De droom van een suikerprins Zaterdag 25 Februari 1933. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9235 „Bruinhemdcn" op Nederlandsch gebied De goederen-tarieven bij het spoor De doodslag op den agent Baas Noodlottige aanrijding te Venlo Sneeuwstorm aan de Adriatische Zee (Tnju% Voor allen die Sukkelen HOE VELE MILLIOENEN IN ZEE VER DWENEN. EEN ONGEVAL. ONS MO TORRIJWIEL EN DE EZEL. IN DE NACHTELIJKE EENZAAMHEID. TERUG OP ONS PUNT VAN UITGANG. (Van ónzen reizenden correspondent.) Oezjda, Februari. MET een omweg zouden we onze reis van Oezj da vervolgen, met een omweg langs de kust naar Uran om nog een bezoek te brengen aan een der zonderlingste mislukte navenstadjes, die men zich voorstellen kan. Port Say heet dat ha ventje, niet te verwarren met Port-Said. We namen afscheid van onze kennissen te Oezjda, van den braven waard van het Maroc-Hotel te Oezjda, waar men voor weinig geld zoo lekker eten kan en wij de koude weken zoo aangenaam bij de kachel in de eetzaal bij een vlammend houtvuur in onze kamer doorbrachten; van den gemoedelijken oud-kapitein der Spahi s, van enkele andere klanten van het hotel, want we moesten nu verder. Hier im mers is de lente al gekomen De Arabische bedelaars in de straten zoeken niet meer de zonnige, windvrije plekjes, maar de schaduw. De korte winter is dus voorbij. Lustig snorde onze motor, toen we voortsnelden naar de kust van de .Vliddellandsche Zee. Dien avond zouden we te Uran zijn. zoo dachten we. Door een hopeloos verlaten streek met alleen hier en daar een kamp van zwervende Bedoeinen, ging de eerste veertig kilometers onze tocht. Een oogen- blik vloog een machtige adelaar met een vlucht van meer dan twee meter nog geen twintig meter boven ons. Verderop verjoegen we twee andere, machtige vogels, die zich niet ver van den weg nederzetten. Het waren steengieren met grauwe dekvederen. Wij hadden hen gestoord in een feestmaal: langs den weg lag een doode koe. Na ongeveer veertig kilometer kwamen we door een Arabisch stadje. Martimprey, waar marktdrukte heerschte met vele Bedoeinen, Kabylen. Arabieren, muildierkaravaantjes, duizenden schapen. Ruim twintig kilometer verder, in Algerije, echter slechts even over de Marokkaansche grens, ligt aan een baai Port Say. de droom van oen suikerprins. Boven op een rotsblok verheft zich een soort kasteel met een toren. Enkele honderden Arabieren en zeven Kuro peesche huisgezinnen wonen hier. Hotels zijn er. waarvan één zich Grand Hotel noemt, maar op één na waren allen gesloten, dicht getimmerd. Van het zandige strand gaat enkele tientallen meters een pier van bazaltblokken in zee. Dit had de haven moeten worden, een groote haven met een handelsstad Port- Say. Say is de naam van een schatrijke Fransche familie van suikerfabrikanten en van een harer le den stamt de naam dezer eigenaardige, mislukte haven, welke millioenen heeft verslonden. Goed twintig jaar geleden, toen de Frnnschen in Marokko nog oorlog hadden te voeren, ankerde hier een Fransche oorlogsvloot Aan boord van een de Verregaande brutaliteit van Nazi's. Niet alleen, dat de Nazi's na Hitler's Rijkskanse- llerschap in Duitschland zich nog meer gaan voroor loven dan voorheen, hun machtswellust strékt zich thans ook uit tot op Nederlandsch grondgebied. Pas is het geval gebeurd aan de Douane te Kerkrade. waar enkele bruinhemden op Nederlandsch grondge bied een persoon bedreigden. Gisteren weer, aldus de „Zuid-Limburger", kwam uit de richting Kohlscheid Pannesheide een auto aan, beladen met Nazi's, de z.g.n. Sturmtruppe S. A., die nabij den winkel van L. aan de Nieuwstraat (Ne derl. gebied) stopte. Enkele „Heii-Hitler"-lui sprongen van den wagen, drongen den winkel van L. binnen en bedreigden een aldaar vertoevenden Duitscher uit Würselen. Blijkbaar was deze in hun oogen een anti-Hitleriaan en men pakte hem handtastelijk aan tengevolge waarvan hij enkele verwondingen opliep. Toen later na de gedane aangifte de Kerkraadschf politie ter plaatse verscheen, was niets meer van een ,3ruinhemd" te bespeuren. Verlaging gaat waarschilnltjk 1 Mei ln. De stationskosten van 50 cent komen te vervallen. Naar de „Msbd." verneemt, zal de verlaging van de tarieven voor het goederenvervoer bij de Nederland- sche Spoorwegen zeer waarschijnlijk met 1 Mei a.s Ingaan. Een van de bijzonderheden van het nieuwe tarief is, dat naast vrachtverlaging de tot nu toe voor iederen beladen wagen geheven stationskosten van 50 cent geheel komen te vervallen. DOOR EEN AUTO AANGEREDEN. De chauffeur reed door. Op den weg van Winschoten naar Blijham is Donderdagmorgen de winkelbediende A. K, die boodschappen deed, door een luxe-auto van den heer G. te Winschoten zoodanig aangereden, dat K.'s rij wiel totaal werd vernield en de jongen zeer ernstig gewond naar het R.K. ziekenhuis moest worden over gebracht. Tegen den chauffeur, die was doorgere den, is procesverbaal opgemaakt. RECHTSWEZEN Verdachte vrijgesproken. De Haagsche rechtbank heeft vonnis gewezen in de zaak tegen den 43-jarigen communist J. van B., te gen wien door het O. M. terzake van doodslag op den agent Baas te 's-Gravenhage gepleegd, op 20 September jJ. 15 jaar gevangenisstraf is geëischt. Rechtdoende verklaarde de rechtbank het aan van B. ten laste gelegde niet bewezen en sprak hem daarvan vrij. Gelijk bekend, werd verdachte tijdens de behan deling der zaak op 9 dezer op verzoek van de ver dediging, op vrije voeten gesteld. Verdachte was bij de uitspraak aanwezig. Aan de Afrikaansche kust der Middellandsche Zee. zer schepen bevond zich een zee-officier, Say, zoon van een schatrijken Franschen suikerkoning. Door de schoone ligging van het onaanzienlijke Arabische gehucht, door het gouden strand en de tamelijk be schutte baai werd deze zee-officier, deze suikerprins, zoodanig bekoord, dat hij besloot hier een haven plaats te stichten. Hij nam ontslag uit den dienst ers begon aan de uitvoering van zijn phantastisc.h plan Alle terreinen in de omgeving kocht hij op van de ■Arabische bezitters. De grond immers kostte weinig of niets en de suikerprins was vele malen millionair in goud-franc. H*j, die de zee had bevaren, kende de zee echter niet, tenminste niet haar vraatlust. Arbei ders liet hij komen, ingenieurs, machines en plotse !ing ontstond op dit verinten plekje oen koortsaoh tige levendigheid, waarbij de millioenen van dpn suikerprins wegsmolten als sneeuw voor de zon. A! leen het kleine stukje pier van bazaltblokken kostte drie millioen goudfranc. Hoevele millioenen de sui kersprins er heeft laten zitten, is moeilijk meer na te paan. Hij zelf heeft er de rustige haven gevonden ♦m ligt nu ergens op een heuvel in een vergeten graf. waarnaar zelfs de weinige badgasten, die 's zomers te Fort-Say verkoeling komen zoeken, geen blik meer slaan. Zoo eindigde de droom van den suikerprins. Het was reeds laat in den namiddag, toen we on zen tocht vervolgden, waarhij we een gedeelte van den afgplegden weg terug moesten. Vroolijk snelden we voort met een snelheid van ruim zeventic kilometer, toen het eerste ongeval vnn onze reis geschiedde. We ontmoetten enkele Be- Kind door een auto meegesleurd en ernstig gewond opgenomen. Aan den Kaldenkerkerweg te Venlo had Donderdag avond omstreeks 5 uur een ernstige aanrijding plaats. Het 8-jarig zoontje van den heer A. J. Teeuwen werd bij het oversteken van den weg door een luxe-auto ge grepen en ongeveer 25 M. meegesleurd. De bestuurder H. Haegs uit Stralen trachtte nog te remmen, doch hierdoor slipte de auto en botste tegen een langs den weg staande electrische lichtmast aan, terwijl een ijze ren verkeersbordje geheel werd omvergereden. Dr. Re- ceveur verleende geneeskundige hulp en constateerde bij het slachtoffer een bovenbeenbreuk, zware hersen schudding en ernstige inwendige kenuzingen. In zorg- wekkenden toestand werd de kleine naar het R.K. zie kenhuis te Venlo overgebracht. De politie stelt een on derzoek naar de schuldvraag in. Trein- en scheepvaartverkeer stilgelegd. Belgrado, 23 Febr. (VJD.). Volgens berichten uit Agram woedt aan de Adriatische Zee nog steeds een hevige sneeuwstorm. Men is er heden nog niet in geslaagd het treinverkeer met Dalmatië te hervatten. Ook het scheepvaartverkeer aan de kust Is voor het grootste gedeelte stopgezet, nadat Woensdag het s.s ..Cetina" tengevolge van den zwaren storm strandde. De passagiers zijn met groote moeite gered door het s.s. „Jadran". In Zuid-Koratië ligt de sneeuw op vele plaatsen 4 M. hoog. Ook in Agram ls het in den afge- loopen nacht gaan sneeuwen. Sneeuw en storm ln Italië. Donderdag hebben in Midden- en Zuid-Italië hevige stormen en onweders gewoed, die gepaard gingen met hagelbuien en sneeuwjachten. Ook in Noord-Italië valt weer veel sneeuw. In de haven van Napels heeft de storm aan verscheidene schepen aanzienlijke schade toegebracht. DUITSCH STOOMSCHIP IN NOOD. Door drljfijsmassa's uit de koers geraakt. Uit Riga: Het Duitsche s.s. „Martha Russ" is onderweg van Hamburg naar Riga door den druk der drijfijsmassa's uit den koers geraakt en onsoveer 4 zeemijlen van Zerel aan de Zuidpunt van het eiland Oecel op een ondiepte geraakt. Het stoomschip heeft herhaalde lijk S.O.S.-seinen uitgezonden Het. schip is niet in staat op eigen kracht vlot te komen De I.etlandscbe ijsbreker „Krischan Waldemar", die anders voor de doorvaart der stoomschepen zorgt, is bezig met het geleiden van een karavaan var 8 schepen door zwaar ijs naar Riga, zoodat de ijsbreker de „Marta Russ" op het oogenblik geen hulp kan brengen. LAWINE-ONGELUK TE LENZERHEIDE. Duitsche dame gedood. Te I.enzerheide in Zwitserland heeft Donderdag een ernstig lawine-ongeluk plaats gehad, waarbij eon Duitsche dame om het leven is gekomen. Het slachtoffer behoorde tot een groep skiliefheb bers, waaronder zich ook eenige Nederlanders bevonden, welke, onder leiding var den lieer J. Mon nikendam uit Hilversum momenteel deelnemen aan een skicursus en verblijf houden in de jeugdher berg te I.enzerheide. Nederlandsche skirijders bleven ongedeerd. doein en vrouwen met ezels, die zich vreesachtig aan de zijde van den weg schaarden. Op het laatste oogenblik liet een der vrouwen een ezel los en dit dier, onbewust van het gevaar, stak dwars den weg over. Een botsing was onvermijdelijk. Mijn makker remde uit alle macht. De lange neus van den bij wagen, waarin ik zat, kwam tusschen voor- en ach- terpooten van het grauwtje, zoodat het er opschoof, de windvang (gelukkig zonder glas) verboog en plot seling de tweede passagier van het zijspanwagentje was. Het ezeltje keek mij en ik keek het ezeltje aan Bijna oogenblikkelijk stonden we stil Het grauwtje was ongeschonden en ook onze machine scheen niet geleden te hebben. Den windvang bogen we recht en we vervolgden onzen tocht. Na een tiental kilometers hielden we halt om rustig een sigaret te rooken en daar ontdekten we. dat een gedeelte van de verbin ding tusschen motor en zijspanwagentje zich, ver moedelijk na en tengevolge van den schok met den ezel, los had gewerkt. Deze verbinding moest nu grondig worden nagezien en verbeterd. Deemoedig moet ik erkennen, dat ik me bij zulk werk moet be palen tot zeer bescheiden handiangersdiensten. Het eigenlijke werk komt neder op het hoofd van mijn makker, den deskundige, die dus aan den slag moest. Hij mopperde en schoid in vele talen op alle ezels. Bedoeinen en, ik dien het er waarheidsgetrouw bij te voegen, op alle reizende journalisten, die niet in staat zijn fatsoenlijk een vijl of een schroevendraaier te hanteeren. De schade bleek grooter, dan we aanvankelijk had den gedacht. Er waren nog eenige veeren van de ver binding gesprongen: onze heele voorraad reserve-on- derdeelen moest worden uitgepakt. Het werk liep te gen; een boor brak. Intusschen ging de zon onder, de duisternis viel. kouder werd de wind, die van de bergen kwam. Ik lichtte bij met onze groote electri sche lantaarn, maar de arbeid wilde niet vlotten. On ze accumulator begon teekenen van vermoeidheid t» vertoonen. Enkele verbindingsstukken moesten wor den bijgevijld, maar in de duisternis en de steeds toenemende koude was dit zoo goed als onmogelijk. We rouden moeten wachten tot de zon weder op kwam. wat geen prettig vooruitzicht was. We besloten, daarem, dat mijn makker zou trach ten met een automobiel te komen raar een nabij- zijnde stad om daar te werken en dan met een ge huurde automobiel terug te keeren. Ik zou zoo lang ons motorrijwiel bewaken. Druk is in deze streken, vooral na het vallen van de duisternis, het automobielverkeer niet en het duurde geruimen tijd eer er een auto kwam. Deze was op weg naar Oezjda, vanwaar we dien mor gen zoo vroolijk waren vertrokken. We hadden ech ter geen keus. De automobilist was bereid mijn mak ker mede te nemen en ik bleef alleen in do verlaten' streek als wachter, vele uren, luisterend naar het schreeuwen der jakhalzen en het geroep van nacht vogels. Het liep tegen middernacht., toen ik eindelijk de lichten van een automobiel zag naderen. Het was de automobiel van Maroc-Hotel te Oezjda met den braven hotelier, mijn makker en den sergeant-ma joor, commandant van de auto-colonne van het 123e regiment infanterie, die vrijwillig was medegegaan. Deze militair en mijn makker herstelden voorloopig onze machine en weldra waren we in langzaam tempo op wegnaar Oezjda, waar den volgenden dag mijn makker begon de gehee»e machine gron dig na te zien en weder in goeden staat te brengen. Dit waren de gevolgen van een ontmoeting met een ezel. J. K. BREDERODE. AIsU Edelwelss-Zeeppoeder gebruikt is U enthousiast over Uw kraakheldere wasch en U verlang) niets meer Toch krijgt U meer. Uw winkelier geeft thans ge heel GRATIS bij 2 pakken Edelweiss (ad 14 ets. per pak) een solide theedoek, bij 3 pakken Edelweiss een sterke witte handdoek of 2 flinke witte zakdoeken. f LUCHTGEVECHT BIJ TARAPACA. Peruaansch vliegtuig neergehaald. Uit Bogota: Donderdag heeft in de omgeving van de onlangs door de Columbianen veroverde stad Tarapaca een luchtgevecht plaats gehad tusschen Peruaansche en Columbiaansche vliegtuigen. Eerst hebben vijf Pe ruaansche vliegtuigen de voor Tarapaca voor anker liggende Columbiaansche oorlogsschepen gehombar deerd, zonder er evenwel in te slagen een der sche pen te treffen. Hierna stegen Columbiaansche vlieg tuigen op. In een hevig luchtgevecht werd een Pe ruaansch toestel neergehaald. VLIEGTUIGEN DOOR VOGELS GEHINDERD. Uit Bulawayo (Rhodesia): Zwermen vogels hebben de landing verhinderd van het postvliegtuig „City of Delhi' op het vliegveld te Salisbury. De piloot vreesde, dat de vogels tusschen zijn propellers zouden geraken en hem dan tot een noodlanding zouden dwingen en daarom ging hij zeer laag vliegen. De vogels bleven echter dicht om het toestel heenvliegen, zoodat de piloot ten einde raad een schot uit zijn pistool loste, waarop de vo gels in snelle vlucht wegvlogen en de machine ein delijk veilig kon landen. TWEE DUITSCHE TOERISTEN ONDER EEN LAWINE BEDOLVEN. Wolff meldt uit Heiligenblut in Korinthië, dat nabij Guttal twee touristen uit Hamburg, de verzekerings agent Runge en de vrouwelijke kantoorbediende Hil- debrandt onder een lawine zijn bedolven. De man slaagde er in zich uit de sneeuw te werken, doch hij viel in een ravijn. Zijn lijk werd geborgen. Naar dat van zijn gezellin wordt nog gezocht. U.L.O. of M.U.L.O. Telkens weer blijkt het, dat het gebruik van de af kortingen U.L.O. en M.U.L.O. naast elkaar verwarring sticht, 't Kan misschien zijn nut hebben, er eens op te wijzen, dat men tegenwoordig de beide afkortingen voor hetzelfde soort onderwijs gebruikt. Vóór 1920 kende de wet: a. scholen voor gewoon lager onderwijs (G.L.O.); b. scholen voor uitgebreid lager onderwijs (U.L.O.); c. scholen voor meer uitgebreid lager onderwijs (M.U.L.O.). Zooals de naam aangeeft, was het onderwijs op de scholen onder c. uitgebreider dan dat op de scholen onder b., d.w.z. er werden meer vakken onderwezen. Deze laatste soort scholen bestaat thans niet meer. De vroegere M.U.L.O.-school is gesplitst in een school voor G.L.O. en een kopschool (de vroegere 7e, 8e en 9e klas). Aan deze kopschool heeft de wet de naam U.L.O.- school gegeven. Er wordt op deze scholen over 't alge meen onderwijs gegeven in alle vakken, die in het leerplan van de oude M.U.L.O.-scholen voorkwamen. Zoo ook op de Schager U.L.O.-school. Het onderwijs omvat daar, behalve de vakken van 't G.L.O.: Fransch, Duitsch, Engelsch, Wiskunde. Handelskennis en Alge- meene Geschiedenis. De oude naam M.U.L.O. is echter blijven voortleven. De vereeniging van leerkrachten bij het U.L.O. heet nog van ouds M.U.L.O.-vereeniging en het diploma, dat de leerlingen aan het einde van den schooltijd kunnen behalven, draagt nog altijd den naam van M.U.L.O.- diploma. Verleden jaar kon men bijv. in de Schager Courant lezen, dat alle examencandidaten van de Schager U.L. O.-school geslaagd waren voor het M.U.L.O.-diploma. Het publiek is meestal niet op de hoogte van boven- aangeduido. verwarring stichtende naamsverwisseling. Verleden jaar zei iemand tegen me, dat er z.i. in een plaats als Schagen toch ook esn M.U.L.O.-school be hoorde te zijn. Alleen maar een U.L.O.-schooi vond hij voor Schagen onvoldoende. Een bekende plaatselijke firma maakte onlangs propaganda voor het dragen van petten en baretten door leerlingen der diverse onder wijsinrichtingen. Gemakshalve waren op het desbetref fende strooibiljet, ter onderscheiding de kleuren aange geven. In het lijstje lazen we o.a.: voor UX.O.-scholen: zalm; voor M.UX.O^-scholen: wijnrood. Aan de goede namen van de U.L.O.-scholen in het algemeen en van de Schager U.L.O.-school in het bij zonder, meende ik verplicht te zijn, deze korte uiteen zetting te geven. J. V. 1 met Verstopping of moeilijken, tragen en onregelmatigen Stoelgang zijn Mijnhardt's Laxeertableüen onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn. Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 ct. GROOTE DUIVENJACHT TE ZAGREB. Ten behoeve van werkloozen. Uit Belgrado: Ondanks de protesten van de vogelbeschermers heef de gemeenteraad van Zagreb, de hoofdstad van Krotaië, besloten jacht te gaan maken op de duiven, die in grooten getale in de stad haar nesten hebben op de huizen aan de pleinen De vogels zullen met groote netten worden gevangen en worden afgele verd aan de gaarkeukens, waar kosteloos voedsel aan werkloozen wordt verstrekt. Op het verzamelen van duiveneieren en het vangen van jonge dieren is een belooning gesteld. De wet tot bescherming van dieren is in verhand met een en ander tijdelijk buiten werking gesteld. ZWARE SNEEUWVAL IN FRANKRIJK. Vooral in het Zuiden. Te Parijs en vrijwel overal in Frankrijk is vrij veel sneeuw gevallen, doch het meeste nog in het Zuiden, o.a. op het Crau-plateau tusschen Salon en Arles, waar de sneeuw een belemmering vormde voor het verkeer, alsmede tusschen Carpentras en Orange. De treinen der ParisLyonMéditerranée ondervon den vertraging. Voor de eerste maal in twintig jaar is sneeuw ge vallen te Oran in Algiers. De kinderen, die nog nooit sneeuw gezien hadden, schepten er een groot beha gen in, doch lang duurde hun pret niet, want de sneeuw smolt spoedig weg. tn het Oosten des lands en in de Pyreneeën heerschfc felle koude en in het observatorium van de Pic du Midi werd 4 graden Fahrenheit vorst geregistreerd. PRELAAT OP HET ALTAAR GESTORVEN. In de Sint Jacobskerk te Lenven. In de Sint Jacobskerk te Leuven, in België, waar hij de mis celebreerde, is mgr. dr. Peeters, huisprelaat van den Paus en vicaris-generaal van het bisdom Luik, Woensdagochtend schielijk overleden. Dit dra matische feit bracht onder de geloovigen een groote opschudding teweeg. De gestorvene was 46 jaar oud en had den oorlog meegemaakt als aalmoezenier bij de derde Belgische legerdivisie waar hij een zeer populaire figuur was. DRANKSMOKKEL PER VLIEGTUIG. Een bijna ontoegankelijke luchthaven. Reuter meldt uit West Palm Beach (Florida): Volgens mededeeling der douane-beambten is een geheime luchthaven ontdekt, verborgen temidden van bijna ontoegankelijke bosschen, vanwaar langs een kabel zakken met alcohol over een kanaal vervoerd werden naar een zijweg. De beambten hebben twee personen gearresteerd en 40 zakken met whiskey in beslag genomen. Toen de beambten naderden, loste een der op wacht staan de smokkelaars een schot met een jachtgeweer, waardoor de op' het vliegveld aanwezige personen ge waarschuwd werden en de piloot van een vliegtuig, dat. juist ontladen werd, nog precies met zijn toe stel kon ontsnappen. De beambten deelden nog mede, dat het vliegveld door geen enkel vervoermiddel kon worden bereikt, en dat zijn bestaan alleen vanuit de lucht kon wor den opgemerkt. 25 JAAR TE LAAT. Briefkaart met vertraging besteld. De Fransche posterijen hebben een briefkaart, die in November 1907 uit Reims naar Parijs was verzon den, dezer dagen aan het Parijsche adres besteld, waar zij dus na 25 jaar en drie maanden terecht kwam. De geadresseerde was inmiddels overleden en een familielid moest, hoewel de kaart indertijd goed geadresseerd was, strafport betalen, aangezien de posttarieven ook in Frankrijk sedert 1907 aanzienlijk verhoogd zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 13