson, Iroise. de Abeille XXI en de Abeille XXII. Een tros van de Fransche sleepboot Minotaure was gebroken. Alle sleepbooten staan onder commando van de Roode Zee. Aan boord van de Atlantique bevonden zich nog de drie opvarenden van de Lauwerzee. Reden van wijziging van bestemming. Reuter meldt uit Cherbourg dat besloten werd de „Atlantique" naar Cherbourg in plaats van naar Havre te brengen wegens den ongunstigen toestand der zee. de rivaliteit met de Nederlandsche sleepbooten en den wensch het vuur snel te blusschen. Geschil over de borging opgelost. De internationale sleepdienst L. Smit en Co. deelt «nede, dat het geschil over de berging is opgelost en dat de leiding van de berging met onderling goedvinden is opgedragen aan kapitein Klinge van de „Roode Zee". Het staat, ondanks alles wat de Fransche pers daar over beweert, onomstootelijk vast (aldus de Nederland- eche sleepdienst), dat Nederlandsche matrozen de „At lantique" bezet hebben en bezet gehouden hebben en dat zij ook de verbinding tot stand gebracht hebben tus- «chen sleepboot en sohip, welke verbinding sindsdien niet verbroken Is. Moge de Fransche pers het werk der Nederlandsche Beesleepbooten willen miskennen, volgens de bepalingen die ten deze gelden zullen de Nederlanders als bergers moeten worden erkend. Gerechtelijk onderzoek naar den brand. In den gistermiddag gehouden Franechen minister raad heeft, naar Reuter meldt, de minister voor de koopvaardij den minister van justitie verzocht naast het reeds begonnen technische onderzoek inzake den brand van de „Atlanltque" ook nog een justitieel on derzoek te doen instellen De Fransche vlag op de „Atlantique." In den loop van gistermiddag bevond, naar Reuter meldt, het oonvooi met de „Atlantique" zich op onge veer 30 mijl van Cherbourg De snelheid was tot 3 iknoopen verminderd en herhaaldelijk moest men lan gen tijd stil liggen Kapitein Schoofs van de „Atlantique" die zich gisteren aan boord had begeven kwam gistermiddag naar Cherbourg terug aan boord van een sleepboot, ■welke twee gewonden overbracht die gekwetst waren bij pogingen om trossen vast te maken en vertrok weer onmiddellijk naar het convooi. Hij deelde mede dat de nacht zich had gekenmerkt ifloor een hevigen storm waardoor geen enkele poging kon worden gedaan. Bij het aanbreken van den dag gingen drie man van een Nederlandsche boot aan boord om een nieuwe tros vast te maken aan den boeg van de „Atlantique". Op het schip waait de Fransche vlag die er den vo- rigen dag door een Fransch officier op was bevestigd. Geen eenheid van optreden bU het versle pen. In de Parijsche avondbladen wordt melding gemaakt van moeilijkheden en misverstanden bij het opsleepen .van het brandende wrak, waarbij verwijten gericht worden aan het adres van den Duitsehen sleeper Sim- eon volgens andere bladen zou het een Engel sch flleepschip zijn Onder de verschillende sleepbooten zou In den aanvang ln het geheel geen eenheid van optreden heben bestaan, zoodat het schip niet van de plaats wegkwam. Eerst toen de kapitein van de Atlan tique het commando op zich nam, slaagde men er in een georganiseerde actie te beginnen. In den loop der manoeuvres zou het vervolgens den Duitsehen sleeper j gelukt zijn een touw vast te maken aan het wrak. De kapitein van dc Atlantique had den Duitsehen sleeper daarop gelast <ïit touw los te gooien, hetgeen gewei gerd werd. De Vransche kanonneerboot „Pollux" heeft ten slotte getracit tusschen den Duitsehen sleeper en bet wrak door te varen teneinde het touw te breken, hetgeen echter niet gelukte. DE „ATLANTIQUE" IN BOURG AANGEKOMEN. CHER- P a r I) s- 6 Jan. (V.D.) De „Atlantlqne" is door de sleepbooten naar Cherbourg gebracht en daar om 1 nur aangekomen. Vulkanische uitbarstingen ln Chili.. Drie vulkanen in werking. Groot© asch- en rook wolleen en hooge vuurzuilen. Bu en os-A ires, 6 Jan. (VD.). Uit het Andes gebied worden opnieuw hevige erupties gemeld. De vulkanen Lonquimay, Calbuco en LI ai ma, (Chili) zijn in 'werking. Groote asch- en rookwolken worden daarbij (ontwikkeld. Vuurzuilen schieten hoog de lucht in, zoo- dat zij van verre zichtbaar zijn. De in de omgeving liggende prairiën lijden groote schade ten gevolge van den hevigen aschregen. Er zijn tegelijkertijd hevige aardschokken waargenomen; de uitbarstingen gaan ver gezeld van hevige electrisohe stormen. Vreeselijk ongeluk op een overweg. Dienstbode door den trein overreden. Op den terugweg het hevig verminkte lyk door den machinist ontdekt. Uit Groningen, 6 Jan. Door den trein, die om *taJfelf gistermorgen uit Groningen naar Zoutkamp vertrok, is bij den overweg te Ulrum de 19-jarige dienstbode F. S. overreden en gedood. De machinist had van het ongeluk niets gemerkt, doch gistermiddag op de terugreis zag hij het vreeselijk verminkte lijk van het meisje tusschen de rails liggen. Het hoofd en een arm waren van de romp gescheiden. Het meisje was (afkomstig uit Ulrum en in dienstbetrekking te Leens, De moord te Numansdorp. De bekentenis van B. In 't donker ge schoten. Donderdagmorgen is de tweede verdachte uit de moordzaak te Numansdorp, zekere B., die aanvan kelijk alle schuld loochende, in het Huis van Be waring te Dordrecht nogmaals aan een verhoor on derworpen. Daarbij heeft hij bekend, te zamen met L., den anderen verdachte, in de schuur van de Reus geweest te zijn. Hij heeft toegegeven, dat hun be doeling was in de Johannahoeve in te breken. Toen de landbouwer in de schuur kwam kijken en daar L. zag staan, met wien hij is gaan vechten, heeft B., zooals hij thans toegeeft, om zijn kameraad te helpen, een schot uit zijn revolver gelost. Hij zegt in het donker in het wilde weg te hebben geschoten en niet de bedoeling te hebben gehad, De Reus te dooden. Zooals men weet, is het slachtoffer gevonden met een ingeslagen schedel. Het is dus nog niet opgehel derd, wie De Reus den zwaren slag, welke mogelijk met een ploegijzer is toegebracht, heeft gegeven. B. en L. hebben hierover tot dusver het stilzwijgen be waard. De sectie op het lijk. Gisteren heeft dr. Hulst uit Leiden te Numans dorp de sectie verricht op het lijk van de Reus. In de hartstreek werd een kogel gevonden. De wonde doet vermoeden, dat het schot op een halven meter afstand werd gelost. Nader onderzocht wordt nog of deze kogel past in den revolver die men op B. heeft aangetroffen. Beide mishandelingen, zoowel het revolverschot in de harstreek, als de groote schedelfractuur zijn doodelijk geweest. Aan den verdachte B. zal vermoedelijk ten laste gelegd worden krachtens art. 312 W.v.S. diefstal voor afgegaan door geweldpleging den dood ten gevolge hebbende, waarvoor een maximumstraf van 15 jaar is gesteld. Aan L. wordt waarschijnlijk slechts medeplichtig heid ten laste gelegd, tenzij bij het verder onderzoek ook voor hem bezwarende feiten aan het licht komen. Verdachte B. nog meer op zijn geweten. Verdachte B., zoo wordt nog nader gemeld, wordt ook ernstig verdacht van een inbraak die in No vember van het vorig jaar te Klaaswaal is gepleegd. Reeds had de Centrale Recherche te Rotterdam een en ander in beslag genomen dat te Klaaswaal gesto len was en daarbij bevond zich een jampot, waarop een vingerafdruk. Nu er vingerafdrukken zijn geno men van dezen verdachte, toont deze vingerafdruk zeer vele punten van overeenkomst. Het is niet on mogelijk dat B. zich aan nog verscheidene andere in braken op de Zuid-Hollandsche eilanden heeft schul dig gemaakt en dat een varensgezel hem daarbij be hulpzaam is geweest Een cellui oid-magazijn in vlammen, waarbü een onploffing plaats had. Twee gewon den. De gevolgen van het achterlaten van een brandende sigaret. Vrijdagmorgen om ongeveer 11 uur heeft in perceel Antonlebreestraat no 6 te Amsterdam een zware brand gewoed. Hier heeft de heer Juda Busnach een magazijn van celluloidartlkelen gevestigd. De eigenaar bevend zich ln den kelder, toen hij voor de telefoon werd ge roepen. De heer B. spoedde zich naar boven, maar liet zeer onvoorzichtig een brandende cigaret, in den kelder achter. Terwijl hij aan het telefoneeren was, steeg rook uit den kelder op, die spoedig zeer zwaar werd. De koopman, diens zoon en een 14-jarige loopjongen, die ook in het huis werkzaam was. vluohtten, doch voor Juda Busnach de straat kon bereiken, klonk een hevige explosie, die het glas uit de ruiten joeg en andere ar tikelen naar buiten dreef. In lichte laaie. Onmiddellijk na de explosie sloeg een felle vlam uit de etalage, die vol met celluloidartlkelen, vooral kam men en andere toiletbenoodigdheden, lag; en ln enkele seconden stond het heele uit twee verdiepingen en een vliering bestaande huls, dat niet bewoond was, maar geheel als magazijn voor de zeer brandbare winkelwaar dienst deed, in lichte laaie. Dikke zwarte rookwolken stegen boven het dak uit en daar doorheen speelden groote vlscnmen; uit alle vensters sloeg het vuur naar buiten en het duurde geen minuut, of ook het belenden de huisw as aangetast, een van de drie panden, waarin de firma Is. Kleerekooper, een zaak in gemaakte dames- en heerenkleeding drijft. Het eerste alarm. Op het eerste alarm rukte de brandweer, met groot materiaal uit. Bij aankomst, binnen 5 minuten na de explosie vond met één brandende zuil. M>en stond dan ook voor een onmogelijke taak. Ook het aangrenzende perceel, stond te branden, maar dank zij 't energiek optreden kon het vuur hierin tot staan gebracht worden Niettemin ls ook in het stoffenmagazijn van den heer Kleerekooper zeer veel schade aangericht. Beide firma's waren verzekerd. Gewond. Bij de exploisie werd de heer Busnach licht gewond Ook een brandwacht moest zich van geneeskundige hulp voorzien. Ernstig auto-ongeval ln de hoofdstad. Te water gereden. Dc chauffeur verdronken. Vrijdagmiddag omstreeks half vier heeft er in de hoofdstad een droevig ongeval plaats gehad, dat aan een persoon het leven kostte. Een kleine, gesloten personenauto afkomstig uit Den Haag, en waarin was gezeten de 58-jarige heer Klein, reiziger in tabaksartikelen kwam van het Nassauplein aanrijden in de richting Haarlemmerweg. Op de brug van de De Wittenkade hebben vermoedelijk eenige per sonen den wagen willen doen stoppen, ten einde mede te rijden. De bestuurder schijnt Inderdaad gestopt te hebben, althans te willen hebben stoppen. Men zag den wagen in een slip geraken op het gladde asfalt, daarna omzwenken, waarna hij achterwaarts het water van de Haarlemmervaart inreed. Omstanders schoten direct te hulp. Enkelen sprongen zonder zich te bedenken in het vuile water en zwommen naar het voertuig toe.De portieren bleken vast te zitten ten: de druk welke het water er op uitoefende belette het openen. Misschien ook was de carrosserie door den schok ontzet.. Men alarmeerde direct tevens de brandweer, die spoe dig met 't noodige materiaal aanwezig was. Na 20 mi nuten kon men den bestuurder bevrijden. Helaas waren toen reeds de levensgeesten geweken. Door een stier op de horens genomen. Zwaar gewond opgenomen. In den Noorder Legmeerpolder is Donderdagmiddag een knecht van den landbouwer C. G. v ,d. B. in den stal door een stier op de horens genomen en tegen een muur gesmakt. Met zware inwendige kneuzingen is de man naar een ziekenhuis overgebracht. VAN' r-r IJ 5 W IJ K 5 5 CHOENHANQEL ROBINSON SCHOENEN. SCHOENMAKERIJ. Boeren en tuinders in nood. HOE DENKT DE REGEERING HEN TE HELPEN? VRAAGT DE HEER BRAAT. De heer A. Braat, lid van de Tweede Kamer, heeft den minister van Économische Zaken en Arbeid ge vraagd, of het hem bekend is, dat zeer veel met hypotheek bezwaarde boeren, tuinders en landver- pachters, die zwaar getroffen zijn door niet tijdige en onvoldoende bescherming van hun bedrijven dooi de regeering, aangezien aanvoer van ook door hen geproduceerde producten uit het buitenland wordt toegelaten, waardoor pacht- en grondwaarden enorm gedaald zijn, dientengevolge thans in groote moei lijkheden geraakt zijn, omdat zij hun rente en af lossing niet kunnen betalen, en daardoor financieel ten onder zullen gaan; Dat deze menschen ver achterstaan bij hen, die nu recht op pachtverlaging hebben verkregen? Is de minister bereid deze menschen in hun nood toestand tegemoet te komen en verjaging van huis en erf te voorkomen door voor hen rente en aflos sing te betalen en bij opzegging van hun hypotheek deze over te nemen, omdat zij nu bij niemand op nieuw daarvoor geld kunnen leenen? Is de minister bereid mee te deelen, hoe de regee ring, indien zij dezen weg niet op wil, deze menschen denkt te hulp te komen? De Kromhout-fabriek te Amsterdam heeft grootsche plannen. Goed geslaagde proefneming in een gemeentelijke auto bas. Gister is do eerste echter Dieselmotor, van Krom hout, gebouwd bij Goedkoop te Amsterdam, in ge bruik genomen in de gemeentelijke autobus. In te genstelling met vorige, in gemeente-autobussen ge bruikte oliemotoren, werkt deze motor, annex start inrichting, uitsluitend op ruwe olie. Een besparing van circa 85 op de brandstofkos ten hoopt men hiermede te bereiken. De eerste ritten met den nieuwen motor, gisteren gemaakt, zijn ook wat betreft de bediening door het personeel boven verwachting goed geslaagd. Een auto. uitgerust met een Kromhout-Dieselmo tor, legt op één liter gasolie minstens twee en een half maal zoo grooten afstand af als een met een gewonen motor op één liter benzine. Ook door het verschil in prys hoopt men hierdoor een enorme be sparing te krijgen. Speciaal voor diegenen, die auto vrachtwagens en autobussen expioiteeren, daar hier voor deze Kromhout-motoren in de eerste plaats worden gemaakt. Op dit terrein beteekenen zij een voudig een omwenteling. Op de Kromhout-fabrieken te Amsterdam neemt men echter ook reeds proeven om den nieuwen mo tor in een gewonen personenwagen te brengen. Het schijnt niet uitgesloten te zijn, dat Kromhout in sa menwerking met bevriende firma's een Nederland schen automobiel zal produceeren. Voorloopig zal de firma Kromhout haar nieuwen motor met een vrachtwagen-chassis op de komende R.A.I. exposeeren en men verwacht, dat dit een sen satie op deze autoshow wordt. Duitsch monteur door stroom gedood. Ernstig ongeluk in de electrische centrale te 's-Gravenhage. Omstreeks kwart vóór aoht gisterochtend, werd het electrisohe stadsnet te Den Haag ernstig gestoord, door dat het zonder stroom geraakte. Het bleek, dat op het gem. electrlsch bedrijf een ernstig ongeluk was gebeurd De 38-jarige Duitsche monteur K. L. B. was daar bezig in de afdeeling hoogspanning, toen hij plotseling ge troffen werd door een spanning van 10.000 volt. De on gelukkige was onmiddallijk dood. Zijn lijk is overge bracht naar het Ziekenhuis aan den Zuidwal. Ook de tram ondervond ernstige storing. De stadslij- nen hadden 7 minuten oponthoud. Het stroomnet van de buitenlijnen werd overgescha keld op de centrales van Leiden en Delft. De wagens van deze lijnen hadden omstreeks 15 minuten opont houd. Naar aanleiding van dit noodlottige ongeluk heeft het Corr. Bur. zich ter informatie gewend tot de directie van dit bedrijf, die het volgende meedeelt: De monteur K. L. Berloth was belast met werkzaam heden in de hoogspanningsruimte. Alle maatregelen, welke voorgeschreven zijn alvorens een monteur werk zaamheden in de hoogspanningsruimte verricht, waren genomen. De monteur was met den plaatselijken toe stand volkomen op de hoogte; de geleidingen ter plaatse waar hij zijn werkzaamheden te verrichten had, waren op de voorgeschreven wijze spanningloos gemaakt. Op eenigen afstand bevonden zicb echter leidingen, welke onder spanning stonden, hetgeen hem bekend was. De getroffene, die als een zeer voorzichtig monteur bekend stond, zal met zijn gereedschap in aanraking zijn gekomen met deze zicb op eenigen afstand bevin dende onder spanning staande deelen, met het noodlot tig gevolg, dat hij door den stroom getroffen werd. Ge zien de bekwaamheid van den monteur, laat zich dit feit niet verklaren. De geneesheer van den Gem. ge- neesk. dienst, die omstreeks 10 minuten na het ongeval ter plaatse verscheen, moest den dood constateeren. De getroffene was gehuwd en laat een vrouw met 5 kinderen na. Invoer van Belgisch brood. Verhoogde broodprijzen in Maastricht. Op een samenkomst van bakkerspatroons van Maas tricht en omstreken heeft men van gedachten gewisseld en is men tot de conclusie gekomen, dat verhocging van den broodprijs noodzakelijk is, wil men economisch be stand blijven tegen de nadeelen ondervonden door den Invoer van Belgisch brood. Een vergadering met de groot- en kleinbedrijven zal een verhoogden broodprijs in onderling overleg vast stellen. Barometerstand op Zaterdagmorgen 8 u.: 774M m.M. Vooruitzichten: Waarschijnlijk goed weer. Thermometer: 3 gr. Cè is 39 gr. F. INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK. FIRMA GEBR. ROTGANS. Hoogzijde E 103, Schagen. Gedipl. Opticien - Refractionist. Het oogonderzoek doen wij gratis. Walvisschen ten ondergang gedoemd? Vrees gerezen bij leden van de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft blijkens haar verslag over het wetsontwerp tot goedkeuring van het Verdrag tot regeling van de walvischjacht van 24 September 1931 algemeen de indiening van dit wetsontwerp toe gejuicht. Eenige leden waren van oordeel, dat de voorge stelde beperking onvoldoende zal blijken. Indien de voorgestelde maatregelen niet worden gevolgd door veel krasser maatregelen, waren zij bevreesd, dat de walvisschen toch zullen worden uitgeroeid. De Malygin in zinkenden toestand. Vrees dat het schip zal voiloopen. Vdlgens berichten uit Spitsbergen is naar V. D. meldt de positie van den ijsbreker Malygin zeer gevaar lijk, aangezien gevreesd wordt dat het schip zal voi loopen. De pompinstallatie is onafgebroken in bedrijf. Alles hangt er thans nog van af of de ijsbreker Lenin tijdig ter plaatse aankomt om behulpzaam te zijn bij het leegpompen van de Malygin, aangezien dit schip anders tijdens den storm zou zinken De havenautoriteiten te Leningrad hebben een radio gram ontvangen van den ijsbreker Sodow, waarin wordt medegedeeld, dat de reddingswerkzaamheden bij de Malygin wegens een hevigen storm moester, wor den gestaakt. NIEUWE AARDSCHOKKEN IN GRIEKENLAND. Alleen stoffelijke schade. Naar Reuter uit Volo in Thessalië meldt, tijn daar Donderdagavond drie aardbevingen gevoeld, waarvan de eerste en krachtigste vijf seconden duurde. De schok ken hebben groote schade aangericht. De beangste be volking heeft den naoht in de open lucht doorgebracht. Mijnheer de Redacteur, Gaarne opname van onderstaande in Uw blad van 7 dezer. Met groote verwondering heb ik kennis genomen van wat in Uwe courant van 5 Januari jl. „een ge bruiker van N.K.B.-artikelen" uit Anna Paulowna onder .„Ingezonden Stukken" schrijft. Naar schrijver aangeeft, is dit „ingezonden stukje" een gevolg van het in uw blad van 3 dezer uit Anna Paulowna afkomstige bericht inzake crcdietbeper- king door winkeliers. Ik persoonlijk kan in dat berichtje van 3 Januari niet anders zien dan een strikt neutraal gestelde me- dedeeling van Uw gewonen verslaggever te Anna Paulowna en begrijp niet, dat schrijver daarin aan leiding vindt een aantal onvriendelijkheden te rich ten aan het adres van leden en afdeeling Anna Pau lowna van den Nederlandschen Kruidenier&bond. Om echter elke onzekerheid weg te nemen, verklaar ik, dat nóch in de vergadering, nóch in het Bestuur van de Afdeeling Anna Paulowna ten aanzien van „crodietbeperking" besprekingen zijn gevoerd. Met dank voor ae plaatsing, Hoogachtend, A. M KOS9EN, Lid Afd. Anna Paulowna van den N.K.B. Aan den heer Redacteur der Schager Courant, Mijnheer, Beleefd verzoek ik U om wat plaatsruimte. In één van zijn prachtige werken spreekt Victor Hugo van: „de onbekende kleimannen". Hiermee doelt hij op de werkers, die de grootsche bouwwerken als de Nótre Dame en andere bouwraonumenten deden verrijzen. Deze kleimannen zijn er in onzen tijd ook nog wel degelijk. De Zuiderzee wordt drooggemaakt. Deze kies mannen vervullen de hoofdrol weer in dit werlc. Hooge gasten komen zien naar deze Zuiderzeewerken; hooge heeren ingenieurs geleiden deze bezoekers; de klei mannen daar kijken ze met de hielen van hun deftige schoenen niet ééns naar om. Eén van deze kielmannen heeft nu in Uw blad ge schreven over de werkverschaffing en over den arbeid met wagen en schop. De man redeneert zeer logisch, maar toch wordt dit niet opgemerktwant hij is een kleiman. Als Braat vraagt ln de Tweede Kamer of boeren met 1 of meer H.A. land toch alsjeblieft óók in de werkverschaffing mogen als v. d. Sluis aan den Minister vraagt of hij toch. alsjeblieft voor de varkens handelaars wil zorgendan wordt dit vragen wel opgemerkt dit zijn geen kielmannen. Terecht merkt N. K. op: werkverschaffing i s er fei telijk niet. 'k Zou er aan willen toevoegen: Crisis is er feitelijk ook niet. Werkverschaffing e n Crisis die twee worden geschapen. Kunstmatige middelen zijn dat, alleen om het huidige stelsel te beschermen. Deze twee zullen voor de groote massa der menschen nooit meer verdwijnen tenzü de onbekende klei mannen groote opruiming willen houden. Opruiming van alle remmen en barricades, die een gezonde ontwikke ling van een gezonde menschelijke samenleving in den weg staan. Eerst dan zal de machine haar ecreplaats in onze samenleving kunnen innemen, eerst dan zal Ra tionalisatie oen groote zegen zijn, inplaats van een vloek. Laten alle kleimannen dit wel bedenken. Arbeid in samenwerking met het intellect, dat alleen is in staat om de spoken: crisis, werkloosheid, oorlog en hongersnood, beurszwendel en diplomaten-gekonkel utf. onze wereld te verbannen. Dankend voor de plaatsruimte, G. GROET.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 15