De B
rabantsche
Brief
van D
Waarnaar men
luistert
OOGONDERZOEK-INRICHTING
GROOTSTE KEUZE BRILMONTUREN EN GLAZEN
SPECIALE REPARATIE-INRICHTING
W. C. VAN GEELEM
GEDIPLOMEERD OPTICIEN - R E FR ACTIONIST
LAGEZIJDE B40 TEL.26. 5CHAGEN
oor.oNor i»70t k geheel* goati's i
Ulveahout, 18 AprU 1933.
Menier,
D'n krentenmik is op; d'n
Paasch hebben we weer
g*ad! En as ik van den
mergen, rnee m'nen gruun-
tenwagel en d'n kleine Dré
op pad was naar de klaan*
ten, dan stingen d'r gezich-
ten allegaar zo'n bietje op
Paasch IIL Wat da veur
gezichten zijn?
Da zijn 'n bietje bleeke
gezichten, mee wijd-open
oogen, die doffig en koud in
de weareld kijken. Gezich
ten mee 'n stoppelbaardje bij
de kearels; gezichten mee
'n overschotje van Paaschkrullekes bq de wefkes. Ge
zichten, die heel laankzaam opengaan tot 'nen lach.
lijk 'n zware deur opendraait, waarvan d'n scharnier
olie is bevroren.
Ochja, zo'n kleine vakantie doet d'n oudsten mensch
nog goed. Wat da betreft, blijven me, gelukkig, alle
gaar zo'n bietje kind. Weer-naar-school-gaan-veur-'t-
eerst... 't is altq 'n begrafenisdag van de vrijheid en
d'n „dooie" mot al gèèf aan z'n kerkhofke gewend zijn,
veur me da gevoel van alledagsohheld weer waarde-eren
a« toch eigenlijk 't... beste!
Ja, amico, 't is 'n groot verschil om 'nen vollen trein
Zondagsreizigers te zien op Paaschzaterdag, en 'nen
trein op Paasch n in d'n avond!
Da's 't verschil as tusschen 'n vol pulleke blommen,
die sjuust geplukt zijn en dazelfste pulleke blommen na
enkele dagen. De polkakrullekes hangen er dan wa pie
kerig bij. De boordjes zijn smoezelig en slap. En zoow
as d'n blomstengel slapkes buigen gaat, zoow ok hangt
d'n Paaschvierder moei en 'n bietje verlept in 't hoeks-
ke van d'n spoorwagel. En lijk d'n zijen glaans van 't
blommeke vergaan is, zoow is d'n glaans geweken van
't moeie lodder-oog van d'n menscb, die z'nen krenten
mik hee opgepeuzeld.
Maar genogt daarvan, 't Was 'nen schoonen Paasch.
'nen gruunen Paasch mee *n straf noordenwindeke,
maar heel d'n buiten was in t Paaschgala!
D'n kastanje staat in volle blad! D'n blossean zit al
In de kruinen. D'n boogaard bloeit in schuimend wit
van blossemblom, 't nuuwe leven is veur d'n dag ge
kropen uit de donkere, kille èèrde, uit 't „dooie" hout
uit de harde bolsterkens.
De velden zijn wit van de blommekes. D'n èèrde bont
van de blossemblaaikes. die deur de Jocht kaantelen uit
de blossemende boomen. van blosseraende struiken, van
blombeklonterde takken, die wit en fonkelend glaanzen
teugen de diepblaauwe lochten. die hoog koepelen over
de bosschen, over de velden, over 't akkerlaand en over
't kristallige water van de Mark, waarin d'n blaauwen
dag tot op d'n bojem pèrelt.
'Nen laten Paasch en 'n vruug veurjaar, 't kón nie
aanders dan schoon zijn mee die dagen!
't Lage hout in de diepe mastenbossehen pèrelt van
jonge uitbotting, waarop 't zonneke z'n spulsehe, glins
terende lichtjes lot daansen, die tusschen de hoornen
spikkelen in bewegelijken val. De randen laangs de
boschwegels staan dik van, 't nuuwe klokkebeiënloof. De
beuken glaanzen as zuiver en torenhoog ritselt d'r
bronzen blad in d'n blaauwen hemel, die as 'nen pèèrl-
moeren achtergrond van 't bonte veurjaar alles verbindt
tot één levend tafereel van goddelijke makelij.
De graslaanden teugen de bosschen plassen in d'n
zonneval, die er klatert uit den open hemel, 't Licht
daanst er op, uit 't pittige, nuuwe gras. bespettert mee
de stijfselblommekes, de madelievekes en de piezebed-
dekes.
Anemonekes, vliezig dun van blad. bloeien in de
boschraanden in 'n pracht die oew stil mokt, 'n Schoon
heid. da-d-oewen lach gaat stollen langs oewen mond.
Pijnboomen. mee kruinen as kastanjes zoow groot
dragen vruchten as vusten. d'n bronzen pijnappel, die
te kleuren staat in de krachtige zon.
't Is allegaar te veul om op te noemen, ja, te veul
om 't allegaar op te nemen mee oew kleine oogen, die
't veule nie Aankunnen! En 't akkerlaand, amico, ol-
leel da's alleen al 'n lust veur 't oog.
Zoow wijd as ge kekt zoow ruim da ge 'r van tollen
zoudt, zoow groot as de akkers zijn, daauwt er 'nen
gruunen nevel over d'n zwarten èrde, ligt er 'n gruune
voile over d'n grond van 't prille gewas, dat ieveraans
en ieveraans z'n eigen uit d'èèrde naar 't zonneke rekt.
En as me-n-et geluk meugen hebben, dat er over en-
nigte dagen wa malsche rengel op komt spoelen, die
d'n èèrde vet mokt, 't gewas bros van sappen, zoowdat
't witte schuim in de okseltjes komt te staan, dan ia
de weareld in vierentwintig uren omgetooverd in eenen
vruohtbaren hof, berstend van groei-en-bloei, van kleur
en geur, overschuimend van d'n fleurigen bloei aller
weuge!
Maar waarom veuruit te loopen? 't Gaat alles al
gaauw genogt. M'n kiekens, geel as goud, trillend van
gezondheid, parmaantig as zulk grut maar zijn kan,
krioelen as fasclstekes over m'nen erft.
'n Ding, wa grooter as 'n ei, tfippelt en schoefelt over
d'n erft, slaat z'n vleugeltjes, zoo groot as 'nen cent, uit
en zet z'n borstje op as 'nen groote, dat ie nouw ©n dan
omvalt en mee z'n driekaante voetjes in de locht maalt,
da ge 'r bij te schokken staat van d'n lach.
oogenblik dacht hij zelfs niet aan Marta en dat hij Nata-
chee's hulp noodig had. Het deed er ook niet toe, dat
die duivels daar beneden met hun drieën waren en hij
alleen was. Hij besefte maar één ding in zijn ziel van
blanke: die beestachtige gruwel mocht niet zou niet
gebeuren.
Haastig zocht hij zijn weg langs den rand van de
kloof naar het boveneinde van den halven cirkel. Hij
had de gewaarwording in een droom te handelen, of
onder invloed van een wil die niet de zijne was. Ter
wijl hij voortging, viel hem een plan van actie in. en
hij zag duidelijk iedere bijzonderheid voor zich van de
eenige gedragslijn, die hij met e enige hoop op welslagen
kon volgen. De enge pas, waardoor de beek het amphl-
theater binnenviel, was voor de roovers verborgen door
de donkere schaduw der boomen. Hun geweren stonden
aan gene zijde van het vuur.
Op eenigen afstand boven de plaats waar het treur
spel zich zou afspelen, vond hij een plek waar hij half
glijdend half vallend naar de beek kon afdalen, welker
geraas ieder gerucht van die zijde overstemde. In een
oogenblik had hij zioh afgelaten over de door het brui
sende water omspoelde rotsen en stond achter een der
groote katoenboomen. geen veertig schreden van de roo
vers af. Hij had al zijn wilskracht noodig om niet da
delijk vooruit te stormen en zich op die duivels bij hun
vuur te werpen.
Maar hij moest wachten. Wachten tot het Juiste oogen
blik daar was.
Dat duurde niet lang.
Van waar hij stond bij den Indiaan, riep Sonora Jack
zijn metgezellen toe:
„Ya chito tray la lumbre breng het vuur."
En tot Natacbee:
„Voor den laatsten keer, Indio, wil Je me bij die
mijn brengen?"
Er kwam geen antwoord.
De Sallemander en de Mexicaan harkten gloeiende
kolen uit het vuur op een platten steen. Hugh Edwards
stond achter zijn boom op den sprong.
De beide mannen bjj het vuur stonden op en begaven
Ze sturmen in troepkes over d'n erft. De lollige bru
taliteit spat uit d'r kraaloogskes en as er zo'n colonne
komt aangesturmd, is 't net 'nen gelen eierstruif die
over d' èèrde waait. Ze trappen mekaar omver of 't
zoow maar niks is. Maar 't doel lijkt te zijn, d'n erft
te annexeeren. Ze loopen onder d'n rooien baard van
d'n haan deur. net of ze 'm nie zien en gisteren stond
zo'n „pluusig geel balleke op twee pootjes" nèt boven
op d'n mesthoop of le veur z'n eigen 'n monlement had
opgericht. Ge lacht oew eigen kriek, mee da grut, 'n
Prots, 'n prots, ze hebben er gewoon gin erg in, da-
d-et meer geluk as wijsheid Is, da ze mee de Paasch-
dagen nie gekookt en opgeschilderd in eierdopkes ge
staan .hebben, na de mis, bij 't ontbijt, in plak da ze
nouw as kale kanarleveugeltjes d'n erf terroriseeren,
as 'n klein, Geel Gevaar, waar 'nen pier nog nie bang
van is!
Dré m had er gisteren eentje in z'nen zak zitten.
Alles wa nie te groot en nie spijkervast is, stopt le in
z'n zakken.
Onder 't eten, wipte 't dlngske op tafel en stond 't
tot z'n „enkels" in d'n Dré z'n saus .Nouw had ik al 's
heuren piepen, sjilpen of zoow iets. maar 'k docht dat
da geluid van d'n erft kwam. Waant daar Is de locht
net zoow bekrast van 't veugelengefluit en 't klekenge-
piep, as er d'n grond is bekrast mee de duuzenden
pootjes van da kiepengrut.
Maar bom! daar had 't dingske z'n eigen uit d'n
Dré z'nen zak geworsteld, hup! tjoepte-n-et omnoog
op d'n raand van d'n tafel en toen, tjoep zat ln z'n
bord. En... dalljk „thuis", amico. Hij zette z'n stertje
op, dee et of Ie 'n ei wouw leggen... de rest begrepte
en toen begost ie op z'n gemak in de èèrpels te pikken.
Wat had dieë kleine boef 'n plazier! Trui kost niks
zeggen as: „wel heb ik..."
Mee dat d'n Dré 'm pakken wouw hipte-n-'t dingske
van z'n bord af, verder de tafel op.
„Legt 'm zou op z'n staaretje", zee Drê. Maar on-
dertusschen had Trui 't geel gedrochtje al te grazen en
zette ze t 'n bietje driftig op d'n erft, zoowdat da dink
te keer gong as 'n oordeel. Onmiddellijk kwam d'n
„eierstruif" aangerol en van Ledderom sloot z'n eigen
weer aan en had 'n praat, 'n praat, amico, of ie z'n
avontuur aan 't vertellen was, opgesierd mee 'nen hoop
leugentjes!
Neeë, laten we nie veuruit loopen .op d'n gaank van
zaken. De kiekens zijn gaauw genogt groot. Eer 't win
ter is, zijn ze aan d'n leg, waarvan ik alleen ditte maar
hoop: da ze eiers zullen leggen van 'n stuiver min
stens. in plak van twee centen.
't Gaat allegaar rap zat!
Laten we nog maar 's lachen om 't gele broeisel dat
de heele weareld mn erft nog veur zich hee!
D'n Paasch is weer om. 't Nuuwe leven Is van alle
kaanten weer verrezen. Tot in d'n Dré z'n bord...!
De veugeltjes bouwen paren en broeien; de akkers
groenen, de vrucht, hoe ieveraans gekiemd de locht is
verzadigd van beloftens!
Vruchtbaarheid, kiemkracht tintelt in de zon, die de
èèrde er mee begiet.
Jonk leven perst er uit 't kaalste hout, pikt er deur
de hardste eierschalen en broeit er in de duuzenden on
zichtbare veugelnestjes, die er hangen in 't gebomte,
onder de goten en zolders, in de holle wilgen, in de
voeten van 't struikgewas, in de heggen en Ieveraans.
Onzelieveneer zegent de weareld weer mee z'n duu
zenden wonderkes van onverklaarbaar leven, dat er
levers z'n eigen ontplooit as vlinders, as veugels, as
blommen, kortom: as stille en lawijende schepseltjes ln
de èèrde, op de èerde, boven de èerde, ln 't water en
laangst de waterkaanten.
De natuur springt open. barst los; de natuur viert
Paschen in blossemend er tjilpend en geurend leven.
D'n schonste tijd van 't heele jaar staat weer veur
de deur. Meimaand.
Amico. ik gaal er afscheien. 't Briefke Is wa korter
vanweuges Paasch m misschient. Ok ik heb m'n stop
pelbaardje...'
Veul groeten van Trui, van Dré m en as altijd gin
horke minder van oewen toet a voe
DRé.
ZONDAG 23 APRIL.
HILVERSUM (296 M.)
VARA.: 8.30 Tuinbouwhalfuurtje; 9.00 Doe het veilig;
9.15 Voetbalmededeelingen; 9.17 Orgelspel door Joh Jong
9.40 Voordracht door Martien Beversluis; 10.00 Orkest;
10.40 „Van het witte doek; 11.00 Orkest; 11.40 Zondag
morgentoespraak; AVRO.: 12.00 -Gramofoonmuziek;
12.30 Omroeporkest; 2.C0 Boekenhalfuurtje; 2.30 Piano
recital; 3.00 Radiotooneel; 3.45 Ooggetuigeverslag van 't
tweede gedeelte van den interlandwedstrijd Nederland-
Frankrijk, door H. Hollander; 4.45 Sportuitslagen en
Gramofoonmuziek; VARA.: 5.00 Kinderuurtje; V.P.R.O.:
6.00 Boekenhalfuurtje; 6.30 Muziek van het vrouwen
koor 0.1.v. Ferdlnand Kloek- 6.45 Wljcingsdlenst. A.V.
R.O.: 8,00 Vaz Dlas; 8.15 Omroeporkest; 9.00 Idem;
10.00 Radio-tooneel; 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest;
HUIZEN (1876 M.)
K.R.O.: 8.30 Morgenwijding; NCRV.: 9.80 Kerkdienst;
11.20 Gewijde muziek; K.R.O: 12.15 Sextet o.l.v. Plet
Lustenhouwer; 1.00 Causerie; 2.30 Concert; 4.30 Zleken-
balfuurtje; NCRV.: 5.00 Gewijde muziek;. 5.30 Orgelspel
6.00 Kerkdienst; K.R.O.: 7.45 Lezing; 8.10 Voetbaluit
slagen; 8.15 Concert; 10.05 Vaz Dias; 10.10 Orkest, 10,40
Epiloog.
BRUSSEL (509 M.)
11.20 Populair concert; 12.30 Gramofoonmuziek; 1.00
Idem; 4.20 Dansmuziek; 5.20 Gramofoonmuziek; 6.20 ld.
7.20 Populair concert; 9.30 Gramofoonmuziek.
KALUNDBORG (1153 M
11.20 Instrumentaal ensemble; 1.50 Gramofoonmuziek;
2.45 Omroeporkest; 7.50 Operaconcert; 9.20 Saxofoonspel,
BERLIJN (419 M.)
11.25 Ooncert; 2.50 Populair concert; 4.05 Concert.
HAMBURG (872 M
11.20 Concert; 1.20 Kamermuziek; 7.50 Concert; 9.50
Dansmuziek.
KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.V
3.50 Populair concert; 5.50 Kamermuziek; 10.20 Concert.
LANGENBERG (472 W-i
12.20 Concert; 3.50 Vesperconcert; 7.20 Ooncert; 9.50
Gramofoonmuziek; 10.05 Concert.
DAVENTRY (1554 M
12.20 Concert 1.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Concert; 3.35
Idem; 4.50 Liederen; 8.25 Concert.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
7.50 Gramofoonmuziek.
PARIJS RADIO (1726 M.V
7.05 Gramofoonmuziek; 11.40 Gewijde muziek; 12.20 Gra
mofoonmuziek; 3.20 Populair concert; 4.20 Gramofoon
muziek; 7.50 Operette;
MILAAN (331 M.)
3.20 Orkestconcert; 6.30 Gramofoonmuziek; 7.40 Orkest
muziek; 8.20 Opera-uitzending.
zich naar den Indiaan. Sonora Jack stond eveneons met
het gezicht naar het slachtoffer toe. Dit was het oogen
blik waarop Hugh Edwards gewacht had.
Uit alle macht liep hij naar den boom, waartegen de
drie geweren stonden, dien hij bereikte op hetzelfde
oogenblik, dat de mannen met het vuur bij den steen
aankwamen.
Luid schreeuwend begon Hugh zijn revolver leeg te
schieten in de richting der roovers.
Met een gil van schrik holde de Sallemander weg
naar de paarden. De Mexicaan en Sonora Jack, ontze
nuwd door dat plotselinge snelvuur en die kreten uit
de richting hunner eigen geweren en het geschreeuw
van den vluchtenden Sallemander, sprongen naar hun
rijdieren. De paarden zelve bielpen in hun schrik de ver
warring nog vermeerderen.
Hugh liet rijn revolver vallen, greep twee der gewe
ren en liep naar den Indiaan toe. Tegen dat Sonora
Jack en de zijnen er In geslaagd wareu hun schichtig
geworden paarden te bestijgen, had hij Natachee's ban
den doorgesneden en vuurden hij en de Indiaan van
achter den steen In het donkere kluwen van steigerende
paarden en vloekende mannen.
Toen de roovers ln de duisternis achter den ingang
van het amphitheater verdwenen, greep Natachee zijn
redder bij den arm:
„Gauw, wij moeten uit dit licht wegkomen, voordat
Sonora Jack zich hersteld heeft"
En snel ging hij den ander voor, langs de beek naar
boven.
Een uur later, in zijn hut, stond Nataohee voor rijn
blanken metgezel. Met een uitdrukking op zijn donker
gelaat als Hugh Edwards daar nog nooit te voren op
gezien had. sprak de roodhuid in den trant van zijn
eigen volk:
„Vóór de sneeuw viel. werd een wit konijn gegrepen
door een rooden vos. De sneeuw is verdwenen en het
konijn is een bergleeuw geworden. Waarom heeft de
leeuw zijn vijand den vos van Sonora Jacks vuur ge
red?"
BOME (441 M.)
3.20 Concert; 8.05 Operette-uitzending.
WEENEN (517 M.)
4.20 Concert; 6.50 Vocaal en instrumentaal ensemble;
7.30 Concert; 9.00 Concert
WARSCHAU (1412 M.)
11.35 Concert; 1.40 Populair concert; 3.45 Gramofoonmu
ziek; 4.20 Kamermuziek; 5.20 Dansmuziek; 7.20 Concert
8.30 Concert; 9.55 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (4*0 M.'
7.10 Soncert; 7.30 Vocaal concert; 8.25 Vioolrecital; 9.00
Populair concert.
MAANDAG 24 APRIL.
HILVERSUM (296 M.)
VARO.: 8.00 Gramofoonmuriok; 10.00 Morgenwijding;
10.15 Gramofoonmuziek... 10.30 Voordracht door Julia
de Gruyter; 11.00 Orgelconcert; 12.00 Lunchconcert; 2.15
Verzorging zender; 2.30 Gramofoonmuziek; 3.15 Aan
sluiting met bet Concertgebouw te Amsterdam: Willem
de Zwijger-herdenking; 5.00 Kovacs Lajos en zijn or
kest; 7.30 Boekbespreking; 7.30 Gramofoonmuziek; 8.00
Vaz Dias; 8.05 Langs Amsterdam's straten: draaiorgel-
accordeonmuziek en zang; 8.45 Concert; 9.30 Voor
dracht; 9.50 Concert 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Om
roeporkest; 11.00 Vaz Dias; 11.00 Gramofoonmuziek.
HUIZEN (1875 M.)
NCRV.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00
Wijdingsdienst; 10.00 Gramofoonmuziek; 10.10 Lezen v.
Chr. Lectuur; 10.45 Uitzending van de groote kinder
aubade; 12.30 Orgelconcert; 2.00 Verzorging zender; 2.30
Knipcursus; 2.45 Cursus hoedenmaken; 3.00 Gramo
foonmuziek; 3.15 Zie AVRO-programma; 5.00 Harmonie
orkest; 6.30 Vragenuurtje; 7.30 Politieberichten 8.00
Openbare samenkomst ter herdenking van den 400sten
geboortedag van Prins Willem van Oranje; 10.15 Vaz
Dias; 10.80 Gramofoonmuziek
BRUSSEL (509 M.)
11.20 Pop. Concert; 12.30 Gramofoonmuziek; 4.20 Con
cert; 5.35 Gramofoonmuziek; 6.20 Idem; 8.05 Concert;
8.50 Concert; 9.30 Idem.
KALUNDBORG (HM M.)
11.20 Strijkorkest; 7.20 Omroeporkest; 8.35 Pianospel;
9.35 Moderne Deensche muziek;
BERLIJN (419 M.:
8.50 Kamerorkest; 7.25 Pop. concert; 10.40 Concert;
HAMBURG (S72 M.)
12.35 Gramofoonmuziek; 1.30 Idem; 3.50 Concert; 9.50
Pop. concert;
KON1GSWUSTERHACSEN (1635 M.)
1.20 Gramofoonmuziek3.50 Concert; 4.50 Planoreci
tal; 10.20 Pop. concert;
„Wel," stamelde Hugh. ,Jk zie je ik kon toch
waarachtig niet anders doen. Ik zag dat licht, en toen
zag lk wat die duivels doen wilden, en nu, dat kon ik
gewoon niet aanzien."
„Natachee de Indiaan beeft geen aanspraken op den
blanke. Ik ben je vijand geweest, zooals Ik de vijand ben
van je geheele ras. Ik heb je gefolterd op iedere wijze
die ik kon bedenken. Ik zou zijn voortgegaan je te fol
teren."
„Dat heeft er niets mee te maken." antwoordde Hugh
koel. „Ik deed het niet omdat ik je voor mijn vriend
hield."
„De levenseik laat zijn bladeren niet vallen als de
katoenboom. De pijnboom bloeit niet als het groen
hout. Een coyote in een berenhuid zou steeds handelen
als een coyote. Een hert vergeet nimmer dat het geen
wolf is. En jij, Hugh Edwards. hebt mij, je vijand,
van de vurige kolen gered, omdat je je natuur niet kon
vergeten omdat Je niet kon vergeten dat je een
blanke bent, Natachee zal niet vergeten dat hij een In
diaan is."
Hij boog even het hoofd, wendde zich toen om en
nam zijn boog en pijlkoker, die naast den haard hin
gen.
In de deuropening staande zeide hij:
„Ik moet gaan. Sonora Jack zal dezen nacht hier niet
terugkeeren. Mocht hij het doen, dan zal ik er ook rijn.
Slaap in vrede. Als ik terugkom zal ik je iets te ver
tellen hebben."
Dien geheelen volgenden dag was Hugh Edwards in
afwachting van een hernieuwd bezoek van Sonora Jack
en de zijnen, en zag met niet geringe ongerustheid naar
de terugkomst van den roodhuid uit
De roovers kwamen echter niet. Kort na het midden
van den tweeden dag verscheen de Indiaan weer, vier
ezels met pakzadels voor zich uit drijvend. Hij gaf geen
uitleg, toen Hugh zijn verbazing liet blijken, maar be
reidde zwijgend zijn maal. Hij at. alsof hij in vele uren
geen voedsel genoten had, en zeide toen eenvoudig-
„Ik moet slapen. Over twee uren zal lk wakker zijn;
LANGENBERG (472 M.)
3.50 Vesperconcert; 7.40 Concert; 8.20 Concert; 9.50
Gramofoonmuziek; 10.05 Concert
DAVENTRY (15M M.)
11.20 Orgelconcert; 12.05 Concert; 1.05 Gramofoonmu
ziek; 2.20 Concert; 8.00 Dansorkest; 3.50 Concert; 7.20
Pianorecital; 9.40 Orgelconcert.
PARUS EIFFEL (1445 M.)
7.50 Fransche operettemuziek.
PARIJS-RADIO (1725 M.)
11.20 Concert; 6.40 Idem; 7.20 Orkest.
MILAAN (331 M.)
7.05 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert;
ROME (441 M.)
4J>0 Concert; 7.20 Gramofoonmuziek; 7.35 Zang; 9.35
concert;
WEENEN (517 M.)
4.20 Pop. concert; 6.55 Idem; 8.30 Symphonieorkest;
9.55 Dansmuziek.
WARSCHAU (1412 M.)
4.20 Pianorecital; 5.45 Pop. ooncert; 7.35 Ooncert; 9.55
Gramofoonmuziek; 10.15 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (466 M.)
9.00 Conoert
DINSDAG 25 APRIL.
HILVERSUM (296 M.)
8.00 Gramofoonmuziek10.00 Morgenwijding; 10.15
Gramofoonmuziek; 10.30 Solistenconcert; 11.00 Kook- en
bakpraatje; 11.30 Solistenooncert; 12.00 Omroeporkest
o.l.v. Nico Treep; afgew. door gramofoonmuziek; 3.00
Naaicursus; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.30 Radiokinder
zang o.l.v. Jacob Hamel; 5.00 Voor kleine kinderen;
V.P.R.O.: 5.30 Jeugdhalfuur; 6.00 Gramofoonmuziek;
7.30 Engelsch voor beginners; 8.00 Vaz Dlas; 8.15 Con
certgebouw te A'dam; Concertgebouworkest o.l.v. Dr.
W. Mengelberg; 9.15 Radiotooneel: 9.45 Kovacs Lsjoa
en zijn orkest Bob Scholte; 11.00 Vaz Dlas; 11.10 Gra
mofoonmuziek;
HUIZEN (1875 M.)
8.00 Morgenconcert: 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30
Godsd. halfuurtje: 12.00 Politieberichten; 12.15 K.R.O.-
sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Zenderverzorging;
2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Gramofoonmuziek; 3.20 Solis
tenconcert; 5.00 K.R.O.-boys o.l.v. Piet Lustenhouwer;
7.10 Dr. Th. Platte ..De bekeering der geneeskundige
wetenschap"; 7.30 Politieberichten; 7.45 Verkiezingsre
devoeringen R.K. Staatspartij; 9.15 Vaz Dias; 9.20 K.R.O.
orkest o.l.v. J. Gerritsen; 11.15 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
11.20 Gramofoonmuziek; 11.55 Gramofoonmuziek;
12.30 Concert; 1.00 Gramofoonmuziek; 7.20 Concert;
8.20 Concert; 9.15 Idem; 9.30 Gramofoonmuziek; 10.00
Idem.
KALUNDBORG (1153 M.)
11.20 Strijkorkest; 2.20 Louis Prell's ensemble; 8.35
Flultrecltal; 9.50 Fransche balletmuziek; 10.25 Dansmtt
ziek.
BERLIJN («19 M-)
8.20 Vocaal concert; 9.50 Concert.
HAMBURG (372 M.?
10.50 Ooncert: 12.35 Gramofoonmuziek; 1.30 Idem;
3.50 Concert; 7.50 Concert; 9.50 Concert;
RONÏNGSWUSTERHAÜSEN (1635 Mi
L20 Gramofoonmuziek; 3.50 Concert;; 4.50 Cithermu-
riek; 10.20 Concert.
LANGENBERG (472 M
11.20 Pop. concert; 12.20 Concert; 3.50 Vesperconcert;
7.25 Concert.
DAVENTRY (15M M.)
11.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Concert; 3.45 Concert;
6.45 Conoert; 8.45 Kamermuziek; 10.05 Lew Stone en
zijn band.
PARIJS (RADIO) (1724 M.)
11.20 11.20 Concert; 6.40 Concert; 9.20 Gramofoonmu
ziek;
MILAAN (331 M.)
4.35 Dansmuziek; 7.05 Gramofoonmuziek; 9.20 Orkest-
oonoert
ROME (441 M.)
4.50 Orkest concert; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.05 Con
cert.
WEENEN (517 M.)
4.05 Pop. oonoert
WARSCHAU (1412 M.)
4^0 Symphonleconcert; 5.45 Dansmuziek; 7.20 Con
cert; 9.55 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
7.05 Opera-comlque in 1 bedrijf; 9.10 Concert.
dan zullen wij samen spreken. Ga vooral niet van de
hut weg, maar kijk uit. Mocht je iets op den berg zien
bewegen, roep mij dan."
Hij wierp zich op rijn legerstede, en was bijna dadelijk
vast in slaap.
Hugh Edwards zette zich bij de deur der hut neer en
wachtte.
Een zachte wind streek door de jeneverbesboomen,
levenseiken en ceders en zuchtte tusschen do rotsen, en
uit de verte drong flauw het ruischen van do beek tot
hem door. Hij zag het warme zonlicht op d. groene ka
toenboomen en wilgen in de Goudkloof en de voort
elende wolkenschaduwen over de berghellingen ran
den, en op de hooge toppen de donkere dennen tegen
den blauwen hemel.
Een winterkoninkje keek hem van een naburig steen
blok vertrouwelijk aan en knikte als groetend ineen, en
een bontgekleurd roodstaart je schommelde op een kat-
tendoorn. Ergens uit de kloof waar hij placht te wer
ken. kwam het fijne liedje van een goudvink. De hooge
rotswanden achter de hut weerkaatsten den krassenden
roep van een raaf. en soms schoot een troepje gierzwa
luwen voorbij in een flikkering van zwart en wit en
met een gesnor als van een geweerkogel.
Maar geen menschelijk wezen bewoog zich binnen
het bereik van zijn blik.
Terwijl hij daar de wacht hield, peinsde hij over de
beteekenis van Natachee's optreden. De roodhuid had
vaak genoeg dagen achtereen stilgezwegenmaar in de
huidige omstandigheden voelde Hugh. dat er een bij
zondere reden was voor de natuurlijke terughoudend
heid van den Indiaan. Wat had hij gedaan? Waar was
hij geweest? Wat had hij vernomen? En wat hadden
die vier pakezels te beduiden?
De diepe stem van den Indiaan onderbrak zijn over
denkingen. Natachee stond in de deur der hut.
Wordt vervolgd.