Alttieti ïitns-
De „Akron" in
zee gestort.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
74 menschen den dood
gevonden
Ook een klein luchtschip
vergaan.
Noodlottig ongsluk te Jutphaas
DUITSCHE RIJKSKABINET
BIJEEN
Negerdorp in den Kaukasus
Woensdag 5 April 1933.
SCIAGER
76ste Jaargang No. 9257
[01RAHIT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder-
'dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
itentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-j
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.j
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.)
Het reusachtige luchtschip in het centrum
van een onweersbui geraakt. Door
bliksemstralen geheel omgeven.
De stuurinrichting losgeslagen,
waarna de „Akron" op den
waterspiegel is gesmakt
en daardoor ver
nield.
Omtrent de ramp met het groote Amerikaansche
luchtschip de „Akron" wordt nader uit Washington
gemeld, dat het departement van marine aan presi
dent Roosevelt heeft meegedeeld, dat de Akron in een
storm is geraakt, door den bliksem werd getroffen, in
brand vloog en omlaag stortte.
De „Phoebus" en de Amerikaansche kustwacht
vaartuigen zetten het zoeken naar de eventuecle over
levenden tusschen de overblijfselen voort.
a Alle hoop, dat cr nog leden der bemanning van het
op zoo tragische wijze verongelukte reuzenluchtschip
Akron gered zouden worden, is thans definitief opge
geven. Tevergeefs hebben talrijke vaartuigen en vlieg
machines urenlang gekruist nabij de Barengatbaai
aan de kust van New Jersey, ongeveer 150 K.M ten
Zuiden van Xcw York, waar de luchtreus een graf
vond in de golven van den Atlantischen Oceaan. Mist
en regen belemmerden het nasporingswerk, dat niet
temin met groote volharding werd voortgezet. Voor
al de vliegtuigen, waarin zich talrijke journalisten
bevonden, kruisten steeds weer in een kring van 30
K.M. boven de baai, echter zonder het geringste re
sultaat.
Kustwachtschip vindt overblijfselen.
Het kustwachtschip McDogal heeft radiografisch
medegedeeld, dat het overblijfselen van de Akron
heeft gevonden, bestaande uit buizen. Op 10 mijlen af
stand van de plaats des onheils is een lijk gevonden.
Commandant Wiley vertelt van de ramp.
De kustwacht op Staten Island heeft een radiogram
opgevangen, waarin de kapitein van de Akron, Wi
ley, die zich onder de vier geredden bevindt, do ca
tastrophe beschrijft:
„Wij bemerkten op ongeveer 30 mijlen ten zuiden
van Philadelphia ongeveer 8 uur 's avonds, dat er
onweer in aantocht was. De aarde was met nevel be
dekt. Het luchtschip bevond zich in uitstekende con
ditie. Om 10 uur passeerden wij de kust. Bij het lucht
schip Barnegat waren wij door bliksemstralen omge
ven. Toch was de atmosfeer niet stormachtig. Tot on
geveer 11 uur vlogen wij oostwaarts en dan tot mid
dernacht in westelijke richting.
Om half een begon het luchtschip plotseling van
een hoogte van 1600 voet snel te vallen. Wij wierpen
ballast af en bereikten de oorspronkelijke vaarthoogte
weer. Op dat oogenblik waren wij geheel door blik
semstralen omgeven en schenen ons in het centrum
van het onweer tc bevinden. Het luchtschip begon
krachtig te zwaaien en met den neus te duiken.
Alle hens werden gealarmeerd en opnieuw werd bal
last afgeworpen. Op dat oogenblik verloren wij de
controle over het stuur en het luchtschip stortte in
zee.
Kapitein Wiley verklaarde nog, dat het luchtschip
door den slag, waarmede het op het water terecht
kwam, werd vernield. In het licht van de bliksemstra
len zag hij tal van leden der bemanning rond dc
overblijfselen der Akron zwemmen, die ze snel tracht
ten te verlaten. De discipline in de controlecabine
was uitmuntend.
De genadeslag.
Het. schip kreeg den genadeslag door een windruk,
die tijdens de daling midscheeps trof. Het was deze
stoot, die de stuurinrichting vcrnilede, waardoor het
luchtschip reddeloos verloren was en op de golven
neerplofte.
Whitbeck, de commandant van den torpedojager
„Tucker", die het wrak op zee zag neerkomen, ver
klaart, dat het vrijwel onmiddellijk in de golven is
verdwenen. Ook hij acht het uitgesloten, dat er be
halve de drie geredden nog opvarenden in leven zou
den zijn.
De „Tucker" wordt met den eersten officier van de
„Akron", twee andere leden der bemanning en het
stoffelijk overschot van den officier-marconist aan
boord tegen den avond te New York verwacht.
Geen blikseminslag?
De aanvankelijk ontvangen berichten, volgens
welke het luchtschip door een bliksemstraal zou zijn#
Een doode en twee
gewonden.
Reuter seint uit Beachha-
ven, 4 April:
Het kleine marine-lucht
schip J 4. dat uit Lakehurst
was vertrokken, om naar
het wrak van de „Akron" te
zoeken, is op een mijl afstand
van de kust in zee gevallen.
Aan boord bevonden zich elf
personen van wie de com
mandant en een lid van de
bemanning verdronken zijn.
getroffen en in brand zou zijn gevlogen, worden niet
bevestigd. Een gasontploffing aan boord was uitge
sloten, daar, zooals men weet, de „Akron" met het
niet brandbare helium was gevuld. Ook de Goodyear
Company tc Akron, waar het luchtschip is gebouwd,
heeft verklaard, dat de theorie, volgens hetwelk de
bliksem in het luchtschip zou zijn geslagen, onhoud
baar is.
In Congreskringen hoort men de meening verkon
digen, dat de constructie van het luchtschip fouten
vertoonde en dat het na het ongeval van verleden
jaar te Lakehurst niet grondig is hersteld.
De nasporingen voorloopig gestaakt.
Toch S.O.S.-signalen vah het luchtschip.
Reuter meldt uit New York:
De nasporingen naar het verongelukte luchtschip
„Akron" hebben geen verder resultaat opgeleverd
en zijn voorloopig gestaakt.
Er wordt dus rekening mede gehouden, dat de ca
tastrofe 74 menschen het leven heeft gekost.
in vakkringen heeft men zijn verwondering er
over geuit, dat de „Akron", die een complete radio
installatie aan boord had, geen noodsignalen heeft
gegeven.
Naar eerst thans bekend wordt, heeft het kust-
wachistation Asbury Park in New Jersey in den loop
van den nacht toch S.U.S.-semen ontvangen. Echter
heelt, naar verluidt, het station zich niet verder met
de „Akron" in verbinding kunnen stellen, daar er
sterke atmosferische storingen geheerscht zouden
hebben.
Meening van Dr. Eckener over de ramp.
„Storm en onweer kunnen niet de
eenige oorzaak zijn*9.
Wolff meldt uit Berlijn:
Dr. Eckener, de commandant van het Duitsche
luchtschip „Graf Zeppelin", heeft zich als volgt uit
gelaten over de ramp van de „Akron":
„Wiley is een van de meest ervaren luchtschip-
commandant, die tienduizenden zeemijlen op lucht
schepen heelt afgelegd. Het feit, dat de „Akron" in
een storm raakte kan „au und für sten" nog geen
oorzaak zijn, daar het vaak genoeg voorgekomen is
dat luchtschepen door storm tot kruisen gedwongen
waren. Men moet juiste berichten afwachten. Dok de
mededeeling, dat het luchtschip in een „electrischen
stroom" zou terecht gekomen zijn, kan voorloopig
nog niet tot een conclusie leiden.'
Luchtschipkapitein Klemming zeide:
„ik geloot niet, dat het een motordefect betreft,
daar de motoren toch niet alle plotseling hebben op
gehouden, tin dit verband zij medegedeeld, dat er aan
boord Maybach-benzine-mutorèfi waren.) Ook wan
neer er een of twee motoren defect zouden zijn ge
raakt,, zijn de overige wel in staat het luchtschip zoo
lang te laten manoeuvreereu, tot de atmosferische
omstandigheden beter waren geworden. De mogelijk
heid bestaat dat er met het stuur iets niet in orde
was, maar met zekerheid kan ik natuurlijk niets
zeggen."
Deelneming uit het buitenland.
Naar uit Berlijn gemeld wordt, heeft Rijkspresi
dent von Hindenburg een telegram gericht tot pre
sident Roosevelt, waarin hij uiting geeft aan zijn
diepgevoelde sympathie met de nagelaten betrekkin
gen der slachtoffers van de ramp met de „Akron".
Ook rijkskanselier Hitier en de rijksminister van
Luchtvaart Göring hebben telegrafisch hun deelne
ming betuigd.
Laatste berichten.
Vermoedens betreffende de oorzaak van
de ramp met de „Akron".
NEW YORK, 4 April (V.D.). De door het Duit
sche tankschip „Phoebus" geredde eerste officier van
het luchtschip „Akron", Wiley heeft het staatsde-
p'artement van Marine medegedeeld, dat dc „Akron"
op het oogenblik van het ongeluk heeft vlam gevat.
De directe oorzaak van den brand is nog niet vast
gesteld.
Te New-York is men van meening, dat het lucht
schip dour den bliksem getroffen kan zijn. Daar het
luchtschip evenwel gevuld was met helium, schijnt
een gasontploffing buitengesloten, omdat, zooals be
kend, helium niet ontvlambaar is. Dit blijkt ook uit
het feit, dat de „Akron" neg eenigen tijd drijvende
is geweest.
De Amerikaansche lnchtrens „Akron" op het olie
veld Lakehurst aan den rollenden landingsmast
bevestigd.
Tal van vliegtuigen, waarin journalisten hadden
plaats genomen, hebben Dinsidagochtend in 'n kring
van 20 mijlen rondom de plaats van de ramp gecir
keld, zonder ook maar het minste spoor van het
luchtschip of de bemanning te vinden.
Een onderzoek naar de oorzaken van de
ramp zal dra volgen.
Washington, 4 April (V.D.) De minister van Ma
rine Swanson deelt mede, dat het onderzoek naar
het verongelukken van de „Akron" door de regee
ring is gelast. Hij verklaarde voorts nimmer voor
stander te zijn geweest van luchtschepen en dat het
in aanbouw tijnde luchtschip „Macon" pas na suc
cesvolle proeftochten door het ministerie van Marine
zal worden geacepteerd.
De catastrophe van de „Akron".
Uit Washington: De afgevaardigde in het huis van
afgevaardigden, Fish, uit New York, die vroeger voor
zitter was van de anti-communistische commissie van
onderzoek, heeft een onmiddellijk onderzoek geëischt
door het congres, in verband met de catastrophe van
de „Akron". Verder eischte Fish de publicatie van een
rapport, dat indertijd is opgesteld door het departe-
moent van justitie over daden van sabotage, die ge
pleegd zouden zijn tijdens den bouw van de „Akron".
Boodschap van rouw van Roosevelt.
President Roosevelt heeft met het oog op de ca
tastrophe van het luchtschip „Akron" een boodschap
van rouw uitgevaardigd, waarin hij de ramp een
nationaal ongeluk noemt.
Slechts enkele stukken wrakhout gevon
den.
Volgens ontvangen draadlooze berichten zijn, naar
het staatsdepartement mededeelt, tot nu toe slechts
enkele wrakstukken van de „Akron" gevonden. Er
zijn nog twee lijken geborgen.
Heistelling neergestort. Arbeider ge
dood.
Gistermiddag, zoo wordt uit Utrecht aan de Tel. ge
meld, heeft op het werk van de in aanbouw zijnde
fabriek van do handelskamer te Jutphaas een onge
val plaats gehad, dat den 50-jarigen arbeider K. uit
den Dolder het leven heeft gekost.
Op het oogenblik is men aldaar bezig met het
heien van betonpalen. welke door een heimachine
van de opslagplaats naar de plaats van bestemming
worden gesleept. Gedurende dit werk is een der pa
len van dc heistelling aan den bovenkant afgebroken,
met het gevolg dat de gelreele stelling neer stortte. De
arbeider K., die in den heiput werkte, kwam juist
toen de stelling begon te wankelen, langs een lad
der naar boven, niet vermoedend, wat er gebeurde.
De geheele stelling kwam op den man neer, waar
door deze verpletterd werd.
De burgemeester van Jutphaas, mr. J. M. M. Ha
mers, die spoedig ter plaatse was, stelde met de po
litie en de arbeidsinspectie onmiddellijk een onder
zoek in.
Op last van den Officier van Justitie is het lijk
naar het pathologisch instituut te Utrecht vervoerd,
ten einde aldaar geschouwd te worden. De politie
heeft het afgebroken gedeelte van den heipaal in be
slag genomen.
A. H. Gerhard.
Wordt 7 April a.s. 75 jaar.
Het lid van Gedeputeerde Staten van Noordholland,
de heer A. H. Gerhard, wordt 7 April a.s. 75 jaar. Als
oud-lid van de Tweede Kamer, Ijverig propagandist
voor de S.D.A.P en vooral als Gedeputeerde en plaats
vervangend Commissaris der Koningin van de provin
cie is de heer Gerhard een bekende persoonlijkheid in
den lande.
Nieuwe scherpe straiien mogelijk
wegens gemeen-gevaarlljke mis
drijven.
Naar het W.B. verneemt heeft het Duitsdhe Rijkska
binet zich in zijn bijeenkomst van gisteren nog niet
bezig gehouden met buitenlandsche politieke vraag-
stuken. Deze zullen vermoedelijk eerst Vrijdag ter
sprake komen, op welken dag het kabinet weer vergad
deren zal. Gisteren nam overigens voor het eerst d®
Rijksbankpresident dr. Schacht aan een kabinetsraad
deel.
Het kabinet behandelde in deze zitting allerlei wets
ontwerpen, waaronder ten eerste de slachtwet:
Verder een wet betreffende de aanwending van twee
zijdige economische verdragen met buitenlandsche mo
gendheden. Door deze wet krijgt de minister van bui
tenlandsche zaken de machtiging in geval van dringend""
economische noodzakelijkheid de voorloopige toepassing
van bilaterale economische verdragen met buiten
landsche mogendheden bij verordening in te stellen.
Verder heeft het kabinet een wet aangenomen tot
afweer van politieke daden van geweld, welke ver
scherpte bepalingen inhoudt. Deze wet luidt:
Paragraaf 1. Met de doodstraf of met levenslang
tuchthuis of met tuchthuisstraf tot maximaal 15 jaar
kan voortaan gestraft worden:
a. die een overtreding begaat van de wet van 1884
betreffende het misdadig en gemeen-gevaarlijk gebruik
van explosieve stoffen.
b. die een gebouw in brand steekt of in de lucht
laat springen dat dient tot openbare doeleinden, of wis
door dergelijke misdaden bij de bevolking angst of
schrik wil verwekken;
c. die de wettelijke bepalingen overtreedt betref
fende vergiftiging, veroorzaken van overstrooming, be
schadiging van spoorwegen.
Paragraaf 2. voor de misdrijven onder a. (en b) ge
noemd zijn de bijzondere rechtbanken competent, voor-
zoover deze gevallen niet berecht worden door het
Staatsgrechtshof of de gerechtshoven.
Het verbod van ritueel slachten afgekondigd.
Geldend voor geheel Duitschland.
Het slachten van vee volgens den Joodschen ritus,
dat. zooals men weet, reeds in eenige Duitsche landen
en afzonderlijke gemeenten verboden was, is thans voor
het geheele Duitsche rijk onwettig verklaard. Heden is
namelijk de reeds aangekondigde rijkswet uitgevaardigd
waarin bepaald wordt, dat warmbloedige dieren bij het
slachten verdoofd moeten worden, alvorens een begin
wordt gemaakt met het laten wegvloeien van het bloed.
Degene, die in strijd met deze bepaling handelt, wordt
gestraft met een boete of met gevangenisstraf van
hoogstens zes maanden. De rijksminister van Blnnen-
landsche Zaken is bevoegd, de bepaling ook voor het
slachten van andere dieren van kracht te verklaren.
Zoolang hU daartoe niet overgaat, be zitten de autori
teiten der afzonderlijke landen dezelfde bevoegdheid.
Liquidatie van het centrale boycot-comité.
Uit Munchen. Het centrale comité, dat den boycot
van Joodsche zaken heeft georganiseerd, heeft de ver
dere afwikkeling zijner aangelegenheden voorloopig op
gedragen aan het bestuur van den nationaal-socialistl-
schen middenstandsbond, De zetel van dit bestuur is ho
tel Reichsadler, Munchen.
Wellicht nakroost van schipbreukelingen.
Naar uit Moskou wordt gemeld is in een van de
meest woeste gebieden van den Kaukasus een neger
dorp ontdekt.
De negers leiden een zeer primitief leven. Vermoe
delijk zijn het afstammelingen van de zwarte slaven,
die de Georgische edelen honderden jaren geleden
op de slavenmarkt te Stamboel kochten.
Het. is zeer wel mogelijk, dat een slavenschip op de
kust van de Zwarte Zee schipbreuk heeft geleden en
dat. de slaven, die zich wisten te redden, de thans
nog bestaande kolonie hebben gesticht.