Uil de Filmwereld. Kleine bedriegerij STEENEN, SCHOTEN EN LAWINEN... OOK THANS NOG.... SLAVENJACHTEN Radioprogramma Filmopnamen in het gebergte. Een spel met den dood voor oogen. Door Louis Frenker. De beroemde bergbeklimmer Louis Frenker, filmheld en regisseur vertelt in dit artikel van gevaarlijke situaties bij het filmen in de machtige bergnatuur. Voor mijn film „Berge in Flammen" hadden wij een scène noodig. die de beschieting van den Col Alto voor stelde. De eerste opnamen, waarbij wij niet met scherp schoten, mislukten; het klonk alsof wij schoten met percussi. Ter-wille van de realiteit bleef ons dus niets anders over dan met scherp te schieten. De echo moest weerklinken. Wij kregen toestemming om in de Noordelijke Inns- brücker bergketen, die tot de meest woeste van het ge- heele Karwendelgebied behoort, met scherp te schieten over een dal. de Preise genaamd. Daar souden wij geen ongelukken kunnen veroorzaken, want daar kwam nooit iemand. Wij gingen dus op weg met 50 scherpe patronen, de filmwagen, de operateurs en de geheele staf. De eer ste schoten brachten de deskundigen in verrukking en toen werd er verder onafgebroken geschoten: salvo's, enkele schoten met lange tusschenpoozen en dan weer salvo's. Wij schoten, tot de bergen dreunden en de echo's maakten dezen filmoorlog nog eens zoo realis tisch. De opnamen duurden den geheelen dag en wij gingen zeer tevreden naar huis. Veertien dagen later ontmoette ik een kapitein, dien ik goed kende. Wij spraken over alle mogelijke onder werpen en in den loop van het gesprek vertelde hij mij ook het volgende: „Nu moet je eens hooren, Frenker. wat er hier voor een schandaal gebeurd is. Twee weken geleden zijn er in het Noordelijker Innsbrückergebergte schietoefeningen gehouden en daarbij zijn bijna twee Weensche studenten doodgeschoten. Bij het omtrekken van een top kwamen zij plotseling in de vuurlinie. De kogels floten om hun ooren. zoodat zij in allerijl achter een rots-wand dekking moesten zoeken. Daar hebben zij vijf uur gezeten, voordat het schieten ophield. Het is een schandaal, dat de gevaarlijke zóne niet aangege ven was!" Ik zei maar niets, doch was blij. dat de jongens er met den schrik waren afgekomen. Ik leerde echter door dit gesprek de schaduwzijde inzien van een te groote realiteit op de film. Mijn laatste film „Der Rebell" is opgenomen in het dal van de Boven-Inn bij Finstermunz aan de Zwlt- schersch-Oostenryksche grens. In de nauwe schilderach tige kloof van Alt-Finstermünz, waar de oude handels weg de Inn kruist, had in 1809 een verwoed gevecht plaats tusschen de Tiroler boeren en de Fransche sol daten. De boeren hadden weliswaar weinig munitie, doch zij verweerden zich met steenen en rotsblokken, die zij van de bergen af op de Franschen lieten rollen. En dat moesten wij op de film opnemen. De moeilijkheid is duidelijk: Hoe konden wij voorko men, dat onze figuranten in het dal. die de Fransche soldaten voorstelden, ongelukken kregen? Alleen door het zoo in te richten, dat wij precies konden berekenen, waar ze neer zouden komen. Wij maakten daarom een verschansing van boomstammen, stapelden daarachter steenen en gruis op en bevestigden het geheel met tou wen op zijn plaats. Als nu de Franschen over de brug van Alt Finstermünz marcheerden, zouden de touwen worden doorgesneden en de steenen naar beneden rol len. Toen het echter zoover was. gebeurde er niets. Boom stammen en steenen bleven, waar ze waren. De opname was mislukt. Wij moesten het dus op een andere manier probeeren en besloten, niet weer een houten verschan- sching te nemen, maar een rotspunt op te blazen. Er werden gaten geboord en daar ging 20 K.G. ecraslet ln, die langs electrischen weg tot ontploffing zouden wor den gebracht Er rustte een zrware verantwoording op mij, want wij hadden wel berekend, waar de rotsmassa's zouden neer komen, maar berekeningen zijn altijd onbetrouwbaar, als het om ontploffingen gaat Behalve het leven der figu ranten stond ook de brug op het spel, die ik vóór de opname had moeten versterken en bijna geheel opnieuw had moeten bouwen, voordat ik de vergunning kreeg om te filmen. Ik besloot, met de ontploffing te wachten tot dat twee derden van de brug reeds door de figuranten waren gepasseerd en de steenen het leegs deel van de brug te laten bedekken. Op dat oogenblik lieten wij den stroom passeeren. Een knal en de steenmassa zette zich in beweging, verge zeld door stof en gruis, en viel op het laatste derde ge deelte van de brug. waar nog de figuranten marcheer den. Ik schrok zoo, dat ik geen geluid kon uitbrengen. Later bleek gelukkig de steenmassa door de ontploffing zoo fijn verdeeld te zijn, dat er zelfs niemand werd gewond. Bij een andere film moesten wij bij Hafelekar in het In het Harwendelgebied lawinen fotografeeren. Wij kon den natuurlijk niet wachten, totdat er vanzelf een la wine ontstond, wij moesten er een maken. Vierhonderd meter beneden de hut. van waar uit de lawine haar loop zou beginnen, had de operateur zijn toestel ingebouwd; op de lens was een 200 M. lange blikken zonbeschermer geplaatst. Door een electrisch ontstoken ontploffing werd de lawine aan het rollen gebracht, doch helaas kwam er een groot stuk sneeuw op de lens terecht, zoo dat de opname mislukte en moest worden herhaald. Ik gaf bevel om daartoe de noodige voorbereidingen te treffen en ging zoolang in de hut zitten om een kop koffie te drinken. Vier man liet ik naar beneden gaan om uit de sneeuwmassa kleeren en andere requisieten bijeen te gaan zoeken. Toen ik een tijdje had zitten uitkijken, kwam de electricien mij vertellen, dat alles gereed was voor de tweede lawine. „Goed, ik kom dadelijk", antwoordde ik. Blijkbaar vatte hij dat op als een bevel om dadelijk te beginnen, hoe het ook zij. ik was de hut nog niet uit, of er weerklonken kort na elkaar vier ontploffingen en ik zag nog juist, hoe een reusachtige lawine naar het dal toe rolde. Op dat oogenblik dacht ik nog niet aan de vier man, die ik naar beneden had gezonden. Plotseling schoot het me echter te binnen. Hevig verschrikt rende ik de la wine na en brulde zoo hard ik kon. maar daar was toch niets van te hooren bij het gerommel der lawine. Ik ging dus maar naar boven om een reddingsbrigade sa men te roepen. Aan opnemen werd niet meer gedacht. Toen wjj 400 M. lager den operateur passeerden en om inlichtingen vroegen, vertelde hij, dat ze met moeite aan het gevaar waren ontsnapt en woedend waren op mij. Hij gaf mij den raad. ze de eerste dagen maar uit den weg te loopen. Hetgeen ik ook heb gedaan. 1932 in de Filmwereld. Als wij nog eens terugdenken aan het jaar 1932, dan zijn wij eenigszins weifelend gestémd. Ook Hollywood heeft zijn financieele moeilijkheden gehad tot schade van de filmkunst, maar bij andere industrieën verge- Het verslag van Lord Buxton. Als laatste 'der cultuurstaten, heeft Brazilië in de tachtiger jaren van de vorige eeuw de slavernij als staatsinstituut afgeschaft, maar in Afrika en eenige Oostersche landen bestaat zij rechtens nog steeds. De Volkenbondscommissie ter bestrijding der slavernij heeft in 1925 voorgesteld, dat in de staten, waarin de slaver nij nog bestaat: le. Alle kinderen als vrije menschen geboren zullen worden; 2e. dat mishandelde slaven vrij gelaten moeten worden: 3e. dat slaven door hun bezit ters niet verkocht mogen worden en dat het recht van loskooping toegestaan diende te worden. De vereeniging ter bestrijding der slavernij heeftnu onder leiding van Lord Polwarth en Noel-Buxton een commissie naar Abessinië gezonden, die baar verslag over de daar heer sohende slavernijverhoudingen onlangs heeft gepubli ceerd. Volgens dit verslag verkeert ongeveer een vijfde deel der onderdanen van keizer Heile Selassi den „ko ning der koningen en zegevierenden leeuw van Juda" zooals zijn titel luidt, nog steeds in slavernij. De keizer zelf toont zijn goeden wil om een einde te maken aan den slavenhandel en heeft in dit opzicht reeds menig humaan bevel uitgevaardigd, maar de zeden van het land en de verhoudingen bemoeilijken elke hervormlngs arbeid. Niet slechts de adel. de ambtenaarsstand en de geestelijkheid zien in de slavernij een van God gegeven instituut, maar ook de eenvoudige man beschouwt het als minderwaardig huisarbeid te verrichten, welke al leen door slaven moet worden gedaan. Juist thans melden telegrammen uit Addis Abeba, dat in de Westelijke laagvlakte van Abessinië wederom ver schrikkelijke slavenjachten plaAts gevonden hebben, waarbij geheele dorpen verwoest en verbrand zijn en waarbij meer dan 15000 ongelukkigen in slavernij zijn gebrAcbt Naar de Times verneemt, is de keizer niet bij machte hieraan een eind te maken. In den nacht overvallen de horden der slavenjagers de negerdorpen, maken met de oude mannen en vrouwen korte metten, steken de hut ten in brand, boelen de jonge inboorlingen van beiderlei kunne en drijven ze in nachtelijke karavanen naar he* Noorden, naar de geheime slavenmarkten, waar zij verkocht worden, of zij voeren hen langs sluipwegen naar de kusten der Roode Zee om ze dan verder naar Arabië te verschepen. Zwarte slaven genieten de voor keur, omdat ze in geval van een vlucht, gemakkelijker leken ls de filmindustrie er nog goed afgekomen. En wat is er verder in 1932 gebeurd ln de fllmstad? Jesse L. Lasky heeft de Paramount verlaten, waar van hij een der stichters was en zich tot aller verba zing geassocieerd met den „onafhankelijken" producent Fox. John Hertz en de andere financieele leiders van de Paramount hebben ook Sam Katz en Sidney Kent, die als de artistieke kern van deze maatschappij werden beschouwd, vervangen door anderen. Ook de Para- mount-productieleider B. P. Schuilberg is „voor zich zelf begonnen". Het is een jaar van twi3t geweest. Janet Gaynor wei gerde om langer samen te werken met Charles Far- rell en scheidde van haar echtgenoot Lydell Peck. Kamee Cogney trad een half jaar lang niet voor de film op in verband met een conflict met Warner Brothers. Lee Tracy wprd een proces aangedaan, omdat hij zijn tijd verknoeide, waarvoor hij zoo zwaar werd betaald. Nog meer oneenighetd. Ronald Cclman deed Samuel Goldwyn' een proces aan in verband met een kranten artikel, waarin gezegd werd, dat hij beter speelde als hij onder den invloed van sterken drank was. Greta Garbo is na vele bedreigingen inderdaad naar Zweden teruggekeerd. De combinatie Mariene DietrichJozef van Sternberg eindigde doordat Sternberg zich los maakte van de Paramount. 1932 is het jaar van de aangenomen kinderen; het is onder de filmsterren een rage geworden om kinderen te adopteeren. Verder zijn er eenige echtscheidingen uitgespeken tusschen paartjes, die algemeen beschouwd werden als gelukkig getrouwd: Ann Harding en Harry Bannister, Maurice Chévalier en Yvonne, Eleanog Boardman en King Vidor. Dat ls in Hollywood iets bijzonders, want gewoonlijk wordt er reeds lang van tevoren over een naderende echtscheiding gesproken. Tenslotte heeft 1932 ook een tragisch voorval gebracht, n.1. de zelfmoord van den populairen Paul Bern, de echtgenoot van Jean Harlow. De nieuwe CosmopcÜtan Productions film „The Mask of Fu M^nchu" is een van de moeilijkste films geweest door de groote verscheidenheid van décors. Ze stellen den streek aan den rand van de Gobi-woestijn, de -drukke straten van ."'eking en de mistige straten van Londen, benevens de Egyptische zaal van het Britsch Museum voor. De rol van Dr. Fu Manchu wordt vertolkt door Boris Karloff, die zooveel sensatie heeft gemaakt in den titelrol van „Frankenstein". op te sporen zijn. Goedgebouwde meisjes, die aan het daar heerschende schoonheidsideaal voldoen, hebben een büzonderen prijs, zij worden ook beter behandeld en gevoed, opdat zij hanr waarde niet bij de moeilijke nach telijke marschen verliezen. Het gruwelijke bedrijf van slavenjager geldt niet als oneerbaar; men vindt het een zaak. evengoed als elke andere, waarbij de winst als verdiende belooning voor de vele moeite wordt beschouwd. De Westelijke laag vlakten en het grensland van Abessini. waar deze bloe dige razz'a's plaats vinden, heeft een buitengewoon on gezond en koortsverwekkend klimaat, er is daar niets, dat op een Staatsbestuurs-orgaan l«kt en zoo beijveren zich dan de Ahessinirs. die het bedriif van slavenjager uitvoeren hun buit zoo sooedig mogelijk kwijt te raken en met gevulden geldbuidel naar Addis Abeba terur te keeren. De vpag naar slaven houdt niet op en niette genstaande alle crisis dalen de prijzen van levens men- schenvleescb niet, In de Roode Zee zijn tal van verborgen eilanden, waar bijna nooit een Euroneesch schio aanlegt en die geheel buiten elk verkeer liggen. Goed verbergen achter pal men, hagen en dichte tropische kreuoelbosschen sortee- ren daar de slavenjagers de geroofde waren voor den verderen verkoop naar Arabië. Tot aan de tanden ge wapende Bedouinen en Arabieren zijn de wachters van d«~e °l"vpne«ln"',en; zi1 veroorloven geen onbevoegden het kamn te naderen en maken snel van hun geweren gebruik. Daar het souvereine recht over deze eilanden niet aan een Europeesche macht behoort, kunnen deze gruwelijke slavennesten niet zonder meer worden uit geroeid, hoewel Engelsche kanonneerbooten op de open zee manoeuvreeren om nieuwe zendingen op te vangen. Maar slechts zelden gelukt het hun. een der slaven- transporten aan te houden en zelfs wanneer dit het ge val is, ontstaan er nieuwe moeilijkheden. De eigenaren der vaartuigen blijken dikwijls gevolmachtigden van een of anderen Sheik of woestijnvorst, bij wie de Engelschen het niet willen verkerven. In Abessinië is nog het heele leven op slavernij inge richt. Dikwijls ontmoet men ln de omgeving van Addi Abeba mannen ln zwarten schoudermantel, die op muil dieren rijden en door een schaar gewanende slaven be geleid zijn. Het zi.in de edellieden met hun gevolg. Hof ambtenaren wordt hun waardigheid ontnomen, als zij zich thuis niet door een leger van slaven laten bedienen De levensomstandigheden dezer slaven zijn veelal niet al te ongunstig; zij worden behandeld alsof zij tot de familie behooren, ja, lievelingsslaven en slavinnen heb ben dikwijls hun eigen onderslaven te hunnen dienste, maar wreedheden zijn natuurlijk niet uitgesloten. Het vastketenen der voeten is een algemeen gebruikelijke straf voor kleine vergrijpen; het komt echter ook voor. dat slaven tot bloedens toe met de zweep worden ge slagen en onuitsprekelijke wreedheid hebben te verdu ren. Lord Noel-Buxton zegt ln zijn verslag aan de Vereeni ging ter bestrijding der Slavernij, dat de staatsmachine in Abessinië nog meer dan middeleeuwsch is, de eer bied voor de wet ls nagenoeg onbekend en het is on mogelijk gebleken, keizerlijke decreten, die in zekere gevallen de slaven de vrijheid gaven, in de practijk door te voeren. Niettemin heeft keizer Heile Selassi hem op -- dag van zijn vertrek uit Addis Abeba een eigen handig geschreven brief doen toekomen, waarin hij zelf voor het voortbestaan der slavernij in Abessinië een ter mijn van 15 tot 20 jaren stelde. Of echter deze termijn gehandhaafd zal kunnen worden, schijnt meer dan twij felachtig. Men heeft in Europa, dat zoo zwaar onder eigen lasten zucht, weinig tijd om zich het lot der sla ven in het zwarte werelddeel te bekommeren. De hui veringwekkende berichten over de schandelijke slaven jachten maken slechts geringen Indruk en toch is het een schandaal, dat aan dezen gruwel geen einde wordt gemaakt DONDERDAG 26 JANUARI. HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Tijdsein en Mor genwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Solistencon cert; 11.00 Kook- en bakpraatje; 11.30 Vervolg Solisten concert; 12.00 Tijdsein en Lunchconcert door het En semble Rentmeester; 12.45 Gramofoonmuziek; 1.30 En semble Rentmeester; 2.30 Pianorecital door Egbert Veen; 3.00 Naaicurssu door Mevr. Ida de Leeuw van Rees; 3.45 Gramofoonmuziek; 4.00 Halfuur voor zieken en ouden van dagen door Ant. van Dijk; 4.30 Hollandsch halfuurtje; 5.00 Verhalen voor g ;re kinderen door Antoinette van Dijk; 5.30 Aansluiting met Grand Hotel „Central", Den Kaag: Simon van Leeuwen en zijn or kest; 6.00 Aansluiting met „The House of Lords"; Het ensemble Lismonde; 6.30 Sportpraatje door H. Hollan der; 7.00 Vioolrecital door Boris Lensky; 7.30 Engelsche les voor gevorderden; 8.00 Tijdsein en Vaz Dias; 8.15 Aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam. Concert o.l.v. Eduard van Beinum; 9.00 Gramofoonmu ziek; 9.15 Concert door het Omroeporkest o.l.v. Albert van Raalte, m.m.v. solisten; 10.30 Gramofoonmuziek; 10.40 Omroeporkest; 11.00 Vaz Dias; 11.15 Gramofoon muziek; 12.00 Tijdsein en Sluiting. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; N.C.R.V.: 10.00 Gramofoon muziek; 10.15 Morgendienst; 10.45 Gramofoonmuziek; K.R.O.: 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Orkest o. 1. v. Johan Gerritsen; N.C.R.V.: 2.C0 Fraaie handwerken; 3.C0 Vrouwenuurtje; 3.30 Verzorging zender; 4.00 Bijbel lezing; 5.00 Pianorecital; 5.45 Cursus Handenarbeid; 6.15 Nederlandsche monumenten: P. de Zeeuw: Het standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt"; 6.45 Knip pen en Stofversieren; 7.00 Weekoverzicht: „Wat op de wereld gebeurt'; 7.30 Politieberichten; 7.45 Ned. Chr. Persbureau; 8.00 Concert door het Utrechtsch Christe lijk Mannenkoor; 9.00 Orgelconcert door Jan Zwart; 10.30 Vaz Dias; 10.40 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 1.30 Concert; 6.35 Solistencon- cert; 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert; 10.30 Gra mofoonmuziek. KALUNDBORG (1154 M.) 11.20 Strijkorkest; 3.20 Jazz-concert: 7.30 Symphunie- orkest oJ.v. Emil Reesen. BERLIJN (419 M.) 8.50 Populaire kamermuziek; 5.30 Pianorecital: 6.30 Concert; 8.20 Omroeporkest; 8.50 Idem. HAMBURG (372 M.) 5.55 Concert; 6.35 Idem; 10.30 Concert; 5.15 Concert; 6.50 Kamerorkest; 9.50 Dansmuziek. KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.) I.20 Gramofoonmuziek; 3.50 Concert; 5.45 Viool en pl ano; 10.05 Dansmuziek. LANGENBERG (472 M.) II.20 Concert; 1220 Concert; 4.20 Vesperconcert; 9.00 Populaire- en dansmuziek. DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Orgelconcert door Reglnald Foort; 1.05 Concert; 4.25 Concert; 8.20 Concert door het B.B.C.-orkest; 11.45 Dansmuziek. PARIJS-EIFFEL (1446 M.) 7.50 Gramofoonmuziek. PARIJS RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.50 Concert; 6.50 Gramo foonmuziek. MILAAN (331 M.) 4.30 Orkestmuziek; 6.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Opera uitzending. ROME (441 M.) 4.50 Orkestconcert; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.06 Sym- phonie-orkest; WE ENEN (517 M.) 6.45 Opera-uitzending; 9.45 Dansmuziek; WARSCHAU (1411 M.) 5.20 Concert; 720 Omroeporkest; 9.35 Populair con cert; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTEB (460 M.) 7.20 Concert door het orkest van Luzern. Kort verhaal door FANNIE MANDERS ZE was een allerliefste verschijning, zooals ze door de groote eetzaal van het hotel liep, blond en zeer elegant. Haar avondtoilet plooi de wijd, bijna als een kleine crinoline en reikte tot aan den grond, doch strak sloot het lijfje om haar heen, enkele levende bloemen en een fijn kettinkje waren haar sieraden en het blanke gelaat van de jonge blondine werd omlijst door hel-blond, krullend haar. Menige blik volgde haar vol bewondering, een zacht gemurmel klonk aan sommige tafeltjes. Zij echter glimlachte slechts even, toen zij de oogen van een slanken, knappen jongen man ontmoette, die opstond om haar en haar vader te begroeten. Ze was de dochter van den bekenden fabrikant Leerson en bracht haar vacantie met den ouden Leerson, die, vroeg weduwnaar geworden, zijn doch ter aanbad, in dit plaatsje in het buitenland door, waar mondaine genoegens en rust elkander prettig afwisselden. Er waren bosschen en tennisvelden, dan cings en stille, verlaten laantjes. In een dier laantjes had Anja Leerson den knappen Felix Mensink ont moet Ze had haar taschje laten vallen merkwaar dig, zoo gemakkelijk als taschjes soms op gelegen momenten vallen! hij had het natuurlijk opgeraapt en ze hadden enkele woorden gewisseld. Bij een twee de ontmoeting in een dancing, had hij zich laten voorstellen. Leerson zag niet zonder genoegen de groeiende genegenheid tusschen de beide jonge men schen aan. Het werd tijd, naar zijn meening, dat Anja trouwde. Eenige jaren geleden had hij zich ernstig ongerust over haar gemaakt, ze was soms zoo neerslachtig geweest, zoo teruggetrokken en me lancholiek. Het kind had toch alles, wat ze kon ver langen! Hij aanbad zijn dochter maar hij was een man. En waar een moeder sinds lang zou heb ben begrepen, wat haar scheelde, sloeg hij verbaasd het meisje gade, en vroeg zich af, wat haar toch kon ontbreken. Was ze niet gezond, rijk, mooi? Zeker, mooi was ze óók! Hij zei dat met eenige heftigheid tegen zichzelf en zou nooit hebben willen erkennen, dat er iets aan Anja niet mooi was tegen beter weten in! Bovendien zag zij er den laatste» tijd wer kelijk betooverend uit. Sinds ongeveer een jaar, toen deze lange japonnen mode werden. Allerliefst stond dat haar zijn blik straalde van vadertrots en hij kon zich volkomen begrijpen, dat Felix Men sink geen blik van haar af had. Hij was haar eenige aanbidder niet maar de jongen maakte een gun stigen indruk, hij hoorde beslist niet tot de avontu riers, die wel eens zijn dochter het hof hadden ge maakt, meer om haar geld dan om haar zelf. Het verwondert me, dat je geen paard rijdt, zei Felix, toen hij den volgenden dag met haar een wan deling maakte. Zij hielden beide van de zwerftochten langs stille wegen. Zwem je wel? Ik kan het wel, als ik wil maar ik houd er niet van. Iets in haar toon deed hem wat verwonderd op kijken. Zoo afwerend, bijna stug had het geklonken. Hij zweeg even. Rond hen was de stilte van het bosch, waarin de boomen ruischten in den morgen wind en een vogel soms zachtjes kwinkeleerde. Hij voelde naar zijn lippen de woorden stijgen, die hem sinds dagen vervulden, maar iets weerhield hem, iets in haar houding, dat hij niet precies kon definieeren, slechts aanvoelde. Tenslotte vroeg hij zachtjes:' „Scheelt je iets?" Ze schrikte op uit haar diepe gedachte. Ik heb vanmorgen een brief gehad die me nadenkend heeft gestemd, zei ze. Mag ik weten waarover? Ze aarzelde even, toen zei ze opeens: „Ja, als je me belooft, er niet verder over te spreken. Het gaat hier om een zeer, zeer goede vriendin van mij. Het arme meisje is mismaakt. En ze lijdt daaronder, al sinds haar kinderjaren, ze heeft zich altijd minder waardig gevoeld tusschen andere meisjes En dan is er iets bijgekomen. Toen ze twintig was, werd ze verliefd op een jongeman, die haar zeer het hof maakte. Ze was vastbesloten, hem het ja-woord te geven, als hij haar zóu vragen en hij zou dat beslist doen, daaraan was geen twijfel. Op een avond, toen rij beiden op een feestje waren, zocht zij met haar danscavelier verkoeling op de veranda van het huis. Haar begeleider ging even weg om een glas cham pagne voor haar te halen. Ze zat, heerlijk droomend, vervuld van verlangen naar den ander, te wachten, toen zij eensklaps de stem hoorde, die haar zoo lief was. De jongeman, die haar niet opmerkte, stond dichtbij te spreken met een van zijn vrienden en hij zei: „Ja, ik zal haar één dezer dagen vragen ik moet wel, m'n schuldeischers wachten niet langer. De ander zei daarop: „Nu je hoef niet zoo ternee.rgesla gen te üoene het is een lief en mooi meisje, veel te goed voor jou eigenlijk! Waarop hij weer antwoord de: „0, ze is lief genoeg en heeft een mooi gezichtje- maar met dat. al is en blijft ze mismaakt denk je dat het leuk is ergens binnen L, komen met een vrouw, die een krom been heeft? Anja zweeg. Ze staarde voor zich, in het scheme rend laantje en pas na enkele oogenblikken voegde ze erbij: „Vanmorgen schreef mijn vriendin mij, dat ze over den schok en het verdriet van die gebeurtenis heen was, maar voor een andere moeilijkheid stond. Je zult er misschien om lachen het is ook tragi komisch. Je weet, hoeveel jaren lang de rokken kort, tenslotte zelfs zéér kort werden gedragen. Ze was een te verstandig meisje om ooit overmatig aan die mode mee te doen, maar wel, men kon toch altijd zien, dat zij een krom been had. Het hinderde haar ner- gens bij, ze kon dansen, zwemmen, rijden, als ze dat wenschfe. maar het bedierf alles wat verder aantrek kelijk aan haar mocht zijn. Toen veranderde de mo de, de japonnen werden langer, steeds langer. Do eerste maal, dat zij een avondjapon aan had, die haar tot den grond reikte, stond zij zichzelf als betooverd aan te kijken en opeens begreep ze. dat ze sinds jaren dit had moeten doen, mode of géén mode. Niemand had haar ooit op dit idéé gebracht. Ze was plotseling een aantrekkelijke vrouw en niemand, die het niet wist, zag haar gebrek Weer zweeg zij. Felix wilde iets zeggen, doch een blik op haar gelaat deed hem zwijgen. Na eenige oogenblikken ging zij door: „Toen ont moette zij een man, dien zij liefkreeg en van dat. oogenblik af is haar ellende begonnen. Zij schreef mij vanmorgen: wat moet ik doen? Hij houdt van me, hij vindt me mooi en aantrekkelijk, maar hij ként mij niet, hij heeft nooit gezien hoe ik ben wat zal er gebeuren, als hij het ontdekt? Moet ik nu zijn illusie verstoren oi hem zijn illusie laten en dit geluk daaraan offeren? En ik weet niet, wat ik haar moest aanraden. Er volgde een stilte, Felix luisterde naar den 'zang van een vogel: Hij zei eindelijk zacht: „Geloof je, dat een man, als hij liefheeft, een vrouw niet nog meer zou liefhebben om het verdriet, dat zij moet hebben gehad? Anja schudde langzaam en triest het hoofd. Beste vriend, zei ze, er is één ding dat doo- dend is voor elke illusie: belachelijkheid. Voel je niet, dat het meisje belachelijk is met haar lange japon- ren, haar bekoring, die alleen afhangt van dc mode? Hii glimlachte onwillekeurig. „Wel al zouden de rokken weer korter worden, dan zou zo verstan dig doen, zoo origineel te zijn om zich lang te blij ven kleeden. Origineel? Maar het zou bedrog zijn! Iedere man, die verliefd op haar werd, zou eigenlijk bedrogen worden! Kom je neemt het te tragisch op. In jouw plaats zou ik je vriendin aanraden, den man in kwestie ronduit de waarheid te vertellen en,hij lachte even, met een glimlachAvcc le sourire", zeg gen de Franschen Humor, Anja is een gezegend ding. Zij spraken niet verder erover. Maar dien avond, toen zij zich ter ruste wilde begeven, werd haar tot haar verwondering eei. briefje gebracht. Ze scheurde het haastig open en las: „Ahja, liefste, vanmorgen brandden de woorden, die ik je sinds zoolang zeggen wilde, op mijn lippen, maar iets heeft mij weerhou den: je verhaal. Je nam het zoo zwaar op. het gebrek van je ai-me vriendin, je meende blijkbaar, dat de liefde niet mag glimlachen, dat humor doodend is voor iedere idylle. En je zult glimlachen als ik je be ken, wat ik bekennen moet Anja. ik weet, dat iets moois tusschen ons onthloeid is, dat een geluk voor het leven kan zijn, maar je zoudt vroeg of laat moeten ontdekken, wat mijn gebrek is. Anja. ik draag een pruik, ik ben volkomen kaal. Nu zul je lachen, liefste wel, en nu zul je ook weten, of liefde er tegen kan, te lachen of het er iets mee te maken heeft dat een been krom is, of dat je haar te vroeg uitvalt een familiekwaal! Anja mag ik nt r hopen? Anja ging op den rand van haar bod zitten en lach te. Ze lachte, totdat de tranen over haar wangen lie pen. Toen werd zij nadenkend en schreef: „Liefste, ik heb je lief, met of zonder haar, maar ik bedroog je er is geen vriendin ik heb een krom been, het hindert me niet, het doet geen pijn, maar het is krom en ik zal ten eeuwigen dage lange rokken moe ten dragen om je geen schande aan te doen. Kun je me nog liefhebben? Het was na hun huwelijk en ze werden zeer gelukkig samen dat zij ontdekte hoe hij haar be drogen had. Hij was heelemaai niet kaal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 8