Op speculatie Het Amerikaansche kunstleven. Waarnaar men luistert VARIA. Kort verhaal FILM EN THEATER IN NOOD. Einde van het „gigantisme"? De grootheids waanzin Is ten einde. De dagen zijn voorbij, dat iedere 100 -Amerikaan ge loofde. zijn dag niet goed besteed te hebben als hij hem niet in de een of andere bioscoop had besloten. Het bi oscoopbezoek is verloopen en de filmmagnaten hebben de wanhopigste pogingen gedaan om het weer te stlmu- Ieeren. De prijzen der plaatsen werden verlaagd, het programma uitgebreid met kostbare attracties. Maar al die offers zijn tevergeefs gebracht. In het jaar 1932 hebben de Warner Brothers, vroeger de beheerschers der filmwereld. 19 groote films gedraaid, waarvoor de kosten 4 millloen dollar bedroegen. Geen enkele dier films heeft het langer dan drie weken gehouden. Nu lijdt het filmbedrijf ongetwijfeld meer onder de crisis dan onder zijn eigen fouten. Een economische herleving zou misschien het artistieke succes weer op peil bren gen. Films die meer dan een Jaar ononderbroken draalden. Met weemoed herinneren de filmmenschen zieb de tijden, dat „De groote parade" te New York 03 weken ononderbroken draaide, dat „Ben Hur" een geheel Jaar op het program bleef, dat „De geboorte van een natie" 42 weken, „De tien geboden" zelfs 61 weken stand hield. Nu zijn de aandeelen van Warner Brothers van 141 tot 1 dollar gedaald! Zoo verkeert de Amerikaansche filmwereld in den toestand, waarin zich eens het tooneel bevond, toen de bioscoop een meedoogenloozen strijd tegen het theater begon. Is het nu niet zoo. dat voor het Amerikaansche tooneel de tijd gekomen is. zich weer te verheffen, de gebouwen te heroveren, die eens door de film zijn in beslag genomen, en de artisten weder aan zich te ver binden. die. verlokt door de hooge gages, zich in dienst van de film stelden, maar thans zijn ontslagen of zich belangrijk in hun salaris beknot zien? Inderdaad is het niet zoo. Een wedloop tusschen theater en bioecoop In de Vereenlgde Staten zou geen zin hebben, want het publiek heeft niet genoeg geld om theater of bioscoop vaak te bezoeken. Toen de sprekende film het tooneel den genadeslag toebracht, waren bijna 9000 tooneelspe- lers en -speelsters werkloos gemaakt. Nog in het jaar 1928 bestonden in meer dan 400 steden in de Vereenlgde Staten en Canada theaters, waar de ondernemers er op konden rekenen, twee- of driemaal per week een pu bliek bijeen te krijgen. Op het oogenblik zijn er hoogs tens nog twaalf steden, die zich een stuk laten voor spelen, dat op Broadway is opgevoerd. Nog vijf jaar geleden trokken 165 tooneelgezelschappen kris en kras door de straten: daarvan zijn er thans nog 35 in leven. En ook de vaste ensembles in de steden zijn ln deze jaren gedecimeerd. De toestand te New York. Tooneelspelers wachten tevergeefs op een roL Niet hoopvoller Is de toestand ln New York zelf. Daar zijn drie groote vereeniglngen van tooneelspelers: „The actors Equity Associaten", die 10.000 leden telde, de ..Shubert Theatre Corporation" en de „P.M.A."; zij allen zijn nog slechts een schaduw van zichzelf De too neelspelers wachten vergeefs op een rol en als ze er eens een vinden, zijn zij vanwege de slechte gagee nog niet te benijden. Het technische personeel is er niet beter aan toe. Aan de New Yorksche theaters werken hoogs tens 200 electriclene, mech&niclens enz., terwijl er vroe ger bijna 1000 een bestaan vonden. De waarde van de theatergebouwen is snel gedaald. De eigenaar van een schouwburg, die in 1928 geweigerd had, het gebouw voor een millloen dollars af te staan, moest nu met een vijf de van die som genoegen nemen. In 1927 werden te New York 44 stukken gespeeld, die 796.000 dollar op brachten: thans zijn het 18 stukken, die tezamen 222.000 dollar opbrengen. In Chloago dezelfde verhoudingen. Zelfs in Philadelphla. het beroemde middelpunt van het Amerikaansche muziekleven. Is er te weinig publiek, klaagt men over leege zalen en catastrofale balansen. Aan wien de schold? Waar de nood drukt, waar de toestanden ©nverdra gelij k worden, zoekt men naar schuldigen. Als men den Amerikaanschen theaterdirecteur vraagt naar de oor zaken van het verval van het bedrijf, dan zal hij de ge heel e wereld aanklagen behalve zichzelf. Ook hU heeft groote fouten gemaakt: de grootste was wel. dat hü het doorsnee-publiek over het hoofd heeft gezien en niet heeft opgevoed tot theaterbezoek. Sedert het einde van den oorlog verrezen ln New York prachtige theater gebouwen: „Biltmore", „Mansfleld", „Majestlc", „Royal" „Masqué" enz. Maar de toeschouwers met bescheiden beurs, de jongeman, die 's Zaterdagsavonds met zijn meisje graag twee plaatsen had gekocht, als zij goed koop genoeg waren geweest, die geheele b re ede massa bestond voor den theaterondernemer, die aan groot- moedswaanzln leed, eenvoudig niet. Voor hem bestond alleen de milllonnair. Plaatsen tot een dollar? Belache lijk! Wat moesten de jongelui doen? Daar het theather- bezoek hun onmogelijk werd gemaakt, gingen zij naar de bioscoop. Zoolang de tijden goed waren, was dat den theaterdirecteuren onverschillig. Thans zouden zij zich gelukkig prijzen, wanneer zij den verachten kleinen man bijtijds er van hadden overtuigd, dat ook ln het theater bezoek een mogelijkheid van kunstgenot ligt. Het onheil zien aankomen. De vereenlgingen van tooneelspelers hebben het onheil zien aankomen en gewaarschuwd. Zij trachtten de ramp te voorkomen door tooneelgezelschappen voor gast- voorstellingen te financieren. Maar dit pogen kon geen resultaat hebben, doordat de kortzichtige theaterbezit- ters aan hun eigen speelplan vasthielden. Een droevige balans! Is er nog wel hoop voot het Amerikaansche theater? Het antwoord op deze vraag luidt: ja! De kunstenaars en de werkelijke kunstvrien den verwachten, dat de onvermijdelijke ineenstorting van het „gigantisme" welks verwoestende gevolgen op leder gebied steeds duidelijke zichtbaar worden, ook hier verandering zal brengen. Als de groote bioscooppa leizen vroeger of later zullen moeten sluiten, zullen zich nieuwe artistieke corporaties vormen, die, gedreven door een ware liefde voor het tooneel, een herrijzenis van het tooneelleven zullen bewerken. Het gigantisme is het ongeluk van Amerika en was dat al voor het einde van den oorlog. Reeds vóór 1914 verhieven zich de wolkenkrabbers steeds hooger; de trusts breidden zich onbegrensd uit en niemand dacht aan den dag. waarop de markten oververzadigd zouden zijn. Thans ziet men over de geheele linie een lang zame ineenschrompeling. Men heeft het geloof in de ■wolkenkrabbers verloren en in New York is het reeds zoo ver gekomen, dat een maatschappij een wolken krabber ten geschenke aanbood, als Iemand de belas tingen vrijwillig wilde overnemen. De openbare mee ning keert zich tegen de reuzengebouwen. die eens de trots der natie waren. De Metropolitan Opera, waar vroeger de beste zangers der wereld tegen reusachtige honoraria optraden, heeft haar glans verloren: de fan tastische loge-pijzen kunnen niet langer worden be taald. Het is bekend, welke een fiasco het „centro Rockefeller" heeft geleden: de geweldige muslc-halls die met enormen praal waren geopend, moesten een week later weer worden gesloten. De grootheidswaan Is ten einde! VRIJDAG 19 MEI. HILVERSUM (296 M.) VARA.: 8.00 Gramofoonmuziek; V.P.R.O.: 10 00 Mor genwijding; VARA.- 10.15 Trio Favoriet; 11.00 Onze Keuken, door P. J. Kers Jr.; 11.40 Carel Rijken draagt voor; AVRO.: 12.00 Gramofoonmuziek; 12.30 Lunch concert door Kovacs Lajos en zijn orkest; 2.00 Vacan- tiegangers, Attentie! Hans Hesse: „De Rijn met zijn zij-gebergten; 2.30 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; VARA.: 4.00 Trio „Guaroni"; 5.00 Voor de kinderen; 5.30 De Notenkrakers o.l.v. Daaf Wlns, m.m.v. Albert de Booy, zang; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Orgelspel door Cor Steijn; 7.00 Toespraak tot de naar0 Neder land gevluchte Joden; 7.20 Klein-orkest o.l.v. Hugo de Groot; V.P.R.O.: 800 Dr. C. J. Bleeker: Vrijz. Pro testanten binnen en bulten kerkelijk verband; 8.30 Concert; 9.00 Lezing; 9.30 Concert; 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau; 10.05 Vaz Dias; 10.15 Carel Scharten draagt voor uit eigen werk; 10.45 Gramofoonmuziek; VARA.: 11.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.. 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.00 Politieberichten; 12.15 De K.R.O.-boyB o.l.v. Piet Lus- tenhouwer; 1.45 Verzorging zender; 2.00 Orgelconcert door Gerard Nieland; 3.00 Pianorecital; 3.20 Voordracht 3.35 Vervolg piano-recital; 3.55 Voordracht; 4.20 Gra mofoonmuziek; 4.30 Orkest o.l.v. Jb. Hermans; 7.00 Politieberichten; 7.15 Causerie over „Astronomie"; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.00 De Kon. Harmonie. Den Bosch o.l.v. Joh. Wlerts. Het Gero-mannenkoor. Zeist; 10.00 Dltta Schmetterling met haar orkest; 1130 Gramo foonmuziek. LUXEMBOURG (1191 M 7.00 Lichte gramofoonmuziek; 7.45 Weeroverzicht; 7.50 Symphonisch concert; 8.30 Causerie ln het Hollandsch; 8.40 Lichte gramofoonmuziek; 9.00 Nieuwsberichten; 9.10 Gramofoonmuziek; 9.55 Dansmuziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Concert; 1.30 Gramofoonmuziek; 5.20 Concert; 6.35 Gramofoonmuziek; 7.05 Idem; 8.20 Populair con cert; 10.45 Gramofoonmuziek. RA I. UNDBORG (1153 M I.05 Strijkorkest; 3.20 Concert; 10.50 Mandolineconcert. BERLIJN (419 M.) 4.20 Concert; 9.50 Concert; 10.20 Dansmuziek. HAMBURG (372 M II.50 Populair concert; 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 ld.; 4.20 Concert; 10.00 Concert; 11.00 Populair concert. RONINOSWUSTERHAUSF.N (1635 M. 12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 4.20 Concert; 6.20 Planorecital; 11.20 Concert LANGENBERG (472 M 12.20 Populair concert; 1.20 Concert; 8.25 Operette- uitzending; 10.50 Concert DAVENTRY (1854 M.» 12.20 Orgelrecital; 1.05 Concert; 3.20 Schoolconcert; 3.50 Concert; 835 Concert; 10.50 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1724 M.) Concert o.l.v. Ed. Flament. PARIJS (RADIO) (1724 M.) 3.05 Gramofoonmuziek; 12.50 Idem; 6.50 Idem; 7.40 Idem; 9.00 Operette. MTTAAN (SSl M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 9.05 Idem; 9.20 Concert ROME (441 RL) 8.25 Gramofoonmuziek; 8.35 Zangvoordracht; 9.20 Con cert; 10.35 Concert WEENEN (517 M.» 5.05 Solistenconcert; 7.20 Zang; 8.30 Blijspel. WARSITIAU (1412 M.) 5.20 Concert; 6.30 Populair concert; 8.25 Concert door de Philharmonle van Warschau; 11.20 Dansmuziek. door A. KONIJNENBURG. ZICH vastklampend aan de kap van den auto. wist Willemsen met zijn vrouw den oever te bereiken. Toen hij goed en wel op het droge was, zag hij een werkman op het voetpad. Deze stond met dè handen in de zakken naar het tooneeltje te kijken. U had ook wel eens een handje kunnen uitste ken, meende Willemsen. O, ja. als U werkelijk in gevaar geweest was, luidde het antwoord. Kunnen we ergens in de buurt onze kleeren drogen? Ga maar mee, zei de man, terwijl hij zich om wendde en opstapte. Willemsen en zijn vrouw volg den hem Toen ze om een bocht kwamen, zagen ze een garage met werkplaat». De man ging daar bin nen en riep naar boven aan de trap Zijn vrouw, een vriendelijk, spraakzaar wezen, kwam naar bene den, nam het echtpaar mee naar haar woning, zorgde voor droge kleeren en hing hun natte plunje te drogen bij het fornuis in het keukentje. Terwijl Mevr. Willemsen bleef praten, ging haar man naar de garage waar al spoedig de weinig spraakzame man met den verongelukten wagen, gesleept door een kraanwagentje, binnenkwam. Het onderzoek viel me* Binnen een paar uur zou de schade her steld zijn. Willemsen bleef naar deze operatie kijken en slaagde erin den man langzamer hand aan het spreken te krijgen. Hij bleek 'n wemig spraakzame, ma-.r niet onvriendelij ke kerel te zijn, die zijn vaK door en door ken de »-n den auto al spoe dig weer in orde had gekregen. Willemsen betaalde. Irok zijn gedroogde kleeren weer aan en verliet met zijn vrouw in den auto de garage. Je rijdt verkeerd. Jan, zei Mevr. Willemsen; daar zijn we vandaan gekomen. Kijk hier hebben we in het water gelegen. Dat weet ik, zei hij; ik wou even naar dat vil- latje. Het is te huur. Ik heb de sleutel van den ga ragehouder gekregen. Hij stopt voor het onbewoon de huisje en stapte uit. Nieuwsgierig volgde Corry haar man. Wilde hij daar gaan wonen? Midden in de binnenlanden? Hij legde het geval uit, terwijl zij het huisje van boven tot onder inspecteerden. Nog geen kwartier verder lag het provinciestadje X. Over dien weg liep het hoofdkwartier en, waar het op aan kwam. op het punt waar ze te water waren gereden vlak voor het huisje had iedere maand een auto-onge ZATERDAG 20 MEI. HILVERSUM (296 M.) VARA-: 8.00 Gramofoonmuziek; V-P.R.O.: 10.00 Mor- gen-wijding; VAR.: 10.15 Uitzending voor de arbeiders in de continubedrijven; 12.00 Klein-orkest oJ.v. Hugo de Groot; 1.30 Praatjes en liedjes a. d. vleugel; 2.00 Zenderverzorging; 2.15 Gramofoonmuziek; 2.50 Cause rie; 3.10 Amsterdamsch Salon-orkest; 4-30 Uit de Roode Jeugdbeweging; 4.50 De Notenkrakers o.l.v. Daaf Wins; 5.40 Literair overzicht door A. M. de Jong; 6.00 Vioolrecital door Harry Wiggelaar; 6.30 Uitzen ding voor het platteland; 7.00 VAlLA-kinderkoor; 7.30 Toespraak door A. de Vries; 7.45 Gramofoonmuziek; 7.55 Varia en herhaling S.O.S.-berichten; 8 00 De Flie refluiters; 8.15 Lezing door Plet Tlggers; 8.25 De Flie refluiters; 8.40 Flentje de la Mar zingt; 9.00 Voor dracht door A. Bouwmeester; 9.20 VARA-Orkest; 10.00 Fientje de la Mar; 10.20 Vaz Dlas; 10.30 Orkest; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 10.00 Politieberichten: 12.15 Sextet o.l.v. Plet Lustenhouwer; 1.45 Zer.derver- zorging; 2.00 Halfuurtje voor de rijpere jeugd; 2.30 Kinderuurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 5.00 De K.R.O.- boys o.l.v. Plet Lustenhouwer; 5.15 Esperanto-nieuws door P. Heilker; 5.30 De KJt.O.-boys; 6.20 Journalis tiek weekoverzicht; 6.40 De K.R.O.-boys; 7.00 Politie berichten; 7.15 Lezing; 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 Sportpraatje; 8.00 Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. LUXEMBURG (1191 M 7.00 Lichte gramofoonmuziek; 7.45 Weeroverzicht; 7.50 Gramofoonmuziek: 8.30 Causerie; 8.40 Lichte gramo foonmuziek; 9.10 Idem; 9,55 Dansmuziek.. BRUSSEL (509 M.) 1.20 Concert; 1.30 Gramofoonmuziek; 5.20 Dansmuziek; 6.35 Gramofoonmuziek; 8.20 Idem; 9.00 Concert; 10.05 Gramofoonmuziek; 10.05 Dansmuziek. KALUNDRORG (1154 M 12.20 Strijkorkest; 2.50 Gramorfoonmuziek; 3.50 Instru mentaal ensemble; 8.20 Moderne Zweedsche muziek; 10.40 Populair concert; 11.20 Dansmuziek. BERLIJN (419 RL; 4.20 Populair concert; 10.20 Dansmuziek. HAMBURG (372 M.) 12.30 Populair concert; 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 ld.; 4.50 Concert; 10.50 Dansmuziek. KONIGSWUSTERHArSEN (1635 M) 12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 4.20 Concert; 8.20 Cabaretprogramma; 11.20 Concert. LANGENBERG (472 M.) 1.20 Concert; 4.50 Vesperconcert; 11.05 Concert. DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Concert; 1.05 Concert; 3.50 Concert; 5.05 Orgel concert; 7.50 Concert; 10.05 Theaterorkest, 11.05 Dans muziek. PARIJS EIFFEL (1445 RL) 8.50 Pianorecital; 9.20 Concert. MILAAN (SSl M.) 8 05 Operette-uitzending. WEENEN (517 M.7 5.20 Populair concert; 7.10 Idem; 8.20 Operette-uitzen ding. WARSCHAU (1411 M.) 8.20 Populair concert; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 7.50 Gramofoonmuziek; 8.30 Idem; 10.35 Idem. val of twee, drie plaats. De reparateur had niet voor niets zijn werkplaats daar bij die bocht geopend en zich zelfs een kleinen kraan wagen aangeschaftl En nu dit villatje. Er had een ouden dokter in ge woond, die er een voordeelige practijk in had gehad. De uit het water opgevischte automobilisten, bleven soms een paar weken bij den dokter in hun huis om hun zenuwen weer in orde te laten komen. Dit had Willemsen van den garagehouder gehoord, toen deze vernomen had, dat hij een jonge dokter was, die nog een practijk zocht. Hij kon het huisje krijgen tegen een billijke huur en met een maand opzeggen, bic oude dokter, had de man laten doorschemeren, wist er wel'raad op om zijn patiënten een paar weken in huis te houden; twee a drie kamertjes waren door loopend bezet geweest! Spoedig waren ze terug in de garage; dienzelfden d-\g teekende Willemsen het huurcontract en binnen veertien dagen waren ze geinstalleerd. Heerlijk, zoo buiten te wonen, vond het jonge vrouwtje, die den halven dag in den tuin bezig was. En Willemsen rookte als een Moriaan en wachtte op de dingen, die komen zouden. Maar er kwamen voorloopig geen dingen. Dat zie je nu altijd, meende de garagehouder; je kan die dingen niet dwingen. Willemsen had geduld weken achtereen, 's Avonds las hij het eene boek na het andere op de veranda, waar zijn vrouw gezellig achter de theetafel zat te breien. 'tWas er knus, met die roode kap over de lamp. Gezellig, warm licht. De eene week verliep na de andere en Willemsen werd ongeduldig, terwijl zijn vrouw hevig naar de stad begon te verlangen. Hij kon niet alleen achterblijven en wilde ook graag eens weg. Maar, als er nu juist eens een ongeluk ge beurde? Eindelijk gingen ze samen naar de stad. Een paar dagen logeeren Toen ze terugkwamen, was het eerste wat ze hoorden, dat er 's avonds een vrij ern stig ongeluk in de bocht gebeurd was. Om je voor het hoofd te slaanl Dan maar liever geduld in het vervolg. En weer beoefenden ze samen de deugd, tot ze ei weer beiden meer dan genoeg van kregen en in de stad gingen logeeren. Nu maar een enkele dag en weer hadden ze hun kans gemist! Een gezelschap rijke Amerikanen was kopje onder gegaan, den avond toen Willemsem naar de stad was gereisd. Nogmaals beoefend Willemsen geduld. Tot den zomer ten einde liep en gure najaarsvlagen het ple ier van het buitenleven kwamen bederven. Ze kre gen allehei een humeur. Toen tegen November, speel den ze open kaart tegen elkaar. Ze had ïen er ge- i -t van. Beter, dat ze het opgavrn en weer naar dc stad terug gingen. Daar m Willemsen langzamer hand ook wel een praktijk opwerken. Binnen een week. n dat ze vertrokken waren, had- djn er al twee ongelukken in de bocht plaats gehad. F. n der oudste cl. ffeurs uit de buurt, de bestuur der van .cn wajscherii-auto, was er met zijn wagen in geraakt. Toen dat roode licht, op de veranda van den dok ter vonds nog schee.wist je ten» iste i h't oikdor.ker, waa- de bor'.t begon, merkte hij op tegen den reparateur, waar h»i zijn wag .1 terug kwam halen. De man keek hem met open mond aan maar zei niets. Het spoorkaartje. In den trein van Den Haag naar Rotterdam za ten eenige passagiers, die In een druk gesprek ge wikkeld waren. „Duur, dat reizen met den trein in dezen slech ten tijd; voor velen een opoffering", zei een van hem De heer in den hoek lachte zoetjes. „Waarom lacht u?", vroeg een der reizigers hem. „Dat zal ik u vertellen," zei de heer. „Ik ga iedere week naar Rotterdam. Maar vandaag heb ik pas voor het eerst een kaartje." De oude heer met de putbaard wendde zich tot den spreker: „Ik heb het misschien niet goed verstaan! U reist voortdurend naar Rotterdam, maar zonder kaartje...?" „Juist", zei de heer en scheen er trotsch op te zfjn, „zoo is het". De oude heer was zeer verontwaardigd. Ook de anderen vonden het standpunt van den heer niet juist. De oude heer ging verder: „Weet u, wat dat, juridisch gezien, beteekent? Weet u dat? Dat is be drog, verstaat u, mijnheer!" Dat was den heer nu blijkbaar te veel. „Let u asjeblieft een beetje op uw woorden, me neer!" riep hij. „Wat?!" schreeuwde de oude man. ,Jk zal den conducteur roepen en u aangeven." „Uitstekend meneer, dat mag u doen, als u daar plezier in hebt", was het ironische antwoord. „U schijnt er u nog al over te verheugen?" „Ja, dat doe ik ook." Toen stond de oude heer op en riep den con ducteur. „Conducteur, deze heer heeft zooeven openlijk verklaard, dat hij iedere week naar Rotterdam reist, en dat hij vandaag pas voor 't eerst een spoorkaartje heeft." De conducteur wendde zich tot den overtreder. „Geeft u toe meneer, dat dat waar is?" „Natuurlijk Is het waar!" „Dus u heeft de spoorwegen bedrogen?" „Ik? Hoezoo?" „Omdat u zonder kaartje hebt gereisd." „Ik had er ook geen noodig." „Waarom heeft u er geen noodig? „Omdat ik al die andere keeren met mijn auto heb gereisd." Een daverend gelach klonk door het comparti ment. De oude heer met het puntbaardje stapte bij de volgende halte uit. Zigeanerkonlngin gestorven. Zü voorspelde haar eigen dood. De 83-jarige zigeunerin, bekend als „Gibsy Lee, da koningin van Kent", ls gestorven en bijna alle zigeu ners uit de streek kwamen met hun woonwagens naar de plaats waar zij overleden is. Zij was een befaamde waarzegster en had enkele dagen te voren haar over lijden aangekondigd. Gibsy Lee. wier ware naam mrs. Levi Boswell was, was een merkwaardige zigeunerin. Als oudste dochter van den oorspronkelljken Gibsy Lee van Brighton werd zij echter altijd bij dezen naam aangeduid. Zij was niet onvermogend, bezat een eigen auto, die door baar schoonzoon werd bestuurd, en twee woningen, een voor den winter en een voor den zomer. Zij was een bekend bezoekster van de hotels in West- Eind en werd ook vaak gezien op feesten van Londens society. Maar ook met de bescheiden werkzaamheden, waarop de meeste zigeuners zich toeleggen, was zij volkomen vertrouwd. Paarden waren haar groote liefhebberij; in. de dagen toen graven en hertogen geregeld naar het kamp van haar man plachten te komen om paarden te koopen, was zij het vaak, die de dieren bereed, met de losheid en natuurlijkheid van de echte zigeunerin. Dit werk heeft haar echter ook vaak in moeilijkheden gebracht; eens sleurde een paard haar 100 meter ver mee, zoodat zij deerlijk verminkt werd; een ander maal kreeg zij een hevigen trap; doch in beide gevallen bleek haar geestkracht zoo groot, dat zij ondanks de pijnlijkste verwondingen naar een ziekenhuis liep, waar zij in het eerste geval drie maanden verpleegd moest worden. Een val van een wagen heeft haar een ontwrichte heup gekost, welke niet geheel meer is genezen. Zuurkool boven alles. Weet u wat zuurkool is? Deze vraag schijnt in Ne derland misschien belachelijk, maar in Amerika kon men eenige jaren geleden deze vraag met hetzelfde recht stellen als te informeeren naar nieuwe époque- makende uitvindingen op het gebied van klankfilm of televisie. Lieden, die reeds een keer de groote vijver overgestoken waren, zouden misschien den neus opge trokken en gezegd hebben: „Zuurkool? Daar moet je voor naar Duitschland gaan! Daar krijg j« eiken dag zuurkool!" Duitschland geldt inderdaad nog heden ten dage als de groote voortbrenger en verbruiker van Sauerkraut, „het zure kruid". Deze suprematie loopt thans echter gevaar in de verdrukking te geraken, want Amerika heeft er den smaak van te pakken gekregen en is op weg de zuurkool als het beste (dus ook gezondste) volksvoedingsmiddel algemeen ingang te doen vinden. Zooals de statistiek bewijst worden in de Ver. Staten thans jaarlijks reeds 400.000 vaten zuurkool geprodu ceerd, die een waarde vertegenwoordigen van 3.500.000 dollar. De zuurkool heeft haar geschiedenis. Wanneer men voor het eerst op de gedachte is gekomen om kool in smalle reepen te snijden en deze onder toevoeging van zout ln eigen sap tot gisting te brengen, is thans niet meer met juistheid vast te stellen, maar zeker is het, dat het product tot aan zijn Invoer in de Vereenigde Staten een lange geschiedenis aohter den rug heeft. Een -geschiedschrijver heeft medegedeeld, dat deze wijze van kool bereiding bij de Tartaren in Azië gebruikelijk was, dat van hen Oost-Europeesche, Slavische volken en van deze weer de Germanen de spijs overgenomen hebben. De fabriekmatige bereiding was ln elk geval, vóór zij :n geheel Duitschland toegepast werd, reeds in de Ne derlanden en in den Elzas bekend. Emigranten brach ten later het recept naar Amerika waar dan ook al lengs het inmaken van kool in het familieleven ingang vond, totdat de moeilijkheden en den omslag die het inmaken meebracht, door de industrie werden overge nomen. waarvan het eerst St. Louis, en thans het Noord* Amerikaansche meerenplateau het centrum is. -ïumor. Een voorbeeld. „Ziet, geachte hoorders, ik wil u tot bewijs van den grooten afkeer van alcohol een voorbeeld uit de natuur aanvoeren. Als men een ezel een emmer met water en een andere met bier voorzet, wat zal hij dan drinken?" „Het water!" „Heel goed... En waarom?" „Omdat hij een ezel is!" De spaarder. Barbier: „Zal ik u even nascheren?" Klant: „Kost dat extra?" Barbier: „Neen." Klant: „Scheer me dan morgen maar na." Goed geheugen. Noordpoolreiziger na een driejarige expeditie, ver» -ornd tot zijn vrouw: „Wat een rommelige huishouding is rne dat hier. Zelfs mijn huispantoffels staan niet meer op hun oude plaats."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 7