Alttieti ïitns- De „Akron" in zee gestort. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. 74 menschen den dood gevonden Ook een klein luchtschip vergaan. Noodlottig ongsluk te Jutphaas DUITSCHE RIJKSKABINET BIJEEN Negerdorp in den Kaukasus Woensdag 5 April 1933. SCIAGER 76ste Jaargang No. 9257 [01RAHIT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- 'dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- itentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-j TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.j inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.) Het reusachtige luchtschip in het centrum van een onweersbui geraakt. Door bliksemstralen geheel omgeven. De stuurinrichting losgeslagen, waarna de „Akron" op den waterspiegel is gesmakt en daardoor ver nield. Omtrent de ramp met het groote Amerikaansche luchtschip de „Akron" wordt nader uit Washington gemeld, dat het departement van marine aan presi dent Roosevelt heeft meegedeeld, dat de Akron in een storm is geraakt, door den bliksem werd getroffen, in brand vloog en omlaag stortte. De „Phoebus" en de Amerikaansche kustwacht vaartuigen zetten het zoeken naar de eventuecle over levenden tusschen de overblijfselen voort. a Alle hoop, dat cr nog leden der bemanning van het op zoo tragische wijze verongelukte reuzenluchtschip Akron gered zouden worden, is thans definitief opge geven. Tevergeefs hebben talrijke vaartuigen en vlieg machines urenlang gekruist nabij de Barengatbaai aan de kust van New Jersey, ongeveer 150 K.M ten Zuiden van Xcw York, waar de luchtreus een graf vond in de golven van den Atlantischen Oceaan. Mist en regen belemmerden het nasporingswerk, dat niet temin met groote volharding werd voortgezet. Voor al de vliegtuigen, waarin zich talrijke journalisten bevonden, kruisten steeds weer in een kring van 30 K.M. boven de baai, echter zonder het geringste re sultaat. Kustwachtschip vindt overblijfselen. Het kustwachtschip McDogal heeft radiografisch medegedeeld, dat het overblijfselen van de Akron heeft gevonden, bestaande uit buizen. Op 10 mijlen af stand van de plaats des onheils is een lijk gevonden. Commandant Wiley vertelt van de ramp. De kustwacht op Staten Island heeft een radiogram opgevangen, waarin de kapitein van de Akron, Wi ley, die zich onder de vier geredden bevindt, do ca tastrophe beschrijft: „Wij bemerkten op ongeveer 30 mijlen ten zuiden van Philadelphia ongeveer 8 uur 's avonds, dat er onweer in aantocht was. De aarde was met nevel be dekt. Het luchtschip bevond zich in uitstekende con ditie. Om 10 uur passeerden wij de kust. Bij het lucht schip Barnegat waren wij door bliksemstralen omge ven. Toch was de atmosfeer niet stormachtig. Tot on geveer 11 uur vlogen wij oostwaarts en dan tot mid dernacht in westelijke richting. Om half een begon het luchtschip plotseling van een hoogte van 1600 voet snel te vallen. Wij wierpen ballast af en bereikten de oorspronkelijke vaarthoogte weer. Op dat oogenblik waren wij geheel door blik semstralen omgeven en schenen ons in het centrum van het onweer tc bevinden. Het luchtschip begon krachtig te zwaaien en met den neus te duiken. Alle hens werden gealarmeerd en opnieuw werd bal last afgeworpen. Op dat oogenblik verloren wij de controle over het stuur en het luchtschip stortte in zee. Kapitein Wiley verklaarde nog, dat het luchtschip door den slag, waarmede het op het water terecht kwam, werd vernield. In het licht van de bliksemstra len zag hij tal van leden der bemanning rond dc overblijfselen der Akron zwemmen, die ze snel tracht ten te verlaten. De discipline in de controlecabine was uitmuntend. De genadeslag. Het. schip kreeg den genadeslag door een windruk, die tijdens de daling midscheeps trof. Het was deze stoot, die de stuurinrichting vcrnilede, waardoor het luchtschip reddeloos verloren was en op de golven neerplofte. Whitbeck, de commandant van den torpedojager „Tucker", die het wrak op zee zag neerkomen, ver klaart, dat het vrijwel onmiddellijk in de golven is verdwenen. Ook hij acht het uitgesloten, dat er be halve de drie geredden nog opvarenden in leven zou den zijn. De „Tucker" wordt met den eersten officier van de „Akron", twee andere leden der bemanning en het stoffelijk overschot van den officier-marconist aan boord tegen den avond te New York verwacht. Geen blikseminslag? De aanvankelijk ontvangen berichten, volgens welke het luchtschip door een bliksemstraal zou zijn# Een doode en twee gewonden. Reuter seint uit Beachha- ven, 4 April: Het kleine marine-lucht schip J 4. dat uit Lakehurst was vertrokken, om naar het wrak van de „Akron" te zoeken, is op een mijl afstand van de kust in zee gevallen. Aan boord bevonden zich elf personen van wie de com mandant en een lid van de bemanning verdronken zijn. getroffen en in brand zou zijn gevlogen, worden niet bevestigd. Een gasontploffing aan boord was uitge sloten, daar, zooals men weet, de „Akron" met het niet brandbare helium was gevuld. Ook de Goodyear Company tc Akron, waar het luchtschip is gebouwd, heeft verklaard, dat de theorie, volgens hetwelk de bliksem in het luchtschip zou zijn geslagen, onhoud baar is. In Congreskringen hoort men de meening verkon digen, dat de constructie van het luchtschip fouten vertoonde en dat het na het ongeval van verleden jaar te Lakehurst niet grondig is hersteld. De nasporingen voorloopig gestaakt. Toch S.O.S.-signalen vah het luchtschip. Reuter meldt uit New York: De nasporingen naar het verongelukte luchtschip „Akron" hebben geen verder resultaat opgeleverd en zijn voorloopig gestaakt. Er wordt dus rekening mede gehouden, dat de ca tastrofe 74 menschen het leven heeft gekost. in vakkringen heeft men zijn verwondering er over geuit, dat de „Akron", die een complete radio installatie aan boord had, geen noodsignalen heeft gegeven. Naar eerst thans bekend wordt, heeft het kust- wachistation Asbury Park in New Jersey in den loop van den nacht toch S.U.S.-semen ontvangen. Echter heelt, naar verluidt, het station zich niet verder met de „Akron" in verbinding kunnen stellen, daar er sterke atmosferische storingen geheerscht zouden hebben. Meening van Dr. Eckener over de ramp. „Storm en onweer kunnen niet de eenige oorzaak zijn*9. Wolff meldt uit Berlijn: Dr. Eckener, de commandant van het Duitsche luchtschip „Graf Zeppelin", heeft zich als volgt uit gelaten over de ramp van de „Akron": „Wiley is een van de meest ervaren luchtschip- commandant, die tienduizenden zeemijlen op lucht schepen heelt afgelegd. Het feit, dat de „Akron" in een storm raakte kan „au und für sten" nog geen oorzaak zijn, daar het vaak genoeg voorgekomen is dat luchtschepen door storm tot kruisen gedwongen waren. Men moet juiste berichten afwachten. Dok de mededeeling, dat het luchtschip in een „electrischen stroom" zou terecht gekomen zijn, kan voorloopig nog niet tot een conclusie leiden.' Luchtschipkapitein Klemming zeide: „ik geloot niet, dat het een motordefect betreft, daar de motoren toch niet alle plotseling hebben op gehouden, tin dit verband zij medegedeeld, dat er aan boord Maybach-benzine-mutorèfi waren.) Ook wan neer er een of twee motoren defect zouden zijn ge raakt,, zijn de overige wel in staat het luchtschip zoo lang te laten manoeuvreereu, tot de atmosferische omstandigheden beter waren geworden. De mogelijk heid bestaat dat er met het stuur iets niet in orde was, maar met zekerheid kan ik natuurlijk niets zeggen." Deelneming uit het buitenland. Naar uit Berlijn gemeld wordt, heeft Rijkspresi dent von Hindenburg een telegram gericht tot pre sident Roosevelt, waarin hij uiting geeft aan zijn diepgevoelde sympathie met de nagelaten betrekkin gen der slachtoffers van de ramp met de „Akron". Ook rijkskanselier Hitier en de rijksminister van Luchtvaart Göring hebben telegrafisch hun deelne ming betuigd. Laatste berichten. Vermoedens betreffende de oorzaak van de ramp met de „Akron". NEW YORK, 4 April (V.D.). De door het Duit sche tankschip „Phoebus" geredde eerste officier van het luchtschip „Akron", Wiley heeft het staatsde- p'artement van Marine medegedeeld, dat dc „Akron" op het oogenblik van het ongeluk heeft vlam gevat. De directe oorzaak van den brand is nog niet vast gesteld. Te New-York is men van meening, dat het lucht schip dour den bliksem getroffen kan zijn. Daar het luchtschip evenwel gevuld was met helium, schijnt een gasontploffing buitengesloten, omdat, zooals be kend, helium niet ontvlambaar is. Dit blijkt ook uit het feit, dat de „Akron" neg eenigen tijd drijvende is geweest. De Amerikaansche lnchtrens „Akron" op het olie veld Lakehurst aan den rollenden landingsmast bevestigd. Tal van vliegtuigen, waarin journalisten hadden plaats genomen, hebben Dinsidagochtend in 'n kring van 20 mijlen rondom de plaats van de ramp gecir keld, zonder ook maar het minste spoor van het luchtschip of de bemanning te vinden. Een onderzoek naar de oorzaken van de ramp zal dra volgen. Washington, 4 April (V.D.) De minister van Ma rine Swanson deelt mede, dat het onderzoek naar het verongelukken van de „Akron" door de regee ring is gelast. Hij verklaarde voorts nimmer voor stander te zijn geweest van luchtschepen en dat het in aanbouw tijnde luchtschip „Macon" pas na suc cesvolle proeftochten door het ministerie van Marine zal worden geacepteerd. De catastrophe van de „Akron". Uit Washington: De afgevaardigde in het huis van afgevaardigden, Fish, uit New York, die vroeger voor zitter was van de anti-communistische commissie van onderzoek, heeft een onmiddellijk onderzoek geëischt door het congres, in verband met de catastrophe van de „Akron". Verder eischte Fish de publicatie van een rapport, dat indertijd is opgesteld door het departe- moent van justitie over daden van sabotage, die ge pleegd zouden zijn tijdens den bouw van de „Akron". Boodschap van rouw van Roosevelt. President Roosevelt heeft met het oog op de ca tastrophe van het luchtschip „Akron" een boodschap van rouw uitgevaardigd, waarin hij de ramp een nationaal ongeluk noemt. Slechts enkele stukken wrakhout gevon den. Volgens ontvangen draadlooze berichten zijn, naar het staatsdepartement mededeelt, tot nu toe slechts enkele wrakstukken van de „Akron" gevonden. Er zijn nog twee lijken geborgen. Heistelling neergestort. Arbeider ge dood. Gistermiddag, zoo wordt uit Utrecht aan de Tel. ge meld, heeft op het werk van de in aanbouw zijnde fabriek van do handelskamer te Jutphaas een onge val plaats gehad, dat den 50-jarigen arbeider K. uit den Dolder het leven heeft gekost. Op het oogenblik is men aldaar bezig met het heien van betonpalen. welke door een heimachine van de opslagplaats naar de plaats van bestemming worden gesleept. Gedurende dit werk is een der pa len van dc heistelling aan den bovenkant afgebroken, met het gevolg dat de gelreele stelling neer stortte. De arbeider K., die in den heiput werkte, kwam juist toen de stelling begon te wankelen, langs een lad der naar boven, niet vermoedend, wat er gebeurde. De geheele stelling kwam op den man neer, waar door deze verpletterd werd. De burgemeester van Jutphaas, mr. J. M. M. Ha mers, die spoedig ter plaatse was, stelde met de po litie en de arbeidsinspectie onmiddellijk een onder zoek in. Op last van den Officier van Justitie is het lijk naar het pathologisch instituut te Utrecht vervoerd, ten einde aldaar geschouwd te worden. De politie heeft het afgebroken gedeelte van den heipaal in be slag genomen. A. H. Gerhard. Wordt 7 April a.s. 75 jaar. Het lid van Gedeputeerde Staten van Noordholland, de heer A. H. Gerhard, wordt 7 April a.s. 75 jaar. Als oud-lid van de Tweede Kamer, Ijverig propagandist voor de S.D.A.P en vooral als Gedeputeerde en plaats vervangend Commissaris der Koningin van de provin cie is de heer Gerhard een bekende persoonlijkheid in den lande. Nieuwe scherpe straiien mogelijk wegens gemeen-gevaarlljke mis drijven. Naar het W.B. verneemt heeft het Duitsdhe Rijkska binet zich in zijn bijeenkomst van gisteren nog niet bezig gehouden met buitenlandsche politieke vraag- stuken. Deze zullen vermoedelijk eerst Vrijdag ter sprake komen, op welken dag het kabinet weer vergad deren zal. Gisteren nam overigens voor het eerst d® Rijksbankpresident dr. Schacht aan een kabinetsraad deel. Het kabinet behandelde in deze zitting allerlei wets ontwerpen, waaronder ten eerste de slachtwet: Verder een wet betreffende de aanwending van twee zijdige economische verdragen met buitenlandsche mo gendheden. Door deze wet krijgt de minister van bui tenlandsche zaken de machtiging in geval van dringend"" economische noodzakelijkheid de voorloopige toepassing van bilaterale economische verdragen met buiten landsche mogendheden bij verordening in te stellen. Verder heeft het kabinet een wet aangenomen tot afweer van politieke daden van geweld, welke ver scherpte bepalingen inhoudt. Deze wet luidt: Paragraaf 1. Met de doodstraf of met levenslang tuchthuis of met tuchthuisstraf tot maximaal 15 jaar kan voortaan gestraft worden: a. die een overtreding begaat van de wet van 1884 betreffende het misdadig en gemeen-gevaarlijk gebruik van explosieve stoffen. b. die een gebouw in brand steekt of in de lucht laat springen dat dient tot openbare doeleinden, of wis door dergelijke misdaden bij de bevolking angst of schrik wil verwekken; c. die de wettelijke bepalingen overtreedt betref fende vergiftiging, veroorzaken van overstrooming, be schadiging van spoorwegen. Paragraaf 2. voor de misdrijven onder a. (en b) ge noemd zijn de bijzondere rechtbanken competent, voor- zoover deze gevallen niet berecht worden door het Staatsgrechtshof of de gerechtshoven. Het verbod van ritueel slachten afgekondigd. Geldend voor geheel Duitschland. Het slachten van vee volgens den Joodschen ritus, dat. zooals men weet, reeds in eenige Duitsche landen en afzonderlijke gemeenten verboden was, is thans voor het geheele Duitsche rijk onwettig verklaard. Heden is namelijk de reeds aangekondigde rijkswet uitgevaardigd waarin bepaald wordt, dat warmbloedige dieren bij het slachten verdoofd moeten worden, alvorens een begin wordt gemaakt met het laten wegvloeien van het bloed. Degene, die in strijd met deze bepaling handelt, wordt gestraft met een boete of met gevangenisstraf van hoogstens zes maanden. De rijksminister van Blnnen- landsche Zaken is bevoegd, de bepaling ook voor het slachten van andere dieren van kracht te verklaren. Zoolang hU daartoe niet overgaat, be zitten de autori teiten der afzonderlijke landen dezelfde bevoegdheid. Liquidatie van het centrale boycot-comité. Uit Munchen. Het centrale comité, dat den boycot van Joodsche zaken heeft georganiseerd, heeft de ver dere afwikkeling zijner aangelegenheden voorloopig op gedragen aan het bestuur van den nationaal-socialistl- schen middenstandsbond, De zetel van dit bestuur is ho tel Reichsadler, Munchen. Wellicht nakroost van schipbreukelingen. Naar uit Moskou wordt gemeld is in een van de meest woeste gebieden van den Kaukasus een neger dorp ontdekt. De negers leiden een zeer primitief leven. Vermoe delijk zijn het afstammelingen van de zwarte slaven, die de Georgische edelen honderden jaren geleden op de slavenmarkt te Stamboel kochten. Het. is zeer wel mogelijk, dat een slavenschip op de kust van de Zwarte Zee schipbreuk heeft geleden en dat. de slaven, die zich wisten te redden, de thans nog bestaande kolonie hebben gesticht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1